COURANT No. 5127 DINSDAG 12 AUGUSTUS 1919 47e JAARGANG Bedaoteur-UHfleven C. PË BOER Jr., Helder. - Oplaag 7000 ex. - Abonnementsprijs; In de stad f 1.15, per po«t f 1.40. Buitenland f 2.40. Losse ox. 3 ot. Advarfntlèn per regel 17l, BINNENLAND. NEDERLAND EN DE CRISIS. Nederland en België. Men seint uit Brussel aan de N. R. Ct. dat de „Soir" Het volgen de openbaar maakt: „Wij hebben van den gemeente raad van Maastricht een antwoord ontvangen op de artikelen van den heer Jules Destrée. Aangezien onze medewerker er zich van onthouden had zijn zegslieden bloot te geven en den gemeenteraad niet in de zaak gemengd had, heeft het pro test ons inziens geen reden van bestaan. Het is overigens vervat in beleedigende termen, die niets aan het debat toevoegen. Wij ne men het zonder meer op. Het luidt aldus: „Aan het blad le Soir, Brussel. De ondergeteekenden, allen leden van den gemeenteraad van Maas tricht, kennis genomen hebbend van het artikel in uw blad waarin de heer Jules Destrée mededeelt, dat de leden van dien raad pro-Bel gisch en annexionistisch zijn, hech ten eraan te verklaren, dat zij den heer Destrée niet gezien hebben bij zijn enquêtes in hun stad, dat zij hem niet gesproken hebben en dat zijn beweringen onwaar en leugen achtig zijn. „Zij protesteeren uit alle kracht tegen alles, wat de heer Destrée zich veroorloofd heeft over hen te schrijven. Zijn berichten zijn slechts zuivere fantasie en lage in sinuaties. De anti-annexionistische motie, door den gemeenteraad van Maastricht aangenomen met alge- meene stemmen op een na, blijft nog en voor altijd de besliste mee ning en het onveranderlijke gevoe len van zijn leden vertolken. De actie, ondernomen door den heer Destrée en enkele andere Belgen, versterkt enkel hun gevoelens. Maastricht 28 Juli 1919. (w.g.) F. Janssen, J. Dujjssems, J. Brounts, A. Hagdorn, M. Hardy, R. Nafszger, Jos. Pieters, J. Koeb- ben, J. J. A. Rochette, Wijffelman, J. Reijnards, J. B. Kljjnen, A. Knols, H. Houx, J. Schoonbrood, Joh. Bux, H. Baeten, N. van Ban ning, A. Olterdissen, Ernest Holl- man, M. C. Marres, S. H. J. Schaep- kens, van Riempst." Tegen de duurte. Een conferentie der Vakcentrales. Door het Alg. Ned. Vakverbond znn de overige vakcentralen n.1. het N .V. V., de R. K. V., de Chr. Nat. V. en het N. A. S. op Woens dag 20 Augustus a.s. uitgenoodigd tot eene samenspreking om te ko men tot een krachtige gemeen schappelijke actie ter bestrijding van de onhoudbare prijsstijging. Tevens wordt beoogd in verschil lende andere sociale aangelegenhe den tot eenstemmigheid en daar door tot permanente samenwerking te komen. (Oorr. Bur.). Brandstoffen. Het Handelsblad schrijft: De Rijkskolendistributie heeft wederom eens een oekase uitge vaardigd, die strekken moet om de goêgemeente aan het verstand te brengen, dat er niet meer kolen zijn dan om ieder aan een mini mum-rantsoen te helpen, dat voor den een veel te veel, voor den an der veel te weinig is. Daargelaten de handhaving van deze zonderlinge distributierege ling, wrijft men zich bij bet lezen van het jongste besluit toch wel eenigszins de oogen uit. Immers hoewel het niet onbe kend is, dat het kolenvraagstuk over de geheele wereld zeer veel hoofdbreken kost, zal iedereen die bij den kolenhandel betrokken is, u toch mededeelen, dat sinds het sluiten van den vrede de kolenpo- sitie van ons land niet onbevredi gend is geweest en nog niet is. Zou eventueel de Rijkskolendis tributie dat willen tegenspreken, dan ware onmiddellijk de vraag gerechtigd aan haar: Eilieve, als de toestand is, zooals ge thans voorgeeft, hoe kwaarnt gij er dan toe uw volle medewerking te ver- leenen aan de opheffing der rant soeneering van alle gasfabrieken, zoodat iedereen thans weer ad libi- tum gas kan gebruiken, terwijl evenmin wordt vernomen dat de scheepvaart en de industrie zijn gekortwiekt? Is dit een vergissing geweest, waarvoor de verbruikers van huis- brandkolen thans het gelag moeten betalen, en zoo neen, van waar komt dan ineens die beweerde ko- lensohaarsehte? Dat het daarmede wel niet zoo erg gesteld zal zijn, kan wel blijken uit hetgeen wij nog heden verna men. Een bekende scheepvaart firma te Rotterdam heeft aan de Rijkskolendistributie een offerte gedaan van 40.000 tons der beste Amerikaansche kolen per maand, doch die is geweigerd omdat deze firma vroeger nooit kolen ge ïmporteerd heeft! Dat zooiets gebeurde in de oor logsjaren, wij zullen er nu maar het zwijgen toe doen, maar dat men er mede voortgaat nu iedereen eiken dag bidt, dat toch weer meer geor dende toestanden zullen terugkee- ren, het lijkt ons onverklaarbaar. De geweigerde Amerikaansche kolen komen thans toch naar Rot terdam, doch worden overgeladen naar. Zwitserland, waar men ze gaarne hebben wil. Intussohen, bij goede lezing het jongste communiqué, zal men wel zien dat de schoen ergens an ders wringt. De kwetsbare plek ia te vinden in den Inderdaad is het bekend dat we thans, bij manier van spreken, „stikken" in de turf en dat de Rijkskolendistributie ons nopen wil om deze enorme hoeveelheden te verbruiken. Of er werkelijk kolen- schaarschte is of niet, buiten de Rijkskolendistributie om moet elke vulkachel van kolen of anthraciet werkelijk koud blijven. Als zij niet leveren wil, dan krijgen wij ook geen kolen. En haar tegenwoordige taktiek schijnt te zijn: Eerst de turf opstoken en eerst daarna kolen! De ontevredenheid der ambtenaren. Uit onderofficierskringen schrijft mén aan „het Volk": Als antwoord op de uitingen van ernstige ontevredenheid in het korps rijksambtenaren, wist de re geering niets beters te doen, dan de circulaire te publiceeren, waar in uitdagend en tactloos wordt be toogd dat men niet terug wenscht te (gaan voor bedreigingen van de zijde der ambtenaren. Wanneer van regeeringszjjde mocht worden gemeend, dat hier mede reeds een opkomend verzet bij: haar noodlijdende ambtenaren zal zijn gesmoord, moet hetgeen den laatsten tijd in het leger voor valt haar toch zeker wel tot ernstig nadenken hebben gedwongen. Want, in de week, waarin deze circulaire verscheen, had te Utrecht een congres der onderof- ficierenvereeniging „Ons Belang" plaats, waar talrijke afgevaardig den met buitengewone kracht aan drongen op het voeren van actie voor salarisverhooging. Van al het rijkspersoneel waren het zeer zeker de onderofficieren, die totnogtoe een berustenden toon wisten te bewaren. Hieraan is op 't onverwachts een einde gekomen, zóó onverwachts zelfs, dat het hoofdbestuur van „Ons Belang" er op het congres even van schrok, en een dag noodig had om zich te herstellen. Op de enkele dagen geleden ver leende audiëntie bij den minister van oorlog, waarschuwde de minis ter het hoofdbestuur van „Ons Be lang" voor eventueele stakingspo gingen, waarvan hij reeds een en ander scheen te hebben vernomen. Wie voor «enigen tijd terug zou hebben gedacht aan een staking van onderofficieren, had ongetwij feld blijk gegeven van ongekenden durf. En toch, het woord staken is in allen ernst genoemd door vele on derofficieren. Men heeft bij de be stuten aangedrongen op de meest scherpe actie. Het anderofficieren korps is in beweging gekomen en heeft zelfs reeds de positieve uit spraak gedaan, onder de huidige omstandigheden niet den winter te zullen ingaan. Terwijl wij dit schrijven bereikt ons het bericht, dat de onderoffi cieren stappen deden om samen te werken met de burgerambtena ren bij de salarisactie. Ook een merkwaardig teeken. Naar aanleiding van de pogingen om< voor de onderofficieren verbe tering van positie te verkrijgen vernemen wij, dat de afd. Roer mond van de Vereen, v. Onderoffi cieren „Ons Belang" een motie aan genomen en aan den Minister van Oorlog verzonden heeft, waarin wordt aangedrongen op een onmid dellijke tegemoetkoming in af wachting van de in voorbereiding zijnde nieuwe salarisregeling voor het 2e halfjaar 1919 van riet minder dan ƒ600 voor gehuwden en i 300 voor ongehuwd en, uit te betalen in maandelijksche termij nen, waar anders voor algebeele demoralisatie zal worden gevreesd. De afdeeling verklaart als één man in haar actie achter het H. B. te Deafd. Milligen dierzelfde ver- eeniging zond een motie aan den Minister, waarin opgekomen wordt tegen de veronderstelling, dat de drang naar de salaris-regeling niet uit' zou gaan van de leden maar van het hoofdbestuur en nadruk kelijk verklaard wordt, in alle actie achter het H. B. te staan en aange drongen wordt op scherpe doorvoe ring der actie met alle mogelijke en .gewettigde middelen. De afdeeling Arnhem van „Ons Belang" heeft eene motie aange nomen, waarin zij van meening zijnde, dat met de invoering der regeling-salarissen der onderoffi cieren niet kan worden gewacht tot 1 Januari 1920, aangezien de nood toestand daarvoor te hoog is ge stegen, van het hoofdbestuur eischt het onmiddellijk voorbereiden en uitschrijven van een groote open bare protestvergadering te 's-Gra- venhage, zoo noodig, gevolgd door een straatdemonstratie. De schlppersactie. Ter typeering van de opvattin gen, welke in sommige schippers- kringen heerèchen en die geleid hebben tot het bekende conflict, deelt men het Ned. Corr. bureau het volgende mede: Van oudsher zijn er schippers geweest, die tevens eigen hande laars waren, speciaal in turf. Dit was een volkomen geoorloofd en honorabel bedrijf. Zij haalden de turf van de veenen, verkochten deze in Friesche gemeenten en voe ren dan weer terug om nieuwe turf te halen. Gedurende den oorlog was dit* bedrijf onmogelijk geworden, onïdat het rijk toen beslag had ge legd op alle turf. Thans is de turf weer vrijgelaten, maar de schippers, georganiseerd in den Schippersbond, wilden niet toelaten, dat het bedrijf weer werd opgenomen. „Immers", redeneer den zij, „wanneer zulk een turf schipper, die zelf turf verhandelt, met zijn ledige schuit terugvaart, neemt hij goedkoop vrachten aan. Deze lieden zijn van oudsher onze onderkruipers geweest en daarom moet de regeering het hun onmo gelijk maken, hun bedrijf weer op den ouden voet te heravtten." Terugzending van deserteurs. Naar het „Vad." verneemt, zul len de Duitsche deserteurs, die ge durende den oorlog in ons land zijn gekomen, binnenkort genoopt worden ons land te verlaten. De gedachtengang, die tot dit besluit heeft geleid is deze: de Vreemdelingenwet eischt, dat een vreemdeling hier wordt toegelaten op een buitenlandsch paspoort. Hieraan hebben de deserteurs uiteraard niet voldaan. Zij zijn hier niettemin geduld krachtens het asylrecht; uitwijzing zou geduren de den oorlog voor hen de kogel hebben beteekond. Dit is nu veran derd. Er is een algemeene amnes tie afgekondigd en dus kunnen zij terugkeeren. De reden is dat deserteurs hier komend in een tijd, dat tienduizen den Nederlanders gemobiliseerd waren, zich in de plaats van onze laudgenooten hebben gedrongen en dat dezen gedemobiliseerd, na lan gen tijd het vaderland trouw ge diend te hebben, nu moeten zien, dat vreemdelingen, die in hun land niet hun plicht deden, van de af wezigheid wegens dienstplicht van de-Nederlanders, hebben geprofi teerd, om him het brood uit den mond te nemen. Dat dit gevaar inderdaad niet- zoo gering is, blijkt reeds uit het feit, dat het aantal deserteurs wel 6000 a 7000 heeft beloopen. Begon nen wordt thans met het terugzen den van Duitsche deserteurs. Zoo dra blijkt, dat ook voor deserteurs van andere landen geen lijfsgevaar meer bestaat, zullen ook zij worden teruggezonden. In verband met bovengenoemde overwegingen is van overheidswege besloten, de >rocureurs-generaal in de verschil- emle ressorten uit te noodigen tot uitwijzing over te gaan, wanneer deze autoriteiten het oogenblik daartoe geschikt achten, behou dens eventueel te maken uitzonde ringen. Voor de billijkheid van terugzen ding pleit nog, dat tegenwoordig geen paspoort wordt verleend voor vreemdelingen, die hier willen ko men werken, ten einde geen land- genooten te benadeelen, tenzij de districtsarbeidsbeurs tot toelating adviseert op grond dat er behoefte aan een bepaalde soort arbeids krachten bestaat. Wees men de deserteurs niet uit, dan zouden zij, die niet langs den voorgeschreven weg ons land zijn binnengetreden, een voorsprong hebben op hen, die wel verlof vragen hier te komen. Mr. van Groenendael. De N. Venl. Ct„ het blad van den heer Nolens, schrijft: In werkelijkheid kan de Katho lieke Kamerclub hem nu reeds uit- stooten. En de geheele Kamer kan hem boycotten. Daar is alle reden voor. Zijn eer als Nederlandsch volks vertegenwoordiger heeft hij ver beurd. En wijzer wordt hij nooit. Dat weet ieder, die den man kent. Toch veroorloven we ons mr. dr. Henri van Groenendael een raad te geven. In de bruinkool heeft hij in een paar jaar ongeveer een paar mil- lioen verdiend. Hij is plotseling door den oorlog een man in bonis geworden. Wat let hèm nu om Nederland den rug toe te draaien en in zijn tweede vaderland zijn in het dom me Nederland verdiend kapitaal productief te maken. Hij en zjjn geliefd België waren er mee gebaat en wij waren hem, gelijk de volksmond zegt, „met goed fatsoen" kwijt. Pakketpost misère. Aan „Het Volk" wordt ge schreven: Reeds 5 maanden in Holland, wacht ik nog steeds op een pakket, door mij uit Indië afgezonden. Door enkele mijner kennissen, mode uit Indië gekomen, vernam ik wat de oorzaak daarvan is. Reeds 6 J 7 maanden liggen duizenden zakken met pakketten uit Indië af gezonden, opgeslagen in een loods op Kattenburg te Amsterdam en daaraan wordt gewerkt door 3 on dergeschikte beambten en een paar hulpbestellers. Dat er dus veel tijd mee heen gaat voor de rechtheb benden hun goed hebben is te ver klaren, hoewel niet te billijken. Elk schip uit Indië brengt weer een massa zakken mee. Kunnen geen zoodanige maatregelen worden ge nomen, waardoor spoediger behan deling gewaarborgd is? Ook thans voor de rechtbank leg de beklaagde dezelfde verklaring af. Nadat eenige getuigen gehoord waren, eischte het O.M. 18 jaren GEMENGD NIEUWS. Zijn grootmoeder vermoord. Voor de rechtbank te Utrecht werd 7 Augustus behandeld de zaak tegen den 18-jarigen boerenknecht W. W. B. uit Kockengen, beschul digd van moord op zijn grootmoe der op 26 Mei j.1. te Bodegraven gepleegd. Na zijn daad gepleegd te hebben, doorzocht beklaagde de wo ning en nam toen ongeveer 100 aan bankbiljetten mee. Na zijn arrestatie legde beklaag de een volledige bekentenis af en deelde daarbij mede, dat zqn moe der hem tot de daad had aangezet. Beklaagde bleef bij het aanhoo- ren van dien eisch totaal onbe wogen. De verdediger, mr. Pit Jr., wees er in zijn, pleidooi op, dat de moe der van beklaagde eigenlijk de hoofdschuldige was. Pleiter riep daarom de kleméntiie van de recht bank in. De uitspraak werd bepaald op 14 Aug. a.s. De woeste motorrijder. De aanrijding met het motorrij wiel in de Leuvenaarstraat te Bre da, heeft een zeer treurig gevolg gehad. De ernstig verwonde Gerardus Bogers is, volgens het „Dagblad v. N. Br.", gisternacht te 2 uur in het R. K. Gasthuis aldaar, zonder bij kennis gekomen te zijn, aan de be komen verwondingen overleden. Achtmaal getrouwd. Deze week zal te New York een man terechtstaan, beschuldigd van polygamie. Hij is in .16 jaar acht maal getrouwd en zijn vrouwen zijn allen in leven. Hij placht de sympathie van zijn slachtoffers te winnen door dierbare verhalen over den smart die de dood van zijn eerste vrouw en drie kinderen, omgekomen bij een brand, hem had veroorzaakt. Ook thans blijft de man in zijn schijnheilige rol. Hij zegt een ander leven te willen beginnen en voortaan een zegen voor zijn me- demenschen te willen zijn. BUITENLAND. HONGARIJE. Aartshertog Jozef lieeft tot Clemeii- oean, voorzitter van tle vredesconferen tie. liet volgende telegram gericht-. Het gedeeltelijk uit leden van de voormalige regeering van Beln Kun orecrutoorde ministerie,hebben wij. vereeukomstlg de opvatting van de bevolking van bet land, tot aftreden uitgenoodigd. waarna dit ministerie ontslag genomen heeft en een nieuw overgangsministorie gevormd werd. Ik, als door het nieuwe Hongaarsclie ovörgangsministerie aangezocht re gent, bob do macht overgenomen en een regoering gevormd. De bevolking van de hoofdstad Boe dapest nam met groote geestdrift kennis van do omverwerping van het •egimo vau den bolsjewistischen ter- •eur on ik ben er van overtuigd, dat de bevolking van het geheele land hiervan met dezelfde geestdrift ken- 's zal nemen. Ons doel is nu, de voorbereiding en zoo spoedig mogelijke bijeenroeping van de Nationale Vergadering, opdat deze dan in de gelegenheid van den staatsvorm op constitutioneelen grond slag beslissen kan. Tot zoolang is ons program de vol komen omverwerping van het met de middelen van den terreur hior overge plante bolsjewisme. De uitvoering vau dewapenstilstandsovereenkomst, de regeling van de slechte toestanden in het land, hot geven van gelegenheid tot productieven arbeid en de voorbe reiding van de vredesonderhandelin gen. Om al deze redenen zoeken wij nader contact met de Entento. Wij ver- zooken uw welwillenden steun en in het belang van het succes onzer pogin- :en de erkenning van do regeering. AARTSHERTOG JOZEF, V eldmaarschalk. Friédrich, de nieuwe minister-pre sident. in Hongarije, heeft verklaard, dat de jongste regeeringswisseling geenszins op den terugkeer van den monarchistischeu staatsvorm wijst. De vraag is waar wijst zij dan wel op? De -minister-president geeft daarop het volgende antwoord: Wij willen slechts een geconsolidoerden toestand scheppen, totdat do natie een beslissing kan nemen, d.w.z. tot de bij eenkomst van de Nationale Vergade ring. Men zal opmerken, dat de tegen stelling niet in het oog springt. Dat do nieuwe regeering een geconsolideer- den toestand wil scheppen tot de bij eenkomst van dc Nationale Vergade ring, sluit namelijk niet uit, dat zij den weg bereidt tot den terugkeer van de monarchie, d.w.z. dat zij hot er op aan legt, dat bet „besluit van de natie" de moDarchie herstelt. Uit den aard der zaak tracht de regecring voorshands de nadruk to leggen op haar democratisch karakter, om den steun van de en tente te houden, die alleen al om haar figuur, geen hulp kan verstrekken aan een uitgesproken reactionaire bewe ging in de vijandelijke landen, en dan ook, naar wordt gemeld, een gereser- eerdo houding tegenover liet bestuur an aartshertog Jozef denkt aan te ne- meu. Deze heeft namelijk een brief ge schreven aan de Parijsche conferentie, iu inhoud overeenkomende met zijn roods bekende proclamatie. De hervatting van de blokkade blijkbaar slechts van zeer korten duur geweest. Do levensmiddelen-zendingen naar Boedapest zijn hervat. Zooals gezegd, de nieuwe rogeering legt uit den aard der zaak den nadruk op haar democratisch karakter, en dienovereenkomstig heeft ook de mi nister-president verklaard, dat geen socialisten of communisten op princi- pieele redenen zullen worden vervolgd Dat is te zeggen, door de voorshands in eigen land nog vrijwel mucht'eïoozé Hongaarsche regeering. Hij erkende, dat zulks wel degelijk geschiedde, maar dat deden de Roemeniërs, en daar kon hij niets aan doen. Inderdaad moet het voor do nieuwe Hongaarsclie regeering een moeilijk heid worden, dat de maaregelen, door de Roemeniërs getroffen, veelal door de bevolking op hare rekening zullen worden geschreven.' Misschien ge schiedt dat gedeeltelijk wol terecht, daar de verhouding tussclien deze twee instatics niet volkomen dudelijk Middelerwijl heeft het opperbevel van de Roemeensche bezettingstroe pen te Boedapest een scherpe censuur ingesteld, waardoor de toch al zoo ge ringe objectiviteit van de berichtge ving nog wel verder achteruit zal gaan. Of do missies van de entente zicli aan deze censuurautoriteit zullen onderwerpen? N. Rott. Ct. UIT DUITSCHLAND. Volgens inededeeling van den voo zitter der Kamer van Koophandel te Dortmund en van den rijkscommissa ris ziet het er met de kolenvootfzioiiinj den aanstaanden winter ii Duitschiand niet rooskleurig uit. De productie is nog absoluut niet toege nomen, en inplaats dat men voorraad oor don winter kan verzamelen, is er niet eens voldoende om in de tegen woordige behoefte te voorzien. Ner gens in dc ijzersmelterijen of de fa brieken zijn kolen in voorraad en Vele fabrieken stoken reeds hout en turf. Tengevolge van den verkorten werk tijd en do mindere arbeidsprestatie zijn alleen in het Roergebied 150,000 mijnwerkers meer noodig om de pro ductie van voor den oorlog te kunnen bereiken, doch daaraan is wegens het gebrek aan woningen niet te denken. Te Helmstcdt bij Maagdeburg is oen Duitsche arbeidsbond opgericht, die het daarop aan wil sturen, dat ieder staatsburger ook tot lichamelijken ar beid verplicht is, als het algemeen wol- n dat eischt. Er zijn in andere ste den plaatselijke groepen van deze ve»" eeniging opgesteld. Verschillende af- deelingen, voornamelijk bestaande uit studenten met vacantie en personen zonder beroep hebben zich naar de mijnen begeven, waar tijdelijk tekort aan werkkrachten is. Noske wil een grooter leger. lu het Duitsche kabinet werd de ermindering der legersterkte, over eenkomstig het vredesvordxag, bespro ken. Naar met stelligheid -verluidt, zal de regeering, op voorstel van Noske, de Entente verzoeken, niet-vast te houden aan de bepaling, dat. het Duit sche leger tot 200.000 man moet wor den verminderd, daar dit aantal niet oldoeiule zou zijn voor de handhaving der orde en omdat het ontslag uit den dienst van een zoo groot aantal man schappen en onderofficieren met ern stige moeilijkheden zou gepaard gaan. ENGELAND. De Daily Mail geeft op gezag van officieele inlichtingen bizonderheden over een internationale samenzwering, met het doel de bestaande maatschap pelijke orde in Engeland omver te wer pen. Do onrust in de nijverheid en de tallooze stakingen van den laatsten tijd moeten voor een deel aan dit com plot worden toegeschreven. De Daily Mail zegt, dat er geen ver antwoordelijke arbeidersleiders bij dc samenwerking betrokken zijn. Het ge vaar bestaat echter, dat zij onbewust de werktuigen worden van de revolu tionairen, zooals dit, volgens het blad, het geval i9 mot de politiestaking. Er zijn en worden voorts pogingen gedaan om muiterij te veroorzaken in het EngOlsche leger. Een dergelijke poging is dezer dagen verijdeld door Scotland Yard door oen huiszoeking bij een agent, die de muitorij moest teweegbrengen. De samenzwering gaat uit van Rus land. Aan liet hoofd staan Lenin, Trotzky, Tsjitsjerin en Bela Kun; hot is bekend, dat er mededeel ingen zijn gewisseld tusschen hen en hun agen ten buitenslands en in Engeland. Maatregelen tegen de prijsopdrijving in Engeland. Volgens de wet tegen de ongeoor- oorloofde prijsopdrijving, die inge diend is, kan de handelsraad de plaat selijke overheid machtigen tot aan- en verkoop vu artikelen, die de raad acht te zijn van dagelijksch gebruik voor het grootste deel der bevolking. Dit geldt niet voor goederen, die onder toezicht staan van dq regeering. Na hot onderzoek van desbetreffende klachten kan de raad prijzen vaststel len, die een matige winst voor den ver- kooper waarborgen en dezen dwingen tof teruggaaf van hetgeen bij teveel gevraagd had. Ook kan hij den ver- kooper gerechtelijk vervolgen, die dan gestraft kan worden met een boete van ton hoogste 200 of hechtenis van ten hoogste zes maanden. Do raad kan aan de gemeenten toestaan voor het toezicht op de prijzen commissios te benoemen, die, evenals de raad en rechtbanken de resultaten van hun on derzoek openbaar mogen maken. 4.000.000 Franschen verloren. Parijs, 10 Aug. In 't „Petit Journal" schrijft Jacques Bertillon een artikel, waarin hij aantoont, dat Frankrijk tengevolge van den oorlog 4.000.000 verloren heeft aan dooden, ver misten en door achteruitgang van ge boorte als gevolg van oorlogsomstan digheden. De wereld-scheepsruiiiite. Lloyd's „Register of Shipping" geeft een overzicht van de wereld- seheepsruimte voor en na den oorlog In Juni 1914 was ze 45,404,000 ton bruto voor de stoomschepen 4,050,000 voor do zeilschepen. Thans zijn deze cijfers: 47,897,000 ton voor de stoomschepen cn 3,022,000 voor de zeilschepen. De tonnomaat do stoomschepen is dus tijdons den oorlog met 2*/2 millioen ton tocgono men, die van de zeilschepen mot 1,030,000 verminderd. Do koopvaardijvloot der Ver. Staten is verreweg het meest toegeuomen, nL van 2,027,000 tot 9,773,000 ton (dus met 382 die van Japan is mot 017,000 ton vermeerderd (36%), die der Brit,- sclie dominions met 232,000 Ion (14%), die van Frankrijk met. 40,000 ton, die van Nederland mot 102,000 ton. De vloot van Groot-Brittannië is het sterkst achteruitgegaan, namel. vai 18,892,000 tot 16,345,000 ton, een ver mindering dus van moer dan 2J/2 mil lioen ton. Voor Griekenland bedraagt do vermindering 530,000, voor Noor wegen 360,000, voor Italië 192,000, voor Spanje 175,000, voor Denemarken 139,000 ton. De verliezen tijdens den oorlog wor den als volgt opgegeven: Groot-Brit- tannië 5,003,000, Britsche dominions 199,000, Frankrijk 536,000, Duitsch iand 3,582,000, Nederland 384,000, Ita lië 677,000, Noorwegen 1,025,000, dore landen 2,816,000 ton. De verlie zen bedragen dus in het geheel 14,202,000 ton. De Duitsche en O.-II. koopvaarders, die op den dag, dat do wapenstilstand gesloten werd, nog niet in handen der Goallieerden waren, zijn in de statis tiek opgenomen als Duitsche en O.-H. schepen. In deze opgaven treft vooral liet verminderde overwicht van de Engel- sche koopvaardijvloot. In 1914 bezat Engeland 41.6 van de wereld-tonne- maat, de Ver. Staten 4,46 Thans zijn die cijfers 34.1 en 24.9 De Ver. Staten hebben dus de tweede plaats veroverd, Japan de derde. In de statistiek is geen rekening ge houden inet de waarde der daarin op genomen schepen. Ongetwijfeld zou in normaio tijdon een deel der koopvaar ders, die thans in de vaart blijven, ver vangen zijn door betere en meer mo derne schepen. Voor Engeland geldt dat nog moer dan voor andere landen. Voor den oorlog zijn veel meer ver ouderde Engelsche schepen gesloopt of naar hot buitenland verkocht dan in de oorlogsjaren. Als men dien factor rekening brengt wordt bot verlies tijdens den oorlog geledon natuurlijk nog heel wat hooger. liet kamerlid Paul Dupuy heeft aan de Fransche Kamer cijfers medege deeld, welke niet met die van Lloyd's overeenstemmen. "Dupuy verklaart, dat de wereldsclieepsruimte gedurende den oorlog achteruitgegaan is. In 1914 be droeg zo volgens Dupuy 40 millioen ton, thans 39 millioen ton. Frankrijk's toestand wordt bijzonder somber door Dupuy afgeschilderd. In 1914 zou het 2.400.000 ton gehad hebben, thans nog slechts 1.800.000 ton. Bovendien zullen verscheidene mailbooten woldra buiten gebruik gesteld moeten worden. Voor de uitbreiding van de Fransche koop vaardijvloot zullen 2.200.000 ton aan de Fransche werven gevraagd worden; 500.000 ton moeten van Engeland ver kregen, 100,000 ton van Amerika, min stens 400,000 ton van de Duitsche vloot. De Amerikaansche automobiel industrie. De schitterende ontwikkeling der Amerikaansche nijverheid gedu rende den oorlog komt vooral, zoo lezen wij in de IJzer- en Staalkro niek, tot uiting bij de automobielin dustrie. Terwijl andere takken van industrie eene groote vlucht na men door de oorlogsbestellingen der Entente is de vooruitgang der automobielnijverheid daarentegen veelmeer toe te schrijven aan de algemeene hoogconjunctuur, welke het geheele economische leven der Unie gedurende den oorlog heeft beheerscht. De inkomsten zijn daar te lande, tengevolge der oorlogs winsten, hooger dan ooit en de koopkracht van liet groote publiek is zoodanig gestegen dat een auto mobiel allang niet meer wordt b schouwd als een luxe-artikel, waav- van alleen slechts weinige gegoe den zich het bezit kunnen veroor loven. Daarbij komt, dat de groote Amerikaansche automobielfabrie ken als Ford, Overland, Studebakiv enz. door hunne buitengewoon ont wikkelde productietechniek hunne wagens tegen zéér billijke prijzen leveren kunnen; zelfs edurende den oorlog kon het artikel nog goedkoop blijven, ondanks velerlei ongunstige en prijsopdrijvende in vloeden. Maar niet alleen de per sonen-auto heeft zich in de Ver- eenigde Staten een massa-afzet ver worven als nergens anders, ook do vrachtauto heeft zich vooral op het platte land, een ruim veld veroverd en doet thans de spoorwagen hare concurrentie gevoelen. Met betrekking tot het automo bilisme hebben de Vereenigde Sta ten van Amerika alle andere lan den der wereld overtroffen; in geen enkel Europeesch land heeft de auto tot nu toe eene dergelijke het verkeer beheerschende plaats inge nomen, als in de Unie het geval is. Eene vergelijking ter zake, die onlangs door de Italiaansche Fiat- Maatschappij gemaakt is, toont aan. dat bijv. in het jaar 1917 Europa in 't geheel over ongeveer 522.000 automobielen" beschikte, terwijl de Vereenigde Staten op 1 Juli 1917 niet minder dan 4.242.000 auto's bezaten, dat is dus acht maal zoo veel als geheel Europa, terwijl in 1918 ongeveer 5 millioen automo hielen in Amerika voorhanden waren. En terwijl in het jaar 1917 in de Unie op iedere 29 inwoners een automobiel werd aangetroffen, was dit in Engeland slechts het geval op 268 inwoners, in Frankrijk op 402 en in Duitschiand (1914) op iedere 684 inwoners. Vanwege de reusachtig geste gen productie spreekt het van zelf, dat de Amerikanen, nu de oorlogs- leyeranties een einde hebben ge nomen, in hooge mate hünne aan dacht zullen wijden aan de wereld markt. Tot nu toe is toch de export van Amerikaansche auto's met be trekking tot de jaarlijksche produc tie nog slechts betrekkelijk gering geweest. Want hoewel deze uitvoer door den oorlog begunstigd, van 1913 tot 1917 steeg van 25.000 tot 82.000 stuks, bedraagt dit nog altijd niét meer dan 4 5 pet. der jaar lijksche productie. t)e drang naar uitbreiding van defce tak van industrie is echter zoo groot, dat men er in Amerika naar stneeft om tot een wereldexpoTt van automobielen te geraken en dit wel te meer omdat de Amerikaan sche markt binnen afzienbaren tijd eene oververzadiging zou kunnen vei-toonen. Men is dan ook reeds begonnen de oorlogsprijzen te ver lagen, hoewel de productiekosten onveranderd zijn gebleven. De Amerikaansche fabrikanten hebben overigens verklaard, dat een eventueel verdere verlaging der autoprijzen alleen door massa productie kan worden verkregen, daar de onkosten voor arbeid en materiaal nog langen tijd hoog zul len blijven. Hoe goedkoop men door vergrooting der massaproduc tie in de toekomst denkt te kunnen leveren, blijkt wel uit de door de Ford Motor Co. gedane mededee- ling, dat zij in vredestijd auto's met 4 zitplaatsen zal leveren tegen een prijs van 25Q h 30.Q LUCHTVAART. De vlucht van Godeïroy onder den Are de Triomphe. „Le Petit Journal" geeft eeii be schrijving van de vlucht van Go- defroy in den vroegen morgen onder den Are de Triomphe door. Op het aangegeven uur, onge veer zeven uur des morgens, was bijna geen sterveling op de Place de l'Etoile. Men had het vroege morgenuur gekozen uit een oogpunt van vei ligheid voor de voetgangers. En ook was de vlucht stipt geheim ge houden. Alleen een paar film-ope rateurs en de redacteur van het „Petit Journal", die in het geheim was, waren er officieel aanwezig. „Ik denk" schrijft de man van de „Petit Journal" terwijl ik wacht aan de laatste momenten van een ter dood veroordeelde: Zal hij komen? Zal hij het er goed afbren gen? Het weer is somber en er staat een hevige wind. Tegen 7 uur 35 hoor ik 't geronk van een motor. En onmiddellijk daarna van den kant van het Bois zie ik op een honderdtal meters de Nieuport van Godefroy. Hij wuift ons toe met zijn hand. Hij cirkelt eenige malen rond in de richting, waarin hij straks misschien den dood zal vinden. Hij zweeft nu de avenue de la Grande Armée over. Halverwege, tusschen de Porte Maillot en l'Etoile zwenkt hij, en op een hoogte van nauwelijks 6 meter komt hij op ons af. Men zou zeggen, dat het een rij tuig op hooge wielen was. De derd e boom rechts aan de avenue de Ia Grande Armée wordt „aangevlo gen". En nu zweeft Godefrov regel recht op den tunnel aan Wij zijn allen doodsbang, bleek en bevend. Wij zouden den man willen tegenhouden, die zelfmoord schijnt te plegen. Ons vertrouwen vermindert naarmate het moment suprème nadert. Plotseling stort Godefroy zich naar links. Wij houden den adem in. Is dat het einde? Neen, met een volkomen meester schap glijdt hij precies midden tusschen den Are door; dit gaat zoo eenvoudig en gemakkelijk, dat het experiment als het voltooid is, kinderspel lijkt. De Are de Triom phe, die zoo klein leek in onze oogen en de avion, die zulke reus achtige afmetingen heeft, schijnen voor elkander gemaakt. Godefroy, die zich bij 't naderen van den Are op slechts vier meter hoogte be vond, steeg een oogenblik later om een naderende tram te ontwijker En al9of er niets bijzonders ge beurd was, vloog de held na zijn bravourstuk naar Villaconbla.y terug. Later verklaarde Godefroy, dat hij geen oogenblik aan het welsla gen had getwijfeld. De E.L.T.A. Fransche mededinging. Wij vernemen, dat meerdere Fransche fabrieken, die gehoord hebben van het succes der Elta, met grooten spoed werken aan de inzending van meerdere toestellen, waarmee op de tentoonstelling ge demonstreerd zal worden. A. H. G. Fokker. De Amsterdamsche „Dameskro niek" van deze week is, actueel, aan de luchtvaart gewijd. In een hoofdartikel worden bij zonderheden verteld over de ten toonstelling aan gene zijde van het Y en onder de Wie van zich doen spreken rubriek is, in een geïllus treerd interview, onze beroemde landgenoot-Fokker aan het woord. Wij citeeren: Dan laten wij het oorlogsterrein links liggen. „Hoe lang vliegt u al?" „Acht jaar". „En welke sensatie. Of het moest die van verveling zijn. Ein- delooze verveling op den duur. Dc vlieg nooit lang." En dan, doorgaande op dit on derwerp en zéér mededeelzaam. „Och, de moderne toestellen vlie gen zoo heel gemakkelijk; het be sturen van die vliegtuigen ver- eischt zoo weinig opmerkzaamheid, zoo weinig inspanning, dat elke sensatie op den duur heelemaal is uitgeschakeld. Daarbij komt dan nog, dat door de groote hoogte, waarop wij komen, elk gevoel van snelheid totaal verloren gaat! Al die feiten samen maken, dat ik het vliegen een van de meest vervelende en langdradige bezig heden vind. Ik vlieg nooit langer dan tien, vijftien minuten en ik vlieg... als ik mij om het een of ander sterk geërgerd heb, of als ik een nieuw toestel heb in te vlie gen, want dan heb ik uitsluitend op de technische hoedanigheden van de machine te letten. Af en toe krijg ik er pleizier in, wat vreemde beweging met het toestel uit 'te voeren, maar ai die „wonderen" zijn ten slotte niets anders dan bewij zen van de technische volmaakt heid van de hedendaagsche toe stellen. „Vroeger toch baarde de stabili teit van het vliegtuig ons de groot ste zorg, maar door voortdurende verbetering der techniek, door sterkere motoren vooral, is die sta- biliteitsquaestie zoo volkomen over wonnen, dat zij ons geen hoofd breken meer kost. Integendeel! Het moge paradoxaal-klinkenwij zijn er nu op uit, de toestellen zoo be wegelijk mogelijk te maken! Wat; Pégoud deed, zóóveel jaren terug, is inu niets meer; wat hij vroeg van zijn toestel, is thans eerste

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1919 | | pagina 1