VERKOOPIIIG
nieuwe Sigarenzaak,
drukwerk
SMEDERIJ
a. wieringa,
ö- hakker,
Advertentiën.
Zaterdag 10 April daaraanv.
GROOTE AFSLAG
C.DEBOERJ".
F afgei
STADS-EfAHGELISAIIE.
MAmNE-CANTiNË.
Bi. 8.1. VAN m HEiJDE,
van EWjJCKSLUIS.
Zaterdag 3 April 1920,
Kerkplein.
W. MANTE.
in „DEJBANAAN".
Fijnste Severwijksche JAM:
TWEEDE KAMER.
Crediet voor de Marine.
De kruisers worden afgebouwd.
Wegens storing aan de
electrische leiding,
HEDENAVOND
OPENBARE VRIJWILLIGE
Not. C. L. VAN DEN BERGH,
te Schagen,
publiek verkoopen
een flinke
Zie de étalage.
per pond 45 cent.
D. W. LAGERVELD,
ZUIDSTRAAT 57-58. Tel. 193.
DE BESTE
TIJDMETER
SPOORSTRAAT 120.
KEIZERSTRAAT 68.
VAN ALLERLEI AARD
De heer de Geer hoopt, dat de nadere toelichtingen van
den Minister hem in staat zullen stellen er voor te stemmen.
Minister Bijleveld heeft immers met klem van redenen betoogd,
dat kruisers voor ons niet noodig waren. Dit betoog heeft toen
op spreker grooten indruk gemaakt, weshalve spreker voorne
mens was te stemmen tegen de motie-Rutgers tot afbouw der
kruisers, welke motie echter is ingetrokken. De Minister, die
thans dit wetsontwerp indient, is een militair Minister en opent
geen nieuw perspectief, alleen nieuwe argumenten kuknnen ons
dus bewegen thans anders te stemmen dan wij destijds zouden
gedaan hebben. Inderdaad worden deze aangevoerd. Spreker
wenscht echter de nadere inlichting van den Minister af te
wachten alvorens zijn stem te bepalen.
De heer Oud begint met een kleine rectificatie, aan te bren
gen in zijn beschouwingen bij de marinebegrooting over de
toestanden in het Marinehospitaal te Nieuwediep. De verhou
ding tusschen den chef van dit hospitaal en de militaire auto
riteiten blijkt niets te wenschen over te laten.
Wat nu de kruisers aangaat, is afbouw niet noodig om de
werven vrij te krijgen. Men kan zich bepalen tot afbouw der
rompen om de hellingen vrij te maken. Men moet voorts de
reeds uitgegeven 18 millioen niet uitschakelen bij de bereke
ning van de kosten van afbouw. Spreker is ook volstrekt met
gerust, dat de afbouw niet meer dan 18 millioen zal kosten. Mi
nister Bijleveld raamde de kruisers op minstens 30 millioen,
maar ook al zou afbouw niet meer dan 18 millioen kosten, dan
nog ware spreker niet verantwoord, door voor dit ontwerp te
stemmen. De Minister zegt: we krijgen waardevol materiaal,
maar waarvoor heeft dit materiaal waarde? Is bet zeker, dat
we ze zullen kunnen verkoopen? En passen ze inderdaad in
elk systeem? In het systeem Bijleveld pasten ze in elk geval
niet-
Verscheidene leden beschouwen reeds thans de kruisers niet
uit een commercieel oogpunt maar uit een defensie oogpunt.
De Minister acht de kruisers „bij uitstek" geschikt voor vlag
vertoon, maar als wij met die kruisers gaan varen, dan zijn wij
er met die 18 millioen niet af.
Ook van het vraagstuk der bemanning maakt de minister
zich af. Wellicht zal er over 3 jaar geen voldoende bemanning
meer voor te vinden zijn, gelet op het verloop bij de marine.
Op verkoop der schepen aan een buitenlandsche mogendheid
te rekenen is een buitengewoon gevaarlijke speculatie. Wil
men op commercieele gronden afbouwen, dan zoeke men een
kooper voor de afgewerkte rompen, maar gooie geen goed geld
naar kwaad geld. Op deze gronden is spreker niet bereid aan
dit wetsontwerp zijn stem te geven.
De heer Hugenholtz (S.D.A.P.) bespreekt eerst het voort
duren van de crisis aan het Departement van Marine. Spreker
treedt vervolgens in een beschouwing over het verloop bij de
marine, dat spreker wijt aan onvoldoende salarieering en het
op stang jagen van het pefsoneel, wat nieuwe beroering heeft
veroorzaakt. De commandant van de marine te Willemsoord
moet een auto en een garage hebben, maar voor de werklieden
bij de Rijkswerven heeft men niet de kleine tegemoetkoming
over, die door Minister Colijn was in uitzicht gesteld. Wil men
een marine houden, dan dient men deze behoorlijk te sala-
rieeren. Het hopeloos gepruts bij de marine moet tot volledige
ontreddering daarvan leiden.
Het is spreker's vaste overtuiging, dat men deze kruisers
wil afbouwen om toe te geven aan het dwingen en zeuren der
marineofficieren, die hun carrière zien verloopen. Maar dat
is toch geen reden om 18 millioen goed geld naar kwaad geld
te gooien.
Ook is het de vraag of deze kruisers wel bemand kunnen
worden. Daarover zijn cijfers gevraagd, maar deze zijn niet
gegeven. Wij moeten weten: hoe groot is het tekort van het
Uitsluiting.
Maandag a.s. begint de algemeene uitsluiting
in het Meubelmakersbedrijf, waarbij ongeveer
4 a 5000 werklieden zijn betrokken.
UIT DEN OMTREK.
Schagen.
De eerste prijs in de Schager Verloting,
verbonden aan de Paaschtentoonstelling „De
Vette Os", werd gewonnen door W. C. van
Dijk, Tuinstraat, Helder.
Dure koeien. De eerste prijs (koe) van den
heer W. Konijn Kz. te Noord-Beemster, werd
verkocht aan den slager Brouwer, te Water
graafsmeer, voor f1680; de tweede prijs (koe)
van den heer C. Spaans Cz., te Barsingerhorn,
aan den slager C. Slikker, te Schagen, voor
f1345. De eenige os werd aangekocht voor de
verloting voor f950. In het geheel werden er
door heeren slagers 95 Paaschkoeien aange
kocht, voor een geschatte waarde van ruim
80.000 gulden.
INGEZONDEN.
Helder. 27 Maart 1920.
„De Distel".
Beleefd verzoek ik U eenige plaatsruimte in
Uw veelgelezen blad voor het navolgende.
Morgenavond gaat hier in „Casino" eene her
haling van de opvoering van „De Distel". Als
groot tooneelliefhebber kan ik niet nalaten hier
een aanbeveling neer te schrijven om dit hoogst
fijne blijspel in de schitterende vertolking door
het gezelschap van de Gebr. Wilson te gaan zien.
De vertaler van dit tooneelwerk, de heer Jan
Fabricius, schrijver o. m. van „Dolie Hans", heeft
goed gezien de opvoering ervan toe te vertrouwen
aan de artistieke leiding van de heeren Wilson.
Zeldzaam zag ik fijner samenspel als bij dit ge
zelschap. Het stuk, gespeeld in West-Friesch
dialect, doet het geweldig. Dit zijn geen tooneel-
figuren meer, het is zoo natuurgetrouw, dat het
een stuk leven is geworden. Liefhebbers van goed
tooneelspel mogen niet nalaten deze opvoering
te gaan bijwonen. Vol overtuiging durf ik neer
»er»oneel reeds nu om de bestaande schepen te bemannen?
Op het oogenblik is de dienst reeds ontwricht en moet daar
om ontslag geweigerd worden aan een aantaj marine-officie
ren. En is het niet het toppunt van dwaasheid, deze schepen
te gebruiken voor vlagvertoon; waardoor wij hun kostbare snel
heid niet gebruiken en de halve batterij maar bemannen? Wat
den verkoop aan het buitenland aangaat, dit is onoprecht ge
meend. 't Was maar een aardigheid, een lokaas. Met vreugde
heeft spreker bemerkt, dat in een deel der Katholieke pers
groote weerzin is tegen deze kruisers.
De heer A. P. Staalman meent, dat de oplossing der cri
sis aan Marine niet zoo moeilijk is, als de regeering maar reke
ning houdt met de overtuiging van de meerderheid der Kamer,
dat op de militaire uitgaven zeer aanzienlijk dient bezuinigd,
ook en vooral op de marineuitgaven. Spreker bewondert de
werkkracht van den minister van landbouw, maar deze toe
stand mag niet langer voortduren. Anders maakt de regeering
zichzelf onmogelijk. De uitnoodiging deze millioenen te votee-
ren is onredelijk, omdat niemand in deze Kamer vertrouwen
heeft in Marine.
Spreker geeft zijn stem niet voor dezen afbouw. Het bezit
dezer kruisers is voor ons waardeloos, als we niet weten of en
waartoe wij ze zullen gebruiken. Aan de meest moderne krui
sers hebben we niets, als we niet in staat zijn ze te bemannen.
Spreker staat er paf van, dat de adviseurs van den Minister
hem tot dit voorstel hebben kunnen brengen, wijl het beman-
ningsvraagstuk nog onopgelost is. In vijf maanden vertrokken
150 matrozen en er kwamen 6 a 7 voor terug. Wat zegt men
van zulk een verloop? Men doet er blijkbaar niets tegen. Het
verloop gaat verder en op hetzelfde oogenblik, dat de kruisers
gereed zijn, zullen we niet één matroos meer hebben.
Is de minister bereid om plannen te ontwikkelen voor de zoo
noodige verbetering van de opleiding, waardoor voldoende re-
geeriugsgetrouwe matrozen zullen worden in dienst gehou
den? Zoo ja; dan zal spreker overwegen voor te stemmen!
Spreker brengt vervolgens hulde aan de uitstekende inrich
ting van het marine-hospitaal te Willemsoord.
De heer Dresselhuys (V.L.) verwondert er zich alleen
over den Minister van Marine ad interim aan de Ministerstafel
te zien, alsof deze quaestie niet het geheele Kabinet betrof.
Spreker herinnert aan de drie politieke phases in de kruiser-
quaestie: eerst achtte de Regeering de kruisers noodig, daarna
niet meer; thans beveelt zij ze van uit commercieel oogpunt
aan. Het feit ligt er echter, dat de Kamer indertijd tot den al-
bouw dezer kruisers besloten heeft en dat als deze nu niet
worden afgebouwd, zij waardeloos zijn, oud roest. Dit is spre
ker door deskundigen verzekerd.
Wat nu dit wetsvoorstel aangaat, men had een commissie
van deskundigen verwacht, die zou onderzoeken In hoeverre
deze kruisers noodig en nuttig waren. Spr. dacht dat alleen de
rompen bijna waren afgebouwd, maar het is hem gebleken, dat
de ketels en machines evenver zijn als de rompen. Spr. wensch-
te intusschen een betrouwbaar advies van deskundigen. De
Minister deelt nu echter mede, dat verder uitstel van afbouw
niet mogelijk is, omdat het contract met de fabrikanten niet
langer kan worden gecontinueerd en medio Maart zou verval
len. Nu begrijpt spr. dit niet, want aan de fabrikanten is een
vaste winst van 800.000 gegarandeerd. Wat voor bezwaren
kunnen zij dus tegen uitstel hebben?
De Minister van Marine ad interim, de heer van
IJ s s e 1 s t e ij n, zegt, dat zoo langzaam mogelijk zal worden
afgebouwd
De heer Dresselhuys: Zij krijgen toch al hun bedrijfs
kosten vergoed! Het tempo van afbouw "beteekent dus niet veef
voor hen. De Minister wil nu als koopman optreden eji spe-
culatiebouw beginnen. Maar dan wil spr. wel zeggen nog meer
voor 's Ministers bekwaamheid te gevoelen op marinegebied dan
als koopman. Spreker's fractie, de Unie-liberalen en de neutrale
club, willen dus voorstellen deze beraadslagingen te verdagen,
totdat we een definitief Minister van Marine zullen hebben.
Spr. dient de volgende motie in: De Kamer besluit de be
handeling van het wetsontwerp No. 394 te verdagen totdat de
finitief een Minister van Marine met het beheer van het depai -
tement zal zijn belast.
1 n imi 1) 1 11- rTin ~m1" r r
schrijven, dat men hier weinig dergelijke schit
terende opvoeringen heeft gehad. Als voldoening
voor hun artistieken arbeid hoop ik. dat de hee
ren Wilson morgen een uitverkochte zaal voor
hen zien, dat zou eene dankbare belooning zijn
voor hun schitterende opvoering.
U beleefd dankzeggend voor deze opname, tee
kent
Hoogachtend,
G. JOH. VAN DER LEE.
Burgerlijke Stand van Helder
van 2526 Maart.
.GETROUWD: T. Kat en II. J. Appel; L. Do-
merghi en H. Dienaar; G. J. Noordermeer en Th.
Kwak; J. C. Duinker en A. Darphorn; G. Roet-
man en A. M. Bak; J. Doves en A. Keetman; P.
Dol en G. A. Fonteijne; J. van Strijen en G.
Boendermaker.
BEVALLEN: H. K. Luiderde Vries, z.; M.
Pluijmers—Seidenstiker, d.; H. Dienaar—Bak
ker, z.; M. J. LeenaarsVeldhuizen, z.; M. Dol
Dekker, d.
OVERLEDEN: A. J. Dudink. 2 weken; J. Schilt,
11 jaar; M. J. van Brederode, 19 jaar; J. L. Kamp,
53 jaar.
STOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Bawean, v. Norfolk v. Batavia, pass. 19 Maart
Perim.
Prins der Nederlanden arr. 21 Maart v. A'dam te
Batavia.
Banka, v. Chili n. Java, vertr. 22 Maart v. Toco-
pilla.
Celebes vertr. 19 Maart v. Batavia n. Genua.
Rembrandt arr. 25 Maart v. Batavia te A'dam.
Batoe, uitr., vertr. 21 Maart v. Colombo.
Nias, thuisr., pass. 24 Maart Gibraltar.
Rotterdamsche Lloyd.
Birma, uitr., pass. 17 Maart Perim.
Deli, thuisr., vertr. 17 Maart v. Padang.
Rindjani, thuisr., vertr. 18 Maart v. Colombo.
Buitenzorg, v. Java n. N.-York, arr. 23 Maart te
Port Natal.
Kawi, thuisr., wordt 27 Maart te R'dam verwacht.
Soerakarta, thuisr., pass. 21 Maart Point de Galle.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Gelria. thuisr., vertr. 22 Maart v. Pernambuco.
ernstig
ken, Werkspoor en Schelde, zijn aannemen
kunnen geen nieuwe, bestellingen aannemen.
zijn
ingenomen, kunnen geen -1 voortbouwen,
door deze kruisers gehandicapt. Zij kunnen .,ten Vopr
ook wel stopzetten, maar niet eenige maanden
die twee groote fabrieken is deze motie moeilijk
De heer Marchant acht de situatie-pohtiek zeer moeiuj
geworden Wat beteekenen 's Ministers woorden Bete:ejcene.i
zij dat als de motie wordt aangenomen de M""Ster nan
bouw door dien van Arbeid zal worden opgevolgd als -
^MTnister: Ik heb niet gezegd dat motie v(^r m 9
onaannemelijk is, maar dat zij voor de fabrieken ona
baDe'heer Marchant: Wij zijn dus weer ter"* £ebpacb'
op het terrein der commerrie, en de aanneming van de
beteekent dus dat dit ons weer geld zal kosten. ,laa
beteekent nu die motie zelf? Deze Minister beveelt (Jen a -
bouw alleen aan op commercieele gronden. De vraag ot de ar-
bouw een juiste commercie is hangt af van wat wij in 1023 aa
deze schepen zullen hebben. Maar daaromtrent hebben wij a 1
den Minister niets vernomen. Hij weet er mets van.
De Minister: Ik heb nog niet gesproken!
De heer Marchant: U hebt erover geschreven. De Mi
nister weet ook niet of er een bemanning zal zijn om aeze
schepen te bedienen. Wat beteekent nu het voorste!-Dressel
huys? Hij zegt dat de niet-afbouw der kruisers een gruwel
zou zijn, als ze noodig waren. Hij wenscht hierover een des
kundig advies van een verantwoordelijk Minister.
Maar het advies van de marineautoriteiten hebben we.
De heer Dresselhuys: Dat hebben we niet.
De heer Marchant: Ach, mijnheer Dresselhuys, wees nu
niet zoo naief. De marinestaf heeft vergaderd in de Iwee ste
den en in den Helder, de heeren hebben de kranten volge
schreven.
De heer Dresselhuys: Ik wensch het advies van een ver
antwoordelijk Minister.
De heer Marchant: Dat is de heer van Ijsselsteyn ook.
Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat we nu bin
nen 14 dagen een Minister zullen hebben. Er is zelfs bericht
dat dit nog wel maanden zou duren.
De Minister: Van wie was dat bericht?
De heer Marchant: Van het Correspondentiebureau!
De Minister: Dat is niet de Regeering
De heer Marchant: De heer Dresselhuys vermoedt dat er
binnen 14 dagen een nieuwe jongeling van Marine zal zitten.
Maar dit is slechts een flauw vermoeden.
In elk geval, als wij voor uitstel stemmen dan stemmen wij
voor afbouw van de kruisers, die in 1924 zullen klaar zijn ei.
gebouwd zijn volgens plannen van 1912, terwijl zij wellicht 4.->
millioen zullen kosten. Wij zouden dus niet verstandig doen, dit
voorstel aan te nemen. Of men de marine liquideeren wil 01
niet, heeft met deze kruisers niets te maken. Spr. zou zelfs mec-
nen dat wie voor de liquidatie is, voor de kruisers zou moe
ten stemmen.
Het voorstel-Dresselhuys wordt verworpen met 72 tegen
10 stemmen.
Voor: de liberalen en de neutralen.
De algemeene beraadslagingen worden voortgezet.
De here Bomans (R.K.) hoopt dat 's Ministers opvolger
een Minister van landsverdediging zal zijn.
Als spr. zijn stem aan deze kruisers zou geven zou het al
leen zijn omdat hij ze van wezenlijk defensieve waarde achtte
in het groot verband tot verdediging van Ned.-Indië.
Op de door den Minister aangegeven gronden zou spr. ech
ter zijn stem niet aan deze kruisers geven. Spr. meent echter
dat de gelden voor deze beide kruisers alsnog dienen gevoteerd,
nadat daaraan reeds 18 millioen zijn verbouwd. Alleen reeds
voor het prestige der Kamer is het noodig. De geheele marine
ongeveer staat ook op het standpunt van den afbouw dezer
kruisers die in elk systeem op hun plaats zullen zijn. Voor
Indië zijn deze kruisers echter noodig. Daarom zal spr. stem
men voor hun b?>h°U c s t e ij n (C.P.) acht het voorstel tot af-
De heer van K a v|an der marineofficieren, dat
bouw der kruisers een £rjniajren Minister van de Kamer
door middel van deze van het kapitaal hierbij te-
wordt opgelegd ter)vV',fhepir '7.sneeld.
vans een groote rol ateert dat de toestand thans nog on-
De heer K r u y t COTBijleveld met zijn vlootplan kwam
zekerder is dan toen verantwoord is, 18 millioen aan
zoodat het thans nog^m.^ terwijl de economische nood e„
deze kruisers te v"kn da]) Aan de gepensionneerde
ellende grooter in ,ons hts 40 pct. verhooging van hun pen-
hongerlijders wordt slee djt ontwerp stemmen,
sioen gegeven. Spr. zal daarom i s beschouwingen van
De Minister zal ™e^tll£a^enSieele oplossing der crisis
tZ MarineUgHet is geen gewoonte dat een Minister mededee-
lingen doet over z'i" °py,°'gi5ar;ne te den Helder is door spr.
Het ziekenhms voo thans voiop werk. Wat de quaestie
bezocht.. De werven hebb daaromtrent geen plan uiteen
der kruisers aangaat, spr. d^£ denkbeelden zal heb-
gezet omdat hu "ietcdr leeft niet gezegd dat zij speciaal zullen
ben tUlt L'en oor v a^rton tnaar dat zij voor verdediging
moeten dienen voor r hiiiken dat zij voor verdedi
kunnen dienen wkiindien^.nK)chttbgeSchikt zijn. .Spr meent, dat
ging van ons kolomaa .1 g mocht zjjn opvolger van een
dit laatste wel het g j: toch nog gebruikt worden
LTndnerneSdoeleinden, door spreker aangegeven. OoK ln het
Hpn heer Biileveld pasten 4 pantserschepen. We heb-
kokmiaal gebied niet geschikt zijn. Spr. meent, dat
geval is. Maar mocht zijn opvolger van een
i dan kunnen zij toch nog gebruikt worden
J eind en, door spreker aangegeven. Ook ln het
schepen overhoudenDaarom hebben we deze kruisers beslist
nL kruisers hebben drie schroeven, een dient voor oe
economische vaart!^ de middelstedan worden ook de ketels
voorTen deel buiten dienst gesteld. Zoo kan men de schepen
laten dienst doen voor vredesdoeleinden.
Wat de bemanning betreft, is de Marine thans in gevaai.
De bemanning verloopt en dat is een buitengewoon ernstig
tót want spr meent dat wij de marine nog steeds noodig heb-
en dat liquidatie der marine een ramp voor het land zou
De werving dient op een andere wijze aangevat. Spr. wil
nt SDI. II1CC11L VA CIC J -
ben en dat liquidatie der marine een ramp voor het land zou
zhn De werving dient op een andere wijze aangevat. Spr. wil
echter ten aanzien van de monstering zijn. opvolger niet positief
binden Er zijn kringen en landstreken in ons land waarvan
de zonen niet gaan naar onze vloot Men moet trachten, die re
geringsgetrouwen op de vloot te brengen. Spr. zal hier zijn
opvolger over spreken. Wat den heer de Geer aangaat zegt
sor schepen van deze soort zijn noodzakelijk. Geeft men de of
ficieren en schepelingen geen kans om vooruit te komen dan is
de marine ten doode opgeschreven. Met de partijen die dit wil
len gaat spr. niet mee. Liquidatie der marine ware een ramp
voor het land. Spr. wenscht de Kamer nogmaals met ernst op
het hart te drukken de groote belangen die bij deze zaak g«-
mOnder'Jgroot rumoer repliceeren de heeren Oud, Hugen
holtz en Dresselhuys (die verkalart thans noodgedron
gen voor dit wetsontwerp te zullen stemmen).
De beraadslagingen worden gesloten.
De credietwet voor marine komt artikelsgewijs in behan
deling.
Óp art. 34 licht de heer Snoeck Henkemans een amen
dement toé om de werklieden van de marinewerven een tege
moetkoming te geven waarop zij recht hebben.
De Minister neemt het amendement over.
Het wetsontwerp wordt aangenomen met 37 tegen 27
>U.HetZetsontwerp tot afbouw der kruisers wordt aangeno
men met 51 tegen stemmen.
Tegen: de sociaal-democraten, de revolutionairen, de vrijzin
nig-democraten, de unieliberalen en de heer van de Laar.
(De Minister wordt van verschillende zijden gelukge-
wenscht)
Kon. West-Indische Maildienat.
Delft, v. Hamburg n. Valparaiso, arr. 24 Maart te
Colon.
HollandAmerika Lijn.
Kieldrecht arr. 17 Maart v. R'dam te Caleutta.
Zaandijk, v. Macassar n. R'dam, vertr. 24 Maart
v. Colombo.
Gorredijk. v. R'dam n. N.-Orleans, vertr. 24 Maart
v. Havana.
Maartensdijk, v. R'dam n. Bombay, vertr. 20 Maart
v. Kurraohee.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Kinderdijk vertr. 20 Maart v. Port Natal u. R'dam.
Mant Blanc arr. 22 Maart v. East London te Port
Natal,
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Dardanus, v. Liverpool n. Batavia, pass. 22 Maart
Gibraltar.
Laomedon, v. Japan n. A'dam. vertr. 15 Maart v.
Colombo.
Polyphemus. v. Singapore n. R'dam, pass. 22
Maart Gibraltar.
Tantalus, v. A'dam n. Batavia, arr. 19 Maart te
Port Said.
Alcinous vertr. 20 Maart v. Batavia n. A'dam.
JavaBengalen Lijn.
Gorontalo arr. 19 Maart v. Caleutta te Batavia.
Caleutta vertr. 17 Maart v. Java n. Caleutta.
Menado arr. 5 Maart v. Caleutta te Batavia.
MARINEBERICHTEN.
Paaschverlof.
De Schout-bij-Nacht, commandant der Marine te
Willemsoord, heeft bepaald, dat met behoud van
de gewone wachtindeeling, van 2 tot en met 5
April a.s. groote permissie-beurten kunnen wor
den verleend. Aan hen, die niet bij de gewone
wacht zijn ingedeeld, kan permissie worden ver
leend voor zoover de dienst dit toelaat. Zij, die
zich buiten de gemeente wenschen te begeven,
kunnen Zaterdag 3 April van werkzaamheden
worden vrijgesteld.
De le permissie-beurt kan aanvangen Vrijdag
2 April met den trein van 6 u.24 m. v.m. dan wel
7 u. 29 m. v.m.
Met het oog op de te verwachten drukte op de
spoorwegen in den avond van den 2den Paasch-
dag kunnen zij, die op dien dag des avonds zou
den moeten terugkeeren. Dinsdag 6 April met de
le gelegenheid terugkomen.
De volgende plaatsingen enz. zijn gelast-
met 29 Maart de officier-machinist 3e kl. H. C.
A. Roosa gesteld op non-activiteit op verzoek:
met 6 April de officier-machinist 3e kl. H. C.
Timmers en C. M. van de Velde geplaatst aan
boord Hr. Ms. Schorpioen; H. Woudenberg ge
plaatst aan boord Hr. Ms. Zeeland; G. H. Klazinga
geplaatst aan boord Hr. Ms. Koningin Emma: C.
L. H. Vincken geplaatst te Hellevoetsluis; J. J.
van der Eijk, thans geplaatst aan boord Hr. Ms.
Zeeland, gesteld ter beschikking.
De officier-machinist 3e kl. L. C. Kooien is met
29 Maart geplaatst te Rotterdam bij de Maatsch.
Fijenoord.
De machinist G. Smits, thans aan boord Hr. Ms.
Koningin Emma wordt 6 April ter beschikking
gesteld.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht.
Op 27 Maart: sergeant-kok C. A. Cuijpers van
WachtschiD Willemsoord naar Van Speijk; idem
H. Krap van Van Speijk naar Wachtschip Wil
lemsoord; bootsman J. Boxmeer van Mijnoprui
mingsdetachement Leeuwarden naar Wachtschip
Willemsoord.
Op 18 Maart zijn per particulier stoomschip
„Patria" uit Oost-Indië in (Nederland terugge
keerd
Kwartiermeester G. J. Saleminkkorporaal
hofmeester T. Mulder; matroos 2e kl. C. B. Mar
kus; idem 3e kl. G. H. de Jager en P. H. Block;
korporaal-machinedrijver 2e kl. K. Kroon en D.
Hemelrijk; korporaal der mariniers B. S. J. Post.
Met ontslag uit den Zeedienst:
Op 1 April: sergeant-kok A. Hoonhout; korpo
raal-torpedist A. van Reek; matroos 3e kl. F. C
Noordberger; op 2 April: matroos 3e kl. J. Osna-
brug; op 5 April: matroos 2e kl. J. Geldhof; op
9 April: korporaal-kok G. J. van der Kuijl; op
15 April: matroos 3e kl. E. N. van Lambaa'rt; op
19 April: tamboer le kl. J. Rogenbirk; op 22
April: matroos 3e kl. C. H. A. Verblauw; op 30
April: matroos le kl. L. Ewald.
LEGERBERICHTEN.
Met groot verlof.
D* dienstplichtigen van het wapen der Cava
lerie, die hunne eerste-oefening hebben aanga-
vangen in hot tijdvak van 5 tot 9 Augustus 1918.
zullen op 31 Maart a.s. in het genot van groot
verlof worden gesteld.
Loting voor het blijvend gedeelte.
De loting voor het blijvend gedeelte van de
lichting 1920 zal bij het le en 2e bat., 21e rog.
inf., resp. in garnizoen te Hoorn en te Den Helder,
worden gehouden op 20 April a.s.
Oefeningen in 1920.
Van 21 tot 26 Juni 1920 zullen oefeningen wor
den gehouden in de Legerplaats bij Laren door
de Xe infanterie-brigade (het 10e en 21e reg. inf.).
Hieraan zullen deelnemen vier compagnieën dier
biigade, elk sterk pl.m. 3 officieren. 14 onderoffi
cieren en 160 minderen, waarvan één compagnie
uit het garnizoen Den Helder en één compagnie
uit het garnizoen Hoorn.
De sergeanten F. A. Budde en D. Boon, van het
21e reg. inf., worden op 30 Maart a.s. ontheven
van hunne detacheering bij de eerste school voor
verlofsoffieieren der infanterie te Amersfoort.
De mil.-sergeant U. Post, van het 21e reg. inf.
te Den Helder, wordt op 15 April a.s. gedirigeerd
op de Legerplaats bij Milligen, ter opleiding bij
de politietroepen.
Met ingang van 7 April a.s. bevorderd tot kor
poraal de mil.-soldaten J. Mens, S. Hoekstra, J.
M. Schoenmaker en G. J. Steinman, allen van het
Ille bat., 21e reg. inf. te Den Helder.
Bij beschikking van den Min. van Oorlog is aan
den sergeant K. de Boer, van het 21e reg. inf. te
Den Helder, op zijn verzoek vervroegd ontslag
uit den militairen dienst verleend.
De sergeant-majoor-instructeur L. A. van Kuijk.
van het 21e reg. inf. te Den Helder, wordt gedeta
cheerd bij het algemeen demobilisatiepark in d»
Legerplaats bij Zeist.
Voor het vaste detachement in de Legerplaat*
bij Harskamp zal dit jaar ook personeel worden
bestemd van het 21e reg. inf. uit Den Helder eu
Hoorn; het daartoe aangewezen personeel zal op
14 April e.k. op de Harskamp worden gedirigeerd.
In plaats van kaarten.
Verloofd
J. J. D. KATER
en
P. KRAMER.
Helder, 28 Maart 1920.
Jan in 'tVeldstraat Nr. 34.
Vischmarkt Nr. 4.
Getrouwd
JAC0B VAN STRIJEN
en
GRIETJE BOENDERMAKER,
die, mede namens wederzijdsche
Familie, hartelijk dank zeggen voor
de vele bewijzen van belang
stelling, bij hun huwelijk onder
vonden.
Helder, 26 Maart 1920.
Getrouwd
JAC0B GORNELIS DUINKER
en
ALIDA DARPHORN,
die, mede namens wederzijdsche
familie, hartelijk dank zeggen voor
de vele blijken van belanstel-
ling, dezer dagen ondervonden.
Helder, 25 Maart 1920.
Hiermede vervullen wij
den treurigen plicht U ken
nis te geven van het over
lijden van onzen geliefden
Echtgenoot, Broeder, Zwa
ger en Oom, den Heer
JAC0B MOEN,
in den ouderdom van 49 jaar.
Namens de Familie
Wed. J. MOENKuiper.
Helder, 26 Maart 1920.
Koningstraat 100.
De ter-aarde-bestelling zal
plaats hebben a.s. Maandag
1 uur.
Verzoeke van rouwbeklag
verschoond te blijven.
Inplaats van kaarten.
Heden overleed, zacht en
kalm, na voorzien te zijn
van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, onze ge
liefde Vader, Behuwd- en
Grootvader, de Heer
L0DEWIJK JOHANNES JANSEN,
in den ouderdom van ruim
68 jaar.
Mede namens de Familie
Wed. P. JANSEN—
Sallem.
Helder, 27 Maart 1920.
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, onze beste
Man en Vader,
JAN SPRUIT,
in den ouderdom van 54
jaar.
S. SPRUIT—Govers.
P. SPRUIT.
C. SPRUIT
en Verloofde.
SIENY SPRUIT.
ANNIE SPRUIT.
Helder, 27 Maart 1920.
De ter-aarde-bestelling zal
plaats hebben Dinsdag 1
uur, vanuit het sterfhuis.
Geen bezoek.
Eenige plaatselijke
kennisgeving.
DANKBETUIGING.
Ondergeteekende betuigt met
dezen haren hartelijksn dank aan
den WelEd. Heer KRIJNEN,
Architect, voor het redden van
haar Zoontje, Donderdag j.1.
Mej. BOOMSLUITER,
Balistraat Nr. 18.
De Heer en Mevrouw VAN
DER LEE—van Leeuwen be
tuigen hun hartelijken dank voor
de vele bewijzen van belang
stelling, bij de geboorte van
hunne Dochter DÜNA ondervon
den.
Prins Hendriklaan 5.
ZONDAGAVOND 8 UUR:
Danksamenkomst.
Gebouw MIDDENSTRAAT 89.
Oog-, Oor-, Keel- en Neusarts,
is tot nadere aankondiging
nog niet te consuiteeren.
In Hotel „Bellevue" wordt ge
vraagd een nette Dag-Dienst
bode.
Gevraagd een nette Dag-Dienst
bode, niet beneden 18 jaar. Loon
f 5.— per week.
AdresGOVERS, Spoorgr. 28.
Mej. MINNEBOO, Hoofdgracht
80, vraagt een flinke Dag-Dienst
bode, tegen kost en loon van f 5.
Parlez-vous francais, anglais?
Sinon, prenez quelques leqons
particulières chez A. C. KLOTS,
Hoofdgracht 32a.
Gevraagd een Loopjongen.
AdresL. COLTOF, Spoorstr.
Een net Dienstmeisje gevraagd
voor den dag of dag en nacht.
Groote wasch buitenshuis.
AdresBUISMAN, Breewater-
straat 23.
Gevraagd een Winkeljuffrouw.
AdresL. COLTOF, Spoorstr.
Eenige flinke Naaisters gevraagd
voor winkelwerkaan huis. Adres:
Fa. A. S. KANNEWASSER Zn.,
Kanaalweg.
Gevraagd een nette Wasch-
vrouw, dag om de 14 dagen,
voor nette wasch van 3 personen.
Adres: Bureau van dit blad.
Twee heeren vragen een goed
Kosthuis, met vrije kamer. Brieven
onder Nr. 622, Bur. v. d. blad.
KLEERMAKERS.
Gevraagd Atelier- of Thuiswer
ker. Het geheele jaar vast werk.
Adres: N. GRAAFF, Spoor
straat.
Flink JONGMENSCH voor
loop- en magazijnwerk gevraagd.
AdresFa. J. VAN WILLIGEN,
Weststraat, Zuidstraat.
Gehuwd ambtenaar met 1 kind
vraagt tot en met Augustus gem.
ZIT- en SLAAPKAMER, met of zon
der pension. Brieven onder iet
ter I. aan DUINKER's Adverten
tie-Bureau, alhier.
Ruiling gezocht voor een Boven
huis met een Benedenhuis. Huur
prijs Bovenhuis f 2.25 per week.
Te bevragenBur. v. d. blad.
Te koop een Heeren- en een
Dames-Rijwiel, zoo goed als nieuw.
Adres: 1ste Vroonstraat 52.
Te koop een goedwerkende
Schoenmakers-Stikmachine, merk
8inger. Adres: Basstraat 44.
Een mooi, zeer licht loopend
Heeren-Rljwiel te koop. Kop. beien
pomp, zeer beste banden.
Adi'esVan Galenstraat Nr. 47.
TE
zal op
bij inzet en op
bij toeslag, telkens des middags
12 uur in het Café ,,het Nieuwe
Veerhuis" van mejuffrouw de
weduwe WAIBOER, ten verzoeke
van den heer R. C. VAN EEDEN
PETERSMAN aldaar,
mettravaille binnenshuis, smidse
en twee werkbanken, benevens
woonhuis, bevattende 2 kamers
met keuken en zolder, erf en
flinke schuur aan de van Ewjjck-
sluis, gemeente Anna Panlowna,
kadaster sectie K nummer 1567,
groot 2.40 aren.
De zaak ligt zeer gunstig met
betrekking tot de Zuiderzee-
demping. is de eenige smedery
in die buurt en bestaat reeds
meer dan 75 jaren.
Aanvaarding b(j de betaling der
kooppenningen op 22 Mei 1920.
Lasten vanaf f Januari 1920.
Inmldnels uit de hand te koop.
Prima Turf, f 1.de 100, en
Kluiten, 50 ct. de mand.
Schipper A KEIJZER, lig-
gende Werfbrug.
van de
Beleefd aanbevelend,
betrouwbaar, solide, voordeelig.
Verkrijgbaar bij
Een oud adres en altijd goedkoop,
uraveeren gratis.
WORDT GAARNE GELEVERD DOOR