VERKOOPIIIG nieuwe Sigarenzaak, drukwerk SMEDERIJ a. wieringa, ö- hakker, Advertentiën. Zaterdag 10 April daaraanv. GROOTE AFSLAG C.DEBOERJ". F afgei STADS-EfAHGELISAIIE. MAmNE-CANTiNË. Bi. 8.1. VAN m HEiJDE, van EWjJCKSLUIS. Zaterdag 3 April 1920, Kerkplein. W. MANTE. in „DEJBANAAN". Fijnste Severwijksche JAM: TWEEDE KAMER. Crediet voor de Marine. De kruisers worden afgebouwd. Wegens storing aan de electrische leiding, HEDENAVOND OPENBARE VRIJWILLIGE Not. C. L. VAN DEN BERGH, te Schagen, publiek verkoopen een flinke Zie de étalage. per pond 45 cent. D. W. LAGERVELD, ZUIDSTRAAT 57-58. Tel. 193. DE BESTE TIJDMETER SPOORSTRAAT 120. KEIZERSTRAAT 68. VAN ALLERLEI AARD De heer de Geer hoopt, dat de nadere toelichtingen van den Minister hem in staat zullen stellen er voor te stemmen. Minister Bijleveld heeft immers met klem van redenen betoogd, dat kruisers voor ons niet noodig waren. Dit betoog heeft toen op spreker grooten indruk gemaakt, weshalve spreker voorne mens was te stemmen tegen de motie-Rutgers tot afbouw der kruisers, welke motie echter is ingetrokken. De Minister, die thans dit wetsontwerp indient, is een militair Minister en opent geen nieuw perspectief, alleen nieuwe argumenten kuknnen ons dus bewegen thans anders te stemmen dan wij destijds zouden gedaan hebben. Inderdaad worden deze aangevoerd. Spreker wenscht echter de nadere inlichting van den Minister af te wachten alvorens zijn stem te bepalen. De heer Oud begint met een kleine rectificatie, aan te bren gen in zijn beschouwingen bij de marinebegrooting over de toestanden in het Marinehospitaal te Nieuwediep. De verhou ding tusschen den chef van dit hospitaal en de militaire auto riteiten blijkt niets te wenschen over te laten. Wat nu de kruisers aangaat, is afbouw niet noodig om de werven vrij te krijgen. Men kan zich bepalen tot afbouw der rompen om de hellingen vrij te maken. Men moet voorts de reeds uitgegeven 18 millioen niet uitschakelen bij de bereke ning van de kosten van afbouw. Spreker is ook volstrekt met gerust, dat de afbouw niet meer dan 18 millioen zal kosten. Mi nister Bijleveld raamde de kruisers op minstens 30 millioen, maar ook al zou afbouw niet meer dan 18 millioen kosten, dan nog ware spreker niet verantwoord, door voor dit ontwerp te stemmen. De Minister zegt: we krijgen waardevol materiaal, maar waarvoor heeft dit materiaal waarde? Is bet zeker, dat we ze zullen kunnen verkoopen? En passen ze inderdaad in elk systeem? In het systeem Bijleveld pasten ze in elk geval niet- Verscheidene leden beschouwen reeds thans de kruisers niet uit een commercieel oogpunt maar uit een defensie oogpunt. De Minister acht de kruisers „bij uitstek" geschikt voor vlag vertoon, maar als wij met die kruisers gaan varen, dan zijn wij er met die 18 millioen niet af. Ook van het vraagstuk der bemanning maakt de minister zich af. Wellicht zal er over 3 jaar geen voldoende bemanning meer voor te vinden zijn, gelet op het verloop bij de marine. Op verkoop der schepen aan een buitenlandsche mogendheid te rekenen is een buitengewoon gevaarlijke speculatie. Wil men op commercieele gronden afbouwen, dan zoeke men een kooper voor de afgewerkte rompen, maar gooie geen goed geld naar kwaad geld. Op deze gronden is spreker niet bereid aan dit wetsontwerp zijn stem te geven. De heer Hugenholtz (S.D.A.P.) bespreekt eerst het voort duren van de crisis aan het Departement van Marine. Spreker treedt vervolgens in een beschouwing over het verloop bij de marine, dat spreker wijt aan onvoldoende salarieering en het op stang jagen van het pefsoneel, wat nieuwe beroering heeft veroorzaakt. De commandant van de marine te Willemsoord moet een auto en een garage hebben, maar voor de werklieden bij de Rijkswerven heeft men niet de kleine tegemoetkoming over, die door Minister Colijn was in uitzicht gesteld. Wil men een marine houden, dan dient men deze behoorlijk te sala- rieeren. Het hopeloos gepruts bij de marine moet tot volledige ontreddering daarvan leiden. Het is spreker's vaste overtuiging, dat men deze kruisers wil afbouwen om toe te geven aan het dwingen en zeuren der marineofficieren, die hun carrière zien verloopen. Maar dat is toch geen reden om 18 millioen goed geld naar kwaad geld te gooien. Ook is het de vraag of deze kruisers wel bemand kunnen worden. Daarover zijn cijfers gevraagd, maar deze zijn niet gegeven. Wij moeten weten: hoe groot is het tekort van het Uitsluiting. Maandag a.s. begint de algemeene uitsluiting in het Meubelmakersbedrijf, waarbij ongeveer 4 a 5000 werklieden zijn betrokken. UIT DEN OMTREK. Schagen. De eerste prijs in de Schager Verloting, verbonden aan de Paaschtentoonstelling „De Vette Os", werd gewonnen door W. C. van Dijk, Tuinstraat, Helder. Dure koeien. De eerste prijs (koe) van den heer W. Konijn Kz. te Noord-Beemster, werd verkocht aan den slager Brouwer, te Water graafsmeer, voor f1680; de tweede prijs (koe) van den heer C. Spaans Cz., te Barsingerhorn, aan den slager C. Slikker, te Schagen, voor f1345. De eenige os werd aangekocht voor de verloting voor f950. In het geheel werden er door heeren slagers 95 Paaschkoeien aange kocht, voor een geschatte waarde van ruim 80.000 gulden. INGEZONDEN. Helder. 27 Maart 1920. „De Distel". Beleefd verzoek ik U eenige plaatsruimte in Uw veelgelezen blad voor het navolgende. Morgenavond gaat hier in „Casino" eene her haling van de opvoering van „De Distel". Als groot tooneelliefhebber kan ik niet nalaten hier een aanbeveling neer te schrijven om dit hoogst fijne blijspel in de schitterende vertolking door het gezelschap van de Gebr. Wilson te gaan zien. De vertaler van dit tooneelwerk, de heer Jan Fabricius, schrijver o. m. van „Dolie Hans", heeft goed gezien de opvoering ervan toe te vertrouwen aan de artistieke leiding van de heeren Wilson. Zeldzaam zag ik fijner samenspel als bij dit ge zelschap. Het stuk, gespeeld in West-Friesch dialect, doet het geweldig. Dit zijn geen tooneel- figuren meer, het is zoo natuurgetrouw, dat het een stuk leven is geworden. Liefhebbers van goed tooneelspel mogen niet nalaten deze opvoering te gaan bijwonen. Vol overtuiging durf ik neer »er»oneel reeds nu om de bestaande schepen te bemannen? Op het oogenblik is de dienst reeds ontwricht en moet daar om ontslag geweigerd worden aan een aantaj marine-officie ren. En is het niet het toppunt van dwaasheid, deze schepen te gebruiken voor vlagvertoon; waardoor wij hun kostbare snel heid niet gebruiken en de halve batterij maar bemannen? Wat den verkoop aan het buitenland aangaat, dit is onoprecht ge meend. 't Was maar een aardigheid, een lokaas. Met vreugde heeft spreker bemerkt, dat in een deel der Katholieke pers groote weerzin is tegen deze kruisers. De heer A. P. Staalman meent, dat de oplossing der cri sis aan Marine niet zoo moeilijk is, als de regeering maar reke ning houdt met de overtuiging van de meerderheid der Kamer, dat op de militaire uitgaven zeer aanzienlijk dient bezuinigd, ook en vooral op de marineuitgaven. Spreker bewondert de werkkracht van den minister van landbouw, maar deze toe stand mag niet langer voortduren. Anders maakt de regeering zichzelf onmogelijk. De uitnoodiging deze millioenen te votee- ren is onredelijk, omdat niemand in deze Kamer vertrouwen heeft in Marine. Spreker geeft zijn stem niet voor dezen afbouw. Het bezit dezer kruisers is voor ons waardeloos, als we niet weten of en waartoe wij ze zullen gebruiken. Aan de meest moderne krui sers hebben we niets, als we niet in staat zijn ze te bemannen. Spreker staat er paf van, dat de adviseurs van den Minister hem tot dit voorstel hebben kunnen brengen, wijl het beman- ningsvraagstuk nog onopgelost is. In vijf maanden vertrokken 150 matrozen en er kwamen 6 a 7 voor terug. Wat zegt men van zulk een verloop? Men doet er blijkbaar niets tegen. Het verloop gaat verder en op hetzelfde oogenblik, dat de kruisers gereed zijn, zullen we niet één matroos meer hebben. Is de minister bereid om plannen te ontwikkelen voor de zoo noodige verbetering van de opleiding, waardoor voldoende re- geeriugsgetrouwe matrozen zullen worden in dienst gehou den? Zoo ja; dan zal spreker overwegen voor te stemmen! Spreker brengt vervolgens hulde aan de uitstekende inrich ting van het marine-hospitaal te Willemsoord. De heer Dresselhuys (V.L.) verwondert er zich alleen over den Minister van Marine ad interim aan de Ministerstafel te zien, alsof deze quaestie niet het geheele Kabinet betrof. Spreker herinnert aan de drie politieke phases in de kruiser- quaestie: eerst achtte de Regeering de kruisers noodig, daarna niet meer; thans beveelt zij ze van uit commercieel oogpunt aan. Het feit ligt er echter, dat de Kamer indertijd tot den al- bouw dezer kruisers besloten heeft en dat als deze nu niet worden afgebouwd, zij waardeloos zijn, oud roest. Dit is spre ker door deskundigen verzekerd. Wat nu dit wetsvoorstel aangaat, men had een commissie van deskundigen verwacht, die zou onderzoeken In hoeverre deze kruisers noodig en nuttig waren. Spr. dacht dat alleen de rompen bijna waren afgebouwd, maar het is hem gebleken, dat de ketels en machines evenver zijn als de rompen. Spr. wensch- te intusschen een betrouwbaar advies van deskundigen. De Minister deelt nu echter mede, dat verder uitstel van afbouw niet mogelijk is, omdat het contract met de fabrikanten niet langer kan worden gecontinueerd en medio Maart zou verval len. Nu begrijpt spr. dit niet, want aan de fabrikanten is een vaste winst van 800.000 gegarandeerd. Wat voor bezwaren kunnen zij dus tegen uitstel hebben? De Minister van Marine ad interim, de heer van IJ s s e 1 s t e ij n, zegt, dat zoo langzaam mogelijk zal worden afgebouwd De heer Dresselhuys: Zij krijgen toch al hun bedrijfs kosten vergoed! Het tempo van afbouw "beteekent dus niet veef voor hen. De Minister wil nu als koopman optreden eji spe- culatiebouw beginnen. Maar dan wil spr. wel zeggen nog meer voor 's Ministers bekwaamheid te gevoelen op marinegebied dan als koopman. Spreker's fractie, de Unie-liberalen en de neutrale club, willen dus voorstellen deze beraadslagingen te verdagen, totdat we een definitief Minister van Marine zullen hebben. Spr. dient de volgende motie in: De Kamer besluit de be handeling van het wetsontwerp No. 394 te verdagen totdat de finitief een Minister van Marine met het beheer van het depai - tement zal zijn belast. 1 n imi 1) 1 11- rTin ~m1" r r schrijven, dat men hier weinig dergelijke schit terende opvoeringen heeft gehad. Als voldoening voor hun artistieken arbeid hoop ik. dat de hee ren Wilson morgen een uitverkochte zaal voor hen zien, dat zou eene dankbare belooning zijn voor hun schitterende opvoering. U beleefd dankzeggend voor deze opname, tee kent Hoogachtend, G. JOH. VAN DER LEE. Burgerlijke Stand van Helder van 2526 Maart. .GETROUWD: T. Kat en II. J. Appel; L. Do- merghi en H. Dienaar; G. J. Noordermeer en Th. Kwak; J. C. Duinker en A. Darphorn; G. Roet- man en A. M. Bak; J. Doves en A. Keetman; P. Dol en G. A. Fonteijne; J. van Strijen en G. Boendermaker. BEVALLEN: H. K. Luiderde Vries, z.; M. Pluijmers—Seidenstiker, d.; H. Dienaar—Bak ker, z.; M. J. LeenaarsVeldhuizen, z.; M. Dol Dekker, d. OVERLEDEN: A. J. Dudink. 2 weken; J. Schilt, 11 jaar; M. J. van Brederode, 19 jaar; J. L. Kamp, 53 jaar. STOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Bawean, v. Norfolk v. Batavia, pass. 19 Maart Perim. Prins der Nederlanden arr. 21 Maart v. A'dam te Batavia. Banka, v. Chili n. Java, vertr. 22 Maart v. Toco- pilla. Celebes vertr. 19 Maart v. Batavia n. Genua. Rembrandt arr. 25 Maart v. Batavia te A'dam. Batoe, uitr., vertr. 21 Maart v. Colombo. Nias, thuisr., pass. 24 Maart Gibraltar. Rotterdamsche Lloyd. Birma, uitr., pass. 17 Maart Perim. Deli, thuisr., vertr. 17 Maart v. Padang. Rindjani, thuisr., vertr. 18 Maart v. Colombo. Buitenzorg, v. Java n. N.-York, arr. 23 Maart te Port Natal. Kawi, thuisr., wordt 27 Maart te R'dam verwacht. Soerakarta, thuisr., pass. 21 Maart Point de Galle. Kon. Hollandsche Lloyd. Gelria. thuisr., vertr. 22 Maart v. Pernambuco. ernstig ken, Werkspoor en Schelde, zijn aannemen kunnen geen nieuwe, bestellingen aannemen. zijn ingenomen, kunnen geen -1 voortbouwen, door deze kruisers gehandicapt. Zij kunnen .,ten Vopr ook wel stopzetten, maar niet eenige maanden die twee groote fabrieken is deze motie moeilijk De heer Marchant acht de situatie-pohtiek zeer moeiuj geworden Wat beteekenen 's Ministers woorden Bete:ejcene.i zij dat als de motie wordt aangenomen de M""Ster nan bouw door dien van Arbeid zal worden opgevolgd als - ^MTnister: Ik heb niet gezegd dat motie v(^r m 9 onaannemelijk is, maar dat zij voor de fabrieken ona baDe'heer Marchant: Wij zijn dus weer ter"* £ebpacb' op het terrein der commerrie, en de aanneming van de beteekent dus dat dit ons weer geld zal kosten. ,laa beteekent nu die motie zelf? Deze Minister beveelt (Jen a - bouw alleen aan op commercieele gronden. De vraag ot de ar- bouw een juiste commercie is hangt af van wat wij in 1023 aa deze schepen zullen hebben. Maar daaromtrent hebben wij a 1 den Minister niets vernomen. Hij weet er mets van. De Minister: Ik heb nog niet gesproken! De heer Marchant: U hebt erover geschreven. De Mi nister weet ook niet of er een bemanning zal zijn om aeze schepen te bedienen. Wat beteekent nu het voorste!-Dressel huys? Hij zegt dat de niet-afbouw der kruisers een gruwel zou zijn, als ze noodig waren. Hij wenscht hierover een des kundig advies van een verantwoordelijk Minister. Maar het advies van de marineautoriteiten hebben we. De heer Dresselhuys: Dat hebben we niet. De heer Marchant: Ach, mijnheer Dresselhuys, wees nu niet zoo naief. De marinestaf heeft vergaderd in de Iwee ste den en in den Helder, de heeren hebben de kranten volge schreven. De heer Dresselhuys: Ik wensch het advies van een ver antwoordelijk Minister. De heer Marchant: Dat is de heer van Ijsselsteyn ook. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat we nu bin nen 14 dagen een Minister zullen hebben. Er is zelfs bericht dat dit nog wel maanden zou duren. De Minister: Van wie was dat bericht? De heer Marchant: Van het Correspondentiebureau! De Minister: Dat is niet de Regeering De heer Marchant: De heer Dresselhuys vermoedt dat er binnen 14 dagen een nieuwe jongeling van Marine zal zitten. Maar dit is slechts een flauw vermoeden. In elk geval, als wij voor uitstel stemmen dan stemmen wij voor afbouw van de kruisers, die in 1924 zullen klaar zijn ei. gebouwd zijn volgens plannen van 1912, terwijl zij wellicht 4.-> millioen zullen kosten. Wij zouden dus niet verstandig doen, dit voorstel aan te nemen. Of men de marine liquideeren wil 01 niet, heeft met deze kruisers niets te maken. Spr. zou zelfs mec- nen dat wie voor de liquidatie is, voor de kruisers zou moe ten stemmen. Het voorstel-Dresselhuys wordt verworpen met 72 tegen 10 stemmen. Voor: de liberalen en de neutralen. De algemeene beraadslagingen worden voortgezet. De here Bomans (R.K.) hoopt dat 's Ministers opvolger een Minister van landsverdediging zal zijn. Als spr. zijn stem aan deze kruisers zou geven zou het al leen zijn omdat hij ze van wezenlijk defensieve waarde achtte in het groot verband tot verdediging van Ned.-Indië. Op de door den Minister aangegeven gronden zou spr. ech ter zijn stem niet aan deze kruisers geven. Spr. meent echter dat de gelden voor deze beide kruisers alsnog dienen gevoteerd, nadat daaraan reeds 18 millioen zijn verbouwd. Alleen reeds voor het prestige der Kamer is het noodig. De geheele marine ongeveer staat ook op het standpunt van den afbouw dezer kruisers die in elk systeem op hun plaats zullen zijn. Voor Indië zijn deze kruisers echter noodig. Daarom zal spr. stem men voor hun b?>h°U c s t e ij n (C.P.) acht het voorstel tot af- De heer van K a v|an der marineofficieren, dat bouw der kruisers een £rjniajren Minister van de Kamer door middel van deze van het kapitaal hierbij te- wordt opgelegd ter)vV',fhepir '7.sneeld. vans een groote rol ateert dat de toestand thans nog on- De heer K r u y t COTBijleveld met zijn vlootplan kwam zekerder is dan toen verantwoord is, 18 millioen aan zoodat het thans nog^m.^ terwijl de economische nood e„ deze kruisers te v"kn da]) Aan de gepensionneerde ellende grooter in ,ons hts 40 pct. verhooging van hun pen- hongerlijders wordt slee djt ontwerp stemmen, sioen gegeven. Spr. zal daarom i s beschouwingen van De Minister zal ™e^tll£a^enSieele oplossing der crisis tZ MarineUgHet is geen gewoonte dat een Minister mededee- lingen doet over z'i" °py,°'gi5ar;ne te den Helder is door spr. Het ziekenhms voo thans voiop werk. Wat de quaestie bezocht.. De werven hebb daaromtrent geen plan uiteen der kruisers aangaat, spr. d^£ denkbeelden zal heb- gezet omdat hu "ietcdr leeft niet gezegd dat zij speciaal zullen ben tUlt L'en oor v a^rton tnaar dat zij voor verdediging moeten dienen voor r hiiiken dat zij voor verdedi kunnen dienen wkiindien^.nK)chttbgeSchikt zijn. .Spr meent, dat ging van ons kolomaa .1 g mocht zjjn opvolger van een dit laatste wel het g j: toch nog gebruikt worden LTndnerneSdoeleinden, door spreker aangegeven. OoK ln het Hpn heer Biileveld pasten 4 pantserschepen. We heb- kokmiaal gebied niet geschikt zijn. Spr. meent, dat geval is. Maar mocht zijn opvolger van een i dan kunnen zij toch nog gebruikt worden J eind en, door spreker aangegeven. Ook ln het schepen overhoudenDaarom hebben we deze kruisers beslist nL kruisers hebben drie schroeven, een dient voor oe economische vaart!^ de middelstedan worden ook de ketels voorTen deel buiten dienst gesteld. Zoo kan men de schepen laten dienst doen voor vredesdoeleinden. Wat de bemanning betreft, is de Marine thans in gevaai. De bemanning verloopt en dat is een buitengewoon ernstig tót want spr meent dat wij de marine nog steeds noodig heb- en dat liquidatie der marine een ramp voor het land zou De werving dient op een andere wijze aangevat. Spr. wil nt SDI. II1CC11L VA CIC J - ben en dat liquidatie der marine een ramp voor het land zou zhn De werving dient op een andere wijze aangevat. Spr. wil echter ten aanzien van de monstering zijn. opvolger niet positief binden Er zijn kringen en landstreken in ons land waarvan de zonen niet gaan naar onze vloot Men moet trachten, die re geringsgetrouwen op de vloot te brengen. Spr. zal hier zijn opvolger over spreken. Wat den heer de Geer aangaat zegt sor schepen van deze soort zijn noodzakelijk. Geeft men de of ficieren en schepelingen geen kans om vooruit te komen dan is de marine ten doode opgeschreven. Met de partijen die dit wil len gaat spr. niet mee. Liquidatie der marine ware een ramp voor het land. Spr. wenscht de Kamer nogmaals met ernst op het hart te drukken de groote belangen die bij deze zaak g«- mOnder'Jgroot rumoer repliceeren de heeren Oud, Hugen holtz en Dresselhuys (die verkalart thans noodgedron gen voor dit wetsontwerp te zullen stemmen). De beraadslagingen worden gesloten. De credietwet voor marine komt artikelsgewijs in behan deling. Óp art. 34 licht de heer Snoeck Henkemans een amen dement toé om de werklieden van de marinewerven een tege moetkoming te geven waarop zij recht hebben. De Minister neemt het amendement over. Het wetsontwerp wordt aangenomen met 37 tegen 27 >U.HetZetsontwerp tot afbouw der kruisers wordt aangeno men met 51 tegen stemmen. Tegen: de sociaal-democraten, de revolutionairen, de vrijzin nig-democraten, de unieliberalen en de heer van de Laar. (De Minister wordt van verschillende zijden gelukge- wenscht) Kon. West-Indische Maildienat. Delft, v. Hamburg n. Valparaiso, arr. 24 Maart te Colon. HollandAmerika Lijn. Kieldrecht arr. 17 Maart v. R'dam te Caleutta. Zaandijk, v. Macassar n. R'dam, vertr. 24 Maart v. Colombo. Gorredijk. v. R'dam n. N.-Orleans, vertr. 24 Maart v. Havana. Maartensdijk, v. R'dam n. Bombay, vertr. 20 Maart v. Kurraohee. HollandZuid-Afrika Lijn. Kinderdijk vertr. 20 Maart v. Port Natal u. R'dam. Mant Blanc arr. 22 Maart v. East London te Port Natal, Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Dardanus, v. Liverpool n. Batavia, pass. 22 Maart Gibraltar. Laomedon, v. Japan n. A'dam. vertr. 15 Maart v. Colombo. Polyphemus. v. Singapore n. R'dam, pass. 22 Maart Gibraltar. Tantalus, v. A'dam n. Batavia, arr. 19 Maart te Port Said. Alcinous vertr. 20 Maart v. Batavia n. A'dam. JavaBengalen Lijn. Gorontalo arr. 19 Maart v. Caleutta te Batavia. Caleutta vertr. 17 Maart v. Java n. Caleutta. Menado arr. 5 Maart v. Caleutta te Batavia. MARINEBERICHTEN. Paaschverlof. De Schout-bij-Nacht, commandant der Marine te Willemsoord, heeft bepaald, dat met behoud van de gewone wachtindeeling, van 2 tot en met 5 April a.s. groote permissie-beurten kunnen wor den verleend. Aan hen, die niet bij de gewone wacht zijn ingedeeld, kan permissie worden ver leend voor zoover de dienst dit toelaat. Zij, die zich buiten de gemeente wenschen te begeven, kunnen Zaterdag 3 April van werkzaamheden worden vrijgesteld. De le permissie-beurt kan aanvangen Vrijdag 2 April met den trein van 6 u.24 m. v.m. dan wel 7 u. 29 m. v.m. Met het oog op de te verwachten drukte op de spoorwegen in den avond van den 2den Paasch- dag kunnen zij, die op dien dag des avonds zou den moeten terugkeeren. Dinsdag 6 April met de le gelegenheid terugkomen. De volgende plaatsingen enz. zijn gelast- met 29 Maart de officier-machinist 3e kl. H. C. A. Roosa gesteld op non-activiteit op verzoek: met 6 April de officier-machinist 3e kl. H. C. Timmers en C. M. van de Velde geplaatst aan boord Hr. Ms. Schorpioen; H. Woudenberg ge plaatst aan boord Hr. Ms. Zeeland; G. H. Klazinga geplaatst aan boord Hr. Ms. Koningin Emma: C. L. H. Vincken geplaatst te Hellevoetsluis; J. J. van der Eijk, thans geplaatst aan boord Hr. Ms. Zeeland, gesteld ter beschikking. De officier-machinist 3e kl. L. C. Kooien is met 29 Maart geplaatst te Rotterdam bij de Maatsch. Fijenoord. De machinist G. Smits, thans aan boord Hr. Ms. Koningin Emma wordt 6 April ter beschikking gesteld. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht. Op 27 Maart: sergeant-kok C. A. Cuijpers van WachtschiD Willemsoord naar Van Speijk; idem H. Krap van Van Speijk naar Wachtschip Wil lemsoord; bootsman J. Boxmeer van Mijnoprui mingsdetachement Leeuwarden naar Wachtschip Willemsoord. Op 18 Maart zijn per particulier stoomschip „Patria" uit Oost-Indië in (Nederland terugge keerd Kwartiermeester G. J. Saleminkkorporaal hofmeester T. Mulder; matroos 2e kl. C. B. Mar kus; idem 3e kl. G. H. de Jager en P. H. Block; korporaal-machinedrijver 2e kl. K. Kroon en D. Hemelrijk; korporaal der mariniers B. S. J. Post. Met ontslag uit den Zeedienst: Op 1 April: sergeant-kok A. Hoonhout; korpo raal-torpedist A. van Reek; matroos 3e kl. F. C Noordberger; op 2 April: matroos 3e kl. J. Osna- brug; op 5 April: matroos 2e kl. J. Geldhof; op 9 April: korporaal-kok G. J. van der Kuijl; op 15 April: matroos 3e kl. E. N. van Lambaa'rt; op 19 April: tamboer le kl. J. Rogenbirk; op 22 April: matroos 3e kl. C. H. A. Verblauw; op 30 April: matroos le kl. L. Ewald. LEGERBERICHTEN. Met groot verlof. D* dienstplichtigen van het wapen der Cava lerie, die hunne eerste-oefening hebben aanga- vangen in hot tijdvak van 5 tot 9 Augustus 1918. zullen op 31 Maart a.s. in het genot van groot verlof worden gesteld. Loting voor het blijvend gedeelte. De loting voor het blijvend gedeelte van de lichting 1920 zal bij het le en 2e bat., 21e rog. inf., resp. in garnizoen te Hoorn en te Den Helder, worden gehouden op 20 April a.s. Oefeningen in 1920. Van 21 tot 26 Juni 1920 zullen oefeningen wor den gehouden in de Legerplaats bij Laren door de Xe infanterie-brigade (het 10e en 21e reg. inf.). Hieraan zullen deelnemen vier compagnieën dier biigade, elk sterk pl.m. 3 officieren. 14 onderoffi cieren en 160 minderen, waarvan één compagnie uit het garnizoen Den Helder en één compagnie uit het garnizoen Hoorn. De sergeanten F. A. Budde en D. Boon, van het 21e reg. inf., worden op 30 Maart a.s. ontheven van hunne detacheering bij de eerste school voor verlofsoffieieren der infanterie te Amersfoort. De mil.-sergeant U. Post, van het 21e reg. inf. te Den Helder, wordt op 15 April a.s. gedirigeerd op de Legerplaats bij Milligen, ter opleiding bij de politietroepen. Met ingang van 7 April a.s. bevorderd tot kor poraal de mil.-soldaten J. Mens, S. Hoekstra, J. M. Schoenmaker en G. J. Steinman, allen van het Ille bat., 21e reg. inf. te Den Helder. Bij beschikking van den Min. van Oorlog is aan den sergeant K. de Boer, van het 21e reg. inf. te Den Helder, op zijn verzoek vervroegd ontslag uit den militairen dienst verleend. De sergeant-majoor-instructeur L. A. van Kuijk. van het 21e reg. inf. te Den Helder, wordt gedeta cheerd bij het algemeen demobilisatiepark in d» Legerplaats bij Zeist. Voor het vaste detachement in de Legerplaat* bij Harskamp zal dit jaar ook personeel worden bestemd van het 21e reg. inf. uit Den Helder eu Hoorn; het daartoe aangewezen personeel zal op 14 April e.k. op de Harskamp worden gedirigeerd. In plaats van kaarten. Verloofd J. J. D. KATER en P. KRAMER. Helder, 28 Maart 1920. Jan in 'tVeldstraat Nr. 34. Vischmarkt Nr. 4. Getrouwd JAC0B VAN STRIJEN en GRIETJE BOENDERMAKER, die, mede namens wederzijdsche Familie, hartelijk dank zeggen voor de vele bewijzen van belang stelling, bij hun huwelijk onder vonden. Helder, 26 Maart 1920. Getrouwd JAC0B GORNELIS DUINKER en ALIDA DARPHORN, die, mede namens wederzijdsche familie, hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van belanstel- ling, dezer dagen ondervonden. Helder, 25 Maart 1920. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U ken nis te geven van het over lijden van onzen geliefden Echtgenoot, Broeder, Zwa ger en Oom, den Heer JAC0B MOEN, in den ouderdom van 49 jaar. Namens de Familie Wed. J. MOENKuiper. Helder, 26 Maart 1920. Koningstraat 100. De ter-aarde-bestelling zal plaats hebben a.s. Maandag 1 uur. Verzoeke van rouwbeklag verschoond te blijven. Inplaats van kaarten. Heden overleed, zacht en kalm, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze ge liefde Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer L0DEWIJK JOHANNES JANSEN, in den ouderdom van ruim 68 jaar. Mede namens de Familie Wed. P. JANSEN— Sallem. Helder, 27 Maart 1920. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, onze beste Man en Vader, JAN SPRUIT, in den ouderdom van 54 jaar. S. SPRUIT—Govers. P. SPRUIT. C. SPRUIT en Verloofde. SIENY SPRUIT. ANNIE SPRUIT. Helder, 27 Maart 1920. De ter-aarde-bestelling zal plaats hebben Dinsdag 1 uur, vanuit het sterfhuis. Geen bezoek. Eenige plaatselijke kennisgeving. DANKBETUIGING. Ondergeteekende betuigt met dezen haren hartelijksn dank aan den WelEd. Heer KRIJNEN, Architect, voor het redden van haar Zoontje, Donderdag j.1. Mej. BOOMSLUITER, Balistraat Nr. 18. De Heer en Mevrouw VAN DER LEE—van Leeuwen be tuigen hun hartelijken dank voor de vele bewijzen van belang stelling, bij de geboorte van hunne Dochter DÜNA ondervon den. Prins Hendriklaan 5. ZONDAGAVOND 8 UUR: Danksamenkomst. Gebouw MIDDENSTRAAT 89. Oog-, Oor-, Keel- en Neusarts, is tot nadere aankondiging nog niet te consuiteeren. In Hotel „Bellevue" wordt ge vraagd een nette Dag-Dienst bode. Gevraagd een nette Dag-Dienst bode, niet beneden 18 jaar. Loon f 5.— per week. AdresGOVERS, Spoorgr. 28. Mej. MINNEBOO, Hoofdgracht 80, vraagt een flinke Dag-Dienst bode, tegen kost en loon van f 5. Parlez-vous francais, anglais? Sinon, prenez quelques leqons particulières chez A. C. KLOTS, Hoofdgracht 32a. Gevraagd een Loopjongen. AdresL. COLTOF, Spoorstr. Een net Dienstmeisje gevraagd voor den dag of dag en nacht. Groote wasch buitenshuis. AdresBUISMAN, Breewater- straat 23. Gevraagd een Winkeljuffrouw. AdresL. COLTOF, Spoorstr. Eenige flinke Naaisters gevraagd voor winkelwerkaan huis. Adres: Fa. A. S. KANNEWASSER Zn., Kanaalweg. Gevraagd een nette Wasch- vrouw, dag om de 14 dagen, voor nette wasch van 3 personen. Adres: Bureau van dit blad. Twee heeren vragen een goed Kosthuis, met vrije kamer. Brieven onder Nr. 622, Bur. v. d. blad. KLEERMAKERS. Gevraagd Atelier- of Thuiswer ker. Het geheele jaar vast werk. Adres: N. GRAAFF, Spoor straat. Flink JONGMENSCH voor loop- en magazijnwerk gevraagd. AdresFa. J. VAN WILLIGEN, Weststraat, Zuidstraat. Gehuwd ambtenaar met 1 kind vraagt tot en met Augustus gem. ZIT- en SLAAPKAMER, met of zon der pension. Brieven onder iet ter I. aan DUINKER's Adverten tie-Bureau, alhier. Ruiling gezocht voor een Boven huis met een Benedenhuis. Huur prijs Bovenhuis f 2.25 per week. Te bevragenBur. v. d. blad. Te koop een Heeren- en een Dames-Rijwiel, zoo goed als nieuw. Adres: 1ste Vroonstraat 52. Te koop een goedwerkende Schoenmakers-Stikmachine, merk 8inger. Adres: Basstraat 44. Een mooi, zeer licht loopend Heeren-Rljwiel te koop. Kop. beien pomp, zeer beste banden. Adi'esVan Galenstraat Nr. 47. TE zal op bij inzet en op bij toeslag, telkens des middags 12 uur in het Café ,,het Nieuwe Veerhuis" van mejuffrouw de weduwe WAIBOER, ten verzoeke van den heer R. C. VAN EEDEN PETERSMAN aldaar, mettravaille binnenshuis, smidse en twee werkbanken, benevens woonhuis, bevattende 2 kamers met keuken en zolder, erf en flinke schuur aan de van Ewjjck- sluis, gemeente Anna Panlowna, kadaster sectie K nummer 1567, groot 2.40 aren. De zaak ligt zeer gunstig met betrekking tot de Zuiderzee- demping. is de eenige smedery in die buurt en bestaat reeds meer dan 75 jaren. Aanvaarding b(j de betaling der kooppenningen op 22 Mei 1920. Lasten vanaf f Januari 1920. Inmldnels uit de hand te koop. Prima Turf, f 1.de 100, en Kluiten, 50 ct. de mand. Schipper A KEIJZER, lig- gende Werfbrug. van de Beleefd aanbevelend, betrouwbaar, solide, voordeelig. Verkrijgbaar bij Een oud adres en altijd goedkoop, uraveeren gratis. WORDT GAARNE GELEVERD DOOR

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 6