T Derde Blad. VAN ZATERDAG 24 APRIL 1920. RA ADSOVERZICHT. Do afgeloopen wéken zijn veelbewogen perioden igewoeert in de annalen van den Heklerschen Raad. Tellen wij alle lieflijk heden op, die wederzijds tussohen partijen* gewisseld zijn, dan komen wij tot een voca bulaire van respectabele afmetingen. Na tuurlijk was (het struikelblok de politiek. Een Hollander is zoo niet, of bij rtut wel eens een paar maal per jaar over zijn poli tiek stokpaardje en liet stokpaardje van de afgeloopen weken bleek een vurig jong beestje, met dartelen aard en voorjaarsku- ren, en het sloeg en trapte en steigerde, dat het een lieve luk; was om te zien. Eerst kroeg de een een trap, toen de ander, en tenslotte zaten allen mot roode hoofden en woeste blikken rond te kijken. Toen het zoo ver was, moetst hét scherm zakken. Reeds de vorige week was het steekspel begonnen. Een voorstel van B. en W. tot uitkeering, bn wijze van voorschot, van een bedrag van 5.per wéék met terugwer kende kracht vanaf Oct. op de loonen der gemeente-ambtenaren en -werklieden, in af- wachting van de definitieve regeling, was het, dat aanleiding gaf töt zooveel rumoer. "Er tegenover stond een voorstel van de zij de der oppositie-raadsleden, u.c. vrijzinni gen met reéhtséhen, die liever 10 pet. van het jaarsalaris wilden geven. Daar de kwes tie alleen voor de heirokkenen van belang is, zullen wij, na de uitvoerige verslagen, er slechts dit van vermelden, dat tenslotte een compromis werd aanvaard, dat men in dit nunnüer Vindt afgedrukt. De debatten bij de behandeling van dit voorstel ontaardden in een scheldpartij, die den Voorzitter dén tweeden avond Dins dag aanleiding gaf te dreigen met schor sing der vergadering, daar hij in een der gelijke janboel nieit Wilde zitten. Dat kern achtige woord hoeft wel indruk gemaakt, ;dtlh«ns, het Is bij d© bedreiging gebleven: de Raad heeft zich nog voldoend© weten te behcerachen. En nadat in comité do gemoe dieren klaarblijkelijk voldoende wiaron uit geraasd, en de vrede met een compromis geteekend, waren de debatten van Woens- dm avond uiterst vriendschappelijk. De oeno hoffelijkheid na de andere werd oelanceerd en zoo gingen wij, zeer tevreden, dat do vrede goteekend was, naar huis. Naddt dit voorstel in tw.ee volle zittingen was afgehandeld, werd de rest van de agen da op een paar punten na in een avond afgehandeld. Het nieuwe ontwerp-belasting op openbare vermakelijkheden werd door B. 011 W. teruggonomon, omdat uit de dis cussies al spoedig bleek, dat de meerderheid van den Rand er niet aan wilde. ©m nu toch de lioogoro opbrengst ln do gemeentoUjko oehuLkiat te krijgen, zal hot percentage van 20 pét. over do geheole llhio voorlooplg in do oude verordening worden vastgologd, terwijl men dan zal onderzookon wat in die verordening gewijzigd dient te iwordon. Op afwijzend prun-advies van de meer derheid van hét Oollego do beide soo. wethouders waren er natuurlijk vóór werd nïot ingogaan op een verzoek van ar beiders om den 1 Meidag als feestdag to willen beschouwen; wol gaf de Burgemees ter do toezegging, dat zooveel mogelijk ver- zookon zullen woxidon ingewilligd tot het bekomen van vrijaf, natuurlijk voor zoover do dienst het toelaat. Eon ontslag-voorstel van personeel dor gemeente-reiniging gaf den heer van der Veer aanleiding tot eenlge hartelijko en hu mane woorden ten opzichte van do betrok ken menschen. Naar wethouder Vorstögen mededeelde, was hier echter formeel de ver ordening opgevolgd, kon men niet anders doen dan deze menschen ontslaan, hoe on aangenaam dit ook voor hen was. Maar on getwijfeld zal aan dit geval wel eon mouw worden gepast, is het, om met den heey van der Veer te spreken, geen zwarte, dan maar eon witte. Een voorstel betreffende een voorschot voor woningbouw gaf den heer Zondervan aanleiding tot een scherpe kritiek op het toezicht van de Vereeniging „Volkshuisves ting", kritiek, die meerendeels thuishoor de bij de vereeniging zelve. De heer Zon- dervan. was blijkbaar ontsticht over een cir culaire betreffende een geringe huurver hooging en wreekte zich door te vertellen, dut aan zijn woning niets gedaan word, dat do IjöoI vorrot was, enz. Én hij tel, dat bij er zoo spoedig mogelijk zou uittrokken. Wij zouden zoggen: Jongen Jongen, mieneer Zondeirvan, bedenk je nog maar eens! Want Je woont er voor oen schijntje, niet eon mooi «rf achter je woning, je hebt zelf tegenwoordig nog al oen aardig Inkomen, dus. Men vVOWde dut ook deze bouw weer zou truhioeron on was huiverig dit be drag toe to staan. Muar toen door don lveer Adriaunso verzekerd werd, dJat de bedoeling niet was dit geheele bedrag op te nemen, dat men trouwens ook niet krijgen zou maar slechts zooveel als direct noodig was voor den bouw, was het verzet gebroken en werd de aanvrage toegestaan. De staking in het scheepvaart- en transportbedrijf. Rotterdam, Het bestuur van de Nederhmds^o Fede ratie van Transportarbeiders -hoeft gisterna- middag mot tiaar loeten uit (te \akgroep€n havenarbeiders, sleepers en controleurs een huishoudelijke vergadering gehouden. -^'a afloop van de vergadering werd van h' Hiuurezijde meegedeeld, dat in de wergade- 11 aan de orde zijn gesteld het voorstel der Scheepvaartwereenigingen Noord en fmid tot opheffing van de staking en het tegenvoorstel, door de Internationale Trans- Üwi koidersfedenatie, namens de Nederl. Xdn Transportarbeiders en ^en daan U van Transportarbeiders ge* y'"gadering, zoo werd meegedeeld, was van oordeel, -lat het voorstel traot nf om oor collectief oon- shuton voor den tijd v^n een jaar, 2L ffr?ndslag Yan oen loon van ƒ7 per haTenajheiders, ƒ160 per maand voor SSf3 e?-f 145 voor matrozen, niet 111 aanmerking kon omen, zoodat derhalve over dit voorstel niet is gestemd. cy;0! stél'vanF om de staking zonder meer op (te heffen, virantwoordelijkheid te dragen voor de ver schillende verwikkelingen, die daaruit kun nen voortvloeien, -wanneer niet onder een collectieve Overeenkomst wordt gewerkt, werd door do leden geen schriftelijke stem ming verlangd, waarna bij handopsteken met op twee na algemeene stemmen dit voor stel is aangenomen. Over het eventueel opheffen van de boy cot van Nederlandsche schepen .in 'buiiten- landseke havens zal, zoo heeft het bestuur van de Nederl. Federatie van Transportar beiders meegedeeld, nader met het bestuur van den Centralen Bond van Transportar beiders en den secretaris van de Interna tionale Transportarbeiders-Federatie over leg worden gepleegd. Andere bestuursleden van de.havenarbei ders-organisaties zeiden, dat indien het be sluit tot opheffing van de staking aangeno men wordt, de opheffing van de boycot ze ker zal volgen; dit is volgens hen vanzelf sprekend. Voor de léden van don Centralen Bond van Transportarbeiders heeft de gelegenheid om te stemmen tot half zeven gisteravond open gestaan. Het bestuur van dien Bond heeft meege deeld, dat er 8879 stemmen zijn uitgebracht, waarvan 518 waren voor doorstakon. Het be stuursvoorstel om de staking op té heffen, is bij meerderheid van stemmen aangenomen. Tevens werd gezegd, dat in de gistermiddag te Amsterdam gehouden vergadering van der, Centralen Bond het voorstel om schrif telijk te stemmen is verworpen, doch dat met algemeene (ongeveer 1700) stemmen het bestuursvoorstel is aanvaard. - Maandag zullen, de havenarbeiders zich aanmelden om het werk te hervatten. De staking bs den 14den Februari uitge broken en heelt dus vandaag .tien weken geduurd. Amsterdam. In de gistermiddag gehoudon vergadering van do zeeliedenvereeniging „Voorwaarts" is bij schriftelijke stemming jnet 612 voor en 182 stemmen tegen, 25 blanco en 1 ongeldig, besloten, de staking op te heffen en zich woer voor monsteren aan te melden. Wij vernemen, dat het bestuur van do Fe deratie van Transportarbeiders aan het be stuur der Scheepvaartvèreenigingon een brief zou richten, houdende mededeeling, dat besloten is tot opheffing van de staking, zón-der meer. Omtront do vergadering van do afdeeling Amsterdam van don Centralen Bond van 'Transportarbeiders kunnen wij mededeelen, dat na eon uiteenzetting van het hoofdbe stuurslid Drop, do vraag besproken is, of men de voorstellen van de werkgevers kon aanvaarden. De vergadering sprak zich mot groote tnoordorhoid uit voor afwijzing van deze voorstellen, voornamoHJk omdut men geen contract wonschto. Besloten is daarop ook in dezen-ergadering, dat men zich Maan dag a.B. weer voor den arbeid zou aanmol den. Do stemming is hier niet schriftelijk gehoudon. Eon soortgolljk besluit hooft „ltecht en Plicht"; de Amsterdamsche afdee ling van de Federatie, genomon. Hot bestuur van den R.-IC Transportar- beidorsbond „St. Bonifacius" zal, naar wij nader vemomon, in oen vandaag to houden vergadering ndviseeren de staking op to hef fen on Maandag, of zoo spoedig mogelijk het werk te hervatten. Hot bestuur is voor het aanvaarden van oen collectief contract, mits op do basis van de door de werkgevers op 19 December aangeboden voorwaarden. Men weet hier, zoolang do leiders van den Centralen Bond en do Federatie zich van nadere toelichting onthouden, uit de strek king van de beéluiton niet rooht wijs te wor den, en is geneigd te denken aan een vrij doorzichtigo poging, om door het goochelen met woorden, den indruk .te verdoezelen, dat de staking verloren is. Ook de dok- en veemarbeiders en. do schuitenvoerders hier ter stede hebben in hun ledenvergadering besloten tot opheffing van de staking en zoo mogelijk a.a Maandag het werk te hervatten. Een manifest van de Scheepvaart- vereenlgingen. De Scheepvaartvereonigingen Noord en Zuid zendon hoden hot volgende manifest aun de «takende .transportarbeiders: Havenarbeiders on Zoelicdonl In dc bladen van Woensdagavond hohbon wij medegedeeld' op welke voorwaarden de weikiiaaenieden door do buveuurbehlors on zeelieden 'zonden kunnen werden hervat. Üe zul( daaruit hebben gelezen, dat aan de onmiddellijke betaling van eon Loon van 7 (overige eatogorlofln Jn verhouding) met torugwerk onde kracht tot 1 J an. 192U ver bonden zijn twee voorwaarden: lo. dat dc boyoöt *un .Nederlandscho Beliepen in bultenlandscho levens gelijk tijdig met de hervatting van den arbeid zal worden opgeheven; 2o. dat een collectieve overeenkomst tusschen uw- organisaties en de Scheep- vaartvereeni gingen zal worden aange gaan, voor den tijd van ongeveer een jaar en eindigende 31 Maart 1921. Uit het gesprokene in uw vergaderingen op Donderdag en Vrijdag j.1. hebben wij ver nomen, dat de besturen uwer orgamsaties ni. t de verantwoordelijkheid wensehen te dragen voor/het aangaan van een collectief Dit bevreemdt, ons ten zeerste van Instu ren, die gemeend hébben wM de verantwoor delijkheid te moeten dragen van een gedu rende meer dan twee maanden voortgezette indien uw besturen thans meenen zich aan de leiding te moeten onttrekken en die ver antwoordelijkheid wensehen af to '^nylen op de werkgevers, dan doelen vil mode, dat wij die verantwoordelijkheid en die leiding aanvaarden. Wij wensehen allen, die werken wflten, zulks niet langer te-.beletten en daarom met ingang van Woensdag _,8 Aj do gelegenheid tot hervatting van den ar £id open en zulks -'en grondslag van de ronde loon- en art>ei svoouwaaninn. Echter handhaven wij ons aandoe van zooals in de bladen op 21 dezer gepubliceerd, mits de daaraan verbonden voorwaarden uiterlijk Zaterdag 1 Mei as. door uw orga nisaties zijn aanvaard. Wij herbalen dus; Wij stellen u in staat as. Woensdag op de oude loon- en arbeidsvoorwaarden het werk te hervatten. Ge hebt het echter in uw eigen hand dit loon alsnog overeenkomstig ons aanbod van 1 Januari 1920 af, tot .J verhoogd te zien, mits door uw organisaties uiterlijk op 1 Mei a.3. aan de door ons gestelde voorwaarden is voldaan. Nog een enkel woord naar aanleiding van uwe vergadering. Daar is de hoop uitgespro ken, dat het Maandag een grooter dieven bende dan ooit zou zijn. Wij zullen hierop een heel duidelijk antivoord geven: Indien gij wenscht Woensdag as. het werk te hervatten, dan beteekent dit, dat gij u be reid verklaart te werken, dat gij niet zult stelen, dat gij u zult onthouden van alles wat een behoorlijke gang van zaken kan ver storen. Allen, die dit thans nog niet begrijpen, zullen van de werkzaamheden worden uitge sloten en vervangen door andere werkwil lige arbeiders, waarmede gij dan verplicht zult zijn samen te werken. Afdooöde inaatl regelen zijn reeds genomen, opdat hieraan ten strengste de hand kan worden gehouden. Begrijpt dit goed, alvorens gij aan den arbeid gaat! Indien gij het bovenstaande ernstig en kalm overweegt, dan zult ge moeten toege ven, dat wjj niets onbillijks of onredelijks van u vergen, maar ook, dat wij openlijk en zonder schroom onzen invloed ten volle zul len aanwenden om tot u te doen doordringen, dat zonder rcgelmatigen arbeid de. daaruit voortvloeiende .ellende u en niet ons in de eerste plaats zal treffen." LUCHTVAART. Signor Caproni, de vermaarde Italiaan- sche vliegtuigbouwer, heeft bekend ge- maak f, dat door hem een vliegtuig zal wor den gebouwd dat 12.000 paardekrachten krijgt en 500 personen izal kunnen ver voeren. Do vliegtuigbouwer de Pischoff is gereed met het plan van een uit staaibuis opge- lx>uwd toertweedékkertje, dat een motor krijgt van 16 pk. en voor 9000 fres. op de markt zal worden gébracht. Geheel vlieg- vaardig, dochzonder bestuurder, zal hot toestel niet meer wegen dan 95.K.G. Spanje heeft thans twee vaste luchtlijnen, en wol tusschen Barcelona—La Palma, en tusschen Baroolona—Alicanto—Malaga. In Italië bestaan thans de volgende ge regelde luchtveibindingon; Rome—Milaan; Rome—Napels; Genua—Livorno; Napels— Foggia on Oivitaveocia—GolfoArancl. Aanstaande is do opening van don dienst FoggiaIMndlsl. De luéhtschipverbindin- gon Milaan—Turijn en MilaanVenotiö zijn opgeheven. Baby-vlicgtulgen. Hot Britsche Luchtvaart-Ministerie heeft ton bohoeve van doindustrie een gedetail leerde opgave gepubliceerd van allo bestaan de kloine sportvllegtulgen, die een motor bobben van iminder dan 50 paardenkracht. Er worden 28 verschillende typen genoemd. Geheel up to date is déze publicatie echter niet. We missen er b.v. In de nieuwe kleine Sablatnig-eendokker met 'n motor van 20 pj£.; evenzoo de mot 'n 80 p.k. motor uitge ruste parasoleendekker van de Duitscho sportvllcgtuiigfabriök Htlffor. „Het kleinste vliegtuig ter wereld", is ge noemd het op de laatste Parijsche Luchtvaart tentoonstelling geëxposeerde tweedekkertje van den Franschen oonstructeur de Marcay, Dit toestel heeft slechts 4 M. vlucht, 8.80 M. lengte en is uitgerust met een 2 cyl. motor, type A. B. O. van slechts 10 p.k. Vliegvaardig, doch ?ondér bestuurder, weegt het toestel 100 Kilo. Dit toestel heeft gevlogen; naar het schijnt met eon motor van 20 p.k. In vlucht- wijdte is echter nog kleiner hot driedek kortje, gebouwd door de gebr. Ricci in Na pels. Volgens de opgave van het Britsche Air Ministry, heeft het 3.50 M. vlucht en 8.74 M. lengte; volgens een mededeeling in een Italiaansch vakblad echter 3.14 M. vlucht en 3.85 M. lengte. Deze Ricci-zak-formaat-drie- dekker is uitgerust met een 6-cyl. 40 paards Anzani-motor. Overtroffen in geringe afme tingen wordt de Ricci nog door de nieuwere Garbardini-tweedekker. Dit eveneens Itali- aansche product heeft 2.50 M. vlucht, en dito lengte, en is uitgerust met een Anzaid-motor van 85.p.k. Wat motoronsterkto aangaat, kan „kleinste vliegtuig tor wereld" genoemd worden de „Olsoau Bleu" van den Franschon loger- eapt. Dldtor. net is oen eendokkertjo van 5 M. vlucht on 2.58 M. lengte, ou weegt leejj nog iet» minder dan 80 Kilol Het toeste moot 2 personen kunnen vervoeren en is uit gerust mot 2 motoren van elk3 heelo paardokrachton. Of do vliegers voor dc vlucht zich van hun schoenen mooton ont doen om het vliegtuig niet al te zwaar te maken, of dat er bij de start een geitje voor het toestel zal worden gespannen, om do „Oiseau Bleu" de noodige aanvangssnelheld te geven, daarvan staat in het stuk van het Britsche Luchtvaart-Ministerie niets. („HbL"). Do Zwitsersche Luchtvaart-maatschappij „Ad Astra" heeft zich geïnteresseerd voor de luebtverbinding StockholmGenua. De ver binding, voor welk doel reeds nieuwe toe stellen worden vervaardigd, zal gaan met Italiaansohe luchtschepen van Genua naar Genève, daarna over Lausanne en Zur^oh naar Friedrlchshafen aan het Bodemmeer en vervolgens met het Duitscho luchtschip „Bodensee" 'over Mtlnchen en Berlijn naar Stockholm. In een Dultsch blad spot oen lezer als volgt over het nieuwe ministerie: „We heb ben een Mgller (molenaar), maar geen meel, een Wirthiwaard), maar kunnen geen gasten gebruiken, een Bauer (boer), maar geen le vensmiddelen, een Schmidt, maar geen ijzer, een Koch (kok), maar niets te koken. Wij hebben een David, maar hij overwint geen Goliath. Wij hebben een Gessier, maar we hebben een Teil noodig, we hebben een Her mes, maar geen bandek" LANGS DE STRAAT. Het rijwiel en de juffrouw^ In de Spoorstraat reed, op een van nieuw heid en zonneschijn blinkend rijwiel, een juf frouw. De juffrouw was jong en lieftallig; zij had zich, der voorjaarszon ter eere, smaakvol aangedaan. Een nieuwmodische voorjaarsmantel van blauwe kleur omsloot haar gracieuse gestalte; een coquet voiletje verborg helaas de talrijke bekoorlijkheden haars aanminnigen gelaats. Een sierlijk hoedje dekte haar aanvallige kruin. Op haar rechterschouder was de juffrouw eigenares van een groote vlek, die haar overigens zoo sierlijke manteltje ietwat ontsierde. Wie onzer zal deswege gezegde Juffrouw laken? Het blauw is een uiterst teere kleur en de aanraking dezer stoffelijke en stof fige wereld is ruw en bezoedelend. Het toilet van de juffrouw werd voortge zet in een ooquet, nuffig rokje van zwarte kleur. Daaronder uit staken.ja, daarvoor moeten wij een nieuwen regel beginnen. Ziet-u, reeds zijn vele lofliederen gezon gen, door dichters van alle landen, op de e koor lij kheden van het schoone geslacht Zij alle bepalen zich echter tot de bovenste ledematen. Wij nochtans moeten verder gaan. Helaas, helaas, lk weet wat u zeggen wilt, lieve lezeres. Ik voel, dat u een kleur krijgt over het indecente, dat mogelijk volgt Ik weet ook, dat mijn reputatie als fatsoenlijk langs-de-straat-schrijver in ge-, vaar dreigt te komen. Maar ik vraag u in gemoede: als een meisje kuiten heeft, geen houten staakjes, maar wezenlijke, inten sieve, goeid-gevormde en gevulde kuiten, waarom zou dan een simpel bewonderaar gezegde kuiten niet in een kroniekje mo gen releveeren? Te meer, wanneer de eigenares van die kuiten ze demonstreert op haar rijwiel?. Want dat nuffige rokje was zooals alle damesrokjes van behoorlijke kortheid. En dan, op een fiets gezeten met een te kort rokje, is het duidelijk, dat eventueel ver borgen schoonheiden of gebreken in het helderste daglicht komen. Vooral wanneer een Aprilzonnetje langs do straat speelt en een blinkenld rijwiel bestrijkt. Dus... wat wilt u? Ook al zoudt u mij kwalijk nemen, dat lk het zoo maar in de krant zet, bet simpele feit, dat mijn hel din mooie kuiten had, blijft bestaan. Daar bij komt nog, dat de juffromy een paar snoezige zijden kousjes aan had; u weët wel van die doorschijnende. Daaronder een paar elegante schoentjes, on.het toilet van de Jonge dame is voltooid. Dat ze op den rechterschouder van haar manteltje eon groote vlek had, heb ik u al verteld. Hoewel ik zelf principieel tegen elke vlek ben, wil ik aanstonds verklaren, dat de on derhavige aan de bekoorlijkheid van mijne heldin niets ter zake deed. Recapituleerende, krijgen we dus: een zpimige Aprildag. Eon snoezige juffrouw óp een blinkende fiets in do drukke Spoor straat. Bizonder© kentoekenen van deze juffrouw: jeugd en schoonheid, een vlek op haar hemelsblauwe mantel en dan de kui ten. Op dezo laatste verzoek ik u vooral to letten, geachte lezeres (de lezers zullen hot toch wel doen), aangezien zij voorbestemd waren een groote rol te spelen in dit ver haal. Wat gebeurt er nu, wanneer een juf frouw als boven omschreven, op een druk unt van de stad fietst? Dan heeft zij be- ijks. Natuurlijk kan ik van de lezeressen zoo'n dwaasheid niet verwachten; het zijn uitsluitend de mannen, die zioh aan dit euvel -schuldig maken. JDe juffrouw trapte en trapte, het wijwiel flonkerde en schitterde. Bij eiken trap van de juffrouw ging haar korte rokje omhoog on kwam een vrij aanzienlijk, deel van haar been te zien met het mooie zomerkousje on de dikke kuit. U ziet dus wel, dat het heusch mijn schuld niet is, als ik al die finesses zoo weet van die kous en dat been. Aizoo de juffrouw^ trapte en de mannon ke ken. En wederkeertg keek ook de juffrouw onder haar hoedje en door haar voiletje Of het nu daarvan kwam of van wat an ders, valt moeilijk te oonstateeren, maar een feit is het, dat op een zeker oogenblik de juffrouw niet meer trapte. De juffrouw namelijk was met haar blinkend rijwiel om gerold, en lag .thans midden in de Spoor- Nu kan het wel zijn, dat u dit uitermate vermakelijk vindt. Maar dan zou ik u in over weging willen geven, óók eens op een mooien voorjaarsdag midden in de Spoorstraat te gaan liggen, dan zult u heusch wel anders praten. En de juffrouw had tenminste nog de vol doening haar fraai gevormde beenen to kun non demonstreeren (want van die vlek oc haar mantel zag tooh geen sterveling iets) Dat kan lang niet Iedereen. Neon, de positie van gesegde juffrouw wus niet zoor benU- donswaard. Niettemin lachte zo. Zo lachte toon zo zich uit het frame van haar rijwiel loswikkelde, ze lachte toen zo opstond en zich hot stof van haar mantel schudde, ze laohte (oen zo woer opsteeg en verder reed. Dit bewijst, dunkt mij, dat de juffrouw een zonnig gemoed had. Tel deze innerlijke eigenschap bij de vele gunstige uiterlijke, on u. krijgt een aantrekkelijke figuur. Nu mpet ik, helaas, mijn verhaal in mineur vervolgen. Want u begrijpt wel, dat men niet ongestraft met een paar mooie dunne zomer- kousen aan een buiteling kan maken op een fiets. En nu spreek ik heusch niet van dat blauwe manteltje, want* daar zat toch al een vlek op. Ook spreek ik niet van de fiets, die bezoedeld werd door het slijk der aarde. Evenmin wil ik u wijzen op het verfomfaaide zomerhoedje en het gescheurde voiletje van de juffrouw. Neon, maar dat been, ziet-u. Of liever de kous. De a jour gewerkte, elegante zijden kous, die het fraai-gevormde kuitbeen om spande Ach, ach, ach! Een groote scheur aan den voorkant, een rand modder en vuil, dat was het resultaat van de buiteling. Was het wonder, dat een paar jongelui toeschoten om de schoone op de been te helpen, die nochtans, zonder hulp, weer opsteeg? Was het wonder, dat een oude man hoofdschud dend het meisje nakeek, als wilde hij zeggen: o, die zorgeloosheid der jeugd! Het meisje op het blinkend rijwiel met het gat in haar kous vervolgde haar weg en ver dween weldra uit het gezicht. Wij echter philosofeerden al wandelend en bepeinsden hoe dit simpele gevalletje vol diepe symboliek was. Want wat is zoo'n a jour gewerkte kous anders dan het symbool der vrouwelijke pruderie, die toch-eigenlijk met preutschheid niets te maken heeft? Wat is dit fraai gevormde* en stevige kuitbeen anders dan de hoogmoed, die komt vóór den val? Daarom, gij jonge meisjes, als gij fietsen gaat, trek stevigé wollen kousen aan en lange rokken, want het leven stelt u bloot aan menig slip pertje en wollen kousen houden tegen. En kijkt niet van onder uw voiletje paar de jon gelui, maar ziet recht voor u. Correspondentie. Inzender van de advertentie 25-jar. Echt- vereeniging M. Ochquée en T. Zon in ons nummer van Dinsdag, verzoeken wij beleefd zijn adres ten onzen kantore op te geven. INGEZONDEN. Goed voorgaan doet goed volgen. Wed. v. L. 1; de W. 1; O. de B. 1; Mevr. M.R. 1; opbrengst gezellige avond 18.91"; totaal 22.91". Vorige opgaven 116.55; totaal 189.46*. Netto-opbrengst voetbalwedstrijd ƒ180.53. Mijn hartelijken dank aan de gevers en aan allen, die tot het welslagen van den wed strijd bijdroegen. M. VAN VLIETWICKEL, Hoogstraat 127. Niet al te bruin '>a?> - De heer Zonderran meen- j behande ling van ee" w voorocbnt an gemeente wege aan de ereeu. v. kshuisv. „Helder" in den Raar te r oete r 'jpen, om eenige grieven ij aïa huurder tegen dia Ver eeniging A te luchten. Deze gr ven zijn volgens het kranten verslag: le. Hij woouu 5 jaar in een der wo ningen, waaraan nog nooit iets gedaan is. 2e. Een ruit wordt maar niet gemaakt, die door verzakking is stuk gegaan. 3e. Dat de Vereeniging niettegenstaande dat met huurverhooging komt. Wat nu in 't algemeen 'betreft, de heer Zondervan heeft in die 5 jaar nog nooit b ij het bestuur geklaagd. Daar was het de 1 plaats geweest. Indien de huizen aan den Polderweg zóó slecht waren, waarom ver huizen er daar dan niet moer? Hoogstens is dit op de 88 één of twee per jaar en dan is 't nog door vertrek buiten do gemeente. In tegendeel, de tègenwoordige bewoners zijn er met geen stok uit te krijgen. In die 5 jaar was er toch trots de woningnood wel gele genheid geweest. Wat nu sub 1 betreft, in het Onderhouds boek der Vereeniging, waarin de geschiede nis van elke woning wordt geboekstaafd, vinden wij op Fol. 18 voor het pand Cronjé- straat 2, door den heer Zondervan bewoond, de volgende onderhoudswerken, gedateerd zooals hier volgt: Deo. 1914. Stormschade 5.84 April 1915. Behangwerk 8.64 Juli 1915. Lekkage 1.91 Aug. 1915. W.O. 0.72 Afvoerpijp voorgoot 0.90 Achtergoot verstopt 0.72 Sept. Lekkage 2.03 Oot. Deuren en ramen p 0.12 Juni 1916. Gang 1.11* Sept. 1916. Keukendak 0.70 Deo. Stormschade 0.3^ 1916. Gevels schilderen» 8.88 25 Mei 1917. Behangwerk 0.75 Oct. Lekkage D.17 Jan. 1918. Keukendeur 1.05 April. Hekwerk 0.65 Schoorsteen 1-48 Met Ledikanten n 2.03 Nov. Schoorsteen 0.45 Lekkage 0.40 Jqli 1919. Behangwerk - «J-0.20 Aug. Stormschade «0.18 Sept. Voordeur slot 0.30 Oct. Schoorsteen n °-45 Keukendeur 0.45 Slot idem 0.45 Per huis wordt elk jaar voor onderhoud slechts pl.m. ƒ15.— gereserveerd. Dat mag niet gebruikt worden, omdat er een spaarpot gevormd moet worden voor de latere jaren, als het onderhoud veel meer kost. Nu behoort de heer Zondervan tot de huur ders, die niet tot de duurste in het onder houd te'boek staan. Maar die zijn er óók, zoodat indien elke huurder zoo duur was als sommigen nu, zeker al lang huurverhooging noodzakelijk zou zijn geweest. Dat er echter niets gebeurt, zooals de heer Z. beweert, blijkt nu tooh wel sterk met de waarheid in Strijd. Integendeel, nergens worden zooveel kleine roparaües door den huiseigenaar zelf ver richt als Juist bij do Veroonlging, zóó zelfs, dat wo ln onze laatste circulaire daartegen eens meenden te mooton waarschuwen. Wat sub 2 betreft: Ruiten zijn voor reke ning dos huurders, on de hoer Zondervan was volgens het reglement verplicht geweest, die ruit reeds lang te laten makon. Dat deze zou zijn gebroken door verzakking, is een voudig niet aan te nemen. Thans nog.sub 8. De hoer Zondervan ver woont sinds 1914 de kolossale som van 2.49 per week, de waterleiding inbegrepen. Hij verwoonde dit, toen zijn loon nog even ver beneden de 20.was als nu beneden de 40. Trots herhaalde aanmaningen van "Ge meente en Rijkstoezicht op de Volkshuisves ting, heeft het Bestuur jaren lang eenvoudig geweigerd, de huur te verhoogen. Thans kunnen wij daaraan niet meer ont komen. De bewoners in onze 38 woningen aan den Polderweg hebben de laagste buren met de gemiddeld noogste inkomens, die aan den Brakkeveldweg (zoo ver nog buitenaf tevens) de laagste inkomens en de hoogste huren. Op dien grond is normalisatie dus reeds noodig. Maar met ƒ2.49 per week of nog geen ƒ130.per jaar kunnen wij niet pieer ex_ ploiteeren ook, zooals wij den huurders dui delijk hebben aangetoond. Waar wordt het vertoond, dat de huurders zoo op de hoogte zijn van de exploitatie als bij onze Vereeniging? Wij spelen elk jaar open kaart, alles is na te gaan en te oontro- leeren en instede van zijn grieven in den Raad op te hangen', was het beter op zijn pladts geweest, de Vereeniging hulde te brengen, die onder zoo moeilijke omstandig- "^^Maaodag-en contract voor een jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 7