l
l
EERSTE HELDERSCHE ELECTRISCHE SCHOENMAKERIJ,
BIJ WÊSTPLEIN.
KANAALWEG 2A,
UCT ADRES VOOR UW SCHOENREPARATIE.
Heepenzolen en -Hakken f 3.50 - Dameszolen en -Hakken 1
De opening van den luchtdlenst
Nederland—Engeland.
Het nieuwe Fokker-verkeersvliegtuig.
Ongeluk bij vllegdemonstratle.
Wierlngen.
en
Boekbespreking.
werp met liefde behandelt en gaarne hier
daar meer zou willen zeggen, Indien slechts
zyn bestek het toeliet.
Voetbal.
VISSCHERIJBERICHTEN.
Handel: melke- en gelde koeien stug.
schaffing en opberging van de overtollige
landarbeiders, wat natuurlijk een zeer mooi
sociaal werk ls, op het oogenbllk nuttiger
werk te doen is, door te beproeven den hul
digen land- en tuinbouw boven water te
houden.
Ouder-oommlssles.
Het aantrekkelijke van de opneming van
het instituut van Ouderoommissies in de wet
op het L. O. is voor de .Nieuwe Oourant",
dat het wijst op den nieuwen geest in het
onderwijs, waarbij wordt begrepen, dat het
gewenscht is, dat de natuurlijke opvoeders
meer invloed oefenen op het onderwijs,
waardoor de zoo noodigc samenwerking tus-
soben huis en school wordt bevorderd.
Het nieuwe instituut zal kunnen bijdragen
tot betere waardeering van de moeilijkheden
der school in het gezin en tot een oplossing
in ruimen geest van vele opvoedkundige
vraagstukken.
INDUSTRIEELE REVOLUTIE.
Men schrijft uit New-York aan do „N.
Rott Crt.":
De „Times" herinnert eraan, hoo de Na
poleontische oorlogen medehielpen aan de
ontwikkeling van het stoomwezen en hoe
deze wereld-oorlog nieuwe toepassingen
wist aan te wijzen aan den benzfne-motor.
Het bind vervolgt dan: als do electrlcitelt
eenzelfde ontwikkeling tegemoet gaat, dan
is het niet aan twijfel onderhevig, of wij
zullen, als gevolg van dezen oorlog, eene
nieuwe evolutie op industrieel gebied mede-
maken. De stoom gaf aan de productie van
fabrleksgoedescn do leiding, boven de pro
ductie vön voedingsstoffen. De benzine en
de electrlcitelt wijzen op gevolgen ln tegen
gestelden zin. Door verbetering van het
•transport-wezen zullen, in don ongeljjken
strijd tusschen farmer en fabrikant, voe
dingsstoffen naar voren worden godrongen
tegen fahrlcksgoedcron. Electrlcitelt kan
zóó goedkoop geproduceerd worden en zóó
gemakkelijk gedistribueerd naar eenheden
van arbeidskrachten, niet talrijker dan een
normaal gezin, dat het niet uitgesloten ïykt,
dat het gezin ten slotte weder do productie-
eenheid zal worden, de huisarbeid, zooals
we die konden voor de acru van den stoom.
Hij, die meent, dat. vve hier de dupe wor
den van onze fantasie, wydt onvoldoende
aandacht aan de doelmatigheid wan de dyna
mo, van de olectriseiie tram en van de auto,
vooral aan de laatste. De electrlsche trams
verbinden^ boerderijen, dorpen en steden
onderling. De automobiel ls de trouwste
hulp van den farmer, het gebruik op het
platteland overtreft verre dat ln de steden,
opk al valt het laatste meer op. Het ls ver
bazingwekkend, als men leest, dat geduren
de de acht uren van één enkelen werkdag,
19.050 auto's oris gebouw passoeren (de Tl-
mes-buildlng, gelegen aan Times Square,
deri hoek van 42-sto straat on Broadway
ongetwijfeld ls het aantal auto's, dat Oolum-
bus Clrcle passeert, uog grooter, die laatste
punt houdt het wereldrecord).
De staat New York bezit, van alle Ame-
rikaansche staten, het grootste aantal mo
tor-wagens, en wel 571.000, dit wil zooveel
zeggen, als óén motorwagen op de twintig
menschen. Het totaal ln dit land ls 7.500.000,
of één wagen op de veertien menschen. Dit
•gemiddelde is echter zeer veel lager, dan
dat ln streken, waar het klimaat het dage-
lijksoh gebruik van motorwagens sterk be
gunstigt. Men vindt één auto op de acht
t menschen aan de kust van den Stillen
Oceaan, één autp op de negen in het Verre
W'uien, ééiï auto op de tien menschen ln
het Middel Westen. Hlinols hoopt dit jaar
den staat New York te slaan, wat het aantal
zyner motorwagens betreft; het Hfeeft ln ver
band-daanmue, 860.000.000 toegestaan voor
6000 mylen wegen-aanleg. De Vereenigde
Staten bezitten 2.500.000 mylen weg, ge
schikt voor paard-en-wagen, doch slechts
12 procent is geschikt voor sneller tran
sport. Automobiel-wegen kosten circa
$88.000 per mijL (Wanneer men echter de
autowegen in de Vereenigde Staten ziet on
beter nog, berijdt, dan wordt in de eerste
plaats duidelyk, waarom ze zulk een fabel-
aohtigen prijs kosten, doch in de tweede
plaats treft u, hoe de Yankee hier niet de
dupe geworden is van zijne bekende slor
digheid en ongeacheveordheid de auto
wegen zyn ongetwyfeld de mooiste ter we
reld, men kan op elk gewild punt eene par
ty tennis spelen).
Velen zien met bedenkeiyken blik naar
de geweldige sommen, welke worden be
steed in de automobielindustrie, welke in
dustrie tevens een groot gedeelte verbruikt
van hot staal, benopdigd voor scheepsbouw
enz. ln de auto-industrie gaat voor twee
miljard dollars om en twee millioen wordt
per dag besteed aan benzine. Er zyn ech
ter nog geene teekenen, dat de vraag haar
hoogste punt bereikt heeft. Verschillende
staten schynen behoefte te hebben aan een
hooger gemiddelde aan auto's, per capita.
Indien voldaan wordt aan het - vereisehte
gemiddelde, dan zai dit den staten een tien
millioen meer opbrengen aan belasting; het
totaal over 1919 was 65.522.259. Er is
■thans eene vraag naar nieuwe wagens per
jaar van eén millioen, de productie van dit
jaar zal echter vermoedelyk weinig minder
zyn, dan het dubbele.
ln verband met de uitbreiding van het
verbruik, zal dit surplus spoedig genoeg
aan den man gebracht zUn. (Er is nog steeds
eerder een tekort aan automobielen opmer-
keiyk, dan het omgekeerde. De oorlog deed
de industrie achter geraken, doordat vele
fabrieken werden Ingericht voor de vervaar
diging van munitie men moet op de af
levering* van „een nieuwen wagen" thans
nog maanden, na bestelling, wachten).
De hier gegeven cijfers moeten niet be-
Bchouwd worden, als wljzonde op eene ver
hooging van dén algemeenen levensstandaard,
ze zijn eerder cijfers, welke een niéuwen zin
dulden in economische processen van productie
en distributie. Er wordt thans meer gereisd
per tuotor-ear, dan per trein en een belangrijk
procent aan vracht is reeds onttrokken aan
de locomotief. In deze cyfers werd nog niet
het effect van de benzine op de Voedselpro
ductie weergegeven. Zonder den tractor zou,
iu verband met den onverzorgden toestand
van den bodem en by bet tekort aan arbeid,
de oogst voor dit jaar ér bedenkelyk uitzien.
Frankrijk vraagt 5000 tradtors, Italiö 9000
maai-, eu 2U00 oogstmachines en duizenden
audere motor-machines roor den landbouw.
De oorlog wist den prijs van paarden op peil
Ce bonden, doch dit jaar is de prijs van een
boerenpaard 125 tegen 164 een jaar ot
ALLE REPARATIE'. WORDEN DOOR ONS DESGEWENSCHT BINNEN 24 UURJ^DEu^
ALLÉÉNi KANAALWEG 2a. KINDERSCHOENWERK BILLIJKE PRIJZEN. GEGARANDEERD PRIMA WERK
tien geleden; de geweldige groei van de in
dustrie ls zeker wel in deze twee cyfers ge
comprimeerd.
Er is thans geen twyfel meer aan de wereld-
leiding van Amerika ten opzichte van motor
productie. Kort geleden, in eene verhandeling
over Brltsche Industrie, vreesde de London
Times, met uitzondering voor sommige hoogste
klasse luxe-wagens, „extlnotion", als resultaat
van onze productie, wy exporteeren motor
wagens naar één-en-tachtig landen. Voor het
oogenblik ïykt deze lndustriecle revolutie nog
slechts hoofdzakeiyk van toepassing op Ame
rika, doch het zal niet lang duren, of de
gansche wereld zal moeten mee gaan. Als
men denkt aan eene mogelijke verdubbeling
van het kilometertal der spoorwegen en aan
de landbouwgebieden, welke daardoor tot
productie kunnon gebracht worden, dan schynt
het wel, alsof eon komend geslacht ten opzichte
van de lovenskosten beter zal gesitueerd zijn,
dan het huidige.
LUCHTVAART.
Naar de „Tel."-oorr, te Londen verneemt,
zal van morgen af lederen Maandag, Woens
dag en Vrijdag een vracht exemplaren van
do „Times per Alrco-vllegtulg naar Am
sterdam worden verzonden en aldaar op
dien dag vóór één uur aankomen, zoodat de
„Times die des ochtends te Londen ver-
schynt, ln het koffle-uur te Amsterdam ver-
krygbanr zal zyn. Op de andere drie dagen
der week zullen de voor Nederland bestemde
exemplaren van het City-blad alsnog per
Vllsslngor boot wordon verzonden. De lucht-
verzending op de drie eerstgenoemde dagen
is zoowel van den kant van de Airco als van
den kant van de „Times" een proefneming
en Indien deze slaagt, zal de „Times" eerlang
lederen dag per lucbtdleiwt naar ons land
worden gezonden. Lord Northcliffe hoopt op
deze wyae zyn droom te verwezeniyken, om
de „Times" ln alle hoofdsteden van Europa
op den dag der verschyning verkrijgbaar te
stellen.
Men meldt uit Amsterdam:
Maandegnamiddag 10 minuten over half
één ls het eorste vliegtuig, dat een geregel-
den passagiers- en goederendienst tusschen
Nederland en Engeland zal onderhouden, ln
het vliegkamp Schiphol aangekomen na een
zeer voorspoedige rela, begunstigd door
schoon, maar Ietwat heiig wéder. Het had
de reis van Londen (Croydon) naar Amster
dam langs de voorgeschreven route ln 2 uur
en 10 minuten gemaakt.
Maandag ls ln Schiphol het nieuwste Fok-
kerverkeersvllegtulg gedemonstreerd. Dit
vliegtuig la van het zoogenaamde verspan-
ningslooze eendekkertype. Verspanningloos
wil zeggen, dat er geen verbindingsdraden
of kabels zyn aangebracht tusschen den
vleugel en den romp. De noodzakeiyke
sterkte van den vleugel wordt verkregen
door de langsliggers welke door dèn gehee-
len vleugel heen loopen en de loodrecht
daarop staande ribben heel stevig te maken.
Het resultaat is een opvallend dikke vleu
gel. De vleugel is in het midden 60 cM. dik.
Hy is nog extra-versterkt doordat de be
kleeding niet van vliegtuigdoek is maar van
triplexhout hetgeen de vleugel eene groote
styfheid verleent. De spanwydte van den
vleugel is 16.1 M., by eene diepte van 81.5
M.; de lengte van het vliegtuig bedraagt
11.55 M. Dit gevaarte wordt met een snel
heid van 170 K.M. per uur voortbewogen
door een motor van slechts 185 P.K. En zie
daar tevens het groote voordeel aange
geven.
Dit bestaat, naar men ons uiteenzette,
vooral in een gering benzine- en oliever-
bruik, en een klein motorgewicht, hetwelk
een aanzienlyke gewichtsbesparing mee
brengt, en bovendien een groote verminde
ring van kosten van aanschaffing en ge
bruik.
Het vliegtuig, geheel leeg, weegt 1200
K.O., vol belast: 1900 K.Q-. Bij volle belas
ting bereikt het volgens onze inlichtingen
een hoogte van 4000 M. in 45 minuten.
Het is ingericht met een gesloten kajuit
voor vier personen; de bestuurder en de
reserve-bestuurder of monteur hebben een
ruime zitplaats voor den kajuit, van welke
zitplaats uit gemakkelyk kleine reparaties
aan den motor kunnen worden verricht, ge
durende de vlucht.
De motor is geleverd door de Bayrische
Motoren Werke te München en is van het
allernieuwste type. Hij is van een inrichting
voorzien om op een hoogte van vierduizend
vyfduizend meter nog het volle vermogen
te ontwikkelen. (N. R. CL)
De vliegdemonstraties te Groningen zyn
Zondagavond om halfzeven door een onge
luk onderbroken. Toen de Fransche vlieger
Milton een tochtje zou doen met de 1000e
en 2000e, bezoeker van dien dag, die een
gratis vlucht mochten meemaken, kreeg de
motor een klein defect, waardoor de ma
chine niet omhoog wilde.
Milton wist het Sopwitch-toestel, dat in
de richting van het publiek startte, tydlg
te wenden. Het publiek werd daardoor niet
getroffen, maar de machine stortte in een
sloot. De schroef en het onderstel werden
verbryzeld. Een der twee passagiers, mej.
L. Nanninga, uit Loppersum, brak haar
been; de andere, de heer Muller uit Stads
kanaal, bleef ongedeerd.
Texel, 17 Mei.
In de verloopen week werden voor den af
slag hier aangebracht: 1800 K.G. gekookte
garnalen, Prijs 12 k 18 ct. per K.G. 't Bedrijf
stond thans eenige dagen stop, wegens de ge
ringe verdienste. Nog werden aangevoerd41
loggen, prijs 62 67»ot. per stuk.
Op den 2en Pinksterdag i» op de Mlent een
Openlucht-samenkomst in uitzicht gesteld. Een
vyftal Bprekers ls aangekondigd, onder wie
de heer F. A. W. Siymgaard, Neger-Evange
list. De bijeenkomst zal worden afgewisseld
door muziek.
Ook door het Witte Kruis alhier zullen eer
lang op gezette tyden Moedercursussen wor
den gehouden.
Ter eerste lammerenmarkt waren heden
aangevoerd8173 lammeren. De prijs was van
f 28.tot f 87.50 per stuk.
Tsxel, 17 Mei.
SPORT.
De Jaariyksche sportwedstrijd, om den zil
veren sportbeker, uitgeloofd door de Java-
Cbina-Japan-iyn, to houden tuzzchen de leer
lingen van de Zeevaartschool op Texel on de
Toxelsche sportvereenlglng100 Meter hard-
loopen. Winner de heer J. W. Rus, leerling
der Z. V. 8. 800 meter hardloopen.-Winner do
heer H. D. Sutherland (2 M, 2 Sec.), leerling
van den Zeevaartschool.
Staand ver springen. Winner de hèer 0. Room,
(2.07 M.) Lid der Texelsche sportvereenlglng.
Korfbalwedstrijd werd gehouden tussohon K.
V. P. (Texel) en „Pro Patria", Helder. Propa
tria won met 0—2. De hoer P. Bosson, Dlr.
Zeevaartschool, had voor dezen wedstrijd een
médaille beschikbaar gesteld.
De Commissie tot organisatie van oen groot
volksfeest te Westerland ls met haar program
ma voor hare feesten te houden op den le
pinksterdag gerood gekomen. Op een daar
voor in gereedheid to brengen terrein zullen
de volgende wedstrijden plaats hebben;
le voor dames bestaande uit estafetteloopen,
tonnetjeskruipen, stembuswedstryd en zokloo-
pen. 2e voor hoeren hardloopen met hinder
nissen, sprletgljjden, mastklimmen en touw
trekken. De prijzen voor de verschillende
spelen bestaan ln oontanten tot een gezamen
lijke waarde van f140—. Des avonds zal een
bal champétre met electrlsche verlichting
worden gehouden. Het een en ander wordt
opgeluisterd door zang van de Westerlander
zangvoreenlglng en muziek van „Harmonie"
van Hippolytushoef.
Westerland bied vermoedelijk de bezoekers
alzoo een gezellige namiddag aan. Op den
2en Pinksterdag geeft de muziekvereenlglng
„Appollo" des avonds in 't lokaal van den
heer M. Tyson te Den Oever een uitvoering
voor gonoodlgden, terwijl er dien dag to
Hyppolytushoef des avonds in 8 lokaliteiten
gelegenheid tot danren zal worden gegeven.
De Wieringers cn vooral de Jongelui zullen
zich de Pinksterdagen niet vervelen.
Naar wy vernemen wordt vanwege de
Vereeniging „Omhoog" ln de Concertzaal van
den heer M. de Haan te Hipolytushoef een
huisviyttentoonstelling gehouden. De opening
zal plaats hebben Vrijdag 21 Mei a.s., des
avonds 8 uur, door den voorzitter ds. J. M.
Leendertz.
Verder zal de tentoonstelling dagelijksch
geopend zyn tot en met den tweeden Pink-
stereag a.s. en te beoordeelen na de reeds
opgegeven diverse Inzendingen beloofd zy de
bezoekers heel wat bezienswaardigs te bieden.
Een gedeelte der zaal zal ingeruimd worden
door het bekende Bybelsche Museum van
ds. B. JHeuwburg.
Ook óp huisviytgebled komen er van elders
schoone toezendingen, o.a. van het Hoofd
bestuur van den Volksbond van de Vereeniging
voor Volkskunst.
Volksuniversiteitsbibliotheek.
Italië's Letterkunde, door Prof. Dr. J
J. Salverda de Grave.
Uitgave van de Erven F. Bohn te Haar
lem. Geb. ƒ3.60; 0 nummers naar
keuze k ƒ2.26.
De V.U.B. streeft eenzelfde doel na als do
volksuniversiteiten, waarmede zy evenwel
geen rechtstreeksch verband houdt. Haar
werkjes zyn populair in den goeden zin van
het woord en trachten den beschaafden lezer
die naar moer inzicht en ontwikkeling streeft,
een juist begrip by te brengen over ieder
gewenscht terrein op het gebied van bescha
ving, wetenschap, kunst en techniek.
Schrijver heeft zyn boekje opgedragen
aan Romano Guarnieri, „die zo krachtig
werkt om Italië in ons land te doen kennen
en liefhebben". Het werk is geheel geschre
ven in de vereenvoudigde spelling. In het
voorbericht zegt schrijver, dat hij slechts
weinig namen noemt, hoewel Italië's letter
kunde er vele bevat. Het scheen hem beter
by het bestek der V.U.B. boekjes. die alle
ongeveer 250 blz. bevatten eenigszins uit
voerig over de groote schrijvers en hun
hoofdwerken te spreken, dan te streven naar
een toch niet te bereiken volledigheid.
In de inleiding schetst schrijver in enkele
bladzijden den strijd, dien Italië heeft ge
voerd van het begin tot de onderhandelingen
te Parys in 1919, om alle Italiaansche streken
tot één staatkundig geheel te vereenigen.
Italië's letterkunde toch hangt ten zeerste
samen met dien stryd, terwyl het gebrek aan
éénheid in de taal in nauw verband staat met
het gebrek aan staatkundige eenheid. Door
de vestiging van die eenheid zal zich een
algemeene gesproken taal hoe langer hoe
meer ontwikkelen. Als schrijftaal was reeds
lang het Florentynsch ln gebruik.
De letterkunde wordt vervolgens in ver
band met de geschiedenis in 5 tydvakken be
handeld: het begin, de Renaissance, het Clas
sicisme, de 19e eeuw tot 1860 en eindeiyk de
oudere tydgenooten. De jongere tydgenooten
behooreu toe aan de,critici van dezen tyd, die
de geschriften onmlddeliyk op zich doen In
werken en subjectief beoordeelen. De schry.
ver vun een letterkunde heeft een andere
taak: hy zal slechts zelden die aandoeningen
kunnen navoelen, die werken uit vroegereu
tyd by hun versehynen opwekten. Maar hy
tracht de evolutie van den geest van een volk
te beschrijven, zooals die uit zyn letterkunde
biykt. Het boekje eindigt met een blblio-
graphie en een register.
Het geheel is voor de(n) lez?r(es) gemak
kelyk en overzichteiyk ingedeeld.ln hoofd
stukken en paragrafen en prettig geschre
ven. Men voelt, dat de schrijver zyn onder
Uitslagen van Zondag 10 Mei.
N. V. B.
Kampioenschap van Nederland.
Deventer: Go Ahead—M. V. V.
Buiten de Competitie.
Gonden Krniswedstrijden A. V. B.
Amsterdam: Blauw Wit—De Spartaan
5-4
1-8
Om den Begeorkrans.
D«n Haag: H. V. B. XI-U. P. V. B. 0-0
Meppol: Gron. V. B. XI-N. O. V. B. XI 8-1
Wormerveer: N. H. V. B. XI-A. V. B. XI 2-8
Om den Rauch-beker.
1-2
2-2
Zaandam: W. F. 0. 2-Z. Y. V.
Z. V. V.-Z. F. O. 2
Finale Seriewedstrijden Zeemacht. le efd
Helder: Helder—Vlctorl 1—0
2e afdeellng.
Helden Zeemacht 2—N.W.D. 2 fi—0
(wegens niet opkomen v» N.W.D.)
Serivwedstrijden BaUvier.
le afdeellng.
Helder: Batarier-W.I.K. 6-1
2e afdeellng.
Helder: Batavier 2-N.W.D. 2 6-0
(wegens niet opkomen van N.W.D.)
Hiermede zijn de serlewedstrllden van Batavier
afgeloopen. en zijn belde elftallen van Batavier
als no. 1 op de rangltjet geëindigd. De standen
zien er alz volgt uit:
le afdeellng.
Batavier I 8 8 14—1 0 2.—
N.W.D. I 8 2 1 y-1 4 1.88
W.I.K. I 8 1 2 4-12 2 0.66
Sportclub I 8 8 2—16
2e afdeellng.
Batavier II 8 2 1 11-4 6 1.60
W.I.K. II 1 2 16-4 4 1.88
N.WJ). II 8 111 H—0 8 L—
Vlotori II 8 8 1-21 -
Overzicht
Het seizoen loopt op het einde, ln het Weeten
heeft Zondag niet één wedstrijd plaats gehad. De
klarse zijn ultgo-
tweod
eerste-, overgang»- en tweede l I VHi W
speeld. In de derde klaeee E, dit le de klasse,
waarin Helder uitkomt, moet nog één wedstrijd
gespeeld worden, n.1. N. O. S.—D. W. 8. Deze klus
zou ook allang uitgespeeld kunnen zijn, als D. W.
S. al niet twee maal op zlah had laten wachten.
De komploenskompetitie trekt nu de muoste aan
dacht. in Deventer heeft M. V. V. Zondag haar
laatzten wedstrijd voor doze oompetitie verloren.
Mot 6—4 werd zij door Go Ahead geelagen.
M. V. V. heeft over zijn geheel genomen een
behoorlijk spel vertoond, vormde beter geheel dan
Go Ahead. Alleen de keeper had zijn di
de vijf doelpunten, had hij zeker drie kunnen
komon. In ae eerste helft had M. V. V. "het voor
lleen de keeper had zi.in dag niet, van
deel van den wind, maar kon het niet verder bren
gen dan tot één doelpunt. Bij Go Ahead ging het
ditmaal niet zooals gewoonlijk. Het verband w&s
ln de verschillende linies zoek. De doelman heeft
één fout gemaakt: hij hield den bal te lang vast,
wat hem op een doelpunt kwam te staan. De backs
hebben een goede partij gespeeld, al moeetèn zij
hot vaak afleggen tegen het snelle, berekende spel
der Maastrichhsche voorhoede. In de voorhoede
vlotte het ditmaal niet. Alleen in het begin van de
tweede helft waren zij langen tijd niet voor het
dool van M. V. V. weg to slaan. 'Deze periode
leverde Go Ahead don ook drie doelpunten op.
De stand, ls nu:
Be Qulck 8 8—— 18—4 0
V. O. C. 4 2 11 9—6 6
Go Ahead 5 2 12 10—18 6
M. V. V, 6 24 10—10 2
H. B. S. in Zweden.
Een gelijk spel tegen Kamraterma,
Voor 12000 toeschouwers speelde H. B. S. haar
eersten wedstrijd in Zweden tegen Kamraterma.
Er werd vlug en goed gespeeld. De partijen wogen
tegen elkaar op. Voor rust werd niet gescoord; na
de hervatting wiet De Boe voor de Hollanders ds
leiding te nemen, waarop de Zweden met den ge
lijkmaker antwoordden fl—1).
HARINEBERICHTEN.
Vice-admiraal J. A. M. Bron, commandant van
de zeemacht in Oost-ïndiö, wordt ln Juli hier te
lande terugverwacht.
De luitenant ter zee 2e kl. P. A. Willemeen is
ouder eervolle ontheffing van het bevel over Hr.
Ma. Mijnenveger I met den 15en Mei geplaatst aan
boord Hr. Ms. Wachtschip Willemsoord.
Met den 16en Mei wordt de officier-machinist
M. Kruijt op non-activiteit gesteld we
gens ziekte.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:-
Op 19 Mei: sergeant-torpedomaker G. Dekker
van Marinekazerne A'dam naar Koningin Emma:
i ochenke van Koningin F.mm» naar Ma
rinekazerne A'dam; ld. J. van Wouw van Marine
kazerne Adam naar Önderzeedlenst W' >rdser
geant-kok J, M. Francoijs van Mar «kazerne
Woord naar1 Marinehospitaal W'oonl. id. H.
Wachtechip W'oord naar Marineka-
f W00rvi °P 20 Mei: sergeant-bottelier P.
w.va^jM?ïill#10^:)i,tftal W'oord naar Wacht-
W«SSÜi WW?" E"m»
rr.^r^^ea^T^"i?^ir^verJ van der Kamp; sergeant-
monteur I M. van der Ploeg, C. van Arkel en A.
i. de Gruiter; korporaal-kok J. Knol; korporaal-
ziekenverpleger L. P. D. van Zee; matroos 2e kl.
P A KuijvenLoven0"* 8* M' C' Lin*beek en
LEGERBERICHTEN.
lufanterls-brigads uit Haarlem, Hoorn
en zal 21 .Juni a.s. met de voorjaars-
ploeg vap 1920 een kamp betrekken in de loger-
Piaats bij Laren tot het houden van een oefening
van 6 dagen.
De legerplaats wordt gedurende den duur der
oeienlngen voor de aldaar kompesrends troepen
ais garnizoen beschouwd.
De Minister van Oorlog heeft bepaald, dat voor
officieren, onderoff eieren cn militairen beneden
WvaT*' werk,zoamzljn bij de oefeningen
tet verhooging van 'e land* weerkracht, een ver
Zn /A"cnVe?,RVan rosP- 1.60—2.76
*iiA on ƒ0.00--1.15, voor elk vol uur, de
W en de terugkomst van het
m lii Inbegrepen. Beroepsmilitairen
©n vwlofipergoneel onder de wapenen ontvangen
Zon al 1 oen over do uwn welk. zij -
Ti,nul fewWageu, dos Zaterdags nh 12 uur
middags en overigens tusschen 12 uur 's middags
wnnnMhti 'jft?' en,nk 6 uur n.m. werkzaam zijn
weost bij dit onderricht.
tn+1 v5lngefi *ordon gehouden van 16 Juli
tot 1 Uctober, uitsluitend op werkdagen on bil
voorkeur op de Zaterdagmiddagen, tot het onder
houden en vermeerderen van de schietvaardigheid
der met groot-verlof zijnde dienstplichttij
kaderrosorvlsten, «dfnodo tot hst animioodi,/
van hot schieten bij de mannelijke lug0/,ot^'
van 1640-jarlgen leeftijd. uteD,
De mll.-eergoant D. Rodenhuis, van het 3e h.
21e re#, inf. te Den Helder, wordt voor don t
van vier jaren g&Letacheerd bü de Kolon.'
troepen.
In het jaar 1920 zal bij de Xe Infanterie-R-
gade (het 10e en 21e reg. Infanterie) voor i£,
talre foeston bU gelegenheid van den verjaard!
van H. M. de Koningin een bedrag van ƒ200®
mogen worden beeteod; bij het 4e rog. vertin*
artillerie en het korps pantserfort-artülerle ee
bedrag van respectievelijk 140.— en 70.—.
Voor prijzen bij het schijfschieten cn voor be
looningen voor ÖW.«^8tAilnhet ^MMietei
betoond, zal reep. 1200, 150 en 60 moge;
worden beeteed.
8T00MVAARTBERICHTEN.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Prins der Nederlanden arr. 17 Mei v. Batavia to
A'dam.
Batjan, ultr., pass. 16 Mei Dungonoss.
Bllllton, thuisr., pass. 15 Mei 1'erlm.
~elobos, thuisr., arr. 12 Mei te Garruchs.
„rotius, ultr., arr. 16 Mol te Port Sald.
Jan Pietersz. Coen, ultr., arr. 16 Msi te Southamp-
ton.
Kambangan arr. 16 Mei v. A'dam te Newport News.
Lombok, ultr.. poes. 14 Mei Perim.
Sumatra, v. A dam n. Ghlli, vertr. 16 Mei v. Colon.
Rottsrdamsohe Lloyd.
Djeirber, ultr., pass. 17 Mol Ouessant.
DJocja, v. Batavia n. Marsellle, tertr. 16 Mol v.
Colombo.
Garoot, thuisr.. pan. 15 Mei Polnt de Gallo.
Gorontalo, thuisr., vertr. 14 Mol v. Padang.
Kedlrl, v, Buenos Ayres n. K'dam, pass. 18 Mol
Feriiando Noronha.
Monodo, thuisr., arr. 16 Mol te Suoz.
Samarluda vertr. 14 Mol v. Batavia n. R'dam.
Biudoro, ultr., pass. 16 Mnl Dungeness.
Modloen arr. 12 Mei v. N.-York te Batavia.
Tsrnate vertr. 11 Mei v. Batavia n. R'dam.
Kon. Hollondsche Lloyd.
Friela, ultr., vertr. 15 Mei v. Pernambuoo.
Gelrla, ultr., vertr. 18 Mol v. Las 1'almas.
Holland ia, ultr., arr. 14 Mol te Montevideo.
Holland—Amerika Lijn.
Nleuw-Ainsterdam, v. R'dam n. N.-York, arr, 14
Mol to Plymouth.
Weaterdljk. v. R'dnm n. N.-York en Baltlmoro
pas*. 14 Mol Llzard.
Maartensdijk vortr. 12 Mol v. Madrae n. Colombo
Noordam, v. R'dam n. N.-York, pass. 12 Mei Kmn>
Race.
Kloldrecbt, v. Calcutta m R'dam, vertr. 14 Mol v.
Marsellle.
Maasdijk vertr. 12 Mei v. Bahla Blonca n. R'dam
Noordara arr. 16 Mol v. R'dam te N,-York.
öommelsdljk, v. N.-York n. Java, vertr. 16 Mol v
Alexarulrlö.
Zuldordljk, v. R'dam n. N.-Orleane, -rtr, 14 Mo
v. Ver» Cruz.
Gorredijk arr, 11 Mei r. N.-Orleens tmpa.
Kon. Wezt-Indlsche Maildienst.
Aurora arr. 17 Mei v. W.-Ind!ë te A'dam.
Commewyne vertr. 15 Mei v. A'dam n. Hamburg
Haarlem arr. 17 Mei v. Chili te A'dam.
Oranje Naeeau vertr. 15 Mei v. A'dam n. Para
maribo,
Crvnesen v. A'dam n. W.-Indië, pan. 0 Mol di
Azor-Ellandon.
Alkmaar vortr. 12 Mol v. Colon n. Callao.
Dolft vertr. 11 Mol v. Colon n. A'dam.
Berenice arr. 14 Mei v. W.-Indië te Havre.
Prina Frederlk Hendrik verfr. 6 Mei v. Barbadot
n. Trinldad.
Venua vertr. 9 Mei v. Curacoo n. Puerto Cabello
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Eurypylua, v. Japan n. A'dam, pass. 18 Mol Pe
Rhesus, v. Shanghai n. A'dam, arr. 11 Mol te i
lombó.
Knight of the Gorter, v. Japan n. A'dam, pase. 1
Mei Perim.
Mentor, v. Japan n. A'dam, pass. 16 Mei Perim.
T&ntalue vertr. 18 Mol v. Batavia n. A'dam.
Java,—Bengalen Lijn.
Banda vertr. 18 Mei v. Calentha n. Batavia.
Java—China—Japan Liln.
TjLsalak arr. 8 Mei v. Yokohama te Kobe.
16 Mei:
Vertrokken van Harlingen naar Londen het as
Heron.
Vertrokken van Harlingen naar Huil het s-s
Auricula.
17 Mei:
Aangekomen van Londen en vertrokken naaj
Harlingen het Eng, as. Torn.
Burgerlijke Stand van Helder
van 18—17 Mei.
GETROUWD: A. Kater en A. C. Jongman: L.
Hut en A. Snaphaan: W. Slikker en I. Holman.
BEVALLEN: J. M. DortmundtKonijn, d.; L.-
Guldemondvan der Weijden, d.; A. J. de Vries
Hin, z.; C. J. van der Wolf—van Loo, z.;_A. Ihf
merHarmsen, d.; J. van Sitterenvan Vliet, d.
N. LooijKuiken, z.; A. Libergde Groot, d.; L.
H. Diiker—Hackenitz, d. m
OVERLEDEN: G. Roggeveen, wed. v. W. Not-
telman, 75 jaar; E. Drupsteen, 13 dagen; J. Zijm,
60 jaar.
gen
15 Mei Aangebracht door 64 korders: 390 ton-
stuk f 0.40; 2360 middeltongen p. stuk
n D. stuk ƒ0.40: 23W mmaeiouusou
J.22 k 0.25; 1780 kleine tongenp.
.08; 42 tarbotten p. stuk 3 k 5, 125 roggen p
stuk 0.5U a 0.60; 20 kisten zetschol p. kist 7 k
212 kisten kleine schol p. kist 4 a i^8 kis-
schar p kist 5 k 6; 48 kisten poonen en Pie-
suar 11.11 J u 1 7- Hnnr rogirevisschers
10.
ten
ternutnuen1'pK'kiet "fYk Ti döor róggevisscher.-
630~euPp. stuk /Of k 0.65; door geepvisr
schers: 180 Ui geep. p. (8A° x o qn
scueni: lou i^i m v
trekkers: 675 tal haring p. tal L a 2.90.
16 Mei. Door trekkers: <0 tal haring
tal
UI
2.60 k 2.80; door geepvisschers: 7 UI geep p.
MekDoor 2 kordetn: lOmWdeltongen p^stuk
i; QOO
u.2571bTleino tonden p. stak ƒ0.07; 2
iloino- schol p. kist f 6; door roggeviseohers 2.
zen p. stuk ƒ0.56 k 0.62; door trekkers: 32..
baring p. Ul 1.10 k 2.70; door geepvisschers:
UI geep p. tal 10 k 13.50.
rog
tal
170
MARKTBERICHTEN.
Broek op Langendijk, 17 Mei.
Rabarber ƒ2.60—6.80 per 100 boe.
Punnerend, 18 Mei 1920.
14 stapelB Fabriekskaas per 50 K.G. f 60.
20 stapel Boerenkaas per 50 K.G. f 66.50,
1 stapel Middelbare kaas per 50 K.G. f 64.—,
1 stapels Goudsche kaas per 50 K.G. f62.-.
1964 K.G. boter per K.G. f 2.55 ii f 2.65, 78(
rundereu: 249 vette per K.G. t
610 melk en gelde f 850.— k, f7(
ren, 39 paarden f 200.— h f 550.
kalveren per K.G. f 2.20 k f 2.60,
tere kalveren per stuk f 20.—
219 vette varkens per K.G f 1.60 h f 1-80
108 magere varkens per stuk f 60 k f 95
142 biggen per Btuk f42.— k f 55.—, 65<
schapen f 45.k f 95 0 ganzen f 0.l
f0.—, kipeieren per 100 stuks f 10.60 kf 11.60
eendeiren per 100 stuks f 9.— k f 9.75,0 appelei
f 0.k f 0.0 mand peren fO.k f0.—
114 bokken, 0 kievitseieren per stuk f 0. -152-
lammeren f 20. k f 37. -
0. k f 2.-
25 stl<
-, 99 veti
650 nucb
k f60.-