S. CÖLTÖF, Kanaalweg. HtEREH-COSTUUMS, Dor Staalman's Rijwielhandel, groote Uitverkoop Extra aanbiedingen in Dames-ConWe. IEEIEI-UEEIIK S. GQLTOF, Kanaalweg RIJWIEL-, MOTORRIJWIEL EN AUTOMOBIELBANDEN. I. GRUNWALD, PRIJSVERMINDERING minderwaardige van 15 tot 30 gulden. Binnenhaven 3, Den Helder. GROOTE VOORRAAD. ZIE DE ETALAGE. SCHERP CONCURREERENDE PRIJZEN. HET ADRES. PROFITEERT van de bij de Firma I. GRUNWALD, KEIZERSTRAAT 116. PRIJSVERMINDERING prima van 30 tot 60 gulden. Thans is men aan geen bepaald uur gebon den). Subsidie Bewaarscholen. Nu, met inachtneming van het bepaalde in art. 15 der Verordening, regelende dè voor waarden, waarop aan besturen van bijzondere bewaarscholen te Helder sabsidie uit de ge meentekas kan woi sn verstrekt, voor deze scholen een uniforme salarisregeling is tot stand gekomen, die d >or B. en W. is goedge keurd, geven zij den Raad in overweging, thans op de verzoeken van de afd. Helder der Mij. tot Nut van 't Algemeen, de Vereeniging van Voorbereidend Lager Onderwijs Jachiu" en het R.-K. Kerkbestuur van de H. H. Petrus en Paulus om toekenning van een subsidie over 1920 een beschikking te nemen. B. en W. stellen voor die subsidie als volgt te bepalen: Het bestuur der afd. Helder der Mij. tot Nut van 't Algemeen. Bewaarschool a a'n de Laan. •nderwijzend personeel f3050. subsidie 3 4 X f3050. .1 kinderen 171, subsidie 171X^2.— Totaal f2629.50 f2287.50 342.- Bewaarschool aan de Vischmarkt. Onderwijzend personeel f3050. subsidie 3 4 X f3050.f2287.50 Aantal kinderen 185, subsidie 185 X f2.— - 370. Totaal f2657.50 Het Bestuur der Ver. voor voorbereidend L. O. „Jachin". Onderwijzend personeel f3500. subsidie8 4 X f 3500.— f 2625.— Aantal kinderen 130, subsidie 130 X f 2.260.— Totaal f2885. Subsidie Adresboek. De heer F. Letschert, door wien ingevolge <pdracht van de „Nieuwe Heldersche Courant een Adresboek voor Helder is samengesteld en uitgegeven, verzoekt B. en W. een subsidie van f 1000 in de daaruit voortvloeiende kosten te willen toekennen. Alhoewel ook zij van meening zijn, dat een Adresboek in een reeds lang gevoelde behoefte voorziet, meenen zij toch geen gunstig stand punt tegenover het onderhavig verzoek te mogen aannemen. In de eerste plaats gaat het Adresboek aan verschillende onnauwkeurig heden mank, die zeer zeker hadden kunnen zijn voorkomen en in de tweede plaats zou een verzoek om subsidie alleen dim in over weging kunnen worden genomen, wanneer het gedaan was vóór dat tot de uitgave werd overgegaan. Nu immers kan de gemeente geen voorwaarden meer stellen, waarmede met de bewerking rekening zou moeten worden ge houden. Zij stellen dan ook voor afwijzend op het verzoek te beschikken. Kermisnieuws. Gedurende de kermis zal in „Tivoli" optreden het gezelschap van Dr. Willem Royaards. De eerste voorstelling is bepaald op Dinsdag 6 Juli met het successtuk ,.De Violiers". Woensdag ..Fientje Beulemans". Donderdag „In 't Gouden Haantje". Vrijdag elite-voorstelling met „Freule- ken". Mevr. Jae. RoyaardsSandberg en Magda Janssens in de hoofdrollen. Onze vroegere plaats genoot J. B. Schuil schrijft over deze voorstelling een zeer goede beoordeeling. Het is te lang om in zijn geheel op te nemen, doch één zin willen wii vechter vermelden, omdat deze alles zegt. Hij schrijft aan het slot van zijn artikel: „Allen, die hun zorgen eens een avond weg willen lachen kunnen wij deze kermisklucht aanbevelen." Voor bijzonderheden zie men strooibiljetten en advertenties. TWEEDE KAMER. Vergadering van Donderdag 24 Juni. Aan de orde is de voortzetting van de algemeene beschouwingen over de wetsontwerpen tot ver hooging van alle begrootingen ten behoeve van de salarisverhooging van alle rijksambtenaren, met de motie-J. ter Laan. De heer Snoeck Henkemans bepleit in krimping van het aantal salarisschalen. De heer Van de Laar. bespreekt de salarisverhouding tussehen directeuren en leeraren der H. B. S„ en salarisverhooging over de gansche linie. Op ver schillende punten critiseert hij de gemaakte rege ling. Deze Minister van Financiën is conservatief. De heer Van Ravesteyn betreurt ook, dat de Minister van Financiën hier zit. Hier had de Minister van Onderwijs moeten zitten. 8pr. con stateert verder, dat geen georganiseerd overleg heeft plaats gehad, en critiseert de regeling. Ook Mevr. Groeneweg neemt stelling tegen de kindertoeslagen, nu blijkt, dat hieromtrent mis verstand bestaat. De heer Haazevoet meent, dat het vrouwenkiesrecht bewijzen zal, dat de vrouwen er anders over denken, dan mevr. Groe neweg. Nog andere sprekers critiseeren op verschillende punten de ontworpen regeling. De Minister verde digde uitvoerig de politiek der regeering. Over de salarissen sprekend, zeide de Minister, dat de staat thans ƒ50 millioen betaalt, hetgeen de Minister voldoende acht. Vergadering van Vrijdag 25 Juni. De heer Dresselhuys (v.1.) stelt voor het ontwerp betreffende de regeling van de gemeen tepensioenen van de agenda af te voeren. Dit wordt verworpen met 33 tegen 32 stemmen, nadat de heer Schaper zijn stem „voor" in tegen heeft veranderd. Nadat na hem nog twee leden hebben gestemd, stelt de heer Ketelaar (v.-d.) voor, de stem van den heer Schaper als „voor te beschouwen. Het voorstel-Dresselhuys wordt aangenomen ver klaard met 33 tegen 32 stemmen. De motie-J. ter Laan betreffende verhooging van de ambtenaars-salarissen in verband met de korting voor weduwen- en weezen-pensioenen wordt verworpen met 36 tegen 29 stemmen. De heer v. Ravesteyn (comm.) interpelleert over de toepassing van art. 105 van het Regl. dienstvoorwaarden op spoorwegen en vraagt of de minister van waterstaat goedkeurt, dat de com mies mej. Toussaint en de klerk Henrar door de directie der S. S. zijn ontslagen om politieke re denen. De Minister van Waterstaat zet de toedracht van deze feiten uiteen, van het standpunt der Spoorweg-Maatschappij bezien. De heer hleere- koper meent, dat het hier wel degelijk gaat om politieke vervolging en geeft nog een ander voor beeld, dat hem ter oore kwam. Er wordt een razzia onder het personeel gehouden. Een motie van af keuring jegens de Spoorweg-Maatschappij wordt door den heer Van Ravesteyn ingediend. Een voorstel-K leerekoper tot verdaging van de interpellatie wordt aangenomen. Vervolgens k«it aan de orde een interpellatie- Kleerekop e ï^over de nieuwe regeling van rust- en diensttijden van het spoorwegpersoneel, ïnterpellant- stelt een aantal vragen met de be doeling inlichtingen te kronen waarom de 8-urige arbeidsdag voor het spoorwegpersoneel zoo lang uitblijft. Minster König gaf een overzicht van de tallooze moeilijkheden aan die regeling verbonden. Ook hierover wordt nog nader van gedachten ge wisseld. Gedeput. Staten van Noord-Holland. Ged. Staten stellen voor de openbare lees zalen, op voorbeeld van het ryk, te subsi dieeren naar het aantal inwoners der ge meenten. Voor 1920 werden de volgende subsidies voorgesteldAlkmaar f 1200, Amsterdam f 10 000, Helder f 900, Hilversum Openb. L z. f 288 5P, R. K. O. L.z. en B. f 1189, O. Chr. B en h. f 325, Naarden-Bussum f 1874,1.Jmui- den Weesp f 200 en Zaandam f 1430. Ged. Staten stellen voor het verzoek van de naamlooze vennootschap Texels Eigen Stoomboot-onderneming om nog over hetjaar 1919 een extra-subsidie uit de provinciale kas te mogen ontvangen, ten bedrage van f 3.167.51, van de hand te wijzen. Ged. Staten meenen dat waar winst ge maakt is geen reden is om een extra sub sidie te verleenen. Onderhoud haven beoosten Oude Schild op Texel. Gedeputeerde Staten stellen voor hun col lege te machtigen met het Rijk en de ge meente Texel eene overeenkomst aan te gaan, waarbij het beheer en onderhoud der haven beoosten Oude Schild op,Texel met ingang van het jaar 1921 aan het Rijk wordt opge dragen, op den grondslag o.m. van de vol gende bepalingen: de haven en vuurgeiden worden afgeschaft; de gemeente Texel en de provincie Noord-Holland verleenen in het onderhoud jaarlijksche bijdragen van onder scheidenlijk f 4000 en f 6000. LUCHTVAART. Vliegdienst HollandEngeland. Aan het Haagsch Aneta-kantoor schrijft men het volgende: De vliegdienst HollandEngeland is wat betreft de eerste maand een succes te noemen. Het aantal passagiers voldeed aan de gestelde verwachting. Daar Holland zich meer met landbouw bezig houdt bleef het aantal pakketten onder het middelmatige. De passagiers zijn bijna uitsluitend zakenmen- schen. Een groot percentage van de passagiers zijn ingenieurs. De prijzen schijnen geen bezwaar te zijn. Een lage prijs is alleen mogelijk bij een zeer druk ver keer. Daarom wordt er naar gestreefd den dienst op te voeren, zoodat men dagelijks eenige malen tussehen Amsterdam en Londen kan vliegen. Zoo dra dit bereikt is, zal het aantal passagiers zeer stijgen, daar dan een ieder het voor hem meest gewenschte uur kan kiezen. Het eerste huwelijkspaartje werd reeds door een der toestellen van de Koninklijke Luchtvaart- Maatschappij vervoerd. De goederen, die vervoerd worden, zijn natuur lijk van een bepaald soort. De vrachtprijs is in vergelijking met het scheepvaartvervoer veel te hoog, om alle goederen per vliegtuig te vervoeren, trouwens een ieder weet, dat een vliegtuig slechts kan dienen voor het snelvervoer van lichte goe deren, van hooge waarde en dat het nooit een ern stige concurrent kan worden van bet vervoer per schip of per trein. Vervoerd werden schilderijen, o. a. een van 10.000, medische instrumenten, documenten, gravures, enz. Het vervoer van mon sters is natuurlijk overwegend. Een zeer typische zending was een korf bijen. Het pakketvervoer uit Engeland is boven verwachting, zeer waardevolle zendingen van damestoiletten en zijde, bont, wer den aan de vliegtuigen toevertrouwd. Alle voorgenomen tochten zijn noch door techni sche bezwaren, noch door weersomstandigheden onderbroken geworden. De medewerking van den radio-telegrafischen dienst te Soesterberg en Schip hol maakt het mogelijk, dat de vertrekuren tijdig aan de overzijde bekend zijn en dat de veilige aankomst snel aan de haven wordt medegedeeld. Uit een technisch oogpunt is deze dienst zeker een succes. Eéns is het voorgekomen, dat bij vertrek van Schiphol door het breken van een propeller gearing een toestel moest worden uitgeschakeld, een ande ren keer een propeller en radiator door de aan wezigheid van hooi op het vliegterrein Schiphol beschadigd, in beide gevallen viel een reserve toe stel in en werd de voorgenomen tocht volbracht. De vijanden van het verkeer zijn de douane rechten en speciaal voor het luchtverkeer, maar dank zij de voortvarendheid van ons Ministerie van Financiën is het luchtverkeer op Engeland mogelijk. Helaas zijn de lagere rangen nog wel eens de meening toegedaan, dat het moderne lucht verkeer zich maar aan de meer oude douanebepa lingen moet aanpassen. Het eerste moeilijke begin, dat met succes bekroond werd, is dus gemaakt Denk niet, dat dit zonder horten of stooten ging inwendig is veel gestreden moeten worden, 14 Mei was voor dezen dienst nog niets gereed. Hoewel de K. L. M. van alle autoriteiten een absolute medewerking heeft ontvangen, wordt de snelle voorziening van de dringende behoeften vaak door administratieve wrijving vertraagd. De directie is echter overtuigd, dat door de samenwerking en de toewijding, welke haar gege ven zijn, in -.iet luchtverkeer een plaats te ver overen, welke overeenkomstig is met zijn positie op scheepvaartgebied. Voetbal. Liefdadigheidswedstrijd voor het Marine- Sanatorium-Fonds. HelderZeemacht. Morgen zal „Helder" een wedstrijd spelen tegen „Zeemacht", waarvan de opbrengst ten goede komt aan het Marine-Sanatorium-Fonds. De Boud van Marine-onderofficieren heeft een verguld zilveren medaille beschikbaar gesteld. Het elftal van „Helder" ziet er als volgt uit: Polderman (doel); Jurg en Schoonhoven (ach ter); De Wit, Gode en Overeem (midden); Albers. Biersteker, Schrier, Jongbloed en Broekhuizen (voor). Aanvang 3 uur. Terrein Bolweg. H. R. C. 2—Helder 2. Het tweede elftal van H. R. C. zal morgen om half drie een wedstrijd spelen tegen Helder II op het terrein Tuindorp. Het derde speelt om 12 uur tegen S. D. 0„ een elftal samengesteld uit bakkersgezellen. Texel—H. R. C. Morgen zal H. R. C. een bezoek brengen aan de Texelsehe Sportclub. Als H. R. C. net zoo speelt als tegen Alemari Victrix, dan verwachten we een overwinning voor haar. WAT ONZE MARINE IN OORLOGSTIJD HEEFT GEDAAN. Onder bovenstaand hoofd heeft de heer Rademaker, redacteur van het „Vaderland" een serie artikelen geschreven. Wij ont- leenen er het volgende aan: Geen Nederlander zal meer op de vraag: Wat is een mijn? het antwoord schuldig blijven. Al te gevoelig is de les van dit moordtuig geweest. Maar driekwart van de Nederlanders weet blijk baar niet, dat het enkel en alleen onze Marine is geweest, die het mijngevaar tot een minimum heeft beperkt. Zij heeft ons bewaakt met een moed, of fervaardigheid, spéurzin en kunde, welke alweer de oorlogvoerende partijen en onze kustbewoners onvoorwaardelijk bewonderen, terwijl de groote meerderheid van het Nederlandsche volk "er geen besef van heeft. Ja, wij vermeten ons, te verklaren, dat de be strijding van den zeemijn een geheel nieuwe blad zijde van er is weer geen betere omschrijving dan het devies van de Willemsorde Moed, Be leid en Trouw aan het gedenkboek der Marine heeft toegevoegd, een bladzijde geschreven met het bloed van vele dapperen, die hun leven gaven voor de natie. Bij de firma Van Cleeff te 's-Gravenhagc, kan ieder voor een paar kwartjes een wrakkenkaart koopen. Het was te moeilijk, om deze hier te re produceeren. Het Hydrographisch Bureau van de Marine heeft deze kaart, illustreerend het werk van den mijn, laten maken. Wij hebben de moeite genomen, de roode stipjes te tellen. Ze zijn talrijk als de sterren aan den hemel. Hier en daar liggen er zooveel wrakken, dat ze niet uitgepunt konden worden en de kaart vermeldt droogjes: „een aan tal wrakken". Zoo talrijk zijn de stippen, dat men met steltbeenen als 't ware gemakkelijk over wrakken van Duinkerken naar het uiterste punt van onze Noordzeegrens zou kunnen wandelen; Twee honderd tachtig wrakken hebben we ge teld! Nog een illustratie. Onze Marine heeft 6ooo tot 7000 mijnen op de een of andere wijze onschade lijk gemaakt. Wat dat beteekent? Een enkel voor beeld maar. Een bergingsmaatschappij kreeg op dracht in de haven van Nieuwediep een gezonken mijnenlegger te lichten. Er zonken met dit vaar tuig twee mijnen. Hoewel onze mijnautoriteiten wisten en verzekerden, dat die mijnen geen kwaad konden doen, daar zij niett van een ont stekingstoestel voorzien waren, eischte de ber ger toch io.ooo per mijn verhoogd risico. Dat vond men te kras en de mijnenvisscher onder op- perschipper Gayaard, commandant van de tragi sche „Frans Naerebout", knapte even dit zaakje op. Zesduizend mijnen aan io.ooo bergings loontje per mijn maakt een bedrag van 6o.ooo.ooo! Indirect heeft onze marine dus ook nog dit som metje voor het land verdiend. Niet minder dan twaalf soorten Engelsche mij nen zijn gevonden. De mijn-wetenschap van onze marine heeft zich onder den druk van onmiddellijk gevaar van a moeten ontwikkelen. Terwijl de nood van het land eiken dag kolm, gingen die moedige kerels naar hun studeerkamer, die menigmaal de zee zelf was, om even kalm als vernuftig wapenen tegen de monsters te smeden. Men had geen kennis en geen ervaring van die dingen. Elk nieuw studie-object borg nieuwe gevaren. Het is eenvoudig een wonder, dat nog niet veel meer slachtoffer ge worden zijn van hun vaderlandschen plicht. Wie te Den Helder het woord mijn uitspreekt, krijgt dadelijk een reeks namen te hooren. Hoe wel wij spaarzaam met namen zouden zijn, wil len en moeten wij voor de stichters van onze ma ritieme mijnwetenschap een uitzondering maken. Hier is de lijst van namen, die wij eerst zelf en dan aan onze kinderen goed in het geheugen moe ten prenten: Luitenant C. C. F. Jager, die de eerste mijn de monteerde; luitenant De Nie, die den weg vooa onze scheepvaart vrijveegde toen geen schip meer uitvaren kon; schout-bij-nacht Goedhart, die een voortuig uitvond, dat het buitenland heeft nage volgd en die de beroemde mijnkabelsnijders be dacht, welke zoo ontzaglijk veel nut hebben ge daan; luitenant W. C. A. Vink en de torpedist- majoor Bakker, die het eerste voortuig maakten; oud-kapitein C. W. Visser, de vader van het visch- tuig; luitenant Brouwer, die den schuldige aan „Frans Naerebout's" ondergang, zwemmende aan het licht bracht; schipper Gayaard, die nauwelijks genezen van de wonden bij den ondergang van de „Frans Naerebout" opgedaan, op een nieuwen mijnenvisscher het gevaarlijk werk voortzette; Van Meerlant, die zoove«el voor de mijnbestrijding deed, dat men na zijn dood een schip naar hem heeft genoemd; Bakker van de „Naerebout1 enz. enz. Wij willen hier ook vermelden den inlandschen stoker Samban, die bij het springen van een der ketels van den torpedojager „Lynx", terwijl allen uit de machinekamer ontzind wegvluchtten, kalm naar beneden ging om de andere ketel te stoppen. En hoe de mannen hun plicht deden? Een enkel staaltje maar. Zekere luitenant kwam na 5*/ï jaar dienst (grootendeels oorlogsdienst) naar het va derland terug. Hij bracht het niet verder dan Am sterdam, waar hem het bevel bereikte, dadelijk mijnen te gaan visschen. Als commandant van die boot verdiende hij in die dagen iets meer dan 1700 gulden per jaar. We kwamen dit door vra gen en trekken te weten. Neen, 't zijn me trakte mentsjagers en kankeraars die marine-officieren! En de matroos kon bij dit werk van zijn gage 8 per week voor moeder de vrouw thuis overhouden! V oor het demonteeren en leggen van mijnen is nooit een cent extra uitgekeerd. De mijnvegers kregen later extra geld (de officieren 5.50 per veeguur, de matroos ƒ1.50). Men heeft deze pre mie ingesteld als posthume hulde aan de slacht offers van de „Frans Naerebout", die kort voor hun ondergang een verzoek daartoe hadden ge daan. Hun dood heeft dus voor de kameraden eemg financieel voordeel opgeleverd. De dooden. Wie meer dan zij verdienen een eereplaats in het echt Nederlandsche hart? De iuitenants Bruinsma en Munk, die in de lucht logen bij het demonteeren van de tweede mijn en van wie men zoo heel weinig terug heeft gevon den; luitenant Luden, die door een eigen mijn kanaalweg BIJ HET POSTKANTOOR. bij het leggen daarvan sneuvelde; luitenant J. A. de Jongh, die bij de Haaksgronden verdronk toen hij een over boord geslagen matroos wilde red den; de stokers Van Teijiingen, Borculo, Graan- stra en Breedijk bij het springen van een ketel op de Gelderland door kokend water en stoom ver nietigd... de slachtoffers van de „Frans Naere bout": Ridderikhof, Hoek, Schenk, Kortlevers, Havekorst, Arends, Erkelens, Verharen, Groot- veld en Broer en waarvan vier nog rusten in het groote zeegraf, enz. enz. Eerbiedige hulde zij hun nagedachtenis ge bracht. Het glorie-intermezzo heeft ons een oogenblik van het hoofdonderwerp afgeleid en wij moeten nu eerst althans iets van de mijn vertellen. Zoo als reeds bleek, bestaan er verschillende soorten, doch men kan ze toch in twee hoofdgroepen split sen: de mechanische en de electrische mijn. De Franschen gebruikten uitsluitend de mecha nische, de Duitschers de electrische en de Engel- schen beide soorten. De Engelschen hebben het langst naar een standaardtype gezocht en zij zijn graag bij de Duitschers ter school gegaan. De mechanische mijn ontploft door een schok, de electrische door een element. De schok doet de slagpen overgaan. De electrische mijn heeft in de van zeer zacht metaal gemaakte voelhorens een buisje met een vloeistof, die het element doet werken. Wordt een voelhoorn geraakt, dan breekt het buisje. De mijnen worden verankerd. Het mijnlichaam (de bol) staat los op het anker, waarin om een katrol de kabel is gewonden. Aan het anker is een kogel, die als peillood dienst doet, verbonden. Zoodra de kogel grond heeft, kan de kabel niet verder afrollen, zoodat de mijnen, niettegenstaan de den oneffen bodem, op dezelfde hoogte onder water komen te liggen. De Franschen hebben hun voelhoorns vernuftig aangebracht, zoodat de mijn niet gemakkelijk zonder te deren onder een schip kan doorrollen. De stoothorens zijn bij de nieuwste mijnen ledig. Zij laten, als ze getroffen zijn, water instroomen naar het inwendige van de mijn. Daar bevindt zich een waterdrukklep, die, als hij ingedrukt wordt, de mijn ontsteekt. Volgens deze zeelieden is de Duitsche mijn voor zijn doel altijd de beste geweest en gebleven. De dubbele verankering met het katrolletje, die auto matisch, als de kabel wordt doorgesneden, de mijn weer op de vereischte hoogte brengt, maakt het kappen van deze mijnen moeilijk en gevaarlijk. De kabeling vart de Russische mijn is echter het aller best. Krachtens internationale overeenkomst en in theorie moet een van het anker geslagen mijn on schadelijk zijn. Allerlei oorzaken maken deze theorie te schande. Er zijn moedwillige en on moedwillige oorzaken. Zooals men wellicht weet, berust de werking van de meeste mijnen op de waterklep. Drukt een bepaalde hoeveelheid water op deze klep, dan staat om zoo te zeggen de haan op de laatste rust. Een schok doet den slinger in den mijn bewegen en de slagpen afgaan. Wordt de kabel los gesneden en drijft de mijn naar boven, dan wordt de waterklep opgetrokken. Het op trekken legt den slinger vast en het gevaar is voorbij. Maar nu kunnen allerlei dingen, zeewier, zand, een mossel, een schelp beletten, dat de wa terdruk geheel wordt opgeheven en het monster blijft gevaarlijk. Zóó gevaarlijk, dat, nadat het demonteeren zeer droeve slachtoffers gemaakt had en men het mechaniek van de meeste mijnsoorten kende, het demonteeren verboden en het doen zinken door beschieting geboden werd. Men be grijpt, dat in den aanvang, toen iedere door ge daante of uitrusting nieuwe mijn een raadsel was, alle waarde gehecht werd aan de demonieering van het gevaarlijke ding. Voelt men nu goed, wat de mijndemonteerders in het belang van ons va derland telkens hebben gewaagd? Alweer, men weet het niet in Nederland en... haalt parman- terig de schouders op over onze marine, waarop we zoo trotsch mogen zijn. Want nu moet onze wetenschap over onvoldoende, aftandsch, gebrek kig, miserabel materiaal dubbel wegen tegenover de daen met dit materiaal verricht. Op de on waarschijnlijkste schepjes en schepen moesten onze jongens zich maar begeven te midden van de mijnvelden, d.i. te midden van dood en ver derf. Hoe ze dat hebben gedaan, moeten we voor den volgenden keer bewaren. Heeft men tot dus ver zijn bewonderende verbazing nog vanwege de traditie van het „men zegt toch" kunnen bedwin gen, den volgenden keer, dat zweren wij, gaat 't niet meer. UIT DEN OMTREK. Wieringen. J.l. Donderdagnamiddag kwam het politie- vaartuig „Baron Rengers" den mond van de haven te de Haukes ingeloopen. De haven meester, de heer de Vries, wetende dat het vaartuig even verder liggen blyft, was de remming opgegaan om een van 't vaartuig toetewerpen touw vast te maken. De Vries had daarbij 't ongeluk van de remming te vallen en kwam met een zijner beenen tus sehen de remming en een daaronder zittende balk terecht, zoodat hij voorover aan zijn been hing. Na ongeveer zoo 5 minuten ge hangen te hebben wist hij 11a veel inspanning zijn been los te krijgen en viel toen in de haven. Gelukkig was 't laag water, want in dien het een hoog getij geweest had, was de Vries met 't hoofd naar beneden hangende verdronken. Van 't politievaartuig 't ongeluk ziende, werd direct een boot te water gelaten en ging men den drenkeling tegemoet, welke men spoedig in de boot haalde en aan boord van de „Baron Rengers" bracht, waar hy door den Inspecteur werd opgenomen en de be komen wonden van een noodverband werden voorzien. Texel, 25 Juni. Woensdag werd ons eiland bezocht door een aantal leden van den A. N. W. B. die hier arriveerden met de motorboot „Vooruitgang 3". Ze maakten een tocht langs de Waddeneilan den en kwamen van het Vlee. De Burgemees ter van Texel sprak de vreemdelingen toe, waarna de tocht over het eiland een aanvang nam. Donderdagmorgen is het gezelschap weer vertrokken. 24 Juni zyn van hier verzonden met een stoomboot en een motor 735 lammeren. Wieringen, 24 Juni. Hedenavond 9*/2 uur arriveerde de Ex-Kroon prins op zijn motorfiets terug van Doorn, goed en wel op 't eiland. Burgemeester Peereboom, majo^ von -Jena en de opz. bij Rijkswaterstaat W. E. Goumou, welke in gezelschap waren, benevens de auto en motormonteur, de heer J. Luijt, kwamen mede terug. De reis was zeer voorspoedig gegaan. Mr. J. B. Kan was meegereisd tot Bloemendaal en ging vandaar naar Den Haag terug. Anna Paulowna. Hoe gevaarlijk het is als kinderen op in bewe ging zijnde rijtuigen trachten te klauteren, is deze week weer eens gebleken. Met twee voertuigen achter elkaar gebonden, een wagen en een drie- wielde kar, werd slakkenmeel gereden. Een jongen die al op het achterste voertuig geklommen- was trachtte vandaar het voorste te bereiken, wat hem echter mislukte. Hij kwam te vallen, tussehen de beide rijtuigen in, waardoor de driewielde kar over hem heen ging, met het noodlottig gevolg dat een zijner enkels geheel verbrijzeld schijnt Na voorloopige behandeling door Dr. Olree werd de knaap naar het St. Elizabethgesticht te Alkmaar overgebracht. Studieverceniging voor „Psychical Research". Tot de onderwerpen, waarover de menschheid het tot nu toe niet eens geworden is, behooren de z.g. occulte verschijnselen: spiritisme, tweede ge zicht, telepathie, enz. Terwijl sommigen er vast van overtuigd zijn, dat zij in geestelijke gemeen schap staan met overledenen, dat zij liet sterven van verwanten op grooten afstand hebben waar genomen, dat gedachten zonder eenige uitwendige mededeeling van den eenen mensch op den anderen kunnen worden overgebracht, wordt dit door an deren ontkend en voor bedrog of zelfbedrog ver klaard. Het spreekt vanzelf, dat beide partijen het met eens zullen worden zonder een ernstig onder zoek naar de bedoelde verschijnselen. Zal dit be trouwbare resultaten opleveren, dan zal het een wetenschappelijk, methodisch onderzoek moeten zijn. E11 vooral dan zal het van belang zijn, wan neer men niet alleen onderzoekt of de beweerde feiten zich werkelijk voordoen, maar ook onder welke omstandigheden zij zich voordoen en door w u yetten zi-i worden beheerscht. Het belang van een dergelijk onderzoek moet men niet onderschatten. Wij staan thans tegenover dergelijke verschijnselen, indien wij ze aantreffen, even vreemd en hulpeloos als men vroeger stond tegenover de magnetische en electrische verschijn selen. De zwakke kracht van het magnetische erts en de geweldige kracht van den bliksem heeft men eeuwen lang waargenomen zonder te weten, welke n etten deze krachten en hun onderling verband oeneerschen, hoe men ze zou kunnen opwekken en toepassen, loen men dit geleerd had, zijn deze krachten van groote beteekenis geworden voor ons leven. VV ellicht zou de beheersching der thans nog onbekende geestelijke krachten der menschheid in üe toekomst nog belangrijker gevolgen kunnen heb ben. Maar hiervoor is het noodig, ze eerst goed te leeren kennen. pjji Bngoland houdt de „Society for Psychical - 1. (Verfemging voor zielkundig onder- nnj«LZ1r sedert vele jaren met bovenbedoelde naerzoekingen bezig en geleerden van naam het 1 e'1, er hunne medewerking aan verleend. In ons if een de wetenschappelijke wereld eenigs- i'n tJ,|U,1*Ven x-z met dergelijke onderwerpen v-nenj da, er gedurende eenige jaren van Airfl^r i - A Z1lden OP was aangedrongen, is nu 111 Apnl van dit jaar ook in ons land eene ✓,.i£ 5 vereeriiging als de Engelsche gesticht d<, it'1!?- overneming van den Engelschen naam T, ktndievereenigiug voor „psychical research" u *1 een man als prof. Heymans te Gro nden het voorzitterschap heeft willen aanvaar- rf eP dat verschillende mannen van naam op we tenschappelijk gebied in het bestuur zitting lieb en, geeft een waarborg, dat de vereeniging ern stig werk zal leveren. Men kan aan deze vereeniging op de volgende ,K.;'.Ze z'!tn? medewerking verleenen. Ieder, die een aioom of hallucinatie heeft, waarbij hij meent, dat nem iets voorspeld wordt, geve hiervan onmiddel- ir d aai),den secretaris der vereeniging Dr P-Brugmans, Z.Z. 17, Groningen. Het is van groot wachten of Cjnm 1 ij k te doen, dus niet eerst te Tw. 1 de vermeende voorspelling uitkomt ontvrtniro, 0Qdergeteekende gaarne mededeeling 1,2 Van heu' dle iu het bezit zijn van z.g gezd bt w, vermo«ieus (gedachtenlezen, tweede tafeldans X?nkgieV°5lens' hallucinaties, stemmen. Deze uersonon nni aut°matisch schrift, tranee) invulling ontvangen dan eene vragenlijst ter verre toeknmet KaP'het ook in een d^wij°MÜ"ns dit^oogenhïikn Z°° bclan«r.iik' umLn makem n0g gCen JU1St C. H. KETNER, Dijkstraat 40a. Korte Berichten. De Utrt^btsche Raad staat kot »;a, af voor de stichting vani Tt t"rJel" voor lichamelijke op votdi™ waZ™V.nfï op 2 millioen' zijn geraamd. 6 kosten Correspondentie. Mej M. Om de reeds in ons vorig nummer ge noemde redenen plaatsen wij Uw stuk niet. Zooals gezegd, wendt U tot de politie of justitie. Dan komt de zaak voor de Rechtbank indien Uw beschuldiging op waarheid berust en dan komt ook het verslag vanzelf in de courant. MARINEBERICHTEN. De officier-machinist 3e kl. L. Waasdorp is, on der intrekking van zijn bevolen plaatsing aan boord Hr. Ms. Gelderland, met 26 Juni op verzoek op non-actief gesteld; de officier-machinist 3e k! J. Dijkstra is met 3 Juli geplaatst aan boord Hr' Ms. Gelderland. Voorts zijn met 1 Juli de officier-machinist 3e kl. B. Zietse en J. C. Piek geplaatst bij de onder- zeedienstkazerne te Willemsoord en de id 3e kl S. G. Barendregt geplaatst aan boord Hr. Ms. Schor pioen. De op 1 Juli bevolen plaatsing aan boord Hr. Ms. „Atjeh" van den buitengewoon adelborst Ma rine-reserve II. J. Landsman is ingetrokken. De minister van marine a. i. brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de tijdelijke en voorloo pige pensioenen over het 2de kwartaal dezes jaars, die door het departement van marine worden vol daan, gedurende de maanden Juli, Augustus en September 1920 bij de verschillende Rijksbetaal meesters kunnen worden in ontvangst genomen. Pensionuceriiig officieren bij de Zeemacht. Een wetsontwerp is ingediend tot wijziging van de wet van 9 Juni 1902 (Staatsblad no 86) tot regeling van de bevordering, het ontslag en het op pensioen stellen der militaire officieren bii de zeemacht en tot tijdelijke buitenwerkingstelling van enkele bepalingen dier wet. Blijkens de Memorie van Toelichting is vanwege de departementen van oorlog en van marine een interdepartementale commissie benoemd tot her ziening der Bevordenngswetten voor de land- en zeemacht 1902 voornamelijk met het oog op de wijziging, welke die wetten zullen behooren tl ondergaan in verband met de nieuwe militaire pensioenwetten. mnuaire De thans in het wetsontwerp vervatte benalin- marw.i- t °Pleiding tot officier-machinist hij do marine-stoomvaartdienst zijn aangebracht en van nUMS18atie' welke het korps officier-machf- ann/iAn overgaan, is het wenschelijk om ten l«k t! 1tIM huiuie bevordering zoo spoedig moge- lijk te komen tot een toestand als voor de overige S jLk!tP8enK bestaat. Den belanghebbende rTan tA verbetering reeds verleden jaar door gestelcfnm gen mmi8ter van mar'uo in uitzicht Een andere aangelegenheid van spoedeischenden aard, waarin het wetsontwerp tracht te voorzien is de bestaande onmogelijkheid 0111 do officieren in de gegeven omstandigheden te kunnen laten Tn d^tw^e afdSfdergRiSCh^n' Zü"aIs geformuleerd afdeehng der Bevorderingswet zijn LEGERBERICHTEN. Door den Min. v. Oorl is hen»«ia a j tairen der landmacht, die voor kiU«rfu do m kleeding en uitrusting worden vnn^emag \.alJ bezit moeten worden gesteld vhti tuT ln, ding, waarvan het ééne bestaand» I zoo noodig zeer goedo izedru,^„ i?i ulJt mouvvo of is bestemd voor uitgaamrtp™f«f k'oedmgstukken, staande uit CikbarHteAn611!,,^ •and6re- bt>" is bestemd om to worden gedragen^C£dK.Ukken* kei ijken dienst'of* mtd ^ézwaur" H°ffici°v,r' in wer' non-activiteit, alsmede e^n ^fliw kfh^ki8tJop rang van officier wiens be^idl^} telle<1,!11 dea ««WW. in «"SÜïSa.ï»';

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 2