NIEUWSBLAD VOOR
HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA
Abonnemenls-
vóór 15 Juli
I. GRUNWALD, Keizerstraat 116 b/d. Sluisdijkstraat.
De verbinding met Huisduinen
GOEDKOOP REIZEN PER BOOT.
No. 5264
DINSDAG 29 JUNI 1920
48e JAARGANG
?,°?Wlad o »0-65- »105
Aan onze lezers buiten de
gemeente doen wij het verzoek
de abonnementsgelden over het
derde kwartaal
ten bedrage van f 1.70 over te
maken per postwissel. Na dien
datum wordt daarover met 10 ct.
verhooging beschikt.
Over de abonnementsgelden
in de stad wordt dezer dagen
per looper beschikt.
Bezoekt de
GROOTE UITVERKOOP bij de firma I. GRUNWALD.
4 maal per week van beide zijden,
nformaties: „ESONA", Binnenhaven 2a.
COURANT
ABONNEMENTEN BIJ VOORUITBETALING:
Heldersche Ct. per 3 mnd. 1.40, franco p. post 1.60. Buitenl. 2.40
Modeblad 3 „0.951.051.30
Losse nummers der Courant 4 ct.
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag
REDACTEUR-UITGEVER: C. DE BOER Jr., HELDER
Bureau: Koningstraat 29 Interc. Telefoon 50
Post-Girorekening No. 16066.
ADVERTENTIEN
20 ct. p. regel(gaijard). Ingez. meded. (kolombr. als redact, tekst) 60 ct.
Kleine adv. (gevr., te koop, te huur) v. 14 reg. 50 ct., elke regel meer
10 ct. bij vooruitb. (adresBur. v. d. bl. en met br. onder no. 10 ct. p. adv.
extra). Bew.-ex. 31Uct. Adv. op bep. aangew. pl. worden 25% hoog. ber.
ZIET ONZE ÉTALAGES!!
Onze prijzen zijn BOVEN ALLE VERWACHTING ZOO LAAG, dat gij zult meenen
„de te goedkoope tijd van voor den oorlog is teruggekeerd".
Er is vroeger, toen over onzen zeedyk de
bekende stoomtram reed, nogal wat gespot met
dat vervoermiddel. En aan kritiek heeft het
zeker evenmin ontbroken.
Het is daarom misschien wel goed, dat deze
tram is verdwenen, want nu klaagt de helft
der bevolking, omdat er geen middel van ver
voer meer is. Hetwelk een teeken schijnt, dat
men slechts waardeert, hetgeen men verloren
heeft. Nu zon het menigeen een lieve cent
waard zijn, wanneer er weêr een tram of ander
vervoermiddel voor Huisduinen was, en eerlijk
gezegd, begrijp ik nóg niet, dat de een of
andere ondernemendekerel in dat gebrek niet
heeft voorzien. Want mijdunkt, er zijn hier
zaken te doen, waarin men zyn geld heel veilig
kan steken.
Wie gezien heeft, hoeveel menschen onze
paardenomnibus reeds vervoert, welke echter
by lange niet in de behoefte kan voorzien, zal
't zonder meer met mij eens zijn.
Er is immers een toenemende afkeer van
loopen bij ons menschengeslacht De kinderen
krijgen tegenwoordig by de geboorte reeds
een fiets, opdat zij vooral niet zullen leeren
loopen. Loopen wordt een sport, die alleen
door specialisten nog wordt beoefend, maar
geen lichaamsbeweging meer voor gewone
stervelingen.
Men mag dit betreuren, de exploitanten van
vervoermiddelen, kunnen met dit voor hen
voordeelige verschijnsel rekening houden.
Overal is men dan ook bezig, in de behoefte
aan verkeersmiddelen te voorzien en bij de
groote kosten aan den aanleg van tramwegen
verbonden, is het begrijpelijk, dat men het
meer moderne en gemakkelijker middel van
auto-bussen toepast.
In ons land is het o.m. de Algemeene Motor
Omnibus-Vracht-Auto-Maatschappij te den Haag.
die overal haar wagens in exploitatie tracht
te brengen.
In Limburg heeft zij b.v. reeds verschillende
lynen geopend. Te Rotterdam heeft het Ge
meentebestuur een zoodanigen dienst voor het
nieuwe stadsgedeelte, waar nog geen tram ligt
Tusschen Hoorn en Enkhuizen hebben de
Hoornsche winkeliers door tusschenkomst dezer
Maatschappij een dienst en ook Dordrecht
lazen wij, is met haar in onderhandeling ge
weest.
Dat het echter niet overal gaat, bewystdat
de Hoornsche onderneming met 1 Juli a.s
wordt opgeheven, omdat het tekort te groot
was, terwijl de Dordtsehe Raad de aanbiedin
gen eveneens wegens de hooge kosten moest
afwijzen. In Rotterdam schijnen verder nogal
klachten over het materiaal te ryzen.
Natuurlijk zijn de omstandigheden niet overal
gelijk en bewijst dit niets tegen eventueele
pogingen «lders. Het gaat in Limburg b.v.
uitstekend.
Deze auto-bussen zijn ingericht als de oude
tramwagens met zitplaatsen langs de lange
zyden, plaats biedend voor 20 tot 30 personen.
Echter kan men ze natuurlijk ook van
andere firmas betrekken en naar believen
inrichten.
Maar momenteel is het zoo, dat door de leer
groote behoefte, geen complete wagens te
krijgen zijn.
Men koopt dan de onderstellen (chassis),
waarvan men evengoed een gewone vracht
auto kan laten maken als een personenwagen
De bovenbouw icarosserie) is dus verschil
lend, al naar gelang men zelf op dat punt
zyn eischen stelt. Men kan, zooals in Amerika,
de zitplaatsen achter elkaar maken en al of
niet bekleeden. Men kan open of dichte wagens
maken en al naar men er aan besteden kan,
minder of meer luxieus inrichten.
Maar hoe ook, er is momenteel zeer slecht
aan materiaal te komen en voor 't bouwen
der carosserie (de chassis worden, om vracht
te sparen, zonder qarosserie ingevoerd) eischt
men reeds 6 maanden levertijd.
De A. M. O. V. A. M. levert de wagens óf in
bruikleen óf in koop. De laatste methode is het
voordéeligste. Bij liquidatie neemt de Maat
schappij het materiaal terug tegen een over
eengekomen prijs.
Waar geen rails of andere vaste bouwwer
ken noodig zijn, is deze exploitatie dus zeer
eenvoudig, terwijl men de risico tot een mini
mum kan reduceeren.
De A.M.O.V.A.M nu exploiteert zelf den ge-
heelen dienst. Zorgt voor personeel, onderhoud
en alle verdere exploitatiekosten.
De ondernemer, die met haar contracteert,
bepaalt zelf 't tarief, maakt de dienstregeling
en ontvangt alle gelden.
Maar hy geeft aan de Maatschappij een vast
bedrag per K.M. dat „verreden" wordt.
Men weet dus vooraf, wat het kosten moet
en hoe hoog ongeveer 't tarief moet zyn.
De Maatschappij heeft eveneens een vast
rendement, omdat in den overeengekomen prijs
alles, ook de risico is begrepen. Die prys is
natuurlijk lager, indien de wagens het eigen
dom des ondernemers zyn, terwijl deze dan
zelf de rente en afschrijving van 't daartoe
benoodigde kapitaal heeft.
Deze methode is dus een zeer eenvoudige
en het was de Commissie voor de Economische
Ontwikkeling, die in Mei met deze Maatschappij
in onderhandeling trad, om te pogen, voor
Huisduinen een zoodanigen dienst te openen
Nadat berekend was, hoeveel ritten er on
geveer zouden worden gemaakt en voor hoe
veel kilometer dus gecontracteerd zou moeten
worden, werd de kilometerprys opgegeven
Daartegenover werd op grond van de ver
voercyfers der Heldersche tram 't aantal te
vervoeren passagiers geschat en ongeveer op
de helft van het aantal, dat per wagen kon
worden geborgen, gesteld.
De prys op 25 ct. per enkele reis stellende
kwam de Commissie toen nog tot een verlies
van f 4000. tot f 5000. -waarvoor even
tueel de Gemeente zou moeten bijspringen
In dit geval zouden de wagens eigendom
der Maatschappy blijven en was de prys per
K.M. dus vrij hoog.
De prys was ook onvoordeelig, omdat de
rit zeer kort is en er dus veel ritten moeten
worden gemaakt, om een totaal aantal kilo
meters te krijgen, groot genoeg, om dat tarief
eenigszins billijk te maken
Het nadeel is hierbij, dat de eerste paar
ritten wel goed zullen zijn, maar dat het
publiek niet uren gaat staan wachten tot het
ook eens een beurt krygt. Men vervoert nu
eenmaal per rit slechts een beperkt aantal
personen tegelyk.
By langere ritten, die meer plaatsen ver
binden, neemt men ook onderweg steeds
menschen op. De prys kan hooger zijn en
inkooptarief is billijker.
De Commissie heeft dus ook nog een be
rekening gemaakt, waarby zij uitging van 't
standpunt, dat de wagens in eigendom zouden
komen.
Inderdaad bleek op die wijze de zaak te
exploiteeren zonder, of althans met een ge
ring, verlies.
Maar in dien tijd was het half Juni geworden
en de vraag was dus: wie moet eigenaar zyn
en wie exploiteert de dienst?
Men kwam tot de overtuiging, dat, hoe men
de zaak ook zou aanvatten, met de voorbe
reiding zooveel tyd verloren zou gaan, dat in
't gunstigste geval pas met 1 Augustus de
dienst geopend zou kunnen worden.
Men achtte het daarom beter, dit jaar te
benutten, om te komen tot een vorm van
exploitatie en ter verkrijging van het eigendom
van twee geschikte wagens, om dan het andere
jaar met 1 Mei te openen.
Men kan dan ook nog nader bestudeeren
een verbinding met Julianadorp en een trein
dienst naar de Texelsche boot.
De stichting van een Naamlooze Vennoot
schap met een kapitaal van b.v. f 30.000.-
leek der Commissie den aangewezen weg.
Zoo gauw die Vennootschap is gesticht, kan
de Economische Commissie zich weder ont
slagen rekenen van het doen van verdere
stappen in deze.
Zij toch onderzoekt slechts en geeft de
richting aan. De actie zelf, de energie, moet
uit de burgerij zelf komen.
Er is dus wat te doen en het is nu den tyd.
In grooten kring voelt men het gemis aan
een goed vervoermiddel. Men klaagt daar
ontzettend over. Maar met klagen komen wy
er niet.
Er is nu mogelijkheid, om met 1 Mei 1921
een goeden dienst te openen met behoorlijk
materiaal en tegen een matig tarief.
Alleen moet er f 30.000.— zijn, waarvoor
dus eventueel 300 menschen een aandeel van
f 100.— moeten nemen (60 van f500.— of 30
van f 1000.- is natuurlijk ook uitstekend).
De rente daarvan zou b.v. gegarandeerd
kunnen worden door de Gemeente, indien
althans de Gemeente zelve de exploitatie niet
ter hand wil nemen.
Als echter de dienst er eenmaal is, dan
twijfelen wij aan het welslagen allerminst.
Gerekend wordt op 50 ct. per K M. on
kosten, alles inbegrepen, ook rente en af
schrijving.
De rit naar Huisduinen is 7 K.M. heen en
terug samen. Als er dus gemiddeld 7 personen
per enkele reis worden vervoerd, zyn de on
kosten reeds gedekt.
De Commissie stelt zich voor, binnenkort
belanghebbenden op te roepen tot nadere
bespreking en eventueel stichting eener
Vennootschap, by welke gelegenheid ook nog
meer uitvoerige becijferingen kunnen worden
gegeven.
Evenals voor het behoud der Nieuwedieper
boot, wordt nog eens van de burgery een
daad verlangd. Wij twijfelen niet, of zy zal
evenals toen, daartoe bereid zyn.
Reeds nu verzoekt ondergeteekende allen, die
eventueel zouden willen deelnemen in eene Naaml.
Vennootschap, zich daartoe, onder vermelding van
het bedrag, bij hem op te geven, terwijl ook andore
bewijzen van instemming welkom zijn.
Helder, 20 Juni 1920.
BUITENLAND.
A. W. Michels,
Secr. Econ. Commissie,
Stationstraat 8.
Het vredesverdrag met Turkije.
Het Turksche antwoord.
Volgens te Londen uit Konstantinopel ont
vangen berichten zijn do voornaamste punten
van het Turksche antwoord de volgende
lo. Turkye weigert Thracië en Smyrna aan
Griekenland af te staan en beroept zich tegen
de Grieksche aanspraken op godsdienstige,
historische en ethnografische overwegingen.
Turkije vraagt, dat de Turksch-Grieksche
grens zal blijven gelijk zij in 1913 was.
2o. Turkije erkent de onafhankelijkheid van
Armenië en stemt erin toe, aan Armenië een
deel der provincies Van, Bitlis en Erzeroem
af te staan, doch het vraagt schadeloosstelling
voor de aldus verloren gebieden.
3o. Turkije erkent de regeering van Hedjas
en aanvaardt het instellen van een mandaat
over Syrië en Mesopotamië, doch vraagt, dat
Turksche gedelegeerden met gelijke rechten
zullen worden toegelaten tot de commissie
inzake de vaststelling der grenzen.
4o. Turkije aanvaardt in beginsel het stelsel
van internationale eontróle over de zeeëngten,
doch vraagt vertegenwoordigd te worden in
de contröle-commissie voor de zeeëngten. De
De Turksche delegatie zou voorts protesteeren
tegen eenige bepalingen van het reglement
voor de contröle op de zeeëngten, welke zy
onvereenigbaar acht met de Turksche souve-
reiniteit.
DUITSCHLAND.
De nieuwe regeering.
Rijkspresident Ebert heeft den Rykskanse
lier verzocht, den Rijksdag voor te stellen den
dag voor de verkiezing van een Rijkspresident
zoo spoedig mogelijk te bepalen.
Het „Berl. Tageblatt" merkt naar aanleiding
van bovenstaand verzoek van Ebert op: Het
schrijven van den rykspresident is in overeen
«temming met de voorschriften der grondwet,
Ebert aarzelt na de l$abinetsvorming geen
oogenbllk zelf het bepalen van de nieuwe
verkiezing voor te stellen en niemand heett
er ooit aan kunnen twijfelen dat van Ebert
deze strenge uitlegging der op zijn ambt be
trekking hebbende grondwettelijke bepalingen
te verwachten was. Men kan daarom uit den
brief op zichzelf niet een specialen wensch om
het ambt van president zoo spoedig mogelyk
vaarwel te zeggen, afleiden. Niettemin is het
zeer waarschijnlijk, en personen die met den
president voortdurend in contact zijn, beves
tigen het, dat zulk een wensch bestaat. Ebert
heeft onmiddelijk na de verkiezingen en her
haaldelijk tijdens de regeeringscrisis niet ver
heeld dat een zoo spoedig mogelijke presidents
verkiezing niet alleen met de grondwet, maar
ook met zijn persoonlijke neigingen in over
eenstemming zou zijn.
Duurte onlusten.
De „Lokal Anzeiger" meldt uit Hamburg
dat aldaar in verschillende stadsdeelen duur-
teonlusten zyn voorgekomen. De levensmid
delenwinkels werden door de menigte gedwon
gen hun waren tegen billijke prijzen af te
geven. Op de Groote hooimarkt kwam het tot
een treffen tusschen de veiligheidsweer en een
volksmenigte, waarbij verschillende schoten
werden afgegeven. Ook in de Wesersteden
Bremerhaven, Geestemünde en Lebe, zijn duur-
terelletjes voorgekomen. Groote volksmenig
ten maakten zich meester van de verschillende
koopwaren en verkocht deze met 100 a 200 °/0
verlies. Daarna vormde zich troepen van
vrouwen uit arbeidersklasse en middenstand,
welke de levensmiddelenwinkels in d« hoofd
straten bestormden.
In Duisburg tenslotte, dwong een menschen
menigte op de fruitmarkt de verkoopers alle
prijzen van fruit en groenten te verlagen.
Wat er in Berlijn al mogelijk is!
Een fabrikant schrijft in de Duitsche bladen:
„Eenige dagen geleden verschenen in mijn fa
briek eensklaps ongeveer 500 werklooze mannen
en vrouwen, die weldra onder groot rumoer alle
kantoor- en fabriekslokalen hadden bezet. Eenige
jongelieden van 17 tot 20 jaren maakten het zich
al heel gemakkelijk, zij namen plaats op de leeren
fauteuils in mijn eigen kamer, terwijl anderen op
stoelen en tafels klommen en door voortdurend
geschreeuw elk onderhoud onmogelijk maakten,
lenslotte nam de aanvoerder het woord, om uiteen
te zetten, met welk doel men was gekomen. Met
eischen, zooals onmiddellijk ontslag van vier ar
beiders. die als gewezen leden van de Baltische
divisie geen recht op werk hadden, algemeene ver
hooging van het loontar.ef, afschaffing van het
stukwerk, e. d„ trachtten ze hun optreden te recht
vaardigen. Daar deze eischen of reeds waren inge
willigd en dus onnoodig waren, en den eisch tot
ontslag van de Baltische oud-soldaten werd in"e-
willigd, werden weder nieuw eischen gesteld on
der de kreten: Slaat hem dood, weg met de kapita
listen, er is geen regeering en geen wet meer, wii
zijn nu de heereschers! Een toevallig verschenen
beambte der politie poetste de plaat met de woor
den: Goeden morgen, mijne heeren, er zal hopelijk
wel geen geweld worden gepleegd.
len slotte trok de bende af, onder bedreiging
nog eens terug te zullen komen.
ENGELAND.
De troebelen in Ierland.
Londen, 27 Juni. De Sinn Feiners hebben
zich meester gemaakt van brigade-generaal
Lucas en twee van zijn officieren. Dit ge
schiedde te Fermoy, in het graafschap Cork.
De officieren zijn in Fermoy teruggekeerd;
maar het is niet bekend waar generaal
Lucas is.
RUSLAND.
Transportschip gezonken. 2000 krijgs
gevangenen omgekomen.
Uit Helsingfors wordt gemeld:
Op de Newa is op 6 Juni een bolsjewistisch
transportschip, 8000 ton groot, gezonken.
2000 Duitsche, Oostenrijksche en Engelsche
krijgsgevangenen, die zich op het schip be
vonden, en uit Rusland terug zouden keeren,
zijn verdronken.
KORTE BERICHTEN.
Te Koblents heerscht een rattenplaag. Zelfs
overdag vertoonen de dieren zich in de huizen en
straten.
In een villa te Dahlhausen bij Bochum vond de
Eolitie voor 110.000 mark aan goud- en zilverwerk.
'e villa scheen bewoond te zijn door een oplich
tersbende.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Te Alkmaar slaagde voor het handels
diploma schoonschrijven, mej. H. Bakker,
leerlinge der Handelsavondschool alhier.
Te 's-Gravenhage slaagde voor het
machinistendiploma A, de heer J. Nieuwen-
huizen, alhier.
Ingezonden mededeeling.
Den 28en, 29en en 30 Juli a.s. wordt te
Groningen de algemeene vergadering van
het N. O. G. gehouden. De hier bestaande af-
deeling van die vereeniging heeft besloten,
daarheen een afgevaardigde te zenden en als
zoodanig gekozen den heer IJ. Lunshof en
als diens plaatsvervanger den heer E. Th.
Veroosel.
De torpedobooten Z 1 en Z 4.
De torpedobooten Zl en Z4 zijn op hun
oefeningstocht Zaterdag te Kopenhagen aan
gekomen.
Hr. Ms. „Zeehond".
Bij het Dep. van Marine is bericht ontvan
gen dat de „Zeehond" gisteren in Bergen is
aangekomen.
Hr. Ms. „Zeeland".
Blijkens bij het Dep. van Marine ontvan
gen bericht is Hr. Ms. „Zeeland" 23 dezer te
Lissabon aangekomen.
Post chèque en girodienst.
Ingaande 1 Juli a.s. zullen de postkantoren
geopend zijn voor aanneming van stortingen
van 9 u. voorm. tot 3 u. namiddags.
De hooge papierprijzen.
Het alhier verschijnende Advertentieblad
voor den Helder en Omstreken, uitgever de
heer G. van der Haagen alhier, zal wegens
de verhoogde papierprijzen en exploitatie
kosten voorloopig niet meer verschijnen.
Subsidie Vakschool voor Meisjes.
Het bestuur der vereeniging Vakschool voor
Meisjes voor Helder en Omstreken heeft by
schryven van 11 Mei 1920, aan den Raad ver
zocht om verhooging van het over het jaar
1919 toegekende subsidie.- De gevraagde ver
hooging is noodzakelijk, doordat de salarissen
van het onderwijzend personeel met ingang
van 1 Januari 1919 in overeenstemming zyn
gebracht met den door den Minister van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen ontworpen
leidraad. Een en ander vordert een meerdere
uitgaaf van f7886,71. Hierin is reeds door het
Rijkeen bydrage verleend van f3943,— terwijl
tevens verwacht mag worden dat ook door de
provincie de gebruikelijke bijdrage van 10 pCt.
zal worden toegekend, zoodat het resteerende
bedrag ad f3154,97 voor rekening der gemeente
zal moeten worden genomen.
Bovendien is door het Bestuur bij sehrijven
van 11 Mei 1920, verzocht voor het iaarl920
een subsidie uit de gemeentekas te willen
toekennen. Op de door het Bestuur ingediende
begrooting voor dit jaar is gerekend op een
rijkssubsidie van f 11000,en op een provin
ciaal subsidie van f 2200,zijnde respectieve
lijk 50 en 10 pCt. der netto uitgaven. Beide
subsidies zijn inmiddels reeds toegekend, doch
de provincie wenschte alleen het subsidie te
verleenen, indien de gemeente een bedrag van
f 8800,— beschikbaar stelde, welk bedrag ook
reeds de Vereeniging op de begrooting voor
1920 was uitgetrokken, en tot toekenning
waarvan door het bestuur thans wordt ver
zocht.
Na ingewonnen advies der Commissie van
Bijstand voor het Onderwijs, stellen B. enW.
voor aan de Vereeniging Vakschool voor
Meisjes voor Helder en Omstreken ten behoeve
liarer Vakschool: de gevraagde subsidie te
verleenen, onder nader genoemde voorwaarden,
die aan B. en W. afdoend toezicht geven op
de bezoldiging der leerkrachten, de regeling
van het onderwijs, de administratie enz. en
waarby tevens is bepaald, dat de gemeente,
behoudens hoogere goedkeuring, voor zooverre
die krachtens de subsidievoorwaarden of wet
telijk voorschrift vereischt mocht zyn, te allen
tyde bevoegd zal zyn de bezittingen der op
te richten vereeniging met de daarop rustende
lasten en verplichtingen en alle schulden der
vereeniging gezamenlijk over te nemen tegen
betaling eener billjjke vergoeding voor liqui-
datiekosten.
De kosten der Raadsverslagen.
B. en W. hebben het volgende schryven aan
den Raad gericht:
Bij uw besluit van 3 Juli 1919 werd goed
gekeurd, dat door de Heldersche Uitgevers-
Maatschappij, gerekend met 1 April 1919, voor
het Raadsverslag in rekening wordt gebracht
f 72.per vel en voor de Bijlagen 59.per vel.
In verband met de op 5 Januari j.1. in wer
king getreden nieuwe collectieve arbeidsover
eenkomst in de typografie in Nederland en de
daarmee gepaard gaande belangrijke loonsver-
hooging enz., is door het Hoofdbestuur van
den Nederlandschen Bond van Boekdrukkerijen
de R -K. Vereeniging van Nederlandsche Druk
kerspatroons en den Bond van Chr. Drukkers-
patroons in Nederland, een minimum tarief
voor het zetten en drukken van boeken, bro
chures, tijdschriften, couranten enz. vastge
steld, in verband, waarmede de Maatschappij
verzoekt het nieuwe minimum-tarief in reke
ning te mogen brengen voor de stenografische
Raadsverslagen en de Bylagen, waarvan de
kosten dan zouden bedragen respectievelijk
f93. en f78.— per vel, by het tegenwoordig
getal (50) exemplaren.
De behandeling van dit adres is eenigszins
vertraagd, omdat ons College uwe beslissing
op het voorstel tot benoeming eener Commissie
van Onderzoek naar de wenschelijkheid van
de oprichting eener gemeente-drukkery wilde
afwachten om, indien een zoodanige commissie
zou worden benoemd, haar gevoelen ter zake
in te winnen.
In verband met de te dier zake in uwe
laatstgehouden vergadering genomen beslis-
sing, meenen wij het adres thans aan uwe
vergadering te moeten voorleggen.
Aangezien het in bedoeld adres gedaan ver
zoek ons, mede op grond van de verstrekte
gedetailleerde opgaven, welke nevens het adres
zijn overgelegd, rijkelijk voorkomt, stellen wy
u voor om, te rekenen vanaf 5 Januari 1920,
de gevraagde verhooging goed te keuren.
In aanmerking nemende evenwel, dat het
hierboven genoemde, nieuwe tarief, alleen voor
het Raadsverslag tot een uitgaaf zal leiden
van ten minste f 6000. per iaar, dan meenen
wy deze gelegenheid niet te mogen laten
voorbijgaan om de vraag aan uw oordeel te
onderwerpen op met het drukken van bedoeld
verslag in zijn tegenwoordigen vorm dient te
worden doorgegaan. Mocht uw beslissing in
tegenovergestelden zin uitvallen, dan stellen
wij ons voor zoodra mogelyk voorstellen tot
wijziging by uw vergadering ter tafel te
brengen.
Onder deze f93.— is het salaris van
den Stenograaf ad f 15. per vel inbegrepen.
Het verslag van een raadszitting beslaat
gemiddeld 4 vel drukswanneer een spreker
gedurende een kwartier het woord voert,
verpraat hy de somma van circa vyf en twintig
gnlden
B. en W. zouden, om tot benoeming op deze
belangrijke uitgaaf te komen, een eenvoudig
middel kunnen toepassen door namelijk den
spreektijd te beperken! Red. H. Ct.
Marine Zweminrichting
's Rijks Werf Willemsoord.
Bij voldoende deelname zal de overdekte
zweminrichting op 's Rijks Werf alhier bjj
wijze van proef een of meer avonden in de
week ook voor de burgerij opengesteld wor
den. De kosten, die ongeveer 0.75 per bad
zullen bedragen, zijn voorts van het aantal
zwemmers afhankelijk.
Liefhebbers voor dit zwemmen kunnen
zich bij den Officier van Politie opgeven.
Wij hopen, dat vele inwoners zich zullen
opgeven, omdat dan allicht de proef wordt
voortgezet. Ofschoon de prys, vreezen wij,
Ingezonden mededeeling
Voorzorgen van heden
verzekeren in de toekomst goede
gezondheid.
Kalm af te wachten is niet altijd verstan
dig en nooit bjj beginnende nierkwalen. En
ft el, omdat blaaszwakte, rugpyn en rheuma-
tische pijnen tot de eerste waarschuwingen
van dreigende nieruitputting behooren en de
eenige veilige weg onmiddellijke verzor
ging is.
Verwaarloozing kan leiden tot spit, ischias
en rheumatiek of tot de ontwikkeling van
waterzucht, niergruis of -steen, en zelfs voe
ren tot ongeneeslijke nierziekten.
Grijpt nu in. Helpt de nieren over haar
eerste moeilijkheden heen. Uitstel is werke
lijk gevaarlijk.
Begint nog heden voldoende lichaamsbe
weging te nemen, frissche lucht, geregelde
slaap, geregelde maaltijden (met niet te veel
vleesch), en voldoende water te drinken.
Dan doet gij wat in uw vermogen is om nier
uitputting te voorkomen.
Om de bestaande nierzwakte te herstellen
en de verschijnselen te verdrijven, dient gy
de nieren te versterken en heelen door een
kuur met Foster's Rugpyn Nieren Pillen.
Zij bewezen baat te geven aan nierlijders
over de geheele wereld. Zelfs in gevallen,
waar aan herstel gewanhoopt werd, hebben'
hoster s 1 ïllen den lijder een duurzame,
Krachtige gezondheid hergeven.
/f! Molle kan op dit speciale niergenees-
nnddel vertrouwd worden. Het dient enkel
voor de nieren en blaas, en ziekteverschijn
selen in verband met deze organen. Foster's
Pillen werken hoegenaamd niet op de maae
lever of ingewanden.
Neemt u in acht voor namaak. De echte
i °8ler j "gPÜn ^eren Pillen voorzien van
de handteekening van James Foster od het
etiket, zyn te Den Helder verkrijgbaar bij
A ten Klooster, Keizerstr. 93 a 1.75 p. doos
of j 10.per zes doozen.