NIEUWSBLAD VOOR HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Lus Parfums DE CABARA HERMAN NYPELS. Voor relame ZEER FIJNE REUKSACHETS De Poolsch-Russische Oorlog. No. 5289 DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1920 48e JAARGANG ABONNEMENTEN BIJ VOORUITBETALING: Versohljnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag REDACTEUR-UITGEVER: O. DE BOER Jr., HELDER Bureau: Koningstraat 29 Intero. Telefoon 60 ADVERTENTIEN: buitenland. Met den val van Mlawa, Ostrolenka, Lom- ze en Bjelostok werd de ijzeren ring om het roode leger, dat Polen was binnengevallen, gesloten. De bolsjewiki hebben thans geen enkelen terugtochtsweg meer en zullen zich, voorzoover ze niet over de Duitsohe grens gaan, moeten overgeven. 21 Russische divi sies zijn hiermede buiten gevecht gesteld. Tot dusver zijn de Polen 86000 gevangenen en 200 kanonnen in handen gevallen. De nederlaag der rooden is inderdaad verplet terend. Zelfs op den uitersten linkervleugel, in Galicdë, waar zij Lemberg nog bedreig den, moeten zij terug. Volgens Poolsohe berichten van Maandag namen de Polen 10000 man gevangen bij Brzezany, ook een groot aantel kanonnen werd door hen vermeesterd. Soldau, Zambrow en Myszonitri werden door de Polen genomen. De Russische troepen, die op Lemberg aanrukten, trekken thans ook terug. De linie van de Boeg werd door de Polen bereikt. De geallieerden, Rusland en Polen. De wijzigingen, die de bolsjewiki achteraf in hun vredesvoorwaarden hebben gebracht, en met name de toevoeging aan de vierde voorwaarde over de instelling van een sensationeele wending in de internationale politiek geleid en het Fransche standpunt volkomen doen zegevieren. Lloyd George en Giolitti zijn namelijk ite Luzern tot de slotsom gekomen, dat de vierde voorwaarde een zjjdelingsche poging is om de demokra- tische Poolsche staatsregeling omver te werpen en ze te vervangen door een sovjets stelsel. Zij verklaren, dat het stellen van een dergelijken eisch een grove trouwbreuk is, die onderhandelingen met Sovjet-Rusland moeilijk, zoo niet onmogelijk maakt. Als do Sovjet-regeering bij dezen heilloo- zen eisch volhardt, kan geen demokratische regeering haar erkennen, noch met haar onderhandelen. De twee eerste ministers hebben in deze formuleering Moskou een uitweg gewezen. Zij kan nog te elfder ure de vierde voor waarde herroepen en zal zich wel haasten dat te doen. De Times verneemt uit Luzern, dat Lloyd George en Giolitti een telegram naar Moskou hebben gezonden, dat gelijk staat met een ultimatum en binnen een week antwoord verlangt. Er wordt ook in gezinspeeld op het gebruik van geallieerde troepen ten gunste van Polen, indien de Sovjet-regeering er een afwijzend bescheid op geeft. Verder is te Luzern besloten om de Fran sche regeering voorstellen te doen omtrent een gezamelijke actie der geallieerden, ten einde Polen het vrije gebruik en den onbe- perkten dienst van de haven van Dantzig en haar verbindingswegen krachtens het verdrag van Versailles te waarborgen. Hiermede is het geschil van Dantzig fei telijk van de baan, want Sir Reginald Tower de hooge commissaris, zal het verbod ven doorvoer van oorlogstuig wel intrekken, nu alle Ententemogendheden zich daartegen gaan kanten en (bovendien het gevaar van een opmarsoh der bolsjewiki door den Cor ridor is afgewend. De Engedsche pers be reidt hem al een eervolle terugtocht voor. Thans wacht den weer eensgezind gewor den geallieerden nog de teak om Polen bin nen de perken van het redelijke te houden. De Ver. Staten hebben Warschau al een waarschuwing gezonden om bij het tegen offensief niet verder te gaan dan de ethno- Safische grenzen en de andere Entente- len zullen dat voorbeeld volgen. Mits Po len zich geen roes heeft gedronken aan zijn beidorsbeweging, (welke blijkens haar brief aan „kameraad" Tsjitajorln met huid en baar aan de Sovjet-heerschappij Is verkocht DUITSOHLAND. Een Internationaal régime voor Opper-SllezlS. «Wiener Mittagsposf verneemt van diplomatieke zijde inzake de 'gebeurtenissen in Üpptjr-Sileziü, dat het denkbeeld Is geop- perd1 om wegens de internationale beteekenis löngebieden een internationaal régime in Opper-Öilezië in te voeren, daar hierdoor zoowel de belangen van Dultschland als die van Polen en de overige Europeesohe landen, die bij de kolenvoorziening belang hebben, zouden behartigd worden. De internationali satie dezer kolengebieden zou in het bijzon der van Amerikaansche zijde gepropageerd worden. Opper-SIIezië. De berichten uit Berlijn over den toestand In Boven-Silezië, die nog zoo hoopvol waren klinken thans uiterst neerslachtig. In tel van districten zijn de Poolsche benden heer «n meester en ringeloonen de Duitsche be volking. De Fransche bezettingstroepen moeten weinig of niets doen om dat te keer te gaan. Indien de Geallieerden niet krach tig ingrijpen staan stekingen en nieuwe on lusten voor de deur. ENGELAND. De kotenposltie. «Daily Telegraph", die op gezag van J'Ccal-Controller" verzekert, dat de situa- e der kolenvoorraden gunstig is, ofschoon ing, kan alles nog eindigen met oen vergelijk, dat alle partijon in het geding bevredigt. Allen, ook de internationale ar- naar 't oordeel van den zegsman de vooroor- logsche toestand nooit meer bereikt zal wor den, geeft de volgende (officieele) cijfers: Aantal mijnwerkers in Engeland: 19181.110.000 1920 1.206.00Q Kolenproductie: 1913 287.600.000 ton 1920 (raming) 240.500.000 ton Er blijkt dus uit, dat er bijna 100.000 mijn werkers méér zijn dan in 1913, en dat de pro ductie op 47 millioen ton lager wordt ge raamd 1 Een algemeene mijnwerkersstaking gelijk thans dreigt van zeg-veertien- dagen, zou dit enorme deficit nog eens met tien millioen ton vermeerderen! Deze cijfers illustreeren het effect van een steking tref fender dan iets anders. Hetzelfde blad vertelt een allermerkwaar digst geval, dat de abnormaliteiten der En gelsche kolensituatie in 't volle licht brengt. Een Engelsch schip vertrok onlangs naar Zuid-Afrika, geladen met machinerieën en landbouwartikelen. Het had geen retour vracht. Iemand kwam op het denkbeeld een kolenlading in te nemen voor Noorwegen, waar men de markt daarvoor gunstig achtte. Dit gebeurde. Het schip laadde kolen in Delai- goa Baai en aanvaardde de thuisreis. Maar toen het New-Castle bereikte, bleek, dat de kolen met voordeel in het kolen-pro- duceerende Engeland konden worden ver kocht. De lading werd verkocht tegen een prijs, die twee pond per ton lager was dan die van de Britsche exportkolen, en bereikte nim mer Noorwegen! Zoo geschiedde het, dat een Engelsch schip kolen brachtnaar New-Castle! 't Gevolg is natuurlijk, voortgezette aan voer van Zuid-Afrikaansche kolen, terwijl het productie-surplus, dat Amerika, Australië, Nieuw Zeeland en China kunnen missen, aan Engelands vroegere export-afnemers in ver schillende werelddeelen wordt geleverd. Kolen, aangevoerd uit Transvaal, over een afstand van 6000 mijlen, kunnen goedkooper geleverd worden in Engeland, een der groot ste produceerende landen ter wereld, dan het eigen Engelsche product! Dit it noemt men een „economische toestand". De Bchotsche harlngvlsscherlj. Londen, 24 Aug. De resultaten der Bchot sche haringvisscherij zijn dit seizoen slechter geweest dan sedert 85 jaar was voorgekomen. Ï>e schepen van Fraserburgh brachten 129 uizend crans aan (226.000 in 1919), die van Peterhead 94.500 (tegen 140.600 in 1919), van Lerwick 80.000 (140.000 in 1919). Er waren slechts 40.000 vaatjes gezouten. IERLAND. Ernstige wanordelijkheden te Lisburn. Zondagochtend werd de districts-inspecteur van politie Oswald Swanzy te Lisburn bij Belfast, toen hij de kerk verliet, doodgescho ten. Da feit heeft dien avond en Maandag aanleiding gegeven tot ernstige wanordelijk heden. Een aantal Sinn Fein- en nationalisti sche gebouwen werden in brand gestoken en de schade wordt berekend op 200.000 pond sterling. De brandweer kon de branden niet bedwingen; sommige straten lagen vol puin en de militairen hielpen de orde herstellen. Maandag werden nog vijf huizen afgebrand, één er van gedurende den tijd, dat de moord op den politie-man in het gerechtsgebouw werd onderzocht. Alle zaken te Lisburn ston den stil, aangezien de winkeliers Maandag besloten hun huizen gesloten te houden en er kwamen slechts weinig werklieden naar de fabrieken. In vele zaken werd van de werk lieden geëischt de volgende verklaring te tee kenen: „Ik verklaar hierbij, dat ik geen Sinn Feiner ben en ook niet met Sinn Fein instem en dat ik trouw ben aan koning en vader land". Dinsdagavond was da toestand erger dan ooit. Het volk, dat wraak zoekt voor den moord op den inspecteur van politie, heeft huizen en winkels van katholieken geplunderd en verbrand. De schade wordt geraamd op een half millioen pond sterling. De brandweer was niet in staat om de uitslaande vlammen te bedwingen. Tezamen liggen er roods ze ventig panden in puin. De soldaten kunnen de orde niet herstellen. Do gastoevoor is af gesneden. De wanordelijkheden te Lisburn zijn vandaag voortgezet. Groote scharen katholieken verlaten de stad. De verkoolde overblijfselen van een man zijn gevonden in een verbrande schoenfabriek. Het plun deren duurt voort De soldaten hebben een charge uitgevoerd en het volk met de bajo net verdreven. De Iersche conferentie. Londen, 25 Aug. De Iersche vredes-oon- ferentie te Dulblin heeft besloten te vragen een volkomen nationaal zelfbestuur met volledige administratieve onafhankelijkheid waarbij noord-oost Ulster een vrije contrac- teerende partij zal weezen. Er werd een com missie benoemd, die dit besluit aan den eersten minister en het kabinet zal mede- doelen. 4 BELGIE. Hymans afgetreden. De minister van buitenlandsche zaken, Hy mans, is afgetreden. Zijn ontslag wordt toegeschreven aan de houding, welke de regeering heeft aangeno men in het Russisch-Poolsche conflict. Brussel,, 25 Aug. Hedenmiddag was er bijeenkomst vjm den ministerraad. Men ver wacht» dat het geheele kabinet nog heden avond ontslag zal nemen. Jansen, de minister van oorlog, Is van- Parfums pour Ie mouchoir Savons Eaux de ToSlette Lotions Briliantines Eaux de Cologne Lavender>Water Taloum Poudres Glycerines. Afd. Reis- en Toiletartikelen. ochtend door den Koning ontvangen. Men kent hem het voornemen toe af te treden. Spanning te Weenen. De arbeidersraden uit het district Wee nen hebben belangrijke vergaderingen ge houden. Zij eischen algemeen de bewape ning van het proletariaat tegen de voort schrijdende reactie en zijn van meening, dat een burgeroorlog onvermijdelijk wordt. De Morgen kondigt aan, dat er spoedig een monarchistisch dagblad te Weenen zal ko men te verschijnen. Er hebben in het ge heim uitgebreide toebereidselen plaats van de monarchisten, met wie de christelijke socialen samen zouden gaan. De politieke toestand blijft zeer gespannen. Met de kolenvoorziening ziet het er weer dreigend uit tengevolge van de onlusten in Silezië. De „droogte" In de Ver. Staten. Men had in de Ver. Staten reeds de z.g. „dranktorpedo's" (d. z. torpedo's die, met ster ken drank gevuld, over de (grensrivieren van den Canadeeschen naar den Amerikaanschen oever werd geschoten, waar zij door drank smokkelaars worden opgevangen), die getui genis afleggen van de uitvinders-gaven van de Amerikaansche natie. Daarbij komt nu nog de omkooping van te laag-bozoldigde beambten^ welke maakt, dat het drankverbod welhaast een doode letter zal zijn geworden. Er worden dagelijks duizenden gallons ster ken drank in den handel gebracht, waarvan het meerendeel met valsohe vergunningen wordt verkregen uit de veemen, waar die dranken op last van de justitie zijn gebracht, om achter slot en grendel te worden bewaard. Zoo wordt b.v. op een vergunning om voor medische doeleinden 15 gallons af te geven, dikwijls door vervalsching 15.000 gallons gezet. Men schat, dat de maatregelen, om ook maar eenigermate de naleving te verzekeren van het het drankverbod, wel 10 maal zooveel zouden kosten als het bedrag, dat daarvoor door het Congres is toegestaan. LUCHTVAART. De verschrikkelijke gevolgen van eene onvoorzichtigheid. Op 2 Augustus 1920 vertrok een drie-motorig Caproni-vliegtuig, met 14 passagiers en 2 be stuurders aan boord, van Venetië, met als bestemming Milaan. Het toestel viel echter by Verona te pletter, by welk ongeluk alle mede vliegenden den dood vonden. Naar de oorzaak van dit ongeluk heeft een legor-commlssie, onder commandant Ereole, destyds een uit voerig onderzoek ingesteld. De commissie kwam tot de conclusie, dat de ramp te wyten zou zyn geweest aan het doorzakken van den cabine-vloer van het toestel. De vliegtuigbou wer Caprohi stelde echter eveneens een uit gebreid onderzoek in. Uit hetgeen het blad 1'Aviaton Commeroiale" van dit onderzoek weot mede te deelen, biykt, dat de verklaring van het ongeluk, gegeven door de regerings commissie, maar al te Juist la geweest. Achter in de cabine van den Caproni, Juist vóór den achtersten drukschroef-motor, was een ruimte Ingenomen door een kastje vhn kleeren en handbagage. Het vloertje, waarop dit kastje rustte, bestond uit een dunne plank triplex, wat voor het doel sterk genoeg was. Om echter voor het maken van de vlucht, die zoo noodlottig werd, wat moor ruimte beschik baar te hebben, nam men het kastje weg en richtte op het dunne vloertje een zitplaats in voor twee journalisten. Wat er verder gebeurde, laat zich makkeiyk begrypen. By Verona be zweek het vloertje, de twee ongelukkige pas sagiers werden door de vlak achter hen maaiende schroef geraakt, deze brak en het wegvliegende deel sloeg een der vitale deelen van de machine stuk. Toen was het lot van den luchtkolos beslist: met de 14 overige passagiers sloeg de Caproni tegen de aarde te pletter. Onder de slachtoffers bevonden zich ni. de hoofdredacteur van de „Corriera della Sera", directeuren van de .Sera" en .Secoio" en 2 directeuren van de bladen ,D Mondo" en „Gazotta del Sport". Dat dit de oorzaak van het ongeluk geweest is, wordt ook daarom als zeker aangenomen, omdat de lijken van de 2 journalisten, die het eerst door den vloer waren gezakt, nog een heel eind lagen vóór de plaats, waar het toe stel met de overige passagiers te pletter viel. De 2 ïyken waren bovendien door den klap van de schroef op byzondere wyze vermintot, wat niet het geval was met de overige slacht offers. Ten overvloede onderzocht Caproni de sterkte van het achtervloergedeelte by drie andere vliegtuigen van dat type. BJj liet de bagage-kastjes wegnemen, plaatste in elk toe stel op de vry gekomen ruimte 2 personen (op den grond, wel te verstaan) en in alle 3 de gevallen zakten na het maken van eenige bewegingen de beide personen door den vloer. BINNENLAND. De ongeregelde treinenloop. Het Hbld. schryft: Geruimen tyd geleden reeds gewaagden wjj van klachten omtrent den ongeregelden treinenloop. In een onderhoud, dat wy dienaangaande met een lid van de directie der spoorwegen mochten hebben, werd onmiddellijk toegege ven, dat inderdaad vertragingen in den trei nenloop herhaaldeiyk voorkwamen. Als oorzaak noemde men ons o. a. den ach terstand in de uitbreidingswerken rondom het station Amsterdam, waardoor dit centrum in zyn tegenwoordig stadium niet meer by machte is het drukke spoorverkeer naar behooren te baheerschen. Ook wees men ons op de geweldige lange treinen, gevolg van het feit, dat by den nog steeds eenigszins beperkten dienst de toe vloed van reiziger» minstens even groot is als voor den oorlog. In een onderhoud, dat het .Utrechtsch Dag blad" met den directeur der spoorwegen, den heer Kalff, eveneens over den ongeregelden treinenloop heeft gehad, werden de beide door ons indertyd genoemde oorzaken ook thans weer in de eersie plaats naar voren gebraeht. Daarnaast noemde de heer Kalff het buiten gewoon groot aantal ry wielen, dat niet alleen voor zoogenaamde boemel treinen, maar ook voor de sneltreinen ten vervoer aan de stations wordt aangeboden, een aantal, dat steeds toe neemt, ondanks het voor de 'sneltreinen hoogere tarief. Alleen aan het station Amsterdam zyn er dagen, dat er 1400 h 1500 fietsen voor de treinen worden aangegeven. Het voor de be handeling van rijwielen aangewezen perso neel op de stations, kan niet meer dan drie rijwielen tegeiyk (per man) transporteeren; het ligt voor de hand, dat de overlading van rywielen in aansluitende treinen een massa tyd vordert en dit fletsen-vervoer op drukke sta tions lichteiyk kan. leiden tot oponthoud. Het zal met dit vervoer van rijwielen zóó niet kunnen biyven gaan, er zullen maatregelen genomen moeten worden om daar op de een of andere wyze ln te voorzien. Reeds is de directie den Raad gegeven het tarief voor het fletsenvervoer andermaal te verhoogen, om het aantal rywielen zoodoende te kunnen ver minderen, maar men meende thans, tegen het naderende einde van het zomer-reisseizoen, niet meer tot dien stap te moeten overgaan, omdat dit voor talloos vele menschen een onverwachte extra hoogere uitgave zou betee- kenen. Het is inmiddels wel zeker, dat by najaar of winter opnieuw zal worden over wogen wat er gedaan kan worden om het fletsenvervoer op de spoorwegen te doen min deren. Het wordt by den thans bestaanden toestand ondoeniyk het op deze wyze vol te houden. Aan tal van stations Btaan de perrons vol van fletse^, die met de treinen moeten worden meegenomen. Zoo kan het niet langer gaan, Derhalve: óf een wederom verhoogd rywiel-tarief, öf byzondere voorschriften voor de speciaal drukke dagen, de Zaterdagen, Zondagen en Maandagen. Die dagen is het reizlgersvorvoer in het algemeen verreweg het drukst eu ln verhand daarmede óók het ver voer van rijwielen. De grootste treinvertragln- gen komen op deze dagen het hinderlijkst voor en daarom zal wel dienen te worden nagegaan wat er in het byzonder op Zaterdag, Zondag en Maandag is te doen, om een gere- gelden treinenloop te ^evorderen. Centrale van Vereenlgingen van Peraonoei ln Rijksdienst Op uitnoodiglng van het Dageiykach Be stuur der Centrale Vereenlglngen van Personeel in Rijksdienst werd dezer da; gen eene conferentie gehouden, waartoe wa ren ultgenoodlgd: de Centrale van Hoogere Rijksambtenaren, de Roomsoh Katholieke Centrale van Burgerlijk Overheidsperso neel, de Nederlandsdhe Federatieve Bond van Personeel in Openbaren dienst, het Permanent Comité uit de bij het Christelijk Nationaal vakverbond aangesloten organi saties van Overheidspersoneel, en het Comité van Samenwerkende Postale Orga nisaties. Het doel dezer conferentie was om met elkander te bespreken de wenschelijkheid van samenwerking voor de te voeren actie ter verkrijging van spoedige algeheele sala risherziening voor het Rijkspersoneel en in afwachting daarvan een extra maand salaris met een minimum van 200 gulden. Met uitzondering van het Permanent Comité uit de bij het Christelijk Nationaal Vakverbond aangesloten organisaties van Overheidspersoneel waren al de genoemde Centrale organisaties vertegenwoordigd of betuigden adhaeeie. Een comité werd gevormd, dat 80 dezer opnieuw samenkomt om definitief te wor den geconstitueerd. Vertegenwoordigd wa ren 40.000 Ryksambtenaren. Het voorloopig secretariaat is gevestigd te 's-Gravenhage, Marconistraat 98. De uitsluiting ln de bouwvakken. De leden van den Nederiandsohen Bouw- arbeidersbond, den Nederiandsohen Grond- ^werkersbond en den Neutralen Timmerlie- denbond hebben de voorwaarden, waarop de uitsluiting voor deze organisaties «al worden opgeheven, bij referendum aanvaard. Volgens het „Hbl.", hebben ook de leden van de patroonsorganisaties zich met de voor waarden kunnen vereenigen, zoodat de uit gesloten moderne arbeiders weer aan het werk zullen kunnen gaan. De R.-K. patroonsorganisatie heeft beslo ten Donderdag a.s. weer moderne arbeider? aan het werk te stellen en aan de andere patroonsorganisaties in overweging gegeven zich ook aan dezen datum te houden. De uitsluiting voor de leden der Landelijke Federatie zal nog gehandhaafd blijven. De Bonwvaknitsluiting. Men meldt uit Den Haag: Gisteravond 8 uur vergaderde ln het Volksgebouw de afd. 's-Gravenhage van den Ned. Metaalhewerkersbond, afd. lood gieters, die zooals men weet ook in de uit sluiting van de bouwbedrijven hier ter ste de betrokken zijn. Het Hoofdbestuur adviseerde de loodgie ters met klem de patroonsvoorwiaarden van 90 ct. per uur te aanvaarden en het werk te hervatten. Niettegenstaande dit advies, 't welk met kracht en klem door het bestuur verdedigd werd, besloten de aanwezigen met meerder heid van stemmen niet op de patroonsvoor- waarden in te gaan, zelfs al zouden de bouwvakarbeiders dit wel doen. Mocht de uitsluiting worden opgeheven, dan zullen de loodgieters de staking procla- meeren. Onrust iu het havenbedrijf. Sedert eenige weken heersoht weder onrust onder de havenarbeiders. Aanvankelijk heerschte er ontevredenheid onder de z.g.n. 2e banners, die, nu een algemeene slapte in het bedrijf is ingetreden, geen werk meer hebben en ook geen garantieloon krijgen. De tweede-banners hebben toen bereikt, dat een gedeelte van hen in de eerste ban is overge bracht en dus wel voor garantieloon in aan merking kwam. Nu heeft echter de onrust ook de eerste- banners aangetast. De werkloosheid in het haven- en veembedrijf neemt in den laatsten tyd ernstig toe en een groot aantal z.g.n. los- vaste arbeiders is op het garantieloon aange wezen. De betrokken arbeiders kunnen ech ter met dit garantieloon van 20 per week niet toekomen en verlangen daarom een hoo gere uitkeerlng. Onderhandelingen worden daarover thans gevoerd mef de werkgevers. De ontevreden heid over de regeling van het garantieloon is reeds aanleiding geweest, dat oen aantal ar beiders, die een taak in de Houthaven kregen, hebben geweigerd aan het werk te gaan, zoo lang niet de garantieloonen zijn verhoogd. De organisaties hebben echter nog geen lei ding in deze stakingsactie. Zooals men weet, bestaat er in het haven bedrijf geen collectief arbeidscontract. De directe oorzaak tot de actie in de Hout haven is deze, dat ongeveer 85 vaste arbeiders weigerden op twee schepen werk, dat, vol gens hun meening bestemd was voor de eer- öte-banners, te verrichten. Zij meenden, dat zij, door het werk te aanvaarden, de eerete- banners zouden benadeelen. Hoog water. Uit Steenwijk wordt gemeld: Het ziet er in verschillende om Steenwijk gelegen veenderijen, wel- en bouwlanden, die niet onder de bemaling vallen van het nabij Blokzyi staande stoomgemaal, tenge volge van den aanhoudenden zwaren water val der laatste dagen, allertreurigst uit. Sommige uitgestrekte veenderijen staan een paar voet onder water, zoodat er niet meer gewerkt kan worden, en de turf hij massa's ronddrijft. Eenige boeren zagen zich ge noodzaakt hun vee te stallen of naar hoo- ger gelegen welden te brengen. Heele aunlappel velden staan blank. De schade, zoowel voor den vervener als voor den boer, is groot. Marine-dagen. Gelukkig breidt de beweging, om te zor- n voor de weduwen en weezen van ben, e iu den oorlog gevallen zijn en om op het graf dier plichtsgetrouwen ene monument te Btldhton, zich uit. De volgende maand komt zelfs in het teeken van den Marinedag te staan. Immers Amsterdam, Rotterdam, Nij megen, Vlissingen en Arnhem bereiden zich voor voor het houden van zoo'n plechtig heid van herdenking en dankbaarheid. Nijmegen, blakend van ijver, werkt zelfs aan een dubbelen Marinedag. Een zeer tal rijk comité, met den burgemeester als eere voorzitter en de heer A. Nolet als voorzitter, heeft de schouders onder het werk gezet, en reeds nu een prachtige stemming weten te bereiken. Zestig winkeliers droegen hun geschenken aan voor een tombola, een ten nisclub kocht reeds nu als versiering van haar speelterrein een.... mijn. Honderden dames boden zich voor insigne-verkoop en straatoolleote aan. Zoo goed als alle ver- eenigingen in de stad doen mee, om de plechtigheid zoo luisterrijk mogelijk te maken. Naar wij vernemen, heeft Willy Sluyters belangeloos het vervaardigen van een recla meplaat aangeboden, welk aanbod natuur lijk dankbaar is aanvaard. Verder kunnen wij mededeelen, dat de heer van Loon gereed is gekomen met zijn in gips uitgevoerd ontwerp voor het monu ment. COURANT Heldersche Ct per 8 mnd. 1.60, franco p. poet 1.70. Buitenl. 2.80 Zondagsblad 8 0.571/», „0.65. „1.05 Modeblad 8 „0.95, „1.06. „1.30 Losse nummers der Courant 4 ct. Poat-Glrorekenlng No. 16066. 20 ct p. regel (galjard). Ingez. meded. (kolombr. als redact, tekst) 60 ct. Kleine adv. (gevr., te koop, te huur) v. 14 reg. 50 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitb. (adresBur. v. d. bl. en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bew.-ex. 4 ct Alle prijzen tijd. verh. m. 10% papierduurtetoeel. Ingezonden mededeellng.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 1