ADVERTEERT HELDERSCHE COURANT HET MEEST (EEEZEII BLAD TE HELDER EN OMSTREKEN IN DE Goed afgeloopen. Uit het Politie-rapport Loonsverlaging en staking. Niettemin verklaarde Sir Hamar, dat hij De grootste luchtlijn ter wereld. Mist Concert Hanna Verbena Mevr. Olie—Reedera. Adh, het was zoo droevig leeg in de Casino zaal; het leek een ontzaglijke, immense ruim te, waar wij met ons weinigen in verdwaal den. En de een zag den ander aan en zweeg; fluisterend werden gesprekken gevoerd, het was alsof men de stilte vreesde te verstoren, alsof men bang was de ledigheid te vullen mest meestal vrij onbeduidend gepraat. Er druppelden nochtans wat liefhebbers vooral liefhebsters waren er, want de heeren waren in groote hoeveelheden thuis gebleven naar binnen, en te ruim acht uur leek het of de zaal halfvol was. Maar 't was niet zoo. Toen kwamen de concertgeefsters met hst air van „Seid umschlungen, Millionen!" en den blik van „In diesen heiligen Hallen kennt man die Rache nicht!" En met stralend, glas helder geluid zong Hanna Verbena Suzaane's lied uit „Figaro's Hoahzeit". Het publiek voor zoover men bij dit kleine aantal menschen van een publiek spre ken kan was ijzig koel, ofschoon de zange res warmte en gloed in haar voordracht leg de, en'het bleef -koel, ook bij de twee bLzondere nummers van Brahins (ballade op. 10 no. i en intermezzo op. 118 no. i), die mevr. Olie vertolkte op den vleugel. Maar ziet, naarmate de zang omhoog rees, groeide ook de waar deering van het publiek. Wel werden de vier kleine Brahms-liederen nog onder eenige reserve aanvaard, maar na de pauze, toen de zangeres iin Berlioz' prachtige „Absence" haar 'hoogtepunt bereikte in zang en voor dracht, groeide toch de appreciatie tot en thousiasme aan, zoodat aan jiet slot, na de vijf lieve Catharina van Rennes:jes een zesde, nog liever, want populairder, moest gegeven worden: het stralende, jubelende „Zonne lied". En met de zon in het hart gingen wij in den maanlichten winteravond naar huis. Hoe zingt Hanna Verbena? Wij hebben, in eene reeks van enthousiaste adjectieven, door verrukte muziekrecensenten in extase neergeschreven in eenzame uren van den avond, als het dagrumoer verstild is en de muziek van de zilveren stem nog na klinkt in hun ooren, reeds een heele voca bulaire gegeven van waardeerdng, van karak teriseering en niet meer dan een zestig-, mis schien zeventigtal menschen, hebben er aan leiding in gevonden, de zangeres te gaan hoo- ren. Moeten wij. nu desalniettemin ook het instrpment van onze eigen waardeering gaan stemmen, om ons bij dit 'koor van niet-gelezen recensenten te voegen? Voorwaar, een dank bare taak! Wat kan het u schelen, niet waar of haar stem parelend was als kristal, helder als bronwater, fijn als Mechelsche kant, of haar voordracht aangreep tot in het diepst van het gemoed en haar zang toovertuinen deed opengaan van exotische gewassen vol vreemde bekoring? Wat maalt gij, niet ge komen .bezoeker, er om"t>f wij al zeggen, dat haar coloratuur van een volmaaktheid was, die aan het ongelooflijke grensde, dat haar pianissimo's zoo fijn en zacht waren als de adem van het zachte zomerwindje, dat van de ze* u tegenwaait, dat haar programma ge heel bizonder was en interessante liederen bevatte? En het moet u wel onverschillig laten, nietwaar, dat Catharina van Rennes, onze Utredhtsche componiste, er op prijkte met niet minder dan vijf harer fijne, geestige liedjes? Nietwaar? dat alles laat u, afwezige bezoe ker, koud. En wat dan van mevrouw Olie Reeders te zeggen, de pianiste met haar vol maakte techniek, haar rustig en zeker spel, haar artisticiteit, haar uitstekende begeleiding van den zang? Die van Brahms twee merk waardige stukken vertolkte, die den weemoed van Chopin uitzong' op haar (haar overigens ietwat in den steek latend) instrument? Is het maar niet beter te zwijgen?Is het eigenlijk uit praktisch oogpunt .bekeken, niet zonde van het papier, en den tijd,.als wij dit alles 'gaan uitspinnen en beschrijven? Pook uw kachel op, publiek, eq drink uw thee. En laat Hanna Verbena zingen, tegen de klippen aan. En denk niet, die meneer van de krant'zal ons wel vertellen hoe het was, want dam komt u bekaaid uit. Zooals de beide dames gisterenavond. Wurst wider Wurst, of: sla je mij, dan sla ik jou! En hiermede: dnp! Donderdagmiddag was de luit.-vliegenier Goedhart, die het marinevliegtuig D. 22 be stuurde, wegens een motordefect genoodzaakt een noodlanding te doen op het terrein nabij de onderzeekazerne. Bij de vol-plané, die tegen de zon in geschiedde, bemerkte de be stuurder nog maar net bijtijds de telegraaf draad, die' langs den z.g. Zwarteweg loopt. Niettemin slaagde hij er in er rakelings on der door te komen, en de landing zou gunstig volbracht zijri, ware het niet, dat een mest kar, in plaats van te wachten, juist den vlie genier in den weg kwam. De bestuurder kwam nu met zijn toestel boven op de mest kar terecht en geraakte er mede in de sloot. Het mag een wonder genoemd worden, dat, terwijl het vliegtuig totaal vernield werd, de bestuurder ervan geen letsel bekwam. De beide jongens, die op de kar .zaten, waren er tijdig afgesprongen. Ook het paard 'bleef on gedeerd. De kapitein van het wegens averij alhier binnengeloopen Duitsche vaartuig „Weser" deed Dinsdagmorgen aangifte, dat er in den afgeloope-n nacht pijn. 10 K.G. versch rund- vleesch, hetwelk op het dek van zijn schip 'hing, was ontvreemd. Een bewoner van de Visehstraat deed aan gifte dat zijn hond met een half afgesneden oor was thuis gekomen. Een negentienjarig meisje uit s-Graven- hage, hetwelk een matroos der Marine alhier had opgezocht en- door de politie des nachts om 41/, uur in gezelschap van dezen en zijn kameraad in een steeg nabij de Californie- straat werd aangetroffen, werd aangehouden en den volgenden morgen naar hare woon plaats teruggebracht. Uit de vestibule van het Militair Tehuis aan den Kanaalweg is Woensdagavond een spiegeltje ontvreemd, ter grootte van 60 bij 40 cM. en gevat in een glad bruin lijstje. -Aan den bovenkant bevindt zich een schilderijtje. Aan de Britsche Oorlogsgraven-Commissie is vergunning verleend om de lijken van twee, respectievelijk in 1917 en I9I^> °P Algem. Begraafplaats alhier begraven Engelsche on derdanen te doen opgraven en naar de be graafplaats te Noordwijk.te doen vervoeren, alwaar zij bij andere tijdens den oorlog om gekomen Engelschen zullen bijgezet worden. BUITENLAND. De Volkenbond. Naar de bijzondere ooit. van de N. RotL Ct. te Genève meldt, staat het met de toela ting van verschillende staten zóó, dat de com missie waarschijnlijk zal voorstellen Oosten rijk, Bulgarije, Finland, enz. aan te nemen, maar niet Letland, Lithauen, Georgië, enz., om geen te ingrijpend besluit te nemen ten opzidhte van de integriteit van Rusland. Dit besluit zal voor verschillende dezer staten zeer smartelijk zijn. maar politiek lijkt het mij verdedigbaar na hetgeen ik juist van de stabiliteit van eenige randstaten heb gezien. Over Bulgarije was men het blijkbaar niet direct eens. Eerst heette het dat besloten was, de toelating van dit land voor onbe- paalden tijd uit te stellen, omdat Bulgarije nog niet voldoende waarborgen voor zijn be trouwbaarheid had gegeven. Later schijnt echter dit standpunt prijs gegeven te zijn. Om de vorderingen in de questie van de instelling van een Internationaal gerechte- hof, was de Nederlapdsdhe gedelegeerde, Mr. Loder tevreden, Er is een sub-oommissie benoemd tot voorbereiding van een defini tief ontwerp. In deze sub-ooimnissie zijn de vijf (hier aanwezige leden van de vroegere Haagsche commissie van tien benoemd, n.L Loder, (Nederland); Hagerup )Noorwegen(; Adatci (Japan); Rioo Busatie (Italië) en Fer- nandes, (Brazilië). Een kwestie die oonferentiekringen en vooral de betrokken commissie zeerlevendig bezig houdt is het Ppolsch-Lithausche con flict Volgens een bericht uit Berlijn werd be sloten, de toelating van Bulgarije voor om bepaalden tijd uitte stellen. DUTTSCHLAND. De paus heeft 200.000 lire geschonken voor het onderbrengen van Duitsche kinderen in Italië. De waardevermindering van het geld. Een eigenaardig gevolg van de waarde vermindering van het geld doet zich in DuitschJiand kennen door het niet versohjj- nen van getuigen voor de rechtbanken. De menschen betalen n.1. veel liever de boete, dan een veel aanzienlijker bedrag aan ver dienste te missen voor den tijd, dat ze van hun werk afwezig zijn. De rechtbanken he ggen nu hoogere geldboeten, b.v. 800 M., toe te passen voor het verzuim, als getuige te versohjjnen. Ontrouwe ambtenaren. Achttien ambtenaren van het oentraalsta- tion te Duisburg zijn gearresteerd, omdat j zij spoorkaartjes hebben verkocht beneden i den prijs, zonder het ontvangen geld af te dragen. Op die manier moeten zij voor meer dan een miliioen hebben gestolen. Bij een huiszoeking werden honderdduizenden mar- i ken gevonden. ENGELAND. De Westminster Gazette meldt, dat 20.000 scheepstimmerlui te Newcastle einde Novem ber het werk hebben opgezegd, omdat zij niet willen weten van een Voorstel van de wer ven oim in December het loon met 12 sh. in de week te verminderen. De werkgevers verklaren dat zij het uur loon van 2 sh. 6 st. niet meer kunnen beta len wegenis de concurrentie van het buiten land. IERLAND. Naar uit Londen wordt gemeld, brengen de in beslag genomen Sinn Fein-documenten bijzonderheden over het duivelsche plan om de groote krachtstations in Engeland en de sluizen van vele havens te Liverpool enz. te vernielen. De memorie laat uitkomen, dat het plan voor Manchester zou uitgevoerd worden door ruim zeventig man, voorzien van petroleum en schietkatoen. Te Liverpool zouden 800 pond „gun" (het is niet duidelijk wat hier nog staan moet: buskruit, schietkatoen) er> 23 ingenieurs, vijf- en-zeventig gemeene republikeinsche solda ten en ongeveer 20 anderen gebruikt worden. Voorts 98 revolvers. De plannen hadden betrekking op aanval len op 21 punten en omvatten het openzetten van de havensluizen, en de vernieling van pompen en krachtstations. In geval het plan in zijn geheel onuitvoer baar is, is er een schema bijgevoegd, waarin aanvalsplannen met de benoodigde strijd krachten voor elk punt worden aangegeven. De dokumenten zijn zeer lang en treden in alle bijzonderheden. Aanslagen op de ministers? In het Engelsche Lagerhuis deelde Sir Ha- mar Greenwood nog mede, dat door de regee- rjpg ook samenspanningen ontdekt waren om ministers in Engeland te vermoorden; er waren ook stukken in beslag genomen, aantoonende, dat er 3500 besteed waren voor het koopen van wapenen en ontplofbare stoffen in Glasgow, verder 7500 door het hoofdkwartier der rebellen in Ierland. Daar bedraagt de betaling voor moord 100 voor een schedel". Men heeft dus te doen met een moordenaarsbende, die haar zwaar besubsi- dieerd werk tegen het Britsche rijk voortzet. en de regeering aan de winnende hand wa ren en hij las verschillende uittreksels voor uit brieven, waarin de Sinn-Feinsche schrij vers de krachtdadigheid van de tegenaanval len van de regeering betreurden. Volgens berichten uit de Vereengde Sta ten in Engelsche bladen, heeft de Valera,' die zich te New-York ophoudt, de moorden op de Engelsche offcieren te Dublin openlijk goedgekeurd. Daarentegen wekte hij de Ame rikaansche bladen op, zoo kracihtg mogelijk hun afschuw te kennen te geven over de slachting, door de Engelsche soldaten aan gericht onder de Iersche burgers. 0 9 BELGIE. Frahsche tanks en instructeurs. BRUSSEL, 25 November. Enkele dagen gelden zijn in de legerplaats Beverloo in Limburg tien tanks van het type Renault, vergezeld van Fransche instructeurs, aan gekomen. Het plan bestaat 24 compagniën tanktroepen te vormen, welke hoofdzakelijk van lichte Renault-wagens zullen worden voorzien. RUSLAND. Aan een particulieren brief van een Rus sisch arts en grondeigenaar, thans in Est land, wien zijn goederen zijn Ontnomen, ont leent de „N. R. Ot.", dat alle beschrijvingen, welke men geeft van de ellende in sowjet- Rusland, nog te mooi gekleurd zijn. Het leven is er een hel en het brandpunt van die hel is St. Petersburg. dat tengevolge van de terechtstellingen, de epidemieën en het voed selgebrek bezig is uit te sterven. St. Peters- burg, dat eens door de tsaren uit de moeras sen van de Newa omhoog getrokken is en kunstmatig tot bloei is gebracht, zinkt terug in het moeras en zal nooit weer in zijn vollen omvang herrijzen. Het sarmatische laagland raakt ontvolkt; 25 miliioen menschen waren er in het voorjaar van 1919 reeds omgekomen en in 1920 is de oogst van den dood ver schrikkelijk geweest. De huidige winter dreigt het land geheel en al te ontvolken. Bovenstaande mededeelingen 'over St. Pe tersburg worden bevestigd in de Rigasdhe Rundschau van 13 November in een artikel dat tot titel voert ,,De doodstrijd om een we reldstad" en tot ondertitel „Helpt St. Peters- burg." Drie jaar lang, zegt Ewald Amende, de schrijver van het artikel, hebben betrekkelijk gunstige oogsten 't bolsjewisme begunstigd. Thans echter staat de rampspoed voor de deur. De misoogst is een feit gewerden en de honger gaat waren over het veel geplaag de land. Het slechtst is de oogst uitgevallen in het dal van de Wolga, de voorraadschuur voor St. Petersburg en de streek der meren, welke het voorziet langs de Wolga en het MariakanaalstelseL Daar de waterweg St Pe tersburg thans al evenzeer in steek laat als de spoorwegen mist het thans allen aanvoer. Kunnen de meer Zuidwaarts gelegen plaat sen nog hoop koesteren op althans iets, St. Petersburg is geheel en al aan den honger overgeleverd. De ellende van zijn bewoners is onbeschrijfelijk en als het straks góed koud gaat worden, zullen zij bij hoepen sterven. Als er niet spoedig op groote schaal hulp geboden wordt, zal het meerendeel der St Peterburgsche bevolking den winter niet overleven. Dat men buiten Rusland zoo weinig van de ellende te St. Petersburg verneemt, is het ge volg "»'n het gemis van een onafhankelijke pers en een vrije openbare meening In Rus land echter heet het met bittere, scherts, dat het te St. Petersburg toegaat als in het pa radijs. De menschen eten er appelen en loo- pen naakt rond. Inderdaad zijn appelen het eenige wat nog voor niet veel geld te krijgen is en komt bij meenigeen het bloote lichaam door de lompenbedekking heenkij ken. Om 10 uur 's ochtends begint het werk; in werkplaatsen zonder grondstoffen of werktuigen, in inrichtingen zonder eenig doel of eenige beteekenis, in een stad, waar niets meer wordt voortgebracht heet dan het werk begonnen. Uren achtereen zitten de ar beiders te wachten op het slaan van vieren. Dan is de „dagtaak" afgeloopen en heeft men recht om mee te deelen van de levens middelen, die echter maar heel zelden meer worden verstrekt. Dieren zijn er in St. Peteisburg niet meer. Een jaar geleden kende men nog het schouw spel van de paarden, die uitgeput 'op de Nevski neervielen, aan welker vleesch zich overdag de honden en 's nachts de menschen te goed deden. Nu zijn de honden de weg der paarden gegaar. en is de beurt aan het offer der menschen. Het is alsof de dood deze stad in een ijzeren greep gevat heeft en alsof hij luaar langhaam, maar met alBchuwelijke ze kerheid, wil verwoesten. De menschen ster ven van zwakte en uitputting. Wel eischen oogziekten en epidemiën tal van slachtoffers, maar de meeste menschen gaan stil en plot seling heen. Het is het laatste bedrijf van het groote treurspel van het afsterven eener wereldstad- VEREENIGDE- STATEN. Dienstweigeraars. Baker, de minister van oorlog, deelde mede, dat alle lieden, die wegens gemoeds bezwaren dienst liebben geweigerd, op vrije voeten zijn gesteld. Het meerendeel van hen heeft meer dan tw^e jaar in de gevangenis gezeten. VEREENIGDE STATEN. De „droogte". De Y ereenigde Staten zijn „droog", d.w.z. droog aan den buitenkant. Binnenskamers worden er clandestien, nog heel wat alkoholi- sche versnaperingen genoten. Maar de „droog te heerscht en hindert toch. Nu was de stad Müwaukee tot voor kort beroemd om het bier dat er gebrouwen werd. Dit verklaart dat er dezer dagen in het gemeentemuseum voor Millwaukee twee fleschjes van het beroemde bier ter bezichtiging zijn gesteld. De uitstal ling trekt enorm en evenals in het Louvre of in den Tower bij de nationale- of kroonjuwee- len staat in het museum van Millwaukee bij de fleschjes bier een gewapende bewaker. Filmacteurs. Het gerucht had geloopen, dat Gharlie Chaplin, nu hij gescheiden en dus (a raison van 200.000) weer vrij man was, het actee- ren voor de fibn er aan zou geven en rust zou gaan nemen. Charlie laat dit gerucht tegen spreken. Hij gaat onmiddellijk weer aan den arbeid. Een ander bericht over Amerikaansche „filmsterren" is het volgende. Tot de door het Amerikaansche publiek het hoogst op prijs gestelde film-diva's behooren de inderdaad allerbekoorlijkste zusters Norma en Con- stance Talmadge. Deze twee hebben nu met de First National Film Corporation een con tract gesloten, waarbij zij beloven enkel voor die Corporation te werken. De zusters ont vangen daarvoor 20.000.000. Zoo staat het ten minste in de „New "Vork Herald". Ook indien men wat overdrijving en bluf van deze som afdoet, zal er nog wel een aardig profijt voor de dames overblijven. In elk geval is het voor de A er. Staten waar, dat de best betaalde beroepen zijn: film sterren, operasterren, bokskampioenen en spoorweg-bestuurders. LUCHTVAART. Mr. Henry Woodhouse, president van d< 1 Aerial Ligue of America, is reeds zoover ge j gaan om een prijs uit te loven voor het ont werp van vliegmonisters die honderd, hor derdvijftig en zelfs tweehonderd ton nutti gen last zullen kunnen torsen. New-YorkSan Francisco v. Op werkelijk Amei ikaansche wijze heeft men in het land van den dollar het hichtpoetverkeer aan gepakt. Nog tóen in Europa de groote strijd woedde, werd er de eerste regeeringspostdienst ingevoerd. Men begon op 15 Mei 1918, op het traject New-YorkWashington, 'n afstand van 218 mijl. Dan volgden in 1919 do lijnen tusschen Cleveland—Chicago en, New-York—Cleveland. Mist ia een akelig weerverschijnsel, speciaal voor den zeeman, maar niet het minst voor den vlieger. Zoo lezen wy in het jongste nummer van „Ons Element" het volgende voor val op de Koojj b(j Den Helder: Den heelen morgen had het zwaar gemist, het slappe Zuidenwindje en de zon zagen geen kans de bank te breken; de weerbe richten uit het heele land gaven mist, over al mist, maar zie 's middags komt er wat Westenwind uit zee, scheurde den mist aan flarden, de toestellen werden buiten gezet, de motoren aan den gang gebracht en het vliegen was weer in volle actie. Lang duur de het evenwel niet, of daar kwam de aarts vijand met reusachtige versterkingen weer opzetten, een voor een kwamen de luchtvo- gels zich weer in veiligheid brengen op den grond. Langzaam maar zeker trok het wéér dicht, nog drie vliegtuigen waren boven in hooger sferen een luchtje aan het scheppen. Ik wandelde eens naar den startofficier om te zien wie het waren. Twee oudere vliegers en een leerling, die pas kort alleen vliegt, vertelde hy mij en voegde er nog aan toe: „Die twee zullen wel gauw thuiskomen, maar no. 3?" 'Zoo gebeurde het ook, no. 3 bleef boven tot het te laat was. Gelukkig was het bij den grond niet zoo heel dik, zoodat wan neer hjj maar door den mist naar beneden dook, er geen gevaar was in aanvaring met boomen of torens te 'komenniemand maakte zich dan ook ongerust, alleen werd nu en dan een puinder vriendelijk woord over de hersenkronkels van den uitblyver gezegd. Maar het begon te lang te duren en de mist werd er niet beter op. Bovendien kon men duidelijk hooren dat boven den mist pogingen werden gedaan om beneden te komen; we hoorden den motor stopzetten, het vliegtuig planeerde, maar wanneer het volgens onze schatting in het mistkleed dook, werd de motor weer aangezet; blijkbaar durfde hij bet er niet op te wagen, wat ook wel begrij pelijk is. Wat konden wij beneden doen? Een groot benzinevuur werd aangestoken, dat dikke zwarte rookwolken door den mist naar boven slingerde^ maar het hielp niet, langzamerhand raakte de vlieger zijn bestek kwijt en dwaalde van het veld af. De koppen werden bij elkaar gestoken en de oudste in structeur besloot op te stijgen en den zwer ver als gids te dienen; wy achterblijven den zouden het vuurtje stoken. Spoedig snorde een Fokker de lucht in en was direct uit het gezicht verdwenen, ons vol verwachting in spanning achterlatende. Na eenige tijd hoor den we weer twee motoren, den Fokker en den Spijker. Hy heeft hem, ze komen! En even later stond de Fokker plotseling weer keurig voor onze neus. Maar de andere, de Spijker, waar blijft die? Die zette eyn motor weer aan en had nog niet kunnen besluiten zyn gids in die nevelmassa, waarin je niet meer weet waar je blijft, en wat je er tegen komt, te volgen. De gids kankerde hartgron dig, de spanning steeg, de mist werd dikker. Wat nu? in Godsnaam nog eenmaal probee- ren, en weer ging de Fokker er op uit, maar we wisten allen, dat het nu zoo dik was, dat de toestand zelfs voor een zeer ervaren vlie ger hoogst precair werd. En weer wachtten wij, dooh nu in angstige spanning. Het ge snor van den Fokker verwijderde zich, blijk baar was de zwerver ver afgedwaald, einde- ïyk hoofden we niets meer. En plotseling komt er een blinkertje in den mist, recht bo ven het veld konden we een heel klein stukje van den blauwen hemel zien, dat was de kans! Kwamen ze nu maar, riepen we allen door elkaar, en gelukkig zy kwamen. De Fokker had het gaalje ontdekt en wees den Spyker don weg, die ditmaal de kans niet liet voor bijgaan en met den staart tusschen de beenen thuis kwam en vlug in een hangar verdween, wat evenwel niet verhinderen kon, dat de Fokker hem opspoorde en toen stond er een briesje, schwamm drüber. Nieuwe monster-Vliegtuigen. De vermaarde Italiaansche vliegtuigbou wer Caprorü, een der eerste instructeurs van groote meer-motorige vliegtoestellen, heeft thans een watervliegtuig gebouwd, dat uit drie groote achter elkaar aangebrachte drie dekkers bestaat en uitgerust is mat 8 moto ren van elk 350 P.K., 2800 P.K. duB in "t geheel Deze luchtreus kan 120 passagiers vervoeren. Dit getal geeft echter waarschijn lijk 'het maximum te dragen gedicht aan. Zitplaats zou er zijn voor 60 passagiers. Het toestel wordt te Sesfco Galende aan het Lago Maggiore, waar Caproni sedert enkele jaren een groote loods en constructie-werkplaats bezit, voorde eerste proefvlucht in gereed heid gebracht. Volgens het Amerikaansche luchtvaart blad „Aerial Age Weekjy", dat ge- woonlyk goed over Italiaansche luchtvaart- akngelegeitheden is ingelicht, heeft Caproni thans ook ontworpen een watervliegtuig van 12.000 P.K. dat 400 500 passagiers zal ver voeren. Het is mogelyk, dat deze luohtkolos in Amerika zal worden gebouwd. liet blad ^©et verder nog mede te deelen, dat de drie vliegbooten, die nog dit jaar door de Amerikaansche marine Ju bouw zullen worden genomen, driemaal de afmetingen krijgen van de N. C. (Navy Ourtis) vliegboo ten, die in Mei 1919 via de Azoren over den Atlantischen Ociaan y logen. Deze N. C.-wa- tervliegtuigen hebben 38.40 M. vlucht en 20.80 M. lengte, en zijn uitgerust met 3 en 4 motoren yan elk 400 P.K. De vlucht van de nieuwe luchtreuzen zal meer dan 100 M. bedragen. O—St. Louis Minneapolis. In twee jaar en drie en een halve Tnatm/J doorvlogen de postvliegtuigen 'n afstand van 957 108 mijl. Gedurende dien tijd werden niet minder dan 38.027.440 brieven vervoerd. De totale exploitatie-kosten over die 2V« jaar, waaronder ook bevrenen is de aankoop van het vliegmatenaal, bereikten^sen bedrag van 1.147.926.26 of 1.18 P0f)ez0'diensten leverden zulke bevredigende re- sultaten, dat op 8 Soptombor van dit jaar tot het openen van een geregelden luchtpostdienst tus schen New-York en Washington werd overgegaan. Door deze geweldige luchtverbinding van züoO mijl lengte, werd de tijd, noodig voor het briefvervoer tusschen beide oceanen, van 91 uur teruggebracht tot 57 uur voor de wintermaanden, en 54 uur voor de zomermaanden. Plannen zijn reeds in voorbe reiding om het volgende jaar tusschen Ghicago en Cheyenne ook een nachtelijke luchtpostverbinding te organiseeren, waardoor de mail dan in 45 ure» van de oost- naar de westkust van Amerika zal worden vervoerd. Door deze trans-continentale rachtverbinding is Amerika in het bezit van een systeem van groote luchthavens met reparatie-gelegenheid, dat als nog nergens ter wero'i te vinden is. Er zijn in het geheel reeds 16 luchtpostvliegtuigen, die.ongeveer 200 mijl onderling van elkaar verwijderd liggen; de grootste afstand is 248 Goede noodlandingsterreinen worden gevonden tusschen elk van deze vliegvelden in. Zoo goed als alle steden en dorpen 5 mijl ten noorden en 5 mijl ten zuiden van de transcontinentale lucht lijn. hebben ter oriënteering van de luchtpostvlie gers op een of meer van de voornaamste gebouwen in 4 voet groote leitters den naam van de stad laten schilderen. De arbeid van de postvliegtuigen op deze reus achtige luchtlijn, is voor den winter aldus inge deeld Tusschen New-York en San Francisco is per etmaal slechts één directe treinverbinding. Deze wordt onderhouden door trein 35, >die 's avonds om 8 uur 40 uit New-York vertrekt. De geweldige lading post voor dezen mail-trein moet natuurlijk vroegtijdig worden gelicht en gesorteerd om nog mee te komen. Veel brieven uit New-York, die gepost worden na 4 uur, zullen voor den trein van 8 uur 40 te laat zijn, en dus 24 uur moeten wach ten. Minstens 400 pond of 16000 van deze na 4 uur geposte brieven worden nu meegegeven aan het postvliegtuig, dat den volgenden morgen laten we gemakshalve zeggen Dinsdagmorgen om 6 uur 30 van New-York vertrekt. Deze machine vliegt naar Chicago, haalt daar trein 35 in, die Maandagavond uit New-York vertrok, en geeft de 16000 brieven met dien mail-trein mee. Het vlieg tuig arriveerde hier om 3.27 n.m. nog lang vóór de express het station binnenrolde. De express vertrekt uit Chicago 8' uur 's avonds. Deze 400 pond post heeft dus een tijdwinst van 24 uur. In Chicago wacht nu het mail-vliegtuig op trein 43 die Dinsdagmorgen om 2 uur 15 van New-York vertrok, doch niet verder dan Salt Lake loopt. Deze trein komt Woensdagmorgen om 1 uur 15 in Chicago aan. Van dezen „43" neemt het postvlieg tuig 1000 lbs. mail over, bestemd voor San Fran cisco en de Pacific-kust, vliegt er cxm 6 uur des morgens mee weg en is om 4 uur 25 's middags in Cheyenne, waar de express, trein 35, voor de tweede maal wordt «ingehaald, 's Avonds om 10.45 vertrekt de express met de 1000 pond brieven van het postvliegtuig, die dus 24 uur hebben gewon nen. In Cheyenne neemt *t vliegtuig echter weer terug de 16.000 brieven, die reeds van New-York naar Chicago door de lucht werden vervoerd, en daar op den trein werden gedaan, en vertrekt er Donderdag om 5 uur 30 's morgens mee naar San Francisco, waar het toestel 's middags om 6.28 aankomt. Waren de brieven in den trein blijven liggen, dan zouden ze eerst Vrijdagmiddag om 12 uur 30 in San Francisco ziin aangekomen. Door deze regeling komt dagelijks 400 pond mail 42 uur eerder in San Francisco, en 1000 pond 24 uur eer der. Op het traject New-YorkOmaha wordt ge werkt met J. L. metaal-eendekkers (in Amerika gebouwde Duitsche Junkers-vliegtuigen, die 90 mijl per uur loopen en 10 uur in de lucht kunnen blijven). Tusschen Omaha en San Francisco wordt de dienst onderhouden door De Havikland 4 tweedekkers, die voor 4 uur bedrijfsstof hebben en 80 mijl per uur loopen. Natuurlijk worden er tusschenlandingen gemaakt om benzine in te ne men. Ook wordt er van bestuurder verwisseld. Het plan is dn de toekomst grootere vliegtuigen te ge bruiken, zoodat nog veel grootere ladingen brie- ven-mail langs den luchtweg vervoerd kunnen worden. Deze dagelijksche dienst is echter een van de moeilijkste luchtpostverbindimgen, die er bestaat. Bij Cho.venne, Salt Lake en Reno moet met een volle lading gevlogen worden op hoogten, variee- rende van 12.000 tot 14.000 (voet boven zeespiegel, dikwijls met sterken tegenwind. Men ontmoet er sneeuw en lnteqpieve koude. Voor de veiligheid der vliegers ziin te Reno, Salt Lake, Cheyenne en Omaha krachtige radio-stations opgericht, zoodat de vliegtuigen gedurende hun alpenvlucht gere geld in communicatie kunnen blijven. Van het weerberichten-bureau kroeg de post-directie een overzicht over de dageliiksche atmosferische toe standen over een tijdperk van 20 jaar; hierdoor moeilijkheden te kampen de voor het westen be stemde vliegtuigen, en wel tusschen Cheyenne en Larajnle. YerleSen jaar Januari was de kracht van den wind in deze streek nooit beneden 10 mijl por uur. Op 4 dagen was de windsnelheid 10 tot 20 op 2 dagen de windsnelheid niet minder bedroeg dan 60 a 70 mijl per uur, en recht in de richting van de naar hot westen vliegende toestellen woed. De in oostelijke richting vliegende toeetellen daarentegen jagen met 'n enorme snelheid naar hun doel. Bij het opmaken van de dienstregeling trachtte de post-directie, als van zelf spreekt, zoo veel mogelijk profijt van den wind te trekken. Een dergelijke ontwikkeling heeft dus In het land van den dollar het luchtverkeer bereikt, dat men het aandurfde reeds over trajecten van meer don 4200 kilometer lengte een dagelijkscbe lucht verbinding te onderhouden. Alle brieven worde:; vervoerd tegen het gewone tarief; het luchtpost tarief werd reeds geruimen tiid geleden afgeschaft. LHbl.").

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 6