T
Derde Blad.
VAN ZATERDAG 27 NOVEMBER 1920.
cal en maatregel uit te voeren, omdat men
anders over eenige jaren toch weer voor de
kwestie stond van zoo'n doodgraverswo
ning. Wij verheugen ons over den gang van
zaken, omdat hierdoor voorzien wordt in een
dringende behoefte en wij een begraaf
plaats krggen, die meer in overeenstemming
is met de grootte der plaats.
RAADSOVERZICHT.
De Weeldebelasting.
DE POSTTARIEVEN.
Verhooging der posttarleven.
De lange agenda, die in de afgeloopen
week ter groene tafel kwam, bevatte zoo
veel gerechten, dat de Raad ze onmogelijk
alle kon verwerken. Eenige schoteltjes wer
den dan ook terzijde gezet, en zullen, be
hoorlijk opgewarmd, weder Dinsdag a.s.
ter tafel komen.
De meeste gerechten werden onder aan
genomen tafelkout verorberd. Maar er wa
ren een paar kleine incidentjes, die even de
gemoederen warm maakten, en wij dienen
ze te releveeren. Ten eerste was daar het
adres van den R. K. Vrouwenbond om sub
sidie uit de gemeentekas van 1000. Deze
Vereeniging van R. K. vrouwen beweegt
zich op sociaal terrein door huisbezoek en
hulp te organiseeren voor die gezinnen, die
dit noodig hebben. Bijvoorbeeld bij ziekte
of bevallingen, als de vrouw des huizes
haar werk niet zou kunnen verrichten,
zendt zij dames uit, die dit huiselijke werk
overnemen en zoo het huishouden dus in
gang houden. Uitteraard werkt zij in eigen,
katholieken, kring. Nu komen er van an
dere, niet katholieke, zijden aanvragen om
van die hulpverschaffing te mogen profi
leren, efi de vereeniging wil daar gaarne
aan voldoen, meende nu echter gerechtigd
te zijn om bij de gemeente aan te kloppen
om subsidieering. B. en W. meenden ech
ter, dat het gemeentebestuur niet zóó maar
aan een particuliere vereeniging, van welks
arbeid zij niets weet, welks samenstelling
en statuten zij niet kent, gelden uit de open
bare kas verstrekken kon. De statuten kon
den niet worden veranderd', zeide de heer
Van Breda in antwoord op een opmerking
om ook vrouwen van andere richting in de
vereeniging op te nemen.
Het tweede incident betrof een oonflie,
tusschen den heer Bok en den Burgemees
ter, over de woning van den laatste. Men
"weet uit vroegere vergaderingen het ver
loop van deze geschiedenis: het indertijd
door de gemeente aangekochte huis Schwa-
benheim in de Prins Hendriklaan werd in
de laatste raadsvergadering bestemd voor
politiebureau en burgemeesterwoning. Wi,
hebben al eens vaker gezegd, dat de wijze
waarop de gemeente thans haar diensten
over de gansche stad verspreidt, uiterst on
praktisch en oneconomisch is. Men wordt
van het eene einde der stad naar het andere
gestuurd, en op alle mooie punten van de
stad staan gemeente-gebouwen. En te eeni
ger tijd zal men toch tot den bouw van eeD
raadhuis over moeten gaan. Nu vooral, nu
de stad bezig is zich te verjongen en zich
aan te gorden voor een economisohen strijd
is de kwestie van een ruim en practisch
stadhuis urgenter dan ooit. En dan zal men
toch verstandig doen daarin alle diensten
zooveel mogelijk onder te brengen. Kapita
liseer nu eens het geld, dat de gemeente de
laatste jaren verprutst heeft aan allerlei
bouwerij en verbouwerij:, en u hebt al een
raadhuis bij elkaar. Nu weer krijgen we
een-politiebureau op een oi. heel onee-
schikt punt, dat aan de gemeente 24000
kost. Met inbegrip van een burgemeesters
woning 40.000. Maar dit tusschen haakjes.
De kwestie waar het thans om ging, was
de kosten van verbouw. Er moest, om het
gebouw geschikt te kunnen maken, zoo
voor politiebureau ais voor burgemeesters
woning, nog een en ander aap ^ebeuren,
en dit '„een en ander" bedroeg bij elkaar
het aardige sommetje van 18300, waaron
der dan ook begrepen zijn de aanschaffing
van gymnastiektoestellen, huistelefoon en
meubilair. Mevrouw van der Hulst vroeg
snedig of die gymnastiektoestellen bestemd
waren voor de menschen in de nor? Neen,
zei de burgemeester, die zijn voor de politie
agenten. Die moeten goed kunnen boksen.
Maar, aldus mevrouw van der Hulst, daar
voor hebben ze toch geen gymnastiektoe
stellen noodlij? Ze moeten ook lenig wor
den, mevrouw, zeide de burgemeester, om
zich goed te kunnen verweren tegen heer e 5
misdadigers.
Het eigenlijke conflict ontstond met dn
heer Bok. De kosten van verbouwing etc.
deden den Raad wel een beetje schrikken.
Verschillende beeren kwamen verklaren,
dat ze, nu die kosten zóó hoog waren, niev
langer zich konden vereenmen met het ^lan
en zouden tegenstemmen. En de heer B"k
zette oók in dezen geest een betoog op,
doch in het vuur van zijn betoog ging deze
heer wel wat ver door te zeggen, met ver
heffing van stem: „als ik burgemeester was,
zou ik weigeren in een dergelijke dure wo
ning van de gemeente te gaan wonen!" Toen
had men de poppen aan het dansen. Want
het was alleszins begrijpelijk, dat de Bur
gemeester daarop repliceerde: „meneer
Bok, nu u dat aldus zegt, weiger ik ook er
in te gaan en verzoek ik den raad de voor
dracht af te stemmen!"
De heer De Geus trachtte de situatie te
redden. Zijn standpunt was, dat, waar den
vorigen keer reeds in dezen zin besloten
was, men ter wille van de thans tegenval
lende onkosten de zaak niet moest uitstel
len, dat de Raad hierdoor in een impasse
zou kora,en, en de heer Bok deed erg zijn
best om de uitwerking zijner woorden iet
wat te verzaohtexj. Juist omdat ik nimmer
eenige gunsten uit de gemeentekas wil aan
vaarden, aldus de Burgemeester, ben ik op
dit punt erg gevoelig. Enfin, nog wat heen
en weer gepraat ontlokte tenslotte aan den
Voorzitter de mededeeling, dat hij zich bij
'sRaads beslissing zou neerleggen, er den
nadruk op leggende, dat de Raad ten op
zichte van een burgeineesterwoning abso
luut vrij bleef.jEn de Raad besliste met 12
tegen 9 stemmen ten gunste van den ver
bouw.
Met algemeene stemmen werd een v<fc>r-
stel aangenomen lot uitbreiding van de be
graafplaats etc. Sommige leden, o.a. de hee-
ren De Geus en Van Loo, vonden de kos
ten wel wat hoog. Er was o.a. ook een dood
graverswoning bij ontworpen. Wethouder
Adriaanse, desgevraagd, zeide, dat de on-
osten moesten worden bestreden uit een
sluiten leening, wethouder De Zwart be
oogde, dat man beter daad au dazen radi-
De koopman in sigaren, die hier eiken
Zaterdag op het Koningsplein zijn handel
drijft, kwam vervolgens in debat naar aan
leiding van een adres van sigarenwinkeliers,
die klaagden, dat hun winkel benadeeld
weid. Het was de kwestie: zullen we dien
man staangeld laten betalen, ja dan neen?
Voorloopig niet, zeide wethouder Verste
gen. Het is het begin van een Zaterdag-
avondmarkt; laten we die zich nu eens laten
ontwikkelen, dan kunneü ve altijd later be
palingen maken en marttgelden heffen.
Maar de meerderheid tteslMe, dat er wel
aanleiding was om nu reed* in te grijpen,
omdat inderdaad de belangen van winke
liers geschaad worden. Zooda\ aan het Col
lege is opgedragen met een oitwerp-veror-
doning te komen. Laat ze maar concurree-
ren, zeide de heer Van der Veer, de boeren
moéten dat ook doordat er vee groenten
van elders wordt ingevoerd. En o\ dit stand
punt van vrije concurrentie stohlen meer
dere raadsleden.
Over de aanstelling van een ontroleur
voor de Arbeidsbemiddeling en Werkloos
heidsverzekering kon de Raad het net eens
worden. Dit punt- werd verdaagd tei fine
van nader advies (om het eens heel ieftig
uit te drukken). En de derde suppl. begroe
ting over 1920 (die louter als formiiteit
moest worden vastgesteld) gaf den xeer
Schoeffelenberger aanleiding voor de »o-
veelste maal een peroratie uit te spreien
over den aanleg van het spuikanaal. Odi,
zeide de burgemeester gemoedelijk, ik wil u
nu dat pleiziertje wel gunnen om uw ha#,
nog eens te luchten, maar praktisch betee»
kent het niets, want het geld is allang uit
gegeven. Maar de heer Sch. dacht: als. je
opposant bent, dan moet je ook opposant
blijven en stemde tegen deze suppl be
grooting.
Nadat bet een vorig maal op voorstel van
B. en W. was afgestemd, werd thans een
crediet van 5 oent per inwoner toegestaan
voor malaria-bestrijding, hoewel dit niet
voor alle raadsleden van gansoher harte
ping, omdat men het belang voor Helder
zelf niet zoo groot achtte.
De rest wat kleingoed kunnen wij
wel laten loopen; evenals wij zelf, kan'ook
de lezer van het goede te veel krijgen en
overigens is er a.s. Dinsdag weer raad. Uit
de rondvraag, die tegenwoordig hoe langer
hoe meer uitdijdt, moeten wij nog iets ver
melden. De raadsleden hadden al aanstalten
gemaakt om te vertrekken; de meesten wa
ren al opgestaan, en In de algemeene ru
moerigheid paarden, die den stal ruiken,
zijn niet meer te bewegen in tegengestelde
richting te gaan zaten nog de interpel-
lanten, die achtereenvolgens aan het woord
waren, hun lesje op te zeggen. Niemand
luisterde ernaar. Tot plotseling de heer Van
Loo stilte vroeg. Niet lang duurde het of de
Raad werd belangstellend, aandachtig, wet
houder Verstegen vloog overeind van zijn
zetel, allerwege hoorde men teekenen' van
verbazing, van ontstelling, van verrassing
Bet verhaal van den beer Van Loo vindt
men in het verslag opgenomen en betrof
een minder heusche behandeling van een
jong meisje door de politie alhier. In weer
wil van protesten, in weerwil van het aan
bod van kennissen om het meisje onderdak
te verschaffen, hield men haar op het bu
reau gevangen. Zij kreeg later gezelschap
van een dronken militair, waarna zij, daar
er geen oellen beschikbaar waren, in de te
lefooncel werd opgesloten kortom, het
verbaal maakte indruk en de Voorzitter
zegde een gestreng onderzoek toe. Wij ont
houden ons natuurlijk tot zoolang van eeni-
gen commentaar.y
Briefkaarten: 7cent
Gedrukte stukken: 2 oent per 50
gram.
Nieuwsbladen: 1 cent voor nieuws
bladen, een gewicht van 55 gram niet te bo
ven gaande; 2 cent voor die, wegende boven
55 gram tot en met 150 gram.
Monsters: 21/» cent per 50 gram, mini
mum-tarief 5 oent
Aanteekenreoht: 15 oent; voor
brieven met aangifte der geldswaarde, be
halve dit recht de gewone verzekeringspre
mie van 21/» oent per 100.
Postwissels: voor bedragen tot en
met 60, 10 cent per 25.
Postbewjjzen: 5 cent
Quitantiën: 121/» cent
De Zeevaartschool te Missingen.
De gemeenteraad heeft in afwijking met
een vorig besluit gisteren met algemeene
stemmen de verhoogde subsidie van 13560
voor de zeevaartschool toegestaan, en daar
door het behoud van de school voor de ge
meente verzekerd.
De Rotterdam sche Landbouw- en
Handelsbank.
Donderdag heeft de Rotterdamsohe re
cherche in de drukkerij Morris te Rotter
dam ongeveer 6000 obligaties der Rotter-
damsche Landbouw- en Handelsbank, welke
juist ter aflevering aan die bank gereed la
gen, benevens eenige cliché's voor obliga
ties in beslag genomen. De obligaties waren
bestemd voor de nieuwe Kerstmis-uitgave.
Een en ander is in banden gesteld van den
Officier van Justitie.
Adres Aid. Helder Bond van Gemeente-
s PersoneeL
Het adres van de afd. Helder Alg. Bond
van Gemeente-Personeel (opgenomen onder
de Ingek. Stukken in den vorigen raad en
in handen van B. en W. om prae-advies)
verzocht eene uitkeering van ƒ160 voor in
komens tot £3000 en voor conciërges en
brugwachters 60% van dit bedrag, en niet
50% verhooging van het inkomen, zooals
was vermeld.
Gemeenteraad tan Delft
Delft, 24 Nov. Overeenkomstig de voorstel
len van B. en W. werd na langdurige dis
cussie besloten tot de invoering van een Cen
trale Boekhouding voor alle daarvoor in aan
merking komende takken van gemeente
dienst.
Aanvaring^
Het gistermiddag den Waterweg binnen
gekomen stoomschip „Juno" is op de Noord
zee, tusschen IJmuiden en Nieuwediep, in
aanvaring geweest met den Nederlandschen
stoomtreiler „Camelia", waardoor laatstge
noemd -schip is gezonken. Gered zijnN.
Noordtzij, schipper; J. P. Rooier, le iAachi-
nist; L. Peters, matroos; L. Rens, tremmer.
Vonnist zijn: W. Prins, G. de Boer, L.
Stam, J. van Bellen en P. Koelemij.
Het Duitsche stoomschip „Juno" van de
Dampfschiffahrtgesellschaft Bremen arri
veerde gisteravond te Rotterdam en nam
ligplaats in de Maashaven. Aan boord be
vonden zich de overlevenden van de ramp,
die Donderdagavond den vraohttrawler „Ca
melia" Ym. 8 in de Noordzee heeft getroffen.
Vrijdagavond te half elf was de „Camelia"
Yti. 8 op 18 mijl N.O. ten Noord van het
vuurschip Haaks door de „Juno" aangeva
ren. De „Camelia", die geladen met haring
op weg was naar Hamburg, werd midscheeps
gtroffen en zonk 'binnen 3 minuten. De ge
hete bemanning, bestaande uit 9 man, ge
raakte te water. Slechts de gezagvoerder en
8 n|n konden dóór een in allerijl door de
,,Juu>" uitgezette boot worden gered. Ver-
drorbn zijn 6 man, n.L Leendert Stom,
stuufaan te Ymuiden, Jaoobus van Bellen,
2e mnhinist te Haarlem, Willem Prins, ma
troos te Egmond aan Zee, Herrit de Boer,
matros te Ymuiden en Petrus Koelemtj, sto
ker te Velseroord. Gered zijn de gezagvoer
der Maften Leendert Noordzij te Ymuiden,
Theodons Johannes Rosier, 2e machinist te
Velseroèd, Dirk Oeters, matroos te Ymui
den en BppoLd Rens, tremmer te Beverwijk.
De ge^oerder Noordzij werd onmiddel
lijk wege* bekomen verwondingen in het
ziekenhuiflCoolsingel opgenomen. Zijn toe
stand geeflgeen reden tot ongerustheid. De
anderen zcflen in den loop van den avond
naar Yrnuikn vertrekken. De rivierpolitie
begaif zich tmiiddellgk na aankomst aan
boord van dyluno" om een voorloopig on
derzoek naarle oorzaak van de ramp in te
stellen. Geblete is, dat men aan boord van
de „Juno" metee, dat de „Oamelio" bezig
was te vissen^, zoodat men gemakkelijk
kon passeeren.
der „Camelia" beweren
it te hebben gegeven ten
stuurboord wilden pas-
arenden der „Juno" zeg
heel geen seinen van de
BINNENLAND.
Minister Van IJsselsteQn.
Naar „De Tijd" verneemt, zal bet voorste!
van den Minister van Landbouw, om de be
handeling zijner begrooting te schorsen,
niet gevolgd worden door een verzoek om
ontslag. Minister Van IJsselsteijn blijft dus
in functie.
Het Haagsche Correspondentie-burau
meldt daarentegen:
Het persbericht, dat Minister Van IJssel-
steijn in overleg met zijn ambtgenooten be
sloten heeft aan het Kamervotum van j.L
Donderdag geen politieke gevolgen te ver
binden, is onjuist.
Er is nog geenerled beslissing genomen.
Dultschland ratificeert het credletverdrag.
De Nedrelandsche regeering beeft giste
ren bericht ontvangen, dat de Duitsche re
geering bereid is het NederlandschDuit
sche oredietverdrag te ratificeeren. (Hbl.)
Het gerucht loopt, dat het voorontwerp-
weeldebelasting door de colleges en instel
lingen, die vanwege de regeering om advies
zijn verzocht, zeer ongunstig is beoordeeld,
en dat in verband daarmede vooralsnog
geen ontwerp bij de Kamer zal worden inge
vend. Het „Hbl." heeft van dit gerucht te
bevoegder plaatse geen bevestiging kunnen
erlangen.
Door de regeering is een nota van wij
ziging op het wetsontwerp tot wijziging van
de Postwet ingediend, waarbij wordt voor
gesteld de tarieven met 25% te verhoogen,
en wel als volgt:
Brieven; 10 oent tot een gewicht van
niet meer dan 20 gram.
De overlever
3 stooten op del
teeken, dat zij
seeren, dooh de
gen, dat zij in hefl
„Camelia" hebben\ehoord.
De „Juno" is eteiet ongedeerd afgeko
men en heeft een gat aan den voorste
ven. De „Camelia" tean den reeder L. Par-
levliet te Ymuiden.
Met de „K Hl" taar Ned.-Indlë.
Op weg naar Maltaïpns volgende halte
punt in de Middellandse Zee. Daar zullen
we brandstofolie vinden,
dig hebben om onze dies!
Zoodra we de baai
't veel frisscher, maar er ut een lange dei
ning in 't water, waar we»o af en toe den
neus onder steken, 't Yaduik moet dus
dicht, 't machinekamerluik jltan nog open
blijven. Zoo gaan we verdi om de Oost,
blijven steeds zicht houden mi de Afrikaan-
sche kust, de bruin-grauwe bajen.
Zondagmorgen komt er achtauit een rook
pluim in zicht, een „oplooper",en schip, dat
meer vaart loopt dan wij. Kijkeftkomen voor
den dag, allerlei gissingen wurten gedaan^
een vrachtschip? een mailboot\Yaar komt
er meer van boven de kim uit e& lunnen we
de vlag onderscheiden, dan blifc 't onze
driekleur te zijn! 't Is de „Califcnia", een
flinke stoomer, in dienst van delnsulinde
Oliefabrieken. Een tijdjelang varett*e samen
op; worden met de vlag gesalueerd.Ifat geen
dienst beneden heeft is aan dek, vit voelen,
dat weer een stukje Holland bij on»«- Van
weerszijden is 't zwaaien met mutsentn zak
doeken, totdat de „California" ons inloopt
en met z'n rookpluim, nu vooruit, caitr de
kim verdwijnt.
De Zondag gaat in kalme rust voorbfyhoe
Oostelijker we komen, hoe beter de weerge
steldheid wordt. De wind is Noordelijk p-
worden, er waait een flauwe koelte.
Maandag met „overal" (d. i. 't uur iffi
opstaan, in zee om half zeven) komt er be
weging in 't binnenste van ons scheepjt
Pompen worden aangezet, kleppen en
probeerd; 't is een drukke passage van voor
naar achter en omgekeerd. Alles komt in de
weer't is klaarmaken voor „snelduiken".
Sinds 't vertrek uit 't Vaderland zijn we nog
niet onder geweest, deels om de dieselmoto
ren langer achtereen te laten werken, deels
om op de aangegeven data in de verschillende
havens binnen te komen.
Om al de kranen en kleppen te kunnen be
handelen 't zijn er heel wat moeten alle
hoeken en gaten vrijgemaakt worden, 't Is
tegelijkertijd generale opruiming van wat
men hier en daar in verborgen hoekjes nog
wel eens weg wil stoppen. Als we beneden
voor de duikmanoenvre klaar zijn (d. i. het
schip gebracht in den toestand, waarin' in
oorlogstijd steeds gevaren wordt), dan gaat
aan dek de D.T.-mast neer, 't brugkleed laten
we zakken, kijken de jol nog eens aan, hopen,
dat we straks bij 't „boven" komen 't bootje
nog aan dek terug zullen vinden. Bij een on
derwatervaart op onzen proeftocht naar Ko
penhagen zijn we een jol kwijtgeraakt!
Even na achten gaat de laatste opening,
't commandotorenluik, dicht en gaan we naar
de diepte.
Alles is een en al aandacht, want nu is het
zaak, dat iedere order van den Commandant
of den Officier aan de periscoop onmiddellijk
en goed wordt uitgevoerd. Om een voorbeeld
te noemen. De boot is te zwaar, zakt hard
naar beneden, met de duikrperen en de ma
chines kan ze niet op diepte worden gehou
den. Om dit „wegzakken" tegen te gaan,
moeten één of meer tanks geblazen worden,
d. w. z. met samengeperste lucht 't water,
zoo juist ingenomen om de boot onderwater
te krijgen, weer uitblazen. Gebeurt dit niet
onmiddellijk, dan komt de boot onder de
diepte waarvoor ze geconstrueerd is en zou
platgedrukt kunnen worden. In onze Hol-
landsche wateren komt men niet gauw op te
groote diepte, daar is onze kust te ondiep
voor; maar hier in de Middellandsche "Zee is
't wel iets anders, daar heeft men op een
500 M- nog geen grond.
Zoo gaan we den voormiddag onder water
verder, doen blinde schoten, d. w. z. beproe
ven de lanceerbuizen en luisteren met onze
geluid-ontvangers of we ook schroeven van
andere schepen kunnen hooren.
De kok, die voor 't 12 uurtje zorgt, brengt
met z'n kombuis weer ettelijke calorieën in
de boot; 't is 'dan ook fluks jassen uit en
achter in de motorkamer, waar 't intusschen
49 gr. Celsius (zegge 121 gr. Fahr.) is ge
worden, daar is de tenue naakt bovenlijf.
De lucht wordt „dik" in de boot, de Jucht-
reiniging wordt aangezet, d. i. het zuigen
van de lucht door een toestel, dat de uitge
ademde C 82 eraan onttrekt. Te groot kool-
zuurgehalte werkt schadelijk," maakt vermoeid
en de ademhaling zwaar.
Na op verschillende schepen, die passeeren,
geoefend te hebben, komen we tegen drieën
's middags weer boven. En als 't torenluik
opengaat, komt er een golf licht en lucht
binnen; voor 't licht is 't de oogen toeknijpen,
voor de frissche lucht de longen open zetten.
En ziet, 't is bladstil water ende jol
ligt nog aan dek gesjord. In een oogenblik
zijn de sjorrings los, 't jolletje over boord
gezet, twee man op de riemen en't is
alle hens zwemmen, een heerlijk bad.
Vlak voor ons gaan twee van Engeland's
dreadnoughts, de „Ajax" en de „Maribo-
rough", de haven binnen, 't Zijn beiden he
benden uit den slag bij Jutland. Terugge
keerd van een kruistocht in de Zwarte Zee,
komen ze hun voorraden te Malta weer aan
vullen.
Als we bij den havenmond zijn, komt de
loods, die ons naar de voor de „K III" ge
reserveerde ligplaats zal brengen, aan boord.
Duidelijk is de man niet, maar liij brengt ons
toch naar een van de vele baaien, „creeks",
waar we afmeeren op boeien, naast de zoo
juist binnengekomen dreadnoughts. Onwille
keurig gaan we vergelijken ons kleine scheep
je met die machtige drijvende forten. En toch
is de kleine onderzeeër 't groote gevaar voor
het bovenwaterschip.
Nauwelijks goed en wel afgemeerd, wor
den we omzwermd door ettelijke prauwtjes,
keurige roeibootjes, van 't Italiaansche gon
delmodel, uitstekend onderhouden, met snij-
en schilderwerk dikwijls smaakvol versierd.
Een ervan bracht ons bericht van den consul,
die voor alles gezorgd heeft, hoewel hij eerst
denzelfden moren het telegram, vier dagen
geleden uit Algiers verzonden, had ont-,
vangen.
In een oogenblik ig alles geregeld, de lich
ter met vaten olie langszij, iemand met En-
gelsch wisselgeld, de leverancier om op te ne
men wat we noodig hebben, enfin, alles zit
goed voor elkaar, „businesslike". Onze 80
vaten olie worden uit den lichter aan dek
gerold en de inhoud verdwijnt door een groo-
ten trechter naar de brandstoftanks beneden.
Malta gaan we nu verlaten, zullen niet
meer rustig naast die groote Engelsche sche
pen liggen, zullen bij vlaggeparade ,,'t Wien
Neerlandsch Bloed", dat door de „band" aan
boord van het slagschip naast ons iederen
morgen wordt gespeeld, niet meer hooren, en
's avonds op 't dek van de „Ajax" den beer
nier meer met den aap zien spelen, tot groot
vermaak van den Engelschen en ook van den
Hollandschen matroos. Van Malta gaat 't in
één rechten koers naar 't land der Egyptena-
ren, Alexandrië. („Hbl.")
MARINEBERICHTEX.
Een onderscheiding.
Gepeneionneerd kapitein ter '^.^jlJt Van°Hr.
hoek Hegt, die indertijd als vr£
Me. .Zeeland" met dat schap m de Deenecne w
teren vertoefd- en bij die
Deensehe koning ontvangen werd, is benoema tot
commandeur 2e ld. der Dannabrogsorda
Kapitein-luitenant ter zee mr. J. C.
toen le officier aan boord der „Zeeland was, 1*
onderscheiden met het ridderkruis uier orde.
Kapitein-luitenant ter zee J. C. Tollenaar i#
uit Oo6-In<ii6 hier te lande teruggekeerd.
De luitenant ter zee 3e kl. W. R. van der Ben
is met 22 Nov. 1920 geplaatst in de rolle van Hr.
Mh Wachtschip Willemsoord.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren dar
Zeemacht.
Op 26 Nov. 1920: Sergeanthofmeester. P. L. van
Prooijen van vliegkamp Kooij naar Wachtschip
W'oord; id. W. van der Wolk van Wachtschip
W'oord naar Vliegkamp Kooijop 1 Dec. ly^"!
Sergeanthofmeester H. den Broeder, N. Eijkel, U.
van Nielen en L. Ettema, van Hertog Henrink naar
Wachtschip W'oord.
Op 25 Nov. 1920 zijn per particulier stoomschip
Johann de Wit uit Oost-Indië in Nederland terug-
J LrlLoJlli Ut? VV 11» UIL WSfliiUic ui n vuv.-v
gekeerd: Oppersehipper F. Oord es, Torpedistma-
joor G. Snijders, Sergeantechrijver D v
tagne. SergeantkonstaDel C. Rooker,
F. Mon-
Sergeant-
maohinedrijver F. W. C. Borgerding.
r
Met ontslag uit den Zeedienst:
Op 27 Nov. 1920: Marinier W. Grijpsma; op 1
Dec. 1920: Schipper W. Pijnakker, Sergeant der
Mariniers J. Kraaijenhage, Korporaalschrijver C,
B. J. Wassenaar: op 10 Dec.: Sergeantkonstabei
M. Schuilenburg.
Burgerlijke Stand der gemeente Helder,
van 25 en 26 November.
GETROUWD: A. Roodenburg en G. Veer; W.
Lichten beid en L. ae Vres; A. H. Nisman en L.
vander Sluis: A. G. J. Pauw, en A. Keet.
BEVALLEN: H. Wodtersv. d. Veer, z.: D..
Kalf—Buter, z - L. P. vau Meizenvqn de Nieu-
wegiessen, d.M. C. van Dieet—Ekamp, d.
OVERLEDEN: T. KuiperSmit, 86 j.; M. Oos
tendorpVeldt, 80 j.
geopend, hier en daar enkele onderdeden ge-'jsr 1Ó0 stuk»
kranenr
len cTsi
MARKTBERICHTEN.
Broek op Langerudijk, 26 Nov.
Grove uien f 6.—6.4Ö, neen f 2.102.50, roode
kool f 1.603.40, kleinere f 0.701.40, gele kool
f 1.30—2.60, kleine f 0.50—1.20," witte kool fl.40
2.80, alles per 100 K.G.; bloemkool 1 8.60—13.50,
LEGERBERICHTEN.
Wijziging Reisbesluit.
Door het hoofdbestuur van de onderoff. vereen,
der landmacht „Ons Belang" en door den Bond
van Marine-Onderofficieren te Helder is aan de
■betrokken Ministers verzocht, om bij dé voorge
nomen nadere classificatie, de onderoff. met den
rang van sergeant en hooger bij dienstreizen te
doen reizen in de tweede klasse spoor en in de
eerste klasse boot, door de onderoff. der landmacht
met den rang van seTg.-maj. en sergeant te classi-
ficeeren in de vierde klasse A. van het Reisbesluit
en" de voor de onderoff. der Zeemacht van dezelfde
rangen geldende bepalingen daarmede in overeen
stemming te brengen.
Uitbetaling Kindertoelagen.
Nopens de uitbetaling van de kindertoelage aan
de militairen is bepaald: De Uitbetaling geschiedt
op de betal in gelijst gelijktijdig met de jaarwedde
over eenzelfde tijdvak, waarover jaarwedde wordt
genoten. Militairen, die in den loop van het jaar
worden benoemd of in dienst gesteld, worden
eventueel berekend voor een kindertoelage van
den dag af, waarop de jaarwedde ingaat. Bij over
lijden en dienstverlating van den betrokken mili
tair wordt de rechthebbende berekend voor de
toelage tot en met den dag, waarop voor het
laatst jaarwedde wordt gejioten. Veranderingen
over een vol jaar berekend niet minder bedraagt
verhooging van jaarwedde, enz.) zijn op het be
drag der kindertoelage niet van invloed.
s
Soldij Politietroepen,
Bij Kon. Besluit is bepaald: Te rekenen van l
October j.1. genieten de gehuwde soldij-genietende
militairen, niet behoorende tot het verlofspereo-
neal, die ingedeeld zijn bij de Politietroepen, eene
zoodanige verhooging van bezoldiging per dag,
dat de som van de door hen genoten soldij, de
vergoeding wegens het gemis van levensmidde
len (ook al wondt die vergoeding hun niet gere
geld uitgekeerd), de toelage wegens dienst bij de
Politietroepen en de venhooging van bezoldiging,
overeen vol jaar berekend, niet minder bedraagt
dan 1540,in eene gemeente der 2e kl. (04.
de Gemeenten Alkmaar, Hoorn en Helder),
Met Groot-verlof.
Naar wij vernemen, zullen de dienstplichtigen
der cavalerie, ingelijfd in het tijdvak van 16 tot
20 Juni 1919, op 16 Dec. e.k. Ilil het genot vao
groot-verlof worden gesteld.
Inlijving.
In het tijdvak van 1 tot 5 December ae. zullen
worden ingelijfd de miliciens der lichting 192Q
tweede gedeelte, bestemd voor het wapen der in
fanterie, die in het bezit zijn van het bewijs van
voorgeoefendheid.
STOOMT AARTBERICHTEN.
Stoomvaart-Maatschappij Nederland.
Celebes, vertr. 21 Nov. v. Baitavia n. Saigon.
Ceram. uitr., pass. 22 Nov. Perim.
Roepat, thulsr., thuisr., vertr. 20 Nov. vr Padang
Johan de Witt, arr. 25 Nov. v. Batavia te A'dam
Jan Pietrez. Coen, thuisr., vertr. 25 Nov. v
Sabang.
Riouw, uitr., pass. 25 Nov. Gibraltar.
Kon. Hollandache Lloyd.
Branbantia, uitr„ arr. 24 Nov. te Montevideo.
Frisia, v. New-Orleams n. A'dam, vertr. 25 Nov
Vera Cruz.
Gelria, uitr., vertr. 25 Nov. v. BouLogne.
Eemland, arr. 26, Nov. v. New-York te A'dam.
Rotterdamsche Lloyd.
Garoet, thulsr., vertr. 25 Nov. v. Port Said.
Samarinda, thuisr., pass. 24 Nov. Sagres.
Djocja, uitr., pass. 24 Kaap Blanc.
Menado, thuisr., pass. 24 Kaap del Axmi.
Sindoro, thuisr., paes. 24 Nov. Sagres.
Tabanan, uitr., pass. 25 Nov. Oueasant.
Kon. West-Indische Maildienst.
Amor, vertr. 23 Nov. v. Parimaribo n. Madera.
Oommewyne, thuisr., arr. 25 Nov. te Havre.
Dedft, vertr. 22 Nov. v. Antofagasta n. Caleta
Buena.
Prins der Nederlanden, vertr. 23 Nov. v. Puerto-
Barrinoe n. Kingston.
Crijnssen, ar. 26 Nov. v. Weet-Indië te Adam.
Oranje Nassau, vertr. 22 Nov. v. Trinidad n. Havre
HollandAmerika Lijn.
Eemdijk, v. San Fransiisco n. R'dam, pass. 24
Nov. Prawlepodnt.
Kinderdijk, v. Portland, O. n. Rotterdam, arr. 24
Nov. te Newport News.
Rotterdam, v. R'dam n. New-York, arr. 25 Nov.
te Plymouth.
Rijndam, arr. 25 Nov. v. R'dam te New-York.
Zuiderdijk v. R'dam n. Cuba en N.-Orleans, pass.
25 Nov. Dungeness.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Banka, thuisr., vertr. 21 Nov. v. Rangoon.
Aldebaran, uitr., arr. 23 Nov. te Kurraohee.
Schiedijk, uitr., pass. 25 Nov. Dungeness.
Holl. O.-Azië Lijn.
Ameland, uitr., vertr. 24 Nov. v. Genua.
Alchlba, uitr.. vertr. 24 Nov. v. Shanghai n.
Yokohama.
Bomeo, uitr.. arr. 23 Nov. te Sabang.
Tjimanoek, thuisr., arr. 25 Nov. te Suez.
HollandZuid-Afrika Lijn-
Sliedredht, vertr. 24 Nov. v. Port Natal a. Kaau-
staï
HollandWest-Airika Lijn.
Hercules, arr. 21 Nov. v. Biseao te Konakry.
Mant Rose, thuisr., vertr. 17 Nov. v. Dakar.
Pollux, uitr., vertr. 24 Nov. v. Dover n. Bordeaux.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Alcor, uitr., arr. 20 Nov. te Montevideo.
Algenib, thuisr., arr. 23vNov. te Huil.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Elpenor, vertr. 21 Nov. v. Shanghai n. R'dam.
Neleus, v. Japan n. A'dam, vertr.19 Nov v. Cabu.
Pak Ling, v. A'dam n. Batavia, pass. 28 Nov. Perim
Jason, v, Japan n. A'daan, arr. 22 Nov. te Singapore
Helenus, v. Japan n. R'dam, arr. 24 Nov. te Londen.
Keemun, v. Japan n. A'dam, arr. 28 Nov. te Suez,
JavaNew-York Lijn.
Karimoen, v. New-York n. Java, paes. 24 Nov.
Pantellaria.
JavaBengalen Lijn.
Birma, arr. 23 Npv. v. Calcutta;te Batavia.
Java Pacific Lijn.
Bali, arr. 28 Nov. v. Java te San Franaieoo.