T Derde Blad. VAN ZATERDAG 27 NOVEMBER 1920. cal en maatregel uit te voeren, omdat men anders over eenige jaren toch weer voor de kwestie stond van zoo'n doodgraverswo ning. Wij verheugen ons over den gang van zaken, omdat hierdoor voorzien wordt in een dringende behoefte en wij een begraaf plaats krggen, die meer in overeenstemming is met de grootte der plaats. RAADSOVERZICHT. De Weeldebelasting. DE POSTTARIEVEN. Verhooging der posttarleven. De lange agenda, die in de afgeloopen week ter groene tafel kwam, bevatte zoo veel gerechten, dat de Raad ze onmogelijk alle kon verwerken. Eenige schoteltjes wer den dan ook terzijde gezet, en zullen, be hoorlijk opgewarmd, weder Dinsdag a.s. ter tafel komen. De meeste gerechten werden onder aan genomen tafelkout verorberd. Maar er wa ren een paar kleine incidentjes, die even de gemoederen warm maakten, en wij dienen ze te releveeren. Ten eerste was daar het adres van den R. K. Vrouwenbond om sub sidie uit de gemeentekas van 1000. Deze Vereeniging van R. K. vrouwen beweegt zich op sociaal terrein door huisbezoek en hulp te organiseeren voor die gezinnen, die dit noodig hebben. Bijvoorbeeld bij ziekte of bevallingen, als de vrouw des huizes haar werk niet zou kunnen verrichten, zendt zij dames uit, die dit huiselijke werk overnemen en zoo het huishouden dus in gang houden. Uitteraard werkt zij in eigen, katholieken, kring. Nu komen er van an dere, niet katholieke, zijden aanvragen om van die hulpverschaffing te mogen profi leren, efi de vereeniging wil daar gaarne aan voldoen, meende nu echter gerechtigd te zijn om bij de gemeente aan te kloppen om subsidieering. B. en W. meenden ech ter, dat het gemeentebestuur niet zóó maar aan een particuliere vereeniging, van welks arbeid zij niets weet, welks samenstelling en statuten zij niet kent, gelden uit de open bare kas verstrekken kon. De statuten kon den niet worden veranderd', zeide de heer Van Breda in antwoord op een opmerking om ook vrouwen van andere richting in de vereeniging op te nemen. Het tweede incident betrof een oonflie, tusschen den heer Bok en den Burgemees ter, over de woning van den laatste. Men "weet uit vroegere vergaderingen het ver loop van deze geschiedenis: het indertijd door de gemeente aangekochte huis Schwa- benheim in de Prins Hendriklaan werd in de laatste raadsvergadering bestemd voor politiebureau en burgemeesterwoning. Wi, hebben al eens vaker gezegd, dat de wijze waarop de gemeente thans haar diensten over de gansche stad verspreidt, uiterst on praktisch en oneconomisch is. Men wordt van het eene einde der stad naar het andere gestuurd, en op alle mooie punten van de stad staan gemeente-gebouwen. En te eeni ger tijd zal men toch tot den bouw van eeD raadhuis over moeten gaan. Nu vooral, nu de stad bezig is zich te verjongen en zich aan te gorden voor een economisohen strijd is de kwestie van een ruim en practisch stadhuis urgenter dan ooit. En dan zal men toch verstandig doen daarin alle diensten zooveel mogelijk onder te brengen. Kapita liseer nu eens het geld, dat de gemeente de laatste jaren verprutst heeft aan allerlei bouwerij en verbouwerij:, en u hebt al een raadhuis bij elkaar. Nu weer krijgen we een-politiebureau op een oi. heel onee- schikt punt, dat aan de gemeente 24000 kost. Met inbegrip van een burgemeesters woning 40.000. Maar dit tusschen haakjes. De kwestie waar het thans om ging, was de kosten van verbouw. Er moest, om het gebouw geschikt te kunnen maken, zoo voor politiebureau ais voor burgemeesters woning, nog een en ander aap ^ebeuren, en dit '„een en ander" bedroeg bij elkaar het aardige sommetje van 18300, waaron der dan ook begrepen zijn de aanschaffing van gymnastiektoestellen, huistelefoon en meubilair. Mevrouw van der Hulst vroeg snedig of die gymnastiektoestellen bestemd waren voor de menschen in de nor? Neen, zei de burgemeester, die zijn voor de politie agenten. Die moeten goed kunnen boksen. Maar, aldus mevrouw van der Hulst, daar voor hebben ze toch geen gymnastiektoe stellen noodlij? Ze moeten ook lenig wor den, mevrouw, zeide de burgemeester, om zich goed te kunnen verweren tegen heer e 5 misdadigers. Het eigenlijke conflict ontstond met dn heer Bok. De kosten van verbouwing etc. deden den Raad wel een beetje schrikken. Verschillende beeren kwamen verklaren, dat ze, nu die kosten zóó hoog waren, niev langer zich konden vereenmen met het ^lan en zouden tegenstemmen. En de heer B"k zette oók in dezen geest een betoog op, doch in het vuur van zijn betoog ging deze heer wel wat ver door te zeggen, met ver heffing van stem: „als ik burgemeester was, zou ik weigeren in een dergelijke dure wo ning van de gemeente te gaan wonen!" Toen had men de poppen aan het dansen. Want het was alleszins begrijpelijk, dat de Bur gemeester daarop repliceerde: „meneer Bok, nu u dat aldus zegt, weiger ik ook er in te gaan en verzoek ik den raad de voor dracht af te stemmen!" De heer De Geus trachtte de situatie te redden. Zijn standpunt was, dat, waar den vorigen keer reeds in dezen zin besloten was, men ter wille van de thans tegenval lende onkosten de zaak niet moest uitstel len, dat de Raad hierdoor in een impasse zou kora,en, en de heer Bok deed erg zijn best om de uitwerking zijner woorden iet wat te verzaohtexj. Juist omdat ik nimmer eenige gunsten uit de gemeentekas wil aan vaarden, aldus de Burgemeester, ben ik op dit punt erg gevoelig. Enfin, nog wat heen en weer gepraat ontlokte tenslotte aan den Voorzitter de mededeeling, dat hij zich bij 'sRaads beslissing zou neerleggen, er den nadruk op leggende, dat de Raad ten op zichte van een burgeineesterwoning abso luut vrij bleef.jEn de Raad besliste met 12 tegen 9 stemmen ten gunste van den ver bouw. Met algemeene stemmen werd een v<fc>r- stel aangenomen lot uitbreiding van de be graafplaats etc. Sommige leden, o.a. de hee- ren De Geus en Van Loo, vonden de kos ten wel wat hoog. Er was o.a. ook een dood graverswoning bij ontworpen. Wethouder Adriaanse, desgevraagd, zeide, dat de on- osten moesten worden bestreden uit een sluiten leening, wethouder De Zwart be oogde, dat man beter daad au dazen radi- De koopman in sigaren, die hier eiken Zaterdag op het Koningsplein zijn handel drijft, kwam vervolgens in debat naar aan leiding van een adres van sigarenwinkeliers, die klaagden, dat hun winkel benadeeld weid. Het was de kwestie: zullen we dien man staangeld laten betalen, ja dan neen? Voorloopig niet, zeide wethouder Verste gen. Het is het begin van een Zaterdag- avondmarkt; laten we die zich nu eens laten ontwikkelen, dan kunneü ve altijd later be palingen maken en marttgelden heffen. Maar de meerderheid tteslMe, dat er wel aanleiding was om nu reed* in te grijpen, omdat inderdaad de belangen van winke liers geschaad worden. Zooda\ aan het Col lege is opgedragen met een oitwerp-veror- doning te komen. Laat ze maar concurree- ren, zeide de heer Van der Veer, de boeren moéten dat ook doordat er vee groenten van elders wordt ingevoerd. En o\ dit stand punt van vrije concurrentie stohlen meer dere raadsleden. Over de aanstelling van een ontroleur voor de Arbeidsbemiddeling en Werkloos heidsverzekering kon de Raad het net eens worden. Dit punt- werd verdaagd tei fine van nader advies (om het eens heel ieftig uit te drukken). En de derde suppl. begroe ting over 1920 (die louter als formiiteit moest worden vastgesteld) gaf den xeer Schoeffelenberger aanleiding voor de »o- veelste maal een peroratie uit te spreien over den aanleg van het spuikanaal. Odi, zeide de burgemeester gemoedelijk, ik wil u nu dat pleiziertje wel gunnen om uw ha#, nog eens te luchten, maar praktisch betee» kent het niets, want het geld is allang uit gegeven. Maar de heer Sch. dacht: als. je opposant bent, dan moet je ook opposant blijven en stemde tegen deze suppl be grooting. Nadat bet een vorig maal op voorstel van B. en W. was afgestemd, werd thans een crediet van 5 oent per inwoner toegestaan voor malaria-bestrijding, hoewel dit niet voor alle raadsleden van gansoher harte ping, omdat men het belang voor Helder zelf niet zoo groot achtte. De rest wat kleingoed kunnen wij wel laten loopen; evenals wij zelf, kan'ook de lezer van het goede te veel krijgen en overigens is er a.s. Dinsdag weer raad. Uit de rondvraag, die tegenwoordig hoe langer hoe meer uitdijdt, moeten wij nog iets ver melden. De raadsleden hadden al aanstalten gemaakt om te vertrekken; de meesten wa ren al opgestaan, en In de algemeene ru moerigheid paarden, die den stal ruiken, zijn niet meer te bewegen in tegengestelde richting te gaan zaten nog de interpel- lanten, die achtereenvolgens aan het woord waren, hun lesje op te zeggen. Niemand luisterde ernaar. Tot plotseling de heer Van Loo stilte vroeg. Niet lang duurde het of de Raad werd belangstellend, aandachtig, wet houder Verstegen vloog overeind van zijn zetel, allerwege hoorde men teekenen' van verbazing, van ontstelling, van verrassing Bet verhaal van den beer Van Loo vindt men in het verslag opgenomen en betrof een minder heusche behandeling van een jong meisje door de politie alhier. In weer wil van protesten, in weerwil van het aan bod van kennissen om het meisje onderdak te verschaffen, hield men haar op het bu reau gevangen. Zij kreeg later gezelschap van een dronken militair, waarna zij, daar er geen oellen beschikbaar waren, in de te lefooncel werd opgesloten kortom, het verbaal maakte indruk en de Voorzitter zegde een gestreng onderzoek toe. Wij ont houden ons natuurlijk tot zoolang van eeni- gen commentaar.y Briefkaarten: 7cent Gedrukte stukken: 2 oent per 50 gram. Nieuwsbladen: 1 cent voor nieuws bladen, een gewicht van 55 gram niet te bo ven gaande; 2 cent voor die, wegende boven 55 gram tot en met 150 gram. Monsters: 21/» cent per 50 gram, mini mum-tarief 5 oent Aanteekenreoht: 15 oent; voor brieven met aangifte der geldswaarde, be halve dit recht de gewone verzekeringspre mie van 21/» oent per 100. Postwissels: voor bedragen tot en met 60, 10 cent per 25. Postbewjjzen: 5 cent Quitantiën: 121/» cent De Zeevaartschool te Missingen. De gemeenteraad heeft in afwijking met een vorig besluit gisteren met algemeene stemmen de verhoogde subsidie van 13560 voor de zeevaartschool toegestaan, en daar door het behoud van de school voor de ge meente verzekerd. De Rotterdam sche Landbouw- en Handelsbank. Donderdag heeft de Rotterdamsohe re cherche in de drukkerij Morris te Rotter dam ongeveer 6000 obligaties der Rotter- damsche Landbouw- en Handelsbank, welke juist ter aflevering aan die bank gereed la gen, benevens eenige cliché's voor obliga ties in beslag genomen. De obligaties waren bestemd voor de nieuwe Kerstmis-uitgave. Een en ander is in banden gesteld van den Officier van Justitie. Adres Aid. Helder Bond van Gemeente- s PersoneeL Het adres van de afd. Helder Alg. Bond van Gemeente-Personeel (opgenomen onder de Ingek. Stukken in den vorigen raad en in handen van B. en W. om prae-advies) verzocht eene uitkeering van ƒ160 voor in komens tot £3000 en voor conciërges en brugwachters 60% van dit bedrag, en niet 50% verhooging van het inkomen, zooals was vermeld. Gemeenteraad tan Delft Delft, 24 Nov. Overeenkomstig de voorstel len van B. en W. werd na langdurige dis cussie besloten tot de invoering van een Cen trale Boekhouding voor alle daarvoor in aan merking komende takken van gemeente dienst. Aanvaring^ Het gistermiddag den Waterweg binnen gekomen stoomschip „Juno" is op de Noord zee, tusschen IJmuiden en Nieuwediep, in aanvaring geweest met den Nederlandschen stoomtreiler „Camelia", waardoor laatstge noemd -schip is gezonken. Gered zijnN. Noordtzij, schipper; J. P. Rooier, le iAachi- nist; L. Peters, matroos; L. Rens, tremmer. Vonnist zijn: W. Prins, G. de Boer, L. Stam, J. van Bellen en P. Koelemij. Het Duitsche stoomschip „Juno" van de Dampfschiffahrtgesellschaft Bremen arri veerde gisteravond te Rotterdam en nam ligplaats in de Maashaven. Aan boord be vonden zich de overlevenden van de ramp, die Donderdagavond den vraohttrawler „Ca melia" Ym. 8 in de Noordzee heeft getroffen. Vrijdagavond te half elf was de „Camelia" Yti. 8 op 18 mijl N.O. ten Noord van het vuurschip Haaks door de „Juno" aangeva ren. De „Camelia", die geladen met haring op weg was naar Hamburg, werd midscheeps gtroffen en zonk 'binnen 3 minuten. De ge hete bemanning, bestaande uit 9 man, ge raakte te water. Slechts de gezagvoerder en 8 n|n konden dóór een in allerijl door de ,,Juu>" uitgezette boot worden gered. Ver- drorbn zijn 6 man, n.L Leendert Stom, stuufaan te Ymuiden, Jaoobus van Bellen, 2e mnhinist te Haarlem, Willem Prins, ma troos te Egmond aan Zee, Herrit de Boer, matros te Ymuiden en Petrus Koelemtj, sto ker te Velseroord. Gered zijn de gezagvoer der Maften Leendert Noordzij te Ymuiden, Theodons Johannes Rosier, 2e machinist te Velseroèd, Dirk Oeters, matroos te Ymui den en BppoLd Rens, tremmer te Beverwijk. De ge^oerder Noordzij werd onmiddel lijk wege* bekomen verwondingen in het ziekenhuiflCoolsingel opgenomen. Zijn toe stand geeflgeen reden tot ongerustheid. De anderen zcflen in den loop van den avond naar Yrnuikn vertrekken. De rivierpolitie begaif zich tmiiddellgk na aankomst aan boord van dyluno" om een voorloopig on derzoek naarle oorzaak van de ramp in te stellen. Geblete is, dat men aan boord van de „Juno" metee, dat de „Oamelio" bezig was te vissen^, zoodat men gemakkelijk kon passeeren. der „Camelia" beweren it te hebben gegeven ten stuurboord wilden pas- arenden der „Juno" zeg heel geen seinen van de BINNENLAND. Minister Van IJsselsteQn. Naar „De Tijd" verneemt, zal bet voorste! van den Minister van Landbouw, om de be handeling zijner begrooting te schorsen, niet gevolgd worden door een verzoek om ontslag. Minister Van IJsselsteijn blijft dus in functie. Het Haagsche Correspondentie-burau meldt daarentegen: Het persbericht, dat Minister Van IJssel- steijn in overleg met zijn ambtgenooten be sloten heeft aan het Kamervotum van j.L Donderdag geen politieke gevolgen te ver binden, is onjuist. Er is nog geenerled beslissing genomen. Dultschland ratificeert het credletverdrag. De Nedrelandsche regeering beeft giste ren bericht ontvangen, dat de Duitsche re geering bereid is het NederlandschDuit sche oredietverdrag te ratificeeren. (Hbl.) Het gerucht loopt, dat het voorontwerp- weeldebelasting door de colleges en instel lingen, die vanwege de regeering om advies zijn verzocht, zeer ongunstig is beoordeeld, en dat in verband daarmede vooralsnog geen ontwerp bij de Kamer zal worden inge vend. Het „Hbl." heeft van dit gerucht te bevoegder plaatse geen bevestiging kunnen erlangen. Door de regeering is een nota van wij ziging op het wetsontwerp tot wijziging van de Postwet ingediend, waarbij wordt voor gesteld de tarieven met 25% te verhoogen, en wel als volgt: Brieven; 10 oent tot een gewicht van niet meer dan 20 gram. De overlever 3 stooten op del teeken, dat zij seeren, dooh de gen, dat zij in hefl „Camelia" hebben\ehoord. De „Juno" is eteiet ongedeerd afgeko men en heeft een gat aan den voorste ven. De „Camelia" tean den reeder L. Par- levliet te Ymuiden. Met de „K Hl" taar Ned.-Indlë. Op weg naar Maltaïpns volgende halte punt in de Middellandse Zee. Daar zullen we brandstofolie vinden, dig hebben om onze dies! Zoodra we de baai 't veel frisscher, maar er ut een lange dei ning in 't water, waar we»o af en toe den neus onder steken, 't Yaduik moet dus dicht, 't machinekamerluik jltan nog open blijven. Zoo gaan we verdi om de Oost, blijven steeds zicht houden mi de Afrikaan- sche kust, de bruin-grauwe bajen. Zondagmorgen komt er achtauit een rook pluim in zicht, een „oplooper",en schip, dat meer vaart loopt dan wij. Kijkeftkomen voor den dag, allerlei gissingen wurten gedaan^ een vrachtschip? een mailboot\Yaar komt er meer van boven de kim uit e& lunnen we de vlag onderscheiden, dan blifc 't onze driekleur te zijn! 't Is de „Califcnia", een flinke stoomer, in dienst van delnsulinde Oliefabrieken. Een tijdjelang varett*e samen op; worden met de vlag gesalueerd.Ifat geen dienst beneden heeft is aan dek, vit voelen, dat weer een stukje Holland bij on»«- Van weerszijden is 't zwaaien met mutsentn zak doeken, totdat de „California" ons inloopt en met z'n rookpluim, nu vooruit, caitr de kim verdwijnt. De Zondag gaat in kalme rust voorbfyhoe Oostelijker we komen, hoe beter de weerge steldheid wordt. De wind is Noordelijk p- worden, er waait een flauwe koelte. Maandag met „overal" (d. i. 't uur iffi opstaan, in zee om half zeven) komt er be weging in 't binnenste van ons scheepjt Pompen worden aangezet, kleppen en probeerd; 't is een drukke passage van voor naar achter en omgekeerd. Alles komt in de weer't is klaarmaken voor „snelduiken". Sinds 't vertrek uit 't Vaderland zijn we nog niet onder geweest, deels om de dieselmoto ren langer achtereen te laten werken, deels om op de aangegeven data in de verschillende havens binnen te komen. Om al de kranen en kleppen te kunnen be handelen 't zijn er heel wat moeten alle hoeken en gaten vrijgemaakt worden, 't Is tegelijkertijd generale opruiming van wat men hier en daar in verborgen hoekjes nog wel eens weg wil stoppen. Als we beneden voor de duikmanoenvre klaar zijn (d. i. het schip gebracht in den toestand, waarin' in oorlogstijd steeds gevaren wordt), dan gaat aan dek de D.T.-mast neer, 't brugkleed laten we zakken, kijken de jol nog eens aan, hopen, dat we straks bij 't „boven" komen 't bootje nog aan dek terug zullen vinden. Bij een on derwatervaart op onzen proeftocht naar Ko penhagen zijn we een jol kwijtgeraakt! Even na achten gaat de laatste opening, 't commandotorenluik, dicht en gaan we naar de diepte. Alles is een en al aandacht, want nu is het zaak, dat iedere order van den Commandant of den Officier aan de periscoop onmiddellijk en goed wordt uitgevoerd. Om een voorbeeld te noemen. De boot is te zwaar, zakt hard naar beneden, met de duikrperen en de ma chines kan ze niet op diepte worden gehou den. Om dit „wegzakken" tegen te gaan, moeten één of meer tanks geblazen worden, d. w. z. met samengeperste lucht 't water, zoo juist ingenomen om de boot onderwater te krijgen, weer uitblazen. Gebeurt dit niet onmiddellijk, dan komt de boot onder de diepte waarvoor ze geconstrueerd is en zou platgedrukt kunnen worden. In onze Hol- landsche wateren komt men niet gauw op te groote diepte, daar is onze kust te ondiep voor; maar hier in de Middellandsche "Zee is 't wel iets anders, daar heeft men op een 500 M- nog geen grond. Zoo gaan we den voormiddag onder water verder, doen blinde schoten, d. w. z. beproe ven de lanceerbuizen en luisteren met onze geluid-ontvangers of we ook schroeven van andere schepen kunnen hooren. De kok, die voor 't 12 uurtje zorgt, brengt met z'n kombuis weer ettelijke calorieën in de boot; 't is 'dan ook fluks jassen uit en achter in de motorkamer, waar 't intusschen 49 gr. Celsius (zegge 121 gr. Fahr.) is ge worden, daar is de tenue naakt bovenlijf. De lucht wordt „dik" in de boot, de Jucht- reiniging wordt aangezet, d. i. het zuigen van de lucht door een toestel, dat de uitge ademde C 82 eraan onttrekt. Te groot kool- zuurgehalte werkt schadelijk," maakt vermoeid en de ademhaling zwaar. Na op verschillende schepen, die passeeren, geoefend te hebben, komen we tegen drieën 's middags weer boven. En als 't torenluik opengaat, komt er een golf licht en lucht binnen; voor 't licht is 't de oogen toeknijpen, voor de frissche lucht de longen open zetten. En ziet, 't is bladstil water ende jol ligt nog aan dek gesjord. In een oogenblik zijn de sjorrings los, 't jolletje over boord gezet, twee man op de riemen en't is alle hens zwemmen, een heerlijk bad. Vlak voor ons gaan twee van Engeland's dreadnoughts, de „Ajax" en de „Maribo- rough", de haven binnen, 't Zijn beiden he benden uit den slag bij Jutland. Terugge keerd van een kruistocht in de Zwarte Zee, komen ze hun voorraden te Malta weer aan vullen. Als we bij den havenmond zijn, komt de loods, die ons naar de voor de „K III" ge reserveerde ligplaats zal brengen, aan boord. Duidelijk is de man niet, maar liij brengt ons toch naar een van de vele baaien, „creeks", waar we afmeeren op boeien, naast de zoo juist binnengekomen dreadnoughts. Onwille keurig gaan we vergelijken ons kleine scheep je met die machtige drijvende forten. En toch is de kleine onderzeeër 't groote gevaar voor het bovenwaterschip. Nauwelijks goed en wel afgemeerd, wor den we omzwermd door ettelijke prauwtjes, keurige roeibootjes, van 't Italiaansche gon delmodel, uitstekend onderhouden, met snij- en schilderwerk dikwijls smaakvol versierd. Een ervan bracht ons bericht van den consul, die voor alles gezorgd heeft, hoewel hij eerst denzelfden moren het telegram, vier dagen geleden uit Algiers verzonden, had ont-, vangen. In een oogenblik ig alles geregeld, de lich ter met vaten olie langszij, iemand met En- gelsch wisselgeld, de leverancier om op te ne men wat we noodig hebben, enfin, alles zit goed voor elkaar, „businesslike". Onze 80 vaten olie worden uit den lichter aan dek gerold en de inhoud verdwijnt door een groo- ten trechter naar de brandstoftanks beneden. Malta gaan we nu verlaten, zullen niet meer rustig naast die groote Engelsche sche pen liggen, zullen bij vlaggeparade ,,'t Wien Neerlandsch Bloed", dat door de „band" aan boord van het slagschip naast ons iederen morgen wordt gespeeld, niet meer hooren, en 's avonds op 't dek van de „Ajax" den beer nier meer met den aap zien spelen, tot groot vermaak van den Engelschen en ook van den Hollandschen matroos. Van Malta gaat 't in één rechten koers naar 't land der Egyptena- ren, Alexandrië. („Hbl.") MARINEBERICHTEX. Een onderscheiding. Gepeneionneerd kapitein ter '^.^jlJt Van°Hr. hoek Hegt, die indertijd als vr£ Me. .Zeeland" met dat schap m de Deenecne w teren vertoefd- en bij die Deensehe koning ontvangen werd, is benoema tot commandeur 2e ld. der Dannabrogsorda Kapitein-luitenant ter zee mr. J. C. toen le officier aan boord der „Zeeland was, 1* onderscheiden met het ridderkruis uier orde. Kapitein-luitenant ter zee J. C. Tollenaar i# uit Oo6-In<ii6 hier te lande teruggekeerd. De luitenant ter zee 3e kl. W. R. van der Ben is met 22 Nov. 1920 geplaatst in de rolle van Hr. Mh Wachtschip Willemsoord. Opgave van overgeplaatste onderofficieren dar Zeemacht. Op 26 Nov. 1920: Sergeanthofmeester. P. L. van Prooijen van vliegkamp Kooij naar Wachtschip W'oord; id. W. van der Wolk van Wachtschip W'oord naar Vliegkamp Kooijop 1 Dec. ly^"! Sergeanthofmeester H. den Broeder, N. Eijkel, U. van Nielen en L. Ettema, van Hertog Henrink naar Wachtschip W'oord. Op 25 Nov. 1920 zijn per particulier stoomschip Johann de Wit uit Oost-Indië in Nederland terug- J LrlLoJlli Ut? VV 11» UIL WSfliiUic ui n vuv.-v gekeerd: Oppersehipper F. Oord es, Torpedistma- joor G. Snijders, Sergeantechrijver D v tagne. SergeantkonstaDel C. Rooker, F. Mon- Sergeant- maohinedrijver F. W. C. Borgerding. r Met ontslag uit den Zeedienst: Op 27 Nov. 1920: Marinier W. Grijpsma; op 1 Dec. 1920: Schipper W. Pijnakker, Sergeant der Mariniers J. Kraaijenhage, Korporaalschrijver C, B. J. Wassenaar: op 10 Dec.: Sergeantkonstabei M. Schuilenburg. Burgerlijke Stand der gemeente Helder, van 25 en 26 November. GETROUWD: A. Roodenburg en G. Veer; W. Lichten beid en L. ae Vres; A. H. Nisman en L. vander Sluis: A. G. J. Pauw, en A. Keet. BEVALLEN: H. Wodtersv. d. Veer, z.: D.. Kalf—Buter, z - L. P. vau Meizenvqn de Nieu- wegiessen, d.M. C. van Dieet—Ekamp, d. OVERLEDEN: T. KuiperSmit, 86 j.; M. Oos tendorpVeldt, 80 j. geopend, hier en daar enkele onderdeden ge-'jsr 1Ó0 stuk» kranenr len cTsi MARKTBERICHTEN. Broek op Langerudijk, 26 Nov. Grove uien f 6.—6.4Ö, neen f 2.102.50, roode kool f 1.603.40, kleinere f 0.701.40, gele kool f 1.30—2.60, kleine f 0.50—1.20," witte kool fl.40 2.80, alles per 100 K.G.; bloemkool 1 8.60—13.50, LEGERBERICHTEN. Wijziging Reisbesluit. Door het hoofdbestuur van de onderoff. vereen, der landmacht „Ons Belang" en door den Bond van Marine-Onderofficieren te Helder is aan de ■betrokken Ministers verzocht, om bij dé voorge nomen nadere classificatie, de onderoff. met den rang van sergeant en hooger bij dienstreizen te doen reizen in de tweede klasse spoor en in de eerste klasse boot, door de onderoff. der landmacht met den rang van seTg.-maj. en sergeant te classi- ficeeren in de vierde klasse A. van het Reisbesluit en" de voor de onderoff. der Zeemacht van dezelfde rangen geldende bepalingen daarmede in overeen stemming te brengen. Uitbetaling Kindertoelagen. Nopens de uitbetaling van de kindertoelage aan de militairen is bepaald: De Uitbetaling geschiedt op de betal in gelijst gelijktijdig met de jaarwedde over eenzelfde tijdvak, waarover jaarwedde wordt genoten. Militairen, die in den loop van het jaar worden benoemd of in dienst gesteld, worden eventueel berekend voor een kindertoelage van den dag af, waarop de jaarwedde ingaat. Bij over lijden en dienstverlating van den betrokken mili tair wordt de rechthebbende berekend voor de toelage tot en met den dag, waarop voor het laatst jaarwedde wordt gejioten. Veranderingen over een vol jaar berekend niet minder bedraagt verhooging van jaarwedde, enz.) zijn op het be drag der kindertoelage niet van invloed. s Soldij Politietroepen, Bij Kon. Besluit is bepaald: Te rekenen van l October j.1. genieten de gehuwde soldij-genietende militairen, niet behoorende tot het verlofspereo- neal, die ingedeeld zijn bij de Politietroepen, eene zoodanige verhooging van bezoldiging per dag, dat de som van de door hen genoten soldij, de vergoeding wegens het gemis van levensmidde len (ook al wondt die vergoeding hun niet gere geld uitgekeerd), de toelage wegens dienst bij de Politietroepen en de venhooging van bezoldiging, overeen vol jaar berekend, niet minder bedraagt dan 1540,in eene gemeente der 2e kl. (04. de Gemeenten Alkmaar, Hoorn en Helder), Met Groot-verlof. Naar wij vernemen, zullen de dienstplichtigen der cavalerie, ingelijfd in het tijdvak van 16 tot 20 Juni 1919, op 16 Dec. e.k. Ilil het genot vao groot-verlof worden gesteld. Inlijving. In het tijdvak van 1 tot 5 December ae. zullen worden ingelijfd de miliciens der lichting 192Q tweede gedeelte, bestemd voor het wapen der in fanterie, die in het bezit zijn van het bewijs van voorgeoefendheid. STOOMT AARTBERICHTEN. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Celebes, vertr. 21 Nov. v. Baitavia n. Saigon. Ceram. uitr., pass. 22 Nov. Perim. Roepat, thulsr., thuisr., vertr. 20 Nov. vr Padang Johan de Witt, arr. 25 Nov. v. Batavia te A'dam Jan Pietrez. Coen, thuisr., vertr. 25 Nov. v Sabang. Riouw, uitr., pass. 25 Nov. Gibraltar. Kon. Hollandache Lloyd. Branbantia, uitr„ arr. 24 Nov. te Montevideo. Frisia, v. New-Orleams n. A'dam, vertr. 25 Nov Vera Cruz. Gelria, uitr., vertr. 25 Nov. v. BouLogne. Eemland, arr. 26, Nov. v. New-York te A'dam. Rotterdamsche Lloyd. Garoet, thulsr., vertr. 25 Nov. v. Port Said. Samarinda, thuisr., pass. 24 Nov. Sagres. Djocja, uitr., pass. 24 Kaap Blanc. Menado, thuisr., pass. 24 Kaap del Axmi. Sindoro, thuisr., paes. 24 Nov. Sagres. Tabanan, uitr., pass. 25 Nov. Oueasant. Kon. West-Indische Maildienst. Amor, vertr. 23 Nov. v. Parimaribo n. Madera. Oommewyne, thuisr., arr. 25 Nov. te Havre. Dedft, vertr. 22 Nov. v. Antofagasta n. Caleta Buena. Prins der Nederlanden, vertr. 23 Nov. v. Puerto- Barrinoe n. Kingston. Crijnssen, ar. 26 Nov. v. Weet-Indië te Adam. Oranje Nassau, vertr. 22 Nov. v. Trinidad n. Havre HollandAmerika Lijn. Eemdijk, v. San Fransiisco n. R'dam, pass. 24 Nov. Prawlepodnt. Kinderdijk, v. Portland, O. n. Rotterdam, arr. 24 Nov. te Newport News. Rotterdam, v. R'dam n. New-York, arr. 25 Nov. te Plymouth. Rijndam, arr. 25 Nov. v. R'dam te New-York. Zuiderdijk v. R'dam n. Cuba en N.-Orleans, pass. 25 Nov. Dungeness. Holland—Britsch-Indië Lijn. Banka, thuisr., vertr. 21 Nov. v. Rangoon. Aldebaran, uitr., arr. 23 Nov. te Kurraohee. Schiedijk, uitr., pass. 25 Nov. Dungeness. Holl. O.-Azië Lijn. Ameland, uitr., vertr. 24 Nov. v. Genua. Alchlba, uitr.. vertr. 24 Nov. v. Shanghai n. Yokohama. Bomeo, uitr.. arr. 23 Nov. te Sabang. Tjimanoek, thuisr., arr. 25 Nov. te Suez. HollandZuid-Afrika Lijn- Sliedredht, vertr. 24 Nov. v. Port Natal a. Kaau- staï HollandWest-Airika Lijn. Hercules, arr. 21 Nov. v. Biseao te Konakry. Mant Rose, thuisr., vertr. 17 Nov. v. Dakar. Pollux, uitr., vertr. 24 Nov. v. Dover n. Bordeaux. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Alcor, uitr., arr. 20 Nov. te Montevideo. Algenib, thuisr., arr. 23vNov. te Huil. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Elpenor, vertr. 21 Nov. v. Shanghai n. R'dam. Neleus, v. Japan n. A'dam, vertr.19 Nov v. Cabu. Pak Ling, v. A'dam n. Batavia, pass. 28 Nov. Perim Jason, v, Japan n. A'daan, arr. 22 Nov. te Singapore Helenus, v. Japan n. R'dam, arr. 24 Nov. te Londen. Keemun, v. Japan n. A'dam, arr. 28 Nov. te Suez, JavaNew-York Lijn. Karimoen, v. New-York n. Java, paes. 24 Nov. Pantellaria. JavaBengalen Lijn. Birma, arr. 23 Npv. v. Calcutta;te Batavia. Java Pacific Lijn. Bali, arr. 28 Nov. v. Java te San Franaieoo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 7