HAAGSCHE BRIETEN. Middenstand en Prijsdaling. Politie en Brandweer. Gemeentelijke WasseheriJ. 's-Gravenhage, 20 December. We beleven tegenwoordig moeilijke tij den, naar verhouding veel meer kommerv ol dan tijdens den wereldoorlog; toen voelde een ieder, dat het niet anders kon, ja moest. •Nu is dat alles veranderd: de massa be grijpt niet voldoende meer, dat we nu pas, de gevolgen van dien rampzaligen tijd hebben te dragen, dat de vrede feitelijk een pas kwil is en dat de economische oorlog over de geheele wereld heviger woedt dan ooit te voren. De -economische dood, de totale ondergang, is haast even verschrikkelijk als de dood op het slagveld, zoowel voor personen als sta ten. De toestand is Oostenrijk demonstreert dit duidelijk en in alle landen zijn faillisse menten aan de orde van den dag. Oppervlakkig schijnt alles veel beter te gaan dan eenige maanden te voren: de prijs daling is met groote vreugde door het koo pend publiek begroet en men wacht verlan gend op nog goedkoopere goederen. Hoe die prijsdaling zoo plotseling is tot stand gekomen, daarover zullen we niet breedvoerig uitwijden. Het is aannemelijk, dat de weigering van het publiek om met de hooge prijzen genoegen te nemen, de z.g. koopers-staking, een zoodanig te kort aan bedrijfskapitaal heeft doen ont staan, dat <Je verkoopers gedwongen wer den dit te kort aan te vullen door de omzet te vergrooten en wel door afslag der arti kelen. Het publiek heeft dus zijn zin gekregen, de prijsdaling is er! Doch men begrijpt niet, dat dit gegaan is ten koste van de reserves, die tijdens de duurte gevormd zijn of er al waren. Daarbij is het echer niet gebleven, want na bet aanspreken der reserves, is het kapitaal aan de beurt en hoe langer de da ling voortgaat, hoe grooter de vermindering is. Natuurlijk vermindert ook de rente, d.i. datgene, wat noodig is voor uitbreiding en levensonderhoud. Als het nu mogelijk wias om ook aanmer kelijk goedkooper in .te slaan, dan zou het evenwicht spoedig weer hersteld zijn. Maar de ongunstige stand der valuta, de werk loosheid in vele bedrijven, de hooge belas tingen (die helaas niet met de daling mee gaan) zijn allemaal oorzaken, die deze mo gelijkheid te niet doen. Het is wel duidelijk, dat wat de één wint een ander moet verliezen en het publiek profiteert momenteel, ten koste van de ont wrichting van het zakenleven. Want daar gaat het naar toe, tenzij er wonderen gebeu ren. De crisis, die langverwacht werd, is thans ingetreden -eb eischt meedoogenloos haar offers. De consument zal goed doen thans te koo- pen en veel te koopen, want het is onvermij delijk, dat de prijzen zullen stijgen ofde konen zullen moeten dalen. In Amerika ziet men dit reeds gebeuren en 't is begrijpelijk. In ons land sluiten reeds vele fabrieken of werken op halve kracht; honderden arbeiders komen op straat te staan, de ondersteuning is niet voldoende, de weerstandskassen raken uitgeput en dan is «r maar één middel: genoegen ne men met minder loon. Dat het ook hier te lande in deze richting gaat, blijkt wel -uit de plannen der Scheep vaartmaatschappijen „Noord en Zuid" te Amsterdam en Rotterdam. Deze hebben het plan opgevat om in deze steden en vermoedelijk ook hier, winkels te gaan stichten, waar alle artikelen, die onder de rubriek noodzakelijk levensonderhoud ressorteeren, zullen Worden verkocht bene den de prijzen van het particuliere bedrijf. Een kapitaal van vijf millioen moet reeds zijn bijeengebracht en binnenkort zullen de plannen worden uitgevoerd. Het is bekend, dat het tegenwoordig in de .Scheepvaart" ook al mis is en dat de bui- tenlandsche concurrentie door de hooge loo- nen van het personeel niet voldoende kan worden bestreden. (Dit zal misschien pok het geval worden met het visscherij-bedrijf, b.v. te IJmuiden, dat groote schade kan on dervinden van de geweldige plannen, die men te Emden smeedt). Ook hier is maar één middel, verlaging der loonen, en deze wil men nu vergemak- kelüken en aannemelijk maken door, kunst matige prtjsdrukklng. Komen de plannen tot uitvoering, dan zal de toestand voor het vrije bedrijf on vooral voor den -industrleelen en handoldrijvenden middenstand zeer bedenkelijk warden; het aantal slachtoffers zal nog grootor worden, wat zich natuurlijk later weer wreekt. De voorstanders van klassenstrijd tot het uiterste kunnen nu juichen: hier verdelgt het groot-kapitaal den middenstand. Waar heft heen moet weten we niet; de tijd zal 't leeren. Zeker is het, dat groote vreug de over de prijsdaling op rijn minst voor barig is. Alles streeft naar uitbreiding tegenwoor dig en niets is groot genoeg, vooral als het een overheidsbedrijf of ndienst is. Deze indruk zou men krijgen als men op- pervlakking 'n rijks- of gemeente-begroeting beschouwt. Soms ia het inderdaad zoo, doch men is wel eens ïsit te gauw en te voorbarig met zijn oordeeLT De pers heeft er ongetwijfeld aanleiding toe gegeven, dat het publiek de hooge be lastingen voor*een groot deel wijt aan ver kwisting van Rijk, Provincie en Gemeente. In den crisistijd en ook nu nog zijn er ver schillende gevallen gesignaleerd, dikwijls met succes; het ds echter verkeerd .te mee- nen, dat uien het Staatsh uishouden met een snoeimes kan vereenvoudigen. De bezuinigingsamendementen van Mar- ohant e.a. bij de diverse 'begroetingen inge diend hebben dit duidelijk bewezen: ze wer den op een enkele uitzondering na verwor pen of ingetrokken. Men vergéet wel eens, dat ook wat de Staat of Gemeente koopt betaald moet wor den met bijna het dubbele van vóór den oor log. Bovendien breidt de bevolking zich voortdurend uit en daarmede ook de over heidszorg. Bij^ onze Gemeentebegrooting is dit o.a. aan het licht gekomen; brandweer en politie b.v. moeten steeds „up to date" blijven. Hun zorg voor de gemeenschap is zoowel preventief als repressief en een zeer verant woordelijke. Goede betaling en billijke ar beidsvoorwaarden voor het betrokken perso neel zijn daarom noodzakelijk; beide laten nog te wenschen over, al is er veel verbeterd. De- zorg voor de veiligheid van personen en goederen is echter zoo belangrijk en van zoo algemeenen aard, dat reeds herhaalde lijk de vraag is gesteld, of het Rijk deze zaak niet ter hand moet nemen en de Ge meenten van deze kostbare instelling moet ontlasten. Ook Onderwijs en Armenzorg zou den geheel Rijkszorg moeten worden. Vooral voor de politie is dit dringend noodzakelijk en bij de Justiti^begrooting is gebleken, dat de minister dezen weg al op gaat. Eenheid ontbreekt bij de organisatie der politie geheel; men heeft nu reeds: Maré- chaussée, Rjjksveldwacht, Gemeente-politie en Militaire politie, die elk voor zich wer ken. Toch zijn er nog streken van ons land, waar het politie-toezicht totaal onvoldoen de Lal Ook de bevoegdheid der ambtenaren geeft tot groote moeilijkheden aanleiding; zoo heeft een agent van politie niet zijnde on bezoldigd rijksveldwachter buiten de grenzen van zijn gemeente net evenveel in te brengen als een gewoon burger. Slechts een Politie-wet zal daarin verbete ring kunnen brengen, doch daarvoor heeft het Pariement geen tijd! Men zou gedaoht hebben, dat nu de Ge meentelijke Wasscherij te Amsterdam een fiasco is geworden, men elders wijzer zou rijn. Menvindt het echter noodig om te trachten ook hier iets dergelijks tot stand te doen ko men. Wel is de „(manier waarop" anders, doch het komt op 't zelfde neer: men steekt geld der gemeenschap in een onderneming, waarvan het beter rendeeren dan het parti culiere bedrijf niet vast staat en zelfs betwij feld wordt. Heft gebeurt tegenwoordig wel meer, dat coöperaties (hoe nuttig op zichzelf) niet meer tegen het particuliere bedrijf op kunnen, tenzij rij hun voorsprong, dividend, laten schieten. Daardoor zouden hun klanten even goed bij een gewone onderneming kunnen gaan en dan valt de coöperatie uiteen. Hier bestaat reeds sedert eenigen tijd een „Coöperatieve Volkswasscherij" (die ook door vele middenstanders wordt begunstigd). Aan vankelijk was het plan om ook hier, even als te A'dam Gemeentelijke Waschinrichtin- gen of wasahihuizen te stichten, doch B. en W. (misschien wel onder den indruk tan het Amsterdamsche fiasco en de heftige kritiek) hebben dit plan laten varen en stellen nu voor aan bovengenoemde Coöperatie onder tweede hypothecair verband van het erf- pachtsrecht, 'gebouwen en machinerieën 275.000 ter leem te geven. Afgezien van het bezwaar van onge- wenschte bevoorrechting is er nog een an der, n.1. dat in 't geheel niet vaststaat, dat de coöperatie goedkooper zal werken dan het vrije bedrijf. Er is tenminste van een zooda nige bepaling, die juist het eenigste voordeel zou geven, niets gebleken en zoo zal dus het nuttig effect nihil zijn. Daarenboven komt het ons voor, dat de tijden voor de Gemeenten al moeilijk genoeg zijn en dat het dus, vooral als er geen zeker heid bestaat, niet aangaat maar weer een drie ton nutteloos te besteden. Bovendien is het particuliere wasscherij- jedrijf hier en in de aangrenzende gemeen ten een belangrijke bron van inkomsten en middel van bestaan. Het zou dus negatieve duurtebestrijding zijn, waarvan niemand eenig voordeel heeft. LEO. GEMENGD NIEUWS. Wethouder Heijkoop voor de Rotterdam sche rechtbank. Zaterdag werd door de Roterdamsche rechtbank behandeld de belastingzaak tegen A. W. Heijkoop, wethouder van Rotterdam, niet verschenen, die geweigerd had het be schrijvingsbiljet A voor de peraoneele belas ting dienstjaar 1920 in te vullen. De belastingambtenaar verklaarde ver schillende malen daarom gevraagd te heb ben, doch (hij was telkens zeer onheusch be handeld. De wethouder had verklaard geen tijd te hebben zich met dergelijke dingen bezig te houden. De rijksadvocaat, mr. Van Dalsum, ver klaarde de strengste straf te wenschen, voor eerst omdat de wethouder van een gemeente als Rotterdam een goed voorbeeld dient te geven en verder omdat een ambtenaar van de belastingen steeds beleefd dient behan deld te worden en eiaohte 100 boete. De officier van justitie, mr. Rombaoh, oon- oonclmdeerde toewijzing van de vordering en vroeg bij niet-betaling der boete deze te ver vangen door 80 dagep hechtenis. Uitspraak 80 December. (Msb.) Schepen „wegbrengen". Ook te Rotterdam is een koopman en ree der, een iman wiens zaken tijdens en na den oorlog zeer uitgebreid werden, gearresteerd op last der justitie, verdacht van het „doen wegbrengen" van schepen. Reeds Woensdag had de aanhouding van den verdachte plaats. Het betreft hier het tot zinken brengen van een scheepje door een daarvoor gedresseerde bemanning. De lading van het scheepje alleen was reeds verzekerd voor 2V» ton, terwijl ze hoogstens een waarde van enkele duizenden had. Nog meer arrestaties zullen volgen. Een tweetal medeplichtigen bevinden zich in het buitenland. Schipbreuk. De mailboot Prinses Juliana van de sfoom- vaartmaatschapij Zeeland heelt Zondagmor gen te Vlissingen 11 opvarenden van het Gj-ieksche stoomschip Yoianda aangebracht, op zee opgepikt uit een reeds water maken de roeiboot. De Yoianda, geladen met ookes variNewoastle naar Duinkerken, was door on bekende oorzaak in zinkenden toestand ge komen en de bemanning had het schip ver laten, althans deze 11 van de 16. Het lot van de 5 anderen was hun niet bpkend. Gered zijn de kapitein, de eerste machinist, 3 ma trozen, de kok, de hofmeester, een donkey man en 3 stokers. Nadat de mannen aan boord van de mail boot waren, zag men het schip geheel in vlammen opgaan. Donker Amsterdam. De duistere elementen van de Zeedijkbuurt zijn in den nacht van Vrijdag op Zaterdag weer aan den gang geweest. Een bewoner van de Frans Halsstraat die op de Gelder- schekade liep, werd plotseling aangevallen door twee opgeschoten jongens. Zij wierpen hun slachtoffer op den grond, ranselden hem af en gingen meï zijn portefeuille, welke slechts getuigschriften bevatte, er van door. Op den Zeedijk werd een inwoner uit Heerlén aangerand door vijf personen, die hem zijn portemonnee afbapdig maakten. De buit was echter niet groot, slechts 22.50. Vier van de aanranders wisten haastig weg te komen, de vijfde, een 50-jarig vuurwerker, viel in handen van een paar surveilleerende agenten. De portemonnaie is later op straat teruggevonden, maar heft geld was er uit. Nieft goed uitwijken. In den avond van 1# Juni week iemand uit OWenholt met rijn fiets nieft goed uit, toen hem een motorrijder uit Oudesohoot van ach teren op reed. Deze trachtte nog uit te wij ken, doch een botsing volgde. De motor rijder kreeg een dubbele beenbreuk en ern stige hoofdwonde^ en wordt nog in het zie kenhuis verpleegd. Tooh kon hij Vrijdag als getuige voor de rechtbank te Heerenveen gehoord worden. Het O. M. requireerde tegen den wielrijder 14 dagen hechtenis. Moord en diefstal. Voor de arrondissements-rechtbank te Bre da stond dezer dagen terecht een 28-jarig leerling-machinist der 8. S., beklaagd, dat hij omstreeks 24 Mei 1939, onder de gemeente Roosendaal en Nispen. nabij een schaarhout- bosohje in de Kalsdonksche Made, opzettelijk Antonia van Gaans, echtgenoote van C. van den Broek, van het leven heeft beroofd, met het oogmerk van haar weg te nemen drie bankbiljetten, ieder van duizend gulden en circa driehonderd gulden aan zilvergeld. Uit het getuigenverhoor bleek, dat er een ongeoorloofde verhouding bestaan heeft tus- schen 'beklaagde en zijn slachtoffer, buiten eenig weten van den echtgenoot. Ciroa eene week vóór het misdrijf was de leerling ma chinist met Tonia van den Broek naar Am sterdam gereisd, waar de vrouw afsdheid wilde nemen van hare familie, alvorens met beklaagde er vandoor te gaan. Half Mei had Tonia de spaarpenningen van het huishou den teruggehaald van de kassiers. Op 24 Mei kwam zij bij haar schoonzuster, toonde deze drie bankbiljetten, die nader hand van 1000 gulden bleken te zijn, bene vens een jampot vol rijksdaalders. Zij verzocht haar schoonzuster en haar ei gen broer, de meegebrachte kleeren wat be ter in te pakken, omdat zij wilde weggaan meft beklaagde, die haar bij het Segersche boschje zou opwachten. Inderdaad is de vrouw in die richting ver dwenen twee maanden later werd haar lijk gevonden. Een boer, die in het schaarhouteerboschje omwoelden grond zag en dezen uiteen haal de, hoopend daar smokkelwaar verborgen te vinden, stuitte op een voet eh waarschuwde de politie. Het lijk weid herkend als dat van de vermiste Tonia van den Broek, waarna verschillende aanwijzingen leidden tot arres tatie van den man, met wien zij in verhou ding stond. Anderhalf jaar heeft de man preventief gezeten. Dr. Hulst, uit Leiden, en de kapitein apotheker Van Waegeningh, uit Breda, de den tal van onderzoekingen. Een haar, gevonden in het strottenhoofd van het slachtoffer, dat, met gekruiste bee- nen en de armen over de borst gevouwen* met het hoofd in een zak gebonden, in een kuil was verborgen en teekenen van worste ling vertoonde, geleek in alle oprichten qp haar van beklaagde. Een stukje rubber, ge vonden hij den kuil, was van dezelfde soort en paste precies aan een stukje, dat in be- 'klaagde's broekzak zat Direct na vermissing van Tonia en haar spaarduitjes deed De Graaf uitgaven van ruim drieduizend gulden. Beklaagde ontkent alles. Het O. M., waargenomen door mr. F. Oouvée, dat bewezen acht dat beklaagde dè vrouw opzettelijk van haar leven heeft be roofd, welk misdrijf gepaard is gegaan met diefstal, tjroeg eene gevangenisstraf van twintig jaar. De toegevoegde verdediger pleitte vrij spraak bij gebrek aan bewijs. Een slachtoffer van de Boisjewlki. Uit Sjanghai wordt d.d. gisteren gemeld, dat vandaar een stoomschip is vertrokken met het stoffelijk overschot aan boord van grootvorstin Elizabeth van Rusland, die in 1918 door de Bolsjewiki was vermoord. Het wordt overgebracht naar Egypte en van daar naar Palesina om in dat land te worden begraven. De grootvorstin, dié abdis was bij de Grleksche Kerk, had den wensch gekoes terd, in het Heilige Land te worden begraven Aardbevingen. De. hevige aardbeving die Donderdag aan de aardbevingswachten in vele landen van Europa is geregistreerd ook h.t.1. blijkt eveneens te zijn waargenomen aan de be- vingswiachten in de Ver. Staiten. Te West- Bromwich (Engeland) kwam de schok zóó hevig aan, dat het toestel er door werd ont zet en buiten werking geraakte. Het heeft, dat in de laatste 12 jaar geen zóó hevige schokken geregistreerd. In de provincie Mendoza (Argentinië) heeft een hevige aardschok plaats gevon den. Er'zijn 150 dooden. Automobilisme. De nvn-stop-rit van de Spyker-auto. De heer W. N, B (akker) schrijft in het jongste nummer van „de Auto": Nog steeds legt de Spyker zijn dagelijksohe marschen af, en de belangstelling in den rit neemt nog altijd toe. Een aardig staaltje daar van is het volgende: Toen op Sint-Nacolaas- avond de wagen Roermond passeerde, werd den chauffeurs door iemand, die onbekend wenscht te Wijven, namens den goeden Sint eene alleraardigste verrassing aangeboden. Het spreekt vanzelf, dat zulks doj^r het per soneel hooge lijk werd gewaardeerd. Een enkele maal heeft de wagen pech gehad. Na bijna een tienduizend kilometers te heb ben afgelegd, brak een der klepvèeren. Toen moest de motor tijdelijk worden stopgezet om een nieuwe veer in te zetten. Sedert echter volgen de ritten elkaar weder zoo regelmatig op, dat, naar men zegt, de bewoners der dor pen, welke worden gepasseerd, op het rijden van den wagen hunne klokken gelijk zetten. De motor loopt sedert weer onafgebroken en schitterend. Nadat er tienduizend leiïome ters waren afgelegd, werd door de firma Moll aan de Directie van Trompenburg een lauwer krans met linten in de nationale kleuren aan geboden. Deze heeft een dag lang den radia tor van den wagen versierd en is sedert in de toonzaal van de firma Moll opgehangen. Op Zondag 12 December werd 's middags door de Motorrijdersclub Heerlen, tijdens de halte bij Sittard, aan de bemanning van den wagen een fraaie lauwerkrans met de linten der club aangeboden. Trotsoh en fier kwam de wagen kwart over vijven te Nijmegen aan, met den krans voorop. Een alleraardigste en zeer op prijs gestelde attentie van de Heerlen- sche motorrijders! Thans is de Spyker reeds een heel eind over de helft van den voorgenomen tocht. Op de wereldkaart is de wagen nu via Kamschatka reeds een heel eind in Canada gekomen! Het is eh blijft een reuzenprestatie. De bemanning van den wagen en allen, die bij den rit betrokken zijn, houden goeden moed. Niettegenstaande het ondervonden op onthoud, hoopt men, dat de 30.000 K.M. op Oudejaarsdag zullen zijn afgelegd. Elken dag wordt nu een gedeelte van den verloren tijd ingehaald. MARINEBERICHTEN. Luitenant ter zee 3e kl. G. E. Rotgans is ter 'beschikking gesteld, zlinde bestemd om den 15en Januari an. per sa „Patria" naar Oost-lndië te vertrekken. Officier van administratie 3e kl. R. J. Brtlnner is per particuliere gelegenheid naar Oost-lndië vertrokken. De buitengewoon adelborst M.-R. P. A. Rueck wordt 1 Jan. 1921 ontheven van zijn plaatsing wegens het eindigen van den voorgeschreven oefeningstijd. De officier-vlieger 2e kl. E. E. de Jong, thans ter beschikking, is bestemd voor den dienst in Ned.-Indië, waarheen hij 8 Jan. a.s. per e.a „Jan Pietersz. Coen" zal vertrekken. De uit Oost-lndië teruggekeerde officier-ma chinist 3e kl. G. den Hertog wordt te Vlissingen geplaatst. Luitenant ter zee 3e kl. H. Th. de Booij ls ter beschikking gesteld, zijnde bestemd 15 Jan. a.s. naar Oost-lndië te vertrekken. Voor uitzending naar Oost-lndië in de maand Maart 1921 komen in aanmerking Oppertorpedist P. van den Broeke; jmachine- antdrtjver-majoor G. Broggel en id. W. J. Bitter; sergeant-machinedrijver M. Arendse en id. C. J. Schaap; sergeant-konstabel K. S. de Jong; boots man N. C. Pietersen en id. H. van Buren; schrij ver-majoor J. J. de Ruijter; sergeant-timmerman P. A. Hillerström en id. H. F. Verschuur; botte lier-majoor J. Geelhoed; sergeant-ziekenverpleger J. J. Altmuller; benevens 3 sergeanten-hofmeester en 2 sergeanten-kok en 70 korporaals en man schappen. Als reserve zijn aangewezen: machinedrijver-majoor J. H. van der Hilst; ser geant-konstabel H. Brouwer; sergeant-torpedo maker J. B. Kleinpaste; sohrijver-majoor A. fe Boekhorst; sergeant-timmerman P. Vis; sergeant bottelier G. H. van den Berg. Voor uitzending naar Oost-lndië met het s.s. „Vondel" op 5 Februari 1921 zijn aangewezen: machinedrijver-majoor P. T. Minneboo en ld. L. M. de Waal; schipper P. W. Erkelens; schrijver- majoor W. van Klaveren; sergeant-seiner A_ Lui- ting; sergeant-konstabel H. Trietsch: sergeant- hofmeester A. E. de Boever; sergeant-kok A. J. Storm; benevens 35 korporaals en manschappen. Als tramsportcommandant zal de machinedrijver- majoor Minneboo optreden. Voor uitzending, naar Oost-lndië met het s.s. Prins der Nederlanden" op 19 Februari 1921 zijn aangewezen: torpodomaker-majoor J. Thurkow; schipper M. Monteneij en id. J. Appelman; torpedist-majoor H. Brouwer; konstabel-majoor J. Brandhoff; ser geant-torpedomaker G. Dekker; sergeant-konsta bel K. van der Linde; sergeant-ziekenverpleger H. Welp; sergeant-machinedrijver D. Swanerveld; id. W. C. KraaLi; bootsman J. C. van der Kamp; sergeant-hofmeester F. W. Taanman; id. C. J. D. Koch; sergeant-kok H. J. Galavazi; id. M. Mater- num; benevens 40 korporaals en manschappen. Als transportcommandant zal optreden de tor pedomaker-majoor J. Thurkow. Voor <beide transporten worden als reserve aan gewezen:* machinedrijver-majoor G. Broggel; torpedoma ker-majoor A. Provily; sergeant-konstabel K. S. de Jong; bootsman N. C. Pietersen en id. H. van Buren. OOST-IN DIE. Vergund om naar Nederland terug te koeren aan den kaïpiteln-luitenant ter zee N7 Maats; ge plaatst bij de mar. kazerne Oedjoeng, de kapitein per se. „Patria" van den Rott. Lloyd naar Oost ter zee C. D. de Haas; 'op Hr. Ms. Tromp, de lui tenant ter zee 8e kl. W. van Lier. LEGERBERICHTEN. De liohting 1921. De Minister van Oafrlog heeft onder dagteeke nlng van 17 Dec. de volgende olroulalre gericht tot do burgemeesters Behoudens onvoorziene omstandlghodon zullen, althans aanvankelijk, slechts 15.000 man (Inplaats van 23.000 Red.) van de liohting 1921 worden ingelijfd. Zoedra u de lijeten, bodooki in art. 41 van het Militiebeslult II van den Commissaris der Konin gin, ontvangt, gelieve u de kennisgevingen aan de lotelLngen, bedoeld in het derde lid van dit arti kel, gtheel in gereedheid te brengen, doch deze kennisgevingen, niet eerder aan de betrokken personen uit te reiken of toe te zenden, alvorens u daartoe van mij nader bericht hebt ontvangen. Zij het ten overvloede, moge ik onder uw aan dacht brengen, dat op deze kennisgevingen een mededeeling behoort te worden gesteld, dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat zoowel de bestemming (korps en garnizoen) als het tijdvak van inlijving nog verandering kunnen ondergaan, in welk geval een nieuwe kennisgeving zal wor den toegezonden. Voorts verzoek ik u om op de wijze, die u het meest doeltreffend acht, reeds thans zonder ver wijl bekend te maken, dat behoudens onvoorziene omstandigheden de inlijving van de eerste ploegen der liohting 1921 niet vóór 16 Febr. 1921 zal plaats hebben. Van bovengenoemde 15.000 man zijn 700 be stemd voor de zeemilitie, 6277 voor het wapen der inf., 439 voor de wielrijder.-', 207 voor ziekenverpl. en 491 voor ziekendrager, 160 voor de pontonniers, 118 voor de torpedisten, 977 voor het reg. genie troepen, 1334 voor de cavalerie, 1028 voor de be reden artillerie, 3269 voor de onbereden artillerie (ve.-ting-artillorie, enz.). Ten aanzien van de be schikbaarstelling van administratietroepen voor de Luchtva&rtafdeeling, de cavalerie, de motor- afdeeling, en voor de verschillende inrichtingen van onderwijs en andere bijzondere inrichtingen, zullen te zijner tijd door den Minister van Oorlog nadere bevelen worden gegeven. Overnachten buiten de kazerne. In den vervolge kan in alle garnizoenen aan de militairen worden vergund buiten de kazerne te overnachten op grond van onderstaande regeling. De toestemming tot overnachten buiten de kazerne is een gunst, welke alleen gegeven wordt bij goed gedrag en goede plichtsbetrachting na een ver bluf onder de wapenen van minstens één maand. De vergunning wordt alleen verleend om in het huis van de ouders of de voogden te overnachten: roestemming van ouders of voogden is hiervoor vereiecht. Aan gehuwde verlofsmilitairen kan g" durende hun verbljif onder de wapenen vergunning verleend worden om in het huis van hun gezi 1 te overnachten. De vergunning onthef' van geer. en kelen dienst. De vergunning mag geen vermin derde dienstprestaties of onvoldoende verpleging tengevolge .hebben. De militairen, aan wio de ver gunning is verleend, zijn vrijgesteld van het mor gen- en het avondappèl, doch moeten op een door den commandant te bepalen tijdstip vóór den aan vang van den dienst bij het betrokken onderdeel aanwezig zijn. Aan heil kan vrijstelling van de menage wonden verleend, onder toekenning aan soldijgenietenden van de vastgestelde vergoeding wegens gemis van levensmiddelen. De comm. off. kan voor allen of voor een gedeelte (alsdan bij toerbeurt) de vergunning intrekken, Indien dit in het belang van den dienst of van het handhaven van orde en veiligheid noodig is. Kwartierzieken en zij,-die wegens ongesteldheid vrijgesteld wor den van een of anderen dienst of na verrichten dienst rust in het kwartier moeten houden, als mede zij, die onderworpen zijn aan straf, mogen van de vergunning geen gebruik maken en blijven gedurende bedoelde tijdperken in de kazerne over nachten; zij worden zoo noodig wder in de me nage opgenomen. Voor het buiten de kazerne overnachten zal geen enkele vergoeding van het Rijk kunnen gevorderd worden, dus ook niet in geval van ziekte voor geneeskundige behande ling, medicijnen, versterkende middelen, enz. Verder zijn bepalingen vastgesteld hoe te han delen bij ziekte, enz. STOOMT AARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Batoe arr. 17 Dec. v. A'dam te Hamburg. Jan Pietersz. Coen arr. 19 Dec. v. Batavia te A dam Vondel vertr. 15 Dec. v. Batavia n. A'dam. Bawean, uitr., pass. 14 Dec. Perim. Boeroe, thuisr., pass. 18 Dec. Gibraltar. Bengkalis, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Port Said. Celebes, v. Saigon n. A'dam, vertr. 13 Dec. v. Co lombo. Rembrandt, thuisr., pass. 16 Dec. Perim. Sumatra, uitr., arr. 18 Dec. te Port Said. Batjan, uitr., arr. 19 Dec. te Genua. Rotterdamsche Lloyd. Goentoer, thuisr., vertr. 10 Dec. v. Padang. Arakan vertr. 17 Dec. v. Portland (O.) n. Ver. Kon. Buitenzorg, v. R'dam 1. v. Antwerpen n. Batavia, pass. 19 Dec. Vlissingen. Medan, v. Tjilatjap n. Liverpool, pass. 18 Dec. Ésuez. Patria, thuisr., vertr. 19 Dec. v. Suez. Rindjani, thuisr., pass. 18 Dec. Pantellarla. Sindoro, uitr., arr. 19 Dec. te Southampton. Madioen, uitr., vertr. 17 Dec. v. Suez. Merauke, uitr., pass. 16 Dec. Perim. Samarinda, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Port Said. Kon. Hollandsche Lloyd. Delfland, uitr., vertr. 19 Dec. v. Lissabon. Brabantia, thuisr., vertr. 18 Dec. v. Las Palmas. Gaasterland, v. A'dam n. N.-York, pass. 20 Dec. Lizard. Gelria arr. 18 Dec. v. A'dam te Buenos Ayres. Kennemerland arr. 19 Dec. v. N.-York te A'dam. Limburgia, uitr., vertr. 19 Dec. v. Vigo. Hilversum, thuisr., vertr. 15 Dec. v. Bahia. Ootmarsum, uitr., arr. 16 Dec. te Montevideo. Salland, uitr„ arr. 16 Dec. te Montevideo. Kon. West-Indische Maildienst. Hector, v. A'dam n. d. Wk. v. Zuid-Ainerlka. pass. 17 Dec. Dungeness. Almelo arr. 20 Dec. v. Hamburg te A'dam. Calypso vertr. 18 Dec. v. Port Limon n. Port Tampa. Prins Frederik Hendrik arr. 19 Dec. v. A'dam te Cuihaven. Aöhilles vertr. 16 Dec. v. Paramaribo n. Pernam- buco. Amor arr. 19 Dec. v. Paramaribo te Havre. Commewyne, uitr., pass. 19 Dec. Ouessant. Haarlem, v. A'dam n. Guayaauil, vertr. 15 Dec. v. Curacao. Helder, v. Iquiquo n. Bilbao, vertr. 16 Dec. v. Curacao. HollandAmerika Lijn. Schiedijk, uitr., pass. 14 Dec. Perim. Kinderdijk arr. 18 Dec. v. San Francisco te R'dam. Nieuw-Amstordam, v. R'dam n. N.-York, pass. 17 Dec. Cape Race. Rotterdam, v. N.-York n. R'dam, arr. 21 Dec. te Plymouth. Beukelsdijk arr. 17 Dec. v. R'dam te Hamburg. Rotterdam, v. N.-York n. R'dam, aar. 19 Dec. te Plymouth. Stadédijk, v. R'dam n. N.-York, pass. 17 Dec. Li zard. Themisto arr. 16 Dec. v. R'dam to Savannah. Ziildijik, v. Newport-Newa n. R'dam, pass. 19 Doe. Cape Race. Zuiderdijk «ut. 18 Dec. v. R'dam te Santiago de Cuba. Callisto, v. R'dam n. Savannah, pass. 18 Dec. Dover Sloterdijk vertr. 17 Dec. v. PhiladeLphia n. Boston. Holl. O.-Azië Lijn. Kangean, thuisr., vertr. 14 Dec. v. Hongkong. Aldemarin, uitr., pass. 17 Dec. Ouessant. HollandBritsch-Indië Lijn. Aldebairtin, uitr., vertr. 13 Dec. v. Colombo. Ridderkerk arr. 19 Dec. v. Hamburg te R'dam. IJeseldijk, uitr., vertr. 18 Dec. v. Hamburg. JavaNew-York Lijn. Karimoen, v. N.-York n. Java, vertr. 15 Dec. v. Colombo. Djember, v. N.-York n. Java, pass. 19 Dec. S. Abdullah. Karimata, v. Java n. N.-York, vertr. 19 Dec. v. Padang. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Antenor, v. Batavia n. A'dam, pass. 18 Dec. Gi braltar. Agapenor, v. Japan n. A'dam, vertr. 15 Dec. v. Shanghai. Keemun arr. 18 Dec. v. Japan 1. v. Londen te R'dain Theseus, v. Japan n. A'daan, arr. 11 Deo. te Sin gapore. Promotheus arr. 15 Dec. v. A'dam te Batavia. Atreus, v. Japan n. A'dam, pass. 18 Dec. Perim, Neleua, v. Japan n. A'deun, pass. 14 Dec. Portin. JavaChinaJapan Lijn, Borneo, uitr., vertr. 14 Deo, v. Hongkong. Tiltaroeiu vertr. 17 Dec. v. Melbourue u. Java. Tjileboet vertr. 17 Dec. v. Kobu u. Batavia. Holland—Australië Lijn. Marken, thuisr., vertr. 18 Dec. v. Suez. Java Pacific Lijn. Tjlsondari arr. 14 Deo. v. San Franclsoo te Bat. HollandAfrika Lijn. Wieringen, uitr,, pass. 19 Dec. Vlissingen n. Ant werpen. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelstroom uitr., arr. 19 Dec. te Las Palmas. Drechterland, thuisr., vertr. 16 Dec. v. Las Palmas Drechtstroom vertr. 11 Dec. v. Dakar n. Las Pal mas. Ganyimedes vertr. 13 Dec. v. Accra n. Conakry. Hercules vertr. 12 Dec. v. Lagos n. Teneriffe. Mont Blanc, qitr., arr. 12 Dec. te Hamburg. Texel stroom vertr. 11 Dec. v. Duala n. Acora Waaletroom vertr. 15 Dec. v. Monrovia n. Gr. Bassam. HollandZuid-Afrika Lijn. Nieuwe Maas, uitr., vertr. 17 Dec. v. Algoabaai n. East-London. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Procyon, thuisr., arr. 17 Dec. te St. Vincent. Miraoh ve^tr. 19 Dec. v. Bremen n. Hamburg. VISSCHERIJBER1CHTEN 17 Dec. Aangebracht door garnalenvisschers 1700 K.G. gekookte garnalen p. K.G. 0.36 k 0.50. 18 Dec. Door garnalenvisschers: 5200 K.G. ge kookte garnalen p. K.G. ƒ0.30 a 0.43. 20 Dec. Door 1 korder: 70 middeltongen p. stuk ƒ0.65; 20 kleine tongen p. stuk ƒ0.20; 1 tarbot 8.50; 2 kisten gr. midd. sohol p. kist ƒ30; 2 kisten kleine schol p. kist ƒ12; 1 motorbotteT: 2 kisten schar p. kist ƒ6; 1 motorbotter: 4 kisten sohar p. kist 6; door 1 garnalenvisscher: 460 K.G. gekookte garnalen p. K.G. 0-34. MARKTBERICHTEN. Broek op Langendijk, 20 December. Grove uien ƒ6.607.20; peen ƒ3.50; roode kool 4.706.30; gele kooi 3.70—5.90; wrtte kool 4.205.70: alles per 100 K.G. t Purmerend, 21 December. 6 stapels fabriakskaas p. 50 K.G. f 67; 5 stapels boerenkaas p. 50 K.G. f68, R.M. f71; 1 stapel middelbare p. 50 K.G. f70; 1080 K.G. boter p. K.G. f3 k 3.10; 435 runderen: 350 vette p. K.G. f 1.40 k 1.90; 79 melke en gelde f240 k 500 i 6 stieren; 23 paarden f200 k 400 33 vette kalveren •p. K G. f2.50 a 2.80; 113 nuchtere id. p. stuk f30 k 70; 377 vette varkens p. K.G fl.20 k 1.40; 73 mager" id. p. stuk f58 a 78; 119 biggen p. stuk f27 k 37; 1114 schapen f30 k 85; 39 bokken; 118 ganzen f 10; 32 zwanen f 17v kipeieren p. 100 st. f 17 k 18.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1920 | | pagina 4