82 ..144 124 207 50 264 197 E G 32 H 50 191 96 74 J 241 K 78 249 L 288 156 21 M 201 204 O 232 P 179 R s 105 141 262 327 346 T 37 187 260 V 153 W 244 215 Petroleum op het zee-oppervlak. «„Overwerk"... In de gevangenis! N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming. Telef. No. C. ADRIAANSE, lOQ Maison VAN ALPHEN, Dijkstraat 34, Filiaal: KONINGSTRAAT 47, B P. BANDSMA, Zwaanstraat, W. BIERENBROODSPOT, Spoorstraat 87-88, C. DE BOER Jr., Koningstraat 29, H. J. J. BUISMAN, Braewaterstraat. c A. C0LT0F, Keizerstraat, H. L. ELTE, Koningstraat, T. C. G0VERS, Kanaalweg, 1. GRUNWALD, Kanaalweg, Keizerstraat, „HELDERSCHE COURANT", M. L. HEIJLIGENBERG, Spoorstraat, Firma W. HEIJMAN, Hoofdgracht, Qebrs. H00GERDUIJN, Middenstraat, Stoom-Melkinrichting „JONG HOLLAND", A. TEN KLOOSTER, Ass.-Apoth., C. KIESEWETTER, Kanaalweg 174. J. KRAAK, Molenstraat 186, f 36 Telef. No. Firma P. J. LAFÈBER, Zuidstraat. G. JOH. VAN DER LEE, Spoorstraat 106. Firma R. Th. LUIJCKX, Weststraat 61. BERNH. MEIJER, Kanaalweg 97. BERNH. MEIJER, Spoorstraat ^46. A. C. OOSTENDORP, Langastraat 29. Garage W. PRINS, DE RIDDER—MEIJER, Ass.-Apoth., Spoorstr. 124. 204 P. SCHAGEN, Oostsl.str. of 2e Vroonstraat 98. „SEMPERFLORENS", Koningstraat. HELDERSCHE VLEESCHHAL, Spoorstraat (Gebrs. SLIKKER). Firma A. J. SCHAAP, Loodsgracht. Garage SCHULMAYER. THIJSSEN, Spoorstraat. Hotel Café-Restaurant „DE TOELAST". C. TROOST, Spoorstraat. C. VIS, Kanaalweg. firma H. WITSENBUR0, Hoofdgracht. mwm Burgerlijke Stand der gemeente Helder, mn 10 en 11 Februari 1921. GETROUWD: J. van der Wiele en N. Smit. H. Beüor en E. Verblauw: J. Abbenes en C. God- deke; A. Beneker en A. Dijkshoorn; J. G. Wel beo-gen en J. Graaff. BEVALLEN: J. Vader-Doorn, z.; A. G. MAeldijk- Vensluia, d.; B. Bruijn-Nioboer, z. MARINEBERICHTEN. Do off.-maeh. D. Hou/töiuleen, aangewezen woor den dienst in Óoet-Indlië,' zal 5 Maart a.e. zijne be- etemming volgen met ihet s.a. Prdnsee Joüiana, van de Mij. Nederland. De Adelborst le kl. H. M. R. F. W. Groet van Ht. Ms. Atjeih wordt 11 Febr. 1921 geplaatst aan ibooad Hr. Ms. Z. 8. Door den Min. van Miar. zijn de vólgende mu- tatiën gelast: Luit. t. z. le kl. H. J. Hartkamp, thans ter besoh te Vlissingen. Met 14 Febr. geplaatst aan boord Hr. Ms. Gelderland en 15 Febr. belast met den dlienst als le off., Lult. t. z. le kl. W. Brandt van Hr. Ms. .Gelderand, met 15 Febr. gepaatst In do Marinekazerne te Willemsoord en 16 Febr. d.a.v. belast met den dlienst van le off., Luit t. z le kl. C. Meijer, van de Marinekazerne Willems oord met 16 Febr. geplaatst in de Onder-zeedienst- kazerne als le off., Luit. t. z. le kl. H. A. Gregory. van de Onderzeedienstkazeme met 16 Febr. ge plaatst bij bot Kon. Inet. voor de Marine teneinde ziieh voor te bereiden voor de betrekking van off. instr. in Zeevaartkunde, Oceanografie, Meteoro logie en Sterrenkunde. Luit. t. z. 3e kl. F. L. Bon man van den Radiodienst te Amsterdam met 1( Febr, geplaatst bij de M. L. D, (Vliegkamp Kooij). Opgave van overgeplaatste onderoffiecieren der Zeemacht: Op 24 Febr. 1921: schipper D. Shrietiaril van. Wachtschip Willemsoord naar Zeehond; sexg.-ma- cMnedr, L. Dekkers en J. M. Ober van Van. Speiik naar Zeehond. Op 1 Maart 1921: Serg.-schr. F. Wouters gepl. op het bureau van den Intendant der Zeemacht te Willemsoord; serg.-konst. P. A. Verhoef van Gel derland naar Wachtschip Willemsoord; aeig.-ana- ohinedr. F. N. Bleeker van Van Speijk naar On der zeedienst Vlissingen. LEGERBERICHTEN. Examen reservekader. Door den Insp. der Inf. is bepaald: De adsp.- vaandrigs, die tenminste 50 dagen onder de wa penen zijn geweest en den militairen wintercur- sus 1920—1921 hebben gevolgd, behiooren op 15 April a.s. in aanmerking te worden gebracht voor den rang van res.-korp. De adsp.-vaamdxigs, die nog geen 50 dagen werkelijken dienst hebben verricht, kunnen den rang van res.-korp. eerst bereiken tijdens hun eerstvolgend verblijf onder- die wapenen. De res.-korporaals en ree.-aerg., die ais zoodanig ten minste 60 dagen onder de wapenen zijn ge weest, of als korp. reept. serg. bijden vrijw. land storm hebben gediend en den militairen wiruter- cursus hebben gevolgd, kunnen deelnemen aan het examen voor res. serg. respect, vaandrig. Het examen voor res.-serg. zal, voor de provin cie Noord-Holland, plaats vinden te Amsterdam; De geslaagden zullen met 1 Mei bevordred wor den tot res. sergeant. Het examen voor vaandrig heeft plaats bij de derde school voor veriofsofficieren te Breda. Res. Korp. en res. serg. die als zoodanig neg geen 60 dagen werkelijken dienst hebben verricht en ook niet afkomstig zi.jn van den vrijwilligen landstorm, kunnen eerst tijdens htm eerstvolgend verblijf onder de wapenen aan het examen deel nemen. Regeling verhuiskosten. Te rekenen van 1 Febr. 1921 is bepaald: Aan militairen, niet behoorende tot het verlofspers. kan, wanneer zij in het belang van den denst worden verplaatst of moeten verhuizen, behalve de tegemoetkoming voor de kosten van, overgren- ging van den inboedel, de reiskosten van den militair en zijn gezin, enz., worden toegekend eene vaste vergoeding ten behoeve vam alle andere kosten van de varhuizng, en wel ad 6 ten honderd van het bedrag der jaarwedde, welke dó militair op den datum, waarop hij ver plaatst wordt of verhuizen moet, geniet, welk be drag tot 1I i ten honderd wordt teruggebracht, als bij geen huishouding heeft. Werklieden op tarief of abonnement worden in dit opzicht berekend als of zij óp vast jaarloon dienden. Medegeven yan ledergoed bijgroot-verlof. De vastgestelde regeling monens het bij ver trek met 'groot-verlof aan militairen medegeven van ledergoed geldt mede voor het reservekader en voor het reservepersoneel beneden den rang van officier. Nieuw-Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 10 Febr. Cape Race. Andijk, v. Rdam n. New-Orleans, pass. 7 Febr. St. Michaele. Oaliisto, arr. 11 Febr. v. Savanmah te R'dam. HollandBritsch-Indië Lijn. Sohledijk, thuisr., arr. 11 Febr. te Amtwerpen. IJseldijk, thuisr., axr. 6 Febr. v. R'dam te Rangoon. Goj-redijk, uli.tr., pass. 10 Febr. Gibraltar. Ridderkerk, uitr., arr. 7 Febr. te Kurrachee. St. Aiugustin. Abbey, uitr., pass. 10 Febr. Vliesim- gen n. Antwerpen. Holl. O.-Azië Lijn. Boeroe, uitr., vertr. 10 Febr. v. Lissabon. Ameland, thuisr., vertr. 5 Febr. v. Shimonosekl, Holland—Afrika Lijn. Delft, uitr., pass. 10 Febr. Kaap Carvoeiro. HollandWest-Afrika Lijn. Pollux, thuisr., vertr. 28 Jan. v. Sao Thome. Triton, uitr., vertr. 8 Febr. v. Bordeaux, Waalistroom, thuisr.. vertr. 8 Febr. v. Bordeaux. Texelstroom, arr. 10 Febr. v. Hamburg te A'dam. Holland—Zuid-Afrika Lijn. Wieringen, uiiitr., arr. 4 Febr. te Beira. Jagersfontein, thuisr., vertr. 8 Febr. v. Piot Eli zabeth. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Afloer, arr. 11 Febr. v, Bremen te Hamburg. A'lphard, uitr., pass. 10 Febr. Fernandio Noronha. Merak, uitr., pass. 7 Febr. Ouessant. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Eurymedon, v. Japan n. A'dam, vertr. 5 Febr. y, Port Said. Ision, v. Japan n. A'dam, vertr. 6 Febr. v. Hong kong. gapenor, arr. 10 Febr. v. Japan, 1. v. Londen te Adam. Eurybates, v. A'dam n. Batavia, pass. 8 Febr. Perim. Rhesus, v. Japan n. RViam, arr. 10 Febr. te Suez. SarpedJon, vertr. 11 Febr. v. A'dam n. Batavia. Java—New-York Lijn, Turbina, v. New-York n. Java, pass. 9 Febr. Gi braltar. Peleus, v. New-York n. Java, pass. 9 Febr. Gi braltar. Eurylodhus, v. Batavia a. New-York, pass. 10 Febr. Gibraltar. Veendijk, vertr. 10 Febr. v. New-York n. Java. Java—Bengalen Lijn. Calcutta, vertr. 7 Febr. v. Singapore n. Batavia. VISSCHERIJBERICHTEN. 10 Februari 1921. Aangevoerd door'15 kordons: 40 tongen p. stuk 0.90; 215 mflddeltongen p. stuk 0.60; 55-kl. tongen p. stuk 0,20; 3 tarbotten p. stuk 58; 70 roggen p. stuk 1.20; 4 kisten zetschol p. kist 19; 62 kisten kl. schol p. kist 1011; 22 kis ten schar p. kist 6.507.50; 7 kabeljauwen p. stuk 3.50—4; door 'garnalen'vissohers; 705 K.G. gekookte garnalen p. K.G. 0.25—0.31; door trek kers 3 tal haring p. tal 17.50—18.50. 11 Februari 1921. Aangevoerd door 10 borders: 890 middeltongen p. stuk 0.60; 220 kl. tongen p. st. f 0.20; J3 kabeljauwen p. stuk ƒ4; 14 kisten zetsohol p. kist 1820; 24 klisten kl. schol p. kist 1012: 20 bisten eohar p. kist 79; dloor trekkers: 1 tal haring p. tal 18. MARKTBERICHTEN. Broek op Langend ijk, 11 Febr. 1921. Grove uien 4.60; peen 2.308; roode bool 6.3010.40; kleinere 4.50; gele kool 6.10 9.50; kolinere 4.105.10; Deensche wdtto 6.60 6.80, allee p. 100 K.G. STOOMTAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Roepat, uiitr., arr. 11 Febr. te Hufll. Amban, uitr., pass. 10 Febr. Ouessant. Celebes, arr. 10 Febr. v. -Hamburg te A'dam. Jan Pietersz. Coen, uitr., arr .6 Febr. te Sabamg. Java, arr. 7 Febr. v. Ballik Pappan te Alhnay. Nia®, uitr., pass. 10 Febr. Gibraltar. Batoe, uitr., pass. 9 Febr. Point de Gaile. Radja, thuiisr., arr. 9 Febr. te Genua. Saleier, uitr., arr. 9 Febr. te Genua. Vondel, uitr., pass. 10 Febr. Ouessant. Rotterdamsche Lloyd. Garoet, uitr., pass. 8 Febr. Perim. Kawii, arr. 6 Febr. v. R'dam te Batavia. Ternate, vertr. 10 Febr. v. Hamburg n. RVlöm. Maflang, thuisr., vertr. 10 Febr. v. Marsedlle (verb.) Goentoer, uitr., pass. 9 Febr. Pamtellaria. Kon. Hollandsche Lloyd. Hilversum, uitr., arr. 9 Febr. te Pernambuoo. Zeeflandlia, v. A'dam n. New-Orleans, arr. 10 Febr. te Vera Cruz. Kon. West-Indische Maildienst. Almelo, arr. 9 Febr. v. Arica te Tocopilla. Bacahus, vertr. 9 Febr. v. San Juan n. A'dam. Berenice, vertr. 5 Febr. v. New-York n. Jacmel. Haarlem, vertr. 9 Febr. v. Antofagosta a. Mexil- km.ee. Hebe, vertr. 11 Febr. v. A'diam n. Paramaribo. Oranje Nassau, thuisr., pass. 8 Febr. Flores. Ardover, v. A'dam v/d Wk. v. Zuid-Amerika, arr. 11 Febr. te R'dam. Minerva, vertr. 9 Febr. v. Kingston n. Saibin-o. Mierope, v. W-est-Indië n. Londen, pass. 10 Febr. Duigen ess. Kon. Pakotvaartmaatschappij. Houtman, arr. 9 Febr. v. Batavia te Sydney. Lematang, vertr. 9 Febr. v. Adelaide n. Java. Holland—Amerika Lijn. Maartensdijk, vertr. 9 Febr. v. Vera Cruz n. Tampioo. Stadedijk, v. R'dam n. Baltimore, pass. 11 Febr. Dover. Warszawa, vertr. 10 Febr. v. EanzLg n. R'dam. Het stoken met kolenpoeder. Voor 't gezelschap „Leeghwater" te Delft, heeft Donderdagavond1 prof. Ir. I. FrShco, chef van den Dienst en Materiaal der Ne- derlandsche Spoorwegen een voordracht ge houden over bovenstaand onderwerp. Het stoken met -kolenpoeder, aldus spr., is zeer op den voorgrond gekomen gedurende de laatste jaren. Dit houdt verband1 met het brandstofvraagstuk. Gedurende de oorlogs aren hebben verschillende bedrijven ziöh met een kleine hoeveelheid brandstof moeten aehelpen. Van „groorten invloed was ook de enorme Stijging van den fcoleniprijs n.1. van 10 per ton in 1914 tot f 70 f 80 per ton tijdens den oorlog. De invoer van kolen daal de van 13 millioen ton tot 1 millioen ton. Men was düs aangewezen op minderwaardige brandstoffen met weinig verbrandingswaar- de. Van verschillende middelen werd gebruik -gemaakt om deze minderwaardige brandstof te verwerken. Spr. noemt o.a. de toepassing van traproosters en geforoeerden trek; deze werd verkregen door den schoorsteen te ver- hoogen. 't Nadeel was, dat de verbranding zeer onvolkomen .geschiedde. Hieraan werd tegemoet gekomen dopr gebalanceerden trek, de druk onder 't rooster werd daardoor even hoog en de drukking op, het vuur werd tot 0 gereduceerd. Ook werden automatische sto kers ingevoerd waarbij de arbeider werd ver vangen door de machine. Vervolgens gaf spr. een overzicht van de verhrandingswaarde van verschillende brand stoffen bjj volkomen verbranding. Aan de hand van een grafische voorstelling toonde spr. aan dat het kolenverbruik door locomo tieven van 1913 tot 1920 een steeds stijgen de lijn vertoont, hoewel die snelheid der loco motieven steeds kleiner is geworden. De in dustrie verbruikte in 1919 61 de brandstof fen, de spoorwegen 11.7 terwijl 27.3 voor de huisbrand noodig was. In Brazilië werden in 1917 de eerste proe ven genomen met het stoken van kolenpoe der. In dat land zijn de brandstoffen zeer slecht. Bij onderzont bleek bet, dat slechte verpoederde kolen bij verbranding een zeer gunstig rendement opleverden.De Brazili- aansche regeering bestelde als proef in Amerika een 10-tal locomotieven, die zij deed inrichten voor het stoken met kolenpoeder. Deze machines voldeden schitterend, men was zoo enthousiast, dat onmiddellijk 250 locomotieven werden nabesteld. In Nederland hoorde men wel van uit de verte over de nieuwe uitvinding, dooh we gens de gebrekkige oomimunicatie en het ge brek aan litteratuur op dit gebied was men geheel op eigen proefnemingen aangewezen. Een Maastrichtsohe fabriek bleek te zijn in- gerioht voor het stoken met kolenpoeder, doch bij een bezoek bevond men, dart van de daar gebezigde methode van verbranding niet veel voor de industrie in 't algemeen was te verwachten. Besloten werd tot het maken van een kleine proefinstallatie te Utrecht. Met behulp van zeer weinig kost bare materialen werden verschillende ovens geconstrueerd. Betrekkelijk spoedig werd een vrij gunstig resultaat verkregen. Het verpoederingsproces heeft plaats als volgt: de steenkolen komen in een breek- maohine, een electromagneet zuivert de kolen van ijzeren voorwerpen. Een stel walsen wrijft de kolen daarna fijn. Vervolgens gaat alles in een molen, die de kolen verpoedert. Slechts de poeder, die gaat door een zeef van 6400 mazen per cMV is voor verbranding geschikt. Eerst moet de poeder gedroogd worden, een hooger vochtgehalte dan 1 is niet toelaatbaar. Behalve steenkolen zijn ook bruinkolen en turf geschikt om in poe- dervorm verstookt te worden; cokes is bijna niet bruikbaar, dit spreekt haast van zelf, daar de vluchtige stoffen er zoo goed als geheel zijn uitgehaald. Voor het verstoken van turfpoeder is een rboster met een zacht brandend vuur noodig. Voor het verpoede ren van kolen bestaan verschillende soorten molens met een capaciteit van 4 tot 6 ton per uur. In Amerika moet reeds een installa tie zijn gemaakt om verpoederde kolen te verbranden zonder droging. Opmerkelijk is hert, dat bij langzame ver branding van kolenpoeder grooter hitte wordt verkregen dan bij snelle verbranding, vandaar dat men de verbrandingsruimte vrij groot moet nemen. Er zijn verschillende methoden om kolen poeder naar de stookinrichting te transpor teeren, men gebruikt daarvoor transport- schijven, schroeven, ook wel buizen, de poe der wordt dan vermengd met samengeperste lucht. Voor het verbranden van 1 K.G. kolen poeder is 3 M3 lucht noodig zoodat gevaar voor ontploffing uitgesloten is. In Amerika gebruikt men reeds kolenpoe der voor huishoudelijke doelednden. De poe der wordt daar in vaten thuis bezorgd. Mi- niatuurtoestellan zijn reeds in gebruik. ^jloewel het stoken van kolenpoeder enorm voordeel geeft, moet er rekening imiee gehou den worden dart er arbeid noodig is om de kolen te verpoederenmet het drogen van de kolen gaat 2% verloren en met hert malen 4%, bovendien moeten de benoodigde machi nes worden afgeschreven. Het stoken van kolenpoeder op de loco motieven geeft zeer belangrijke voordeelen, men is onafhankelijk van de soort dier kolen, die locomotief is binnen een half uur bedrijft vaardig, na afgelegde reis kan het vuur on middellijk gedoofd worden, een langere weg kan worden afgelegd' zonder kolen laden, het stoken geschiedt automatisch. Er wordt geen roet gevormd, zeer ten voordeele van de stationsoverkappingen en een groote be sparing van personeel ia mogelijk. Dit alles maakt de Invoerinp' van het poederstoken op de locomotieven zeer aantrekkelijk. Spr. wijst nog op de zeer eenvoudige vul ling der tenders. Hij rekent, dat algeheele invoering van het poederstoken voor de Spoorwegen een besparing van 47% op de exploitatiekosten zal geven. De huisbrand buiten beschouwing gelaten, verwacht pref. Franoo dart hert stoken van kolenpoeder door groot-Industrie, centrales en spoorwegen voor ons land een voordeel van f 19 millioen per jaar zal opleveren. Ten slotte deelde spr. mede, dat een zee schip reeds was ingericht met een stookin richting voor het verbruik van "oederkolen. Hij eindigde tmet het uitspreken van den wensch, dat ook hier te lande hert stoken van kolenpoeder sjpoedig algemeen zal wor den toegepast. Een meniste lantaarnplaatjes verduidelijkt het gesprokene. Door het laten verbranden van verschillende soorten kolen poeder, bewees spr. de bruikbaarheid. De voordracht werd biioewoond door eeni- ge hoogleeraren, enkele groot-industrieelen en een groot aantal studenten. GEMENGD NIEUW». Salomo overtroefd! Door een Amerikaansche jury werd on langs een moeilijk geval behandeld, vertelt „Truth". In Georgia waren in een hospitaal •wee babies geboren, e enom 9.32 's morgens, en een om 9.50 's avonds. Eén van de babies stierf, dat van zekere Mrs. Garner. Deze dame ïield echter stijf en strak vol, dat' niet haar dnd gestorven was, maar dat van Mrs. Kin- head. En zij eischte dus het overgebleven kind op. De jury vond het moeilijk een be slissing te nemen en riep de hulp in van astrologen uit Oklahoma City. Deze ver klaarden, dat om 9.32 's morgens de maan in het teeken van den dood stond, terwijl de onheil-brengende planeten Uranus en Mars naderden. Om 9.50 's avonds was de maan die twee booze metgezellen echter kwijt, zoo dart aan het toen geboren kind minstens twee-en-vijftig levensjaren beschoren wa ren. Derhalve moest de baby van 9.82 dooc zjjn, en de andere in leven. De jury hielc zich aan deze uitspraak en Mrs. Kinheac behoudt de baby, of Mrs. Garners de eigen lijke moeder is of niet. Heeft het wegvloeien van petroleam uit schepen, die daarmede worden gestookt, een nadeeligen invloed op de planten- en dieren wereld der zee De vraag wordt in de „Times" aldus ge steld in verband met de toenemende ver vanging van steenkool als brandstof voor de voortbeweging van schepen, door petroleum Sir Arthur Shipley, de voorzitter van de Marine Biological Association toonde van de meening te zijn, dat hierin inderdaad een groot gevaar schuilt voor de planten en die ren in de zee, 't geen dus gespaard gaat met kans op economisch-nadeelige gevolgen van beteekenis. Het afsluiten van eenigszins be langrijke gedeelten van het oppervlak der zee door een „vette zelfstandigheid zou de kleine plantaardige organismen, die het voor naamste voedsel vormen voor de dierenwe reld, berooven van licht en koolzuur uit de lucht, terwijl aan de dieren daardoor tevens de hun onontbeerlijke zuurstof onthouden wordt. Inmiddels heeft de raad voor den landbouw en de visschery in Engeland te kennen gege ven, dat de bestaande havenreglementen streng genoeg zijn om plaatselijk nadeel te voorko men. De „Times" vertrouwt intusschen, dat een volledig onderzoek betreffende dit vraag stuk zal werden ingesteld. Toen de Basfeille nlog bestond, was een ettre-de-cachet voldoende om iemand zijn verdere leven dn een donkeren kerker te la ten doorbrengen, al was hij aan geen enkel misdrijf schuldig. Naar zijn lot werd niet ge vraagd, want wie er harop naar informeerde, stelde zich aan hetzelfde lort bloot. Maar de tijden zijn veranderd en de democratie is zelfs doorgedrongen tot binnen de muren van de gevangenissen. De Bastille niet meer, de meest bekende irransche gevangenis is nu de Prison-de- la-Santé, waarvan de directeur onlangs erva ren moest, dat ook gevangenen burgerrech ten hebben. In de Santé zaten twee gevangenen, die )eiden Martin heetten, toevallig in twee naast elkander gelegen cellen. Zij waren beiden gelegenheids-misdadigers en hadden voor ïchte misdrijven respectievelijk vier en twee maanden „op te knappen." Toen de straftijd van de tot twee maan den veroordeelde om was, werd door een misverstand de andere Martin, die vier maanden brommen moest, In vrijheid ge steld. Deze hield zich natuurlijk van den domme en maakte dat hij wegkwam. De man, die eigenlijk vrij had moeten ko men, werd door dit misverstand een week langer vastgehouden dan zijn straftijd waa Dit nu vond deze mons. Martin niet zoo heel erg. Het leven in de Santé heeft zijn lichtzijden meent hij. Méérhij had die iweek in de gevan genis gewerkt, erwten uitgezocht of bosjes hout gemaakt. En dart was wèl erg. Want onbetaalde over-uren maken, dat was het domste wat een weikman doen kon. Dat had zijn organisatie hem geleerd, en dat zou hij altijd in 't oog houden. Derhalve reclameerde hij vijftig franc voor „overwerk". Hij kreeg zijn vijftig frano. En de andere Martin, die er tuschenult getrokken was, Is nog zoek! Verbreking van trouwbelofte. Mevr. Blum, uit Arkville in den staat New Jersey, heeft den m:i 11 ionalt Kingdom Gould in rechten aangesproken, om een schadever goeding, wegens verbreking van trouwbe lofte. Volgens de dame had Gould haar ge holpen om een scheiding van haar man te krijgen. Gould had b.v. de geheime speur ders betaald, om mijnheer Blum na te gaan, om bewijzen tegen dezen bijeen te brengen. Zoodra mevr. Blum vrij zou wezen, zou hij, Gould, met de dame trouwen. Maar ziet: wèl de scheiding kwam tot stand, doch niet het beloofde huwelijk. Wèl een ander huwelijk, want Gould trouwde met een juffr. Luoci. Mevr. Blum vraagt één millioen tweehonderd duizend gulden schadevergoeding. De heer Kingdon Gould behoort tot de fa milie van de bekende rijkaards van dien naam. Rechter Fich van het opperste gerechts hof in dén staat New-York, heeft beslist, dat die trouwbelofte door Gould aan mevr. Blum gedaan, was afgelegd toen zij nog met den heer Blum getrouwd was en als zoodanig onredelijk, dus nooit als rechtsgrond voor een vordering toe te laten. Dienstregeling Op Werkdagen: Vertrek Texel 7.45 v.m. 11.v.m. 2.46 n.m Vertrek Helder 9.15 v.m. 12.10 n.m. 4.— n.m Op Zon-en Feestdagen: Vertrek Texel 7.45 v.m. 2.45 n.m. Vertrek Heidér 8.45 v.m. 4.— n.m. TELEFOONGIDS Agent voor Hypotheekbanken. Ifcw Confiseur, Patissier. Brandstoflfenhandel. Manufacturen, HeereD mode-artikelen. Boekdrukker. Banketbakker. Mantels, Bedden, Confectie, Kinderwagens. Luxe Brood- en Banketbakkerij. CM Stoffeerder!) en Behangerij. Verhuizingen. Dames-Confeotie- en Manufacturen- Al] en Q Magazijn „Da Zon". Koningstraat 29. Rijwielen, Onderdeelen en Reparatie-Inrichting. Banketbakkerij. Glas- en Verfwaren. Westgracht 31. v/h. De Bie—Biersteker, Keizerstraat 83, Drogerijen, Chemicaliën, Verplegings-Artikelen. Behangerij, Stoffeerderij, Verhuizingen. P S0hilder' 2 X hellyn Rijwielhandel, (smederij. Wijnen, Gedistilleerd, Amstel bieren. Heineken's Bieren, Limonades Gazeuses, Wijnen en Gedistilleerd. Manufacturen-Magazijn „DE STER". Manufacturen-Magazijn „DE STER". In lompen en metalen. Automobielhandel en Verhuur-Inrichting. Drogerijen, Verplegings-Artikelen enz. 2 X bellen Bier- en Brandstoffenhandel. Bloemenmagazijn. t Rijwielen en Automobielen. Auto-handel - Verhuur-inrichting. 2 X bellen Stalhouderij en Sleeperjj. Spoorstraat. Hoeden en Pett*n. Banketbakker l-uve Brood- en Banketbakkerij.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 10