82
..144
124
207
50
264
197
E
G
32
H
50
191
96
74
J
241
K
78
249
L
288
156
21
M
201
204
O
232
P
179
R
s
105
141
262
327
346
T
37
187
260
V
153
W
244
215
Petroleum op het zee-oppervlak.
«„Overwerk"... In de gevangenis!
N.V. Texels Eigen Stoomboot-Onderneming.
Telef. No.
C. ADRIAANSE, lOQ
Maison VAN ALPHEN, Dijkstraat 34,
Filiaal: KONINGSTRAAT 47,
B
P. BANDSMA, Zwaanstraat,
W. BIERENBROODSPOT, Spoorstraat 87-88,
C. DE BOER Jr., Koningstraat 29,
H. J. J. BUISMAN, Braewaterstraat.
c
A. C0LT0F, Keizerstraat,
H. L. ELTE, Koningstraat,
T. C. G0VERS, Kanaalweg,
1. GRUNWALD, Kanaalweg, Keizerstraat,
„HELDERSCHE COURANT",
M. L. HEIJLIGENBERG, Spoorstraat,
Firma W. HEIJMAN, Hoofdgracht,
Qebrs. H00GERDUIJN, Middenstraat,
Stoom-Melkinrichting „JONG HOLLAND",
A. TEN KLOOSTER, Ass.-Apoth.,
C. KIESEWETTER, Kanaalweg 174.
J. KRAAK, Molenstraat 186, f 36
Telef. No.
Firma P. J. LAFÈBER, Zuidstraat.
G. JOH. VAN DER LEE, Spoorstraat 106.
Firma R. Th. LUIJCKX, Weststraat 61.
BERNH. MEIJER, Kanaalweg 97.
BERNH. MEIJER, Spoorstraat ^46.
A. C. OOSTENDORP, Langastraat 29.
Garage W. PRINS,
DE RIDDER—MEIJER, Ass.-Apoth., Spoorstr. 124. 204
P. SCHAGEN, Oostsl.str. of 2e Vroonstraat 98.
„SEMPERFLORENS", Koningstraat.
HELDERSCHE VLEESCHHAL, Spoorstraat
(Gebrs. SLIKKER).
Firma A. J. SCHAAP, Loodsgracht.
Garage SCHULMAYER.
THIJSSEN, Spoorstraat.
Hotel Café-Restaurant „DE TOELAST".
C. TROOST, Spoorstraat.
C. VIS, Kanaalweg.
firma H. WITSENBUR0, Hoofdgracht.
mwm
Burgerlijke Stand der gemeente Helder,
mn 10 en 11 Februari 1921.
GETROUWD: J. van der Wiele en N. Smit.
H. Beüor en E. Verblauw: J. Abbenes en C. God-
deke; A. Beneker en A. Dijkshoorn; J. G. Wel
beo-gen en J. Graaff.
BEVALLEN: J. Vader-Doorn, z.; A. G. MAeldijk-
Vensluia, d.; B. Bruijn-Nioboer, z.
MARINEBERICHTEN.
Do off.-maeh. D. Hou/töiuleen, aangewezen woor
den dienst in Óoet-Indlië,' zal 5 Maart a.e. zijne be-
etemming volgen met ihet s.a. Prdnsee Joüiana, van
de Mij. Nederland.
De Adelborst le kl. H. M. R. F. W. Groet van
Ht. Ms. Atjeih wordt 11 Febr. 1921 geplaatst aan
ibooad Hr. Ms. Z. 8.
Door den Min. van Miar. zijn de vólgende mu-
tatiën gelast:
Luit. t. z. le kl. H. J. Hartkamp, thans ter besoh
te Vlissingen. Met 14 Febr. geplaatst aan boord
Hr. Ms. Gelderland en 15 Febr. belast met den
dlienst als le off., Lult. t. z. le kl. W. Brandt
van Hr. Ms. .Gelderand, met 15 Febr. gepaatst
In do Marinekazerne te Willemsoord en 16 Febr.
d.a.v. belast met den dlienst van le off., Luit t. z
le kl. C. Meijer, van de Marinekazerne Willems
oord met 16 Febr. geplaatst in de Onder-zeedienst-
kazerne als le off., Luit. t. z. le kl. H. A. Gregory.
van de Onderzeedienstkazeme met 16 Febr. ge
plaatst bij bot Kon. Inet. voor de Marine teneinde
ziieh voor te bereiden voor de betrekking van off.
instr. in Zeevaartkunde, Oceanografie, Meteoro
logie en Sterrenkunde. Luit. t. z. 3e kl. F. L. Bon
man van den Radiodienst te Amsterdam met 1(
Febr, geplaatst bij de M. L. D, (Vliegkamp Kooij).
Opgave van overgeplaatste onderoffiecieren der
Zeemacht:
Op 24 Febr. 1921: schipper D. Shrietiaril van.
Wachtschip Willemsoord naar Zeehond; sexg.-ma-
cMnedr, L. Dekkers en J. M. Ober van Van. Speiik
naar Zeehond.
Op 1 Maart 1921: Serg.-schr. F. Wouters gepl.
op het bureau van den Intendant der Zeemacht te
Willemsoord; serg.-konst. P. A. Verhoef van Gel
derland naar Wachtschip Willemsoord; aeig.-ana-
ohinedr. F. N. Bleeker van Van Speijk naar On
der zeedienst Vlissingen.
LEGERBERICHTEN.
Examen reservekader.
Door den Insp. der Inf. is bepaald: De adsp.-
vaandrigs, die tenminste 50 dagen onder de wa
penen zijn geweest en den militairen wintercur-
sus 1920—1921 hebben gevolgd, behiooren op 15
April a.s. in aanmerking te worden gebracht voor
den rang van res.-korp. De adsp.-vaamdxigs, die
nog geen 50 dagen werkelijken dienst hebben
verricht, kunnen den rang van res.-korp. eerst
bereiken tijdens hun eerstvolgend verblijf onder-
die wapenen.
De res.-korporaals en ree.-aerg., die ais zoodanig
ten minste 60 dagen onder de wapenen zijn ge
weest, of als korp. reept. serg. bijden vrijw. land
storm hebben gediend en den militairen wiruter-
cursus hebben gevolgd, kunnen deelnemen aan
het examen voor res. serg. respect, vaandrig.
Het examen voor res.-serg. zal, voor de provin
cie Noord-Holland, plaats vinden te Amsterdam;
De geslaagden zullen met 1 Mei bevordred wor
den tot res. sergeant.
Het examen voor vaandrig heeft plaats bij de
derde school voor veriofsofficieren te Breda.
Res. Korp. en res. serg. die als zoodanig neg
geen 60 dagen werkelijken dienst hebben verricht
en ook niet afkomstig zi.jn van den vrijwilligen
landstorm, kunnen eerst tijdens htm eerstvolgend
verblijf onder de wapenen aan het examen deel
nemen.
Regeling verhuiskosten.
Te rekenen van 1 Febr. 1921 is bepaald: Aan
militairen, niet behoorende tot het verlofspers.
kan, wanneer zij in het belang van den denst
worden verplaatst of moeten verhuizen, behalve
de tegemoetkoming voor de kosten van, overgren-
ging van den inboedel, de reiskosten van den
militair en zijn gezin, enz., worden toegekend
eene vaste vergoeding ten behoeve vam
alle andere kosten van de varhuizng, en wel
ad 6 ten honderd van het bedrag der jaarwedde,
welke dó militair op den datum, waarop hij ver
plaatst wordt of verhuizen moet, geniet, welk be
drag tot 1I i ten honderd wordt teruggebracht, als
bij geen huishouding heeft. Werklieden op tarief
of abonnement worden in dit opzicht berekend als
of zij óp vast jaarloon dienden.
Medegeven yan ledergoed bijgroot-verlof.
De vastgestelde regeling monens het bij ver
trek met 'groot-verlof aan militairen medegeven
van ledergoed geldt mede voor het reservekader
en voor het reservepersoneel beneden den rang
van officier.
Nieuw-Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass.
10 Febr. Cape Race.
Andijk, v. Rdam n. New-Orleans, pass. 7 Febr.
St. Michaele.
Oaliisto, arr. 11 Febr. v. Savanmah te R'dam.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Sohledijk, thuisr., arr. 11 Febr. te Amtwerpen.
IJseldijk, thuisr., axr. 6 Febr. v. R'dam te Rangoon.
Goj-redijk, uli.tr., pass. 10 Febr. Gibraltar.
Ridderkerk, uitr., arr. 7 Febr. te Kurrachee.
St. Aiugustin. Abbey, uitr., pass. 10 Febr. Vliesim-
gen n. Antwerpen.
Holl. O.-Azië Lijn.
Boeroe, uitr., vertr. 10 Febr. v. Lissabon.
Ameland, thuisr., vertr. 5 Febr. v. Shimonosekl,
Holland—Afrika Lijn.
Delft, uitr., pass. 10 Febr. Kaap Carvoeiro.
HollandWest-Afrika Lijn.
Pollux, thuisr., vertr. 28 Jan. v. Sao Thome.
Triton, uitr., vertr. 8 Febr. v. Bordeaux,
Waalistroom, thuisr.. vertr. 8 Febr. v. Bordeaux.
Texelstroom, arr. 10 Febr. v. Hamburg te A'dam.
Holland—Zuid-Afrika Lijn.
Wieringen, uiiitr., arr. 4 Febr. te Beira.
Jagersfontein, thuisr., vertr. 8 Febr. v. Piot Eli
zabeth.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Afloer, arr. 11 Febr. v, Bremen te Hamburg.
A'lphard, uitr., pass. 10 Febr. Fernandio Noronha.
Merak, uitr., pass. 7 Febr. Ouessant.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Eurymedon, v. Japan n. A'dam, vertr. 5 Febr. y,
Port Said.
Ision, v. Japan n. A'dam, vertr. 6 Febr. v. Hong
kong.
gapenor, arr. 10 Febr. v. Japan, 1. v. Londen te
Adam.
Eurybates, v. A'dam n. Batavia, pass. 8 Febr.
Perim.
Rhesus, v. Japan n. RViam, arr. 10 Febr. te Suez.
SarpedJon, vertr. 11 Febr. v. A'dam n. Batavia.
Java—New-York Lijn,
Turbina, v. New-York n. Java, pass. 9 Febr. Gi
braltar.
Peleus, v. New-York n. Java, pass. 9 Febr. Gi
braltar.
Eurylodhus, v. Batavia a. New-York, pass. 10 Febr.
Gibraltar.
Veendijk, vertr. 10 Febr. v. New-York n. Java.
Java—Bengalen Lijn.
Calcutta, vertr. 7 Febr. v. Singapore n. Batavia.
VISSCHERIJBERICHTEN.
10 Februari 1921.
Aangevoerd door'15 kordons: 40 tongen p. stuk
0.90; 215 mflddeltongen p. stuk 0.60; 55-kl.
tongen p. stuk 0,20; 3 tarbotten p. stuk 58;
70 roggen p. stuk 1.20; 4 kisten zetschol p. kist
19; 62 kisten kl. schol p. kist 1011; 22 kis
ten schar p. kist 6.507.50; 7 kabeljauwen p.
stuk 3.50—4; door 'garnalen'vissohers; 705 K.G.
gekookte garnalen p. K.G. 0.25—0.31; door trek
kers 3 tal haring p. tal 17.50—18.50.
11 Februari 1921.
Aangevoerd door 10 borders: 890 middeltongen
p. stuk 0.60; 220 kl. tongen p. st. f 0.20; J3
kabeljauwen p. stuk ƒ4; 14 kisten zetsohol p. kist
1820; 24 klisten kl. schol p. kist 1012: 20
bisten eohar p. kist 79; dloor trekkers: 1 tal
haring p. tal 18.
MARKTBERICHTEN.
Broek op Langend ijk, 11 Febr. 1921.
Grove uien 4.60; peen 2.308; roode bool
6.3010.40; kleinere 4.50; gele kool 6.10
9.50; kolinere 4.105.10; Deensche wdtto 6.60
6.80, allee p. 100 K.G.
STOOMTAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Roepat, uiitr., arr. 11 Febr. te Hufll.
Amban, uitr., pass. 10 Febr. Ouessant.
Celebes, arr. 10 Febr. v. -Hamburg te A'dam.
Jan Pietersz. Coen, uitr., arr .6 Febr. te Sabamg.
Java, arr. 7 Febr. v. Ballik Pappan te Alhnay.
Nia®, uitr., pass. 10 Febr. Gibraltar.
Batoe, uitr., pass. 9 Febr. Point de Gaile.
Radja, thuiisr., arr. 9 Febr. te Genua.
Saleier, uitr., arr. 9 Febr. te Genua.
Vondel, uitr., pass. 10 Febr. Ouessant.
Rotterdamsche Lloyd.
Garoet, uitr., pass. 8 Febr. Perim.
Kawii, arr. 6 Febr. v. R'dam te Batavia.
Ternate, vertr. 10 Febr. v. Hamburg n. RVlöm.
Maflang, thuisr., vertr. 10 Febr. v. Marsedlle (verb.)
Goentoer, uitr., pass. 9 Febr. Pamtellaria.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Hilversum, uitr., arr. 9 Febr. te Pernambuoo.
Zeeflandlia, v. A'dam n. New-Orleans, arr. 10 Febr.
te Vera Cruz.
Kon. West-Indische Maildienst.
Almelo, arr. 9 Febr. v. Arica te Tocopilla.
Bacahus, vertr. 9 Febr. v. San Juan n. A'dam.
Berenice, vertr. 5 Febr. v. New-York n. Jacmel.
Haarlem, vertr. 9 Febr. v. Antofagosta a. Mexil-
km.ee.
Hebe, vertr. 11 Febr. v. A'diam n. Paramaribo.
Oranje Nassau, thuisr., pass. 8 Febr. Flores.
Ardover, v. A'dam v/d Wk. v. Zuid-Amerika, arr.
11 Febr. te R'dam.
Minerva, vertr. 9 Febr. v. Kingston n. Saibin-o.
Mierope, v. W-est-Indië n. Londen, pass. 10 Febr.
Duigen ess.
Kon. Pakotvaartmaatschappij.
Houtman, arr. 9 Febr. v. Batavia te Sydney.
Lematang, vertr. 9 Febr. v. Adelaide n. Java.
Holland—Amerika Lijn.
Maartensdijk, vertr. 9 Febr. v. Vera Cruz n.
Tampioo.
Stadedijk, v. R'dam n. Baltimore, pass. 11 Febr.
Dover.
Warszawa, vertr. 10 Febr. v. EanzLg n. R'dam.
Het stoken met kolenpoeder.
Voor 't gezelschap „Leeghwater" te Delft,
heeft Donderdagavond1 prof. Ir. I. FrShco,
chef van den Dienst en Materiaal der Ne-
derlandsche Spoorwegen een voordracht ge
houden over bovenstaand onderwerp.
Het stoken met -kolenpoeder, aldus spr., is
zeer op den voorgrond gekomen gedurende
de laatste jaren. Dit houdt verband1 met het
brandstofvraagstuk. Gedurende de oorlogs
aren hebben verschillende bedrijven ziöh
met een kleine hoeveelheid brandstof moeten
aehelpen. Van „groorten invloed was ook de
enorme Stijging van den fcoleniprijs n.1. van
10 per ton in 1914 tot f 70 f 80 per ton
tijdens den oorlog. De invoer van kolen daal
de van 13 millioen ton tot 1 millioen ton.
Men was düs aangewezen op minderwaardige
brandstoffen met weinig verbrandingswaar-
de. Van verschillende middelen werd gebruik
-gemaakt om deze minderwaardige brandstof
te verwerken. Spr. noemt o.a. de toepassing
van traproosters en geforoeerden trek; deze
werd verkregen door den schoorsteen te ver-
hoogen. 't Nadeel was, dat de verbranding
zeer onvolkomen .geschiedde. Hieraan werd
tegemoet gekomen dopr gebalanceerden trek,
de druk onder 't rooster werd daardoor even
hoog en de drukking op, het vuur werd tot
0 gereduceerd. Ook werden automatische sto
kers ingevoerd waarbij de arbeider werd ver
vangen door de machine.
Vervolgens gaf spr. een overzicht van de
verhrandingswaarde van verschillende brand
stoffen bjj volkomen verbranding. Aan de
hand van een grafische voorstelling toonde
spr. aan dat het kolenverbruik door locomo
tieven van 1913 tot 1920 een steeds stijgen
de lijn vertoont, hoewel die snelheid der loco
motieven steeds kleiner is geworden. De in
dustrie verbruikte in 1919 61 de brandstof
fen, de spoorwegen 11.7 terwijl 27.3
voor de huisbrand noodig was.
In Brazilië werden in 1917 de eerste proe
ven genomen met het stoken van kolenpoe
der. In dat land zijn de brandstoffen zeer
slecht. Bij onderzont bleek bet, dat slechte
verpoederde kolen bij verbranding een zeer
gunstig rendement opleverden.De Brazili-
aansche regeering bestelde als proef in
Amerika een 10-tal locomotieven, die zij deed
inrichten voor het stoken met kolenpoeder.
Deze machines voldeden schitterend, men
was zoo enthousiast, dat onmiddellijk 250
locomotieven werden nabesteld.
In Nederland hoorde men wel van uit de
verte over de nieuwe uitvinding, dooh we
gens de gebrekkige oomimunicatie en het ge
brek aan litteratuur op dit gebied was men
geheel op eigen proefnemingen aangewezen.
Een Maastrichtsohe fabriek bleek te zijn in-
gerioht voor het stoken met kolenpoeder,
doch bij een bezoek bevond men, dart van de
daar gebezigde methode van verbranding
niet veel voor de industrie in 't algemeen
was te verwachten. Besloten werd tot het
maken van een kleine proefinstallatie te
Utrecht. Met behulp van zeer weinig kost
bare materialen werden verschillende ovens
geconstrueerd. Betrekkelijk spoedig werd
een vrij gunstig resultaat verkregen.
Het verpoederingsproces heeft plaats als
volgt: de steenkolen komen in een breek-
maohine, een electromagneet zuivert de kolen
van ijzeren voorwerpen. Een stel walsen
wrijft de kolen daarna fijn. Vervolgens gaat
alles in een molen, die de kolen verpoedert.
Slechts de poeder, die gaat door een zeef van
6400 mazen per cMV is voor verbranding
geschikt. Eerst moet de poeder gedroogd
worden, een hooger vochtgehalte dan 1
is niet toelaatbaar. Behalve steenkolen zijn
ook bruinkolen en turf geschikt om in poe-
dervorm verstookt te worden; cokes is bijna
niet bruikbaar, dit spreekt haast van zelf,
daar de vluchtige stoffen er zoo goed als
geheel zijn uitgehaald. Voor het verstoken
van turfpoeder is een rboster met een zacht
brandend vuur noodig. Voor het verpoede
ren van kolen bestaan verschillende soorten
molens met een capaciteit van 4 tot 6 ton
per uur. In Amerika moet reeds een installa
tie zijn gemaakt om verpoederde kolen te
verbranden zonder droging.
Opmerkelijk is hert, dat bij langzame ver
branding van kolenpoeder grooter hitte
wordt verkregen dan bij snelle verbranding,
vandaar dat men de verbrandingsruimte vrij
groot moet nemen.
Er zijn verschillende methoden om kolen
poeder naar de stookinrichting te transpor
teeren, men gebruikt daarvoor transport-
schijven, schroeven, ook wel buizen, de poe
der wordt dan vermengd met samengeperste
lucht. Voor het verbranden van 1 K.G. kolen
poeder is 3 M3 lucht noodig zoodat gevaar
voor ontploffing uitgesloten is.
In Amerika gebruikt men reeds kolenpoe
der voor huishoudelijke doelednden. De poe
der wordt daar in vaten thuis bezorgd. Mi-
niatuurtoestellan zijn reeds in gebruik.
^jloewel het stoken van kolenpoeder enorm
voordeel geeft, moet er rekening imiee gehou
den worden dart er arbeid noodig is om de
kolen te verpoederenmet het drogen van
de kolen gaat 2% verloren en met hert malen
4%, bovendien moeten de benoodigde machi
nes worden afgeschreven.
Het stoken van kolenpoeder op de loco
motieven geeft zeer belangrijke voordeelen,
men is onafhankelijk van de soort dier kolen,
die locomotief is binnen een half uur bedrijft
vaardig, na afgelegde reis kan het vuur on
middellijk gedoofd worden, een langere weg
kan worden afgelegd' zonder kolen laden,
het stoken geschiedt automatisch. Er wordt
geen roet gevormd, zeer ten voordeele van
de stationsoverkappingen en een groote be
sparing van personeel ia mogelijk. Dit alles
maakt de Invoerinp' van het poederstoken op
de locomotieven zeer aantrekkelijk.
Spr. wijst nog op de zeer eenvoudige vul
ling der tenders. Hij rekent, dat algeheele
invoering van het poederstoken voor de
Spoorwegen een besparing van 47% op de
exploitatiekosten zal geven. De huisbrand
buiten beschouwing gelaten, verwacht pref.
Franoo dart hert stoken van kolenpoeder door
groot-Industrie, centrales en spoorwegen
voor ons land een voordeel van f 19 millioen
per jaar zal opleveren.
Ten slotte deelde spr. mede, dat een zee
schip reeds was ingericht met een stookin
richting voor het verbruik van "oederkolen.
Hij eindigde tmet het uitspreken van den
wensch, dat ook hier te lande hert stoken
van kolenpoeder sjpoedig algemeen zal wor
den toegepast. Een meniste lantaarnplaatjes
verduidelijkt het gesprokene. Door het laten
verbranden van verschillende soorten kolen
poeder, bewees spr. de bruikbaarheid.
De voordracht werd biioewoond door eeni-
ge hoogleeraren, enkele groot-industrieelen
en een groot aantal studenten.
GEMENGD NIEUW».
Salomo overtroefd!
Door een Amerikaansche jury werd on
langs een moeilijk geval behandeld, vertelt
„Truth". In Georgia waren in een hospitaal
•wee babies geboren, e enom 9.32 's morgens,
en een om 9.50 's avonds. Eén van de babies
stierf, dat van zekere Mrs. Garner. Deze dame
ïield echter stijf en strak vol, dat' niet haar
dnd gestorven was, maar dat van Mrs. Kin-
head. En zij eischte dus het overgebleven
kind op. De jury vond het moeilijk een be
slissing te nemen en riep de hulp in van
astrologen uit Oklahoma City. Deze ver
klaarden, dat om 9.32 's morgens de maan
in het teeken van den dood stond, terwijl de
onheil-brengende planeten Uranus en Mars
naderden. Om 9.50 's avonds was de maan
die twee booze metgezellen echter kwijt, zoo
dart aan het toen geboren kind minstens
twee-en-vijftig levensjaren beschoren wa
ren. Derhalve moest de baby van 9.82 dooc
zjjn, en de andere in leven. De jury hielc
zich aan deze uitspraak en Mrs. Kinheac
behoudt de baby, of Mrs. Garners de eigen
lijke moeder is of niet.
Heeft het wegvloeien van petroleam uit
schepen, die daarmede worden gestookt, een
nadeeligen invloed op de planten- en dieren
wereld der zee
De vraag wordt in de „Times" aldus ge
steld in verband met de toenemende ver
vanging van steenkool als brandstof voor de
voortbeweging van schepen, door petroleum
Sir Arthur Shipley, de voorzitter van de
Marine Biological Association toonde van de
meening te zijn, dat hierin inderdaad een
groot gevaar schuilt voor de planten en die
ren in de zee, 't geen dus gespaard gaat met
kans op economisch-nadeelige gevolgen van
beteekenis. Het afsluiten van eenigszins be
langrijke gedeelten van het oppervlak der
zee door een „vette zelfstandigheid zou de
kleine plantaardige organismen, die het voor
naamste voedsel vormen voor de dierenwe
reld, berooven van licht en koolzuur uit de
lucht, terwijl aan de dieren daardoor tevens
de hun onontbeerlijke zuurstof onthouden
wordt.
Inmiddels heeft de raad voor den landbouw
en de visschery in Engeland te kennen gege
ven, dat de bestaande havenreglementen streng
genoeg zijn om plaatselijk nadeel te voorko
men. De „Times" vertrouwt intusschen, dat
een volledig onderzoek betreffende dit vraag
stuk zal werden ingesteld.
Toen de Basfeille nlog bestond, was een
ettre-de-cachet voldoende om iemand zijn
verdere leven dn een donkeren kerker te la
ten doorbrengen, al was hij aan geen enkel
misdrijf schuldig. Naar zijn lot werd niet ge
vraagd, want wie er harop naar informeerde,
stelde zich aan hetzelfde lort bloot. Maar de
tijden zijn veranderd en de democratie is
zelfs doorgedrongen tot binnen de muren
van de gevangenissen.
De Bastille niet meer, de meest bekende
irransche gevangenis is nu de Prison-de-
la-Santé, waarvan de directeur onlangs erva
ren moest, dat ook gevangenen burgerrech
ten hebben.
In de Santé zaten twee gevangenen, die
)eiden Martin heetten, toevallig in twee naast
elkander gelegen cellen. Zij waren beiden
gelegenheids-misdadigers en hadden voor
ïchte misdrijven respectievelijk vier en
twee maanden „op te knappen."
Toen de straftijd van de tot twee maan
den veroordeelde om was, werd door een
misverstand de andere Martin, die vier
maanden brommen moest, In vrijheid ge
steld.
Deze hield zich natuurlijk van den domme
en maakte dat hij wegkwam.
De man, die eigenlijk vrij had moeten ko
men, werd door dit misverstand een week
langer vastgehouden dan zijn straftijd waa
Dit nu vond deze mons. Martin niet zoo
heel erg. Het leven in de Santé heeft zijn
lichtzijden meent hij.
Méérhij had die iweek in de gevan
genis gewerkt, erwten uitgezocht of bosjes
hout gemaakt. En dart was wèl erg. Want
onbetaalde over-uren maken, dat was het
domste wat een weikman doen kon. Dat had
zijn organisatie hem geleerd, en dat zou hij
altijd in 't oog houden.
Derhalve reclameerde hij vijftig franc
voor „overwerk".
Hij kreeg zijn vijftig frano.
En de andere Martin, die er tuschenult
getrokken was, Is nog zoek!
Verbreking van trouwbelofte.
Mevr. Blum, uit Arkville in den staat New
Jersey, heeft den m:i 11 ionalt Kingdom Gould
in rechten aangesproken, om een schadever
goeding, wegens verbreking van trouwbe
lofte. Volgens de dame had Gould haar ge
holpen om een scheiding van haar man te
krijgen. Gould had b.v. de geheime speur
ders betaald, om mijnheer Blum na te gaan,
om bewijzen tegen dezen bijeen te brengen.
Zoodra mevr. Blum vrij zou wezen, zou hij,
Gould, met de dame trouwen. Maar ziet: wèl
de scheiding kwam tot stand, doch niet het
beloofde huwelijk. Wèl een ander huwelijk,
want Gould trouwde met een juffr. Luoci.
Mevr. Blum vraagt één millioen tweehonderd
duizend gulden schadevergoeding.
De heer Kingdon Gould behoort tot de fa
milie van de bekende rijkaards van dien
naam.
Rechter Fich van het opperste gerechts
hof in dén staat New-York, heeft beslist, dat
die trouwbelofte door Gould aan mevr. Blum
gedaan, was afgelegd toen zij nog met den
heer Blum getrouwd was en als zoodanig
onredelijk, dus nooit als rechtsgrond voor
een vordering toe te laten.
Dienstregeling
Op Werkdagen:
Vertrek Texel 7.45 v.m. 11.v.m. 2.46 n.m
Vertrek Helder 9.15 v.m. 12.10 n.m. 4.— n.m
Op Zon-en Feestdagen:
Vertrek Texel 7.45 v.m. 2.45 n.m.
Vertrek Heidér 8.45 v.m. 4.— n.m.
TELEFOONGIDS
Agent voor Hypotheekbanken. Ifcw
Confiseur, Patissier.
Brandstoflfenhandel.
Manufacturen, HeereD mode-artikelen.
Boekdrukker.
Banketbakker.
Mantels, Bedden, Confectie, Kinderwagens.
Luxe Brood- en Banketbakkerij.
CM
Stoffeerder!) en Behangerij. Verhuizingen.
Dames-Confeotie- en Manufacturen- Al] en Q
Magazijn „Da Zon".
Koningstraat 29.
Rijwielen, Onderdeelen en Reparatie-Inrichting.
Banketbakkerij.
Glas- en Verfwaren.
Westgracht 31.
v/h. De Bie—Biersteker, Keizerstraat 83,
Drogerijen, Chemicaliën, Verplegings-Artikelen.
Behangerij, Stoffeerderij, Verhuizingen.
P S0hilder' 2 X hellyn
Rijwielhandel, (smederij.
Wijnen, Gedistilleerd, Amstel bieren.
Heineken's Bieren, Limonades Gazeuses,
Wijnen en Gedistilleerd.
Manufacturen-Magazijn „DE STER".
Manufacturen-Magazijn „DE STER".
In lompen en metalen.
Automobielhandel en Verhuur-Inrichting.
Drogerijen, Verplegings-Artikelen enz. 2 X bellen
Bier- en Brandstoffenhandel.
Bloemenmagazijn.
t
Rijwielen en Automobielen.
Auto-handel - Verhuur-inrichting.
2 X bellen
Stalhouderij en Sleeperjj.
Spoorstraat.
Hoeden en Pett*n.
Banketbakker
l-uve Brood- en Banketbakkerij.