N. H. V. B. MARINEBERICHTEN. LEGERBERICHTEN. Officieren voor IndiB. van meerling, dat het ergste van de depressie op scheepvaartgebied nog niet is bereikt, en dat nog wel een honderdtal schepen zal moe ten worden opgelegd. De schepen, die de Shipping Boarxi nog in de vaart heeft, leve ren aanzienlijke verliezen op, welke in het eerste halfjaar van 1921 vermoedelijk over de 30.000.000 zullen bedragen. Japan, de Ver. Staten en Yap. 'Washington, 27 Februari Het bericht dat die Briltsohe gezant zion bemiddelen in de quiaestie dier telegrafie iin den Stillen Oceaan en het eiland Yap, wordt in Tokio ontkend. In gezaghebbende kringen in Japan gelooft men dlat Japan «r otp zal aandringen, het mandaat te houden voor de kabels naar het eiland Yap, dm, overeenstemming inet bet be sluit wam dien Oppersten Raad, genotmen in Mei 1919. Treinramp. Amerika heeft veel schepen met enorme bonnematen in elkaar geflanst, die 'geen ree- dors koop en willen, omdat ze niet deugen. Nu exploiteert de regeering deze vloot met groote verliezen. Dat kan niet voortduren. De exploitatierekeningen worden door repa raties te zwaar gedrukt. Deze schepen zul len eenvoudig moeten verdwijnen, want ze zijn verwaarloosd. Er zijn bootman gehakt dm van biet groene hout schepen te bouwen van zoo'n drie duizend ton. Dat hout is na tuurlijk gaan werken. Na één, twee reizen moeten deze schepen weer worden gesloopt. Andere schepen zitten met slechte ketels, slechte machines, zoo minderwaardig, dat de (kosten de vrachten niet blijvend kunnen drukken. Wat nu de prijzen 'hier .te lande betreft, een schip, dlat wij vroeger (hier bouwden voor een dlrie kwart miüiOen, moest hij nabestel ling gecalculeerd warden op zes imiMioen. het nabesteld had, De maatschappij, die Darter, (staat Indiana), 27 Februari Bij een stelde uit, in die hoop dlat de prijs zou dalen. 'spoorweglbOtsiinlg alhier zijn tussoben de 30 l Zij bleek gelijk gehad te hebben. De prijs is en 40 menschen omgekomen en velen ge- sedert gedaald. De prijzen der materialen kwetst. zijn de laatste zes maanden op de helft ge- zakt. Maar de loonen zijn hoog gebleven. Het Latere beridhten omtrent de tra nramp - ■voor den houw van romp, machines en meiden, dat m het dufeter een trem yan de ketöfe gcM b(,()raafft 15 20 prooent New York Central eentrein van Michjgan d kostprijs. Maar als de n rijzen van Central au die flank reed en als bet ware in uJl.,. twee stuldken reed. Van de lijken dér sllachtoffera waren er vele tot onherkenbaarheid toe verminkt. De verschrikking nam nog toe, toen later de wr.akh.oop in 'brand vloog. Scheepsramp bl] Panama. Washington, 27 Februari. Bij een botsing .ter hoogte van Panama, tussohen een stalen stoomschip en den Amerilkaanschien torpe- dobootjager Woolsey, welke plaats vond op Zaterdag, werd de torpedoboot tot zinken Ge bracht. Andere torpedobootjagers, die in de nabijheid waren redden de meeste opvaren den van do Woolsey. BINNENLAND. Staangeld bfl de Spoorwegen. Door het Verbond v. Nederlandsche Fabri- kanten-Veneeniiigingen is een adres gericht de materialen dalen, stijgt de loon factor. De heeiren Goedkoop voorzien de noodza kelijkheid van daling der loonen in den scheepsbouw. Dit zal vermoedelijk gezocht moeten worden niet in een daling van het uurloon maar wed dn een verlaging van het tarilef. De lagere loonen in het oonourrree- rende Duitscbllaind drijven hiertoe. Maar een van de redenen, waardoor de imenschen hier zoo'n beetje in paniekstem ming zijn, ligt wel in de enorme oorlogswin sten, die natuurlijk niet konden blijven, waardbor verscheiden industrieeden nu onte vreden zijn. Maar 't zou waarlijk geen zotnde zijn, wanneer aan al1 ddie improductieve luxe eens een einde kwam. En voor de toekoimdt is Nederland als in- dustrieilanid immers zeer gunstig gelegen. De onderwijzers en het N. V. V. Naar Voorw. verneemt, is wederom bij re- gedane toezeggingen is te verwachten, dat de bovengenoemde vaartuigen tegen 1 Mei a.s. gereed zullen zijn. Zooals reeds is ver meld, zullen zjj dan ter 'beschikking worden gesteld van den aannemer der bij Den Oever te maken havenwerken, die volgens de be- steksbepalingen verplicht zal worden om van den drempel in de toegangsgeul tot de haven, waarvan de bodem, blijkens de verrichte bo ringen, in hoofdzaak bestaat uit vaste, klei- leem, minstens 100.000 M'. van deze specie weg te baggeren en in de dammen te ver werken, en daarbij zooveel mogelijk van de ter beschikking 'gestelde bakken gebruik te maken. GEMENGD NIEUWS. Een kranige redding. Men schrijft aan de „Tel." uit IJmuiden het volgende o over een moedige redding op zee: De zee is zeer onstuimig, als de stoom trawler „Pieter Cornelis" YM. 146, schipper Jan Koeman, den 1,6 den Januari van dit jaar van de vischgronden in de Noordzee huis waarts naar IJmuiden stoomt. De stemming op de boot is niet al te vroolijk, want het was reeds dagen aanéén sterk stormweer, regen en hooge zee. 'Des avonds laat wordt vuurschip Doggers- ibank Zuid gepasseerd met stijven bries en wild aanjagende zee. „Goed uitkijken en als er wat gezien wordt, mij direct roepen", zegt' de schipper tegen den wachitsman; „zoo koers blijven sturen", tegen den man aan iiet roer, terwijl hij naar beneden gaat om een kop koffie te halen. Ongeveer een uur later roept de wachts- man den schipper: „Ouwe, kom er is gauw boven, aan bakboord van ons worden vuur pijlen opgelaten". Onmiddellijk is hij op de brug, geschoeid met laarzen en gekleed in oliegoed, doch er is niets te zien. Evenwel, daar lang-i fokke- want aan 'bakboord, wat flitst daar in de verte? Wat kan dat wezen? Het is geen vuur- i pijl, geen stakelvuur, daar begrijp ik nou niks van en jij neef? Plots flitst een lange ferendluim van den Bond van Nederlandsche Onderwyzers de op het congres aangenomen aansluiting bij het N. V. V. verworpen. Te Rotterdam waren uitgebracht 196 voor tot Tweede Kaïiner, waarin gewezen wotrdt m tegen, te Amsterdam 465 voor en 503 op het fealt, dat door die spoorwegmaatschap-^eo)en afdeeliing 's-Gravenhage 199 pijen ondanks het invoeren dier 45-urige TOr en 155 tegen die aansluiting, arbeidsweek, waardoor het aan de mdustri- eellem onmogelijk wordt gemaakt op Zafcer- middag de voor hen bestemde spoorwagens i te 'tassen nog steeds des Zaterdagsmiddags Nadat de daarvoor benoodigde vergunning De 55-urige werkweek. na 1 uur het izg. staangeld wordt 'gevorderd voor elk uur gedurende hetwelk niet getast wordt. Het Verbond zou er niet toe zijn overge gaan deze quaestie onder de aandacht der Tweede Kamer te brengen, wanneer niet zijn pogingen, te 'bevoegder plaatse dienaangaan de ingesteld, geen resultaat hadden opgele verd. Dat in het bijzonder de minister van Wa terstaat uit dé invoering van de 45-urige ar beidsweek niet de consequentie heeft willen trekken, dat het niét gerechtvaardigd iis voof het niet lossen van spoorwegwagens des Za terdagsmiddags na 1 uur staangeld te heffen, heeft het Verbond 'in het bijzonder teleur gesteld. De crisis in de Industrie. Onder dit hoofd publiceert de N. Rott. Crt. een aantal interviews met leidende personen uit Nederiandlsohe Nijlverheiidskringen in verband onet den crisis. Hieronder volgt een verslag vain 'een der gelijke bespreking met de heeren Goed koop, Directeuren van de Nederlandsche scheepsbouw maatschappij te Amsterdam. (De heeren Goedkoop meenden dat de angst van het publiek ongemotiveerd wordt verer gerd, doordat de menschen elikóér bang ma ken. Dit blijkt vooral op de beurs. De aan deden van hun maatschappij bijvoorbeeld, waren aanvankelijk 'inderdaad te hoog op- getaopen tot 200 procent. Toen schommelden zij op 130, 150 tot zij al even onredelijk tot onder 80 procent zakten. Want oorzaken voor dergdijfce sprongen bestaan er waarlijk niet, wanneer men nagaat dat deze werf aldoor volop werk gehad heeft en nóg voor een paar jaar votop werk heeft, zoodat zij gesta dig verlegen iis om werkkrachten. Zij zou er gaarne binnen, drie maanden nog een vijf honderd arbeiders bij aannemen, 'als daar onder imiaar 'n tweehonderd' vaklieden waren. Maar er zijn igeen menschen te krijgen I In van den Minister van Arbeid zal zijn ont vangen wordt op de werf der Kon. Maat schappij „De Schelde" te Vlissingen voor een deel der arbeiders de 55-urige werktijd inge voerd. De reden hiervan is, dat ook voor de metaal-industrie te Rotterdam overwerk-ver- gunning is verleend. Stukloon. De N. V. Glas- en Spiegelfabriek A. L. J. Wernink te Twello deelde aan hare arbeiders mede, dat voortaan loon zal worden uitbe taald op stukwerk tegen vast tarief. Wie dat niet willen, worden op 15 Maart ontslagen. kingen inzake do eischen tot schadevergoe ding aan Duitschland te stellen, te wijzen op het allergrootste belang, dat de geheele menschheid heeft bij eene regeling, welke voorkomt, dat nieuwe haat onder de volkeren wordt gezaaid, de opbouw van de wereld wordt belemmerd en mlllloenen arbeiders dien oorlogstijd immers zijn er talrijke wer-vo®r e®n reeks van jaren tot slavernij worden ven opgericht, Idi© bazen en goede werklie-18®bracht. den hier weghaalden tegen fancy-prijzen. ™et protesteert bij voorbaat met alle kracht De werven <Me zieh uitstrekken van Rot- welke regeling ook, die met deze fac- terdlam tot Dordt, lijden niet onder gebrek !ore? ln er °Pzi°ht rekening zou aan werkkrachten. Zij betrekken ze uit 't1 houaen. streep van opflikkerend vuur en na eenige minuten is alles weer duister. „Mannen", zegt Koeman, „daar is geen twijfel aan, er is een schip in nood! Haal op je roer", tegen den roerganger, „we gaan er heen, daar moet ik haring of kuit van heb ben". De overige equipage, de wacht te kooi, wordt aangesproken en komt even later aan dek. Na circa een half uur stoomen ontdekt men een ontredderd schip. Voor zoover men in het donker kan zien, zijn er menschen op het achterschip. Met veel moeite wordt er zoo dicht mogelijk rondom gevaren. Men tracht de zeelui van het vreemde schip te praaien en men meent te hooren, dat het vaartuig gebroken is en ojj de lading hout drijft. Koeman schreeuwt terug, dat hij in de buurt zal blijven tot het dag wordt en gelast hun de seinvuren op te zetten. Eindelijk! eindelijk! Na een tergend lang wachten glimt de dageraad. Nu kan men de ellende overzien. Het schip blijkt te zijn een groote Duitsche driemastschoener, genaamd „Daisy", thuisbehoorende te Flensburg en „uitgetrokken" werkloozen. van Noorwegen met een lading hout onder- ,T tt tt ,1 weg naar Engeland. Het vaartuig, uit de zei- ^aar „Het \olk verneemt, heeft de uit-hen geaaid, drijft gelijk met het water, de getrokken Sigarenmakersbond thans een zee breekt en keldert er over heen als over schrijven ontvangen van den minister van |j een rots. Daar schuimt en buldert het, daar arbeid, inhoudende, dat aan de werkloozen. j hebben vlokken schuim pleizier in hun le lie in 1920 „uitgetrokken waren, m 1921 Ven. De opvarenden, 10 mannen, staan tegen geen reglementaire uitkeermg uit de werk- elkander gedronged achter op de campagne, loozenfcas mag worden gedaan. i terwijl de fokkemast aan bakboord overboord Zij zullen aangewezen blijven op den steun. Hgt, met bakboordswant en stagen nog aan het schip verbonden Mast, ra's, vallen, brassen en ander touwwerk beuken onop- houdelijk tegen het wrak. Dat kan niet lang i' meer duren, hier moet snel en zeker gehan- Onderstaand telegram is Zaterdag j.1. na- deld worden! De barometer zakt, de zee wordt mens het Nederlandsch Verbond van Vak-onstuimiger en daar in het Westen zit een vereenigingen aanMinister Lloyd George bank; goede genade, als dat zaakje loskomt, te Londen gezonden. dan. „Excellentie! Het Nederlandsch Verbond j „Mannen!" roept de schipper boven het van Vakvereenigingen gevoelt zich gedron- f gehuil van den wind uit, „die kerels zijn voor gen de vertegenwoordigers der verschillende de haaien als wij ze er niet afhalen en het is regeeringen aan den vooravond der bespre-1m Ij onmogelijk ze te laten verdrinken. Allo, De door de daarvoor verstrekken. benoemde commissie te Het Ned. Vakverbond aan Lloyd George. achterland, kweeken ze op, en als zij wat kennen:, bieden zij zich aan in de stad. Bij de ha/venstaking heeft de Scheepsibcuw-maait- ischaippij ook 'n honderd boerenarbeiders aangenomen. Maar wanneer de gezinnen van dieze menschen buiten hflijiven wonen, zijn de dubbele ondenhouldskosten een bezwaar. En die gezinnen maar Amsterdam laten komen, gaat niet, omdat zij niet onder dak kunnen wonden gebracht. Het opleiden van vaklieden in den scheeps bouw blijkt steeds zeer bezwaarlijk.' De tee kenavondschool, die de Maatschappij sticht te geeft weinig resultaten. Het theoretische onderricht is onvoldoende, en de leerlingen aan practisch "werk te zetten, aan kleine wer ken, wondt op den duur veel te kostbaar. Dit is een 'groote moeilijkheid in het vak. Met de arbeidsschuwheid, die zieh ook hier bedenkelijk heeft voorgedaan, wondt het be ter. Zooals er nu weer gewenkt wordt lijdt de productie niet oniden den verkorten arbeids tijd. De lijn blijft stijgende. En wanneer die kleine, op den 'oorlogstoestand gebaseerde werven, die nu werklieden afdanken, weer zullen moeten verdwijnen, zullen de krach ten, die de igroote bedrijven noodig hebben, weer vrijkomen en dan wordt de toestand weer normaal Inmiddels gaat het de scheepvaart zeer Biecht. De heer D. Goedkoop Dzn. kwam juist uit Noorwegen terug. Ook daar had hij waargenomen dalt de meest moderne en eco nomisch gebouwde schepen met verlies va ren deer de lage vrachten; dat in de wilde vaart iedereen verliezen lijdt. De 'hoofdzaak hiervan is de toestand waarin Midden-Euro pa en Rusland verkeeren. Maar dn Duitsch land 'begint toch weer een herleving. Er wordt verbazend hard gewerkt, al moeten de menschen in de grootste soberheid bestaan. De Duitsche concurrentie en de valuta doen zich dan ook in onze 'industrie ernstig ge voelen. Namens het bestuur, dtter. R. Stenhuis, voor- Zuiderzeewerken. Verschenen is het 2e Maandbericht (2de jaargang) betreffende de Zuiderzeewerken. Wij ontleenen daaraan het volgende: Opnemingen op Wieringen. Met de terreinopnemingen voor de op Wie- ringen te maken kanaal-, spoorweg en an- lere werken werd voortgegaan. Bouw van een werkhoven aan de Oostzijde van Wieringen nabij Den Oever. Het bestek met de bijbehoorende teeke- ïingen voor de haven is gereed, en wordt binnenkort ingezonden. De Uitgewerkte ra ming wijst een eindcijfer aan van 1.300.000. Het van Rijkswege aan te schaffen en ter beschikking van den aannemer te stellen damwand-ijzer van het profiel Larssen II, voor de beschoeiing aan de westzijde van de haven langs het opslagterrein, is op de fa briek in Duitschland gereed gekomen en goedgekeurd en wordt thans naar Wieringen vervoerd. Ook met den aanvoer van het van Rijks wege ter beschikking te stellen rijshout is een begin gemaakt. Nieuwe onderlossers. Men kent de 29 onderlossers, de vaartui gen, die de gebaggerde modder vervoeren en die gelost worden door het openklappen van den bodem. Deze vaartuigen bleken echter niet geschikt voor het lossen der zware kleileem. Aan een drietal werven is daarom den bouw opgedragen van een spe ciaal voor dit doel ontworpen onderlosser. Volgens de door de .betrokken fabrikanten maak de boot klaar!" „Kennen ze zelf niet met heurlui eigen boot derafkommen", waagt één der matrozen in het midden te brengen. „Dat gaat niet!" is 's schippers antwoord, „hun booten liggen in enden en brokken op de voorroef bij ae fokkemast, kijk maar!" De scheepsboot ligt inmiddels te water, voorzien van riemen, dollen en bootshaak. „Nou mannen", zegt Koeman, „hoe zit het?" doch niemand roert zich. Hij gooit laarzen en oliegoed uit, trekt zijn zwemvest aan en roept dan: „En als er dan van jelui niet één meedurft, ga ik alleen, ik zal en wlï die zwalkers traoh- ten te redden!" Hij springt in de boot, direct gevolgd door matroos Visser, stoker Akkerman en den kok Tol. Nu neemt het spel een aanvang! „Los die vanglijn, zet af, haal op aan de riemen", erj in een ondeelbaar oogenblik wordt de jol door de nijdige zee aangegrepen en als een speelhal her en derwaarts geslin gerd, doch met beleid gestuurd langszij het wrak gebracht. Als versuft staan de Duitschers naar dit bravourstukje te kijken, doch veel tijd voor pliehtsplegingen of natuurbespiegelingen is er niet. „Spring op, vlug wat, langsuit onder in de boot!" Met vier man komt men goed over en ten tweeden male gaat het er op los. Het zeetje wordt allengs hooger, het rond drijvende wrakhout maakt het langszij komen gevaarlijk. Enfin, probeeren, d'icht langs hem heen, tusschen zijn groot- en bazaanswant, zoo, ze springen, met z'n zessen, de kapitein het laatst. Ze zijn er in. Voort gaat het nu naar de reddende boot, waar de stuurman met beleid en vaste hand het stuurrad hanteert en door zjjn manoeuvreeren veel aan de red ding bijdraagt. De woeste zee beukt de diep- ligende jol. Met alle krachtinspanning komt men bij de stoomtrawler, maar pien is er nog niet. Een aanloopende golf neemt het bootje op, kwakt het tegen de zij van de „P. O.", dat alles kraakt qn barst. De jol is verbrijzeld, dochallen zijn gered en aan dek der „Pieter Cornelis". Uitgeput staan ze daar, de vier zeelieden, jong volk, de meesten bijna nog kinderen, de kapitein als oudste is 36 jaar. Ruim 48 uren zijn ze „overal" (aan dek) geweest, zon der slaap, eten of drinken; alles was onder water of door de overloopende zeeën weg geslagen. Vier schepen had men zien passee- ren, die geen hulp (boden en alle hoop op redding had men dan ook opgegeven en men wachtte gelaten het wreede noodlot af, toen eensklaps de vuren van de „Pieter Cornelis" in het zicht kwamen. De laatste vuurpijl werd afgeschoten en toen alleseinvlaggen in petroleum gedrenkt en op tien stokken gelijktijdig in brand waren gestoken, was de laatste poging tot redding gedaan, die ge lukkig met succes werd bekroond. f Full speed ahead gaat het nu op huis aan. Juist is men onder stoom of de hemel is met pikzwarte wolken bedekt, de storm, even later aangroeiende tot een orkaan, breekt als een razende Roland los en wild en witéekuifd stuift de zee omhoog, de stoomboot van alle kanten beukende en bespringende als wilde ze uit gramschap voor het laatst nog een poging wagen om de prooi te ontrukken, waarvan ze zich zoo goed als zeker waande. Ruim 1V» uur heeft de redding geduurd, een tijd vol van emotie voor redders en ge redden. „En nou geen krimp meer", zegt Koeman joviaal tot den kapitein, „jullie bent nu aan boord van één der (beste zeeschepen van IJmuiden; eten en drinken is er plenty aan boord, eet, drink en ga slapen!" Den 18 den Januari j.1. liep de YM. 146 onder hevig stormweer de haven van IJmui den binnen. De Duitsche geredden werden aan de goede zorgen van den Duitschen vice- consul toevertrouwd. Vol lof waren ze over "de hulp, bijstand en verpleging aan boord der YM. 146 genoten. Na een hartelijk afscheid van hun redders vertrokken ze naar hun Heimat. Weer kan in de annalen der Hollandsche zeevaart „een kranige redding op zee" ge boekt worden. Hulde aan zulke mannen, die zelfbehoud, familie, ja alles opofferen, hun leven in de waagschaal stellen om dat hun- j ner rniedemenschen te redden. De namen dezer helden zijn: Jan Koeman, schipper te IJmuiden; Arend Akkerman, 1 stoker te IJmuiden; Arie Visser, matroos te I Egmond aan Zee en Reijer Tol, kok te Vel- j seroord. Reeds kreeg schipper Koeman van de Duitsche regeering een schrijven met dank voor de kranige redding en het menschlie- vend hulpbetoon aan de bemanning van den Duitschen driemastschoener „Daisy" be wezen. De vergiftigingszaak te Llsse. De Haarlemsohe rechtbank heeft gisteren uitspraak gedaan in de vergiftigingszaak uit Lisse. De beklaagden, de weduwe G. H. v. d. B.v. d. M., en baar gewezen oommensaal C. van der L., werden veroordeeld iéder tot 15 iaar gevangenisstraf mei aftrek van de preventieve hechtenis. Het O. M. had Levens lange gevangenisstraf geëisebt. De rechtbank achtte d'en moord bewezen. Gasverstikklng. Met betrekking tot het overlijden van twee vrouwen in een badkamer in een woning aan de Wagenstraat in Den Haag, wordt gemeld, dat bij het onderzoek van de lijken in het ziekenhuis is gebleken, dat in h^t bloed van beide personen koolmonoxyde aanwezig was, een vergiftig gas, waarschijnlijk afkomstig uit het gas in de badkamer en ontstaan ten gevolge van een gebrek aan den geyser, waardoor er geen voldoende toestrooming van lucht was. Voetbal. H.R.C.—Avia 5—1. Deze wedstrijd, die gearrangeerd was door de- Commissie beoogende om de kas van het Marine Sanatorium Fonds wat te stijven dus een zeer edel doel mag in alle opzichten geslaagd heetep. Sinds de hig-matches tusschen S.H.B.S. en Helder was er nog niet zooveel belangstelling geweeet: naar men ons mededeelde waren er een 650 b 700 personen aanwezig. De recette kan op circa 120.geschat worden. Avia, een der pretendenten voor het kampioen schap der Heldersche competitie, was als ploeg heel wat minder dan de Racers; niettemin hebben ze tot het einde moedig volgehouden en gaven zich geheel. Voor dat begonnen wordt, worden de elftallen eerst gekiekt. Te 8 uur laat scheidsrechter Kort, die den heer Geurts verving, Helder voor H.R.C. aftrappen. De roodihemden hebben de zon en den vrij kraoh- tigen wind mede; de eereto aanval is voor 'hen. maar loopt op out-bal uit. Bij een volgenden aan val willen Smit en eèn Avla-speler den bal tege lijk trappen, met het gevolg, dat de Racer on klaar raakt en eenige minuten non-actief ie; doch spoedig verschijnt hij weder, Gesteund door den wind is H.R.C. steede aanvallend en ze spelen een mooi open epel. Er wordt van 'belde zijden stovlg gespeeld, de linkervleugel van H. Is ge ducht in actie, Luijt echiet eens hoog op doel. maar do Avia-doelman vangt goed en werkt weg; dooh dezelfde epeler wil het nog epns probeoron en nu met meer sucoes. De koeper maakt een lucht sprong, maar de bal verdwijnt achter hem in het net. H.R.C. heeft due na een kwartier spelen de leiding. Avia is allerminst ontmoedigd en houdt vol, doch hun voorhoede heeft niet veol in te brengen; alleen de linkervleugel weet nog al eejis voorbij Brlzee te komen. Het 'blijft een verdedi gend spel. Dan krijgt Avia een vrije schop te nomen, die prachtig voor doel gezet wordt; een korte strub beling ende bal ligt achter Bakker. De etand is gelijk en het spel is dan 25 min. oud. Er wordt vurig gespeeld; H.R.C. herneemt het offensief en de geel-zwarten worden weer geheel teruggedron- fen. Een ver schot van Veldhuizen veroorzaakt en deelman nogal moeite, doch hij weet op hoek schop te redden. Het winnende punt kan echter niet uitblijven. Als er nog zes minuten te spelen is, schiet Helder zacht in, de doelman iaat zidh te laat vallen en het leer ligt naast hem. Stand 2—1, waarmede de rust ingaat. Om vier uur wordt weer begonnen en reede di rect krijgt Bakker een hard schot te stoppen: het gaat nu gelijk op; Ter Burg weet eenmaal niet anders te doen dan iidt te trappen. Een enelle aanval van H.R.C. wordt besloten met een schot van Prins, dat doel treft. De Avia-spelers houden van hoogtrappen, wat aan het epel afbreuk doet De H.-backs missen nog al eene, dooh Avia weet er niet van te profiteeren. Als Bakker den bal eenmaal te lang bij zidh houdt, doet Avia, wat het al eerder had moeten doen; ze loopen in, met het gevolg dat Bakker, om erger te voorkomen het leer tot hoekschop verwerkt. Een half uur is de tweede helft oud, als Prins en Smit door de Avia-verdediging zig-zaggen en, eerstgenoemde Van dichtbij een schot inzendt, waar de doelman totaal geen kijk op kreeg, 4—1. Direct daarop weer een aanval, mooi centerspel van den rech tervleugel, welke Smit besluit met een hard schum schot, waar de doelwachter tevergeefs naar grvipt Uit een vrije schop schiet Prins hard m, doch de Avia-doeiman vindt het welletjes en tint den bal corner. Ook HRC vindt dij blijkbaar voldoende, want in do laatste minuten is het woord aan Avia, zonder dat het echte? tot doelpunten komt. eonter Spoedig fluit de heer Kort het einde van dezen forsohen, maar fair gespeelden match Na afloop verzamelden spelers en officials zidh pp het terrein, waar de vertegenwnntdi™ het Marine SanatoriumfonL oS een ^pas^ lijk woord, de medaille aan den aanvoerde? ?at het winnende elftal uitreikte en 'hoopte te™?? weer op hunne medewerking, wanneer w «eUl. .p 20 «.fkïïng TriitrSii zal gespeeld worden, maar tegen het Adelboreten- team. Helder. Helder II behoefde niet tegen de K.F.C.-réeer- V68 te spelen omdat.... het terrein afgekeurd was. Daar dit verleden week ook al het geval was, toen Meervogele moest spelen en hoi in ruim 14 dagen niet geregend heeft, schijnt het Ons toe, dat het terrein in de Koog niet me-» bespeelhaai ie. Afdeeling Helder. Uitslagen van Zondag 27 Febr. 1921. Batavier—Avia II 6—1. H.R.C. III—Texel 2-4. R.-K. Federatie XI—Overgangsklasse XI 3—6, Deze wedstrijd trok veol publiek. De katho lieke voetballers hadden in het begin de overhand doch in de 2e helft sloot de ploeg der Overgan.1 fora beter en ze wonnen den wedstrijd dan ook oor hetere techniek en zuiverder schieten. Competitiestand 8e kl. B. N. V. B. (Tot en met 27 Febr.) O. D. E. K. F. C. Q. S. C. W./meer Neerlandia Zaanlandia c/i 0) 0) tD tD 15 11 13 8 14 16 15 12 West-Frisia J) 13 E. V. C. 14 Swifts) 12 8 7 6 2 3 2 2 P fco 8 4 8 5 6 3 1 1 0 <13 t- 1 1 3 4 3 7 9 11 10 doelp. t. 38—10 27—10 35—10 32-21 14—17 13-21 13-28 12—46 11-41 0 o. 25 20 19 19 18 7 5 5 2 1) W.-Frisia en Swift ieder twee ver!iespun,ten Het geliike spel van K.F.C. tegen Neerlandia heeft hun Kampioenskansen aanmerkelijk doen dalen; het is niet uitgesloten dat O.D.E. tenslotte met de eer gaat strijken. Als ze hun laatsten wed strijd winnen, dan zijn de Koogers verloren. Uit de Residentie. De plaatselijke ontmoeting ie in een puntloos spel èeëindigd, waardoor H.V.V. meer gekregen, hi jft dan haar toekwam. De Overgangers hadden vrijaf, wegens den wed strijd Overgang Xl-tal—R.-K. F. Xl-tal, die met r— 3 in het voordeel der N. V. B.'ere eindigde. H.V.V.II.B.S. 0—0. Voor een uitverkocht huis blaast Eymers om even twee uur beginnen. H.V.V» mist Dé Kessler, H.B.S. O. van Rappard. Kort na het begin had H.V.V. bijna de leiding genoenm. toen mn Dam een schot van Huijgens «verkeerd beoordeelde en nog net achter kon slaan. Dit is vrijwel de eenige moeilijke bal geweest, dien hij te verwerken kreeg. De H.V.V.-voorhoede bracht het niet verder dan Denis en Mollinger, die schit terend hebben gespeeld. Bovendien beheerschte de halflinie, waarin van Thiel uitblonk, het mid denveld. Met de voorhoede der Kraaien was het al erven slecht gesteld als die der Groote Haagsche; wel aardig samenspel, doch geen schot of doorzetten. Met blanken stand gaat de rust in. Als even na rust Schaf er en Vreedendaal mo+ elkaar in botsing komen, zendt Eijmers ten on rechte eerst genoemde het veld uit, waarna Pee reboom in de half-linie wordt teruggetrokken. De voorhoede van 4 spelers is nu totaal gebro ken, dooh de achterhoede is in grootschen vorm. Tegen het einde forceert H.B.S. een serie cor ners, waarbij het geel-zwarte doei meermalen op onbegrijpelijke wijze aan doorboring ontsnapt. Mac Neill springt en stompt aan alle kanten en met succes. Als voor 't laatst gefloten wordt, ia de stand zooals men hegion. H.V.V. is, door Fortuna begunstigd, aan een ne derlaag ontkomen. Het herhaald opzettelijk uit trappen der H.V.V.-achterspelere veroorzaakte terecht afkeuring bij het publiek. L. De luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesius is op een door den comm. der mar. te Middelburg te bepalen datum gepl. a. b. van de torpedoboot Z 7. De luit. ter zee der le kl. Jhr. J. C. A. van der Wijok wordt gerekend met 16 Febr. 1921 ter besch. gesteld te zijn. Bij Kon. besluit .is met 1 Maart le. aan luit. ter zee 2e kl. b\i de Kon. marine reserve P. J. Bakker, op zijn verzoek eervol ont; slag verleend uit den dienst dier reserve; 2e. aan luit. ter zee 2e kl. bij de Kon. Marine- reserve J. W. de Roever, eervol ontslag verleend uit den dienst dier reserve wegens het niet blii- ven varen bij de Nederlandsche handelsvloot 3e. zij i bevorderd tot luit. ter zee 2e kl. bij de Kon. marine-reserve de adelborsten le kl. bij die reserve J. J. Vuyk en P. Reurslag; is aan luit. ter zee 2e kl. J. Huygens met 24 dezer op zijn verzoek eervol ontslag uit den zee dienst verleent. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht: Op 3 Maart 1921: eerg.-zdekenverpl. J. J. van Kessel van Marinekospitaal naar Gelderland. Ingetrokken de bevolen overplaatsing op 1 Maart van den Ziekenverpleger-maj. K. Hendriks van Wachtschip Willemsoord naar Hr. Ms. Gel derland. Terkennis van de korpsen Is gebracht, dat voor 50 luitenants van het leger hier te lande, bene- vene voor een aantal kapiteins de gelegenheid zal worden opengesteld om bij het leger ie Oost- Indië te worden gedetacheerd. Aan de uit te zen den kapiteins wordt als elech gesteld, dat lil reeds eenige jaran bij het lager ln Indië hebben gediend. (Avp.) Specialistische behandeling van Rijkswege. £°°,r den M1a. van Oorlog Is bepaald', dat root wi?n Z™7 een specialistisch gêné®- of heelkundig 'onderzoek naar het oordeel van aen behandelenden geneesheer noodig is, daarin waardenvoorzien onder nader omschreven voor- Aanschaffing eerste uitrusting onderofficieren. /NTa?;r aanleiding van het schrijven vun den Min. f08 waarin tet-de slotsom komt. dat termen aanwezig zijn om verder steunend .e treden bij de aanschaffing van eerste uit- rusting voor onderofficieiren der landmacht heeft net hoofdbestuur van de O.O. Ver Ons Belang, Lu 5ö»vln. tot den Min. gericht, waain betoogd wordt, dat het bestuur het met do door den Mim ^f^eveeide argumenten niet eens is. Verzocht rdxJhet bedrag voor eerste uitrusting te bren gen op f 250.en daarenboven een voorschot w verleenen van 100.welk voorschot van jaarwedde kan worden ingehouden. Burgerlijke Stand der gemeente Helder, van 2628 Februari 1921. BEVALLEN: G. Pronk-Hop d.; G. Kater-Rob. d. Feij-Dolman, d.: N. Muije-Scbniedewind, d.: G. vViedenhoff-Roos, d.; A. H. Jonkman-Buijs, J. de Loos-Frinks, z.; A. Nannings-Barendrecht. z. MARKTBERICHTEN. Broek op Langendijk. 28 Febr. 1921, Roode kool 9.60—13; kleinere f 7.10; kool 8.80—11.60; kleinere 3.20—6.40;'Deeen- sahe witte f 6.708.70; grove uien 5.406.70; peen 2.50—3.10 per 100 K.G. Pumerend, 1 Maart 1921. 2 stapels fabriekskaas per 50 K.G. 81.50—84; 544 K.G. boter p. K.G. f 3.40—3.50 638 runderen: 235 vette p. K.G. 1.60—2; 289 melke en gelde 400—850; 14 stieren; 28 paarden 150—280. 26 vette kalveren p. K.G. 2.60—2.8Ó; 648 nu cm tere id. 2080 437 vette varkens p. K.G. I 1.80; 128 magere id. f 40—82; 251 biggen 24— 36; 1058 schapen 40—75; 18 bokken; kipei?rj''} p. 100 stuks 10—11; eendeieren p. 100 stu*' 14.50,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 2