N. H. V. B.
MARINEBERICHTEN.
LEGERBERICHTEN.
Officieren voor IndiB.
van meerling, dat het ergste van de depressie
op scheepvaartgebied nog niet is bereikt, en
dat nog wel een honderdtal schepen zal moe
ten worden opgelegd. De schepen, die de
Shipping Boarxi nog in de vaart heeft, leve
ren aanzienlijke verliezen op, welke in het
eerste halfjaar van 1921 vermoedelijk over
de 30.000.000 zullen bedragen.
Japan, de Ver. Staten en Yap.
'Washington, 27 Februari Het bericht dat
die Briltsohe gezant zion bemiddelen in de
quiaestie dier telegrafie iin den Stillen Oceaan
en het eiland Yap, wordt in Tokio ontkend.
In gezaghebbende kringen in Japan gelooft
men dlat Japan «r otp zal aandringen, het
mandaat te houden voor de kabels naar het
eiland Yap, dm, overeenstemming inet bet be
sluit wam dien Oppersten Raad, genotmen in
Mei 1919.
Treinramp.
Amerika heeft veel schepen met enorme
bonnematen in elkaar geflanst, die 'geen ree-
dors koop en willen, omdat ze niet deugen.
Nu exploiteert de regeering deze vloot met
groote verliezen. Dat kan niet voortduren.
De exploitatierekeningen worden door repa
raties te zwaar gedrukt. Deze schepen zul
len eenvoudig moeten verdwijnen, want ze
zijn verwaarloosd. Er zijn bootman gehakt
dm van biet groene hout schepen te bouwen
van zoo'n drie duizend ton. Dat hout is na
tuurlijk gaan werken. Na één, twee reizen
moeten deze schepen weer worden gesloopt.
Andere schepen zitten met slechte ketels,
slechte machines, zoo minderwaardig, dat de
(kosten de vrachten niet blijvend kunnen
drukken.
Wat nu de prijzen 'hier .te lande betreft,
een schip, dlat wij vroeger (hier bouwden voor
een dlrie kwart miüiOen, moest hij nabestel
ling gecalculeerd warden op zes imiMioen.
het nabesteld had,
De maatschappij, die
Darter, (staat Indiana), 27 Februari Bij een stelde uit, in die hoop dlat de prijs zou dalen.
'spoorweglbOtsiinlg alhier zijn tussoben de 30 l Zij bleek gelijk gehad te hebben. De prijs is
en 40 menschen omgekomen en velen ge- sedert gedaald. De prijzen der materialen
kwetst. zijn de laatste zes maanden op de helft ge-
zakt. Maar de loonen zijn hoog gebleven. Het
Latere beridhten omtrent de tra nramp - ■voor den houw van romp, machines en
meiden, dat m het dufeter een trem yan de ketöfe gcM b(,()raafft 15 20 prooent
New York Central eentrein van Michjgan d kostprijs. Maar als de n rijzen van
Central au die flank reed en als bet ware in uJl.,.
twee stuldken reed.
Van de lijken dér sllachtoffera waren er
vele tot onherkenbaarheid toe verminkt. De
verschrikking nam nog toe, toen later de
wr.akh.oop in 'brand vloog.
Scheepsramp bl] Panama.
Washington, 27 Februari. Bij een botsing
.ter hoogte van Panama, tussohen een stalen
stoomschip en den Amerilkaanschien torpe-
dobootjager Woolsey, welke plaats vond op
Zaterdag, werd de torpedoboot tot zinken Ge
bracht. Andere torpedobootjagers, die in de
nabijheid waren redden de meeste opvaren
den van do Woolsey.
BINNENLAND.
Staangeld bfl de Spoorwegen.
Door het Verbond v. Nederlandsche Fabri-
kanten-Veneeniiigingen is een adres gericht
de materialen dalen, stijgt de loon factor.
De heeiren Goedkoop voorzien de noodza
kelijkheid van daling der loonen in den
scheepsbouw. Dit zal vermoedelijk gezocht
moeten worden niet in een daling van het
uurloon maar wed dn een verlaging van het
tarilef. De lagere loonen in het oonourrree-
rende Duitscbllaind drijven hiertoe.
Maar een van de redenen, waardoor de
imenschen hier zoo'n beetje in paniekstem
ming zijn, ligt wel in de enorme oorlogswin
sten, die natuurlijk niet konden blijven,
waardbor verscheiden industrieeden nu onte
vreden zijn. Maar 't zou waarlijk geen zotnde
zijn, wanneer aan al1 ddie improductieve luxe
eens een einde kwam.
En voor de toekoimdt is Nederland als in-
dustrieilanid immers zeer gunstig gelegen.
De onderwijzers en het N. V. V.
Naar Voorw. verneemt, is wederom bij re-
gedane toezeggingen is te verwachten, dat
de bovengenoemde vaartuigen tegen 1 Mei
a.s. gereed zullen zijn. Zooals reeds is ver
meld, zullen zjj dan ter 'beschikking worden
gesteld van den aannemer der bij Den Oever
te maken havenwerken, die volgens de be-
steksbepalingen verplicht zal worden om van
den drempel in de toegangsgeul tot de haven,
waarvan de bodem, blijkens de verrichte bo
ringen, in hoofdzaak bestaat uit vaste, klei-
leem, minstens 100.000 M'. van deze specie
weg te baggeren en in de dammen te ver
werken, en daarbij zooveel mogelijk van de
ter beschikking 'gestelde bakken gebruik te
maken.
GEMENGD NIEUWS.
Een kranige redding.
Men schrijft aan de „Tel." uit IJmuiden
het volgende o over een moedige redding op
zee:
De zee is zeer onstuimig, als de stoom
trawler „Pieter Cornelis" YM. 146, schipper
Jan Koeman, den 1,6 den Januari van dit jaar
van de vischgronden in de Noordzee huis
waarts naar IJmuiden stoomt. De stemming
op de boot is niet al te vroolijk, want het was
reeds dagen aanéén sterk stormweer, regen
en hooge zee.
'Des avonds laat wordt vuurschip Doggers-
ibank Zuid gepasseerd met stijven bries en
wild aanjagende zee.
„Goed uitkijken en als er wat gezien wordt,
mij direct roepen", zegt' de schipper tegen
den wachitsman; „zoo koers blijven sturen",
tegen den man aan iiet roer, terwijl hij naar
beneden gaat om een kop koffie te halen.
Ongeveer een uur later roept de wachts-
man den schipper: „Ouwe, kom er is gauw
boven, aan bakboord van ons worden vuur
pijlen opgelaten".
Onmiddellijk is hij op de brug, geschoeid
met laarzen en gekleed in oliegoed, doch er
is niets te zien. Evenwel, daar lang-i fokke-
want aan 'bakboord, wat flitst daar in de
verte? Wat kan dat wezen? Het is geen vuur-
i pijl, geen stakelvuur, daar begrijp ik nou
niks van en jij neef? Plots flitst een lange
ferendluim van den Bond van Nederlandsche
Onderwyzers de op het congres aangenomen
aansluiting bij het N. V. V. verworpen.
Te Rotterdam waren uitgebracht 196 voor
tot Tweede Kaïiner, waarin gewezen wotrdt m tegen, te Amsterdam 465 voor en 503
op het fealt, dat door die spoorwegmaatschap-^eo)en afdeeliing 's-Gravenhage 199
pijen ondanks het invoeren dier 45-urige TOr en 155 tegen die aansluiting,
arbeidsweek, waardoor het aan de mdustri-
eellem onmogelijk wordt gemaakt op Zafcer-
middag de voor hen bestemde spoorwagens i
te 'tassen nog steeds des Zaterdagsmiddags Nadat de daarvoor benoodigde vergunning
De 55-urige werkweek.
na 1 uur het izg. staangeld wordt 'gevorderd
voor elk uur gedurende hetwelk niet getast
wordt.
Het Verbond zou er niet toe zijn overge
gaan deze quaestie onder de aandacht der
Tweede Kamer te brengen, wanneer niet zijn
pogingen, te 'bevoegder plaatse dienaangaan
de ingesteld, geen resultaat hadden opgele
verd.
Dat in het bijzonder de minister van Wa
terstaat uit dé invoering van de 45-urige ar
beidsweek niet de consequentie heeft willen
trekken, dat het niét gerechtvaardigd iis voof
het niet lossen van spoorwegwagens des Za
terdagsmiddags na 1 uur staangeld te heffen,
heeft het Verbond 'in het bijzonder teleur
gesteld.
De crisis in de Industrie.
Onder dit hoofd publiceert de N. Rott. Crt.
een aantal interviews met leidende personen
uit Nederiandlsohe Nijlverheiidskringen in
verband onet den crisis.
Hieronder volgt een verslag vain 'een der
gelijke bespreking met de heeren Goed
koop, Directeuren van de Nederlandsche
scheepsbouw maatschappij te Amsterdam.
(De heeren Goedkoop meenden dat de angst
van het publiek ongemotiveerd wordt verer
gerd, doordat de menschen elikóér bang ma
ken. Dit blijkt vooral op de beurs. De aan
deden van hun maatschappij bijvoorbeeld,
waren aanvankelijk 'inderdaad te hoog op-
getaopen tot 200 procent. Toen schommelden
zij op 130, 150 tot zij al even onredelijk tot
onder 80 procent zakten. Want oorzaken voor
dergdijfce sprongen bestaan er waarlijk niet,
wanneer men nagaat dat deze werf aldoor
volop werk gehad heeft en nóg voor een
paar jaar votop werk heeft, zoodat zij gesta
dig verlegen iis om werkkrachten. Zij zou er
gaarne binnen, drie maanden nog een vijf
honderd arbeiders bij aannemen, 'als daar
onder imiaar 'n tweehonderd' vaklieden waren.
Maar er zijn igeen menschen te krijgen I In
van den Minister van Arbeid zal zijn ont
vangen wordt op de werf der Kon. Maat
schappij „De Schelde" te Vlissingen voor een
deel der arbeiders de 55-urige werktijd inge
voerd. De reden hiervan is, dat ook voor de
metaal-industrie te Rotterdam overwerk-ver-
gunning is verleend.
Stukloon.
De N. V. Glas- en Spiegelfabriek A. L. J.
Wernink te Twello deelde aan hare arbeiders
mede, dat voortaan loon zal worden uitbe
taald op stukwerk tegen vast tarief. Wie dat
niet willen, worden op 15 Maart ontslagen.
kingen inzake do eischen tot schadevergoe
ding aan Duitschland te stellen, te wijzen op
het allergrootste belang, dat de geheele
menschheid heeft bij eene regeling, welke
voorkomt, dat nieuwe haat onder de volkeren
wordt gezaaid, de opbouw van de wereld
wordt belemmerd en mlllloenen arbeiders
dien oorlogstijd immers zijn er talrijke wer-vo®r e®n reeks van jaren tot slavernij worden
ven opgericht, Idi© bazen en goede werklie-18®bracht.
den hier weghaalden tegen fancy-prijzen. ™et protesteert bij voorbaat met alle kracht
De werven <Me zieh uitstrekken van Rot- welke regeling ook, die met deze fac-
terdlam tot Dordt, lijden niet onder gebrek !ore? ln er °Pzi°ht rekening zou
aan werkkrachten. Zij betrekken ze uit 't1 houaen.
streep van opflikkerend vuur en na eenige
minuten is alles weer duister.
„Mannen", zegt Koeman, „daar is geen
twijfel aan, er is een schip in nood! Haal op
je roer", tegen den roerganger, „we gaan er
heen, daar moet ik haring of kuit van heb
ben".
De overige equipage, de wacht te kooi,
wordt aangesproken en komt even later aan
dek.
Na circa een half uur stoomen ontdekt
men een ontredderd schip. Voor zoover men
in het donker kan zien, zijn er menschen op
het achterschip. Met veel moeite wordt er
zoo dicht mogelijk rondom gevaren.
Men tracht de zeelui van het vreemde schip
te praaien en men meent te hooren, dat het
vaartuig gebroken is en ojj de lading hout
drijft. Koeman schreeuwt terug, dat hij in de
buurt zal blijven tot het dag wordt en gelast
hun de seinvuren op te zetten.
Eindelijk! eindelijk! Na een tergend lang
wachten glimt de dageraad. Nu kan men de
ellende overzien. Het schip blijkt te zijn een
groote Duitsche driemastschoener, genaamd
„Daisy", thuisbehoorende te Flensburg en
„uitgetrokken" werkloozen. van Noorwegen met een lading hout onder-
,T tt tt ,1 weg naar Engeland. Het vaartuig, uit de zei-
^aar „Het \olk verneemt, heeft de uit-hen geaaid, drijft gelijk met het water, de
getrokken Sigarenmakersbond thans een zee breekt en keldert er over heen als over
schrijven ontvangen van den minister van |j een rots. Daar schuimt en buldert het, daar
arbeid, inhoudende, dat aan de werkloozen. j hebben vlokken schuim pleizier in hun le
lie in 1920 „uitgetrokken waren, m 1921 Ven. De opvarenden, 10 mannen, staan tegen
geen reglementaire uitkeermg uit de werk- elkander gedronged achter op de campagne,
loozenfcas mag worden gedaan. i terwijl de fokkemast aan bakboord overboord
Zij zullen aangewezen blijven op den steun. Hgt, met bakboordswant en stagen nog
aan het schip verbonden Mast, ra's, vallen,
brassen en ander touwwerk beuken onop-
houdelijk tegen het wrak. Dat kan niet lang
i' meer duren, hier moet snel en zeker gehan-
Onderstaand telegram is Zaterdag j.1. na- deld worden! De barometer zakt, de zee wordt
mens het Nederlandsch Verbond van Vak-onstuimiger en daar in het Westen zit een
vereenigingen aanMinister Lloyd George bank; goede genade, als dat zaakje loskomt,
te Londen gezonden. dan.
„Excellentie! Het Nederlandsch Verbond j „Mannen!" roept de schipper boven het
van Vakvereenigingen gevoelt zich gedron- f gehuil van den wind uit, „die kerels zijn voor
gen de vertegenwoordigers der verschillende de haaien als wij ze er niet afhalen en het is
regeeringen aan den vooravond der bespre-1m Ij onmogelijk ze te laten verdrinken. Allo,
De
door de daarvoor
verstrekken.
benoemde commissie te
Het Ned. Vakverbond aan Lloyd George.
achterland, kweeken ze op, en als zij wat
kennen:, bieden zij zich aan in de stad. Bij de
ha/venstaking heeft de Scheepsibcuw-maait-
ischaippij ook 'n honderd boerenarbeiders
aangenomen. Maar wanneer de gezinnen van
dieze menschen buiten hflijiven wonen, zijn de
dubbele ondenhouldskosten een bezwaar. En
die gezinnen maar Amsterdam laten komen,
gaat niet, omdat zij niet onder dak kunnen
wonden gebracht.
Het opleiden van vaklieden in den scheeps
bouw blijkt steeds zeer bezwaarlijk.' De tee
kenavondschool, die de Maatschappij sticht
te geeft weinig resultaten. Het theoretische
onderricht is onvoldoende, en de leerlingen
aan practisch "werk te zetten, aan kleine wer
ken, wondt op den duur veel te kostbaar. Dit
is een 'groote moeilijkheid in het vak.
Met de arbeidsschuwheid, die zieh ook hier
bedenkelijk heeft voorgedaan, wondt het be
ter. Zooals er nu weer gewenkt wordt lijdt de
productie niet oniden den verkorten arbeids
tijd. De lijn blijft stijgende. En wanneer die
kleine, op den 'oorlogstoestand gebaseerde
werven, die nu werklieden afdanken, weer
zullen moeten verdwijnen, zullen de krach
ten, die de igroote bedrijven noodig hebben,
weer vrijkomen en dan wordt de toestand
weer normaal
Inmiddels gaat het de scheepvaart zeer
Biecht. De heer D. Goedkoop Dzn. kwam
juist uit Noorwegen terug. Ook daar had hij
waargenomen dalt de meest moderne en eco
nomisch gebouwde schepen met verlies va
ren deer de lage vrachten; dat in de wilde
vaart iedereen verliezen lijdt. De 'hoofdzaak
hiervan is de toestand waarin Midden-Euro
pa en Rusland verkeeren. Maar dn Duitsch
land 'begint toch weer een herleving. Er
wordt verbazend hard gewerkt, al moeten de
menschen in de grootste soberheid bestaan.
De Duitsche concurrentie en de valuta doen
zich dan ook in onze 'industrie ernstig ge
voelen.
Namens het bestuur,
dtter.
R. Stenhuis, voor-
Zuiderzeewerken.
Verschenen is het 2e Maandbericht (2de
jaargang) betreffende de Zuiderzeewerken.
Wij ontleenen daaraan het volgende:
Opnemingen op Wieringen.
Met de terreinopnemingen voor de op Wie-
ringen te maken kanaal-, spoorweg en an-
lere werken werd voortgegaan.
Bouw van een werkhoven aan de Oostzijde
van Wieringen nabij Den Oever.
Het bestek met de bijbehoorende teeke-
ïingen voor de haven is gereed, en wordt
binnenkort ingezonden. De Uitgewerkte ra
ming wijst een eindcijfer aan van 1.300.000.
Het van Rijkswege aan te schaffen en ter
beschikking van den aannemer te stellen
damwand-ijzer van het profiel Larssen II,
voor de beschoeiing aan de westzijde van de
haven langs het opslagterrein, is op de fa
briek in Duitschland gereed gekomen en
goedgekeurd en wordt thans naar Wieringen
vervoerd.
Ook met den aanvoer van het van Rijks
wege ter beschikking te stellen rijshout is
een begin gemaakt.
Nieuwe onderlossers.
Men kent de 29 onderlossers, de vaartui
gen, die de gebaggerde modder vervoeren
en die gelost worden door het openklappen
van den bodem. Deze vaartuigen bleken
echter niet geschikt voor het lossen der
zware kleileem. Aan een drietal werven is
daarom den bouw opgedragen van een spe
ciaal voor dit doel ontworpen onderlosser.
Volgens de door de .betrokken fabrikanten
maak de boot klaar!"
„Kennen ze zelf niet met heurlui eigen
boot derafkommen", waagt één der matrozen
in het midden te brengen.
„Dat gaat niet!" is 's schippers antwoord,
„hun booten liggen in enden en brokken op
de voorroef bij ae fokkemast, kijk maar!"
De scheepsboot ligt inmiddels te water,
voorzien van riemen, dollen en bootshaak.
„Nou mannen", zegt Koeman, „hoe zit
het?" doch niemand roert zich.
Hij gooit laarzen en oliegoed uit, trekt zijn
zwemvest aan en roept dan:
„En als er dan van jelui niet één meedurft,
ga ik alleen, ik zal en wlï die zwalkers traoh-
ten te redden!"
Hij springt in de boot, direct gevolgd door
matroos Visser, stoker Akkerman en den kok
Tol.
Nu neemt het spel een aanvang!
„Los die vanglijn, zet af, haal op aan de
riemen", erj in een ondeelbaar oogenblik
wordt de jol door de nijdige zee aangegrepen
en als een speelhal her en derwaarts geslin
gerd, doch met beleid gestuurd langszij het
wrak gebracht.
Als versuft staan de Duitschers naar dit
bravourstukje te kijken, doch veel tijd voor
pliehtsplegingen of natuurbespiegelingen is
er niet.
„Spring op, vlug wat, langsuit onder in de
boot!"
Met vier man komt men goed over en ten
tweeden male gaat het er op los.
Het zeetje wordt allengs hooger, het rond
drijvende wrakhout maakt het langszij komen
gevaarlijk. Enfin, probeeren, d'icht langs hem
heen, tusschen zijn groot- en bazaanswant,
zoo, ze springen, met z'n zessen, de kapitein
het laatst. Ze zijn er in. Voort gaat het nu
naar de reddende boot, waar de stuurman met
beleid en vaste hand het stuurrad hanteert
en door zjjn manoeuvreeren veel aan de red
ding bijdraagt. De woeste zee beukt de diep-
ligende jol. Met alle krachtinspanning komt
men bij de stoomtrawler, maar pien is er nog
niet. Een aanloopende golf neemt het bootje
op, kwakt het tegen de zij van de „P. O.", dat
alles kraakt qn barst. De jol is verbrijzeld,
dochallen zijn gered en aan dek der
„Pieter Cornelis".
Uitgeput staan ze daar, de vier zeelieden,
jong volk, de meesten bijna nog kinderen,
de kapitein als oudste is 36 jaar. Ruim 48
uren zijn ze „overal" (aan dek) geweest, zon
der slaap, eten of drinken; alles was onder
water of door de overloopende zeeën weg
geslagen. Vier schepen had men zien passee-
ren, die geen hulp (boden en alle hoop op
redding had men dan ook opgegeven en men
wachtte gelaten het wreede noodlot af, toen
eensklaps de vuren van de „Pieter Cornelis"
in het zicht kwamen. De laatste vuurpijl
werd afgeschoten en toen alleseinvlaggen
in petroleum gedrenkt en op tien stokken
gelijktijdig in brand waren gestoken, was de
laatste poging tot redding gedaan, die ge
lukkig met succes werd bekroond.
f
Full speed ahead gaat het nu op huis aan.
Juist is men onder stoom of de hemel is met
pikzwarte wolken bedekt, de storm, even
later aangroeiende tot een orkaan, breekt als
een razende Roland los en wild en witéekuifd
stuift de zee omhoog, de stoomboot van alle
kanten beukende en bespringende als wilde
ze uit gramschap voor het laatst nog een
poging wagen om de prooi te ontrukken,
waarvan ze zich zoo goed als zeker waande.
Ruim 1V» uur heeft de redding geduurd,
een tijd vol van emotie voor redders en ge
redden.
„En nou geen krimp meer", zegt Koeman
joviaal tot den kapitein, „jullie bent nu aan
boord van één der (beste zeeschepen van
IJmuiden; eten en drinken is er plenty aan
boord, eet, drink en ga slapen!"
Den 18 den Januari j.1. liep de YM. 146
onder hevig stormweer de haven van IJmui
den binnen. De Duitsche geredden werden
aan de goede zorgen van den Duitschen vice-
consul toevertrouwd. Vol lof waren ze over
"de hulp, bijstand en verpleging aan boord der
YM. 146 genoten. Na een hartelijk afscheid
van hun redders vertrokken ze naar hun
Heimat.
Weer kan in de annalen der Hollandsche
zeevaart „een kranige redding op zee" ge
boekt worden. Hulde aan zulke mannen, die
zelfbehoud, familie, ja alles opofferen, hun
leven in de waagschaal stellen om dat hun-
j ner rniedemenschen te redden.
De namen dezer helden zijn: Jan Koeman,
schipper te IJmuiden; Arend Akkerman,
1 stoker te IJmuiden; Arie Visser, matroos te
I Egmond aan Zee en Reijer Tol, kok te Vel-
j seroord.
Reeds kreeg schipper Koeman van de
Duitsche regeering een schrijven met dank
voor de kranige redding en het menschlie-
vend hulpbetoon aan de bemanning van den
Duitschen driemastschoener „Daisy" be
wezen.
De vergiftigingszaak te Llsse.
De Haarlemsohe rechtbank heeft gisteren
uitspraak gedaan in de vergiftigingszaak uit
Lisse. De beklaagden, de weduwe G. H. v. d.
B.v. d. M., en baar gewezen oommensaal
C. van der L., werden veroordeeld iéder tot
15 iaar gevangenisstraf mei aftrek van de
preventieve hechtenis. Het O. M. had Levens
lange gevangenisstraf geëisebt.
De rechtbank achtte d'en moord bewezen.
Gasverstikklng.
Met betrekking tot het overlijden van twee
vrouwen in een badkamer in een woning aan
de Wagenstraat in Den Haag, wordt gemeld,
dat bij het onderzoek van de lijken in het
ziekenhuis is gebleken, dat in h^t bloed van
beide personen koolmonoxyde aanwezig was,
een vergiftig gas, waarschijnlijk afkomstig
uit het gas in de badkamer en ontstaan ten
gevolge van een gebrek aan den geyser,
waardoor er geen voldoende toestrooming
van lucht was.
Voetbal.
H.R.C.—Avia 5—1.
Deze wedstrijd, die gearrangeerd was door de-
Commissie beoogende om de kas van het Marine
Sanatorium Fonds wat te stijven dus een zeer
edel doel mag in alle opzichten geslaagd heetep.
Sinds de hig-matches tusschen S.H.B.S. en Helder
was er nog niet zooveel belangstelling geweeet:
naar men ons mededeelde waren er een 650 b 700
personen aanwezig. De recette kan op circa
120.geschat worden.
Avia, een der pretendenten voor het kampioen
schap der Heldersche competitie, was als ploeg
heel wat minder dan de Racers; niettemin hebben
ze tot het einde moedig volgehouden en gaven
zich geheel.
Voor dat begonnen wordt, worden de elftallen
eerst gekiekt. Te 8 uur laat scheidsrechter Kort,
die den heer Geurts verving, Helder voor H.R.C.
aftrappen.
De roodihemden hebben de zon en den vrij kraoh-
tigen wind mede; de eereto aanval is voor 'hen.
maar loopt op out-bal uit. Bij een volgenden aan
val willen Smit en eèn Avla-speler den bal tege
lijk trappen, met het gevolg, dat de Racer on
klaar raakt en eenige minuten non-actief ie; doch
spoedig verschijnt hij weder, Gesteund door den
wind is H.R.C. steede aanvallend en ze spelen
een mooi open epel. Er wordt van 'belde zijden
stovlg gespeeld, de linkervleugel van H. Is ge
ducht in actie, Luijt echiet eens hoog op doel.
maar do Avia-doelman vangt goed en werkt weg;
dooh dezelfde epeler wil het nog epns probeoron
en nu met meer sucoes. De koeper maakt een lucht
sprong, maar de bal verdwijnt achter hem in het
net. H.R.C. heeft due na een kwartier spelen de
leiding. Avia is allerminst ontmoedigd en houdt
vol, doch hun voorhoede heeft niet veol in te
brengen; alleen de linkervleugel weet nog al eejis
voorbij Brlzee te komen. Het 'blijft een verdedi
gend spel.
Dan krijgt Avia een vrije schop te nomen, die
prachtig voor doel gezet wordt; een korte strub
beling ende bal ligt achter Bakker. De etand
is gelijk en het spel is dan 25 min. oud. Er wordt
vurig gespeeld; H.R.C. herneemt het offensief en
de geel-zwarten worden weer geheel teruggedron-
fen. Een ver schot van Veldhuizen veroorzaakt
en deelman nogal moeite, doch hij weet op hoek
schop te redden. Het winnende punt kan echter
niet uitblijven. Als er nog zes minuten te spelen
is, schiet Helder zacht in, de doelman iaat zidh
te laat vallen en het leer ligt naast hem. Stand
2—1, waarmede de rust ingaat.
Om vier uur wordt weer begonnen en reede di
rect krijgt Bakker een hard schot te stoppen: het
gaat nu gelijk op; Ter Burg weet eenmaal niet
anders te doen dan iidt te trappen. Een enelle
aanval van H.R.C. wordt besloten met een schot
van Prins, dat doel treft. De Avia-spelers houden
van hoogtrappen, wat aan het epel afbreuk doet
De H.-backs missen nog al eene, dooh Avia weet
er niet van te profiteeren. Als Bakker den bal
eenmaal te lang bij zidh houdt, doet Avia, wat
het al eerder had moeten doen; ze loopen in, met
het gevolg dat Bakker, om erger te voorkomen
het leer tot hoekschop verwerkt. Een half uur is
de tweede helft oud, als Prins en Smit door de
Avia-verdediging zig-zaggen en, eerstgenoemde
Van dichtbij een schot inzendt, waar de doelman
totaal geen kijk op kreeg, 4—1. Direct daarop
weer een aanval, mooi centerspel van den rech
tervleugel, welke Smit besluit met een hard
schum schot, waar de doelwachter tevergeefs
naar grvipt Uit een vrije schop schiet Prins hard
m, doch de Avia-doeiman vindt het welletjes
en tint den bal corner. Ook HRC vindt dij
blijkbaar voldoende, want in do laatste minuten
is het woord aan Avia, zonder dat het echte?
tot doelpunten komt. eonter
Spoedig fluit de heer Kort het einde van dezen
forsohen, maar fair gespeelden match
Na afloop verzamelden spelers en officials zidh
pp het terrein, waar de vertegenwnntdi™
het Marine SanatoriumfonL oS een ^pas^
lijk woord, de medaille aan den aanvoerde? ?at
het winnende elftal uitreikte en 'hoopte te™??
weer op hunne medewerking, wanneer w
«eUl. .p 20 «.fkïïng TriitrSii
zal gespeeld worden, maar tegen het Adelboreten-
team.
Helder.
Helder II behoefde niet tegen de K.F.C.-réeer-
V68 te spelen omdat.... het terrein afgekeurd
was. Daar dit verleden week ook al het geval
was, toen Meervogele moest spelen en hoi in
ruim 14 dagen niet geregend heeft, schijnt het
Ons toe, dat het terrein in de Koog niet me-»
bespeelhaai ie.
Afdeeling Helder.
Uitslagen van Zondag 27 Febr. 1921.
Batavier—Avia II 6—1.
H.R.C. III—Texel 2-4.
R.-K. Federatie XI—Overgangsklasse XI 3—6,
Deze wedstrijd trok veol publiek. De katho
lieke voetballers hadden in het begin de overhand
doch in de 2e helft sloot de ploeg der Overgan.1
fora beter en ze wonnen den wedstrijd dan ook
oor hetere techniek en zuiverder schieten.
Competitiestand 8e kl. B. N. V. B.
(Tot en met 27 Febr.)
O. D. E.
K. F. C.
Q. S. C.
W./meer
Neerlandia
Zaanlandia
c/i
0) 0)
tD tD
15 11
13 8
14
16
15
12
West-Frisia J) 13
E. V. C. 14
Swifts) 12
8
7
6
2
3
2
2
P
fco
8
4
8
5
6
3
1
1
0
<13
t-
1
1
3
4
3
7
9
11
10
doelp.
t.
38—10
27—10
35—10
32-21
14—17
13-21
13-28
12—46
11-41
0
o.
25
20
19
19
18
7
5
5
2
1) W.-Frisia en Swift ieder twee ver!iespun,ten
Het geliike spel van K.F.C. tegen Neerlandia
heeft hun Kampioenskansen aanmerkelijk doen
dalen; het is niet uitgesloten dat O.D.E. tenslotte
met de eer gaat strijken. Als ze hun laatsten wed
strijd winnen, dan zijn de Koogers verloren.
Uit de Residentie.
De plaatselijke ontmoeting ie in een puntloos
spel èeëindigd, waardoor H.V.V. meer gekregen,
hi jft dan haar toekwam.
De Overgangers hadden vrijaf, wegens den wed
strijd Overgang Xl-tal—R.-K. F. Xl-tal, die met
r— 3 in het voordeel der N. V. B.'ere eindigde.
H.V.V.II.B.S. 0—0. Voor een uitverkocht huis
blaast Eymers om even twee uur beginnen. H.V.V»
mist Dé Kessler, H.B.S. O. van Rappard. Kort na
het begin had H.V.V. bijna de leiding genoenm.
toen mn Dam een schot van Huijgens «verkeerd
beoordeelde en nog net achter kon slaan. Dit is
vrijwel de eenige moeilijke bal geweest, dien hij
te verwerken kreeg. De H.V.V.-voorhoede bracht
het niet verder dan Denis en Mollinger, die schit
terend hebben gespeeld. Bovendien beheerschte
de halflinie, waarin van Thiel uitblonk, het mid
denveld.
Met de voorhoede der Kraaien was het al erven
slecht gesteld als die der Groote Haagsche; wel
aardig samenspel, doch geen schot of doorzetten.
Met blanken stand gaat de rust in.
Als even na rust Schaf er en Vreedendaal mo+
elkaar in botsing komen, zendt Eijmers ten on
rechte eerst genoemde het veld uit, waarna Pee
reboom in de half-linie wordt teruggetrokken.
De voorhoede van 4 spelers is nu totaal gebro
ken, dooh de achterhoede is in grootschen vorm.
Tegen het einde forceert H.B.S. een serie cor
ners, waarbij het geel-zwarte doei meermalen op
onbegrijpelijke wijze aan doorboring ontsnapt.
Mac Neill springt en stompt aan alle kanten en
met succes. Als voor 't laatst gefloten wordt, ia
de stand zooals men hegion.
H.V.V. is, door Fortuna begunstigd, aan een ne
derlaag ontkomen. Het herhaald opzettelijk uit
trappen der H.V.V.-achterspelere veroorzaakte
terecht afkeuring bij het publiek. L.
De luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesius is op
een door den comm. der mar. te Middelburg te
bepalen datum gepl. a. b. van de torpedoboot Z 7.
De luit. ter zee der le kl. Jhr. J. C. A. van der
Wijok wordt gerekend met 16 Febr. 1921 ter
besch. gesteld te zijn.
Bij Kon. besluit .is met 1 Maart
le. aan luit. ter zee 2e kl. b\i de Kon. marine
reserve P. J. Bakker, op zijn verzoek eervol ont;
slag verleend uit den dienst dier reserve;
2e. aan luit. ter zee 2e kl. bij de Kon. Marine-
reserve J. W. de Roever, eervol ontslag verleend
uit den dienst dier reserve wegens het niet blii-
ven varen bij de Nederlandsche handelsvloot
3e. zij i bevorderd tot luit. ter zee 2e kl. bij de
Kon. marine-reserve de adelborsten le kl. bij die
reserve J. J. Vuyk en P. Reurslag;
is aan luit. ter zee 2e kl. J. Huygens met 24
dezer op zijn verzoek eervol ontslag uit den zee
dienst verleent.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:
Op 3 Maart 1921: eerg.-zdekenverpl. J. J. van
Kessel van Marinekospitaal naar Gelderland.
Ingetrokken de bevolen overplaatsing op 1
Maart van den Ziekenverpleger-maj. K. Hendriks
van Wachtschip Willemsoord naar Hr. Ms. Gel
derland.
Terkennis van de korpsen Is gebracht, dat voor
50 luitenants van het leger hier te lande, bene-
vene voor een aantal kapiteins de gelegenheid
zal worden opengesteld om bij het leger ie Oost-
Indië te worden gedetacheerd. Aan de uit te zen
den kapiteins wordt als elech gesteld, dat lil
reeds eenige jaran bij het lager ln Indië hebben
gediend. (Avp.)
Specialistische behandeling van Rijkswege.
£°°,r den M1a. van Oorlog Is bepaald', dat root
wi?n Z™7 een specialistisch gêné®-
of heelkundig 'onderzoek naar het oordeel van aen
behandelenden geneesheer noodig is, daarin
waardenvoorzien onder nader omschreven voor-
Aanschaffing eerste uitrusting onderofficieren.
/NTa?;r aanleiding van het schrijven vun den Min.
f08 waarin tet-de slotsom komt. dat
termen aanwezig zijn om verder steunend
.e treden bij de aanschaffing van eerste uit-
rusting voor onderofficieiren der landmacht heeft
net hoofdbestuur van de O.O. Ver Ons Belang,
Lu 5ö»vln. tot den Min. gericht, waain betoogd
wordt, dat het bestuur het met do door den Mim
^f^eveeide argumenten niet eens is. Verzocht
rdxJhet bedrag voor eerste uitrusting te bren
gen op f 250.en daarenboven een voorschot
w verleenen van 100.welk voorschot van
jaarwedde kan worden ingehouden.
Burgerlijke Stand der gemeente Helder,
van 2628 Februari 1921.
BEVALLEN: G. Pronk-Hop d.; G. Kater-Rob.
d. Feij-Dolman, d.: N. Muije-Scbniedewind, d.:
G. vViedenhoff-Roos, d.; A. H. Jonkman-Buijs,
J. de Loos-Frinks, z.; A. Nannings-Barendrecht. z.
MARKTBERICHTEN.
Broek op Langendijk. 28 Febr. 1921,
Roode kool 9.60—13; kleinere f 7.10;
kool 8.80—11.60; kleinere 3.20—6.40;'Deeen-
sahe witte f 6.708.70; grove uien 5.406.70;
peen 2.50—3.10 per 100 K.G.
Pumerend, 1 Maart 1921.
2 stapels fabriekskaas per 50 K.G. 81.50—84;
544 K.G. boter p. K.G. f 3.40—3.50 638 runderen:
235 vette p. K.G. 1.60—2; 289 melke en gelde
400—850; 14 stieren; 28 paarden 150—280.
26 vette kalveren p. K.G. 2.60—2.8Ó; 648 nu cm
tere id. 2080 437 vette varkens p. K.G. I
1.80; 128 magere id. f 40—82; 251 biggen 24—
36; 1058 schapen 40—75; 18 bokken; kipei?rj''}
p. 100 stuks 10—11; eendeieren p. 100 stu*'
14.50,