HONGARIJë. De aftocht van ex-kelzer Karl OOSTENRIJK. Als de staatsgreep geslaagd was... De correspondent te Boedapest van het „N. Wiener Tagbl." meldt uit kringen der vreemde missie aldaar het volgende omtrent hetgeen naar alle waarschijnlijkheid zou zijn geschied, indien de staatsgreep van den ex- koning zou zijn geslaagd. Dan zou eenige dagen later te München het koningschap zijn uitgeroepen en de voormalige kroonprins Rupprecht den troon hebben beklommen. Dit zou in de eerste plaats de afscheiding ian Pruisen hebben beteekend en verder een grondslag heben gevormd voor een Donau- federatie, bestaande uit Beieren, Oostenrijk en Hongarije, onder Fransche bescherming. De bijzonderheden nopens dit plan zullen binnenkort met alle desbetreffende docu menten worden gepubliceerd. VEREENIGDE STATEN. De beurs van New-York. Naar de New-York Times in haar beurs- overzicht schrijft, wordt met groote aandacht het koersverloop der effectenbeurs gevolgd. Niet dat het publiek een levendig aandeel aan den beurshandel neemt, in geenen deele doch men is zoo zijn roer kwijt en er heerscht zulk een onzekerheid ten opzichte van den financieelen toestand, dat men tracht zijn conclusies te trekken uit het resultaat der manipulaties van de beroepshandelaren. De beurs heeft echter tot nu toe nog niet veel licht gebracht. „Wij betwijfelen", zoo schrijft de N.-Y. Times, „ooit zulk een tijd van on zekerheid te hebben beleefd als thans heerscht. Een periode van inzinking na een groote hausse heeft altijd twijfel en pessi misme doen ontstaan, doch bij vroegere ge legenheden, b.v. in 1908 en zelfs in de jaren 1894 en 1896 kon men eenigszins nagaan wat geschieden kon* en hoe de financieele en in- dustrieele toestand zich zou kunnen herstel len. Het hing er slechts van af, welke invloe den zich zouden doen gelden. Hierdoor was het mogelijk, dat Union Pacific aandeelen in crisistijd 4 pet. noteerden, terwijl de Mij tien jaar later uit eigen middelen 150 mil lioen kon aanwenden voor den aankoop van andere lijnen; of dat aandeden Northern Pa cific, die in 1896 l1/» pet. noteerden, vijf jaar later bii den corner van 1901 tegen 1000 pet, werden verhandeld. Toen besefte men echter, dat een overvloe dige oogst den export en de buitenlandsche aankoopen van Amerikaanscbe fondsen zoo danig zou doen toenemen, dat de Amerikaan sche schuld aan Europa spoedig zou kunnen worden afgedaan en voldoende goud zou worden ingevoerd om de bankreserves te herstellen. En dit geschiedde dan ook inder daad. De thans bestaande moeilijkheden spruiten echter niet voort uit de Amerikaansche schuld aan Europa, doch uit Europa's schuld aan Amerika; niet uit de vraag, hoe aan een export-surplus te komen, want de handels basis toont een saldo ten gunste van Amerika, hetgeen juist de moeilijkheden verhoogt. Ook behoeven geen middelen tot goudimport ge zocht te worden, want Amerika voert reeds al het goud in, dat de andere landen kunnen missen, waardoor de goudvoorraad van Ame rika thans reeds 200 millioen grooter is dan een jaar geleden. Men ziet wel in, dat een grootere oogst Amerika niet ten goede kan komen. Immers thans verkeeren de land bouwers reeds in de onmogelijkheid om tegen redelijke prijzen van hun graan en katoen af te komen, zoodat reeds ernstige pogingen worden gedaan om den katoenaanplant te beperken. Ook is er geen sprake van hetgeen indertijd „de terugkeer van Europeesch kapi taal naar onze markten" werd genoemd. Wat dat aangaat, zyn thans de rollen omgekeerd. Geen wonder dus, dat zelfs ervaren finan ciers uit den koers zijn geraakt en niet kun nen zeggen waar het heen moet. D och hier om is het niet onmogelijk, dat zich plotseling iöts onverwachts voordoet, waardoor een nieuw verschiet wordt geopend. Yap. Lyon, 6 April. Den 4den April is er een nieuwe Amerikaansche nota overhandigd aan de Fransche zoowel als aan de Engel- sche, ïtaliaansche en Japansche regeeringen. Hoewel deze nota niet is openbaar gemaakt! meenen wij toch teweten, dat onmiddellijke onderwefp van dit zeer belangrijke staats stuk is: de kwestie der mandaten. De stelling, die reeds door de vorige re gering werd verdedigd, tot de hare makende, protesteert de Amerikaansohe regeering for meel tegen de toekenning van Yap aan Japan. De belangrijkheid van de nota zit hem daarin, dat zij voor het eerst duidelijk de al- gemeene opvatting uitspreekt nopens de ver dragen, die na den oorlog zijn gemaakt. De nota stelt immers het principe, dat de Ver- eenigde Staten, aangezien zij hebben deel genomen aan den oorlog, het recht hebben om geraadpleegd te worden bij alle inter nationale schikkingen, die tengevolge van de overwinning tot stand komen. Yan dit principe uit komt zij tot de feiten, en tracht zij vast te stellen, dat president Wllson eigenlijk nooit zijn toestemming heeft gegeven tot de toekenning van Yap aan Ja- >an. Zij herinneren er aan, dat de president liertegen heeft geprotesteerd in de verga deringen- van den Raad van Vier van 21 April, 30 April en 1 Mei 1919. Hij heeft nooit begrepen, dat er in de vergadering van 7 Mei geen beslissing is genomen tegen de zaak, die hij voorstond. Ten slotte verzoekt de Amerikaansche re- geering, dat Yap zal worden geïnternationa liseerd, zooals indertijd door Wilson zelf werd gewenscht. Zij doet daartoe een beroep op de vriendschap en den zin voor recht-, vaardigheid van Frankrijk en de andere ge- assicieerde mogendheden. LUCHTVAART. Ongeval met een vllegboot. MARINEBERICHTEN. Opnemingsvaartuigen „Hydrograaf" en „Eilerts de Haan" Naar wij vernemen, wordt het vaartuig voor hydrografische opnemingen „Hydro- graaf", dat eergisteren op 's Rijkswerf al hier in dienst werd gesteld, te Hellevoetsluis gestationneerd en zal het nieuwgebouwde id. „Eilerts de Haan", dat in de tweede helft dezer maand te Rotterdam in dienst gesteld wordt, hier in station komen. LEGERBERICHTEN. GEMENGD NIEUWS. Haven te Nleuwedlep. Burgerlijke Stand der gemeente Helder, MARKTBERICHTEN. Moedige redders. Ter zake van de redding onder groot levens gevaar door een tweetal Britsche zeelieden van schepelingen van het stoomschip „A. van Driel", dat in de maand December 1919 bij NewFoundland is vergaan, heeft de Ne- derlandsohe Regeering, als blijk van waar deering, aan die zeelieden genaamd George Fowlow en George Budden een zilveren hor loge met inscriptie toegekend. Een tegenhanger. Er is ln den laatsten tijd geschreven over de stichting van dure postkantoren in ons land. Dat de directie van de post- en tele grafie soma ook heel zuinig byna krente rig optreedt, blijkt in het Friesohe dorp K De houder van het hulppostkantoor aldaar, houdt zyn kantoor in zijn eigen woning. Se dert een paar jaar is het in den maak dat dorp aan hettelefoonnet aan te sluiten. Van het hoofdbestuur der P. en T. werd een on derzoek ingesteld den telefoondienst in het dorp te verbinden met dien van de post. Het hulpkantoor bleek voor een cel te klein te zijn; het moest dus vergroot worden. De houder van het kantoor kreeg opdracht teekening en foeg^ooting te laten maken van de verbouwing en deze aan de directie op te zenden. Dit geschiedde, de begrooting be droeg 1600 en het plan werd goedgekeurd. Dé inspecteur deelde daarop op een des betreffende vraag aan den kantoorhouder mede, dat die 1500 moesten betaald worden door denkantoorhouder. Deze bedankte daarvoor hartelijk; z. i. moesten de kosten door het Rijk betaald worden. In langen tijd werd vande zaak niets meer gehoord, totdat de kantoorhouder thans een schrijven van de directie ontvangen heeft, waarl ij het Rijk in de kosten een tegemoet koming aanbiedt van25. Of dit ineens, per jaar of per maand is, meldt het schrijven niet. De kantoorhouder heeft dienaangaande nadere informaties gevraagd. De moord op ds. Van den Broek? ODezer diagen deelden wij op gezag van de (A. R.) „Rotterdammer" mede, dat te Boxtel de moordenaar van ds. Van den Broek zou zijn gearresteerd. De „Rsb." verneemt nu van de politie, dat van dit geheele bericht geen woord waar is. Een onderzoek naar den moordenaar is nooit igedaan, omdat het vrijwel uitgesloten was, dat ds. v. <L Broek is vermoord. Lijk aangespoeld. Aan het Noordzeestrand van Vlieland is een lijk aangespoeld, gekleed in een blauw jasje, gestreepte blauwe broek, lichtblauw over hemd, korte laarzen, met gouden ring aan een vinger, waarin de letters A. W. en E. F., 15 Febr. 1908, en een notitieboekje met Nie- derlandsch schrift. Brand. Dinsdagmorgen vroeg is de korenmolen „Vertrouwen" aan de Schans te Rotterdam (voormalig Delfahaven) door brand vernield. In den oehtendsohemer was de vuurgloed tot ver in de stad reeds zichtbaar. De brand weer wist met behulp van twee drijvende en een rijdende stoomspuit het vuur mees ter te worden, düdh kon niet voorkomen dat de molen geheel uitbrandde. Alleen het ge raamte van het gevaarte staat nog overeind. De onderkant van een der wieken vond een steunpunt op den omloop, zoodat de as met het wiekensamienstel vrijwel op haar plaats is gebleven en de aangrenzende wo ningen behoed bleven voor het gevaar door dit acht ton zware gevaarte beschadigd te worden. De molen, een der weinig overge blevene van tenminste een vijftal, dat vroe ger aan het stadsbeeld van dit stukje Rot terdam zoo'n eigenaardige bekoring gaf, werd nog steeds als windmolen geëxploi teerd' door de firma wed. Jac. Homburg. Een roofhol. In den naoht van Maandag op Dinsdag werd in het perceel Nieuwe Vogelenzang 26 te Rotterdam een koopman uit Venlo, die opdracht had koeien te koopen op de Din»- dagache veemarkt, beroofd voor een bedrag van 2040. Verdacht van het plegen van diezen diefstal werd een huurster van diat pand in bewaring gesteld.' Dezelfde vrouw werd op 19 Januari aan gehouden, omdat men haar verdacht de hand te hebben gehad in een berooving, waarbij 850 en 4000 mark verdwenen. Op 1 Maart geleidde men haar naar het politiebureau wijl men een ingenieur ln haar huis 150 afhandig had gemaakt en op 24 Maart ver toefde ze weer een paar dagen in het ares- tantenhok wyi men een Duitsoh koopman te hare huize een portefeuille met 11 bankbil jetten van 25 had ontstolen. Geen enkelen keer was er voldoende be wijs om de vrouw voor de rechtbank te bren gen. En ook ditmaal zal het der politie wel niet gelukken haar voor eenigen tijd achter de tralies te brengen. Over enkele dagen is ze weer vrij en wordt de zaak op den zelfden voet voortgezet. Zijn vader bestolen. Te Vlissingen is een 16-jarige jongen uit Haarlem aangehouden, die zijn vader besto len had voor 19.000 mark, dit geld in Neder- landscbe munt had omgezet en er op uit was getrokken. Hij is naar Haarlem terugge bracht. Mijnontploffing. In een kelenmijn te LaTbouisset, behooren- de tot de mijnen van Trély, in de gemeente Robiac (Gard), heeft Maandag een mijngas- ontploffing plaats gehad. Reeds zijn er veer tien dooden en tien gekewtsten uit de mijn boven ge/bracht. Men vreest echter dat er meer slachtoffers gemaakt zullen zijn. Een verrader. Te Boulogne aan zee is een Rus, een man van vyftig jaar, Koswewits geheeten, in heoh- tenis genomen onder beschuldiging, dat hij' na den wapenstilstand aan Duitschland ko pieën van geheime plannen en dokumenten betreffende 's lands defensie, die in het mi nisterie van oorlog bewaard weiden, heeft geleverd. De Rus zou deze dokumenten in handen gekreigen hebben met behulp van me deplichtigen, die de politie nog niet ontdekt heeft. Op het oogenblik van zijn inhechtenisne ming was de Rus controleur in een groote fabriek te Wimereux bij Boulogne a/Z., waar granaten gedemonteerd worden. Een kind op den preekstoel •Het is echt Amerikaansch: In de „Am. Daily Stand." wordt, naar het „MaandbL voor Pa onderzoek en toegepast Magnetisme", schrijft, vermeld, dat Mary Agnes Vitcheslain, een meisje van 12 jaar oud, te Pittsburgh in Amerika den preek stoel beklimt. Zij is niet meer dan een kind! en toch trekken, zoo schrijft het blad, haar preeken de aandacht van heel de natie. Zij wordt de „Billy Sunday van Pittsburgh" ge noemd en heeft gedurende de laatste drie jaren, nadat zij 9 jaar oud werd, gepreekt' Mary heet de jongste evangelist van de we reld en preekt in de Baptistenkerken van geheel Pennsylvania, waar de propvolle ker ken van haar wonderbare krachten- getui genis afleggen, Zij is de dochter van een nieuwsbladuitgever en bezoekt nog de ge wone lagere sohool. By deze mededeelingen is een foto van het preekende eenpop op den arm. Van een plan dat niet ls doorgegaan. Toen de spoorwegen de diligences kwamen verdringen, werd er door de eigenaars van deze laatste voertuigen veel kwaad gespro ken van den gevaarlijken spoortrein. Dat is begrijpelijk, want hun broodje was er mee gemoeid, maar al te zeer au sérieus werden de tegenstanders van den spoortrein al spoedig niet meer genomen. Ze beweerden ook te gekke dingen. Werd bijvoorbeeld den boeren niet wys gemaakt, dat de rook van de loco motieven het gras in de weiden vergiftigde, waardoor er sterfte onder het vee zou uit- breken Er was evenwel ook ernstiger althans ernstiger-bedoelde bestrijding van den spoortrein. In 1839 werd de lyn Amsterdam Haarlem geopend, maar in 1847 dacht men nog aan concurrentie tusschen locomotief en paard 1 Een zeer merkwaardige circulaire kwam mij hierover in handen: „Bexigt en Grondslagen voor de Hollandsche AsphaR- Spoor-Maatschappij" getiteld. Men wilde een asphaltbaan maken tusschen Amsterdam en Haarlem, en op die baan zou den luxe-diligences rijden en wel in 65 mi nuten van den Dam te Amsterdam naar de Groote Markt te Haarlem. In die 65 minuten was begrepen de benoodigde tyd voor ver wisseling van paarden (vijfmaal), en de ver traging veroorzaakt door het opnemen van passagiers in de steden. T waalf maal per dag zou men van Amster dam naar Haarlem, en twaalf maal per dag van Haarlem naar Amsterdam kunnen rei zen. Men dacht er'in allen ernst aan aldus den spoortrein een doodelijke concurrentie aan te doen. In de circulaire werd beweerd, dat de IJzeren Spoorweg door gebrek aan concurrentie een monopolie had en daarvan misbruik maakte, waardoor hetgemak voor de reizigers en de geregelde aankomst-der treinen veel te wenschen overlieten. Met de asphalt-koets zou men echter „veel aangena mer, geregelder, goedkooper, gemakkelyker en met minder gevaar reizen." Het gevaar van het verkeer „op de ijzerbanen" werd nog eens extra onderstreept, alles om het publiek op te wekken aandeelen te nemen in de Asphalt-Spoor. 3 December 1845 verleenden B. en W. van Amsterdam en Haarlem de aangevraagde concessie, en wel voor onbepaalden tyd. Bur gemeester P. Huidekoper teekende het stuk voor Amsterdam, burgemeester P. J. de Bruyn Kops voor Haarlem. De concessionaris kreeg vergunning „om in de geheele lengte van den publieken weg tusschen de beide steden, dat is vanaf het sluisje nabij het stationsgebouw van den Hollandschen Spoorweg buiten de Willems poort te Amsterdam, tot aan de Spaarnwou- derpoort te Haarlem, een Asphaltspoor te leggen, met plaatsing der voor de exploitatie benoodigde gebouwen." Het plan werd zoo aanlokkeiyk mogelijk voorgesteld, haarfyn werd uitgerekend, dat er jaarlijks een zuivere winst zou zijn van 88.700. En „hij die slechts eens van het asphalt-spoor gebruik heeft gemaakt, zal steeds waar, hoe en zoover hij maar kan, dit middel van vervoer boven de ijzexbaan ver kiezen. „Bij eiken rid zal men de reizigers, inplant» van blijde te zijn over de behoudene aan komsthooren uitroepen „Hoe zaohtl Hoe aangenaam!! Had do reis nog maar wat geduurd!!!"" Het kapitaal van de onderneming zou ƒ650.000 bedragen, verdeeld in aandeelen van 1000; iedere inschrijver kon, desge- wenscht, vooruitbetaling van 5 dividend in plaatsbriefjes krygen, en wel voor elk aan-v deel van 1000 55 plaatsbriefjes voor de eer ste klasse, en 70 plaatsbriefjes voor de tweede klasse. Erg vlot schynt het met de inschrij vingen niet gegaan te zyn, althans, twee jaar nadat de concessie verleend was, gaf de „voorloopige Raad van Beheer der Holland sche Asphalt Spoor My." (directeuren waren C. Soetens, jhr. E. T. van Starkenborgh Ste ehouwer tot Wehe en J. S. van Koppen) een nieuw manifest uit, waarin de göegemeente nog eens krachtdadig werd opgewekt aan deelen te nemen. Ieder die wilde, kon in het „verwarmd lokaal Odéon" men schreef December 1847 het modelspoor bezichti gen, terwyl liet stuk besluit met deze tirade: „het genoegen en de zelfvoldoening van door uwe deelneming eene nuttige Nederlandsche vinding, op eigen bodem ontloken, beschermd en tot stand gebragt te hebben, zal aanvan kelijk uwe belooning zyn, terwyl de nako melingschap uw' Naam daarvoor zegenend zal herdenken". Het beleggend publiek schynt echter geen vertrouwen gehad te hebben in de „nuttige Nederlandsche vinding", die honderd jaar te laat kwam. Want welk een naïeviteit, niet waar, om, nadat de spoortrein reeds acht jaar met succes gereden had, nog met een diligence-dienst te willen concurreeren tegen „het stoompaard". Maar de beleggers waren minder naïef dan de ontwerpers van het schoone plan, en van de asphalt-spoor tus schen Amsterdam en Haarlem is niets geko men. (H.bL) O.W.-er, die antieke vaas wil koopen, tot antiquair: „tweeduizend jaar oud zeg je, die vaas? Mij neem je niet? We hebben nou pas 1921." De terugreis van ex-keizer Karl schynt niet zonder incidenten te zyn verloopen. Dinsdag tegen den middag kwam de extra-trein aan het Oostenryksche grensstation Fehring aan. De Hongaren wilden eerst den trein slechts aan de entente-officieren overgeven, maar een vertegenwoordiger der Weensche politie, die aanwezig was, verklaarde, dat hy in naam der Oostenryksche regeering den trein in ontvangst moest nemen, aangezien hy tot be velvoerder van den trein was aangewezen. Daar namen de Hongaren toen genoegen mede. De Oostenryksche vertegenwoordiger stapte toen in en deelde aan Karl op plechtige wyze mede, dat hy den trein in ontvangst had ge nomen. Toen de trein vertrok, riepen de Hon garen hun gewezen koning „Eljen" toe, waar op het Oostenryksche spoorwegpersoneel met „Abzug Habsburg" antwoordde. Toen de trein te Bruck aan de Mur aan kwam, beletten de arbeiders den trein het station binnen te ryden. Zij hadden een groote anti-Habsburgsche betooging op touw gezet. Na onderhandelingen, die geruimen tyd duurden kon de trein zyn weg vervolgen. Voor het bisschoppelyk paleis te Steina- manger, waar Karei* tydens zyn verblyf in deze stad heeft gewoond, waren Dinsdagoch tend ongeveer 5000 menschen byeen om het vertrek van Karei by te wonen. Kinderen strooiden bloemen en een zangvereeniging luisterde de plechtigheid op. Men meldt uit Nijmegen Luitenant-vlieger Backer is Dinsdagmiddag toen hy met de marinevliegboot „W 51" van de Waal te Nymegen wilde opstygen, in aan raking gekomen met een kabel van den aan legsteiger van het veer. Hierdoor werd de staart der vliegboot van den romp gescheiden. Luitenant Backer bleef ongedeerd. ■oliicitatie, aanmelden en na onderzoek voor de te vervullen functie geschikt hlijken. Het ligt in de bedoeling van den Minister van Oorlog om, tor vermijding van hooge koeten, voor bedoelde (plaatsingen bij voorkeur (angebuwden in aan merking te brengen, indien daaraan detacheering buiten de standplaat® verbonden ie; voort® zal bii de aanwijzing detacheering op grooten afst-aUd van de vaste standplaatsen der militairen zjxl wonden vermeaen. De kapt. der mar. L. Spiogelberg is mot 8 April gepl. bij do mar.-kaz. te Willemsoord. Ondersheidingen. Aan do volgende belanghebbenden is verlof ver leend tot het aanwennen van de achter hun namen vermelde ©ereteekenengep. kap. ter zee G. F. iNioordboek Hegt en kapt, ter. zee rnr. J. C. Jager, commandeur 2e kl. en ridder Üer DannebrogsoTde; kap. ter zeer F. C.Coops, commandeur 2e tl. van de Orde van bet Zwaard van Zweden. Pantserboot „Gruno". De panitsebboot Gruno, onder bevel van den luit. ter zee le kl. H. M. Manikus, is van Vliasingen alhier aangekomen voor het nemen van schiet proeven. Uitzending naar de tropen. JDe ondervolgende onderoffeieren zijn bestemd om in Mei an. naar Ooot-Indië te worden uitge zonden Op 14 Mei per s.s. „Jan Fietersz. Coen": schr.- miaj. H. F. Grevelinjg; als reserve wordt aange wezen: serg.-sein. F. j. Hutchisom. Op 21 Mei p. sjs. „Goentoer": serg.-konst. H. de Smidt, serg.-mach.drijver J. A. van der Geest, id.'J. W. fcjtapper, maoh.drijver-maj. J. Bolland, transportcommandant; als reserve wordt aange wezen: torpedist-maj. F. Oranje. Op 28 Mei per sn. „Kambrandt"torpedist-maj. F. Oranje, transportoomxaandant, eerg.-tiinmerman F. F. Felkers, Ferg.-bott. G. H. van den Berg, eerg.-torpedorn. W. A. Visser, torpodom.-majP. Hoebe, ©erg.-monteur F. J. H. Plantjé, serg.-sein. F. J. Hutchieom, benevens een transport korpo raals en manschappen: als reserve worden aange wezen: serg.-konst. G. Maasdam, serg.-torpedoio. W. T. H. BerendSen. De oppers. JA. JOegenhardt is bestemd) om in Juni a.s. naar Oost-lndiö te vertrekken. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht: Op 11 April 1921: serg.-konst. D. Jongama van Medusa naar Wachtschip Willemsoord. DDe kap. van Riemsdijk, van het wapen der art., wordt voor den tijd van drie maanden gedeta cheerd bij het 4e reg. vest.-art. 11e serg. <J. F. Bloem, van het 21e reg. inf. is op 4 dezer overgeplaatst van hst garnizoen Melder naar Hoorn. Levensmiddelen voor soldaten. Door den Min. van Oorlog la de rantsoenprijs (het bedrag, hetwelk per man en per dag voor levensmiddelen mag worden besteed), gedurende bet tweede kwartaal 1921 vastgesteld op een be drag van U.79 per rantsoen voor bet garnizoen Melder. Naar regolon door den Min. van Oorlog te «tellen, kunnen tegen betaling van den kost prijs van bet rantsoen, levensmiddelen worden verstrekt aan militairen en andere personen, die geen aanspraak op voeding van rijkswogo heb ben. Deze kostprijs, welke gedurende het tweedie kwartaal 1921 voor alle garnizoenen is vastge steld op een bedrag van 0.95 per rantsoen, moet mede woruen betaald door militairen beneden den rang van adjudant-onderoff., wier bezoldiging an ders dan per dag ls geregeld, voor eiken dag, dat zij met voeding bij die ingezetenen worden Inge kwartierd. Van elk dor reg. inf., waarbij de recruten wor den opgeleid, zullen per lichting zoo mogelijk 4ii dienistpl. warden opgeleid tot mil.-ondoroff. Me aangewezenen voor deze 'kaderopleiding wor den nè 2 maanden dienst, overgeplaatst Dij do oploidlngscomp. van de Divisie. Overplaatsi"«r. De le lult. F. Kaland, van.het 21e reg. Inf., is, met ingang van 24 Maart j.1., aangesteld tot vlie genier en geplaatst bij do Luchtvaart-Afd. Kostwinnersvergoeding Militie. De vergoeding wegens kostwinnerschap wordt niet betaald over dagen of tijdvakken, gedurende welke een militiepl. yan een hem verleend verlof wegens ziekte achterblijft, tenzij de Min. van Uorl., na een daartoe van belanghebbenden ont vangen verzoek, aanleiding vindt deze vergoeding wèi te doen uitbetalen. Militairen in burger-betrekkingen. Door de aanneming van bet wetsontwerp 'be treffende do „tijdelijke afwijkingen van de Militie- wet", zal ai dadelijk eenaants.1 beroepsofficieren en beroepsonderofficieren voorloopig niet benoo- digd zijn bij de Instructie van do lichting 1921. Bij totstandkoming der reorganisatie van het le ger zullen velen hiervan blijvend overcompleet worden. Teneinde aan de bezwaren van het ge mis van een behoorlijken weTkkring van dat ka der te kunnen tegemoet komen, heeft de Minister van Oorlog zic'h tot zijne ambtgenooten van Kolo niën, Justitie, Arbeid, Binnenlandsche Zaken, buiteniandsobe Zaken, Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, Financiën, Waterstaat en Land bouw, Nijverheid en HandeL zoomede tot de voor zitters der Verzekeringsraden en den Raad van Aroid gewend, met het verzoek wèl te willen doen nagaan of bij takken van dienst, re6sorteerende onder die departementen, enz., officieren en on derofficieren voorloopig tijdelijk werkzaam kun nen worden gesteld. Blijkens eenige bij het De partement van Oorlog ingekomen antwoorden, kunnen thans officferen en onderofficieren in ver schillende betrekkingen geplaatst worden o.a. aan de Kljksrverzekeringsbank; bij den Centraien Dienst der Arbeidsinspectie en bij de Hoofden der Districten; bij de Administratie van het ütaatsmijnbedrijf; 'aan het Koninklijk Nederl. Meteorologisch Instituut te De Bildt; aan het Bureau voor den industrieelen Eigendom; bij den Kaad van Arbeid te Winschoten, te Deventer, te Dordrecht, te Heerenveen, te Middelburg. Bij den Jdaad van Arbeid te Rotterdam kunnen officieren en onderofficieren als ambtenaar worden aange steld, wanneer deze xieh op de «rewone wijze, bij 8TOOMV AARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Kangean, uitr., vertr. 5 April v. Colombo. Banka, arr. 5 Ap.il v. Hamburg te A'dam. Frinses Juliana, uitr., arr. 3 April te Sabang. Roepat, arr. 4 April v. A'dam te Batavia. Jan Fieterz. Ooen, tbuisr., vertr. 4 April r. Gi braltar. Lombok, uitr., pass. 2 April Perim. bimaloer, uitr., pass. 4 April Oueesant. Walawabi, tbuisr., air. 4 April te Gravesend. bintang, uitr., pass. 5 April Gibraltar. Rambrandt, tbuisr., arr. 5 April te Suez. Kon. Hollandache Lloyd. triisia, r. A'dam n. New-OrLeem», vertr. 5 April v. Vera üruz. Gelria, vertr. 6 April v. A'dam n. Zuid-Amerika» Gooiland, tbuisr., vertr. 4 April v. La® Palmas. Kon. Paketvaartmaatschappij. Roggeveen, vertr. 2 April van Sydney n. Java. Kon. West-Indischo Maildienst. Berenice, vertr. 4 April v. Curaoao n. Port au Frimce. Helder, vertr. 3 April v. 1'ocopilla n. Valparaiso. Holland—Amerika Lijn. Zijldijk, v. K'dam n. New-Orleans, vertr. 5 April v. Havana. Nieuw-Amsterdam, arr. 6 April v. New-York te R'dam. öcbiedijk, vertr. 5 April v. Norfolk n. R'daan. Warszawa, arr. 4 April te Danzig. boestdijk, arr. 3 April te Baltimore. HollandAustralië Lijn. Djebres, thuisr., pass. 4 April Kaap del Armi. F astminster Abbey, uitr., pas®. 4 April Ouessaut. Holland—Britsch-Indië Lijn. Bt. Augustin Abbey, uitr., arr. 5 April te Bombay. Waltham Abbey, uitr., vertr. 5 April v. Colombo. Gorredijfc, uitr., arr. 3 Aprl te Calcutta. Bt. Augustin Abbey, uitr., vertr. 3 April v. Kur- raöhee. IJsseldijk, tbuisr., vertr. 2 April v. Goloimtbo. Holl. O.-Azië Lijn. boeroe, uitr., arr. 3 April te Hong Kong. Aldebaran, tbuisr., pass. 5 ApTil Malta. Ameland, thuisr., pass. 5 April Kaap Bon. Tjimanoek, tbuisr., vertr. 3 April v. Singapore. Holland—Afrika Lijn. Delft, vertr. 3 April v. Fort Natal n. Delagoabaai, HollandWest-Afrika Lijn. Drechtstroom, uitr., vertr. 2 April v. Bamana n. Dobito. Mercurius, thuisr., vertr. 27 Maart v. Accra n Monrovia. Mont Blanc, tbuisr., vertr. 27 Maart v. Accra n. Binoe. Mont Genis, nitr., arr. 30 April te Accra. Hallux, arr. 5 April v. WesFAfrika te A'dam. Foseidon, arr. 5 April v. Glasgow te Hamburg, xriton, tbuisr., vertr. 1 April v. Assinië n. Gr. Baissam. Zaanstroom, tbuisr., arr. 2 April te Havre. Holland—Zuid-Afrika Lijn. Ramdfonteisi, thuisr., vertr, 5 April v. Kaapstad. Rotterdamsche Lloyd. buitenzorg, v. Batavia n. Djeddah', pass. 5 April Forim. Djambi, thuisr., arr. 5 April te Genua. Kediri, v. Australië n. R'dam, vertr. 4 April v. Das Failmas. Toba, vertr. 2 April v. Macasisar n. Fremantle. Hesooki, thuisr., pass. 3 April Ferini. Bamarinda, tbuisr., vertr. 4 April v. Perim. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Zaandijk, arr. 1 April v. R'dam te Buenos Ayres. Amsteldijk, uitr., pass. 4 April Vlieringen van Antwerpen. Poeldijk, arr. 3 April v. R'dam te Huil. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. ixion, v. Japan n. A'dam, arr. 4 April te Londen. 1'eiresiias, v. Japan na A'dam, pass. 3 April Gi braltar. Sarpedon, arr. 1 April v. A'dam te Soarabaya. Fndngchou, vertr. 1 April v. Shanghai n. A'dam. Java—China—Japan Lijn. Tjdliboet, arr. 2 April v. Japan, te Batavia. Java—New-York Lijn. iüuryloohus, vertr. 2 Aprl v. New-York n. Java. Sapajroea, v. New-Vork n. Java, pass. 5 April Podnt de Galle. Karimata, v. New-York n. Java, pas®. 4 April Kaap Bon. Madioen, v. Java n. New-York, arr. 4 April te Djeddah. JavaBengalen Lijn. Ualcutta, vertr. 2 April v. /Java n. O&loutta, via ReuQigoon. Java Pacifie Lijn. Hall, v. Java n. Ban Fraaclaco, arr. 81 Maant te Zamiboanga. April 1921. Aangekomen van Harllngen en vertrokken naar Rotterdam; Ned. s.s. Schokland. van 5 en 6 April 1921. ONDFR'i'ROUWD: W. F. Eiselin en J. v. Die- rerudonck; J. Rieuwers en J. F. Westland. GFTROU WD: H. K. de Groot en S. J. M. Baljeu; J. Dito en M. W. van Hees; S. Koorn en A. J. -L/ensen BH VA DEENM. F. Boon-van den Breevaart, z.; M. A. Gier-Tjittes, z. VTSSCHERIJBERICHTEN. April 1921. Aangevoerd door 6 kordere: 18 kisten kleine schol p. kist 5—6.50; 4 kisten schar p. kist J 1.50; door raggenvisschers350 roggen p. stuk J 1.17—1.27; door trekkers: 1030 tal haring p. tal 1.30—2.35; 1 zalm ^8.50. 6 April 1921. Aangevoerd door 44 kordons: 1210 middeltongen p. stuk 4.45—0.50 400 kleine tongen p. stuk 0.150.20; 182 kisten schol p. kist 58.50; 3ö kisten schar p. kist 2—2.50: door roggenvis- eehens: 60 roggen p. stuk 1.18; door trekkers: 910 tal baring p. tal 1.152.70. Broek op Dangendijk, 6 April. Grove uien 5.106.70; peen 1.702.60; roode kool 19.20; gele kool 8—10.40; Deen- sche witte 36 per 100 K.G. Schagermarkt van Donderdag 7 April 1921. 8 paarden 400750; 100 geldekoeden mag. 300—710; 55 idem vette 475—875; 95 kalf- fcoeien 600900; 65 pinken 350450; 245 nuchtere kalveren 14—30; 263 overhouders J 5480; 12 bokken en geiten 7—25 40 varkens mag. 5285 38 idem vette p. K.G. eieren p. 100 ipeieren p. 100 8—9; 5337 eend- 8.25; 817 kievieteeieren 13 cent, kind met Be „asphalt-spooi" tusschen Amsterdam en Haarlem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 7