HONGARIJë.
De aftocht van ex-kelzer Karl
OOSTENRIJK.
Als de staatsgreep geslaagd was...
De correspondent te Boedapest van het
„N. Wiener Tagbl." meldt uit kringen der
vreemde missie aldaar het volgende omtrent
hetgeen naar alle waarschijnlijkheid zou zijn
geschied, indien de staatsgreep van den ex-
koning zou zijn geslaagd. Dan zou eenige
dagen later te München het koningschap zijn
uitgeroepen en de voormalige kroonprins
Rupprecht den troon hebben beklommen.
Dit zou in de eerste plaats de afscheiding
ian Pruisen hebben beteekend en verder een
grondslag heben gevormd voor een Donau-
federatie, bestaande uit Beieren, Oostenrijk
en Hongarije, onder Fransche bescherming.
De bijzonderheden nopens dit plan zullen
binnenkort met alle desbetreffende docu
menten worden gepubliceerd.
VEREENIGDE STATEN.
De beurs van New-York.
Naar de New-York Times in haar beurs-
overzicht schrijft, wordt met groote aandacht
het koersverloop der effectenbeurs gevolgd.
Niet dat het publiek een levendig aandeel
aan den beurshandel neemt, in geenen deele
doch men is zoo zijn roer kwijt en er heerscht
zulk een onzekerheid ten opzichte van den
financieelen toestand, dat men tracht zijn
conclusies te trekken uit het resultaat der
manipulaties van de beroepshandelaren. De
beurs heeft echter tot nu toe nog niet veel
licht gebracht. „Wij betwijfelen", zoo schrijft
de N.-Y. Times, „ooit zulk een tijd van on
zekerheid te hebben beleefd als thans
heerscht. Een periode van inzinking na een
groote hausse heeft altijd twijfel en pessi
misme doen ontstaan, doch bij vroegere ge
legenheden, b.v. in 1908 en zelfs in de jaren
1894 en 1896 kon men eenigszins nagaan wat
geschieden kon* en hoe de financieele en in-
dustrieele toestand zich zou kunnen herstel
len. Het hing er slechts van af, welke invloe
den zich zouden doen gelden. Hierdoor was
het mogelijk, dat Union Pacific aandeelen in
crisistijd 4 pet. noteerden, terwijl de Mij
tien jaar later uit eigen middelen 150 mil
lioen kon aanwenden voor den aankoop van
andere lijnen; of dat aandeden Northern Pa
cific, die in 1896 l1/» pet. noteerden, vijf jaar
later bii den corner van 1901 tegen 1000 pet,
werden verhandeld.
Toen besefte men echter, dat een overvloe
dige oogst den export en de buitenlandsche
aankoopen van Amerikaanscbe fondsen zoo
danig zou doen toenemen, dat de Amerikaan
sche schuld aan Europa spoedig zou kunnen
worden afgedaan en voldoende goud zou
worden ingevoerd om de bankreserves te
herstellen. En dit geschiedde dan ook inder
daad.
De thans bestaande moeilijkheden spruiten
echter niet voort uit de Amerikaansche schuld
aan Europa, doch uit Europa's schuld aan
Amerika; niet uit de vraag, hoe aan een
export-surplus te komen, want de handels
basis toont een saldo ten gunste van Amerika,
hetgeen juist de moeilijkheden verhoogt. Ook
behoeven geen middelen tot goudimport ge
zocht te worden, want Amerika voert reeds
al het goud in, dat de andere landen kunnen
missen, waardoor de goudvoorraad van Ame
rika thans reeds 200 millioen grooter is dan
een jaar geleden. Men ziet wel in, dat een
grootere oogst Amerika niet ten goede kan
komen. Immers thans verkeeren de land
bouwers reeds in de onmogelijkheid om tegen
redelijke prijzen van hun graan en katoen
af te komen, zoodat reeds ernstige pogingen
worden gedaan om den katoenaanplant te
beperken. Ook is er geen sprake van hetgeen
indertijd „de terugkeer van Europeesch kapi
taal naar onze markten" werd genoemd. Wat
dat aangaat, zyn thans de rollen omgekeerd.
Geen wonder dus, dat zelfs ervaren finan
ciers uit den koers zijn geraakt en niet kun
nen zeggen waar het heen moet. D och hier
om is het niet onmogelijk, dat zich plotseling
iöts onverwachts voordoet, waardoor een
nieuw verschiet wordt geopend.
Yap.
Lyon, 6 April. Den 4den April is er een
nieuwe Amerikaansche nota overhandigd
aan de Fransche zoowel als aan de Engel-
sche, ïtaliaansche en Japansche regeeringen.
Hoewel deze nota niet is openbaar gemaakt!
meenen wij toch teweten, dat onmiddellijke
onderwefp van dit zeer belangrijke staats
stuk is: de kwestie der mandaten.
De stelling, die reeds door de vorige re
gering werd verdedigd, tot de hare makende,
protesteert de Amerikaansohe regeering for
meel tegen de toekenning van Yap aan
Japan.
De belangrijkheid van de nota zit hem
daarin, dat zij voor het eerst duidelijk de al-
gemeene opvatting uitspreekt nopens de ver
dragen, die na den oorlog zijn gemaakt. De
nota stelt immers het principe, dat de Ver-
eenigde Staten, aangezien zij hebben deel
genomen aan den oorlog, het recht hebben
om geraadpleegd te worden bij alle inter
nationale schikkingen, die tengevolge van de
overwinning tot stand komen.
Yan dit principe uit komt zij tot de feiten,
en tracht zij vast te stellen, dat president
Wllson eigenlijk nooit zijn toestemming heeft
gegeven tot de toekenning van Yap aan Ja-
>an. Zij herinneren er aan, dat de president
liertegen heeft geprotesteerd in de verga
deringen- van den Raad van Vier van 21
April, 30 April en 1 Mei 1919. Hij heeft nooit
begrepen, dat er in de vergadering van 7 Mei
geen beslissing is genomen tegen de zaak,
die hij voorstond.
Ten slotte verzoekt de Amerikaansche re-
geering, dat Yap zal worden geïnternationa
liseerd, zooals indertijd door Wilson zelf
werd gewenscht. Zij doet daartoe een beroep
op de vriendschap en den zin voor recht-,
vaardigheid van Frankrijk en de andere ge-
assicieerde mogendheden.
LUCHTVAART.
Ongeval met een vllegboot.
MARINEBERICHTEN.
Opnemingsvaartuigen „Hydrograaf" en
„Eilerts de Haan"
Naar wij vernemen, wordt het vaartuig
voor hydrografische opnemingen „Hydro-
graaf", dat eergisteren op 's Rijkswerf al
hier in dienst werd gesteld, te Hellevoetsluis
gestationneerd en zal het nieuwgebouwde id.
„Eilerts de Haan", dat in de tweede helft
dezer maand te Rotterdam in dienst gesteld
wordt, hier in station komen.
LEGERBERICHTEN.
GEMENGD NIEUWS.
Haven te Nleuwedlep.
Burgerlijke Stand der gemeente Helder,
MARKTBERICHTEN.
Moedige redders.
Ter zake van de redding onder groot levens
gevaar door een tweetal Britsche zeelieden
van schepelingen van het stoomschip „A.
van Driel", dat in de maand December 1919
bij NewFoundland is vergaan, heeft de Ne-
derlandsohe Regeering, als blijk van waar
deering, aan die zeelieden genaamd George
Fowlow en George Budden een zilveren hor
loge met inscriptie toegekend.
Een tegenhanger.
Er is ln den laatsten tijd geschreven over
de stichting van dure postkantoren in ons
land. Dat de directie van de post- en tele
grafie soma ook heel zuinig byna krente
rig optreedt, blijkt in het Friesohe dorp K
De houder van het hulppostkantoor aldaar,
houdt zyn kantoor in zijn eigen woning. Se
dert een paar jaar is het in den maak dat
dorp aan hettelefoonnet aan te sluiten. Van
het hoofdbestuur der P. en T. werd een on
derzoek ingesteld den telefoondienst in het
dorp te verbinden met dien van de post.
Het hulpkantoor bleek voor een cel te
klein te zijn; het moest dus vergroot worden.
De houder van het kantoor kreeg opdracht
teekening en foeg^ooting te laten maken van
de verbouwing en deze aan de directie op te
zenden. Dit geschiedde, de begrooting be
droeg 1600 en het plan werd goedgekeurd.
Dé inspecteur deelde daarop op een des
betreffende vraag aan den kantoorhouder
mede, dat die 1500 moesten betaald worden
door denkantoorhouder.
Deze bedankte daarvoor hartelijk; z. i.
moesten de kosten door het Rijk betaald
worden.
In langen tijd werd vande zaak niets meer
gehoord, totdat de kantoorhouder thans een
schrijven van de directie ontvangen heeft,
waarl ij het Rijk in de kosten een tegemoet
koming aanbiedt van25.
Of dit ineens, per jaar of per maand is,
meldt het schrijven niet.
De kantoorhouder heeft dienaangaande
nadere informaties gevraagd.
De moord op ds. Van den Broek?
ODezer diagen deelden wij op gezag van de
(A. R.) „Rotterdammer" mede, dat te Boxtel
de moordenaar van ds. Van den Broek zou
zijn gearresteerd.
De „Rsb." verneemt nu van de politie, dat
van dit geheele bericht geen woord waar is.
Een onderzoek naar den moordenaar is nooit
igedaan, omdat het vrijwel uitgesloten was,
dat ds. v. <L Broek is vermoord.
Lijk aangespoeld.
Aan het Noordzeestrand van Vlieland is een
lijk aangespoeld, gekleed in een blauw jasje,
gestreepte blauwe broek, lichtblauw over
hemd, korte laarzen, met gouden ring aan
een vinger, waarin de letters A. W. en E. F.,
15 Febr. 1908, en een notitieboekje met Nie-
derlandsch schrift.
Brand.
Dinsdagmorgen vroeg is de korenmolen
„Vertrouwen" aan de Schans te Rotterdam
(voormalig Delfahaven) door brand vernield.
In den oehtendsohemer was de vuurgloed
tot ver in de stad reeds zichtbaar. De brand
weer wist met behulp van twee drijvende
en een rijdende stoomspuit het vuur mees
ter te worden, düdh kon niet voorkomen dat
de molen geheel uitbrandde. Alleen het ge
raamte van het gevaarte staat nog overeind.
De onderkant van een der wieken vond
een steunpunt op den omloop, zoodat de as
met het wiekensamienstel vrijwel op haar
plaats is gebleven en de aangrenzende wo
ningen behoed bleven voor het gevaar door
dit acht ton zware gevaarte beschadigd te
worden. De molen, een der weinig overge
blevene van tenminste een vijftal, dat vroe
ger aan het stadsbeeld van dit stukje Rot
terdam zoo'n eigenaardige bekoring gaf,
werd nog steeds als windmolen geëxploi
teerd' door de firma wed. Jac. Homburg.
Een roofhol.
In den naoht van Maandag op Dinsdag
werd in het perceel Nieuwe Vogelenzang 26
te Rotterdam een koopman uit Venlo, die
opdracht had koeien te koopen op de Din»-
dagache veemarkt, beroofd voor een bedrag
van 2040. Verdacht van het plegen van
diezen diefstal werd een huurster van diat
pand in bewaring gesteld.'
Dezelfde vrouw werd op 19 Januari aan
gehouden, omdat men haar verdacht de hand
te hebben gehad in een berooving, waarbij
850 en 4000 mark verdwenen. Op 1 Maart
geleidde men haar naar het politiebureau
wijl men een ingenieur ln haar huis 150
afhandig had gemaakt en op 24 Maart ver
toefde ze weer een paar dagen in het ares-
tantenhok wyi men een Duitsoh koopman te
hare huize een portefeuille met 11 bankbil
jetten van 25 had ontstolen.
Geen enkelen keer was er voldoende be
wijs om de vrouw voor de rechtbank te bren
gen. En ook ditmaal zal het der politie wel
niet gelukken haar voor eenigen tijd achter
de tralies te brengen. Over enkele dagen
is ze weer vrij en wordt de zaak op den
zelfden voet voortgezet.
Zijn vader bestolen.
Te Vlissingen is een 16-jarige jongen uit
Haarlem aangehouden, die zijn vader besto
len had voor 19.000 mark, dit geld in Neder-
landscbe munt had omgezet en er op uit was
getrokken. Hij is naar Haarlem terugge
bracht.
Mijnontploffing.
In een kelenmijn te LaTbouisset, behooren-
de tot de mijnen van Trély, in de gemeente
Robiac (Gard), heeft Maandag een mijngas-
ontploffing plaats gehad. Reeds zijn er veer
tien dooden en tien gekewtsten uit de mijn
boven ge/bracht. Men vreest echter dat er
meer slachtoffers gemaakt zullen zijn.
Een verrader.
Te Boulogne aan zee is een Rus, een man
van vyftig jaar, Koswewits geheeten, in heoh-
tenis genomen onder beschuldiging, dat hij'
na den wapenstilstand aan Duitschland ko
pieën van geheime plannen en dokumenten
betreffende 's lands defensie, die in het mi
nisterie van oorlog bewaard weiden, heeft
geleverd. De Rus zou deze dokumenten in
handen gekreigen hebben met behulp van me
deplichtigen, die de politie nog niet ontdekt
heeft.
Op het oogenblik van zijn inhechtenisne
ming was de Rus controleur in een groote
fabriek te Wimereux bij Boulogne a/Z., waar
granaten gedemonteerd worden.
Een kind op den preekstoel
•Het is echt Amerikaansch:
In de „Am. Daily Stand." wordt, naar het
„MaandbL voor Pa onderzoek en toegepast
Magnetisme", schrijft, vermeld, dat Mary
Agnes Vitcheslain, een meisje van 12 jaar
oud, te Pittsburgh in Amerika den preek
stoel beklimt. Zij is niet meer dan een kind!
en toch trekken, zoo schrijft het blad, haar
preeken de aandacht van heel de natie. Zij
wordt de „Billy Sunday van Pittsburgh" ge
noemd en heeft gedurende de laatste drie
jaren, nadat zij 9 jaar oud werd, gepreekt'
Mary heet de jongste evangelist van de we
reld en preekt in de Baptistenkerken van
geheel Pennsylvania, waar de propvolle ker
ken van haar wonderbare krachten- getui
genis afleggen, Zij is de dochter van een
nieuwsbladuitgever en bezoekt nog de ge
wone lagere sohool. By deze mededeelingen
is een foto van het preekende
eenpop op den arm.
Van een plan dat niet ls doorgegaan.
Toen de spoorwegen de diligences kwamen
verdringen, werd er door de eigenaars van
deze laatste voertuigen veel kwaad gespro
ken van den gevaarlijken spoortrein. Dat is
begrijpelijk, want hun broodje was er mee
gemoeid, maar al te zeer au sérieus werden de
tegenstanders van den spoortrein al spoedig
niet meer genomen. Ze beweerden ook te
gekke dingen. Werd bijvoorbeeld den boeren
niet wys gemaakt, dat de rook van de loco
motieven het gras in de weiden vergiftigde,
waardoor er sterfte onder het vee zou uit-
breken
Er was evenwel ook ernstiger althans
ernstiger-bedoelde bestrijding van den
spoortrein. In 1839 werd de lyn Amsterdam
Haarlem geopend, maar in 1847 dacht men
nog aan concurrentie tusschen locomotief en
paard 1 Een zeer merkwaardige circulaire
kwam mij hierover in handen: „Bexigt en
Grondslagen voor de Hollandsche AsphaR-
Spoor-Maatschappij" getiteld.
Men wilde een asphaltbaan maken tusschen
Amsterdam en Haarlem, en op die baan zou
den luxe-diligences rijden en wel in 65 mi
nuten van den Dam te Amsterdam naar de
Groote Markt te Haarlem. In die 65 minuten
was begrepen de benoodigde tyd voor ver
wisseling van paarden (vijfmaal), en de ver
traging veroorzaakt door het opnemen van
passagiers in de steden.
T waalf maal per dag zou men van Amster
dam naar Haarlem, en twaalf maal per dag
van Haarlem naar Amsterdam kunnen rei
zen. Men dacht er'in allen ernst aan aldus
den spoortrein een doodelijke concurrentie
aan te doen. In de circulaire werd beweerd,
dat de IJzeren Spoorweg door gebrek aan
concurrentie een monopolie had en daarvan
misbruik maakte, waardoor hetgemak voor
de reizigers en de geregelde aankomst-der
treinen veel te wenschen overlieten. Met de
asphalt-koets zou men echter „veel aangena
mer, geregelder, goedkooper, gemakkelyker
en met minder gevaar reizen." Het gevaar
van het verkeer „op de ijzerbanen" werd nog
eens extra onderstreept, alles om het publiek
op te wekken aandeelen te nemen in de
Asphalt-Spoor.
3 December 1845 verleenden B. en W. van
Amsterdam en Haarlem de aangevraagde
concessie, en wel voor onbepaalden tyd. Bur
gemeester P. Huidekoper teekende het stuk
voor Amsterdam, burgemeester P. J. de
Bruyn Kops voor Haarlem.
De concessionaris kreeg vergunning „om
in de geheele lengte van den publieken weg
tusschen de beide steden, dat is vanaf het
sluisje nabij het stationsgebouw van den
Hollandschen Spoorweg buiten de Willems
poort te Amsterdam, tot aan de Spaarnwou-
derpoort te Haarlem, een Asphaltspoor te
leggen, met plaatsing der voor de exploitatie
benoodigde gebouwen."
Het plan werd zoo aanlokkeiyk mogelijk
voorgesteld, haarfyn werd uitgerekend, dat
er jaarlijks een zuivere winst zou zijn van
88.700. En „hij die slechts eens van het
asphalt-spoor gebruik heeft gemaakt, zal
steeds waar, hoe en zoover hij maar kan, dit
middel van vervoer boven de ijzexbaan ver
kiezen.
„Bij eiken rid zal men de reizigers, inplant»
van blijde te zijn over de behoudene aan
komsthooren uitroepen „Hoe zaohtl
Hoe aangenaam!! Had do reis nog maar wat
geduurd!!!""
Het kapitaal van de onderneming zou
ƒ650.000 bedragen, verdeeld in aandeelen
van 1000; iedere inschrijver kon, desge-
wenscht, vooruitbetaling van 5 dividend in
plaatsbriefjes krygen, en wel voor elk aan-v
deel van 1000 55 plaatsbriefjes voor de eer
ste klasse, en 70 plaatsbriefjes voor de tweede
klasse. Erg vlot schynt het met de inschrij
vingen niet gegaan te zyn, althans, twee jaar
nadat de concessie verleend was, gaf de
„voorloopige Raad van Beheer der Holland
sche Asphalt Spoor My." (directeuren waren
C. Soetens, jhr. E. T. van Starkenborgh Ste
ehouwer tot Wehe en J. S. van Koppen) een
nieuw manifest uit, waarin de göegemeente
nog eens krachtdadig werd opgewekt aan
deelen te nemen. Ieder die wilde, kon in het
„verwarmd lokaal Odéon" men schreef
December 1847 het modelspoor bezichti
gen, terwyl liet stuk besluit met deze tirade:
„het genoegen en de zelfvoldoening van door
uwe deelneming eene nuttige Nederlandsche
vinding, op eigen bodem ontloken, beschermd
en tot stand gebragt te hebben, zal aanvan
kelijk uwe belooning zyn, terwyl de nako
melingschap uw' Naam daarvoor zegenend
zal herdenken".
Het beleggend publiek schynt echter geen
vertrouwen gehad te hebben in de „nuttige
Nederlandsche vinding", die honderd jaar te
laat kwam. Want welk een naïeviteit, niet
waar, om, nadat de spoortrein reeds acht
jaar met succes gereden had, nog met een
diligence-dienst te willen concurreeren tegen
„het stoompaard". Maar de beleggers waren
minder naïef dan de ontwerpers van het
schoone plan, en van de asphalt-spoor tus
schen Amsterdam en Haarlem is niets geko
men. (H.bL)
O.W.-er, die antieke vaas wil koopen, tot
antiquair: „tweeduizend jaar oud zeg je, die
vaas? Mij neem je niet? We hebben nou
pas 1921."
De terugreis van ex-keizer Karl schynt niet
zonder incidenten te zyn verloopen. Dinsdag
tegen den middag kwam de extra-trein aan
het Oostenryksche grensstation Fehring aan.
De Hongaren wilden eerst den trein slechts
aan de entente-officieren overgeven, maar een
vertegenwoordiger der Weensche politie, die
aanwezig was, verklaarde, dat hy in naam
der Oostenryksche regeering den trein in
ontvangst moest nemen, aangezien hy tot be
velvoerder van den trein was aangewezen.
Daar namen de Hongaren toen genoegen mede.
De Oostenryksche vertegenwoordiger stapte
toen in en deelde aan Karl op plechtige wyze
mede, dat hy den trein in ontvangst had ge
nomen. Toen de trein vertrok, riepen de Hon
garen hun gewezen koning „Eljen" toe, waar
op het Oostenryksche spoorwegpersoneel met
„Abzug Habsburg" antwoordde.
Toen de trein te Bruck aan de Mur aan
kwam, beletten de arbeiders den trein het
station binnen te ryden. Zij hadden een groote
anti-Habsburgsche betooging op touw gezet.
Na onderhandelingen, die geruimen tyd
duurden kon de trein zyn weg vervolgen.
Voor het bisschoppelyk paleis te Steina-
manger, waar Karei* tydens zyn verblyf in
deze stad heeft gewoond, waren Dinsdagoch
tend ongeveer 5000 menschen byeen om het
vertrek van Karei by te wonen. Kinderen
strooiden bloemen en een zangvereeniging
luisterde de plechtigheid op.
Men meldt uit Nijmegen
Luitenant-vlieger Backer is Dinsdagmiddag
toen hy met de marinevliegboot „W 51" van
de Waal te Nymegen wilde opstygen, in aan
raking gekomen met een kabel van den aan
legsteiger van het veer. Hierdoor werd de
staart der vliegboot van den romp gescheiden.
Luitenant Backer bleef ongedeerd.
■oliicitatie, aanmelden en na onderzoek voor de
te vervullen functie geschikt hlijken. Het ligt
in de bedoeling van den Minister van Oorlog om,
tor vermijding van hooge koeten, voor bedoelde
(plaatsingen bij voorkeur (angebuwden in aan
merking te brengen, indien daaraan detacheering
buiten de standplaat® verbonden ie; voort® zal bii
de aanwijzing detacheering op grooten afst-aUd
van de vaste standplaatsen der militairen zjxl
wonden vermeaen.
De kapt. der mar. L. Spiogelberg is mot 8 April
gepl. bij do mar.-kaz. te Willemsoord.
Ondersheidingen.
Aan do volgende belanghebbenden is verlof ver
leend tot het aanwennen van de achter hun namen
vermelde ©ereteekenengep. kap. ter zee G. F.
iNioordboek Hegt en kapt, ter. zee rnr. J. C. Jager,
commandeur 2e kl. en ridder Üer DannebrogsoTde;
kap. ter zeer F. C.Coops, commandeur 2e tl. van
de Orde van bet Zwaard van Zweden.
Pantserboot „Gruno".
De panitsebboot Gruno, onder bevel van den luit.
ter zee le kl. H. M. Manikus, is van Vliasingen
alhier aangekomen voor het nemen van schiet
proeven.
Uitzending naar de tropen.
JDe ondervolgende onderoffeieren zijn bestemd
om in Mei an. naar Ooot-Indië te worden uitge
zonden
Op 14 Mei per s.s. „Jan Fietersz. Coen": schr.-
miaj. H. F. Grevelinjg; als reserve wordt aange
wezen: serg.-sein. F. j. Hutchisom.
Op 21 Mei p. sjs. „Goentoer": serg.-konst. H.
de Smidt, serg.-mach.drijver J. A. van der Geest,
id.'J. W. fcjtapper, maoh.drijver-maj. J. Bolland,
transportcommandant; als reserve wordt aange
wezen: torpedist-maj. F. Oranje.
Op 28 Mei per sn. „Kambrandt"torpedist-maj.
F. Oranje, transportoomxaandant, eerg.-tiinmerman
F. F. Felkers, Ferg.-bott. G. H. van den Berg,
eerg.-torpedorn. W. A. Visser, torpodom.-majP.
Hoebe, ©erg.-monteur F. J. H. Plantjé, serg.-sein.
F. J. Hutchieom, benevens een transport korpo
raals en manschappen: als reserve worden aange
wezen: serg.-konst. G. Maasdam, serg.-torpedoio.
W. T. H. BerendSen.
De oppers. JA. JOegenhardt is bestemd) om in
Juni a.s. naar Oost-lndiö te vertrekken.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:
Op 11 April 1921: serg.-konst. D. Jongama van
Medusa naar Wachtschip Willemsoord.
DDe kap. van Riemsdijk, van het wapen der art.,
wordt voor den tijd van drie maanden gedeta
cheerd bij het 4e reg. vest.-art.
11e serg. <J. F. Bloem, van het 21e reg. inf.
is op 4 dezer overgeplaatst van hst garnizoen
Melder naar Hoorn.
Levensmiddelen voor soldaten.
Door den Min. van Oorlog la de rantsoenprijs
(het bedrag, hetwelk per man en per dag voor
levensmiddelen mag worden besteed), gedurende
bet tweede kwartaal 1921 vastgesteld op een be
drag van U.79 per rantsoen voor bet garnizoen
Melder. Naar regolon door den Min. van Oorlog
te «tellen, kunnen tegen betaling van den kost
prijs van bet rantsoen, levensmiddelen worden
verstrekt aan militairen en andere personen, die
geen aanspraak op voeding van rijkswogo heb
ben. Deze kostprijs, welke gedurende het tweedie
kwartaal 1921 voor alle garnizoenen is vastge
steld op een bedrag van 0.95 per rantsoen, moet
mede woruen betaald door militairen beneden den
rang van adjudant-onderoff., wier bezoldiging an
ders dan per dag ls geregeld, voor eiken dag, dat
zij met voeding bij die ingezetenen worden Inge
kwartierd.
Van elk dor reg. inf., waarbij de recruten wor
den opgeleid, zullen per lichting zoo mogelijk
4ii dienistpl. warden opgeleid tot mil.-ondoroff.
Me aangewezenen voor deze 'kaderopleiding wor
den nè 2 maanden dienst, overgeplaatst Dij do
oploidlngscomp. van de Divisie.
Overplaatsi"«r.
De le lult. F. Kaland, van.het 21e reg. Inf., is,
met ingang van 24 Maart j.1., aangesteld tot vlie
genier en geplaatst bij do Luchtvaart-Afd.
Kostwinnersvergoeding Militie.
De vergoeding wegens kostwinnerschap wordt
niet betaald over dagen of tijdvakken, gedurende
welke een militiepl. yan een hem verleend verlof
wegens ziekte achterblijft, tenzij de Min. van
Uorl., na een daartoe van belanghebbenden ont
vangen verzoek, aanleiding vindt deze vergoeding
wèi te doen uitbetalen.
Militairen in burger-betrekkingen.
Door de aanneming van bet wetsontwerp 'be
treffende do „tijdelijke afwijkingen van de Militie-
wet", zal ai dadelijk eenaants.1 beroepsofficieren
en beroepsonderofficieren voorloopig niet benoo-
digd zijn bij de Instructie van do lichting 1921.
Bij totstandkoming der reorganisatie van het le
ger zullen velen hiervan blijvend overcompleet
worden. Teneinde aan de bezwaren van het ge
mis van een behoorlijken weTkkring van dat ka
der te kunnen tegemoet komen, heeft de Minister
van Oorlog zic'h tot zijne ambtgenooten van Kolo
niën, Justitie, Arbeid, Binnenlandsche Zaken,
buiteniandsobe Zaken, Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, Financiën, Waterstaat en Land
bouw, Nijverheid en HandeL zoomede tot de voor
zitters der Verzekeringsraden en den Raad van
Aroid gewend, met het verzoek wèl te willen doen
nagaan of bij takken van dienst, re6sorteerende
onder die departementen, enz., officieren en on
derofficieren voorloopig tijdelijk werkzaam kun
nen worden gesteld. Blijkens eenige bij het De
partement van Oorlog ingekomen antwoorden,
kunnen thans officferen en onderofficieren in ver
schillende betrekkingen geplaatst worden o.a. aan
de Kljksrverzekeringsbank; bij den Centraien
Dienst der Arbeidsinspectie en bij de Hoofden
der Districten; bij de Administratie van het
ütaatsmijnbedrijf; 'aan het Koninklijk Nederl.
Meteorologisch Instituut te De Bildt; aan het
Bureau voor den industrieelen Eigendom; bij den
Kaad van Arbeid te Winschoten, te Deventer, te
Dordrecht, te Heerenveen, te Middelburg. Bij den
Jdaad van Arbeid te Rotterdam kunnen officieren
en onderofficieren als ambtenaar worden aange
steld, wanneer deze xieh op de «rewone wijze, bij
8TOOMV AARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Kangean, uitr., vertr. 5 April v. Colombo.
Banka, arr. 5 Ap.il v. Hamburg te A'dam.
Frinses Juliana, uitr., arr. 3 April te Sabang.
Roepat, arr. 4 April v. A'dam te Batavia.
Jan Fieterz. Ooen, tbuisr., vertr. 4 April r. Gi
braltar.
Lombok, uitr., pass. 2 April Perim.
bimaloer, uitr., pass. 4 April Oueesant.
Walawabi, tbuisr., air. 4 April te Gravesend.
bintang, uitr., pass. 5 April Gibraltar.
Rambrandt, tbuisr., arr. 5 April te Suez.
Kon. Hollandache Lloyd.
triisia, r. A'dam n. New-OrLeem», vertr. 5 April
v. Vera üruz.
Gelria, vertr. 6 April v. A'dam n. Zuid-Amerika»
Gooiland, tbuisr., vertr. 4 April v. La® Palmas.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Roggeveen, vertr. 2 April van Sydney n. Java.
Kon. West-Indischo Maildienst.
Berenice, vertr. 4 April v. Curaoao n. Port au
Frimce.
Helder, vertr. 3 April v. 1'ocopilla n. Valparaiso.
Holland—Amerika Lijn.
Zijldijk, v. K'dam n. New-Orleans, vertr. 5 April
v. Havana.
Nieuw-Amsterdam, arr. 6 April v. New-York te
R'dam.
öcbiedijk, vertr. 5 April v. Norfolk n. R'daan.
Warszawa, arr. 4 April te Danzig.
boestdijk, arr. 3 April te Baltimore.
HollandAustralië Lijn.
Djebres, thuisr., pass. 4 April Kaap del Armi.
F astminster Abbey, uitr., pas®. 4 April Ouessaut.
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Bt. Augustin Abbey, uitr., arr. 5 April te Bombay.
Waltham Abbey, uitr., vertr. 5 April v. Colombo.
Gorredijfc, uitr., arr. 3 Aprl te Calcutta.
Bt. Augustin Abbey, uitr., vertr. 3 April v. Kur-
raöhee.
IJsseldijk, tbuisr., vertr. 2 April v. Goloimtbo.
Holl. O.-Azië Lijn.
boeroe, uitr., arr. 3 April te Hong Kong.
Aldebaran, tbuisr., pass. 5 ApTil Malta.
Ameland, thuisr., pass. 5 April Kaap Bon.
Tjimanoek, tbuisr., vertr. 3 April v. Singapore.
Holland—Afrika Lijn.
Delft, vertr. 3 April v. Fort Natal n. Delagoabaai,
HollandWest-Afrika Lijn.
Drechtstroom, uitr., vertr. 2 April v. Bamana n.
Dobito.
Mercurius, thuisr., vertr. 27 Maart v. Accra n
Monrovia.
Mont Blanc, tbuisr., vertr. 27 Maart v. Accra n.
Binoe.
Mont Genis, nitr., arr. 30 April te Accra.
Hallux, arr. 5 April v. WesFAfrika te A'dam.
Foseidon, arr. 5 April v. Glasgow te Hamburg,
xriton, tbuisr., vertr. 1 April v. Assinië n. Gr.
Baissam.
Zaanstroom, tbuisr., arr. 2 April te Havre.
Holland—Zuid-Afrika Lijn.
Ramdfonteisi, thuisr., vertr, 5 April v. Kaapstad.
Rotterdamsche Lloyd.
buitenzorg, v. Batavia n. Djeddah', pass. 5 April
Forim.
Djambi, thuisr., arr. 5 April te Genua.
Kediri, v. Australië n. R'dam, vertr. 4 April v.
Das Failmas.
Toba, vertr. 2 April v. Macasisar n. Fremantle.
Hesooki, thuisr., pass. 3 April Ferini.
Bamarinda, tbuisr., vertr. 4 April v. Perim.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Zaandijk, arr. 1 April v. R'dam te Buenos Ayres.
Amsteldijk, uitr., pass. 4 April Vlieringen van
Antwerpen.
Poeldijk, arr. 3 April v. R'dam te Huil.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
ixion, v. Japan n. A'dam, arr. 4 April te Londen.
1'eiresiias, v. Japan na A'dam, pass. 3 April Gi
braltar.
Sarpedon, arr. 1 April v. A'dam te Soarabaya.
Fndngchou, vertr. 1 April v. Shanghai n. A'dam.
Java—China—Japan Lijn.
Tjdliboet, arr. 2 April v. Japan, te Batavia.
Java—New-York Lijn.
iüuryloohus, vertr. 2 Aprl v. New-York n. Java.
Sapajroea, v. New-Vork n. Java, pass. 5 April Podnt
de Galle.
Karimata, v. New-York n. Java, pas®. 4 April
Kaap Bon.
Madioen, v. Java n. New-York, arr. 4 April te
Djeddah.
JavaBengalen Lijn.
Ualcutta, vertr. 2 April v. /Java n. O&loutta, via
ReuQigoon.
Java Pacifie Lijn.
Hall, v. Java n. Ban Fraaclaco, arr. 81 Maant te
Zamiboanga.
April 1921.
Aangekomen van Harllngen en vertrokken naar
Rotterdam; Ned. s.s. Schokland.
van 5 en 6 April 1921.
ONDFR'i'ROUWD: W. F. Eiselin en J. v. Die-
rerudonck; J. Rieuwers en J. F. Westland.
GFTROU WD: H. K. de Groot en S. J. M. Baljeu;
J. Dito en M. W. van Hees; S. Koorn en A. J.
-L/ensen
BH VA DEENM. F. Boon-van den Breevaart, z.;
M. A. Gier-Tjittes, z.
VTSSCHERIJBERICHTEN.
April 1921.
Aangevoerd door 6 kordere: 18 kisten kleine
schol p. kist 5—6.50; 4 kisten schar p. kist
J 1.50; door raggenvisschers350 roggen p. stuk
J 1.17—1.27; door trekkers: 1030 tal haring p. tal
1.30—2.35; 1 zalm ^8.50.
6 April 1921.
Aangevoerd door 44 kordons: 1210 middeltongen
p. stuk 4.45—0.50 400 kleine tongen p. stuk
0.150.20; 182 kisten schol p. kist 58.50;
3ö kisten schar p. kist 2—2.50: door roggenvis-
eehens: 60 roggen p. stuk 1.18; door trekkers:
910 tal baring p. tal 1.152.70.
Broek op Dangendijk, 6 April.
Grove uien 5.106.70; peen 1.702.60;
roode kool 19.20; gele kool 8—10.40; Deen-
sche witte 36 per 100 K.G.
Schagermarkt van Donderdag 7 April 1921.
8 paarden 400750; 100 geldekoeden mag.
300—710; 55 idem vette 475—875; 95 kalf-
fcoeien 600900; 65 pinken 350450; 245
nuchtere kalveren 14—30; 263 overhouders
J 5480; 12 bokken en geiten 7—25 40 varkens
mag. 5285 38 idem vette p. K.G.
eieren p. 100
ipeieren p. 100 8—9; 5337 eend-
8.25; 817 kievieteeieren 13 cent,
kind met
Be „asphalt-spooi" tusschen Amsterdam
en Haarlem.