PLAATSELIJK NIEUWS.
Een mooi succes.
De Pinkster,
BINNENLAND.
Nederïandsche havenarbeiders en bulten-
Ianascne stakingen.
De onderzeeboot „KIV.
Minister De Vries.
Haagsche
Da stemplicht
WAT DE KRANTEN ZEGGEN.
Vliegtuig gevallen.
LUCHTVAART.
Het ongeluk te Katwijk.
grondbelasting politieke gevolgen zullen wor
den venbonden.
De DJambi-quaestie.
Do mariniers nlt Den Haag.
De Vickers' Viking Amphibie.
GEMENGD NIEUWS.
Zand naar het duin.
Overtreding Rijksinkomstenbelastingwet
Auto onder den trein.
Diefstal.
INGEZONDEN.
w. r. zim
Noodlottige brand.
Spoorwegongelukken.
Da verjongingsoperatie.
LEGERBEBIGHTEN.
Op de bevorderingslljst.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
De muziek-vereenigiiig „Winauïist" be
haalde op het muziek-conoours te Medemblik
In de aldeeling „uitmuntendheid" den eer-
eten prija met 1601/» punt.
Helder heeft, wat het weer met Pinkster
aangaat, geboft. Wel was het niet zooals aan
vankelijk verwacht kon worden de oorzaak
van de vrij plotselinge verandering lag in een
sterke magnetische storing doch hier bleef
het droog en bepaalde de verandering tot een
toename van den wind en eene verlaging
van de temperatuur. In andere plaatsen van
ons land was men niet zoo gelukkig; daar
heeft het knap geregend. -
Het was deze dagen in ons Helderfcje Bui
tengewoon druk. Het was te verwachten als
men Zaterdag de afgeladen treinen zag aan
komen. Voortrein zoowel ais gewone trein
brachten honderden vreemdelingen. En zoo
was het niet te verwonderen, dat het beide
dagen overal gezellig druk was.
Naar Huisduinen en het strand was na
tuurlijk de groote trek. Vooral gisteren was
het aan het strand een drukte als in de jaren
voor den oorlog, toen ieder trammetje een
stroom bezoekers aanbracht. Nu namen an
dere vervoermiddelen de plaats ervan in.
Open rijtuigen waren er legio; een groote
autobus stoof letterlijk en figuurlijk
telkens afgeladen over den HuisduinerwOg
en deed zijn meer bescheiden voorganger,
nJ. die met paarden ervoor, zware concur
rentie aan. Particuliere auto's reden af en
aan, en de veihuurinrichtingen maakten ook
een goeden dag. Er waren er ook velen, die
van de thans geschapen mogelijkheid om een
autoritje te maken onder de duinen langs
naar Julianadorp en langs het Noord-Hol-
landsch Kanaal terug, gebruik maakten. Ook
langs dien weg was het den heelen dag een
gesnor san je welsfte.
Tegenover dien grooten intocht van vreem
delingen stond een misschien wel even groote
uittocht van Helderschen. De „Esona" had
het druk. Beide dagen vertrokken 's morgens
overvolle booten. Een groot deel der passa
giers natuurlijk met bestemming Schoorldam,
anderen maakten gebruik van het door de
jjBsona" georganiseerde Pinksteruitstapje.
Het vertrek en de terugkeer gaf op beide
dagen aan de Binnenhaven een drukte van
belang.
Ook motorbotters werden dienstbaar ge
maakt aan de genoegens van een Pinkster
uitstapje. Afgeladen puften ze door het
N.-HoJlandsche Kanaal. Maakten ze andere
jaren veelal een tochtje naar Texel of Wie-
ringen, nu het weer niet zoo handzaam was,
trokken ook zij in de richting Alkmaar.
Groepen fietsers gingen denzelfden weg.
Heerlijk voor het windje erop uit. Maar
terug.Er zullen' er heel wat geweest zijn,
dien tenslotte de fiets ruilden voor den trein.
M
Er liepen geruchten', dat het met den auto
busdienst niet al te voorspoedig gegaan was.
Een wiel zou er afgeloopen zijn, enz. Het is
waar, dat Zondagmorgen, bij het proefrijden,
eenige stagnatie werd ondervonden een
gevolg van de groote haast, waarmede de
wagen gereed gemaakt moest worden1 om ge
durende de Pinksterdagen te kunnen rijden.
In het gebrek werd later voorzien, en verder
heeft de omnibus de dienst naar behooren
volbracht, en heel wat passagiers vervoerd.
Het is te wenschen, dat het goed blijft gaan.
Een betere verbinding is er nu. Het is sleohts
een begin, en het hangt af van de rendabili
teit. Blijkt dat de dienst in een behoefte voor
ziet, dan zal, wij twijfelen er niet aan, de
verbinding ook zóó worden, dat zij aan hoo-
gere eischen voldoet.
webï, hm wrreote 'hnjudivig en hun flink
optreden.
Het hoofdbestuur van den Centralen Bond
van transportarbeiders heeft Zaterdag te
Rotterdam langdurig vergaderd, ook met de
besturen van de voornaamste afdeelingen van
dien bond, ter bespreking van de vraag, wat
gedaan zou kunnen worden ter ondersteuning
van de stakingen, waarin verschillende bui-
tenlandsche organisaties gewikkeld zyn.
Algemeen was men van gevoelen, dat by
de huidige opvattingen omtrent het botoonen
van internationale solidariteit, aan een ver
zoek om moreelen steun, met in achtneming
van de machtspositie der georganiseerde
arbeiders, diende te worden voldaan. In over
eenstemming hiermede werd besloten, ter
ondersteuning van de mijnwerkersstaking in
Engeland, intensief te propageeren voor een
weigering der Nederïandsche arbeiders om
in Nederïandsche havens, Engelsche stoom
schepen en stoomtreilers van ladingen steen
kolen voor Engeland en van bunkerkolen te
voorzien.
Waar de Belgische transportarbeiders daar
toe mede zeer krachtige maatregelen hebben
genomen, werd besloten, het personeel van
Nederïandsche sleepbooten uit te noodigcn
geeu lichters of schepen met steenkolen t te
versieepen van uit België, met name uit
Antwerpen en Gent, naar welke Nederïandsche
haven ook.
Ten bate van de zeelieden van Noorwegen,
die in staking zijn in verband met een voor
stel van de reeders tot gageverlaging, zal den
havenarbeiders in Nederland worden verzocht
geen schepen, die onder Noorsche vlag varen,
te laden of to lossen.
Ter verdere propageering, eventueel ter
uitvoering van deze besluiten, had met ver
schillende afdeelingsbesturen uitvoerig overleg
plaats.
In de haven van het Marine-etablissement
te Amsterdam ligt op het oogenblik gemeerd
de „K. IV", oen van de nieuwste onderzeeërs
onzer marine en van hetzelfde type als de
„K. Hl". Deze beide vaartuigen zijn gebouwd
op de werkplaatsen van de Koninkl. Maat
schappij „De Schelde" en bestemd voor den
dienst in Oost-Indië. Zij zyn vervaardigd vol
gens de plannen van de Amerikaansche Elec
tric Boat Company.
De „K. IV'' zal onder commando van den
luitenant ter zee le klasse W. K. Maurits
dezer dagen naar hier vertrekken om torpedo's
in te laden. Dan keert zij terug naar Vlis-
singen, dat voorloopig haar ligplaats zal zijn,
om van daar uit een reis naar Noorwegen te
maken. In den loop van Juli zal de boot weer
in Vlissingen zyn. De bedoeling is dan den
4en Augustus de reis naar Oost-Indië te aan
vaarden.
Wij zijn in de gelegenheid gesteld een kijkje
in dezen nieuwen onderzeeër te nemen. Hy iB,
en niet slechts voor éen leek, een zeer merk
waardig vaartuig. De smalle boot heeft een
lengte van ongeveer 65 meter en is voorzien
van zes lanceerinrichtingen, twee aan de ach
terzijde, twee aan den boeg en twee dekhuizen.
Bovendien komt aan het dek nog een klein
kanon van 88 m.M.
De boot wordt voortbewogen door twee
Sulzer verbrandingsmotoren van 600 P.K. elk,
welke met zware olie worden gestookt. De
snelheid is 14J my'1.
Het vaartuig kan zeer geruimen tijd onder
water blijven. Door middel van een regulateur
kan juist zooveel zuurstof worden vrijgelaten
als voor de bemanning noodig is. De uitge
ademde koolzuur wordt geabsorbeerd door
kaliumhydroxyde. Zoo doende blijft dus de
luchtsamenstelling voortdurend normaal.
Als veiligheidsmaatregel zijn aangebracht
twee telefoonboeien. Als het vaartuig door
een of andere oorzaak niet meer boven kan
komen, kunnen deze boeien naar de opper
vlakte van het water worden gezonden. Een
electrisch lichtje brandt. Zy, die den boei
vinden, zien aangegeven hoe de telefoon moet
worden bediend en kunnen met de mannen
in de duikboot spreken. De boei blijft na
tuurlijk door een kabel met het vaartuig ver
bonden.
j De „K. IV" zakt met behulp van vijf tanks,
welke door zuiging of luchtpersing zooveel
Het Haagsc!he Oorrespondenttebureau ™ter 0P™men, dat de boot juist het soorte-
meldt: i gewicht van het zeewater krygt. Voor
Naar wij vernemen hoeft de Minister van £et v?llen ledigen dier tanks zyn groote
Financiën, mr. S. de Vries Cz., heden tot het j Ë,esschen ™et samengeperste lucht aan boord,
einde der volgende week met verlof de resi- ®®n aa'l.tal hulptanks worden gebruikt voor
dentie verlaten, om dat in België door te het «aftimmeren dat is het houden van het
brengen. I stikip te evenwicht. Die hulptanks kunnen
In wei ingelichte fcrinigen bestaat voors- naar behoefte worden geledigd of gevuld,
bands niet de verwachting, dat aan het vo-laagte-pompen zijn in staat negen ton
turn der Tweede Kamer van gisteren over art. i wa er P®r minuut in te pompen. De hoogto-
17 van het wetsontwerp tot herziening der P°.mPen verwerken byna een ton water per
1 minuut.
Natuurlijk moet de bemanning zich met
kleine ruimten behelpen, In twee ruimen zijn
de woon- en slaapplaatsen van de manschap
pen en de onderofficieren, totaal vier en
twintig.
Daar voorin zijn tevens de zeer ingewik
kelde toestellen voor de bediening van twee
lanceerbuizen en voor een deel der tanks.
De aangrenzende longroom is ook de verblijf
plaats voor vier officieren en daarnaast is het
kamertje van den gezagvoerder. Er aan ver
bonden is het vertrekje van den marconist
Geheel in het midden is de ruimte, van waaruit
het vaartuig wordt bediend. Daar zyn de
beide periscopen, de stuurinrichting, de tal-
looze electrische knoppen, de bedieningsinrich
ting voor drie tanks en voor twee lanceer
buizen. Onder water wordt de boot voort
bewogen door de electrische motoren, waar
voor 135 groote accumulatoren aanwezig zyn
welke te zamen byna 70.000 K.G. wegen.
Meer naar achteren zyn de groote motoren
opgesteld en nog verder is een soort werk
plaats, waar nog allerlei kleine machines en
motoren zyn opgesteld. Daar staan ook de
luchtregelaars.
Alle vertrekken zyn telefonisch verbonden
en overal zyn claxons aanwezig. Als deze
geluid geren is dat het signaal voor snel-
duiken. Dan moeten onmiddellijk alle maat
regelen worden getroffen.
Boven het dek loopt een dikke stalen kabel
ter beveiliging tegen mynen en netten.
Tusschen de verschillende ruimten zyn drie
vluchtschachten. Daaruit kunnen de mannen
de boot, als deze onder water is, verlaten
voorzien van zwemvesten en luchtregelaars
met zuurstof en kalihydroxyde. Op die wjjze
toegerust kunnen zy een half uur onder wa
ter blyven.
Wy meenen in de „K. IV" een mooie aan
winst voor onze marine te mogen zien. (Hbl.
Het voorloopig bestuur der Zjg. „Repaille-
partij" heeft een adres gericht tot de Tweede
Kamer, waarin wordt te kennen gegeven dat
het „Ilad-je-me-maai^'-wetje, waarmee do re-
geerinig onwettig weer tracht te ontnemen
de door De Gelder en Zuur hier wettig ver
kregen rechten op raadszetels in Amsterdam,
itóch niet zulika „gebeurtenissen" kan voor
komen.
Dat kan alleen tijdige opheffing van den
stemplicht.
De nederlaag van minister
de Vries.
Naar aanleiding van het echeo van minister
de Vries zegt de „Middelburgsche Ct." (lib.)
Of er nu een Ministerorisis zal volgen
In gewone omstandigheden zou dit waar
schijnlijk wel het geval zijn. Maar waar vindt
men nu iemand die bereid iB om voor één Eagle motoren,
jaar in 1922 zijn er weer verkiezingen
dat akeligste' aller ministerbaanfjes over te
nemen
Hot blad vindt de verwerping van het
voorstel gerechtvaardigd. Het oordeelt nog:
Met dat al zit de regeering met een onge
dekt gat in haar financiën, en met een
zwakke plek in haar midden. Het wordt een
somber laatste jaar.
met dit toestel op de Theems meegemaakt.
Het is toen van het water opgestegen en,
nadat de wielen opgedraaid waren, geland
voor het House of Parliament. Daar werd
van passagier* verwisseld en opnieuw opge
stegen. Te midden van het drukke scheep
vaartverkeer op de Theems werd een „lan-
dins"-plaats gezocht en daarna weer opgestegen
en gevlogen naar het landingsterrein voor
landvliegtuigen te Oroyden, waar het, nadat
de wielen uitgeklapt waren, als landvliegtuig
neerstreek.
Het vliegtuig weegt leeg, doeh met koel
water, 1617 K.G., en met benzine en olie en
nuttigen last (bestuurder enz.), die gerekend
werd op 309 K.G., totaal 2200 K.G. De
grootste lengte Is ruim tien meter, de grootste
hoogte 4.5 en de grootste breedte 14 Meter.
De afstand tusschen de vleugels bedraagt 2.2
Mctor«
Met volle belasting kan het aan oppervlakte
van het water een snelheid bereiken van 174
K.M. per uur en op 6000 voet hoogte een van
162 K.M. Het is uitgerust met Rolls Royoe
De „Tijd" (r.-k.) schrijft:
De onverwachte wending van het debat en
de verwarde stemming maken, dat er weinig
valt te voorspellen omtrent de gevolgen. Het
stemmen van de sociaal-democraten minus
den heer Ter Laan tegen hun eigen program,
maakt dat de oppositie zelve met haar houding
verlegen moet zitten; want slechts daardoor
is het den heer Dresselhuys gelukt, rijn rol
van afbreker te volvoeren.'Er is geen Minister
van Financiën denkbaar, die niet met belasting
voorstellen zal moeten komen en geen Kabinet,
dat ze niet zal moeten aanvaarden.
Zóó is het noodig, dat er vandaag achter
het woord Ministercrisis een groot vraag-
teeken worde gezet.
K a^m erontbinding?
Onder het opschrift „De crisis" schrijft men
uit parlementaire kringen aan de Maasbode
„De oplossing der ingetreden crisis zal geen
gemakkelijke blijken te zyn.
De eenvoudigste weg ware ongetwijfeld een
nieuw artikel 7 te ontwerpen en dan te trachten
met de Kamer tot overeenstemming te komen.
De meest aangewezene is echter in oasu
deze weg niet, wyl het uitgebracht votum een
ten eenenmale politiek karakter draagt,
waardoor niet slechts de minister van Finan-
oiën, doch geheel het Kabinet getroffen is.
Onder leiding toch van den Vrijheidsbond
heeft links een aanval ondernomen tegen het
Kabinet, terwijl gebleken is, dat zelfs in zóó
ernstige omstandigheden het Kabinet niet op
de rechterzijde in haar geheel kon rekenen.
Het Kabinet zal ernstig hebben te beraden,
wat nu te doen.
Mogelijk is een beroep op de kiezers te doen
door Kamerontbinding, teneinde te vernemen,
of het Nederïandsche volk in dezon nog steeds
hoogst kritieken tyd een rechtsch Kabinet
wenscht, en zoo ja, dan bereid is, een meer
derheid te geven, waarmede, wat getal en
hoedanigheid betreft, te regeeren valt.
Mogelyk is ook, dat het optreden van een
zakenkabinet wordt uitgelokt, om tot 1922 de
strikt noodig te verrichten werkzaamheden af
te doen.
Mogelyk is ook, dat dit Kabinet met ter
zijdestelling van alles, met den meesten spoed
de Grondwetsherziening tracht tot stand te
brengen, waarbij vanzelf Kamerontbinding
intreedt.
Men ziet, de oplossing der erisis is niet ge
makkelijk, en zwaar drukt de verantwoorde
lijkheid op hen, die haar In 'bleven riepen."
De Fransche regeering heeft een Vickers'
Viking Amphibie-vliegtuig aangekocht speciaal
voor den Minister van Luchtvaart, opdat deze
bij zyn inspectiereizen met hetzelfde toestel
land- en watervliegtuighavens zou kunnen
bezoeken, terwijl zij de licence voor het
bouwen van deze vliegtuigen van de Vickers
Maatschappij heeft aangekocht. De Engelsche
Regeering heeft het toestel voor den patrouille-
en kuBtverkenningsdienst der Engelsche
Marine aangekocht. Het is bewapend met 4
Vickers machinegeweren, 2 voor en 2 achter
in het vliegtuig.
Voor den dienst iq lndië is het standaard
type, waarvan wij hierboven een beschrijving
hebben gegeven, dermate veranderd, dat het
geschikt is om 1500 K.M. achtereen te vliegen
met een snelheid van 185 K.M. per uur.
De voor de Koloniën bestelde toestellen
zijn in circa drie maanden te leveren.
Men seint ons uit Brussel, dat iu Kinshasa
(Congo) een vliegtuig gevallen is. De drie
inzittende militaire aviateurs zyn allen om
het leven gekomen.
Officieel deelt men vanwege den Marine-
Staf mede, dat de vliegmachine, welke men
na'bij Katwijk aan Zee in zee heeft zien val-
on, geen vliegtuig van de Nederïandsche
Marine is. Evenmin 'behoort zij tot die luchit-
vaartafdeeling van de landmacht.
De correspondent van de „Times" te Was
hington bespreekt de nota van Nederland aan
de Ver. Staten in zake de Djambi-kwestie.
Hy haalt een passage aan, meldende, dat
de Amerikaansche gezant te 's Gravenhage
in September 1920 aan do Nederïandsche
regeering mededeelde, dat het belang van
Amerika ligt in de erkenning van het be
ginsel van gemeenschappelijke en weder-
keerige toegankelijkheid tot vitale en natuur
lijke hulpbronnen voor onderdanen van Ame
rika en onderdanen van andere landen.
De tweeslachtigheid der regeeringsopvat-
tingen geeft aanleiding tot critiek. De Ameri
kaansche opvatting is alleen logisch indien
dezelfde erkenning van gelijkheid van kansen
ook door de V. S. gegeven wordt ten aanzien
van Amerikaansch gebied, maar dat is juist
wat Amerika's tarief- en scheepvaartpolitiek
niet doetDat zijn alle partijdige maat
regelen, vfrelke in botsing komen met de
idealen van internationalisme, welke de grond
slag schijnen van de nota van Nederland.
Nadat sedert 29 Maart j.1. de mariniers uit
Rotterdam in de Residentie wachtdiensten
hébben verricht, geschiedt dit thans weder
door personeel van het garnizoen te 's-Gra-
venhage. De laatste wacht der mariniers is
gistermiddag naar Rotterdam teruggekeerd;
hun heeft de Koninklijke militaire Kapel tot
aan het station der Holl. Spoor uitgeleide
gedaan.
Te voren had de plaatselijke commandant
der residentie, in de voormalige Oranjekazer
ne aan de Mauritsfcade, de mannen uit Rot
terdam toegesproken en hun dank betuigd
voor de uitstekende diensten door hen be-
Omtrent de Vickers' Viking Amphibie, het
landwatervliegtuig dat voor gebruik van de
Koloniën 'aangekocht is, deelt het Haagsche
Aneta-kantoor de volgende bijzonderheden
mee
De Viking Amphibie, een constructie van
den bekenden ingenieur van Vickers Limited
E. Pierson, die ook de Vickers Vimy ontwierp
wordt gebouwd zoowel voor handel als voor
oorlogsdoeleinden en tusschen deze beide typen
bestaat eon betrekkelijk groot verschil, omdat
de praktijk heeft uitgewezen, dat de eischen
die er aan gesteld moeten worden, zoo uiteen
loopen, dat van een oorlogs- nimmer een
rendabel handelsvliegtuig te maken is.
De Viking Amphibie lijkt oppervlakkig be
keken een gewone vliegboot, maar wijkt daar
van af door zijn bijzondere lynen, en dit is
een van de redenen, dat het toestel op het
water slechts een korte gly vlucht noodig
heeft voor het zich in de lucht kan verheffen.
De spantenconstructie is buitengewoon een
voudig, maar sterk gehouden, omdat by daling
op het land een geheel anderen weerstand
overwonnen moet worden, dan by een daling
op het water.
De bekleeding van den romp is van het
bekende Vickers consutahout, waarover het
Marine-etablissement te Soerabaja zulk een
gunstig rapport heeft uitgebracht aan het
departement van Marine in lndië. Dit hout
zal vermoedelijk in de toekomst, naast het
duraluminium, een der meest gebruikte mate
rialen worden voor de vervaardiging van
toestellen.
Het landingsgostel van het toestel is met
groote zorg geconstrueerd. Dwars door de
boot is een as aangebracht, waaraan aan
beide zijden een veerend landingscomplex
draaibaar is opgehangen. Onder aan dit
complex zyn de wielen bevestigd. Buiten op
bet bootlichaam zyn aan weerszijden halfronde
metalen strooken aangebracht met gaten. In
deze gaten grijpt een wiel met tanden en deze
wielen kan de bestuurder bewegen, zeodat hi
in staat is de wielen met de as op en neer te
draaien. Moet op het water worden geland
dan draait de bestuurder ze eenvoudig op.
De heer A. H. Vreeburg, ingenieur bij den
militairen vliegdienst in lndië, heeft de proeven
hem te Weenen verpleegd had. Zijn vrien<j9®
stonden voor een wonder. Wilson wild® a
Londenaars van zijn nieuw geluk deelaohtj»
maken. Den dag voor de lezing voelde hu
pijn in de borst en vroeg zijn hospita om e<2
glas warm water. Den volgenden dag v0J>
deze hem dood te bed.
Een dokter, die naar Albert Hall was ge-
komen om naar Wilson's lezing te luisteren
vertelde aan een verslaggever van de „Dallv
Express", dat hy twee soortgeiyke gevallen
had meegemaakt van lieden, die door Steiuaoh'g
behandeling als verjongd waren en wier
levensdraad dan plotseling was afgeknipt,
„als een kaars, die wordt uitgeblazen", iei
de dokter. Zy worden uitbundig in hun her
wonnen levenskracht en dan klopt plotseling
de natuur aan de deur en zegt„Dat ma|
niet, 't is tegen de regels", en zij sterven
By ratten geschiedt hetzelfde, hun haar begint
opnieuw te groeien en dan sterven zy.
ben erg ongerust, want ik heb zelf do operatie
toegepast by een epileptious en vrees nu voor
de gevolgen."
Een andere dokter had Wilson by zich op
bezoek gehad. Deze zei, dat hy er prys op
zou stellen iemand te toonen hoe sterk hij
was en sloeg zich op de borst. Daar had hij
steeds pyn gehad na de operatie. De dokter
onderzocht hem, doch kon geen afwijking
vinden.
De lykschouwer van West Ham heeft Vrydag.
middag den dood vastgesteld.
De heer Wilson, het slachtoffer wan de ver
jongingskuur, had een veelbewogen leven
achter den rug. Hy was schuitenvoerder,
zeeman, stuwadoor, handelaar in scheepabe-
noodigheden, scheepsslooper, gouddelver, veer
man en hofmeester.
Te IJmuiden doet zich thans het eigen
aardige feit voor, dat aldaar wagons visch
uit Duitschland aankomen om in de hallen
te worden geveild.
Voorheen werd de visch uit IJmuiden naar
Duitschland verzonden!
De Arrihemsche rechtbank heeft Vrijdag
uitspraak gedaan in de zaak tegen E. Baron
Mackay te Arnhem, die vervolgd was wegens
valsche aangifte voor de rijksinkomstenbelas
ting over dé jaren 1918/19,1919/20 en 1920/21.
Beklaagde werd bij verstek veroordeeld tot
een maand gevangenisstraf overeenkomstig
den eisch van het O. M.
Te Terwinselen, nabij Staatsmijn „Wilhel-
mina", heeft, naar de ,l. k.'! meldt, een ern
stig ongeluk plaats gelhad, dat als door een
wonder zonder verlies van een menschen-
leven is verloopen. Omstreeks zes uur wilde
"aar de heer O., uit Berg en Terbijt, in zijn
auto den mynspoorweg passeeren in de rich
ting van Schaesberg. Hij matigde daarbij
voorzichtigheidshalve de vaart van. zijn wa
gen, hetgeen evenwel een ongelukkig gevolg
had', daar juist een trein uit Schaeéberg
aankwam, waarvan de locomotief de midden
op den overweg rijdende auto greep.
De heer O. werd bij de hevige botsing uit
den wagen geslingerd doch bekwam weinig
of geen letseL De auto werd evenwel geheel
vernield; de kap is later op een afstand van
circa 80 M. teruggevonden. Ook een partij
koopwaren, in de auto geladen, ging grooten-
deeLs verloren. De geheele materieele scha
de beloopt naar schatting pLm. 4500.
Vanuit een inrichting In het Vondelpark
te Amsterdam zyn door inklimming ont
vreemd: een yzeren geldkistje inhoudende
f 1180, 300.000 Mk. aan bankpapier, een gou
den medaille, twee gouden heerenhorloges,
een zilveren dameshorloge met nikkelen ket
ting, een kristallen flacon met goud gemon
teerd, een 20-frankstuk van 1813, zes gouden
tientjes, vier gouden 5-guldensstukken, twee
gouden Engelsche ponden, een stel brillanten
oorknoppen en een bankbiljet van f 100.
Geachte Redactie 1
Naar aanleiding van het verslag der alg.
vergadering van den r.-k. Bond van groote
gezinnen, voorkomende in de „Held. Oou.
raat" van j.1. Zaterdag, 2e blad, zag ik gaarne
om misverstand te voorkomen dat U
de tekst van een door de gemeente Batavia
vastgestelde verordening betreffende het
tegengaan van kinderbezoek aan opeubai»
vermakelijkheden in het late avonduur, fa
Uw blad zou willen opnemen, waarvoor n$i
harteÜjken dank.
„Java Courant":
De verordening bepaalt, dat het den onder
nemer verboden is om een kind toe te laten
tot eene openbare vermakelijkheid, welke
aanvangt na negen uur des avonds, dan wei
na dit uur aanwezig te laten bij eene open
bare vermakelijkheid, welke alsdan nog niet
is beëindigd.
Tevens is het strafbaar gesteld om zich
met een kind bij eene openbare vermakelijk
heid na negen uur des avonds te bevinden.
Onder kinderen' worden gerekend jongens
en meisjes beneden vijftien jaar.
Overtreding van eene verordening wordt
gestraft met hechtenis van ten hoogste 3
maanden of een geldboete van ten hoogste
honderd gulden, terwijl de burgemeester
onverminderd de in Art. 5 dezer verordening
genoemde straf, bevoegd is om bij herhaalde
overtreding dezer verordening de openbar»
vermatelykheid voor den duur van ten hoog
ste een maand te doen sluiten.
Zondagnamiddag is te Hengelo, by afwezig
heid van de ouders een perceel, bewoond door
den fabrieksarbeider Kerkhof, uitgebrand.
Het zesjarig zoontje heeft waarschyniyk met
een kaarsje gespeeld en op den zolder het
daar aanwezige «troo aangestoken. Door den
rook schynt het bewusteloos geworden te
zyn. De politie vond later het verkoolde
Jykje.
Het belendende perceel brandde ook uit.
Limoges, 15 Mei. De express Parys—
Tonlouse is gederailleerd. Er zyn vyf dooden
en een 15tal gewonden.
Parys, 15 Mei. Ten gevolge van de
opstopping op de iyn Perrigueux, veroorzaakt
door het feit dat het geheele verkeer op deze
lyn is gestoord door het ongeval met de
express ParysToulouse, is in het station
Bachellerie een trein gederailleerd. Er zyn
7 dooden en 33 gewonden.
„Tengevolge van het plotseling overiyden
van den heer Alfred Wilson, kan de voor van
avond aangekondigde lezing niet doorgaan".
jte)Ai<i.it körichtje, geplakt op de deuren
van de Albert Hall, zegt een Londensch blad,
is een dramatisch en geheimzinnig treurspel
verborgen. n r
De heer Alfred Wilson, een bejaard man
wanr' vd voor eiSen rekening de
wg6 «ïirdom de Londenaars te
j 20 jaar jonger ben gemaakt
Weenen". d6 V&n Prof Steinach van
te W«pnprr,Wll8°5 onderwierp zich in Februari
ÏJL .u aanide °Peratie van Steinach. Hy
kwam als verjongd te Londen terug. Zijn
Officieren voor de Landweer.
Voor eene benoeming tot res.-off., bestemd roer
den dienst bij de landweer, kunnen in aanmerking
komen: eervol ontslagen of wel ter zake van l&sg-
durigen dienst gepens. off. van het leger hier te
lande, daaronder bogropen de verlofsoff.; eervol
ontslagen of gepens. off. van het leger n Nat-
lndië, daaronder begrepen het res.-pers. van dat
leger, of van de zeeimacht, daaronder bwrapea
de Marine-reserve en het Korps Mariniew; <>"-
die gediend hebben bij de schutterijen; en in den
rang van ree.-twoede luit. of van res. tweede luit.
van de mil. adm. Onderaf!., die krachtens bestaan
de bepalingen zijn toegelaten tot eene vrirw. ver
bintenis bij de landweer, zoomede gewezen ol
zake van land. dienst of met res,plioht gopera-
onderoff. van het leger hier to lande, bet J*j--
personeel der der landmacht en hot leger in Noa.-
lndië, alsmede zij, die tijdens hun vorbliif in ver
kol ijken diepst als landstormpl. in positie zijn e®-
Uitgesteld tmet den rang van onderoff. Om w*
res.-off., als Mervoren bedoeld, te worden be
noemd, moet ten genoegen van den Min. van C
log gebleken zijn, dat de belanghebbende be
voldaan aan hot wetenschappelijk examen, gevor
derd voor toelatng tot eene vrijw. verbintenis w
adsp.-vaandrig bij het rea.pers. der landmachtiM"
wel in het bezit is van een ddploima of gotulft
sohrft vorerischt voor vrijstelling van bedoeln
examen. (Dit geldt uitsluitend voor dengona oM
noodt ln den rang van off. hooft gedendJ Perso
nen, die voor eene benoeming tot res.-off. n wa-
werking wenschen te komen, doen daarvan blU"
ken door Inzending bij het Dop. van Oorog vm
een tot H.M. de Kondngn gericht, roquest. In dy
requeet moeten, behalve do betrekking bij de lang-
weor, welke wordt verlangd, worden vonnold M
woonplaats, do maatschappolijke betrekking of oe-
diening door adressant beked, on de hoodanW'
held, waarin hij, op grond van bovengenoemd boa
lioslu.lt, voor oene benoeming ln aanmeriu* g
wenscht te komen. Van gewezen onderoff.. y
onderoff of landstormpl., wder positie tijdens tam
verblijf in werkelijken dienst is gelijk gesteld m®
den rang van onderoff., die ln aanmerking
echon te komen voor eene benoeming tot ros-'
tweede-luit. bij do Inf. of de art der land^T
zal in den regel worden gevorderd, dat zu
ben voldaan aan het examen voor éerg.-maj
of voor vaandrig, of voorzoover zij laatetelU'f "H
het leger in Nei-Indië hebben gediend, dat
daarbij den rang van ondorluit. of van adj-^S"
off. <Ld. off. hobben bekeed. Van gen. onderen*
die in aanmerking wenschen te komen voor eo
benoeming tot res.-tweodo-ludt. van do wil
bn de landweer, zal worden geëiacht
kennis van administratie, oa. die boekhoudinej;
<le compagmiën. de wijze van verantwoording, vlj
De hlervoren bedoelde onderoff. behooren bil
requost tevens ovor te leggen het bowiie, d
de wetenschappelijke kennis bezitten, wa&f^
fik
wetenscha]
hierboven ep
Detacheering.
De eerste lult B. F. P. van Drlel, van b*?
edietachoexd bij denvriiwi®»*^
rog. Inf., wordt
landstorm, met
en
als standplaats Zwolle.
Geslaagd.
De eerste lult. D. Brouwer, van het
Int te Helder, Is geslaagd voor het
examen voor de Hoogero Krijgsschool
Bij besl. van don I:
den eerg.-maj.-adm.
inf. to Helder, thans gedet bij - - h0V
het wapen te Amersfoort geplaatst or w
dieriingelijst voor den rang van Berg.-road- a1"
der Inf., Is de ruw»
Roza, van het Zi® faJJ
50
het
8T00MVAARTBERICHTE5.
BüUiton, arr. 16 Mei v. Java te A'daw. fo«0t
Jan Pdetersz. Coen, zal wellcht niet yoor
dag am. v. A'dam n. Batavia verty^.'',!
ava, arr. 15 Mei v. Antwerpen
rertr. 9 Mei v. Muuur a.