PLAATSELIJK NIEUWS. Een mooi succes. De Pinkster, BINNENLAND. Nederïandsche havenarbeiders en bulten- Ianascne stakingen. De onderzeeboot „KIV. Minister De Vries. Haagsche Da stemplicht WAT DE KRANTEN ZEGGEN. Vliegtuig gevallen. LUCHTVAART. Het ongeluk te Katwijk. grondbelasting politieke gevolgen zullen wor den venbonden. De DJambi-quaestie. Do mariniers nlt Den Haag. De Vickers' Viking Amphibie. GEMENGD NIEUWS. Zand naar het duin. Overtreding Rijksinkomstenbelastingwet Auto onder den trein. Diefstal. INGEZONDEN. w. r. zim Noodlottige brand. Spoorwegongelukken. Da verjongingsoperatie. LEGERBEBIGHTEN. Op de bevorderingslljst. Stoomvaartmaatschappij Nederland. De muziek-vereenigiiig „Winauïist" be haalde op het muziek-conoours te Medemblik In de aldeeling „uitmuntendheid" den eer- eten prija met 1601/» punt. Helder heeft, wat het weer met Pinkster aangaat, geboft. Wel was het niet zooals aan vankelijk verwacht kon worden de oorzaak van de vrij plotselinge verandering lag in een sterke magnetische storing doch hier bleef het droog en bepaalde de verandering tot een toename van den wind en eene verlaging van de temperatuur. In andere plaatsen van ons land was men niet zoo gelukkig; daar heeft het knap geregend. - Het was deze dagen in ons Helderfcje Bui tengewoon druk. Het was te verwachten als men Zaterdag de afgeladen treinen zag aan komen. Voortrein zoowel ais gewone trein brachten honderden vreemdelingen. En zoo was het niet te verwonderen, dat het beide dagen overal gezellig druk was. Naar Huisduinen en het strand was na tuurlijk de groote trek. Vooral gisteren was het aan het strand een drukte als in de jaren voor den oorlog, toen ieder trammetje een stroom bezoekers aanbracht. Nu namen an dere vervoermiddelen de plaats ervan in. Open rijtuigen waren er legio; een groote autobus stoof letterlijk en figuurlijk telkens afgeladen over den HuisduinerwOg en deed zijn meer bescheiden voorganger, nJ. die met paarden ervoor, zware concur rentie aan. Particuliere auto's reden af en aan, en de veihuurinrichtingen maakten ook een goeden dag. Er waren er ook velen, die van de thans geschapen mogelijkheid om een autoritje te maken onder de duinen langs naar Julianadorp en langs het Noord-Hol- landsch Kanaal terug, gebruik maakten. Ook langs dien weg was het den heelen dag een gesnor san je welsfte. Tegenover dien grooten intocht van vreem delingen stond een misschien wel even groote uittocht van Helderschen. De „Esona" had het druk. Beide dagen vertrokken 's morgens overvolle booten. Een groot deel der passa giers natuurlijk met bestemming Schoorldam, anderen maakten gebruik van het door de jjBsona" georganiseerde Pinksteruitstapje. Het vertrek en de terugkeer gaf op beide dagen aan de Binnenhaven een drukte van belang. Ook motorbotters werden dienstbaar ge maakt aan de genoegens van een Pinkster uitstapje. Afgeladen puften ze door het N.-HoJlandsche Kanaal. Maakten ze andere jaren veelal een tochtje naar Texel of Wie- ringen, nu het weer niet zoo handzaam was, trokken ook zij in de richting Alkmaar. Groepen fietsers gingen denzelfden weg. Heerlijk voor het windje erop uit. Maar terug.Er zullen' er heel wat geweest zijn, dien tenslotte de fiets ruilden voor den trein. M Er liepen geruchten', dat het met den auto busdienst niet al te voorspoedig gegaan was. Een wiel zou er afgeloopen zijn, enz. Het is waar, dat Zondagmorgen, bij het proefrijden, eenige stagnatie werd ondervonden een gevolg van de groote haast, waarmede de wagen gereed gemaakt moest worden1 om ge durende de Pinksterdagen te kunnen rijden. In het gebrek werd later voorzien, en verder heeft de omnibus de dienst naar behooren volbracht, en heel wat passagiers vervoerd. Het is te wenschen, dat het goed blijft gaan. Een betere verbinding is er nu. Het is sleohts een begin, en het hangt af van de rendabili teit. Blijkt dat de dienst in een behoefte voor ziet, dan zal, wij twijfelen er niet aan, de verbinding ook zóó worden, dat zij aan hoo- gere eischen voldoet. webï, hm wrreote 'hnjudivig en hun flink optreden. Het hoofdbestuur van den Centralen Bond van transportarbeiders heeft Zaterdag te Rotterdam langdurig vergaderd, ook met de besturen van de voornaamste afdeelingen van dien bond, ter bespreking van de vraag, wat gedaan zou kunnen worden ter ondersteuning van de stakingen, waarin verschillende bui- tenlandsche organisaties gewikkeld zyn. Algemeen was men van gevoelen, dat by de huidige opvattingen omtrent het botoonen van internationale solidariteit, aan een ver zoek om moreelen steun, met in achtneming van de machtspositie der georganiseerde arbeiders, diende te worden voldaan. In over eenstemming hiermede werd besloten, ter ondersteuning van de mijnwerkersstaking in Engeland, intensief te propageeren voor een weigering der Nederïandsche arbeiders om in Nederïandsche havens, Engelsche stoom schepen en stoomtreilers van ladingen steen kolen voor Engeland en van bunkerkolen te voorzien. Waar de Belgische transportarbeiders daar toe mede zeer krachtige maatregelen hebben genomen, werd besloten, het personeel van Nederïandsche sleepbooten uit te noodigcn geeu lichters of schepen met steenkolen t te versieepen van uit België, met name uit Antwerpen en Gent, naar welke Nederïandsche haven ook. Ten bate van de zeelieden van Noorwegen, die in staking zijn in verband met een voor stel van de reeders tot gageverlaging, zal den havenarbeiders in Nederland worden verzocht geen schepen, die onder Noorsche vlag varen, te laden of to lossen. Ter verdere propageering, eventueel ter uitvoering van deze besluiten, had met ver schillende afdeelingsbesturen uitvoerig overleg plaats. In de haven van het Marine-etablissement te Amsterdam ligt op het oogenblik gemeerd de „K. IV", oen van de nieuwste onderzeeërs onzer marine en van hetzelfde type als de „K. Hl". Deze beide vaartuigen zijn gebouwd op de werkplaatsen van de Koninkl. Maat schappij „De Schelde" en bestemd voor den dienst in Oost-Indië. Zij zyn vervaardigd vol gens de plannen van de Amerikaansche Elec tric Boat Company. De „K. IV'' zal onder commando van den luitenant ter zee le klasse W. K. Maurits dezer dagen naar hier vertrekken om torpedo's in te laden. Dan keert zij terug naar Vlis- singen, dat voorloopig haar ligplaats zal zijn, om van daar uit een reis naar Noorwegen te maken. In den loop van Juli zal de boot weer in Vlissingen zyn. De bedoeling is dan den 4en Augustus de reis naar Oost-Indië te aan vaarden. Wij zijn in de gelegenheid gesteld een kijkje in dezen nieuwen onderzeeër te nemen. Hy iB, en niet slechts voor éen leek, een zeer merk waardig vaartuig. De smalle boot heeft een lengte van ongeveer 65 meter en is voorzien van zes lanceerinrichtingen, twee aan de ach terzijde, twee aan den boeg en twee dekhuizen. Bovendien komt aan het dek nog een klein kanon van 88 m.M. De boot wordt voortbewogen door twee Sulzer verbrandingsmotoren van 600 P.K. elk, welke met zware olie worden gestookt. De snelheid is 14J my'1. Het vaartuig kan zeer geruimen tijd onder water blijven. Door middel van een regulateur kan juist zooveel zuurstof worden vrijgelaten als voor de bemanning noodig is. De uitge ademde koolzuur wordt geabsorbeerd door kaliumhydroxyde. Zoo doende blijft dus de luchtsamenstelling voortdurend normaal. Als veiligheidsmaatregel zijn aangebracht twee telefoonboeien. Als het vaartuig door een of andere oorzaak niet meer boven kan komen, kunnen deze boeien naar de opper vlakte van het water worden gezonden. Een electrisch lichtje brandt. Zy, die den boei vinden, zien aangegeven hoe de telefoon moet worden bediend en kunnen met de mannen in de duikboot spreken. De boei blijft na tuurlijk door een kabel met het vaartuig ver bonden. j De „K. IV" zakt met behulp van vijf tanks, welke door zuiging of luchtpersing zooveel Het Haagsc!he Oorrespondenttebureau ™ter 0P™men, dat de boot juist het soorte- meldt: i gewicht van het zeewater krygt. Voor Naar wij vernemen hoeft de Minister van £et v?llen ledigen dier tanks zyn groote Financiën, mr. S. de Vries Cz., heden tot het j Ë,esschen ™et samengeperste lucht aan boord, einde der volgende week met verlof de resi- ®®n aa'l.tal hulptanks worden gebruikt voor dentie verlaten, om dat in België door te het «aftimmeren dat is het houden van het brengen. I stikip te evenwicht. Die hulptanks kunnen In wei ingelichte fcrinigen bestaat voors- naar behoefte worden geledigd of gevuld, bands niet de verwachting, dat aan het vo-laagte-pompen zijn in staat negen ton turn der Tweede Kamer van gisteren over art. i wa er P®r minuut in te pompen. De hoogto- 17 van het wetsontwerp tot herziening der P°.mPen verwerken byna een ton water per 1 minuut. Natuurlijk moet de bemanning zich met kleine ruimten behelpen, In twee ruimen zijn de woon- en slaapplaatsen van de manschap pen en de onderofficieren, totaal vier en twintig. Daar voorin zijn tevens de zeer ingewik kelde toestellen voor de bediening van twee lanceerbuizen en voor een deel der tanks. De aangrenzende longroom is ook de verblijf plaats voor vier officieren en daarnaast is het kamertje van den gezagvoerder. Er aan ver bonden is het vertrekje van den marconist Geheel in het midden is de ruimte, van waaruit het vaartuig wordt bediend. Daar zyn de beide periscopen, de stuurinrichting, de tal- looze electrische knoppen, de bedieningsinrich ting voor drie tanks en voor twee lanceer buizen. Onder water wordt de boot voort bewogen door de electrische motoren, waar voor 135 groote accumulatoren aanwezig zyn welke te zamen byna 70.000 K.G. wegen. Meer naar achteren zyn de groote motoren opgesteld en nog verder is een soort werk plaats, waar nog allerlei kleine machines en motoren zyn opgesteld. Daar staan ook de luchtregelaars. Alle vertrekken zyn telefonisch verbonden en overal zyn claxons aanwezig. Als deze geluid geren is dat het signaal voor snel- duiken. Dan moeten onmiddellijk alle maat regelen worden getroffen. Boven het dek loopt een dikke stalen kabel ter beveiliging tegen mynen en netten. Tusschen de verschillende ruimten zyn drie vluchtschachten. Daaruit kunnen de mannen de boot, als deze onder water is, verlaten voorzien van zwemvesten en luchtregelaars met zuurstof en kalihydroxyde. Op die wjjze toegerust kunnen zy een half uur onder wa ter blyven. Wy meenen in de „K. IV" een mooie aan winst voor onze marine te mogen zien. (Hbl. Het voorloopig bestuur der Zjg. „Repaille- partij" heeft een adres gericht tot de Tweede Kamer, waarin wordt te kennen gegeven dat het „Ilad-je-me-maai^'-wetje, waarmee do re- geerinig onwettig weer tracht te ontnemen de door De Gelder en Zuur hier wettig ver kregen rechten op raadszetels in Amsterdam, itóch niet zulika „gebeurtenissen" kan voor komen. Dat kan alleen tijdige opheffing van den stemplicht. De nederlaag van minister de Vries. Naar aanleiding van het echeo van minister de Vries zegt de „Middelburgsche Ct." (lib.) Of er nu een Ministerorisis zal volgen In gewone omstandigheden zou dit waar schijnlijk wel het geval zijn. Maar waar vindt men nu iemand die bereid iB om voor één Eagle motoren, jaar in 1922 zijn er weer verkiezingen dat akeligste' aller ministerbaanfjes over te nemen Hot blad vindt de verwerping van het voorstel gerechtvaardigd. Het oordeelt nog: Met dat al zit de regeering met een onge dekt gat in haar financiën, en met een zwakke plek in haar midden. Het wordt een somber laatste jaar. met dit toestel op de Theems meegemaakt. Het is toen van het water opgestegen en, nadat de wielen opgedraaid waren, geland voor het House of Parliament. Daar werd van passagier* verwisseld en opnieuw opge stegen. Te midden van het drukke scheep vaartverkeer op de Theems werd een „lan- dins"-plaats gezocht en daarna weer opgestegen en gevlogen naar het landingsterrein voor landvliegtuigen te Oroyden, waar het, nadat de wielen uitgeklapt waren, als landvliegtuig neerstreek. Het vliegtuig weegt leeg, doeh met koel water, 1617 K.G., en met benzine en olie en nuttigen last (bestuurder enz.), die gerekend werd op 309 K.G., totaal 2200 K.G. De grootste lengte Is ruim tien meter, de grootste hoogte 4.5 en de grootste breedte 14 Meter. De afstand tusschen de vleugels bedraagt 2.2 Mctor« Met volle belasting kan het aan oppervlakte van het water een snelheid bereiken van 174 K.M. per uur en op 6000 voet hoogte een van 162 K.M. Het is uitgerust met Rolls Royoe De „Tijd" (r.-k.) schrijft: De onverwachte wending van het debat en de verwarde stemming maken, dat er weinig valt te voorspellen omtrent de gevolgen. Het stemmen van de sociaal-democraten minus den heer Ter Laan tegen hun eigen program, maakt dat de oppositie zelve met haar houding verlegen moet zitten; want slechts daardoor is het den heer Dresselhuys gelukt, rijn rol van afbreker te volvoeren.'Er is geen Minister van Financiën denkbaar, die niet met belasting voorstellen zal moeten komen en geen Kabinet, dat ze niet zal moeten aanvaarden. Zóó is het noodig, dat er vandaag achter het woord Ministercrisis een groot vraag- teeken worde gezet. K a^m erontbinding? Onder het opschrift „De crisis" schrijft men uit parlementaire kringen aan de Maasbode „De oplossing der ingetreden crisis zal geen gemakkelijke blijken te zyn. De eenvoudigste weg ware ongetwijfeld een nieuw artikel 7 te ontwerpen en dan te trachten met de Kamer tot overeenstemming te komen. De meest aangewezene is echter in oasu deze weg niet, wyl het uitgebracht votum een ten eenenmale politiek karakter draagt, waardoor niet slechts de minister van Finan- oiën, doch geheel het Kabinet getroffen is. Onder leiding toch van den Vrijheidsbond heeft links een aanval ondernomen tegen het Kabinet, terwijl gebleken is, dat zelfs in zóó ernstige omstandigheden het Kabinet niet op de rechterzijde in haar geheel kon rekenen. Het Kabinet zal ernstig hebben te beraden, wat nu te doen. Mogelijk is een beroep op de kiezers te doen door Kamerontbinding, teneinde te vernemen, of het Nederïandsche volk in dezon nog steeds hoogst kritieken tyd een rechtsch Kabinet wenscht, en zoo ja, dan bereid is, een meer derheid te geven, waarmede, wat getal en hoedanigheid betreft, te regeeren valt. Mogelyk is ook, dat het optreden van een zakenkabinet wordt uitgelokt, om tot 1922 de strikt noodig te verrichten werkzaamheden af te doen. Mogelyk is ook, dat dit Kabinet met ter zijdestelling van alles, met den meesten spoed de Grondwetsherziening tracht tot stand te brengen, waarbij vanzelf Kamerontbinding intreedt. Men ziet, de oplossing der erisis is niet ge makkelijk, en zwaar drukt de verantwoorde lijkheid op hen, die haar In 'bleven riepen." De Fransche regeering heeft een Vickers' Viking Amphibie-vliegtuig aangekocht speciaal voor den Minister van Luchtvaart, opdat deze bij zyn inspectiereizen met hetzelfde toestel land- en watervliegtuighavens zou kunnen bezoeken, terwijl zij de licence voor het bouwen van deze vliegtuigen van de Vickers Maatschappij heeft aangekocht. De Engelsche Regeering heeft het toestel voor den patrouille- en kuBtverkenningsdienst der Engelsche Marine aangekocht. Het is bewapend met 4 Vickers machinegeweren, 2 voor en 2 achter in het vliegtuig. Voor den dienst iq lndië is het standaard type, waarvan wij hierboven een beschrijving hebben gegeven, dermate veranderd, dat het geschikt is om 1500 K.M. achtereen te vliegen met een snelheid van 185 K.M. per uur. De voor de Koloniën bestelde toestellen zijn in circa drie maanden te leveren. Men seint ons uit Brussel, dat iu Kinshasa (Congo) een vliegtuig gevallen is. De drie inzittende militaire aviateurs zyn allen om het leven gekomen. Officieel deelt men vanwege den Marine- Staf mede, dat de vliegmachine, welke men na'bij Katwijk aan Zee in zee heeft zien val- on, geen vliegtuig van de Nederïandsche Marine is. Evenmin 'behoort zij tot die luchit- vaartafdeeling van de landmacht. De correspondent van de „Times" te Was hington bespreekt de nota van Nederland aan de Ver. Staten in zake de Djambi-kwestie. Hy haalt een passage aan, meldende, dat de Amerikaansche gezant te 's Gravenhage in September 1920 aan do Nederïandsche regeering mededeelde, dat het belang van Amerika ligt in de erkenning van het be ginsel van gemeenschappelijke en weder- keerige toegankelijkheid tot vitale en natuur lijke hulpbronnen voor onderdanen van Ame rika en onderdanen van andere landen. De tweeslachtigheid der regeeringsopvat- tingen geeft aanleiding tot critiek. De Ameri kaansche opvatting is alleen logisch indien dezelfde erkenning van gelijkheid van kansen ook door de V. S. gegeven wordt ten aanzien van Amerikaansch gebied, maar dat is juist wat Amerika's tarief- en scheepvaartpolitiek niet doetDat zijn alle partijdige maat regelen, vfrelke in botsing komen met de idealen van internationalisme, welke de grond slag schijnen van de nota van Nederland. Nadat sedert 29 Maart j.1. de mariniers uit Rotterdam in de Residentie wachtdiensten hébben verricht, geschiedt dit thans weder door personeel van het garnizoen te 's-Gra- venhage. De laatste wacht der mariniers is gistermiddag naar Rotterdam teruggekeerd; hun heeft de Koninklijke militaire Kapel tot aan het station der Holl. Spoor uitgeleide gedaan. Te voren had de plaatselijke commandant der residentie, in de voormalige Oranjekazer ne aan de Mauritsfcade, de mannen uit Rot terdam toegesproken en hun dank betuigd voor de uitstekende diensten door hen be- Omtrent de Vickers' Viking Amphibie, het landwatervliegtuig dat voor gebruik van de Koloniën 'aangekocht is, deelt het Haagsche Aneta-kantoor de volgende bijzonderheden mee De Viking Amphibie, een constructie van den bekenden ingenieur van Vickers Limited E. Pierson, die ook de Vickers Vimy ontwierp wordt gebouwd zoowel voor handel als voor oorlogsdoeleinden en tusschen deze beide typen bestaat eon betrekkelijk groot verschil, omdat de praktijk heeft uitgewezen, dat de eischen die er aan gesteld moeten worden, zoo uiteen loopen, dat van een oorlogs- nimmer een rendabel handelsvliegtuig te maken is. De Viking Amphibie lijkt oppervlakkig be keken een gewone vliegboot, maar wijkt daar van af door zijn bijzondere lynen, en dit is een van de redenen, dat het toestel op het water slechts een korte gly vlucht noodig heeft voor het zich in de lucht kan verheffen. De spantenconstructie is buitengewoon een voudig, maar sterk gehouden, omdat by daling op het land een geheel anderen weerstand overwonnen moet worden, dan by een daling op het water. De bekleeding van den romp is van het bekende Vickers consutahout, waarover het Marine-etablissement te Soerabaja zulk een gunstig rapport heeft uitgebracht aan het departement van Marine in lndië. Dit hout zal vermoedelijk in de toekomst, naast het duraluminium, een der meest gebruikte mate rialen worden voor de vervaardiging van toestellen. Het landingsgostel van het toestel is met groote zorg geconstrueerd. Dwars door de boot is een as aangebracht, waaraan aan beide zijden een veerend landingscomplex draaibaar is opgehangen. Onder aan dit complex zyn de wielen bevestigd. Buiten op bet bootlichaam zyn aan weerszijden halfronde metalen strooken aangebracht met gaten. In deze gaten grijpt een wiel met tanden en deze wielen kan de bestuurder bewegen, zeodat hi in staat is de wielen met de as op en neer te draaien. Moet op het water worden geland dan draait de bestuurder ze eenvoudig op. De heer A. H. Vreeburg, ingenieur bij den militairen vliegdienst in lndië, heeft de proeven hem te Weenen verpleegd had. Zijn vrien<j9® stonden voor een wonder. Wilson wild® a Londenaars van zijn nieuw geluk deelaohtj» maken. Den dag voor de lezing voelde hu pijn in de borst en vroeg zijn hospita om e<2 glas warm water. Den volgenden dag v0J> deze hem dood te bed. Een dokter, die naar Albert Hall was ge- komen om naar Wilson's lezing te luisteren vertelde aan een verslaggever van de „Dallv Express", dat hy twee soortgeiyke gevallen had meegemaakt van lieden, die door Steiuaoh'g behandeling als verjongd waren en wier levensdraad dan plotseling was afgeknipt, „als een kaars, die wordt uitgeblazen", iei de dokter. Zy worden uitbundig in hun her wonnen levenskracht en dan klopt plotseling de natuur aan de deur en zegt„Dat ma| niet, 't is tegen de regels", en zij sterven By ratten geschiedt hetzelfde, hun haar begint opnieuw te groeien en dan sterven zy. ben erg ongerust, want ik heb zelf do operatie toegepast by een epileptious en vrees nu voor de gevolgen." Een andere dokter had Wilson by zich op bezoek gehad. Deze zei, dat hy er prys op zou stellen iemand te toonen hoe sterk hij was en sloeg zich op de borst. Daar had hij steeds pyn gehad na de operatie. De dokter onderzocht hem, doch kon geen afwijking vinden. De lykschouwer van West Ham heeft Vrydag. middag den dood vastgesteld. De heer Wilson, het slachtoffer wan de ver jongingskuur, had een veelbewogen leven achter den rug. Hy was schuitenvoerder, zeeman, stuwadoor, handelaar in scheepabe- noodigheden, scheepsslooper, gouddelver, veer man en hofmeester. Te IJmuiden doet zich thans het eigen aardige feit voor, dat aldaar wagons visch uit Duitschland aankomen om in de hallen te worden geveild. Voorheen werd de visch uit IJmuiden naar Duitschland verzonden! De Arrihemsche rechtbank heeft Vrijdag uitspraak gedaan in de zaak tegen E. Baron Mackay te Arnhem, die vervolgd was wegens valsche aangifte voor de rijksinkomstenbelas ting over dé jaren 1918/19,1919/20 en 1920/21. Beklaagde werd bij verstek veroordeeld tot een maand gevangenisstraf overeenkomstig den eisch van het O. M. Te Terwinselen, nabij Staatsmijn „Wilhel- mina", heeft, naar de ,l. k.'! meldt, een ern stig ongeluk plaats gelhad, dat als door een wonder zonder verlies van een menschen- leven is verloopen. Omstreeks zes uur wilde "aar de heer O., uit Berg en Terbijt, in zijn auto den mynspoorweg passeeren in de rich ting van Schaesberg. Hij matigde daarbij voorzichtigheidshalve de vaart van. zijn wa gen, hetgeen evenwel een ongelukkig gevolg had', daar juist een trein uit Schaeéberg aankwam, waarvan de locomotief de midden op den overweg rijdende auto greep. De heer O. werd bij de hevige botsing uit den wagen geslingerd doch bekwam weinig of geen letseL De auto werd evenwel geheel vernield; de kap is later op een afstand van circa 80 M. teruggevonden. Ook een partij koopwaren, in de auto geladen, ging grooten- deeLs verloren. De geheele materieele scha de beloopt naar schatting pLm. 4500. Vanuit een inrichting In het Vondelpark te Amsterdam zyn door inklimming ont vreemd: een yzeren geldkistje inhoudende f 1180, 300.000 Mk. aan bankpapier, een gou den medaille, twee gouden heerenhorloges, een zilveren dameshorloge met nikkelen ket ting, een kristallen flacon met goud gemon teerd, een 20-frankstuk van 1813, zes gouden tientjes, vier gouden 5-guldensstukken, twee gouden Engelsche ponden, een stel brillanten oorknoppen en een bankbiljet van f 100. Geachte Redactie 1 Naar aanleiding van het verslag der alg. vergadering van den r.-k. Bond van groote gezinnen, voorkomende in de „Held. Oou. raat" van j.1. Zaterdag, 2e blad, zag ik gaarne om misverstand te voorkomen dat U de tekst van een door de gemeente Batavia vastgestelde verordening betreffende het tegengaan van kinderbezoek aan opeubai» vermakelijkheden in het late avonduur, fa Uw blad zou willen opnemen, waarvoor n$i harteÜjken dank. „Java Courant": De verordening bepaalt, dat het den onder nemer verboden is om een kind toe te laten tot eene openbare vermakelijkheid, welke aanvangt na negen uur des avonds, dan wei na dit uur aanwezig te laten bij eene open bare vermakelijkheid, welke alsdan nog niet is beëindigd. Tevens is het strafbaar gesteld om zich met een kind bij eene openbare vermakelijk heid na negen uur des avonds te bevinden. Onder kinderen' worden gerekend jongens en meisjes beneden vijftien jaar. Overtreding van eene verordening wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of een geldboete van ten hoogste honderd gulden, terwijl de burgemeester onverminderd de in Art. 5 dezer verordening genoemde straf, bevoegd is om bij herhaalde overtreding dezer verordening de openbar» vermatelykheid voor den duur van ten hoog ste een maand te doen sluiten. Zondagnamiddag is te Hengelo, by afwezig heid van de ouders een perceel, bewoond door den fabrieksarbeider Kerkhof, uitgebrand. Het zesjarig zoontje heeft waarschyniyk met een kaarsje gespeeld en op den zolder het daar aanwezige «troo aangestoken. Door den rook schynt het bewusteloos geworden te zyn. De politie vond later het verkoolde Jykje. Het belendende perceel brandde ook uit. Limoges, 15 Mei. De express Parys— Tonlouse is gederailleerd. Er zyn vyf dooden en een 15tal gewonden. Parys, 15 Mei. Ten gevolge van de opstopping op de iyn Perrigueux, veroorzaakt door het feit dat het geheele verkeer op deze lyn is gestoord door het ongeval met de express ParysToulouse, is in het station Bachellerie een trein gederailleerd. Er zyn 7 dooden en 33 gewonden. „Tengevolge van het plotseling overiyden van den heer Alfred Wilson, kan de voor van avond aangekondigde lezing niet doorgaan". jte)Ai<i.it körichtje, geplakt op de deuren van de Albert Hall, zegt een Londensch blad, is een dramatisch en geheimzinnig treurspel verborgen. n r De heer Alfred Wilson, een bejaard man wanr' vd voor eiSen rekening de wg6 «ïirdom de Londenaars te j 20 jaar jonger ben gemaakt Weenen". d6 V&n Prof Steinach van te W«pnprr,Wll8°5 onderwierp zich in Februari ÏJL .u aanide °Peratie van Steinach. Hy kwam als verjongd te Londen terug. Zijn Officieren voor de Landweer. Voor eene benoeming tot res.-off., bestemd roer den dienst bij de landweer, kunnen in aanmerking komen: eervol ontslagen of wel ter zake van l&sg- durigen dienst gepens. off. van het leger hier te lande, daaronder bogropen de verlofsoff.; eervol ontslagen of gepens. off. van het leger n Nat- lndië, daaronder begrepen het res.-pers. van dat leger, of van de zeeimacht, daaronder bwrapea de Marine-reserve en het Korps Mariniew; <>"- die gediend hebben bij de schutterijen; en in den rang van ree.-twoede luit. of van res. tweede luit. van de mil. adm. Onderaf!., die krachtens bestaan de bepalingen zijn toegelaten tot eene vrirw. ver bintenis bij de landweer, zoomede gewezen ol zake van land. dienst of met res,plioht gopera- onderoff. van het leger hier to lande, bet J*j-- personeel der der landmacht en hot leger in Noa.- lndië, alsmede zij, die tijdens hun vorbliif in ver kol ijken diepst als landstormpl. in positie zijn e®- Uitgesteld tmet den rang van onderoff. Om w* res.-off., als Mervoren bedoeld, te worden be noemd, moet ten genoegen van den Min. van C log gebleken zijn, dat de belanghebbende be voldaan aan hot wetenschappelijk examen, gevor derd voor toelatng tot eene vrijw. verbintenis w adsp.-vaandrig bij het rea.pers. der landmachtiM" wel in het bezit is van een ddploima of gotulft sohrft vorerischt voor vrijstelling van bedoeln examen. (Dit geldt uitsluitend voor dengona oM noodt ln den rang van off. hooft gedendJ Perso nen, die voor eene benoeming tot res.-off. n wa- werking wenschen te komen, doen daarvan blU" ken door Inzending bij het Dop. van Oorog vm een tot H.M. de Kondngn gericht, roquest. In dy requeet moeten, behalve do betrekking bij de lang- weor, welke wordt verlangd, worden vonnold M woonplaats, do maatschappolijke betrekking of oe- diening door adressant beked, on de hoodanW' held, waarin hij, op grond van bovengenoemd boa lioslu.lt, voor oene benoeming ln aanmeriu* g wenscht te komen. Van gewezen onderoff.. y onderoff of landstormpl., wder positie tijdens tam verblijf in werkelijken dienst is gelijk gesteld m® den rang van onderoff., die ln aanmerking echon te komen voor eene benoeming tot ros-' tweede-luit. bij do Inf. of de art der land^T zal in den regel worden gevorderd, dat zu ben voldaan aan het examen voor éerg.-maj of voor vaandrig, of voorzoover zij laatetelU'f "H het leger in Nei-Indië hebben gediend, dat daarbij den rang van ondorluit. of van adj-^S" off. <Ld. off. hobben bekeed. Van gen. onderen* die in aanmerking wenschen te komen voor eo benoeming tot res.-tweodo-ludt. van do wil bn de landweer, zal worden geëiacht kennis van administratie, oa. die boekhoudinej; <le compagmiën. de wijze van verantwoording, vlj De hlervoren bedoelde onderoff. behooren bil requost tevens ovor te leggen het bowiie, d de wetenschappelijke kennis bezitten, wa&f^ fik wetenscha] hierboven ep Detacheering. De eerste lult B. F. P. van Drlel, van b*? edietachoexd bij denvriiwi®»*^ rog. Inf., wordt landstorm, met en als standplaats Zwolle. Geslaagd. De eerste lult. D. Brouwer, van het Int te Helder, Is geslaagd voor het examen voor de Hoogero Krijgsschool Bij besl. van don I: den eerg.-maj.-adm. inf. to Helder, thans gedet bij - - h0V het wapen te Amersfoort geplaatst or w dieriingelijst voor den rang van Berg.-road- a1" der Inf., Is de ruw» Roza, van het Zi® faJJ 50 het 8T00MVAARTBERICHTE5. BüUiton, arr. 16 Mei v. Java te A'daw. fo«0t Jan Pdetersz. Coen, zal wellcht niet yoor dag am. v. A'dam n. Batavia verty^.'',! ava, arr. 15 Mei v. Antwerpen rertr. 9 Mei v. Muuur a.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 2