BRITSOH-INDIE. Londen, 2 Sept. De correspondent van de Daily Telegraph te Calcutta meldt dat de opstand van de Moplah's zoo goed als ge fnuikt is. Vliegende ven'dels omsingelen de opstandelingen die zware verliezen hebben geleden. Uit Oalcutta meldt men dat de rebellen die Parappanangadi verlaten hadden, daar teruggekeerd zijn en opnieuw de telegraaf draden doorgesneden hebbent Het heet dat 6000 Moplah's een stelling om de Moskee van Tirurangadi bezet hebben. De rebellen zijn in het bezit van zeer verwoestende bom men. KORTE BERICHTEN. Te "Weenen zijn buitengewone politie maatregelen getroffen tot verweer, geduren de den) tijd van de jaarbeurs, tegen interna tionale boeven. Vele zijn reeds te Weenen aangekomen. Bij het werken aan den spoorweg bij Zil- lebeeke—Yperen heeft zidh een granaat-ont ploffing voorgedaan. Drie arbeiders zijn ge dood en' vier ernstig gewond. MARINEBERIOHTEN. Kapitein-luitenant ter zee L. J. Quant, chef van het bureau marinestaf, heeft vandaag deze functie, welke hij geruimen tijd vervuld heeft, verlaten en wordt voorloopig ter be schikking gesteld. Zijn opvolger, kapitein-luitenant ter zee H. P. Prillevitz, heeft vanochtend de functie van chef van het bureau marinestaf aan het departement van marine aanvaard. LEGERBERICHTEN. Schoolcompagnie Motordienst. Burgerlijke Stand Oer gemeente Helder. MARKTBERICHTEN. SPORT. Voetbal. GEMENGD NIEUWS. De wondere zomer. Men schrijft uit Groningen aan het BObl.: Wat volgens de herinnering van de oud ste boeren nog nooit gebeurd is, heeft de ongekend droge zomer van 1921 volbracht: op verschillende perceelen zavelgrond, waar rogge verbouwd werd, is een oogst gewon nen van tegen de 4000 K.G. korrels per H.A.; een hoeveelheid, die het normale oogstcijfer met zeker 600 K.G. overtreft. In normale jaren toch is een .boer zelfs onder do beste oondities al zeer tevreden als hij van zijn roggeakkers per H.A. oogst 45 H.L. met een gewicht van f72 78 KG. per HX. krijgt: dit jaar echter zijn opbrengsten van 50 H.L. per H.A. met een gewicht van 77 ft 78 KG. per H. L. volstrekt geen zeldzaamheid. Een ontvluchte gevangene gearresteerd. Uit de strafgevangenis van Leeuwarden ontsnapte ongeveer tweo jaar geleden een berucht individu, zekere do Bruyn. Da ont vluchting zat zoo goed in elkaar, dat de Bruljn meteen spoorloos verdwenen was. Totdat een half jaar na de ontsnapping te Amsterdam oen inbraak werd goploogd in de St. Willebrorduskerk aan den Amsteldijk. 0BJj de drie mannen die daarvoor aange houden worden, was een zekere Zandstra, die bij gebrek aan bewijs reeds tijdens de in structie werd vrij gelaten. Toen men na die vrijlating de vingeraf drukken ging vergelijken bleek Zandstra echter de ontvluchte de Bruijn te zijn. Men kan zich natuurlijk wel voorstellen, dat deze niet op den afloop van dat onderzoek was blijven wachten en zich weer ijlings uit de voeten had gemaakt. Maar nu had de politie een spoor en dat werd ijverig nagegaan. De Bruijn werkte nu te Amsterdam als vreedzaam bouwvakarbeider. Toen hij er op zekeren dag de lucht van kreeg, dat de po litie klaar stond oan hem te arresteeren, liet hij een kameraad zijn pakje aantrekken die daardoor gearresteerd werd en verliet zelf veilig het werk. Dinsdagmiddag had men hem ontdekt op een bouwwerk aan het Damrak. En toen hij het werk verliet, werd De Bruijn aangepakt en ingerekend. Zoodat bij nu voor zijn zon denlijstje zal moeten boeten. Een plichtsgetrouw oppasser. Omdat de eigenaars van het vaartuig tij delijk in Zwitserland vertoeven, was de be waring van het woonschip „De Zwerver", liggende aan de Stadhouderskade, opgedra gen aan een oppasser. Deze wist het hem ge schonken vertrouwen niet anders te gebrui ken dan door zich alle mogelijke sieraden en kisten met goederen die hij aan boord vond wederrechtelijk toe te eigenen. Een familielid van den eigenaar van het woonschip die toevallig aan boord kwam, ontdekte den diefstal en deed bij de politie aangifte. De plichtsgetrouwe oppasser werd in Rot terdam gearresteerd, de vriendin, die hem een handje had geholpen in Den Haag. De koffers met lijfgoederen zijn voor 't grootste gedeelte in beslag genomen. Opzettelijke brandstichting ln het Veen. Woensdagmiddag brak in het Emmer Erf- scheidenveen plotseling een ernstige veen brand uit. Ruim 80 dagwerk turf ging in do vlammen op. Donderdagmorgen waren de burgemeester en de wethouders, tevens de voorzitter van het veenschap Emmer Erf- scheidenveen ter plaats. Bij onderzoek is ge bleken, dat op twee plaatsen de turf opzet telijk in brand gestoken is. Door krachtige maatregelen is het gevaar geweken. Gearresteerd. In verband met de brandstichting, geweld pleging en roof L. Zondag ten huize van den onderwijzer J. H. van Ingen te Beekbergen gepleegd, heeft de Apeldoornsche politie te Doetinchem aangehouden den 81-jarigen steenhouwer J. M. W., afkomstig uit Am sterdam, die door de vrouw van den onder wijzer als de dader herkend werd. W. ont kent halastarig. Oplichters gearresteerd. Te Brussel zijn gevangen' genomen) twee Hollanders, Jean Diederich Bertram en Wil lem Klauwers geheeten, Zij waren in het bezit van cheques ter waarde van 125,000 francs en van Engelsdhe en Fransohe bank biljetten. Die cheques bleken ongeveer 14 dagen geleden gestolen in een! hotel in den Haag aan een Armeensch koopman Bit Kon- Btanttnopel, Hadmijidi geheeten. De heeren waren reeds in den Haag ge pakt, maar bij gebrek aan bewijs weer vrij gelaten. Nu zouden er bewijzen voor hun schuld gevonden zijn. Het zijn bekende op lichter» Niet erg verstandig. Volgens mededeeling van den Minister van Marine a. i. heeft zich het geval voorge daan, dat een burgemeester twee aanvuur- ladingen met pijpjes, afkomstig van mijnen en aangebracht door een kustvissohersvaar- tuig, per post aan een marine-autoriteit ver zond, vergezeld van een schrijven, waarin mededeeling werd' verzocht of da inhoud wellicht nog gevaar opleverde. Aanvuurladingen en pijpjes als bovenbe doeld bevatten respectievelijk droog schiet katoen en slagkwik. Het behoeft derhalve geen betoog dat dergelijke ontstekings-(ont» ploffings)-middelen een zeer zorgvuldige be handeling behoeven en bjj eene verzending op de wijze als bovenvermeld ernstige onge lukken kunnen veroorzaken. De Minister heeft daarom den burgemees ters verzocht van eventueel bij hen aange brachte ondeideelen' van mijnen, torpedo's en dergelijke bij de marine in gebruik zijn de oorlogswerktuigen, de betrokken marine- autoriteiten te waarschuwen, die dan, naar gelang van den aard! der onderdeelen, in nader overleg met de burgemeesters maat regelen tot overbrengen naar een marine- directie of naar een andere tijdelijke veilige bewaarplaats kunnen treffen. LUCHTVAART. In Italië zijn plannen in bewerking voor een nieuwen luchtdienst voor passagiers- en postvervoer, van Genua naar Stokhelmi, met stations in München, Berlijn en Kopenhagen. De reis van Genua naar Stockholm zou IS uur duren. De zeüvllegtuigwedstrijden In da Rhëa In het „Hbl." vertelt de bekende vliegtuig constructeur, A. H. G. Fokker, over de dit jaar behaalde resultaten met glijvhegtuigen. Hij zegt daarbij o. m.: De resultaten, dit jaar bereikt, hebben die van het vorige jaar verre overtroffen, niet alleen dat meer deelnemers goede prestaties Volbrachten, doch constructief versdienen er toestellen aan den start, die de sporen van ernstige studie en eerste klasse ingenieurs- arbeid verraadden. Voordat ik een kort overzicht geef over de Vluchten wil ik u eerst eens vertellen hoe het glij vliegen eigenlijk ln zijn werk gaai Naar den top van de Wasserkoppe, ©en hou/vel van pljm. 600 Meter hoogte boven zeespiegel1 en pl. m. 400 Meter boven het om ringende dal, deels met gladde glooiingen, deels met stelle afgronden, worden de glijd- of zweefvliegtuigen gedragen. Dit zijn toestellen meestal veel gelijkend op gewone vliegtuigen, echter van veel klei ner en lichter formaat en natuurlijk zonder motor en schroef. Meestal' zijn de wielen ver vangen door een soort sleden, zoodat het toe stel op eene glooiing landend bijna direct tot stilstand komt. Overigens zijn do toestellen uitgerust met eon zitplaats voor in de romp, waaruit de be stuurder de gewone hoogte en zijsturen be dient. Er zijn zoowel eendeldkers als tweedekkers. Een verouderd type werd gevlogen door Pelzner van de Veredn, een tweedekker zon der onderstel, maar dat de 'bestuurder op de schouders draagt en na den aanloop in halngt en door middel van zijn gewicht, door voor- of zijdelings strekken der beenen in even wicht houdt en bestuurt. Zoo gevaarlijk ik deze manier van vliegen vind, zoo ongevaarlijk is het zweefvliegen met de andere toestellen, units vliegtechnisch zonder 'gevaren en constructief zoodanig ge bouwd, dat alle organen 'betrouwbaar zijn, want hierin wordt tot nu toe zwaar gezondigd' niettegenstaande de toestellen aan een keu ring onderworpen worden, vóór zij. tot den wedstrijd worden toegelaten. Oorzaak hier van is, dat vele toestellen gebouwd worden door min of meer dilettant-vliegtuig-construc teurs, die om het geringste gewicht te be reiken te veel met de rekenliniaal gewerkt hebben zonder over de noodige praotische keninis te beschikken of de berekende ver bindingen ook wel door werbmanshand uit te voeren zijn of welks sterkte door invloed van vecht of anderszins geheel ihusorisch worden. Bij een der meest moderne toestellen, ge bouwd door een eerste klasse fabriek, braken uj de eerste vluchten zoowel zijstuur als hoogtestuuroverhrenging, gelukkig zonder ongeval, dank zij de overige bijzonder goede eigenschappen van het toestel en den bekwa men bestuurder, een ervaren jachtvlieger 1 Oorzaak: te lichte constructie, volgens de be rekening sterk genoeg, maar in de uitvoe ring onmogelijk! Het wedstrijd-comité zou goed doen, door zich t© doen' aanvullen met een paar mannen van de praotljk, geboren in de werkplaats! Nu echter teruggekeerd tot het vliegen zelf. Het -toestel wordt op den top van de hel ling gezet en door middel van een touw of gumimisnoeren om het onderstuk door vier of zes man naar beneden gesleept. Naar ge lang er meer of minder wind staat verheft het toestel zich na eenige tientallen meters van den grond en glijdt schuin omlaag op zijn vleugels, majestueus en kalm. Staat er veel wind, die tegen' de bergglooilng op waait, zoo zal het toestel niet zooveel omlaag vliegen, ja zelfs hoog gevoerd worden en juist nu begint de kunst van den 'bestuurder, deze opstijgende luchtstroomingen op te zoeken, te benutten en daardoor zoo lang mogelijk boven te blijven. Op zijn vlucht verwijdert hij zich natuurlijk steeds meer van den bergtop en vliegt het dal in. Is hij ver en hoog genoeg, dan kan hij' ook cirkels beschrijven (dit jaar voor het eerst gelukt). Wil hij lang boven blijven, zoo zal hij steedis de opwaartsche strootmingen langs de berghelling opzoeken en daar langs vliegen^ hetgeen Kleimperer dit jaar gedurende 4 minuten gelukte, waarbij hij zelfs een moment boven zijn punt van afvlucht kwam. Bij veel wind, een goed toestel en goede oefening geloof ik, dat we (het volgend jaar op deze wijze niet (minuten, maar uren kun nen vliegen. Natuurlijk is dit dan in de eerste plaats ten gevolge daarvan, dat de opstijgen de luchtstroom meer snelheid naar boven heeft als de val- of ziriksnelhead naair beneden. Een stap verder is dan: eenmaal hoog in de lucht zijnde van den eenen opstijgenden luchtstroom in den anderen te komen en zoo doende ook afstanden af te leggen. De tot nu toe in de Rhön 'bereikte afstan den bedroegen 4 ft 6 kilometer; het zooeven reeds aangehaalde toestel had het zeker tot 8 KM. gebracht, gezien de prestatie van dos morgens, toen het bijna 4 KM. ver vloog, waarbij twee gesloten cirkels weiden ge maakt. Dit alles is nu afhankelijk van de qualltelt van het toestel en van die geoefendheid) van den bestuurder en juist hierin zie ik de eer ste mogelijkheid, dat de vliegerij als sport zich kan ontwikkelen. Ten eerste omdat de zweeftoestellen, door het gemis van motoren- en. bedrijfsstoffen, goedkoop zijn te bouwen en bij gelijke toe stellen het mogelijk is zich met elkander in de vliegkunst te meten, net als in de een heidsklassen bij de zeilwedstrijden. Het spreekt vanzelf, dat de mogelijkheid voor wedstrijden hier zeer veelzijdig is. Constructief moeten echter hiervoor de toestellen nog veel veranderen, ze moeten goedkoop, gemakkelijk repareerhaar en voor al gemakkelijk transporteerbaar zijn. Behalve dat natuurlijk even betrouwbaar als de hedendaagsche motorvliegtuigen, te genover welke ze het enorme voordeel heb- tben alle complicaties, door de motor, schroef en benzine veroorzaakt, te missen, en waar mee alle brandgevaar is uitgesloten. Eventu- eele slechte landingen zijn door de geringe snelheid en geringe massa's ook geheel on gevaarlijk. Ik voorspel echter, dat voor het zoover is, nog menig doodelijik ongeval door slechte constructie veroorzaakt, zal plaats vinden en welks slachtoffers als pionniera der lucht vaart bestempeld zullen worden, in werke lijkheid echter onnoodige proefkonijnen van dilettanten-constructeurs geweest zijn. Iets geheel anders is het met de toestellen, welke niet gebouwd zijn om er de Teine glij vlucht mee uit te voeren, maar welker con structeurs trachten de voorhandene lucht- energie te benutten of door op een speciale manier de luchtstooten te gebruiken voor de voortbeweging. Het zou te ver voeren hier op de technisch© details dier toestellen in te gaan, alleen kan gezegd worden, de toestellen van dit type die ingeschreven waren, absoluut onvoldoende deugdelijk geconstrueerd waren. Practische resultaten in deize richting heb ben de wedstrijden dan ook dit jaar nog niet opgeleverd, alhoewel tegenover het vorige jaar zeer belangrijke pogingen in het werk gesteld zijn. INGEZONDEN, Geachte Redactie. In uw blad van ji. Dinsdag las Ik een stukje, waarin werd vermeld, dat er ji. Zon dagmiddag door een auto een aanrijding heeft plaats gehad op den Huisduinerweg. Daar ik van dit ongeval persoonlijk getuige was, aan gezien ik ln die auto gezeten was, hoop ik, dat het mij vergund wordt dit ongeval wat uitvoeriger ln uw blad t© vermelden en er ook eenlgo raadgevingen aan toe te voegen, zulks met het oog op de veiligheid van het publiek. Het was dan j.1. Zondagmiddag, dat lk znij vanaf Huisduinen naar Den Helder liet rij den; even voorbij de Keikhoflaan passeerde ons een autobus met flinke snelheid, zoodat de chauffeur, die mij vervoerde, genoodzaakt was bij het uitwijken door de smalte van den weg geheel over het fietspad te rijden, wat tengevolge had, dat een militair en een knaapje, die daaT liepen, door de auto werden aangereden. De militair werd over de beenen gereden en het knaapje werd' door een der voorste, spatborden een eind heen geslingerd, zoodat deze met een flinke hoofdwonde bleef liggen. In hoeverre dit ongeluk de schuld betreft van den chauffeur, die mij vervoerde, daar wenisoh ik niet over te schrijven; maar dit is teen feit: in 't algemeen wordt er door de lauto's langs den Huisduinerweg met te groote snelheid gereden, wat het leven van vele Voetgangers in gevaar brengt. En het is wenschelijk, dat hierop door de plaatselijke politie wat scherper wordt toegezien, anders gebeuren er meer ongelukken, en het gevolg zou wezen, dat het publiek het als een waag halzerij gaat (beschouwen eeni wandeling te doen langs den Huisduinerwegen wat dan zeker onze badplaats afbreuk zou doen. Dit naar aanleiding op het drukke bezoek. Ook zou het ibeter zijn, indien auto's elkaar pas- seeren op den Huisduinerweg, dat de eene vroegtijdig stopt, totdat de andere voorbij is. Tevens wensch ik erop te wijzen, dat som mige huurauto's bestuurd worden door nog onkundig personeel; een elk is hier maar direct auto-bestuurder. Naar mijn meening moet men daar toch veel practische kennis voor hebben, wil men goed betrouwbaar worden in het besturen. In de groote steden heeft men zelfs chauffeurssoholen. En ook is het tooh in het belang van het publiek, in dien het van een autotochtje wil genieten, er zeker van te zijn, dat men een betrouwbare chauffeur aan het stuurwiel heeft. Met dank voor de plaatsing, N. v. d. P. Hr. Hs. „Gelderland". Hr. Mo. Gelderland ia vertrokken naar R'dam. Hr. Ms. „Medusa". Hr. Ms. Mijnenlögg'sr Medusa, ia gisteren uit het Zuiderfrontier alhier teruggekeerd. Hr. Ms. „Zeehond". Hr. Ms. politiesöhoener Zeelhond, comm. de tuit. ter'zee le kl. H. C. Louweree, lis gisteren naar die Noordzee vertrokken, ter hervatting, van het toezicht op de visaeherij. De „Dolfijn". De Dolfijn, in dienst van het loodswezen te Vliesingen., is op 's Rijks Werf alhier aangeko men, om de moedige voorzionigen te ondergaan. De kap.-luit. ter zoo R. P. O. Spengler ia eervol ontheven van het bevel over Hr. Ms. Wachtschip te Vliseingen en dit bevel opgedragen aan den luit. ter zee Xe kl. E. R. Schultz. Luit. ter zee le kl. J. O. A. Scholte la bestemd voor den dienst In NecL-Indië, waarheen hij 1 Oct. a.s. per sn. Prins der Nederlanden zal ver trekken. De off. van adm. 2e kl. L. A. van Houte keert uit Oost-Indië terug per sjs. Tambora, van den Rott. Lloyd, dat 28 Aug. van Marsedlle vertrok. De off.-mach. 2e kl. F. Dainave gepl. bij do AJdsp. School te Dordrecht wordt 1 Sept. geplaatst 'bij het Kon. Inst. te Willemsoord, ten eindo te worden belast met de leiding van de afdeeldng adspiranten-maehinist, die naar dat Instituut zijn overgegaan. Off.-mach. 2e kl. J. van der Heijden zal 1 Oct. as. per s.s. Prins der Nederlanden zijn bestem- ming naar Oost-Indië volgen. De off. van adim. 3e kl. J. K. Leijen en B. Krij ger, thans ter beschikking, worden resp. 5 en 13 Sept. geplaatst aan boord van het Wachtschip te V'liBsdngen. Officieren van gez. bij de zeemacht. Dit jaar kunnen acht studenten in de genees kunde en jongelieden, die bevoegd zijn om zich aan eene Ned. universiteit in de faculteit der geneeskunde te laten inschrijven, worden aan genomen om te worden opgeleid tot arts, met bestemming voor officier van gezondheid bij de zeemacht, onder genbt van een subsidie van 10,000, overeenkomstig de bepalingen van het reglement, hetwelk kosteloos bij het Dep. van Marine (afd. Personeel, 2de 'bureau) verkrijg baar is. Aanmelding vóór 9 October a-s., bij den. Minister. (St-Ct.) De navolgende onderoffcieren zijn aangewezen ottn met Hr. Ms. „de Zeven Provinciën" naar Ooet- Imdië te vertrekken: Schipper J. N. Kuiler; bootsman J. G. H. Buijs, G. Kook, J. de Langen Wendels, J. C. A. D. Volker, F, J. Manse, F. Groenoveld; konsta/bol- maj. P. J. van Menen, G. Middelkoop, A. Moseh; serg.-soiner B. van Harten; sorg.-scihiijver M. A. Schutte, J. Bavolaar; maohinedrijvor-anaj. G. J. Lauwere; sorg.Kmaahinedrijver W. O. Kansen, F. Hilker, A. J. Opaneer, O. Bosman, A. Bakker; go- aahutmaker-maj. J. N. Schoonman; serg.-montour J. de Vries; korp.-anontour P. O. Vos; serg.-zio- konlvorpl. A. O. do Wit; serg.-bottelier E. van der Kloot; sorg.-tlmanernian O. E. Snijders; porg.- maj. d. mare. E. J. van Vooret; «erg. der mars. W. Ploimp, Als rosorve zijn aangewezon; Bootsman P. T. Reilver; konstabel-mad. W. do Haas; «org.-seiner G. A. Rietveld1; serg.-schrijver H, Vos; gesahutimakeiMmaj. L. J. 0. Pootjes; sorg,- zlekenverpl. J. F. Nlouwonhuils; sorg.-bottelier U. van dor Sando; eorg.-timmorman J. T. P, tor Bruggen; sorg. dor mare. N. ,T. Hofland. Opgave van overgeplaatste onderoff led eren der Zeemacht: Op 6 Sept. 1921: eerg. der mare. A. H&mstra van Mil. Gynmastieksehool naar Kaz. A'dam; Idem A. Jansen van Idorn naar Zeeland; idem A. van Oranonibroeck van Wachtschip Vlissingon naar Wachtschip WillOTnisoonl. Op 6 Sept. 1921: bootsman P. Vink van Zeeland naar van Speiik. Op 22 Sept. 1921: eeiner-maj. J. Meijer van Ma rinekazerne Arnrtordam naai- Marinekazerne Wil lemsoord; serg.-seiner P. J. Boom van idem naar Idem; idem J. van der Meer van Walstation Wil lemsoord naar idem. Met entslag uit den. Zeedienst op den len Sep tember 1921: Serg.-montour L. Stam. Met het particulier stoomschip Vondel zijn op 29 Aug. 192l uit Oost-Indië naar Nederland te ruggekeerd Korp.-8einer G. de Haan en H. Baljet; korp.- bottelier J. H. Kooning; korp.HPchriiver P. Smits; matroossohrijver C. G. Andreoll; korn.-torpod.iet J. Flike; matroos le kl. W. C. ten Berg en A. van Stiphout; marinier le kl. J. Balk en marinier 3e kl. H. J. de Weerd. Er is opgericht eeni schoolcompagnie van den Motordienst, deze zal garnizoen 'houden te Delft (voorloopjg). Bepaald is voorts, dat de plaatsing vande officieren (met uitzondering van den com mandant) en van den adj .-onderoff., zoomede de detach. van het personeel beneden den rang van adj.-onderoff. bij de schoolcompagnie van den mo tordienst, alsook terugplaatsing naar het wapen vap herkomst en ontheffing van detacheering, zal geschieden door den Chef van den Generalen Staf, na voor zooveel noodig met do betrokken autoriteiten en commandanten terzake gehouden overleg. Vrijstellingen. Bij Kon. Besl ls aan den dienstplichtige C. Jonker, van het 21e reg. inf., vrijstelling van mi- lltiedieryt verleend, wegens persoonlijke onmis baarheid. BTOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Nlaa, vertr. 81 Aug. v. Catania. Prinses Juliana, thulsr., arr. 1 Sept te Colombo. Billiton, uitr., vertr. 29 Aug. v. Penang. Rondo, thuisr., vertr. 31 Aug. v. Colombo. Benjgkalis, thuisr., pass. 30 Aug. Perim. Bdntang, v. Bangkok n. A'daan, vertr. 81 Aug. v. Gibraltar. Bornoo, thuisr., pass. 80 Aug. Periim. Boeton, thusr„ arr. 29 Aug. te Portugalete. Oranje, uitr., vertr. 80 Aug. v. Genua. Saparooa, vertr. 31 Aug. v. A'daan n. Java via Nowcastlo. Krakatau, arr. 30 Aug. v. A dam te Batavia. Roepat uitr„ pass. 1 Sept Dover. Rotterdamscho Lloyd. Deli, uitr., pass. 2 Sept. Gibraltar. Djember, uitr., pass. 31 Aug. te Perim. Sindoro, uitr., arr. 1 Sept. te Padang. Sitobondo, thuisr„ pass. Str. Bonifaoio. Tambora, thuisr., pass. 2 Sept. Ouoesnnt Merauke, thuisr., pass. 1 Sopt Gibraltar. Tabanan, vertr. 31 Aug. v. Batavia n. Il'dam. Soerakarta, v. Meibourno n. Duinkerken, pass. 30 Aug. Perim. Rindjani, uitr., vertr. 31 Aug. v. Suez. Mal ang, vertr. 1 Sept v. Leith n. R'dam Kon. Hollandsche Lloyd. Drechtorland, uitr., pass. 1 Sept. Ouessant Limburgia, uitr., pass. 1 Sept. Ouoeeant Zoolandia, uitr., arr. 1 Sept. te Montevideo. Delfland, thuisr., vertr. 29 Aug. v. Laa Palmas. en pass. 1 Setp. Oueesant. Maasland, thuisr., vertr. 30 Aug. v. Las Palmas. Rijnland, uitr., vertr. 30 Aug. v. Santos. Kon. West-Indische Maildienst. Oommewyne, uitr., vertr. 31 Ang. v. Madera. Stuyvesant, arr. 30 Aug. v. Bremerhaven te Hamburg. Gryssen, vertr. 27 Aug. v. Barbados n. Havro. Medea, arr. 29 Aug. v. Puerto Barrioa te Kingston, Jam. 1 Kon. Pakotvaartmaatschappij. Sitaoe, v. R'dam n. Batavia, arr. 31 Aug. te Port Said. HollandAmerika Lijn. Nieuw Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 1 Sept. Lizard. Rijndam, v. R'dam n. New-York, pass. 1 Sept Sable island. (Verb.) Maasdijk, v. R'dam n. Baltknoro, pass. 81 Aug. Cape Race. Rijndijk, v. RMarn n. New-York, pasa 1 Sept. n. Sablo Island. Eemdijk, v. d. Pacifickust n. R'dam, pass. 2 Sept. Lizard. Amsteldijk, v, R'dain n. Cuba, Mexico en N. Or- loanis, arr. 31 Aug. te Coruna (verb.) Moerdijk, v. Vanoouver n. R'dam, arr. 30 Aug. te San Francisco. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Dard'anus, v. A'dam n. Java, pasa. 31 Aug. Gi braltar. Tedroeias, v. Japan n. A'dam, arr. 29 Aug. te Colombo. Teucer, v. Japan n. R'dam, arr. 29 Aug. te Sim gapore. Agamemnon, v. Japan u. R'dam, vretr. 29 Aug. v. Port Said. Promotheus, vertr. 29 Aug. v. Batavia n. A'dam. Eurylochus, v. Batavia n. A'dam, arr. 81 Aug. te Graveeend. Holland Oost-Afrika lijn. Haarlem, uitr., vertr. 29 Aug. v. Laa Palmas. Heemskerk, thuisr., arr. 30 Aug. te Las Palmae. Alchiba, arr. 1 Sept v. Japan te A'dam, L v. R'dam. Morcurius, arr. 30 Aug. v. Bei ra te Zanzibar. HollandZuid-Afrika Lijn. Jagerefontein, uitr., vertr. 31 Aug. v. Kaapstad. HollandWest-Af rika Lijn. Zaanstroom, uitr., vertr. 24 Aug. v. Gr. Baseam n. Gr. Lahou (verb.) HollandBritsch-Indië Lijn. Aldobaran, thuisr., pass. 1 Sept. Perim. St Augustino Abbey, uitr., vertr. 1 Sept v. Suez. Holl. O.-Azië Lijn. Aideramin, uitr., vertr. 1 Sept v. Manilla n. Shanghai Tosari, vertr. 2 Sept. v. Hamburg n. Bramen. Boeroe, uitr., vertr. 29 Aug. v. &uez. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Poeldijk, uitr., arr. 1 Sept. te Gyon. Zuiderdijk, thuisr., arr. 31 Aug. te Santoa. JavaChinaJapan Lijn. Tjiliwong, arr. 27 Aug. v. Ohina te Batavia. JavaNew-York Lijn. Banka, v. Java n. New-York, vertr. 1 Sept v. Gibraltar. Pak Ling, v. Batavia n. New-York, vertr. 1 Sept. v. Genua. Bawean, v. New-York n. Java, vertr. 80 Ang. v. Suez. Saanarinda, v. Java n. New-York, arr. 61 Aug. te Boston. Java Pacific Lijn. Simaloen, v. Java n. San Francisco, vertr. 29 Ang. v. Manilla. JavaBengalen Lijn. Ceylon, arr. 81 Aug. v. Rantgoon te Calcutt*. HAVEN TE OTEUWEDEEP. 1 Sept. 1921. Aangekomen van Riga en vertrokken/ naar Zaandam Dultaoho sleepboot „Zouis" met 2 Hektors, beladen mot hout van 1 en 2 Sept. 1921. GETROUWD: J. Kapitein en N. Lootf; P. van Hortingavoldt en M. Slort; G. W. Valken en G. van don Berg. BEVALLEN: A. Vrlollnk-Hoff, e.; G. School- donnan-van Marlo, z.; H. L. Hollligore-Wiogal, d.; A. Mastemakor-Muldor, d.; N. J. Slegere-van den Broeko, d.; O. Gieze-Garstenveld, d.; F. Boogaard- van Kloosterhui», d. VISSCHERIJBERICHTEN. 1 Sept. 1921. Aangevoerd door 5 borders30 middettongen p. stuk 0.40; 80 kloine tongen p. stuk 0.15; 2 kisten! zetschol p, kist 4; 2 kisten pieterman nen p. kist 8. 2 Sept. 1921. Aangevoerd door 37 kordors: 2120 middeltongen p. stuk 0.35—0.40; 1050 kleine tongen p. stuk 0.15—0.20; 17 tarbotten p. stuk 5—7; 40 roggen p. stuk 1.25; 26 kisten zetschol p. kist 13—lê; 154 kisten kleine schol p. kist r 2—jD; 102 kisten schar p. kist f 3.50—5; 34 kisten pie termannen p. kist 810. HTSHÏ BROEK OP LANGENDIJK, 2 Sept 1921. Blauwe aardappelen 7.10—(10, eigenheimers 5.80—6.80, bravo's 6.30, grove uien f 8.70—10, drielingen 7.70—9.50, nep 8.10—10.20, peen bos 8.50—9.90, roode kool 4.50—6.10, kleinere 1.70—3.10, gele kool 4.20—6.30, kleinere 3.10—3.90, witte kool 6.50—8.70, alles per 100 K.G.; bloemkool* le srt. 6.10—12, dito 2e srt. 2.705.60, beide per 100 stuks; slaboonen 58.90-63 per 100 K.G. ANNA PAULOWNA, 2 Sept 1921. Groote aardappelen 6—9. drielingen f 3.40— 4.70, kriel 2.50, slaboonen 56—60 per 100 K.G. H.R.C.-nieuws. Programma voor morgen: Avia I—H.R.C. II; aanvang half drie, terrein Tuindorp. Scheidsrechter J. Darphorn. H.R.C. VSparta II; aanvang 12 uur, terrein Tuindorp. Avia I—H.R.O. II. H.R.C. II heeft het le elftal der Geelhemden uitgenoodlgd tot het epolen van een vrlonrischap- pelijken wedstrijd, welke morgenmiddag plaat» zal vinden op het terrein Tuindorp. Aanvang half drie. H.R.C. zal uitkomen: Veldhuizen Buis Beijer D. v. Willigen Brlnksma Baas v. Rijswijk Valkenburg J. v. Willigen v. d. Wal Gkxwting Zeemacht IIHelder III; 10 uur, terrein An kerpark. Batavier IV—Helder IV: 10 uur, Bolweg. Sparta-nieuwa. Hedenmiddag: Sparta III—(Tuindorp I; 0 uur. Zondag: terrein Tuindorp: Batavier III—Sparta I; 10 uur. HÜ.G. VSparta II; 12 uur. R.-K, V. V. Geel Wit Terrein Btroowee. Openingswedstrijd Geel Wit I—V.V.Z. I van Zaandam. Met wedowerking van „Winnubst", Zondag 4 September a»„ des morgens, ral op officieelo wijze de opening plaat» vindon van het niiouwe voetbalterrein der R.-K. V. V. Geel Wit. Het terrein is kourig in orde gemaakt, van. een uitstekende afrastering voorzien, miouwe goal- palen, enz., terwijl voor dezo keer hot terrein versierd is mot vlaggen, hetwelk een feesteliiken indruk maakt In een voorgaand nummer werd reeds van een enJ ander gewag gemaakt, oa dat do wedstrijd door de muziekvereenniging Win nubst zal worden opgeLuistord- Deze zal de deel nemers aan den wedstrijd ook uitgeleide doen naar het terrein. Ten 2 ure zal aan den R.-K. Volks bond, Molengradht, worden afgemarcheerd, (ver- doro route: Molengraciht, Bierstraat Spoorstraat Koningstraat Kanaalwog, Langestraat naar ter rein) en zal do wedtrijd precies 3 uur aanvangen, waar do WeiEerw. Heer H. Hemeing, Geestelijk Adviseur van voornoemde voetbalvereeniging zijnde, dien aftrap zal doen. Vanaf 2 uur zal er ook gelegenheid bestaan om per autoomnibus van den heer Thijasen vanaf het Koningsplein naar het terrein te worden gebracht. Voetballiefhebbers en zij, die gaarne de wedstrijd willen bijwonen en togen een wandeling naar het terrein opzien; kunnen olzoo gebruik van voormeld voertuig ma ken. Geel Wit zal den wedstrijd aanbinden tegen V. V. Z. I van Zaandam (le kl. D.H.V.B.), waar ze ongetwijfeld1 geep gemakkelijke in zal vinden, daar V. V. Z. een vereeniging is, die er wazen kan en aan spannig zal het alzoo niet ontbrokeni, want ook Geel Wit heeft in den laatsten tijd getoond een vereeniging te zijn, die goedie voot- balcapaciteiten bezit. De toeschouwers zullen dus zeker van een miooie partij voetbal kunnen ge nieten. Bij gelegenheid van het in gebruik nemen van haar nieuw terrein beeft Geei Wit een zil veren lauwerkrans, welke ten toon gesteld is in één der étalages van den heer Herman Nijpels, beschikbaar gesteld voor die vereeniging, welke Ihaar met het grootste -Aantal doelpunten kan verslaan. Andere voetbalVereeniglngon, izooals VA..F.C. uit Alkmaar, Willem Eggert uit Pur- merend, hebben ook reeds toezegging gedaan Geel Wit met een bezoek te zullen vereeren en mede te dingen naar de. uitgeloofden lauwerkrans. Onze voetballiefhebbers zullen dus wel kunnen genie ten. Allen dus morgen naar dea wedstrijd Geel Wit I— V. V. Z. I, niet alleen om getuige te zijn van de praestates dezer nog zoo jeugdige ver eeniging, maar tevens om een weinig bij te dra gen in de groote kosten, die haar bij deze ten deel vielen. Om om. aan de competitie te kunnen deel namen; moest zij de beschikking hebben over een eigen terrein. Welnu, kosten noch moeite zijn gespaard zulk een terrein in huur te ontvan gen. Om een weing tegemoet te komen in do vele kosten verzoekt het bestuur aa nde donateurs en leden voor dezen keer geen. gebruik te maken van hun recht op vrijen toegang, doch de entrée, bepaald op 0.25, (bel. inbegrepen), kinderen be neden 16 jaar 0.09 te betalen. Vanaf heden zijn bij den heer A. F. Snel, Keizerstraat 26, reeds kaartjes voor genoemden wedstrijd te verkrijgen. Geel Wit zal het volgende eiftal in het veld brengen: Porto v. Hijfte, P. Luijckx W. Smit Dito R. Luijckx Hiouben Bouma v. Amesfoort Ran, Hoogeniboach Reserves: v. dl Venster, Riteco. Scheidsrechter: de heer Pelser.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 6