BRITSOH-INDIE.
Londen, 2 Sept. De correspondent van de
Daily Telegraph te Calcutta meldt dat de
opstand van de Moplah's zoo goed als ge
fnuikt is. Vliegende ven'dels omsingelen de
opstandelingen die zware verliezen hebben
geleden.
Uit Oalcutta meldt men dat de rebellen
die Parappanangadi verlaten hadden, daar
teruggekeerd zijn en opnieuw de telegraaf
draden doorgesneden hebbent Het heet dat
6000 Moplah's een stelling om de Moskee
van Tirurangadi bezet hebben. De rebellen
zijn in het bezit van zeer verwoestende bom
men.
KORTE BERICHTEN.
Te "Weenen zijn buitengewone politie
maatregelen getroffen tot verweer, geduren
de den) tijd van de jaarbeurs, tegen interna
tionale boeven. Vele zijn reeds te Weenen
aangekomen.
Bij het werken aan den spoorweg bij Zil-
lebeeke—Yperen heeft zidh een granaat-ont
ploffing voorgedaan. Drie arbeiders zijn ge
dood en' vier ernstig gewond.
MARINEBERIOHTEN.
Kapitein-luitenant ter zee L. J. Quant, chef
van het bureau marinestaf, heeft vandaag
deze functie, welke hij geruimen tijd vervuld
heeft, verlaten en wordt voorloopig ter be
schikking gesteld.
Zijn opvolger, kapitein-luitenant ter zee
H. P. Prillevitz, heeft vanochtend de functie
van chef van het bureau marinestaf aan het
departement van marine aanvaard.
LEGERBERICHTEN.
Schoolcompagnie Motordienst.
Burgerlijke Stand Oer gemeente Helder.
MARKTBERICHTEN.
SPORT.
Voetbal.
GEMENGD NIEUWS.
De wondere zomer.
Men schrijft uit Groningen aan het BObl.:
Wat volgens de herinnering van de oud
ste boeren nog nooit gebeurd is, heeft de
ongekend droge zomer van 1921 volbracht:
op verschillende perceelen zavelgrond, waar
rogge verbouwd werd, is een oogst gewon
nen van tegen de 4000 K.G. korrels per H.A.;
een hoeveelheid, die het normale oogstcijfer
met zeker 600 K.G. overtreft. In normale
jaren toch is een .boer zelfs onder do beste
oondities al zeer tevreden als hij van zijn
roggeakkers per H.A. oogst 45 H.L. met een
gewicht van f72 78 KG. per HX. krijgt: dit
jaar echter zijn opbrengsten van 50 H.L. per
H.A. met een gewicht van 77 ft 78 KG. per
H. L. volstrekt geen zeldzaamheid.
Een ontvluchte gevangene gearresteerd.
Uit de strafgevangenis van Leeuwarden
ontsnapte ongeveer tweo jaar geleden een
berucht individu, zekere do Bruyn. Da ont
vluchting zat zoo goed in elkaar, dat de
Bruljn meteen spoorloos verdwenen was.
Totdat een half jaar na de ontsnapping te
Amsterdam oen inbraak werd goploogd in
de St. Willebrorduskerk aan den Amsteldijk.
0BJj de drie mannen die daarvoor aange
houden worden, was een zekere Zandstra, die
bij gebrek aan bewijs reeds tijdens de in
structie werd vrij gelaten.
Toen men na die vrijlating de vingeraf
drukken ging vergelijken bleek Zandstra
echter de ontvluchte de Bruijn te zijn. Men
kan zich natuurlijk wel voorstellen, dat deze
niet op den afloop van dat onderzoek was
blijven wachten en zich weer ijlings uit de
voeten had gemaakt. Maar nu had de politie
een spoor en dat werd ijverig nagegaan.
De Bruijn werkte nu te Amsterdam als
vreedzaam bouwvakarbeider. Toen hij er op
zekeren dag de lucht van kreeg, dat de po
litie klaar stond oan hem te arresteeren, liet
hij een kameraad zijn pakje aantrekken
die daardoor gearresteerd werd en verliet
zelf veilig het werk.
Dinsdagmiddag had men hem ontdekt op
een bouwwerk aan het Damrak. En toen hij
het werk verliet, werd De Bruijn aangepakt
en ingerekend. Zoodat bij nu voor zijn zon
denlijstje zal moeten boeten.
Een plichtsgetrouw oppasser.
Omdat de eigenaars van het vaartuig tij
delijk in Zwitserland vertoeven, was de be
waring van het woonschip „De Zwerver",
liggende aan de Stadhouderskade, opgedra
gen aan een oppasser. Deze wist het hem ge
schonken vertrouwen niet anders te gebrui
ken dan door zich alle mogelijke sieraden en
kisten met goederen die hij aan boord vond
wederrechtelijk toe te eigenen.
Een familielid van den eigenaar van het
woonschip die toevallig aan boord kwam,
ontdekte den diefstal en deed bij de politie
aangifte.
De plichtsgetrouwe oppasser werd in Rot
terdam gearresteerd, de vriendin, die hem
een handje had geholpen in Den Haag.
De koffers met lijfgoederen zijn voor 't
grootste gedeelte in beslag genomen.
Opzettelijke brandstichting ln het Veen.
Woensdagmiddag brak in het Emmer Erf-
scheidenveen plotseling een ernstige veen
brand uit. Ruim 80 dagwerk turf ging in do
vlammen op. Donderdagmorgen waren de
burgemeester en de wethouders, tevens de
voorzitter van het veenschap Emmer Erf-
scheidenveen ter plaats. Bij onderzoek is ge
bleken, dat op twee plaatsen de turf opzet
telijk in brand gestoken is. Door krachtige
maatregelen is het gevaar geweken.
Gearresteerd.
In verband met de brandstichting, geweld
pleging en roof L. Zondag ten huize van den
onderwijzer J. H. van Ingen te Beekbergen
gepleegd, heeft de Apeldoornsche politie te
Doetinchem aangehouden den 81-jarigen
steenhouwer J. M. W., afkomstig uit Am
sterdam, die door de vrouw van den onder
wijzer als de dader herkend werd. W. ont
kent halastarig.
Oplichters gearresteerd.
Te Brussel zijn gevangen' genomen) twee
Hollanders, Jean Diederich Bertram en Wil
lem Klauwers geheeten, Zij waren in het
bezit van cheques ter waarde van 125,000
francs en van Engelsdhe en Fransohe bank
biljetten. Die cheques bleken ongeveer 14
dagen geleden gestolen in een! hotel in den
Haag aan een Armeensch koopman Bit Kon-
Btanttnopel, Hadmijidi geheeten.
De heeren waren reeds in den Haag ge
pakt, maar bij gebrek aan bewijs weer vrij
gelaten. Nu zouden er bewijzen voor hun
schuld gevonden zijn. Het zijn bekende op
lichter»
Niet erg verstandig.
Volgens mededeeling van den Minister
van Marine a. i. heeft zich het geval voorge
daan, dat een burgemeester twee aanvuur-
ladingen met pijpjes, afkomstig van mijnen
en aangebracht door een kustvissohersvaar-
tuig, per post aan een marine-autoriteit ver
zond, vergezeld van een schrijven, waarin
mededeeling werd' verzocht of da inhoud
wellicht nog gevaar opleverde.
Aanvuurladingen en pijpjes als bovenbe
doeld bevatten respectievelijk droog schiet
katoen en slagkwik. Het behoeft derhalve
geen betoog dat dergelijke ontstekings-(ont»
ploffings)-middelen een zeer zorgvuldige be
handeling behoeven en bjj eene verzending
op de wijze als bovenvermeld ernstige onge
lukken kunnen veroorzaken.
De Minister heeft daarom den burgemees
ters verzocht van eventueel bij hen aange
brachte ondeideelen' van mijnen, torpedo's
en dergelijke bij de marine in gebruik zijn
de oorlogswerktuigen, de betrokken marine-
autoriteiten te waarschuwen, die dan, naar
gelang van den aard! der onderdeelen, in
nader overleg met de burgemeesters maat
regelen tot overbrengen naar een marine-
directie of naar een andere tijdelijke veilige
bewaarplaats kunnen treffen.
LUCHTVAART.
In Italië zijn plannen in bewerking voor
een nieuwen luchtdienst voor passagiers- en
postvervoer, van Genua naar Stokhelmi, met
stations in München, Berlijn en Kopenhagen.
De reis van Genua naar Stockholm zou IS
uur duren.
De zeüvllegtuigwedstrijden In da Rhëa
In het „Hbl." vertelt de bekende vliegtuig
constructeur, A. H. G. Fokker, over de dit
jaar behaalde resultaten met glijvhegtuigen.
Hij zegt daarbij o. m.:
De resultaten, dit jaar bereikt, hebben die
van het vorige jaar verre overtroffen, niet
alleen dat meer deelnemers goede prestaties
Volbrachten, doch constructief versdienen er
toestellen aan den start, die de sporen van
ernstige studie en eerste klasse ingenieurs-
arbeid verraadden.
Voordat ik een kort overzicht geef over de
Vluchten wil ik u eerst eens vertellen hoe het
glij vliegen eigenlijk ln zijn werk gaai
Naar den top van de Wasserkoppe, ©en
hou/vel van pljm. 600 Meter hoogte boven
zeespiegel1 en pl. m. 400 Meter boven het om
ringende dal, deels met gladde glooiingen,
deels met stelle afgronden, worden de glijd-
of zweefvliegtuigen gedragen.
Dit zijn toestellen meestal veel gelijkend
op gewone vliegtuigen, echter van veel klei
ner en lichter formaat en natuurlijk zonder
motor en schroef. Meestal' zijn de wielen ver
vangen door een soort sleden, zoodat het toe
stel op eene glooiing landend bijna direct tot
stilstand komt.
Overigens zijn do toestellen uitgerust met
eon zitplaats voor in de romp, waaruit de be
stuurder de gewone hoogte en zijsturen be
dient.
Er zijn zoowel eendeldkers als tweedekkers.
Een verouderd type werd gevlogen door
Pelzner van de Veredn, een tweedekker zon
der onderstel, maar dat de 'bestuurder op de
schouders draagt en na den aanloop in halngt
en door middel van zijn gewicht, door voor-
of zijdelings strekken der beenen in even
wicht houdt en bestuurt.
Zoo gevaarlijk ik deze manier van vliegen
vind, zoo ongevaarlijk is het zweefvliegen
met de andere toestellen, units vliegtechnisch
zonder 'gevaren en constructief zoodanig ge
bouwd, dat alle organen 'betrouwbaar zijn,
want hierin wordt tot nu toe zwaar gezondigd'
niettegenstaande de toestellen aan een keu
ring onderworpen worden, vóór zij. tot den
wedstrijd worden toegelaten. Oorzaak hier
van is, dat vele toestellen gebouwd worden
door min of meer dilettant-vliegtuig-construc
teurs, die om het geringste gewicht te be
reiken te veel met de rekenliniaal gewerkt
hebben zonder over de noodige praotische
keninis te beschikken of de berekende ver
bindingen ook wel door werbmanshand uit
te voeren zijn of welks sterkte door invloed
van vecht of anderszins geheel ihusorisch
worden.
Bij een der meest moderne toestellen, ge
bouwd door een eerste klasse fabriek, braken
uj de eerste vluchten zoowel zijstuur als
hoogtestuuroverhrenging, gelukkig zonder
ongeval, dank zij de overige bijzonder goede
eigenschappen van het toestel en den bekwa
men bestuurder, een ervaren jachtvlieger 1
Oorzaak: te lichte constructie, volgens de be
rekening sterk genoeg, maar in de uitvoe
ring onmogelijk!
Het wedstrijd-comité zou goed doen, door
zich t© doen' aanvullen met een paar mannen
van de praotljk, geboren in de werkplaats!
Nu echter teruggekeerd tot het vliegen zelf.
Het -toestel wordt op den top van de hel
ling gezet en door middel van een touw of
gumimisnoeren om het onderstuk door vier
of zes man naar beneden gesleept. Naar ge
lang er meer of minder wind staat verheft
het toestel zich na eenige tientallen meters
van den grond en glijdt schuin omlaag op
zijn vleugels, majestueus en kalm. Staat er
veel wind, die tegen' de bergglooilng op
waait, zoo zal het toestel niet zooveel omlaag
vliegen, ja zelfs hoog gevoerd worden en juist
nu begint de kunst van den 'bestuurder, deze
opstijgende luchtstroomingen op te zoeken,
te benutten en daardoor zoo lang mogelijk
boven te blijven. Op zijn vlucht verwijdert hij
zich natuurlijk steeds meer van den bergtop
en vliegt het dal in. Is hij ver en hoog genoeg,
dan kan hij' ook cirkels beschrijven (dit jaar
voor het eerst gelukt). Wil hij lang boven
blijven, zoo zal hij steedis de opwaartsche
strootmingen langs de berghelling opzoeken
en daar langs vliegen^ hetgeen Kleimperer dit
jaar gedurende 4 minuten gelukte, waarbij
hij zelfs een moment boven zijn punt van
afvlucht kwam.
Bij veel wind, een goed toestel en goede
oefening geloof ik, dat we (het volgend jaar
op deze wijze niet (minuten, maar uren kun
nen vliegen. Natuurlijk is dit dan in de eerste
plaats ten gevolge daarvan, dat de opstijgen
de luchtstroom meer snelheid naar boven
heeft als de val- of ziriksnelhead naair beneden.
Een stap verder is dan: eenmaal hoog in
de lucht zijnde van den eenen opstijgenden
luchtstroom in den anderen te komen en zoo
doende ook afstanden af te leggen.
De tot nu toe in de Rhön 'bereikte afstan
den bedroegen 4 ft 6 kilometer; het zooeven
reeds aangehaalde toestel had het zeker tot
8 KM. gebracht, gezien de prestatie van dos
morgens, toen het bijna 4 KM. ver vloog,
waarbij twee gesloten cirkels weiden ge
maakt.
Dit alles is nu afhankelijk van de qualltelt
van het toestel en van die geoefendheid) van
den bestuurder en juist hierin zie ik de eer
ste mogelijkheid, dat de vliegerij als sport
zich kan ontwikkelen.
Ten eerste omdat de zweeftoestellen, door
het gemis van motoren- en. bedrijfsstoffen,
goedkoop zijn te bouwen en bij gelijke toe
stellen het mogelijk is zich met elkander in
de vliegkunst te meten, net als in de een
heidsklassen bij de zeilwedstrijden.
Het spreekt vanzelf, dat de mogelijkheid
voor wedstrijden hier zeer veelzijdig is.
Constructief moeten echter hiervoor de
toestellen nog veel veranderen, ze moeten
goedkoop, gemakkelijk repareerhaar en voor
al gemakkelijk transporteerbaar zijn.
Behalve dat natuurlijk even betrouwbaar
als de hedendaagsche motorvliegtuigen, te
genover welke ze het enorme voordeel heb-
tben alle complicaties, door de motor, schroef
en benzine veroorzaakt, te missen, en waar
mee alle brandgevaar is uitgesloten. Eventu-
eele slechte landingen zijn door de geringe
snelheid en geringe massa's ook geheel on
gevaarlijk.
Ik voorspel echter, dat voor het zoover is,
nog menig doodelijik ongeval door slechte
constructie veroorzaakt, zal plaats vinden en
welks slachtoffers als pionniera der lucht
vaart bestempeld zullen worden, in werke
lijkheid echter onnoodige proefkonijnen van
dilettanten-constructeurs geweest zijn.
Iets geheel anders is het met de toestellen,
welke niet gebouwd zijn om er de Teine glij
vlucht mee uit te voeren, maar welker con
structeurs trachten de voorhandene lucht-
energie te benutten of door op een speciale
manier de luchtstooten te gebruiken voor de
voortbeweging.
Het zou te ver voeren hier op de technisch©
details dier toestellen in te gaan, alleen kan
gezegd worden, de toestellen van dit type die
ingeschreven waren, absoluut onvoldoende
deugdelijk geconstrueerd waren.
Practische resultaten in deize richting heb
ben de wedstrijden dan ook dit jaar nog niet
opgeleverd, alhoewel tegenover het vorige
jaar zeer belangrijke pogingen in het werk
gesteld zijn.
INGEZONDEN,
Geachte Redactie.
In uw blad van ji. Dinsdag las Ik een
stukje, waarin werd vermeld, dat er ji. Zon
dagmiddag door een auto een aanrijding heeft
plaats gehad op den Huisduinerweg. Daar ik
van dit ongeval persoonlijk getuige was, aan
gezien ik ln die auto gezeten was, hoop ik,
dat het mij vergund wordt dit ongeval wat
uitvoeriger ln uw blad t© vermelden en er
ook eenlgo raadgevingen aan toe te voegen,
zulks met het oog op de veiligheid van het
publiek.
Het was dan j.1. Zondagmiddag, dat lk znij
vanaf Huisduinen naar Den Helder liet rij
den; even voorbij de Keikhoflaan passeerde
ons een autobus met flinke snelheid, zoodat
de chauffeur, die mij vervoerde, genoodzaakt
was bij het uitwijken door de smalte van den
weg geheel over het fietspad te rijden, wat
tengevolge had, dat een militair en een
knaapje, die daaT liepen, door de auto werden
aangereden. De militair werd over de beenen
gereden en het knaapje werd' door een der
voorste, spatborden een eind heen geslingerd,
zoodat deze met een flinke hoofdwonde bleef
liggen.
In hoeverre dit ongeluk de schuld betreft
van den chauffeur, die mij vervoerde, daar
wenisoh ik niet over te schrijven; maar dit is
teen feit: in 't algemeen wordt er door de
lauto's langs den Huisduinerweg met te groote
snelheid gereden, wat het leven van vele
Voetgangers in gevaar brengt. En het is
wenschelijk, dat hierop door de plaatselijke
politie wat scherper wordt toegezien, anders
gebeuren er meer ongelukken, en het gevolg
zou wezen, dat het publiek het als een waag
halzerij gaat (beschouwen eeni wandeling te
doen langs den Huisduinerwegen wat dan
zeker onze badplaats afbreuk zou doen. Dit
naar aanleiding op het drukke bezoek. Ook
zou het ibeter zijn, indien auto's elkaar pas-
seeren op den Huisduinerweg, dat de eene
vroegtijdig stopt, totdat de andere voorbij is.
Tevens wensch ik erop te wijzen, dat som
mige huurauto's bestuurd worden door nog
onkundig personeel; een elk is hier maar
direct auto-bestuurder. Naar mijn meening
moet men daar toch veel practische kennis
voor hebben, wil men goed betrouwbaar
worden in het besturen. In de groote steden
heeft men zelfs chauffeurssoholen. En ook is
het tooh in het belang van het publiek, in
dien het van een autotochtje wil genieten, er
zeker van te zijn, dat men een betrouwbare
chauffeur aan het stuurwiel heeft.
Met dank voor de plaatsing,
N. v. d. P.
Hr. Hs. „Gelderland".
Hr. Mo. Gelderland ia vertrokken naar R'dam.
Hr. Ms. „Medusa".
Hr. Ms. Mijnenlögg'sr Medusa, ia gisteren uit
het Zuiderfrontier alhier teruggekeerd.
Hr. Ms. „Zeehond".
Hr. Ms. politiesöhoener Zeelhond, comm. de tuit.
ter'zee le kl. H. C. Louweree, lis gisteren naar
die Noordzee vertrokken, ter hervatting, van het
toezicht op de visaeherij.
De „Dolfijn".
De Dolfijn, in dienst van het loodswezen te
Vliesingen., is op 's Rijks Werf alhier aangeko
men, om de moedige voorzionigen te ondergaan.
De kap.-luit. ter zoo R. P. O. Spengler ia eervol
ontheven van het bevel over Hr. Ms. Wachtschip
te Vliseingen en dit bevel opgedragen aan den
luit. ter zee Xe kl. E. R. Schultz.
Luit. ter zee le kl. J. O. A. Scholte la bestemd
voor den dienst In NecL-Indië, waarheen hij 1
Oct. a.s. per sn. Prins der Nederlanden zal ver
trekken.
De off. van adm. 2e kl. L. A. van Houte keert
uit Oost-Indië terug per sjs. Tambora, van den
Rott. Lloyd, dat 28 Aug. van Marsedlle vertrok.
De off.-mach. 2e kl. F. Dainave gepl. bij do
AJdsp. School te Dordrecht wordt 1 Sept. geplaatst
'bij het Kon. Inst. te Willemsoord, ten eindo te
worden belast met de leiding van de afdeeldng
adspiranten-maehinist, die naar dat Instituut zijn
overgegaan.
Off.-mach. 2e kl. J. van der Heijden zal 1 Oct.
as. per s.s. Prins der Nederlanden zijn bestem-
ming naar Oost-Indië volgen.
De off. van adim. 3e kl. J. K. Leijen en B. Krij
ger, thans ter beschikking, worden resp. 5 en 13
Sept. geplaatst aan boord van het Wachtschip te
V'liBsdngen.
Officieren van gez. bij de zeemacht.
Dit jaar kunnen acht studenten in de genees
kunde en jongelieden, die bevoegd zijn om zich
aan eene Ned. universiteit in de faculteit der
geneeskunde te laten inschrijven, worden aan
genomen om te worden opgeleid tot arts, met
bestemming voor officier van gezondheid bij de
zeemacht, onder genbt van een subsidie van
10,000, overeenkomstig de bepalingen van het
reglement, hetwelk kosteloos bij het Dep. van
Marine (afd. Personeel, 2de 'bureau) verkrijg
baar is. Aanmelding vóór 9 October a-s., bij den.
Minister. (St-Ct.)
De navolgende onderoffcieren zijn aangewezen
ottn met Hr. Ms. „de Zeven Provinciën" naar Ooet-
Imdië te vertrekken:
Schipper J. N. Kuiler; bootsman J. G. H. Buijs,
G. Kook, J. de Langen Wendels, J. C. A. D.
Volker, F, J. Manse, F. Groenoveld; konsta/bol-
maj. P. J. van Menen, G. Middelkoop, A. Moseh;
serg.-soiner B. van Harten; sorg.-scihiijver M. A.
Schutte, J. Bavolaar; maohinedrijvor-anaj. G. J.
Lauwere; sorg.Kmaahinedrijver W. O. Kansen, F.
Hilker, A. J. Opaneer, O. Bosman, A. Bakker; go-
aahutmaker-maj. J. N. Schoonman; serg.-montour
J. de Vries; korp.-anontour P. O. Vos; serg.-zio-
konlvorpl. A. O. do Wit; serg.-bottelier E. van
der Kloot; sorg.-tlmanernian O. E. Snijders; porg.-
maj. d. mare. E. J. van Vooret; «erg. der mars.
W. Ploimp,
Als rosorve zijn aangewezon;
Bootsman P. T. Reilver; konstabel-mad. W. do
Haas; «org.-seiner G. A. Rietveld1; serg.-schrijver
H, Vos; gesahutimakeiMmaj. L. J. 0. Pootjes; sorg,-
zlekenverpl. J. F. Nlouwonhuils; sorg.-bottelier
U. van dor Sando; eorg.-timmorman J. T. P, tor
Bruggen; sorg. dor mare. N. ,T. Hofland.
Opgave van overgeplaatste onderoff led eren der
Zeemacht:
Op 6 Sept. 1921: eerg. der mare. A. H&mstra
van Mil. Gynmastieksehool naar Kaz. A'dam;
Idem A. Jansen van Idorn naar Zeeland; idem
A. van Oranonibroeck van Wachtschip Vlissingon
naar Wachtschip WillOTnisoonl.
Op 6 Sept. 1921: bootsman P. Vink van Zeeland
naar van Speiik.
Op 22 Sept. 1921: eeiner-maj. J. Meijer van Ma
rinekazerne Arnrtordam naai- Marinekazerne Wil
lemsoord; serg.-seiner P. J. Boom van idem naar
Idem; idem J. van der Meer van Walstation Wil
lemsoord naar idem.
Met entslag uit den. Zeedienst op den len Sep
tember 1921:
Serg.-montour L. Stam.
Met het particulier stoomschip Vondel zijn op
29 Aug. 192l uit Oost-Indië naar Nederland te
ruggekeerd
Korp.-8einer G. de Haan en H. Baljet; korp.-
bottelier J. H. Kooning; korp.HPchriiver P. Smits;
matroossohrijver C. G. Andreoll; korn.-torpod.iet
J. Flike; matroos le kl. W. C. ten Berg en A.
van Stiphout; marinier le kl. J. Balk en marinier
3e kl. H. J. de Weerd.
Er is opgericht eeni schoolcompagnie van den
Motordienst, deze zal garnizoen 'houden te Delft
(voorloopjg). Bepaald is voorts, dat de plaatsing
vande officieren (met uitzondering van den com
mandant) en van den adj .-onderoff., zoomede de
detach. van het personeel beneden den rang van
adj.-onderoff. bij de schoolcompagnie van den mo
tordienst, alsook terugplaatsing naar het wapen
vap herkomst en ontheffing van detacheering, zal
geschieden door den Chef van den Generalen
Staf, na voor zooveel noodig met do betrokken
autoriteiten en commandanten terzake gehouden
overleg.
Vrijstellingen.
Bij Kon. Besl ls aan den dienstplichtige C.
Jonker, van het 21e reg. inf., vrijstelling van mi-
lltiedieryt verleend, wegens persoonlijke onmis
baarheid.
BTOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Nlaa, vertr. 81 Aug. v. Catania.
Prinses Juliana, thulsr., arr. 1 Sept te Colombo.
Billiton, uitr., vertr. 29 Aug. v. Penang.
Rondo, thuisr., vertr. 31 Aug. v. Colombo.
Benjgkalis, thuisr., pass. 30 Aug. Perim.
Bdntang, v. Bangkok n. A'daan, vertr. 81 Aug.
v. Gibraltar.
Bornoo, thuisr., pass. 80 Aug. Periim.
Boeton, thusr„ arr. 29 Aug. te Portugalete.
Oranje, uitr., vertr. 80 Aug. v. Genua.
Saparooa, vertr. 31 Aug. v. A'daan n. Java via
Nowcastlo.
Krakatau, arr. 30 Aug. v. A dam te Batavia.
Roepat uitr„ pass. 1 Sept Dover.
Rotterdamscho Lloyd.
Deli, uitr., pass. 2 Sept. Gibraltar.
Djember, uitr., pass. 31 Aug. te Perim.
Sindoro, uitr., arr. 1 Sept. te Padang.
Sitobondo, thuisr„ pass. Str. Bonifaoio.
Tambora, thuisr., pass. 2 Sept. Ouoesnnt
Merauke, thuisr., pass. 1 Sopt Gibraltar.
Tabanan, vertr. 31 Aug. v. Batavia n. Il'dam.
Soerakarta, v. Meibourno n. Duinkerken, pass.
30 Aug. Perim.
Rindjani, uitr., vertr. 31 Aug. v. Suez.
Mal ang, vertr. 1 Sept v. Leith n. R'dam
Kon. Hollandsche Lloyd.
Drechtorland, uitr., pass. 1 Sept. Ouessant
Limburgia, uitr., pass. 1 Sept. Ouoeeant
Zoolandia, uitr., arr. 1 Sept. te Montevideo.
Delfland, thuisr., vertr. 29 Aug. v. Laa Palmas.
en pass. 1 Setp. Oueesant.
Maasland, thuisr., vertr. 30 Aug. v. Las Palmas.
Rijnland, uitr., vertr. 30 Aug. v. Santos.
Kon. West-Indische Maildienst.
Oommewyne, uitr., vertr. 31 Ang. v. Madera.
Stuyvesant, arr. 30 Aug. v. Bremerhaven te
Hamburg.
Gryssen, vertr. 27 Aug. v. Barbados n. Havro.
Medea, arr. 29 Aug. v. Puerto Barrioa te Kingston,
Jam. 1
Kon. Pakotvaartmaatschappij.
Sitaoe, v. R'dam n. Batavia, arr. 31 Aug. te Port
Said.
HollandAmerika Lijn.
Nieuw Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass.
1 Sept. Lizard.
Rijndam, v. R'dam n. New-York, pass. 1 Sept Sable
island. (Verb.)
Maasdijk, v. R'dam n. Baltknoro, pass. 81 Aug.
Cape Race.
Rijndijk, v. RMarn n. New-York, pasa 1 Sept.
n. Sablo Island.
Eemdijk, v. d. Pacifickust n. R'dam, pass. 2 Sept.
Lizard.
Amsteldijk, v, R'dain n. Cuba, Mexico en N. Or-
loanis, arr. 31 Aug. te Coruna (verb.)
Moerdijk, v. Vanoouver n. R'dam, arr. 30 Aug. te
San Francisco.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Dard'anus, v. A'dam n. Java, pasa. 31 Aug. Gi
braltar.
Tedroeias, v. Japan n. A'dam, arr. 29 Aug. te
Colombo.
Teucer, v. Japan n. R'dam, arr. 29 Aug. te Sim
gapore.
Agamemnon, v. Japan u. R'dam, vretr. 29 Aug.
v. Port Said.
Promotheus, vertr. 29 Aug. v. Batavia n. A'dam.
Eurylochus, v. Batavia n. A'dam, arr. 81 Aug. te
Graveeend.
Holland Oost-Afrika lijn.
Haarlem, uitr., vertr. 29 Aug. v. Laa Palmas.
Heemskerk, thuisr., arr. 30 Aug. te Las Palmae.
Alchiba, arr. 1 Sept v. Japan te A'dam, L v.
R'dam.
Morcurius, arr. 30 Aug. v. Bei ra te Zanzibar.
HollandZuid-Afrika Lijn.
Jagerefontein, uitr., vertr. 31 Aug. v. Kaapstad.
HollandWest-Af rika Lijn.
Zaanstroom, uitr., vertr. 24 Aug. v. Gr. Baseam
n. Gr. Lahou (verb.)
HollandBritsch-Indië Lijn.
Aldobaran, thuisr., pass. 1 Sept. Perim.
St Augustino Abbey, uitr., vertr. 1 Sept v. Suez.
Holl. O.-Azië Lijn.
Aideramin, uitr., vertr. 1 Sept v. Manilla n.
Shanghai
Tosari, vertr. 2 Sept. v. Hamburg n. Bramen.
Boeroe, uitr., vertr. 29 Aug. v. &uez.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Poeldijk, uitr., arr. 1 Sept. te Gyon.
Zuiderdijk, thuisr., arr. 31 Aug. te Santoa.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjiliwong, arr. 27 Aug. v. Ohina te Batavia.
JavaNew-York Lijn.
Banka, v. Java n. New-York, vertr. 1 Sept v.
Gibraltar.
Pak Ling, v. Batavia n. New-York, vertr. 1 Sept.
v. Genua.
Bawean, v. New-York n. Java, vertr. 80 Ang.
v. Suez.
Saanarinda, v. Java n. New-York, arr. 61 Aug.
te Boston.
Java Pacific Lijn.
Simaloen, v. Java n. San Francisco, vertr. 29 Ang.
v. Manilla.
JavaBengalen Lijn.
Ceylon, arr. 81 Aug. v. Rantgoon te Calcutt*.
HAVEN TE OTEUWEDEEP.
1 Sept. 1921.
Aangekomen van Riga en vertrokken/ naar
Zaandam Dultaoho sleepboot „Zouis" met 2
Hektors, beladen mot hout
van 1 en 2 Sept. 1921.
GETROUWD: J. Kapitein en N. Lootf; P. van
Hortingavoldt en M. Slort; G. W. Valken en G.
van don Berg.
BEVALLEN: A. Vrlollnk-Hoff, e.; G. School-
donnan-van Marlo, z.; H. L. Hollligore-Wiogal, d.;
A. Mastemakor-Muldor, d.; N. J. Slegere-van den
Broeko, d.; O. Gieze-Garstenveld, d.; F. Boogaard-
van Kloosterhui», d.
VISSCHERIJBERICHTEN.
1 Sept. 1921.
Aangevoerd door 5 borders30 middettongen
p. stuk 0.40; 80 kloine tongen p. stuk 0.15;
2 kisten! zetschol p, kist 4; 2 kisten pieterman
nen p. kist 8.
2 Sept. 1921.
Aangevoerd door 37 kordors: 2120 middeltongen
p. stuk 0.35—0.40; 1050 kleine tongen p. stuk
0.15—0.20; 17 tarbotten p. stuk 5—7; 40
roggen p. stuk 1.25; 26 kisten zetschol p. kist
13—lê; 154 kisten kleine schol p. kist r 2—jD;
102 kisten schar p. kist f 3.50—5; 34 kisten pie
termannen p. kist 810.
HTSHÏ
BROEK OP LANGENDIJK, 2 Sept 1921.
Blauwe aardappelen 7.10—(10, eigenheimers
5.80—6.80, bravo's 6.30, grove uien f 8.70—10,
drielingen 7.70—9.50, nep 8.10—10.20, peen
bos 8.50—9.90, roode kool 4.50—6.10, kleinere
1.70—3.10, gele kool 4.20—6.30, kleinere
3.10—3.90, witte kool 6.50—8.70, alles per 100
K.G.; bloemkool* le srt. 6.10—12, dito 2e srt.
2.705.60, beide per 100 stuks; slaboonen
58.90-63 per 100 K.G.
ANNA PAULOWNA, 2 Sept 1921.
Groote aardappelen 6—9. drielingen f 3.40—
4.70, kriel 2.50, slaboonen 56—60 per 100 K.G.
H.R.C.-nieuws.
Programma voor morgen:
Avia I—H.R.C. II; aanvang half drie, terrein
Tuindorp. Scheidsrechter J. Darphorn.
H.R.C. VSparta II; aanvang 12 uur, terrein
Tuindorp.
Avia I—H.R.O. II.
H.R.C. II heeft het le elftal der Geelhemden
uitgenoodlgd tot het epolen van een vrlonrischap-
pelijken wedstrijd, welke morgenmiddag plaat»
zal vinden op het terrein Tuindorp. Aanvang
half drie.
H.R.C. zal uitkomen:
Veldhuizen
Buis Beijer
D. v. Willigen Brlnksma Baas
v. Rijswijk Valkenburg J. v. Willigen v. d. Wal
Gkxwting
Zeemacht IIHelder III; 10 uur, terrein An
kerpark.
Batavier IV—Helder IV: 10 uur, Bolweg.
Sparta-nieuwa.
Hedenmiddag: Sparta III—(Tuindorp I; 0 uur.
Zondag: terrein Tuindorp:
Batavier III—Sparta I; 10 uur.
HÜ.G. VSparta II; 12 uur.
R.-K, V. V. Geel Wit Terrein Btroowee.
Openingswedstrijd
Geel Wit I—V.V.Z. I van Zaandam.
Met wedowerking van „Winnubst",
Zondag 4 September a»„ des morgens, ral op
officieelo wijze de opening plaat» vindon van het
niiouwe voetbalterrein der R.-K. V. V. Geel Wit.
Het terrein is kourig in orde gemaakt, van. een
uitstekende afrastering voorzien, miouwe goal-
palen, enz., terwijl voor dezo keer hot terrein
versierd is mot vlaggen, hetwelk een feesteliiken
indruk maakt In een voorgaand nummer werd
reeds van een enJ ander gewag gemaakt, oa dat
do wedstrijd door de muziekvereenniging Win
nubst zal worden opgeLuistord- Deze zal de deel
nemers aan den wedstrijd ook uitgeleide doen naar
het terrein. Ten 2 ure zal aan den R.-K. Volks
bond, Molengradht, worden afgemarcheerd, (ver-
doro route: Molengraciht, Bierstraat Spoorstraat
Koningstraat Kanaalwog, Langestraat naar ter
rein) en zal do wedtrijd precies 3 uur aanvangen,
waar do WeiEerw. Heer H. Hemeing, Geestelijk
Adviseur van voornoemde voetbalvereeniging
zijnde, dien aftrap zal doen. Vanaf 2 uur zal er
ook gelegenheid bestaan om per autoomnibus van
den heer Thijasen vanaf het Koningsplein naar het
terrein te worden gebracht. Voetballiefhebbers en
zij, die gaarne de wedstrijd willen bijwonen en
togen een wandeling naar het terrein opzien;
kunnen olzoo gebruik van voormeld voertuig ma
ken. Geel Wit zal den wedstrijd aanbinden tegen
V. V. Z. I van Zaandam (le kl. D.H.V.B.), waar
ze ongetwijfeld1 geep gemakkelijke in zal vinden,
daar V. V. Z. een vereeniging is, die er wazen
kan en aan spannig zal het alzoo niet ontbrokeni,
want ook Geel Wit heeft in den laatsten tijd
getoond een vereeniging te zijn, die goedie voot-
balcapaciteiten bezit. De toeschouwers zullen dus
zeker van een miooie partij voetbal kunnen ge
nieten. Bij gelegenheid van het in gebruik nemen
van haar nieuw terrein beeft Geei Wit een zil
veren lauwerkrans, welke ten toon gesteld is in
één der étalages van den heer Herman Nijpels,
beschikbaar gesteld voor die vereeniging, welke
Ihaar met het grootste -Aantal doelpunten kan
verslaan. Andere voetbalVereeniglngon, izooals
VA..F.C. uit Alkmaar, Willem Eggert uit Pur-
merend, hebben ook reeds toezegging gedaan Geel
Wit met een bezoek te zullen vereeren en mede
te dingen naar de. uitgeloofden lauwerkrans. Onze
voetballiefhebbers zullen dus wel kunnen genie
ten. Allen dus morgen naar dea wedstrijd Geel
Wit I— V. V. Z. I, niet alleen om getuige te zijn
van de praestates dezer nog zoo jeugdige ver
eeniging, maar tevens om een weinig bij te dra
gen in de groote kosten, die haar bij deze ten deel
vielen. Om om. aan de competitie te kunnen deel
namen; moest zij de beschikking hebben over
een eigen terrein. Welnu, kosten noch moeite
zijn gespaard zulk een terrein in huur te ontvan
gen. Om een weing tegemoet te komen in do vele
kosten verzoekt het bestuur aa nde donateurs en
leden voor dezen keer geen. gebruik te maken
van hun recht op vrijen toegang, doch de entrée,
bepaald op 0.25, (bel. inbegrepen), kinderen be
neden 16 jaar 0.09 te betalen. Vanaf heden zijn
bij den heer A. F. Snel, Keizerstraat 26, reeds
kaartjes voor genoemden wedstrijd te verkrijgen.
Geel Wit zal het volgende eiftal in het veld
brengen:
Porto
v. Hijfte, P. Luijckx
W. Smit Dito R. Luijckx
Hiouben Bouma v. Amesfoort Ran, Hoogeniboach
Reserves: v. dl Venster, Riteco.
Scheidsrechter: de heer Pelser.