Dienstregeling Holl, Spoor.
'Bij een handelaar in toiletartikelen te
Utrecht, die een paar loopknechts in dienst
heeft, bood een hunner den patroon een gros
haarkammen aan tegen den prijs van 80 cent
per stuk. Een prijs ongeveer de helft van de
waarde. Da patroon, het zaakje nist vertrou
wende, rjam de politie in den arm, di6 het
knechtje in verhoor nam. De jongeman, had
ze natuurlijk van eon „onbekende" om ze te
verkoopen. De patroon kwam evenwel tot de
ontdekking dat hij eenige pakken kammen
uit zijn magazijn miste en toen viel de jonge
man door de mand en deelde mede ze uit het
magazijn gestolen te hebben. De recherche
nam hij den jongen thuis de gestolen kam
men in beslag, terwijl de dief ter beschik'
king van de justitie wordt gesteld. Anders
eeii brutaal stukje, om het gestolene, ver be
neden de waardei, aan den bestolene te koop
aan te biedeml (Volk).
Een zonderlinge doodklgtenmaker.
Een vliegende automobiel.
In het Blëriot aerodrome nabij Parijs heeft
men naar de „Tel," meldt, succesvolle proe
ven genomen met een vliegende automobiel
Het toestel bestaat uit een gewonen automo
biel, toegerust met opvouwbare vleugels en
tweo motoren. Eén motor wordt gebruikt
voor het reizen te land en kan tien paarden
kracht ontwikkelen. De andere motor, een
van driehonderd paardenkracht, is bestemd
voor rliegmotor.
Draadlooze telefonie.
LKGKRBBRÏCHTKN.
VTSSCHEHWBERÏCHTEN.
Tijdstippen van verzanding der brievenmalen.
Tersendingi-
weg.
•r xeopoitvla
Amsterdam
of Rotterdam
Per Holl. mail
via Genua
of Maraeille
'er Eng, mail I
viaMarsellIes)l
Datum der
ter post-
beaorglng.
18 Nov.
19 Nor,
27 Nov.
23 Nov.
TJjdstlp der
laatste buslloh-
tlng aan het
Postkantoor,
6.80 'sar,
5.80 'sav,
Naar Suriname:
Per «eapostvla
Amsterdam
Per mail vla
Amsterdam
(Oolonlljn)
Per muil over
Engeland4)
'laar Saba, St. Kustatins en St.Martln
6.10 ar.
16 Nov.
24 Nov.
Iilken Dinsdag
16 Nov,
Eiken Dinsdag
'ersmapostvia
Amsterdam
Por mail over
Engoland
Naar Aruba, Bonaire en CuraQaoi
Per zeepost vla
Amsterdam
Per mail vla
11.80 's m.
6.80 's av.
I)e daling van de mark.
De echrijver van de „Schetsen van geld
en fondsenmarkt" In de N. Rott. Crt. eehrijft
in zijn jongste overzicht o»m.:
Bjj een beschouwing van vele bemoedigen
de verschijnselen, die alle op een onmisbare
neiging van het oeconomisch leven tot her
stel wijzen, kan men niet anders dan tot de
overtuiging komen dat, ook ondanks de in
grijpende kapitaalvernietiging, welke de oor
log heeft veroorzaakt, en het gewijzigde aan
zien hetwelk de wereldmarkt door de vol
komen uitschakeling van vroegere afzetge-
gebieden heeft verkregen, de handel zich
eerder nog dan men had durven hopen zou
hebben weten aan te passen aan de gewijzig
de omstandigheden.
Niet onwaarschijnlijk zouden «elfs de
bestaande zorgwekkende problemen, zooals
het werkloozenvraagstuk er bijv. een is, zon
der toepassing van kunstmiddelen, eveneens
tot een oplossing zijin gekomen. Helaas ech
ter, het noodlot dat de dagen van het tegen
woordige geslacht beheerscht. schijnt de te
genslagen waarmede het de wereld heeft
overstelpt, nog niet voldoende te achten om
de menschheid te overtuigen van de dwaas
heden waartoe zij zich liet verleiden. Nauwe-
Lijks werd ons de tijd gelaten om de eerste
teekenen waar te nemen, welke de hoop kon
den vestigen, dat een betrekkelijke orde wel
dra aanstaande was, of een nieuwe ramp
dreigt de ontreddering nog grooter te maken
dan zij ooit geweest is.
Zoo in het kamp van DuiLschlands vroe
gere vijanden ooit ipmand mocht hebben be
staan, die oprecht vertrouwen heeft gehad in
de zegeningen van het verdrag van Versail-
les of van het Londensche ultimatum, dan
mag men toch veilig aannemen, dat de jong
ste onheilspellende daling in den koers van
het Duitsche betaalmiddel op de internatio
nale wisselmarkt hem tot andere gedachten
heeft gebracht. Met onbestemde vrees, ziet
men allerwegen het oogenblik naderen, dat
onmogelijk ver meer af kan zijn, waar op de
financieele ineenstorting van den debiteur,
op wiens betalings-capaciteit men vaak een
toekomst had gebouwd, zal plaats hebben.
't Mag zeker wel een ironie van het nood
lot heeten, dat degene, die in 't zich thans
voltrekkende drama de rol van bankroetier
te vervullen krijgt, zich nog het minst van
allen door het naderend onheil van de wijs
laat brengen. Het moorendeel van het Duit
sche volk smaakt nog steeds de voldoening,
zich ln een weelde zij hot dan ook een pa
pieren weelde te kunnen baideö, zooals
mon zich die vroeger nauwelijks had durven
droomen, torwijl bovendien do onder de ge
geven omstandigheden, alleszins troostrijke
overtuiging, dat buiten do landsgrenzen do
aan te richten schade grooter zal blijken dan
in eigen huis, er too nijdraagt, dat alle be
spiegelingen over de mogelijke ingrijpende
oeoonomische gevolgen van een etaatebank-
roet voor Duitsohland «elf tot nog toe groo-
tendeols op dein aahtergroacl worde» gedron
gen.
De geweldige activiteit welke' nog maar
eteods door aan do Duitsche fondeenbeurzen
wordt ton toon gespreid, es, er reeds toe
hooft gelold, daf te Berlijn «oen orders on-
der de 6000 Bm. moor tor uitvoering worden
aangenomen, vertoont dau ook oen vrij
nauwkeurige weerspiogollng vam hetgeen
zich in de overige geledingen van het be-
drijfsloven daar te lande afspeelt, Vrijwel in
allo bedrijfstakken valt een koortsachtige be
drijvigheid waar te namen, welke van dag
tot dag toeneemt, naarmate de koopkracht
van hei geld daalt, de prijzen verder «tijgen
en de orders dlentongevoige in steeds over
stelpend er mate binnenkomen,
Overal elders «taan de zaken aeaigastna
andera, Zelfs in kringan vau Duitsohland'»
verbltterdsta vijanden sehroomt wen niet
langer, ruiterlijk te erkennen, dat het afster
ven van een Europa's edelste deelen een
rr.mp dreigt te worden, waarvan do funeste
gevolgen nog onmogelijk to overzien aijn,
Do vrees dat indexdaad dit schrikbeeld wer
kelijkheid zal worden binnen af zien baren
tijd, doet des to pijnlijker aan, nu Juist het
langzaam baanbrekende eeccnowiscno her
atol het vertrouwen begon te wokkon, dat de
crisis zijn hoogtepunt oversehroden heeft.
Waar beglnf eon nieuwe Dag?
W. O. RoMnetwtt, die ln /Vragen van den
Dag" deze vraag mm de orde stelt, 'geeft al
dus nader aan, iwat hij daarmede bedoelt:
„Indien een jongen aan izljn vader vraagt:
„Vader, waar -op narde wenschern de tnen-
sehen elkaar het eerst een goed nieuwjaar?",
heeft hij veel kans een antwoord te ontvangen,
waaruit blijkt, dat ,,pa" dat ook zoo precies
niet weet. Wel weet ,.pa", dat in het boek van
Ju-les Verne ,/De reis oim de aarde in 80 da
gen" bij de terugkomst van Ph. Fogg in Lon
den- blijkt, dat zijin tijdsberekening niet klopt
met die van Engeland» hoofdstad en heeft
hij .eenige notie, dat het in' het Oosten later
en in het Westen vroeger is; xnaar over
een datum-grenS heeft hij zidh in den regel
nimmer het hoofd gebroken.
Toch is het niet van (belang ontbloot eens
na- te gaain hoe de datum-grens ontstaan is
en waar wij die moeten zoeken.
..Hiertoe moeten wij in onize geschiedenis
teruggaan tot op het einde derimiddel-eeuwen
en) het tijdperk iwaarin de Spaansdhe en Por-
tugeesch-e zeevaarders zich -losmaakten van
de kusten en het waagden de oceanen te be
varen."
Voor dien hield de scheepvaart zich aan
d-e kusten; men waagde zich niet voluit op
den Oceaan.
„Zulks moge ons verwonderen, maar on
begrijpelijk is het niet-, wanneer we bedenken.
d°t de 'kundieste geleerden steeds betoogden,
dat naarmate men meer Zuidwaarts door
drong, de hitte aoo groot werd, dat alle dier
lijk en plantaardig leven ophield en dus ook
de mensch daar niet kon leven. Bovendien
deed zoo meende mende gloeiende hitte
het zeewater verdampen en werd de aee tot
een dikke brei, waarin de -schepen vastraak
ten en jamxfleritjk tn gronde gingen.
Voorts waren fn dien voortijd de begrippen
omtrent de gedaante van de aarde vaag en
onjuist:
„In een oud Nederiandmch© werk kan men
lezen: „Over oude tijde is bij seer treffelijke
mannen een opinie geweest, dat d'aerde waa
als een sponso op d'wiater liggende, ighelijok
men -uyter schriften van St. Augustyn mach
meroken. Waer in den jaxe ons Heren 745,
alsoo Virgilius, bisschop van SaMmrgi, in
Duytsland, openbaerlijck gepredicthadde,
da-t sulcks onwaerachtig iwaa en datter volo-
ken en lieden woonachtig ware* onder ons,
die metter voeteni tegenover ons roeten gin-
ghen, die men noemde met ©en Grieksche
naem Antlpodies, zoo heeft Bonifacdus bis
schop vam Menitiz, den voorseyden bisschop
Virgilius geheeten een ketter."
,/En zelfs Oolumjbus die by zijn dood nog
overtuigd was, dat hij het vaste land aan de
Oostkust van Ajzië ontdekt had had 'Om
trent den vorm van onze .planeet wonderlijke
en- onjuiste 'begrippen. Zoo schreef hij o. a. in
1498 aan zijn beschermers Fexdinand en Isa-
bella van Oastiiië: ,/De aarde heeft den vorm
eener peer en verlaat den kegelvorm >op de
plek, waar bij de peer de steel rit, of zij ge
lijkt op een bol met den tepel eener vrouwen
borst en op de plaats van dezen tepel, name
lijk in de nabijheid der evenachtslijn in den
Indlsohen) Oceaan aan de uiterste grenzen
van het Oosten, .zwelt rij op en nadert zij het
meest den hemel."
„Deze opvatting van Ool/umbus treft ons
des te meer, wanneer wij in de geschiedenis
van Columbus' ontdekkingstochten het be
wijs vinden, dat de astronomie toenmaals toch
reeds -op een belangrijke hoogte stond. Im
mers, toen Columbus zich ln 1504 met een
handvol Spanjaarden) op Jamaica bevond en
de Indianen hem geen levensmiddelen meer
wenschten te ibrongeni, sprak hij hen aldus
toe: ,„Do toorn des hemels tzal u treffen, in
dien ge verder de ibleeke zonen der goden
gebrek laat lijden. In het gelaat der volle
maan zult ge heden avond een teeken van den
goddelijken toorn riem." Columbus had n.1.
in zijn almanak gelezen, dat er den 20en Fe
bruari 1504 een maansverduistering zou zijn
en van deze wetenschap maakte hij handig
gebruik om op het gemoed der lichtgeloovlge
Indianen te werken, wat hem in dit geval
won-der wel. gelukte.
'Twee dirijfveeren hebben tenslotte 'geleid
tot het bevaren van de ooe^ten: de zucht om
een zeeweg te vinden naar het rijke Indië
(Z.-kust van Azië) en het streven -om negers
te vangen aan de kust van Afrika, dat de Por-
tugeezen er toe dreef naar gelang door
hun slavenjachten de naderbij zijnde kusten
aan dit werelddeel, ontvolkt werden ook
naar de Zuidelijker gelegen kustgebieden te
varen.
De ontmoeting van naar uiteenloopende
richtingen -uitgevaren Portugeetzen en Span-
aarden .op het eilandje Tidor, leidde toen
zij hun scheepsjournalen onderling vergele
ken noodwendig tot het opmexken van een
dag verschil.
Voor hen, die van uit Europa in Oostelijke
richting gezeild hadden, moest de zonnedag
steeds iets korter, voor hen die zich to Wes
telijke rlohting bewogen haddeni, moest die
dag steeds iets langer worden en toen ze al
taar ontmoetten,, moest de som dier verschll-
cn noodwendig 24 uur of één dag zijn.
„De lijn, die van Noord- naar Zuidpool de
grorrs van den dagdatnm aangeeft, beeft dan
ook hnar ontstaan te danken aan de omstan
digheid, dat van WesriEuropa uit, reizigers
on ontdekkri» zoowel Oost- en Westwaarts
over onze planeet zijn ultgomwormd.
„Later ls die grens dn verband anot de
elsehen van het verkeer ©enigermate gewij
zigd en ln 1 algemeen loopt die thans op 180
gr. W.1, van Oroanwioh."
■Het antwoord op de vraag: „Waar begint
een nieuwe dag?", zal dus moeten lulden:
Aan de Behringstraat tusschen Azië en Ame
rika op het. Oostelijk einde van Giberlë.
Tajutansorg ia na de Mjdaa.
Uit een opite) van den heer G. H. Dinse
in g to het Ned. Tijdschr, van Geneesk.: „Uit
do geschiedenis der Tandheelkunde" nemen
wij de volgende aardige aneodote en bijzon-
derboden over:
Wanneer we ons tot Europa bepalen, en
zUn oudste, geneeskundige geschriften door
bladeren, dan vinden wijln het „Oorpus Hip-
pocratum" reeds veel over do tanden. Ais
methode van tandrelnigea wordt aangegeven
het afzonderlijk verbranden van een hazekop
en drie ratten. De ingewanden van twee rat
ten meet men uitnemen, maar nlot de lever
en de nieren; ln eon stoonen mortier menner
of witten steen «tampon en ziften en daarna
gelijke ingrediënten mengen1 en de tanden
mee afwrijven, daarna met ongewassohen wol
wrijven «ni don mond mot water spoelen; men
doopt do ongewaaschon wol ln honing en
wrijft daarmede do tandon. en hot tandvleesoh
van binnen en van bulten.
Anijs- en venkolzaad stampen, een «erupel
myrrho .bevochtigen met ongeveer een acht
sten liter onversneden witten wijn. Met dit
toebereide de tanden wasschen, het lang ln
den mond houden en den mond spoelen, wan
neer men nuchter is en na den maaltijd.
Dit middel inaakt de tanden schoon en
geeft hun een aangenamen geur.
Het tandreinigingsmiddel viel zeker meer
in den smaak, wanneer het een uitheemschen
naam droeg, daarom noemde men het Indisch
praeparaat.
Omtrent de tandheelkunde hier te lande
vinden wij het eerste iets vernield bij dat
slachtoffer der wetenschap Cajus Plinius Se
cundus. Wij lezen to de Naturalis Historia,
dat de soldaten van Germanicus Caesar in
Germania trans Rhenum, het water uit een
zoetwaterbron aldaar dronken en dat binnen
een tijdsverloop van twee jaren het gebruik
van dit water het uitvallen der tanden ver
oorzaakte. De doktoren noemden die ziekte
„stoma cace". Wij kunnen er met eenige vol
doening op wijzen, dat het Friezen waren,
die den Romeinen een middel tegen deze
ziekte aanwezen. ,/Frisia aui castra erant nos
tris demonstravere illam'\ Het toheemsch
geneesmiddel was waarschijnlijk de water-
zuring.
Dan komt omstreeks 1250 Jacob v. Maer-
lant met zijn Naturen Bloemen, over de tand
zweer schrijft hij:
Esels melc warm als bl-oet
Es jeghen die tantswere goet.
Wü ms; dia tanden «ede dvraeo.
81e doet se vaste staan.
Vergelijkende anatomie dar telden, treft
men ook reeds aan:
Tande van drierhande maaier»:
Men riat onder alle dia dieren
Some effene/ some als saghen/
Ende some die uteraghen, ann.
Tandartsan toonen rioh vaak otTijdlustlg
aoo reeds to een droge acte der stad Utrecht.
Deze acte luidt: 16 December 1494. Sleten,
Soepene, rade en oudeimanne tusschen den
barbieren, aen die ©en, ende meyster Peter,
tanttreoker, aen die ander© rijd©, alse dat
meyster Peter voixsrijt zijn proef doe zei
ende der berbleron gilde winnen, ende zelf
zien pande vrij weder hebben, oft dia borge
daarvoor zellenontslagen weaen.
Het klein© aantal Inwoner» d©r steden en
daardoor de minder© behoeft» aan heelkun
dige hulp, was wel oorzaak, dat ohirurgen
zich verplaatsen moesten «n op d© marktda
gen en met kermis ©en stadje .bezochten. Zij
sohijnen dan niet geweerd te worden, inte
gendeel, ook de tanttrekkers niet, want uit
1498 vernemen wij, dat: „Hier aijn uutgeson-
dert tanttreckers ende die met wormcruyt
omgaen, die wekke zeilen moegen tanttrecken
ende wormcruyt veroopen na der under ge
woonten.
zy moesten echter betalen, zoo bijv. to
Schiedam to 1498 „van ©loken meester hiery-
blnnen oommenstaende met peeteroiye, worm-
cruydt, aal ff ofte tanttreckers, ©te. d. Hol-
lanta".
De 16© ©euwSchê tandartsen stonden nlot
als zoo geleerd (bekend als de toenmalige
artsen, die veel aan astrologie deden, en aau
sympathische middeltjes geloofden.
Daar verhaalt b.v. dr. Oardanus, dat een
dienstbode vroeselijke 'kiespijn had, men
raadde haar aan nachts op haar wang een
hondje te leggen. Zy werd genezen en al de
tanden van het diertje waren slecht gewor
den.
Reeds vroeger vond men ln de Duitsche
literatuur de uitdrukking: „Er hat eln Ge
schrei wie ein Zahnbrecher", en ln Holland
riep een 16-eeuwsche collega:
Tande uyt, tanden uyt
Met herten coen.
lc Mr. Bonifae» cant
Al lachende doen.
In 1692 vindt men d© volgend© annonce:
„De Juffrouw van RotT©i\la»»„ die Kunst en
Wetenschap heeft om Tanden to den mond
te stellen, dat men daarmede kan ©eten,
spreeiken en ringen, alsof het haar eigen
Tanden waren; *y imaekt ook Tanden op
staanden voet schoon en fatsoeneert diesel ve
zonder pyn of zeer doen, ook verkoopt zij
een kostelijk tandpoeder, di# al het quat
tandvleesoh goed maakt. Die ae van doen
heeft, kan haar vinden op de Pype-markt in
de Pellicaem, daer ze nog maar drie weken
te vinden is."
In 1755 verscheen de volgend© advertentie:
„Een yder wordt bekend gemaakt, dat Jo-
hannea de Maber, ivoorsnijder, heeft een uit
nemende kunst en wetenschap om ivoore
Tanden ln den mond te maken op eon nieuwe
inventie, fraay fatsoen, dat men daarmede
kan eten en beter spreken en de andere tan
don zal behouden; woont op d© Agtergragt
over de Ossenmarkt, daar syn raam boven
do deuT staat, tot Amsterdam."
Weer eon ander plaatst het volgende versje
op de deur:
Samson 'bond dfle honderd vossen aan
[malkander
En dat ls ln zyn leven nooit meer gebeurd.
Hier zet mon tanden to menschon mond
En maakt makkelijk banden voor dio
Irijn gescheurd.
Een ander ourlou» opsohrlft:
Mon vlecht© Mozea uit de blezen.
Hier trekt mon tanden en tkleaen.
Ook:
Hier trekt men tanden voor jonge en oude,
Doch zij zyn gelukkig, die se mogen
Tbehoudon.
Tot «lot een oude aankondiging van mid
delen togen tandpyn:
Hier woont Rachel, de vrouw van Mozes
P'ülnlk,
sy verkoopt ivo re en hoorns kammen en
sUver, stroyzak en lak.
Ook zwarte pleistertjes voor do meisjes om
de tantpyn to «tillen,
Als ook Neurenhurgcr zalf, en oprechte
Frankforder Pillen,
D© aren van v©rtr«k aaakomst sUo
sedert 86 September 10811
Vertrek van
Helder:
«.30
7.23
10.27
12.37
1.62
4.12
4.26
7.30
alleen Zaterdags
Zaterdags en Zondags nl©«
Zondags niet
0.11
0.11
1.31
3.24
4.42
0.44
Da trein naar Behagen (des »©nd©rdaga)
vertrekt 7.46 *s morgen».
5.20
7.52
0.15
12.19
3.06
6.07
8.56
Zondags niet
sneltrein; Zondags niet
Zondag» niet
MARKTBERICHTEN.
Vul brataal hsarwhap.
Een heer, wonende in de Helmerstraat te
's-Gravenhage, heeft by de politie aldaar aan
gifte gedaan van het opzettelijk en weder-
reehtelijk wegnemen en vervoeren van het
ïyk van zjjn kind, vanuit het lijkenhuis aan
den Tapjjjtweg, do er een doodkistenmaker,
wonende in de Twentstraat.
Parijs, 14 November. Girardeau, eeD der
technische raadgevers van de Fransehe dele
gatie ter conferentie te Washington, heeft'aan
boord van het Fransehe s.s. „Paris", de eerste
radio-telefonische dienst aan boord van een
Pransch schip geopend, door een gesprek te
voeren met den onderstaatssecretaris voor de
telegrafie, enz., Laffont. De afstand tusschen
het schip en Parijs bedroeg 1000 K.M. Door
het gesprek werden de schitterende vorde
ringen, die Frankry'k op het gebied van de
draadlooze telefonie heeft gemaakt, op schit
terende wijze bewezen.
MARINEBERICHTEN.
De inspecteur var- den marine-stoomvaartdienst,
hoofd-off.-mach. Ie kl. J. de Winde is naar Port-
mouth vertrokken in verband met het oponthoud
dat Hr. Me. de Zeven Provinoiëri, tengevolge van
een gebrek aan de stuurmachine, op haar uitreis
heeft ondervonden. Het sohip ligt thans ter reede
van Spithead.
diep geplaatst aan boord van Hr. Ms. artillerie-
Duit. ter zee 2e kl. J. C. C. Bennik is te Nieuwe-
instructiescldp Gelderland.
Off.-mach. 2 kl. C. van Leijden zal 20 dezer per
s.s. Rindjani zijn bestemming naar Ooat-Indië
volgen.
Off.-vliegenier 2e kl. F. Rlechelman is uit Ooat-
Indië teruggekeerd.
Met bet particulier e.s. Rindjani aijn op
S«koord
Nov. 1921 uit Oost-IndlO in Nederland terug-
Serg.schrijver A. N. van der Veen; «erg.-hof-
meeater A. E. de Boever; korp.-hofmeester O. 4.
J. Fraarje; kwartiermeester H. Dlnkelman; korp.-
sohrijver F. A. Bakker; korp.-machinodrijver K.
Maagdolijn; matroosbottelier I. A. de Visser; rna-
trooB le klasse L. L. Vermeijden en T. Hoogstra:
matroos 3 klasse H. F. H. Kapteim; matroos 8e
klasse L. van Toledo, A. 0. Iiertogs en IL M.
Berloth; tamboer le klasse A. F. Gorrebeek; ma
rinier 2e klasse J. Groenendijk.
VrQw. Landstorm.
Bij don Kaderlandstorm nid. „Helder" sf1n met
Ingang van 10 Nov. bevorderd tot korp. de vrij
williger#! D. J. Th lissen, W. 11 Kersten. J. M,
P. J. Verstoffen, T Vuurjuam, J, D. .Mahleu, II.
Hanokroot, J. Th. Not, P. van Boelen, J.
Albarda eu A. Veon.
Uniform au.
Door hot hoofdbestuur dor Vereen, van Off, van
d« Ned, Liiudfflttoht in don Min. van Oorlog vor-
sooht de vergunning tot, het draden van donkere
kleeding voorlooplg te verlengen.
Piaataliuren. ena.
De terg, 1» kl. J. W, Winkel van het 1# bat,
21e rag, laf,, Is voor vast geplaatst bli ue normaal-
•«Mevsoheol t» Deu Haag.
BI1 Soa, Besluit li aan den dienstnllohtlgen P,
Rotgans en H. A, van Tuinen, van net Blf rog,
laf., vrliatelllRg van svllltledleast verleend, we-
«en# kottwlusswohnp,
DU Kan, Besluit Is de re». 2e lult, H, A, Kreym-
borg, V!U; de tOe tuf, brlg„ henoejud en aangesteld
tut ras. le lult.
Iloogcro onderofüeUn orangra.
Door het hoofdbestuur van de ondoroff.ver. dor
landmacht „Ons Bolaug" is aan don Min, v, Oor
log gevraagd om don ©Wh van twee jnron dienst
als fourtor alvorens de vorhoogicig.dor Jaarwedde
voor gosohlktlold voor hoog-eron rang wordt too-
gokund ten opzichte van de ad#, sorg.-moj.-
«dm. to doen vorvallon, zulks op grond van het
feit, dat die oisch voor «org.-maj.-instr. niet be-
■taat. Het verzoek is uitvoerig gemotiveerd.
(Verbeterd bericht.,)]
BTOOHVAAKTRERTCllXBN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Ba waan, thuisr., pass. 13 Nov. Perim.
Koningin der Nederlanden, uitr., vertr. 14 Nor.
v. Suez.
Ben «kalis, uitr., pass. 12 Nov. Ouess&rt.
Billiton thuisr., pass. 12 Nov. Perim.
Borneo, uitr., pass. 14 Nov. Dungensass.
Cel-ebos, thuisr., vertr. 13 Nov. v. Port Said.
Grotius, uitr., arr. 13 Nov. to Southampton.
Krakatai; thuisr., arr. 13 Nov. te Suez.
Oranje, thuisr., vertr. 12 Nov. v. Gen.ua.
Salaw&ti, arr. i4 Nov. r. Hamburg to A'dam.
Ambor. thuisr., vertr. 8 Nov. v. Sabang.
Bengkalis, uitr., pass. 11 Nov. Bevezier.
Jar, Pieterz. Go-en, thuisT., vortr. 10 Nov. v. Co
lombo.
Koningin der Nederlanden, uitr., pass. 10 Nov.
Kaap -dei Armi.
Prinses Juliana, uitr., vertr. 10 Nov. v. Colombo.
Roepat, thuisr., vertr. 10 Nov. v. Pdang.
Rotterdamsche Lloyd.
Besoeki, arr. 14 Nov. v. Batavia te R'datn.
Gcentoer. t'buisr., vertr. 12 Nov. v. Padang.
Wiiis, uitr.. pass. 12 Nov. Gibraltar.
Bandoeng, thuisr., vertr. 18 Nov. v. Port Said.
Djocja, uitr., arr. 13 Nov. te Port Said.
Kedoe, m.b. arr. 14 Nov. v. Kopenhagen te R'dam.
Sitoebondo, uitr., pass. 13 Nov. Malta.
Kawl, arr. 12 Nov. v. Batavia te R'dam.
Menado, arr. 10 Nov. v. Java te Brisbane.
Patria, thuisr., vertr. 11 Nov. v. Perim.
Tabanan, uitr., vertr. 11 Nov. v. Perim.
Anjes, udtr., arr. 11 Nov. te Sabang.
Djambi. vertr. 12 Nov. v. R'dam n. Batavia.
Mera-uke, uitr., paw. 11 N?*- Colombo
Kon. Hollandsohe Lloyfl.
Drechterland, thuisr., vertr. 18 Nov. .v. Bahla.
Gaaaterlafld, arr. li Nov. v. A'dam te B.-Ayres.
Limburgia, uitr., arr. 18 Nov. te Montevideo.
Rijnland, ultr„ pass. 12 Nov. Llzard.
Zeelandia, vertr. 11 Nov. v. New-Orleans a. A'dam
Gelria, thuisr., vertr, 11 Nov. v. Santos.
Kon. West-Indische Maildienst.
Niskerie, arr 6 Nov. v. A'dam te Paramaribo.
Commewijne, vertr. 11 Nov. v. Paramaribo n. Ma
dera.
Cryneen, vertr. 10 Nor. v. Curacao n. Puerto-
Cabello.
Noptunus, v. San Juan n. A'dam, arr. 12 Nov. te
Havre.
Orarde Nassau, vertr. 10 Nov. v. Curacao a
Puerto Colombia.
Prins Fred. Hendrik, vertr. 12 Nov. v. New-York
n. Cap Haiti.
Stuyvesant, arr. 14 Nov. v. A'dam te ITamburg.
Venjezuela, v. A'dam n. West-Indië, vetr. 13 Nov.
v. Boulogne.
Aurora, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg.
Stuyvesant, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg.
Amor, arr. 10 Nov. v. Puerto Barrioe te Kirigston,
Jam.
Calypso, vertr. 0 Nov. v. Kingston a. Puerto
Barrios.
Uly##e#, vertr. 10 Nov. v. Gallai n. Arioa.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Agapenor, v. Japan n. R'dam, vertr. 8 Nov. v.
Port Swettenbam.
Ajax, vertr. 8. Nov. v. Batavia n. A'daja.
Rhesus, v. Japan na R'dam, vertr. 0 Nov. v. Hong
kong.
Stentor, vertr. 12 Nov. v. Batavia n. A'dam.
Tartalus, v. Batavia n. A'dam, arr. 12 Nov. te
Suez.
Titan, v. Japan n. A'dam, arr. 10 Nov. te Sin
gapore.
Teenkaai, v. Java n. A'dam, arr. 11 Nov. te Suz
Telemachns, v. Japan en Penarg n. R'dam, pass.
11 Nov. Perim.
Holland—Amerika Lijn.
Rijndam, arr. 12 Nov. v. R'dam te New-York.
Burgerdlik, v. R'dam n. N. Orlaans, arr. 11 Nov,
te Yera Cruz.
Rotterdam, vertr. 12 Nov. v. New-York n. R'dam.
Vechtdijk, v. Seattle n. R'dam, arr. 12 Nov. te
San Pedro.
Leerdam, v. R'dam rt. New-Orlean#, arr. 11 Nor.
te Vigo.
Maartensdijk, v, R'dam n. New-York. pass. 12 Nov.
Lizard.
Maasdam, arr. 12 Nov. v. N. Orleans te R'dam.
Nieuw Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass.
10 Nov. Lizard.
Soestdijk, v. R'dam n. Boston en Fhlladelphia.
pass. 12 Nov. Lizard.
HollandAustralië Lijn.
Almkerk, uitr., pass. 11 Nov. Gibraltar.
Ardover, arr. 13 Nov. v. Huil te A'dam.
Morton Abbey, thuisr., arr. 12 Nov. te Hamburg.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Tamora, thuisr., arr. 12 Nov. te Antwerpen.
Holl. O.-Azië Lijn,
Radja, uit.r., pass. 12 Nov. Ouessant.
Toeari, vertr. 6 Nov. v. Shanghai n. Wilkl.
Alderamin, thuisr, pasa. 14 Nov. Malta.
Tjisondari, thuisr., pass. 11 Nov. Perim.
Radja, uitr., pass. 11 Nov. Dungenees.
-Holland Oost-Afrika liga.
Beanekom, vertr. 14 Nov. v. A'dam n. Oost-AJtrlka
Haarlem, thuisr., pass. 13 Nov. Gibraltar.
Baarn, arr. 11 Nov. v. A'dam te Port Natal.
HollandWest-Afrika Lijn.
Stella, vertr. 14 Nov. v. A'dam n. West-Afrika.
Texelstroom, arr. 14 Nov. v. Hamburg te A'dam.
Clio, thuisr., arr. 11 Nov. te Las Palmas.
Poseidon, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg.
Holland—Zuid-Aïrika Lijn.
Jagersfontein, vertr. 18 Nov. v. R'dam n. Zuid-
Afrika.
Rietfontein, thuisr., arr. 14 Nov. te Hamburg.
Bloemfontein, vertr. 12 Nov. v. Kaapstad n. Port
Elisabeth.
Rotterdam—Zwid-Amerika Lijn.
Zuiderdijk, arr. 13 Nov. v. Hamburg te R'dam.
Merak, arr. 10 Nov. v. R'dam te B.-Ayres.
Procyon, thuisr., arr. 13 Nov. te Hamburg.
Waaldijk, vertr. 6 Nov. v. Buenos Ayres n. R'dam.
Java—New-York Lijn.
Sommelsdijk, v. Java n. New-York, arr, 18 Not,
te Marseills. t
JavaIWjpai&n L^jw.
Birma, arr. 11 Nov. v. Java te Calcutta.
Java—China—Japan Lijn.
Tjimanoek, arr. 12 Nov. v. Batavia te Hongkong.
Bargariyka Stand «er gemeente Beider.
van 18lé November 1921.
BEVALLEN: E. Rohult-Jongedlik, d.
OVERLEDEN: M. Jansen, 5ö jaren; J. Nieuw
land, 6 mud.
12 Nov. 1321.
Aangevoerd door 30 kordors: 8Ó8U middeltongon
p. stuk 0.25—0.85; 1810 kleine tongon p. stuk
0.12Ó.15; 28 tarbotten p. «tuk f 47; i0 rog
gen p. stuk 1.50; 316 kisten kleine schol p. kist
6—Q; door eardijnvisschere; 10 mandjes sardiin
p. mandje 0.30—0A0.
14 Nov. 1921.
Aangevoerd door 1 korder: 140 middeltongen
p. stuk 0.28; 40 kleine tongen p. «tuk f 0.15:
1 tarbot 6; 8 kisten zetschoi p. kist 0SAO;
door sardijnvisschera; 200 mandjes sardiin n.
manje 0.10—0dia.
Naer Ned. Ooit-lndlü.
25 Nov,
fi.80 'sav,
6,80 ar
6.80 '»m,
Neer Ned. Wast-lndlë.
6.80 'iat.
fl.BQ
11.80 'i m.
Amsterdam
(Colonlijn)
Per mail over
Engeland
16 Nov.
24 Nov.
17 Nov.
6.30 'sav.
11.30 's m.
Geen correspondentie voor Atjeh en on-
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust.
Geen correspondentie voor Atjeh en on-
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem-
bang, Riouw, Banka, Billiton en de Weeter-
afdeeling van Borneo.
3) Alleen correspondentie voor Atjeh en on-
derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem-
bang, Riouw, Banka, Billiton en de Wester-
afdeeling van Borneo.
Alleen op verzoek van den afzender.
Naar Hr. Ms. pantserdekschip „Zeeland" te
Algiers: 2 en 5 Dec., 11.30 'sm.
Naar Hr. Ms. Onderzeeboot K VI te
AlexandriS19 en 23 Nov., 11.30 'sm.
Naar fir. Ms. pantserdekschip „De* Zeven
Provinciën" te Napels 15 en 17 Nov., 6.80 'sav.
HAVEN TE NIEUWEDEEP.
12 Nov. 1921.
Het stoomschip Friesland, dat alhier met storm
schade verlies van beide ankers was bin-
nengeloopen, heeft de reis naar Goole voort
gezet.
■neltrein
Zondags niet
Aankomst te
Amstardam
6.36
8.39
Vertrek van Aankomst ts
Amsterdam:
Zondags niet
sneltrein
Zondag» aankomst
11.15 alleen Zondags
Hslder:
8.36
0.45
11.42
3.11
6.06
8.47
10.58
11.18
1.03
BROEK OP LANGEND IJK, Nov. 1921.
Grove uien 16.80-17.80, drielingen f 10.80—
12.10, peen J'9.60—10, roode kool f 7—10.40,
L 1^80—6.70 per 100 K.G.: -bloemkool
19.20-24m gele kool le soort f è.60—5.70. 2e
soort 1.10-1.80, witte kool J 2.80-4.40. 2e
soort 1.20-2.80. Deensche é-6.80 per 100