Dienstregeling Holl, Spoor. 'Bij een handelaar in toiletartikelen te Utrecht, die een paar loopknechts in dienst heeft, bood een hunner den patroon een gros haarkammen aan tegen den prijs van 80 cent per stuk. Een prijs ongeveer de helft van de waarde. Da patroon, het zaakje nist vertrou wende, rjam de politie in den arm, di6 het knechtje in verhoor nam. De jongeman, had ze natuurlijk van eon „onbekende" om ze te verkoopen. De patroon kwam evenwel tot de ontdekking dat hij eenige pakken kammen uit zijn magazijn miste en toen viel de jonge man door de mand en deelde mede ze uit het magazijn gestolen te hebben. De recherche nam hij den jongen thuis de gestolen kam men in beslag, terwijl de dief ter beschik' king van de justitie wordt gesteld. Anders eeii brutaal stukje, om het gestolene, ver be neden de waardei, aan den bestolene te koop aan te biedeml (Volk). Een zonderlinge doodklgtenmaker. Een vliegende automobiel. In het Blëriot aerodrome nabij Parijs heeft men naar de „Tel," meldt, succesvolle proe ven genomen met een vliegende automobiel Het toestel bestaat uit een gewonen automo biel, toegerust met opvouwbare vleugels en tweo motoren. Eén motor wordt gebruikt voor het reizen te land en kan tien paarden kracht ontwikkelen. De andere motor, een van driehonderd paardenkracht, is bestemd voor rliegmotor. Draadlooze telefonie. LKGKRBBRÏCHTKN. VTSSCHEHWBERÏCHTEN. Tijdstippen van verzanding der brievenmalen. Tersendingi- weg. •r xeopoitvla Amsterdam of Rotterdam Per Holl. mail via Genua of Maraeille 'er Eng, mail I viaMarsellIes)l Datum der ter post- beaorglng. 18 Nov. 19 Nor, 27 Nov. 23 Nov. TJjdstlp der laatste buslloh- tlng aan het Postkantoor, 6.80 'sar, 5.80 'sav, Naar Suriname: Per «eapostvla Amsterdam Per mail vla Amsterdam (Oolonlljn) Per muil over Engeland4) 'laar Saba, St. Kustatins en St.Martln 6.10 ar. 16 Nov. 24 Nov. Iilken Dinsdag 16 Nov, Eiken Dinsdag 'ersmapostvia Amsterdam Por mail over Engoland Naar Aruba, Bonaire en CuraQaoi Per zeepost vla Amsterdam Per mail vla 11.80 's m. 6.80 's av. I)e daling van de mark. De echrijver van de „Schetsen van geld en fondsenmarkt" In de N. Rott. Crt. eehrijft in zijn jongste overzicht o»m.: Bjj een beschouwing van vele bemoedigen de verschijnselen, die alle op een onmisbare neiging van het oeconomisch leven tot her stel wijzen, kan men niet anders dan tot de overtuiging komen dat, ook ondanks de in grijpende kapitaalvernietiging, welke de oor log heeft veroorzaakt, en het gewijzigde aan zien hetwelk de wereldmarkt door de vol komen uitschakeling van vroegere afzetge- gebieden heeft verkregen, de handel zich eerder nog dan men had durven hopen zou hebben weten aan te passen aan de gewijzig de omstandigheden. Niet onwaarschijnlijk zouden «elfs de bestaande zorgwekkende problemen, zooals het werkloozenvraagstuk er bijv. een is, zon der toepassing van kunstmiddelen, eveneens tot een oplossing zijin gekomen. Helaas ech ter, het noodlot dat de dagen van het tegen woordige geslacht beheerscht. schijnt de te genslagen waarmede het de wereld heeft overstelpt, nog niet voldoende te achten om de menschheid te overtuigen van de dwaas heden waartoe zij zich liet verleiden. Nauwe- Lijks werd ons de tijd gelaten om de eerste teekenen waar te nemen, welke de hoop kon den vestigen, dat een betrekkelijke orde wel dra aanstaande was, of een nieuwe ramp dreigt de ontreddering nog grooter te maken dan zij ooit geweest is. Zoo in het kamp van DuiLschlands vroe gere vijanden ooit ipmand mocht hebben be staan, die oprecht vertrouwen heeft gehad in de zegeningen van het verdrag van Versail- les of van het Londensche ultimatum, dan mag men toch veilig aannemen, dat de jong ste onheilspellende daling in den koers van het Duitsche betaalmiddel op de internatio nale wisselmarkt hem tot andere gedachten heeft gebracht. Met onbestemde vrees, ziet men allerwegen het oogenblik naderen, dat onmogelijk ver meer af kan zijn, waar op de financieele ineenstorting van den debiteur, op wiens betalings-capaciteit men vaak een toekomst had gebouwd, zal plaats hebben. 't Mag zeker wel een ironie van het nood lot heeten, dat degene, die in 't zich thans voltrekkende drama de rol van bankroetier te vervullen krijgt, zich nog het minst van allen door het naderend onheil van de wijs laat brengen. Het moorendeel van het Duit sche volk smaakt nog steeds de voldoening, zich ln een weelde zij hot dan ook een pa pieren weelde te kunnen baideö, zooals mon zich die vroeger nauwelijks had durven droomen, torwijl bovendien do onder de ge geven omstandigheden, alleszins troostrijke overtuiging, dat buiten do landsgrenzen do aan te richten schade grooter zal blijken dan in eigen huis, er too nijdraagt, dat alle be spiegelingen over de mogelijke ingrijpende oeoonomische gevolgen van een etaatebank- roet voor Duitsohland «elf tot nog toe groo- tendeols op dein aahtergroacl worde» gedron gen. De geweldige activiteit welke' nog maar eteods door aan do Duitsche fondeenbeurzen wordt ton toon gespreid, es, er reeds toe hooft gelold, daf te Berlijn «oen orders on- der de 6000 Bm. moor tor uitvoering worden aangenomen, vertoont dau ook oen vrij nauwkeurige weerspiogollng vam hetgeen zich in de overige geledingen van het be- drijfsloven daar te lande afspeelt, Vrijwel in allo bedrijfstakken valt een koortsachtige be drijvigheid waar te namen, welke van dag tot dag toeneemt, naarmate de koopkracht van hei geld daalt, de prijzen verder «tijgen en de orders dlentongevoige in steeds over stelpend er mate binnenkomen, Overal elders «taan de zaken aeaigastna andera, Zelfs in kringan vau Duitsohland'» verbltterdsta vijanden sehroomt wen niet langer, ruiterlijk te erkennen, dat het afster ven van een Europa's edelste deelen een rr.mp dreigt te worden, waarvan do funeste gevolgen nog onmogelijk to overzien aijn, Do vrees dat indexdaad dit schrikbeeld wer kelijkheid zal worden binnen af zien baren tijd, doet des to pijnlijker aan, nu Juist het langzaam baanbrekende eeccnowiscno her atol het vertrouwen begon te wokkon, dat de crisis zijn hoogtepunt oversehroden heeft. Waar beglnf eon nieuwe Dag? W. O. RoMnetwtt, die ln /Vragen van den Dag" deze vraag mm de orde stelt, 'geeft al dus nader aan, iwat hij daarmede bedoelt: „Indien een jongen aan izljn vader vraagt: „Vader, waar -op narde wenschern de tnen- sehen elkaar het eerst een goed nieuwjaar?", heeft hij veel kans een antwoord te ontvangen, waaruit blijkt, dat ,,pa" dat ook zoo precies niet weet. Wel weet ,.pa", dat in het boek van Ju-les Verne ,/De reis oim de aarde in 80 da gen" bij de terugkomst van Ph. Fogg in Lon den- blijkt, dat zijin tijdsberekening niet klopt met die van Engeland» hoofdstad en heeft hij .eenige notie, dat het in' het Oosten later en in het Westen vroeger is; xnaar over een datum-grenS heeft hij zidh in den regel nimmer het hoofd gebroken. Toch is het niet van (belang ontbloot eens na- te gaain hoe de datum-grens ontstaan is en waar wij die moeten zoeken. ..Hiertoe moeten wij in onize geschiedenis teruggaan tot op het einde derimiddel-eeuwen en) het tijdperk iwaarin de Spaansdhe en Por- tugeesch-e zeevaarders zich -losmaakten van de kusten en het waagden de oceanen te be varen." Voor dien hield de scheepvaart zich aan d-e kusten; men waagde zich niet voluit op den Oceaan. „Zulks moge ons verwonderen, maar on begrijpelijk is het niet-, wanneer we bedenken. d°t de 'kundieste geleerden steeds betoogden, dat naarmate men meer Zuidwaarts door drong, de hitte aoo groot werd, dat alle dier lijk en plantaardig leven ophield en dus ook de mensch daar niet kon leven. Bovendien deed zoo meende mende gloeiende hitte het zeewater verdampen en werd de aee tot een dikke brei, waarin de -schepen vastraak ten en jamxfleritjk tn gronde gingen. Voorts waren fn dien voortijd de begrippen omtrent de gedaante van de aarde vaag en onjuist: „In een oud Nederiandmch© werk kan men lezen: „Over oude tijde is bij seer treffelijke mannen een opinie geweest, dat d'aerde waa als een sponso op d'wiater liggende, ighelijok men -uyter schriften van St. Augustyn mach meroken. Waer in den jaxe ons Heren 745, alsoo Virgilius, bisschop van SaMmrgi, in Duytsland, openbaerlijck gepredicthadde, da-t sulcks onwaerachtig iwaa en datter volo- ken en lieden woonachtig ware* onder ons, die metter voeteni tegenover ons roeten gin- ghen, die men noemde met ©en Grieksche naem Antlpodies, zoo heeft Bonifacdus bis schop vam Menitiz, den voorseyden bisschop Virgilius geheeten een ketter." ,/En zelfs Oolumjbus die by zijn dood nog overtuigd was, dat hij het vaste land aan de Oostkust van Ajzië ontdekt had had 'Om trent den vorm van onze .planeet wonderlijke en- onjuiste 'begrippen. Zoo schreef hij o. a. in 1498 aan zijn beschermers Fexdinand en Isa- bella van Oastiiië: ,/De aarde heeft den vorm eener peer en verlaat den kegelvorm >op de plek, waar bij de peer de steel rit, of zij ge lijkt op een bol met den tepel eener vrouwen borst en op de plaats van dezen tepel, name lijk in de nabijheid der evenachtslijn in den Indlsohen) Oceaan aan de uiterste grenzen van het Oosten, .zwelt rij op en nadert zij het meest den hemel." „Deze opvatting van Ool/umbus treft ons des te meer, wanneer wij in de geschiedenis van Columbus' ontdekkingstochten het be wijs vinden, dat de astronomie toenmaals toch reeds -op een belangrijke hoogte stond. Im mers, toen Columbus zich ln 1504 met een handvol Spanjaarden) op Jamaica bevond en de Indianen hem geen levensmiddelen meer wenschten te ibrongeni, sprak hij hen aldus toe: ,„Do toorn des hemels tzal u treffen, in dien ge verder de ibleeke zonen der goden gebrek laat lijden. In het gelaat der volle maan zult ge heden avond een teeken van den goddelijken toorn riem." Columbus had n.1. in zijn almanak gelezen, dat er den 20en Fe bruari 1504 een maansverduistering zou zijn en van deze wetenschap maakte hij handig gebruik om op het gemoed der lichtgeloovlge Indianen te werken, wat hem in dit geval won-der wel. gelukte. 'Twee dirijfveeren hebben tenslotte 'geleid tot het bevaren van de ooe^ten: de zucht om een zeeweg te vinden naar het rijke Indië (Z.-kust van Azië) en het streven -om negers te vangen aan de kust van Afrika, dat de Por- tugeezen er toe dreef naar gelang door hun slavenjachten de naderbij zijnde kusten aan dit werelddeel, ontvolkt werden ook naar de Zuidelijker gelegen kustgebieden te varen. De ontmoeting van naar uiteenloopende richtingen -uitgevaren Portugeetzen en Span- aarden .op het eilandje Tidor, leidde toen zij hun scheepsjournalen onderling vergele ken noodwendig tot het opmexken van een dag verschil. Voor hen, die van uit Europa in Oostelijke richting gezeild hadden, moest de zonnedag steeds iets korter, voor hen die zich to Wes telijke rlohting bewogen haddeni, moest die dag steeds iets langer worden en toen ze al taar ontmoetten,, moest de som dier verschll- cn noodwendig 24 uur of één dag zijn. „De lijn, die van Noord- naar Zuidpool de grorrs van den dagdatnm aangeeft, beeft dan ook hnar ontstaan te danken aan de omstan digheid, dat van WesriEuropa uit, reizigers on ontdekkri» zoowel Oost- en Westwaarts over onze planeet zijn ultgomwormd. „Later ls die grens dn verband anot de elsehen van het verkeer ©enigermate gewij zigd en ln 1 algemeen loopt die thans op 180 gr. W.1, van Oroanwioh." ■Het antwoord op de vraag: „Waar begint een nieuwe dag?", zal dus moeten lulden: Aan de Behringstraat tusschen Azië en Ame rika op het. Oostelijk einde van Giberlë. Tajutansorg ia na de Mjdaa. Uit een opite) van den heer G. H. Dinse in g to het Ned. Tijdschr, van Geneesk.: „Uit do geschiedenis der Tandheelkunde" nemen wij de volgende aardige aneodote en bijzon- derboden over: Wanneer we ons tot Europa bepalen, en zUn oudste, geneeskundige geschriften door bladeren, dan vinden wijln het „Oorpus Hip- pocratum" reeds veel over do tanden. Ais methode van tandrelnigea wordt aangegeven het afzonderlijk verbranden van een hazekop en drie ratten. De ingewanden van twee rat ten meet men uitnemen, maar nlot de lever en de nieren; ln eon stoonen mortier menner of witten steen «tampon en ziften en daarna gelijke ingrediënten mengen1 en de tanden mee afwrijven, daarna met ongewassohen wol wrijven «ni don mond mot water spoelen; men doopt do ongewaaschon wol ln honing en wrijft daarmede do tandon. en hot tandvleesoh van binnen en van bulten. Anijs- en venkolzaad stampen, een «erupel myrrho .bevochtigen met ongeveer een acht sten liter onversneden witten wijn. Met dit toebereide de tanden wasschen, het lang ln den mond houden en den mond spoelen, wan neer men nuchter is en na den maaltijd. Dit middel inaakt de tanden schoon en geeft hun een aangenamen geur. Het tandreinigingsmiddel viel zeker meer in den smaak, wanneer het een uitheemschen naam droeg, daarom noemde men het Indisch praeparaat. Omtrent de tandheelkunde hier te lande vinden wij het eerste iets vernield bij dat slachtoffer der wetenschap Cajus Plinius Se cundus. Wij lezen to de Naturalis Historia, dat de soldaten van Germanicus Caesar in Germania trans Rhenum, het water uit een zoetwaterbron aldaar dronken en dat binnen een tijdsverloop van twee jaren het gebruik van dit water het uitvallen der tanden ver oorzaakte. De doktoren noemden die ziekte „stoma cace". Wij kunnen er met eenige vol doening op wijzen, dat het Friezen waren, die den Romeinen een middel tegen deze ziekte aanwezen. ,/Frisia aui castra erant nos tris demonstravere illam'\ Het toheemsch geneesmiddel was waarschijnlijk de water- zuring. Dan komt omstreeks 1250 Jacob v. Maer- lant met zijn Naturen Bloemen, over de tand zweer schrijft hij: Esels melc warm als bl-oet Es jeghen die tantswere goet. Wü ms; dia tanden «ede dvraeo. 81e doet se vaste staan. Vergelijkende anatomie dar telden, treft men ook reeds aan: Tande van drierhande maaier»: Men riat onder alle dia dieren Some effene/ some als saghen/ Ende some die uteraghen, ann. Tandartsan toonen rioh vaak otTijdlustlg aoo reeds to een droge acte der stad Utrecht. Deze acte luidt: 16 December 1494. Sleten, Soepene, rade en oudeimanne tusschen den barbieren, aen die ©en, ende meyster Peter, tanttreoker, aen die ander© rijd©, alse dat meyster Peter voixsrijt zijn proef doe zei ende der berbleron gilde winnen, ende zelf zien pande vrij weder hebben, oft dia borge daarvoor zellenontslagen weaen. Het klein© aantal Inwoner» d©r steden en daardoor de minder© behoeft» aan heelkun dige hulp, was wel oorzaak, dat ohirurgen zich verplaatsen moesten «n op d© marktda gen en met kermis ©en stadje .bezochten. Zij sohijnen dan niet geweerd te worden, inte gendeel, ook de tanttrekkers niet, want uit 1498 vernemen wij, dat: „Hier aijn uutgeson- dert tanttreckers ende die met wormcruyt omgaen, die wekke zeilen moegen tanttrecken ende wormcruyt veroopen na der under ge woonten. zy moesten echter betalen, zoo bijv. to Schiedam to 1498 „van ©loken meester hiery- blnnen oommenstaende met peeteroiye, worm- cruydt, aal ff ofte tanttreckers, ©te. d. Hol- lanta". De 16© ©euwSchê tandartsen stonden nlot als zoo geleerd (bekend als de toenmalige artsen, die veel aan astrologie deden, en aau sympathische middeltjes geloofden. Daar verhaalt b.v. dr. Oardanus, dat een dienstbode vroeselijke 'kiespijn had, men raadde haar aan nachts op haar wang een hondje te leggen. Zy werd genezen en al de tanden van het diertje waren slecht gewor den. Reeds vroeger vond men ln de Duitsche literatuur de uitdrukking: „Er hat eln Ge schrei wie ein Zahnbrecher", en ln Holland riep een 16-eeuwsche collega: Tande uyt, tanden uyt Met herten coen. lc Mr. Bonifae» cant Al lachende doen. In 1692 vindt men d© volgend© annonce: „De Juffrouw van RotT©i\la»»„ die Kunst en Wetenschap heeft om Tanden to den mond te stellen, dat men daarmede kan ©eten, spreeiken en ringen, alsof het haar eigen Tanden waren; *y imaekt ook Tanden op staanden voet schoon en fatsoeneert diesel ve zonder pyn of zeer doen, ook verkoopt zij een kostelijk tandpoeder, di# al het quat tandvleesoh goed maakt. Die ae van doen heeft, kan haar vinden op de Pype-markt in de Pellicaem, daer ze nog maar drie weken te vinden is." In 1755 verscheen de volgend© advertentie: „Een yder wordt bekend gemaakt, dat Jo- hannea de Maber, ivoorsnijder, heeft een uit nemende kunst en wetenschap om ivoore Tanden ln den mond te maken op eon nieuwe inventie, fraay fatsoen, dat men daarmede kan eten en beter spreken en de andere tan don zal behouden; woont op d© Agtergragt over de Ossenmarkt, daar syn raam boven do deuT staat, tot Amsterdam." Weer eon ander plaatst het volgende versje op de deur: Samson 'bond dfle honderd vossen aan [malkander En dat ls ln zyn leven nooit meer gebeurd. Hier zet mon tanden to menschon mond En maakt makkelijk banden voor dio Irijn gescheurd. Een ander ourlou» opsohrlft: Mon vlecht© Mozea uit de blezen. Hier trekt mon tanden en tkleaen. Ook: Hier trekt men tanden voor jonge en oude, Doch zij zyn gelukkig, die se mogen Tbehoudon. Tot «lot een oude aankondiging van mid delen togen tandpyn: Hier woont Rachel, de vrouw van Mozes P'ülnlk, sy verkoopt ivo re en hoorns kammen en sUver, stroyzak en lak. Ook zwarte pleistertjes voor do meisjes om de tantpyn to «tillen, Als ook Neurenhurgcr zalf, en oprechte Frankforder Pillen, D© aren van v©rtr«k aaakomst sUo sedert 86 September 10811 Vertrek van Helder: «.30 7.23 10.27 12.37 1.62 4.12 4.26 7.30 alleen Zaterdags Zaterdags en Zondags nl©« Zondags niet 0.11 0.11 1.31 3.24 4.42 0.44 Da trein naar Behagen (des »©nd©rdaga) vertrekt 7.46 *s morgen». 5.20 7.52 0.15 12.19 3.06 6.07 8.56 Zondags niet sneltrein; Zondags niet Zondag» niet MARKTBERICHTEN. Vul brataal hsarwhap. Een heer, wonende in de Helmerstraat te 's-Gravenhage, heeft by de politie aldaar aan gifte gedaan van het opzettelijk en weder- reehtelijk wegnemen en vervoeren van het ïyk van zjjn kind, vanuit het lijkenhuis aan den Tapjjjtweg, do er een doodkistenmaker, wonende in de Twentstraat. Parijs, 14 November. Girardeau, eeD der technische raadgevers van de Fransehe dele gatie ter conferentie te Washington, heeft'aan boord van het Fransehe s.s. „Paris", de eerste radio-telefonische dienst aan boord van een Pransch schip geopend, door een gesprek te voeren met den onderstaatssecretaris voor de telegrafie, enz., Laffont. De afstand tusschen het schip en Parijs bedroeg 1000 K.M. Door het gesprek werden de schitterende vorde ringen, die Frankry'k op het gebied van de draadlooze telefonie heeft gemaakt, op schit terende wijze bewezen. MARINEBERICHTEN. De inspecteur var- den marine-stoomvaartdienst, hoofd-off.-mach. Ie kl. J. de Winde is naar Port- mouth vertrokken in verband met het oponthoud dat Hr. Me. de Zeven Provinoiëri, tengevolge van een gebrek aan de stuurmachine, op haar uitreis heeft ondervonden. Het sohip ligt thans ter reede van Spithead. diep geplaatst aan boord van Hr. Ms. artillerie- Duit. ter zee 2e kl. J. C. C. Bennik is te Nieuwe- instructiescldp Gelderland. Off.-mach. 2 kl. C. van Leijden zal 20 dezer per s.s. Rindjani zijn bestemming naar Ooat-Indië volgen. Off.-vliegenier 2e kl. F. Rlechelman is uit Ooat- Indië teruggekeerd. Met bet particulier e.s. Rindjani aijn op S«koord Nov. 1921 uit Oost-IndlO in Nederland terug- Serg.schrijver A. N. van der Veen; «erg.-hof- meeater A. E. de Boever; korp.-hofmeester O. 4. J. Fraarje; kwartiermeester H. Dlnkelman; korp.- sohrijver F. A. Bakker; korp.-machinodrijver K. Maagdolijn; matroosbottelier I. A. de Visser; rna- trooB le klasse L. L. Vermeijden en T. Hoogstra: matroos 3 klasse H. F. H. Kapteim; matroos 8e klasse L. van Toledo, A. 0. Iiertogs en IL M. Berloth; tamboer le klasse A. F. Gorrebeek; ma rinier 2e klasse J. Groenendijk. VrQw. Landstorm. Bij don Kaderlandstorm nid. „Helder" sf1n met Ingang van 10 Nov. bevorderd tot korp. de vrij williger#! D. J. Th lissen, W. 11 Kersten. J. M, P. J. Verstoffen, T Vuurjuam, J, D. .Mahleu, II. Hanokroot, J. Th. Not, P. van Boelen, J. Albarda eu A. Veon. Uniform au. Door hot hoofdbestuur dor Vereen, van Off, van d« Ned, Liiudfflttoht in don Min. van Oorlog vor- sooht de vergunning tot, het draden van donkere kleeding voorlooplg te verlengen. Piaataliuren. ena. De terg, 1» kl. J. W, Winkel van het 1# bat, 21e rag, laf,, Is voor vast geplaatst bli ue normaal- •«Mevsoheol t» Deu Haag. BI1 Soa, Besluit li aan den dienstnllohtlgen P, Rotgans en H. A, van Tuinen, van net Blf rog, laf., vrliatelllRg van svllltledleast verleend, we- «en# kottwlusswohnp, DU Kan, Besluit Is de re». 2e lult, H, A, Kreym- borg, V!U; de tOe tuf, brlg„ henoejud en aangesteld tut ras. le lult. Iloogcro onderofüeUn orangra. Door het hoofdbestuur van de ondoroff.ver. dor landmacht „Ons Bolaug" is aan don Min, v, Oor log gevraagd om don ©Wh van twee jnron dienst als fourtor alvorens de vorhoogicig.dor Jaarwedde voor gosohlktlold voor hoog-eron rang wordt too- gokund ten opzichte van de ad#, sorg.-moj.- «dm. to doen vorvallon, zulks op grond van het feit, dat die oisch voor «org.-maj.-instr. niet be- ■taat. Het verzoek is uitvoerig gemotiveerd. (Verbeterd bericht.,)] BTOOHVAAKTRERTCllXBN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Ba waan, thuisr., pass. 13 Nov. Perim. Koningin der Nederlanden, uitr., vertr. 14 Nor. v. Suez. Ben «kalis, uitr., pass. 12 Nov. Ouess&rt. Billiton thuisr., pass. 12 Nov. Perim. Borneo, uitr., pass. 14 Nov. Dungensass. Cel-ebos, thuisr., vertr. 13 Nov. v. Port Said. Grotius, uitr., arr. 13 Nov. to Southampton. Krakatai; thuisr., arr. 13 Nov. te Suez. Oranje, thuisr., vertr. 12 Nov. v. Gen.ua. Salaw&ti, arr. i4 Nov. r. Hamburg to A'dam. Ambor. thuisr., vertr. 8 Nov. v. Sabang. Bengkalis, uitr., pass. 11 Nov. Bevezier. Jar, Pieterz. Go-en, thuisT., vortr. 10 Nov. v. Co lombo. Koningin der Nederlanden, uitr., pass. 10 Nov. Kaap -dei Armi. Prinses Juliana, uitr., vertr. 10 Nov. v. Colombo. Roepat, thuisr., vertr. 10 Nov. v. Pdang. Rotterdamsche Lloyd. Besoeki, arr. 14 Nov. v. Batavia te R'datn. Gcentoer. t'buisr., vertr. 12 Nov. v. Padang. Wiiis, uitr.. pass. 12 Nov. Gibraltar. Bandoeng, thuisr., vertr. 18 Nov. v. Port Said. Djocja, uitr., arr. 13 Nov. te Port Said. Kedoe, m.b. arr. 14 Nov. v. Kopenhagen te R'dam. Sitoebondo, uitr., pass. 13 Nov. Malta. Kawl, arr. 12 Nov. v. Batavia te R'dam. Menado, arr. 10 Nov. v. Java te Brisbane. Patria, thuisr., vertr. 11 Nov. v. Perim. Tabanan, uitr., vertr. 11 Nov. v. Perim. Anjes, udtr., arr. 11 Nov. te Sabang. Djambi. vertr. 12 Nov. v. R'dam n. Batavia. Mera-uke, uitr., paw. 11 N?*- Colombo Kon. Hollandsohe Lloyfl. Drechterland, thuisr., vertr. 18 Nov. .v. Bahla. Gaaaterlafld, arr. li Nov. v. A'dam te B.-Ayres. Limburgia, uitr., arr. 18 Nov. te Montevideo. Rijnland, ultr„ pass. 12 Nov. Llzard. Zeelandia, vertr. 11 Nov. v. New-Orleans a. A'dam Gelria, thuisr., vertr, 11 Nov. v. Santos. Kon. West-Indische Maildienst. Niskerie, arr 6 Nov. v. A'dam te Paramaribo. Commewijne, vertr. 11 Nov. v. Paramaribo n. Ma dera. Cryneen, vertr. 10 Nor. v. Curacao n. Puerto- Cabello. Noptunus, v. San Juan n. A'dam, arr. 12 Nov. te Havre. Orarde Nassau, vertr. 10 Nov. v. Curacao a Puerto Colombia. Prins Fred. Hendrik, vertr. 12 Nov. v. New-York n. Cap Haiti. Stuyvesant, arr. 14 Nov. v. A'dam te ITamburg. Venjezuela, v. A'dam n. West-Indië, vetr. 13 Nov. v. Boulogne. Aurora, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg. Stuyvesant, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg. Amor, arr. 10 Nov. v. Puerto Barrioe te Kirigston, Jam. Calypso, vertr. 0 Nov. v. Kingston a. Puerto Barrios. Uly##e#, vertr. 10 Nov. v. Gallai n. Arioa. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Agapenor, v. Japan n. R'dam, vertr. 8 Nov. v. Port Swettenbam. Ajax, vertr. 8. Nov. v. Batavia n. A'daja. Rhesus, v. Japan na R'dam, vertr. 0 Nov. v. Hong kong. Stentor, vertr. 12 Nov. v. Batavia n. A'dam. Tartalus, v. Batavia n. A'dam, arr. 12 Nov. te Suez. Titan, v. Japan n. A'dam, arr. 10 Nov. te Sin gapore. Teenkaai, v. Java n. A'dam, arr. 11 Nov. te Suz Telemachns, v. Japan en Penarg n. R'dam, pass. 11 Nov. Perim. Holland—Amerika Lijn. Rijndam, arr. 12 Nov. v. R'dam te New-York. Burgerdlik, v. R'dam n. N. Orlaans, arr. 11 Nov, te Yera Cruz. Rotterdam, vertr. 12 Nov. v. New-York n. R'dam. Vechtdijk, v. Seattle n. R'dam, arr. 12 Nov. te San Pedro. Leerdam, v. R'dam rt. New-Orlean#, arr. 11 Nor. te Vigo. Maartensdijk, v, R'dam n. New-York. pass. 12 Nov. Lizard. Maasdam, arr. 12 Nov. v. N. Orleans te R'dam. Nieuw Amsterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 10 Nov. Lizard. Soestdijk, v. R'dam n. Boston en Fhlladelphia. pass. 12 Nov. Lizard. HollandAustralië Lijn. Almkerk, uitr., pass. 11 Nov. Gibraltar. Ardover, arr. 13 Nov. v. Huil te A'dam. Morton Abbey, thuisr., arr. 12 Nov. te Hamburg. HollandBritsch-Indië Lijn. Tamora, thuisr., arr. 12 Nov. te Antwerpen. Holl. O.-Azië Lijn, Radja, uit.r., pass. 12 Nov. Ouessant. Toeari, vertr. 6 Nov. v. Shanghai n. Wilkl. Alderamin, thuisr, pasa. 14 Nov. Malta. Tjisondari, thuisr., pass. 11 Nov. Perim. Radja, uitr., pass. 11 Nov. Dungenees. -Holland Oost-Afrika liga. Beanekom, vertr. 14 Nov. v. A'dam n. Oost-AJtrlka Haarlem, thuisr., pass. 13 Nov. Gibraltar. Baarn, arr. 11 Nov. v. A'dam te Port Natal. HollandWest-Afrika Lijn. Stella, vertr. 14 Nov. v. A'dam n. West-Afrika. Texelstroom, arr. 14 Nov. v. Hamburg te A'dam. Clio, thuisr., arr. 11 Nov. te Las Palmas. Poseidon, vertr. 12 Nov. v. A'dam n. Hamburg. Holland—Zuid-Aïrika Lijn. Jagersfontein, vertr. 18 Nov. v. R'dam n. Zuid- Afrika. Rietfontein, thuisr., arr. 14 Nov. te Hamburg. Bloemfontein, vertr. 12 Nov. v. Kaapstad n. Port Elisabeth. Rotterdam—Zwid-Amerika Lijn. Zuiderdijk, arr. 13 Nov. v. Hamburg te R'dam. Merak, arr. 10 Nov. v. R'dam te B.-Ayres. Procyon, thuisr., arr. 13 Nov. te Hamburg. Waaldijk, vertr. 6 Nov. v. Buenos Ayres n. R'dam. Java—New-York Lijn. Sommelsdijk, v. Java n. New-York, arr, 18 Not, te Marseills. t JavaIWjpai&n L^jw. Birma, arr. 11 Nov. v. Java te Calcutta. Java—China—Japan Lijn. Tjimanoek, arr. 12 Nov. v. Batavia te Hongkong. Bargariyka Stand «er gemeente Beider. van 18lé November 1921. BEVALLEN: E. Rohult-Jongedlik, d. OVERLEDEN: M. Jansen, 5ö jaren; J. Nieuw land, 6 mud. 12 Nov. 1321. Aangevoerd door 30 kordors: 8Ó8U middeltongon p. stuk 0.25—0.85; 1810 kleine tongon p. stuk 0.12Ó.15; 28 tarbotten p. «tuk f 47; i0 rog gen p. stuk 1.50; 316 kisten kleine schol p. kist 6—Q; door eardijnvisschere; 10 mandjes sardiin p. mandje 0.30—0A0. 14 Nov. 1921. Aangevoerd door 1 korder: 140 middeltongen p. stuk 0.28; 40 kleine tongen p. «tuk f 0.15: 1 tarbot 6; 8 kisten zetschoi p. kist 0SAO; door sardijnvisschera; 200 mandjes sardiin n. manje 0.10—0dia. Naer Ned. Ooit-lndlü. 25 Nov, fi.80 'sav, 6,80 ar 6.80 '»m, Neer Ned. Wast-lndlë. 6.80 'iat. fl.BQ 11.80 'i m. Amsterdam (Colonlijn) Per mail over Engeland 16 Nov. 24 Nov. 17 Nov. 6.30 'sav. 11.30 's m. Geen correspondentie voor Atjeh en on- derhoorigheden, Sumatra's Oostkust. Geen correspondentie voor Atjeh en on- derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem- bang, Riouw, Banka, Billiton en de Weeter- afdeeling van Borneo. 3) Alleen correspondentie voor Atjeh en on- derhoorigheden, Sumatra's Oostkust, Palem- bang, Riouw, Banka, Billiton en de Wester- afdeeling van Borneo. Alleen op verzoek van den afzender. Naar Hr. Ms. pantserdekschip „Zeeland" te Algiers: 2 en 5 Dec., 11.30 'sm. Naar Hr. Ms. Onderzeeboot K VI te AlexandriS19 en 23 Nov., 11.30 'sm. Naar fir. Ms. pantserdekschip „De* Zeven Provinciën" te Napels 15 en 17 Nov., 6.80 'sav. HAVEN TE NIEUWEDEEP. 12 Nov. 1921. Het stoomschip Friesland, dat alhier met storm schade verlies van beide ankers was bin- nengeloopen, heeft de reis naar Goole voort gezet. ■neltrein Zondags niet Aankomst te Amstardam 6.36 8.39 Vertrek van Aankomst ts Amsterdam: Zondags niet sneltrein Zondag» aankomst 11.15 alleen Zondags Hslder: 8.36 0.45 11.42 3.11 6.06 8.47 10.58 11.18 1.03 BROEK OP LANGEND IJK, Nov. 1921. Grove uien 16.80-17.80, drielingen f 10.80— 12.10, peen J'9.60—10, roode kool f 7—10.40, L 1^80—6.70 per 100 K.G.: -bloemkool 19.20-24m gele kool le soort f è.60—5.70. 2e soort 1.10-1.80, witte kool J 2.80-4.40. 2e soort 1.20-2.80. Deensche é-6.80 per 100

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1921 | | pagina 6