E
F
Tweede Glad.
tegen
VAN DINSDAG 21 MAART 1922.
Eerste steenlegging Vakschool voor
Meisjes.
£f aa»n ÏMÏHÏÏ3S
Commissie voor de Beroepskeuze.
Ingezonden meded« e!ing.
orni a rn i n t-Ta b i etten
Besmetting.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Hr. Ms. Tromp.
Hr Ms. Tramp", commandant 'ka/pt.-lult.
teer zee A. L. Boeser, is gisteren uit Indië al
hier aangekomen.
De jjeer j. Vlietsfcra, leerling der Radio-
schooi alhier, ds met ingang van 20 Maart
ge/plaatst als Radio-Telegrafist op het Pers
bureau der International Press Union te
Amsterdam.
Na gehoudentoelatingsexamen is tot
de Bisschoppelijke Kweekschool te Bever
wijk toegelaten Joseph Wols, leerling der
Openb. Mulo school aan de Molenstraat
Gisterenmiddag te vier uur had op het
terrein aan de samenkomst van Middenweg
en Javasüraat, iwiaar, aooais men weet, het
nieuwe 'geboiuw der Vakschool voor Meisjes
zal verrijzen, de eerste steenlegging plaats
voor het nieuwe gebouw.
Daartoe hadden zich vele genoodigden,
Burgemeester en Wethouders, autoriteiten
op het gebied van onderwijs, ledien van de
Heldersche Winkelierevereeniging, leeraren
en leeraressen van de Vakschool, enz., op het
terrein vereenigd, waar Mevrouw M. de
BoerJongkeee, waani. Voorzitster der Ver
eeniging, te ruim vier uren het woord nam
tot het uitspreken der volgende rede:
Geachte Dames en Hoeren.
De uitnoodigiing, door het Bestuur der Vak
school tot mij gericht, om hier den eersten
steen te leggen voor de nieuwe school, heb
ik met vreugde en voldoening aangenomen.
Met die school gaat een onzer idealen, ook
door mij steeds gekoesterd, in vervulling.
Het heeft heel wat jaren geduurd, eer wij
zoover waren. Meer dan 10 jaar lang had ik
de eer bestuurslid te zijn der Vereeniging
„Tabüha", de ©enige vereeniging hier in den
Heider, waar de meisjes, van de lagere school
komend, onderwijs in naaien en verstellen
kondien krijgen. Van inderdaad /goed onder
wijs was echter geen sprake. Dit kon ook
niet, daar zoowat alles wat daartoe noodig
was ontbrak. Ge Hult dit begrijpen, als ik U
zeg, dat „Tabitha" 60 jaar bestaan heeft van
giften en een zeer laag schoolgeld.
Toen van overheidswege de bepaling werd
gemaakt, dat een lokaal slechts zoo en zooveel
leerlingen mocht bevatten, en op de zooveel
leerlingen een onderwijzeres aanwezig moest
zijn, toen ging het zoo niet langer.
Opheffing vatn „Tabitha" stond toen voor
de deur, doch wij meenden daartoe niet te
mogen overgaan, dam na althans pogingen In
het werk 'gesteld; te hebben er iets beters
voor in de plaats te geven. Wij hebben ons
toen tot het Departement Helder van de Mij.
tot Nut van 't Algemeen" gewend, en hier
zegde men ons steun toe. „Het Nut" inam het
initiatief tot het stichten van een Vakschool
voor Meisjes voor Helder en Omstreken.
Op een goeden dag kwam Inspecteur De
Groot van het NJjverheidsomdorwijs eens
praten, confereerde een paar maal met „Het
Nut" en wij kregen hoop, dat er een Vak
school zou komen., al was het dan ook op be
scheiden schaal.
Die hoop word. niet zoo spoedig verwezen
lijkt als wij. wel gedaoht hadden.
In eene oomferentie met het Nutébestuur
deelde de Minister mede, dat hij, hoeveel hij
er ook voor voelde, op de begroeting voor
1916 geen ipost voor Helder kom1 plaatsen.
Men wilde gunstiger tijden afwachten.
Laat „Tabitha" nog wat volhouden,, raadde
het Nut ons, wij zullen trachten U te helpen.
Voor er een jaar verstreken was, verkreeg
het Nut subsidie voor de te stichten Vak'
school. We schreven 1916.
Maar waar een geschikte looaliteit te vin'
den?
We vonden wat aan de Hoof dgracht en 1
November 1916 werd' daar de school geopend,
onder directie van Mej. Van den Bos.
Gemakkelijk was het begin niet, want er
was nog niets. Maar met do krachtige hulp
van de directrice kwam de geheele opzet tot
stand.
Een opzet, die de blijde belofte inhield, dat
de school misschien eenmaal zou worden wat
zij zijin moest.
ijf jaar is daar aan de Hoofdgracht onder
ongunstige omstandigheden, wat de Iooali
teit betreft, gewerkt. En dat de resultaten,
ondanks die omstandigheden, zoo gunstig
waren, danken wij -vooral aan den ijver en
den werklust vain de directrice en de leera-
ressen en leeraren,, die wij hier openlijk daar
voor dank brengen.
In 1919 kwam er echter in den toestand een
groote verandering. Tot dat jaar toch res
sorteerde de school onder het „Nut". In 1919
evenwel het Bestuur van het Depar
tement Heider, dat het in het 'belang deir
treeg WaS' dez® 0611 »ehee'1 ^n beheer
Ik wil hier de woorden in herinnering
?919 waaiïn Jaarversla£ School over
werd .treSht*311 Van <khk
h; Lfn™ °°r moeite en zorgen
r eï'rS11' getroost, heeft. Het
blEThlÏn allen W* eer
De school mocht zich imtussohen
lil lkl.An.1 1_ T\ "*I
ten bloei verheugen. 'De
lingen was groot en. als gevolg daarvan was
de school weldra te klein. Wegsturen dS
deed onze directrice met. Ze hadden ummers
allen onderricht noodig! Er moest S
meerdere ruimte worden voorzien en dank
uj de medewerking van het Gemeentebestuur
verkreeg men de 'beschikking over een tre'
deel te van School 8.
Toch deed het zich gestadig uitbreidende
aantal leerlingen de behoefte aan een goed
ingerichte, groote school steeds sterker ge
voelen. Het onderwijs zou dan nog beter tot
zijn recht komen. Verschillende vakken, die
nu nog niet onderwezen konden worden, zou
den dan ook op 'het programma der school
kunnen komen.
Ik zal hier .niet aanhalen, de verschillende
oonierentie6 met den Minister in Den Haag
en met de autoriteiten ginds en hier. Minis
ter De Visser trok eindelijk een belangrijke
subsidiepost op zijn begroeting uit.
Bij het Weezenfonds leenden -we na veel
overieg het geld, waarvan door het Rijk rente
en aflossing werd gewaarborgd.
Daarna kon de school worden aanbesteed,
die gebouwd zal worden naar de plannen van
den bekwamen bouwmeester, den heer Saai.
En nu zijn wij zoover, dat men aan het bou
wen Qoan gaan. Nu zijn we eindelijk zoover,
dat de eerste Steen gelegd kan worden. Het
heeft heel wat voeten in de aarde gehad, om
het tot hiertoe vol te houden. Onze vroegere
ijverige penningmeestereose zou daarvan
kunnen med esp reken.
Heeren Burgemeester en Wethouders
dezer Gemeente, Bestuurderen en Ouri-Be-
stuurderen van ,H©t Nut", Autoriteiten, hier
aanwezig, ik dank U voor den daadweTkelij-
ken steun ons verleend; .uwe medewerking in
liet verleden en uwe medewerking in de toe
komst maakt het mogelijk, dat hier zal ver
rijzen een statig gebouw, waar onder leiding
Van beproefde onderwijskrachten zal gewerkt
worden aan de opleiding van jonge meisjes.
Dat is een werk, dat van zoo groot nut kam
zijn im do toekomst. Het is een werk, -waarvan
Zoo velen de vruchten kunnen plukken, een
werk ook, waarvan zegen kam uitgaan voor
de omgeving.
Ik noodig U thans uit, met mij te -willen
gaan naar de plaats, waar wij dien eersten
stelen van den opbouw zuilen leggen in Uwe
vereerend© tegenwoordigheid, waarvoor ik
U dank.
Hierna werd door Mevr. De BoerJo-ng-
kees de plechtigheid van de eerste steenleg
ging verricht.
Na afloop daarvan werd spr. door dten -Bur
gemeester gecomplimenteerd, die dien wensch
'uitdrukte, dat de nieuwe school in de toe
komst haar nut zal afwerpen. Door Mevrouw
Bok werd namens het Bestuur bloemen aam-
geboden aan Mevrouw De Boer—Jongkees.
De aanwezigen begaven zich hierop maar de
aan de andere Zijde van hot terrein staande
directiekeet, waar de eerOwijn werd rondge
diend, -benevens ver-vcrsohingien. Hier nam
de wethouder van onderwijs, de heer Adri-
-lanise, het woord en wees er op, dat door deze
eerste steenlegging gedemonstreerd wordt,
hoe het gemeentebestuur staat tegenover het
onderwijs. Het standpunt van het gemeente
bestuur is, dat steeds het onderwijs zoo goed
mogelijk Zij, en nu ook voor hert meisjesvak-
onderwijs een behoorlijke ruimte verkregen
wordt, kan het gemeentebestuur niet anders
dan dankbaar zijn, dat dit thans tot zijn rechlt
komt. Jarenlang is dit onderwijs im de ver
drukking geweest, thans 'kan het zich ont
plooien. Spr. bracht kulde aan het Bestuur
voor de energie, waarmede idit tot stand is
gebracht en het onmogelijk© mogelijk is ge
worden, Die hulde is daarom op haar plaats,
omdat het 'buitengewoon moeilijke tijdien zijm,
die wij beleven. De nawen zoo van architect
als aannemer waarborgen eins soliditeit. Spr.
deed tenslotte een beroep op allen, door wier
toedoen dit nieuwe onderwijsgebouw tot stand
zal komen. Ook op dien ijver van- de werk
lieden deed spr. een beroep. Moge door aller
samenwerking het gebouw op /tijd .gereed
komen! Hulde bracht ook deze spr. aam, de
werkkracht vain het .personeel, dat in een zoo
primitief gebouw jarenlang op zoodanige
wjjtze zijn arbeid verrichtte, dat daaruit de
drang tot uitbreiding ontstemd.
Tenslotte wenscht namens de Commissie
van Toezicht Mevrouw QrunwaldPoppers
het Bestuur geluk, en drukte den wensch uit,
dat de totstandkoming der school moge strek
voor de vrouwelijke jeugd,
ken tot sieraad vóór de gemeente en tot zegen
De talrijke aanwezigen /bleven nog ge/rui
men tijd gezellig hijeen. Door den photograad
De Boer werd van /de plechtigheid een phorto-
igiraphie genomen
Ziekenfonds „Helpt Elkander".
Zaterdagavond 18 Maart vergaderde bo
vengenoemde vereeniging in het Militaire
Tehuis.
De president, de heer Joh. Blom, opende
de vergadering en zeide, dat hert hem goed
deed deze vergadering te openen, daar het
17 Maart juist 45 jaar geleden was dat de
vereeniging werd opgericht, en bracht hulde
aan de oprichters, daar de vereeniging steeds
aan haar verplichtingen tegenover de zieke
leden heeft kunnen voldoen. Doch hij sprak
zijn spijt uit over de slechte opkomst. Ook
deelde hij mede, dat de kas, wegens de ziek
te-epidemie, was achteruitgegaan.
De secretaris de heer A. Snel deed hier
op lezing der notulen welke onveranderd
werden goedgekeurd.
Uit het verslag van den penningmeester,
den heer L. Roggeveen, bleek, dat er in het
tijdvak van 28 November 1921 tot 25 Februa
ri 1022 was ontvangen 1160.57° met een uit
gaaf van 1450.95 alzoo een nadeelig saldo
van 290.37V». In kas was op 26 Nov. 1921
16.71.181/, hieraf het nadeelig slot van
290.377, geeft een kas op 25 Februari 1022
van 1380.81, waarvan 845.— aan verhoog
de contributie.
De reservekas had in dien tijd een ont
vangst van 20.25 met een uitgaaf van 1.50
beeft een voordeelig saldo van 18.75. In
kaa was 26 Nov. 1921 f 122.91, hierbij het
voordeelig saldo van 18.75 geeft in kas op
25 Februari 1921 de som van 141.66.
Er hadden in dien tijd 2 sterfgevallen
plaats gehad van leden, der vereeniging. Op
26 Nov? 1921 telde de vereeniging 213 leden,
op 25 Februari 1922 207 leden.
Daar de vereeniging bij den bond van N.
V Z is aangesloten en de N. V. Z. over 1921
een tekort heeft, werd bes oten f 250 te stor
ten om het tekort te helpen dekken Ook
heeft het N. V. Z. een propagandafonds, en
daar de propaganda dit jaar flrnk ter hand
zal worden genomen, werd
stel der vergadering, f 10.— te storten m het
missaris J. Slagwater werd in diens plaats
naaien d„
boeken van den penningmeester melddenzich
aan de heeren G. Aldera en B. BooKaani.
Bii de rondvraag vestigde de heer Cr. Al-
ders^r de aandacht op dat er leden ^n die
bij ziekte hun volle geld Elkmderi*
nog 7_ ontvangen van „Helpt Elkander
ener rik leden, die dan W"™
ik niets hebben van „Helpt Elkander1, dit
laatste juicht hij toe.
Ingezonden meiedeeil' r
Maagzuur, oprisping, sleohte spijsvertering,
pijnlijken stoelgang, enz., worden met veel
succes bestreden door Freco's Maag
tabletten. Per koker 60 et., verkrijgbaar
bij eiken drogist. Voor engros bij: A. TEN
KLOOSTER, Keizerstraat 93, Helder.
De heer R. Boogaard sluit zich bij den heer
Alders aan en wenschte het reglement in
dien geest te wijzigen, dat iemand die 100
krijgt geen uitkeering krijt van „Helpt El
kander
De president zegt dat het bestuur reeds
paraat is en dat het bestuur de volgende
vergadering met reglementswijziging zal ko
men. Daar April de uitkeering verhoogd
moeten wij voorzichtig zijn.
Hierna werd deze vergadering gesloten.
Onderstaande brieven werden door den
Kericeraad der Ned. He/rv. Gemeente alhier
verzonden:
Aan de VereenlKdng tot> Verbrei-
dimt van de Waarheid.
Namens den Kerikeraad deelen wjj U me
de, dat de gevraagde godsdienst-oefening
door ons werd beschouwd als te behooren
tot de 52 aangebodene. Hadt U die 52 aan
vaard of verworpen dan was dat ook het ge
val met alle Kerkelijk© diensten, doop, enz.,
ook met de bedoelde.
Waar echter nog niet een beslissing is
gevolgd en uw schrijven verdere correspon
dentie noodig maakt, wil de Kerkeraad in
af wachting van-deze beslissing,
U de gelegenheid tot belijdenis en bevesti
ging geven. Niet op 9 April, doch wel kunt U
krijgen 2 April, Goede Vrijdag, en de
Paaschdagen of een beurt na Paschen. Daar
bij gelegenheid voor het Avondmaal'.
Namens den Kerkeraad,
w.ig. W. Br. Onnekes, Voore.
w. g. G. 'Smits, Scriba.
!facteren, die hert geluk bepalen worden be
paald door de positie, die men inneemt, en
die aan de behoeften die men zich indivi
dueel stelt aan zijn leven, aanpassen. Zelfs
voor wie aan ai zijn materieele behoeften
kan voldoen, moet nog een andere factor
aanwezig zyn die zijn geluk bepaalt, en dat
is de hoedanigheid van zijn werk. Dat werk
moert zich aanpassen aan zijn individualiteit,
aan aanleg, karakter, aard, enz. De voorlich
ting bij beroepskeuze kan evenwel den indivi
du niet het absoluut geluk waarborgen, om
dat dit wordt bepaald door de innerlijke roer
selen der ziel, maar zij kan in ieder geval
zooveel mogelijk de factoren wegnemen, die
uiterlijk het geluk in den weg staan. Daar
door werkt zij ook maatschappelijk aan
meerdere welvaart, aan verhooging der pro
ductie, en volvoert dus een belangrijke maat
schappelijke functie. Weliswaar is de econo
mische waarde van haar werk niet in geld
uit te drukken, haar arbeid is niet telbaar,
noch meetbaar, maar zeer zeker wordt het
welvaartspeil der maatschappij erdoor ver
hoogd.
Het is daarom zeer toe te juichen, dat van
gemeentewege, thans een bureau tot voor
lichting bij beroepskeuze is ingesteld.
Wie hebben die voorlichting noodig? In
de eerste plaats de kinderen en dan natuur
lijk de ouders. Iedere vader en moeder staat
straks voor de keuze wat hun kind worden
zal. Helaas niet iedere vader of moeder den
ken er voldkjende aan, dat het beroep rijn
stempel drukt op de persoonlijkheid. Spr.
geeft daarvan één sprekend voorbeeld, en
gaat na hoe zoo'n Bureau die voorlichting
verstrekt. Het is noodig, dat men alles weet
omtrent die kinderen, voor wie voorlichting
gevraagd wordt, maar tevens moert men met
Aan de Vereeniffintr tot Verbrei
ding van de Waarheid met beleefd
verzoek dit te willen behandelen met
do 200 adressanten, terwijl de kerkol.
besturen in een evenrtueolo verwade-
rdiuf aaarne aanwezig: zullen zijn voor
deelnumhur aan do bespreking.
Helder, 17 Maart 1922.
Namens de gecombineerde vergadering
van Kerkeraad en Kerkvoogdij! der Ned.
Hervormde Gemeente berichten wij U:
1. dat de toon van Uw schrijVen, waarin
twijfel' 'blijkt aan onze goede trouw, ons
leed doet en dart zeker van aftakeling
geen sprake is als de vrijzinnigen in
korten tijd hun hoofdelijken omslag, met
3000 meer per jaar, wisten te betalen;
2. dat het feit, dat slechts 40 der 200
adressanten hoofdelijken omslag betalen,
Wijst op aftakeling van kerkelijk gevoel
en dat dit zelfs bedroevend blijkt
als in onze vergadering moet behandelt
wordien een verzoek om. schrapping van
een Uwer „opdat hij. van den kerkelijken
omlslag worde ontheven", wiens naaste
verwa/nrt door een vrijzinnig bestuur
■reeds jaren in1 een kerkelijk gesticht ver
pleegd wordt.
Juist dit wegkwijnend kerkelijk gevoel bi;
de Uwen doet de kerkelijk© besturen uitzien
naam middelen ter verbetering, mede omdat
de hoofdei, omslag ook van de orthodoxe
ledien vain nu af aan veel strenger /moet en
zal worden geïnd. /De /besturen berichten U
daarom dus ook:
1. dat zij bereid zijn hun invloed aan te
wenden, dat U de 3e predikanteplaats
verkrijgt. Daartoe Is noodig ongeveer
een derde der begrooting, 5500.welk
bedrag kaïn worden verminderd met het
geen de departementen van Financiën
en van Marine aan de gemeente willen
laten aan de ƒ4865.welk© haar door
de nieuwe regeling van het Instituut der
vloot/predikanten werden ontnomen.
De vrijzinnige besturen deden bij de
regeering stappen om aldus (voor de
orthodoxe minderheid) de standplaat® Hl
te behouden.
Zij vragen U nogmaals om een duidelijk
antwoord hoe U aan de geldeiyk© gevol
gen van Uw verzoek kunt voldoen.
2. dat, indien standplaats IH opgeheven
wordt, tot aan 1 Mei 1922 hert aanbod der
52 diensten blijft onder voorwaarde, dat:
a. de evangelisatie worde gesloten en
hert kerkelijk, gemeentelijk loven
Uwerzijds zich zooveel mogelijk In de
kerk en ijn de kerkelijke lokalen oon-
oentreere;
b. de adressanten, evenals thans, zelf de
kosten van onderwys en van het inko
men van predikanten betalen uit de
fondsen, welke door deze transactie
vrij komen aan verkoop of verhuur ge
bouw en minder lasten aan personeel,
lioht, vuuzn, onderhoud, enz.;
c. de kerkelijke besiuren zorgen voor al
het overige, terwyi van de 8 collecten
er 1 korno aan de fcerkel. armen, de
beide andere aan U en de kerk tot tege
moetkoming in de kosten.
Gisteravond hield voor-de Gemeentelijke
Commissie tot voorlichting bij Beroepskeuze
de heer E. J. van Det, Directeur van het Ge
meentelijk Bureau voor Beroepskeuze te Am
sterdam eene lezing over dit onderwerp.
Deze lezing, die in het gebouw „Scala"
gehouden werd en die gratis toegankeiyk
was, had drukker bezocht kunnen zijn dan
het geval was. Niettemin was het een gehoor
van een paar honderd personen, dat met
groote aandacht spr. uiteenzettingen volgde.
De voorzitter der Commissie, de heer G.
O. Dibbetz, opende te 8 uur de vergadering
en gaf het woord aan den heer van Det, die
op boeiende en vaak zeer geestige wijze zijn
gehoor werking, doel enz. uiteenzette.
Leiding geven bij beroepskeuze, aldus zei-
de spr.. is een van die meer moderne din
gen, die weliswaar thans als heel gewoon
worden beschouwd, doch die tot voor enkele
jaren nog volstrekt niet zoo gewoon waren.
Wat hebben wij er aan? vraagt menigeen
zich af, in de meeste gevallen beslist toch het
toeval iemands maatschappelyk lort, en maar
zelden past zijn arbeid zich geheel aan zijn
karakter, en aanleg aan. Natuuriyk, voor de
laatste is geen voorlichting noodig, maar
juist voor de duizenden, die niet naar hun
aard en aanleg terechtkomen. Want ons le
vensgeluk hangt ten nauwste samen met ons
beroep.
Wat is geluk? Dit is moeilijk te zeggen.
Geluk is niet tevredenheid alleen; ook maakt
armoede alleen iemand niet ongelukkig. P
vernietigen de bacteriin van
Verkoudheid, influenza, «"«tne,
roodvonk enz., Ié mond en
fraai «q beschermen
ren. Daardoor krijgt men een juist beeld van
iemand's geschiktheid, prikkelbaarheid, ge
voeligheid, enz. Vooral voor beroepen waar
in snel gehandeld moet worden, is dit onder
zoek van zeer veel waarde, omdat het het
reactie-vermogen van den mensch bepaalt.
In Amsterdam bijvoorbeeld moet elke tram
conducteur, alvorens hij wordt aangenomen,
een dergelijk onderzoek met gunstig gevolg
hebben doorstaan.
In de groote inrichtingen in Duitschland
wordt ook niemand toegelaten die deze proe
ven niet stond.
Wanneer nu de mensch een arbeid heeft,
die zich bij zyn geschiktheid, aard, karak
ter etc. aanpast, is hij gelukkig. In dit ver
band wijst spr. er op, hoe goed. het zou zijn
als de Rykswerf alhier zich by het Bureau
aansloot, omdat daar verschillende beroepen
worden uitgeoefend.
Ook do school moert medewerken; anders
kan hert Bureau niet goed werken. De prak-
tyk in Amsterdam wyst zeer gunstige re
sultaten aan betreffende de invulling van
vrageniyston door de onderwijzers. Nadat de
ouders, maar uit ander standpunt bekeken,
Het is dus heel eenvoudig. Ja even „een
voudig" als wanneer men zegt: om het
zonnestelsel te kennen, hebt gij alleen maar
kennis noodig van het heelal en de plane
ten.
Dat „leeren kennen" van de kinderen ge
schiedt tegenwoordig op wetenschappelijke
wyze. Als eerste bron voor kennis hebben
wij de informatie, systematisch opgevat. De
eerste overweging is: niemand kent het kind
zoo goed als moeder en vader. Moeder is
dus de beste bron voor de kennis van het
kind, en het is vaak verwonderUjk hoe
goed zoo'n eenvoudige moeder de ziel van
haar kind kent, al kan zij haar kennis niet
in woorden brengen. Als hert kind wat ouder
wordt, is het evenwel de vader, die dan in
aanmerking komt Een heel jong kind neemt
nog geen plaats in in de maatschappy; het
i3 aangewezen op de moeder. Langzaam
groeit het echter naar de maatschappy toe,
en dan is het vader, die weer met de maat
schappy in aanraking komt, en die het best
weet voor zyn kind te kiezen.
Maar, zal men zeggen: laat het dan aan
vader en moeder over. Ja, als we de maat
schappy nog hadden van 100, 150 jaar te
rug! Maar de huidige maatschappy is bui
tengewoon gecompliceerd. De maatschappy
van thans verbergt als het ware de beroe
pen voor iedereen. Vroeger was dat niet zoo,
toen werd alles meer in het openbaar ge
daan. Tegenwoordig heeft men groote en sa
mengestelde bedrijven en byna niemand
komt ervan op de hoogte. Bovendien zyn de
beroepen thans gebaseerd op wetenschap.
Men vergeiyke een groot metaalbedrijf van
thans eens met een eenvoudige smederij van
vroeger. In één beroep zyn vaak een massa
verschillende beroepen gespecialiseerd, die
alle gevoed worden door de wetensohappe-
lyko leiding van het geheel.
Hoe zou een vader of moeder er den weg
weten! Het beroep stelt aan het mensoheiyk
lichaam bovendien verschillende eischen en
de beroepsgeneeskunde stelt daarnaar een
n.L het zuiver maatschappeiyke, kent de on-
guvxaagu wvjivii, maar büvuiia uitrol* intui v 4 l"j Attx i_
de verschillende beroepen op de hoogte zyn. f beste het kind. Hij weet hoe
- y het met zyn aanleg voor een en ander staat,
en hoe de vorderingen zyn. Er worden nog
op ander gebied ten opzichte van hert kind
vragen gesteld aan de onderwyzers: geheu
gen, vUjrt, handigheid enz. In dit opzicht
kunnen de onderwijzers nog meer medewer
ken; ze kunnen nog allerlei opmerken om
trent hun kinderen. Spr. zou wel toejuichen
een andere inrichting van onderwys, maar
aan de eerste 6 leerjaren torne men niet, die
moeten Wijven voor het gewone onderwys.
Maar als de kinderen 12 jaar worden, kcqit
er verandering in het kind.
Nu de schooltijd loopt tot 18 jaar, komen
we voor de moeliykheid', dat ze op hun 18e
jaar van school afgaan, maar nog niet wer
ken mogen. Wat moet vader met hen doen
in dat jaar? Het gemeentebestuur van elke
plaats dient te overwegen wat er met zoo'n
kind gebeuren moet. Men zou het wat prak
tisch werk kunnen geven, een speciale klas
se instellen waar het allerlei maatschappe
lijk, praktisch werk kan doen. Dan zal ook
biyken waarvoor het kind geschikt ia Wat
zou er op die manier een mooi werk ver
richt worden! Voor de kinderen geeft men
millioen uit op allerlei gebied, maar op een
zeker oogenblik laat men het kind aan de
maatschappy over, waardoor dikwijls veel
van het geleerde teloor gaat Na den school
tijd moest het kind eigenlijk een vaderlijke
hand hebben die het verder leidt. De afgrond
tusschen school en maatschappy is nog te
groot.
Per slot van rekening is de uitoefening
van de voorlichting een kwestie van gevoel,
van liefde voor het kind. Wy passen toe de
wetenschap, maar zonder liefde bereiken
wy niets. Wy behooren onze beste krachten
te geven, speciaal aan de kinderen des ar
men.
De spr. zet thans in groote trekken de wer
king van het Bureau uiteen. Alle politieke
en godsdienstige richtingen zyn in het Am-
sterdamsche vertegenwoordigd, zoodat ieders
meening en inzicht er tot haar recht komt.
speciaal onderzoek in, ten opzichte van de?_, 11 w?r m werkzaamheden be-
hart/werking, de eischen die byv. aan het i m io?a weF ?n 49 KOTal*
beenderenstelsel gesteld worden, wat ge- k l lS f ii, aant" f8"
vergd wordt van de oogen, de ooren, enz.lln ial'. n1 n/w?' iaM" rrianr\l|&n
Wanneer dus iemand in een bepaald beroep f ruim 1000. En dit zyn geva ie/n
worden welke
gestel gesteld
wil gaan, moet onderzocht
eischen daarvoor aan zyn
worden.
Het is spr. wel overkomen, dat men een
jongen, die toch nergens voordeugde, maar
onderwyzer wilde laten worden. Of hy ge
schikt daarvoor was, onderzochten de ouders
niet. Het Is vreemd, dat moeders, die in den
letterlijken zin des woords eigen leven zou
den willen geven voor dat van hun kind,
nochtans datzelfde kind, dJoor het oen beroep
te laten kiezen, dat niet voor hem geschikt
is, als het ware een doodvonnis laten onder-
toekenen. Niet in de eerste plaats voor de
hier aanwezigen moet dit gezegd worden,
niaar juist voor die velen die er vanavond
niet zijn. Zoo ontzettend velen zyn er, die,
met voorbeschiktheid voor tuberculose, In
oen beroep gaan, dat hen wiskundig zeker
den dood tegemoet voert! Een bleek, zwak
moedertje met een ziekciyk uitzienden jon
gen kwam by spr. Zy had alles geofferd om
baar tuberculeuzou zoon melk to kunnen ge
ven, was uit werken gegaan voor hem, enz.,
maar nu hy van school af moest, had ril hem
met een gerust geweten in die leer gedaan
op een werkplaats waar oude stoelen worden
bekleed, dus eeoi broeinest van stof etc., waar
de jongen zyn dood tegemoet glng.H
Dergoiyke dingen gebeuren uit onwetend
heid natuuriyk. Uit onnadenkendheid. Daar
om is, alleen al uit lichamelijk oogpunt, voor
lichting noodig.
En wat het geestelijk leven aangaat: wy
willen dat ons kind vooruitkomt in de maat
schappy. Teeikenend is wel de uitlating: jJZe
moeten het een beetje beter hebben dan wy."
Door dit gezegde schakelen we ons geheele
natuurlijke egoïsme uit Want als onze buur
man het beter heeft dan wy, zeggen wy niet:
daar ben ik blij om, dat hij het heeft en ik
niet, en by ons kind doen we dat wel.
Wat is nu dat betere? Daarin vergissen wij
ons zoo vaak. Er zjjn drie groote groepen
van beroepen: hoofdarbeid, handenarbeid en
gemengde. De eerste hebben voor velen wat
voor: je hebt een boordje om, schoone han
den, enz. Dat is mischien ook de verklaring
dat au fond minderwaardige beroepen hoo-
ger aangeslagen worden. In dit verband wyst
spr. op de meisjesberoepen, waarvan er zoo
veel naar kantoren gaan. Indien uw meisje
daar werkelyk roeping voor gevoelt, is het
zoo erg niet, maar er zyn er die het meer
uit modezucht doen. Ook hiervan geeft spr.
voorbeelden.
Er zal in de waardeering der beroepen een
gehoole verandering moeten komen. De
mensch is een gecompliceerd wezen: en mis
schien is de vrouw hert geschiktst om het
innerlijke van hun kind te doorgronden.
Spr. komt nu op bet wetenschappeiyk on
derzoek naar iemand's capaciteiten, dat ge
schiedt door heel gevoelige, op eiken ze-
nuvprikkel of reflex-beweging reageerende
testracimten, dis «Ik» bswsging r«gistr*«-
van den meest uiteenloopendon aard.
De hulp bepaalt zich niet alleen tot geven
van raad. Er ls eene afzonderiyke afdeeling
omtrent allerlei beroepen en bedrijven. De
meest mogeiyke medewerking wordt in deze
verstrekt van do zyde der bedrijven. Van de
Inlichtingen wordt een kaartsysteem aange
legd waarop alles verwerkt ls. Er is eene af
deeling voor onderzoek van de resultaten
van het ouderwijs. Het Bureau hélpt de kin-
deron aan plaats. In 1920 in 277 gevallen, in
1921 reeds in 1477, in dit jaar al 500 geval
len ongeveer. Er is voorts een afdeeling voor
toezicht. Aan het hoofcl hiervan staat een
dame; voor elk kind dat geplaatst wordt,
worden na 6 weken inlichtingen ingewonnen
en gedurende het eerste jaar nog tweemaal.
Komen er klachten, dan wordt onderzocht bij
wien de fout ligt. Wy trachten het kind te
houden waar het is.
Natuuriyk is voor Helder een dergeiyke
specialtsccring niert noodig, daar kan dit zeer
wel bij één Bureau ondergebracht.
Mogen alle ouders het groote belang, de
groote opvoedkundige waarde inzien van
deze inrichting! Dan zullen op den duur alle
ouders er gebruik van maken.
Van de gelegenheid tot het stellan van
vragen wordt door vorsoliillende aanwezigen
gebruik gemaakt. Do heer G. J. H. Verste
gen bespreekt de belangen van het invalide
kind, dat door spr. niert genoemd ls, en zoo'n
byzonder zwaar leven heeft in de maat
schappy.
De heer Van Det heeft het Invalide kind
wel niet apart genoemd, maar er zyn er te
veel, die geholpen zyn. Wy zyn bezig een
verzameling to maken van alles wat voor het
invalide kind in Europa gedaan wordt. Het
invalide kind is inderdaad diep te bekla
gen; spr. zou willen dat er een speciaal werk
terrein werd aangelegd wraar ook de invali
de kinderen konden werken. Er is aan het
Bureau één invalide jongen geholpen: het
bureau heeft een onderwijzer aangenomen
voor hem, al is dat voorloopig nog uit parti
culiere middelen.
Zuidervliet wijst er op, dat zoo'n Bureau
v. Beroepskeuze in Amsterdam uit den aard
der zaak gemakkeiyker werkt dan in een
provinciestad. Vooral voor Helder is het zoo
moeilyk, omdat het hier een eigenaardige
plaats is. Gelukkig is hier het voortgezet
onderwijs nog al gespecialiseerd. Maar ten
slotte zit men er mee: de werf kan al die
kinderen ook niet helpen. Nu heeft de Com
missie al overwogen of het niet mogelijk is,
verbinding te zoeken met andere Bureaux,
speciaal het Amsterdamsche.
De heer Van Det antwoord, dat die mo-
gelykheid bestaat in beperkte mate. Het Bu
reau is gemeentelijk en B. en W. zouden te
recht niet gaarne zien, dat men werkte voor
andere gemeenten. Wy vatten dat nu niet
zoo eng op, maar op zoo groote schaal als
ds hssr Zuidsrvlist wsaseht, kak ksrt tesfc