G. VAN TRIET, Spoerstraat 126. renuv- A ^c/jh'öheid In gezonden raededeellng. naar maat f 62>-i Onxe Costuums zijn geheel met paardenhaar bewerkt en voldoen aan de hoogate elaohen. Vraagt onze zeer uitgebreide Stalen-collectie, met scherp concurreerende prijzen. VEREENIGDE STATEN. Leger en vloot Resident Harding heeft laten wetten, dat hij zijn veto zal uitspreken over de leger- en vlootwet indien het Congres en daarop bestaat kans de sterkte van leger en vloot lager stelt dan de regeering het in 's lands belang noodzakelijk acht. De getallen, door de regeering vastgesteld, worden door Har ding beschouwd als een minimum waar be neden men niet gaan kan. De president blijft er bij, dat het leger op zijn minst 140,000 man geregelde troepen en 13,000 officieren moet tellen. Het vloot-personeel dient zóó talrijk te wezen, dat er voldoende krachten zijn om de schepen te bemannen, die aan de Ver. Staten zijn gebleven onder de beper kende bepalingen van de conferentie te Washington. De moeilijkheid voor de regeering is, dat er leden van het Huis van afgevaardigden zijn, die het goede (verkiezings) politiek achten om, in de beperking voor en de be zuiniging op leger en vloot de regeering nog wat te onderbeden. Volgens het oordeel van president Harding speelt men daardoor met de veiligheid des lands. Maar Harding zal het Congres ten deze niet toestaan ook maar een streep verder te gaan dan de regeering veilig en toelaatbaar acht. TWEEDE KAMER. Vergadering van Donderdag 6 April. HARINEBEGROOTING VOOR 1922. VLOOTWET 1922. Aan de orde is Hooïdstuk VI -(Marine) der Staatsbegrooting voor 1922. De interpellatie van den heer Hugenholtz omtrent de veiligheid van het personeel bij het loods- en reddingwezen en het lot van de nagelaten betrekkingen; De motie van orde van den1 heer De Kanter cjs., betreffende regeling van den loods- dienst op de Schelde en de daarbij behooren- de zeegaten. Voorts wordt tegelijkertijd de algemeene beraadslagingen gehouden over het Wets ontwerp tot vaststelling van de sterkte en samenstelling der zeemacht en aanleg van steunpunten en verstrekkingen in Ned.-In- dië (Vlootwet 1922). De Voorzitter stelt voor de interpel- latie-Hugenholtz en de motie-De Kanter te behandelen bij de onderafdeeling van het loodswezen en den spreektijd te bepalen op 1V, uur per lid. De heer Oud (v.-d.) meent, dat de minis ter van Financiën de beraadslaging dient bij te wonen. Deze Minister is van oordeel dat de Vlootwet bezuiniging zal geven, een zienswijze die niet algemeen gedeeld wordt. Spr. dient derhalve een motie in waarin de minister van Financiën, met het oog op de financieele gevolgen van de Vlootwet wordt uitgenoodigd bij de beraadslaging tegen woordig te zijn. Aldus wordt besloten. - De heer Van Ravesteyn (c.-p.) dient nu een motie in waarbij de minister van Kolo niën wordt uitgenoodigd eveneens de be raadslagingen bij te wonen. Aldus wordt besloten. De heer Drion (v.-b.) vangt aan met de vraag te stellen, welke beteekenis het plan dat voor ons ligt voor onze veiligheid heeft. Voor welk doel, voor welke moeilijkheden acht de regeering deze vloot bruikbaar. Spr. herinnert er aan, dat de Minister van Rui- tenlandsche Zaken nog onlangs in de Kamer heeft verklaard, dat men de Deteekenls van de Conferentie van Washington niet mag verkleinen. Doch de regeering gaut de be teekenis dipr Conferentie geheel voorbij, door de Conferentie spr. meent dit te mo gen verklaren is het vooruitzicht voor de naaste toekomst hoopvoller geworden dan het tevoeren was. En nu komt de regeering mot. deze plannen, die tegen'den geest van Washington lndruischen. Dit geldt vooral voor Nederland. Dit wat de moreele betee kenis betreft. En nu de materieele beteeke nis. De vloot, die de regeering zich In 12 jaar denkt te bouwen, zal ons zeker niet te gen een aanval' van Japan-kunnen bescher men. Zij zal ons slechts tegen de bedreiging van een geringe macht kunnen baten. Waarvoor kan deze vloot dan wel dienen? De mogelijkheid bestaat van een oorlog tusschen groote mogendheden, waarbij deze van onze koloniën een steunpunt voor hun vloot zouden kunnen maken. Doch w?rarom zonden zij dit doen? Engeland heeft Singa- pora en Australië, Amerika heeft de Philip- pijnen. Ook is het niet waarschijnlijk, dat een der groote mogendheden zal trachten van onze Koloniën een punt te maken voor een betere handhaving van haar positie in den wereldhandel. Wel scheppen wij juist door deze Vlootwet het gevaar, dat onze Ko loniën een |grootere aantrekkelijkheid ais steunpunt'krijgen. Thans hebben zij die aan trekkelijkheid niet, doch als wij b.v. Tand jong Priok tot een sterke vlootbasis maken, ontstaat dit gevaar juist. Spr. wil echter niet verder ingaan op de technische zijde van het wetsontwerp, aangezien hij meent, dat het in de eprs'e plaats uit finaneiëel oogpunt moet wordpn bezien. Spr. en zijn politieke vrien den willen niet medewerken aan de totstand koming van een wet, die door haar inner- lijken aard leidt tot verhooging van het bud-. get. Dit is het standpunt van den Vrijheids bond ten opzichte van deze wet van minister Van Dijk. Een deel van de kosten dezer wet komen voor rekening van Indië. De Volksraad heeft zich imet het wetsontwerp vereenigd, doch een 'beroep op dit feit is een miskenning van de positie van den Volksraad. Deze is een nd viseer end lichaam zonder verantwoordelijk heid. De geheele verantwoordelijkheid rust op de Kamer, die het budgetrecht heeft. Een derde vraag ia of wij odk de tweede helft \fcm het VlooüpLanin onze financieele beschou wingen moeten 'betrekken. In dit verband wijst spr. erop, Ca t men niet mag uitgaan van de veronderstelling, dat een daling van de materiaalprijzen in de toekomst de uitvoering van het plan gemakkelijker zal maken. Er is dan ook aanleiding om het geheele plan van 12 jaar aan een finanoleele beschouwing te onderwerpen. D« diensttijd van bat materiaal zal gemiddeld twaalf jaar bedragen. Zoodra de laatste annuïteit ls 'betaald van de schepen, die wij in de eerste zes jaar bouwen, zal men dus weder met den aan/bouw van nieuwe sche pen moeten beginnen, wil men de vloot niet zien vervallen. De indiening dezer Vlootwet is een dub bele fout, In de eerste (plaats omdat het niet aangaat de houding aan te mennen of deze Vlootwet nju de oplossing zou zijn van het vraagstuk. De fweede fout is de beteekenis, die deze wet voor onze (marine heeft. De regeering bindt zich «net het eéne been aan een boom vast. Wat de Minister met deize Vlootwet be reikt, is het nemen van een princiipieele be slissing, de aam vaaTding vam een motie. En nu meerit spr., dat juist in dezen tijd, waarin onze financieele omstandigheden zoo ongun stig zijn'; zulk een iprincipieele beslissing niet .«enomen mag worden. Spr. eindigt met te verklaren, dat niet velen fijner geestverwanten aan het wetsontwerp a m stem zullen geven. De heer Van Ravenisteyn (Comm.), aan vankelijk moeilijk verstaanbaar, is van oor deel, dat 'het wetsontwerp een onbruikbare vloot zal leveren, voor welke zienswijze hij zich op het oordeel van deskundigen be roept. De onderzeeërs zijn een onbruikbaar materiaal. Daarbij komt, dat wij hier te doen hebben met het product van een nationale marinecoterie. Deze coterie is het, die de Kruisers wil hebben. Spr. citeert ten deze het oordeel van den heer Van Hengel, die meen de, dat het uit. moet gijn met een navolging van hetgeen anderen doen. De' gepension- neerde admiraal Macleod schreef voorts in de „Nieuwe Rotterdamsche Courant" in -on- gunstigen zin over de bezuiniging, die de vloot zal bieden. Bovendien zullen de slag schepen in de toekomst onbruikbaar worden, ten gevolge van de ontwikkeling van den luchtvaartdienst. Dat is het oordeel van een Britsoh deskundige. En de proeven genomen met oude Duitsche oorlogsschepen wettigen eveneens de conclusie, dat het niet aangaat groote bedragen te besteden voor slagsche pen. Zal het lot onzer kruisers een ander zijn dan dat der slagschepen? Het is niet aan te nemen, al hebben zij een snelheid van 30 mijl per uur. Niettemin draait dit heele vloot- plan om deze kruisers! Spr. behandelt dan het belang van het wètsontwerp voor de handhaving der neutra liteit. Hij acht het ondenkbaar, dat dit vlootje een schending van de neutraliteit zou kunnen voorkomen in den reusaohtigen Archipel. Bovendien vergete men niet, dat in den Russisch-Japansclien. oorlog de neutraliteit niet werd geschonden. De beperking van den vlootbouw, die de conferentie te Was hington bereikt heeft, is, naar de meening der communisten van geen belang. De vlieg techniek ontwikkeld zich" buitengewoon sterk. Sedert 1914 zijn reusachtige verande ringen ingetreden en het laat zich dan ook aanzien, dat ip. 10 jaar het vlootplan weer verouderd zal zijn. Spr. meent, dat de Minister van Koloniën zich tegen het wetsontwerp had behooren te verzetten. In elk geval hoopt hij echter, dat de Kamer het wetsontwerp zal verwerpen. iDe heer Scheiurer (a.-r.) betoogt, dat het geen doen is voor een Minister om de 'belan gen van de departementen Marine en Oorlog beide te behandelen. Spr. wijst op hetgeen in het program van actie van den Vrijheidsbond staat omtrent de weerbaarheid van Indië. Dat is de theorie, de practijk ziet men echter hier In de Kamer. In den Volksraad hadden mannen, die het Indische volk ibeter kennen dan de heer Hu genholtz, zich met de Vlootwet vereeniigd. ■Niemand zal kunnen beweren, dat door de oonferentie de heanel vlekkeloos blauw is ge worden. Er is eenige ontspanning ingetreden in de verhouding tusschen Amerika en Ja pan, (Doch ,er zijn nog verschillende vraag stukken onopgelost gebleven.Spr. zou dan ook van den Minister van Buitenlandsche Zake» willen vernemen of deze van oordeel is, dat de besprekingen te Washington aan leiding kunnen geven om van de Vlootwet af te zien, jlan 'wel dat hij aan de zijde der Indi sche regeering staat. Voor zich zelf is spr. van oordeel, dat het mveruntwoordelijk zal zijn wan Indië de weer baarheid, waarom het vraagt en smeekt, te uithouden. Verwerpt men deze Vlootiyet, dan ;al weer zonder stelsel worden voortgegaan, ian kunnen wij de Vloot even goed liquidee- >n. Het is echter onze plicht indië weertouar e maken. De Voorz'tter deelt mede, dat de Minister an Buitenlaijdsche Zaken heit woord verlangt n geeft het woord, aan dezen Minister. De Minister van Buitenlandsche Zaken, de heer Van Karnebeek, is gaarne bereid zich 'it te spreken over het licht, waarin de Vlootwet na de Conferentie te Washington komt te staan. Het ts bekend, dat door de Ne- derlandsche regeering aan deze Conferentie nositieve waarde wordt toegekend. Onze posi- L*e in het Oosten heeft ongetwijfeld verster- g order" t? door d" toezegging, die wij vn de vier mogendheien m eh'^n ontvm ann. Srr. km ech*er riet inzien waarom de Vlootwet tengevolge van de Conferentie niet "ou behoeven door te garrn. Het Vlootverdrng richt zich niet tegen bewapening voor verde- 'Hgingsdoeleinden. De bewapening, die de Vlootwet biedt, druischi niet in tegen de let ter of den geest van het Vlootverdrag. Spr. kan het streven om de Conferentie te Wash ington te bezigen als wapen tegen de Vloot- <vet, niet toeiuichen en hij vraagt zich af of wij door Indië maritiem aan zijn lot over te laten, niet uitinternationaal oogpunt een sttuatfc. muien schrapen, die op de politieke verhoudingen ha h"t Verre Oosten storend zou kunnen inwerki De heer Drion stelt voor de orde van be raadslaging zoodanig te wijzigen, dat met Ingezonden Mededeeling. Iheid, onrast, v^cl'DrMêRB en overspanni rspannins 'dia ovsrwcJvjen «.br-aik von MUNHARDT" Zenuw- tabletten. den Minister van Buitenlandsche Zaken, die morgen naar Genua vertrekt, eerst van ge dachten kan worden gewisseld. De Voorzitter stelt voor dit voorstel zon der hoofdelijke stemming aan te nemen, doch dringt aan op het betrachten van kortheid. De heer Oud (Vrijz. Dem.) is van oordeel, dat deze oplossing niet de juiste is. De Mi nister kan zijn reis naar Genua natuurlijk niet uitstellen, doch wel kan de behandeling der Vlootwet worden uitgesteld. Daarom stelt spr. voor de beraadslaging over de Vlootwet te schorsen tot na de conferentie te Genua. De heer Nolens (r.-k.) heeft om practische redenen niet die bedenkingen tegen de mo tie-Oud, die hij er anders tegen zou kunnen hebben aangevoerd. Spr. meent, dat de Ma rine-begrooting dan alleen kan worden af gedaan. Hierop wordt de motie-Oud om de behan deling der Vlootwet op tê_ schorten tot na den terugkeer van den Minister van Bui tenlandsche Zaken uit Genua aangenomen met 56 tegen 15 stemmen. Tegen de heeren Bakker (Chr. H.), Beumer (A.R.), Heems kerk (A.R.), Duymaer van Twist (A.R.), Snoeck Henkemans (Chr. H.) De Monté Ver- Loren (A.R.), Weitkamp (Chr. H.), Van Veen (Chr. H.) Scheurer (A. R.), Smeenk (A.R.), Gerretson (Chr. H.), Colijn (A.R.), Schok king (Chr. H.), en Ankerman (Chr. H.). Na deze beslissing wordt verder alleen be raadslaagd over de M a r i n e b e g r oo t i ng. De heer Hugenholtz acht Met eindcijfer van 1922 den climax van een onafgebroken reek» verhoogingen. Spr. becijfert dat in 1922 9,600,000 zal worden besteed voor herstel aan waardelpozen ouden prulboeL Voor her stellingen van „De Zeven Provinciën" alleen wordt 2,000,000 besteed. Dit terwijl de groote propagandist van de Vlootwet, de heer Van Hengel, dit scheepstype een anachro nisme noemde. Het is reeds sedert 1906 ver ouderd. De minister zegt nu wel, dat het schip geheel zeewaardig wordt, doch aan een oorlogsschip zjj:i nog andere eisdhen te stel len. Het moet ook voor defensieve en offen sieve doeleinden kunnen dienen. Spreker herhaalt, dat de begrooting kunstmatig is opgedreven, ten einde de financieele gevol gen van de Vlootwet irr een gunstig licht te stellen. Dit is het heele kunstje, dit is de truc. Vervolgens komt de spreker op tegen het zi. overbodig in stand houden van baantjes, zoomede tegen de weinig welwillende hou ding van cheffe ten opzichte van kleine wen- schen van personeel. Vervolgens staat spreker stil bij het uit blijven van het georganiseerd overleg. De minister wilde aan de organisaties zijn wil opleggen. Doch dat is geen overleg. De or ganisaties hebben harerzijds verschillende concessies gedaan de minister daarentegen is de organisatie niet tegemoet gekomen. Hij wil de oonfessioneele organisaties ook in het overleg betrekken De organisaties zeggen: goed, maar naar evenredigheid van het le dental. Het gaat toch niet aan, de R.K. or ganisatie Ohristoforus met 128 leden op één lijn te stellen met den Bond van Marineper soneel. Het ongeluk, dat met de K IV gebeurd is, geeft spreker ten slotte aanleiding tot de vraag, of dd minister meent, dat een onder zeeboot als deze, die telkens geventileerd moet worden! om het verblijf niet levensge vaarlijk te maken, nog. langer in de sterkte van de Nederlandsche vloot mag worden ge duld. De heer Van der Bilt (r.-k.) heeft met eenige ongerustheid gezien, dat deze begroo ting 7 nflllloen hooger ls, dan de vorige. Hij wil dan ook den minister op het hart binden, do grootst mogelijke spaarzaamheid te betichten. De bezwaren, die do minister heeft tegen het aanstellen van directeurs-ge neraal voor de departementen van marine en van oorlog kunnen door spreker niet worden weggecijferd. iDe heer A. P. Staalman (chr.-dem.) ziet van het woord af. De heer Ter Hall (Vrijheids!).) bepleit op heffing van het torpedo-atol Ier te A mster dam. Dit kan worden overgebracht mmi' Helder. Hij kan zich overigens op verschil lende punten bij den heer Hugenholtz aan sluiten met neme wat betreft hetgeen deze zeide omtrent het schoppen van baantjes. Voor het overige sluit spreker zich aan bij den aanhef Van het betoog van den neer Van der Bilt. Die heeft gespreken als een Vrjj- heidsbonder. Want de Vrijheidsbond wenseM ook een kleine, doch goed geoutileerde vloot. De Minister van Marine ad-interim (de heer Van Dijk) zlegt, dat waar door de op schorting van de behandeling van de Vloot wet aan de discussie ziel en lichaam ontno men zijn, het natuurlijk is, dat de verdere beraadslaging zich langs kleine lijnen heeft bewogen. t. Vvordvergaa°f de M'n'ster 111 Mar ne a. i. zijn re 'e voort. D critiek O' zijn 'beleid is .feitelijk 'bij deze b°grooting uit- sioten daar zij hij de ontwenp-Viootwet 'bus .behoort. Wat het eindcijfer aangaat, dat voor nieuwbouw 15.800.000 op de begrooting is gebracht, (behoeft niet te verwonderen. Men heeft hiér te doen met afbouw van materieel, die «nel mpet geschieden. De 3 millioen voor uitrusting is niet alleen voor de kruisers, maar voor al hpt materieel dat wordt afge bouwd. De u't rusting hou 't verbanden et den afbouw van het schip. Wat voor herstelling van oud materieel wordt aangevraagd, berust op ramingen, op de practijk gegrond. Van de Z-booten is de helft in conservatie of herstel, d" andere helft in gebruik. Het herstel der Zeven Provinciën" heeft 2 millioen gekost. Dit schip was jaren lang in dienst geweest In Ind'ë en eischte een grondig hersteil. Het ging hier niet om de bewapening, maar om de zee waardigheid van het schip. Volgens de heer Hugenholtz was de begrooting met opzet op gedreven om een goed figuur te maken tegen over de becijfering van de Vlootwet. Die ver dachtmaking is niiet slechts onbewezen, maar ook onbewijsbaar, omdat er geen woord van waar is. Spreker legt ze naafit zich neer, d<x^h zou ize buiten de Kamers anders qualificee- ren. Wat geliquideerd kam wonden van de marinewerf te Amsterdam, wordt geliqui deerd. In onderzoek is de oonoentratie van alle roarlne-inTlchtingen, om de exploitatie goedkooper te maken, Wat het personeel betreft, worden leden belangen met de grootste zorg nagegaan. De bezoldiging In Indië zal zoo mogelijk op ge zonde basis gebracht worden/Aansluiting bij die van het burgerpersoneel zal worden ge zocht. Deze izaak is echter nog in voorberei ding. De heer Hugenholtz was ontstemd, dat het rapport van de rechtstoestandcomtrnissie over .het georganiseerd overleg niet is gevolgd. Maar dat advies wjas voor spreker niet te aan vaarden. Volgens den hqer Hugenholtz heeft men bij het georganiseerd overleg gelijkwaardig heid van partijen. Maar het is een instituut, liggende op overheidsterrein. om de over heid in te lichten omtrent al'es wat er leeft onder de mentsohen. Maar de overheid hpeft te beslissen. Als het anders moet zijn, dan wenscht spreker daartoe niet mede te per ken. Het bezwaar tegen de oonfessioneele bonden wordt vastgehaakt aan het aantal leden. Maar de overheid heeft in te nemen het standpunt: ik wensch te weten wat er leeft onder de menschen. Spreker is dan ook niet voornemens om de oonfessioneele bonden uit te sluiten van het georganiseerd overleg of een evenredige vertegenwoordi ging daarbij in te voeren. Wat het geval van de K. IV betreft, is nagegaan bij de K. II, dat het 26 uur duurt eer 'zich uit een ami batterij een explosief mengsel door het schip verspreid. Dit meng sel bevat echter een zuur, dat schadelijk is voor de motoren. Vandaar dat op de K II een andere batterij is geplaatst. Spr.' deelt den heer Snoeck Henkemans mede, dat we thans in Indië maar één groot schip hebben, de „Zeven Provinciën". Het i» de bedoeling de „Zeeland" een oefeningstocht te laten maken naar de West. Is deze teruggekomen, dan moet hij waarschijnlijk door de „Heems- k)?rdk" vervangen worden, diaar hij wel niet langer bruikbaar zal zijn. De „Tromp" wordt half September in dienstgesteld. Het tijd stip van gereedkomen van de „Java" en „Su- matra" is bepaald resp. op 30 Sept. 1923 en October 1923. Den heer Te Hall deelt spr -mede, dat de geestelijken niet aan boord der schepen behoeven te "zijn om de geestelijke vezorging behoorlijk te kunnen verriohten. Daarvoor moeten de kerken dienen. De op leidingen zijn in het algemeen aan den waL En dóér is hun plaats, niet aan boord van de schepen. Bij art. 10 geeft de heer Van de Bilt den minister in overweging, twee bouwkundige opzichters op de werf te Willemsoord vast aan te stellen. De Minister kan geen toezegging doen. Bij art. 25 vraagt de heer Hugenholtz of het noodzakelijk is dat het z.g. Bosch je, de groote tuin aohter de woning van den vice- a:imiraal te Helder wordt beschouwd als particulier eigendom, waarvoor toegangs kaarten worden gegeven, met uitsluiting van dienstboden en honden (gelach). Om de 14 dagen, wordt het muziekkorps gedwongen daar zijn Zondagsrust op te offeren. Waar om kan voorts geen toegang worden verleend aan alle militairen met hun gezinnen? De heer Ter Hall zegt 3 jaar geleden de zelfde zaak bij minister Naudin ten Cate ter sprake te hebben gebracht. Er is nog geen publiek, als deze concerten plaats hebben. Bij zulk een conoert was alleen de waohter vanden tuin, spreker, twee officieren, pen dame niet een kinderwagen en een geit (ge- laoh). En daarvoor moest het stafmuziek korps spelen. De ooncerten zijn eohter niet op Rijkskosten; de officieren oontribueeren voor deze c^icerten; het zijn particuliere concerten. De Minister zal de zaak onderzoeken. Bij art. 29 zegt de heer Van de Bilt dat het vervoer van en naar het vliegkamp de Mok geschiedt met een bootje dat niet ge noeg zeewaardig is voor veel passagiers. Spir. vraagt den minister die cotmnnunicatLe beter te regelen. Voorts vraagt hij een lees- en schrijfzaal op de cantlne te de Mok. Bij de onderafdeeling personeel der zee macht zegt de heer Van <fe Bilt dat het ver minderen vande belangstelling bij ons volk voor de marine zijn oorzaak vindt in de on rust betreffende de waarde daarvan. De sa larissen zijn eohter voldoende, zij kunnen een vergelijking doorstaan met de burger maatschappij. Aan de verstandelijke ontwik keling van het personeel wordt de noodlge >rx i' 'Steed. Volkomen kon spr. aolh vereenligen met hetgeen de minister zeide over het georgani seerd overleg. Ook aan den bond St. Onris- tophorus dient daarbij een plaats ingeruimd. Spreker ls den minister dankbaar voor wat hij deed voor de geestelijke vezorging van. liet personeel. Tegenover de katholieken on-* der net personeel bestaat bij het niet geloo- vig personeel een tor niet die verdraagzaamh eid. wiiarop de hond van minder marineper soneel voor zichzelf aanspraak maakt. Spreker wijst er verder op dat in de con- duite-staten meermalen lichtvaardige on gunstige beoordeelingen voorkomen. Kun nen de mindere schepelingen niet periodiek van hun conduitestaten worden in kennis gesteld? Dit zou tot zelfherziening kunnen leiden. Kunnen voorts de radio-marconisten niet worden aangenomen in den rang van \aandrig? Verder vraagt spr. nog een bouw- subsidie voor een eventueel te bouwen R.K. militair tehuis te Helder. De Minister antwoordt dat al het Aoge- iijke wordt gedaan tot bevordering van de geestelijke verzorging, opdat de jongelui de zelfde richting blijven gaan die hun ouders hun hebben gewezen en de geest op de vloot langzamerhand wordt omgebogen in de rich ting van volkomen gelijkwaardigheid van ieders overtuiging en volkomen verdraag zaamheid. Het gaat niet aan, dat schepelingen on kundig worden gehouden van ongunstigste aanteekeningen op hun conduitestaten. Wat het bouwsubsidie betreft voor een katholiek •militair tehuis te Helder, men wende zich tot het departement als men bouwplannen heeft. Dan kan een subsidie worden overwogen. De heer Ter Hall acht het transport van de stafmuziek van Vlibsingen naar Helder met Z-booten niet de juiste wijze van over brenging. De onderofficieren en mindere muzikanten vah de kapel dienen een plaa's te hebben in de muziekcommissie, bestaande uit officieren te Helder en den directeur der kapel. Spreker bepleit overigens dienstrei zen v«n den kapel naar andere plaatsem De heer Van de Bilt behandelt de dim^T kleeding van de mariniers te Rotterdam U De Minister heeft er bezwaar tegen een paar leden van het muziekkorps toegeven ïn~de muzlekcommVs8re "t!!Sf Bij de afd. kosten van geneeskundig* f- pleging aam den wal wijst de heer Van de tm* 2) de toeneming van het aantal veneri^iM Meten onder hef marinepersoneel. Nfl8'r^ ziekten onder hef marinepersoneel. NaasTT repressieve maatregelen dient aan de vtpL tieve maatregelen de grootste zorg u besteed, net Kwaau ma* «m ».«raen gpS8r>„ tlonneerd door voorbehoedmiddelen. gDr'/1<; zou stilstand in promotie wensch9n gedu««er de de ziekte. Kunnen de patiënten ook m l vrij zijn In de artsenkeuze? Kan voor den tleve maatregelen de grootste zorg Vorv> besteed. Hef kwaad mag nlM worden >Q. tn ,1.^1 -J-- --- oor neesheer van den buitendienst te Wi]u5^" oord niet een kleine auto worden af schaft? De Minister acht de toeneming der\er rische ziekten onder het personeel ook j^- kelijk. Men is ermog niet in geslaagd opT juieto wijze in -te grijpen. Door stilsta^? promotie zou geheimhouding in de hand"w,w den gewerkt. Preventieve, zedelijke middeU worden reeds toegepast, als twsprf met 'de geestelijke verzorgers. Een auto voör den. betrokken geneesheer zou geiden tof een niet gemotiveerde uitzetting vam kosten.^* De heer Schaper zegt, dat de laatste jaren de geslachtsziekten bij tde marine zeer toegenomen. Spreker waarschuwt tegen stand van promotie en tegen 's ministers trouwen itn de preventieve werking van zede. lijke middelen. Toen deze voorbehoedmiddelen werden toe. gepast, verminderde hef kwaad. Maar deze ziiin afgeschaft, onder irrvloed der rechter zijde. En de geslachtsziekten woekeren thani:; voort. De Minister heeft met genoegen gehoord, dat de heer Schaper sprak vam "een groot kwaad. De beteekenis daarvan zal bij hem wel een andere zijn. Maar het is een zedelijk en een maatschappelijk kwaad. De overheid moet het op alle wijzen bestrijden, doch mag door het verschaffen van prophylactica het kwaad niet sancfionneeren. Zie verder 2e blad. STORT. Voetbal ult: Wit (doel); Schol l uDkool. Wal eg Duinker (midden); Kcsur»n, Maas. raylor. Bak (voor). Scl 1 UreoktM i« heer Jb, Huil». Aanvang half drie. Aanvankelijk had bovengenoemd prutost 3 April behandeld geworden, maar .ar Q:C.C. IIH.R.C, II. HjlderlAdelborsten I. /S Dienstregeling E.S.O.N.A. an Helder alle werkdagen, behalve H'"*' tg, s morgens 7.46 «n bovendien Maand»® mor dag, 's morgens 'e avonds 10.30. an Amsterdam alle werkdagen gens 9.30. N -V. Texels Eigen Stoom boot-Onderneming' Zomerdienst ingaande 16 Maart 1922. Op werkdagen: vertrek van Texel 6 v "Jj 11 v.m., 2.46 nrni., 5.15 n.m. Vertrek He»* 9.16 v.m., 12.16 n.m., 4 n.m., 6.35 njn. Op Zon- en Feestdagen: vertrek 6 6.16 n.m. Vertrek Helder 8.46 v.m., 6.86 n-R'- Ingaande 1 Juni 12,—, Ingaande 1 Juni 6.20. Colbert-Costiui Spr. vreest, dat dé resultaten van de Con ferentie er niet door gediend zouden zijn, in dien wij.twijfel wekten omtrent onzen wil om anze positie in Indië te handhaven. Daardoor zouden wij situaties bevorderen, di" mogelii- kerwijs niet met onze waardigheid in over eenstemming zouden zijn te brengen. Fen en ander kan snr. tot geen andere conclusie voe ren dan dat Washington niet kan worden aan- geixrerd tegen deze Vlootwet. 1 geven p ruil .en KcJtt-e. en doen gei&öfldneid opl KoKeP73 q bil apofotr, drogisten f fabs. A.fiuCHAacrr zZisr. l t»i /la mnvi nL" t i ----»»«# Zondax 9 April. Het wedstrijdprogramma van den N. V. B. Ie klasse. Amsterdam: Blauw Wit H.IV. (deze match wordt hedenmiddag om 3 uur speeld). Amsterdam: AjavV.O.C.: S; irt*»- 11.BA. Haarlem: R.C.H.—D.F.C. Utrecht: U.V.V.- V.V.A. Den Haag: H.V.V.—Blauw Wit, Botter dam: FeijenoordHaarlem. Overgangsklasse Amsterdam: A.F.C.—Snr- ta. LJrouidcnStormvogelsA.D.O. 'barsum-. 't Gooi—S.V.V. Den Haag: Quiok—'Z.F.C. SrMe- dam: H.D.VA.V.U.C. Rotterdam: Kxeetak*— D.E.C. 2e klasse A. Haarleim: H.F.C Alomarl» Victrfx. Amsterdam: HortusPurmersteiin. Zat*/ dan»: Z.V.V.EJD.O. Hoorn: Hollaadia—W.F.C. 3e klasse A. ZandvoortD.WA. (Deze wed strijd zal wél de beslissing brengen voor het kam pioenschap; beide clubs hebben evenveel verlies- punten. De le ontmoeting werd door D.W.S met 32 gewonnen, niettemin geven wij de thuisclub de beste kans). Haarlem: H.S.V.—D.W.V. .Am sterdam: Steeds Voorwaarts—iBloemend&al; Wil- helmina VooruitAmetel. 3e klasse B. Wormerveer: QA.CSwifiJ Koog aan de Zaan: K.F.C.—Zaanland ia. mst/r- 1 dam: T.O.G.—West-Frisia; E.D.W.—SJD.W. T. Het wedstrijdprogramma van den N.-H. V. B. le klasse B. Bolweg: Heidér 2Alomaria Vlo- trix 2. aanvang 2.30 uur. scheidsrechter Jb. Buija Alkmaar: Alkmaar—CJ3.V. 2e klasse B. i Zaandam: Q.C.C. 2H.R.C. 2, aanvang 10 uur, scheidsrechter v. t Veer. 'Een 1—0 zege is voor de Racers voldoende om hot kampioenschap te behalen). 3e klasse C. TexelTexel 1Batavier 1, aan vang 2 uur, scheidsrechter Kort. Ankerpark: Ze»- macht 2—H.R.C. 8, aanvang 2 Uur, scheidsrecht* Gode. Tuindorp: Batavier 2HJt.C. 4. nanvaog 10 uur, scheidsrechter Dol. 4e klasse D. Schagen: Schagen 1—Zoemack 3, aanvang 2 uur, scheidsrechter Prins. St: -eg: Geel Wit 3Helder 4, aanvang 12 uur, scheuH rechter Duinker. Tuindorp: H1R.C. 5—8.Y j. aanvang 2 uur, scheidsrechter van Baaren. Tui» dorpBatavier 3 - Batavier 4, aanvang 12 uur, scheidsrechter Van *t Hof. Helder-nieuws. Helder IIAlcmaria Vlctrix ÏL De reserves van Helder ontvangen Zondag dito van Alcmaria. Hoowel Helder II gedoe ls om degradmit-wedetrijdep te apv!«n. k' ""«a we toch dat ze zich geen gewillig slacht' 'fer van de Aumaria-roserver tullen toonen. We vee- wachten dan ook. dat ze met hutzolfde vuur aul- len spelen als tegen de do uitslag niet bovri-owl nendon wadstriid. Helder en De Jimg uit. Eerstgenoemde ■te Isgepaseoord. Hot el" Proteat Heldor—Steeds Voorwaar* I^hter niet aanwezig kan alju, la let verdaagd tot 22 April. H.R.C.-nieuws. ha4.4ea w® verwacht dat! genoemde wedstrijd op hot H R.C t ri»*1 SSeiLa?u W(>rden. Daar Q.C.C. torn-j^, had het bestuur van do H.R C. ann ie .°,I zo*'-11-yen waren oiA halen. Daar Q.C.C. II één van de zwakste '8 i deze afdeeling zijn we hiervoor niet hdOWj] Als er met 1 0 gewonen wordt is het karnP1'^ schap binnen. Zorgt er voor, dat er geen punten gemaakt worden. Het elftal komt vollef »u !-r woidt om 10 uur ge.-peeld, dus om 6 gJ^nmW2a*Jom.,kwart »ver tweeën zei f.e!' „f wu6n ^fnd aanbinden tegen de Adclt)'^ Op Wit na komt Helder volledig uit. ®eAt ons verzekerde beschikken de Adelborsten een stevige ploeg. Dus dat belooft wat. prijzen. Terrein Bolweg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2