MEACULPA UITVERKOCHT, Ingezonden mededeeling. Examenvrees, slapeloosheid, overspanning, onrust, gejaagdheid worden verdreven door Freco's Zenuwtabletten die in hooge mate kalmeerend werken. Per koker 80 ot., verkrijgbaar bU eiken drogiit, Voor engro» by i A. TEN KLOOSTER, Kelzeritraat 93, Helder, keuze groenten, aardappelen etc. toevoegen. De bouillonblokjes zijn gedurende den oor log in imiscrediet geraakt-. Daar in Zwitser land uitvoerverbod van levensmiddelen be stond tijdens den oorlog, stond de export stil, en tal van andere (fabrieken -vervaardigden nu bouillonblokjes, die onder dien naam van Maggi im den handel kwamen, doch met de fabriek niets te maken hadden. Zooals alge meen bekend, is de voedingswaarde van bouil lon gering, en het gebruik (bedoelt alleen Eet lust op te wekken enz. Tenslotte Maggi's aroma: eveneens ter ver betering van de spijsvertering. Br zijn in dit opzicht interessante proeven mede genomen; ook ten opzichte van het oveTvl-oedig gebruik, dat in geen enkel opzicht het organisme schaadt. De grondstoffen zijn van do allerbeste kwaliteit, en in de fabriek heerscht een nauw gezette zindelijkheid. In een tweetal films werd nu van de fabriek een en ander vertoond Allereerst zagen we het zeer grootsch opgezetteüandbouwbedrijf, waar de nieuwste machines werden toegepast; we kregen een -kijkje op den uitgebreiden veestapel met het prachtige vee. Afgezien van de reclame voor de firma, die met deze fiimvertooning allereerst bedoeld was, ver diende zij alleen al wegens het zeer interes sante kijkje, dat men op dit Zwitsersche land>- bouwbedrijf en gros kreeg, grootere belang stelling dan op dezen Vrijdagmiddag het ge val was. De tweede filim toonde on® het bedrijf in engeren zin: de productie der verschillende tabletten. Een ontzaglijk fabriekencomplex, 1 Kilometer lang, waar, met uitzondering van het schoonmaken der groenten, alle bewer kingen machinaal geschieden, zoodat geen hand de voedingsproducten aanraakt. In weerwil van al deze machines, werken nog 1000 personen, in deze enorme fabriek. Des avonds werd de demonstratie herhaald. Liefdadigheidsvoorstelling. De netto-opbrengst van de liefdadigheids voorstelling van de Heldersche Tooneelver- eeniging „T-A.VjE.N.U." op Donderdag 23 Maart ten (behoeve van de Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose alhier, heeft be dragen 414.58. Een schitterend resultaat! De Hypnotiseur Barry. NaTiet groote succes der beide zeer inte ressante experimenten-avonden door dén hypnotiseur Evans Barry hier gegeven, heeft de Casino-directie, door vel'en daartoe aange zocht, van den heer Barry de to<*egging (kunnen verkrijgen, om vóór zijn vertrek naar het buitenland- nog een enkele en tevens laat ste séance hier te geven en wel op Vrijdag 14 April. Vergaderingen, Vermakelijkheden, enz. Zaterdag 8 April: Uitvoering Onderoff.-vereen. „Vaderland en Oranje". Casino, 8 uur. Feestavond Friesche Vereeniging „Gysbert Japikx". Bovenzaal Mil. Tehuis, Spoorstr., 8 uur: Maandag 10 April: Tooneelvoorstelling Heijemianis. „Het zeven de Gebod". Casino, 8 uur. Zondag 9 April: Dansclub „Tavenu". Casino, 4.30 uur. Dansclub „T.O.P." Casino, 7 uur. Bal „Casino", 9 uur. Dinsdag 11 April: Openbare Vergadering Bond v. Christ. Ma rinepersoneel. Spr. Mr. H. Bijleveüd. Ca sino, 8 uur. Woensdag 12 April: Kindeibiosooapvoorsteiling „Ttivoli", 2 uur. Donderdag 18 April: Uitvoering H. B. S. Vereenigiinig. Casino, 8 uur. Vrijdag 21 April: Padvinders 11-jarig bestaan. Casino, 8 uur. De volgende data zijn door die betrokken vereenigingen opgegeven aan Mevr. Teune: 20 Sternheim, declamator, Casino. 27 J. E. W. Duys, in Casino. 1 MeiFeestvergadering S.D.A.P., Ca sino. Ingekomen bij Mevr. de BoerJongkees voor Logtenberg: door bemiddeling van den hoer Heiboer, van Mej. B. v. Sch.—V. 2; J. L. 1; K. G. 0.50; door 'bemiddeling van Mej. Konijn, van den hoer T. 5; door be middeling van dr. Schürmann van G. R. te N. 1; N. N. 1; Adv. Bede om. hulp Han delsblad 10. TWEEDE KAMER. Vervolg le blad. Bij de afdeeling Loodswezen komt aan de orde de interpellatie-Hugenholtz omtrent de veiligheid van het personeel bij het loods en reddingswezen en het lot van de nage laten betrekkingen, en de motie-De Kanter c.s. betreffende de regeling van den loods- dienst op de Schelde en-de daarbij behoo- rende zeegaten. De heer Schapen verzoekt dringend, deze belangrijke zaken nu niet af te doen in deze avondvergadering en de vergadering te schor sen tot morgen 11 uur. De Voorzitter1 zou daaraan gaarne vol doen, doch acht dit niet mogelijk. De heer Hugenholt» wijst op de ramp van de Eems II te Delfzijl. Het is nu de vraag of de andere loodsschoeners, met name de Eems III wel zeewaardig zijn. Spr. betwist dit. Met een mes heeft spr. groote stukken gehaald uit den zijwand van een reserve schoener, die volkomen zeewaardig is ver klaard! Dat hout was rot. De inspecteur Ei bergen verklaart de schoeners echter zee waardig, o.a. schoener no. 3, welke volgens het personeel onzeewaardig is. De verschil lende predikanten te Delfzijl hebben ten slotte den inspecteur ertoe gebracht dit schip te doen onderzoeken. Toen is het schip, dat gezonden was ter vervanging vap de Eems n, afgekeurd! Had het personeel zich er niet tegen verzet met dit schip te gaan varen, dan was dat niet gebeurd. Spr. vraagt of de minister bereid is alle houten loodsschoeners aan een onpartijdig onderzoek te doen onderwerpen. Voorts dient Hellevoetsluis te worden op geheven als loodsstatlon, ter bezuiniging en In het belang van de veiligheid van het per soneel. Er zijn daar twee loodsschoeners, die per Jbrt twaalf schepen beleodsen. Daarvoor hebben wjj een ontvangst van f 672 en een uitgaaf aan salarissen en onderhoud van 180.000. (De Minister van Landbouw, N. en H., de heer Van IJsselsteyn, verschijnt ter verga dering.) De heer Hugenholtz vraagt verder den Minister om indien hij meent dat de zeil- loodsvaartuigen ter plaatse noodig zijn, de ze dan te plaatsen te Hoek van Holland om van daar het Goereesche Gat te beloodsen. Spr. acht het echter het ideaal, al deze zeil schepen te doen vervangen door stoomloods- booten. Deze kunnen ook vlugger uit de kust komen bij opkomend stormweer. Men zou op het voorbeeld van België stoomtraw lers kunnen koopen en voor loodsbooten in richten. In afwachting van die vervanging zou men de stalen zeilschepen kunnen voor zien van motoren. Het is thans ook den schippers verboden, bij opkomend storm weer binnen te vallen. Dit verbod kan aan leiding worden, dat zij er het leven bij in schieten. Dit vormt ze in een onhoudbaren toestand. Verschillende redenen voor dit ver bod worden opgegeven, welke spr. achter eenvolgens nagaat en onvoldoende acht om dit verbod te motiveeren. Spr. vraagt of de Minister berei-d is den schip per van een zeilloodsvaartuig te vergunnen bij op komend stormweer binnen te vallen onder persoon lijke verantwoording. De Voorzitter kan den heer Hugenholtz de aan gename tijding brengen, dat in het Voorloopig Verslag over wetsontwerp 377 behandeld wordt de vraag, of het personeel bij hetloodswezen onder Landbouw kan worden gebracht. Hij kan zich dus op dit punt bekorten. De heer Hugenholtz vraagt dan tenslotte, de na gelaten betrekkingen van den omgekomen matroos Klaas Mulder te doèn deelen in de voordeelen van pensioen. Spr. komt dan tenslotte tot de vragen, welke hij den Minister van Landibouw wenscht te stellen, be treffende de scheepsramp welke aanleiding was tot het vergaan van de Eems II. De Schepenwet zou hier verbetering kunnen brengen. Als een schip zich binnen ons kustgebied ip nood bevindt, dan kan den schipper worden opgelegd het aanvaarden van hulp op kosten der neederij, ter voorkoming van een scheepsramp. Spr. heeft daartoe den Minister van Landbouw gevraagd om een aanvulling van dc Schepenwet en stappen te doen om deze verplich ting internationaal te doen opleggen. Tenslotte stelt spr. een vraag omtrent dien steun aan nagelaten betrekkingen. De uitkeeringen krachtens de Zeeongevallen-wet zijn beslist niet voldoende'het het bedelen voor nagelaten betrek gen stuit spr. tegen de borst. De nagelaten betrek kingen moetèn kunnen voortleven in dezelfde om standigheden. Volgens den secretaris der Z.-HoU. landsche Redding Mij. is daarvoor nog noodig on geveer f 140.000, daar voor deze zes gezinnen J 60.000 bijeen is en f200.000 noodig is. Spr. vraagt, of de Minister bereid is te bevorderen, dat aan de nagelaten betrekkingen van hen, die hun leven heb ben gewaagd, zoodanige steun wordt verleend, dat zij in dezelfde omstandigheden kunnen voortleven De heer Van de Bilt acht den bouwkundig op zichter iste klasse bij het loodswezen onnoodig. Diens taak kan evengoed worden verricht door den opzichter bij de Marine-werf. Bij stormweer plegen de schippers overleg met de loodsen over het bin- nenloopen. De beslissing en de verantwoordelijk heid blijven bij den schipper. De loodsen moeten 2de klasse kunnen reizen, zooals in den mobilisatie tijd. Waarom worden afgekeurde loodsen niet benoemd tot commissaris of adjunct-commissaris bij het loodswezen, of wordt hun geen andere betrekking gegeven? Het loodswezen is nog te veel op militai re leest geschoeid, met veel inspectie en toezicht, wat ruim twee ton kost. De heer Van de Laar wijst op het gerucht, dat vele loodsen zullen worden ontslagen, hetgeen bij de betrokkenen ernstige ontsteltenis verwekt. Kan de Minister verzekeren, dat geen loodsen op mid delbaren leeftijd zullen worden ontslagen? De Minister van Marine a.i. acht de beantwoor ding dezer interpellatie geen aangename taak. In de interpellatie schuilt een groote mate van overdrij ving. Spr. weet dat, wanneer hij dit aantoont, men zal zeggen, dat dit weer iets is van het Departement van Marine en dat de actie daardoor zal worden aangemoedigd. Maar spr. wenscht de waarheid te dienen. Het vergaan van den houten loodsschoener „Eems II" heeft allen diep getrotfen, de afdeeling Loodswezen in het Departement van Marine niet het minst. Spr. heeft terstond een onderzoek naar het gebeurde aan een deputatie uit de burgerij toegezegd. Het is opgedragen aan den hoofd-in- •jenieur en den ingenieur der Marine. Alle-loods- schepen te Delfzijl dienden onderzocht te worden, alsmede de zeewaardigheid van den schoener 10 (door de werf te Willemsoord, die berichtte, dat de schoener in goeden staat verkeerde). Onder groote belangstelling is het onderzoek der schepen te Delfzijl geschied. Omtrent de „Eemr II" was het resutaat: geheel geschikt voor den dienst na herstelling; de loodsschoener had lichte averij en zou na herstel volkomen geschikt zijn voor den dienst, de stalen schoener had niets geleden, het wrakhout vertoonde geen gebreken. De zoogenaamde rotte plekken bleken in volko men goeden toestand te verkeeren. Een rotte plek op den reserveschoener was ontstaan door het slaan' van het schip tegen den wal en had met de zeewaardigheid niets te maken. Het materiaal, door -den heer Hugenholtz medegebracht, mist dus elke bewijskracht. Ook' de loodskotter en de reserveschoener zijn dus door ingenieurs onderzoaht. Het rapport luidde omtrent de laatste alweder: geschikt, zelfs zonder herstelling. Wat het andere schip aanging, dit was, volgens den hoofdingenieur en den direc teur van scheepsbouw, niet geheel zeewaardig. Spr. heeft toen een bezoek aan Delfzijl gebracht, waarbij ook de heer Zijlstra tegenwoordig was. Spr. heeft toen aan het personeel -medegedeeld, dat in plaats van de 13 een ander geschikt stalen Schip zal worden gezonden en diat het houten materiaal geheel zou worden hersteldvHet maakte een eigenaardigen indruk, dat een schoener van de Rijkswerf te Delfzijl werd afgekeurd, terwijl de Rijkswerf het schip geschikt had verklaard. Sw> heflft dit punt laten onderzoeken. Het bleek, daR de hoofdingenieur te Willemsoord als nog het schip zeewaardig achtte voor alle dien sten en dat de gebreken het niet onzeewaardig maakten. Spr. heeft toen den directeur van scheepsbouw met de twee ingenieurs naar de werf gezonden. De directeur rapporteerde niet te kunnen na-gaan of er verborgen gebreken waren, tenzij daaruit nog meer werd weggebroken. Spr. heeft dit toen laten dóen. Tenslotte was de con clusie, dat het schip, toen het in Delfzijl was ge bracht, inderdaad voor alle diensten geschikt was te achten. Het rapport te Delfzijl was dus inge geven door groote voorzichtigheid. Uit zichtbare gebreken had men tot onzichtbare geconcludeerd.' Maar die gebreken bleken plaatselijk. Het onder zoek der sohepen geschiedt ook geregeld. Dat wa< ook geschied met de „Eems II" en de „Eems I Spreker wijst dus af, dat het vergaan van de „Eems II" het gevolg is van der. slechten toestand der loodssohepen en van dit schip in het bijzon der. Integendeel. De weduwe van den schipper verklaarde zelfs: Mijn man heeft altijd gezegd, „het is een oud schip, maar het is een goed schip". De heer Hugenholtz: „Oude-wijvenpraat Ingezonden mededeeling. Heden en de volgende avonden zullen onze bezoekers zich baas ten voor dit bordje, hetwelk voor de WITTE BIOSCOOP hangt. is een film, waardoor een ieder een traan wegpinkt. De Voorzitter roept den heer Hugenholtz tot de orde. De Minister zegt, dat gebleken is, dat het laatst in 1894 een loodskotter is vergaan en dat op een vloot van 50 zeegaande schepen. In denzelfden storm, waarin de „Eems II" is vengaan, strandden aan onze kust 12 schepen, (waaronder 9 stoom- of motorschepen. Er valt dus niet aan te denken, dat dit schip in onzeewaardi-gen toestand naar zee is gezonden. Een stoomsahip kan ook wel spoedi ger onklaar raken dan een zeilschip. De loods- schipper -moet weten te kiezen het tij en den wind. Maar men moet aannemen, dat hij zijn taak ver staat. Ook in het buitenland wordt nog de zeil- loodsdienst gehandhaafd. De eerste vraag van den interpellant impliceert een partijdig onderzoek van de schepen. Dat kan spr. niet aanvaarden. De scheepsingenieurs bij de Marine staan daarvoor te hoog aangeschreven. De Marine stelt bij den bouw juist de hoogste eischen. Spr. verklaart zich dus niet bereid aan dit verzoek te voldoen. Het onderzoek is ingesteld door hoogst bevoegden. Op de tweede vraag, betreffende vervanging van houten door stalen schepen, antwoordt spr., dat geen houten vaartuigen -meer worden aange bouwd. Het aanbrengen van motoren aan zeilloodsvaar- tuigen is in studie. Het binnenvallen bij opkomend stormweer kan niet worden toegestaan aan schip pers van zeilloodsvaartuigen. Dit zou in veel ge vallen het gevaar voor stranden juist vergrooten. Bovendien eischt het belang van het aanwezig zijn van loodsen, dat de sohepen op zee blijven. Wat den verongelukten matroos betrof, wiens betrekkingen de heer Hugenholtz wilde doen dee len in de bepalingen der Burgerlijke Pensioenwet, kan spr. mededeelen, dat aan de weduwe van K. Mulder 773 pensioen is toegekend. Dit .zal nu gebracht worden op 1232, als de nieuwe pensioenwet in werking treedt. Nadat de Minister nog uitvoerig had gesproken over de motie-De Kanter betreffende den loods- dienst in de Wielingen en daarmede in verband staanden aanbouw van stooimloodsvaartuigdn, ver klaarde hij tenslotte, dat er geen sprake is van ontslag op groote schaal van het loodspersoneel. Bij art. 96 wenscht de heer Van de Bilt, dat bij het examen voor loods «uiige kennis van het En- gelsch worde geëisaht. De Minister beeft daartegen geen bezwaar, wan neer dit Engelsch niet op 's Rijkskosten behoeft te worden geleerd. Te 2 uur 10 wordt de Begrooting zonder hoof delijke stemming aangenomen en de vergadering verdaagd tot Vrijdag 11 uur. In de vergadering van Vrijdag werd de be grooting van Posterijen en Telegrafie aangeno men. De motie-De Kanter aangaande den loods- dienst in de Wielingen werd z. h. s. aangenomen. De Kamer ging daarna voor 14 dagen op reces. BINNENLAND. DE CONFERENTIE TE GENUA. De Nederlandsche delegatie naar Genua zal vergezeld worden door de volgende adviseurs: mr. G. Vissering, president van de Neder landsche Bank; H. Polak, lid van de EeTStf Kamer; prol. mr. A. A. H. Struyoken, lid- van den Raad van State, mr. A. van de Sande Bakb/uyzen, consul-generaal in algeimeenen dienst; C. E. iter Meulen, lid van de lirma Hope Co.; F. H. Feutenier van Vlissingen. lid van den raad van bijstand voor economi sche aangelegenheden aan het departement van buitenlandsche zaken; terwijl de minister van landibouw nog in het bijzonder vertegen woordigd zal worden door den" heer F. K. J. Heringa, administrateur, hoofd van de afdee ling handel aan'het departement van land bouw, nijverheid' en handel. De Tijd verneemt, dat de heer P. Serra- rens, van het Katholiek Vakbureau en secre taris der Christelijke Internationale, niet on waarschijnlijk alsnog zal worden toegevoegd aan de delegatie naar Genua. De Nederlandsche delegatie voor de con ferentie van Genua vertrok gistermorgen uit den Haag. Aan het station der residentie werd haar uitgeleide gedaan door eenige di plomaten en ambtenaren der departemen ten. Lichting 1922. Bij K.B. van 24 Maart 1922 is bepaald dat van de 26.600 ter inlijving bestemde dienst plichtigen van de lichting 1922 21.600 man tot gewoon dienstplichtige en de overige tot buitengewoon dienstplichtige bestemd wor den. Van die 21.500 man zijn 750 bestemd voor de zeemacht. Een nieuwe katholieke party. Gisteren is te Utrecht vanwege het comi té-van Cranenburgh in de R.K. Staatspartij eene vergadering gehouden. De vergadering was het uitvloeisel van een dagbladartikel van dezen heer, „de richting in de politiek", waarin uiteengezet werd, de noodzakelijk heid eener andere dan de van regeerings- wege gevormde politiek. De daaruit ontsta ne actie is bedoeld als rem voor de tegen woordige stroomingen in meer socialistische richting en bedoeld om een samengaan, na de verkiezingen, met de socialisten te voor komen. De sociale politiek onzer regeering. zoo zeide de inleider in zijn openingsrede, doodt werklust en energie, bevordert werke loosheid en ongebondenheid, en op deze ma nier snelt ons land zijn ondergang tegemoet. De belastingen worden ondragelijk en zelfs beschouwt men in de naaste toekomst staats bankroet onvermijdelijk als niet radicaal van oolitieke richting wordt veranderd. De in vloed van mgr. dr. Nolens duwt de R.K. staatspartij meer en meer in den rooden hoek, aldus de inleider. Plaatsgebrek is oorzaak, dat wij niets om trent deze bijeenkomst kunnen vermelden. Fen zeer groot aantal sprekers voerde het woord, en te half vijf kon eerst tot stemming worden overgegaan, over de vraag of met eigen candidaten zal worden uitgekomen. Er worden uitgebracht 261 stemmen, waar van 160 voor, 87 tegen en 14 blanco. Er is dus besloten met eigen lijsten uit te komen. De voorzitter zegt dat nu nog moet wor den gestemd over de opriohtlng van een kie zersorganisatie die genoemd zal worden: „Nieuwe katholieke partij". Dit wordt aangenomen. Het comité wordt in zijn functie beves tigd, en krijgt machtiging zich leden te as- sumeeren uit de kieskringen; benevens tot het vaststellen van de candidatenlfjsten en van een program. Voorts zal men zich des- gewenscht nog in verbinding stellen met den Algemeenen Bond. Nieuwe stroomingen rechts. Ook onder de anti-revolutionaire en Chr.- Historische partijen te Utrecht bestaat een strooming, welker leden wèl de Anti-Revo lutionaire en Christelijk-Historisohe begin selen in de politiek willen hoog houden, doch die van oordeel zijn, dat de huidige sociaal- eoonomische politiek alleen gericht is,op de belangen der arbeiders, zoodat de billijkste wensohen van alle andere standen worden genegeerd. Degenen, die deze strooming tot uiting willen brenigen, hebben een vergadering uit geschreven tegen Dinsdag a.s. in „Irene" te Utrecht, om daar middelen te beramen, welke er op gericht zijn, hieraan paal en perk te stellen. (Mëb.) Invoerverboden. Bij de Tweede Kamer is ingekomen een voorstel van wet van de heeren Flesfcens, Hermans, Stiulemeier, Van Ryzewjjik, Win- termans, Poels en Romans, houdende het in stellen van invoerverboden. Naar wjj verne men, is het de bedoeling der voorstellers, met het oog op de zeer groote malaise in handel •en industrie, in ons landi, de regeering tijde lijk te machtigen, in het voorstel is de ter mijn bepaald op één jaar tot het instellen van een invoerverbod voor die artikelen, ua^rvoor dat de regeering wenschedijk voor komt. Ook de voorstellers zjjn van meening, dat deze noodmaatregel niet dan met de grootste omzichtigheid moet worden toege past. Hoewel de voorstellers geen voorstan ders zijn van het stelsel van (protectie, moeten rij erkennen, dat in het ingediende voorstel wel eenigszins, zij het in geringe mate, be scherming is gelegen, doch <zij meenen tevens te moeten verklaren, dat zij dit niet dan door de uiterste noodzakelijkheid gedwongen aan vaarden. Voorts verneemt het „HbL", dat. de voor stellers tot de indiening van dit voorstel zjjn. overgegaan, omdat ibij de laatste (besprekingen de Minister van Landbouw heeft nleegedeeld, dat de regeering te dezer zake thans machte loos staat. Tenslotte meenten de voorstellers, dat aanneming van dit voorstel de (positie der regeering aanmerkelijk kan versterken op conferenties als thans te Genua worden ge houden, terwijl mede reeds de indiening van dit voorstel van invloed kan rijn op de hou ding van regeeringen van andere landen, zoodat deze de wenscheüjkheid zullen inzien, harerzijds (pogingen in het werk te stellen om den invoer van artikelen in ons land eenigszins ttf verminderen. Aanwijzing van het Loodswezen enz. als staatsbedrijf. Aan het voorloopig verslag over het wets ontwerp tot aanwijzing van het Loodswezen, de Betonning, Bebakening en Verlichting als Staatsbedrijf wordt ontleend, dat bij ver scheidene ledeni bezwaar bestond tegen den inhoud van dit ontwerp. Deze leden konden zich niet vereenigen met de opvatting van den min., dat de loodsdienst een bedrijf is, waarmede winst moet worden gemaakt, al thans geen verlies mag worden geleden. Zij achtten het niet Juist gezien de belangen der schatkist in dezen een absoluten voorrang te willen verleenen boven alle andere bij den dienst van het Loodswezen enz. betrok ken belangen. Het werd bovendien niet bil lijk geacht de kosten van betonning, beba kening en verlichting geheel en uitsluitend ten laste te brengen van hen, die verplicht zijn loodsgelden te betalen. Verscheidene andere leden verklaarden zich met de aanwijzing van deze tak van dienst als Staatsbedrijf zeer goed te kunnen vereenigen. Voor de goede werking van de zen dienst is het evenwel noodzakelijk, dat deze geheel aan de zeggenschap van de ma rine wordt onttrokken en dat de leidende ambtenaren voor een deel uit de koopvaardy worden gerecruteerd. Eenige leden, die eveneens den Inhoud van het ontwerp toejuichen, aarzelden de opvatting van de overbrenging van dezen dienst naar een ander departement te onder schrijven. Juist de aanwijzing van het bedrijf als Staatsbedrijf zou de afhankelijkheid van de marine aanmerkelijk doen afnemen. Tegen overbrenging van het bedrijf naar het Dep. van Landbouw hadden sommige le den ernstig bezwaar, omdat- dit departement niet het minste contact heeft met de rivie ren en zeegaten. Staatspensionneering. De Bond voor Staatspensionneering heeft een verzoek gericht aan alle politieke par tijen, die geacht kunnen worden voorstan ders van staatspensionneering te zijn om uit te komen met een gemeenschappelijke ver klaring, waarin de wenscheüjkheid van de tot stand koming van een blijvend staatspem sioen in de eerstvolgende wetgevende perio de wordt uitgesproken. Pensioenregeling-Spoorwegpersoneel. Naar de „Rsb." verneemt, is bij de Ne derlandsche Spoorwegen een nieuwe pen sioenregeling in 'bewerking. Teruggave pensloenbydrage. Wcgens.de sedert 1 Januari 1920 genoten vergoeding der pensioenbijdragen, zal voort aan ingevolge besluit van den Ministerraad aan vrouwelijke ambtenaren, die wegens hu welijk den Rijksdienst verlaten, eene uitkec- ring worden gedaan voor de berekening waarvan alleen1 in aanmerkng komt het "be drag, hetwelk werkelijk voor pensioen tot 1 Januari 1920 is gestort en waarvoor dus geen vergoeding in den vorm eener toelage werd genoten. De tot nog toe bestaande be- paüng, dat, indien zulks voordeeliger was, een bedrag zou worden uitgekeerd gelijk staande met 5 van bet gedurende den diensttijd genoten salaris is derhalve ver vallen. Vacantlebyslag. Gedeputeerde Staten van Woord-Hollarvi hebben aan de gemeentebesturen in die nrn vincie medegedeeld, dat het hun aandacht heeft getrokken dat in eenige gemeenten in deze provincie aan den burgermeester secretaris, den ontvanger en den commisJ" rles van politiek een vacantle-bijslaa is bn" betaald. Zij achten dit niet toelaatbaar om dat het geven van zoodanlgen bijslag verkapte verhooging Is van een salaris waarvan de regeling aan het gemeentphe' stuur ls onttrokken. Ten einde voor de daar' bij betrokkenen nadeel te voorkomen, mep" nen Gedeputeerde Staten de KpnieentebestiK ren hierop opmerkzaam te moeten maken" voor het geval in hun gemeente vacantjebH slagen worden of zullen worden toegekend Fusie vakcentralen. Donderdag is te Utrecht de vergadering van het Algemeen NedPr 1-andsch Vakverbond van Zaterdag j.1. gezet. In beide vergaderingen ging het sluitend over het rapport N. V. ,-A. N. v Er waren eenige moties ingediend, om wijzigingen in het beginselprogram aan te brengen; daarover werd echter niet ge. stemd, want het geheele rapport werd aan. genomen met 12 tegen 11 stemmen. Tot de voorstemmers behoorden vijf leden van het dagelijksoh bestuur van het A. N. V. en de A. N. V.-bestuurders van de Centrale Van vereenigingen .van rijkspersoneel, van de Mijnwerkersvereeniging, van den Landtr. beiders bond, de militaire luchtvaart, van de Fabrieksarbeideasvereeniging, van den Borstelmakersbond en van Mercurlus. pe Dnitsche treilers te IJmuiden. In de laatste helft van Maart rijn bijna' 10.500 oentner visch uit Duitsche schepen gelost im de haven van IJmuiden en gedu rende de maanden Februari en Maart samen 55.110 cen-tner. Verdere prijsverlaging van de melk te Amsterdam. Tengevolge van den grooten aanvoer van oonsumptiemelk heeft de_ Vereeniging Am- sterdamsche Melkverzorging „Hermes", be sloten den straatprij® van de melk met in gang van Zondag 9 April niet met 1 cent doch met 2 oenten per Liter te verlagen. De straatprij® van gepasteuriseerde, losse melk wordt dan 16 oent en voor gepasteuriseerde flesschenmelk 20 cent. Uit het steenbakkersbedryf. Men meldt ons, dat de werkgevers in het steenbakkersbedrijf langs de rivieren heb ben besloten met ingang van 15 dezer al hun arbeiders in het steenbakersbedrijf te ont slaan, i ndien de werknemersorgagnisaties vóór of op 12 dezer geen genoegen hebben genomen met de patroonsvoorstellen. De uitsluiting zal ruim 4000 arbeiders omvat ten. OOST-INDIE. De Merapi werkt De Merapi heeft den nacht van 4/6 April gewerkt, wat gepaard ging «met een lichte (korte aardbeving. Des morgen® weer een •korte aardbeving, vergezeld van zwaar ge rommel, dat vijl minuten aanhield en gevolgd werd door een aware uitbarsting, die te Djocja hoorbaar was. De top van den Merajf. is één groote vuurklomp en zwaro rookwol ken stijgen op. Dien morgen viel gedurende een uur een zware aschregen.j Korfbal. H.K.C.-nieuws. Seriewedstrijden der Heldersche Korfbal Club. Zondag a.s. Is het de' tweede da* dat de H.K.C. „Helder" 3eriewedstri,iden houdt op het terrein einde Laan, aan van* 12 uur, opgeluisterd door het Stedelijk Muziekkorps, wat vooraf een route door de stad maakt ter propagandoerin* der korfbal sport in Helder. De foute ie: 2-30 van het Stdti- 3 onsplein, langs Keizerstraat, Weststraat, Bier- straat. Spoorstraat Koningstraat Kanaalwe*. 1 Westpleim. terrein H.K.C. Het bestuur re kent op het publiek dat tli ln «nopten «etale de eeriewedstrijaen volgt om zoo het kor/ballon ook hier in te voeren lot een venTUÜtelüKM^. L"> N.-H. K. B. had vastgesteld H.K.C. H.K.C II—Velocitee III en ter. laatst» O. U- H.K.C. I voor den Zilveren Molen, maar au eet afgelast voor de eerierwedstrijden der ü.n. - „Helder". Het programma luidt: A. 12—1. H.K.C. I—A.85.V, I. B. 1.16-2.15. H.K.C. II-K.VK.V. I. C. 2.80-3.30. t Zuiden—K.V.K.V II. 4—5. Winnaar A—winnaar B. 5.15—6.15. Winnaar AB- -winnaar C. 6.157. Verliezer AB—verliezer ABC om den derden prijs. De tijd zal wat ingekort worden aangezien <W trein 7.28 vertrekt en de uitreiking van ae ook no* moet geschieden door den voorz. H.K.C. komt als volgt uit: d.v. dames M. uw beek. B. de Graaf, heeren Klinkenberg, kro ningen, m.v. Aamee L. Braber, Romeyer. hoeroii Oarpen, J.DValboom. vord. J. ThÜssen. A. Vis ser. Koeren C. Swenne, J. Konliigatoin. H.K.C. II komt uit: doelv. duan-os v. Soelen, A. v. Oosterom, heeren P. Bosch. P. v. Soelen: nnav. dames A. Volmer. A. Thtjaeen, heeren H. Swaageft D. Gnodde; verd.v. dames D. v. Doorn, 1* n-j heeren K. Moerman, W. Kaan. Dit zijn twaalftallen, die hooi goed in zitten, en ook geen groote nederlaag zullen krij gen. denkt er aan lui bij ie mannetjes en oogenblik vrij geven om te doelen: volhouden W' laatst. Maandag a.s. algemeene huishoudelijke verv oering in de PooL achterzaal. Aller opkomst drW' gend gewenscht. Het Bestuur- ea— INGEZONDEN. Begrafenis van den'officier-vlieger 2e kl C. P. Auwerda. Het was unieer den ergerlijk aooal® soW' gen uit het publiek rich gedroegen tijdens «e begrafenis van den officier-vlieger O. Auwerda. Wat vandaag vertoond werd, overtrof ni«l alleen imijne, maar veler stoutste verwachtin* W gen. Men gilde, giechelde, maakte allerW1 ongepaste opmerkingen, drong en holde, of de treurige plechtigheid, welke plaats vond, een publieke vermakelijkheid was. „Dames r met kinderwagens op sleeper galoppeerde:1 rioor den stoeit, ouden van dagen trachtten, liun kans schoon ziende, door de geledere" te glippen, om toch vooral maar niets van hei schouwspel te missen, dit alles een fraai voor- beeld voor het jongere geslacht. Over de hou ding van de schooljeugd zal ik maar niet eop® spreken, deze was in één woord „schandelijk Onbeschaafde, wilde volkeren hebben dat reapect voor hunne dooden, hetwelk vl onder het Heldersche publiek, een deel va» het Nederlandeche volk, absoluut vreetnK' Een ooggetuig, Correspondentie. (Wegens plaatsgebrek moesten twee ing* zanden stukken tot een volgend nummer Mc ven liggen).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 6