MEACULPA
UITVERKOCHT,
Ingezonden mededeeling.
Examenvrees, slapeloosheid, overspanning,
onrust, gejaagdheid worden verdreven door
Freco's Zenuwtabletten die in hooge
mate kalmeerend werken.
Per koker 80 ot., verkrijgbaar bU eiken
drogiit, Voor engro» by i A. TEN KLOOSTER,
Kelzeritraat 93, Helder,
keuze groenten, aardappelen etc. toevoegen.
De bouillonblokjes zijn gedurende den oor
log in imiscrediet geraakt-. Daar in Zwitser
land uitvoerverbod van levensmiddelen be
stond tijdens den oorlog, stond de export stil,
en tal van andere (fabrieken -vervaardigden
nu bouillonblokjes, die onder dien naam van
Maggi im den handel kwamen, doch met de
fabriek niets te maken hadden. Zooals alge
meen bekend, is de voedingswaarde van bouil
lon gering, en het gebruik (bedoelt alleen Eet
lust op te wekken enz.
Tenslotte Maggi's aroma: eveneens ter ver
betering van de spijsvertering. Br zijn in dit
opzicht interessante proeven mede genomen;
ook ten opzichte van het oveTvl-oedig gebruik,
dat in geen enkel opzicht het organisme
schaadt.
De grondstoffen zijn van do allerbeste
kwaliteit, en in de fabriek heerscht een nauw
gezette zindelijkheid.
In een tweetal films werd nu van de fabriek
een en ander vertoond Allereerst zagen we
het zeer grootsch opgezetteüandbouwbedrijf,
waar de nieuwste machines werden toegepast;
we kregen een -kijkje op den uitgebreiden
veestapel met het prachtige vee. Afgezien
van de reclame voor de firma, die met deze
fiimvertooning allereerst bedoeld was, ver
diende zij alleen al wegens het zeer interes
sante kijkje, dat men op dit Zwitsersche land>-
bouwbedrijf en gros kreeg, grootere belang
stelling dan op dezen Vrijdagmiddag het ge
val was.
De tweede filim toonde on® het bedrijf in
engeren zin: de productie der verschillende
tabletten. Een ontzaglijk fabriekencomplex,
1 Kilometer lang, waar, met uitzondering van
het schoonmaken der groenten, alle bewer
kingen machinaal geschieden, zoodat geen
hand de voedingsproducten aanraakt. In
weerwil van al deze machines, werken nog
1000 personen, in deze enorme fabriek.
Des avonds werd de demonstratie herhaald.
Liefdadigheidsvoorstelling.
De netto-opbrengst van de liefdadigheids
voorstelling van de Heldersche Tooneelver-
eeniging „T-A.VjE.N.U." op Donderdag 23
Maart ten (behoeve van de Vereeniging tot
bestrijding der Tuberculose alhier, heeft be
dragen 414.58. Een schitterend resultaat!
De Hypnotiseur Barry.
NaTiet groote succes der beide zeer inte
ressante experimenten-avonden door dén
hypnotiseur Evans Barry hier gegeven, heeft
de Casino-directie, door vel'en daartoe aange
zocht, van den heer Barry de to<*egging
(kunnen verkrijgen, om vóór zijn vertrek naar
het buitenland- nog een enkele en tevens laat
ste séance hier te geven en wel op Vrijdag
14 April.
Vergaderingen, Vermakelijkheden, enz.
Zaterdag 8 April:
Uitvoering Onderoff.-vereen. „Vaderland en
Oranje". Casino, 8 uur.
Feestavond Friesche Vereeniging „Gysbert
Japikx". Bovenzaal Mil. Tehuis, Spoorstr.,
8 uur:
Maandag 10 April:
Tooneelvoorstelling Heijemianis. „Het zeven
de Gebod". Casino, 8 uur.
Zondag 9 April:
Dansclub „Tavenu". Casino, 4.30 uur.
Dansclub „T.O.P." Casino, 7 uur.
Bal „Casino", 9 uur.
Dinsdag 11 April:
Openbare Vergadering Bond v. Christ. Ma
rinepersoneel. Spr. Mr. H. Bijleveüd. Ca
sino, 8 uur.
Woensdag 12 April:
Kindeibiosooapvoorsteiling „Ttivoli", 2 uur.
Donderdag 18 April:
Uitvoering H. B. S. Vereenigiinig. Casino,
8 uur.
Vrijdag 21 April:
Padvinders 11-jarig bestaan. Casino, 8 uur.
De volgende data zijn door die betrokken
vereenigingen opgegeven aan Mevr. Teune:
20 Sternheim, declamator, Casino.
27 J. E. W. Duys, in Casino.
1 MeiFeestvergadering S.D.A.P., Ca
sino.
Ingekomen bij Mevr. de BoerJongkees
voor Logtenberg: door bemiddeling van den
hoer Heiboer, van Mej. B. v. Sch.—V. 2;
J. L. 1; K. G. 0.50; door 'bemiddeling van
Mej. Konijn, van den hoer T. 5; door be
middeling van dr. Schürmann van G. R. te
N. 1; N. N. 1; Adv. Bede om. hulp Han
delsblad 10.
TWEEDE KAMER.
Vervolg le blad.
Bij de afdeeling Loodswezen komt aan de
orde de interpellatie-Hugenholtz omtrent de
veiligheid van het personeel bij het loods
en reddingswezen en het lot van de nage
laten betrekkingen, en de motie-De Kanter
c.s. betreffende de regeling van den loods-
dienst op de Schelde en-de daarbij behoo-
rende zeegaten.
De heer Schapen verzoekt dringend, deze
belangrijke zaken nu niet af te doen in deze
avondvergadering en de vergadering te schor
sen tot morgen 11 uur.
De Voorzitter1 zou daaraan gaarne vol
doen, doch acht dit niet mogelijk.
De heer Hugenholt» wijst op de ramp van
de Eems II te Delfzijl. Het is nu de vraag
of de andere loodsschoeners, met name de
Eems III wel zeewaardig zijn. Spr. betwist
dit. Met een mes heeft spr. groote stukken
gehaald uit den zijwand van een reserve
schoener, die volkomen zeewaardig is ver
klaard! Dat hout was rot. De inspecteur Ei
bergen verklaart de schoeners echter zee
waardig, o.a. schoener no. 3, welke volgens
het personeel onzeewaardig is. De verschil
lende predikanten te Delfzijl hebben ten
slotte den inspecteur ertoe gebracht dit
schip te doen onderzoeken. Toen is het
schip, dat gezonden was ter vervanging vap
de Eems n, afgekeurd! Had het personeel
zich er niet tegen verzet met dit schip te
gaan varen, dan was dat niet gebeurd.
Spr. vraagt of de minister bereid is alle
houten loodsschoeners aan een onpartijdig
onderzoek te doen onderwerpen.
Voorts dient Hellevoetsluis te worden op
geheven als loodsstatlon, ter bezuiniging en
In het belang van de veiligheid van het per
soneel. Er zijn daar twee loodsschoeners, die
per Jbrt twaalf schepen beleodsen. Daarvoor
hebben wjj een ontvangst van f 672 en een
uitgaaf aan salarissen en onderhoud van
180.000.
(De Minister van Landbouw, N. en H., de
heer Van IJsselsteyn, verschijnt ter verga
dering.)
De heer Hugenholtz vraagt verder den
Minister om indien hij meent dat de zeil-
loodsvaartuigen ter plaatse noodig zijn, de
ze dan te plaatsen te Hoek van Holland om
van daar het Goereesche Gat te beloodsen.
Spr. acht het echter het ideaal, al deze zeil
schepen te doen vervangen door stoomloods-
booten. Deze kunnen ook vlugger uit de
kust komen bij opkomend stormweer. Men
zou op het voorbeeld van België stoomtraw
lers kunnen koopen en voor loodsbooten in
richten. In afwachting van die vervanging
zou men de stalen zeilschepen kunnen voor
zien van motoren. Het is thans ook den
schippers verboden, bij opkomend storm
weer binnen te vallen. Dit verbod kan aan
leiding worden, dat zij er het leven bij in
schieten. Dit vormt ze in een onhoudbaren
toestand. Verschillende redenen voor dit ver
bod worden opgegeven, welke spr. achter
eenvolgens nagaat en onvoldoende acht om
dit verbod te motiveeren.
Spr. vraagt of de Minister berei-d is den schip
per van een zeilloodsvaartuig te vergunnen bij op
komend stormweer binnen te vallen onder persoon
lijke verantwoording.
De Voorzitter kan den heer Hugenholtz de aan
gename tijding brengen, dat in het Voorloopig
Verslag over wetsontwerp 377 behandeld wordt de
vraag, of het personeel bij hetloodswezen onder
Landbouw kan worden gebracht. Hij kan zich dus
op dit punt bekorten.
De heer Hugenholtz vraagt dan tenslotte, de na
gelaten betrekkingen van den omgekomen matroos
Klaas Mulder te doèn deelen in de voordeelen van
pensioen.
Spr. komt dan tenslotte tot de vragen, welke hij
den Minister van Landibouw wenscht te stellen, be
treffende de scheepsramp welke aanleiding was tot
het vergaan van de Eems II. De Schepenwet zou
hier verbetering kunnen brengen. Als een schip zich
binnen ons kustgebied ip nood bevindt, dan kan
den schipper worden opgelegd het aanvaarden van
hulp op kosten der neederij, ter voorkoming van
een scheepsramp. Spr. heeft daartoe den Minister
van Landbouw gevraagd om een aanvulling van dc
Schepenwet en stappen te doen om deze verplich
ting internationaal te doen opleggen.
Tenslotte stelt spr. een vraag omtrent dien steun
aan nagelaten betrekkingen. De uitkeeringen
krachtens de Zeeongevallen-wet zijn beslist niet
voldoende'het het bedelen voor nagelaten betrek
gen stuit spr. tegen de borst. De nagelaten betrek
kingen moetèn kunnen voortleven in dezelfde om
standigheden. Volgens den secretaris der Z.-HoU.
landsche Redding Mij. is daarvoor nog noodig on
geveer f 140.000, daar voor deze zes gezinnen
J 60.000 bijeen is en f200.000 noodig is. Spr. vraagt,
of de Minister bereid is te bevorderen, dat aan de
nagelaten betrekkingen van hen, die hun leven heb
ben gewaagd, zoodanige steun wordt verleend, dat
zij in dezelfde omstandigheden kunnen voortleven
De heer Van de Bilt acht den bouwkundig op
zichter iste klasse bij het loodswezen onnoodig.
Diens taak kan evengoed worden verricht door den
opzichter bij de Marine-werf. Bij stormweer plegen
de schippers overleg met de loodsen over het bin-
nenloopen. De beslissing en de verantwoordelijk
heid blijven bij den schipper. De loodsen moeten
2de klasse kunnen reizen, zooals in den mobilisatie
tijd.
Waarom worden afgekeurde loodsen niet benoemd
tot commissaris of adjunct-commissaris bij het
loodswezen, of wordt hun geen andere betrekking
gegeven? Het loodswezen is nog te veel op militai
re leest geschoeid, met veel inspectie en toezicht,
wat ruim twee ton kost.
De heer Van de Laar wijst op het gerucht, dat
vele loodsen zullen worden ontslagen, hetgeen bij
de betrokkenen ernstige ontsteltenis verwekt. Kan
de Minister verzekeren, dat geen loodsen op mid
delbaren leeftijd zullen worden ontslagen?
De Minister van Marine a.i. acht de beantwoor
ding dezer interpellatie geen aangename taak. In de
interpellatie schuilt een groote mate van overdrij
ving. Spr. weet dat, wanneer hij dit aantoont, men
zal zeggen, dat dit weer iets is van het Departement
van Marine en dat de actie daardoor zal worden
aangemoedigd. Maar spr. wenscht de waarheid te
dienen.
Het vergaan van den houten loodsschoener
„Eems II" heeft allen diep getrotfen, de afdeeling
Loodswezen in het Departement van Marine niet
het minst. Spr. heeft terstond een onderzoek naar
het gebeurde aan een deputatie uit de burgerij
toegezegd. Het is opgedragen aan den hoofd-in-
•jenieur en den ingenieur der Marine. Alle-loods-
schepen te Delfzijl dienden onderzocht te worden,
alsmede de zeewaardigheid van den schoener 10
(door de werf te Willemsoord, die berichtte, dat
de schoener in goeden staat verkeerde).
Onder groote belangstelling is het onderzoek
der schepen te Delfzijl geschied. Omtrent de
„Eemr II" was het resutaat: geheel geschikt voor
den dienst na herstelling; de loodsschoener had
lichte averij en zou na herstel volkomen geschikt
zijn voor den dienst, de stalen schoener had niets
geleden, het wrakhout vertoonde geen gebreken.
De zoogenaamde rotte plekken bleken in volko
men goeden toestand te verkeeren. Een rotte plek
op den reserveschoener was ontstaan door het
slaan' van het schip tegen den wal en had met de
zeewaardigheid niets te maken. Het materiaal,
door -den heer Hugenholtz medegebracht, mist
dus elke bewijskracht.
Ook' de loodskotter en de reserveschoener zijn
dus door ingenieurs onderzoaht. Het rapport
luidde omtrent de laatste alweder: geschikt, zelfs
zonder herstelling. Wat het andere schip aanging,
dit was, volgens den hoofdingenieur en den direc
teur van scheepsbouw, niet geheel zeewaardig.
Spr. heeft toen een bezoek aan Delfzijl gebracht,
waarbij ook de heer Zijlstra tegenwoordig was.
Spr. heeft toen aan het personeel -medegedeeld,
dat in plaats van de 13 een ander geschikt stalen
Schip zal worden gezonden en diat het houten
materiaal geheel zou worden hersteldvHet maakte
een eigenaardigen indruk, dat een schoener van
de Rijkswerf te Delfzijl werd afgekeurd, terwijl
de Rijkswerf het schip geschikt had verklaard.
Sw> heflft dit punt laten onderzoeken. Het
bleek, daR de hoofdingenieur te Willemsoord als
nog het schip zeewaardig achtte voor alle dien
sten en dat de gebreken het niet onzeewaardig
maakten. Spr. heeft toen den directeur van
scheepsbouw met de twee ingenieurs naar de
werf gezonden. De directeur rapporteerde niet te
kunnen na-gaan of er verborgen gebreken waren,
tenzij daaruit nog meer werd weggebroken. Spr.
heeft dit toen laten dóen. Tenslotte was de con
clusie, dat het schip, toen het in Delfzijl was ge
bracht, inderdaad voor alle diensten geschikt was
te achten. Het rapport te Delfzijl was dus inge
geven door groote voorzichtigheid. Uit zichtbare
gebreken had men tot onzichtbare geconcludeerd.'
Maar die gebreken bleken plaatselijk. Het onder
zoek der sohepen geschiedt ook geregeld. Dat wa<
ook geschied met de „Eems II" en de „Eems I
Spreker wijst dus af, dat het vergaan van de
„Eems II" het gevolg is van der. slechten toestand
der loodssohepen en van dit schip in het bijzon
der. Integendeel. De weduwe van den schipper
verklaarde zelfs: Mijn man heeft altijd gezegd,
„het is een oud schip, maar het is een goed schip".
De heer Hugenholtz: „Oude-wijvenpraat
Ingezonden mededeeling.
Heden en de volgende avonden
zullen onze bezoekers zich baas
ten voor dit bordje, hetwelk voor
de WITTE BIOSCOOP hangt.
is een film, waardoor een ieder
een traan wegpinkt.
De Voorzitter roept den heer Hugenholtz tot
de orde.
De Minister zegt, dat gebleken is, dat het laatst
in 1894 een loodskotter is vergaan en dat op een
vloot van 50 zeegaande schepen. In denzelfden
storm, waarin de „Eems II" is vengaan, strandden
aan onze kust 12 schepen, (waaronder 9 stoom-
of motorschepen. Er valt dus niet aan te denken,
dat dit schip in onzeewaardi-gen toestand naar zee
is gezonden. Een stoomsahip kan ook wel spoedi
ger onklaar raken dan een zeilschip. De loods-
schipper -moet weten te kiezen het tij en den wind.
Maar men moet aannemen, dat hij zijn taak ver
staat. Ook in het buitenland wordt nog de zeil-
loodsdienst gehandhaafd.
De eerste vraag van den interpellant impliceert
een partijdig onderzoek van de schepen. Dat kan
spr. niet aanvaarden. De scheepsingenieurs bij de
Marine staan daarvoor te hoog aangeschreven. De
Marine stelt bij den bouw juist de hoogste eischen.
Spr. verklaart zich dus niet bereid aan dit verzoek
te voldoen. Het onderzoek is ingesteld door hoogst
bevoegden.
Op de tweede vraag, betreffende vervanging
van houten door stalen schepen, antwoordt spr.,
dat geen houten vaartuigen -meer worden aange
bouwd.
Het aanbrengen van motoren aan zeilloodsvaar-
tuigen is in studie. Het binnenvallen bij opkomend
stormweer kan niet worden toegestaan aan schip
pers van zeilloodsvaartuigen. Dit zou in veel ge
vallen het gevaar voor stranden juist vergrooten.
Bovendien eischt het belang van het aanwezig
zijn van loodsen, dat de sohepen op zee blijven.
Wat den verongelukten matroos betrof, wiens
betrekkingen de heer Hugenholtz wilde doen dee
len in de bepalingen der Burgerlijke Pensioenwet,
kan spr. mededeelen, dat aan de weduwe van K.
Mulder 773 pensioen is toegekend.
Dit .zal nu gebracht worden op 1232, als de
nieuwe pensioenwet in werking treedt.
Nadat de Minister nog uitvoerig had gesproken
over de motie-De Kanter betreffende den loods-
dienst in de Wielingen en daarmede in verband
staanden aanbouw van stooimloodsvaartuigdn, ver
klaarde hij tenslotte, dat er geen sprake is van
ontslag op groote schaal van het loodspersoneel.
Bij art. 96 wenscht de heer Van de Bilt, dat bij
het examen voor loods «uiige kennis van het En-
gelsch worde geëisaht.
De Minister beeft daartegen geen bezwaar, wan
neer dit Engelsch niet op 's Rijkskosten behoeft
te worden geleerd.
Te 2 uur 10 wordt de Begrooting zonder hoof
delijke stemming aangenomen en de vergadering
verdaagd tot Vrijdag 11 uur.
In de vergadering van Vrijdag werd de be
grooting van Posterijen en Telegrafie aangeno
men. De motie-De Kanter aangaande den loods-
dienst in de Wielingen werd z. h. s. aangenomen.
De Kamer ging daarna voor 14 dagen op reces.
BINNENLAND.
DE CONFERENTIE TE GENUA.
De Nederlandsche delegatie naar Genua zal
vergezeld worden door de volgende adviseurs:
mr. G. Vissering, president van de Neder
landsche Bank; H. Polak, lid van de EeTStf
Kamer; prol. mr. A. A. H. Struyoken, lid- van
den Raad van State, mr. A. van de Sande
Bakb/uyzen, consul-generaal in algeimeenen
dienst; C. E. iter Meulen, lid van de lirma
Hope Co.; F. H. Feutenier van Vlissingen.
lid van den raad van bijstand voor economi
sche aangelegenheden aan het departement
van buitenlandsche zaken; terwijl de minister
van landibouw nog in het bijzonder vertegen
woordigd zal worden door den" heer F. K. J.
Heringa, administrateur, hoofd van de afdee
ling handel aan'het departement van land
bouw, nijverheid' en handel.
De Tijd verneemt, dat de heer P. Serra-
rens, van het Katholiek Vakbureau en secre
taris der Christelijke Internationale, niet on
waarschijnlijk alsnog zal worden toegevoegd
aan de delegatie naar Genua.
De Nederlandsche delegatie voor de con
ferentie van Genua vertrok gistermorgen
uit den Haag. Aan het station der residentie
werd haar uitgeleide gedaan door eenige di
plomaten en ambtenaren der departemen
ten.
Lichting 1922.
Bij K.B. van 24 Maart 1922 is bepaald dat
van de 26.600 ter inlijving bestemde dienst
plichtigen van de lichting 1922 21.600 man
tot gewoon dienstplichtige en de overige tot
buitengewoon dienstplichtige bestemd wor
den.
Van die 21.500 man zijn 750 bestemd voor
de zeemacht.
Een nieuwe katholieke party.
Gisteren is te Utrecht vanwege het comi
té-van Cranenburgh in de R.K. Staatspartij
eene vergadering gehouden. De vergadering
was het uitvloeisel van een dagbladartikel
van dezen heer, „de richting in de politiek",
waarin uiteengezet werd, de noodzakelijk
heid eener andere dan de van regeerings-
wege gevormde politiek. De daaruit ontsta
ne actie is bedoeld als rem voor de tegen
woordige stroomingen in meer socialistische
richting en bedoeld om een samengaan, na
de verkiezingen, met de socialisten te voor
komen. De sociale politiek onzer regeering.
zoo zeide de inleider in zijn openingsrede,
doodt werklust en energie, bevordert werke
loosheid en ongebondenheid, en op deze ma
nier snelt ons land zijn ondergang tegemoet.
De belastingen worden ondragelijk en zelfs
beschouwt men in de naaste toekomst staats
bankroet onvermijdelijk als niet radicaal van
oolitieke richting wordt veranderd. De in
vloed van mgr. dr. Nolens duwt de R.K.
staatspartij meer en meer in den rooden
hoek, aldus de inleider.
Plaatsgebrek is oorzaak, dat wij niets om
trent deze bijeenkomst kunnen vermelden.
Fen zeer groot aantal sprekers voerde het
woord, en te half vijf kon eerst tot stemming
worden overgegaan, over de vraag of met
eigen candidaten zal worden uitgekomen.
Er worden uitgebracht 261 stemmen, waar
van 160 voor, 87 tegen en 14 blanco.
Er is dus besloten met eigen lijsten uit te
komen.
De voorzitter zegt dat nu nog moet wor
den gestemd over de opriohtlng van een kie
zersorganisatie die genoemd zal worden:
„Nieuwe katholieke partij".
Dit wordt aangenomen.
Het comité wordt in zijn functie beves
tigd, en krijgt machtiging zich leden te as-
sumeeren uit de kieskringen; benevens tot
het vaststellen van de candidatenlfjsten en
van een program. Voorts zal men zich des-
gewenscht nog in verbinding stellen met den
Algemeenen Bond.
Nieuwe stroomingen rechts.
Ook onder de anti-revolutionaire en Chr.-
Historische partijen te Utrecht bestaat een
strooming, welker leden wèl de Anti-Revo
lutionaire en Christelijk-Historisohe begin
selen in de politiek willen hoog houden, doch
die van oordeel zijn, dat de huidige sociaal-
eoonomische politiek alleen gericht is,op de
belangen der arbeiders, zoodat de billijkste
wensohen van alle andere standen worden
genegeerd.
Degenen, die deze strooming tot uiting
willen brenigen, hebben een vergadering uit
geschreven tegen Dinsdag a.s. in „Irene"
te Utrecht, om daar middelen te beramen,
welke er op gericht zijn, hieraan paal en
perk te stellen. (Mëb.)
Invoerverboden.
Bij de Tweede Kamer is ingekomen een
voorstel van wet van de heeren Flesfcens,
Hermans, Stiulemeier, Van Ryzewjjik, Win-
termans, Poels en Romans, houdende het in
stellen van invoerverboden. Naar wjj verne
men, is het de bedoeling der voorstellers, met
het oog op de zeer groote malaise in handel
•en industrie, in ons landi, de regeering tijde
lijk te machtigen, in het voorstel is de ter
mijn bepaald op één jaar tot het instellen
van een invoerverbod voor die artikelen,
ua^rvoor dat de regeering wenschedijk voor
komt. Ook de voorstellers zjjn van meening,
dat deze noodmaatregel niet dan met de
grootste omzichtigheid moet worden toege
past. Hoewel de voorstellers geen voorstan
ders zijn van het stelsel van (protectie, moeten
rij erkennen, dat in het ingediende voorstel
wel eenigszins, zij het in geringe mate, be
scherming is gelegen, doch <zij meenen tevens
te moeten verklaren, dat zij dit niet dan door
de uiterste noodzakelijkheid gedwongen aan
vaarden.
Voorts verneemt het „HbL", dat. de voor
stellers tot de indiening van dit voorstel zjjn.
overgegaan, omdat ibij de laatste (besprekingen
de Minister van Landbouw heeft nleegedeeld,
dat de regeering te dezer zake thans machte
loos staat. Tenslotte meenten de voorstellers,
dat aanneming van dit voorstel de (positie der
regeering aanmerkelijk kan versterken op
conferenties als thans te Genua worden ge
houden, terwijl mede reeds de indiening van
dit voorstel van invloed kan rijn op de hou
ding van regeeringen van andere landen,
zoodat deze de wenscheüjkheid zullen inzien,
harerzijds (pogingen in het werk te stellen
om den invoer van artikelen in ons land
eenigszins ttf verminderen.
Aanwijzing van het Loodswezen enz. als
staatsbedrijf.
Aan het voorloopig verslag over het wets
ontwerp tot aanwijzing van het Loodswezen,
de Betonning, Bebakening en Verlichting
als Staatsbedrijf wordt ontleend, dat bij ver
scheidene ledeni bezwaar bestond tegen den
inhoud van dit ontwerp. Deze leden konden
zich niet vereenigen met de opvatting van
den min., dat de loodsdienst een bedrijf is,
waarmede winst moet worden gemaakt, al
thans geen verlies mag worden geleden. Zij
achtten het niet Juist gezien de belangen der
schatkist in dezen een absoluten voorrang
te willen verleenen boven alle andere bij
den dienst van het Loodswezen enz. betrok
ken belangen. Het werd bovendien niet bil
lijk geacht de kosten van betonning, beba
kening en verlichting geheel en uitsluitend
ten laste te brengen van hen, die verplicht
zijn loodsgelden te betalen.
Verscheidene andere leden verklaarden
zich met de aanwijzing van deze tak van
dienst als Staatsbedrijf zeer goed te kunnen
vereenigen. Voor de goede werking van de
zen dienst is het evenwel noodzakelijk, dat
deze geheel aan de zeggenschap van de ma
rine wordt onttrokken en dat de leidende
ambtenaren voor een deel uit de koopvaardy
worden gerecruteerd.
Eenige leden, die eveneens den Inhoud
van het ontwerp toejuichen, aarzelden de
opvatting van de overbrenging van dezen
dienst naar een ander departement te onder
schrijven.
Juist de aanwijzing van het bedrijf als
Staatsbedrijf zou de afhankelijkheid van de
marine aanmerkelijk doen afnemen.
Tegen overbrenging van het bedrijf naar
het Dep. van Landbouw hadden sommige le
den ernstig bezwaar, omdat- dit departement
niet het minste contact heeft met de rivie
ren en zeegaten.
Staatspensionneering.
De Bond voor Staatspensionneering heeft
een verzoek gericht aan alle politieke par
tijen, die geacht kunnen worden voorstan
ders van staatspensionneering te zijn om uit
te komen met een gemeenschappelijke ver
klaring, waarin de wenscheüjkheid van de
tot stand koming van een blijvend staatspem
sioen in de eerstvolgende wetgevende perio
de wordt uitgesproken.
Pensioenregeling-Spoorwegpersoneel.
Naar de „Rsb." verneemt, is bij de Ne
derlandsche Spoorwegen een nieuwe pen
sioenregeling in 'bewerking.
Teruggave pensloenbydrage.
Wcgens.de sedert 1 Januari 1920 genoten
vergoeding der pensioenbijdragen, zal voort
aan ingevolge besluit van den Ministerraad
aan vrouwelijke ambtenaren, die wegens hu
welijk den Rijksdienst verlaten, eene uitkec-
ring worden gedaan voor de berekening
waarvan alleen1 in aanmerkng komt het "be
drag, hetwelk werkelijk voor pensioen tot
1 Januari 1920 is gestort en waarvoor dus
geen vergoeding in den vorm eener toelage
werd genoten. De tot nog toe bestaande be-
paüng, dat, indien zulks voordeeliger was,
een bedrag zou worden uitgekeerd gelijk
staande met 5 van bet gedurende den
diensttijd genoten salaris is derhalve ver
vallen.
Vacantlebyslag.
Gedeputeerde Staten van Woord-Hollarvi
hebben aan de gemeentebesturen in die nrn
vincie medegedeeld, dat het hun aandacht
heeft getrokken dat in eenige gemeenten
in deze provincie aan den burgermeester
secretaris, den ontvanger en den commisJ"
rles van politiek een vacantle-bijslaa is bn"
betaald. Zij achten dit niet toelaatbaar om
dat het geven van zoodanlgen bijslag
verkapte verhooging Is van een salaris
waarvan de regeling aan het gemeentphe'
stuur ls onttrokken. Ten einde voor de daar'
bij betrokkenen nadeel te voorkomen, mep"
nen Gedeputeerde Staten de KpnieentebestiK
ren hierop opmerkzaam te moeten maken"
voor het geval in hun gemeente vacantjebH
slagen worden of zullen worden toegekend
Fusie vakcentralen.
Donderdag is te Utrecht de
vergadering van het Algemeen NedPr
1-andsch Vakverbond van Zaterdag j.1.
gezet. In beide vergaderingen ging het
sluitend over het rapport N. V. ,-A. N. v
Er waren eenige moties ingediend, om
wijzigingen in het beginselprogram aan te
brengen; daarover werd echter niet ge.
stemd, want het geheele rapport werd aan.
genomen met 12 tegen 11 stemmen. Tot de
voorstemmers behoorden vijf leden van het
dagelijksoh bestuur van het A. N. V. en de
A. N. V.-bestuurders van de Centrale Van
vereenigingen .van rijkspersoneel, van de
Mijnwerkersvereeniging, van den Landtr.
beiders bond, de militaire luchtvaart, van
de Fabrieksarbeideasvereeniging, van den
Borstelmakersbond en van Mercurlus.
pe Dnitsche treilers te IJmuiden.
In de laatste helft van Maart rijn bijna'
10.500 oentner visch uit Duitsche schepen
gelost im de haven van IJmuiden en gedu
rende de maanden Februari en Maart samen
55.110 cen-tner.
Verdere prijsverlaging van de melk
te Amsterdam.
Tengevolge van den grooten aanvoer van
oonsumptiemelk heeft de_ Vereeniging Am-
sterdamsche Melkverzorging „Hermes", be
sloten den straatprij® van de melk met in
gang van Zondag 9 April niet met 1 cent
doch met 2 oenten per Liter te verlagen. De
straatprij® van gepasteuriseerde, losse melk
wordt dan 16 oent en voor gepasteuriseerde
flesschenmelk 20 cent.
Uit het steenbakkersbedryf.
Men meldt ons, dat de werkgevers in het
steenbakkersbedrijf langs de rivieren heb
ben besloten met ingang van 15 dezer al hun
arbeiders in het steenbakersbedrijf te ont
slaan, i ndien de werknemersorgagnisaties
vóór of op 12 dezer geen genoegen hebben
genomen met de patroonsvoorstellen. De
uitsluiting zal ruim 4000 arbeiders omvat
ten.
OOST-INDIE.
De Merapi werkt
De Merapi heeft den nacht van 4/6 April
gewerkt, wat gepaard ging «met een lichte
(korte aardbeving. Des morgen® weer een
•korte aardbeving, vergezeld van zwaar ge
rommel, dat vijl minuten aanhield en gevolgd
werd door een aware uitbarsting, die te
Djocja hoorbaar was. De top van den Merajf.
is één groote vuurklomp en zwaro rookwol
ken stijgen op. Dien morgen viel gedurende
een uur een zware aschregen.j
Korfbal.
H.K.C.-nieuws.
Seriewedstrijden der Heldersche Korfbal Club.
Zondag a.s. Is het de' tweede da* dat de H.K.C.
„Helder" 3eriewedstri,iden houdt op het terrein
einde Laan, aan van* 12 uur, opgeluisterd door het
Stedelijk Muziekkorps, wat vooraf een route door
de stad maakt ter propagandoerin* der korfbal
sport in Helder. De foute ie: 2-30 van het Stdti- 3
onsplein, langs Keizerstraat, Weststraat, Bier-
straat. Spoorstraat Koningstraat Kanaalwe*. 1
Westpleim. terrein H.K.C. Het bestuur re
kent op het publiek dat tli ln «nopten «etale de
eeriewedstrijaen volgt om zoo het kor/ballon ook
hier in te voeren lot een venTUÜtelüKM^. L">
N.-H. K. B. had vastgesteld H.K.C.
H.K.C II—Velocitee III en ter. laatst» O. U-
H.K.C. I voor den Zilveren Molen, maar au eet
afgelast voor de eerierwedstrijden der ü.n. -
„Helder".
Het programma luidt:
A. 12—1. H.K.C. I—A.85.V, I.
B. 1.16-2.15. H.K.C. II-K.VK.V. I.
C. 2.80-3.30. t Zuiden—K.V.K.V II.
4—5. Winnaar A—winnaar B.
5.15—6.15. Winnaar AB- -winnaar C.
6.157. Verliezer AB—verliezer ABC om den
derden prijs.
De tijd zal wat ingekort worden aangezien <W
trein 7.28 vertrekt en de uitreiking van ae
ook no* moet geschieden door den voorz.
H.K.C. komt als volgt uit: d.v. dames M. uw
beek. B. de Graaf, heeren Klinkenberg, kro
ningen, m.v. Aamee L. Braber, Romeyer. hoeroii
Oarpen, J.DValboom. vord. J. ThÜssen. A. Vis
ser. Koeren C. Swenne, J. Konliigatoin.
H.K.C. II komt uit: doelv. duan-os v. Soelen, A.
v. Oosterom, heeren P. Bosch. P. v. Soelen: nnav.
dames A. Volmer. A. Thtjaeen, heeren H. Swaageft
D. Gnodde; verd.v. dames D. v. Doorn, 1* n-j
heeren K. Moerman, W. Kaan.
Dit zijn twaalftallen, die hooi goed in
zitten, en ook geen groote nederlaag zullen krij
gen. denkt er aan lui bij ie mannetjes en
oogenblik vrij geven om te doelen: volhouden W'
laatst.
Maandag a.s. algemeene huishoudelijke verv
oering in de PooL achterzaal. Aller opkomst drW'
gend gewenscht. Het Bestuur-
ea—
INGEZONDEN.
Begrafenis van den'officier-vlieger 2e kl
C. P. Auwerda.
Het was unieer den ergerlijk aooal® soW'
gen uit het publiek rich gedroegen tijdens «e
begrafenis van den officier-vlieger O.
Auwerda.
Wat vandaag vertoond werd, overtrof ni«l
alleen imijne, maar veler stoutste verwachtin* W
gen. Men gilde, giechelde, maakte allerW1
ongepaste opmerkingen, drong en holde,
of de treurige plechtigheid, welke plaats vond,
een publieke vermakelijkheid was. „Dames r
met kinderwagens op sleeper galoppeerde:1
rioor den stoeit, ouden van dagen trachtten,
liun kans schoon ziende, door de geledere"
te glippen, om toch vooral maar niets van hei
schouwspel te missen, dit alles een fraai voor-
beeld voor het jongere geslacht. Over de hou
ding van de schooljeugd zal ik maar niet eop®
spreken, deze was in één woord „schandelijk
Onbeschaafde, wilde volkeren hebben
dat reapect voor hunne dooden, hetwelk vl
onder het Heldersche publiek, een deel va»
het Nederlandeche volk, absoluut vreetnK'
Een ooggetuig,
Correspondentie.
(Wegens plaatsgebrek moesten twee ing*
zanden stukken tot een volgend nummer Mc
ven liggen).