IS 'tó, Bouw van alcoofwonlngen. De Minister van Arbeid heeft naar aan leiding van het verzoek van het gemeente bestuur van Rotterdam om ook rijkssteum te verleenen voor den bouw van alcoofwo nlngen, een commissie van deskundigen be noemd, ten einde hem omtrent dit vraagstuk van advies te dienen. In die ooromUwle heb* ben zitting prof, dr. Eljkman te Utreoht, prof. Van der £teur en prof. Valckenler Kips. De Kamerverkiezingen. GEMENGD NIEUWS. Een fortuinlijk fabrikant De „Lusltanla". Terechtstelling uitgesteld. Onveilig New-York. Ter wille van de mode. Ontploffing. EERSTE KAMER. Staatsbegrooüng 1922. van Nederland om zich niet alleen in Euro pa, maar ook in Indië te handhaven. Ten aanzien van de vraag of de minister Van Bimnenlandsche 'Zaken in zijne in de (Tweede Kamer gehouden rede niet te ver ging toen hij de conferentie van Washing ton i juist weergeeft dat door den min. van Bui tenl. Zaken is gezegd. Immers in bedoelde rede werd niet verder gegaan dan de stelling te ontwikkelen, dat tegen het ontwerp jVloótwet Washington niet kan worden aan gevoerd: de tendenz van de rede was niet het leveren van een rechtstreeksch. pleidooi vóór het ontwerp Vlootwet, maar te ontzenuwen „dat op igrond Van de resultaten van Washington, waarvan de duurzaamheid nog zal moeten blijken, vrijheid zou kunnen worden gevonden, nu thans niet slechts van de maritieme verdediging vatn Indië af te zien, maar tevens déze'poging na te laten om de Nederlansche marine in stand te hou den. TWEEDE KAMER. Wijziging Arbeidswet ren die, zooals de heer Oud', wel het regee- ringsvoorstel wilden aanvaarden maar dan ook niet verder wenschten te gaan. De zaak werd nog lang niet afgehandeld. Men kwam tot aan de rede van den Minister. Het artikel, dat den minleter van arbeid bevoegdheid geetft gedurende ten hoogete 4 jaar aan een onderneming toe te etaan geregeld l1/» uur per dag of 7 uur per week langer te doen arbeiden, wordt aangenomen met 64 tegen 22 stemmen. waarden* van groot- en kleinbedrijf (welke de minister gelijk poogde te maken) vrij sterk meeningBverschil bestond en dut de •heer Drion in een interessant speech Je de kosten, verbonden aam de afschaffing van den nachtarbeid in de bakkerijen, voor ons land op 86 mlUioen geschat heeft en betoogd heeft, dat ipeclaal T)ij hot grootbedrijf de productiekosten daardoor aanmerkelijk (im mers imet 20 pet.) zijn gestegen. MARINEBERICHTEN. LEGERBERICHTEN. BCHEEPVAARTBERICHTEN. N'itmw Amsterdam, arr. 8 Mei New-York te NoonUudijk, arr. 8 Mei r. Portland. O., te R'dam. Blijdendbk. arr. 8 Mei r. R'dam te Boston. Holland—Autrallü Lijn. MARKTBERICHTEN. UIT DEN OMTREK. Texel, 10 Kei 1822. 126 koeion, 60 varkens, 17 kalveren, 24 soka- pan on 84 lammeren W leringen. J.L Zaterdag en Zondag gaf de caingver- eenlglng „Exoelsior", directeur de heer D. Verfaille Oa. ln de ooncertzaal van den heer Jurrle Lont de den Oever voor hare onge huwde en gehuwde leden een uitvoering. Op den eersteni avond waa de zaal flink en op den tweeden avond matig met belangstel lenden bezet Het programma, bestaande uit 4 zangnummers en een blijspel in 5 be drijven! getiteld „Moos de Schoenpoetser" door Rudolf Knekel, werd alleraardigst af gewerkt Zang en tooneel werden pracht! weergegeven zoodat telkens een daveren applaus door de zaal klonk, zijnde het beste bewijs dat allee zeer in den amaak viel. De luzen werden aangevuld met muziek van et Bymphonieorkeart van „Apollo", hetwelk een hoogst aangename afwisseling gaf. Een gezellig bal besloot deze zoo goed geslaag de uitvoeringen. MeJ. M. Borst te Haarlemmermeer heeft baar benoeming tot gemeente-vroedvrou^ aangenomen. Burgerlijke Stand van Anna Paolowna. GEBOREN: Alfbertua, z.v. J. Bukman en van A. van der Werf. OVERLEDEN: Jan Raap, <md 22 jaren; Maartje Jongejan, oud 28 jaren; Seebe Groe- sld, oud 66 LAATSTE BERICHTEN. (Draadlooa). actle, die de vroegere eigenaar» berooft, en nimmer, hetzij direct of Ind reet, gestolen eigendommen in ontvangst zal willen nemen." Stuttgart, 10 MeL Tengevolge van communistische geweMmaatregelen heeft de Daimier Moto ren GeseMsohaft haar bedrijf voor 6 weken gesloten. Amsterdam lOu.16 Londen 11.56*/.—HA6*/4; Parijs 28.70- 28.76; Brussel 21.65—21.70; New-York 2.59*/42.60; Berlijn 9lV4-91«/4. Het comité voor verkiezing van liberale Kamerleden, onder voorzitterschap van mr. S. van Houten, heeft de voorloopige lijst van oandidaten, met uitzondering van den leider in alfabetische volgorde vastgesteld als volgt: mr. S. van Houten, D. van' Lookeren Campagne, dr. C. C. Dutillh, jhr. J. D. de Jong van Beek en Donk, W. I. Kapteijn en J. D. Viruly. Men meldt het overlijden op 7 Mei van den heer John H. Patterson, den oprichter van de National Cash Register Co. in Day- ton (Ver. Staten). De heer Patterson, die een buitengewoon energiek man was, begon zijn loopbaan als klein winkeliertje. Door zijn practijk kwam hij tot het kasregister, waarvan hij een fa briek opzette, die thans in Dayton aan 15.000 personen werk verschaft en circa 700 machi nes per dag kan afleveren. De overledene, die 79 jaren oud werd, stond ook in zijn va derland bekend als een strijder voor verbe tering van arbeidstoestanden en een van zijn laatste beslissingen was, dat 50 van deoverwinst onder de arbeiders verdeeld moest worden. Zijn fabriek geldt voor een modelfabriek. Als een blijk van zijn voort varendheid en energie kan nog gelden, dat Patterson op 75-jarigen leeftijd de eerste Amerikaansche zakenman was, die na den oorlog Duitschland bezocht Den 25en Mei zal van1 Londen een expe ditie worden uitgezonden voor het bergen der „Lusitania" en andere schepen, die ge durende de laatste jaren zijn gezonken. Het bjs. „Blakely" is voor dit doel door de „Lusi tania Salvaging Company" gecharterd'. Er wordt niet verwacht, dat er groote moeilijk heden zullen zijn bij het lichten der „Lusi tania", daar de juiste ligging van het schip bekend is. Te Lerida zouden twee menscheni geguil lotineerd worden. De terechtstelling moest worden uitgesteld omdet de timmerlui wei gerden een schavot te timmeren en de meerite- en provinciale besturen weiger en om de materialen voor de oonstructie daarvan te leveren. Dieven hebben dezer dagen in New York een nieuwen truc toegepast om ongestoord hun slag te kunnen slaan. Zij hadden n.L «en brandkast van bordpapier vervaardigd en van glinsterende metalen onderdeelen voorzien, en deze namaakkast zoo in een winkel geplaatst, dat het licht van de straat er goed op vielen en de politie op haar ron de haar steeds in het oog kon houden. In middels brachten zij de echte safe naar een achterkamer, lieten de deur er van springen en verdwenen met 1100 dollar. De „Daily Express" meldt, dat Londen- fche dames tegenwoordig haar kleinen teen operatief laten wegnemen, om de smalle, puntige schoenen te kunnen dragen, die de mode nu voorschrijft. „Een aantal operaties zijn al te Londen in ziekeninrichtingen ver richt en er zullen er waarschijnlijk nog meer [©beuren, indien de smalle schoen zoo popu- air blijft". Mag men het blad gelooven, dan komt men vóór de operatie tot de conclusie, dat de kleine teen, dien men weg wil nemen, meestal toch niet veel meer is dan één1 groote likdoorn, dien geen pédicure meer kan ge nezen. i Het smalste model, dat gedragen wordt, is de zoogenaamde Narreschoen (een zeer toe passelijke naam!) welken de meeste vrouwen niet aan kunnen. Na de operatie hebben: de dames niet het minste bezwaar met loopen. Intusseben verliezen zulke dames 't recht, met Ohineesche vrouwen den spot te drijven. Uit Halle aan de Saaie werd Dinsdag ge meld: Een ontzettende ontploffing heeft plaats gehad nabij het plaatsje Zweedorf. In een loods, die vroeger was gebruikt voor het ontladen van munitie van net leger, had een aantal vrouwen, die nog met dit werk bezig waren, een schuilplaats gezocht tegen een opkomend onweder. Op den bodem van de loods lag kruit verspreid. Eén der vrou wen stak een sigaret aan en wierp den bran denden lucifer op den bodm. Een ontzetten de ontploffing volgde en de geheele loods werd in vuur gezet. De meeste vrouwen konden zich nog in veiligheid brengen, doch een drietal vrouwen verbrandde levend, ter wijl nog een viertal andere, zwaargewond naar het ziekenhuis moest worden vervoerd. Hoofdstuk VI (Marine). Memorie van Antwoord. Hoewel 'bezuiniging in de uitgaven zeer zeker een (gebiedende eisch is, zou eene vol komen schrapping der Marme-begrooting en daarmede vanzelf gepaard gaande af schaffing van de oorlogsvloot, waarvan de wenschelijkheid door een der leden tot uiting werd gebracht, leiden tot gevolgen, die geen verantwoordelijke regeering voor hare reke ning zou kunnen nemen. Noch de thans (be staande internationale verhoudingen, noch de resultaten van de conferentie van Wash ington pilen mogen leiden tot ontwapening op maritiem (gebied. De Minister schaart zich dan ook geheel aan de zijde van die le den, die van meening zijn, dat geen twijfel mag worden gewekt aan deq ernstigen wil Of men op den duur zal moeten komen tot een scheiding der marine in een Neder- landsch-Indische en eene Nederlandsche, zooals door enkele leden naar voren is ge bracht, is een vraagstuk, dat ter oplossing aan dé toekomst dient te worden overgela ten; dit staat naar de meening van den mi nister wel vast, dat het behoud eener Staats- marine vooralsnog een onafwijsbare eisch blijft. Loodswezen. Tot het wegnemen van den bij enkele leden bestaianden indruk, dat ons land op het gebied' van loodswezen te weinig met den tijd zou meegaan, het welk zou rijn af te leiden uit het gebruik van zeilvaartuigen in plaats van stoomschepen, met name Wielingen, in het algemeen Ne derland, wat betreft het gebruik van stoom- loodsvaartuigen, de vergelijking met de ons omringende landen met gerustheid kan doorstaan. Wat de Wielingen betreft kan als vast- staande worden aangenomen, dat voor de behoeften der scheepvaart een ruim vol doend aantal loodsvaartuigenl aanwezig is. Het ligt in 's Ministers voornemen door te gaan in de tot nu toe gevolgde lijn van vervangen van zeil- door stoom- of motor vaartuigen en alléén daar de zeilloodsvaar- tuigen te handhaven, waar zulks voor eene goede opleiding der loodsen en voor het on derhouden 'van hun1 bekwaamheid in het om gaan met zeilschepen noodzakelijk is. Uiteraard zullen deze vaartuigen tevens worden benut om de kruisposten te (bezet ten, waar het aantal te beloodsen schepen zoo gering is, dat bij de uitoefening van den loodsdlenst zender (bezwaar met een zeil- vaartuig volstaan kan worden. Het gebruik van stoomloodsvaartulgen voor de hier bedoelde posten zoude zeer oneconomisch zijn, te meer, daar dan afzon derlijke zeilvaartuigen voor opleiding in dienst gesteld zouden moeten worden. Suppletoir® MarlnehegTooting 1921. Bouw omderzeebootem In zijne memorie van antwoord op het voorloopig verslag te dezer zake deelt de Minister van Marine a. i. mede, dat door hem niet wordt gedeeld de meening van ver schillende leden dat de verdeelinig van den bouw der onderzeebooten O 9, 10 en 11 over drie werven niet In het voordeel van den Staat zou zijn-en niet kan geschieden zon der nadeel voor de vloot. Er (behoeft geen vrees te bestaan, dat de drie onderzeelbooten, zoowel als geheel ge nomen als ln hare onderdeelen, niet geheel gelijk zullen, uitvallen. Met het oog op de toekomst wordt het juist een voordeel ge acht, dat verschillende werven de noodige ervaring voor onderzeebootibouw opdoen. Naar aanleiding van het verzoek der le den, die deze bezwaren ontwikkelden, om nog eens ernstig te overwegen of het wel wenschelijk is, nu er reeds twee werven zijn die ln concurrentie onderzeebooten bouwen, dit ook nog bij een derde te doen geschie den; wordt de aandacht gevestigd op het feit dat opdracht tot den bouw reeds door 's Mi nisters ambtsvoorganger aan de drie wer ven werd verstrekt. Aangezien deze verdee ling !ot gevolg heeft, dat de bouw van elke boot afzonder! ük sneller zal verloopen, is een andere verdeeling der benoodlgde bouw kosten over de verschillende dienstjaren noodlg. Het onderwenpeüjke wetsontwerp strekt om daartoe te geraken. Vergadering van Dinsdag. In de middagvergadering werd' eerst een aantal kleine wetsontwerpen aangenomen (o.a. het initiatief-ontwerpje De Kanter) en werden daarna eenige amendementen op de Arbeidswet afgestemd (o.a. met 88 tegen 32 stemmen dat van den heer Drion tot bet mogelijk imaken van het invoeren van een twee-ploegenstelsel zonder Ministerieele ver gunning). In de avondvergadering was het tweede hoofdpunt van de wet aan de orde: de mo gelijkheid van afwijking bij' gemeen overleg tusschen werkgevers- en werknemers-orga nisaties. Daarbij kwamen allerlei amende menten aan' de orde: om die mogelijkheid ook te verzekeren voor fabrieksoverleg, om het fabrieksoverleg juist uit te sluiten, om niet alleen verschuiving maar ook verrui ming van den arbeidsduur, mogelijk te ma ken, om voor de verschuiving geen jaar- grens maar half-jaargrenzen te stellen, enz. Telkens kwamen in deze amendementen en in de vele daarover gehouden redevoerin gen, (ze liepen tot bij twaalf uur) twee te gengestelde tendenzen uit: eene (gesteund vooral door vrijheidsbonders en christelijk- historisohen) die hier den gunstigen kant zag het zwaartepunt van onze sociale wetge ving allengs te verplaatsen van het Depar tement naar het bedrijf, de andere (verte genwoordigd vooral door de sociaal-demo craten) die wantrouwend stond tegenover dit nieuwe instituut. De heer Schaper b.v. meende, dat men hier Slechts een „leege dop" kreeg van een soort medezeggenschap, en vreesde dat de arbeiders feitelijk onder dwang van den patroon tot verlenging van werktijd zouden komen. De Ministerieele sanctie achtte hij daartusschen 'geen vol doende recht. Daartegenover verdedigden de heeren Drion en Snoeck Henkemans het overleg (ook het fabrieksoverleg) als een stap naar maatschappelijke vrijheid. Tus- 1 schen deze beide richtingen stonden ande Vergadering van Woensdag. Het artikel, dat aan de Kroon dezelfde bevoegdheid geeft ten aanzien van een be drijf, wordt aangenomen met 65 tegen 21 steimmen. .Minister Aalberse betoogt, dat de amenjdementen-ürion, gericht tegen het maximum-aantal arbeidsuren van 2500 per jaar, lijnrecht ingaan tegen het beginsel van de wettelijke bescherming van de arbeiders. Overigens heeft minister Aalberse onge veer op alle belangrijke punten in zijn ont werp de zege behaald: een gansche reeks amendementen op diverse artikelen werl bijna geheel afgestemd; slechts hier en daar werd een kleine wjjaiging door den minister aanvaard. De veelbesproken artikelen 26 en 27, welke door den overgangstermijn speciale werk tijden mogelijk maken, werden in dit ont werp natuurlijk gehandhaafd. In art. 27 behoefde (afgezien dan van ver anderingen van redactioneelen aard) niet zoo geweldig veel gewijzigd te worden; herzie ning van art. 26 daarentegen was urgent, aangezien dit artikel (dat op afzonderlijke ondernemingen betrekking heeft) reeds op 24 October 1922 zou expireeren. Deze fatale datum is nu tot 1924 verschoven; bovendien laat voortaan ook art, 26 (evenals reeds met 27 het geval was) voor den overgangstijd een 10-urigen werkdag en een 66-urige werk week toe. In dit geval van art. 26 kan de mi nister hiertoe de gelegenheid openen, in dat van art. 27 (bedrijfsgroepen) geschiedt de regeling bij algemeenen maatregel van be stuur. De heer Schaper vroeg omtrent deze over gangsbepalingen stemming; met 64 tegen 21 werden zij aangenomen. Ook ten opzichte van de nieuwe bepalin gen van art. 28 der Arbeidswet (werktijd regeling door onderling overleg tusschen werkgevers en arbeiders) bleef de zege aan den minister.'Het voorstel der sociaal-demo craten om door de drie nieuwe leden een streep te halen, werd met 64 tegen 23 stem men verworpen. Met de socialisten en com munisten heeft de heer A. P. Staalman voor dit amendement-Schaper gestemd. De mi nister van arbeid had trouwens betoogd, dat deze nieuwe bepalingen de positie van de vakbeweging versterkten in stede van ver zwakten, dat de wet er door zou worden ver beten! en dat de aanbevelenswaardigheid van het nieuwe stelsel o.a. bleek uit de om standigheden, dat de geheele Hooge Raad van Arbeid zich voor de wenschelijkheid van overeengekomen werktijdversohuiving bin nen het jaa maximum had uitgesproken. Het amendement-Drion werd door den minister bestreden. Diens amendement, al dus deze bewindsman tastte niet alleen het beginsel van den 8 urendag aan, doch ook zelfs het principe van de wettelijke ar beidsbescherming. Het zou een arbeidsweek van 62 uren mogelijk maken en verder gaan dan welke ibuitenlandsche wetgeving ook. Golden deze grieven speciaal het voorstel- Drion om het jaarmaximum bij oolleotiel overleg van 2500 tot 2800 Uren te verhoogen, diens denkbeeld om het gemeenschappe lijk overleg ook voor een bepaalde onderne ming tusschen het hoofd en zijn arbeiders toe te staan, zou volgens den minister niet mogen worden aanvaard, wijl anders oon- curreerende ondernemingen tot soortgelijke regelingen zouden worden gedwongen en de 8-urendag spoedig uit het gansche klein bedrijf zou verdwijnen. En het amendement werd vervolgens verworpen. Evenzoo werden verworpen twee amende menten van den heer Schokking. Diens beide amendementen stelden reep. een jaarmaximum van 2600 uren in (volgens den minister ook al een ongemotiveerde overschrijding van de 48 urige werkweek) en wekten door wijziging van de regeling inzake het overleg achterdocht bij de arbei ders. Daarentegen nam de minister eene vrij tegemoet komende houding aan tegenover den heer Srneenk, die bij het collectief over leg uitsluitend met vakvereenigingen wilde te doen hebben en met zijn amendement bij na de volstrekte meerderheid zou hebben ehaald. Een ander amendement^Smeenk, t aan het jaarmaximuim van 2500 uren een maximum voor 6 maanden van' 1400 uren verbond, is eveneen® met gering stemmen- verschil 47 tegen 42 stemmen verwor pen. Het regeeringsartikel zelf ging er daar op met 65 tegen 24 stemmen door: de sociaal democraten, communisten en de christen democraat A. P. Staalman bleven in de op positie. In dit artikel (art. 28) zit ook de be paling, welke voor „opeenhooping van werk" of .^bijzondere omsta mi igheden geldt en mutatis mutandia reeds in de Arbeidswet van 1919 voorkwam; het nieuwe daarin ech ter (het collectief overleg) is reeds Ln 1919 door Mr. Dresselhuys (gevraagd, evenals de wettelijke 48 urenweek, die nu ook, drie jaren later, door minister Aalberse wordt geaccepteerd. Een amendement-Drion, dat op het over werk in spoedeischende gevallen betrekking had, mam de minister over. En toen was men weldra bij dat deel van het wetsontwerp aan geland, dat volgens minister Aalberse meer moeilijkheden medebracht dan eenig ander gedeelte; bij de artikelen, welke aan den ar beid in broodbakkerijen gewijd zijn. Men stuit bij dit onderwerp op een „combinatie van technische moeilijkheden" en heeft te vens op (gelijkheid van de „ooncurrentiekan- sen" bedacht te zijn. Zonder zich te bekommeren om' den heer Schaper, die alles bij het oude had willen laten, heeft minister Aalberse in de bepa lingen, welke op het bakkersbedrijf betrek king hebben, eenige wijzigingen aange bracht. Voortaan1 zuilen b.v. patroons op Zondag zekere werkzaamheden mogen ver richten en kunnen onder bepaalde omstan digheden de bakkersgezellen iets vroeger den arbeid beginnen. Dit is o.a. het geval met broodibekkerijen, waarin ten minste zes gezellen arbeid plegen te verrichten. De heeren Srneenk en Abr. Staalman hadden op deze voorstellen amendementen inge diend, waarvan de meeste verworpen wer den (een paar amendementje® van den heet Srneenk werden overgenomen). Aangestlp- zij slechts, dat over de concurrentievoor Na te Hellevoeteluis op 'e Rijkswerf imrancht te ziin voor haar nieuwe doel, is Dinsdagmorgen Hx. Ms. Nautilus naar Gorinohem vertrokken om daar te worden toegevoegd1 aan Hr. Me. oplei dingsschip Schorpioen. Luit. ter zee 2e kl. O. R. F. Tirrwnink la uit Ooet-Inldië teruggekeerd. Met den datum van indienststelling, 18 dezer, zijn geplaatst aan boord Hr. Ma Z 7: luit. ter zee der le ki. C. .barou de iVos van Steenwiik, als commandant; luit. ter zee der 2e kl. J. J. Wïchers, als oudste officier, en off.-raaoh. der 2e kl. M. P. J. Pover, W. H. Kam en J. Jaring; en aan boord Mr. Ms. Z 6: luit. ter zee der le kl. J. B. H. Blom, als commandant; adelborst der le kl. mar.-rea J. Luske en off-mach. der 2e kl. W. van Leeuwen Hkzn., F. Bnseemaker en E. van der Woude. Luit. ter zee 2e kl. 'J. H. Bolken is bestemd voor den dienst in Oost-Lmdië. Off.-mach. 2e kl. H. Bmbroek Is met 16 dezer geplaatst aan boord Hr. Me. Gelderland. De zeemiliciens, die sedert 7 April voor her halingsoefeningen in werkeliiken dienst zijn ge weest, worden morgen weer in het genet van groot verlof gesteld. Per particulier stoomschip Prinses Juliana is op 7 Mei 1922 uit Oost-Lodië in Nederland terug- gökoord Kwartiermeester J. W. BoL Opgave van overgeplaatste onderofficieren der Zeemacht: Op 15 Mei 1922: bootsman J. Momber van van Speiik naar Tromp; idem C. J. van der Pas van Tromp naar Wachtschip Willemsoord; idem J. M. van Hamert van Wachtschip Vlleslngen naar van Speiik; opperkooetabel J. P. J. Janeen van Marinekazerne Amsterdam naar Tromp; sere.- sedner N. Schoonens van Waletation Willamaoord naar Tromp. Op 18 Mei 1922: oppertorpediat C. Smit van Onderzeeddenstkazerne naar Z 7; idem C. Hei1- boer van Wachtschip Vlissingen naar Z 8; tor- pedist-maj. J. C. de Kemp van Wachtschip Wil lemsoord naar Z 7: idem Th. van der Poel van Atjeh naar Z 8: bootsman J. van Lot non van Wachtschip Willemsoord naar Z 7; idem A. Schout van idem naar Z 8. Op 27 Mei 1922: serg.-kok J. L. Deueter van Wachtschip Willemsoord naar Wachtschip Vlia- singen. Op 14 Juni 1922; eerg.-minsr C. L. Korde» van Tromp naar Radiodienst te Amsterdam. OOST-INDIE. Benoemd: tot 4e werktuigk. G. J. W. van Dam. Vergund: om naar Nederland terug te keeren aan den off. van adm. le kl. H. P. Winkelman en den kap.rluit. ter zee J. H. G. Kreimer. Blt beschikking van den L zijn de namen van den «erg. A, Langere!» en den «erg. het 4e rag. vest.-art. op de ranglijst geplaatst voor eerg.-maj.-lnstr. Met ingang van 16 Mei a.a. wordt de 2e luit. H. A Luittt'loler van hot korps pantserfort-art. overgeplaatst bij het 4o reg. vest.-art met be stemming voor 8I4 R. VgA. Op 11 Mei wordt aan den koTp.-kok W. H. Da- niëlse van 1—III—4 reg. vest.-art. de bronzen medaille voor trouwen dienst toegekend. Bij het op 24 en 29 April alhier gehouden exa men voor ind. veoofend man, werd het diploma van vóórgeoefendheid verworven door de vrii- willigers van den kaderlandstorm, Aid. Helder, C. Bakker. P. H. Bos en J. Th. Govers. e tongen p. c 6-7: 70 kisten echar VTSSOHEBUBERIGflETTEN. 9 Mal 1922. Aangeveerd door 18 korden: 1640 mlddeltou- gen p. stuk f 0.35—0.40; 590 kleine stuk 0.150.20; 6 tarbotten p. «tuk kisten kleine schol p. kist f 6—8: 8 L p. kist f 2: door 1 roggenviesoher: 85 roggen p. etuk 'f 1.07: door 17 trokken: 690 tal hai tal 0.60—1.75; 8869 K.G. ansjovis p. 0.28; door 18 geepvisaohen: 27 tal geep p. tal 13—87. 10 Mei 1922. Aangevoerd.door 27 korden: 6440 middelton- gen p. stuk f 0.800.40; 1490 kleine tongen p. tuk 0.16; 29 tarbotten 47| 12 kisten zet- schol p. kist f 1816; 138 kisten kleine schol kist f 4—6.50; 14 kisten schar Bn schar p. kist f P. kiet 5—6; d< -r p. tal f 0.50—2; 1360 anejovie p. K.G. 0.28; door geepvisscher»22 tal geep p. tal f 9—28; 1 zalm f 83.50. 12 kisten kleine ponen kers: 590 tal haring 32.50: oor trek- K.G- Stoomvaartmaatschappij Nederland. Romeo, thuisr., pesa. 10 Mei Vlissingen n. Ant werpen. Grotius. thuisT., vertr. 8 Mei r. Sabang. Ambon, thuisr., vertr. 9 Mei v. Marscillo. Batjan, uiitr.. vertr. 9 Mei v. InuninghanL Karimata, uitr., pass. 9 Mei Dover. Vondel, uitr.. vertr. 9 Mei v. Genua, Salabangka, arr. 7 Mei v. A'dam te Batavia. Rotterdamache Lloyd. Sal&watl, thuier.. arr. 9 Mei te Antwerpen. Holland—Britmb-TndiU Lijn. Hoogkerk, vertr. 6 Mei v. Colombo. HolL O.-AziB Lijn. Oldekerk, uitr.. arr. 10 Mei te Port Beid. Ouderkerk, uitr., vertr. 9 Mei v. Manilla. Zosma, vertr. 9 Med v. Hamburg n Adant Saparoea, thuisr., pass. 8 Mei I oiat de Galle. Holland Ooet-Afrika Lijn. Meliekerk, thuisr., arr. 10 Mei te Antwerpen. Texel. uitr.. pass. 8 Mei Vlissingen, v. Antwerpen Holland—Zuid-Afrika Lijn. Springfontein, uitr., vertr. 8 Mei v. Walvischbaal. Rietfontein, thuisr.. vertr. 9 Mei V. Kaapstad. Springfontein, uitr.. arr 6 Mei te Walvischbaai. HollandWest-Afrika Lijn. Gaasterland, vertr. 8 Mei v. Lagos n. Koonow. Marmevo, uitr., vertr. 9 Mei v. las Palmes. Pollux, arr. 8 Mei v. Libreville te Port Gentil. Agamemnon, arr. 9 Med v. West-Afrika te A dam. Hcmteetroom, uitr., vertr. 4 Mei v. Accra. Morcurdus, uitr.. pass. 7 Mei Dungeneaa. Triton, uitr., vertr. 7 Med v. Monrovia. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Poeldijk, thuisr., vertr. 8 Mei v. Montevideo. Zijldijk, uitr., pssb. 7 Mei Ferm. Noronha. Albireo, thuisr., vertr. 7 Mei t. Montevideo. Java—Bengalen Lijn. Ceranv arr. 8 Med v. Java te Calcutta. Java—New-York Lijn. B&nda, v. New-York n. Java, vertr. 9 Mei v. Suez. Sitoebondo, v. New-York a. Java, arr. 8 Mei te Norfolk. Maartensdijk. Java a. Nrw-York. verr. 9 Med v. Algiers. Boeton. arr. 8 Mei r. Java te New-York. Java Pacific Lijn. Tjllibost. arr. 6 Mei v. San Francieoo te Batavia. Schagermarkt van Donderdag 11 Mei 1922. 15 paarden I 00—600: nag. li 25 etieren 100400: 894 overhouders 26—45; 16; 18 bokken en geiten mag. ƒ96—60; 65 idem lammeren 10— 810: 12 varkens eieren p. 100 ?eW em vo+to p. K.fcl. f Ó.90—l: 16 konijnen f 0.50—6; 45 t.Q. boter 1.70-2 d. K.G.. stuks 6—6: 7520 eend- De verkoop van de Kmmabloem la De Cooka- dorp heeft rxlm fll.— opgebraoht. Door den heer Jae. Koning ls san poatdilf gevangen. Het diertje had aan da sene poot oen gummlring, waarop stond V 181. Aan da andera poot aat aan alxminiomrings^a, ge markt; N 220 O 1044. Deaa waak wardan van hlor varaonden; Buitenzorg, huisr.. pass. 9 Mei Polnt de Galis. Kaïwl, thuisr., pass. 10 Med Point de Galla. Tabaimn, thiuier., poes. 10 Mei Gibraltar. Wilds, thuisr., pass. 10 Med Perim. Ga roet, v Port Said n. R'daon, pass. 8 Mei Malta. Patria, udtr., arr. 9 Mei te Pod^^yr, Rindjani arr. 10 Mei v. Batavia te R'dam. Samarmda, thuisr., pass. 9 Mei Malta. Tambora, uitr., vertr. 9 Mei v. Southajnpton. Goehtoer, uitr., vertr. 8 Mei v. Suez. Madams, thuisr., arr. 9 Mei te Makalla. Kon. Hollandsche Lloyd. Delfland, uitr., pass. 10 Mei Dumpeness. Zaanlandarr. 8 Med v. A'dam te Buenos Ayres Kon. West-Indische Maildienst. Jaaom v. A'dam n Balboa. vertr. 9 Mei v. Cclon Tlavre^' Wö8t'Iadië n- A'dam, vertr. 10 Mei v' Jan van Naeaau, arr. 7 Med v. A'dam te Ham-bura Aurora, vertr. 8 Mei v. San Juan n. Havre. Delft, vartr. 7 Mei v. Mollendo n. Arica Nickene, thuisr. vertr. 8 Mei v. Madera. Pnns Fred. Hendrik, uitr., paee. 8 Mei Finieterre Kon. Paketvaartmaatschappij. Roggeveen, vertr. 8 Mei v. Briebane a. Java. cu. Halcyon-Liin. Stad Delft, v. Hamb. n. Buenos Ayres, c Mei Fernando Norouha Agmetapark, vertr. 8 Mei'v Galat® n. Constaaza. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. L^ènd B*tavi4 A'<km, arr. 10 Med te Grv Oo- Titan, v. Japon n. R'dam, arr. 7 Med tó'suez Rhotius, v. Japon n. R'dam, vertr. 6 Med v Jombo. Holland—Amerika Lij» Carmarthenehire, v. R'dam n. d. N. ..v^rtr- 5 Med v. Antwerpen. Maasdam, jr R'dam n. Cuba. Mexic JWft, vertT. 10 Mei v. Santander. Stadsdijk. vertr. 10 Mei v. R'dam n pv.0 ji Westerdijik, vertr. 10 Mei v lL n 7 &ioo n' ^rtr. 9 Mei nevel' der Oord. jaren, eohtgen. van M. van New-York, 10 Mei. De heer Deterdlng verklaarde heden voor zljm vertrek naar Frankrijk ln een interview, niet (betrekking op de Kuoakche concessie® aan de Show groep, het volgende: „Nooit te voren héb ik zulk een verzame- Op de vraag of zijn Amer'kaansche rek iete uit te staan had met het plan van samen werking met de „Standard Oü Oompany", zeide de heer Detérding: „Gij zult u herinneren, dat wij een ooöpe- ratieve groep uitmaken. Coöperatie zal altijd one beginsel blijven.1" Hij keurde echter de verspilling af, die bestaat door geduld aam te voeren en be schreef Mexico ak een uitgestrekt en bijna onuitputtelijk Petroleumreservoir, dat over het algemeen nog niet geëxploiteerd k. V eigens de „Ohlcago Tritouna" werd in den kabinetsraad van Dinsdag .te Washington medegedeeld, dat de Amerikaansche regee ring de houding der geallieerden tegenover de Sovjet goedkeurde ak zijnde Ln overeenr stemming met de politiek der Ver. Staten. Omrekenlnffkoeraen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 6