IS 'tó,
Bouw van alcoofwonlngen.
De Minister van Arbeid heeft naar aan
leiding van het verzoek van het gemeente
bestuur van Rotterdam om ook rijkssteum
te verleenen voor den bouw van alcoofwo
nlngen, een commissie van deskundigen be
noemd, ten einde hem omtrent dit vraagstuk
van advies te dienen. In die ooromUwle heb*
ben zitting prof, dr. Eljkman te Utreoht,
prof. Van der £teur en prof. Valckenler
Kips.
De Kamerverkiezingen.
GEMENGD NIEUWS.
Een fortuinlijk fabrikant
De „Lusltanla".
Terechtstelling uitgesteld.
Onveilig New-York.
Ter wille van de mode.
Ontploffing.
EERSTE KAMER.
Staatsbegrooüng 1922.
van Nederland om zich niet alleen in Euro
pa, maar ook in Indië te handhaven.
Ten aanzien van de vraag of de minister
Van Bimnenlandsche 'Zaken in zijne in de
(Tweede Kamer gehouden rede niet te ver
ging toen hij de conferentie van Washing
ton i
juist weergeeft dat door den min. van Bui
tenl. Zaken is gezegd. Immers in bedoelde
rede werd niet verder gegaan dan de stelling
te ontwikkelen, dat tegen het ontwerp
jVloótwet Washington niet kan worden aan
gevoerd: de tendenz van de rede was niet het
leveren van een rechtstreeksch. pleidooi vóór
het ontwerp Vlootwet, maar te ontzenuwen
„dat op igrond Van de resultaten van
Washington, waarvan de duurzaamheid nog
zal moeten blijken, vrijheid zou kunnen
worden gevonden, nu thans niet slechts van
de maritieme verdediging vatn Indië af te
zien, maar tevens déze'poging na te laten
om de Nederlansche marine in stand te hou
den.
TWEEDE KAMER.
Wijziging Arbeidswet
ren die, zooals de heer Oud', wel het regee-
ringsvoorstel wilden aanvaarden maar dan
ook niet verder wenschten te gaan.
De zaak werd nog lang niet afgehandeld.
Men kwam tot aan de rede van den Minister.
Het artikel, dat den minleter van arbeid
bevoegdheid geetft gedurende ten hoogete
4 jaar aan een onderneming toe te etaan
geregeld l1/» uur per dag of 7 uur per week
langer te doen arbeiden, wordt aangenomen
met 64 tegen 22 stemmen.
waarden* van groot- en kleinbedrijf (welke
de minister gelijk poogde te maken) vrij
sterk meeningBverschil bestond en dut de
•heer Drion in een interessant speech Je de
kosten, verbonden aam de afschaffing van
den nachtarbeid in de bakkerijen, voor ons
land op 86 mlUioen geschat heeft en betoogd
heeft, dat ipeclaal T)ij hot grootbedrijf de
productiekosten daardoor aanmerkelijk (im
mers imet 20 pet.) zijn gestegen.
MARINEBERICHTEN.
LEGERBERICHTEN.
BCHEEPVAARTBERICHTEN.
N'itmw Amsterdam, arr. 8 Mei New-York te
NoonUudijk, arr. 8 Mei r. Portland. O., te R'dam.
Blijdendbk. arr. 8 Mei r. R'dam te Boston.
Holland—Autrallü Lijn.
MARKTBERICHTEN.
UIT DEN OMTREK.
Texel, 10 Kei 1822.
126 koeion, 60 varkens, 17 kalveren, 24 soka-
pan on 84 lammeren
W leringen.
J.L Zaterdag en Zondag gaf de caingver-
eenlglng „Exoelsior", directeur de heer D.
Verfaille Oa. ln de ooncertzaal van den heer
Jurrle Lont de den Oever voor hare onge
huwde en gehuwde leden een uitvoering. Op
den eersteni avond waa de zaal flink en op
den tweeden avond matig met belangstel
lenden bezet Het programma, bestaande
uit 4 zangnummers en een blijspel in 5 be
drijven! getiteld „Moos de Schoenpoetser"
door Rudolf Knekel, werd alleraardigst af
gewerkt Zang en tooneel werden pracht!
weergegeven zoodat telkens een daveren
applaus door de zaal klonk, zijnde het beste
bewijs dat allee zeer in den amaak viel. De
luzen werden aangevuld met muziek van
et Bymphonieorkeart van „Apollo", hetwelk
een hoogst aangename afwisseling gaf. Een
gezellig bal besloot deze zoo goed geslaag
de uitvoeringen.
MeJ. M. Borst te Haarlemmermeer heeft
baar benoeming tot gemeente-vroedvrou^
aangenomen.
Burgerlijke Stand van Anna Paolowna.
GEBOREN: Alfbertua, z.v. J. Bukman en
van A. van der Werf.
OVERLEDEN: Jan Raap, <md 22 jaren;
Maartje Jongejan, oud 28 jaren; Seebe Groe-
sld, oud 66
LAATSTE BERICHTEN.
(Draadlooa).
actle, die de vroegere eigenaar» berooft, en
nimmer, hetzij direct of Ind reet, gestolen
eigendommen in ontvangst zal willen
nemen."
Stuttgart, 10 MeL Tengevolge van
communistische geweMmaatregelen heeft de
Daimier Moto ren GeseMsohaft haar bedrijf
voor 6 weken gesloten.
Amsterdam lOu.16
Londen 11.56*/.—HA6*/4; Parijs 28.70-
28.76; Brussel 21.65—21.70; New-York
2.59*/42.60; Berlijn 9lV4-91«/4.
Het comité voor verkiezing van liberale
Kamerleden, onder voorzitterschap van mr.
S. van Houten, heeft de voorloopige lijst van
oandidaten, met uitzondering van den leider
in alfabetische volgorde vastgesteld als
volgt: mr. S. van Houten, D. van' Lookeren
Campagne, dr. C. C. Dutillh, jhr. J. D. de
Jong van Beek en Donk, W. I. Kapteijn en
J. D. Viruly.
Men meldt het overlijden op 7 Mei van
den heer John H. Patterson, den oprichter
van de National Cash Register Co. in Day-
ton (Ver. Staten).
De heer Patterson, die een buitengewoon
energiek man was, begon zijn loopbaan als
klein winkeliertje. Door zijn practijk kwam
hij tot het kasregister, waarvan hij een fa
briek opzette, die thans in Dayton aan 15.000
personen werk verschaft en circa 700 machi
nes per dag kan afleveren. De overledene,
die 79 jaren oud werd, stond ook in zijn va
derland bekend als een strijder voor verbe
tering van arbeidstoestanden en een van
zijn laatste beslissingen was, dat 50 van
deoverwinst onder de arbeiders verdeeld
moest worden. Zijn fabriek geldt voor een
modelfabriek. Als een blijk van zijn voort
varendheid en energie kan nog gelden, dat
Patterson op 75-jarigen leeftijd de eerste
Amerikaansche zakenman was, die na den
oorlog Duitschland bezocht
Den 25en Mei zal van1 Londen een expe
ditie worden uitgezonden voor het bergen
der „Lusitania" en andere schepen, die ge
durende de laatste jaren zijn gezonken. Het
bjs. „Blakely" is voor dit doel door de „Lusi
tania Salvaging Company" gecharterd'. Er
wordt niet verwacht, dat er groote moeilijk
heden zullen zijn bij het lichten der „Lusi
tania", daar de juiste ligging van het schip
bekend is.
Te Lerida zouden twee menscheni geguil
lotineerd worden. De terechtstelling moest
worden uitgesteld omdet de timmerlui wei
gerden een schavot te timmeren en de
meerite- en provinciale besturen weiger
en om de materialen voor de oonstructie
daarvan te leveren.
Dieven hebben dezer dagen in New York
een nieuwen truc toegepast om ongestoord
hun slag te kunnen slaan. Zij hadden n.L
«en brandkast van bordpapier vervaardigd
en van glinsterende metalen onderdeelen
voorzien, en deze namaakkast zoo in een
winkel geplaatst, dat het licht van de straat
er goed op vielen en de politie op haar ron
de haar steeds in het oog kon houden. In
middels brachten zij de echte safe naar een
achterkamer, lieten de deur er van springen
en verdwenen met 1100 dollar.
De „Daily Express" meldt, dat Londen-
fche dames tegenwoordig haar kleinen teen
operatief laten wegnemen, om de smalle,
puntige schoenen te kunnen dragen, die de
mode nu voorschrijft. „Een aantal operaties
zijn al te Londen in ziekeninrichtingen ver
richt en er zullen er waarschijnlijk nog meer
[©beuren, indien de smalle schoen zoo popu-
air blijft".
Mag men het blad gelooven, dan komt
men vóór de operatie tot de conclusie, dat de
kleine teen, dien men weg wil nemen,
meestal toch niet veel meer is dan één1 groote
likdoorn, dien geen pédicure meer kan ge
nezen. i
Het smalste model, dat gedragen wordt, is
de zoogenaamde Narreschoen (een zeer toe
passelijke naam!) welken de meeste vrouwen
niet aan kunnen. Na de operatie hebben: de
dames niet het minste bezwaar met loopen.
Intusseben verliezen zulke dames 't recht,
met Ohineesche vrouwen den spot te drijven.
Uit Halle aan de Saaie werd Dinsdag ge
meld: Een ontzettende ontploffing heeft
plaats gehad nabij het plaatsje Zweedorf. In
een loods, die vroeger was gebruikt voor
het ontladen van munitie van net leger, had
een aantal vrouwen, die nog met dit werk
bezig waren, een schuilplaats gezocht tegen
een opkomend onweder. Op den bodem van
de loods lag kruit verspreid. Eén der vrou
wen stak een sigaret aan en wierp den bran
denden lucifer op den bodm. Een ontzetten
de ontploffing volgde en de geheele loods
werd in vuur gezet. De meeste vrouwen
konden zich nog in veiligheid brengen, doch
een drietal vrouwen verbrandde levend, ter
wijl nog een viertal andere, zwaargewond
naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.
Hoofdstuk VI (Marine).
Memorie van Antwoord.
Hoewel 'bezuiniging in de uitgaven zeer
zeker een (gebiedende eisch is, zou eene vol
komen schrapping der Marme-begrooting
en daarmede vanzelf gepaard gaande af
schaffing van de oorlogsvloot, waarvan de
wenschelijkheid door een der leden tot uiting
werd gebracht, leiden tot gevolgen, die geen
verantwoordelijke regeering voor hare reke
ning zou kunnen nemen. Noch de thans (be
staande internationale verhoudingen, noch
de resultaten van de conferentie van Wash
ington pilen mogen leiden tot ontwapening
op maritiem (gebied. De Minister schaart
zich dan ook geheel aan de zijde van die le
den, die van meening zijn, dat geen twijfel
mag worden gewekt aan deq ernstigen wil
Of men op den duur zal moeten komen
tot een scheiding der marine in een Neder-
landsch-Indische en eene Nederlandsche,
zooals door enkele leden naar voren is ge
bracht, is een vraagstuk, dat ter oplossing
aan dé toekomst dient te worden overgela
ten; dit staat naar de meening van den mi
nister wel vast, dat het behoud eener Staats-
marine vooralsnog een onafwijsbare eisch
blijft.
Loodswezen. Tot het wegnemen van
den bij enkele leden bestaianden indruk, dat
ons land op het gebied' van loodswezen te
weinig met den tijd zou meegaan, het welk
zou rijn af te leiden uit het gebruik van
zeilvaartuigen in plaats van stoomschepen,
met name Wielingen, in het algemeen Ne
derland, wat betreft het gebruik van stoom-
loodsvaartuigen, de vergelijking met de ons
omringende landen met gerustheid kan
doorstaan.
Wat de Wielingen betreft kan als vast-
staande worden aangenomen, dat voor de
behoeften der scheepvaart een ruim vol
doend aantal loodsvaartuigenl aanwezig is.
Het ligt in 's Ministers voornemen door
te gaan in de tot nu toe gevolgde lijn van
vervangen van zeil- door stoom- of motor
vaartuigen en alléén daar de zeilloodsvaar-
tuigen te handhaven, waar zulks voor eene
goede opleiding der loodsen en voor het on
derhouden 'van hun1 bekwaamheid in het om
gaan met zeilschepen noodzakelijk is.
Uiteraard zullen deze vaartuigen tevens
worden benut om de kruisposten te (bezet
ten, waar het aantal te beloodsen schepen
zoo gering is, dat bij de uitoefening van den
loodsdlenst zender (bezwaar met een zeil-
vaartuig volstaan kan worden.
Het gebruik van stoomloodsvaartulgen
voor de hier bedoelde posten zoude zeer
oneconomisch zijn, te meer, daar dan afzon
derlijke zeilvaartuigen voor opleiding in
dienst gesteld zouden moeten worden.
Suppletoir® MarlnehegTooting 1921.
Bouw omderzeebootem
In zijne memorie van antwoord op het
voorloopig verslag te dezer zake deelt de
Minister van Marine a. i. mede, dat door
hem niet wordt gedeeld de meening van ver
schillende leden dat de verdeelinig van den
bouw der onderzeebooten O 9, 10 en 11 over
drie werven niet In het voordeel van den
Staat zou zijn-en niet kan geschieden zon
der nadeel voor de vloot.
Er (behoeft geen vrees te bestaan, dat de
drie onderzeelbooten, zoowel als geheel ge
nomen als ln hare onderdeelen, niet geheel
gelijk zullen, uitvallen. Met het oog op de
toekomst wordt het juist een voordeel ge
acht, dat verschillende werven de noodige
ervaring voor onderzeebootibouw opdoen.
Naar aanleiding van het verzoek der le
den, die deze bezwaren ontwikkelden, om
nog eens ernstig te overwegen of het wel
wenschelijk is, nu er reeds twee werven zijn
die ln concurrentie onderzeebooten bouwen,
dit ook nog bij een derde te doen geschie
den; wordt de aandacht gevestigd op het feit
dat opdracht tot den bouw reeds door 's Mi
nisters ambtsvoorganger aan de drie wer
ven werd verstrekt. Aangezien deze verdee
ling !ot gevolg heeft, dat de bouw van elke
boot afzonder! ük sneller zal verloopen, is
een andere verdeeling der benoodlgde bouw
kosten over de verschillende dienstjaren
noodlg. Het onderwenpeüjke wetsontwerp
strekt om daartoe te geraken.
Vergadering van Dinsdag.
In de middagvergadering werd' eerst een
aantal kleine wetsontwerpen aangenomen
(o.a. het initiatief-ontwerpje De Kanter) en
werden daarna eenige amendementen op de
Arbeidswet afgestemd (o.a. met 88 tegen
32 stemmen dat van den heer Drion tot bet
mogelijk imaken van het invoeren van een
twee-ploegenstelsel zonder Ministerieele ver
gunning).
In de avondvergadering was het tweede
hoofdpunt van de wet aan de orde: de mo
gelijkheid van afwijking bij' gemeen overleg
tusschen werkgevers- en werknemers-orga
nisaties. Daarbij kwamen allerlei amende
menten aan' de orde: om die mogelijkheid
ook te verzekeren voor fabrieksoverleg, om
het fabrieksoverleg juist uit te sluiten, om
niet alleen verschuiving maar ook verrui
ming van den arbeidsduur, mogelijk te ma
ken, om voor de verschuiving geen jaar-
grens maar half-jaargrenzen te stellen, enz.
Telkens kwamen in deze amendementen en
in de vele daarover gehouden redevoerin
gen, (ze liepen tot bij twaalf uur) twee te
gengestelde tendenzen uit: eene (gesteund
vooral door vrijheidsbonders en christelijk-
historisohen) die hier den gunstigen kant
zag het zwaartepunt van onze sociale wetge
ving allengs te verplaatsen van het Depar
tement naar het bedrijf, de andere (verte
genwoordigd vooral door de sociaal-demo
craten) die wantrouwend stond tegenover
dit nieuwe instituut. De heer Schaper b.v.
meende, dat men hier Slechts een „leege
dop" kreeg van een soort medezeggenschap,
en vreesde dat de arbeiders feitelijk onder
dwang van den patroon tot verlenging van
werktijd zouden komen. De Ministerieele
sanctie achtte hij daartusschen 'geen vol
doende recht. Daartegenover verdedigden
de heeren Drion en Snoeck Henkemans het
overleg (ook het fabrieksoverleg) als een
stap naar maatschappelijke vrijheid. Tus-
1 schen deze beide richtingen stonden ande
Vergadering van Woensdag.
Het artikel, dat aan de Kroon dezelfde
bevoegdheid geeft ten aanzien van een be
drijf, wordt aangenomen met 65 tegen 21
steimmen. .Minister Aalberse betoogt, dat de
amenjdementen-ürion, gericht tegen het
maximum-aantal arbeidsuren van 2500 per
jaar, lijnrecht ingaan tegen het beginsel van
de wettelijke bescherming van de arbeiders.
Overigens heeft minister Aalberse onge
veer op alle belangrijke punten in zijn ont
werp de zege behaald: een gansche reeks
amendementen op diverse artikelen werl
bijna geheel afgestemd; slechts hier en daar
werd een kleine wjjaiging door den minister
aanvaard.
De veelbesproken artikelen 26 en 27, welke
door den overgangstermijn speciale werk
tijden mogelijk maken, werden in dit ont
werp natuurlijk gehandhaafd.
In art. 27 behoefde (afgezien dan van ver
anderingen van redactioneelen aard) niet zoo
geweldig veel gewijzigd te worden; herzie
ning van art. 26 daarentegen was urgent,
aangezien dit artikel (dat op afzonderlijke
ondernemingen betrekking heeft) reeds op
24 October 1922 zou expireeren. Deze fatale
datum is nu tot 1924 verschoven; bovendien
laat voortaan ook art, 26 (evenals reeds met
27 het geval was) voor den overgangstijd een
10-urigen werkdag en een 66-urige werk
week toe. In dit geval van art. 26 kan de mi
nister hiertoe de gelegenheid openen, in dat
van art. 27 (bedrijfsgroepen) geschiedt de
regeling bij algemeenen maatregel van be
stuur.
De heer Schaper vroeg omtrent deze over
gangsbepalingen stemming; met 64 tegen
21 werden zij aangenomen.
Ook ten opzichte van de nieuwe bepalin
gen van art. 28 der Arbeidswet (werktijd
regeling door onderling overleg tusschen
werkgevers en arbeiders) bleef de zege aan
den minister.'Het voorstel der sociaal-demo
craten om door de drie nieuwe leden een
streep te halen, werd met 64 tegen 23 stem
men verworpen. Met de socialisten en com
munisten heeft de heer A. P. Staalman voor
dit amendement-Schaper gestemd. De mi
nister van arbeid had trouwens betoogd, dat
deze nieuwe bepalingen de positie van de
vakbeweging versterkten in stede van ver
zwakten, dat de wet er door zou worden ver
beten! en dat de aanbevelenswaardigheid
van het nieuwe stelsel o.a. bleek uit de om
standigheden, dat de geheele Hooge Raad
van Arbeid zich voor de wenschelijkheid van
overeengekomen werktijdversohuiving bin
nen het jaa maximum had uitgesproken.
Het amendement-Drion werd door den
minister bestreden. Diens amendement, al
dus deze bewindsman tastte niet alleen
het beginsel van den 8 urendag aan, doch
ook zelfs het principe van de wettelijke ar
beidsbescherming. Het zou een arbeidsweek
van 62 uren mogelijk maken en verder gaan
dan welke ibuitenlandsche wetgeving ook.
Golden deze grieven speciaal het voorstel-
Drion om het jaarmaximum bij oolleotiel
overleg van 2500 tot 2800 Uren te verhoogen,
diens denkbeeld om het gemeenschappe
lijk overleg ook voor een bepaalde onderne
ming tusschen het hoofd en zijn arbeiders
toe te staan, zou volgens den minister niet
mogen worden aanvaard, wijl anders oon-
curreerende ondernemingen tot soortgelijke
regelingen zouden worden gedwongen en
de 8-urendag spoedig uit het gansche klein
bedrijf zou verdwijnen. En het amendement
werd vervolgens verworpen.
Evenzoo werden verworpen twee amende
menten van den heer Schokking.
Diens beide amendementen stelden reep.
een jaarmaximum van 2600 uren in (volgens
den minister ook al een ongemotiveerde
overschrijding van de 48 urige werkweek)
en wekten door wijziging van de regeling
inzake het overleg achterdocht bij de arbei
ders. Daarentegen nam de minister eene vrij
tegemoet komende houding aan tegenover
den heer Srneenk, die bij het collectief over
leg uitsluitend met vakvereenigingen wilde
te doen hebben en met zijn amendement bij
na de volstrekte meerderheid zou hebben
ehaald. Een ander amendement^Smeenk,
t aan het jaarmaximuim van 2500 uren een
maximum voor 6 maanden van' 1400 uren
verbond, is eveneen® met gering stemmen-
verschil 47 tegen 42 stemmen verwor
pen. Het regeeringsartikel zelf ging er daar
op met 65 tegen 24 stemmen door: de sociaal
democraten, communisten en de christen
democraat A. P. Staalman bleven in de op
positie. In dit artikel (art. 28) zit ook de be
paling, welke voor „opeenhooping van werk"
of .^bijzondere omsta mi igheden geldt en
mutatis mutandia reeds in de Arbeidswet
van 1919 voorkwam; het nieuwe daarin ech
ter (het collectief overleg) is reeds Ln 1919
door Mr. Dresselhuys (gevraagd, evenals de
wettelijke 48 urenweek, die nu ook, drie
jaren later, door minister Aalberse wordt
geaccepteerd.
Een amendement-Drion, dat op het over
werk in spoedeischende gevallen betrekking
had, mam de minister over. En toen was men
weldra bij dat deel van het wetsontwerp aan
geland, dat volgens minister Aalberse meer
moeilijkheden medebracht dan eenig ander
gedeelte; bij de artikelen, welke aan den ar
beid in broodbakkerijen gewijd zijn. Men
stuit bij dit onderwerp op een „combinatie
van technische moeilijkheden" en heeft te
vens op (gelijkheid van de „ooncurrentiekan-
sen" bedacht te zijn.
Zonder zich te bekommeren om' den heer
Schaper, die alles bij het oude had willen
laten, heeft minister Aalberse in de bepa
lingen, welke op het bakkersbedrijf betrek
king hebben, eenige wijzigingen aange
bracht. Voortaan1 zuilen b.v. patroons op
Zondag zekere werkzaamheden mogen ver
richten en kunnen onder bepaalde omstan
digheden de bakkersgezellen iets vroeger
den arbeid beginnen. Dit is o.a. het geval
met broodibekkerijen, waarin ten minste zes
gezellen arbeid plegen te verrichten. De
heeren Srneenk en Abr. Staalman hadden
op deze voorstellen amendementen inge
diend, waarvan de meeste verworpen wer
den (een paar amendementje® van den heet
Srneenk werden overgenomen). Aangestlp-
zij slechts, dat over de concurrentievoor
Na te Hellevoeteluis op 'e Rijkswerf imrancht
te ziin voor haar nieuwe doel, is Dinsdagmorgen
Hx. Ms. Nautilus naar Gorinohem vertrokken om
daar te worden toegevoegd1 aan Hr. Me. oplei
dingsschip Schorpioen.
Luit. ter zee 2e kl. O. R. F. Tirrwnink la uit
Ooet-Inldië teruggekeerd.
Met den datum van indienststelling, 18 dezer,
zijn geplaatst aan boord Hr. Ma Z 7: luit. ter
zee der le ki. C. .barou de iVos van Steenwiik,
als commandant; luit. ter zee der 2e kl. J. J.
Wïchers, als oudste officier, en off.-raaoh. der
2e kl. M. P. J. Pover, W. H. Kam en J. Jaring;
en aan boord Mr. Ms. Z 6: luit. ter zee der le
kl. J. B. H. Blom, als commandant; adelborst der
le kl. mar.-rea J. Luske en off-mach. der 2e kl.
W. van Leeuwen Hkzn., F. Bnseemaker en E. van
der Woude.
Luit. ter zee 2e kl. 'J. H. Bolken is bestemd
voor den dienst in Oost-Lmdië.
Off.-mach. 2e kl. H. Bmbroek Is met 16 dezer
geplaatst aan boord Hr. Me. Gelderland.
De zeemiliciens, die sedert 7 April voor her
halingsoefeningen in werkeliiken dienst zijn ge
weest, worden morgen weer in het genet van
groot verlof gesteld.
Per particulier stoomschip Prinses Juliana is
op 7 Mei 1922 uit Oost-Lodië in Nederland terug-
gökoord
Kwartiermeester J. W. BoL
Opgave van overgeplaatste onderofficieren der
Zeemacht:
Op 15 Mei 1922: bootsman J. Momber van van
Speiik naar Tromp; idem C. J. van der Pas van
Tromp naar Wachtschip Willemsoord; idem J.
M. van Hamert van Wachtschip Vlleslngen naar
van Speiik; opperkooetabel J. P. J. Janeen van
Marinekazerne Amsterdam naar Tromp; sere.-
sedner N. Schoonens van Waletation Willamaoord
naar Tromp.
Op 18 Mei 1922: oppertorpediat C. Smit van
Onderzeeddenstkazerne naar Z 7; idem C. Hei1-
boer van Wachtschip Vlissingen naar Z 8; tor-
pedist-maj. J. C. de Kemp van Wachtschip Wil
lemsoord naar Z 7: idem Th. van der Poel van
Atjeh naar Z 8: bootsman J. van Lot non van
Wachtschip Willemsoord naar Z 7; idem A.
Schout van idem naar Z 8.
Op 27 Mei 1922: serg.-kok J. L. Deueter van
Wachtschip Willemsoord naar Wachtschip Vlia-
singen.
Op 14 Juni 1922; eerg.-minsr C. L. Korde» van
Tromp naar Radiodienst te Amsterdam.
OOST-INDIE.
Benoemd: tot 4e werktuigk. G. J. W. van Dam.
Vergund: om naar Nederland terug te keeren
aan den off. van adm. le kl. H. P. Winkelman en
den kap.rluit. ter zee J. H. G. Kreimer.
Blt beschikking van den L
zijn de namen van den «erg.
A, Langere!» en den «erg.
het 4e rag. vest.-art. op de ranglijst geplaatst
voor eerg.-maj.-lnstr.
Met ingang van 16 Mei a.a. wordt de 2e luit.
H. A Luittt'loler van hot korps pantserfort-art.
overgeplaatst bij het 4o reg. vest.-art met be
stemming voor 8I4 R. VgA.
Op 11 Mei wordt aan den koTp.-kok W. H. Da-
niëlse van 1—III—4 reg. vest.-art. de bronzen
medaille voor trouwen dienst toegekend.
Bij het op 24 en 29 April alhier gehouden exa
men voor ind. veoofend man, werd het diploma
van vóórgeoefendheid verworven door de vrii-
willigers van den kaderlandstorm, Aid. Helder,
C. Bakker. P. H. Bos en J. Th. Govers.
e tongen p.
c 6-7: 70
kisten echar
VTSSOHEBUBERIGflETTEN.
9 Mal 1922.
Aangeveerd door 18 korden: 1640 mlddeltou-
gen p. stuk f 0.35—0.40; 590 kleine
stuk 0.150.20; 6 tarbotten p. «tuk
kisten kleine schol p. kist f 6—8: 8 L
p. kist f 2: door 1 roggenviesoher: 85 roggen p.
etuk 'f 1.07: door 17 trokken: 690 tal hai
tal 0.60—1.75; 8869 K.G. ansjovis p.
0.28; door 18 geepvisaohen: 27 tal geep p. tal
13—87.
10 Mei 1922.
Aangevoerd.door 27 korden: 6440 middelton-
gen p. stuk f 0.800.40; 1490 kleine tongen p.
tuk 0.16; 29 tarbotten 47| 12 kisten zet-
schol p. kist f 1816; 138 kisten kleine schol
kist f 4—6.50; 14 kisten schar
Bn schar p. kist f
P. kiet 5—6; d<
-r p. tal f 0.50—2; 1360
anejovie p. K.G. 0.28; door geepvisscher»22
tal geep p. tal f 9—28; 1 zalm f 83.50.
12 kisten kleine ponen
kers: 590 tal haring
32.50:
oor trek-
K.G-
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Romeo, thuisr., pesa. 10 Mei Vlissingen n. Ant
werpen.
Grotius. thuisT., vertr. 8 Mei r. Sabang.
Ambon, thuisr., vertr. 9 Mei v. Marscillo.
Batjan, uiitr.. vertr. 9 Mei v. InuninghanL
Karimata, uitr., pass. 9 Mei Dover.
Vondel, uitr.. vertr. 9 Mei v. Genua,
Salabangka, arr. 7 Mei v. A'dam te Batavia.
Rotterdamache Lloyd.
Sal&watl, thuier.. arr. 9 Mei te Antwerpen.
Holland—Britmb-TndiU Lijn.
Hoogkerk, vertr. 6 Mei v. Colombo.
HolL O.-AziB Lijn.
Oldekerk, uitr.. arr. 10 Mei te Port Beid.
Ouderkerk, uitr., vertr. 9 Mei v. Manilla.
Zosma, vertr. 9 Med v. Hamburg n Adant
Saparoea, thuisr., pass. 8 Mei I oiat de Galle.
Holland Ooet-Afrika Lijn.
Meliekerk, thuisr., arr. 10 Mei te Antwerpen.
Texel. uitr.. pass. 8 Mei Vlissingen, v. Antwerpen
Holland—Zuid-Afrika Lijn.
Springfontein, uitr., vertr. 8 Mei v. Walvischbaal.
Rietfontein, thuisr.. vertr. 9 Mei V. Kaapstad.
Springfontein, uitr.. arr 6 Mei te Walvischbaai.
HollandWest-Afrika Lijn.
Gaasterland, vertr. 8 Mei v. Lagos n. Koonow.
Marmevo, uitr., vertr. 9 Mei v. las Palmes.
Pollux, arr. 8 Mei v. Libreville te Port Gentil.
Agamemnon, arr. 9 Med v. West-Afrika te A dam.
Hcmteetroom, uitr., vertr. 4 Mei v. Accra.
Morcurdus, uitr.. pass. 7 Mei Dungeneaa.
Triton, uitr., vertr. 7 Med v. Monrovia.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Poeldijk, thuisr., vertr. 8 Mei v. Montevideo.
Zijldijk, uitr., pssb. 7 Mei Ferm. Noronha.
Albireo, thuisr., vertr. 7 Mei t. Montevideo.
Java—Bengalen Lijn.
Ceranv arr. 8 Med v. Java te Calcutta.
Java—New-York Lijn.
B&nda, v. New-York n. Java, vertr. 9 Mei v. Suez.
Sitoebondo, v. New-York a. Java, arr. 8 Mei te
Norfolk.
Maartensdijk. Java a. Nrw-York. verr. 9 Med
v. Algiers.
Boeton. arr. 8 Mei r. Java te New-York.
Java Pacific Lijn.
Tjllibost. arr. 6 Mei v. San Francieoo te Batavia.
Schagermarkt van Donderdag 11 Mei 1922.
15 paarden I
00—600:
nag. li
25 etieren 100400:
894 overhouders 26—45;
16; 18 bokken en geiten
mag. ƒ96—60; 65 idem
lammeren 10—
810: 12 varkens
eieren p. 100
?eW
em vo+to p. K.fcl. f Ó.90—l:
16 konijnen f 0.50—6; 45
t.Q. boter 1.70-2 d. K.G..
stuks 6—6: 7520 eend-
De verkoop van de Kmmabloem la De Cooka-
dorp heeft rxlm fll.— opgebraoht.
Door den heer Jae. Koning ls san poatdilf
gevangen. Het diertje had aan da sene poot
oen gummlring, waarop stond V 181. Aan da
andera poot aat aan alxminiomrings^a, ge
markt; N 220 O 1044.
Deaa waak wardan van hlor varaonden;
Buitenzorg, huisr.. pass. 9 Mei Polnt de Galis.
Kaïwl, thuisr., pass. 10 Med Point de Galla.
Tabaimn, thiuier., poes. 10 Mei Gibraltar.
Wilds, thuisr., pass. 10 Med Perim.
Ga roet, v Port Said n. R'daon, pass. 8 Mei Malta.
Patria, udtr., arr. 9 Mei te Pod^^yr,
Rindjani arr. 10 Mei v. Batavia te R'dam.
Samarmda, thuisr., pass. 9 Mei Malta.
Tambora, uitr., vertr. 9 Mei v. Southajnpton.
Goehtoer, uitr., vertr. 8 Mei v. Suez.
Madams, thuisr., arr. 9 Mei te Makalla.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Delfland, uitr., pass. 10 Mei Dumpeness.
Zaanlandarr. 8 Med v. A'dam te Buenos Ayres
Kon. West-Indische Maildienst.
Jaaom v. A'dam n Balboa. vertr. 9 Mei v. Cclon
Tlavre^' Wö8t'Iadië n- A'dam, vertr. 10 Mei v'
Jan van Naeaau, arr. 7 Med v. A'dam te Ham-bura
Aurora, vertr. 8 Mei v. San Juan n. Havre.
Delft, vartr. 7 Mei v. Mollendo n. Arica
Nickene, thuisr. vertr. 8 Mei v. Madera.
Pnns Fred. Hendrik, uitr., paee. 8 Mei Finieterre
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Roggeveen, vertr. 8 Mei v. Briebane a. Java.
cu. Halcyon-Liin.
Stad Delft, v. Hamb. n. Buenos Ayres, c
Mei Fernando Norouha
Agmetapark, vertr. 8 Mei'v Galat® n. Constaaza.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
L^ènd B*tavi4 A'<km, arr. 10 Med te Grv
Oo-
Titan, v. Japon n. R'dam, arr. 7 Med tó'suez
Rhotius, v. Japon n. R'dam, vertr. 6 Med v
Jombo.
Holland—Amerika Lij»
Carmarthenehire, v. R'dam n. d. N.
..v^rtr- 5 Med v. Antwerpen.
Maasdam, jr R'dam n. Cuba. Mexic
JWft, vertT. 10 Mei v. Santander.
Stadsdijk. vertr. 10 Mei v. R'dam n pv.0 ji
Westerdijik, vertr. 10 Mei v lL n
7 &ioo n' ^rtr. 9 Mei
nevel'
der Oord.
jaren, eohtgen. van M. van
New-York, 10 Mei. De heer Deterdlng
verklaarde heden voor zljm vertrek naar
Frankrijk ln een interview, niet (betrekking
op de Kuoakche concessie® aan de Show
groep, het volgende:
„Nooit te voren héb ik zulk een verzame-
Op de vraag of zijn Amer'kaansche rek
iete uit te staan had met het plan van samen
werking met de „Standard Oü Oompany",
zeide de heer Detérding:
„Gij zult u herinneren, dat wij een ooöpe-
ratieve groep uitmaken. Coöperatie zal altijd
one beginsel blijven.1"
Hij keurde echter de verspilling af, die
bestaat door geduld aam te voeren en be
schreef Mexico ak een uitgestrekt en bijna
onuitputtelijk Petroleumreservoir, dat over
het algemeen nog niet geëxploiteerd k.
V eigens de „Ohlcago Tritouna" werd in den
kabinetsraad van Dinsdag .te Washington
medegedeeld, dat de Amerikaansche regee
ring de houding der geallieerden tegenover
de Sovjet goedkeurde ak zijnde Ln overeenr
stemming met de politiek der Ver. Staten.
Omrekenlnffkoeraen.