Hollandia Regenjassen HERMAN NYPELS Tweede Blad. ONDER VOLLE GARANTIE. HELDER SCHAGEN VAN ZATERDAG S AUGUSTUS 1922. PLAATSELIJK NIEUWS. Ingezonden mededeeling. uitsluitend verkrijgbaar bi] Onze vroegere plaatsgenoot, de heer Jb. van Zoonen Lm, thans ambtenaar bij de Oomtróle der Gemeente-Belastingen te Alk maar, slaagde op 2 Augustus te Dordrecht voo® het diploma voorbereidend examen ge meente-administratie en gemeente-fihancië n. Chr. Normaallessen. Voor het overgangsexamen naar de '4e klasse slaagden de heeren Jan Boimmel, O. v. d. Hoeden, O. Kramer Czn., F. O. PauU, Th. Joh. Regter, A. Storm en B. J. Thijssen. (IWegens misstelling herplaatst). Levering van brandstoffen garnizoen. De levering van brandstoffeni ten behoeve van het garnizoen gedurende het tijdvak van 1 Aug. 1922 t/m 31 Mei 1923 is toegewezen aan O. A. Bakker, tegen de navermelde prijzen: Steenkolen 2.95 per 10Q KG., gasookee 1.45 per 100 KG., lange turf 1.35 per 100 stuks, vuurmakers Q.4Q per.lQQ stuks; eierkolen f, 2.6.Q per 1QQ KG. Het verkeer in onze Gemeente. De invoering van de maximum snelheid van 15 K M. heeft aan het dikwijls roekeloos gejakker van motoren en auto's een einde gemaakt Het gevaar, dat op den openbaren weg van die zijde dreigde is daardoor tot veel geringeren omvang teruggebracht Maar ook is een gevolg hiervan, dat hot gevaar voor ongelukken, veroorzaakt door hét zich niet houden aan de regels van den weg door voet gangers, wielrijders, karrenvoerders e.a. te meer naar voren komt. Wij vonden daarin aanleiding eens bij de politie-autoriteiten aan te kloppen en te vra gen of men wellicht van die zijde geneigd zou zijn, de regels van den weg in ons blad uiteen te zetten en op die wijze ter kennis van de ingezetenen te brengen. Reeds sedert eenigen tijd toch tracht de politie eenige orde in den chaos te brengen door te letten op het rechts houden. Waar nu de politie hier ter plaatse met de be schikbare krachten moet woekeren, zou door een uiteenzetting van de verkeersregels in ons blad haar werk vergemakkelijkt kunnen worden. Te beVoegder plaatse deelde men de ze meening en op ons verzoek verklaarde de Inspecteur van politie de heer K Helder, zich bereid een uiteenzetting van deze regels te geven. Wij laten dus verder genoemden heer aan het woord. Met de hierboven reeds gememoreerde in voering van een max. snelheid is reeds veel ten goede bereikt. Maar daarmede is de zaak nog niet in orde en het ideaal nog lang niet verkregen. Over het algemeen toch wordt nog veel gezondigd tegen de regels van den weg. Laten we eens enkele voorbeelden daar van noemen. Veelal heeft men de gewoonte met een heele familie op een rij op den weg te loopen. Moeders met kinderwagens zoeken dikwerf eveneens bij voorkeur den ritweg op. Wielrijders en handkarren, die op de groote straat thuishooren, worden op die manier soms gedwongen over de kleine straat te rijden. Een ander euvel is, dat men de straat ge bruikt voor een plaats van gezellige bijeen komsten. En dan liefst op de drukste punten, als de hoek Spoorstraat-Koningstraat, de kruising SpoorstraatrKeizerstraat, of zelfs de bruggen, die in deze gemeente betrekkelijk smal zijn. Uit een en ander valt op te maken, dat het publiek met de regels van den weg zeer slecht bekend blijkt te zijn. Het meerendeel der Ingezetenen zal toch wel eens een bezoek aan Amsterdam, Rotter dam of den Haag gebracht hebben, waar hun onmiddellijk de regeling van het verkeer zal zijn opgevallen. Zij werkt daar uitstekend en ten genoege van iedereen. Dit is in de eer ste plaats te danken aan het in het leven roe pen van een verkeerspolitie, welk instituut hoe langer hoe meer haar bestaansrecht be wijst, doch ook aan de medewerking van het publiek, zonder welke een goede regeling moeilijk tot stand zou komen. Nu is Helder wel niet met genoemde plaat sen te vergelijken!, omdat daar veel meer doorgaand verkeer is, doch men zal het vrij wel met mij eens zijn, dat het ook voor onze gemeente noodzakelijk Is, dat er meer orde in het verkeer komt. Het' gebruik van rij wielen is enorm toegenomen, en gedurende de laatste jaren, evenzeer het rijdeni met auto's en motorfietsen. Nu ia men lloht geneigd althans zoo lang men nog geen ondervinding ervan heeft en de voordeelen ervan nog niet kent een verkeersregeling te besohouwen als een aan aan banden leggen van al wat loopt of rijdt. Bit nu is geenszins het geval. Een goede re geling van het verkeer bedoelt niets anders dan orde, waardoor aan alle weggebruikers de ^grootst mogelijke veiligheid verzekerd In een volgend nummer zal een begin ge- gin gemaakt worden met de opsomming, zoo noodig ,en mogelijk met toelichting, van de rogels van den weg. Wanneer deze ter harte worden genomen kan ieder voor zich mede- h^ii U voor hem noodzakelijke veilig- in prijzen van 15, 22, 29, 37, 44, 55 gld. chique en gemakkelijk passende modellen. Artikel van vertrouwen, niet te verwarren met in den handel gebrachte minderwaardige fabrikaten, N^eQerK OeLööenL» GEMEENTERAAD. Vcrschenen Is een Vervolgagenda voor de Raadsvergadering van Dinsdag 8 Aug. 1922. Hierop komen voor: Goedkeuring door Ged. Staten van die he ruiten van 7 Maart en 16 Mei 1922 tot vast- BteUing van een Reglement voor de verple ging van oud'enlooze kinderen door de instel- „Het Algemeen Weeshuis". Idem van de (besluiten van 6 December 'yl en' 18 Juli 1922 tot oprichting van de oningstichting". Schrijven van R. Kamman, benoemd hoofd' e('ner schooi, dat hij met 1 October as. zijn teeuw© functie kan aanvaarden. B. en W. stellen voor hierboven genoemde stukken voor kennisgeving aan te nomen. Schrijven van den heer D. H. Grunwald, waarin hij vraagt, wanneer de nieuwe con cept-verordening voor de plaatselijke In komstenbelasting kan verwacht worden, zulks in verband met het feit, dat een spoe dige tot standkomimg der nieuwe verorde ning in het belang der belastingplichtigen Is. Burgemeester en Wethouders deelen me de, dat het door den heer Grumwald gevraag de voorstel in de eerstvolgende raadsverga dering kan worden tegemoet gezien. Besloten' zitting. In verband met de afwe zigheid1 van den voo®steler van een bespre king in comité, zal de reorganisatie der Rei niging in een volgende vergadering aan de orde worden gesteld. Voorstel1 om nilet over te gaan tob verla ging van de jaarwedde vaar den Gemeente- Ontvanger. Voorstel om vrijstelling te vragen van de verplichting om hoofden van scholen het onderwijs eener klasse op te dragen. Aanleg wegen. B. en W. hebben aan den Raad het volgend schrijven gericht: Wanneer de sluis met brug over de Linie gracht voltooid zal zijn, is daarmede een rechtstreeksche verbinding verkregen van het centrum der stad met den Strooweg. Het verkeer van Helder met Koegras en Huisdui nen zal daarmede gebaat rijn, mits de Mid denweg en het verlengde daarvan in den Helderschen polder tot aan den Strooweg de noodige verbetering ondergaan. De bestaande slooten aan de N.W.-zijde van den Middenweg en de Verlengde Middenweg kunnen in stand blijven, maar de slooten aan den Z.O.-kant zullen gedempt moeten wor den. Bedoelde wegen zullen alsdan verbreed kunnen worden en voorzien van een puim en grindverharding ter breedte van 5 M., waar door men een 8 M. breeden verkeersweg zal bekomen. De pachters van de aan d enMiddenweg ge legen gemeentelijke gronden zullen elk een strook moeten afstaan ter breedte van 1 M., terwijl voorts in den Helderschen polder eenige gtrooken grond zullen moeten worden aangekocht, in totaal ter grootte van 1450 M'. Voornoemde werken kunnen in eigen be heer 'geschieden met een voorman en overi gens met ongeschoolde werkkrachten; de kosten daarvan worden door den Gemeente' Bouwmeester geraamd op 15600, indien het zand voor het dempen der slooten uit de om geving gehaald kan worden en op ƒ18000, indien het van elders moet worden aange voerd. Met de Conjmlssie van Bijstand voor Pu blieke Werken zijn wij van meening, dat de uitvoering van dit plan van groot belang is voor deze gemeente en dat ril WJ zal dragen tot vermindering der werkloosheid. Naar aanleiding van een en ander stellen wü U met verwijzing naar de overgelegde stukken, waarb6 het rannort van den Ge meente-Bouwmeester en het advies der Oom-, missie voor Publieke Werken voor te beslui ten tot de onderwerpelifke verbetering van den Middenweg en de kosten dlaarvan te dek ken uit de vroeger aangegane geldleeningen ten behoeve van aanleg en verbetering van wegen waarvan naar alle waarschijnlijk heid nog voldoende gelden beschikbaar zijn mits de benoodigde strooken grond voor een billijken prijs in eigendom kunnen wor den verkregen. Zoodra wij omtrent laatstgenoemd punt voldoende zekerheid hebben, zullen de daartoe betrekkelijke voorstellen tot aankoop van grond worden aangeboden, terwijl de fi- napciëele regeling dezer aangelegenheid op de begrooting te zijner tijd aan U ter goed keuring zal worden voorgelegd. Gemeente-Ontvanger. B. en W. hebben aan den Raad1 het volgend schrijven doen toekomen: wenschelijk is, en zoo ja, op aan het ambt verbonden jaarwedde im billijk heid zou dienen te worden '8efito^- Hoewel wij niet ontkennen, dat de werk zaamheden van den Gemeenteontvanger verband t de vorenstaande wijzigingen zijn verminderd, komt het ons niet wenJKhe- lijk voor Ged. Staten iln overweging te geven de jaarwedde van dien functionniaris te Waar door Uwe vergadering bij de behan deling van de gemeeöte-begrobting voor 1922 nog aan Ged. Staten in overweging werd gegeven o.a. de jaarwedde vam Gemeente-Ontvanger te verhoogen, .zij y van meenimg dat Uw College eenzelfde ge voelen is toegedlaan en Wij geven U daarom in overweging ons te machtigen Ged. Staten mede te deelen, dat een verlagilng van de jaar- woööc van den Gemeen te-Ontvanger U voorshands niet wenschelijk voorkomt. HONDERDJARIG BESTAAN VAN 's-RIJKSWERF. L In het „Marineblad van 27 Juli j.1. komt van de hand van den administrateur aan het Departement van Marine, den heer J. F. Graadt van Roggen, een interessant artikel voor omtrent de werf te Willemsoord, welke 20 September a.s. honderd jaar heeft bestaan. Wij nemen uit dit artikel een en ander over enkele gedeelten hebben wij kortheidshalve geschrapt, 's Schrijvers nasporingen doen de hier heerschende legende teniet, als zou b.v. het Commandementsgebouw (het z.g. Paleis) uit den tijd van Napoleon dagteekenen. Niets is minder waar dan dit, zooals het artikel leert. Een toevallige omstandigheid aldus be gint het artikel, het zoeken naar de her komst van den naam „Willemsoord" in ver band met een verzoek van B. en W. van Helder om voor hunne gemeente uitsluitend den naam „Helder" té bezigen deed mij eenige bescheiden in handen komen betref fende de stichting van het „Maritime- etablissement aan Willemsoord". Mij bleek daaruit dat, nadat de eigenlijke waterstaatswerken waren gereed gekomen, het genoemde etablissement den 2&Un Sep tember 1822 door het Ministerie van Marine van dat van Binnenlandsche Zaken en Water staat werd overgenomen. Die datum is voor mij aanleiding geweest om uit officieele bescheiden en teekeningen het een en ander op te zoeken omtrent de bedoelde stichting. Ik vermoed, dat meerdere Marine- en oud-Marinemenschen verrast zullen zijn te lezen, dat niet vóór het jaar'822 de Rijkswerf door de Marine in gebruik werd genomen en dat, zooals nader zal blijken, de gebouwen van de werf op eene enkele uitzondering na alsook het z.g. Marine- paleis", eerst na dat jaar zijn gesticht ge worden. De legende bestaat toch, dat de bedoelde gebouwen met hunne dikke muren en het Paleis uit den tijd van Keizer Napoleon zijn. Al moge er in den Napoleontischen tijd in beginsel reeds besloten zijn geweest om van het Nieuwediep een groote oorlogs haven te maken, zoo was het toch de ener gieke Koning Willem I die besliste, dat het etablissement zou worden ingericht en welke daaraan uitvoering deed geven. Vooraf moge gaan wat ik omtrent den naam Willemsoord vond. Eenig Besluit, hetzij Koninklijk, hetzij Ministerieel, waarbij aan het Maritime-etablissement aan het Nieuwediep den naam „Willemsoord" werd gegeven, bestaat niet. Voor het eerst trof ik den naam „Willemsoord" aan in eene Memorie van 12 September 1815 van den Inspecteur-Generaal van 's Rijks-Waterstaat J. Blanken Jz„ waarin die autoriteit, als ont werpen, die onder zijne onmiddellijke directie waren gesteld, noemt „Die tot het voltooien van de Militaire Zeehaven Willemsoord aan het Nieuwediep volgens de Koninklijke Besluiten van den i6aen November 1814 n°. 53 en den I4den, Maart 1815 n°. 15." In October 1816 zendt de Onder-Direkteur der Marine R. G. Bennet aan het Ministerie van Marine eene missive in, geschreven aan het Nieuwe werk ter begeleiding van een verzoekschrift van Pieter Tegel, sluiswachter aan ZijnerMajesteit's etablissement der Marine het Nieuwe werk, waarin deze verzoekt hem te begunstigen met het opzicht over de schutsluis J) der haven aan Willem's Oord. Van Regeeringszijde trof ik den naam Willemsoord" het eerst aan in een in April 1819 geschreven gezamenlijken brief van den Minister van Marine en den Com missaris-Generaal van Oorlog, waarin deze bewindslieden verslag aan den Koning uit brengen omtrent de vorderingen der werk zaamheden van eene commissie, welke was benoemd tot onderzoek naar de middelen, om de Texelsche Zeegaten en de Reede van het Nieuwediep tegen het inloopen van vijan delijke schepen te beveiligen (Amerikaansche stoomblokschepen en kunstklippen). Vanaf 1820 komt de naam Willemsoord meer en meer in de officieele bescheiden in gebruik; in eene minute wordt zelfs de naam Nieuwediep doorgeschrapt en vervangen door Willemsoord. In 1822 wordt aan het Departe ment van Marine In den index van inge komen en behandelde stukken het hoofd „Wil lemsoord (Maritime Etablissement gebruikt, waar vóór dien tijd „Helder en Nieuwediep" werd gebezigd en wordt verder steeds van Willemsoord'gesproken. Ik krijg den indruk, aldus de schr., dat met Willemsoord is bedoeld geworden het later omrasterde deel, waarin waren gelegen de tegenwoordige Rijkswerf, de terreinen van het Kon. Instituut, het Hospitaal en de Marine-kazerne, terwijl ook de havendijk langs dat deel, die men aanvankelijk mede binnen de omrastering had willen brengen, daartoe wordtgerekend. Nog merk ik op, dat mij de redenen onbekend zijn waarom het gemeentebestuur den naam „Helder" voor de gemeente koos. In de door mij ge raadpleegde bescheiden is steeds sprake van de of den Helder en c.q. van de gemeente Huisduinen en den Helder. Stadhouder Willem V toonde reeds groote belangstelling voor „Nieuwe-Diep", o.m. hier uit blijkende, dat hij zich in 1781 daarheen begaf om den toestand op te nemen ten einde de haven tot eene ligplaats voor oorlogsschepen te maken. Werkelijk werd door afdamming het Nieuwediep in die jaren als zoodanig geschikt gemaakt. Hierdoor werd het mogelijk de schepen daar te doen overwinteren, in plaats van achter Wieringen in het zoogenaamde Oude Veer, zooals in de onmiddellijk voorafgaande jaren had plaats gehad. In verband toch met de groote moeite en kosten, welke er aan waren verbonden om de schepen door middel van kameelen over het droge Pampus te brengen, liet men de schepen alleen in geval van te verrichten groote herstellingen naar Amster dam komen. Eenige aan het Departement van Marine aanwezige kaarten geven het volgende aan. Van 1782 t/m. 1785 werden de leidam van rijs en steenen aan de overzijde van de haven tot aan den keerdam en de keerdam zelve raaiende op den toren van Oosterland op het eiland Wieringen aangelegd. De leidam werd in 1800 tot aan het einde der haven door een platten rijsdam verlengd. Aan de landzijde van de haven was het terrein gedeeltelijk met uit de haven afkom stige klei opgehoogd geworden,' doch overi gens was het een door enkele watertjes door sneden met wier bewassen vlakte, die onge twijfeld meermalen onder water stond. Van uit dat terrein had men verschillende kleine hoofden, die dwars in de haven uitstaken, waaronder o.m. het „Jachthoofd", ter plaatse waar ook thans tegenover het hotel Den Burg nog wel van het jachthoofd wordt gesproken. Het groote Nieuwedieper Wier- hoofd, aansluitende aan den steenen zeedijk begrensde reeds aan de Westzijde den haven mond. Waar nu het fort „Oostoever" is, was nabij „het Onder Slufter" de reeds hiervoren vermelde in 1792 aangelegde, omdijkte, kleine herstelplaats „De Kielplaats" (het Nieuwe Werk). De bedijking van de westzijde der haven had, tenminste gedeeltelijk, in 1812 plaats. Overigens was er eene batterij „de Unie", ongeveer ter plaatse van de tegenwoordige Louise-batterij en waren aan den voet 'van den zeedijk, daar waar nu het Havenplein en de Hoofdgracht zijn, zeer verspreid en onregelmatig gelegen, enkele gebouwen en huizen aanwezig. Daar waren o.m. een victualie magazijn voor de Marine, een klappermans huisje, een kantoor voor den havenmeester, een Marine-bakkerij en een kruitmagazijn, terwijl Nieuwediep ook reeds zijn „Witte huis" had. Twee kleine timmermanswinkels met hellingen, resp. van de heeren Korf en Hoogland, lagen ongeveer ter plaatse van het tegenwoordige Instituut en het Hospitaal. In het tijdperk der Fransche overheer- sching is, zooals ook uit het nader te noemen Koninklijk besluit blijkt, het een en ander gedaan geworden om ter plaatse van de tegenwoordige Rijkswerf eene grootere inrich ting te stichten dan de Kielplaats was. In 1814 toch bestond een half opgetrokken Groot magazijn (het in 4en zuid-oostelijken hoek van de werf gelegen tegenwoordige artillerie magazijn en magazijn van Uitrusting) en de fundamenten voor de 4 daar bewesten gelegen, later opgetrokken, gebouwen. Ook schijnt er reeds iets verricht te zijn voor het aanleggen van een droogdok, ter plaatse van het tegenwoordige oude droge dok, doch kan dit slechts zeer weinig zijn geweest in ver band met hetgeen na 1814 voor het maken van dat dok is gedaan. Uit niets blijkt echter, dat er reeds eenigermate een plan bestond, hetwelk zou leiden tot het stichten van een etablissement zooals het is geworden. Wordt vwvolgd. Nederland en Spanje. Naar aanleiding van het berioht omtrentt een uitnoodIglng van de Spaansche regee- ring tot het zenden van een Nederlandsdh oorlogsschip naar Guetaria, tor bijwoning van het 4e eeuwfeest van de eerste reis om de aarde, meldt, men ons, dat voor het bij wonen van dit feest geen oorlogsschip be schikbaar is. Marinedag te Rotterdam. Omtrent den op 8 en 9 September als. te Rotterdam te houden Marine-dag „voor hen die viielen", vernomen wij het volgende. Het Comité, waarvan Rotterdam's Burger vader, Mr. A. R. Zimmermam, eere-voorritter is, heeft besloten een tweetal gedenkdagen te bestemmen voor het brengen van een ge paste hulde aan de Marine-slachtoffers vam tijdens de mobilisatie en wel door openbare demonstraties, die tevens op gemakkelijke wij'ze gelden kunnen opleveren voor het Steunfonds. De viering van beide gedenkdagen zal deels plechtig, deels feestelijk geschieden, waardoor zooveel mogelijk aan alle verlan gens wordt tegemoetgekomen. Van verschil- lende zijden, waaronder zoowel 'burgerlijke als militaire autoriteiten, werd alle mede werking toegezegd en als men het program ma nader beschouwt, behoeft men zoo bet weêr slechte meewerkt aan het welslagen niet ite twijfelen. Het plechtige gedeelte zal bestaan in een herdentkingsuur, waarhij de stadsklokken zullen Tuiden en een krans gelegd izal' worden op het graf van de zeehelden in de St. Lau- ren^kerk, als symbool der vereering van' de zijde der 'burgerij voor wat onze helden' ter zee deden voor het vaderland. Het feestelijke gedeelte omvat o.tn. Mari ne-demonstraties te water en te land, sport- feesten en een avondfeest. Het Beknopt Programma geeft nog de volgende bijzonderheden. Vrijdag 8 September. Groote boottocht naar Hoek van Holland, tot het inhalen en begeleiden van marine-vaartuigen, waaron der de „Gelderland", welke op de rivier te "Rotterdam ligplaats zullen nemen. Geduren de de vaart zullen demonstraties van torpedo- lanceering en onderzee-manoeuvres worden 'gehouden, terwijl muziek de stemming er In zal houden. Bovendien zullen watervliegtui gen demonstreeren en de vloot omzwermen. 's Avonds heeft een 'boottocht plaats ter bezichtiging van de geïllumineerde schepen op de rivier. De tocht geschiedt op een ge- pavoiseerde en electriseh verlichte boot, waar muziek aan boord ite. Zaterdag 9 September. Des morgens Her denk! ngsu re in de Groote Kerk, waarbij toe spraken zullen woTden gehouden en kramen gelegd op de graven der zeehelden. Voorts orgelbespeling door den heer H. de Vries en CarilonbespeÜng door den heer Krull; koor zang van het Capella-Koor, onder leiding van den heer Nogarede. Des middags sportfeesten op Woudestein, waaraan ruim 2000 personen zullen deelne men; o.m. voetbalwedstrijd tusschen de le klussers Sparta en VjOjC. Op het terrein zal tevens het demonteeren der mijnen worden vertoond. 's Avonds groot concert met medewerking vain de Mariwe-Stafmuriek en de Mannen- Zangvereenigihg „Rotte's Mtanenlkoor", op de plaats Doele. Na afloop hiervan Réunie op de bovenzalen van de Doele. Voor de verschillende plechtigheden en festiviteiten zijn tegen matige prjj'zen deeb nemerskaarten verkrijgbaar 'bij den heer A. J. Wegchers, Haagseheveer 8, Rotterdam, waarbij op te geven, waaraan men wensoht deel te nemen. Zooals wij reeds zeiden, 'bunnen deze ge denkdagen veel tot het goede doel bijdragen en verdienen de ijverige organisatoren' reeds nu een woord van dank. De staking ln het sleepvaa-tbedrtjf. De heeren J. Brautigtam en v*n Krieken, hoofdbestuurders vau den Centrelen Bond van Transportarbeiders, die tot hrt voeren van onderhandelingen naar Duitschland wa ren gegaan, zijn van daar te Rotterdam te ruggekeerd. De heer Brautigam is daarna naar Den Haag vertrokken. Naar wij vernemen, hebben de door heta ge houden besprekingen met het Deutsche Transport Arbeiter Verband tengevolge ge had, dat Is overeengekomen: le. dat de Duit- sche sleepbooten Duitscbe schepen hier mo gen wegsleepeu, 2e dat Fransche en Belgi sche sleepbooten Fransche en Belgische schepen mogen wegsleepen, en 8e. dat Ne- derlandsche schepen met graan en aan be derf onderhevige goederen mogen wegge sleept worden, mits daarvóór de goedkeuring is verkregen van het hoofdbestuur van den Oentralen Bond van Transportarbeiders, ten bewijze waarvan de heer Van Krieken certi ficaten zal afgeven. Andere Nederlandsche schepen mogen met gesleept worden. Deze regeling is vandaag Ingegaan. De Verefn zur Walming dier Rheinschlff- fahrtsinteressen, die een paar dagen gele den haar Dultsche werknemers een ultima tum stelde, heeft zich blijkbaar bij het be sluit van de werknemersbonden neergelegd. Nederlandsche reederijen en Nederland sche particuliere schippers worden door deze overeenkomst ten zeerste benadeeld. Staking geë'cdjgd. De staking aan de Ht rlemsehe ijzergie terij is geëindigd. De arbeiders zijn aan het werk gegaan op de door de directie gestelde voorwaarden, n.1. het aanvaarden van de 53- urige arbeidsweek met behoud ven het oude loom. Zes sjouwers zijn niet meer aan het werk gesteld kunnen worden. De vermeende malversatiën te Wormerveer. Het bestuur van' de Vereenlging „De Ar beid" te Wormerveer schrijft naar aanleiding van de vermeende malversaties en onregel matigheden, betreffende den bouw van de vereeniging: De conclusie van het onderzoek der justitie was, dat geen voldoende termen aanwezig waren tot instelling van een strafvervolging. Intusschen wees de accountantscontrole duidelijk uit, dat het niet wenschelijk was te achten verder rijksgeld aan het beheer van de Vereeniging „De Arbeid" toe te vertrou wen. Aangezien de beschuldigde bestuurders nooit in de feiten' van beschuldigingen' waren gekend, is op herhaald aandringen van hun bond (de Bond van Arbeiderswonlngbouw- vereenigingen in Nederland), een hernieuwd onderzoek door de Regeering ingesteld. Het resultaat van dat hernieuwd onder zoek en herhaalde conferenties komt tot uit drukking ln den Ministerieelen brief aan B. en W. van Wormerveer van 27 Juli. Deze brief luidt: „Wat de uitsluiting van de bouwvereenl- ging „De Arbeid" betreft, hieromtrent deel Ik heit volgende mede: Een hernieuwd onderzoek en herhaalde be sprekingen met de betrokken bestuursleden hebben mij ten slotte de overtuiging geschon ken, dat de tekortkomingen, aan het vereeni- gingsbestuur ten laste gelegd!, te breed zijn uitgemeten. Hierbij in aanmerking nemen de, het besluit der regeering om in het al gemeen den bouw in eigen beheer niet goed te keuren, ben ik thans bereid, waar noodig, de medewerking van „De Arbeid" in zake de Volkshuisvesting weder te aanvaarden." De Rdkswaehtgeldregcllrg. Men meldt aan het HhL: De centrale oommissie voor georganiseerd overleg in ambtepaarazaken heeft naar aan leiding van het bij d'e commissie ingediend ontwerp wachtgeldregeling de regeering geadviseerd bij inkrimping van personeel en op wachtstelling naar vaste regelen op de volgende grondslagen: le pensioneering van alle ambtenaren van 65 jaar en ouder. 2e wachtgeld voor hen. die er om vragen. 8e wachtgeld voor ambtenaren van 62 jaar en ouderen mits gerechtigd tot vol pensioen. 4e wachtgeld' voor hen, die nog geen 28 jaar zijn en op 1 Mei 1922 ongehuwd waren. 5e wachtgeld voor ambtenaren met het minst aantal dienstjaren. De commissie advi seerde bovendien, dat geen vaste ambtena ren behooren te worden ontslagen, zoolang bij een bepaald dienstvak nog los personeel aanwezig is, terwijl bij opheffing van een bepaald gesticht oef bepaalde instelling de Ingekomen Stukken: inde hiebbijgaande clroulalre verzoeken Gedeputeerde Staten dezer provincie Uw oordeel te mogen vernemen', of, in venband kiinatoedtag van de wijzigingen bfl de Wet van 30 December 1920, Stbl. 293, im (^Ge meentewet aangebracht, thans de plaatselijke inkomstenbelasting wordt ingevorderd, en waardoor in de meeste gemeenten de onte vangers van een belangrijk d^ bmmer taak wouter» ontheven een herziening van de iaarwedde van den) Gemeente-Ontvanger l) Een in 179a gestichte kleine reparatie-werf en kielplaats, ter plaatse waar later het lort „Oostoever" werd aangelegd. De tegenwoordige Marine-schutsluis. Geschiedenis van het Ned. Zeewezen door Mr. J. C. de Jonge, deel V, blz. 14 en 17. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 5