Hollandia Regenjassen
HERMAN NYPELS
Tweede Blad.
ONDER VOLLE GARANTIE.
HELDER
SCHAGEN
VAN ZATERDAG S AUGUSTUS 1922.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Ingezonden mededeeling.
uitsluitend verkrijgbaar bi]
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
Jb. van Zoonen Lm, thans ambtenaar bij de
Oomtróle der Gemeente-Belastingen te Alk
maar, slaagde op 2 Augustus te Dordrecht
voo® het diploma voorbereidend examen ge
meente-administratie en gemeente-fihancië n.
Chr. Normaallessen.
Voor het overgangsexamen naar de '4e
klasse slaagden de heeren Jan Boimmel, O.
v. d. Hoeden, O. Kramer Czn., F. O. PauU,
Th. Joh. Regter, A. Storm en B. J. Thijssen.
(IWegens misstelling herplaatst).
Levering van brandstoffen garnizoen.
De levering van brandstoffeni ten behoeve
van het garnizoen gedurende het tijdvak van
1 Aug. 1922 t/m 31 Mei 1923 is toegewezen
aan O. A. Bakker, tegen de navermelde
prijzen:
Steenkolen 2.95 per 10Q KG., gasookee
1.45 per 100 KG., lange turf 1.35 per
100 stuks, vuurmakers Q.4Q per.lQQ stuks;
eierkolen f, 2.6.Q per 1QQ KG.
Het verkeer in onze Gemeente.
De invoering van de maximum snelheid
van 15 K M. heeft aan het dikwijls roekeloos
gejakker van motoren en auto's een einde
gemaakt Het gevaar, dat op den openbaren
weg van die zijde dreigde is daardoor tot veel
geringeren omvang teruggebracht Maar ook
is een gevolg hiervan, dat hot gevaar voor
ongelukken, veroorzaakt door hét zich niet
houden aan de regels van den weg door voet
gangers, wielrijders, karrenvoerders e.a. te
meer naar voren komt.
Wij vonden daarin aanleiding eens bij de
politie-autoriteiten aan te kloppen en te vra
gen of men wellicht van die zijde geneigd
zou zijn, de regels van den weg in ons blad
uiteen te zetten en op die wijze ter kennis
van de ingezetenen te brengen.
Reeds sedert eenigen tijd toch tracht de
politie eenige orde in den chaos te brengen
door te letten op het rechts houden. Waar
nu de politie hier ter plaatse met de be
schikbare krachten moet woekeren, zou door
een uiteenzetting van de verkeersregels in
ons blad haar werk vergemakkelijkt kunnen
worden. Te beVoegder plaatse deelde men de
ze meening en op ons verzoek verklaarde de
Inspecteur van politie de heer K Helder, zich
bereid een uiteenzetting van deze regels te
geven.
Wij laten dus verder genoemden heer aan
het woord.
Met de hierboven reeds gememoreerde in
voering van een max. snelheid is reeds veel
ten goede bereikt. Maar daarmede is de zaak
nog niet in orde en het ideaal nog lang niet
verkregen. Over het algemeen toch wordt
nog veel gezondigd tegen de regels van den
weg. Laten we eens enkele voorbeelden daar
van noemen. Veelal heeft men de gewoonte
met een heele familie op een rij op den
weg te loopen. Moeders met kinderwagens
zoeken dikwerf eveneens bij voorkeur den
ritweg op. Wielrijders en handkarren, die op
de groote straat thuishooren, worden op die
manier soms gedwongen over de kleine straat
te rijden.
Een ander euvel is, dat men de straat ge
bruikt voor een plaats van gezellige bijeen
komsten. En dan liefst op de drukste punten,
als de hoek Spoorstraat-Koningstraat, de
kruising SpoorstraatrKeizerstraat, of zelfs de
bruggen, die in deze gemeente betrekkelijk
smal zijn.
Uit een en ander valt op te maken, dat het
publiek met de regels van den weg zeer
slecht bekend blijkt te zijn.
Het meerendeel der Ingezetenen zal toch
wel eens een bezoek aan Amsterdam, Rotter
dam of den Haag gebracht hebben, waar hun
onmiddellijk de regeling van het verkeer zal
zijn opgevallen. Zij werkt daar uitstekend en
ten genoege van iedereen. Dit is in de eer
ste plaats te danken aan het in het leven roe
pen van een verkeerspolitie, welk instituut
hoe langer hoe meer haar bestaansrecht be
wijst, doch ook aan de medewerking van het
publiek, zonder welke een goede regeling
moeilijk tot stand zou komen.
Nu is Helder wel niet met genoemde plaat
sen te vergelijken!, omdat daar veel meer
doorgaand verkeer is, doch men zal het vrij
wel met mij eens zijn, dat het ook voor onze
gemeente noodzakelijk Is, dat er meer orde
in het verkeer komt. Het' gebruik van rij
wielen is enorm toegenomen, en gedurende
de laatste jaren, evenzeer het rijdeni met
auto's en motorfietsen.
Nu ia men lloht geneigd althans zoo
lang men nog geen ondervinding ervan heeft
en de voordeelen ervan nog niet kent een
verkeersregeling te besohouwen als een aan
aan banden leggen van al wat loopt of rijdt.
Bit nu is geenszins het geval. Een goede re
geling van het verkeer bedoelt niets anders
dan orde, waardoor aan alle weggebruikers
de ^grootst mogelijke veiligheid verzekerd
In een volgend nummer zal een begin ge-
gin gemaakt worden met de opsomming, zoo
noodig ,en mogelijk met toelichting, van de
rogels van den weg. Wanneer deze ter harte
worden genomen kan ieder voor zich mede-
h^ii U voor hem noodzakelijke veilig-
in prijzen van 15, 22, 29, 37, 44, 55 gld.
chique en gemakkelijk passende modellen.
Artikel van vertrouwen,
niet te verwarren met in den handel gebrachte
minderwaardige fabrikaten,
N^eQerK
OeLööenL»
GEMEENTERAAD.
Vcrschenen Is een Vervolgagenda voor de
Raadsvergadering van Dinsdag 8 Aug. 1922.
Hierop komen voor:
Goedkeuring door Ged. Staten van die he
ruiten van 7 Maart en 16 Mei 1922 tot vast-
BteUing van een Reglement voor de verple
ging van oud'enlooze kinderen door de instel-
„Het Algemeen Weeshuis".
Idem van de (besluiten van 6 December
'yl en' 18 Juli 1922 tot oprichting van de
oningstichting".
Schrijven van R. Kamman, benoemd hoofd'
e('ner schooi, dat hij met 1 October as. zijn
teeuw© functie kan aanvaarden.
B. en W. stellen voor hierboven genoemde
stukken voor kennisgeving aan te nomen.
Schrijven van den heer D. H. Grunwald,
waarin hij vraagt, wanneer de nieuwe con
cept-verordening voor de plaatselijke In
komstenbelasting kan verwacht worden,
zulks in verband met het feit, dat een spoe
dige tot standkomimg der nieuwe verorde
ning in het belang der belastingplichtigen Is.
Burgemeester en Wethouders deelen me
de, dat het door den heer Grumwald gevraag
de voorstel in de eerstvolgende raadsverga
dering kan worden tegemoet gezien.
Besloten' zitting. In verband met de afwe
zigheid1 van den voo®steler van een bespre
king in comité, zal de reorganisatie der Rei
niging in een volgende vergadering aan de
orde worden gesteld.
Voorstel1 om nilet over te gaan tob verla
ging van de jaarwedde vaar den Gemeente-
Ontvanger.
Voorstel om vrijstelling te vragen van de
verplichting om hoofden van scholen het
onderwijs eener klasse op te dragen.
Aanleg wegen.
B. en W. hebben aan den Raad het volgend
schrijven gericht:
Wanneer de sluis met brug over de Linie
gracht voltooid zal zijn, is daarmede een
rechtstreeksche verbinding verkregen van
het centrum der stad met den Strooweg. Het
verkeer van Helder met Koegras en Huisdui
nen zal daarmede gebaat rijn, mits de Mid
denweg en het verlengde daarvan in den
Helderschen polder tot aan den Strooweg de
noodige verbetering ondergaan.
De bestaande slooten aan de N.W.-zijde van
den Middenweg en de Verlengde Middenweg
kunnen in stand blijven, maar de slooten aan
den Z.O.-kant zullen gedempt moeten wor
den.
Bedoelde wegen zullen alsdan verbreed
kunnen worden en voorzien van een puim en
grindverharding ter breedte van 5 M., waar
door men een 8 M. breeden verkeersweg zal
bekomen.
De pachters van de aan d enMiddenweg ge
legen gemeentelijke gronden zullen elk een
strook moeten afstaan ter breedte van 1 M.,
terwijl voorts in den Helderschen polder
eenige gtrooken grond zullen moeten worden
aangekocht, in totaal ter grootte van 1450 M'.
Voornoemde werken kunnen in eigen be
heer 'geschieden met een voorman en overi
gens met ongeschoolde werkkrachten; de
kosten daarvan worden door den Gemeente'
Bouwmeester geraamd op 15600, indien het
zand voor het dempen der slooten uit de om
geving gehaald kan worden en op ƒ18000,
indien het van elders moet worden aange
voerd.
Met de Conjmlssie van Bijstand voor Pu
blieke Werken zijn wij van meening, dat de
uitvoering van dit plan van groot belang is
voor deze gemeente en dat ril WJ zal dragen
tot vermindering der werkloosheid.
Naar aanleiding van een en ander stellen
wü U met verwijzing naar de overgelegde
stukken, waarb6 het rannort van den Ge
meente-Bouwmeester en het advies der Oom-,
missie voor Publieke Werken voor te beslui
ten tot de onderwerpelifke verbetering van
den Middenweg en de kosten dlaarvan te dek
ken uit de vroeger aangegane geldleeningen
ten behoeve van aanleg en verbetering van
wegen waarvan naar alle waarschijnlijk
heid nog voldoende gelden beschikbaar zijn
mits de benoodigde strooken grond voor
een billijken prijs in eigendom kunnen wor
den verkregen.
Zoodra wij omtrent laatstgenoemd punt
voldoende zekerheid hebben, zullen de
daartoe betrekkelijke voorstellen tot aankoop
van grond worden aangeboden, terwijl de fi-
napciëele regeling dezer aangelegenheid op
de begrooting te zijner tijd aan U ter goed
keuring zal worden voorgelegd.
Gemeente-Ontvanger.
B. en W. hebben aan den Raad1 het volgend
schrijven doen toekomen:
wenschelijk is, en zoo ja, op
aan het ambt verbonden jaarwedde im billijk
heid zou dienen te worden '8efito^-
Hoewel wij niet ontkennen, dat de werk
zaamheden van den Gemeenteontvanger
verband t de vorenstaande wijzigingen
zijn verminderd, komt het ons niet wenJKhe-
lijk voor Ged. Staten iln overweging te geven
de jaarwedde van dien functionniaris te
Waar door Uwe vergadering bij de behan
deling van de gemeeöte-begrobting voor
1922 nog aan Ged. Staten in overweging
werd gegeven o.a. de jaarwedde vam
Gemeente-Ontvanger te verhoogen, .zij y
van meenimg dat Uw College eenzelfde ge
voelen is toegedlaan en Wij geven U daarom
in overweging ons te machtigen Ged. Staten
mede te deelen, dat een verlagilng van de jaar-
woööc van den Gemeen te-Ontvanger U
voorshands niet wenschelijk voorkomt.
HONDERDJARIG BESTAAN VAN
's-RIJKSWERF.
L
In het „Marineblad van 27 Juli j.1. komt
van de hand van den administrateur aan het
Departement van Marine, den heer J. F.
Graadt van Roggen, een interessant artikel
voor omtrent de werf te Willemsoord, welke
20 September a.s. honderd jaar heeft bestaan.
Wij nemen uit dit artikel een en ander over
enkele gedeelten hebben wij kortheidshalve
geschrapt, 's Schrijvers nasporingen doen de
hier heerschende legende teniet, als zou b.v.
het Commandementsgebouw (het z.g. Paleis)
uit den tijd van Napoleon dagteekenen. Niets
is minder waar dan dit, zooals het artikel
leert.
Een toevallige omstandigheid aldus be
gint het artikel, het zoeken naar de her
komst van den naam „Willemsoord" in ver
band met een verzoek van B. en W. van
Helder om voor hunne gemeente uitsluitend
den naam „Helder" té bezigen deed mij
eenige bescheiden in handen komen betref
fende de stichting van het „Maritime-
etablissement aan Willemsoord".
Mij bleek daaruit dat, nadat de eigenlijke
waterstaatswerken waren gereed gekomen,
het genoemde etablissement den 2&Un Sep
tember 1822 door het Ministerie van Marine
van dat van Binnenlandsche Zaken en Water
staat werd overgenomen.
Die datum is voor mij aanleiding geweest
om uit officieele bescheiden en teekeningen
het een en ander op te zoeken omtrent de
bedoelde stichting. Ik vermoed, dat meerdere
Marine- en oud-Marinemenschen verrast zullen
zijn te lezen, dat niet vóór het jaar'822 de
Rijkswerf door de Marine in gebruik werd
genomen en dat, zooals nader zal blijken,
de gebouwen van de werf op eene enkele
uitzondering na alsook het z.g. Marine-
paleis", eerst na dat jaar zijn gesticht ge
worden. De legende bestaat toch, dat de
bedoelde gebouwen met hunne dikke muren
en het Paleis uit den tijd van Keizer Napoleon
zijn. Al moge er in den Napoleontischen tijd
in beginsel reeds besloten zijn geweest om
van het Nieuwediep een groote oorlogs
haven te maken, zoo was het toch de ener
gieke Koning Willem I die besliste, dat het
etablissement zou worden ingericht en welke
daaraan uitvoering deed geven.
Vooraf moge gaan wat ik omtrent den
naam Willemsoord vond. Eenig Besluit,
hetzij Koninklijk, hetzij Ministerieel, waarbij
aan het Maritime-etablissement aan het
Nieuwediep den naam „Willemsoord" werd
gegeven, bestaat niet. Voor het eerst trof ik
den naam „Willemsoord" aan in eene
Memorie van 12 September 1815 van den
Inspecteur-Generaal van 's Rijks-Waterstaat
J. Blanken Jz„ waarin die autoriteit, als ont
werpen, die onder zijne onmiddellijke directie
waren gesteld, noemt „Die tot het voltooien
van de Militaire Zeehaven Willemsoord
aan het Nieuwediep volgens de Koninklijke
Besluiten van den i6aen November 1814
n°. 53 en den I4den, Maart 1815 n°. 15."
In October 1816 zendt de Onder-Direkteur
der Marine R. G. Bennet aan het Ministerie
van Marine eene missive in, geschreven aan
het Nieuwe werk ter begeleiding van een
verzoekschrift van Pieter Tegel, sluiswachter
aan ZijnerMajesteit's etablissement der Marine
het Nieuwe werk, waarin deze verzoekt hem
te begunstigen met het opzicht over de
schutsluis J) der haven aan Willem's Oord.
Van Regeeringszijde trof ik den naam
Willemsoord" het eerst aan in een in
April 1819 geschreven gezamenlijken brief
van den Minister van Marine en den Com
missaris-Generaal van Oorlog, waarin deze
bewindslieden verslag aan den Koning uit
brengen omtrent de vorderingen der werk
zaamheden van eene commissie, welke was
benoemd tot onderzoek naar de middelen,
om de Texelsche Zeegaten en de Reede van
het Nieuwediep tegen het inloopen van vijan
delijke schepen te beveiligen (Amerikaansche
stoomblokschepen en kunstklippen).
Vanaf 1820 komt de naam Willemsoord
meer en meer in de officieele bescheiden in
gebruik; in eene minute wordt zelfs de naam
Nieuwediep doorgeschrapt en vervangen door
Willemsoord. In 1822 wordt aan het Departe
ment van Marine In den index van inge
komen en behandelde stukken het hoofd „Wil
lemsoord (Maritime Etablissement
gebruikt, waar vóór dien tijd „Helder en
Nieuwediep" werd gebezigd en wordt verder
steeds van Willemsoord'gesproken.
Ik krijg den indruk, aldus de schr., dat
met Willemsoord is bedoeld geworden het
later omrasterde deel, waarin waren gelegen
de tegenwoordige Rijkswerf, de terreinen
van het Kon. Instituut, het Hospitaal en
de Marine-kazerne, terwijl ook de havendijk
langs dat deel, die men aanvankelijk mede
binnen de omrastering had willen brengen,
daartoe wordtgerekend. Nog merk ik op,
dat mij de redenen onbekend zijn waarom
het gemeentebestuur den naam „Helder"
voor de gemeente koos. In de door mij ge
raadpleegde bescheiden is steeds sprake
van de of den Helder en c.q. van de
gemeente Huisduinen en den Helder.
Stadhouder Willem V toonde reeds groote
belangstelling voor „Nieuwe-Diep", o.m. hier
uit blijkende, dat hij zich in 1781 daarheen
begaf om den toestand op te nemen ten
einde de haven tot eene ligplaats voor
oorlogsschepen te maken. Werkelijk werd
door afdamming het Nieuwediep in die jaren
als zoodanig geschikt gemaakt. Hierdoor
werd het mogelijk de schepen daar te doen
overwinteren, in plaats van achter Wieringen
in het zoogenaamde Oude Veer, zooals in
de onmiddellijk voorafgaande jaren had
plaats gehad. In verband toch met de
groote moeite en kosten, welke er aan waren
verbonden om de schepen door middel van
kameelen over het droge Pampus te brengen,
liet men de schepen alleen in geval van te
verrichten groote herstellingen naar Amster
dam komen.
Eenige aan het Departement van Marine
aanwezige kaarten geven het volgende aan.
Van 1782 t/m. 1785 werden de leidam van
rijs en steenen aan de overzijde van de haven
tot aan den keerdam en de keerdam zelve
raaiende op den toren van Oosterland op het
eiland Wieringen aangelegd. De leidam
werd in 1800 tot aan het einde der haven
door een platten rijsdam verlengd.
Aan de landzijde van de haven was het
terrein gedeeltelijk met uit de haven afkom
stige klei opgehoogd geworden,' doch overi
gens was het een door enkele watertjes door
sneden met wier bewassen vlakte, die onge
twijfeld meermalen onder water stond. Van
uit dat terrein had men verschillende kleine
hoofden, die dwars in de haven uitstaken,
waaronder o.m. het „Jachthoofd", ter plaatse
waar ook thans tegenover het hotel Den
Burg nog wel van het jachthoofd wordt
gesproken. Het groote Nieuwedieper Wier-
hoofd, aansluitende aan den steenen zeedijk
begrensde reeds aan de Westzijde den haven
mond. Waar nu het fort „Oostoever" is,
was nabij „het Onder Slufter" de reeds
hiervoren vermelde in 1792 aangelegde,
omdijkte, kleine herstelplaats „De Kielplaats"
(het Nieuwe Werk).
De bedijking van de westzijde der haven
had, tenminste gedeeltelijk, in 1812 plaats.
Overigens was er eene batterij „de Unie",
ongeveer ter plaatse van de tegenwoordige
Louise-batterij en waren aan den voet 'van
den zeedijk, daar waar nu het Havenplein
en de Hoofdgracht zijn, zeer verspreid en
onregelmatig gelegen, enkele gebouwen en
huizen aanwezig. Daar waren o.m. een victualie
magazijn voor de Marine, een klappermans
huisje, een kantoor voor den havenmeester,
een Marine-bakkerij en een kruitmagazijn,
terwijl Nieuwediep ook reeds zijn „Witte
huis" had. Twee kleine timmermanswinkels
met hellingen, resp. van de heeren Korf
en Hoogland, lagen ongeveer ter plaatse
van het tegenwoordige Instituut en het
Hospitaal.
In het tijdperk der Fransche overheer-
sching is, zooals ook uit het nader te noemen
Koninklijk besluit blijkt, het een en ander
gedaan geworden om ter plaatse van de
tegenwoordige Rijkswerf eene grootere inrich
ting te stichten dan de Kielplaats was. In
1814 toch bestond een half opgetrokken Groot
magazijn (het in 4en zuid-oostelijken hoek
van de werf gelegen tegenwoordige artillerie
magazijn en magazijn van Uitrusting) en de
fundamenten voor de 4 daar bewesten gelegen,
later opgetrokken, gebouwen. Ook schijnt er
reeds iets verricht te zijn voor het aanleggen
van een droogdok, ter plaatse van het
tegenwoordige oude droge dok, doch kan
dit slechts zeer weinig zijn geweest in ver
band met hetgeen na 1814 voor het maken
van dat dok is gedaan. Uit niets blijkt
echter, dat er reeds eenigermate een plan
bestond, hetwelk zou leiden tot het stichten
van een etablissement zooals het is geworden.
Wordt vwvolgd.
Nederland en Spanje.
Naar aanleiding van het berioht omtrentt
een uitnoodIglng van de Spaansche regee-
ring tot het zenden van een Nederlandsdh
oorlogsschip naar Guetaria, tor bijwoning
van het 4e eeuwfeest van de eerste reis om
de aarde, meldt, men ons, dat voor het bij
wonen van dit feest geen oorlogsschip be
schikbaar is.
Marinedag te Rotterdam.
Omtrent den op 8 en 9 September als. te
Rotterdam te houden Marine-dag „voor hen
die viielen", vernomen wij het volgende.
Het Comité, waarvan Rotterdam's Burger
vader, Mr. A. R. Zimmermam, eere-voorritter
is, heeft besloten een tweetal gedenkdagen
te bestemmen voor het brengen van een ge
paste hulde aan de Marine-slachtoffers vam
tijdens de mobilisatie en wel door openbare
demonstraties, die tevens op gemakkelijke
wij'ze gelden kunnen opleveren voor het
Steunfonds.
De viering van beide gedenkdagen zal
deels plechtig, deels feestelijk geschieden,
waardoor zooveel mogelijk aan alle verlan
gens wordt tegemoetgekomen. Van verschil-
lende zijden, waaronder zoowel 'burgerlijke
als militaire autoriteiten, werd alle mede
werking toegezegd en als men het program
ma nader beschouwt, behoeft men zoo bet
weêr slechte meewerkt aan het welslagen
niet ite twijfelen.
Het plechtige gedeelte zal bestaan in een
herdentkingsuur, waarhij de stadsklokken
zullen Tuiden en een krans gelegd izal' worden
op het graf van de zeehelden in de St. Lau-
ren^kerk, als symbool der vereering van' de
zijde der 'burgerij voor wat onze helden' ter
zee deden voor het vaderland.
Het feestelijke gedeelte omvat o.tn. Mari
ne-demonstraties te water en te land, sport-
feesten en een avondfeest.
Het Beknopt Programma geeft nog de
volgende bijzonderheden.
Vrijdag 8 September. Groote boottocht
naar Hoek van Holland, tot het inhalen en
begeleiden van marine-vaartuigen, waaron
der de „Gelderland", welke op de rivier te
"Rotterdam ligplaats zullen nemen. Geduren
de de vaart zullen demonstraties van torpedo-
lanceering en onderzee-manoeuvres worden
'gehouden, terwijl muziek de stemming er In
zal houden. Bovendien zullen watervliegtui
gen demonstreeren en de vloot omzwermen.
's Avonds heeft een 'boottocht plaats ter
bezichtiging van de geïllumineerde schepen
op de rivier. De tocht geschiedt op een ge-
pavoiseerde en electriseh verlichte boot,
waar muziek aan boord ite.
Zaterdag 9 September. Des morgens Her
denk! ngsu re in de Groote Kerk, waarbij toe
spraken zullen woTden gehouden en kramen
gelegd op de graven der zeehelden. Voorts
orgelbespeling door den heer H. de Vries en
CarilonbespeÜng door den heer Krull; koor
zang van het Capella-Koor, onder leiding
van den heer Nogarede.
Des middags sportfeesten op Woudestein,
waaraan ruim 2000 personen zullen deelne
men; o.m. voetbalwedstrijd tusschen de le
klussers Sparta en VjOjC. Op het terrein zal
tevens het demonteeren der mijnen worden
vertoond.
's Avonds groot concert met medewerking
vain de Mariwe-Stafmuriek en de Mannen-
Zangvereenigihg „Rotte's Mtanenlkoor", op
de plaats Doele. Na afloop hiervan Réunie
op de bovenzalen van de Doele.
Voor de verschillende plechtigheden en
festiviteiten zijn tegen matige prjj'zen deeb
nemerskaarten verkrijgbaar 'bij den heer A.
J. Wegchers, Haagseheveer 8, Rotterdam,
waarbij op te geven, waaraan men wensoht
deel te nemen.
Zooals wij reeds zeiden, 'bunnen deze ge
denkdagen veel tot het goede doel bijdragen
en verdienen de ijverige organisatoren' reeds
nu een woord van dank.
De staking ln het sleepvaa-tbedrtjf.
De heeren J. Brautigtam en v*n Krieken,
hoofdbestuurders vau den Centrelen Bond
van Transportarbeiders, die tot hrt voeren
van onderhandelingen naar Duitschland wa
ren gegaan, zijn van daar te Rotterdam te
ruggekeerd. De heer Brautigam is daarna
naar Den Haag vertrokken.
Naar wij vernemen, hebben de door heta ge
houden besprekingen met het Deutsche
Transport Arbeiter Verband tengevolge ge
had, dat Is overeengekomen: le. dat de Duit-
sche sleepbooten Duitscbe schepen hier mo
gen wegsleepeu, 2e dat Fransche en Belgi
sche sleepbooten Fransche en Belgische
schepen mogen wegsleepen, en 8e. dat Ne-
derlandsche schepen met graan en aan be
derf onderhevige goederen mogen wegge
sleept worden, mits daarvóór de goedkeuring
is verkregen van het hoofdbestuur van den
Oentralen Bond van Transportarbeiders, ten
bewijze waarvan de heer Van Krieken certi
ficaten zal afgeven. Andere Nederlandsche
schepen mogen met gesleept worden. Deze
regeling is vandaag Ingegaan.
De Verefn zur Walming dier Rheinschlff-
fahrtsinteressen, die een paar dagen gele
den haar Dultsche werknemers een ultima
tum stelde, heeft zich blijkbaar bij het be
sluit van de werknemersbonden neergelegd.
Nederlandsche reederijen en Nederland
sche particuliere schippers worden door deze
overeenkomst ten zeerste benadeeld.
Staking geë'cdjgd.
De staking aan de Ht rlemsehe ijzergie
terij is geëindigd. De arbeiders zijn aan het
werk gegaan op de door de directie gestelde
voorwaarden, n.1. het aanvaarden van de 53-
urige arbeidsweek met behoud ven het oude
loom. Zes sjouwers zijn niet meer aan het
werk gesteld kunnen worden.
De vermeende malversatiën te Wormerveer.
Het bestuur van' de Vereenlging „De Ar
beid" te Wormerveer schrijft naar aanleiding
van de vermeende malversaties en onregel
matigheden, betreffende den bouw van de
vereeniging:
De conclusie van het onderzoek der justitie
was, dat geen voldoende termen aanwezig
waren tot instelling van een strafvervolging.
Intusschen wees de accountantscontrole
duidelijk uit, dat het niet wenschelijk was te
achten verder rijksgeld aan het beheer van
de Vereeniging „De Arbeid" toe te vertrou
wen.
Aangezien de beschuldigde bestuurders
nooit in de feiten' van beschuldigingen' waren
gekend, is op herhaald aandringen van hun
bond (de Bond van Arbeiderswonlngbouw-
vereenigingen in Nederland), een hernieuwd
onderzoek door de Regeering ingesteld.
Het resultaat van dat hernieuwd onder
zoek en herhaalde conferenties komt tot uit
drukking ln den Ministerieelen brief aan B.
en W. van Wormerveer van 27 Juli.
Deze brief luidt:
„Wat de uitsluiting van de bouwvereenl-
ging „De Arbeid" betreft, hieromtrent deel
Ik heit volgende mede:
Een hernieuwd onderzoek en herhaalde be
sprekingen met de betrokken bestuursleden
hebben mij ten slotte de overtuiging geschon
ken, dat de tekortkomingen, aan het vereeni-
gingsbestuur ten laste gelegd!, te breed zijn
uitgemeten. Hierbij in aanmerking nemen
de, het besluit der regeering om in het al
gemeen den bouw in eigen beheer niet goed
te keuren, ben ik thans bereid, waar noodig,
de medewerking van „De Arbeid" in zake de
Volkshuisvesting weder te aanvaarden."
De Rdkswaehtgeldregcllrg.
Men meldt aan het HhL:
De centrale oommissie voor georganiseerd
overleg in ambtepaarazaken heeft naar aan
leiding van het bij d'e commissie ingediend
ontwerp wachtgeldregeling de regeering
geadviseerd bij inkrimping van personeel en
op wachtstelling naar vaste regelen op de
volgende grondslagen:
le pensioneering van alle ambtenaren van
65 jaar en ouder.
2e wachtgeld voor hen. die er om vragen.
8e wachtgeld voor ambtenaren van 62 jaar
en ouderen mits gerechtigd tot vol pensioen.
4e wachtgeld' voor hen, die nog geen 28
jaar zijn en op 1 Mei 1922 ongehuwd waren.
5e wachtgeld voor ambtenaren met het
minst aantal dienstjaren. De commissie advi
seerde bovendien, dat geen vaste ambtena
ren behooren te worden ontslagen, zoolang
bij een bepaald dienstvak nog los personeel
aanwezig is, terwijl bij opheffing van een
bepaald gesticht oef bepaalde instelling de
Ingekomen Stukken:
inde hiebbijgaande clroulalre verzoeken
Gedeputeerde Staten dezer provincie Uw
oordeel te mogen vernemen', of, in venband
kiinatoedtag van de wijzigingen bfl de Wet
van 30 December 1920, Stbl. 293, im (^Ge
meentewet aangebracht, thans de plaatselijke
inkomstenbelasting wordt ingevorderd, en
waardoor in de meeste gemeenten de onte
vangers van een belangrijk d^ bmmer taak
wouter» ontheven een herziening van de
iaarwedde van den) Gemeente-Ontvanger
l) Een in 179a gestichte kleine reparatie-werf en
kielplaats, ter plaatse waar later het lort „Oostoever"
werd aangelegd.
De tegenwoordige Marine-schutsluis.
Geschiedenis van het Ned. Zeewezen door Mr.
J. C. de Jonge, deel V, blz. 14 en 17.
t