T
HERMAN NYPELS,
Tweede Blad.
VAN ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1922.
Van verschillende jongens en meisjes
hoorden we, dat ze niet mee kunnen doen,
ojndat ze 22 Augustus weer naar school
niofi'ton.
HET verkeer in onze gemeente.
M.R.N
R ij w e g.
Op een rijwielpad dat met een weg _e©-
meen ligt en voor hem die het pad berijdt,
lat rechts van den weg ls gelegen, gelden
'e gewone regels van den weg, zoowel bij
tegenkomen als by het voorbijrijden. Bij
Op een rijwielpad rechts van den
by het tegenkomen.
dost BOO
i M.R.
N
rijwielpad rechts v/4 weg
Fig. D.
mjr.
M.R.
Het is verboden de rijwielpaden, welke
voor wielrijders en motorrijders zijn be
stemd, te berijden met rij- of voertuigen,
auto's enz. of daarover paarden en ander vee
te leiden of te drijven tenzij men daartoe
op een of andere wijze wordt genoodzaakt.
Bij het onderzoek der Gemeentebegrooting
voor 1922 is door B. en 'W. in uitzicht gesteld
verhooging van1 den post bruggelden enz.
(Volgno. 20) door het voorstdien eener
taieuwe verordening op de heffing van ka
naalgelden1
Volgens de thans vigeerende verordening,
die van 1899 dateert, is verschuldigd voor
elk binnenkomend vaartuig 2 cent per ton.
Dit bedrag zou gevoeglijk verhoogd kun-
oen woii^en tot 6 cent, hetgeen in vergelij
king met de heffing in andere plaatsen niet
te veel is.
De abonnementen zouden dan eveneens
verhoogd kunnen worden. Per* jaar zal in
dat geval ruim ƒ2500 meer aan kanaalgel
den worden ontvangen.
In overeenstemming met het advies van
den Gemeente-Bouwmeester en het voorstel
«der Commissie voor de herziening der belas
tingen geven *B. en W. den Raad in overwe
ging tot verhooging der kanaalgelden ov.er
te gaan.
De /betreffende verordening bepalt om:
Artikel 2. Van de belasting zijn vrijge
steld:
a. vaartuigen, rechtstreeks in gebruik bij
deü gemeentedienst;
b. vaartuigen van minder dan vier ton,
behoudens ,de bepalingen van artikel 8
tweede lid.
Artikel 8. 1. Voor vaartuigen bedraagt
de belasting per ton van duizend kilogram
men laadvermogen 0 oent.
2. Voor vaartuigen van minder dan vier
ton, waarvoor een der bruggen geopend
moet worden, bedraagt de belasting 20 cent.
8. Voot vlotten!, bestaande uit opgevlotte
balken, palen of masten grooter dan 10 M\,
bedraagt de belasting 8 oent per Ma. en voor
ieder werkvlot, hetiwelk grooter is dan 10
M*. 4 oent per M*.
Artikel 4. In afwijking van het bepaalde
in artikel 8 kan de belasting per jaar wor
den betaald. Alsdan /bedraagt de belasting
voor vaartuigen met een laadvermogen van
5000 KjG. of minder 5.van 5000 K.G.
tot en met 10000 K.G. 15.voor iedere
10000 K.G. meer ƒ15.—.
Zooals men reeds overal in de stad heeft
kunnen lezen op de igroote aanplakbiljet
ten, komt Henri ter Hali's revuegezelschap
dit jaar weer zyn serie voorstellingen ge
ven in Casino, van 21 tot en met 24 Aug.
Deze Jubileums-revue het is de 25ste
munt uit door een schitterende aanklee
ding en bijzonder geestigen inhoud. „Weet
jij t?" wordt op het ruime Casino-teoneel
opgevoerd, met groot decor en is geheel ge
lijk aan de voorstellingen in de groote ste
den van ons land.
Mannen.
1 electricden, 18 hulp-oongierges, 14 grond
werkers, 1 kappersbediende, 16 losse-werk
lieden. 1 loodgieter, 1 loopknecht, 1 metse
laar 1 opperman, 1 schilder, 4 timmerlieden,
2 timmerlieden halfwias, 2a transportarbei
ders. Totaal (70 personen.
Aanbiedingen kwamen ln van:
1 bakkerswoper, 2 broodbakkers, 11 oon-
oierges, 2 oleotriciens, 24 grondwerkers, 8
Incasseerders, 4 kantoorbedienden, 1 kellner,
1 loopknecht, 51 losse-werklieden, flglosse-
werklieden ben. 18 Jaar, 8 machinedrijvers,
1 matroos, 1 meteropnemer, 1 metselaar, 1
opperman, 1 stuoadoor, 1 aoiülder, 1 steen-
bikker, 1 stoker, 8 timmerlieden, 2 timmer
mansleerlingen ben. 18 jaar, 88 transportar
beiders, 2 wisselloopers. Totaal 163 personen.
Geplaatst werden:
1 electriclen* 18 hulp-ooncierges, ^grond
werkers, 16 losse-werklieden, 1 loodgieter,
1 loopknecht, 1 metselaar, 1 opperman, 1
schilder, 4 timmerlieden, 20 transportarbei
der Totaal (78 personen.
Vrouwen.
Aanvragen van werkgeefsters kwamen in
4 dagdienstboden, 8 dagmeisjes, 4 dienst
boden (intern), 1 hulp in de huishouding, 1
inpakster ivo. 18 jaar, 1 keukenmeisje, 1
noodhulp-dienstbode, 1 wasch vrouw, li
werksters. Totaal 23 personen.
Aanbiedingen kwamen in van:
1 aardappelschilster, 1 dagdienstbode,
dagmeisjes, 4 dienstboden, 1 huisnaaister,
1 inpakster ben. 18 jaar, 1 waschvtouw,_
werksters, 1 winkeljuffrouw, 1 winkeljuf
frouw ben. 18 jaar. Totaal 21 personen.
l^gdienmbode?i dagmeisje, 1 inpa^er
ben. 18 jaar, 1 noodhulp-dienstbode, 1 dienst
bode (Duitsche), 1 waachvrouw, 1 werksters.
Totaal 18 personen.
Ingezonden mededoellng.
voor meisjes en Jongens,
prima blauw waterproof,
gegarandeerd waterdicht,
vanaf
f 5-75.
HELDER
SCHAGEN.
BINNENLAND.
De Kabinetsformatie.
Wachtgeld burgerlijke rijksambtenaren.
a. hen, die een ambt bekleeden, dat een
hoofdbetrekking vormt en uit hoofde van
den aard hunner bekwaamheden redelijker
wijze geacht moeten worden eeni gelijkwaar
dige positie anders dan1 in openbaren dienst
niet binnen een redelijken termijn te kunnen
verkrijgen
b. de overigen.
Aan een burgerlijk rijksambtenaar, als be
doeld onder a, wordt het genot van wacht
geld toegekend gedurende een tijdvak, ge
lijk aan zijai diensttijd, ten (bedrage van:
a. indien hy ten tijd© van het ontslag kost
winner is van een gezin, gedurende de eer
ste drie maanden de laatstelijk door hem
genoten wedde, gedurende de volgende drie
maanden 85 ten honderd en daarna 70 ten
honderd van de laatstelijk door hem geno
ten wedde;
Op de drukke uren ls het voor ouden van
dagen en voor moeders met kinderen haast
onmogelijk van de eeae rijde der straat naar
de andere te komen en ook zij, die jong en
vlug zijn, hebben daarmee vaak de grootste
Te Parijs bestaan reeds dergelijke over
gangen, welke worden aangegeven door een
roode streep, op den weg geschilderd. Op
een teeken van de verkeerspolitie moeten
alle voertuigen voor die streep stoppen en
kunnen voetgangers oversteken. De rege
ling is niet erg naar den zin van de Parlj-
sche chauffeurs en zy hebben de strepen
„weggeremd". Door herhaaldelijk krachtig
remmen is nl de verf allengs wegge
schuurd.
Er wordt nu naar betere, bUjvende ken-
en is de /bronzen ©erepenning voor
menschllevend hulpbetoon en een loffelijk
getuigschrift toegekend aan G. U'tterllnden,
A. Maan Voogd Bergwerf, J. J. Botvllet, A.
Hartog, A. P. Lindhout en W. A. J. Phi-
Upse, allen leden d©r bemanning van het
recherchevaaxtuig Sperwer;
wegens de door hen met 1'^-^arevaar
verrichte redding van de opverend«n van ia
nood verkeerende schepen.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Te 's-Gravemhage aflaadde toot het exa
men Engelach L. O. de heer O. A. Schille-
mans, vroeger alhier.
Wlnnuhst
De Muziek-vereeniging Wirmubst, onder
Erectie van den heer H. B. Schenkels, zal
ejs. Zondag deelnemen aan het groot Natio
naal Muziak-conoours te Alkmaar. Winmubst
Zal uitkomen in de afdeeling Uitmunlend-
Strandfeest
gr is ons meegedeeld!, dat dit geen bezwaar
behoeft te zijn, omdat zeer waarschijnlijk de
wedstrijd zal plaats hebben op Woensdag
middag 28 Augustus (bij slecht weer op Za
terdag).
Ieder kan dus meedoen. Geef je dus maar
spoedig op bij m'nheer ten Klooster in de
Keizer^raat.
Denk er aan dat die aangifte alleen schrif
telijk kan geschieden met duidelijke vormel
ing van namen en leeftijd.
Otochoon, zoo als reeds eerder venneldi, in
onze gemeente geen rijwielpaden gelegen
zijn, komt het mQ ongetwijfeld nuttig voor
het publiek ook ten opzichten van het ver
keer op die paden voor te lichten omdat
vooral in den vacantietijd, zooals thans, ver
schillende menschen zich per rijwiel of mo
torrijwiel buiten Helders landpalen begeven
en dus onwillekeurig in streken komen,
waar zij met rijwielpaden te maken krijgen.
Een rijwielpad dat als zoodanig door het
voorgeschreven kenteeken rijwielpad is aan-
egduid Is uitsluitend bestemd voor het ver
keer met rijwielen en motortweewielers, ten
zij het uitdrukkelijk voor motorrijwielen is
gesloten, in welk geval het verbod behoor
lijk is kenbaar gemaakt
Op een rljwilpad dat geheel afzonderlijk
ls gelegen gelden de gewone regels van den
weg voor het uitwijken bij het tegenkomen
en voorbijrijden, zoodat op een dergelijk rij
wielpad mij bij het tegenkomen van andere
wielrijders of motorwielrijders naar rechts,
bij het inhalen om voorbij te rijden naar
links en bij het ingehaald worden naar
r e o h 18 moet uitwijken.
Fig. L
Op ©en afzonderlijk rijwielpad bij het
tegenkomen.
afzonderlijk
doe_t_zoo____ MR
rijwielpad
doet zoo w
Fig. IL
Op een
afzondeiijk rijwielpad by het
inhalen.
afzonderlijk
rijwielpad
M.R
M.R.
'el-
Op een rijwielpad, dat met een weg
gemeen ligt en voor hem die het pad
berijdt links van dien weg gelegen,
den voor wielrijders en motorrijders oy
genkomen de gewone regels voor het uit-
vVanneer men echter een op zulk een pad
rijdend wielrijder of motorwielrijder wil
voorbijrijden, dan moet men deze aan
rechterzijde passeeren fiü zoo noodig
het rijwielpad verlaten.
Fig. A.
Op een rijwielpad links van den ve2 bil
het tegenkomen.
rijwielpad
links v/d weg
MJR.
---
f
doet zoo
het
R1] w e g.
Fig. B.
Op een rijwielpad links vanden weg bij
*t inhalen.
rijwielpad n -
links v/d weg
Mli.s
doet boo
'Wy willen trachten idt laatste geval door
een voorbeeld te verduldelijken en veronder
stellen dat het langs de boomen aan de
Weststraat gelegen pad (tusschen de boomen
en de rijweg) hetwelk met den rijweg gemeen
ligt een erkend rijwielpadia. 4
Waneer men nu van de Werfpoort komen
de per rijwiel of motorrijwiel zop willen pas
seeren (het pad ligt dan voor ons links van
den weg) moet men rechts langs hem heen
rijden en zoo noodig hot pad verlaten. Omdat
sommigen welicht in de veronderstelling
verkeeren dat het pad langs de Weststraat,
Hoofdgracht en Zuidstraat (tusschen boomen
en rijweg) een rijwielpad is meen ik er op
te moeten wijzen dat zulks niet het geval is,
zoodat wanneer men van de Keizerstraat
naar de Binnenhaven rydt of van den Kruis
weg naar de Zuidstraat men nimmer over de
langs die wegen gelegen paden mag rijden,
doch de rechterzijde van den weg moet
houden.
zeer smalle paden zal men echter het pad I
wel moeten verlaten.
Fig. O.
Ry weg.
M.R.--
Op een rijwielpad rechts van den weg
by het inhalen.
R y w e g.
doet zoo
rijwielpad
rechts v/d weg
M.R.
Verhooging Kanaalgelden.
Revue Henri ter Hall.
Verslag der GemeenteUJke-Arbeidsbeurs
over de maand Juli 1922.
Aanvragen van werkgevers kwamen In
om:
Kinder-
Capes,
De Koningin naar Kristlanla?
Volgens een V. D.-bericht uit Stockholm
zullen de Koningin en Prins Hendrik van
',9 tot 12 September aa een (bezoek brengen
aan het Zweedsch© Hof.
De Nederlandsche Minister van Buiten-
landsche Zaken jhr. Van Earnebeek ziai de
beide koninklijke bezoekers vergezellen.
Uit Den Haag wordt thans gemeld:
De Koningin is voornemens van 4 tot 20
Sept. e.k. een reis te maken naar Denemar
ken en Scandinavië, ten einde officieele bei
zoeken af te leggen bij de Hoven te Kopen
hagen, Stockholm en Christiania.
De hoefijzercorrespondent van het Hbl.
meldt:
Het is niet gemakkelijk om in dezen tijd,
waarin vele vooraanstaande parlementsleden
met vacantie afwezig zijn, over de onderhan
delingen betreffende de kabinetsformatie
iets te vernemen dat eenige vastheid heeft.
Geruchten igaan er genoeg maar ze zijn
meestal niet te oontroleeren.
Wij meenen nu echter wel het volgende
met voldoende stelligheid te kunnen mede-
deelen.
Van den aanvang af is de positie der
rechterzijde vrijwel beheerscht geworden
door den heer Coljjn. Terstond na de ver
kiezingen, en zelfs reeds daarvoor, hebben
wij gehoord dat de heer Colijn een bezuini
gingsplan had van meer dan 100 mililoen
en dat hij het uitvoeren van dat plan als
oondltlo sine qua non stelde voor zijn steun
aan eenlg kabinet. Wij hebben daarover
toen 'geen zekerheid kunnen krijgen, maar
het is ons sedert dien van zóó verschillende
zijden bevestigd, dat wij het nu wel als ze
ker mogen aannemen. Alleen is het bedrag
der totale bezuiniging dat wijl laatstelijk
hoorden noemen, heel wat dichter bij de 2Q0
dan bij de 100 millioen.
Het kabinet schijnt het plan-Colijn in het
algemeen te hebben aanvaard en te hebben
opgenomen in het progiram dat het nu aan
de partijen heeft voorgelegd. Het is echter
de vraag, of de partijen van rechts (met
name de A. R. en C.-H.) de bezuiniging die
de regeering in het uitzicht stelt, voldoende
vinden en vooral1, of ze de spoedige uitvoe
ring ervan gewaarborgd achten. Wat dit
laatste belangt, hebben wij goede reden om
aan te nemen, dat de heer Colijn den eisch
stelt, dat ©en zeker deel van de bezuiniging
vóór 1 Januari 1928 wettelijk moet zijn) ver
zekerd. Gebeurt' dit niet, dan zullen' de anti
revolutionairen (en waarschijnlijk ogk wel
de okristelij k-ïüstorisohen) zich tegenover
het kabinet tot niets verplicht achten. Het
Ministerie zou dan dus alleen op de Room-
sohen kunnen rekenen.... en dan nog be
houdens de mogelijkheid van afvalligheid
der bezuinigingselementen' welke ook in die
fractie zijn te vinden. Het mag betwijfeld
worden of het Ministerie onder zulke on
zekere vooruitzichten zou willen optreden.
Treedt het op, dan mag men1 dus als zeer
waarschijnlijk aannemen, dlat een omvang
rijk bezuinigingsplan is aanvaard en in uit
voering verzekerd.
Het tegendeel zou anders, by de begroo
Ümgsbehamdeling, weldra blijken.
In „St.-bL" no. 479 is opgenomen de rege
ling der toekenning van wachtgeld aan bur
gerlijke rijksambtenaren. Wij ontleenien
eraan:
Aan een burgerlijk rijksambtenaar in vas
ten dienst, wien eervol ontslag wordt ver
leend! wegenis opheffing zijner betrekking of
wegens verandering in de inrichting van het
dienstvak, waarbij hij werkzaam is en waar
door zijn werkzaamheden overbodig zijn ge
worden, wordt met ingang van den dag van
ontslag, voor zoover hij alsdan niet uit an
dleren hoofde in de termen valt om pensioen
te genieten, ten laste van het lichaam, voor
welks rekening zijn bezoldiging laatstelijk
kwam, een wachtgeld toegekend op den
voet der bepalingen van dit besluit.
Een zoodanig wachtgeld kan ook worden
toegekend aan den burgerlijken rijksambte
naar, die ontslag -vraagt, naidiat het voorne
men hem ia medegedeeld om zijn betrekking
ap te heffen Of de inrichting van zijn dienst
vak zoodanig te veranderen, dat zijn werk
zaamheden overbodig zullen worden.
Onder burgerlijke rijksambtenaren ver
staat dit besluit hen, wier bezoldiging wordt
geregeld bij het Bezoldigingsbesluit Bur
gerlijke Rijksambtenaren 1920, alsmede de
ambtenaren bij de Landbouw-Hoogeschool
en die Veeartsenijkundige-Hoogeschool, voor
zoover ten aanzien van de in dit lid bedoel
de personen de toekenning van wachtgeld
niet bij de wet is of wordt geregeld.
In vasten- dienst worden mede geacht te
zijn de ambtenaren, die krachtens wet of
algemeenen maatregel van bestuur voor een
bepaalden tijd zijn aangesteld!, doch als re
gel zullen worden herbenoemd.
Met (betrekking tot denl duur en het be
drag van het wachtgeld worden de burger
lijke rijksambtenaren onderscheiden! in:
b. in de overige gevallen, gedurende de
eerste drie maanden de laatstelijk door hem
genoten wedde, gedurende de volgende drie
maanden 75 ten honderd en daarna 60 ten
honderd' van de laatstelijk door hem geno
ten wedde.
Aan een burgerlijk rijksambtenaar, als
bedoeld onder b, wordt het genot van wacht
geld toegekend gedurende drie maanden,
vermeerderd voof hem, die ten tijde van het
ontslag kostwinner van een gezin was, met
een maand voor elk jaar door hem volbrach
ten diensttijd', tot een maximum van in to
naal een jaar. Heit wachtgeld voor de in de
zen bedoelde ambtenaren bedraagt gedurende
de eerste drie maanden het bedrag van de
laatstelijk door den betrokkene genoten wed
de en daarna 70 ten honderd' daarvan.
In buitengewone gevallen kan het wacht
geld tot een bedrag van ten hoogste 70 ten
honderd van het laatstelijk genoten wacht
geld voor een bepaalden tijd na het verstrij
ken der vorenomschreven termijnen worden
voortgezet.
Onder diensttijd wordt voor de toepassing
vam dit besluit verstaan de aan het ontslag
voorafgaande tijd, die in aanmerking komt
voor pensioen, met dien verstande echter
dat:
a. dienstttijd, voor het bereiken van den
vollen leeftijd van 18 jaren vervuld, buiten
aanmerking blijft;
b. diensttijd in een nevenbetrekking
slechts in aanmerking komt, indien het
wachtgeld uit hoofde van ontslag uit de be
trekking wordt toegekend;
c. indien de diensttijd wegens verleend
ontslag onderbroken is geweest, de tijd vóór
de onderbreking slechts medetelt, indien de
onderbreking minder dan een jaar heeft ge
duurd;
d. alle diensttijd slechts eenmaal wordt
medegeteld.
Wanneer de op wachtgeld-gestelde inkom
sten gaat genieten uit of in verband met ar
beid' of bedrijf, na het ontslag ter hand ge
nomen, wordt, zoodra en zoolang het wacht
geld vermeerderd met die inkomsten de
laatstelijk genoten wedde zou overschrijden,
het wachtgeld met het bedrag dier overschrij
ding verminderd.
Indien de op wachtgeld-gesteld© een hejn
aangeboden ambt of betrekking, die hem
naar het oordeel van den betrokken Minister
in verband met zijn persoonlijkheid eni om
standigheden redelijkerwijze kan worden op
gedragen, weigert te aanvaarden of ook an
derszins indien hij in d© gelegenheid komt
om op een wijze, die in verband met zijn
persoonlijkheid en omstandigheden naar 'het
oordeel van den 'betrokken Minister voor
hem .passend kan worden geacht, inkomsten
te verkrijgen, daarvan geen gebruik maakt,
dan vervalt het wachtgeld voor het 'bed(rag,
waarmede het wachtgeld vermeerderd' met de
verzuimde inkomsten de laatstelijk genoten
wedde zou hebben overschreden.
Het wachtgeld vervalt, zoodra de op
wachtgeld-gestelde .uit anderen hoofde dan
rie opheffing zijner 'betrekking in de termen
•komt om pensioen te genieten.
Indien de op wachtgeld-gesteld© ambtena
res in het huwelijk treedt, dan vervalt voor
den duur van dat huwelijk het wachtgeld.
Bij K. B. wordt een© commissie van drie
personen) ingesteld, wieT advies, indien* de
belanghebbende dit wenscht, wordt inge
wonnen over door hem Ingebrachte 'bezwa
ren.
Samenwerking Rijks- en Spoorweg
personeel?
De Neutrale Bond van spoorwegpersoneel
heeft bij het comité voor neutraal georgani
seerd overheidspersoneel, waarbij' ruim
38.000 leden zijn aangesloten, het voorstel
aanhangig gemaakt, alle organisaties van
Rijks- en spoorwegpersoneel van alle rich
tingen bijeen te roepen en een plan tot sa
menwerking tegen loonsverlaging voor te
leggen. De bond verzoekt het comité, dit
voorstel in haar Zaterdag 12 dezer in den
Haag te houden) vergaderingin 'behande
ling te nemen, opdat er zoo spoedig moge
lijk uitvoering aan kan worden gegeven.
De staking In het Rijn- en sleepvaartbedryi
niet opgeheven.
Blijkens den totaal-uitslag van de stem
mingen over het al of niet opheffen der sta
king, in de diverse vergaderingen van den
Centralen Bond gehouden, heeft een belang
rijke meerderheid zich uitgesproken voor
doorzetting der staking.
Het vertrek der Chlneeoen.
Het vertrek der öhineezen, die .naar China
terug zullen keeren, ls een week uitgesteld.
Zij gaan inplaats van aa. Zaterdag met de
wOostkerk" Zaterdag over een week met de
„Ambon" naar Hongkong.
De reden hiervan is dat de Chineesch© le
gatie verzocht heeft het vertrek ©enigen tijd
uit te stellen om zoodoend© de gelegenheid'
te krijgen een onderzoek in te stellen naar
sommige Öhineezen, die niet in 't bezat van
passen of andere .papieren zijn en onder wie
er kunnen zijn die Ln Ohina nog het een en
ander op bun kerfstok hebben.
De „Nederland" zelf gaf ér ook de voor
keur aan, ter (besparing van kosten, de rnene
schen met één van baar eigen schepen te
vervoeren.
De politie was anders met haar voorbe
reidingen voor de afreis geheel gereed en
zou dan ook allerminst bezwaar hebben ge
had' als de tocht met de „Oostkerk" doorge
gaan waa
De „roods streep".
Naar het Hbl. verneemt overweegt de ver
keerspolitie om in1 drukke straten, met veel
verkeer per as, zooals de Leidochestraat,
plaatsen aan te wijzen, waar voetgangers
veilig kunnen oversteken.
moeite.
teekenen uitgezien, welke b.v. zullen kunnen
bestaan uit een afwijkend' bestratingsmate
riaal, zooals een strook oementtegels in het
asphalt.
In Amerikaansche steden, waar dergelijke
overgangen 'bestaan1, is bepaald, dat een
chauffeur, die iemand op zoo'n pad aanrijdt,
onmiddellijk een schadevergoeding ln con
tanten moet betalen. Onze wetgeving laat
echter dergelijke bepalingen niet toe.
Of te Amsterdam geverfd© strepen zuilen
komen, of dat de overgangen op andere
wijze zullen worden aangegeven, is nog niet
uitgemaakt.
De malaise.
Op een enkele uitzondering na, hebben
de arbeiders der te Oosthuizen (N.-H.) ge
vestigde cacaofabriek „Java", alten, ontslag
gekregen.
Aan de confectiefabriek van den heer Ed.
Brinkmann te Gouda is aan een 60-tal fa
brieksarbeidsters, wegens slapte, ontslag
aangezegd.
Bultenhmdsche concurrentie.
De directie vain de Konlnifciyke Vereenig-
de Tapjjtfabrieken) te Rotterdam heeft aan
het personeel meegedeeld, dat met ingang
van 31 dezer niet langer met twee ploegen
zal kunnen worden gewerkt. De firma ziet
zich genoodzaakt, het geheale personeel van
de kokos-weverij met ingang van dien datum
te ontslaan. Nader zal' worden bekend ge
maakt of het mogelijk is, met een dagploeg
te blijven doorwerken en .wie daarin' dan
zullen worden opgenomen.
De directie deelde aan de, „N. O." mee,
dat de buitenlandsche concurrentie de oor
zaak hiervan is.
Ongeveer 60 60 man zullen door dezen
maatregel getroffen worden.
De gevaren van het zwemmen ln ree.
In den laatsten tijd hebben zich weer
eenige gevallen voorgedaan van zwemmers
in zee, die bij hun pogingen, om den vasten
wal weer te bereiken, in id© golven! omkwa
men. Dié hebben weer eens op droevige,
maar nadrufckeiyke wijze de aandacht ge
vestigd op de gevaren, waarmede de zwem
mer op onze kust en op iedere andere
kust wordt bedreigd, v
Men praat nu van draaikolken en over
stroomingen als anderszins. Men w(1«t op de
gevaren van verschillende windrichting. Dat
is natuurlijk alles tot op zekere.hojgte waar.
Maar daardoor behoeft een zeer geoefende,
goed getrainde zwemmer nog niet onder te
gaan.
In ©en gesprek, dat wij dezer dagen had
den met een onzer bekende zwemmers
Meijer, een, die zelf eenige malen zoo ge
lukkig is geweest een drenkeling uit zee
aan land te helpen, bleek ons wel duiideiyk,
dat er behalve de hieiboven genoemde ge
varen. nog een gevaar is, waarop noodzake
lijk wel eens de Volle aandacht mag worden
gevestigd.
En wel, dat een zwemmer, die bemerkt dat
hij door stroom, ebbe of ri' ed van zijn punt
van uitgang wordt weg ivoerd, nimmer
moet trachten dat punt rechtstreeks weer te
benaderen. Dat is hem onvermijdelijk nood
lottig.
Een normale 'zwemmer immers bereikt een
snelheid van omstreeks 21/» K.M. per uur.
Staat er een tegenstroom («bbe en vloed zyn
ook stroom) van omstreeks 4 K.M. per uur,
dan is 't een eenvoudig rekensommetje, dat,
daartegen op, de zwemmer niet vóór, doch
achteruit gaat. Verder weg steeds van het
punt, dat hij wenscht te bereiken.
Wat dan te doen in een dergelijk geval?
Heel eenvoudig. Meeizwemmen met den
stroom schuinsweg (naar het strand. Dan
bereikt men dit wellicht eenige honderden
meters zuidelijk of noordelijk van het punt
van uitgang. Maar.... men komt er. En ls
veilig I
De poging om rechtstreeks terug te kee
ren, zal mislukken! De zwemmer, hoe goed
hy overigens ook met het water vertrouwd
moge zijn, wordt daardoor moedeloos: zyn
krachten nemen af en, hij verdrinkt zonder,
pardon.
Hot is natuuriyk mogelijk. ondanks
de toepassing van boveneeno'™"''n maat
regel, een ongeluk nog niet u'tH'lft. Maar
een middel om er aan te ontkomen is het
zeker 1
En dé heer Aug. Meijer, die zelf veel en
gaarne in zee zwemt, voegde eraan toe, dat
feitelijk in ieder badkoetsje de volgende
waarschuwing zeker niet overbodig zou zijn:
>'2?yt gij te vér im zee gegaan en merkt
gij dat gij by uw pogingen om terug te
zwemmen door den stroom verder wordt te
ruggedreven, tracht dan met den stroom
mee schuinsweg het strand te bereiken."
Het lijfct ons werkelijk belangrijk deze
raadgeving van een zeer ervaren zwemmer
onder de oogen van onze lezers te brengen.
Voor menschllevend hulpbetoon.
By Kon. besluit van 4 Juli ls als biyk ram
goedkeuring en tevredenheid:
de gouden eerepenning voor menschlie-
vepd hulpbetoon en een loffeiyk getuig
schrift toegekend aan C. de Geus, zeeloods
te Maassluis, dienstdoend' schipper van het
stoomloodsvaartuig no. 10;
is de zilveren ©erepenning voor mensch-
lievend hulpbetoon en een lofeiyk getuig
schrift toegekend aan J. Schelteöna, N. A.
•Bruin en C. van Keulen, alen leden der
bemanning van het stoomloodsvaartuig no.
10, en aan O. van Weel©, hoofdkomimiea,
Schipper van het recherche vaartuig Sper
wer;