T HERMAN NYPELS, Tweede Blad. VAN ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1922. Van verschillende jongens en meisjes hoorden we, dat ze niet mee kunnen doen, ojndat ze 22 Augustus weer naar school niofi'ton. HET verkeer in onze gemeente. M.R.N R ij w e g. Op een rijwielpad dat met een weg _e©- meen ligt en voor hem die het pad berijdt, lat rechts van den weg ls gelegen, gelden 'e gewone regels van den weg, zoowel bij tegenkomen als by het voorbijrijden. Bij Op een rijwielpad rechts van den by het tegenkomen. dost BOO i M.R. N rijwielpad rechts v/4 weg Fig. D. mjr. M.R. Het is verboden de rijwielpaden, welke voor wielrijders en motorrijders zijn be stemd, te berijden met rij- of voertuigen, auto's enz. of daarover paarden en ander vee te leiden of te drijven tenzij men daartoe op een of andere wijze wordt genoodzaakt. Bij het onderzoek der Gemeentebegrooting voor 1922 is door B. en 'W. in uitzicht gesteld verhooging van1 den post bruggelden enz. (Volgno. 20) door het voorstdien eener taieuwe verordening op de heffing van ka naalgelden1 Volgens de thans vigeerende verordening, die van 1899 dateert, is verschuldigd voor elk binnenkomend vaartuig 2 cent per ton. Dit bedrag zou gevoeglijk verhoogd kun- oen woii^en tot 6 cent, hetgeen in vergelij king met de heffing in andere plaatsen niet te veel is. De abonnementen zouden dan eveneens verhoogd kunnen worden. Per* jaar zal in dat geval ruim ƒ2500 meer aan kanaalgel den worden ontvangen. In overeenstemming met het advies van den Gemeente-Bouwmeester en het voorstel «der Commissie voor de herziening der belas tingen geven *B. en W. den Raad in overwe ging tot verhooging der kanaalgelden ov.er te gaan. De /betreffende verordening bepalt om: Artikel 2. Van de belasting zijn vrijge steld: a. vaartuigen, rechtstreeks in gebruik bij deü gemeentedienst; b. vaartuigen van minder dan vier ton, behoudens ,de bepalingen van artikel 8 tweede lid. Artikel 8. 1. Voor vaartuigen bedraagt de belasting per ton van duizend kilogram men laadvermogen 0 oent. 2. Voor vaartuigen van minder dan vier ton, waarvoor een der bruggen geopend moet worden, bedraagt de belasting 20 cent. 8. Voot vlotten!, bestaande uit opgevlotte balken, palen of masten grooter dan 10 M\, bedraagt de belasting 8 oent per Ma. en voor ieder werkvlot, hetiwelk grooter is dan 10 M*. 4 oent per M*. Artikel 4. In afwijking van het bepaalde in artikel 8 kan de belasting per jaar wor den betaald. Alsdan /bedraagt de belasting voor vaartuigen met een laadvermogen van 5000 KjG. of minder 5.van 5000 K.G. tot en met 10000 K.G. 15.voor iedere 10000 K.G. meer ƒ15.—. Zooals men reeds overal in de stad heeft kunnen lezen op de igroote aanplakbiljet ten, komt Henri ter Hali's revuegezelschap dit jaar weer zyn serie voorstellingen ge ven in Casino, van 21 tot en met 24 Aug. Deze Jubileums-revue het is de 25ste munt uit door een schitterende aanklee ding en bijzonder geestigen inhoud. „Weet jij t?" wordt op het ruime Casino-teoneel opgevoerd, met groot decor en is geheel ge lijk aan de voorstellingen in de groote ste den van ons land. Mannen. 1 electricden, 18 hulp-oongierges, 14 grond werkers, 1 kappersbediende, 16 losse-werk lieden. 1 loodgieter, 1 loopknecht, 1 metse laar 1 opperman, 1 schilder, 4 timmerlieden, 2 timmerlieden halfwias, 2a transportarbei ders. Totaal (70 personen. Aanbiedingen kwamen ln van: 1 bakkerswoper, 2 broodbakkers, 11 oon- oierges, 2 oleotriciens, 24 grondwerkers, 8 Incasseerders, 4 kantoorbedienden, 1 kellner, 1 loopknecht, 51 losse-werklieden, flglosse- werklieden ben. 18 Jaar, 8 machinedrijvers, 1 matroos, 1 meteropnemer, 1 metselaar, 1 opperman, 1 stuoadoor, 1 aoiülder, 1 steen- bikker, 1 stoker, 8 timmerlieden, 2 timmer mansleerlingen ben. 18 jaar, 88 transportar beiders, 2 wisselloopers. Totaal 163 personen. Geplaatst werden: 1 electriclen* 18 hulp-ooncierges, ^grond werkers, 16 losse-werklieden, 1 loodgieter, 1 loopknecht, 1 metselaar, 1 opperman, 1 schilder, 4 timmerlieden, 20 transportarbei der Totaal (78 personen. Vrouwen. Aanvragen van werkgeefsters kwamen in 4 dagdienstboden, 8 dagmeisjes, 4 dienst boden (intern), 1 hulp in de huishouding, 1 inpakster ivo. 18 jaar, 1 keukenmeisje, 1 noodhulp-dienstbode, 1 wasch vrouw, li werksters. Totaal 23 personen. Aanbiedingen kwamen in van: 1 aardappelschilster, 1 dagdienstbode, dagmeisjes, 4 dienstboden, 1 huisnaaister, 1 inpakster ben. 18 jaar, 1 waschvtouw,_ werksters, 1 winkeljuffrouw, 1 winkeljuf frouw ben. 18 jaar. Totaal 21 personen. l^gdienmbode?i dagmeisje, 1 inpa^er ben. 18 jaar, 1 noodhulp-dienstbode, 1 dienst bode (Duitsche), 1 waachvrouw, 1 werksters. Totaal 18 personen. Ingezonden mededoellng. voor meisjes en Jongens, prima blauw waterproof, gegarandeerd waterdicht, vanaf f 5-75. HELDER SCHAGEN. BINNENLAND. De Kabinetsformatie. Wachtgeld burgerlijke rijksambtenaren. a. hen, die een ambt bekleeden, dat een hoofdbetrekking vormt en uit hoofde van den aard hunner bekwaamheden redelijker wijze geacht moeten worden eeni gelijkwaar dige positie anders dan1 in openbaren dienst niet binnen een redelijken termijn te kunnen verkrijgen b. de overigen. Aan een burgerlijk rijksambtenaar, als be doeld onder a, wordt het genot van wacht geld toegekend gedurende een tijdvak, ge lijk aan zijai diensttijd, ten (bedrage van: a. indien hy ten tijd© van het ontslag kost winner is van een gezin, gedurende de eer ste drie maanden de laatstelijk door hem genoten wedde, gedurende de volgende drie maanden 85 ten honderd en daarna 70 ten honderd van de laatstelijk door hem geno ten wedde; Op de drukke uren ls het voor ouden van dagen en voor moeders met kinderen haast onmogelijk van de eeae rijde der straat naar de andere te komen en ook zij, die jong en vlug zijn, hebben daarmee vaak de grootste Te Parijs bestaan reeds dergelijke over gangen, welke worden aangegeven door een roode streep, op den weg geschilderd. Op een teeken van de verkeerspolitie moeten alle voertuigen voor die streep stoppen en kunnen voetgangers oversteken. De rege ling is niet erg naar den zin van de Parlj- sche chauffeurs en zy hebben de strepen „weggeremd". Door herhaaldelijk krachtig remmen is nl de verf allengs wegge schuurd. Er wordt nu naar betere, bUjvende ken- en is de /bronzen ©erepenning voor menschllevend hulpbetoon en een loffelijk getuigschrift toegekend aan G. U'tterllnden, A. Maan Voogd Bergwerf, J. J. Botvllet, A. Hartog, A. P. Lindhout en W. A. J. Phi- Upse, allen leden d©r bemanning van het recherchevaaxtuig Sperwer; wegens de door hen met 1'^-^arevaar verrichte redding van de opverend«n van ia nood verkeerende schepen. PLAATSELIJK NIEUWS. Te 's-Gravemhage aflaadde toot het exa men Engelach L. O. de heer O. A. Schille- mans, vroeger alhier. Wlnnuhst De Muziek-vereeniging Wirmubst, onder Erectie van den heer H. B. Schenkels, zal ejs. Zondag deelnemen aan het groot Natio naal Muziak-conoours te Alkmaar. Winmubst Zal uitkomen in de afdeeling Uitmunlend- Strandfeest gr is ons meegedeeld!, dat dit geen bezwaar behoeft te zijn, omdat zeer waarschijnlijk de wedstrijd zal plaats hebben op Woensdag middag 28 Augustus (bij slecht weer op Za terdag). Ieder kan dus meedoen. Geef je dus maar spoedig op bij m'nheer ten Klooster in de Keizer^raat. Denk er aan dat die aangifte alleen schrif telijk kan geschieden met duidelijke vormel ing van namen en leeftijd. Otochoon, zoo als reeds eerder venneldi, in onze gemeente geen rijwielpaden gelegen zijn, komt het mQ ongetwijfeld nuttig voor het publiek ook ten opzichten van het ver keer op die paden voor te lichten omdat vooral in den vacantietijd, zooals thans, ver schillende menschen zich per rijwiel of mo torrijwiel buiten Helders landpalen begeven en dus onwillekeurig in streken komen, waar zij met rijwielpaden te maken krijgen. Een rijwielpad dat als zoodanig door het voorgeschreven kenteeken rijwielpad is aan- egduid Is uitsluitend bestemd voor het ver keer met rijwielen en motortweewielers, ten zij het uitdrukkelijk voor motorrijwielen is gesloten, in welk geval het verbod behoor lijk is kenbaar gemaakt Op een rljwilpad dat geheel afzonderlijk ls gelegen gelden de gewone regels van den weg voor het uitwijken bij het tegenkomen en voorbijrijden, zoodat op een dergelijk rij wielpad mij bij het tegenkomen van andere wielrijders of motorwielrijders naar rechts, bij het inhalen om voorbij te rijden naar links en bij het ingehaald worden naar r e o h 18 moet uitwijken. Fig. L Op ©en afzonderlijk rijwielpad bij het tegenkomen. afzonderlijk doe_t_zoo____ MR rijwielpad doet zoo w Fig. IL Op een afzondeiijk rijwielpad by het inhalen. afzonderlijk rijwielpad M.R M.R. 'el- Op een rijwielpad, dat met een weg gemeen ligt en voor hem die het pad berijdt links van dien weg gelegen, den voor wielrijders en motorrijders oy genkomen de gewone regels voor het uit- vVanneer men echter een op zulk een pad rijdend wielrijder of motorwielrijder wil voorbijrijden, dan moet men deze aan rechterzijde passeeren fiü zoo noodig het rijwielpad verlaten. Fig. A. Op een rijwielpad links van den ve2 bil het tegenkomen. rijwielpad links v/d weg MJR. --- f doet zoo het R1] w e g. Fig. B. Op een rijwielpad links vanden weg bij *t inhalen. rijwielpad n - links v/d weg Mli.s doet boo 'Wy willen trachten idt laatste geval door een voorbeeld te verduldelijken en veronder stellen dat het langs de boomen aan de Weststraat gelegen pad (tusschen de boomen en de rijweg) hetwelk met den rijweg gemeen ligt een erkend rijwielpadia. 4 Waneer men nu van de Werfpoort komen de per rijwiel of motorrijwiel zop willen pas seeren (het pad ligt dan voor ons links van den weg) moet men rechts langs hem heen rijden en zoo noodig hot pad verlaten. Omdat sommigen welicht in de veronderstelling verkeeren dat het pad langs de Weststraat, Hoofdgracht en Zuidstraat (tusschen boomen en rijweg) een rijwielpad is meen ik er op te moeten wijzen dat zulks niet het geval is, zoodat wanneer men van de Keizerstraat naar de Binnenhaven rydt of van den Kruis weg naar de Zuidstraat men nimmer over de langs die wegen gelegen paden mag rijden, doch de rechterzijde van den weg moet houden. zeer smalle paden zal men echter het pad I wel moeten verlaten. Fig. O. Ry weg. M.R.-- Op een rijwielpad rechts van den weg by het inhalen. R y w e g. doet zoo rijwielpad rechts v/d weg M.R. Verhooging Kanaalgelden. Revue Henri ter Hall. Verslag der GemeenteUJke-Arbeidsbeurs over de maand Juli 1922. Aanvragen van werkgevers kwamen In om: Kinder- Capes, De Koningin naar Kristlanla? Volgens een V. D.-bericht uit Stockholm zullen de Koningin en Prins Hendrik van ',9 tot 12 September aa een (bezoek brengen aan het Zweedsch© Hof. De Nederlandsche Minister van Buiten- landsche Zaken jhr. Van Earnebeek ziai de beide koninklijke bezoekers vergezellen. Uit Den Haag wordt thans gemeld: De Koningin is voornemens van 4 tot 20 Sept. e.k. een reis te maken naar Denemar ken en Scandinavië, ten einde officieele bei zoeken af te leggen bij de Hoven te Kopen hagen, Stockholm en Christiania. De hoefijzercorrespondent van het Hbl. meldt: Het is niet gemakkelijk om in dezen tijd, waarin vele vooraanstaande parlementsleden met vacantie afwezig zijn, over de onderhan delingen betreffende de kabinetsformatie iets te vernemen dat eenige vastheid heeft. Geruchten igaan er genoeg maar ze zijn meestal niet te oontroleeren. Wij meenen nu echter wel het volgende met voldoende stelligheid te kunnen mede- deelen. Van den aanvang af is de positie der rechterzijde vrijwel beheerscht geworden door den heer Coljjn. Terstond na de ver kiezingen, en zelfs reeds daarvoor, hebben wij gehoord dat de heer Colijn een bezuini gingsplan had van meer dan 100 mililoen en dat hij het uitvoeren van dat plan als oondltlo sine qua non stelde voor zijn steun aan eenlg kabinet. Wij hebben daarover toen 'geen zekerheid kunnen krijgen, maar het is ons sedert dien van zóó verschillende zijden bevestigd, dat wij het nu wel als ze ker mogen aannemen. Alleen is het bedrag der totale bezuiniging dat wijl laatstelijk hoorden noemen, heel wat dichter bij de 2Q0 dan bij de 100 millioen. Het kabinet schijnt het plan-Colijn in het algemeen te hebben aanvaard en te hebben opgenomen in het progiram dat het nu aan de partijen heeft voorgelegd. Het is echter de vraag, of de partijen van rechts (met name de A. R. en C.-H.) de bezuiniging die de regeering in het uitzicht stelt, voldoende vinden en vooral1, of ze de spoedige uitvoe ring ervan gewaarborgd achten. Wat dit laatste belangt, hebben wij goede reden om aan te nemen, dat de heer Colijn den eisch stelt, dat ©en zeker deel van de bezuiniging vóór 1 Januari 1928 wettelijk moet zijn) ver zekerd. Gebeurt' dit niet, dan zullen' de anti revolutionairen (en waarschijnlijk ogk wel de okristelij k-ïüstorisohen) zich tegenover het kabinet tot niets verplicht achten. Het Ministerie zou dan dus alleen op de Room- sohen kunnen rekenen.... en dan nog be houdens de mogelijkheid van afvalligheid der bezuinigingselementen' welke ook in die fractie zijn te vinden. Het mag betwijfeld worden of het Ministerie onder zulke on zekere vooruitzichten zou willen optreden. Treedt het op, dan mag men1 dus als zeer waarschijnlijk aannemen, dlat een omvang rijk bezuinigingsplan is aanvaard en in uit voering verzekerd. Het tegendeel zou anders, by de begroo Ümgsbehamdeling, weldra blijken. In „St.-bL" no. 479 is opgenomen de rege ling der toekenning van wachtgeld aan bur gerlijke rijksambtenaren. Wij ontleenien eraan: Aan een burgerlijk rijksambtenaar in vas ten dienst, wien eervol ontslag wordt ver leend! wegenis opheffing zijner betrekking of wegens verandering in de inrichting van het dienstvak, waarbij hij werkzaam is en waar door zijn werkzaamheden overbodig zijn ge worden, wordt met ingang van den dag van ontslag, voor zoover hij alsdan niet uit an dleren hoofde in de termen valt om pensioen te genieten, ten laste van het lichaam, voor welks rekening zijn bezoldiging laatstelijk kwam, een wachtgeld toegekend op den voet der bepalingen van dit besluit. Een zoodanig wachtgeld kan ook worden toegekend aan den burgerlijken rijksambte naar, die ontslag -vraagt, naidiat het voorne men hem ia medegedeeld om zijn betrekking ap te heffen Of de inrichting van zijn dienst vak zoodanig te veranderen, dat zijn werk zaamheden overbodig zullen worden. Onder burgerlijke rijksambtenaren ver staat dit besluit hen, wier bezoldiging wordt geregeld bij het Bezoldigingsbesluit Bur gerlijke Rijksambtenaren 1920, alsmede de ambtenaren bij de Landbouw-Hoogeschool en die Veeartsenijkundige-Hoogeschool, voor zoover ten aanzien van de in dit lid bedoel de personen de toekenning van wachtgeld niet bij de wet is of wordt geregeld. In vasten- dienst worden mede geacht te zijn de ambtenaren, die krachtens wet of algemeenen maatregel van bestuur voor een bepaalden tijd zijn aangesteld!, doch als re gel zullen worden herbenoemd. Met (betrekking tot denl duur en het be drag van het wachtgeld worden de burger lijke rijksambtenaren onderscheiden! in: b. in de overige gevallen, gedurende de eerste drie maanden de laatstelijk door hem genoten wedde, gedurende de volgende drie maanden 75 ten honderd en daarna 60 ten honderd' van de laatstelijk door hem geno ten wedde. Aan een burgerlijk rijksambtenaar, als bedoeld onder b, wordt het genot van wacht geld toegekend gedurende drie maanden, vermeerderd voof hem, die ten tijde van het ontslag kostwinner van een gezin was, met een maand voor elk jaar door hem volbrach ten diensttijd', tot een maximum van in to naal een jaar. Heit wachtgeld voor de in de zen bedoelde ambtenaren bedraagt gedurende de eerste drie maanden het bedrag van de laatstelijk door den betrokkene genoten wed de en daarna 70 ten honderd' daarvan. In buitengewone gevallen kan het wacht geld tot een bedrag van ten hoogste 70 ten honderd van het laatstelijk genoten wacht geld voor een bepaalden tijd na het verstrij ken der vorenomschreven termijnen worden voortgezet. Onder diensttijd wordt voor de toepassing vam dit besluit verstaan de aan het ontslag voorafgaande tijd, die in aanmerking komt voor pensioen, met dien verstande echter dat: a. dienstttijd, voor het bereiken van den vollen leeftijd van 18 jaren vervuld, buiten aanmerking blijft; b. diensttijd in een nevenbetrekking slechts in aanmerking komt, indien het wachtgeld uit hoofde van ontslag uit de be trekking wordt toegekend; c. indien de diensttijd wegens verleend ontslag onderbroken is geweest, de tijd vóór de onderbreking slechts medetelt, indien de onderbreking minder dan een jaar heeft ge duurd; d. alle diensttijd slechts eenmaal wordt medegeteld. Wanneer de op wachtgeld-gestelde inkom sten gaat genieten uit of in verband met ar beid' of bedrijf, na het ontslag ter hand ge nomen, wordt, zoodra en zoolang het wacht geld vermeerderd met die inkomsten de laatstelijk genoten wedde zou overschrijden, het wachtgeld met het bedrag dier overschrij ding verminderd. Indien de op wachtgeld-gesteld© een hejn aangeboden ambt of betrekking, die hem naar het oordeel van den betrokken Minister in verband met zijn persoonlijkheid eni om standigheden redelijkerwijze kan worden op gedragen, weigert te aanvaarden of ook an derszins indien hij in d© gelegenheid komt om op een wijze, die in verband met zijn persoonlijkheid en omstandigheden naar 'het oordeel van den 'betrokken Minister voor hem .passend kan worden geacht, inkomsten te verkrijgen, daarvan geen gebruik maakt, dan vervalt het wachtgeld voor het 'bed(rag, waarmede het wachtgeld vermeerderd' met de verzuimde inkomsten de laatstelijk genoten wedde zou hebben overschreden. Het wachtgeld vervalt, zoodra de op wachtgeld-gestelde .uit anderen hoofde dan rie opheffing zijner 'betrekking in de termen •komt om pensioen te genieten. Indien de op wachtgeld-gesteld© ambtena res in het huwelijk treedt, dan vervalt voor den duur van dat huwelijk het wachtgeld. Bij K. B. wordt een© commissie van drie personen) ingesteld, wieT advies, indien* de belanghebbende dit wenscht, wordt inge wonnen over door hem Ingebrachte 'bezwa ren. Samenwerking Rijks- en Spoorweg personeel? De Neutrale Bond van spoorwegpersoneel heeft bij het comité voor neutraal georgani seerd overheidspersoneel, waarbij' ruim 38.000 leden zijn aangesloten, het voorstel aanhangig gemaakt, alle organisaties van Rijks- en spoorwegpersoneel van alle rich tingen bijeen te roepen en een plan tot sa menwerking tegen loonsverlaging voor te leggen. De bond verzoekt het comité, dit voorstel in haar Zaterdag 12 dezer in den Haag te houden) vergaderingin 'behande ling te nemen, opdat er zoo spoedig moge lijk uitvoering aan kan worden gegeven. De staking In het Rijn- en sleepvaartbedryi niet opgeheven. Blijkens den totaal-uitslag van de stem mingen over het al of niet opheffen der sta king, in de diverse vergaderingen van den Centralen Bond gehouden, heeft een belang rijke meerderheid zich uitgesproken voor doorzetting der staking. Het vertrek der Chlneeoen. Het vertrek der öhineezen, die .naar China terug zullen keeren, ls een week uitgesteld. Zij gaan inplaats van aa. Zaterdag met de wOostkerk" Zaterdag over een week met de „Ambon" naar Hongkong. De reden hiervan is dat de Chineesch© le gatie verzocht heeft het vertrek ©enigen tijd uit te stellen om zoodoend© de gelegenheid' te krijgen een onderzoek in te stellen naar sommige Öhineezen, die niet in 't bezat van passen of andere .papieren zijn en onder wie er kunnen zijn die Ln Ohina nog het een en ander op bun kerfstok hebben. De „Nederland" zelf gaf ér ook de voor keur aan, ter (besparing van kosten, de rnene schen met één van baar eigen schepen te vervoeren. De politie was anders met haar voorbe reidingen voor de afreis geheel gereed en zou dan ook allerminst bezwaar hebben ge had' als de tocht met de „Oostkerk" doorge gaan waa De „roods streep". Naar het Hbl. verneemt overweegt de ver keerspolitie om in1 drukke straten, met veel verkeer per as, zooals de Leidochestraat, plaatsen aan te wijzen, waar voetgangers veilig kunnen oversteken. moeite. teekenen uitgezien, welke b.v. zullen kunnen bestaan uit een afwijkend' bestratingsmate riaal, zooals een strook oementtegels in het asphalt. In Amerikaansche steden, waar dergelijke overgangen 'bestaan1, is bepaald, dat een chauffeur, die iemand op zoo'n pad aanrijdt, onmiddellijk een schadevergoeding ln con tanten moet betalen. Onze wetgeving laat echter dergelijke bepalingen niet toe. Of te Amsterdam geverfd© strepen zuilen komen, of dat de overgangen op andere wijze zullen worden aangegeven, is nog niet uitgemaakt. De malaise. Op een enkele uitzondering na, hebben de arbeiders der te Oosthuizen (N.-H.) ge vestigde cacaofabriek „Java", alten, ontslag gekregen. Aan de confectiefabriek van den heer Ed. Brinkmann te Gouda is aan een 60-tal fa brieksarbeidsters, wegens slapte, ontslag aangezegd. Bultenhmdsche concurrentie. De directie vain de Konlnifciyke Vereenig- de Tapjjtfabrieken) te Rotterdam heeft aan het personeel meegedeeld, dat met ingang van 31 dezer niet langer met twee ploegen zal kunnen worden gewerkt. De firma ziet zich genoodzaakt, het geheale personeel van de kokos-weverij met ingang van dien datum te ontslaan. Nader zal' worden bekend ge maakt of het mogelijk is, met een dagploeg te blijven doorwerken en .wie daarin' dan zullen worden opgenomen. De directie deelde aan de, „N. O." mee, dat de buitenlandsche concurrentie de oor zaak hiervan is. Ongeveer 60 60 man zullen door dezen maatregel getroffen worden. De gevaren van het zwemmen ln ree. In den laatsten tijd hebben zich weer eenige gevallen voorgedaan van zwemmers in zee, die bij hun pogingen, om den vasten wal weer te bereiken, in id© golven! omkwa men. Dié hebben weer eens op droevige, maar nadrufckeiyke wijze de aandacht ge vestigd op de gevaren, waarmede de zwem mer op onze kust en op iedere andere kust wordt bedreigd, v Men praat nu van draaikolken en over stroomingen als anderszins. Men w(1«t op de gevaren van verschillende windrichting. Dat is natuurlijk alles tot op zekere.hojgte waar. Maar daardoor behoeft een zeer geoefende, goed getrainde zwemmer nog niet onder te gaan. In ©en gesprek, dat wij dezer dagen had den met een onzer bekende zwemmers Meijer, een, die zelf eenige malen zoo ge lukkig is geweest een drenkeling uit zee aan land te helpen, bleek ons wel duiideiyk, dat er behalve de hieiboven genoemde ge varen. nog een gevaar is, waarop noodzake lijk wel eens de Volle aandacht mag worden gevestigd. En wel, dat een zwemmer, die bemerkt dat hij door stroom, ebbe of ri' ed van zijn punt van uitgang wordt weg ivoerd, nimmer moet trachten dat punt rechtstreeks weer te benaderen. Dat is hem onvermijdelijk nood lottig. Een normale 'zwemmer immers bereikt een snelheid van omstreeks 21/» K.M. per uur. Staat er een tegenstroom («bbe en vloed zyn ook stroom) van omstreeks 4 K.M. per uur, dan is 't een eenvoudig rekensommetje, dat, daartegen op, de zwemmer niet vóór, doch achteruit gaat. Verder weg steeds van het punt, dat hij wenscht te bereiken. Wat dan te doen in een dergelijk geval? Heel eenvoudig. Meeizwemmen met den stroom schuinsweg (naar het strand. Dan bereikt men dit wellicht eenige honderden meters zuidelijk of noordelijk van het punt van uitgang. Maar.... men komt er. En ls veilig I De poging om rechtstreeks terug te kee ren, zal mislukken! De zwemmer, hoe goed hy overigens ook met het water vertrouwd moge zijn, wordt daardoor moedeloos: zyn krachten nemen af en, hij verdrinkt zonder, pardon. Hot is natuuriyk mogelijk. ondanks de toepassing van boveneeno'™"''n maat regel, een ongeluk nog niet u'tH'lft. Maar een middel om er aan te ontkomen is het zeker 1 En dé heer Aug. Meijer, die zelf veel en gaarne in zee zwemt, voegde eraan toe, dat feitelijk in ieder badkoetsje de volgende waarschuwing zeker niet overbodig zou zijn: >'2?yt gij te vér im zee gegaan en merkt gij dat gij by uw pogingen om terug te zwemmen door den stroom verder wordt te ruggedreven, tracht dan met den stroom mee schuinsweg het strand te bereiken." Het lijfct ons werkelijk belangrijk deze raadgeving van een zeer ervaren zwemmer onder de oogen van onze lezers te brengen. Voor menschllevend hulpbetoon. By Kon. besluit van 4 Juli ls als biyk ram goedkeuring en tevredenheid: de gouden eerepenning voor menschlie- vepd hulpbetoon en een loffeiyk getuig schrift toegekend aan C. de Geus, zeeloods te Maassluis, dienstdoend' schipper van het stoomloodsvaartuig no. 10; is de zilveren ©erepenning voor mensch- lievend hulpbetoon en een lofeiyk getuig schrift toegekend aan J. Schelteöna, N. A. •Bruin en C. van Keulen, alen leden der bemanning van het stoomloodsvaartuig no. 10, en aan O. van Weel©, hoofdkomimiea, Schipper van het recherche vaartuig Sper wer;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 5