Cor Staalmans ADVERTEERT HELDERSCHE COURANT HET MEEST GELEZEN BLAD TE HELDER EN OMSTREKEN Faillissement L VAN KOOTEN, IN DE „Oranje Harmonie-Kapel". Des Zaterdags Maafidag 28 Augustus Faillissement der Hl Heldersche Yisch- en Krabbenmeelfabriek, een nette Loopjongen. Inplaats van Vrl|dag 26 Augst. verplicht* Repetitie. Hel Bestuur. Wegens vscsntle is de Boekbinderij GESLOTEN van 26 AUGUSTUS tot 4 SEPTEMBER. LOUIS VAN DER KRAAN, Langestraat 79. Leeraar in de Engelsche Taal, voor 2 uren per week. Rijks- salarisregeling. Binnenhaven 3. Peter Union transport, ean zware BUITENBAND f4- ZAKLANTAARNS, complete LEDIKANTEN KOOPJE- „De Vroolljke Grammofoon", Adressen op Advertentiën, welke aan ons Bureau te be vragen zijn, worden voortaan om 4 uur verstrekt. Onder góón voor waarde kunnen adres sen van nummers worden gegeven. worden na 9 uur geen advertentiën aangenomen. -:- Benzol als concurrent van Benzine. jfr ,jf 'At *B" Den 81en Augmtns hopen p onge geliefde Grootouders 6; W. VERHAGEN J en i| H. VERHAGEN-KAMP, kunne 20-Jarlgi EchtvirsenU ging te herdenken J Dat zy nog lang gespaard mogen biyven is de wensch Ik van hun liefhebbende Klein- 1 kinderen, Dirkje Makelaar en i Vroüwtjk Been. Helder. Smidstraat tl. Te koop TEGELI voor PLAATSEN en POORTEN. Adres: JOH. DIENAAR, Ede Vroonstr&at 26. gevestigd te Koegras, gem Helder. v Bjj ^yonnis van de Arrondisse- ments-Reehtbank te Alkmaard.d. 22 Augustus 1922 ia de N.V. Hel dersche Visch- en Krabbenmeelfa briek, gevestigd te Koegras, gem. Helder, verklaard in staat van faillissement, met benoeming van den E.A. Heer Mr. A. M. LÉDE- BOER, lid der Rechtbank, tot Rechter-Commissaris en van ondergeteekende, advocaat en procureur, te Alkmaar, tot Cu rator. De Curator, Mr. C. A. DE GROOT Alkmaar, den 22 Augustus 1922. KantoorNassauplein 41. arbeider te Texel. By beschikking van den E.A. Heer Reckter-Commissaris is be paald, dat: le. de schuldvorderingen by den Curator moeten worden in- gediend vóór den 17 September 1922 en 2e. de verificatievergadering zal worden gehouden in het Gerechtsgebouw te Alkmaar, op Woensdag den 4 October 1922, des roormiddags ll'/j ure. Mr. L. van Lookeren Campagne, Curator. Alkmaar* 21 Augustus 1922. Kantoor Breedstraat A 10. Aan de Handelsavond school vaceert de betrekking van Sollicitatiën bl] den Heer J. DELGORGE, Hoofdgracht 65. Inlichtingen bij den Directeur: Havenpiein 21a. 0.-0. K. M. vraagt f 100.— k 10 pCt.' Brieven onder Nr 721, Bureau van dit blad. Te hnur Zlt-Slaapkamers, voor 1 of 2 personen, met of zonder pension in gezin zonder kinderen. Adres Eramastraat 1' 6. Gevraagd net BUROFRWOONHUIS, huurprys f 6.— k f 7.— p. week. Brieven fr. onder Nr. 719, aan het Bureau van dit blad VERLOREN (Zondagi: een zilver HORLOGE met ARM- BANDJE. Terug te bezorgen: Gravenstraat 80. VERLOREN: een BANKBILJET van 180.—Terug te bezorgen tegen goede belooning. •Adres: Tulpstraat 1 (Tuindorp). Jonge vrouw, 26 jaar, biedt zich aan voor alle werkzaamheden o. a. winkel- of buffetjuffrouw, hulp in de huishouding, enz. Brieven onder Nr. 712, Bureau ▼an dit blad. Gevraagd een flinke WERKSTER, voor Vrydags en Maandags. AdresJanzenstraat 6. In rustig gezin biedt zich aan net MEISJE van buiten, 26 jaar, om de vrouw des huizes in alles behulpzaam te zyn, liefst met huiseiyk verkeer. Brieven: Boekhandel EGNER, Helder. Gevraagd Adres: Boekh. DÜINKER, Spoorstraat. Te koop 3 HUIZEN iu de KEIZERSTRAAT Nr. 10, 12 en 14, naast elkander. 16 M gerelpreed- te Ook aikonderiyk. AdresJ. KIKKERT, Koningdwarsstraat 69 Te koop direct van eigenaar een mooi BURGERWOON HUIS, staande MIDDENSTR. 50. Direct te aanvaarden, voor biliyken prijs. Adres: Bureau van dit blad Te koop jonge KIPPEN, HANEN, EENDEN. SLACHTKIPPEN en KONIJ NEN, by: BREMER, Woonark, Fabrieksgracht. Wegens plaategebrek te koop een prima HEERENRIJWIEL met KETTINGKAST Adres: 2e Schagendwarsstr. 2. TE KOOP, aan de Hertzogstraat en spoedig tevaanvaarden: De mooie en oolled gebouwde Hul zen. Van alle gemakken voor zien. Het Woonhuis met Werkplaats aan - de Waagstraat Nr en 10. Met 6 weken te aanvaarden. Onder-Officier zoekt KAMERS, met kost, liefst by geen vakver huurders. Brieven onder Nr. 725, Bureau van dit blad Korp.-torp.m. zoekt Zit-Slaapkamertje. Brieven onder Nr. 724, aan het Bureau van dit blad Officier zoekt gemeubileerde KAMERS. Brieven onder Nr. 723, Bureau van dit blad. Te huur gevraagd een klein BURGERHUIS of ongem KAMERS. Brieven onder Nr. 727, aan het Bureau van dit blad. Aangeboden, tegen 1 Sept een nette, gem. Zit- en Slaap kamer met Keuken. Adres: Bureau van dit blad. HUUROVERNAME aange boden op lsten stand alhier. Brieven onder Nr 728, aan het Bureau van dit blad. Jonggehuwden zoeken ongem. KAMERS, met gebruik van KEUKEN. Brieven onder No. 726, aan het Bureau van dit blad. Te koop Grammofoon met 36 nummers, épotprye f 37.50. Adres: Nieuwstraat 10. Te koop een net Heeren rijwiel met beste Torpedonaaf, Tasch en Pomp. Zeer billyk. AdresWilhelminasraat 78 Een mooi Huis Piet Heins'traat Nr 1. Met 2 weken te aan vaarden. Een mooi, leegstaand'Burgerhuis De Ruy terstraat Nr. 66 Te koop jonge KIPPEN, SLACHT- HANEN, KIPPEN en KONIJNEN. Adres: C. VLAS, Basstraat 42. Te koop mahoniehouten Linnenkast, f 20 en Kapstok. Adres: Bureau van dit blad. Te koop KLOEK met 7 KUIKENS, 8 weken oud, voor f 7. Te bevragenBur. v d. blad Te koop een Kruidenierszaakje met aanverwante Artikelen, voor biliyken prys. Brieven onder Nr. 720, Bureau van dit blad. Een leegstaand Huis 1ste Vroon straat Nr. 104. Direct te aanvaarden bet mooie Huis Koningdwarsstr. Nr. 41 Hetzelfde is ook gestoffeerd te koop. Nog enkele mooie Huizen op zeer aannemeiyke voorwaarden. Inlichtingen b\j den Makelaar: P. BREGMAN, Loodsgracht 22. Bnitenbanden, Hevea Supra 4.75 Binnenbanden, Hevea 1.50 Een prima binnenband roodjl.75 Zware pakdragers achter) 0.80 Zware veetpomp met slang O.tO Kaars-, Carbid- en Electrische RIJWIELLAMPEN. Zwaar vern. koperen kaars!amp f S 75 Zwaar vern. koperen carbidlamp f 4 25 Bnily electr.imagneet)lamp f 9 50 Bandafnemers 3 voor f '1.10 Pendaalrubbers 4 voor f 0.35 Prima rijwielolie f0.25 Witte vasseline f0.20 Prima GASSLANG p. M.f0.45 bellen, elementen, draad, con tacten, ind apparaten, motoren 2 4-, 6- en 220 volt., serie lampjes 14- en 16 volt, ens., enz. Wegens faAisement te koop met Sprlngveeron. Prijs f 21.—. Te bezichtigen Molenstraat 148-150. Te koop een KINDERWAGEN. Prys f 22.60. Adres: Piet Heinstraat 67 Te koop een beste HAND WAGEN op VEEREN. Adres: H. HEEMAN, Achtergracht Z.Z. 19. VACUUM-WASSCHER te koop. Te bevragen2de Goversdwars- straat 12 na 6 uur). Te koop gevraagd gebruikte RAMEN voor Kippenren. Tevens aangeboden twee 2-persoons Ledi kanten, f 3.— per stuk. Adres: 2de Vroonstraflt 22. Te koop Sin zoo goed als nieuwe Kinderwagen, merk .Brennabor". Te bevragen: Sluisdykstr 127 Te koop voor spotprijs «moet weg) een In goeden staat zijnde Kinderwagon, 4) mud Klppengrlt en 1 B-pita Baaoomfoor, byHebbikk, Sluisdykstraat 143 Spoorhulsi. Te koop gevraagd 2de-hands MEUBELEN, BOEKEN enz Adres: J. VISSER, Wagenstraat 7. Te koop het zeer mooie WOONHUIS aan de BINNEN HAVEN 1.46, naby de Bassinbrug. Dadelyk te aanvaarden. Adres: Weststraat 52. Qroote partij opruiming Platen, k f 0.40. Pas ontvangen pracht- numm ra van Louis Morissoh, 80 c M. plaat. Grammofoons en Pathéfoons, bespottelyk lage prijzen. Hartenstraat 2, by de Vlachmarkt. Dlreotle „HELD. CRT". t Burgemeester en Wethouders van Helder maken bekend, dat door hen aan de Maatschappy tot Detailverkoop van Petroleum „De Automaat" te Rotterdam en hare rechtverkrijgenden vergunning ls verleend tot oprichting van een patroiaum-opilagplaata te Juli- anadorp op het perceel kadastraal bekend in 8ectie C. no. 6812, onder de volgende voorwaarden a. De bergplaats moet geheel van steen gebouwd, van een O.lu M. onder den beganen grond gelegep dichte steenen of be tonnen vloer en van een afdek king van gewapend beton voor zien worden. b. Alle kozynen, deuren en luiken moeten van yzer gecon strueerd en het deurkozyn van een verhoogden steenen dorpel voorzien worden. o Aan de bovenzyde van minstens twee wanden moeten ventilatieroosters groot 12 X 22 e.M. aangebracht worden. d. In de bergplaats mag uit sluitend petroleum bewaard wor den in gesloten fusten van hoog stens 200 Liter inhoud of in ge sloten kruiken of flessehen, welke op een houten roosterwerk op 0.10 M. boven den vloer geplaatst moeten zyn. e. Het overgieten van de pe troleum mag alleen geschieden tussehen zoniop- en ondergang. f. In de bergplaats mag geen vuur, licht of gloeiende voor werpen aanwezig zyn en daarin mag niet worden gerookt. g. In de onmiddeliyke naby- heid der bergplaats moet steeds een hoeveelheid zand van 1 M.' met schop aanwezig zyn om by brand als blusehmateriaal te kunnen worden gebezigd. h. Aan de voorzyde van het terrein langs den openbaren weg moet een bord geplaatst worden, waarop met olieverf in letters van 10 g.M. hoogte geschilderd de woorden„Petroleum-opslag- plaats". 1. In de bergplaats mogen niet meer dan 60 vaten, elk van 200 K.G. bruto gewicht en uiet meer dan twee hoog aanwezig zyn. j. De inriohting moet binnen zes maanden na d&gteekenlng der vergunning gereed en door of vanwege ons goedgekeurd zyn. Helder, 22 Augustus 1912. Ford en rijn spoorweg. Henry Ford, de bekiendie autofabrikant, blééf t, gelijk) iwij indertijd. Hebben gemeld, In Maart ,vtan bet "vorige jaiar den Detrolt-, Toledo- en Ironton Spoorweg, die eên lenigte had "vfln 700 KjM., aangekocht om ivoor rijn fabriek de zekerheid <van een goede spoor- verbinding te hebben. De exploitatie van dezen spoorweg door Ford geeft belangryké en leerrijkie bijzonderheden, waarover de „Zeitung des Verein. Deutscher Eisenbahn Verwaltungen o.m. het volgende schrijft: Oif het Tord/s bedoeling is geweest, de wereld te laten izien, wat men imet rijn arbei dei»- en loonsysteem op spoorweggebied kan bereiken, weten wij niet. maar-bet is een feit, dat een nadeelig saldo van 8 106.000 in Fe bruari 1921 reeds in April dLa»v. was veran derd In een winst van ongeiveer 802.000. Het iroordieelige saldo is daarna voortdurend gestegen. De imiiddelen, welk» Ford heef) ge- bmiikt om dat te bereiken, rijn: le. vermin dering van de tarieven; 2e. verhooging van de Loonen; 8e. heit meer productief maken van de arbeidskrachten. Hat meeste opzien heeft Ford gewekt met zijn loonpolitiek. Hij ging van het beginsel uit, dat men een tevreden kring van perso neel moest hebben, dat vast in dienst rij oer maatschaippy bleef. In een tijd, dat van staastwege het loon der arbeiders 'zoodanig werd vastgesteld, dat b.v. de minste arbeider 81 2.06 per dag ont ving, terwijl het hoogste loon, bjv. ivoor een maoliifntet, 8 bedroeg, voerde Ford een mi nimum loon van 0 fn. Verschillende groe pen ontvingen eiveniwel aanzienlijk meer. Zoo kregen b.v, machinisten, bh «en ar beidsweek van 48 uur, een maandloon van 876. Bij de regeling van het werk werd er in het bijzonder op gelet, het werk te vereen voudigen, een betere sajmieniwerkthg tiuasohen de verschillende groepen ite vericrijgen en alle tuasohenpersonen, die (maar eenlgsrin* gemist konden worden, uit te schakelen. Hij het overnemen van den npoonweg door Ford 'waren er 2788 iman fn dienst. Dit aan tal werd reeds binnen enkele maanden ver minderd tot 1826. De Invoering van deni 8- 'Urigeni arbeidsdag was oonaaak, dat er ten slotte 1822 anan in dienst waren- Vooral werd ■vereenvoudigd bet onderhoud van Idem weg. wat men hoofdzakelijk door ploegen van 3 ■man Det verrichten» In de werkplaatsen werd de arbeid zoo ingedeeld, dat men met 60 pot. van de vroeger» klachten hetzelfde' werk kon «verrichten als vóórhelen» nd.er de leiding ivan Ford ging dadelijk het (verkeer vooruit, terwijl jurist in dien tyd bij de andere spoorwegen achteruitgang viel waar te nemen. De ontvangsten liepen op van 1 oent per ton en per mijd tot 1.88 cent. In Juli 1921 legde Ford aan de autoriteiten van Olilio een tarief ter goedkeuring voor. dat een vermindering van 20 pet. op de be- staandp tarieven beteekenide. In dit geval kon hy dat gemakkelijk doen, omdat hij zelf een ®eer groot vervoerder was op andere ■sooonwegen, die door izy'n voorbeeld werden gedwongen eveneens hun tarieven te ver togen. Hetgeen hij derhalve op eigen spoor weg door de tarieSverlaging minder ontving. Spaarde hij uit op de door hem aan andere spoorwegen betaalde vradhten. Fond "is van tmeenlQg, dat een spoorweg evengoed e^ni. bedrijf is als een fabriek, en de bekwaamheid welke tot het leiden van een fabriek noodig te. zal ook voldoende zijn otn imeit succes een spoorweg te exploiteeren. De mtensch speelt, zoowel in de fabriek als op den spoorweg, eén hoofdrol, en het komt er nu op ean, hem goed te behandelen en den juisten man op de juriste plaats te 2et9en." Het blad, waaraan het bovenstaande is 'ntleend, voegt hier nog aan toe, dat In 1 tops de toestanden andere zijn dan btf Ford1, maar dat mem tooh niet kam ontkennen, dat er een kern van waarheid in de opvatting van Ford ligt» In een overzicht, welke de „Uheaniker ZeiL" geeft van de Clh'eimiache Industrie in Nederlland, vermeldt dit blad,, dat de beide teerdistiLLeerdierjjm hier te laüde haar be drijf wel zouden stop zetten, indien niet de contracten, welke zy met de gasfabrieken hebben loopep, haar dwongen tot afneming van het door de fabrieken geproduceerde .teer, ten gevolge waarvan dat teer moest worden verwerkt om ergere veriieizen te voorkomen. Wellicht is dit bericht e enigszins aange dikt en moet het meit een korrel zout worden genoten, doch zooveel is wel zeker, dat de toestand voor dit bijproduct der gasfabrie keij verre van rooskleurig is, meldt het eer si» nummer van bat „Maandblad v. G. W. en ÉL" De prijs, (welken de fabrieken thans be- somunen, is zoo laag gedaald, dat anten meer verdient met het In eigen bedrijf gemengd met ookesziftsel onder de vuren op te stoken Daarom moet men alles, wat dienen kan om het bedrijf op te fleuren, met ingenomen heid begroeten. Het bericht in „GauhJournal" imiet betrek king tot de toepassing van benzol ivoor mo torbrandstof, dient daarom als het begin der verbetering in de leerindustrie te worden beschouwd. In Engeland izuoht men, evenals overal, onder den druk der petroleum-anagnaten, met als gevolg dure bénrine. Precies als bij ons. Nu hebben de Engeladhen reeds geduren de den oorlog de toepassing van benzol ern stig in studie genomen en ue reéultaten zijn vieer gunstig geweest» Benzol bleek niet ai- leen uiterst betrouwbare motorbrandstof, doch zy leverde daarenboven een grooter aantal kilometers per Hier dan benzine. Bij ons te lande heeft men dlreot na den ooriog het mengsel van benzol met spiritus weer laten varen en heeft de benzine weer het monopolie verkregen, terwijl de benzol uit eigen teer hier geproduceerd, voor een groot deel haar weg naar het buitenland moet Vinden. In Enigeland heeft men de eenmaal ver kregen toepassingssfeer ivoor een niet on belangrijk deel kunnen behouden en heeft de National Benzol» Oampany zich verder met het verbeteren der resultaten en der werkmethoden Voor zuivering van het pro- dluot bezig gehouden. v Thans is er tusscbeh deze benzol-miaiat- acflxappy en de A'ctwi Petroleum Company een overeenkomst .gesloten tot pro'diuceeren en verhandelen van e»n zoogenaamd flifty- JSfty mengsel, dat onder den naam van Na tional Benzol» Mixture in den handel ge bracht wondt Dit do dus een mengjsel van geüjke volumina prtfmia geraffineerde benzol en petroLeuimbertzine, welk» de bovenge noemde onafhankeiyke petroleummaatschap- Pij in eigen raffinaderij prodiuoeert Het half om half ïriengsel heeft zich in Engeland als motoi/brandstof reeds geheel ingeburgerd en in de praktijk looft men van dit mengsel niet alleen het grootere aantal kilometers iper liter, doch. ook het zaohtere Loopen van den motor »n de betere werking in heuvelachtig terrein- De vraag is reeds zoodanig geworden, dlat er een tekort aan benzol Ls en mén niet aan alle aanvragen kon beantwoorden. Het bovengenoemde Maandblad is vam meening, dat in deze richting ook voor onze Nederlandsohe leerindustrie een weg naar verbetering der economische omstandighe den te vinden ware'. Als een bewijs, dat men in de benzol een te reuzen oonourrent Uiet, moge gelden, dat ivan den kant der groote petroleumconoerns alles gedaan werd en wordt, om ook de contróle over dit benzol mengsel te verkrijgen, hetgeen echter tot dusverre op een fiasco is uitgeloopen, aan gezien de samenwerkende Agwi Petroleum Company en National Benzol Oampany sterk genoeg op eigen beenen staan om hun onaf hankelijkheid te handhaven. LUCHTVAART. Noodlanding. Het watervliegtuig W. 62 ls Maandagmid dag wegens defect aan den motor in de Zui derzee neergestreken en daarbij ernstig be schadigd. Bestuurder en waarnemer zijn ge red. Het rijksbetonningsvaartulg uit Enkhul zen is Maandagavond laat met net vliegtuig aan boord te Enkhulzen binnengekomen. De vlucht om de wereld. R. B. D. seint uit Oalcutta d.d. 22 Aug.: De „Stateaman" verneemt, dat de vliegers Mac. Mülan en MalLns veilig zijn. Zij moesten een landing maken tengevolge van motor defect De vliegers hopen heden nog ühltta gong (Engelsoh-Indië) te bereiken. Mac MHIan is volgens een draadloos be richt uit Londen te Lukhldlaoha aangeko men. Tengevolge van tegenwind hc^ft hij nog weinig benzine, doch hij hoopt Chitta- goug te bereiken. Mlllan voegt aan zijn me- aedeellng toe, welke hij naar Oaloutta sein de, dat de bolde vliegers leven van melk. welke zij van de inlanders krijgen in ruil voor sigaren. Vliegen zonder motor. Onder de auspiciën van de lloyal Aero Club heeft de „Daily Mail" een pi-ys uitge loofd van 1000 p.st voor een wedstrijd in sell- vliegen, open voor vliegers van elke natio naliteit. De wedstrijd wordt in September In Engeland gehouden. De prijs wordt toege- keud aan hem, die de langste vlucht maakt in een vliegtuig zonder motor. De vluoht moet minstens een half unjr duren» Ernstig vliegongeluk. B. T. A. seint uit Pisa cLd. 23 Aug.: Twee militaire vliegtuigen zbn op een hoogte van 1000 M. met elkaar in botsing gekomen- Vier officieren werden gedood. New-York—Rio de Janeiro. De vllucni van bet Amerikaansche zeevli ig tui-c van New York naar Rio gaat voor looi" ig niet do:r. R. B. D. meldt nJ. dat dadelijk na het vertrek het toestel van ongeveer 100 voet hoogte in zee plofte en brak. De bemanning werd door den kruiser Denver onoe-nikt. Nie mand is gewond- Men hoont het toestel te repareeren en dan nog een poging te doen. QOST-INDIE. PrlokSoerabaja, Aan de ,J>el5 Ct." wordt dato 26 Juli uit Weltevreden- geseind: Hedenmorgen te 8.20 uur vertrokken drie ma rin-e-ivHegWigen» de W16, W16 em W17, van Priok naar Soe.ra.baja», met die bestuuiv diers Nieuwenhorte, Feenstra en De Bruijne en den Aneta-Journalist Van Witzenbiuiig als passagier. De vliegtuigen vlogen in V- fonmatie met camman-dant Nieorwtenhuas voorop. Admiraal Uimbgrove en de wnd. chef van den staf Van Reede, waren by het vertrek aanwezig. Het is schitteipend weer. De plannen stonden reeds lang vast met het oog op het feit, dat het vliegkamp te Soerabaja zoover gereed was. dat de deug delijkh'eJ,i moest worden- beproefd. De drie imarlnevliegers arriveerden, don 26sten Juli om 6 uur te Soerabaja. De vliegonderneming N.I.L.O., wier eerste vliegtocht zoo jairauneriyk begon, is naar het „Nieuws" meldt, vast besloten hare werk zaamheden krachtig voort te zetten» Van vel» zydien werd daarvoor steun en medewer king toegezegd. De welbekende vlieger Roöon zou een vliegtocht maken langs de geheel» Noord kust en overal demonstraties geven. Het vliegtuig ten dienste der hydrografie. De „JawaiBoide" schrijft: Zoo men zich wellicht zal herinneren, is de juïste plaats van het ril, waarop in het voorjaar 1921 het J&pansohe sjs. „Riojun Manu" stootte, met behulp wan nuarfnevlieg- ttufgen kunnen worden vastgesteld, nadat pogingen daartoe van een derwaarts gazon den opnemingsvaartuig hadden gefaald, zulks fn verhand met de zeer geringe afme tingen van dat rif. Wlas dit de eerste maal, dlat In o-nizen ar chipel vliegtuigen ivoor een dergeiyk doel einde werden gebetilgd, in de adjgeloupen weken zijn de tmarlnevliegera en wsarnemere door den oommandant der zeemacht weder om in de gelegenheid gesteld op hydrogra fisch gebied nuttig wenk te verrichten. Voor een onderzoek kwam itn de eerate plaats In aanmerking een terrein benoorden Westen BLIUton, omidat in verhand iinet het bovenigonoemd geval 'de imogeiykheld niet Uitgesloten werd geacht, -dat «Wh aldaar on diepten bevonden,, welke by de opname niet waren gevonden. Hiertoe vloog den 7en Juni een groep van 2 "watervliegtuigen naar Bllllton over en den lOden 'd.a.v. een noodllg gebleken reserve- groep. Üpereeren'de vanuit Tandjong Panden on eon op de Noordkust van Ban ka gelegen beschutte baai, iwerd door de vliegtuigen In saimenwerkLug mot een opuenringsvaartulg in acht dagen tlida een terrein afgezocht van pl. in. 120 zeemijlen lengte en pl. m. 22 zee mijlen breedte. Hierbij te met zekerheid kunnen worden g- OMhstau-erd, dat binnen deze strook tot nu toe oubekenide, voor de scheepvaart gevaar lijke riffen, nlitet "voorkomen, zoodat dit ter rein voortaan 'niet meer behoeft te worden gemeden. Den 17en Juni keerden de vlieg tuigen weer te Tandjong Priok terug. Tevens werd in Straat Soenda aan het al daar werkzaam zijnde opnemfngsvaartiuig tweemaal gedurende eenige dagen een groep watenvliegtuigen ter assistentie gezonden, in 't bdjlzonder om een onderzoek in te stellen naar de Hoedekenskerkeklsp naby Krakatau, omtrent het bestaan waarvan men ondanks verschillende onderzoekingen reeds sedert tientallen van jaren in het onzekere ver keerde. Thans is door nauwkeurige en herhaalde waarnemingen uit de Ducht vast-gesteki kun nen worden, dat deze klip n'iet aanwe zig is, Mede werden door de vliegtuigen waarde volle gegefvens aan het opnemiingsivaartug verstrekt, niet be,trekikling tot de onnemlrg van 'de Z.W. buist "van Jalva, waardoor het werk van dit (vaartuig belangrijk werd ver gemakkelijkt en fn tijdsduur bekort, omdat daarbij verschillende riffen gevonden wer den. Vanuit een hoogte van 100 M. werden in totaal 18 foto's van kustlijn en nabij lig gende riffen genomen- By de vliegtochten -was het weer (Iwat be treft bewolking en toestand zee) voor hydro grafische onderzoekingen zeer gunstig en de resultaten zullen per „Bericht aan Zee varenden" aian belanghebbenden iworden medegedeeld. Het vliegongeval bij Antjol. De Pre&pger Bode publiceert de conclusie, waartoe dé commissie, ingesteld om do oorza ken na te speuren van hot vliegongeluk, het welk Zaterdag 8 Juli bij Antjol gebeurde, kwam naar aanleiding van het door haar op gemaakt prooes-verbaaL W ij antieenen hieraan het volgende oor* deel der commissie. le Het vliegtuig had volgens de gegevens, geldende voor Midden-Europa, zijn maxi mum-belasting. 2e. Aangezien motor-vermogen en (draag vermogen van et vliegtuig in een tropisch klimaat in verband met de hooge tempera tuur, vermindert, te het vliegtuig e eniger mate overbelast geweest. 8e. Het ivliegtuig was dus uft den aard der zaak zeer moeilijk te vliegen, waardoor elke fout, welke zich bij mindere belasting weinig merkbaar izou maklenl waarschijnlijk) nood lottige gevolgen zou helbben, 4e. Uit d» verklaring van 'dén eenl|g in >leven gqblevén passagier en de verschillen»- da ooggetuigen biykt» dat de heer Hussni kort na den start e»n bouht heeft willen 'beschrijven, 6e. Iilj bét beschrljjven van deze bocht te geen 'voldoende helling aan het vliegtuig Ïegevom, al niet in, overeenstemming met e straal van de booht» 6e. 'Het noodzakelijk gevolg hiervan te, 'dat het 'vllegtiiDg naar de aiflUenizyda van de bocht slipte en aan voorwaartaohe cuelheld verloor. Waar, in dit geval 'het vliegtuig, in Jwrbaud imot de mwkumlurn-belasting, weinig •of niéts „over" had), wreekte deze beuturliigw»- fout zich onmlddeiliyk en stortte hét vTleg- |bui|g naar bonedeui 7u. Toen de héér Huasui imet het betref- i'fendu vliegtuig op Vrijdu|g 7 Juli, 1922 een iproefivLuoht maakte, was hot 8 Jaar geleden, dat hy dit type had (govlogen on was het •vliegtuig niet volbelast. 8e. Uit de getuigen-verklarlcgen blijkt, dat toen eenzelfde besturlngsfout werd begaan, welke fout, in vorbanld met de lichtere belas ting, geen noodlottige gevolgen heeft gehad. 9e. Al blijkt uit de oertifioaten van, den heer Hussul, dat deze vroeger een goed vlie ger is geweest, is dit nog geen bewijs, dat bij den laatstan tyd nog over daarvoor ver- eischten eigenschappen beschikte. Dit kan alleen worden vastgesteld door periodieke keuringen, zooals onder meer gelden voor militaire vliegers. Resumeerende is volgens de commissie het ongeval te wyten aan de volgende' oorzaken: le. Onvoldoende voorbereiding van den tocht niet geoefend» met volbelast vliegtuig. 2e. Lichte over-belasting van het toestel. 3e. Besturingsfout van den heer Husni. 4e. Het ontbreken van deskundig toezicht van staatswege op vliegers en vliegtuigen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 3