LUCHTVAART. Volgens Ergelsobe bladen heeft de Ame- rikaaneohc vlieger, luitenant DooLttle, die verleder week in iets meer dan 22 uur van de AtUntsohe kust der Ver. Staten, in Flo- rida, raar San L&ego, aan de Californlsche kuéi, vloog, ook op rijn terugtocht een kra nig stukje uitgehaald. Hjj vloog van San Dfiego naar San Antonio in Texas. Den af stand van 1109 Eng. mijl legde hij af in 11 uur 47 minuten. Een noodlanding. Korporaal Leder, van den marine-lucht vaartdienst, is Dinsdagochtend van de Kooy naar de LC-AjR komen vliegen. Boven Rotterdam klepperden de platen van rijn nnotor en achtte hij het gewenscht te landen, waarvoor het terrein van de ver- eenaging CharlodB hem een goede gelegen heid bood. De vKeger herstelde het euvel zelf. steeg na een kwartiertje weer op en landde daar na op de I.C.A.R. LondenBrusselKeulen. De Instone Air Line opent in het begin van October een luchtdienst LondenBrus selKeuien. Barnard, de winnaar van den beker van den koning, de chef-piloot van In stone, zal waarschijnlijk de eerste machine naar Duitschland besturen. De dienst zal later worden utigebreid tot PraagWeenen —Boedapest naar KonstantinopeL De vilegfeesten te Rotterdam. Dinsdagmiddag ls de nationale snelheids wedstrijd gehouden. Er waren aan de start 16 Fokkerjagers en 6 Verkenners van het type Fokker C 1. De jagers startten in Mier groepen, elk eerst- aankomende van een groep oou in de finale worden geplaatst De vier vliegers, die in hun ploeg den besten tijd maakten en dus Woensdag in de finale kwamen, waren luit Jongbloed, off.- vl. Tetenburg, luit. t z. Goedhart en liufit Nab. Woensdagmiddag tegen half zes werd ge start voor de finale van den nationalen snel heidswedstrijd voor Fokkerjagera De eerste prijs werd gewonnen door luit ter zee Tetenburg (D 28) die het traject van 176 K.M. vloog in 62 min. 28 8/5 seo.; tweede prijs lult Nab (264) in 58 min. 6 seo.; derde prijs lult ter zee Goedhart (D 22) in 68 min. 27 2/6 seo.; vierde prijs lult Jongbloed (261) In £4 min. 26 8/6 seo. De wedstrijd voor watervliegtuigen. De uitslag van den opdrachten wedstrijd voor wa'tervliegtui!<aen, die Maandag gehou den is, luidt als volgt: late prijs: hit. ter zee eerste klas Olivier: 2de prijs: odfjcLer-machinüst Siegenthater. BINNENLAND. De IUn Alkmaar—Londen. De „Alkmaar", is Dinsdagmorgen half 9 van Alkmaar vertrokken met een lading van ruim 109000 K.G. De lading bestaat tilt 6752 K.G. kaas, 2200 K.G. bloembollen, 1765 K.G. vleesoh, 50000 K.G. gecondenseerde melk, 80000 K.G. kool. 14215 K.G. uien, 950 K.G. eend-deren en 4589 K.G. linoleum. Sluiting bruggen op Zondag. De Minister van Waterstaat heeft onlangs bepaald, dat ter verschaffing van Zondags rust aan de Kanaalbeamlbten, vele b]j den Rijkswaterstaat ln beheer zijnde sluizen en brugoen op Zon- en feestdagen gesloten souden zijn. Voor zooveel dit het Noord- Holandsch Kanaal betreft werd daartegen door B. en W. van Purmerend bezwaar inge bracht, ln aansluiting ook aan pogingen dienaangaande door ..Schnttevaer* aange wend. Het hoofdmotief van B. en W. van Purmerend was, dat door dezen maatregel het vreemdelingenverkeer werd tegenge gaan, waardoor rakenmensohen belangrijke schade zouden lijden. Thans is bij het gemeentebestuur van Purmerend berloht Ingekomen, dat deze re- Sllng wijziging ondergaat ln dezer voege, t telken jnre gedurende de maanden Juni, Juli, Augustus en September de bruggen over het N.-II. Kanaal niet gesloten worden gehouden. De kanalisatie van West-Friesland. Over dit onderwerp ls door de zoogenaam de Oomaalsade-Vau Aalst een rupvort uit gebracht, waarin bedoeld wordt weer te ge ven wat ln West-Friesland op het gebied ven verbeiterlng der waterwegen noodzake lijk, mogelijk en het nuttigst wordt ge&oht. Gestreefd ls alleen die plannen te ontwer pen, waarvan hst grootste nuit is te verwach ten voor de ontwikkeling van West-Fries land en voor de diaaraanaluitende deelen der Zuiderzeewerken. Aan dit rapport ls hets volgende ont leend: De oomanlssle de overtuigd, dat de voor naamste voorwaarde voor de ontwikkeling van de welvaart ln dit bij uitstek vruchtbare deel van Noord-Holland in het imaken van de ontworpen kanalen is gelegen. Verstoken van de scheepvaart, die buitengesloten wordt door den Weetfrleschen Omringdljh, eens de machtige verdediger tegen het dreigend zeewater. fe West-Friesland, dat de tuin van het Noorden van Noord-Bolland kon zijn, ln zijn groe. tegengehouden en bij van nature minder rijk» streken teruggebleven. De ontworpen hoofd-kanalen zfln. traject AlkmaarHoorn-r-Enkbuizen waarvoor do kosten worden genaamd op /6.287.000, tra ject Stolpen—Gohlagen—Kolhorn 2.893.000, traject HutfgendijkOudkarspel--Koehor n 2.888.000, traject Zwaagdijto—Medembliit /1.688.000, totaal ƒ18.246.000. Voor de zij- De ontworpen hoofd-kanalen zijn: traject Oudkarspel—Dirkahorn 898.000, mij eet Rustenburg—Obdam 465.000, traject bij Hoorn ƒ565.000, traject And Ijk—Groote broek ƒ689.000, traject HuijgendMb-AJk- maar 802.000, toteal 2.264.000. Totale koe ten van hoofd- en zijkaralen dus 15.600.000. Op de Westfriesche kabelen mag op een goederenvervoer van 4CO.OOO ton per Jaar .en schepen met een tonnemrmt van 660.000 ton verwacht worden; na aanje? der Zuiderzee polders en verdere ontwikkeling vullen deze getallen tot 600.000 respectievelijk tot 1.000.000 ton kunnen stijgen. (De scheepsgrootte waarop te rekenen, is voor zeil- en sleepschepen op 200 ton, voor tüotorschepen op 80 ton gesteld; ln de toe komst moet op de hoofdkanalen verruiming tot een 1000 tons kanaal zonder bezwaar mogelijk zijn. Wegens de voor snelle"*motorvaart te stel len efischen, krijgen de hoofdkanalen een dwarsprofiel, dat vaart met 300 tons sche pen toelaat. De spie gelbreedte der hoofd kanalen zal zjjn aanvankelijk 25 M_ later 84 M., de bodembreedte 16, respect. 24 M., de diepte ln de as 3 M., respect. 3.60 M„ aan de kanten 2.60 M., reep. 3 M. Do 'spiegel- breedte der zijkanalen zal zijn 23 M., de bo dembreedte 16 M., de diepte 2.50 2 M. Door verdwijning van de scheiding van Raaksraaatboezem en Schermerboezemr bij Zes Wielen en Rustenburg komt de Zttide- lijk» ringvaart van den Heer-Hugowaard open voor den doortocht van Schermer boe zem water. De afstand van heit hart van Hchermerboezem naar Helder wordt daar door verkort dus de afwatering verbeterd. Helt verleggen ven de natuurlijke afwatering van Helder naar Feitten geeft niet zoodanig» tvoordeelen, dat zij daardoor de noodige ten goedmaken. Helt vrijwel belangrijkste deel van het rap port vonmt Hoofdstuk XVI Rentabiliteit. Het rapport komt tot de conclusie dat het mogelijk is door voorloopig den aanleg 1» beperken tot die deelen, waarvan onmiddel lijke rentabiliteit kan worden verwacht, door een aanvankelijke uitgave van rond dertien müiioen een kanaalstelsel te verkrijgen dat als rendabel is te beschouwen. In de slotbeschouwingen komt de commis sie van Aalst tot aanbeveling van den aan leg van bovengenoemde kanalen welke eene gezamenlijke lengte moeten krijgen van rond 125 KM. Hiervan zijn rond 76 KM. aan te leggen zóó, dat rij zonder kosten voor nadere, onteigening tot 1000 ton scheepskanaleb kunnen werden omgebouwd. Voor een groot deel zijn de koeten van aanleg betrekkelijk gering, omdat deze kan bestaan dn verbete ring van bestaande iwateren. Deze kanalen- aanleg brengt eene verandering in de boe zems van Noord-Holland, die eene verbete ring in de afwatering van het Oostelijk deel van den Sdiermerboezem ten gevolge heeft en maakt het verder mogelijk om door stich ting van een boezemgemaal aan de Zuider zee, de waterstanden zoodanig te beheer- schen, dat de scheepvaart van Noord-Hol land ten N. van 't Noordzeekanaal daarmede ten zeerste gebaat is. De boezemwljaLging veretecht een ingrijpende administratieve regeling in de zaken van den Waterstaat van Noord-Holland. Voorstellen over de daartoe te nemen maatregelen worden niet gedaan omdat eene in deze meer compe tente oomimissie, de Provinciale Commissie, zich heeft voorgenomen, deze zaken ter harte te nemen. Classificatie van de gemeenten. Volgens het in haar vergadering van 1 dezer genomen besluit, zullen de verschil lende ambtenaarsvereenigingen en vakbon den, in de oommisie tot herziening van de classificatie van de gemeenten vertegenwoor digd, hun organisaties in de verschillende plaatsen aanschrijven, spoedig gegevens te verschaffen, omtrent prijzen van huishoude lijke artikelen, naast andere gegevens, noo- dlg voor het samenstellen van het advies om trent de classificatie, hetwelk de Oommissie zal hebben uit te brengen. De Commissie be sloot tevens, aan de regeering te verzoeken, aan de burgemeesters een rondschrijven te richten om ten deze, waar mogelijk, leiding te geven (of wel zelf de verschaffing van de opgaven ter hand te nemen, met raadpleging tevens van de Kamers van Koophandel, Mid denstandsbonden, enz. De Hnorwettea Naar wij vernemen, ligt het in het voor nemen der regeering, binnenkort bij de Sta- ten-Generaal een wetsontwerp in te dienen, waardoor de geleidelijke opheffing van de Huurwetten mogelijk saai worden. Vragen van het Kamerlid Van Ravestottn. Het Kon. bezoek aan Scandinavië. De „Tribune" meldt, dat het Tweede Ka merlid Van Raveateljn de volgende vragen tot Minister Van Karnebeek heeft gericht: Wil de Minister meedeelen, met welk doel hij ln zijn ambtelijke funotle de Koningin heeft vergezeld op de reis naar de hoven van Kopenhagen, Stockholm en Ohristiaiüa? Heeft het bezoek de bevordering van oommeroleele en eoonomladhe betrekkingen ten doel gehad of had het een verdere strek- klng, namelijk een algemeene politieke toe nadering tot de regeeringen der Soandlna- vlsohe statenP Kan de Minister meedeelen, welke kosten voor den Staat der Nederlanden uit doze be zoeken voortvloeien? Nederland, de Porte en de Kemallsten. Verder heeft de heer Man Raveateljn de volgende vrager aan Minister Karnebeek gesteld: Wil de Minister mededeelen, welke ver houding er thans bestaat tussohen de Neder- landsohe Regeering en die te Angora? Is het nog steeds zóó dat de Nederlandsohe Regeering slechts betrekkingen onderhoudt met de Porte te Oonstantlnopel? Zoo ja, acht de Nederlandsohe Regeering het dan niet noodig eindelijk betrekkingen met de werkelijke Turksohe Regeering, die te Angora, aan te knoopen? Zijn er van de zijde der regeering van Ke- mallsten reeds officieuze of officieele stap pen gedaan om deze betrekkingen te doen ontstaan? Welke overwegingen hebben de Neder landsohe Rogeerlng aanleiding gegeven zich ter bescherming van de belangen der Neder landsohe onderdanen te Smyrna tot de Brlt- sohe Regeering te wenden, die met die van Angora op zeer gespannen voet staat? UIT DE PERS. Onder het opschrift „Schil en torn", wg de Hoefijzer correspondent van het HbL °'zi schijnt er al heel weiriig veranderd en men zou geneigd zijn te zeggen, moesten e daarvoor nu een kaöinertscrias van twee maanden door maken?..-indieii met het tnans gepubliceerde waarschijnlijk slechts de schil ware van de oplossing der crisis. Wat daar binnen rilt, de kern van de zaak, zullen we eerstdaags uit de Troonrede moe ten lezen. Immers dan eerst, uüt het regeeringspro- gram, zullen we kunnen afleiden of we met een nieuw of slechts imeit een walt opgelapt kab&net-Ruys te doen hebben. De vorm waarin de crisis oplossing nu tot rvn« komt, is, gelijk men weet, niet die welke wij de meest aangewezene achtten. Op den udtslag van de stembus paste, oiïzes inziens, een rechtsch kabinet onder protesfantsche leiding en met een veer krachtige figuur aan Financiën als premier. Maar quand on rfa pas ce qu'on alme, 11 t<mt aimer ce qu'on a en wij zullen waarlijk niet onwelwillend tegenover dit aöirfisterïe gaan staan, omdat een zoo welwillend oman als de heer Ruys premier is gebleven. Hij heeft trouwens getoond, een groot aanpassingsvermogen te bezitten aan aller lei, soms zeer moeilijke, omstandigheden. Wij wachten dus met zeer bijzondere be langstelling de Troonrede af, vertrouwend dat die ons de kern der ciMb-oplossfing aal doen kennen. Waarvan ons thans nog slechts de schil werd getoond. De N. Rott. Crt. zegt onder het hoofd „Het nieuwe oude kabinet': Wij aarzelen niet, de gevonden oplossing ongelukkig te noemen. Zij past niet op den uitslag der verkiezing. Een kabinet uüt de rechter partijen lag voor de hand, en wij hadden geen ander verwacht. Maar dan een, dait vrij stond tegenover het regeeringsbe- leöd, dat ln de laatste jiaren gevoerd was, en niet aan tal van antecedenten, redevoe ringen en opvattingen gebonden was, die in strijd zijn met den koers, die in de naaste jaren zal ingeslagen moeten worden. Niet alleen wij zagen de wenschelijkheftd hiervan in. Bij de verkiezing had niemand heit voor het rittend kabinet opgenomen. Men was het er over eens, dat helt aftreden moest. Ook in het eigen kamp der regee- ringspartijen, met name fin het orgaan der Christelijk Historische partij, werd dit standpunt ingenomen. Niet alleen ter linker zijde was men dan ook zeer verbaasd, dat, toen de verkiezing haar beslag had gekre gen en daarbij eene duidelijike opschuiving in de richting van een vrije oeoouoimiSche staatkunde zich had geopenbaard, de ont slagaanvrage uitbleef. Eindelijk, na veertien dagen, kwam zij, doch zij maakte door de gelijktijdige mede- deeling, dkt de heer Ruys ophieuw tot ka binetsformateur was aangewezen is hij inderdaad de eerste geweest aan wfien een verzoek tolt kablmetsvortming gewerd? den Indruk van oontre-coeur te zijn ge daan. ■Daarna zakte het scherm, en nu komen dezelfde heeren in dezelfde rollen terug. Slechts dit verschil dis er, dat het Departe ment van Landbouw, Nijverheid en Handel is om1 hals gebracht. In dezen rin meenen wij althans de benoeming van den heer Ruys tolt minister van Landbouw, enz. ad interim te mogen interpreteeren; het iö de overgang tot opheffing van het Département De wij ziging lijkt ons voorshands niet gelukkig. Bij de taak der reconstructie zou men mee nen, dat juist, aan dit departement eene be langrijke rol had toebedeeld kunnen worden. Het Centrum (r.-k.) is zeer ingenomen met het nieuwe ministerie voortzoover men het dan nieuw kan noemen maar heeft de volgende opmerkingen over de be noeming van een nieuwen minister Van marine en over de Vlootwet: Als een der voornaamste redenen voor de samenstelling en d» vorming van een enkel Defensie-departement gold de bezuiniging. Eén ministerie zou minder kosten dan twee. Ook daarover Hepen echter de meeningen uiteen, en meer dan eens werd verzekerd, dat do verlangde bezuiniging te verkrijgen zou zijn zonder dat de samenvoeging van Marine en Oorlog haar beslag kreeg. Mon ban slechts hopen, dat dit uit de fei ten blijken zal, want overtuigd zullen velen ztóh op dit punlt nog wel niet voelen. Do nieuwe minister van Marine aanvaardt bot beheer van zijn Departement op een tijd stip, dat vóór alles versobering elsoht. Ten aanrien van de Vlootwet heelt hij een sohoone lel En waar helt tweede kahlnet-Ruys ln het toeken der bezul rit ging moet staan, zal, niet in de laatste plaats, de minister van Marine zich onder dit oprióbt groote verdiensten kunnen verwerven. -Het Volk (s.-<L): De droge minister KöifLg wordt bij Water staat vervangen door den eveneens katho lieken Delftschen oud-hoogleeraar v. Swaay, dde den naam van een temperamentvol heer heeft en nu allereerst voor de taak staat, rich met het door de toegevendheid van zijn voorganger jegens de direbties in opstand gekomen spoorwegpersoneel berig te hou>- den. De nieuwe minister treedt in een be- zuinagingskabftnet Of hij de man er naar zal zijn, om de bezuiniging bij de spoorwegen in verbetering der slechte organisatie te vinden, moet afgewaoht worden. Gezien de dusver TOn hett kabinet, waar in hij zitting neemt, rijn wij niet optÈnis- trioh geriemd. De andere nieuwe minister aal de marüne- porteferiille beheeren. Aan de vroeger voor genomen samenvoeging der departementen van oorlog en marine wordt dus definitief een eüride gemaakt Voor een beaudnigings- kablnet is dit «1 een heel raar begin. Het 5f°P> <tót het babinri in rijn nieuwe gedaante de bezuiniging juist niet aal zoe- ken.waar zij te vinden is, bij het militaris me. Dat teekent reeds de noodlottige rich ting van het tweede ktfbinet-Ruva De nieuwe funktdonaris, de heer Werier- 'a® -roarine-officier, en was tot dus- w ^lr"8ren?rafI der "Posterijen. Het *8 de o--de maal, dat ds heer Ruys een miotete H. «en P«<t AMng van Geusau, die DUD^r tJr)t na_ werd De eerste ervaring moest niet tot tfolging verlokken. Onder den ^er ^ea- jtervelc heelt de desorganisatie deT P^ rijen nieuwe vorderingen m hem den aangewezen man acht om de ma rine verder te desorgamseeren? De Nederlander (C. H.) zegt o. im.: Wij "hadden gehoopt. op m«t echo ïtf™ h* werd. De heer Ruys maakte het zijnen vrienden niet gemakkelijk. ibweede Dft neemt niet weg, dat wtf het nweeae TTahinefc-Ruvs met vertrouwen en vnena teSri treden. Wij hopen oprecht, dat wij het Ministerie Steeds en Van gan- scher harte zullen kimnen rieunen. Naar zijn program zijn wij seer benie^uwd. Tn de keuze zijner twee nieuwe nooten was de 'heer Ruys zeer gelukkig. Profef«or G. J. van Swaay, hjogteeraar in -le wetenschap der electrotechrtiek aan de Technische Hoogeschool te Delft, die de portefeuille van Waterstaat aal aanvaarden, is een man van hoog karakter, kwaamhedd en piactósch en aanleg. De neer E. P. Westerveld, bfl de -Marine geëerd als kundig en energiek zeeofficier, toonde rich, als DirecteurJGenetr.al vali de Poste rijen en Telegrafie, een iman van groote werkkracht en orgnniseerend talent. De nei- de nieuwe Ministers zijn een versterking van het Kabinel. GEMENGD NIEUWS. glas aanwezig was. Op dringend, vriendelijk verzoek weigerde de ohef een glas te geven, omdat de trein daarop niet wachten kon, en raadde den heer aan, het water maar ln zijn hoed te halen. Zonder eenige hulp versohaft te hebben, of zelfs maar eenige belangstel ling te toonen, gal de ohef het sein tot ver- Bij het eerstvolgend station was de chef gelukkig een humaner man en verleende gaarne dezen kleinen dienst, die dringend noodig was. Zooals te begrijpen is, heersch- te bij de reizigers groote verontwaardiging. Een zware boete. Voor de rechtbank te Middelburg werd gisteren wegens poging tot frauduleuzen in voer tegen oen beklaagde niet minder dan 1367 boete gevorderd. Een man van gewicht Voor het kantongerecht te Rotterdam ls Donderdag als gedaagde verschenen een ge moedelijke dikzak, die een ameublement ge kocht had en weigerde dit te betelen. De re den van die weigering zette hij als volgt uiteen: Kijk is, meneer de kantonrechter, als ik meubelen koop, dan wil Ik ze ook gebruiken, ls 't niet waar? Nu weeg ik 109 K.G. en mijn vrouw weegt er 96. Ik heb den meubelmaker uitdrukkelijk gezegd, dat hij daar op reke nen moest Daar krijg ik dat stelletje thuis en de eerste de beste stoel, waar ik op ga zitten, krak, zakt in elkaar en ik rol op den grond. Mijn vrouw zal 't ook eens probeeren en ja wel, van 't zelfde laken een pak. Zelfs de tafel, meneer de edelachtbare, de tafel. ik ga er voor de aardigheid ook eens op zitten, kijk zóó. En om de kantonrechter een denkbeeld te /.geven h'oe. zette de gedaagde zich schrifli-ngB op de tafel voor de balie, maar toen kwam zijn verhaal tot een ontijdig einde, want ook dit rijksmeubelstuk was op zoo'n vrachtje niet berekend. Het brak finaal middendoor en onze tweehonderdponder spartelde tus sohen paperassen en wat er verder op de tafel gelegen had, over den grond. Het kostte den kantonrechter eenige mi nuten eer hij weer op den officieelen toon kon zeggen: De Staat stelt u aansprakelijk voor de thans aangerichte schade; ik geloof niet dat het kantongerecht uw verweer zal kunnen aanvaarden. 's Rijks draadlooze dienst en speculatie ter beurze. Naar het Vad. verneemt, wordt de ser geant S„ gewezen radio-telegrafist aan helt deipartemient van oorlog, verdacht, van het bankiershuis G. en Co. geld te hebben aan genomen Voor bet onder code doorseinen vata' koereen der Koninklijke ter Amster- damsche beurze, naar de Loüdensche beurs, opdat de firma G. en Co., die inmiddels surséance van betaling heeft gekregen, daarmee haar voordeel kon doen. Deze han deling ils in art. 363 W. v. S. gequalMceerd als het aannemen van een gift of belofte door een ambtenaar, wetende diat rij hem gedaan wordt ten elinde hem te bewegen om, in strijd met zijn plicht, dn. zijn bediening iets te doen of na te laten, en wordt in dat arti kel strafbaar gesteld met gevangeniestraf van ten hoogste 4 jaar. De sergeant S. zal voor de krijgsraad ver schijnen. Op het oogenblik is de zaak nog in voorioapüg onderzoek. Wanneer de beslis sing van den Krijgsraad is gevallen), zal de heer P. J. M. G., lid Van voornoemde firma, voor -den burgerlijken rechter ter verant woording worden geroepen. Het vergaan van de „Hammonla De Kinfaums Castle van de Union Castle fine is gisteren te Southlamipton aangeko men met 385 schipbreukelingen van de Harn- man&a, het schip van de Hamburgsch Ame- rikaansche stoomvaartlijn, dat op de Portu- geesche kust is vergaan. Kapitein Höler van de Hatnumonüa, die voor den oorlog ge zagvoerder was van de Imperator, deelde mie», dat zijn schip met 355 passagiers en 192 koppen bemlanning /uit Vigo was ver trokken. Vrijdag te middernacht kwam een krachtige Noordwester storm opzetten, die rees tot een orkaan. 'Zaterdagochtend ont dekte men, dat het schip water maakte. Groote golven braken over het dek heen en het schip helde naar riuurboord over. Men gaf toen noodseinen. Naar Höfer dacht, zou den alle opvarenden gered izijn, behalve de bezetting van twee reddingbooten, welke maar bij vreesde, verdronken -is. Klapaltein Day van de Kinfauns Castle stoomde op het vernemen van het noodsein dadelijk naar de Hammonia, welke hij dn zinkenden toe stand aantrof. Vrouiwen en kinderen had den zich vastgeklemd aan omgeslagen red dingbooten en wrakstukken en lijken dre ven "in zee. Acht uur lang ia de bemanning van de Kinfauns Castle met het reddings werk berig geweest, terwijl de orkaan voort- woedde. Een van de reddingbooten van het Ehgelsche eohlp zonk bij het reddingswerk, d'ooh de Inzittenden werden gered. Schip breukelingen vertellen, dat toen de golven over Hammonia heensloegen ontstelde vrou wen, sommigen imet kinderen aan de hand of zuigelingen op den arm rich aan de stuur- boordsveraohanslng vastklampten. Enkels vrouwen sprongen overboord. Een Engel- sohe passagier redde een kind door ln hot kokende sop te duiken. Dank zij de stout moedigheid van de bemanningen van de Kln- fiuins Castle en de Valendtot, Euorld en Tu- <lor 1 nlnoft, welke eveneens te hulp gesneld waren, gelooft men dat alle opvarenden on ongeveer 80 na gered zijn. Kastekort V<^,r esnige dagen vertrok de heer T. Mul- dOT, directeur van het post- en telegraafkan- ^ollum (Er.), van zijn standplaats. Su&hÏÏ* a<?ht!£te laten- De administra tie heeft thans in zijn kas een tekort ontdekt van ruim 24000. De aanvaring op de Schelde. £iï ^Ü*>°m8cWp "Dzardtan" en heeft be* sloten het te laten springen en de stukv»n UI WfwMeren. daar let wrak een VSfï vaar oplevert voor de scheepvaart. Inbraak. den nacht van Zaterdag op Zonda? tl Kir t a- SnwS0vna„??oS"f' stellende het hoofd van ^°r" per Afmeting: 2.40 bij 1.80 M meter van ?1500 eén ,n afstanda- '*W«o isSïa" den 20-Markstukken. 41 K°u' Schandeltfk. «4«i»6H1fnozTïïr^a„11?'«i«- trehi daar passeerde, meldt de sf °^ddag- vroeg een passagier on™lw1,'£taDdaard,\ OOST-INDIE. Het JsTbL van Palembang enz." van 9 Aug. schrijft: Maandagmorgen, ruim 11 uur, ls in onze stad iets vreeeefijks voorgevallen, iets waar wij verslagen tegenover Staan. De heer O. B. Scheepe, klerk op het resi dentiekantoor alhier, kwam van de richting edr Tengkoeroek-kade fietsen naar den Sdhoolweg. Juist bij de bocht, precies tegen over de Europeesche school, liep een inlan der met vrouw en kind, een jongetje van een jaar of 5. De heer S. week vermoedelijk niet tijdig genoeg uit, waardoor het jongetje rin aanraking kwam met de fiets en viel. De vader ontstak, doordat hij het kind op de straat zag liggen, zóó in woede, dat hij rijn mes trok en den heer S. daarmede een por in de hartstreek toebracht Waarschijnlijk is de dood onmiddellijk ingetreden. Aan een politie-oppasser, die kwam toeloopen, gaf de dader het mes over en liet zich vérder willig meevoeren. Het kind bleek geen enkel letsel bekomen te hebben.het zal op zijn hoogst door den schrik en den val een wei nig verdoofd geweest zijn. v UIT DEN OMTREK. Behagen. Uitslag der Handicap harddraverij te Schagerbnig, op Dinsdag 12 Sept Baanlengte 850 M. Ingeschreven 12 paar den. le prijs 250, Hairold, 830 M., van 8. de Ridder Az., te Noorder IJipolder. Berijder eigenaar. 2e prijs 100, Oatharina R., 880 M., van J. Schoon te Medamblik. Berijder B. ten Hagen. 8e prijs ƒ60, Meteor, 840 M., van stal Z. te Hoorn. Berijder P. Kout. 4e prijs ƒ10, Bandage, 880 M., van J. A. Bakker te Wlerfngertwaand. Berijder edge- naar. 6e prtjs 10, Gloriette, 820 M., stal Wien Boven Karspel. Berijder O. StadepaardL Tot lid en voorzitter van de Gezondheids- *>mra. te Sohagen te benoemd, de heer J. .Helder, zulks ln de plaats van mr. S. Meflr buizen, vertrokken naar Almelo. Wlldsehot te Jilsp en O. Visser te Behagen, zijn herkozen tot leden van het Provinciaal v wH,van Toeiztóht »P het Beheer van Rerloeiyke goederen en fondsen van d» Hervormde gemeenten ln Noord-Holland. MARÏNEBERIOHTEN. Hr. Ms. Zeehond is vertrokken n&&r dn Nm-d zee voor politietoezicht op do vischêrd Indiö tem^erXh? wordea i- mj. Wwrdrioi.l^ut aLJbolrflTW nJfdtutó Wü" a j, r. h. f*». voor den dienst in A.. P',4® Èock ztln bostoiud Hr Ms deShin iZ?"Iü416' w^een zij met zullen vertrekken onderzeebooten PolLkaan Schn^artL^in8^!1»: ruif? d,or Foor en A- H- N- wotxfen ter boachlkkinï «eLtell terumwkeeni en 6eBertte^VllMiiuNi^i T. Th. die Mouton wordt 19 Ma. pai^ereohip^romp! Hr' w k'FS»™ 0.|5jiSljgS ,^R'ii°aSu*at°° Nationale snelheidswedstrijd. SPORT. J.1. door den Bond van Gynm. Oorderkwartier te Schatrorbrus „OJK.K." en „HyjrRa". Bil da Bond Vereen. „HolT I I gehouden opor.luchtuitvoerintf werden bij de hieraan verbonden wedstrijden door O.K.K. en Hygiéa de volgende prtlzen verdiend: M&rschwed- strlid le pr.; estafetteloop voor dames le pr.: hoogspringen voor dames 8. Boogaard 2e pr. (na loting om le of 2e), R. Veldman Se pr.: 100 M. hardloopen voor heeren L. Jansen 8e pr. (na loting om 2e of Se). F. Clowting 4e pr.: Duitsehe drie sprong F. Clowting le pr„ L. Janeon 2e pr. s Morgens hadden wedstrijden voor adspiranten plaats: ln den wedstrijd hardloopen voor meisjes werd door M. Romeier 4e pr., A. v, Boelen 5« or. en J. Groen 6e prite gewonnen. Het iüeuwe Kabinet De Nederlandsche waterstaat heeft besla? gelegd op het ln de Werierschelde ma een aanvaring gezonken en leter gebreken En uJm J- Oalkoen te Edam, O. Hr. Ms. „Zeohond". Hoofdoff.-mach 2e kl. G. A GkU en off.^nsch. serechip Trompt 0001x1 van Hr. Ms. pant- de? Mei^^' itJZi B*ch Pollin?, C. A. van zijn uit OüKt-Tn<UH n tU e,n 4" Ê^ciokenbrink geplaatst te wonrtün HM aangekomen om KoTn^l^^tó^^tenechool van fó 1111 den Zeedienst: Dt.: matr. 2« vi rittt,_ Met 22 0i^nVSv^v':ot^bOe[ le w- ES'A van Bommel. Zeemacht: erg«Plaatste onderofficieren der ibosch van id. naar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 2