LUCHTVAART.
Volgens Ergelsobe bladen heeft de Ame-
rikaaneohc vlieger, luitenant DooLttle, die
verleder week in iets meer dan 22 uur van
de AtUntsohe kust der Ver. Staten, in Flo-
rida, raar San L&ego, aan de Californlsche
kuéi, vloog, ook op rijn terugtocht een kra
nig stukje uitgehaald. Hjj vloog van San
Dfiego naar San Antonio in Texas. Den af
stand van 1109 Eng. mijl legde hij af in
11 uur 47 minuten.
Een noodlanding.
Korporaal Leder, van den marine-lucht
vaartdienst, is Dinsdagochtend van de Kooy
naar de LC-AjR komen vliegen.
Boven Rotterdam klepperden de platen
van rijn nnotor en achtte hij het gewenscht
te landen, waarvoor het terrein van de ver-
eenaging CharlodB hem een goede gelegen
heid bood.
De vKeger herstelde het euvel zelf. steeg
na een kwartiertje weer op en landde daar
na op de I.C.A.R.
LondenBrusselKeulen.
De Instone Air Line opent in het begin
van October een luchtdienst LondenBrus
selKeuien. Barnard, de winnaar van den
beker van den koning, de chef-piloot van In
stone, zal waarschijnlijk de eerste machine
naar Duitschland besturen. De dienst zal
later worden utigebreid tot PraagWeenen
—Boedapest naar KonstantinopeL
De vilegfeesten te Rotterdam.
Dinsdagmiddag ls de nationale snelheids
wedstrijd gehouden.
Er waren aan de start 16 Fokkerjagers en
6 Verkenners van het type Fokker C 1. De
jagers startten in Mier groepen, elk eerst-
aankomende van een groep oou in de finale
worden geplaatst
De vier vliegers, die in hun ploeg den
besten tijd maakten en dus Woensdag in de
finale kwamen, waren luit Jongbloed, off.-
vl. Tetenburg, luit. t z. Goedhart en liufit
Nab.
Woensdagmiddag tegen half zes werd ge
start voor de finale van den nationalen snel
heidswedstrijd voor Fokkerjagera
De eerste prijs werd gewonnen door luit
ter zee Tetenburg (D 28) die het traject van
176 K.M. vloog in 62 min. 28 8/5 seo.; tweede
prijs lult Nab (264) in 58 min. 6 seo.; derde
prijs lult ter zee Goedhart (D 22) in 68 min.
27 2/6 seo.; vierde prijs lult Jongbloed (261)
In £4 min. 26 8/6 seo.
De wedstrijd voor watervliegtuigen.
De uitslag van den opdrachten wedstrijd
voor wa'tervliegtui!<aen, die Maandag gehou
den is, luidt als volgt:
late prijs: hit. ter zee eerste klas Olivier:
2de prijs: odfjcLer-machinüst Siegenthater.
BINNENLAND.
De IUn Alkmaar—Londen.
De „Alkmaar", is Dinsdagmorgen half 9
van Alkmaar vertrokken met een lading van
ruim 109000 K.G.
De lading bestaat tilt 6752 K.G. kaas,
2200 K.G. bloembollen, 1765 K.G. vleesoh,
50000 K.G. gecondenseerde melk, 80000 K.G.
kool. 14215 K.G. uien, 950 K.G. eend-deren
en 4589 K.G. linoleum.
Sluiting bruggen op Zondag.
De Minister van Waterstaat heeft onlangs
bepaald, dat ter verschaffing van Zondags
rust aan de Kanaalbeamlbten, vele b]j den
Rijkswaterstaat ln beheer zijnde sluizen en
brugoen op Zon- en feestdagen gesloten
souden zijn. Voor zooveel dit het Noord-
Holandsch Kanaal betreft werd daartegen
door B. en W. van Purmerend bezwaar inge
bracht, ln aansluiting ook aan pogingen
dienaangaande door ..Schnttevaer* aange
wend. Het hoofdmotief van B. en W. van
Purmerend was, dat door dezen maatregel
het vreemdelingenverkeer werd tegenge
gaan, waardoor rakenmensohen belangrijke
schade zouden lijden.
Thans is bij het gemeentebestuur van
Purmerend berloht Ingekomen, dat deze re-
Sllng wijziging ondergaat ln dezer voege,
t telken jnre gedurende de maanden Juni,
Juli, Augustus en September de bruggen
over het N.-II. Kanaal niet gesloten worden
gehouden.
De kanalisatie van West-Friesland.
Over dit onderwerp ls door de zoogenaam
de Oomaalsade-Vau Aalst een rupvort uit
gebracht, waarin bedoeld wordt weer te ge
ven wat ln West-Friesland op het gebied
ven verbeiterlng der waterwegen noodzake
lijk, mogelijk en het nuttigst wordt ge&oht.
Gestreefd ls alleen die plannen te ontwer
pen, waarvan hst grootste nuit is te verwach
ten voor de ontwikkeling van West-Fries
land en voor de diaaraanaluitende deelen der
Zuiderzeewerken.
Aan dit rapport ls hets volgende ont
leend:
De oomanlssle de overtuigd, dat de voor
naamste voorwaarde voor de ontwikkeling
van de welvaart ln dit bij uitstek vruchtbare
deel van Noord-Holland in het imaken van de
ontworpen kanalen is gelegen. Verstoken
van de scheepvaart, die buitengesloten wordt
door den Weetfrleschen Omringdljh, eens
de machtige verdediger tegen het dreigend
zeewater. fe West-Friesland, dat de tuin van
het Noorden van Noord-Bolland kon zijn, ln
zijn groe. tegengehouden en bij van nature
minder rijk» streken teruggebleven.
De ontworpen hoofd-kanalen zfln. traject
AlkmaarHoorn-r-Enkbuizen waarvoor do
kosten worden genaamd op /6.287.000, tra
ject Stolpen—Gohlagen—Kolhorn 2.893.000,
traject HutfgendijkOudkarspel--Koehor n
2.888.000, traject Zwaagdijto—Medembliit
/1.688.000, totaal ƒ18.246.000. Voor de zij-
De ontworpen hoofd-kanalen zijn: traject
Oudkarspel—Dirkahorn 898.000, mij eet
Rustenburg—Obdam 465.000, traject bij
Hoorn ƒ565.000, traject And Ijk—Groote
broek ƒ689.000, traject HuijgendMb-AJk-
maar 802.000, toteal 2.264.000. Totale koe
ten van hoofd- en zijkaralen dus 15.600.000.
Op de Westfriesche kabelen mag op een
goederenvervoer van 4CO.OOO ton per Jaar .en
schepen met een tonnemrmt van 660.000 ton
verwacht worden; na aanje? der Zuiderzee
polders en verdere ontwikkeling vullen deze
getallen tot 600.000 respectievelijk tot
1.000.000 ton kunnen stijgen.
(De scheepsgrootte waarop te rekenen, is
voor zeil- en sleepschepen op 200 ton, voor
tüotorschepen op 80 ton gesteld; ln de toe
komst moet op de hoofdkanalen verruiming
tot een 1000 tons kanaal zonder bezwaar
mogelijk zijn.
Wegens de voor snelle"*motorvaart te stel
len efischen, krijgen de hoofdkanalen een
dwarsprofiel, dat vaart met 300 tons sche
pen toelaat. De spie gelbreedte der hoofd
kanalen zal zjjn aanvankelijk 25 M_ later
84 M., de bodembreedte 16, respect. 24 M.,
de diepte ln de as 3 M., respect. 3.60 M„ aan
de kanten 2.60 M., reep. 3 M. Do 'spiegel-
breedte der zijkanalen zal zijn 23 M., de bo
dembreedte 16 M., de diepte 2.50 2 M.
Door verdwijning van de scheiding van
Raaksraaatboezem en Schermerboezemr bij
Zes Wielen en Rustenburg komt de Zttide-
lijk» ringvaart van den Heer-Hugowaard
open voor den doortocht van Schermer boe
zem water. De afstand van heit hart van
Hchermerboezem naar Helder wordt daar
door verkort dus de afwatering verbeterd.
Helt verleggen ven de natuurlijke afwatering
van Helder naar Feitten geeft niet zoodanig»
tvoordeelen, dat zij daardoor de noodige
ten goedmaken.
Helt vrijwel belangrijkste deel van het rap
port vonmt Hoofdstuk XVI Rentabiliteit.
Het rapport komt tot de conclusie dat het
mogelijk is door voorloopig den aanleg 1»
beperken tot die deelen, waarvan onmiddel
lijke rentabiliteit kan worden verwacht, door
een aanvankelijke uitgave van rond dertien
müiioen een kanaalstelsel te verkrijgen dat
als rendabel is te beschouwen.
In de slotbeschouwingen komt de commis
sie van Aalst tot aanbeveling van den aan
leg van bovengenoemde kanalen welke eene
gezamenlijke lengte moeten krijgen van rond
125 KM. Hiervan zijn rond 76 KM. aan te
leggen zóó, dat rij zonder kosten voor nadere,
onteigening tot 1000 ton scheepskanaleb
kunnen werden omgebouwd. Voor een groot
deel zijn de koeten van aanleg betrekkelijk
gering, omdat deze kan bestaan dn verbete
ring van bestaande iwateren. Deze kanalen-
aanleg brengt eene verandering in de boe
zems van Noord-Holland, die eene verbete
ring in de afwatering van het Oostelijk deel
van den Sdiermerboezem ten gevolge heeft
en maakt het verder mogelijk om door stich
ting van een boezemgemaal aan de Zuider
zee, de waterstanden zoodanig te beheer-
schen, dat de scheepvaart van Noord-Hol
land ten N. van 't Noordzeekanaal daarmede
ten zeerste gebaat is. De boezemwljaLging
veretecht een ingrijpende administratieve
regeling in de zaken van den Waterstaat
van Noord-Holland. Voorstellen over de
daartoe te nemen maatregelen worden niet
gedaan omdat eene in deze meer compe
tente oomimissie, de Provinciale Commissie,
zich heeft voorgenomen, deze zaken ter
harte te nemen.
Classificatie van de gemeenten.
Volgens het in haar vergadering van 1
dezer genomen besluit, zullen de verschil
lende ambtenaarsvereenigingen en vakbon
den, in de oommisie tot herziening van de
classificatie van de gemeenten vertegenwoor
digd, hun organisaties in de verschillende
plaatsen aanschrijven, spoedig gegevens te
verschaffen, omtrent prijzen van huishoude
lijke artikelen, naast andere gegevens, noo-
dlg voor het samenstellen van het advies om
trent de classificatie, hetwelk de Oommissie
zal hebben uit te brengen. De Commissie be
sloot tevens, aan de regeering te verzoeken,
aan de burgemeesters een rondschrijven te
richten om ten deze, waar mogelijk, leiding
te geven (of wel zelf de verschaffing van de
opgaven ter hand te nemen, met raadpleging
tevens van de Kamers van Koophandel, Mid
denstandsbonden, enz.
De Hnorwettea
Naar wij vernemen, ligt het in het voor
nemen der regeering, binnenkort bij de Sta-
ten-Generaal een wetsontwerp in te dienen,
waardoor de geleidelijke opheffing van de
Huurwetten mogelijk saai worden.
Vragen van het Kamerlid Van Ravestottn.
Het Kon. bezoek aan Scandinavië.
De „Tribune" meldt, dat het Tweede Ka
merlid Van Raveateljn de volgende vragen
tot Minister Van Karnebeek heeft gericht:
Wil de Minister meedeelen, met welk doel
hij ln zijn ambtelijke funotle de Koningin
heeft vergezeld op de reis naar de hoven van
Kopenhagen, Stockholm en Ohristiaiüa?
Heeft het bezoek de bevordering van
oommeroleele en eoonomladhe betrekkingen
ten doel gehad of had het een verdere strek-
klng, namelijk een algemeene politieke toe
nadering tot de regeeringen der Soandlna-
vlsohe statenP
Kan de Minister meedeelen, welke kosten
voor den Staat der Nederlanden uit doze be
zoeken voortvloeien?
Nederland, de Porte en de Kemallsten.
Verder heeft de heer Man Raveateljn de
volgende vrager aan Minister Karnebeek
gesteld:
Wil de Minister mededeelen, welke ver
houding er thans bestaat tussohen de Neder-
landsohe Regeering en die te Angora?
Is het nog steeds zóó dat de Nederlandsohe
Regeering slechts betrekkingen onderhoudt
met de Porte te Oonstantlnopel?
Zoo ja, acht de Nederlandsohe Regeering
het dan niet noodig eindelijk betrekkingen
met de werkelijke Turksohe Regeering, die
te Angora, aan te knoopen?
Zijn er van de zijde der regeering van Ke-
mallsten reeds officieuze of officieele stap
pen gedaan om deze betrekkingen te doen
ontstaan?
Welke overwegingen hebben de Neder
landsohe Rogeerlng aanleiding gegeven zich
ter bescherming van de belangen der Neder
landsohe onderdanen te Smyrna tot de Brlt-
sohe Regeering te wenden, die met die van
Angora op zeer gespannen voet staat?
UIT DE PERS.
Onder het opschrift „Schil en torn", wg
de Hoefijzer correspondent van het HbL
°'zi schijnt er al heel weiriig veranderd en
men zou geneigd zijn te zeggen, moesten e
daarvoor nu een kaöinertscrias van twee
maanden door maken?..-indieii met het
tnans gepubliceerde waarschijnlijk slechts
de schil ware van de oplossing der crisis.
Wat daar binnen rilt, de kern van de zaak,
zullen we eerstdaags uit de Troonrede moe
ten lezen.
Immers dan eerst, uüt het regeeringspro-
gram, zullen we kunnen afleiden of we met
een nieuw of slechts imeit een walt opgelapt
kab&net-Ruys te doen hebben.
De vorm waarin de crisis oplossing nu tot
rvn« komt, is, gelijk men weet, niet die welke
wij de meest aangewezene achtten.
Op den udtslag van de stembus paste,
oiïzes inziens, een rechtsch kabinet onder
protesfantsche leiding en met een veer
krachtige figuur aan Financiën als premier.
Maar quand on rfa pas ce qu'on alme, 11 t<mt
aimer ce qu'on a en wij zullen waarlijk niet
onwelwillend tegenover dit aöirfisterïe gaan
staan, omdat een zoo welwillend oman als de
heer Ruys premier is gebleven.
Hij heeft trouwens getoond, een groot
aanpassingsvermogen te bezitten aan aller
lei, soms zeer moeilijke, omstandigheden.
Wij wachten dus met zeer bijzondere be
langstelling de Troonrede af, vertrouwend
dat die ons de kern der ciMb-oplossfing aal
doen kennen.
Waarvan ons thans nog slechts de schil
werd getoond.
De N. Rott. Crt. zegt onder het hoofd
„Het nieuwe oude kabinet':
Wij aarzelen niet, de gevonden oplossing
ongelukkig te noemen. Zij past niet op den
uitslag der verkiezing. Een kabinet uüt de
rechter partijen lag voor de hand, en wij
hadden geen ander verwacht. Maar dan een,
dait vrij stond tegenover het regeeringsbe-
leöd, dat ln de laatste jiaren gevoerd was, en
niet aan tal van antecedenten, redevoe
ringen en opvattingen gebonden was, die
in strijd zijn met den koers, die in de naaste
jaren zal ingeslagen moeten worden.
Niet alleen wij zagen de wenschelijkheftd
hiervan in. Bij de verkiezing had niemand
heit voor het rittend kabinet opgenomen.
Men was het er over eens, dat helt aftreden
moest. Ook in het eigen kamp der regee-
ringspartijen, met name fin het orgaan der
Christelijk Historische partij, werd dit
standpunt ingenomen. Niet alleen ter linker
zijde was men dan ook zeer verbaasd, dat,
toen de verkiezing haar beslag had gekre
gen en daarbij eene duidelijike opschuiving
in de richting van een vrije oeoouoimiSche
staatkunde zich had geopenbaard, de ont
slagaanvrage uitbleef.
Eindelijk, na veertien dagen, kwam zij,
doch zij maakte door de gelijktijdige mede-
deeling, dkt de heer Ruys ophieuw tot ka
binetsformateur was aangewezen is hij
inderdaad de eerste geweest aan wfien een
verzoek tolt kablmetsvortming gewerd?
den Indruk van oontre-coeur te zijn ge
daan.
■Daarna zakte het scherm, en nu komen
dezelfde heeren in dezelfde rollen terug.
Slechts dit verschil dis er, dat het Departe
ment van Landbouw, Nijverheid en Handel
is om1 hals gebracht. In dezen rin meenen wij
althans de benoeming van den heer Ruys
tolt minister van Landbouw, enz. ad interim
te mogen interpreteeren; het iö de overgang
tot opheffing van het Département De wij
ziging lijkt ons voorshands niet gelukkig.
Bij de taak der reconstructie zou men mee
nen, dat juist, aan dit departement eene be
langrijke rol had toebedeeld kunnen worden.
Het Centrum (r.-k.) is zeer ingenomen
met het nieuwe ministerie voortzoover
men het dan nieuw kan noemen maar
heeft de volgende opmerkingen over de be
noeming van een nieuwen minister Van
marine en over de Vlootwet:
Als een der voornaamste redenen voor de
samenstelling en d» vorming van een enkel
Defensie-departement gold de bezuiniging.
Eén ministerie zou minder kosten dan
twee.
Ook daarover Hepen echter de meeningen
uiteen, en meer dan eens werd verzekerd,
dat do verlangde bezuiniging te verkrijgen
zou zijn zonder dat de samenvoeging van
Marine en Oorlog haar beslag kreeg.
Mon ban slechts hopen, dat dit uit de fei
ten blijken zal, want overtuigd zullen velen
ztóh op dit punlt nog wel niet voelen.
Do nieuwe minister van Marine aanvaardt
bot beheer van zijn Departement op een tijd
stip, dat vóór alles versobering elsoht.
Ten aanrien van de Vlootwet heelt hij een
sohoone lel
En waar helt tweede kahlnet-Ruys ln het
toeken der bezul rit ging moet staan, zal, niet
in de laatste plaats, de minister van Marine
zich onder dit oprióbt groote verdiensten
kunnen verwerven.
-Het Volk (s.-<L):
De droge minister KöifLg wordt bij Water
staat vervangen door den eveneens katho
lieken Delftschen oud-hoogleeraar v. Swaay,
dde den naam van een temperamentvol heer
heeft en nu allereerst voor de taak staat,
rich met het door de toegevendheid van zijn
voorganger jegens de direbties in opstand
gekomen spoorwegpersoneel berig te hou>-
den. De nieuwe minister treedt in een be-
zuinagingskabftnet Of hij de man er naar zal
zijn, om de bezuiniging bij de spoorwegen
in verbetering der slechte organisatie te
vinden, moet afgewaoht worden. Gezien de
dusver TOn hett kabinet, waar
in hij zitting neemt, rijn wij niet optÈnis-
trioh geriemd.
De andere nieuwe minister aal de marüne-
porteferiille beheeren. Aan de vroeger voor
genomen samenvoeging der departementen
van oorlog en marine wordt dus definitief
een eüride gemaakt Voor een beaudnigings-
kablnet is dit «1 een heel raar begin. Het
5f°P> <tót het babinri in rijn nieuwe
gedaante de bezuiniging juist niet aal zoe-
ken.waar zij te vinden is, bij het militaris
me. Dat teekent reeds de noodlottige rich
ting van het tweede ktfbinet-Ruva
De nieuwe funktdonaris, de heer Werier-
'a® -roarine-officier, en was tot dus-
w ^lr"8ren?rafI der "Posterijen. Het
*8 de o--de maal, dat ds heer Ruys een
miotete H. «en P«<t
AMng van Geusau, die DUD^r tJr)t na_
werd De eerste ervaring moest niet tot
tfolging verlokken. Onder den ^er ^ea-
jtervelc heelt de desorganisatie deT P^
rijen nieuwe vorderingen m
hem den aangewezen man acht om de ma
rine verder te desorgamseeren?
De Nederlander (C. H.) zegt o. im.:
Wij "hadden gehoopt. op m«t
echo ïtf™ h*
werd. De heer Ruys maakte het zijnen
vrienden niet gemakkelijk. ibweede
Dft neemt niet weg, dat wtf het nweeae
TTahinefc-Ruvs met vertrouwen en vnena
teSri treden. Wij hopen oprecht,
dat wij het Ministerie Steeds en Van gan-
scher harte zullen kimnen rieunen. Naar
zijn program zijn wij seer benie^uwd.
Tn de keuze zijner twee nieuwe
nooten was de 'heer Ruys zeer gelukkig.
Profef«or G. J. van Swaay, hjogteeraar in
-le wetenschap der electrotechrtiek aan de
Technische Hoogeschool te Delft, die de
portefeuille van Waterstaat aal aanvaarden,
is een man van hoog karakter,
kwaamhedd en piactósch en aanleg. De neer
E. P. Westerveld, bfl de -Marine geëerd als
kundig en energiek zeeofficier, toonde
rich, als DirecteurJGenetr.al vali de Poste
rijen en Telegrafie, een iman van groote
werkkracht en orgnniseerend talent. De nei-
de nieuwe Ministers zijn een versterking
van het Kabinel.
GEMENGD NIEUWS.
glas aanwezig was. Op dringend, vriendelijk
verzoek weigerde de ohef een glas te geven,
omdat de trein daarop niet wachten kon, en
raadde den heer aan, het water maar ln zijn
hoed te halen. Zonder eenige hulp versohaft
te hebben, of zelfs maar eenige belangstel
ling te toonen, gal de ohef het sein tot ver-
Bij het eerstvolgend station was de chef
gelukkig een humaner man en verleende
gaarne dezen kleinen dienst, die dringend
noodig was. Zooals te begrijpen is, heersch-
te bij de reizigers groote verontwaardiging.
Een zware boete.
Voor de rechtbank te Middelburg werd
gisteren wegens poging tot frauduleuzen in
voer tegen oen beklaagde niet minder dan
1367 boete gevorderd.
Een man van gewicht
Voor het kantongerecht te Rotterdam ls
Donderdag als gedaagde verschenen een ge
moedelijke dikzak, die een ameublement ge
kocht had en weigerde dit te betelen. De re
den van die weigering zette hij als volgt
uiteen:
Kijk is, meneer de kantonrechter, als ik
meubelen koop, dan wil Ik ze ook gebruiken,
ls 't niet waar? Nu weeg ik 109 K.G. en mijn
vrouw weegt er 96. Ik heb den meubelmaker
uitdrukkelijk gezegd, dat hij daar op reke
nen moest Daar krijg ik dat stelletje thuis
en de eerste de beste stoel, waar ik op ga
zitten, krak, zakt in elkaar en ik rol op den
grond. Mijn vrouw zal 't ook eens probeeren
en ja wel, van 't zelfde laken een pak. Zelfs
de tafel, meneer de edelachtbare, de tafel.
ik ga er voor de aardigheid ook eens op
zitten, kijk zóó.
En om de kantonrechter een denkbeeld te
/.geven h'oe. zette de gedaagde zich schrifli-ngB
op de tafel voor de balie, maar toen kwam
zijn verhaal tot een ontijdig einde, want ook
dit rijksmeubelstuk was op zoo'n vrachtje
niet berekend. Het brak finaal middendoor
en onze tweehonderdponder spartelde tus
sohen paperassen en wat er verder op de
tafel gelegen had, over den grond.
Het kostte den kantonrechter eenige mi
nuten eer hij weer op den officieelen toon
kon zeggen: De Staat stelt u aansprakelijk
voor de thans aangerichte schade; ik geloof
niet dat het kantongerecht uw verweer zal
kunnen aanvaarden.
's Rijks draadlooze dienst en speculatie
ter beurze.
Naar het Vad. verneemt, wordt de ser
geant S„ gewezen radio-telegrafist aan helt
deipartemient van oorlog, verdacht, van het
bankiershuis G. en Co. geld te hebben aan
genomen Voor bet onder code doorseinen
vata' koereen der Koninklijke ter Amster-
damsche beurze, naar de Loüdensche beurs,
opdat de firma G. en Co., die inmiddels
surséance van betaling heeft gekregen,
daarmee haar voordeel kon doen. Deze han
deling ils in art. 363 W. v. S. gequalMceerd
als het aannemen van een gift of belofte door
een ambtenaar, wetende diat rij hem gedaan
wordt ten elinde hem te bewegen om, in
strijd met zijn plicht, dn. zijn bediening iets
te doen of na te laten, en wordt in dat arti
kel strafbaar gesteld met gevangeniestraf
van ten hoogste 4 jaar.
De sergeant S. zal voor de krijgsraad ver
schijnen. Op het oogenblik is de zaak nog in
voorioapüg onderzoek. Wanneer de beslis
sing van den Krijgsraad is gevallen), zal de
heer P. J. M. G., lid Van voornoemde firma,
voor -den burgerlijken rechter ter verant
woording worden geroepen.
Het vergaan van de „Hammonla
De Kinfaums Castle van de Union Castle
fine is gisteren te Southlamipton aangeko
men met 385 schipbreukelingen van de Harn-
man&a, het schip van de Hamburgsch Ame-
rikaansche stoomvaartlijn, dat op de Portu-
geesche kust is vergaan. Kapitein Höler
van de Hatnumonüa, die voor den oorlog ge
zagvoerder was van de Imperator, deelde
mie», dat zijn schip met 355 passagiers en
192 koppen bemlanning /uit Vigo was ver
trokken. Vrijdag te middernacht kwam een
krachtige Noordwester storm opzetten, die
rees tot een orkaan. 'Zaterdagochtend ont
dekte men, dat het schip water maakte.
Groote golven braken over het dek heen en
het schip helde naar riuurboord over. Men
gaf toen noodseinen. Naar Höfer dacht, zou
den alle opvarenden gered izijn, behalve de
bezetting van twee reddingbooten, welke
maar bij vreesde, verdronken -is. Klapaltein
Day van de Kinfauns Castle stoomde op het
vernemen van het noodsein dadelijk naar
de Hammonia, welke hij dn zinkenden toe
stand aantrof. Vrouiwen en kinderen had
den zich vastgeklemd aan omgeslagen red
dingbooten en wrakstukken en lijken dre
ven "in zee. Acht uur lang ia de bemanning
van de Kinfauns Castle met het reddings
werk berig geweest, terwijl de orkaan voort-
woedde. Een van de reddingbooten van het
Ehgelsche eohlp zonk bij het reddingswerk,
d'ooh de Inzittenden werden gered. Schip
breukelingen vertellen, dat toen de golven
over Hammonia heensloegen ontstelde vrou
wen, sommigen imet kinderen aan de hand
of zuigelingen op den arm rich aan de stuur-
boordsveraohanslng vastklampten. Enkels
vrouwen sprongen overboord. Een Engel-
sohe passagier redde een kind door ln hot
kokende sop te duiken. Dank zij de stout
moedigheid van de bemanningen van de Kln-
fiuins Castle en de Valendtot, Euorld en Tu-
<lor 1 nlnoft, welke eveneens te hulp gesneld
waren, gelooft men dat alle opvarenden on
ongeveer 80 na gered zijn.
Kastekort
V<^,r esnige dagen vertrok de heer T. Mul-
dOT, directeur van het post- en telegraafkan-
^ollum (Er.), van zijn standplaats.
Su&hÏÏ* a<?ht!£te laten- De administra
tie heeft thans in zijn kas een tekort ontdekt
van ruim 24000.
De aanvaring op de Schelde.
£iï ^Ü*>°m8cWp "Dzardtan" en heeft be*
sloten het te laten springen en de stukv»n
UI WfwMeren. daar let wrak een VSfï
vaar oplevert voor de scheepvaart.
Inbraak.
den nacht van Zaterdag op Zonda? tl
Kir t a-
SnwS0vna„??oS"f'
stellende het hoofd van ^°r"
per Afmeting: 2.40 bij 1.80 M
meter van ?1500 eén ,n afstanda-
'*W«o isSïa"
den 20-Markstukken. 41 K°u'
Schandeltfk.
«4«i»6H1fnozTïïr^a„11?'«i«-
trehi daar passeerde, meldt de sf °^ddag-
vroeg een passagier on™lw1,'£taDdaard,\
OOST-INDIE.
Het JsTbL van Palembang enz." van 9
Aug. schrijft:
Maandagmorgen, ruim 11 uur, ls in onze
stad iets vreeeefijks voorgevallen, iets waar
wij verslagen tegenover Staan.
De heer O. B. Scheepe, klerk op het resi
dentiekantoor alhier, kwam van de richting
edr Tengkoeroek-kade fietsen naar den
Sdhoolweg. Juist bij de bocht, precies tegen
over de Europeesche school, liep een inlan
der met vrouw en kind, een jongetje van
een jaar of 5. De heer S. week vermoedelijk
niet tijdig genoeg uit, waardoor het jongetje
rin aanraking kwam met de fiets en viel. De
vader ontstak, doordat hij het kind op de
straat zag liggen, zóó in woede, dat hij rijn
mes trok en den heer S. daarmede een por
in de hartstreek toebracht Waarschijnlijk
is de dood onmiddellijk ingetreden. Aan een
politie-oppasser, die kwam toeloopen, gaf de
dader het mes over en liet zich vérder willig
meevoeren. Het kind bleek geen enkel letsel
bekomen te hebben.het zal op zijn
hoogst door den schrik en den val een wei
nig verdoofd geweest zijn. v
UIT DEN OMTREK.
Behagen.
Uitslag der Handicap harddraverij te
Schagerbnig, op Dinsdag 12 Sept
Baanlengte 850 M. Ingeschreven 12 paar
den.
le prijs 250, Hairold, 830 M., van 8. de
Ridder Az., te Noorder IJipolder. Berijder
eigenaar.
2e prijs 100, Oatharina R., 880 M., van J.
Schoon te Medamblik. Berijder B. ten Hagen.
8e prijs ƒ60, Meteor, 840 M., van stal Z.
te Hoorn. Berijder P. Kout.
4e prijs ƒ10, Bandage, 880 M., van J. A.
Bakker te Wlerfngertwaand. Berijder edge-
naar.
6e prtjs 10, Gloriette, 820 M., stal Wien
Boven Karspel. Berijder O. StadepaardL
Tot lid en voorzitter van de Gezondheids-
*>mra. te Sohagen te benoemd, de heer J.
.Helder, zulks ln de plaats van mr. S. Meflr
buizen, vertrokken naar Almelo.
Wlldsehot te Jilsp en O. Visser te Behagen,
zijn herkozen tot leden van het Provinciaal
v wH,van Toeiztóht »P het Beheer van
Rerloeiyke goederen en fondsen van d»
Hervormde gemeenten ln Noord-Holland.
MARÏNEBERIOHTEN.
Hr. Ms. Zeehond is vertrokken n&&r dn Nm-d
zee voor politietoezicht op do vischêrd
Indiö tem^erXh? wordea
i- mj.
Wwrdrioi.l^ut aLJbolrflTW nJfdtutó Wü"
a j, r. h. f*».
voor den dienst in A.. P',4® Èock ztln bostoiud
Hr Ms deShin iZ?"Iü416' w^een zij met
zullen vertrekken onderzeebooten PolLkaan
Schn^artL^in8^!1»: ruif? d,or Foor en A- H- N-
wotxfen ter boachlkkinï «eLtell terumwkeeni en
6eBertte^VllMiiuNi^i T. Th. die Mouton wordt 19
Ma. pai^ereohip^romp! Hr'
w k'FS»™
0.|5jiSljgS ,^R'ii°aSu*at°°
Nationale snelheidswedstrijd.
SPORT.
J.1. door den Bond van Gynm.
Oorderkwartier te Schatrorbrus
„OJK.K." en „HyjrRa".
Bil da Bond
Vereen. „HolT I I
gehouden opor.luchtuitvoerintf werden bij de
hieraan verbonden wedstrijden door O.K.K. en
Hygiéa de volgende prtlzen verdiend: M&rschwed-
strlid le pr.; estafetteloop voor dames le pr.:
hoogspringen voor dames 8. Boogaard 2e pr. (na
loting om le of 2e), R. Veldman Se pr.: 100 M.
hardloopen voor heeren L. Jansen 8e pr. (na loting
om 2e of Se). F. Clowting 4e pr.: Duitsehe drie
sprong F. Clowting le pr„ L. Janeon 2e pr.
s Morgens hadden wedstrijden voor adspiranten
plaats: ln den wedstrijd hardloopen voor meisjes
werd door M. Romeier 4e pr., A. v, Boelen 5« or.
en J. Groen 6e prite gewonnen.
Het iüeuwe Kabinet
De Nederlandsche waterstaat heeft besla?
gelegd op het ln de Werierschelde ma een
aanvaring gezonken en leter gebreken En
uJm J- Oalkoen te Edam, O.
Hr. Ms. „Zeohond".
Hoofdoff.-mach 2e kl. G. A GkU en off.^nsch.
serechip Trompt 0001x1 van Hr. Ms. pant-
de? Mei^^' itJZi B*ch Pollin?, C. A. van
zijn uit OüKt-Tn<UH n tU e,n 4" Ê^ciokenbrink
geplaatst te wonrtün HM aangekomen om
KoTn^l^^tó^^tenechool van
fó 1111 den Zeedienst:
Dt.: matr. 2« vi rittt,_
Met 22
0i^nVSv^v':ot^bOe[ le w- ES'A van Bommel.
Zeemacht: erg«Plaatste onderofficieren der
ibosch van id. naar