De nood in den tuinbouw. Voetbal. kwijting op het aanslagbiljet blijft alsdan meestal achterwege; de belastingschuldige bewaart het bewijs van storting of van af schrijving als quitantie. Het is goed, dat deze practijk door het voorschrift van de wet wordt gedekt. De prijs voor een duplicaat-aanslagbiljet dient verhoogd te worden. Het bedrag van vijf cent is, vooral zoo men ook let op het schrijfwerk, dat te dezer zake ten kantore verricht moet worden, te gering. Het voldoen van tien cents is zeker geen overdreven eisch. Meermalen doet zich de noodzakelijkheid voor om belasting te innen door middel van loonbeslag, een wijze van invordering, welke, het zal geen betoog behoeven, in vele opzich ten verkieselijk is boven een executie op huisraad of woning. Echter brengt dat loonbeslag zijne bezwa ren mede. Indien alles naar den regel der wet verloopt, moet ieder beslag leiden tot een procedure naar de artt. 741 en volgende van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde ring. Het resultaat, dat men met het loonbeslag beoogt, kan op aanmerkelijk eenvoudiger wjjze bereikt worden door de aanvulling van art. 7, welke thans wordt voorgesteld. Naar dat. voorschrift zal de werkgever op de vor dering van den ontvanger aan dezen op den aanslag uitbetalen, hetgeen hij den arbeider aan loon verschuldigd is. Met weinig moeite en een gering bedrag aan kosten wordt op deze wijze hetzelfde resultaat bereikt, dat thans met zooveel omslag gepaard gaat. Het spreekt vanzelf, dat de nieuwe rege ling ten aanzien van het deel van het loon, dat niet voor beslag vatbaar is, buiten toe passing moet blijven. In den regel zal het bedrag, dat op het oogenblik der vordering verschuldigd is, tot voldoening van de belastingschuld niet toe reikend zijn. Vandaar dat, ter voorkoming van telkens herhaalde vordering, in het vijf de lid bepaald wordt, dat de vordering ook voor in de toekomst uit te betalen loon van kracht is. De termijnen van invordering, zooals de wet die tegenwoordig kent, zijn met de prak tijk niet meer in overeenstemming. Met na me is het een gewoon verschijnsel, dat bij de uitreiking van het aanslagbiljet reeds ver schillende termijnen vervallen en dus aan stonds invorderbaar zijn. Dit geldt niet al leen ten aanzien van de inkomstenbelasting, waarvan de aanslagen in de laatste jaren menigmaal met groote vertraging zijn tot stand gekomen, maar eveneens ten aanzien van, bijvoorbeeld, de personeele belasting, van welke aan het einde van Februari nog geen biljetten zijn uitgereikt. Het is daarom wenschelijk, dat geen ver plichting tot betaling bestaat vóórdat de be lastingschuldige in het bezit van het aanslag biljet is gekomen. Daartoe strekt de thans voorgedragen regeling, die verder zóó is op gezet, dat aan den eenen kant de aanslag zooveel mogelijk in den loop van het belas tingjaar wordt afbetaald en anderzijds den aangeslagene een minimum van vijf beta lingstermijnen gewaarborgd is. Hoe langer hoe meer bereiken de admini stratie van de zijde der aangeslagenen ver zoeken om uitstel van betalin^. Betreft het een uitstel van eenigszins langen duur, dan wordt het slechts tegen vergoeding van rente, waartoe de aangeslagene zich bij civiel rechtelijke overeenkomst moet verbinden. Het verdient aanbeveling, deze zaak in de invorderingswet te regelen. De tarieven van het P. E. N. Naar wij vernemen hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland gevolg gegeven aan het door de Statencommissie voor het P.E.N. gedaan voorstel om aan den Minister van Waterstaat te verzoeken de totstandko ming eener wettelijke regeling te bevorde ren, waarbij de gemeente-contracten worden geannuleerd. Bij den tegenwoordigen Minis ter van Waterstaat, prof. Van Swaay, moet echter weinig geneigdheid bestaan hiertoe mede te werken, zoodat vermoedelijk niet op het verzoek van Gedeputeerde Staten zal worden ingegaan. Brussel-Zeehaven. Bij de opening van het kanaal van Wille- broeck zal naar wij vernemen onder de buiten] andsche oorlogsschepen Hr. Ms. tor pedoboot Z 8, oommandant de luit ter zee lo kl. P. T. de Meester, Nederland vertegen woordigen. Het Nederlandsch Historisch Scheepvaart- Museum. Gistermiddag heeft H. M. de Koningin het Nederlandsch Historisch Scheepvaartmu seum, tijdelijk gevestigd in een gebouw aan de De Lairessestraat te Amsterdam, geopend. De openingsrede werd door den heer Paul den Tex gehouden in het Concertgebouw. Aan eene beschrijving van het Museum in de „N. Rott. Crt." ontleenen wij het vol gende: De bibliotheek, welke hoofdzakelijk in twee ineenloopende vertrekken is bijeenge bracht, omvat ten eerste de verzameling- Mensing, welke in het vorige jaar aan de vereeniging is overgegaan. Aan deze collec tie ontleent de boekerij een hooge weten schappelijke waarde door de aanwezigheid van zeldzame en kostbare atlassen, reisbe schrijvingen, globes, kaarten en werken op het gebied van zeevaartkunde, emigratie en kolonisatie, scheepsbouw, enz. In haar ge heel is de bibliotheek van groote beteekeni6 voor de kennis en beoefening van de' inter nationale geografisch-nautische wetenschap. In de verschillende afdeelingen van de groote ruimte gelijkvloers zijn de in de bi bliotheek aanwezige werken aangevuld door historisch belangrijke kaarten aan de wanden en bizondere geschriften, welke in de vitri nes' zijn uitgelegd. Daarbij voegen zich «eld- zame hemel- en aardglobes van de groote cartografen. In een der afdeelingen ziet men het groote profiel van Amsterdam door Petrus Kaerius (Van de Keeve) van 1618, in het eenig be kende exemplaar uit de collectie-Vincent van Gogh. Als pendant daarvan geldt het zeer zeldzame profiel van Rotterdam door'Piet er Quack, van 1665. Als voorbeelden van de scheepsmodellen waaraan het museum zeer rijk is, trekken inzonderheid twee groote stukken de aan dacht. Ten eerste het model van een admi raalschip, volgens het type van de „Hollan- dia" van 1665, dat den specifiek Amsterdam- schen bouw vertoont (daar en te Zaandam werden zulke schepen ook op stapel gezet or Frankrijk en voor Spanje). Ten tweede het prachtige model, vermoedelijk voor Peter den Groote vervaardigd, van een Compagnie schip van 1725. Naast deze historische scheepsmodellen ziet men er trouwens ook verschillende uit den nieuweren tijd, moderne oorlogsschepen en groote mailbooten. De historische reeks van gebeurtenissen ter zee wordt door teekeningen en prenten steeds voortgezet. De eerste verdieping van het museum, we der in verschillende vertrekken en kabinet ten onderverdeeld, welke op de groote middengang uitkomen, bevat vooral vele schilderijen van de groote zeeschilders. Op deze verdieping zijn tegelijk zeer vele scheepsmodellen tentoongesteld, voor een deel bijeengebracht in een zeer omvangrijke vitrine, nu al populair de „vlootbasis" ge- heeten, andere afzonderlijk. Historisch van het grootste belang is het authentieke model van de „Prins Willem" (1650), een O.-I. Com pagnieschip, dat ook in den eersten Engel- schen oorlog heeft behoord tot de vloot van den ouden Tromp en dat op de vijfde thuis reis met drie andere schepen in de retour vloot van 1662 is vergaan. In de uitgebreide verzameling modellen zijn nagenoeg alle be kende typen van oorlogsschepen en handels schepen in de groote en de binnenlandsche vaart vertegenwoordigd. De vitrines bevatten telkens buitengewone en belangrijke documenten. We noemen slechts de eigenhandige brieven van groote admiralen en andere beroemdheden, en in het bijzonder nog de vermaarde „Rensselaer Bowier Manuscripts", zijnde de papieren van Kiliaen van Rensselaer, een der stichters van Nieuw Nederland. Elders weer bevat een groote vitrine het onvergelijkelijke exemplaar van den grooten Blaeu, in 16 folianten met uit de hand gekleurde platen, in banden van den beroemden Magnus en met het wapen van een Amsterdamschen burgemeester ge stempeld. De geschilderde portretten van De Ruyter en de beide Trompen hangen in de nabijheid van een complete reeks gegraveerde por tretten van alle Nederlandsche admiralen. Van stap tot stap ontmoet men voorwer pen, die aan de zee en het leven aan boord herinneren, stuuraderen, scheepsblokken, schegbeelden, spiegel- en andere versierin gen, ongerekend de vele halfmodellen, welke reeds aan den ingang de aandacht trekken. Eerst door herhaald bezoek zal men alles ge heel kunnen overzien. Het conflict om den broodprijs te Amsterdam. De Algemeene Patroonscommissie voor het bakkersbedrijf heeft, als antwoord op het aan haar door B. en W. gericht schrijven, het volgende aan het dagelijksch gemeentebe stuur gericht: „Met zeer groot leedwezen hebben wij ken nis genomen van den inhoud van uw schrij ven d.d. 28 October 1922 no. 858 L.M., omdat wij daaruit de conclusie hebben getrokken, dat de Wethouder voor de Levensmiddelen Uw College onjuist heeft voorgelicht. Wij betreuren zulks ten zeerste en verzoe ken zeer beleefdelijk in bijzijn van een of meer leden van Uw College, ons een onder houd toe te staan." Uit de slgarennijverheldL Dinsdagmorgen is in Den Bosch de confe rentie van den commissaris der Koningin in Noordbrabant en vertegenwoordigers van de patroons- en arbeidersorganisaties in de si- garennijverheid begonnen. De patroons wa ren vertegenwoordigd door 13, de arbeiders door 8 afgevaardigden. In den voormiddag werd nog geen resultaat bereikt. Dinsdag middag werd de conferentie voortgezet. Uit het Rotterdamsche havenbedrijf. Dinsdagmorgen hebben de havenarbeiders weer op die gebruikelijke wijze bij de Scheep- vaart-Vereeniging Zuid hun boekje laten af stempelen en het werk hervat. De stoompont te Velsen. De burgemeester van Velsen heeft, naar aanleiding der door de politie geuite klach ten over het verkeer met de stoompont al daar, aan den Min. van Waterstaat in over weging gegeven tot de gelijktijdige indienst- stelling van een tweede pont te besluiten, teneinde daardoor het verkeer te kunnen ver- deelen. De Minister heeft geantwoord, dat het niet mogelijk is ten behoeve van het verkeer ge durende het drukke seizoen op Zon- en Feest dagen een tweede pont in dienst te stellen, vermits een geschikte pont niet is te krijgen. Opgemerkt wordt, dat een plan tot aan schaffing van een derde vrijvarende pont be reids 'door den betrokken hoofdingenieur directeur is ingezonden en bij het betrokken Departement in onderzoek is. Het a.s. huwelijk van Wilhelm n. Een medewerker van de „Daily Express" heeft te Sabon in Silezië, waar prinses Her mine van Reuss haar landgoed heeft, de bruid van Wilhelm II gesproken, die met trots begon te vertellen, dat zij veel van haar aanstaande hield en hem den edelmoedigsten en voorkomendsten man van de wereld noem de. „Dat is een van de vele redenen, die mij hebben bewogen hem te huwen". Zij weidde verder uit over de moeilijkbeden, die zij te overwinnen heeft gehad, in de eerste plaats van vele mededingsters en over 't geen aan de verloving is voorafgegaan. „Vrienden uit de omgeving van den keizer, die wisten dat we in onze jeugd veel met elkaar op hadden, noodigden mij uit naar Doorn, waar op een goeden dag de kroonprins bij een bezoek openhartig met mjj sprak. Hij waarschuwde me lachend: Je kent mijn vader niet. Hij is een goedhartig man, maar sopis is 't lastig' met hem op te schieten. Na enkele weken kwam de kroonprins nog eens op bezoek en erkende, dat zijn waar schuwing onnoodig was geweest. „Je weet met de menschen en den toestand hier uit stekend om te gaan", zeide hij. De prinses verklaarde zich overtuigd, te Doorn volmaakt gelukkig te zullen zijn. Ze kan zich best in de hoogst eenvoudige le venswijze schikken en heeft bovendien de schriftelijke toestemming van den keizer, dat zij jaarlijks tweemaal acht weken te Sabon mag doorbrengen, om er orde op haar zaken te stellen en in aanraking te blijven met haar kinderen, waarvan de oudsten in Duitschland blijven. De financieele kant van het huwelijk is-ook tot tevredenheid van alle betrokkenen, van wie sommigen bezwaar opwierpen, geregeld. Het huwelijk zal in allen eenvoud worden voltrokken. Alle kinderen van Wilhelm zul len er bij tegenwoordig zijn, doch de kroon prins niet. Hindenburg en Ludendorf be- hooren niet tot de, overigens weinig talrijke, genoodigden. De Statenleden Aukes—Timroers, Kooi man, Met en Trapman zonden aan Ged. Sta ten van Noord-Holland de vorige maand een adres, waarin zij verzochten bij de regeering aan te dringen op lagere vrachttarieven voor vervoer van tuinbouwproducten per spoor, het treffen van een credietregeling voor tuin bouwers en afschaffing van de heffing van registratierecht aan de groentenveilingen. Wij vernemen, dat Ged. Staten dezer dagen door het lid van Ged. Staten Van Lennep vertegenwoordigd zijn geweest bij een be spreking met de regeering, waarbij de nood der tuinbouwers onder het oog werd gezien. Ook'werd in het genoemde adres aange drongen op spoedige volledige uitwerking en definitieve vaststelling van de ontworpen •plannen voor verbeterde scheepvaartverbin dingen in Noord-Hollands Noorderkwartier, ten einde met geleidelijke uitvoering daar van onverwijld een aanvang te maken-, ook tot voorziening in dreigende werkloosheid: op herziening van de financieele verhouding tusschen de provincie en het hoogheemraad schap Noord-Hollands Noorderkwartier, en op bekostiging van een grooter deel van het wegenonderhoud door de provincie. Aan de gemeenteraden in de noodlijdende tuinbouwstreken is verzocht van hun instem ming met dit stuk aan Gedeputeerde Staten te doen blijken. Het adres is thans in tal van gemeenteraden behandeld en daarbij bleek van zeer algemeene instemming met de ge dachten, welke in het stuk naar voren wor den gebracht. Reeds besloten meer dan 50 gemeenteraden tot adhaesiebetuiging; slechts een viertal beslisten afwijzend, omdat zij zich met een enkel van de vele behandelde onder werpen niet konden vereenigen, of zooals de Raad van Alkmaar, wiens meerderheid zich op het standpunt plaatste, dat het hier geldt zaken van hoogere bestuurscolleges, waarin hij zich niet had te mengen. Het weer In October. Het Meteorologisch Instituut in De Bil maakt het volgende voorloopige overzicht bekend van het weer in October: Gemiddeld over de geheele maand was dr temperatuur 3 graad, in de derde dekade zelf? 5 5 6 graad Celsius beneden normaal, het ge middelde nachtelijke minimum was zelfs nor teger dan dat van 1905, toen te De Bilt he maandgemiddelde der temperaturen overdai 8.0 was tegen 7.2 thans. De hoeveelheid neerslag gemiddeld ove het geheele land bedroeg slechts 28 m.m. te gen 78 m.m. normaal, vooral in Zuid-HolIan< en Utrecht viel zeer weinig regen. De Bilt had 167 uren met zonneschijn te gen 102 uren normaal. UIT DE PERS. De classificatie der gemeenten. In verband met de nieuwe classificatie- voorstellen schrijft de „Nieuwe Rotterdam sche Courant" ojn.: Wij ontvangen daaromtrent een leger in gezonden stukken; de meeste van de schrij vers gaan uit van de gedachte, alsof zij van de veranderde classificatie onmiddellijk het slachtoffer zullen zijn. Dit nu is over het algemeen niet het geval- het nieuwe artikel 40 van het salarisbesluil immers heeft alle op 1 Juli 1922 in dienst zijnde ambtenaren in bescherming genomen Voor hen „blijven de op dat tijdstip door hen genoten wedden gewaarborgd, behoudens in geval en voor zoover die wedden ingevolge de op ovengenoemde datum bestaande be palingen van dit (salaris) besluit verminde ring moeten ondergaan." Wordt dus thans een gemeente in een lagere klasse onder gebracht of verandert het percentage van den aftrek, dan zal dit voor de ambtenaren, die op 1 Juli 1922 in dienst waren, in het algemeen geen vermindering van de op 1 Juli genoten wedde kunnen meebrengen; immers deze vermindering zou niet voort spruiten uit eene „op ovengenoemde datum bestaande" bepaling van het salarisbesluit. Het komt ons voor, dat de meeste ambtena ren inzenders dit niet zoo begrepen hebben, doch wij kunnen de zaak niet anders inzien. Verandering in de classificatie van de ge meenten kan van invloed zijn op de salaris sen vap na 1 Juli aangestelde ambtenaren; 'zij kan, indien een vóór 1 Juli aangestelde ambtenaar eene nieuwe standplaats krijgt, gevolgen hebben in dezen zin, dat eene ver meerdering van salaris, die bij de bestaande classificatie zou intreden achterwege blijft1); zij kan tenslotte vermindering van salaris veroorzaken voor ambtenaren, die na 1 Juli j.1. eene periodieke verhooging hebben ver kregen maar de wedde, welke de voor Juli aangestelde ambtenaar op 1 Juli genoot, 'blijft in ieder geval gohandhaafd. Zoo zullen dus, de directe gevolgen van eene veranderde classificatie der gemeenten (indien de wijziging, welke de regeering voornemens schijnt in het salaris-besluit te brengen, hierbij blijft) voor het op het oogen blik dienende ambtenarencorps van veel min der vèr strekkende beteekenis zijn, dan ve len, maar het schijnt, aannemen. Er kunnen een aantal gekoesterde verwachtingen door worden vernietigd, doch eene onmiddellijke nadeelige uitwerking zal zij voor verre de meeste ambtenaren niet hebben. De bezui niging, die door eene gewijzigde classifica tie zal worden verkregen is, om het met den nieuwen, geijkten term te zeggen, grooten- deels „perspectief". Hiermede is natuurlijk de verandering niet verdedigd of goed ge praat. Dit lag ook geenszins in onze bedoe ling, toen wij de bovenstaande opmerkingen neerschreven. Integendeel, wij hebben tegen de plannen der regeering groote bezwaren, maar daarover zullen wij het in een volgend artikel hebben. Voor heden bepalen wy ons ertoe, het terrein van onjuiste gedachten te zuiveren. B.v. Een ambtenaar, die uit eene nu 2de klasse gemeente naar eene nu le klasse ge meente overgaat zi.et zijn salaris met 4 toe nemen. Maar vele nu 1ste klasse gemeenten schijnen 2de klasse te zullen worden m^t een aftrek van 5 Overplaatsing naar zulk eene gemeente uit eene nu 2de klasse ge meente maakt dan voor den 1 Juli In dienst zijnd en ambtenaar geen verschil, Het Nederlandscheh elftal. Maandagavond heeft de Nederlandsche elftal commissie in Oportobar in Amsterdam vergaderd ter samenstelling van het elftal, dat op 19 No vember a.s. tegen het Zwltsersoh elftal te Bern In het veld zal worden gebraoht. De samenstelling Is thans: Van Tilburg (N.0.AD.) A. Pelser H. Denls (Ajax) (H.B.S.) Hordijk Hulsman H. Steeman (Ajax) (GoAheod) (QuickN.) H. J. Keslcr J. J. Schot Soons F. Petit (H.V.V.) (N.A.C.) (M.V.V.XNvA.C.) Korfbal. ELK.C.-nieuws. Zondag a.8. hebben H. 1 en 2 beiden een uit wedstrijd, reep. tegen Aohillee te Zaandam en K.VJLV. 3 te AJkmaar. Br wordt om 11 uur gespeeld door beide elftallen en ze zullen ver moedelijk vertrekken per trein van 7.31 e morgens en 's avonds 6 uur weer thuis. H.K.C. 1 komt uit: heeren: G. Klinkenberg, J. Kruiningen, J.Harpen, C. Swenne, JKoning stem, P. Bosch; dames: M. Wijnbeek, B. de Graaf, B. v. Soelen, A. Romeijer, A. Visser, J, Thijfsen. H.K.C. 2: heeren: D. Gnodde, K. Moerman, W. Kaan, P. C. v. Soelen, 'J. B. Blom, B. de Lucht; dames: S. Boogaart, M. Doomhouwer, M. de Leeuw, A. Bas, N. Koningstem, Tangerinek. MARINEBERICHTEN. Hr. Ms. torpedoboot Z 2 is uit Vlis&ingen aan gekomen om op 's Rijkswerf buiten dienst te wor den gesteld. Ter harer vervanging is de aldaar in conservatie liggende torpedoboot Z 3 gisteren in dienst gesteld. De equipage van de Z 2 gaat over op de Z 3 en staat onder bevel vaa den luit. ter zee le kl. De Meester. Luit. ter zee le kl. D. Vreede, commandant van den marme-vliegdienst, is te 's-Grtavenhage gede-' tacheerd tot het volgen van een verkorten cursus bij de hoogere marine-krijgsschool Luit. ter zee le kl. J. L. Leutsoher wordt bin nenkort naar SL Tropez gecommitteerd. Luit. ter zee 2e kl. J. F. N. Tuijbene en Th. Boelen worden uit Oost-Indië terugverwacht. De tot kap.-luit. ter zee bevorderde luit. ter zee le kl. R. H. Arntzenius blijft werkzaam bij net departement van marine te 's-Gravenhage. J3e uit Oost-Indië teruggekeerde luit ter zee 2e krl. J. van der Feer is geplaatst aan boord van Hr. Ms.Wachtschip te Willemsoord, om zieh voor te 'bereiden voor de hem wachtende betrekking van off.-instructeui 'bij het Kon. Instituut voor de marine aldaar. Off.-vlieger 3e kl. A. M. L. H. Janssena is eervol uit den dienst ontslagen. Off.-vlieger '2e kl. P. F. L. I. van der Grinten is bestemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen hij 2 Deo. a^s. per stoomschip Wllls van den Rott. Lioyd zal vertrekken. Bij min. beschikking zijn de luit. ter zee 3e kl. F. J. E. Krips en G. P. H. Perks, dienende aan boord Hr. Ms. Pelikaan, 6 Nov. ter beschikking gesteld; worden met 2 Nov. de luit. ter zee le kl. O. D. T. de Ridder, de luit. ter zee 2e kl. jhr. G. A. Berg, de off.-mach. 2e kl. W. C. Gort en de off.- mach. 3e kl. G. de Jongh geplaatst aan boord Hr. vla. Douwe Aukes, eerstgenoemde belast met het bevel; en de off.-mach. 2e kl. F. Damave geplaatst aan boord Wachtschip te Willemsoord. Opgave van overgeplaatste officieren en onder officieren der Zeemacht: 1 Dec.: Off.-mach. F. J. Siegenthaler van het Vliegkamp de Mok naar de Kooij. 6 Nov.: Luit. ter zee 3e kl. F. ,J. E. Krips en J. P. H. Perks van Pelikaan gesteld ter beschik king en bestemd om 9 Dec. per s.s. Vondel naar O.-I. te worden uitgezonden. 4 Nov.: ontheven van plaatsing wegens eindi ging van den voorgeschreven oefeningstijd de adelborst le kl. M.-R. J. P. de Vries, dienende aan boord Hr. Ms. Gelderland. 6 Nov.: Gesteld' ter beschikking en bestemd om 9 Dec. pgar O.-I. te worden uitgezonden de off.- mach. 2e kl. T. Talboo en de luit. ter zee 2e kl. H. C. .Nieuwenhuisen van de Pelikaan. 11 Nov.: Alsvoren, bestemd om 2 Dec. naar O.-I. te worden uitgezonden de off.-mach. 3e kl. A. A. Loonen van de Pelikaan. 2 Jan. *23: Korp.mach.dr. P. van Rossum van Zeeland en id. A. van Wetering van Wachtschip te Vlissingen naar van Speijk, geplaatst bij de opleiding tot serg.-machinedrijver. Met ontslag uit den Zeedienst: Met 16 Nov.: Schiper A. van Wijk, serg.-bof- meester A. Schenk, stoker le kl. G. Dekker. Met 18 Nov.: Matroos le kl. F. A. Brouwer. Met 24 Nov.: Matroos le kl. M. L. A. Wiltschut. Met 29 Nov.Matroos 2e kl. A. de Vogel. OOST-INDIE. Vergund om naar Ned. terug te keeren aan den luit., ter zee 2e kl. J. J. v. Stuijveeant Meiien, T. Boelen, F. Stam, H. Schreven en jTf. N. Tuij- nes en aan den off.-mach. 2e kl. H. Gorter. Over geplaatst o. Bulhond, de off.-mach. 3o kl. H. L. J. de Jong; o. Koetei de luit. ter zee 2e kl. H. G. do Bruljiio; n. d. marinekazerne Oedjong. do id ld. H. Witte; o. K. V.. de id. 3e kl. J. E. A. Post Uiterweer en o. K 6 de ld. 8e kl. A. H. J. Kramers; n. d. mar. kaz. Oedjong, de off.-mach. 2e kl. H. Gorter. SCHEEPVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Celebes, thuisr., arr. 81 Oot. te Alexandrië. Jan Pietersz. Goen, thuiBr., pass. 81 Oot.Gibraltar Johan de Witt, uitr., vertr. 81 Oct. v. Southampton, Rembraudt, uitr., arr. 30 Oct. te Sabaug. Rondo, thuisr., vertr. 31 Oct v. Marseille. Grotius, uitr., vertr. 29 Oct. v. Suez. Rotterdamsche Lloyd. Djocja, thuisr., pass. 30 Oct. Finisterre. Kawi, uitr., vertr. 30 Oct. v. Marseille Ceylon, arr. 29 Oct. v. R'dam te Batavia. Djember, thuisr„ vertr. 31 Oct. v. Port Said n Genua. Medan, thuisr., arr. 28 Oct. te Londen. Kon. Hollandsche Lloyd. Flandria, uitr., vertr. 31 Oct. v. Rio Janeiro Gaasterland, vertr. 29 Oct. v. Corral n. Montevideo Orania, thuisr., vertr. 31 Oct. v. Santos Waterland, uitr., pass. 30 Oct FinisteiTe Montferiand. uitr., arr. 31 Oct. te Montevideo Zeeland ia, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Las Pahnas üalland, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Santos. Kou. West-Indische Maildienst. Prins der Nederlanden, arr. 2 Nov. v. Paramaribo te A dam. Poseidon, arr. 1 Nov. v. W^Indië te A'dam Amsterdam, vertr. 30 Oct. v. Callao n. Moilendo Jason, vertr. 27 Oct. v. Arica n. Antofagasta Kon. Paketvaartmaatschappij. R°Ngzv<w1, arr' 1 'Nov' v' 'Java te Newo««tie. Sawaloento, arr. 30 Oct. v. Singapore te New- castie, N.Z.w. Isaoe, vertr. 27" Oct. v. Soerabaya n. Bangkok. o., tt Halcyon-Lijn. Hantjen' VOTtr' 0ct' V' Manchester n. Stad Schiedam, v. Liverpool n. Hamburg, 29 Oct J" Weet Bay (als bijlegger). a Uct' ^mrio arr' 30 °Ct' V' Buen06 te Ro- Holl. O.-Azië Lijn. V^?rjcerk' vertr. 31 Oct. v. Shanghai rT aJ\thmsr" arr- 30 Oct. te Suez Koudekerk, vertr. 28 Oct. v. Caleutta n RVU™ oZvarn' +tw8r" arr' 30 °ct. te Algiers.' Ooötkerk, tihuifer., vortr 30 Oh- v vi< u j. 1 Ridderkerk, arr. 29 Oct'T. B§2i to hSS^' Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Star.V' BaUvla n' A'dam- 1 Nov. Gi- Laomedon, v. Japan n. R'dain, arr. 1 Nov. te Suez. Teiresias, v. Japan n. R dam, arr. 1 Nov. te Gra- vosenjd Pelous, v. Japan n. R'dam, vertr. !9 Oot. v. Co- Stentor v. A'dam n. Batavia, arr. 80 Oct. te Loith. Teenkaal, v. Batavia n. A'dam, vertr. 80 Oct. v. Drocallon^vertr. 27 Oot. v.Kobe n. R'dam. Eurydamas, v. Adam n. Batavia, pass. 27 Oct. Gibraltar. Holland—Amerika Lijn. Moerdijk, v. R'dam n. San Francisco, vertr. 81 Oct Nieuw-Amsterdam, arr. 1 Nov. v. New-York te Cardiganshire, arr. 31 Oct R'daim te Vancouvor Edwn, v. New Orleans n. Rdam, arr. 81 Oct. te MaaSamf^r. R'dam n. N. Orleans, arr. 30 Oct. te Dinteldijk?'arr. 30 Oct. v. R'dam te San Fran- ci^co Bliidendiik, arr. 30 Oct. v R'dam te Boston Spaamdam, v. R'dam n. N. Orleana, vertr. 30 Oct. Bwenkerk^arr. 31 Oct. v. Hamburg te Antwerpen. Sonnnelsdiik, uitr., vertr. 30 Oct v. Rangoon n. Caleutta. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, thuisr., pass. 31 Oct. Gibraltar. Arendskerk, uitr., arr. 31 Qpt. te Adelaide. Tjikandd, thuisr., pass. 31 Oct Penm. Holland—Znid-Afrika Lijn. Jagersfontein, vertr. 31 Oct v. East London n. Port Natal. Klipfontein, thuisr., pass. 30 Oct. Ouessant. Springfontein, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Kaapstad Holland—Weet-Afrika Lijn. IJselstroom, uitr., pass. 31 Oct. Lacoubre. RotterdamZuid-Amerik* Lijn. Alcyone, uitr., vertr. 31 Oct. v. Rio Grande. Java—China—Japan Lijn. Tjimanoek, vertr. 28 Oct. v. Shanghai n. Dalny. Tjibodas, vertr. 27 Oct. v. Yokohama n. Batavia. Java Pasifie Lijn. Bondowoao. arr. 28 Oct. v. Java te San Francisco. Java—New-York Lijn Idomeneue, vertr. 29 Oct v. New-York n. Batavia. JavaBengalen Lijn. Ceram, v. Caleutta n. Java, vertr. 29 Oct. v. Ran- goon. Burgerlijke Stand der gemeente Helder. van 31 Oct. en 1 Nov. 1922. ONDERTROUWD; G. den Hartog en C. J. Coomans; J. A. Bruning en C. J. Grooff; P. Bak ker en M. G. E. Slemmer; A. Kramer eq D. Krigeo. BEVALLEN: ,L. M. Ratolband-Leenders z.» A. G. Wismeijer-Woonings, d.; L. Bruin-Henruiman. z.; A. S. Beekma-Beijer, d. OVERLEDEN: A. Bais, 2 weken. VISSCHERIJBERICHTEN. 31 Oct. 1922. Niets aangebracht. 11 Nov. 1922. Aangevoerd door 11 korders: 280 middeltongen p. stuk f 0.40; 140 kleine tongen p. stuk 0.10 0.15; 28 kisten kleine schol p. kist f 6—8; 20 kisten scharp. kist 1.50—2. 2 Nov. 1922. V.m. niets afgeslagen. MARKTBERICHTEN. ANNA PAULOWNA, 31 Oct. 1922. Groote aardappelen 1.50—5; kleine aardappe len 1.502.20; spruitjes 14.25. BROEK OP LANGENDLJK, 1 Nov. 1922. Schoolmeesters 1.20, grove uien 2.70—2.90. drielingen 1.60—1.90, nep f 8.10. peen 1.60- 1.60. roode kool f 1.10—2.70 per 100 K.G.; bloem kool 11.40—17, 2e srt. f 18.80-20.90 per 100 etuks; gele kool. f 1.20—8.10. witte 0.TO—1.40, per wagon 91—106, Deeosche vit 1.70—2.60. HAVEN TE NIEUWE!)IEP. 2 Nov. 1922. Aangekomen van Newcastle en vertrokken Harlingen Ned. s.s. „Schokland". Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen Eng. s.s. „Sterling". UIT DEN OMTREK. Theater te Schagen. Dat in Schagen een zeer mooi Bioscoop theater is; ingericht volgens de laatste eischen des tjjds dat in datzelfde theater eeni schitterende balvloer is, die in enkele minuten onder de stoelenrijen te voorschijn komt, weten reeds velen onzer stadgenooten uit eigen aanschouwing. Thans bericht men ons dat op den lOen November ook het too- neel in gebruik zal worden genomen en lezen wij daaromtrent in de „Schager Courant" het volgende: Oud-Heidelberg In het Theater Royal te Schagen. Voor de eerstfe maal zal in een provincie plaats dit stuk gegeven kunnen worden zoo als het te Amsterdam in volle aantrekkelijk heid wordt opgevoerd, n.1. met dezelfde mise en scène, met precies dezelfde artisten ln zijn geheele kostbare aankleeding. Dit is mogelijk, omdat ons modern en naar de eischen des tijds ingerichte Theater Royal aan die hooge eischen kan voldoen, die aan de opvoering van dit booneelspel worden ge steld. Meer dan 40 personen, waaronder artisten als .Tacq. Reule, Louis van C «vm, Louis Liimberg, Elias van Praag, Emira Morel, Antoinette Sohns, Mina Budermann werken eraan mede. Een speciale autodienst v^or Helder zal worden ingesteld, zoodat ook stadgenooten hiervan gebruik kunnen maken. Nadere aankondigingen zullen nog per advertentie in onze courant van Dinsdag a s volgen. Wlcrlngen. Donderdag 2 November as. gaat de ex- kroonprins in gezelschap van burgemeester Kol ff per au to naar Doorn ten einde tegen woordig te zjjn bq het huweljjk van zijn vadei den ex-keizer. 7 V® ninz'e'<vereeniging „Apollo" geeft a.s at'M('ag- en Zondagavond een concert in de I f v"n ('en heer Koster te Oosterland. Be I a ve muziek, zal ook een tooneelstuk worden opgevoerd, getiteld;: Het Goudvischje", drama I ln 3 bedreven, door W G. van Nouhuljs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1922 | | pagina 6