De nood in den tuinbouw.
Voetbal.
kwijting op het aanslagbiljet blijft alsdan
meestal achterwege; de belastingschuldige
bewaart het bewijs van storting of van af
schrijving als quitantie. Het is goed, dat deze
practijk door het voorschrift van de wet
wordt gedekt.
De prijs voor een duplicaat-aanslagbiljet
dient verhoogd te worden. Het bedrag van
vijf cent is, vooral zoo men ook let op het
schrijfwerk, dat te dezer zake ten kantore
verricht moet worden, te gering. Het voldoen
van tien cents is zeker geen overdreven
eisch.
Meermalen doet zich de noodzakelijkheid
voor om belasting te innen door middel van
loonbeslag, een wijze van invordering, welke,
het zal geen betoog behoeven, in vele opzich
ten verkieselijk is boven een executie op
huisraad of woning.
Echter brengt dat loonbeslag zijne bezwa
ren mede. Indien alles naar den regel der
wet verloopt, moet ieder beslag leiden tot een
procedure naar de artt. 741 en volgende van
het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvorde
ring.
Het resultaat, dat men met het loonbeslag
beoogt, kan op aanmerkelijk eenvoudiger
wjjze bereikt worden door de aanvulling van
art. 7, welke thans wordt voorgesteld. Naar
dat. voorschrift zal de werkgever op de vor
dering van den ontvanger aan dezen op den
aanslag uitbetalen, hetgeen hij den arbeider
aan loon verschuldigd is. Met weinig moeite
en een gering bedrag aan kosten wordt op
deze wijze hetzelfde resultaat bereikt, dat
thans met zooveel omslag gepaard gaat.
Het spreekt vanzelf, dat de nieuwe rege
ling ten aanzien van het deel van het loon,
dat niet voor beslag vatbaar is, buiten toe
passing moet blijven.
In den regel zal het bedrag, dat op het
oogenblik der vordering verschuldigd is, tot
voldoening van de belastingschuld niet toe
reikend zijn. Vandaar dat, ter voorkoming
van telkens herhaalde vordering, in het vijf
de lid bepaald wordt, dat de vordering ook
voor in de toekomst uit te betalen loon van
kracht is.
De termijnen van invordering, zooals de
wet die tegenwoordig kent, zijn met de prak
tijk niet meer in overeenstemming. Met na
me is het een gewoon verschijnsel, dat bij de
uitreiking van het aanslagbiljet reeds ver
schillende termijnen vervallen en dus aan
stonds invorderbaar zijn. Dit geldt niet al
leen ten aanzien van de inkomstenbelasting,
waarvan de aanslagen in de laatste jaren
menigmaal met groote vertraging zijn tot
stand gekomen, maar eveneens ten aanzien
van, bijvoorbeeld, de personeele belasting,
van welke aan het einde van Februari nog
geen biljetten zijn uitgereikt.
Het is daarom wenschelijk, dat geen ver
plichting tot betaling bestaat vóórdat de be
lastingschuldige in het bezit van het aanslag
biljet is gekomen. Daartoe strekt de thans
voorgedragen regeling, die verder zóó is op
gezet, dat aan den eenen kant de aanslag
zooveel mogelijk in den loop van het belas
tingjaar wordt afbetaald en anderzijds den
aangeslagene een minimum van vijf beta
lingstermijnen gewaarborgd is.
Hoe langer hoe meer bereiken de admini
stratie van de zijde der aangeslagenen ver
zoeken om uitstel van betalin^. Betreft het
een uitstel van eenigszins langen duur, dan
wordt het slechts tegen vergoeding van
rente, waartoe de aangeslagene zich bij civiel
rechtelijke overeenkomst moet verbinden.
Het verdient aanbeveling, deze zaak in de
invorderingswet te regelen.
De tarieven van het P. E. N.
Naar wij vernemen hebben Gedeputeerde
Staten van Noord-Holland gevolg gegeven
aan het door de Statencommissie voor het
P.E.N. gedaan voorstel om aan den Minister
van Waterstaat te verzoeken de totstandko
ming eener wettelijke regeling te bevorde
ren, waarbij de gemeente-contracten worden
geannuleerd. Bij den tegenwoordigen Minis
ter van Waterstaat, prof. Van Swaay, moet
echter weinig geneigdheid bestaan hiertoe
mede te werken, zoodat vermoedelijk niet op
het verzoek van Gedeputeerde Staten zal
worden ingegaan.
Brussel-Zeehaven.
Bij de opening van het kanaal van Wille-
broeck zal naar wij vernemen onder de
buiten] andsche oorlogsschepen Hr. Ms. tor
pedoboot Z 8, oommandant de luit ter zee lo
kl. P. T. de Meester, Nederland vertegen
woordigen.
Het Nederlandsch Historisch Scheepvaart-
Museum.
Gistermiddag heeft H. M. de Koningin het
Nederlandsch Historisch Scheepvaartmu
seum, tijdelijk gevestigd in een gebouw aan
de De Lairessestraat te Amsterdam, geopend.
De openingsrede werd door den heer Paul
den Tex gehouden in het Concertgebouw.
Aan eene beschrijving van het Museum in
de „N. Rott. Crt." ontleenen wij het vol
gende:
De bibliotheek, welke hoofdzakelijk in
twee ineenloopende vertrekken is bijeenge
bracht, omvat ten eerste de verzameling-
Mensing, welke in het vorige jaar aan de
vereeniging is overgegaan. Aan deze collec
tie ontleent de boekerij een hooge weten
schappelijke waarde door de aanwezigheid
van zeldzame en kostbare atlassen, reisbe
schrijvingen, globes, kaarten en werken op
het gebied van zeevaartkunde, emigratie en
kolonisatie, scheepsbouw, enz. In haar ge
heel is de bibliotheek van groote beteekeni6
voor de kennis en beoefening van de' inter
nationale geografisch-nautische wetenschap.
In de verschillende afdeelingen van de
groote ruimte gelijkvloers zijn de in de bi
bliotheek aanwezige werken aangevuld door
historisch belangrijke kaarten aan de wanden
en bizondere geschriften, welke in de vitri
nes' zijn uitgelegd. Daarbij voegen zich «eld-
zame hemel- en aardglobes van de groote
cartografen.
In een der afdeelingen ziet men het groote
profiel van Amsterdam door Petrus Kaerius
(Van de Keeve) van 1618, in het eenig be
kende exemplaar uit de collectie-Vincent van
Gogh. Als pendant daarvan geldt het zeer
zeldzame profiel van Rotterdam door'Piet er
Quack, van 1665.
Als voorbeelden van de scheepsmodellen
waaraan het museum zeer rijk is, trekken
inzonderheid twee groote stukken de aan
dacht. Ten eerste het model van een admi
raalschip, volgens het type van de „Hollan-
dia" van 1665, dat den specifiek Amsterdam-
schen bouw vertoont (daar en te Zaandam
werden zulke schepen ook op stapel gezet
or Frankrijk en voor Spanje). Ten tweede
het prachtige model, vermoedelijk voor Peter
den Groote vervaardigd, van een Compagnie
schip van 1725. Naast deze historische
scheepsmodellen ziet men er trouwens ook
verschillende uit den nieuweren tijd, moderne
oorlogsschepen en groote mailbooten.
De historische reeks van gebeurtenissen
ter zee wordt door teekeningen en prenten
steeds voortgezet.
De eerste verdieping van het museum, we
der in verschillende vertrekken en kabinet
ten onderverdeeld, welke op de groote
middengang uitkomen, bevat vooral vele
schilderijen van de groote zeeschilders.
Op deze verdieping zijn tegelijk zeer vele
scheepsmodellen tentoongesteld, voor een
deel bijeengebracht in een zeer omvangrijke
vitrine, nu al populair de „vlootbasis" ge-
heeten, andere afzonderlijk. Historisch van
het grootste belang is het authentieke model
van de „Prins Willem" (1650), een O.-I. Com
pagnieschip, dat ook in den eersten Engel-
schen oorlog heeft behoord tot de vloot van
den ouden Tromp en dat op de vijfde thuis
reis met drie andere schepen in de retour
vloot van 1662 is vergaan. In de uitgebreide
verzameling modellen zijn nagenoeg alle be
kende typen van oorlogsschepen en handels
schepen in de groote en de binnenlandsche
vaart vertegenwoordigd.
De vitrines bevatten telkens buitengewone
en belangrijke documenten. We noemen
slechts de eigenhandige brieven van groote
admiralen en andere beroemdheden, en in
het bijzonder nog de vermaarde „Rensselaer
Bowier Manuscripts", zijnde de papieren van
Kiliaen van Rensselaer, een der stichters
van Nieuw Nederland. Elders weer bevat een
groote vitrine het onvergelijkelijke exemplaar
van den grooten Blaeu, in 16 folianten met
uit de hand gekleurde platen, in banden van
den beroemden Magnus en met het wapen
van een Amsterdamschen burgemeester ge
stempeld.
De geschilderde portretten van De Ruyter
en de beide Trompen hangen in de nabijheid
van een complete reeks gegraveerde por
tretten van alle Nederlandsche admiralen.
Van stap tot stap ontmoet men voorwer
pen, die aan de zee en het leven aan boord
herinneren, stuuraderen, scheepsblokken,
schegbeelden, spiegel- en andere versierin
gen, ongerekend de vele halfmodellen, welke
reeds aan den ingang de aandacht trekken.
Eerst door herhaald bezoek zal men alles ge
heel kunnen overzien.
Het conflict om den broodprijs te Amsterdam.
De Algemeene Patroonscommissie voor het
bakkersbedrijf heeft, als antwoord op het aan
haar door B. en W. gericht schrijven, het
volgende aan het dagelijksch gemeentebe
stuur gericht:
„Met zeer groot leedwezen hebben wij ken
nis genomen van den inhoud van uw schrij
ven d.d. 28 October 1922 no. 858 L.M., omdat
wij daaruit de conclusie hebben getrokken,
dat de Wethouder voor de Levensmiddelen
Uw College onjuist heeft voorgelicht.
Wij betreuren zulks ten zeerste en verzoe
ken zeer beleefdelijk in bijzijn van een of
meer leden van Uw College, ons een onder
houd toe te staan."
Uit de slgarennijverheldL
Dinsdagmorgen is in Den Bosch de confe
rentie van den commissaris der Koningin in
Noordbrabant en vertegenwoordigers van de
patroons- en arbeidersorganisaties in de si-
garennijverheid begonnen. De patroons wa
ren vertegenwoordigd door 13, de arbeiders
door 8 afgevaardigden. In den voormiddag
werd nog geen resultaat bereikt. Dinsdag
middag werd de conferentie voortgezet.
Uit het Rotterdamsche havenbedrijf.
Dinsdagmorgen hebben de havenarbeiders
weer op die gebruikelijke wijze bij de Scheep-
vaart-Vereeniging Zuid hun boekje laten af
stempelen en het werk hervat.
De stoompont te Velsen.
De burgemeester van Velsen heeft, naar
aanleiding der door de politie geuite klach
ten over het verkeer met de stoompont al
daar, aan den Min. van Waterstaat in over
weging gegeven tot de gelijktijdige indienst-
stelling van een tweede pont te besluiten,
teneinde daardoor het verkeer te kunnen ver-
deelen.
De Minister heeft geantwoord, dat het niet
mogelijk is ten behoeve van het verkeer ge
durende het drukke seizoen op Zon- en Feest
dagen een tweede pont in dienst te stellen,
vermits een geschikte pont niet is te krijgen.
Opgemerkt wordt, dat een plan tot aan
schaffing van een derde vrijvarende pont be
reids 'door den betrokken hoofdingenieur
directeur is ingezonden en bij het betrokken
Departement in onderzoek is.
Het a.s. huwelijk van Wilhelm n.
Een medewerker van de „Daily Express"
heeft te Sabon in Silezië, waar prinses Her
mine van Reuss haar landgoed heeft, de
bruid van Wilhelm II gesproken, die met
trots begon te vertellen, dat zij veel van haar
aanstaande hield en hem den edelmoedigsten
en voorkomendsten man van de wereld noem
de. „Dat is een van de vele redenen, die mij
hebben bewogen hem te huwen". Zij weidde
verder uit over de moeilijkbeden, die zij te
overwinnen heeft gehad, in de eerste plaats
van vele mededingsters en over 't geen aan
de verloving is voorafgegaan. „Vrienden uit
de omgeving van den keizer, die wisten dat
we in onze jeugd veel met elkaar op hadden,
noodigden mij uit naar Doorn, waar op een
goeden dag de kroonprins bij een bezoek
openhartig met mjj sprak. Hij waarschuwde
me lachend: Je kent mijn vader niet. Hij is
een goedhartig man, maar sopis is 't lastig'
met hem op te schieten.
Na enkele weken kwam de kroonprins nog
eens op bezoek en erkende, dat zijn waar
schuwing onnoodig was geweest. „Je weet
met de menschen en den toestand hier uit
stekend om te gaan", zeide hij.
De prinses verklaarde zich overtuigd, te
Doorn volmaakt gelukkig te zullen zijn. Ze
kan zich best in de hoogst eenvoudige le
venswijze schikken en heeft bovendien de
schriftelijke toestemming van den keizer, dat
zij jaarlijks tweemaal acht weken te Sabon
mag doorbrengen, om er orde op haar zaken
te stellen en in aanraking te blijven met haar
kinderen, waarvan de oudsten in Duitschland
blijven.
De financieele kant van het huwelijk is-ook
tot tevredenheid van alle betrokkenen, van
wie sommigen bezwaar opwierpen, geregeld.
Het huwelijk zal in allen eenvoud worden
voltrokken. Alle kinderen van Wilhelm zul
len er bij tegenwoordig zijn, doch de kroon
prins niet. Hindenburg en Ludendorf be-
hooren niet tot de, overigens weinig talrijke,
genoodigden.
De Statenleden Aukes—Timroers, Kooi
man, Met en Trapman zonden aan Ged. Sta
ten van Noord-Holland de vorige maand een
adres, waarin zij verzochten bij de regeering
aan te dringen op lagere vrachttarieven voor
vervoer van tuinbouwproducten per spoor,
het treffen van een credietregeling voor tuin
bouwers en afschaffing van de heffing van
registratierecht aan de groentenveilingen.
Wij vernemen, dat Ged. Staten dezer dagen
door het lid van Ged. Staten Van Lennep
vertegenwoordigd zijn geweest bij een be
spreking met de regeering, waarbij de nood
der tuinbouwers onder het oog werd gezien.
Ook'werd in het genoemde adres aange
drongen op spoedige volledige uitwerking en
definitieve vaststelling van de ontworpen
•plannen voor verbeterde scheepvaartverbin
dingen in Noord-Hollands Noorderkwartier,
ten einde met geleidelijke uitvoering daar
van onverwijld een aanvang te maken-, ook
tot voorziening in dreigende werkloosheid:
op herziening van de financieele verhouding
tusschen de provincie en het hoogheemraad
schap Noord-Hollands Noorderkwartier, en
op bekostiging van een grooter deel van het
wegenonderhoud door de provincie.
Aan de gemeenteraden in de noodlijdende
tuinbouwstreken is verzocht van hun instem
ming met dit stuk aan Gedeputeerde Staten
te doen blijken. Het adres is thans in tal van
gemeenteraden behandeld en daarbij bleek
van zeer algemeene instemming met de ge
dachten, welke in het stuk naar voren wor
den gebracht. Reeds besloten meer dan 50
gemeenteraden tot adhaesiebetuiging; slechts
een viertal beslisten afwijzend, omdat zij zich
met een enkel van de vele behandelde onder
werpen niet konden vereenigen, of zooals de
Raad van Alkmaar, wiens meerderheid zich
op het standpunt plaatste, dat het hier geldt
zaken van hoogere bestuurscolleges, waarin
hij zich niet had te mengen.
Het weer In October.
Het Meteorologisch Instituut in De Bil
maakt het volgende voorloopige overzicht
bekend van het weer in October:
Gemiddeld over de geheele maand was dr
temperatuur 3 graad, in de derde dekade zelf?
5 5 6 graad Celsius beneden normaal, het ge
middelde nachtelijke minimum was zelfs nor
teger dan dat van 1905, toen te De Bilt he
maandgemiddelde der temperaturen overdai
8.0 was tegen 7.2 thans.
De hoeveelheid neerslag gemiddeld ove
het geheele land bedroeg slechts 28 m.m. te
gen 78 m.m. normaal, vooral in Zuid-HolIan<
en Utrecht viel zeer weinig regen.
De Bilt had 167 uren met zonneschijn te
gen 102 uren normaal.
UIT DE PERS.
De classificatie der gemeenten.
In verband met de nieuwe classificatie-
voorstellen schrijft de „Nieuwe Rotterdam
sche Courant" ojn.:
Wij ontvangen daaromtrent een leger in
gezonden stukken; de meeste van de schrij
vers gaan uit van de gedachte, alsof zij van
de veranderde classificatie onmiddellijk het
slachtoffer zullen zijn.
Dit nu is over het algemeen niet het geval-
het nieuwe artikel 40 van het salarisbesluil
immers heeft alle op 1 Juli 1922 in dienst
zijnde ambtenaren in bescherming genomen
Voor hen „blijven de op dat tijdstip door hen
genoten wedden gewaarborgd, behoudens in
geval en voor zoover die wedden ingevolge
de op ovengenoemde datum bestaande be
palingen van dit (salaris) besluit verminde
ring moeten ondergaan." Wordt dus thans
een gemeente in een lagere klasse onder
gebracht of verandert het percentage van
den aftrek, dan zal dit voor de ambtenaren,
die op 1 Juli 1922 in dienst waren, in het
algemeen geen vermindering van de op 1
Juli genoten wedde kunnen meebrengen;
immers deze vermindering zou niet voort
spruiten uit eene „op ovengenoemde datum
bestaande" bepaling van het salarisbesluit.
Het komt ons voor, dat de meeste ambtena
ren inzenders dit niet zoo begrepen hebben,
doch wij kunnen de zaak niet anders inzien.
Verandering in de classificatie van de ge
meenten kan van invloed zijn op de salaris
sen vap na 1 Juli aangestelde ambtenaren;
'zij kan, indien een vóór 1 Juli aangestelde
ambtenaar eene nieuwe standplaats krijgt,
gevolgen hebben in dezen zin, dat eene ver
meerdering van salaris, die bij de bestaande
classificatie zou intreden achterwege blijft1);
zij kan tenslotte vermindering van salaris
veroorzaken voor ambtenaren, die na 1 Juli
j.1. eene periodieke verhooging hebben ver
kregen maar de wedde, welke de voor Juli
aangestelde ambtenaar op 1 Juli genoot, 'blijft
in ieder geval gohandhaafd.
Zoo zullen dus, de directe gevolgen van
eene veranderde classificatie der gemeenten
(indien de wijziging, welke de regeering
voornemens schijnt in het salaris-besluit te
brengen, hierbij blijft) voor het op het oogen
blik dienende ambtenarencorps van veel min
der vèr strekkende beteekenis zijn, dan ve
len, maar het schijnt, aannemen. Er kunnen
een aantal gekoesterde verwachtingen door
worden vernietigd, doch eene onmiddellijke
nadeelige uitwerking zal zij voor verre de
meeste ambtenaren niet hebben. De bezui
niging, die door eene gewijzigde classifica
tie zal worden verkregen is, om het met den
nieuwen, geijkten term te zeggen, grooten-
deels „perspectief". Hiermede is natuurlijk
de verandering niet verdedigd of goed ge
praat. Dit lag ook geenszins in onze bedoe
ling, toen wij de bovenstaande opmerkingen
neerschreven. Integendeel, wij hebben tegen
de plannen der regeering groote bezwaren,
maar daarover zullen wij het in een volgend
artikel hebben. Voor heden bepalen wy ons
ertoe, het terrein van onjuiste gedachten te
zuiveren.
B.v. Een ambtenaar, die uit eene nu 2de
klasse gemeente naar eene nu le klasse ge
meente overgaat zi.et zijn salaris met 4 toe
nemen. Maar vele nu 1ste klasse gemeenten
schijnen 2de klasse te zullen worden m^t
een aftrek van 5 Overplaatsing naar zulk
eene gemeente uit eene nu 2de klasse ge
meente maakt dan voor den 1 Juli In dienst
zijnd en ambtenaar geen verschil,
Het Nederlandscheh elftal.
Maandagavond heeft de Nederlandsche elftal
commissie in Oportobar in Amsterdam vergaderd
ter samenstelling van het elftal, dat op 19 No
vember a.s. tegen het Zwltsersoh elftal te Bern In
het veld zal worden gebraoht.
De samenstelling Is thans:
Van Tilburg
(N.0.AD.)
A. Pelser H. Denls
(Ajax) (H.B.S.)
Hordijk Hulsman H. Steeman
(Ajax) (GoAheod) (QuickN.)
H. J. Keslcr J. J. Schot Soons F. Petit
(H.V.V.) (N.A.C.) (M.V.V.XNvA.C.)
Korfbal.
ELK.C.-nieuws.
Zondag a.8. hebben H. 1 en 2 beiden een uit
wedstrijd, reep. tegen Aohillee te Zaandam en
K.VJLV. 3 te AJkmaar. Br wordt om 11 uur
gespeeld door beide elftallen en ze zullen ver
moedelijk vertrekken per trein van 7.31 e morgens
en 's avonds 6 uur weer thuis.
H.K.C. 1 komt uit: heeren: G. Klinkenberg, J.
Kruiningen, J.Harpen, C. Swenne, JKoning
stem, P. Bosch; dames: M. Wijnbeek, B. de Graaf,
B. v. Soelen, A. Romeijer, A. Visser, J, Thijfsen.
H.K.C. 2: heeren: D. Gnodde, K. Moerman, W.
Kaan, P. C. v. Soelen, 'J. B. Blom, B. de Lucht;
dames: S. Boogaart, M. Doomhouwer, M. de
Leeuw, A. Bas, N. Koningstem, Tangerinek.
MARINEBERICHTEN.
Hr. Ms. torpedoboot Z 2 is uit Vlis&ingen aan
gekomen om op 's Rijkswerf buiten dienst te wor
den gesteld. Ter harer vervanging is de aldaar in
conservatie liggende torpedoboot Z 3 gisteren in
dienst gesteld. De equipage van de Z 2 gaat over
op de Z 3 en staat onder bevel vaa den luit. ter
zee le kl. De Meester.
Luit. ter zee le kl. D. Vreede, commandant van
den marme-vliegdienst, is te 's-Grtavenhage gede-'
tacheerd tot het volgen van een verkorten cursus
bij de hoogere marine-krijgsschool
Luit. ter zee le kl. J. L. Leutsoher wordt bin
nenkort naar SL Tropez gecommitteerd.
Luit. ter zee 2e kl. J. F. N. Tuijbene en Th.
Boelen worden uit Oost-Indië terugverwacht.
De tot kap.-luit. ter zee bevorderde luit. ter
zee le kl. R. H. Arntzenius blijft werkzaam bij
net departement van marine te 's-Gravenhage.
J3e uit Oost-Indië teruggekeerde luit ter zee
2e krl. J. van der Feer is geplaatst aan boord van
Hr. Ms.Wachtschip te Willemsoord, om zieh voor
te 'bereiden voor de hem wachtende betrekking
van off.-instructeui 'bij het Kon. Instituut voor de
marine aldaar.
Off.-vlieger 3e kl. A. M. L. H. Janssena is
eervol uit den dienst ontslagen.
Off.-vlieger '2e kl. P. F. L. I. van der Grinten
is bestemd voor den dienst in Oost-Indië, waarheen
hij 2 Deo. a^s. per stoomschip Wllls van den Rott.
Lioyd zal vertrekken.
Bij min. beschikking zijn de luit. ter zee 3e kl.
F. J. E. Krips en G. P. H. Perks, dienende aan
boord Hr. Ms. Pelikaan, 6 Nov. ter beschikking
gesteld;
worden met 2 Nov. de luit. ter zee le kl. O. D.
T. de Ridder, de luit. ter zee 2e kl. jhr. G. A.
Berg, de off.-mach. 2e kl. W. C. Gort en de off.-
mach. 3e kl. G. de Jongh geplaatst aan boord Hr.
vla. Douwe Aukes, eerstgenoemde belast met het
bevel; en de off.-mach. 2e kl. F. Damave geplaatst
aan boord Wachtschip te Willemsoord.
Opgave van overgeplaatste officieren en onder
officieren der Zeemacht:
1 Dec.: Off.-mach. F. J. Siegenthaler van het
Vliegkamp de Mok naar de Kooij.
6 Nov.: Luit. ter zee 3e kl. F. ,J. E. Krips en
J. P. H. Perks van Pelikaan gesteld ter beschik
king en bestemd om 9 Dec. per s.s. Vondel naar
O.-I. te worden uitgezonden.
4 Nov.: ontheven van plaatsing wegens eindi
ging van den voorgeschreven oefeningstijd de
adelborst le kl. M.-R. J. P. de Vries, dienende aan
boord Hr. Ms. Gelderland.
6 Nov.: Gesteld' ter beschikking en bestemd om
9 Dec. pgar O.-I. te worden uitgezonden de off.-
mach. 2e kl. T. Talboo en de luit. ter zee 2e kl.
H. C. .Nieuwenhuisen van de Pelikaan.
11 Nov.: Alsvoren, bestemd om 2 Dec. naar
O.-I. te worden uitgezonden de off.-mach. 3e kl.
A. A. Loonen van de Pelikaan.
2 Jan. *23: Korp.mach.dr. P. van Rossum van
Zeeland en id. A. van Wetering van Wachtschip
te Vlissingen naar van Speijk, geplaatst bij de
opleiding tot serg.-machinedrijver.
Met ontslag uit den Zeedienst:
Met 16 Nov.: Schiper A. van Wijk, serg.-bof-
meester A. Schenk, stoker le kl. G. Dekker.
Met 18 Nov.: Matroos le kl. F. A. Brouwer.
Met 24 Nov.: Matroos le kl. M. L. A. Wiltschut.
Met 29 Nov.Matroos 2e kl. A. de Vogel.
OOST-INDIE.
Vergund om naar Ned. terug te keeren aan den
luit., ter zee 2e kl. J. J. v. Stuijveeant Meiien,
T. Boelen, F. Stam, H. Schreven en jTf. N. Tuij-
nes en aan den off.-mach. 2e kl. H. Gorter. Over
geplaatst o. Bulhond, de off.-mach. 3o kl. H. L.
J. de Jong; o. Koetei de luit. ter zee 2e kl. H. G.
do Bruljiio; n. d. marinekazerne Oedjong. do id
ld. H. Witte; o. K. V.. de id. 3e kl. J. E. A. Post
Uiterweer en o. K 6 de ld. 8e kl. A. H. J. Kramers;
n. d. mar. kaz. Oedjong, de off.-mach. 2e kl. H.
Gorter.
SCHEEPVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Celebes, thuisr., arr. 81 Oot. te Alexandrië.
Jan Pietersz. Goen, thuiBr., pass. 81 Oot.Gibraltar
Johan de Witt, uitr., vertr. 81 Oct. v. Southampton,
Rembraudt, uitr., arr. 30 Oct. te Sabaug.
Rondo, thuisr., vertr. 31 Oct v. Marseille.
Grotius, uitr., vertr. 29 Oct. v. Suez.
Rotterdamsche Lloyd.
Djocja, thuisr., pass. 30 Oct. Finisterre.
Kawi, uitr., vertr. 30 Oct. v. Marseille
Ceylon, arr. 29 Oct. v. R'dam te Batavia.
Djember, thuisr„ vertr. 31 Oct. v. Port Said n
Genua.
Medan, thuisr., arr. 28 Oct. te Londen.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Flandria, uitr., vertr. 31 Oct. v. Rio Janeiro
Gaasterland, vertr. 29 Oct. v. Corral n. Montevideo
Orania, thuisr., vertr. 31 Oct. v. Santos
Waterland, uitr., pass. 30 Oct FinisteiTe
Montferiand. uitr., arr. 31 Oct. te Montevideo
Zeeland ia, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Las Pahnas
üalland, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Santos.
Kou. West-Indische Maildienst.
Prins der Nederlanden, arr. 2 Nov. v. Paramaribo
te A dam.
Poseidon, arr. 1 Nov. v. W^Indië te A'dam
Amsterdam, vertr. 30 Oct. v. Callao n. Moilendo
Jason, vertr. 27 Oct. v. Arica n. Antofagasta
Kon. Paketvaartmaatschappij.
R°Ngzv<w1, arr' 1 'Nov' v' 'Java te Newo««tie.
Sawaloento, arr. 30 Oct. v. Singapore te New-
castie, N.Z.w.
Isaoe, vertr. 27" Oct. v. Soerabaya n. Bangkok.
o., tt Halcyon-Lijn.
Hantjen' VOTtr' 0ct' V' Manchester n.
Stad Schiedam, v. Liverpool n. Hamburg, 29 Oct
J" Weet Bay (als bijlegger). a Uct'
^mrio arr' 30 °Ct' V' Buen06 te Ro-
Holl. O.-Azië Lijn.
V^?rjcerk' vertr. 31 Oct. v. Shanghai
rT aJ\thmsr" arr- 30 Oct. te Suez
Koudekerk, vertr. 28 Oct. v. Caleutta n RVU™
oZvarn' +tw8r" arr' 30 °ct. te Algiers.'
Ooötkerk, tihuifer., vortr 30 Oh- v vi< u j. 1
Ridderkerk, arr. 29 Oct'T. B§2i to hSS^'
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Star.V' BaUvla n' A'dam- 1 Nov. Gi-
Laomedon, v. Japan n. R'dain, arr. 1 Nov. te Suez.
Teiresias, v. Japan n. R dam, arr. 1 Nov. te Gra-
vosenjd
Pelous, v. Japan n. R'dam, vertr. !9 Oot. v. Co-
Stentor v. A'dam n. Batavia, arr. 80 Oct. te Loith.
Teenkaal, v. Batavia n. A'dam, vertr. 80 Oct. v.
Drocallon^vertr. 27 Oot. v.Kobe n. R'dam.
Eurydamas, v. Adam n. Batavia, pass. 27 Oct.
Gibraltar.
Holland—Amerika Lijn.
Moerdijk, v. R'dam n. San Francisco, vertr. 81 Oct
Nieuw-Amsterdam, arr. 1 Nov. v. New-York te
Cardiganshire, arr. 31 Oct R'daim te Vancouvor
Edwn, v. New Orleans n. Rdam, arr. 81 Oct. te
MaaSamf^r. R'dam n. N. Orleans, arr. 30 Oct. te
Dinteldijk?'arr. 30 Oct. v. R'dam te San Fran-
ci^co
Bliidendiik, arr. 30 Oct. v R'dam te Boston
Spaamdam, v. R'dam n. N. Orleana, vertr. 30 Oct.
Bwenkerk^arr. 31 Oct. v. Hamburg te Antwerpen.
Sonnnelsdiik, uitr., vertr. 30 Oct v. Rangoon n.
Caleutta.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, thuisr., pass. 31 Oct. Gibraltar.
Arendskerk, uitr., arr. 31 Qpt. te Adelaide.
Tjikandd, thuisr., pass. 31 Oct Penm.
Holland—Znid-Afrika Lijn.
Jagersfontein, vertr. 31 Oct v. East London n.
Port Natal.
Klipfontein, thuisr., pass. 30 Oct. Ouessant.
Springfontein, thuisr., vertr. 30 Oct. v. Kaapstad
Holland—Weet-Afrika Lijn.
IJselstroom, uitr., pass. 31 Oct. Lacoubre.
RotterdamZuid-Amerik* Lijn.
Alcyone, uitr., vertr. 31 Oct. v. Rio Grande.
Java—China—Japan Lijn.
Tjimanoek, vertr. 28 Oct. v. Shanghai n. Dalny.
Tjibodas, vertr. 27 Oct. v. Yokohama n. Batavia.
Java Pasifie Lijn.
Bondowoao. arr. 28 Oct. v. Java te San Francisco.
Java—New-York Lijn
Idomeneue, vertr. 29 Oct v. New-York n. Batavia.
JavaBengalen Lijn.
Ceram, v. Caleutta n. Java, vertr. 29 Oct. v. Ran-
goon.
Burgerlijke Stand der gemeente Helder.
van 31 Oct. en 1 Nov. 1922.
ONDERTROUWD; G. den Hartog en C. J.
Coomans; J. A. Bruning en C. J. Grooff; P. Bak
ker en M. G. E. Slemmer; A. Kramer eq D. Krigeo.
BEVALLEN: ,L. M. Ratolband-Leenders z.» A.
G. Wismeijer-Woonings, d.; L. Bruin-Henruiman.
z.; A. S. Beekma-Beijer, d.
OVERLEDEN: A. Bais, 2 weken.
VISSCHERIJBERICHTEN.
31 Oct. 1922. Niets aangebracht.
11 Nov. 1922.
Aangevoerd door 11 korders: 280 middeltongen
p. stuk f 0.40; 140 kleine tongen p. stuk 0.10
0.15; 28 kisten kleine schol p. kist f 6—8; 20
kisten scharp. kist 1.50—2.
2 Nov. 1922. V.m. niets afgeslagen.
MARKTBERICHTEN.
ANNA PAULOWNA, 31 Oct. 1922.
Groote aardappelen 1.50—5; kleine aardappe
len 1.502.20; spruitjes 14.25.
BROEK OP LANGENDLJK, 1 Nov. 1922.
Schoolmeesters 1.20, grove uien 2.70—2.90.
drielingen 1.60—1.90, nep f 8.10. peen 1.60-
1.60. roode kool f 1.10—2.70 per 100 K.G.; bloem
kool 11.40—17, 2e srt. f 18.80-20.90 per 100
etuks; gele kool. f 1.20—8.10. witte 0.TO—1.40,
per wagon 91—106, Deeosche vit 1.70—2.60.
HAVEN TE NIEUWE!)IEP.
2 Nov. 1922.
Aangekomen van Newcastle en vertrokken
Harlingen Ned. s.s. „Schokland".
Aangekomen van Londen en vertrokken naar
Harlingen Eng. s.s. „Sterling".
UIT DEN OMTREK.
Theater te Schagen.
Dat in Schagen een zeer mooi Bioscoop
theater is; ingericht volgens de laatste
eischen des tjjds dat in datzelfde theater
eeni schitterende balvloer is, die in enkele
minuten onder de stoelenrijen te voorschijn
komt, weten reeds velen onzer stadgenooten
uit eigen aanschouwing. Thans bericht men
ons dat op den lOen November ook het too-
neel in gebruik zal worden genomen en lezen
wij daaromtrent in de „Schager Courant" het
volgende:
Oud-Heidelberg In het Theater Royal te
Schagen.
Voor de eerstfe maal zal in een provincie
plaats dit stuk gegeven kunnen worden zoo
als het te Amsterdam in volle aantrekkelijk
heid wordt opgevoerd, n.1. met dezelfde mise
en scène, met precies dezelfde artisten ln zijn
geheele kostbare aankleeding.
Dit is mogelijk, omdat ons modern en naar
de eischen des tijds ingerichte Theater Royal
aan die hooge eischen kan voldoen, die aan
de opvoering van dit booneelspel worden ge
steld.
Meer dan 40 personen, waaronder artisten
als .Tacq. Reule, Louis van C «vm, Louis
Liimberg, Elias van Praag, Emira Morel,
Antoinette Sohns, Mina Budermann werken
eraan mede.
Een speciale autodienst v^or Helder zal
worden ingesteld, zoodat ook stadgenooten
hiervan gebruik kunnen maken.
Nadere aankondigingen zullen nog per
advertentie in onze courant van Dinsdag a s
volgen.
Wlcrlngen.
Donderdag 2 November as. gaat de ex-
kroonprins in gezelschap van burgemeester
Kol ff per au to naar Doorn ten einde tegen
woordig te zjjn bq het huweljjk van zijn vadei
den ex-keizer.
7 V® ninz'e'<vereeniging „Apollo" geeft a.s
at'M('ag- en Zondagavond een concert in de
I f v"n ('en heer Koster te Oosterland. Be
I a ve muziek, zal ook een tooneelstuk worden
opgevoerd, getiteld;: Het Goudvischje", drama
I ln 3 bedreven, door W G. van Nouhuljs.