PLAATSELIJK NIEUWS. Bij Kon. besluit van 6 dezer is, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend aan dr. C. Redeke, te Helder, als gevolmachtigde voor Nederland volgens art. X der op du Juni 1885 te Berlijn gesloten overeenkomst tot regeling van de zalmvissohery in net stroomgebied van den Rijn, onder dankbe tuiging voor de door hem als zoodanig be wezen diensten, en is als zoodanig benoemd dr. H. J. Lovink, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, te 's-Gravenhage. Voor het op 30 November j.1. te Am sterdam gehouden Mercurius-examen in Ne- derlandsche Handelscorrespondentie slaagde onze plaatsgenoot de heer D. Horning. Vergadering van de Commissies van overleg voor Ambtenaars- en Werklieden aangelegenheden. Bovengenoemde Commissies hielden op Maandag 8 Januari 1923 een gecombineerde vergadering ten Raadhuize. Afwezig met kennisgeving de heeren Baak en Zondervan. Na opening door den Voorzitter komt ahei - eerst de herziening der jaarwedde van de Conciërge van het kantoorgebouw \v est- straat 43 aan de orde, welk onderwerp een langdurige bespreking uitlokt, waarvan het resultaat is, dat aan Burgemeester en Wet houders geadviseerd zal worden te willen lie verd eren, dat de jaarwedde van belangheb bende op 1000 per jaar bepaald worde. Voorts komt de door den heer Gemeente- Secretaris opgemaakte nota inzake de beloo ning der losse werklieden in dienst der ge meente, zulks in verband niet de inwerking treding der Pensioenwet 1922 (St.bl. 240) m behandeling. Nadat de Gemeente-Secretai is een kleine uiteenzetting omtrent deze aan gelegenheid heeft gegeven, wordt met alge- meene stemmen besloten Burgemeester en Wethouders in overweging te geven de be staande regeling te willen bestendigen, echter met dien verstande, dat het loon voor drie dagen en minder in plaats van J 7.50 per dag, 7 zal bedragen, welke wijziging verband houdt met het door genoemd College op voor- stel van <ïe afd. Helder van den Centialen Bond van Transportarbeiders genomen be- sluit, waarbij het dagloon voor de transport arbeiders, werkzaam bij de gemeente, op 7 per dag is bepaald. Na de gebruikelijke rondvraag sluit de Voorzitter de vergadering. Lijst van gevonden voorwerpen in de week van 18 Dec. 1922 tot 1 Jan. 1923. Terug te bekomen aan het Hoofd-bureau van Politie aan de Prins-Hendriklaan: Twee fantasiebroches, een Lipssleutel no. 9788, een portemonnaie, een sierhaarspeld, een kinderschoentje, een wit wollen hand schoentje, een R. K. sigarenaansteker, een hm in kindeihandschoentje, een blauw tasch- je waarin portemonnaie, een paarse ceintuur, een groen kinderhandschoentje, een honden zweep en -halsband. Aan de navolgende adressen: Gerwig, Hoofdgracht 42, een leesboek. Reik, Bassingracht 21, een damestaschje. J. W. Meij, 1' abrieksgracht 18, een hond. Bakker, Keizerstraat 68, een kinderbontje. J. van Veen, Jan in 't Veltstraat 126, een armband. P. Lagerveld, Stationsstraat 21, een koperen gewicht. J. Zwart, J. in 't Veltstraat 49, een rood wol len muts. v. d. Vis, Vischstraat 31, een parapluie. C. Cornielje, Torenstraat 18 een dames horloge in armband. t Dordtmundt, Anjelierstraat 19, een ceintuur van een mantel. Seijbel, Gravenstr. 22, een kinderportemon- naie, met inh. Schendelaar, Hoeksteeg 3, een sigarenkoker. D. C. Vos, Hoogstraat 94, een vulpen. Meijer, Schagenstraat 86, een kinderporte- monnaie met inh. de Boer, Gravenstraat 59, een band van een kinderwagen. Vermeulen, Kanaalstraat 4, een portemon naie met inh. P. Schilder, Wilhelminastraat 40, een fluwee- len tasch. v. d. Heiden, Vijzelstraat 159, een bruin wol len handschoen. C. Bot, Binnenhaven, idem. C. Graaff, Breewaterstraat 24 een portemon naie met inh. Oeljé, Weezenstraat 24, een kinderhand- taschje met inh. J. van Pel, Molenstraat 16, een vensterluik. Heijligenberg, Stakman Bossestraat 26, een slavenarmband. Snel, Tuinstr. 4, een portemonnaie met inh. J. Vlietman, Middenstraat 1, een groen wol len das. Bergwerff, Wilhelminastraat 98, een witte zak met portemonnaie. gedurende de week van 18 Jan. 1923 Aan het Hoofdbureau van Politie aan de Prins-Hendriklaan: Een gedeeltelijk beschreven notitieboekje „Unica", een witte wollen das, een grijs wollen handschoen, een glacé handschoen, een fluweelen dameshoed, een hondenzweep, een bril, een huissleutel, een grijze dames handschoen, een sleuteltje, een lederen beursje met inh., 6 witte zakdoeken. Aan de navolgende adressen: A. Kramer, Kru^erstraat 60, een dameshor loge in armband. Slikker, Spoorstraat, een handmof. IJ. Pronk. Br eestraat 28, een portemonnaie met inh. J Kramer, Basstraat 40, een rozenkrans. J. de Wijn, Emmastraat 83, een kinder- taschje met inh. Bakker, Polderweg 35, een handschoen. Sanderse, de -Ruijterstraat 2, een koralen halsketting. M. Lastdrager, Westgracht 17, een lorgnet. M. Mulders, Kanaalweg 156, een portemon naie. G. Boon, le Vroonstraat 8, een damestaschje imet inh. A. Heesters, P. Quantstraat 4, een mantel ceintuur. K. Groen, Blomdwarsstraat 3, een bruine handschoen. J. Zandstra, Breewaterstraat 7, een sierspeld. I. Kamp, 2e Vroonstraat 63, een zakdoek BINNENLAND. De Marine machlnlstenschool. In de voorlaatste raadsvergadering te Dordrecht zijn door den burgemeester in verband met de verplaatsing der M. M. S. naar Helder, cijfers van door de gemeente gemaakte kosten genoemd, welke het lid Sanders aanleiding geven in de jongste raadsvergadering op de zaak terug te komen. B. en W. zegden toe, dat zij een juiste kostenberekening zouden overleggen en hebben dit in Dinsdag gehouden zitting gedaan. Er blijkt dat niet 31.500 is uitgegeven, doch sedert 1915 niet minder dan 92,062.915 B. en W. zeiden, dat voor die onjuiste be cijfering twee ambtenaren van Publieke Werken aansprakelijk zijn; meenden dat het niet aanging tegenover den minister wien steeds 31,500 is genoemd, op deze aangelegenheid terug te komen en stelden voor, hunne mededeelingen voor kennisge ving aan te nemen. Dit is geschied. Op voorstel van den heer Sanders zuilen de stukken gedrukt den le den worden gezonden om later op terug te komen. Ontwerp Rusttijden- en Arbeidslijsten- besluit. Door den Minister vanJ Arbeid, Handel en Nijverheid is bij den Hoogen Raad van Arbeid een voorontwerp van een rusttijden- besluit voor fabrieken en werkplaatsen aan hangig gemaakt. Hierin wordt o.m. het volgende bepaald: Geen rusttijd; verblijven in werkplaats. Art. 1. 1. De arbeidstijd van een man, die arbeid verricht als bedoeld in een der art. 17, 30, 33, 35, 36, 38, 39, 43 en 54, tweede lid, van het Werktijdenbesluit voor fabrie ken of werkplaatsen 1923, behoeft niet door een rusttijd te worden afgewisseld. 2. Voor een man, die dezen arbeid ver richt, behoeft het uur van begin en einde van de rusttijden, die gelegen zijn tusschen het uur van begin en einde van zijn dage- lijkschen werktijd, niet op de arbeidslijst vermeld te zijn, mits daarop aantal en duur dier rusttijden zijn vermeld. 3. Een man, die dezen arbeid verricht mag gedurende de rusttijden, gelegen tus schen aanvang en einde van zijn dagelijk- schen werktijd, verblijven op een besloten plaats, waar alsdan de bedrijfsarbeid wordt verricht. Afwijk insr. Art. 3. 1. Van een arbeider, die inge volge het bij of krachtens de Arbeidswet 1919 bepaalde op eenigen dag langer dan acht en een half uur arbeid verricht in fa brieken of werkplaatsen, behoeft de arbeids tijd op dien dag niet na ten hoogste vier en een half uur arbeid te worden afgewisseld door een onafgebroken rusttijd van ten min ste een half uur, onder voorwaarde, dat, behoudens het bepaalde in het tweede lid en in artikel 4, eerste lid, zijn arbeidstijd telkens na ten hoogste vier en een half uur arbeid wordt afgewisseld door een onafge broken rusttijd van ten minste een kwartier en bovendien ten hoogste zes en een half uur na het begin van zijn dagelijkschen werktijd door een onafgebroken rusttijd van ten minste een half uur. 2. Wanneer ten aanzien van een arbei der gebruik wordt gemaakt van eene mach tiging, als bedoeld in art. 29 der Arbeidswet 1919, of indien een arbeider arbeid verricht ingevolge een der art. 5, 11, 2de, 3de, 5de en 7de lid, 12, 16, 18, 19, 20, 21, 28, 42 of 46 van het Werktijdenbesluit voor fabrieken of werkplaatsen 1923 en hij, in verband daar mede, op eenigen dag langer dan acht en een half uur arbeid verricht, behoeft, indien op dien dag zijn werktijd reeds is afgewis seld door een onafgebroken rusttijd van ten minste een half uur, niet opnieuw een rust tijd te worden verleend. selen van opperwachtmeester E. Diens lichaam was geheel in stukken gescheurd, zoodat men slechts de onherkenbare vleesch- klompen kon verzamelen. Het bleek, dat men den zwaargewonden W. weinig kon helpen, daar er geen verbandstof- fen aanwezig waren, zoodat men bij de be woners in den omtrek hulpmiddelen moest halen. Spoedig kwam daarop de Roode Kruis- auto met personeel, die W. de eerste hulp kon verleenen, evenals den minder ernstig gewonden wachtmeester B. De laatste werd op het terrein verbonden. W. werd naar het Diaconessenhuis vervoerd, en de overblijfse len van opperwachtmeester E. werden naar het militaire hospitaal overgebracht. De commissaris van politie was spoedig na het ongeval ter plaatse, evenals verschil lende hoofd- en subalterne officieren. Omtrent de oorzaak der ontploffing verna men we het volgende: Opperwachtmeester E. schijnt bezig geweest te zijn met het vernie tigen van afgekeurd buskruit. Hij deed dit door kleine hoeveelheden in het smidsvuur te werpen. Dit schijnt op zichzelf niet gevaar lijk, omdat kleine hoeveelheden kruit rustig en zonder opspatten verbranden. Vermoede lijk heeft hij echter de hoeveelheid wat te groot genomen, dan wel is een vonk gespron gen in de open kruitkist. Of E. op eigen ver antwoordelijkheid deze toch blijkbaar wel ge vaarlijke bezigheid verrichtte, konden we niet te weten komen. De toestand van den zwaar gewonde W., wiens beide beenen zeer ernstig verschroeid waren, was Dinsdagavond ernstig. Een gedeelte van het smidsgebouw is ver brand of verwoest. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. Zaterdagmiddag. Afwijking van de arbeidslijst, facult, administratie. Art. 4. 1. De arbeidstijd van een ar beider, die ingevolge een der art. 3, eerste lid, onder a en c, 4, eerste lid onder a en b, tweede en derde lid, 6, eerste en tweede lid, 8, derde lid, 11, 12, 16, 28, 42, 44 of 46 van het Werktijdenbesluit voor fabrieken of werkplaatsen 1923 op Zaterdag arbeid ver richt na 1 uur des namiddags behoeft op dien dag niet na en hoogste vier en een half uur, onder voorwaarde, dat zijn arbeids tijd na ten hoogste vijf en een half uur arbeid wordt afgewisseld door een onafge broken rusttijd van ten minste een half uur, 2. Het uur van aanvang en dat van einde van arbeid op Zaterdag na 1 uur n.m. en van de daartusschen gelegen rusttijden behoeft van de daartusschen gelegen rust tijden behoeft voor een arbeider, die arbeid verricht als in het vorig lid bedoeld, niet op de arbeidslijst te zijn vermeld, onder voorwaarde dat, indien het districtshoofd zulks heeft geëischt, op eene door het dis trictshoofd aangegeven wijze het hoofd of de bestuurder der onderneming of een door dezen daarmede belast persoon, als bedoeld in art. 75 der Arbeidswet 1919, aanteekening houdt van de tijden, waarop die arbeider op Zaterdag na 1 uur n.m. arbeid heeft ver richt. Ontploffing te Arnhem. meldt uit Arnhem aan de ,N. Rott. waarin eenig geld. Izakson, Brouwerstraat 14, een kruiwagen. Korver, Breedwarsstr. 1, een portemonnaie. Men Crt.": Dinsdagmiddag heeft in het artilleriepark achter Sonsbeek een ernstige ontploffing plaats gehad, waarbij de 45-jarige opperwacht meester-bankwerker der rijdende artillerie Everaars werd gedood, opperwachtmeester Bongaars vrij ernstig aan het hoofd gewond en de parkknecht Wommerson zeer ernstige brandwonden bekwam, waaraan hij later be zweek. Omstreeks 3 uur werd een hevige ontplof fing gehoord. Zij, die op het terrein of in de nabijheid werkzaam waren, zagen een hellen gloed uit het smidsgebouw oplaaien; het dak dak werd kort en klein geslagen, pannen en hout werden weggeslingerd. De parkwachter W. kwam gillende naar buiten, terwijl zijn kleeren in lichtelaaie stonden. Opperwacht meester Bongaars, die buiten door de wegge slingerde stukken hout bloedend aan het hoofd werd gewond, snelde toe en wist met emmers water de brandende kleeren van W. te blusschen. Daarna had hij nog de tegen woordigheid van geest om de nog in het bran-1 dende gebouw aanwezige munitie te verwij deren, waardoor een nog ernstiger onheil voorkomen werd. Inmiddels kwamen de in het park aanwe zige militairen en een sergeant met 12 man, die juist passeerden, te hulp. Toen men met behulp van emmers water den brand had ge- bluscht, vond men in de smidse de overblijf- Het dieptepunt voorbij! Aan plakborden. Vijf of zes Wet houders? Het bouwjaar 1922 De Amsterdamsche Kamer van Kooplian del is in het hoofdstedelijk leven al sinds vele jaren een factor van groote beteekenis ge weest. Aan de adviezen door dit lichaam uit gebracht, adviezen, die wel eens moedig en krachtig dwars tegen de officieele plannen ingingen en aan de door deze Kamer ver zonden adressen werd en wordt altijd groot gewicht gehecht. Begrijpelijk! Sinds toch de laatste jaren de Raad meer en meer verpoli tiekt, waren steeds minder Amsterdamsche groote zakenmenschen bereid zich een candi datuur te laten welgevallen.. Wel bleven zij bereid zich tot lid1 van de Kamer van Koop handel te laten verkiezen. Met dit gevolg, dat langzamerhand het practisch vernuft en de reëele zakenkijk, dingen, die tenslotte onze stad groot gemaakt hebben, zich van het Prinsenhof de vergaderplaats der vroede vaderen verplaatste naar de Beurs, waar de „Kamer" haar zittingen houdt. Zoo is het dan ook begrijpelijk, dat de on langs door den Voorzitter dezer Kamer, de heer E. Heldring, gehouden „Nieuwjaars rede" groote belangstelling wekte. Het moge waar zijn, dat Nieuwjaarsredes uit den aard der zaak in majeur-toon gesteld worden, dat het al heel gek moet loopen wil men bij den aanvang van een nieuwen jaarkring geen tot optimisme stemmende lichtpuntjes ontdekken, van den Voorzitter eener Kamer, wier leden gewend zijn voor alles de balans met nuchtere cijfers te lezen en de handelsstatistieken na te gaan, mag men veronderstellen,» dat hij zich niet laat verleiden tot het uitspreken van bij het sei zoen behoorende frases! Gegronde reden tot hoop en vreugde geeft dan ook houdt men het bovenstaand in gedachten, de uitspraak van den heer Hel-, dring, waar hij zegt: „Ook hier te lande is echter het dieptepuht der dépressie over schreden. Men kan ook hier een geleidelijk herstel verwachten Dat doet bemoedigend aan en is inderdaad een nieuwjaarscadeautje waar men wat aan heeft, al verbindt de heer Heldring dan ook aan zijn „voorspelling" enkele beperken de voorwaarden, waarvan wel de voornaamste is: de definitieve regeling van het vraagstuk der Duitsche schadevergoeding. De tot nu toe bereikte resultaten der Pa- rjj-sche conferentie mogen doen twijfelen aan het spoedige ve7'vullën van deze voorwaarde, en volbloed pessimisten doen wanhopen aan dat „herstel".... feit is en blijft dat ook nu al, voordat de vurig gewenschte regeling er is, op hoopvolle verschijnselen kan gewe zen worden. Mèt den heer Heldring noemen wij: de beëindiging, der prijsdaling in den groothandel, de, ondanks alle ongunstige fac toren, toenemende handels- en scheepvaart beweging.... Beziet men den toestand1, speciaal van Am sterdam, van meer nabij-, dan blijkt, dat de nijverheid zich over het algemeen nog in een hachelijke positie bevindt, in tegenstelling tot den handel, waarin meer teekenen van leven zijn te bespeuren. De cijfers betreffende onze haven (15.079.493 M3. in 1922 ingeklaard tegen 13.591.221 M3 in 1921 en 12.303.055 M3. in 1913) zouden tot een ongerechtvaardigd optimisme leiden, in dien men er niet bij bedacht, dat vele schepen die vroeger hier geheel losten, thans, na ge deeltelijke lossing, doorgaan naar Hamburg, waar zij verder lossen en laden om dan weer ter inneming van bijlading onze haven aan te doen. Grooter scheepvaartbeweging wil dus in dezen nog geenszins toenemend goederen vervoer zeggen. Maar juist omdat dit zoo is, de heer Hel dring wees er nadrukkelijk op, bestaat er alle reden „den moed er in te houden" en alles te doen om onze haven te perfectionneeren. Van de Kamer v. Koophandel ging dan ook de wensch uit, om de nieuwe sluis te IJmui den spoedig te voltooien. En het schijnt, dat de betreffende Minister ook werkelijk van plan is met dezen wensch rekening te houden. Verder nog het verslag over den toestand te volgen zooals dat in de rede van den heer Heldring gegeven wordt, gaat natuurlijk hier niet aan. Alleen zij nog aangestipt, dat z. i. de Duit sche concurrentie, die een tijdlang zoo be nauwend was, aan het tanen is; ook zónder dat de wisselkoersen nog gestabiliseerd wer den. En dat hij, hoezeer ook zuinigheid in Staatsuitgaven noodzakelijk' achtend, toch vóór uitgaven is, die de productiviteit des lands zullen verhoogen; hieronder rangschikt hij, naast de verbinding onzer havensteden met de zee en de Maas-kanalisatie, ook wer ken als de inpoldering der Zuiderzee. gezonde afkeer van alles wat overdreven of- ficialiteit, of letterknechtery is en e, daarenboven, nog een aardige beg beDekbepalingen betreffende de afkondignig van bekendmakingen door het Gemeentebe stuur aan het publiek zijn geregeld by j^acis- besluit van.... Nov. 1866 en, gedeeltelik, by Raadsbesluit van Jan. '95. By voorbaat kan men dus al verwachten, dat een en ander zich niet meer bij de huidige levensomstandigheden zal aanpassen. En in de praktyk blykt dit dan ook ten duidelijkste. Er moet, volgens die oude Raadsbesluiten, op verschillende aanplakborden worden „aan geplakt". In den loop der jaren, door de uit breiding van de stad, is het aantal van derge lijke borden tot zeventig gestegen. Dat is op zichzelf zoo erg niet. Voor reclame-doeleinden hebben dergelijke borden hun goede diensten bewezen. En ook het feit, dat zoo goed als niemand de, eveneens op deze borden aangebrachte mededeelingen leest (een aantal klein-gedrukte en bovenaan- geplakte dito's is daarbij met den besten wil ten eenenmale onleesbaar!) zou zoo erg niet zy'n en zou men desnoods nog op rekening kunnen schuiven van de „officieele manie ren", die wel eens meer zonderling en onprac- tisch zijn, ware het niet, dat deze nuttelooze grap per jaar pl. m. 19.000 aan materiaal en pl. m. 10.000 aan arbeidsloon kost! B. en W. stellen daarom, o. i. zeer terecht, voor, zich in dén vervolge slechts aan het wet- telyk-verplichte te houden, en zoo zou, vol gens hen, „zonder eenige schade voor het pu bliek, kunnen worden bepaald, dat'de plaats waar wordt aangeplakt, het Raadhuis is en dat B. en W. voor elk voorkomend geval be palen, of aanplakken op andere plaatsen (en zoo ja, op welke) noodig is". Neen, inderdaad, schaden zou dat zeker niet! Ter voldoening der publieke nieuwsgierig heid in officieele afkondigingen is één aan plakbord ruim voldoende. Die nieuwisgierig- heid is in den tegenwoordigen tyd wel heel gering! Dat bleek o. a. afdoende enkele dagen ge leden, toen, ter voldoening aan het wettelijk voorschrift, dat wil dat de Grondwetswijzigin gen vanaf de stoep van het stadhuis door den Burgemeester aan de bevolking worden kond gedaan een raam op onze stadhuis-binnen plaats werd opengeschoven en daarvóór de heer De Vlugt, met ambtsketen om, zich te midden van enkele andere stedelijke „offi cials", posteerde terwijl de Gemeentesecre taris vanaf een blaadje iets mummelde. Buiten stond een handjevol menschenEn eigenlijk was 't niet anders dan een poging tot kou vatten van onze stedelijke Bestuur ders Hoe verheugd men dan ook mag zijn, dat men het jaar 1922 achter zich heeft, het jaar van het dieptepunt immers om met den heer Heldring te spreken, toch zal men het in later tijden in een opzicht misschien als een voorbeeldig jaar aanhalen! En wel in het opzicht van den woningbouw. Juist hadden wij, in onzen vorigen brief, aan U geschreven, dat, wie b.v. in enkele maanden plan-Zuid niet bezocht had, verwon derd zou staan over het aantal woningen daar verrezen, toen een mededeeling van den Ge meentelijken Woningdienst verscheen, die dezen indruk met cijfers kwam staven. „Nog nimmer", aldus deze mededeeling, „is te Am sterdam de woningvoorraad in het verloop van één jaar zoo toegenomen als in 1922. In totaal bedroeg de vermeerdering door nieuwbouw rond 6500 woningen. „Verder wordt erin gezegd1, dat de vooruitzichten voor 1923 niet gunstig zijn en die voor 1924 nog minder. Zoodat 1922 misschien wel voor langen tyd „het bouwjaar" zal blijven! LUCHTVAART. Hoe de Fokker F 4 het wereld-afstandrecord sloeg. Het was op 3 en 4 Nov. van het afgeloopen jaar, dat een der door de Ned. Vliegtuigen- fabriek aan het Amerikaansche leger gele verde Fokker F 4 vliegtuigen, bemand door de legervliegers John Macready en Oakley G. Kelly, van Rockwell Field te San Diego in Califomië, zonder tussoherilanding naar Fort Benjamin Harrison in Indianapolis vlogen. Daar bij deze vlucht een afstand werd afge legd van niet minder dan 3316 kilometer, heeft het Nederlandsche verkeersvliegtuig tevens een nieuw wereld-afstandrecord gevestigd; geslagen werd de 3050 K.M. non-stopvlucht, die Alcock en Brown uitvoerden bij hun tocht over den Atlantischen Oceaan op 14 en 15 Juni 1919. Over deze ononderbroken vlucht heeft de Amerikaansche legervliegdienst thans een officieel rapport gepubliceerd, waaruit duide- Tirnoof ie IT«t <1--J a irinr>ht petuige te zijn. De „San Diego ï?nw' lïhreef over de vlucht: „Iedere in- v«n San Diego is met oog en oor van woner vani Sm Diego geweest-._ Daar deze record- lde voorschriften van ^en gehoopuSs binnen enkele dagein mor aan nieuwe poging te kunnen wagen. De at- SSfe'Vcl. anders. Voor een geweldigen tocht a s deze was n.1. in de eerste plaats een over het ge- i i traiect gunstige wind noodig zondi SSS»fff „New-Y<,rk zonder tussohenlanding te „hak n Als men zou kunnen rekenen op een matig JSiS windsnelheid, zou liet vliegtuig naar het Oosten kunnen vliegen met een gemiddel de sneU eid van 83 mijl per uur. Dit zou een beiuine-verbruik beteekenen van 24 gal- E oer uur De afstand van San Diego PV' York bedraagt langs het gepro- «SW- 4590 Kl,°- m Daar de Fokker een benzinevoorraad had van 725 gallon* zou de vlucht dus 30 uren kunnen d'uren. By het«ejoemdjverbak en de aangenomen snelheid per uur, werd berekend een afstand te kunnen doorvlie gen van 2490 mijl. Er was dus een benzine tekort voor 360 mijl. Men vertrouwde ech ter dit tekort door gunstigen wind en zui nig vliegen te kunnen goedmaken. Uit alle berekeningen bleek, dat het slagen m de eerste plaats afhankelijk was van een gun stige atmosferische gesteldheid. Na 10 óctober gebeurde het tweemaal, dat het toestel des nachts naar buiten ge bracht en startklaar gemaakt werd, daar er groote kans bestond den volgenden morgen vroeg te kunnen vertrekken. Beide malen echter dwong de aard van de ingekomen ochtend-weerberichten den tocht opnieuw uit te stellen. Na 28 October kwam de maan weer te voorschijn. Van nu af werd aan de weerberichten en voorspellingen bijzondere aandacht geschonken, opdat de groote reis bij het binnenkomen van gunstige berich ten direct zou kunnen worden aangevangen. Nog waren tot 2 November alle berichten ongunstig. Totdat des avonds om 9 uur mr. Blake van den weerberichtendienst te San Diego in het hotel waar de vliegers verble ven de mededeeling overbracht, dat er een gunstige atmosferische gesteldheid te ver wachten was. Even later kwam ook uit Washington telegrafisch bericht dat de vooruitzichten gunstig waren. Luitenant Macready, die voor de University Club een lezing hield, werd van zijn auditorium weg gehaald. Teftwijl mecano's den groot en een dekker in gereedheid brachen, gingen de beiden piloten te ruste tot half vier. Om 5 uur in den morgen van 3 November waren de vliegers in het vliegkamp. Nog was het donker, totdat om 5 uur 57 min. luitenant Kelly den grooten Fokker het luchtruim in voerde. Het totaal gewicht van den een dekker bedroeg toen 10.750 pond, hetgeen het grootste gewicht is ooit door een één- motorig vliegtuig de lucht in gesleept. Eerst ging het heel voorzichtig recht uit. Toen het toestel voldoende geklommen was, werd een bocht beschreven, om North Island. Direct daarop nog een. Nu lag de machine in den juisten koers. De groote non-stop-flight was begonnen. De lucht was helder, in tegenstelling bij de vroeger gedane pogingen. Niettegen staande zijn geweldige lading, klom het toestel beter dan men verwacht had. Zonder moeite ging het over den Temecula-pas. Ook de hoogere bergen in de buurt van San Ja- cinto en ten zuiden van Banning werden gemakkelijk „genomen". Volgens de voor gestelde route zou de machine na Banning, Cal., ten zuiden van het beneden deel van de Salton Sea vliegen, dan in zuid-ooste lijke richting naar den spoorweg van de Southern Pacific Raihvay en verder door Tuscon, Arizona naar Deming, Rincon, Estancia,, Santa Rosa en Tucumcari, welke plaatsen in New Mexico gelegen zijn. Van daar zou de tocht worden voortgezet via Dalhart, Texas, Gaymon, Oklahoma, Wi- chita, Kansas, St. Louis, Mo., Terre Haute, Ind., Indianapolis, Ind., Dayton, Ohio, Oo- lumbus, Ohiq, Pittsburg, Pa., en ten slotte New York, waar geland zou worden op het Mitchel Field op Long Island. Gedurende de vlucht werden echter in dit traject kleine wijzigingen gebracht. Groote moeilijkheden deden zich eerst voor toen men in de buurt van Tuscon kwam. De bergen werden hier hooger en hooger, zoodat het werkelijk een heele taak was om er met den zwaren eendekker over heen te komen. Verder werd het weer hoe langer hoe slechter. Vooral de „bumps" deden zich stevig gevoelen. Soms werd het toestel honderd of meer voet opgenomen, •fcj twoio nn 11 ..uuuviU vvtlii U1K- v r\"Y*v I wijls scheen het den vliegers toe, dat de weest is. Het merkwaardige van het plan, dat I F0<kker over <}en berg, die voor hen lag, tot deze vlucht leidde, is wel, dat het by de hm p,py»stp. n/A.rri'rirv innloolci eerste poging, inplaats van een trans-conti nentale vlucht, een nieuw wereldduurrecord opleverde. Dit zit precies verteld aldus: Het was op 5 October, dat de beide genoemde vlie gers met denzelfden Fokker F 4 San Diego verlieten met het doel zonder tusschenlan- ding naar New-York te vliegen. Het doel was dus een non-stopvlucht te maken dwars over Noord-Amerika. Op weg gegaan bleek er tus schen de bergen echter zooveel mist en wol ken te hangen, dat verder vliegen onmogelijk was. Weshalve besloten werd maar weer naar huis terug te keeren. Daar het toestel echter voor een vlucht- van langen duur volkomen was uitgerust, besloten de beide vliegers nu een aanval op het wereld-duurrecord te doen. Boven de plaats van vertrek, Rockwell Field, aangekomen, werd een geschreven bericht afgeworpen van den volgenden inhoud: Captain R. G. Ervin. Commandant Rockwell Field. „Ten gevolge van grondmist en wolken on mogelijk om met zware lading door bergplas- sen tfi vliPCTAn WhT--1" 0, »wi iicii ïag, on- mogelijk heen zou kunnen komen, maar tel kens gebeurde het dat de tegen den berg wand opstijgende luchtstroom den eendek ker oppakte en veilig over den bergtop tilde. Tusschen Arizona en New Mexico vloog de machine over lange afstanden op een hoogte van slechts 40 50 voet boven den grond; hooger komen was buitengesloten. Dit was bijzonder sterk in de groote hoog vlakten ten Westen van Deming in New Mexico, waar een orkaanachtige Zuiden wind woei. Bij Deming was de boven den zeespiegel bereikte hoogte 5200 voet. Hier nam lt. Kelly het stuur over. Het aanvankelijk plan'was nu geweest om de geprojecteerde route links van de Rio Grande rivier te volgen. Na een half uur zag Kelly echter in, dat bij verder vlie gen langs dit parcours de Fokker aan den grond zou loopen. Dies werd van koers ver anderd en aan stuurboordrichting een an dere vallei ingevlogen. Deze vallei voerde Alles bijeengenomen, zooals gezegd een bemoedigende nieuwjaarsgroet, deze rede. En van meer waarde dan de vele gelegen- heids-wenschen bij dit jaargetij behoorend! Het nieuwe jaar wekt altijd goede voorne mens en de eerste dagen zet men graag met een goede daad in! Zoo ook B. en W. Zij kwamen met een voordracht voor den dag, die getuigt van een 6o»ivgen. n»eze vallei a -y"" ïV"1 uer£Pias" den .eendekker over de droge alkali-meren te vliegen. Hebben anderhalf uur verloren «n uitgestrekte sneeuw-witte zoutmoerassen met poging om er door heen te komen. Kun- van N,ew Mexim Verder eine het over de nen „iet vóór den moht droogten ten zui- Mal Pal of Tde vutamS'e 'fvaTeddin- gen. Het toestel werd tot vlak bij de ge heimzinnig zwart ziende kraters gevoerd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat reeds vroeger vliegtuigen tot deze streek zijn door gedrongen, tenminste op zoo geringe hoogte. De verschijning van den grooten eendekker laag boven den grond heeft dan ook onder de inbooringen en Indianen stammen die in deze woeste streken wonen, groote opschudding veroorzaakt. Was men tot nu toe over alle terreinsver- hoogingen heengekomen, al ras bleek dat i-i—- zeggen, dat uv aivj'ug ten ten zui* den van Tucumcari, New Mexico bereiken. Willen nu trachten het wereldduurrecord te slaan. Gelieve mededeeling te doen aan de vertegenwoordigers der Aero Club of Ame rica en te zorgen, dat recordpoging, indien succesvol, officieel kan worden erkend. Tele grafeer dit bericht ook aan commandant van Mc Cook Field." Macready. Dit nieuwe plan slaagde schitterend, want eerst 35 uur 18 min. 30 sec. na het vertrek, stond de Fokker weer op den grond. Het vo- .«rougeKomen, al r£ rige record, dat met 26 uur 19 min. op naam I do eendekker vast zat. Dat wil van de Amerikanen Stinson en Bertaud stond. I het. nn"1"""131 was dus mepr 1- V uot /jtxi» Uflt wil jviuoviii en rsertaud stond, het Onmogelijk was om over de nu volgende was dus meer dan geslagen. Gedurende de bergruggen heen te komen. Met den zwaren geheele vlucht bleef de machine in de buurt wind in den rug, vloog het toestel met een van San Diego vliegen. Den geheelen nacht geweldige snelheid op slechts 20 voet hoogte vertoefde een groote menigte op straat om over den grond. Het ging rakelings over

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 2