T Derde Blad. VAN ZATERDAG 10 MAART 1923. PLAATSELIJK NIEUWS. (Vervolg van het 2e blad), Hr. Ms. „Tromp". Hr. Ms. Tromp, oder oommando van kap. ter zee jhr. H. K. B. Rensdorp, zal uit Smyrna naar Nederland terugkeeren en wordt aan het elde van de2e maand te Wil lemsoord verwacht. Brieven voor Hr. Ms, „Tromp". De directeur ^am het Postkantoor alhier deelt onder dagteekeming van 9 Maart mede: De verzending voor Hr. Ms. Tromp naar Smyrna Is Ingaande heden gestaakt. Eventueele oorresponentie voor dit schip wordt hier tot aankomst van deizen bodem bewaard. Debatavond dr. A. H. de Hartog. De bekende Amsterdamsche predikant dr. de Hartog, oprichter van de vereeniging ,4e Middaghoogte", trad Donderdagavond hier ter stedie op voor de pas opgeriohte Apolo getische Vereeniging op Ohristeiyken grond slag, meit het onderwerp „De onhoudbaarheid der Godloochening". De Vergadering was in alle opzichten een succes, daar de groote zaai van Casino meer dan overvol was, en ver schillende personen geen toegang meer kon den krijgen. De spreker ging allereerst het ontstaan van het godsbegrip na; wat heeft de mensch heid bedoeld toen zij het begrip „God" baarde? We dienen dus allereerst op te zoe ken de oorspronkelijke beteekenls van het woord. Voor de etymologie komen in hoofd zaak twee naamgroepen ln aanmerking, waarvan de eene duidt op „kracht", de an dere op „glans". Inden godsdienst nu is door de menschheid gezocht naar hoogere een heid, die wij overal in het heelal aantreffen. Allereerst treffen wij in de natuur aan kracht, weerstand, activiteit, energie. Daar- naast vinden wij een ander begrip: orde, wet matigheid. Het instinct "God is gebaard uit het begrip glans, kracht, en het woord God 1b ontstaan toen men eenerzijds die kracht en energie ontdekte, anderzijds de wetmatig heid. Bij de Grieksche goden vinden we diezelf de begrippen terug: Dionysos is de god der dronkenschap, der levensenergie, der vreug de, der werelabewegeUjkheid; Apollo, die te genover dezen Dionysisch en god staat, is de lichtgod, hij vertegenwoordigt de sohoone maat, de harmonie. Nletzsche heeft dat in zijn boek „die Geburt der Tragödie" zoo prachtig beschreven. Deze twee attributen vormen het godsbe grip. Ook de wijsbegeerte leert ons, dat de belde attributen tot ééne substantie komen: Spinoza, Hartmann, Haeckel. In de gerefor meerde belijdenis vindt men hetzelfde begin sel: Vader substantie, Geest kracht, Zoon be lijdenis. Het is absoluut uitgesloten, dat men een denkend mensch Is en tevens een godlooche naar. Men kan hoogstens zeggen: G-od is niet naar mijn zin, maar men moet, door denkend, ln ieder geval tot een hoogere een heid komen. Zonder die eenheid bestaat er niets. Denkende, is er maar één mogelijkheid atheist te zijn, nJ. wanneer men het bestaan der eenheid' loochent, wanneer men zegt er is alleen veelheid. Maar dan komt men al da delijk in botsing met de natuurwetenschap, de psychologie, en tal van andere begrip pen. Als we God benaderen, wat blijkt hij dan te openbaren? Allereerst kracht, werking, ac tiviteit: fontein van al het goede, Vader al ler lichten. Het godsdienstig instinct zegt al lereerst: God is het ooïspronkelijke. De vrijdenkers zoeken naar de oorzaken der dingen en gaan die na in eindelooze reeksen. Maar dat is juist het bewijs, dat de eindeloos heid er al is. Alles is stof, zeggen zij. Goed, maar wat is stof? Men moet tenslotte aan een bepaald punt komen, waarvan men, bij de beredeneering, uitgaat God la de drijvende kracht, maar God is ook het ideale. En dat juist ls het waarom men zoo'n hekel heeft aan godsdienst, Men zou het liefst willen, dat men zeide: leef maar raak, dan' zljt ge immers 'n christen, die naar de dionyslsche godsidee loeft. En juist als wij den God als Ideaal voorhouden, worden wij voor den vijand gehouden. Nergens kan Iets boven zichzelf uit, of het moet eerBt het nederige ontvangen. Zal do aarde Iets voortbrengen, dmt hooger la dan do aarde zelf, dan moet zij beploegd worden. Door den dood gaat het plantenrijk op ln hot dierenrijk (de koe neemt het gras op al» voedsel tot instandhouding van haar lichaamscellen). Door deai dood gaat hot na- tuurrljk op ln net culttiurrljlc: wij bouwen on ze hulzen op uit het dood© hout van de hoo rnen. Zoo ook ls het god «rijk als Ideaal om den mensch weder levend te maken na zijn dood. 't Grootste ongeluk is, dat èn Christenen èn godloochenaars het hebben over do toe komst na don dood, ln plaats van te letten op de groote lijn, dat zij ln deemoed ontvangen moeten om te baren. En Nletzsche was dan ook volkomen mis, toen hij het chrlsteifdom als een armelui's geloof. Aan het debat werd deelgenomen door een drietal personen. Allereerst meldde zich aan de vrijdenker Oonstandse, die opmerkte, dat de bewering als zouden vrijdenkers geen denkers zijn, tot de consequentie zou lelden, dat dan de encyclopedisten en een massa pbl- losofen, geen denkers zijn volgens dr. de Hartog. Spr. bezwaar tegen het betoog van dr. de Hartog gaat ln hoofdzaak tegen het begrip van eenheid. Spr. ls van meening, dat over al ln de natuur integendeel een tegenstrij digheid bestaat: elk begrip dekt een tegen gesteld begrip. Bij het begrip klein denkon we onmiddellijk aan: groot-, tegenover het kind staat man. Maar bet kind blijft bestaan in den man. Ook ln dein Uebermensoh is de mensch niet ondergegaan-, maar integendeel opgegaan. De twee beginselen van het be- fpip God hangen dan ook niet samen met deze twee-eenheid, maar met het geloof in afzonderlijk bestaan der ziel. Aan de «and van vele wetenschappelijke schrijvers *an den laatsten tijd; toont spr. aan, dat er geen sprake ls van een afzonderlijk bestaan na een dood. De godsdienst ls ontstaan uit rertJchlame, animisme, ed. primitieve begrip pen, en slechts de economische omstandig heden hebben deze bogrippon tot een gods begrip vervormd» Indien God de gezagheb ber is, beteekent dat ook, dat hij tevens de God is van het kwaad, en spreekt hij ook door mijn mond om zich hier te laten belas teren. Als men dit argument aanvoert, weet daar geen, enkele christen ooit weg mee. Te gelijkertijd stelt God, die het kwade ln ons neeit geschapen, ons ln de gelegenheid het weer goed te maken. Dat ls dus al tweeslach tig en van die eenheid Gods komt niets te recht. Het godsbegrip verduistert alles, om dat het een eenheidsbegrip is en de natuur juist tegenstrijdig ia Wij leven door de te genstrijdigheid, in een eenheid zouden wij niet kunnen leven. Wie naar eenheid zou stre ven, zou naar zijn -dood streven. Als men de stelling poneert, dat God de, fontein ls van het goede, dan moet men ook aanvaarden, dat hij het kwade vertegenwoordigt. De aarde moet ondergaan om het grassprietje te baren, maar in het grassprietje blijft de aarde be staart De plant gaat niet vrijwillig in den dood om het dier te voeden, evenmin de koe ter wille van den mensch. Zou men van ons verlangen, dat wij vrijwillig ln den dood zou den gaan? De tweede debater, de heer Hoegsma, meent, dat noch het door den heer de Hartog ontwikkelde begrip der twee-eenheid, noch dat van den heer Oonstandse, die van een heid niets weten wil, absoluut waar zijn. Voor vraagstukken als deze is het denken alleen niet voldoende. Wij weten immers niets. Uit het duizendste deeltje kennis, dat wij op aarde kunnen verzamelen, mogen wij niet afleiden, dait er een eenheid bestaat. Er is geen sprake van, dat wij zouden kunnen bewijzen, dat het gansohe heelal één bewuste oorzaak heeft. Niettemin is er in beide sprekers een punt van samenkomst; de liefde, hetzij dan de goddelijke of de menschelljke. Beschouwin gen als deze behooren meer in de studeer kamer thuis dan op een dergelijke vergar dering, omdat ze verdeelen. Alleen de liefde zal de mensch en gelukkig maken, en juist dat beginsel is onvoldoende besproken he denavond. Als de menschheid! zich wat meer uitleefde naar dat beginsel, zou zij tot hoo ger eenheid en geluk komen. Derde debater was de heer J. Bakker, die eenlge categorische vragen stelde. Dr. de Hartog antwoordde allereerst den heer Oonstandse, dat zeer zeker de encyclo pedisten en de door hem genoemde philoso- fen denkers waren» Maar men kan ln hun geschriften aanwijzen waar hun kennis theorie tekort sohiot ten opzichte van het zuiver godsbegrip. De hoer Oonstandse leidt het begrip gods dienst af van fetichlsme enz., maar hij komt todh tot hetzelfde bewustzijn. En wat die te genstrijdigheden betreft, de wetenschap zoekt juist alles te vereenigen wat geschei den ls. 's Heeren Oonstandse's strijd tegen het christendom ls verkeerd, omdat zijn christendom een Qarioatuur ls van het chris tendom. Wat die opmerking betreft omtrent God's meeste menschen stellen zich God voor als de man, die aan die touwtjes trekt. Men ver geet, dat bij de schepping der wereldorde vrije menschen zijn geschapen, die op hun beurt ook neen moeten kunnen zeggen. God handelt precies zooals een vader tegenover zijn kinderen zou handelen. Hij zegt, wat ze niet doen mogen, maar als ze niet luisteren willen, zegt hij: nu, zie maar eens, hoe je het zonder mij redt Wie' niet hooren wil moet voelen. Den heer Hoegsma antwoordt spr., dat deze onvoldoende onderscheid maakt tus- schen het kennen en het denken. Onze ken nis beteekent nog iets; het denken werkt met onbekenden» Tenslotte beantwoordde spr. nog de opmer kingen van den heer Bakker, waarna te 11 uur de vergadering door den ir. van Dam, voorzitter der Apologetische vereeniging, on der dankzegging aan spr., gesloten werd. Lezing van den heer Oonstandse. Gisterenavond trad voor de Vereeniging „De Dageraad)" de heer Oonstandse op met een rede, die den ietwat agressieven en voor andersdenkenden kwetsenden titel droeg: „Spiritistische en theosofische nonsens". In aansluiting op de vergadering der Apologeti sche Vereeniging maken wij hiervan ook thans melding. De spreker, een nog jonge man, hegon met te wijzen op het feit, dat wij thans staan te genover een komend) bankroet, economisch, politiek en ook geestelijk. Het dada-lsme lijkt krankzinnigheid, maar wij vergeten te zeer, dat dit ontstaat uit de tenondergaande bescha ving, dat de geheele burgerlijke gedaohten- wereldi ten doode ls opgeschreven. Tegen de verwildering dezer gedachten moet stelling wor<len genomen. De strijd van dien. vrijden ker geschiedt voor -een geheel nieuwe bescha ving, en tegenovejr de verouderde denkvor men van spiritisme en, theosofie, die thans weer tijdelijk opkomen,, plaatsen wij onze denkwijzen. Het. «plditim» 1» wellicht de oudste, de theosofie l« de diepste van de twee denkwij zen die wij best.rijdan, Volgens dien spr. ,1a spiritisme ontstaan uit animisme en fetichls me, zij staan aan den oorsprong van alle gods diensten. Da theosofie, die eonerzl,jds ook op dlit standpunt staat van de soheldlng van ziel en lichaam, heeft een anderen grondslag, nl oen phllosophlsche. Het oostersche denken, waaruit de theosofie ls ontstaan, heeft tot leer stelling, dat het leven lijden is. Het Strijden van den modernen mensch heeft tot doet zijn begeerte te bevredigen, en ook de vrijdenker» willen dat. Maar èn christendom' èn Boeddhis me èn theosofie willen den hartstocht ln den mensch dooden, terwijl wij dien hartstocht Integendeel moeten behouden, al moet hij na tuurlijk om tot geluk te lelden, ln de banen van de zelfbeheersdhlng gehouden worden. De oude gnostici, de Ingewijden, vergodde lijkten dien mensoholljken geest, de wet van oorzaak en gevolg. Zij verdeelden de menschen In twee groepen: zij die denlken en de onna denkende .massa, die sleohts heeft te gelooven. Iemand als Bolland heeft begrepen, dat in de theosofie „zinneloosheden" klaargemaakt wer den voor de massa. Evenals tijdens het Roimetnache Rijk bele ven wij ook thans een tijdperk van verval, en er ls een parallel te trekken tusschen de gnos tiek van ellen tijd en de theosofie van thans. Men geloofde aan de komst van nieuwe leera ren, evenals thans. Wij kunnen onszelf niet meer 'bevrijden; er moet een hoogere macht ingrijpen» Dat ls de kern van.de zaak. En nu spreekt men van een scheiding van lichaam en ziel: spr. zou liever willen zeggen >y>Tifltding tusschen bewustzijn en lichaam. De physiólogle leert, dat, wanneer men Iemand zijn hereenen ontneemt, hij zijn be wustzijn kwijt as. Uitvoerig gaat spr. daarop ln en citeert verschillende schrijvers. En naast psychloogle en physdlologie staat ook de kennistheorie. Ook hieromtrent haalt hij zeer veel uitspraken aan. De waarneming van voor werpen kooit slechte dioor de zimjon tot ons. Ook de begrippen ruimte en tijd zijn denk vormen, aan on» verstand eigen. Het bewust- zijn zelf heeft geen substantie. In dit verband behandelt spr. de suggestie. Spr. zet uiteen, dat men ln zijn bewustzijn steeds slechts waargenomen zaken zal zien» Wat men niet waargenomen heelt, zal men ook niet door zijn bewustzijn kunnen oproepen of reali- seeren. Een spiritist eischlt ook 'van zijn sujetten, dat zij hun wil uitschakelen» Het bureau voor Psychisch onderzoek heeft vele gevallen onder zocht, en behalve dat het grootste aantal, bleek op humbug te berusten, was de rest terug te brengen tot suggestie en hypnose. De moderne wetenschap kent geen schei ding tusschen del en lichaam, maar zij kan bijna alle gevallen ven z.g. hoogere invloeden verklaren. Spr. behandelt nu do theosofie. Zij staat ook op het standpunt van het Karma, 41. de we dervergelding. Zij weet precies wat 'goed ls en kwaad en men moet zijn wil offeren. Het kern punt van de theosofie is reactionair en bur gerlijk. Haar doel1 'is verdeemoediging van den mensch, alle bekende christelijke deugden, en men gebruikt ze om er de arbeiders onder te houden. De Ideologie der theosofie is nog con servatiever dan het christendom. Voor debat meldde zioh aan de heer Hoegs ma, die nog meer. „nonsens" over de theosofie zou vertellen. De theosofen kunnen het nie mand naar den zin maken; toch blijven we tegen de heel© wereld vechten Waarom? Om dat de theosofie een kern van algemeen® broe derschap wil vormen. Dat is een zware taak. Spr. behandelt uitvoerig de programpunten van de vereeniging, en zet allereerst de per soonlijke kritiek recht, door den heer Oon standse uitgeoefend Door verschillende cita ten toont spr. de onwaarheid aan van vele uitspraken van den heer Oonstandse. De vrije gedachte wordt wel degelijk gehandhaafd. De heer O. heeft te veel eerbied voor de weten-, schappelijke uitspraken, die hij heeft aange haald. Onze zintuigen zijn nog zeer onvol doende, wij kunnen niet alles waarnemen. Er is veel meer wat we niet waarnemen dan wat we wel waarnemen» En met die onvolkomen menschelljke, kennis zouden alle raadselen opgelost moeten worden! Ale uitspraken van wetenschap zijn sleohts onvolmaakt en het ls dwaas daarover te vechten. Wegens den tijd moet spr. eindigen, en gaat nog öven op de leer van. het Karma in. De heer Kuyk heeft steeds met genoegen den heer O. gehoord; doch nog nooit was doze 700 oppervlakkig als vanavond» Hij verklaart de spiritisten voor gek, maar ae gekken heb ben de wereld verder gebracht. Aan de weten schap moet -men niet al te veel hechten. De spr. was verplicht geweest de oorzaken aan te geven van de dingen die onverklaarbaar zijn, doch heeft dat nagelaten» De heer Oonstandse antwoordde uitvoerig. Chr. Bewaarschool Jachin. De Vereeniging voor V. L. O. „Jaohin" herdacht gisteren haar 121/,-jarig bestaan, terwijl, mede met het jubileum der Vereen, dat van mevrouw de Jong—Groot als re- gentesse en dat van den heer J. D. Okel als secretaris der Ver. samenviel» Drie jubilea dus op één en denzelfden dag, zeer zeker een vermeldenswaardige bijzon derheid Dat het jubileum der Ver. niet ongemerkt voorbij kon gaan, was als vanzelf sprekend De kinderen hadden zich dan ook extra in. gespannen om voor dezen avond werk te ver vaardigen voor een te houden tentoonstel ling» De leeftijd van juffrouw Krijnen's kin deren, 't is immers de school van juffrouw Krijnen, is van 3—6 jaar. Een leeftijd die van Haaren in zijn Lierzang. „Het menschelijk leven", bezingt als het tijdperk van volkomen onbezorgdheid O dierbaar perk van drie tot zeven jaren, Als ieder voorwerp 't oog bekoord, het 4 harte streelt; Och, of ze zonder einde waren, Als alles lacht, als alles speelt! Dat ze echter nog iets anders kunnen dan lachen en spelen werd ons gisteravond op do tentoonstelling in het gebouw Irene ge toond. Om half zeven werd deze geopend. Wij merkten o.a den burgemeester en nog eenlge andere officleele personen op. De kinderen hadden gewerkt, hard gewerkt vertelde de juffrouw, zij waren zelfs 's mor gens voor schooltijd reeds gekomen, toen zij wisten dat hun arbeid voor de tentoonstelling wns. En wo troffen er zooveel moois aan, te voel om op to noemen.dlet hoofdwerk dor kinderen1 bestaat uit vlecht-, mozalok-, boet- seor- en teekenwerk. De school telt 4 klassen, waarin de kinde ren als volgt verdeeld- rijn. Klasse la bevat kinderen van ,8—8»/4 jaar; lb van 8"/4~ 4'/« Jaar; 2van 41/«—T> jianr, en klasse 8 kinderen van r»0 janr. De ten toonstelling werd go- hoUidon In 4 loknlon van hot. schoolgebouw. Onder dn uitgostöldo kunstgewrochten wn ren ketirlg gevlochten matjes, aardige, van legstokjes gemankte figuren, kunstig inge logde mozaïek figuren, sierlijk gepinkte ster ren, bootjes, mandjes, geboetseerde vogel kooltjes, waarin wo de vogel zagen zitten auto's, aaohbakken moten zonder pijp, te-voo om op te noemen. Do jok alen waren allen vroolijk met groen versierd. Iets pleuws op Juffrouw Krijnen's school ls bet mèubelen Knippen, dat in den kinder mond heet „alles uit een briefkaart", omda' al- die meubelen van - briefkaarten gemaak worden. En al deze, door de kinderen verrichtte werkzaamheden geschieden onder de deskun dl go leiding van een onderwijzeres on 4 help sters. En fiat er aan de leiding niets ont breekt, toonden ons de vervaardigde werkje». Aan de school ls ook nog verbonden een opleidingscursus voor fröbelonderwijzeres, waarvan de 4 helpsters ln het laatst VBn dlf Jaar examen hopen af te leggen. Aan het begin van de tentoonstelling, ik zou dit haast nog vergeten to vermelden, werd namens de kinderen aan den president der Ver., den heer .Bommel een bouquot overhandigd. Vanmorgen hebben de kinderen gefuift en gingen zij allen met een groote doos, waarin zij hun eigengemaakt vlechtwerk etc. hadden geborgen, en een versnapering naar buis. GEZONDHEIDSCOMMISSIE. Verschenen ls het verslag van de bevin dingen en handelingen der Gezondheids commissie ingesteld voor de gemeente Hei- der gedurende het jaar 1922. Wij ontleenen er het volgende aan: In de samenstelling der oommissie kwam verandering wegens het vertrek van den voorzitter G. F. Louwerse. In zijn plaats werd de beer O. M. Moolenburgh tot voorzit ter benoemd. Als nieuw lid werd benoemd de beer A, Grunwald, arts. De raming van ontvangsten en uitgaven voor bet Jaar 1928 bedraagt ln ontvangst en uitgaaf 1496.48 De rekening en verantwoording over het jaar 1921 sluit met een batig saldo van 621.40" en bedraagt ln ontvangst en uit gaaf totaal 1679.78». Het aantal overledenen, waaronder niet gerekend 28 levenloos aangegevenen, be droeg 258, dat ls 8.8 "Ioo van de bevolking. Het spuikanaal, gegraven ter verbetering van den toestand van het Heldersche kanaal, kwam in het afgeloopen jaar geheel gereed. Het is de Commissie aangenaam to kunnen verklaren, dat dit werk zijn doel niet heeft gemist. Er ls, vooral op sommige dagen, een duideiyk waarneembare strooming in het kanaal, het water ziet ei* minder vuil uit en van de vroeger soms zoo hinderiyke stank is weinig ineer te bespeuren. Onge- twyfeld zal ook de grondige uitbaggering, die in het afgeloopen jaar plaats had, hier toe bydragen. Bovendien is door den1 straat weg langs het nieuwe kanaal het verkeer ln en het aanzien van dit deel der gemeente verbeterd. Van B. en W. werd om advies ontvangen een plan tot reorganisatie van den gemeen- teiyken reinigingsdienst. De heer P. Maas, directeur van dien dienst, was zoo welwil lend dit Voorstel ln de vergadering der Commissie mondeling toe te lichten1. Voor- nameiyk kwam daarlby de vraag ter sprake, of van het geprojecteerde stortbuis aan de Molenvaart verspreiding van stank of stof of andere hygiënische bezwaren voor de omwonenden zouden zyn te wachten. De Commissie kwam tot de oonclusie, dat by goed ingerichte en goed overdekte stort plaats deze bezwaren zeer gering zouden zyn en dat de voorgestelde reorganisatie daarop niet behoefde af .te stuiten. Volkshuisvesting. Ook ditmaal kan herhaald worden^ dat de volkshuisvesting hier ter plaatse ln een ongunstigen toestand verkeert. Weliswaar zijn ln het afgeloopen Jaar een aantal wo ningen, zoowel vereenlglngswoningen als particuliere Woningen voor bewoning ge reed gekomen en ls daardoor en door de overplaatsing van een aantal onderofficieren en loodsen, de woningnood niet meer zoo nypend als een jaar geleden: Maar wo ningnood is er toch nog steeds; nog steeds wonen gezinnen uit woningnood by elkan der ln, nog steeds worden wonihgon be woond, die voor onbewoonbaarverklaring in aanmerking zouden komen. Bovendien wordt door verschillende eigenaars van kleine woningen aan het onderhoud weinig of niets gedaan, zoodat gaten in do vloeren en lekkende daken' geen zeldzaamheid zyn. Krachtens het voorschrift van art, 11 sub b der Woningwet heeft de Oommissie in 1922 aan B. en W. 148 woningen aangewe zen, waarby het aanbrengen van verbete ringen noodzakeiyk was. Voor zoover de toestand niet reeds ver beterd bleek te zyn, werden telkens door B. en W., biykens de door hen aan de Com missie in afschrift toegezonden besluiten, Bultenlandsch vleeseh. In Januari werd van B. en W. om advies ontvangen een adres van de plaatseiyke slagersveröenlglng, waarin weixl verzocht om een© verordening op den verkoop van bultenlandsch versch vleeseh. De Commissie adviseerde hieromtrent, dat, aangezien ook blijkens het advies van den Directeur-Veearts het uit Denemarken Ingevoerde rundvleesch over het algemeen van goede kwaliteit was, eed© verordening als de door de vereeniging bedoelde over bodig en zonder hygiënisch belang zou zijn. Keuring van vee en vleeseh. Het percentage gevallen van tuber culose bedroeg: By runderen 28 het percentage af keuringen daarvoor 0.8 (aantal 9). By varkens 9.1 het percentage afkeu- rigen daarvoor 0.4 (aantal 10). By kalveren werd viermaal tuberculose geconstateerd Melkprijs. Om advies gevraagd omtrent een voorstel tot het vaststellen van een maximum prijs voor melk, verklaarde de Oommissie, dat zy zich goheel met hot voorstel kon vereenigen en dat deze maatregel ongetwyfeld ln het be lang der volksgezondheid aanbeveling ver diende. De maximum-prijs voor melk werd1 dan ook by gemeentelijke verordening vastgesteld. Eenlge uitwerking heeft deze verordening eohter niet gehad, want de melkverkoopers stoorden er zioh niet aan en zijn, deswege vervolgd, door den Kantonreohter van rechtsvervolging ontslagen. Door den Kantonrechter werden in 1922 opgelegd: Wegens overtreding van de Woningwet eene boete van f 26.en eene van 72. Wegens overtreding Van de Warenwet ol de Verordening op do keuring en verkoop van voedingsmiddelen, enz. eene boete var 600.eene van f 25.eene van f 20.— drie vpn 5.—, eene van f 8.—, drie van 2.— en eene van f 1.—. Wegens overtreding van de Verordening op het keuren van slachtvee, enz. twee boeten van 10. Tabaksgebruik door kinderen. Doof den voorzitter van den Gezondheids raad werd by schrijven van 26 Mei 1922 ge vraagd naar de ervaringen, verkregen om trent de werking van de bepalingen, ge maakt teneinde het rooken van kinderen en andere jeugdige personen te bestrijden. De Commissie won informatie in by B. en W. en by den schoolarts. Zy berichtte, dat naar het oordeel van B. en W. de bepaling een gunstlgen in vloed had gehad cn dat er thans door kin deren beneden den leeftijd van 14 jaren weinig grookt werd. Naar het oordeel der Commissie zelve was het zeer moedtijk over de werking der bepaling een oordeel te vel len: aangenomen, dat er thans door kinde ren minder gerookt werd dan in het jaar 1916, dan zou het nog bezwaariyk zijn na te gaan of dit een gevolg was van de be doelde verbodsbepaling of van and/ere om standigheden, b.v. van de verandering, die de ooonomlsche toestand van vele ouders sliert het jaar 1916 heeft ondergaan. BINNENLAND. Van der Waals, t Een van Nederlands grootste natuurkun digen is Donderdag overleden op ruim 85- de eigenaren tot het aanbrengen van de j jarigen leeftyd. noodige verbeteringen aangas,-breven. Mot Van 't Hoff en Hugo de Vries is Van der Waals jarenlang de roem geweest van de universiteit van Amsterdam en in 't byzonder van hare natuur-philosophische faculteit. Ai verbeteringen aangeschreven, Gedurende het jaar 1922 werd geen en kele woning onbewoonbaar verklaard. Niet gunstig meértde de Commissie te moeten adviseeren omtrent een voorstel tot aankoop van eene vischrookery in de Java- straat, waarvoor aan den eigenaar eene an dere vlschrookerij zou worden aangeboden bij de Vischstraat, in de z.g. „visehdroge- rij" De Commisie was n»L van oordeel, dat ernaar moest worden gestreefd de visch- rookerfjen te verwijderen uit de bebouwde kom der gemeente, dus ook Uit de vischdro- gery". Een nader schrijven van B. en W. gaf do Commissie geene aanleiding op hare meening in dezen terug te komen. Ziekten. De Commissie ontving ln 1922 van het gemeentebestuur 66 maal bericht van het zioh voordoen van een geval van besmet telijke ziekte. Die berlohten betroffen: 11 mnal een geval van roodvonk, 68 m5nl oen govnl van dlphthorie, 1 maal een geval van fobrls typholdoa en 1 maal .oen geval van meningitis. Een groot deel der dlphthorlo-govallen heeft zich voorgedaan onder leerlingen van de R. K. school in do Jonkerstraat. Op 8 Juni werd nnin. dep schoolarts, dien hoer A. Grun wald, bericht, dat op dlo school dlplithnrle- goVnUon voorkwamen, waaronder oon met (loodoiykon afloop. Tevens word verzocht, van do diension van den schoolarts gobrulk te mogen maken (wat tot nog toe op dlo sohool nlot geschied wns). Van 8 Juni tot 26 Juli word onnfgohrokon streng toozloht go- houdon en word, gorogeld keelslym tor onder zoek naar hot Centraal Laboratorium te Utrecht gezonden, waarby voel medewerking van do andere artsen word ondervonden In zake hot molden van nieuwo gevallen. Zoo gelukte het, zoowel de Fröbelsohool als de lagere sohool aan den gomg te houden, zon der dat er gevaar bestond voor uitbreiding. Onderzoek van het keelslljm van alle klndiv rert der sohool achtte de heer Grunwald voorloopig'onn ood 1 g. Toen op 18 Juli ln eene klasso dor R. K. Fröbelschool eenlge kinderen met keolbe- slag ontdekt werden, waaronder een zusje van eene vroegere dlphtherle-patlënte, dat zonder ontsmetting of oontroleorend keelon- derzoek weer op sohool was toegelaten, werd op advies van den schoolarts deze klasse ge sloten. Na de zomervaoantio zyn geene dlphtherie- gevallen meer aan dezo sohool voorgekomen. Drinkwatervoorziening. Gedurende het Jaar 1922 werden 108 per- oeelen aan de gemeentelijke duinwaterleiding aangesloten, zoodat het totaal aansluitingen op 1 Januari 1928 bedroeg 0459. Het buizennet werd uitgebreid met 1086 M., voornameiyk aan en by den Ruijghweg. Uitbreiding der prlse d'eau had niet plaats. hoog bejaard en reeds emeritus-hoogleeraar was hy toen de hem ln 1910 toegekende No belprijs bevestigde wat al dadelijk zyn proef schrift: „Over de continuïteit van den gaa- en vloeistoftoestand" had kenbaar gemaakt: zyn groote beteekenls voor de physica. Dit proefschrift verbreidde zyn naam wijd en zyd. Het hield de naar hem genoemde Wet in, een nauwkeuriger benadering van de na tuurkundige waarheid, door de wet van Boylo maar ruw en voorloopig benaderd; de wet die de verandering aangeeft, welke de door een gaaüchaam uitgeoefende drukking ondergaat, wanneer by gelijkblijvend© tem peratuur rijn volume verandert t Zomertijd Hot oounitó tot behoud van den zomerty_d deelt mee, dat de stroom adhesiebetuigin gen alle verwachtingen verre overtreft Vier personen zyn eenlge dagen lang nu reeds aan hot werk om al dlo briefkaarten, brie ven, visitekaartjes en lysten te regelen en te tellen. Het aantal handteekentiigen bo- draag thans reeds ver over de 160,000. Het oomlté heoft besloten, nog tot Dins dagavond a.s. de gelegenheid te geven tot lui Inzenden van inlhaeHle-betulgliigen «nu het adres van het oamitê: Hotel Krast»- polsky, te Amstordam. Ho Nederlandse!)© Mlddonstandbond heiefl zich nnngoaloton by hot oomité tot behoud van don zomertyd. Hot bestuur van de Ned. R.K. Midden- »tand«bond heeft aan de Eerste Kamer een adres gezonden, waarin het mededeelt met 1 emlwezen kennis genomen to hebben van de beslhslng van do Tweede Kamer inzake den zomertijd. De bezwaren tegen den zo mortyd acht het bestuur niet van aard, dat zy een afschaffing ervan rechtvaardigen. Pensioenen Land* on Zeemacht. ,3t.bl.M nc. 745 bevat hot KJ3. Ttn 28 Deo. 1022, tot vaststelling van do regeling bedoeld ln do art. 16a der Pensioenwetten t landmacht en voor de zeemacht en regeling, bedoeld ln art. 10, zesde Üd, der Militaire ltalro Weduwemwet 1922. De Motor- en RUwlelwet t Verhooging der max tmum-snelheid voorgesteld. I Biykens oen nota van wijziging in het wets ontwerp tot wijziging van do Motor» R«. wiel wet wordt voarjresteld een maximum- fmelheid, van motorrijtuigen binnen bouwde kom der gemeenten te van 12 tot 20 kilometer. Naar Dultschland verkocht De Konlnkl. Hollandsdhe Uoyd heeft het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 9