Strand- en -
Vliegerwedstrijden.
ai SINGEL, des avonds om 9 uur.
VRIJDAG a.s.
RUND-, KALFS- en
VARKENSSLAGERIJ
Congierge-Kastelein.
I
betrekkingenI
I
al
De echte LOLLY'S
CINEMA PALACE.
Groot Kinderfeest
KENNISGEVING.
I BETREKKINGEN!
Denk om_de verf.
CHRISTELIJKE GEREF. KERK,
De firma H. SPRUIT,
GESLOTEN zullen zijn.
MIDDENSTRAAT 66.
Tevens prima machinaal
gesneden WORSTSOORTEN.
tot DINSDAG II SEPTEMBER.
Attractie „SemperDorens
DIVERSEN.
TE HUUR
TE KOOP
Herdenking Regeeringsjubileum
op Vrijdag 31 Augustus,
Handelsavondschool
Uitstekende gelegenheid tot bijwoning op
het Korfbalveld van H.K.C. Toegang tot het
terrein 10 et. aan het Singel (beide
kanten). het bestuur.
Donderdagmiddag
en Vrijdag tot 5 uur
HANDELSSCHOOL.
In de betrekking Concierge-Kastelein voor
de Loodsen-Societèit te IJmuiden, is
voorzien.
Engros: THIEMAN,
Binnenhaven 23.
ADVERTEERT in de
Heldersche Courant.
VERGADERING
op Dinsdag den 4den September 1923,
van de
van
brengt ter kennis, dat
de Zaken BIERSTRAAT
en KEIZERSTRAAT
voorheen «I. ZANDERS,
ZATERDAGMIDDAG 2 uur
lO cent.
MUZIEK-ONDERWIJS.
arie d. van de weg,
JOHAN PALA
G. N. VESSEM
JOHAN STROBEL,
KONINGSTRAAT 13.
ALEX SCHENKELS.
zang en muziek.
komt allen.
VIOOL- en MANDOLINELES.
dagmeisje gevraagd,
boven 16 jaar.
gem. slaapkamers en
een zit-slaapkamer te
woonhuis te koop, Polder
weg 1b. Koopsom f4000.Te
zijn er weer. Bij alle Win
keliers verkrijgbaar.
't Woord LOLLY op't
verpakpapier de ECHTEN.
mooi hilversum.
PRACHTWONINGEN
BEKENDMAKING.
NEDERLAND IN 25 JAREN.
1898—1923.
's Middags receptie, te houden door Direc
Tijdens een kort maar hevig onweer sloeg
de bliksem Maandagnacht in een hooischelf
van den 'heer Lap nabij den Hoorn. Al het
hooi ging verloren.
Het circus Westfalia' is aan cflen Burg ge
arriveerd. Vrijdag 31 Augustus zal de eeensta
voorstelling gegeven worden.
Inplaats van kaarten.
Goboren
WOUTER,
Zoon van
M. C. OFFRINGA en
M. OFFRINGA—
van wolferkn.
Helder, 28 Augustus 1923.
Jan in 't Veltstraat 44.
Inplaats van Kaarten
Ondertrouwd
WIJNDELS F. L. SUK
en
AU NEUS
Helder, 29 Augustus 1923.
Westgracht 44.
2e Vroonstraat 24.
Huwelijks voltrekking!
13 September a. s.
Receptie Zondag 9 Septem
ber. 1-4 nam., 2e Vroonstraat 24
Inplaats van Kaarten
Ondertrouwd
JAN HANNESSEN
en
CORNELIA AUQUSTA SMIT
Den Haag, 28 Augustus.
Noordwijkstraat 9.
Huwelijksvoltrekking: 12 Sept.
Getrouwd
JOHANNES WILHELMES MENTINQ
en
ALIDA BLANKMAN.
Langestraat 19.
Helder, 29 Augustus 1923.
STEENBRACHT.
voorm. 9£ uur: Dankstond,
'savonds 5 uur: Bidstond.
Spreker: den Eerw. Heer
A. ZWIEP, van Rotterdam.
Collecte voor de noodlijdende
Dultsche Predikanten.
van de
Commissies voor Ambtenaars-
en Werkliedenaangelegenheden,
des voormiddags 10 uur,
Helder, 28 Augustus 1923.
De Voorzitter:
A. G. A. VERSTEGEN.
De Heer en Mevr. HEMPENIUS
WISSINK zullen gaarne bezoeken
ontvangen op ZONDAG 2 SEPT.,
nam. S—5 uur.
Dljkstraat 46.
De roosters der Handels
school worden uitgereikt op
MAANDAGMORGEN a.s., van 10
tot 12 uur, aan het Weeshuis.
Het Zwembad zal voor de
deelnemers aan den Zwemwed
strijd a.s. Zaterdag om 8'/a u.
geopend worden.
9 uur precies, aanvang met
do 3a afdeeling (jongens en
meisjes beneden 12 jaar),
Deelnemers die niet op tijd aan
wezig zijn, kunnen niet meer toe.
gelaten worden.
Indien de Strand- en Vlieger
wedstrijden door de weersge
steldheid niet kunnen doorgaan,
dan zal dit Vrijdagmiddag één
uur worden aangeplakt aan het
Bureau van ons blad, bij de
Boekhandelaren en in de depöts
van ons blad:
P. Spruit, Kanaalweg 161.
Duinker, Oostslootstraat.
Smit, Westgracht 89
C. v. 't Hart, Schagenstraat 9.
J. de Wit, Vijzelstraat 28.
Riedeman, Oranjestraat 6.
Montfrans, Jonkerstraat 17.
R. Jongkees, Paardenstraat 24.
J. Kikkert, Corn. Ditostraat 34.
H. D. Bres, Spoorgracht 36.
Wed. C. Ran, Basstraat 38.
Van Leeuwen, Molenstraac 172.
Minnehbo, Vischstraat 35.
Roomeijer, Polderweg 36.
P. Kossen, Brakkeveldweg 71.
J. C. Molenaar, Paleisstraat 4.
Westerhout, Javastraat.
HEROPENING
De rposters der Handels-
Avondschnol worden uitgereikt
op MAANDAGAVOND a.s., van
78 uur In da U.L.-O.-Sohool,
Molenstraat.
Voor eenige nachten per week
een nette Slaapkamer(tje)
zonder of met ontbijt gevraagd.
Br met prijsopgaaf, e.t.c. onder
No. 631, Bureau van dit blad.
P. WIT Sz.,
Met September enkele Uren
disponibel tot het geven van
Piano- en Theorle-OnderwIJ*. Ver
zoeke beleefd schriftelijke aan
vragen.
WEEZENSTRAAT 6.
Door omstandigheden wordt
de aanvang der lessen van da
Heeren
Naaister, ook bekend met het
Hoedenvak, zoekt werk aan huls.
Aan hetzelfde adres een Kinder
wagen te koop.
Adres: Balistraat 2.
^LANGEBODENJgj
Gevraagd een net meisje,
niet beneden 17 jaar, van 83 u.
Zondags vrij. Loon f 4 en mid-
dagkost.
Adrs: Dijkstraat 46.
Wjj loven f 10.—(Tien Qulden)
uit voor dengene, die de SYM
BOLIEK van ons Bloemstuk (Anker
op Oranjegrond) in onze zaak
geëtaleerd, het best weet te
omschrijven.
VoorwaardenOnze beslissing
moet als finaal worden be
schouwd. Wjj kunnen in geen
geval noch in geschrift of ge
sprek op de zaak terugkomen.
JAN VAN AMESFOORT.
Mijne geachte Cliëntdie wor
den beleefd verzocht voorzichtig
binnen te komen, daar mijn
Café-Lunchroom Keizerstr. 23,
opnieuw is geschilderd.
Aanbevelend,
Nog eenige UREN beschikbaar.
Aanbevelend, J. D. OKEL,
Koningdwarsstraat 4.
VERLORENeen gouden
broche met HAARWERK.
Tegen belooning terug te be
zorgen: Zuidstraat 18.
VERLOREN (gisterenavond),
gaande van de Westerkerk langs
Weststr., Keizerstr., Spoorstr.,
Koningstraat en Kanaalwegeen
PLATINA-ARMBAND met Brlllant.
Tegen belooning terug te be
zorgen.
Adres: Bureau van dit blad.
Gevraagd droge en natte
wasschen, Zaterdags thuis
bezorgd.
AdresKoningdwarsstraat 16.
g GEVRAAGD.
Meisje van buiten zoekt be
trekking als dienstbode,
voor dag en nacht.
Brieven onder Nr. 633, Bureau
van dit blad.
Adres: Koningstraat2a
(boven „Lunchroom").
Mevr. OUWEHAND, Loods-
gracht 44, vraagt een flink
Dagmeisje. Aanmelden Vrijdag
en daarna.
Gevraagd een Dienstmeisje,
niet beneden 16 jaar.
Adres: Bureau van dit blad.
Wegens teleurstelling gevraagd
een net DAGMEISJE. Zondags vrij.
Adres: LAGERVELD,
Zuidstraat.
Gevraagd een broodbe
zorger.
Adres: Broodfabriek
,DE EENDRACHT",
Gravenstraat.
AANGEBODEN.
Zit-Slaapkamer of kleine
Slaapkamer te huur, met of
zonder Kost, omtrek Keizersbrng
Adres: Bureau van dit blad.
te huur, m. o. z. PENSION.
Adres: Nieuwstraat 27.
AANGEBODEN.
Te koop een PRACHT-BITAAR,
vol van toon, voor f 17.50.
AdresTrompstraat 45.
Te koop een Damesrijwiel
en eei] Heerenrijwiel.
Te bevragenHoofdgracht SI,
Te koop nog eenige mooie
Hollandsche Herderehonden
(8 weken oud).
Adres: De Wetstr. 12,Helder.
EIEREN gevraagd van Kip-
denhouders, o.g. 400 per week,
tegen overeen te komen markt
prijs (liefst bruine).
Brieven franco Mij. Adverten
tie-Bureau Boekh. A. J, MAAS/
Helder.
bevragen aldaar.
Te koop
slachtkippen.
Adres: A. F. ISAKSSON,
Vischmarkt. Tel. 377
Te koop een sterke Damesfiets,
goed onderhonden, voor f 17.50.
Spotprijs.
Adres: Zuidstraat 80.
Te koop een lief dwerg-
p1nchertje (teef), 1 jaar
oud. Te bevragen Vrijdag na
1 nnr.
AdresDUINKER's Adv.-Bur.,
Spoorstraat.
Te koop 2 mooie, soliede
gebouwde woonhuizen
aan den Koningsweg. Geen erf
pachtgrond.
Adres: Fa. QEBR. SMIT,
Kerkgraeht 44
Te koop een 4-cylinder
Herderson-Motorrijwiel,
voor spotprijs.
AdresKlaa? Duitstraat 48.
TE KOOP
8 min. vanaf station bev.
kamer, ensuite, voor-en achter
tuin, boven3 slaapkamers, van
alle gemakken voorzien. Koop
prijs f5500.— Direct te aan
vaarden.
Adres: O. KRAMER,
Leeghwaterstr. 123, Hilversum
De Burgemeester van HELDER
bepaalt, ingevolge artikel 158b
der Alg. Politieverord., ter hand'
having van de orde, dat het
verkeer mot Rij- en Voertuigen,
Motorrijtuigen en Rijwielen, ge
durende de Jubileumfeestdagen
(30 en 31 Augustus en 1 Sep
tember) des namiddags van 2
tot 11 uur in de Koningstraat,
Spoorstraat en Keizerstraat ge
stremd zal zijn.
De Burgemeester verwacht d©
volle medewerking van het
publiek om ook in dit opzicht
het feest goed te doen slagen.
Helder, 29 Augustus 1923.
De Burgemeester
voornoemd.
IV.
Heeft het bank- en geldwezen in den loop
dezer kwarteeuw belangrijke veranderingen
ondergaan, niet' minder is dit het geval met
de financiën van den Staat Om met een en
kel cijfer deze veranderingen te illustreeren,
kan erop worden gewezen, dat het budget,
hetwelk in 1911 nog een eindcijfer had van
ruim 207 millioen, in de laatste jaren den
afstand, die dit bedrag van het milliard
scheidt, reeds bedenkelijk dicht is gaan na
deren; zelfs maar dat was in de oorlogs
jaren dit heeft overschreden; thans bijna
900 millioen bedraagt. De veranderingen in
de Staatsfinanciën komen dan ook in hare
groote beteekenis vooral op de oorlogsjaren
neer. Tot op dat oogenblik heeft men het
als eene eerste taak van opeenvolgende Mi
nisters van Financiën, hoe verschillend hun
inzicht ook mocht zijn, beschouwd om het
budget sluitend te maken; in en na den oor
log is dat niet altijd het geval geweest en niet
kunnen zijn; voor 1922 zelfs mét een
milliqen. In. den loop van den oorlog zijn het
vooral de kosten rechtstreeks aan de hand
having onzer neutraliteit door het militair
gezag verbonden, eener zijds, anderzijds die
betreffende do distributie .geweest, welke
geleid hebben tot groote, boven otnze krach
ten liggende uitgaven. Evenals voor Indië is
voor Nederland menige 'leening gesloten;
onze Staatsschuld vertoont hetzelfde beeld
van die van andere, ook in den oorlog neu
traal gebleven landen, en is heel sterk toe
genomen, van 1148 millioen in 1914 tot
2745 millioen in 1923 met alle blijvende
kosten van rente en aflossing, drukkende op
ons budget. Daarenboven hebben zoowel in
als na den oorlog sociale zorgen van verschil
lenden aard, o.a. die van woningbouw en
werkloosheidsverzekering, groote bedragen
geëischt. Een en ander is er oorzaak van, dat
aan een sluitend budget in de jaren na den
oorlog niet gedacht kon worden; dat de ver
kiezingen van 1922 eigenlijk zijn gevoerd
onder de leuze der bezuiniging, die gelijde-
lijlc door alle partijen werd aangehevèn.
Over de noodzakelijkheid van bezuiniging
is men höt algemeen eens, over de wijze van
uitvoering natuurlijk niet. Zulks uit prin
cipieel® overwegingen, wanneer bepaalde
belangen in het gedrang komen; zulks uit
incidentieele overwegingen, wanneer de een
of andere kleine, betrekkelijk geringe uit-
gave moet geschrapt worden.
Eene zelfde verandering, die de Staatsfi
nanciën hebben doorgemaakt, hebben ook do
gemeentefinanciën doorgemaakt. Bijna ge
heel deze kwarteeuw door heeft men m Ne
derland1 hooren klagen over de verhouding
van Rijk en Gemeenten, over het feit, dat
het Rijk steeds meer zorgen,o.a. betreffen
de onderwijs, op de gemeente afschoof. En
nu zijn wel incidenteel verbeteringen ge
bracht in de betreffende wet, die van 1897
dateert, maar de toegezegde principieel© ver
betering, waarvan de afgetreden Minister
De Geer een groot voorstander was, is nog
niet tot stand gekomen. En hoe hebben de
gemeenten zich niet uitgebreid; wij bedoelen
niet alleen in zielental, maar in innerlijk le
ven. Er is veel in hét tegenwoordig ge
meentelijk leven, dat in niets meer herinnert
aan dat van 1898. In de eerste plaats is de
gemeente-exploitatie in het algemeen toege
nomen; gas- en electrisch-bedrijf, tramwezen
en ook andere openbare zorgen behooren ih
vele gemeenten onder het eigen beheer. Hoe
heeft bovendien het stadsbeeld niet eene
geweldige verandering ondergaan. Amster
dam was reeds in 1898 eene groote stad,
waarin de eenvoudige provinciaal zich den
eersten dag niet recht thuis gevoelde; tot
eene werkelijke stad naar het werekLsche
type heeft het zich in deze 25 jaren ontwik
keld. Voor de havens van Amsterdam is ge
daan >$vat gedaan ton worden; in nog ster
ker mate voor Rotterdam, dat tot aan dien
oorlog aan de spits der continentale havens
bleef, met uitzondering dan van Hamburg.
Nieuwe havens zijn in deze 25 jaren in Rot
terdam aangelegd; Burgemeester Zimmer-
man heeft in dit opzicht het werk van den
voormaligen directeur van gemeentewerken,
den heer de Jongh met kracht voortgezet.
Den Haag is tegenover deze beide steden
meer gebleven het luxueuse dorp met stads-
allures, maar woonstad vóór ailles. Vele dus
genaamde provinciale /steden hebben zich
krachtig ontwikkeld; wij denken aan Gro
ningen, de hoofdstadv van het Noorden, aan
Arnhem, aan Nijmegen met zijn mooien aan
leg, aan Middelburg, aan Delft, aan Leiden,
aan Haarlem. In ane deze gemeenten is van
gelijke toeneming der gemeentelijke zorgen
sprake geweest, in het bijzonder natuurlijk
tijdens den oorlog, maar ook daarvoor en
daarna. Eene duidelijk merkbare neiging is
aanwezig om kleine buurgemeenten met
groote plaatsen te vereenigen.
Eene gelijke toeneming van zorgen heeft
het verkeer gegeven. Wie in 1898 de nood
zakelijkheid van eene regeling van het ver
keer in de stad of op den weg zou hebben
betoogd, zou een weinig zijn geridiculiseerd.
Nu niet meer. Dat komt tengevolge van de
toeneming van het verkeer met het rijwiel,
de motor, do auto. Vooral de toeneming van
het rijwielverkeer is geweldig geweest; was
in 1898 de fiets nog luxe-voorwerp, waar
van velen, maar lang niet allen gebruik
maakten thuis is het 't meest noodzake
lijke middel vtan verkeer en staat Nederland,
hoogstens te vergelijken met Denemarken
aan den spits van dit verkeer. Onze groote
steden bieden er een beeld van. Met het mo
tor-rijwiel en de auto is het al evenzoo ge
gaan sedert beide zich perfectioneerden. De
ontwikkeling van het verkeer op deze wijze
heeft het voordeel gehad, dat gedeelten van
Nederland, die vroeger onbereikbaar moch
ten worden geacht, thans druk zijn bezocht;
dat schoone, dat Nederland zelf biedt, beter
is bekend geworden. Het werk van den A.
N. W. B., eerst opgericht als wieWjdersbond,
later, nadat hij 't renwezen op eigen beenen
liet staan, bond voor toerisme geworden is,
op dit punt niet genoeg te prijzen. Nog steeds
staat aan zijn hoofd de heer Edo Bergsma,
voorzitter, die de leiding en stuwkracht heeft
gegeven en nog steeds weet te geven. De A.
N. W. B. is zijne schepping en al heeft hij
uitnemende medewerking gevonden, het
blijft de zijne. Naast hem dient genoemd de
heer G. A. Pos, de man die ertoe heeft bij
gedragen, dat Nederland de leiding nam in
de internationale regeling van het verkeer.
De auto is hier populair geworden na den
grooten wedstrijd Parijs-Amsterdam in 1898.
Welk een verschil tusschen toen en nu, ver
schil vooral in doeltreffendheid der construc
tie. Ook de auto, om van het motor-rijwiel
in het geheel niet te spreken, is geen luxe
voertuig alleen meer; voor practische doel
einden worden de motorvrachtwagens zoo
veelvuldig en zoo zwaar toegepast, dat zij
eene bedreiging en ruïne zijn voor onze
mooiste wegen.
Het spoorweg- en het scheepvaartverkeer
hebben in deze 25 jaren ook aanmerkelijke
uitbreiding ondergaan. De snelheid onzer
spoorwegen is heel wat grooter geworden, in
den oorlog helaas verminderd en nog niet
weer overal op peil gebracht. Verschillend©
nieuwe lijnen werden aangelegd; wjj denken
aan de Noordooster Locaal, de Noord-Frie-
sche Locaal, aan Gouda-Schoonhoven, aan
Hellendoorn-Neede, aan Hattem-Kampen. De
electriciteit in het spoorwegverkeer werd tot-
nutoe Slechts op de lijn Rotterdam-Den Haag
toegepast, zulks sedert 1908; de electrificatie
van de lijn Amsterdam-Rotterdam staat in-
tusschen voor de deur. De fusie der spoor
weg-maatschappijen maakte aan de concur
rentie een voorloopig einde, zonder intus-
schen op spoorweggebied reeds tot die ver
betering te leiden, die men daarvan gehoopt
en verwacht had. Het stoomtramverkëer, dat
nu min of meer schijnt te hebben afgedaan
en overal wordt vervangen door het elec-
trisch tramverkeer, nam in deze kwarteeuw
toe, juist in streken, die anders slecht be
reikbaar waren of slechts onderling^verkeer
hadden. Opgekomen in deze 25 jaren is
tenslotte geheel het vliegverkeer; eerst in
1910 waren de proeven met vliegtuigen tot
dusdanige hoogte gekomen, dat dit verkeer
min of meer veilig kon worden geacht. De
oorlog, die zooveel kwaad op zijn debet heeft,
heeft op zijn crediet in elk geval de ontwik
keling van het vliegtuigwezen, de geweldige
toeneming van de techniek. De Elta te Am
sterdam in 1919 gaf daarvan, een staaltje; de
kracht die tengevolge daarvan ten onzent de
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij ont
wikkelt met hare lijnen naar verschillende
landen, toont ook hier, dat voor Nederland
in dit verkeer eene toekomst zit. Misschien
zal die toekomst niet zoo spoedig komen als
sommigen wel denken, maar in elk geval zal
de volgende kwarteeuw daarvan ongetwijfeld
kunnen gewagen. Reeds nu in elk geval
E men zich gereed gemaakt om voor
schriften voor de lucht uit te vaardigen, ge
luk men in deze kwarteeuw ook voorschrrt-
en van internationalen aard uitvaardigde
voor do steeds meer voorkomende tentoon
stellingen. Met het luchtverkeer zal men dan
gereed staan, hetg^n met het gewone ver
keer niet het geval was. De Motor- en Rij-
wielwet ten onzent toch heeft zich aan dat
verkeer moeten aanpassen; de noodzakelijke
wijziging daarvan gaat steeds meer in de
richting, dat men gevoelt hoezeer het nalaten
van regeling van het verkeer, ook op den
weg buiten een gevaar kan worden.
Hoe sterker het verkeer is, hoe geheel an
der beeld onze wegen vertoone zonder dat
verkeer wij hebben het ondervonden in
den hangen oorlogstijd, toen benzine ontbrak
en auto's.en mtoorrijwielen als weggevaagd
schenen.
(Wordt vervolgd).
LAATSTE BERICHTEN.
Afsluitingen van straten voor rtfverkeer.
Wij vestigen de aandacht van het publiek
op de in dit blad voorkomende advertentie,
waarin de Burgemeester bekend maakt, dat
gedurende de jubileumfeestdagen de Ko
ningstraat, Spoorstraat en Keizerstraat van
des namiddags 2'tot 11 uur gesloten zullen
zijn voor het verkeer met rij- en voertuigen,
motorrijtuigen en rijwielen.
Wij hopen, dat het publiek zal willen me
dewerken om deze in het belang van de
goede orde genomen maatregel te doen na
leven.
Uit het Politierapport
Laat maai staan.
Bekeurd is een koopman, die zijn handwagen
noodeloos onbeheerd liet staan.
Verzet.
In een café in de Spoorstraat bevonden zich
gisteravond een tweetal marinemenschen in
uniform, waarvan één zich wanordelijk gedroeg.
Dit werd döor de politie opgemerkt, die besloot
den lawaaimaker, die bovendien onder den in
vloed van sterken drank verkeerde, in arrest
te stellen. Dit ging met verzet gepaard van zijn
kameraad, terwijl ook het publiek opdirong, zoo
dat de agenten van den wapenstok gebruik
moesten maken. De verzetplegers werden in
arrest gesteld, terwijl proces-verbaal zal wor
den opgemaakt.
Schip tn nood.
Ten N.W. van Eijerland zit een schip in
nood, dat vanmorgen noodseinen gaf. De red
dingboot van Terschelling, d'e „Brandaris", die
naar de plaats van de stranding vertrok, is
defect teruggekeerd.
De reddingboot „Dorus Rijkers" is nu van
hier ter assistentie vertrokken.
INGEZONDEN.
25-Jarlg bestaan R. H. B. S.
Het Comité tot viering van het 26-jarig
bestaan van de R. H. B. S. te Helder, deelt
ons mede, dat deze viering zal plaats hebben
op Zaterdag 2» September a.s.
Het voorloopig programma is als volgt:
Aankomst reünisten te Helder met den
trein van 11.20 v.m. Ontvangst in de wacht
kamer van het station. Rondgang met mu
ziek door de stad, ontbinding van den stoet
voor de school.
teur en Leeraren in de SchooL Na d© recep
tie thé dansant in „Casino".
Gemeenschappelijke maaltijd.
's Avonds cabaretavond in „Casino", ge
volgd door bal.
Ter bestrijding van de noodzakelijk te ma
ken onkosten, moet een bijdrage van min
stens 1.per persoon worden gevraagd.
Na ontvangst van dit.bedrag wordt door
den penningmeester een toegangsbewijs toe
gezonden.
Grootere giften zullen begrijpelijker wijze
in dank worden aanvaard.
De prijs van den maaltijd bedraagt 8.60,
zonder wijn. Deelname niet verplicht, doch
dringend verzoeken wij hen, die daaraan
wtenschen deel te nemen, dit eèn van de
Comité-leden te berichten.
De echtgenooten van gehuwde reünisten
zijn, onder inachtneming van de' bovenge
noemde financieel© regeling, eveneens van
harte welkom bij de feestelijkheden en den
maaltijd.
Beleefd verzoeken wij oud-leerlingen en
ouders van oud-leerlingen, die nog een intro
ductie voor de afternoon en cabaretavond
wenschen te ontvangen vóór 1 September
aan een van de Comité-leden 1.in te zen
den. Na dien datum wordit de prijs 2 per
persoon.
Alle oudleeringen en ouders van oud-leer
lingen konden wjj niet bereiken wijl wij hun
adressen niet wisten, daarom stellen wij hen
langs dezen weg nog eenmaal officieel in
kennis.
Eventueel bekende adressen van oud-leer
lingen verzoeken wij op een afzonderlijke
briefkaart 'te willen opgeven aan het secre
tariaat
Het Comité:
J. Zwart, Voorzitter, Dijkje, Genie-Bureel.
R. Th. Luyckx, Vice-Voorzitter, Weststr. 27
Mej. J. Rusting, Secretaresse, Hoogstraat 86.
P. C. de Boer, Penningmeester, Weststr. 116.
L. Grunwald, Breewaterstraat 69.
T. Schlamilch, Koningstraat.
B. M. J. de Boer, Spoorstraat 38.
G. F. Campagne, Loodsgracht 13.
C. Ouwehand, Loodsgracht 44.
G. v. d. Most, Hoogendorpstraat 29.
N. J. Bruin, Texel.
J. C. Meershoek, Polderweg 28.
Wegens plaatsgebrek moest het ingezon
den stuk van M. tot het volgend nummer
blijven liggen.
UIT DEN OMTREK.
Wielingen, 29 Aug. 1923.
De jaarlyksche veulenmarkt zal alhier
worden gehouden op Zaterdag 1 September a.8.
te Hippolytushoef, des v.m. van 912 uur.
TexeL