VOEDZAAM-HEERIÜK-VÜÜRÜEELIG GO TliANS CT. P. PO MD Kinderjekkers en -Ulsters (alleen In prima RATINÉ), f9, f 10, f 11, f 12, f 13, f 14, alle maten. f m 80 BBn 9°eda FIETSJEKKER of I IUi gewoon model WINTERJAS. Verder In prijzen: f 14, f 18, f20, f25. HEEREN- en DAMES GUM Ml-an GABARDINE JASSEN Treinaanslagen, Ingezonden mededeeüng. Het vliegongeluk ln Engeland. Goederenwagens op een stationsgebouw geloop en. Merkwaardig Is nog, dot Indien het aantel wagon», dat het station te Venlo kwam bin portefeuille zoek leidde - vrf'jixrsrjif&X'TXGM V.<V Tl. «mr.'rM Ingexonden Medsöeeiiiifi. f 7, f 9, f II, f 13,15, f 17, f 20, f 25, f 30, f 40. NEELS, KEIZERSTRAAT 62-63. Biljetten van 1 milliard mark. De Duitsche Rijksbank, die reedis besloten had bankbiljetten van M. 500 milMoen, uit te yeven, zal, naar thans wordt gemeld, ook bil jetten van' een mlfliardi mark uitgeven. De broodprijs. De prijs van het brood buiten de distri butie werd Maandag te Berlijn gebracht op 8,3 miliioen mark. UIT HET BEZETTE GLBIED. De toestandi in het Ruhrgehfed! zoo schrijft de bijzondere oorr. G. Nypels in het „Handels blad" is thans tousch veel gecompliceerder dan men meestal gelooft, en telkens ziet men de bezettingsautoriteiteni, uit eigenbelang, toe- lemaal of driekwart terugkomen op vroeger genomen maatregelen, waarin men, toen ze uitgevaardigd werden, den beslissendten zet in dezen strijd h&d meenen te zien. •Men heeft bijvoorbeeld) tot lijdelijk verzet ook willen bestrijden met tot lastiger of onmo gelijk maken van den toevoer van levensmid delen: men wilde de Duitschers dwingen daar voor aan de bezettingsautoriteiten vervoerver- gunning te vragen of rechten te betalen. Thans zouden de Franschen al niets liever zien, dan dat er maar wat meer levensmiddelen door de Duitschers zelf maar tot Ruhrgebied gezonden worden; maar nu is de groote moeilijkheid om van de Duitsche spoorwegmenscton gedaan te krijgen, dat ze bijv. de aardappelzendingen nog tijdig vervoeren willen, over de door de ge hate Franschen in beheer genomen spoorlij nen! Want als die Duitschers niet zelf vóór dien aardappelvoorraad zorgen, dan zullen de Fran schen, die die 41/» miliioen menschen toch niet kunnen laten verhongeren, ze moeten impor teeren. En' dian zou van het Fransche organisa tievermogen weer veel gevergd moeten worden en zouden weer goede Fransche franken in de onderneming gestopt moeten worden.... Deze aardappelenvoorziening van het Ruhr gebied) baarde in de laatste weken, zoowel Fran schen als Duitschers groote zorgen. Reeds in normale tijden was deze invoer van de reus achtige hoeveelheid benoodagd'e winteraardap pelen, een van de lastigste problemen, waar de spoorwegdirectie Essen jaarlijks voor geplaatst werd-. Al die winteraardappelen moesten im mers binnen anderhalven maand in de kelders geborgen zijn. Daarna komen de nachtvorsten, die de zendingen waardeloos kunnen maken. En zoo moest vroeger heel dteze aardappal-im- port-campagne zoo georganiseerd worden, dal ze binnen dien tijd afgeloopen was, zonder dat het normale en enorme dag- en nachtverkeer der goederentreinen er door belemmerd werd. Deze moeilijkheid bestaat thans natuurlijk niet meer in het „land der verroeste rails", en der „Degoutte-flora" (zooals men de duizenden en duizenden wagons toet, waarop in deze acht maanden, dat ze nu al verlaten staan, een we lige plantengroei ontstaan is; er zijn platte wa gons, waar dó natuur werkelijk artistieke jar dinières van geniaakt heeft!). De Franschen zagen niets liever dan dat zoo spoedig mogelijk elk huisvader zijn kelder vol bongeronlusten- voorkomiende en door de Duitschers betaalde aardappelen zou hebben. Maar de bitterste strijd in het Ruhrgebied is nog steeds die tusschen de sürété-menschen len de nu al acht maanden stakende Duitsche spoorbeambten, onder wie de meeste saboteurs en verdere actieve weer standbieders of het lijdelijk verzet mogelijk makende elementen gévondten worden. Deze stille strijd is er een met veel gruwelijks, ge meens en wreed's, van veel wraak en weer wraak aan beide kanten. Dagelijks worden Duitsche verraders vermoord en in Reckling- hausen alleen bevonden zich verleden' week nog 78 Duitsche spoorwegmannen in de Fran- 1 sche gevangenis, waarvan alleen al zes bij' mis handelingen stukgeslagen trommelvliezen moei ten hebben'. Zoodoende begrijpt men zeker den weerzin van déze spoorwegmannen om, zelfs in deze bijzondere omstandigheid, met de regie vijanden samen te werken. Communistische bladen verboden. De Fransche bezettingsautoriteiten 'hebben het te Dusseldorf verschijnende communisti sche orgaan de, ,Freiheit" verboden. Dit was het laatste communistische orgaan, dat nog in het Rijnland, en Westfalen, verscheen. Fransche manoeuvres in bet bezette gebied. Uit Frankfort wordt gemeld, dat de plannen tot het houden van Fransche legermanoeuvres in de buurt van Gebelsberg, Volmarstein en Blankenstein blijkbaar worden doorgezet, niet tegenstaande de protesten, Alle landbouwers in deze buurt hebben bevel gekregen er voor te zorgen, dat hum velden voor 27 dezer geheel afgeoogst zijn. In verband met legeroefeningen is de school te Sprockhoeveln in een vesting veranderd. Het gebouw is met prikkeldraad omgeven en er zijn tal van standplaatsen voor machinegeweren en ander geschut in of bii het schoolgebouw aan gelegd. Toeneming der verkeersmoeilijk heden in W.-Duitschland. Dusseldorf, 17 Sept. De verkeersmoeilijk heden zijn opnieuw toegenomen, doordat ten gevolge van de stijging van het Eng. pond de prijs der Engelsche kolen aanzienlijk is ver hoogd, waardoor de bedrijfskosten der tram wegen enz. weer veel hooger zijn geworden. De tramtarieven in de groote steden in West- Duitschland zijn sedert gisteron met 150 verhoogd. In Dusseldorf, Keulen en andere plaatsen bedraagt de minimum-prijs 2.5 mil iioen mark, welke prijs in verband met den af- gelegden afstand kan stijgen tot 5 miliioen. Te Dusseldorf hebben de stakers van de fabriek „Union" een aanval gedaan op het directiegebouw. De politie kwam tussehenbeide, maar werd met steenen gegooid. Daarop schoot de politie. Er zijm twee stakers gedood1 en zeven gewond. De aanleiding tot deze relletjes was een salarisquaestie. Volgens mededeelingen uit Essen aan de Berldjnsche bladen hebben de vakbonden der spooiwegmannen aan vertegenwoordigers van de spoorwegdirecties meegedeeld, dat zij bet lijdelijk verzet zullen blijven voortzetten, tot dat door onderhandelingen de vrijheid1 en de integriteit van tot Duitsche rijk zullen zijm gewaarborgd Als het Ruhr-confllct zou eindigen. De Rijksdagafgevaardigde dr. Ir. Kurt Sorga, president van den Rijksbondl der Duitsche In dustrie en Md der directie vam de fa. Krupp, heeft iim antwoord op eendge vragen inzake die beëindiging van het Ruhrcomflict op grond van een toegeven door beide partijen het fblgende verklaard): Het komt in de eerste plaats er op aan, dat de tjjd der crisis tet het uitenste wordt beperkt. Met- de onderteekening of een wederajjdscto formeele verklaring omtrent een vergelijk is de noodtoestand en het internationale econo mische gevaar rniet beëindigd, indien niet tege lijkertijd en onmiddellijk alle hinderpalen voor de hervatting van productieven arbeid uit den weg worden geruimd. Men mag met name te Parijs niet over het hoofd zien, dat het niet voldoende is na" afloop der onderhandelingen slechts „op een (knop te drukken" om ale schoorsteenen te doen rooken. Drie dingen zijn noodzakelijk, wanneer ex spoedig verandering komt. De onmiddellijke hervatting van het werk is gedeeltelijk onmogelijk. Men heeft gebrek aan mannen, kolen, grondstoffen en de 'technische mogelijkheid begaat niet. In de eerste plaats is er gebrek aan mannen. Hoe zullen fabrieken, welker normale instand houding op zichzelf reeds uiterst moeilijk is, onder de bestaande omstandigheden weder nor- maai kunnen beginnen te werken, wanneer de leider® van allte rangen niet aanwezig zijn? Zij zijn in grooten getale echter afwezig. Bezet- tings-autoriteiten en scheidsgerechten hebben gearresteerd, veroordeeld, in de gevangenis ge zet, en verbannen. Welke onherstelbare leem ten dëardoor zijn ontstaan, toont b.v. de toe stand bij de firma Krupp. De heer v. Bohlen u. Halbach en drie leden dór directie zitten in de gevangenis, twee anderen zijn bij verstek veroordeeld. Aan allien imoet de straf worden kwijt gescholden. Ook bevinden zich nog een aantal leiders van afdeelingen in arrest. De toe- Standen bij andere grootbedrijven zijn dezelfde. Het eerst eoodige is dius, dat deze mannen onmiddellijk weer hun functie innemen. Zijn zij weder aanwezig, dan is hun djzeren werk kracht noodig om de bedrijven weer aan den gang te brengen en dat gaat ook niet, op één dag. Verder bestaan er nog technische hinder- palen, welker uit den wegruiming geruimen tijd zal duren. Een hoogoven kan niet weder wor den in bedrijf gesteld zooals men een water leidingkraan omdraait Verder het gebrek aan 'kolen en grondstof fen. 'Zonder kolendelven, cokesproductie en grondstoffen bestaat er geen hoogoven-, wals- werk- of dergelijk bedrijf- Dus: weg met al deze bezwaren. Ook de verbindingswegen moeten worden hersteld. Verder moeten de verbannen spoor- wegmanmen terugkeeren. Vernielen en opbre ken gaat snel, maar wedferopbouwen is een reuzenwerk, dat moeten de bezettende mogend heden goed begrijpen. Het is niet zoo gemak kelijk de bres te sluiten, waardoor de chaos in Duitschland en Midden-Europa zou kunnen binnendringen. Beieren en hef Rijk. De Beiersche minister-president heeft Zon dag een rede gehouden* waarin hij de vraag opwierp, wat er zou gebeuren, indien de bij legging van het Ruhrconflict op een voor Beie ren onaannemelijke wijze tot stand zou komen. De Beiersche minister-president verklaarde: Een ernstige crisis staat ons te wachten, en het is thans zaak, zich op alle mogelijkheden voor te bereiden. De gedachte van een afschei ding van tot rijk wijst in Beieren ieder ernstig politicus van de band. Mocht de ontwikkeling der dingen echter tot een dictatuur van links leiden, dan zou Beieren voor de vraag worden gesteld, of het nog langer aan de rijksgedachte kan vasthouden. Dan zou Beieren zich van het rijk afscheiden, maar het rijk zou uiteenvallen dóór het toedoen van degenen, die het Duitsche rijk aan het Aziatische bolsjewisme overle veren. Verder merkte hliji op, dat de strijd tusschen rechts en links vroeg of laat zal moeten worden uitgevochten. Het behoeft daarbij echter niet tot een Moedigen burgeroorlog te komen; lipt is voldoende wanneer de vadterlandsche bewe ging in Duitschland) zoo sterk wordt, dat de tegen-beweging geen kans meer toeft. De aanslagen in treinen nemen op schrikba rende wijze toe. Nog is de overval op Kreys- sing niet opgehelderd of een nieuw geval wordt gemeld. In den D-trein KeulenBerlijn is in een derde klasse coupé de vrouw van een Ber- lijnsch bankbeambte bewusteloos gevonden. Zij verklaarde naderhand, dat zij even voor Maag denburg in het toilet is geduwd en aldaar met chloroform is verdoofd. Gestolen werd haar trouwring, haar tasch en een koffer. Men overweegt om een eigen bewakings dienst in de treinen aan te stellen. FRANKRIJK. Polncaré aan het woord. Poincaré, de onvermoeide, toeft Zondag weer twee redevoeringen gehouden in een tweetal plaatsjes in het Maas-departement. Zeer toeschietelijk toeft de heer Poincaré zich daarbij zeker niet getoond. Uit niets bleek, dat de aanbiedingen en de vertoogen van den heer Stresemann hem geneigd1 maken tot eeni- ge wijziging in de Fransche politiek. „Wij heb ben panden in handen", zeide hij,, en „zullen die vasthouden tot wij voldoening hebben ge kregen". En in een tweede redevoering Met hij nog weer eens uitkomen, dat men het totaal van de vastgestelde vergoeding moet blijven eischem, omdat anders Duitschland zich zou herstellen en ook zijn militaire kracht zou her winnen, van welke het niet zou nalaten gebruik te maken. Vaneen verzachting der voorwaar den kan dus geen sprake zijn, omdat Frank- rijk's veiligheid die niet gedoogt. Frankrijk's veiHgheid zou al evenmin de internationalisatie van het Rijngebied toelaten Van dit denkbeeld, dat zeker toch minder een Duitsch, dan wel een in zekere Britsche kringen gepropageerd' idee is, moet Poincaré nie i tobben* zoo min als van een speciale Rijnovereenkomst Frankrijk moet liever op zichzelf vertrouwen en het heeft in de bepalingen van bet vredesverdrag betere waarborgen, dan de- heer' Stresemann c.s. het ooit zouden kunnen aanbieden. De Fransche irr nrrrfrn 11—"' - JUR6EN57 LANTA PRIJSVERLAGING troepen staan aian en) over den Rijn en zullen daar zoolang blijven als noodig is. Dat is van den aanvang af tot standpunt van Poincaré geweest en alle pogingen van den toer Stresemann stuiten dus op zijn onverzet telijkheid af. Maar intusschen verergert de toestand' in Duitschland' bij' den dag en dreigt de finanr cieele en economische catastropto tot de ern stigste poMtieke en sociale gevaren te zullen leiden. Hoe dó Duitsche regeering den dreigenden volslagen ondergang nog zal kunnen tegen houden is niet in te zien en begrijpelijk is het, dat men te Berlijn radeloos is en dat er hier een somber pessimisme heerscht over hetgeen de toekomst, de naaste toekomst, zal brengen. Auto-ongeluk In Z.O. Frankrijk. Zaterdagmiddag is, naar een B.T.A.-be- richfc uit Gremoble meldt, een auto uit Tours, waarin zich een tiental personen bevonden, omgeslagen op den bergpas van Saint Bé- ron, bij Saint (Pierre de?) Chartreuse. Uit het niet zeer duidelijke telegram schijnt te moeten worden opgemaakt, dat de auto van een hoogte van duizend meter is gestort. Er zijn twee dooden en vier gewonden. BELGIE. Duitsche milliarden op het strand te Knocke. Een Duitsch vMegtuig, met poststukken on derweg van Duitschland naar Engeland, moest ten gevolge van motordefect in de nabijheid van Knocke aan de Belgische kust dalen. Volgens- de „Nation Beige" waren er drie pakken aan boord, tezamen bevattende 5500 milMard mark en, naar men meent bestemd1 tot stijving van het lijdelijk verzet in het Roergebied'. De drie Duitschers, die aan boord waren, zeiden te goeder trouw te hebben geloofd, dat de pakken de post en kranten bevatten. Het geld werd in beslag genomen en een onderzoek ingesteld. Den drie mannen, die er in het Duitsche vMegtuig zaten, is verzocht zich ter beschikking van de justitie te houden. Het zijn twee vliegers en een ambtenaar van de Duitsche Rijksbank. De 5500 milMard mark, die*zij in het vliegtuig vervoerden, waren in veertien pakken verpakt, die biljetten van 20 en 50 miliioen mark be vatten, wat een waarde van 1.100.000 Belgische franken Vertegenwoordigt. Er waren negentig pakketten van duizend biljetten van 50 mil iioen mark en vijftig pakketten van duizend biljetten van 20 miliioen. ZWITSERLAND. t Groote brand! op de Jaarbeurs. Uilt Bazel wordt geseind, dat daar Zondag een ernstige brand toeft gewoed in de gebou wen van de Zwitserscto Jaarbeurs. De gebou wen werden bijna geheel' dóór het vuur ver nield. De schade is zeer groot. ENGELAND. Het proces-Fahmy. De gezworenen van de Old Baily te Lon den hebben Zaterdag mevrouw Marie Mar- guerite Fahmy, de beeldschoons weduwe van do Egyptenaar Fahmy-bed dien zij dood had geschoten, niet schuldig aan moord ver klaard. Dadelijk berstte een luid gejuich achter in de rechtzaal en van de galerij los, waarop de rechter de zaal door de politie liet ont ruimen. De tweede vraag, die do voorzitter van de jury ontkennend' beantwoordde, was of zij schuldig aan manslag was. De rechter gaf hierop bevel haar onmid'- deliijk in vrijheid te stellen. Na hare vrijspraak zakte mevrouw Fah my weer bewusteloos ineen. Pas later op den middag kon zjj in een gesloten auto thuis gebracht worden. Een gedeelte van het pu bliek had den geheelen nacht voor het ge rechtsgebouw gewacht, om bij de laatste zit ting in het spannende geding tegenwoordig te kunnen zijn. W at nu de millioenen van den gedooden echtgenoot betreft, men gelooft, niet dat de weduwe daar iets van zal krijgen. Een ad vocaat, die de Egyptische wet goed kent, hoeft aan een man van de Weekly Dis- patch gezegd:. „De algemeene opvatting is dat een vrouw niet kan genieten van het vermogen van een echtgenoot dien zij ge dood heeft. Eenige jaren geleden heeft er in Egypte een dergelijk proces gediend waarin een vróuw haren man had doodgeschoten en vrijgesproken werd. Zij verbeurde alle aan spraken op zijn nalatenschap." SPANJE. De staatsgreep. Koning Alfons van Spanje, die zich aan de zjjde der uitvoerders van de staatsgreep heeft geplaatst, heeft dit blijkbaar gedaan, met tot doel zich niet op den achtergrond te laten dringen. De syndicalisten en socialis ten, die tegen de nieuwe regeering gekant zijn, waren het ook tegen de oude. Zy be sloten evenwel voorloopig nauwlettend toe zicht te houden op de gebeurtenissen en geen tegenbeweging in het leven te roepen. Door den dictator Primo de Rivera, zyn verschillende decreten uitgevaardigd En daarvan regelt het binnenlandsch bestuur. Alle civiele gouverneurs werden afgezet en het land verdeeld in acht militaire dis tricten, onder bestuur van drie generaals, ieder een wapen van het Spannsche logor vertegenwoordigende, namciyk do infante- rio, cavallerie en do artillerie. Het directo raat, dat als regeering optreedt, is samenge steld uit zeven goneraals, met Do Rivera aan het hoofd. De oudste 'ain.bten.aur van leder regeeringsdepartoment, uitgezonderd dat van Oorlog, werd' aangesteld voor het tlj- doiyk beheer van de verschillende ministe ries. Ontbinding van het parlement. Zondag beeft de Koning het besluit on derteekend', waarbij het parlement wordt ontbonden. Zoo spoedig mogeiyk zullen nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven. VEREENIGDE STATEN. De ondergang van do Amerlkaanscho torpedojagers. Washington, 17, Sept. De Ameriiaansclie admiraal Kittel© meldt van de plaats, waar de zeven torpedojagers zijm gestrand, dat naar zijm meening geen enkel dier schepen geredi kan worden, hoewel' vani vier wellicht het geschut geborgen kan worden. Het openbaar onderzoek vangt morgen aan. JAPAN. De aardbeving. Volgens berichton uit Kobe heeft de aard beving in Japan o.m. tot gevolg gehad, dat een deel van den. top van den beroemden heiligen berg van Japan, den Foedsjl-jamn, is weggezakt en dat de. wanden vnn dra bergkegel geweldige scheuren vertoonon, dlo er vroeger niet waren. ,®eflna gezelschap van drie Amerlkaanscho dames en twee Britsche meicjes bevond zloh juist hoog op den berg, toen de beving kwam. Stormwinden, slagregens en onder- grondsche rommelingen maakten den toe stand voor deze dames-toeristen nog te ang stiger. De geheele berg trilde en groote steenblokken kwamen naar beneden. De toe risten, die schuiling hadden gezocht in een berghut, kregen het zoo benauwd, dat zy uit vrees van levend te worden begraven maar liever de oper: ruimte zochten. Na de eerste zware schokken werd het daar in de lioogtp op den berg weer rustig en kalm, eu de trames slaagden er in, veilig de vlakte te bereiken. Zaterdag werden weder verschillende hef tige aardschokken waargenomen, waardoor tal van reeds beschadigde gebouwen ineen gestort zijn. De wijze waarop de Amerikanen in den zak tasten voor het geteisterde Japansche volk, is inderdaad) verbazingwekkend. Zaterdag was reeds 7.183.000 gecontribueerd' en men ver wachtte, dat in den loop van deze week een bedrag van 10.000.000 zou worden verkregen. De poHtie te Tokio heeft bekend gemaakt, dat het aantel dooden in de stad voor zoover thans bekend is 77.823 bedraagt; terwijl er 120.070 vermist worden» Een nieuwe ramp. Naar de „Matim" verneemt, zyn te Londen berichten ontvangen over een nieuwe ramp, namelijk een wervelstorm, die gewoed heeft boven tot Tottori-gebied. Er rijt 5000 Meden omgekomen en dé stof felijke schade bedraagt 30 millien yen. KORTE BERICHTEN. Op een landgoed te Neu Stettin is by de electrische dorschmachine brand ontstaan. Vier vrouwen kwamen in de vlammen om. Twee andere personen, die van het dak van het ge bouw sprongen, werden levensgevaarlijk ge- wondL Vanaf heden kost een) tramrit in Beriyn 2 miliioen mark. LUCHTVAART. Aangaande het vliegongeluk in Engeland* waarvan in ons vorig nummer reeds mel ding werd gemaakt wordt nader gemeld: Het vliegtuig, dat Vrijdag op de reis van Manchester naar Londen verongelukt is, waarby vyf menschen omkwamen, heeft de zen dienst verleden jaar Octotor geopend en onlangs werd nog gemeld, dat het al 200.000 mijl tusschen beide plaatsen had af gelegd. Iemand die het ongeluk van vlak by heeft zien gebeuren, heeft verteld dat het vlieg tuig ongewoon laag vloog en dat aan de schommelende bewegingen duideiyk te zien was, dat er iets haperde. Met groote moeite meed het een groep boomen, maar toen kan telde het en plofte-met den neus op den grond. De ïyken van de drie passagiers (een ervan was een vrouw) en van den vlieger en zijn helper waren afschuweiyk verminkt. Het vliegtuig was een D H 84 Daimler met elf zitplaatsen. GEMENGD NIEUWS. Uit Venlo wordt aan de „Telegraaf" gemeld: Zaterdagnacht, omstreeks half vier, heeft te Venlo een ernstig ongeluk plaats gehad. Vier en zestig ledige goederenwagens zyn tengevolge van nog niet opgehelderde oorzaken in beweging geraakt en van het emplacement Kaldenkirchen, dat hooger ligt dan het station Venlo, langs de tollende lijn naar Venlo gere den, een afstand' van ongeveer 5 K.M. In het station VeD'lo zijn de wagens, die in middels een zeer groote snelheid hadden ver kregen, ln volle vaart gebotst tegen dat ge deelte van het station, dat vroeger by de Duit sche baan in gebruik was. De geheele kap en 'n gedeelte van de douane loods, dat in gebruik was by de R.D.E.G. wer den ernstig beschadigd en vormden een ont zettende ruïne met de voorste 25 wagens, die op en in elkaar waren geschoven. Ongeveer 16 wagens werden by de botsing totaal versplin terd, terwyi de overige zeer ernstig werden beschadigd. Gelukkig deden zich geen persoon- ïyke ongelukken voor. Men mag van geluk spreken, dat de wagens niet beladen waren. Anders toch was de kracht, waarmede zy van Kaldenkirchen gerold zyn, nog grooter geweest en was niet alleen de zui delijke zijkant van het stationsgebouw Inge- dniikt, dioch ook de visitatiezaal en wellicht de stationsrestauratie en woning VRn den restau rateur een ruïne geworden. De veroorzaakte schade aan gebouwen on materieel wordt op minstens een ton geschat. De schade aan het stationsgebouw kan nog niet Juist opgegeven worden, daar de muren scheuren vertoornen, on inen niet woet hoever die scheuren doorge loop© n rijm. nenstormen, kleiner was geweest, het geheele station vernield1 zou zyn. Thans werkte de lange staart der 84 wagens ln de bocht, die de lijn kort voor hot station: Venlo maakt, remmend. In Kaldtenkirehon, welk station door Belgi sche troepen Is bezet, werd medegedeeld, dat do goederentrein afgekoppeld stond1, Er werd' niet mede gerangeerd. Men sprak het vermoeden uit, dat de wagons niet vanzelf aan het rollen zouden zyn gegaan* dóoh dat Dulitache sabo teurs hebben getracht de Itfn Kaldenkirchen— Venlo, welke sedert 1 Augustus ln exploitatie 1« by de Belglscho regie, onbruikbaar te maken. Over deze lijn heeft een geregeld goederenver voer plaats. In Kaldenkirchen stond het treindeel ln re* serve op den rangeerheuvel op een' zyiyn. Hot trelnd'eel was door mrnsloffon op de rails af- ivaw-uwi utAW raunuiioui up uiu laiiö 'osloteni Bovendien stond de wissel vnn de ril* 'i'Lln zoo, dat onmogelijk wagons op de hoofdlijn kondon komen. De saboteurs, goed op de hoog- UCUiO, JJVÜU 'WV'v-rj te van don plaateelIjken toestand, hebben het blokhuis, waarin zich de wisselbandies bevon den, opengebroken en den wissel op de rijU1° naar hot hoofdspoor verlegd. Daarop hebben zy de remsloffon verbrijzeld, waardoor t trein- deel ln beweging geraakt is met het gemelde noodlottig gevolg. 30.060 gestolen. Het personeel van de Trnnjrporhnaat- schnppy ,,De StandanTd" aan het Koning1® Emmnpleln vond Zaterdagmorgen btl hlnnenkomen van het gebouw een Iwig op den grond liggen. Een oma tot de ontdekking dat er 's-nach»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 2