soneel, zooals dat In 1920 werd vastgesteld, het uitgesloten zal zijn om tot een sluitenden ge wonen dienst te geraken, te meer omdat hot onmogelijk moeit worden geacht om zonder aanmerkelijke verlichting van den op het spoor wegbedrijf drukkenden salarislast, dat bedrijf weder rendabel te doen zijn. Men staat te de zen voor een in geen geval te vermijden nood zakelijkheid. N Intrekking van art 40 van het Bezoldigingsbesluit I)e Invloed! der maatregelen op de begrooting voor 1924. DE VLOOTWET. MARINEBEGROOTING. SPORT. Paardensport MARINEBERICHTEN. LEGERBERICHTEN. STOOMVAARTBERICHTEN. HAVEN VAN NLEUWEDIEP. VISSCHERIJBERICHTEN. Burgerlijke stand der gemeente Helder MARKTBERICHTEN. - I - 9 Boven en behalve de besparing op salaris sen, die verkregen wordt uit reorganisatie en inkrimping van den Staatsdienst, zal de last van salarissen en loonen (welke op ruim 260 millioen moet worden geschat) met 20 Vo (over twee jaren verdeeld) verminderd moeten wor den. Dat zulks een onmogelijkheid is zonder aantasting ook van die wedden, welke vóór 1 Juli 1922 werden genoten, zal wel voor ieder duidelijk zijn. De Regeering ziet zich daarom genood^ zaakt de Burgerlijke Rijksambtenaren te bevorderen. Aangezien over de wijze, waarop de sala risverlaging voltrokken zal moeten worden, nog overleg wordt gepleegd, kan de Regee ring daarover thans, nog niet anders dan hare aanvankelijke meerling kenbaar maken. Deze luidt alduè: lo. Een verlaging van den totalen last van salarissen en loonen piet 20 over 2 jaren te verdeelen, is noodzakelijk. 2o. Met ingang van 1 Januari 1924 wor den alle salarissen en loonen, van hoog tot laag, met 10 verminderd. So. Onmiddellijk zal worden ter hand geno men een algemeene herziening van bet bezol digingsbesluit, ten doel hebbend om met in gang van 1 Januari 1925 een zoodanige sala risregeling in werking te doen treden, dat over dat dienstjaar het sub lo. gestelde ge heel bereikt worde. De regeering is van oordeel, dat bij die heraening voor de hoogste salarissen, b.v. die der Ministers en enkele anderen, de hui dige bedragen met de volle 20 verminderd zullen moeten worden; dat de loonen der werklieden meer in overeenstemming zullen moeten worden gebracht met den plaatse lijken Woonstandaard en dat overigens hij de herziening rekening zal moeten worden ge houden met de mate waarin voorheen de verhoogingen. werden toegekend. Van een gewijzigde regeling Voor den z.g. stand plaatsaftrek voor ambtenaren en onderwij zers meent de Regeering te moeten afzien. Als gevolg van deze maatregelen tot ver mindering van den salarislast kan worden aangenomen, dat het tekort op het Staatsbe drijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie zal verdwijnen. Een overeenkomstige maat regel ten opzichte van het spoorwegperso neel zal, mede in verband met andere bezui nigingen, ook bij de spoorwegen vrij zeker tot een sluitende rekening voeren. Wat dit laatste punt betreft, zal de invloed daarvan zich eerst bij de samenstelling van de be grooting voor 1926. doen gevoelen, aange zien ten laste van de begrooting voor 1924 het tekort over het bedrijfsjaar 1923 moet worden vergoed. Van het hooger genoemde tekort van 90 millioen zal door de tot nu toe genoemde maatregelen in totaal een kleine 60 mil lioen gevonden worden, zoodat nog ruim 80 millioen te dekken valt. In dit verband zij opgemerkt, dat de Regee ring overweegt of, zonder tekort te doen aan de belangen der verzekerden en zonder zwaar dere lasten te leggen op henj, die de premie betalen, een zoodanige wijziging in de financie ring der sociale verzekering mogelijk is, dat een verlichting van. de daaruit voor 's Rijks Schatkist voortvloeiende lasten mogelijk zou 'blijken. Uit den aard der zaak zou een wijzi ging als hier bedoeld niet kunnen leiden tot vermindering van' de bijdrage aan het Ouder- domsfonds, in verband met het toekennen van ouderdomsrente aan personen, die den leeftijd van 65 jaren reeds hadden bereikt, die dus nimmer-premie betaalden of zullen betalen. Zij zou moeten strekken tot vermindering van de bijdragen onderscheidenlijk van 211/» mil lioen aan het Invaliditeitsfonds en van f 12 millioen aan bet Ouderdomsfonds; de laatste in verband met de uitvoering der vrijwillige ouderdomsverzekering. In afwachting van het resultaat van de overweging der hierbedoelde wijziging, acht de Regeering zich echter niet verantwoord de eventueel® gevolgen daarvan in haar- financieele plannen te disconteer en. Zij ziet zich daarom genoodzaakt om tot dek king van de bovengenoemde resteerende 30 •millioen haar toevlucht te nemen tot- wijziging van bestaande en invoering van nieuwe hef fingen. Binnen enkele weken hoopt de Regeering in staat te zijn de noodige .wetsontwerpen tot dekking van dit bedrag in te dienen. Alleen wanneer het resultaat der overwe gingen inzake de financiering der sociale ver zekering leiden mocht tot een belangrijke ver mindering der uitgaven ten laste van den Staat, zou in 1925, een ongeveer sluitend budget verkregen worden. Daarvoor zou dan, om te résumeeren, noo- dig zijn: a. een reorganisatie of inkrimping van Staatsdiensten, welke geleidelijk zou leiden tot een besparing van ongeveer ƒ50 millioen; b. de mogelijkheid van een andere' finan ciering der sociale verzekering; c. de vermindering van den totalen last der salarissen en loonen met l/è; i d. de oplegging van ongeveer ƒ30 millioen aan nieuwe lasten. Niet met één dezer vier maatregelen of met twee er van kan men er komen. Ze zijn alle vier noodig. Want naarmate het effect van dien sub a. bedoelden maatregel toeneemt, moet 'tegelijk gerekend worden met de zekerheid van een voortgezet' accres der uitgaven en de waar schijnlijkheid eener verdere daling van som mige inkomsten. Voor zooverre betreft een noodzakelijke ver laging van sommige al te drukkende directe heffingen, is de Regeering hoezeer van den ernst van dit vraagstuk overtuigd van oor- deel, dat daaraan niet kan worden gedacht zoo lang het budgetair evenwicht niet verzekerd kan worden geacht; Zoodra dit het geval is, zal overwogen worden in hoeverre door verdere wijzigingen in ons belastingstelsel de verlaging van sommige eco nomisch schadelijke heffingen mogelijk zal blijken. Wat nu de begrooting voor 1924 betreft, zij erop gewezen, dat do hiervoren ontwik kelde plannen geen sluitend budget kunnen brengen. Wel zal het oorspronkelijk geraam de tekort er niet belangrijk door vermin deren. Laat men de eventueele vermeerde»- ring der inkomsten als gevolg van wijzigin gen in het belastingstelsel en de bezuiniging als gevolg van. voorgenomen reorganisatie plannen vooishands buiten beschouwing, dan zal het tekort Vv.rminderen met de volgende bedragen: Salarisvermindering 21 millioen. Tekort Postbedrijf 1.8 Totaal rond 23 millioen waardoor het tekort tot rondl 93 millioen zal dalen. Bovendien bestaat er naar het oor deel der regeering aanleiding, om, in af wachting van de definitieve vaststelling van haar standpunt inzake de financiering der sooiale verzekering, de bijdragen aan het In validiteitsfonds voor 1924 stop te zetten en met het storten van de hoogerbedoelde bij drage ad 12 millioen aan het Ouderdoms fonds in 1924 nog niet te beginnen. Het tekort op dep gewonen dienst zal daardedr per saldo rond 60 millioen bedra gen, waartegenover dan mag worden gestold de te verwachten bate uit de nieuwe voor te stellen heffingen en-de bezuinigingen, welke ter hand genomen wordem Het laatste be drag mag echter voor 1924 niet al te hoog worden aangeslagen. Bij den voorzitter der Tweede Kamer is in gekomen een brief van de Ministers van Ma rine, van Koloniën en van Financiën met be trekking tot hfet wetsontwerp tot vaststelling van de sterkte en samenstelling der zeemacht; aanleg van steunpunten en versterkingen in Ned.-Indiö. In dezen brief geeft de, Regeering op grpud van de motieven uit het Vlootwet- rapport als haar meening te kennen, dat ver dere opschorting der vlootplannen onverant woordelijk zou zijn en dat zij nóch in de nota van den voorzitter dier commissie, mr. Patijn, noch in die van -het lid mr. Trip, een argument kan vinden, dat er haar toe zou kunnen leiden, om de volledige inwerkingtreding op een later te bepalen datum met haar verantwoordelijk heid te dekkèn. j De Regeering is na gezette overweging tot de overtuiging gekomen, dat de toestand zoo wel. van de Nederiandsche als van de Indische financiën het noödzakeiijk maakt, nog eenige verdere verlich ting van den voor het oogenblik aan de uitvoering der vlootplannen verbonden financieelen druk te aanvaarden en de inwer kingtreding te verschuiven tot 1924, hetgeen vooral voor de Indische financiën een bedui dend verschil geeft. Voorts is de Regeering van meening, dat afgescheiden van deze verschuiving tav. het vlootbasisfonds nog iets verder moet worden gegaan, door de lasten over een langer 'tijdperk te verdeelen, - in de eerste jaren slechts geringe bedragen te ver werken en in die jaren.- ten laste van de be grooting van Nederlandsch-Indië geen' hoo- gere bedragen te brengen: dan die, welke ver werkt zullen worden,1 een en ander ais nader gepreciseerd in de bij- den brief gevoegde Nota van Wijziging. Nadrukkelijk wenscht de Regeering hierbij te verklaren, dat met het aanbrengen van be zuinigingen als door de Vlootwetcommissie bedoeld; op dit gebied de limiet niet is bereikt en dat verdere maatregelen getroffen zuilen worden, om, zonder de gevechtskracht van dej vloot en de verdediging van: 'de vlootbasls te schaden, 'de directe en indirecte exploitatie kosten 'tot een zoo laag mogelijk peil terug te brengen. Naar de meening der Regeering is de Vloot wetcommissie door het stellen van dep eisch t. a. v. het algemeen Regeeringsbeleid (nJL de overlegging van een uitgewerkt plan tot het sluitend maken van het Staatsbudget op het oogenblik, waarop de Vlootwet in behandeling wordt genomen) buiten het raam van de haar verstrekte opdracht getreden, liet sluitend maken van het Staatsbudget, zoowel voor Ne derland als voor Indië, is een plicht, die de Regeering evenzeer moet nakomen indien van het totstandkomen der Vlootwet geheel zou worden afgezien. De totstandkoming heef! slechts deze beteekenis, dat bij het zoeken naar punten, waarop de Staatszorg moet worden ingekrompen, de formatie van de vloot met bijbehoorende steunpunten buiten het geding moet blijven, doch niet de bezuinigingen, die los daarvan in het marinebeheer aangebracht zullen moeten wbrden. Overigens zal weldra blijken, dat de Regeering geenszins afkeerig is van het denkbeeld', om hare voornemens in zake herstel van het budgetair evenwicht ken baar te maken. De Regeering is van meening, dat deze aan- vulling der eerder naar voren gebrachte argu menten ter verdediging van het on-twerp- Vlootwef de verdere openbare behandeling van dit wetsontwerp mogelijk maakt. Tweede Nota van Wijzigingen. Aan bovengenoemden brief heeft de Regee ring een- nota van wijzigingen toegevoegd, waaraan het volgende is ontleend: De. wijziging in art. 8 -betreft de samenstel ling van het vlootfonds. De Regeering acht hét juister, om bij de berekening van de 12-jarige annuïteit voor de kosten van .den' bouw, die ten laste van. de begrootingen zou worden ge bracht, tevens in aanmerking te nemen de be dragen, die noodig zullen zijn om op den duur de vloot; zooals die na 6 jaar zal zijn samenge steld; op die sterkte te gouden en ook reke ning te houden met den feitelijken levensduur der verschillende scheepstypen. -De wijziging van art. 10 brengt de annuïteit van het vlootfonds terug van ƒ19.735.000 op 17.300.000v De raming van pl.m. ƒ8.000.000 voor den gemiddelden jaarüjkschen pensioenlast voor het Europeesche personeel der marine (art 12) is pi. m. 1.000.000 te hoog gebleken, zoodat de restitutiepost voor Indië aan Nederland te dier zake 3.500.000 moet bedragen in; plaats van 4.000.000. Blijkens de wijzigingen in art. 15 en 17 is het wenschelijk gebleken met het oog op dCn staat der Indische geldmiddelen de uitgaven voor de uitvoering Van de'voorstellen'tot aan leg van steunpunten en versterkingen in Ned.- Indië voor de eerste jaren te verminderen met behoud- van den termijn van 10 jaren, waarin die werken tot stand worden gebracht. In deze wordt het derhalve wenschelijk geacht verder te gaan dan door de VTootweteommissie in haar rapport wordt aangegeven, terwijl in ver band met reeds uitgevoerde werken te Soera- baja het totaal te besteden bedrag van het vlootbasisfonds kan worden teruggebracht van 99 millioen op 96.5 millioen. Voor de jaren 1924, 1925 en 1926 wordt voorgesteld sesp. 2, 3 en 3 millioen op de begrooting voor Ned,-Indië te brengen en ver der jaarlijks gedurende 81 jaar, ingaande 31 Januari 1927, een bedrag van 5 millioen. De verlenging van de periode van afbetaling van de kosten der werken van 30 tot 34 jaren wordt voorgesteld, aangezien., het mogelijk wordt geacht de aanschaffing van het geschut een viertal jaren te-verschuiven. Aan de Nota zijn toegevoegd een schema van aanbouw en aanschaffing voor de eerstvolgen de zes jaren en een overzicht van het vloot basisfonds. •V— Evenals in het vorig jaar worden ook in deze begroeting slechts gelden aangevraagd, noodig voor den afbouw van reeds onderhanden zijnd m&terieel. Voor de voortzetting van den bouw van de O. 9 t/m 11 wordt voor 1924 noodig ge raamd in totaal 2.057.849, welke som geheel ten.laste der Staatsbegrooting komt. Verder wordt aangevraagd ten behoeve van kruiser „Java" 1.150.000, kruiser .'.Sumatra" 2.150.000, onderzeebooten K. IV t/m VII 42.400, ondeTzeebooten K. VIII t/m X 1.000.000; K. XI t/m XIII L372.264, in to taal ƒ5.714.664. Van dit bedrag komt ƒ2.857.332 ten laste' van de Staatsbegrooting, terwijl ge lijke som uit de 'begrooting van jSlédL-Indië aan de Middelen in Nedefland wordt vergoed. Van de totale kosten van nieuwen aanbouw, bedragende ƒ7.790.513, wordt uit de Indische begrooting aan de middelen in Nederland ge restitueerd 2.357.332, zoodat ten laste van de Staatsbegrooting blij veil 4.933.181. Sedert de mededëeling in- de Memorie van Toelichting op de begrooting 1923 werden- in gevolge machtiging van H. M. de Kdningin uit de sterkte der zeemacht afgevoerd1 het pant serschip „De Ruyter", het 'pantserschip „Zee land" en dó 'schoener „Dolfijn", daar Óp be houd van geen dezer bodems yoor de zeemacht meer prijs wordt gesteld. Het voornemen bestaat deze schepen te ver- koopen. Maatregelen werden getroffen om ook tot verkoop over te gaan van de reeds afge voerde kanonneerbooten „Dog",. „Das" en „Heimdair en van het afgekeurde logement schip „W. O. Schouten", terwijl de afgevoerde kanonneerboot „Brak" in bruikleen werd af gestaan aan de Vereeniging „Parkherstellings oorden" te Amsterdam. Van het Nederiandsche eekader in Oost-In- dië werden uit de sterkte afgevoerd de' torpedo- bootjagers „Fret" en „Wolf'; eerstvermeld vaartuig,om te worden verkocht, laatstvermelde bodem óm verder nog als bewakingsvaartuig te worden benut. Het eindcijfer van het hoofdstuk is geraamd op een bedrag van ƒ42.884.913, waarvan 2.857.332 ten laste komt van het 1ste hoofd stuk der begrooting van uitgaven van Neder- landSch-Indië. Met betrekking tot de militaire uitgaven merkt de Memorie van Toelichting nog op, dat de wenschefflkheid zich heeft doen- gevoelen om aan het Departement te beschikken over de diensten van den hoofdofficier, die tot nu toe in de betrekking van inspecteur van den onderzeedienst te Willemsoord als adviseur op trad in de verschillende aangelegenheden, op dien dienst betrekking hebbende. - Ten einde te voorkomen* dat hierdoor de personeelsformatie zou mpeten worden uitge breid, werd besloten tot een reorganisatie van het bureau torpedodienst en werd met ophef fing van de betrekkingen van inspecteur van den torpedodienst en van inspecteur van den onderzeedienst aan het Departement ingesteld een onderafdeeling voor de zaken, betreffende het torpedo-, mijnen- en onderzeebootmaterieel, waarvan de afgetreden inspecteur, van den. onderzeedienst als chef is opgetreden. Wat de niet-militaire uitgaven-betreft, wordt nog vermeld: dat de bouw van de twee stoomloodsvaartui- gen nos. 16 en 17, waarvoor de gelden toege staan veerden bij de begrooting voor 1920, wordt voortgezet; dat de bouw van de twee gtoomloodsvaartui- gen nos. 18 en 19, waarvan de gelden toege staan werden bij de begtooting voor 1921, ge reed kwam; beide vaartuigen doen thans dienst voor den Nieuwen Rotterdarnschen Waterweg; dat de bouw van het motorafhaalvaartuig no. 2 en van de motorbooten nos. 8 en 9, waar voor de gelden eveneens op de begrooting voor 1921 werden toegestaan, werd beëindigd. Deze vaartuigen doen thans dienst te Vlissingen. Het lichtschip no. 8, waarvoor de gelden ook op laatstbedoelde begrooting werden beschik baar gesteld, is eveneens voor den dienst ge reed. Tot de aanschaffing van drie kleine stoom trawlers en de inrichting daarvan tot stoom- loodsvaartuig, om dienst te doen op de Eems, is' overgegaan; deze zijn of zullen worden in dienst gesteld als stoomloodsvaartuigen nos. 20, 21 en 22. De daaraan ten koste gelegde uitgaven zijn bestreden uit de daarvoor gevoteerde gelden op de begrootingen voor 1922/23, evenals die voor den, nog in gang zijnden aanbouw van een motorbotter. Tenslotte»- is nog onderhanden de bouw van een motorafhaalvaarhpg voor het 6de district, waarvoor de gelden werden toegestaan bij de begrooting voor 1922. Uitsla? der handicap-draverij te Sch&gerbrug op 18 Sept. Baanlengte 350 M. Handicappers C. Waiboer, Wieringeriwaard en G. Haremaker te Koog aan de Zaan. Ingeschreven 14 paarden. 1. Amie van'G. Vos, Midwoud, 325 M.; 2. Barones van J. W. Schoon te Medemiblik, 320 M.; 3. Fa- voritien van Habriiik Numan te Schoorl, 845 M.; 4. Adam van K. Zijp to Twiak,, 815'M.; 5. Catha- rine Spier van C. J. I!uldoman, der Haag, 840 M.; 6. Edel A. van Th. Schfeuder te Watergang, ,320 M.; 7. Springgan van Stal Z. te Hoorn, 350 M.; 8. Harrold van S. do Ridder Ajz. te N. LJpolder, 320 M.; 9. Pètite Amie van 'J. Bakker te Hoog woud, 325 M.; 10. Catharine R. van J. W. Schoon te Mödomblik, 330 M.j, 11. Condor van Stal Z. te Hoorn, 325 M.; 12. Bandage van J. A. Bakker te Wieringerwaard, 880 M.j 13. Fine van G. Baren te Haarlemmermeer, ,3^5 M.; 14. Koosje W. van T. Vos te Benningbrook, 315 M. i Prijs 250 CatrLne R.; prijs 100 Adam; prijs 50 Koosje W.; prijs 25 Springgan. Hr. Ma. „Z 8". Blijkens iblj het departement van marine ont- vaneen tal«p»grani is Hr. Ms. torpedotx>ot Z 3, om- dor bevel van luit. ter -zee le kl. P. T. do Moes ter, Dinsdag te Vlissingen" teruggekeerd van haar zending naar Boulogno sur Mer, tot vertegen woordiging van do Nederiandsche regeering bij de Visacherijweek aldaar. Hr. Ma. „Triton". Blijkens bij het Departement van Marine ont vangen berldht ia Hr. Ms. viescherijpolitibkruiser „Triton" Dinsdag uit Hartlepool vertrokken. Marine-luchtvaartdienst. Bij Kon. besluit is, met ingang van 16 Sept., aan do buitengewone adelborsten der Kon. Mar.- Res., zeewaarnoiper M. Verhake en J. W. Suyling, op hun' verzoek eervol ontslag verleend uit den resorvedienst en zijn zij benoemd tot officier- vlieger dor 3de klasse bij de marine-luchtvaart dienst. 1 Off. van1 den marine-stoomvaartdienst 8e kl. J. A Habig zal 27 Oct. per stoomschip J. Pz. Coen zijn bestemming naar Oost-Indiö volgen. Bij beschikking van den minister van Marine •ia de adelborst der lo kl. Kon. Mar.-Res. P. A Ruock met 1 Oct. 1923 geplaatst aan boordi Hr. Ms. Tromp. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OMSTAN DIGHEDEN is aan ondervolgende schepelingen vergunning verleend om naar Nederland terug te keeren Per s.s Tjerimai, 11 Aug. v. Priok: Schrijver-maj. J. P. Hartman. Per s.s. Koningin der Nederlanden, 18 Aug, van Priok Bootsman L. Congert, serg.-mont. R. Enninga, korp.-schrijver R. Hollenga, korp. d. mars. A. van V elzen, kwartierm. J. C. Wolff, korp.-bott. T. Heeringa, korp.-ziekenverpLJ. Ietswaard, mar. le kl. J. Sprangers,' 'J. van Wijngaarden, H. H. v. d. Bom, C. Vijlbrief, B. J. Bosch, J, H. Ieing en matr. 3e kl. A G. Leeflang. 22 Sept.: luit. ter zee 2e kl. F. J. Kist en bootsman J. J. de Vreijer van Schorpioen naar Tromp; 'bootsman F. W. Gerritsen van id. naar Hoemskerck. 25 Sept.; luit. ter zee 2e kl. E. J. Borgesius en bootsman O. Leget van Kweekschool Leiden naar Heomskerck. De luit. ter zee 2e kl. J. C. dEngolbronner blijft gedetacheerd aan boord van Hr. Ms. Corn. Dröbbel en de id. J. T. Bonnerman wordt gede tacheerd aan 'boord K X onder intrekking der bevolen detacheering aan boord Hr. Ms. Corn. Drebbel. De bevolen overplaatsingen van de onderofficie» ren die aan boord Tromp worden geplaatst, alsook die van de Tromp afgaan en.gesteld zijn op den llen Oct. zullen geschieden op den 29en fjppt. a.s. Hr. Ms. Triton wordt 21 Sept. te Willemsoord verwacht Sterkte lichting 1924. Bij Kon. besluit van 9 Aug. 1923 is o.a. het volgende bepaald. Van de voor inlijving aangewezen personen der lichting 1924 worden 23500 man bestemd tot ge woon dienstplichtige. Van de tot gewoon dienstplichtige bestemde personen der lichting 1924 worden 750 man be stemd voor de zeemacht; dit getal - mag worden overschreden met het gètal tot "gewoon dienst plichtige .bestemde personen der lichting 1924, die aanvankelijk aan de landmacht werden toe gewezen, doch wegers Indiensttreding als vrij williger bij de zeemacht ook als dienstplichtige bij de zeemacht worden ingelijfd. Hoofdgynmavtiekondorwijzer. De serg.-maj'.-instr. H. de Vries van het voenn. 4e reg.vest.-art., thans bij het rag. vest.-art., Is aan de militaire gymnastiek- en schermschool te Utrecht geslaagd voor hoofdgymnastiekonderwij- zer. v Stoomvaartmaatschappij Nederland. Banka, ultt., arr. 18 Sept. te Porti Said. Koningin der Nederlanden, thuisr., vertr. 19 Sept. v. Cowes. Benkalis, arr. 19 Sept. v. Bona te A'dam. Jo.haa de Witt, uitr., vertr. 18 Sept. v. Bouth- anipton. Karimata, arr. 19 Sept v. Java, 1. v. Londen, te A'dam. Prinses Juliana, uitr., arr. 17 Sept. te Sabang. Rembrandt, uitr., vertr. 18 Sept. v. Suez. Roepat, thuisr., arr. 18 Sept. te Suez. Batoe, arr. 16 Sept. v. A'dam te Hamburg.' Boeton, arr. 17 Sept v. Hongkong te Macassar. Jan Pietersz. Coen, thuisr., pase^lö Sept. Perim. Krakatau, thuisr., vertr. 15 Sept, w. Sabang. Radja, arr.'17 Sept. v. Embden te Hamburg. Sumatra, arr. 16 Sept. v. A'dam te Newcastle. Enggano, vertr. 18 Sept. v. A'dam n. Hamburg. VondOl,. thuisff, vertr. 17 Sept. v. Singapore. Kon.-Hollandsche Lloyd. Flandria, uitr., vertr. 17 Sept v. Rio Janeiro en 18 Sept. v. Santos. Kennemerland, thuisr., pass. 19 Sept Ouessant Zeelandia, thuisr., vertr. 17 Sopt v. Las Palmas. Gelria, vertr. 19 Sept v. A'dam n. Buenos Ayres. Delfland, vertr. 19 Sept. v. R'dam n. Buenos Ayres. Amsteiland, uitr., arr. 17 Sept. te Montevideo. Rijnland, thuisr., arr. 17 Sept te Bahia. Waterland, thuisr., vertr. 17 Sept v. Santos. Kon. West-Indische Maildienst Ceres, vertr. 17 Sept v. Antofagasta n. Gruz Grande. JasoQ, vertr. 17 Sept. v. Mollendo n. Callao. Amsterdam, arr. 16 Sept. v. A'dam te Hamburg. Delft, arr. 17 Sopt. v. Chili te Duinkerken. Moliskerk, arr. 17 Sopt. v. A'dam te Hamburg. Aknor, vertr. 17 Sept. v. Port au Princo n, San tiago de Cuba. Aros, uitr., pass. 17 Sept. Bevezier. Kon. Paketyaartmaatschappij. Tasman, vertr., 17 Sept v. Sydney n. Java. Halcyon Lijn. Stad Amsterdam, vertr. 18 Sept v. Hamburg n. Buenos Ayres. Stad Dordrecht v. San Nicolae n. Antwerpen. vertr. 18 Sept. v. Teneriffe. Stad Haarlem, v. Novorossisk n. Ver. Kon. en R'dam, pass. 18 Sept. Sagres. HollandAmerika Lijn. Lochgoil, v. R'dam n. de N. Pacific, arr. Sept te Londen. Rotterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 19 Sent Sable Island. 4 Warszawa, arr. 19 Sept, v. R'dam te Danzig Broedijk, vertr. 18 Sept v. Norfolk n" R'dam* Volendam, vertr. 19 Sopt. v. R'dam n New-YnrV Lochkatrine, arr. 18 Sopt. v. R'dam to Soattte Cardiganshire v. d. Pacifickust n. R'dam, vort?' 14 Sept. v. Colon. "'fSsw"' 18 061,1 V' PorUand (Ore) te San- Said. Rijndam, arr._18 Sept. v. New-York te R'dam. Holland—Australië Lijn Almkerk, thuisr., vertr. 18 Sept. v. Port Holland—Britsch-Indië Lijn Streefkerk, uitr., arr. 19 Sept te Sommelsdijk, uitr., pass. l^ep^T si S-fk' ,thllisr'' arr" 15 te Madras Sloterdyk, uitr., arr. 17 Sept. te Antwe^n HolL0.-Azh8 Lijn. Kertosono, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Kobe. Zosma, arr. 16 Sept v. R'dam te Hamburg. Saloier, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Port Said. •Holland—Oost-Afrika Lijn. Bovenkerk, thuisr., vertr. 18 Sept v. Marseille n. Londen. Karimoen, thuisr., vertr. 19 Sept v. Antwerpen n. R'dam. Sitoebondo, uitr., arr. 17 Sépt. te Zanzibar. Kauibangan, uitr., pass. 19 Sopt Vlissingen naar Antwerpen. Madioen, uitr„ pass. 17 Sept Pantellaria. Moliskerk, arr. 17 Sept. v. A'dam te Hamburg. Nijkerk, vertr. 17 Sept. v. Zanzibar n. Tanga. Holland—West-Afrika Lijn, MLnórva, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Soooondee. Orostes, uitr., arr. 17 Sopt. to Lagos. Saturnus, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Duola. Deelstroom, uitr., arr. 18 Sept. te Bordeaux. Horanos, thuisr., vertr. 16 Sept. v. Las Palmas. Maasland, arr. 18 Sopt. v. W.-Afrika te A'dam. Stol la, uitr., vertr. 14 Sept v. Las Palmas. Rotterdam—Zuid-Amorika I/ijn. Aludra, arr. 16 Sopt. v. R'dam te Hamburg. Rotterdaujscho Lloyd, Djocja, thuisr., pass. 19 Sopt. Perim. Deli, vertr. 19 Sopt v. R'dam n. Java, vla Ant werpen. Rindjani, uitr., vertr. 19 Sept. v. Marseille. Tjerimai, thuisr., pass. 18 Sept. Penicho. Wilis, thuisr., pass. 18 Sopt. Kaap dol Armi. Medan, arr. 13 Sopt. v. Soerabaya to Boinbay. Dj omber, arr. 17 Sept. v. Wellingston to Lyttelton Patria, thuisr., vertr. 17 Sept. v. Colombo. Tosari, thuisr., pass. 18 Sept. Gibraltar. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Deucalion, v. Batavia m. A'dam, arr. 19 Sept. te Suez. Ixion, v. Japan n. R'dam, arr. 18 Sept. te Manilla. Laonjedon, v. Japan n. R'dam, arr. 19 Sept to Suez. Mentor, v. Japan n. R'dam, arr. 17 Sept. te Shanghae. Patroclus, v, Japan n. R'dain, arr. 18 Sept. te Colombo. Antenor, arr. 19 Sept. v. Londen te R'dam. Lycaon, v. Japan n. R'dam, vertr. 17 Spt v. Hongkong. Polyphemus, v. .Batavia n. A'dam, arr. 18 Sept. te Port Swettenham. Dardanus, v. Japan jol. R'dam, pass. 18 Sept. Perim. JavaNew-York Lijn. Euryades, v. Java n. New-York, pass. 18 Sopt. Gibraltar. Idomeneus, v. New-York n. Java, vertr. 18 Sept. v. Norfolk. Bawoan, v. Java, n. New-York, vertr. 17 Sept. v. Malta. JavaBengalen Lijn. Jacatra, vertr. '17 Sopt v. Java n. Calcutta. JavaChinaJapan Lijn. Tjikembang, arr. 18 Sept v. China te Batavia. 19 Sept. 1923. Aangekomen van Hardingen en vertrokken naar Goole Eng. s.s. „Fax Fleet". Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen Eng. s.s. „Stading". 18 Sept. 1923. Aangevoerd door 30 korders: 520 middeltongen p. stuk 0.400.50; 300 kleine tongen p. stuk 0.150.20; 1 tarbot 5; 4 kisten zetéchol p. kist 12; 24 kisten kleine schol p. kist 47; 40 kisten schar p. kist 23; 6 kisten pieter mannen p. kist 79. 19 Sept. 1923. Aangevoerd door 3 korders 110 middeltongen p. stuk 0.55; 40 kleine tongen p. stuk 0.20; 2 kisten zetschol p. kist 14; 4 kisten kleine schol p. kist 46; 4 kisten schar p. kist 3. van 18 en 19 Sept. 1923. BEVALLEN: W. H. v. d. ZaLm-Stelnhauer, z.; J. Geus-Koorn, <L; M. C. Zwart-Thamaaz, z.; H. M. Blankenree-v. d. Hilst, z. OVERLEDEN: j. Selderheek, m., 28 jaar; -G. Makelaar, m., 38 j.; D. de Koning, echtgenoot v. A Rlokhoff, 59 jaar; S. Muller, 32 jaar, echtge noot van T. de Boer. ONDERTROUWD: J. A. Dunk en C. A Latjes; FBaas en J. Somera; J. J. de Vries en M. Put ters. AiNNA PAULOWNA 18 Sept. 1923. Groote aardappelen 5—6; drielingen 2.60— 3: slaboonen 12—20.50; snijboonen 30; bloemkool 610.50. PURMEREND, 18 Sept. 1923. 16 stapels fabriekskaas 44 R.M. 47, 60 stapels boerenkaas 44, p.M. 46.50, 2 6tapels Goudsche 47, RJü. 46, alles per 50 K.G.; 1300'/. K.G. boter p. K.G. 2.10—2.20; 611 run- - doren: 385 vette p. K.G. 1—1.30, matig; 158 melke en gelde 200—450, matig; 68 stieren; 35 paarden 150250, stug; 60 vette kalveren p. K.G. 1.201.40, vlug; '167 nuchtere kalveren: voor de slacht 1042, matig, voor de fok 16 —32, matig; 483 vette varkens: voor do zouterij p. K.G. 0.740.76, voor de slacht 0.76—0.84 vlpg; 50 magere varkens 20—40, stug; 350 big gen 1625, stug; 534 schapen 40—48, vlug; 40 bokken; 656 lammeren 2535, matig; kip eieren p. 100 st, 8—9; 150 zak appelen 4—5; 100 zak peren f 34. BROEK OP LANGENDIJK, 19 Sept. 1923.' Schotsche muizen 4.10—6.90, eigenheiiners 5.90, bi. eigenheimers 3—6.70, bravo's 2 30 kleine f °'90' spercieboonen 12-3017.40, snijboonen 22-04.60, grove uien 6.40—6.80, drielingen 6.40—7.20 gele nep 10.90-12.60, peen 3.20,-kroten 4.10, roede kool 2.70-4.30, witte kool ƒ2—2.30 gele kool 3-jO~~820 por 100 K.G.; bosworto- len 3.30 per 100 .boe; bloemkool le soort 4— 6.30 per 100 stuks. Aanvoer: 3800 K.G. aardappelen, 3635 K.G. spercieboonen, 43 K.G. snijboonen, 15,100 K.G. <te,16 n0P- 800 K.G. peen, 2000 K.G. roode k001' 86,700 K.G. witte K"G' solo k<x>l. 12Ö0 bos wortelen, 30,(XX) stuks bloemkool. Schagermarkt van Donderdag 20 Sopt. 1923. t L 160~250; 21 geldekooien mag. °~~390; 70 idem votto 300-A30; 12 kalf- kooien 340—475; 14 pinken 180—240; 7 nuch% tere kaiveren 18-4S0; 36 schapo mag. 36-50; 146 idem vette 4451; 282 lammeren 28—35; f vAaiken® masr- '2632; 59 idem vette p. K.G. f 160 bi*»on 15—22; 116 kippen 1; 18 eenden 0.50—1.26 84 K.G. boter J^-G' 2—2.20; 4783 kipeieren p. 100 7.50— «.06; 617 eendederen p. 100 6.50. Schagen. Tijdens een hevig onweder, dat Woens dag in den vroegen morgen, eenige uren bo ven Hollands Noorden woedde, verbrandde m de buurtschap Tolken, gem. Schagen, de boerenplaats van en bewoond door J. Hoed jes., Wegens den grooten afstand van Scha-, gen, ruim! 1 uur, kwamen de brandspuiten te laat om den brand te kunnen blusschen. Daarbij ging het hooi en verdere voorra den. De familie, was reeds op en kon zich zoodoende tijdig redden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 6