E T AAN DE VERBRUIKERS VAN JURGENS' PLANTA Tweede Blad. DE FIJNSTE PLANTENBOTER PRIJS 60 CENTS PER POND ANT. JURGENS' MARGARINEFABRIEKEN VAN ZATERDAG 6 OCTOBER 1923. AMSTERDAM SCHE BRIEVEN. ROND DEN DAM. Kunst In bussen: —artistieke „conserven" vtyrauurzaamd'ü kruist-boontjes, en dito- erwten, tn blikken aan den mam gebracht oiwler de firma-nam en van toekomstige, kunstzinndge Hoógstratens of Lenzboungs! Beu zal er, nó de gramofoom-platen, nó de draadlooze overbrengingen, enz. enz. zeker eens toe komen. De toekomstige huisvrouw ral zich, zooals zij nü bi) onverwacht bezoek, tot haar opluchting herinnert nog een blik je etenswaren in de provisiekast te hebben, hl later jaren, bij dergelijke gelegenheden, Ook herinneren, dat er nog een blikje „too- neel of „dans" aanwezig is en, ten behoeve van haar gasten, zal zij het openen en de vertooning, losgemaakt uit de bederf-we-ren- d!e middelen, aan het huishoudelijk audito rium voortzetten tHet gó at er heen; het nadert het reuzen schreden, maar toch nog niet zóó snel of voorloopig bet eekent het „kunst in bussen" niet anders» dan dat de zegevierende motor* bus ook in kunstleven veroveringen1 gaat maken. Dezer dagen werd n.L door het No* derlandsch Tooneel een proef genomen om de „bezetting" van een stuk, dat in „de pro vincie" moest „gaan'", per motorbus naar de plaats van bestemming heen en weer terug te voeren. Wat dan o.m. het voordeel op levert, dat, waar anders in vele gevallen in primitieve gelegenheden overnacht moet wordén, thans de acteurs en actrices den zelfden avond nog hun hoofdstedelijke haardsteden kunnen bereiken. En zoo zag men dan onlangs broederlijk en zusterlijk in óén forschen bus de „père noblo", naast „den verrader", die jeune premier'8, naast den „marqué" plaats nemen en, vergezeld van kapper en kleedster, onder de toonen van de claxon het platteland tegemoet rijden. In af wachting van die andere „kunst in bussen", grootsche overwinning der moderne tech niek, die het reizen van tooneel- en andere gezelschappen geheel en al overbodig zal ma ken, doen we het nü dan nog maar met deze „kunst in bussen'8 waarvan de eerste proe ven naar méér smaakten. Niet in een bus, maar in een pot, in de doofpot namelijk, heeft onze Gemeenteraad die, ook in zijn „officieele" boezem opkomen de anti-Vlootwet-actie gestopt Aan die actie wordt hier in d'e stad, den laatsten tijd hard gewerkt, Even hardnekkig als de bloemetjes- en vlaggetjes-dames, vervolgen U thans, op straat de propagandisten met lijsten ter tee- kening op het anti-Vlootwet-adr e& En de laatsten, men kan 't niet ontkennen, hebben aanmerkelijk meer suoces dan de eerstan. Al is het „doel" der bloemetjes en vlaggetjes ook nog zoo sympathiek, t wordt „vieux jeu" en lichtelijk vervelend.Het denkbeeld daarentegen, dat zeker 80% van de bevol king tegen de Vlootwet is en deze er desal niettemin tóch nog wel eens zou kunnen werden doorgedreven, is, in democratische tijden als de onze, betrekkelijk nieuw, stemt tot ergernis en.tot bereidwilligheid om op genoemde lijsten te teekenen. Die bereid willigheid ging zelfs zoo ver, dat het ver plegend personeel in de Gemeentegasthui zen „op zaal", in da diensturen, hun pro- teSteerende handteekeninig plaatsten. Dit kwam het Gemeentebestuur ter oore en. een streng verbod volgde om dergelijke „pro pagandistische acties" tijdens de diensturen na te laten. Een verbod waartegen op zich- zich weinig in te -brengen valt. al werd de zaak oJ. wel wat hoog opgenomen. Er zat echter, achter dit in uiterst krach tige'termen uitgevaardigd verbod bij het Gemeentebestuur wel wat méér dan een te gengaan van het vermorsen van gemeente- tijd. Er zat een angst achter om.zich aan koud' water te branden. Dat bleek wel bij de behandeling in den Raad van het com munistisch voorstel, strekkende om ook van wege den Amsterdamschen Raad bij de Volksvertegenwoordiging tegen het Vloot wet-ontwerp te protesteeren. Officieel betoogden de tegenstanders van dit voorstel (waaronder' ook de S.D*A.P.'era zich schaar- den)' mocht en kon onze Raad zich met deze aangelegenheid niet in laten. Wat andere, kleinere Gemeenteraden doen, gaat ons niet aan, zeiden zij; wij, als Raad, adresseeren al leen wanneer onze „gemeentehuisboudings* belamgen" direct en zichtbaar in het gedrang komen.... Het is een standpunt, dat tenslotte door de ovengroote meerderheid van den Raad ge- deeld werd en waar we ons dus bij hebben neer te leggen. Alleen kan' men vragen waar het „directe" van die „gemeentehuishou- dingsbeïang" eigenlijk begint en waar zij, deze belang, inderdaad „zichtbaar" worden! En overigens, der traditie van eeuwen ge trouw, heeft Amsterdam zich heusch wel eens meer ingelaten met zaken die min of meer beenreikten over de enge grenzen van Amsteb en IJ-oevers. Hoe het ook zij: men bleef dus nü maar liever „officieel" in de ruimte en vergenoeg de zich met een „verstandige" zelfbeperking; of zij ook „wijs" is, moet een ieder maar, naar het eigen standpunt afmeten. Wet ongetwijfeld en zonder de geringste kans op tegenspraak, tot onze directe ge- meentebuishoudings-belangen gerekend kan worden is: do verbinding van onze haven met <le Noordzee. Een directer is or voor een stad als de onze bijna met. En anes wat die verbinding dan ook hm vergemaK- kelijken, vereenvoudigen en billijker maken heeft men met alle kracht te bevorderen en te steunen. Vandaar ook de voortdurende aandrang die men van hieruit uitoefent om de afwerking van de nieuwe sluis te IJ mui- den te bespoedigen en nü onlangs weer de officieele bulds die men door middel van on zen havenmeester heeft doen geworden aan den kapitein van een Noorsch toeris.on schip, dat het bestaan had op eigen kracht, zonder hulp van sleep booten, naar de hoofd- Ingezomten TWmtcrfLwrttïig. ANT. JURGENS' M ARG AR I N EFAB RI E K E N TE OSS prijs van 2 prijzen van 5 prijzen van ÏO prijzen van ÏO prijzen van 20 prijzen van 500 prijzen van lOOO prijzen van f 500.— 200.- 100^- 50.- 25.- 10.- f f f f f f (B 3»o) stad op te varen. De havenautoriteiten heb ben den laatsten tijd steeds gepoogd het den betrekken reedlerijen en andere belangheb benden aan het verstand te brengen, dat het Noordzee-kanaal zich inderdaad goed leent tot het „met eigen kracht" varen. Zonder veel resultaat echter tot nu toe. Toen nu de Noorsche kapitein wél het feit bestond, ging er een gejuich bij gezegde autoriteiten op en bood1 men dezen voortvarenden zeeman zelfs een souvenir aan. „Zie je wel, dat het kón; dat het heusch niet aan óns ligt als er nog altijd geklaagd wordt over de lastige na vigatie op het kanaal!" riep men daarmede indirect heur toe, die „de oude sleur" van slepen bleven volgen. Ér kwam echter de laatste dagen tegen deze voorstelling van zaken wel «enig verzet bij de Amsterdam sche scheepvaart, die zonder meer dit verwijt van gebrek aan initiatief moeilijk op zich kon laten zitten. „Ja zeker; het kón" antwoordde zij, „maar er zijn vele kansen dat het mis gaat, óók! Dat die Noorsche kapitein het wél waagde is waarschijnlijk voor een groot deel te wijten aan het feit, dat hij zich van de gevaren maar half bewust was." En dan somt men die gevaren op, mogelijke bot singen met lange, vooral lange zandr aak- slepen en diergelijke meer, gevaren die ech ter grootendeels door betere scheepvaart- bepalingen op het kanaal te 'ondervangen zijn. Men raadt de autoriteiten aan ook de hand in eigen boezem te steken. De waarheid zal ook hier wel in het mid den' liggen. Moge dat „midden door middel van een compromis en een vruchtbare sa menwerking tusschen onze scheepvaart en d'e haven-autoriteiten spoedig gevonden wor den. Tot heil van onze haven en dus tot heil van onze stad. Een ander direct belang, dat in den loop der tijden ongetwijfeld nog directer wordlen zal is de toestand en de bruikbaar heid van onze vüieghaiven. Van „onao" kon men eigenlijk tot nu toe niet eens spreken. „Schiphol" ressorteerde nog steeds onder het Ministerie van Oorlog en Amsterdam had er als zoodanig weinig over te zeggen. Lan ge onderhandelingen zijn dienaangaande ge voerd en eindelijk is men nu zoo ver, dat door genoemde Ministers aan ons Gemeente bestuur een contract is voorgelegd waarbij de stad over het vliegveld de beschikking krijgt, behoudens een klein gedeelte dat voor de militaire luchtvaart gereserveerd blijft Natuurlijk zal teekening van dit contract geld koeten, dat echter zelfs in deze bezui- nigingstijidlen1 wel mag worden uitgegeven oi„ als men daarmede zich het bezit van een goed geoutilleerd vliegveld) verzekeren kan. Én l1/» millioen, d'e som die Rotterdam in dertijd voor haar vlieghaven over had, zal het hier niet eens kosten. Dat er tenslotte dan ook een betere, kortere weg naar Schiphol komen moet Is duidelijk; maar dit kan men dan, gezien de slechte tijden, genoegelijk nog wel wat uitstellen. Laat ons eerst maar bedoeld contract teekenen. Dat is al een goed en noodzakelijk begin. BINNENLAND. Naar de TeL verneem.fi, Is binnenkort de benoeming te verwachten van mr. W. O. Wandelaar, burgemeester van Alkmaar, tot burgemeester van Dordrecht. Tegen de Vlootwet De R. K. Kiesvereeniging Rijkskieskring 's-GravenM'ge hield Donderdagavond in het gebouw „De Vereendgmg" in de Willlem- straat haar uitgestelde tweede vergadering ter bespreking van de Vlootwet, onder voor zitterschap van den heer G. W. Hystefc. Da volgende motie van het (bestuur werd aangenomen met 210 tegen éH stemmen. De uitslag werd' met luid applaus begroet De R.-K Mesvereeniging, enz., overwegende dat uit de houding der Regeering blijkt, dat deze de aanhangige Vlootwet zoo spoe dig mogelijk wenscht te zien aangenomen; dat de benoodiigde bedragen voor de uit voering der Vlootwet moeten worden ge vonden desnoods ten koste der sociale wet geving, van het onderwijs, van de loonen van het overheidspersoneel, van de moge lijkheid van vermindering van belasting druk en van andere 'gewichtige belangen ■dat in de R.-K. Staatspartij in het alge meen en in den RijksMesikring 's-Graven- hage in het bijzonder voortdurend is aange drongen op aanzienlijke bezuinigingen ten aanzien van de militaire uitgaven; dat door de uitvoering der aanhangige Vlootwet aan dezen aandrang niet wordt voldaan; dat de beproefde buitenlandfldhe politiek van Nederland1 ook in de toekomst alle mili tair vertoon1 moet vermijden, maar hierin moet bestaan, dat wij: le. ons verre houden van alle 'bondgenoot schappen of speculatie op 'bondgenootschap pen, 2e. de bestaande uitstekende verstandhou ding met alle andere mogendheden met de meeste kracht bevorderen; 8e. het hooge aanzien, dat Nederland in alle landen om zijn igroote cultuurwaarden en niet om zijn militaire krachten geniet, als de beste waarborg voor onze onafhankelijk heid bewaren en vermeerderen; dringt er met den meesten ernst bij de R. K. Kamerfractie op aan de aanhangige Vlootwet niet te aanvaarden; besluit deze motie ter kennis te brengen van de Katholieke Kamerfractie en de pers; verzoekt den overigen R. K. Rijkskies- 'kringorganisatles aan deze motie adhesie te betuigen. De kruiser „Sumatra". 1 De kruiser „Sumatra" nadert bij de^Ne- dlerlanidlscha Scheepsbouw Maatschappij de voltooiing. Van buiten tenminste ziet het 7000 ton me tende schip er al tamelijk „af" uit. Er steken (nog wel geen vuurmonden buiten boord, maar de romp is toch volkomen klaar. Aan hetgeen er echter binnen dien romp. aanwe zig behoort te zijn ontbreekt nog wel een en ander. Zoo zijn wel de ketels reeds aan gebracht, maar d'e turbines zijn nog in de maak bij Werkspoor. Door den brand, die verleden jaar in de fabriek woedde, zijn ook die voor de „Sumatra" bestemde turbines ver nield, zood'atmen weer nieuwe moest ver vaardigen. Het gereedkomen van de „Su matra" werd hierdoor natuurlijk aanzienlijk vertraagd. De voor het schip bestemde machines zul len een kracht kunnen ontwikkelen van 70.000 P.K. waardoor het met een snelheid van 80 knoop zal kunnen varen. Als ver gelijking zij hierbij vermeld, dat die „Jan Piatersz. Coen", een adhip van gelijke laag te, mm. 150 M.f met een machine van 8DD0 P.K. tevreden moet zijn. Ih April 1926 hoopt men de JSumatra" ge reed te hebben. Het zusterschip, die „Java", die met genoemden kruiser de grootste sche pen der Nederlandsche oorlogsvloot zullen vormen, zal reeds in Januari '24 voltooid efln. De schadeloosstelling van de Kamerleden. Namens de Kamerfractie van den Vrij heidsbond, ia gisteren de volgende brief aan de Ghrist-HisL Kamerclub gericht: Naar aanleiding van uw schrijven d.<L 28 September jJ., waarvan wij tegelijkertijd pu blicatie in de pera opmerkten, hebben wfj die eer u mede te deden, dat wij daarvan niet zonder verbazing hebben kennis genomen. Wanneer het de bedoeling van uw schrij ven mocht zijn, daarmede onze Kamerclub een opwekking,te geven, in gelijken zin te hiandelon/ian zou dit doel vermoedelijk beter kunnen zijn bereikt, indien er gebruikelij- kerwijze een gezamenlijk overleg ter zake had plaats gevonden; thans ligt het voor de hand, dat wit uw schril ven voor kennisgo- vin" aannemen. Wij willen u intuaachen nog wel mededee- ïen, d'at een soortgelijk denkbeeld ook reeds eenigen tijd bij. ons een punt van overwe ging had uitgemaakt, en dat wij voornemens waren, zoodra een verlaging van ambte- naarstractementen inderdaad ieen feit mocht worden, de andere groepen der Kamer uit te noodigen, van gedachten .te wisselen over de vraag, of het op dén weg der Kamerleden kan liggen, zich een offer, en zoo ja, in wel ken vorm, te getroosten. Door uw, onzes inzien* ontijdig optreden, zal thans die weg niet kunnen worden be treden; wij zullen nu te zijner tijd overwe gen, wat ons in deze zal te doen staan. Salari «vermindering. Het hoofdbestuur van „Ons Belang" Ver, van Onderofficieren enz. bij de Nederl, Land macht en het cómitó tot behartiging van de algem. belangen van het Marinepersoneel, beneden den rang van offloier, kwamen op 3 dezer bijeen ter bespreking van de te voeren actie inzake de voornemens van de Regeering de salarisverslechtering betreffende en werd te dien opzichte tot algeheele overeenstem ming gekomen. Ondersteuning van redden van schip breukelingen. Op Hoofdstuk ES van de begrooting van Waterstaat voor het volgend jaar is voor het eerst een memoriepost uitgetrokken (art. 239) voor ondersteuning van redden van schipbreukelingen, alsmede van hun nage laten betrekkingen. Er is dus kans, dat bij; de behandeling deze memoriepost in een vasten post verandert, waaruit de vele redders van schipbreukelin gen' zullen worden ondersteund. Subsidie •roor weridoozen. De Regeering heeft goedgevonden, dat ook voor 1924 die mogelijkheid zal geopend blijven, dat aan werkloozenkassem een sub sidie van meer dan 100%, overeenkomstig de bepalingen van het werklo jsheidsbesluit 1917, wordt verleend, doch alleen in geval len, waarbij het dringend noodig blijkt Bezoek van een Amerikannschen kruiser. De Amerikaansche kruiser Pitfcsbuxa, wel ke, omstreeks 10 dezer hier fie lande ver wacht werd!, zal volgens nadew bericht, In den vroegen ochtend van den 18den dezer te Rotterdam aankomen. Reclame op Het allernieuwste. De achterkant van de postzegels zal beschikbaar voor reklamodoeleindea Wie biedt er wat voor? worden gesteld Een schadepost In den zomer van 1920 heeft het rf]k voor 84L000 gekocht panden In den Oppert en de Veriaatstraat te Rotterdam, waarin des tijds gevestigd waren de scholen van de zus ters Dominicanessen, omi za ten dienste van de posterijen in gebruik te nemen. Inmiddels zijn die daar gevestigd' geweest zijnde diensten van de posterijen overge bracht naar het nieuwe pokkantoor, en van daag heeft de ontvanger der registratie en domeinen aldaar, bij inschrijving, deze per- oealen week verkocht De hoogste inschrijver biedt j T8.000; de laagste 70X00. Een strenge winter op komst? In Hemel en Dampkring" geeft dr. Z. Ka merling het vervolg van zijn beschouwin gen over „Jaren met .abnormale weersge steldheden". In zijn beide eerste artikelen betoogde hij, dat er verband moet bestaan: eeuerzfids tus schen bijzondere meteorologische afwijkin gen in den stand der planeten, anderzijd* tusschen dm stand der planeaten en die in tensiteit der zonnevlekken. •Dr. Kamerling neemt aan, „dat Jupiter en Saturnus, en in mindere mate ook d'e andere planeten, een directeu invloed op den damp1 kring van de aard uitoefenen', door een lucht beweging te voorschijn te roepen afwisse lend in de richting van de pollen naar den aequator en omgekeerd. Deze luchtverplaat sing wijzigt dan de verdeeling van de gebie den van hoogen en lagen druk. Voor den komenden winter verwacht die heer Kamerling „dat de door Jupiter ea door Saturnus veroorzaakte luchtjgolveu zich dicht bij de keerkringen vormen, en dat het aanzwellen van deze luchtgolven later een aanvang neemt De factor, die in dm voor afgaande® winter luchtverplaatsing van dm aequiator naar de polen, dus hoogere tempe ratuur, medebracht, treedt op den achter grond; wij krijgen overheersehende lucht beweging van de polen naar dm aequator. N.O. wind in West-Europa m tamelijk lage .wintertemperatuur," Ook vestigt do heer Kamerling nog de aandacht op de Jupiter-poriodo van onge veer dertien maanden, die b.v. medebracht, dat de hitte-periode van éind Mei 1922 in b0- •gin Juli 1928 terugkeerden We zouden in overeenstemming hiermede in Au;; stus'van het teemde jaar ook weer ©en .bmormaal hooge temperatuur mogen verwachten. N.V. Texefe iSMcn Stoastyat-Ondernomtag. Wlntewïïamtó ingnrrciflin 1 Outobao ïflSB. DagdQka: Veataft TexEfi: 8.— vjbl, 11.— 8.80 bljbl- Heldor: MO u, 13.— nrtrfti. 416 tun. Kuiist tn bassen. De Vlootwet tn den Gemeenteraad. De vaart door het N oordzee-kanaal. Schiphol. Ten einde Ket vertvrufk van Jurgens' Riante, waarvan de prijs thans Is verlaagd op 80 cents per pond, In het huishouden aan te moedigen waartoe overigens de hoog- kwalltelt alle aanleiding geeft stellen wy de volgend»pryxen disponibel voor hen, die gedurende de maanden OCTOBER en NOVEMBER van dit Jaar blijk geven de grootste verbruikers van Jurgens' PLANTA Plantenboter te zijn geweest. Als bewijs hiervoor kunnen alle verbruikers In het geheele land uiterlijk 1 DECEMBER a.8. hunne ledige Plantacartons Inzenden aan (Reclame-afdeellng). Aan de verbruikers, die het grootste aantal ledige Planta-cartons Inzenden, zullen de volgende prljzenworden uitgereikt! f ÏOOO^- Indien eenlge prtjswfnners een even groot aantal ledige Planta cartons hebben Ingezonden, zal hun verzocht worden een eenvoudig gedichtje te maken van niet meer dan vier regels, betrekking hebbende op Jurgens' Ptanta. Het mooiste gedichtje ter beoordeeling-van een onpartijdig persoon bepaalt dan de onderlinge rangorde. Het eigendom»- en publicatierecht dier gedichtjes komt dan aan AnL Jurgens' Margartnefebrieken. leder verbruiker van Jurgens' Planta verklaart stilzwijgend, door Inzending der ledige cartons, zich te onderwerpen aan en accoord te gfean met bovenstaande

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1923 | | pagina 5