Tweede Bad.
PLAATSELIJK NÏUW&
Verbetering
Het IJa.
De|
Collecte Drentsche kinderen.
Roode Kruls-collecte.
Uit het Polltle-rapport
VOOR DEN POLITIERECHTER.
Jhr. L. P. D. Op ten Noort f
De kabinetscrisis.
Minister Aalberse.
De .Zeehond",
Begrooting Zulderzeefonds 1924.
Het nlenwe mailschip voor de St Mfi.
De loonsverlaging bfi de Spoorwegen.
6e. de penstoenkortóng zal worden opge-
In ons bericht in het Wig nummer Ibe-
treffendè het zinken van <n hak, geladen
met ijzer, afkomstig van die Wilhelm", moet
■worden gelezen, dat dit ijw niet is afge
haald' van het wrak van dj „Wilhelm" (het
schip is alhier indertijd binnengebracht),
doch van het Texelsche shnd, waar het
tijdelijk was opgeslagen.
De felle oostenwind, dheen paar dagen
l'ang ons in het gezicht bes, was oorzaak,
dal liet eigenlijke ijsgenotveel van zijn be
koring verloor. Schaatseneden is goed en
wel, het is een gezonde n pittige liefheb
berij, maar als er zoo'n sndende oostenwind
op de baan staat is het pnot vrij apocrief.
En 2300 zijn dan ook vele nfderen maar wijse
lijk thuis gebleven, en zig men op de ver
schillende (banen rondom e stad voor 't mee-
rendeel de jongens en reisjes, die ziich de
zen winter prachtig kunpn oefenen. De IJs
club ,3et Noorden'' had p de banen van het
Heldersche Kanaal ook oaanvegers aange
steld!, die zorgden, dabde boel behoorlijk
schoon bleef. De verlicht baan, die ook hier
was, trok des avonds hei wat bezoekers.
Gisterenavond, toen d koude oostenwind
was gaan liggen, en dihtengevolge in den
windloozen en klaren atmd het rijden weer
veel' meer bekoring kreg, werd dan ook
door velen geprofiteerdvan de gelegenheid,
door „Het Noorden" gdchapen. Op die ba
nen langs de fortgrac]
gereden, en ook op h
vermaakte men zich
op de ijzem
Helaas: de dooi is
rijn de bloemen voor <e -ramen verdwenen,
reeds heeft het ijs die Igenaardige, donker
grijze tint, die iedere rjder wel kent, en die
hem met schrik vervat.Zou het weer
gedaan zijn met de ijisjret?.Wij willen
het beste ervan hopei vreezen echter met
groote vreeze.
Het publiek, dat we van deze banen en
het werk der IJsclub rofiteert, schijnt nog
altijd niets te gevoelen voor een kleine ver
goeding aan de IJscluK Op het ijs gaat men
met bussen rond, was in men een kleinig
heid kan offeren ter d# dring der kosten. Wie
denkt, dat deze bussen flink wat geld bevat
ten, vergist zich: menpegeert ze eenvoudig.
Terwijl het het Bestutr van de IJsclub niet
mogelijk is zijn onkosten te dekken. De baan
vegers zijn in vasten bondienst genomen en
verdienen een aardig daggeldje met het
en werd zeer druk
Heldersche Kanaal
laat in den avond
as ingetreden; reeds
Is dat niet een
eid.
schoonhouden der
klein offer waard?
r'
Na sneeuw, dooi en n>g eens sneeuw, gevolgd
door de vorstperiode vei de laatste dagen, zijn
de wegen in onze stai zeer glad geworden.
Vooral degenen, die kojtelings in een der groote
steden vertoefden ej dat zijn er heel wat!
is dit opgevallen.
Wel wordt er door de Gemeente-Reiniging
dagelijks zand gestroo 1, en worden de ingeze
tenen herhaaldelijk do r de politie aangemaand
om zand of asch voor itun woningen te strooien,
doch dit neemt niet veg, dat het bijna overal
glijden en glibberen, ;in plaats van loopen ia
Voor ouden van dag® een onaangenaam kar
weitje. Er vallen dan ook meermalen menschen,
gelukkig nog zonder érnstige gevolgen.
Zoo kwam in de afgeloopen week des avonds
een Jonge man op d® Kanaalweg te vallen,
waardoor hij een bloedende wonde hoven het
rechteroog bekwam. Na voorloopig aan een der
politiebureaux te zijn verbonden, zou bij zich
onder geneeskundige behandeling stellen. Wel
een bewijs, dat de gladheid gevaarlijk is.
Uit den toestand van thans valt deze les te
trekken, dat het hoog noodig is om in den ver
volge met man en macht sneeuw te ruimen
kort nadat die heeft opgehouden te vallen. Ge
bruik van pekel, vooral-in de hoofdstraten, komt
ons zeer gewenscht voor.
Nu Is het waar, dat de vele feestdagen belem
merend:hebben- gewerkt, doch elders heeft men
dit bezwaar wel weten te overwinnen. En de
publieke veiligheid gaat voor alles!
Wij willen van deze gelegenheid tevens ge
bruik maken om eens te wijzen op een goede
maatregel, die in andere steden ook met succes
wordt toegepast, n.1. het plaatsen van (met hang
slot gesloten) kisten met zand op openbare
Slelnen en nabij bruggen. Men heeft dan onmld-
etlijk het eerste materiaal ter beschikking en
behoeft niet steeds de komst der Gemeente-
Reiniging af te wachten. Brugwachters en po
litie zouden dan de eerste voorzorgen direct
kunnen nemen; ook op feestdagen.
'Buitendien kan het aldus opgeslagen zand
goede diensten bewijzen bij brand, bij ongeval
len (als er bloed heeft gevloeid of andere vloei
bare stoffen op den rijweg zijn gevallen), bij
kleine reparaties aan het wegdek, enz. Wij ge-
looven niet, dat d'e uitgaven voor een aantal van
dergelijke zandkisten zoo groot zijn. Zelfs voor
Helder -niet.
Ook de burgerij willen wij nogmaals op haar
plicht tot -medewerking zoowel moreel als
wettelijk aan de bestrijding van gladheid
wijzen. Reeds gaven wij eenige malen daarover
meerdere bijzonderheden, doch de massa komt
nu eenmaal1 log als ze is heel langzaam in
beweging, zelfs ris het aller belang geldt.
Daarom herhalen wij nog eens: „Strooit zand
of asch voor uw woningen en erven!" Ge voor
komt daardoor wellicht, dat een medemensch
-een arm of -been breekt .of zich ernstig ver
wondt. En ouden van dagen kunnen zich dan
tenminste op straat wagen. Voorts verbiede
men zijn kinderen om de wegen, die voor het
verkeer dienen, glijbanen -te maken of op ge
vaarlijke wijze te sleden. Jeugdvermaak mag
geen ouderenleed- worden. En bestuurders van
trekdieren, scherpt het hoefbeslag van uw bees
ten! Denkt aan anderen en aan uzelf!
Merken we nog op, dat de gemeente een goed
werk heeft gedaan door de gevaarlijke plaatsen
op het ijs met stroohulzen aan te geven en het
baanvegers- en koekezopie-bedrijf wat te
regelen. i
Naar wij vernemen zal (het Stedelijk Mu
ziekkorps, beihoudens goedkeuring van B. en
W., op a.& Zaterdag, of indien heit wéér dat
nieib toelaat, een volgenden Zaterdagnamid
dag, muziek maken door de verschillende
straten.
Daarbij' zal dan gecollecteerd worden ten
behoeve der Drentsche kinderen uit de veen-
streken.
Reeds nu worden jonge dames opgeroe
pen, die ziidh eenige uren disponibel willen
stellen voor (het beoogde doel.
Men geve zich ten spoedigste op bij L de
Jonge, Breewateistraat 34, J. v. Bngelsdorp
Gastelaar, 2e Willheiliminadlwarsstraat 6,
H. Broekhuijizen, Sdhagenstraat 117, L. van
Loo, Middenstraat 45, A. Verschoor, Sluis-
dijikstraat 46 en voorts bij de leden van heit
Stedelijk Muziekkorps.
'Het bestuur van die afdeeling Helder van
het Nederland'sche Roode Kruis deelt per
circulaire aan de leden mede, dat de onlangs
alhier gehouden collecte zuiver heeft opge
bracht de som van 7 1956.40 en dat van dit
bedrag bereids 7 1900.— aan het Hoofdbe
stuur van het Roode Kruis te 's-Gravenhage
is overgemaakt, waarvoor van dat Bestuur
een dankbetuiging is ingekomen. Het res
teer ende bedrag zal dezer dagen verzonden
worden.
Van den Nederlandschen consul te Dort-
mund is -bijl den Burgemeester dezer ge
meente een dankbetuiging ingekomen voor
de inzameling, die -bij de betrokken een op
recht gevoel van dankbaarheid; heeft gewekt.
Journalistiek.
Het eerste nummer van het Katholieke
Weekblad ,3e Heldersche Post", in vergroot
formaat en' onder veranderde redactie is
Dinsdag verschenen. In haar hoofdartikel
zegt de redactie over de verandering in de
wijize van uitgave en van redactie o.a.:
„In twee maanden tijdl ma toet genomen be
sluit door die R.K. Vet. v. Marinepersoneel Ghris-
toplhorus is er als toet ware uit den grond
gestampt een krachtig bedrijf, 1b er een groep
vom in tel lectueelen, de beste uit ons land', aan
't werk getogen om de cultureel» ontwikkeling
van ons Katholiek volk te, beginnen- met daden
te stellen.
Zoo d'e Katholieken van- Helder ziöto bezinnen
en dit gebeuren ernstig bezien dam luit de dank
baarheid door toiun gedachte een Te Deum. Want
plotseling is ons Helder geworden het middelr
punt van waar de geconcentreerde krachten tot
cultureele ontwikkeling van ons Katholieke volk
worden uitgeblazen over geheel Nedierlamd.
En daardoor is ook ,J)e Heldersche Post" ge
plaatst wn-Ti den spits van qps- Katholiek leven- in
Helder.
In onze kolommen zullen wij de trilling op
vangen van de nieuwe Messias verwachting;
die leiding geven aan Christus en- Zijn milde
stern, die de eeuwige woarhedten dicteerde hebben
wij afgeleid.
Wij willen niet veruiterlijken maar verinner
lijken, in het- besef, dat (het Katholicisme al-leen
vormende kracht -bezit voor zoorer het inwendig
wordt beleefd.
Wij w-il'len een vakkundig bekwaam blad
waarvan de Katholieke gedachte in haar vor
mende invloed wordt losgelaten over Helder.
Wij willen licht en leiding geven aan bet-
Christelijk cultuur leeren, de Katholieken fun
damenteels begrippen uitbouwen in het bescha
ving-a leven.
Wij "w-ilien, daar naast geven bet 'belangrijkste
nieuws zoowel binnen ails buitenland, doch
vooral het plaatselijke.
Wij willen vooral den huisvriend zijn van alle
Katholieken van Helder om samen op te bouwen
den tempel Christi in ons maatschappelijk leven.
Ziedaar wat wij willen 1
-Helpt ons Katholieken van Heldier om het
Katholiek leven massaal te vernieuwen, gij die
in Pastorie of oei, in geleerde of kunstenaarst-
kring nieuwe wegen voor Christus zocht; helpt
ons geloofsverdedigers, leiders en -bestuurders
van volksbewegingen, Vinoentiamen, leden der H.
Familie, vakvereenigingen en organisaties die
streeft naar de cultuur der ziel op dat zij zal
worden „de ziel der cultuur"; helpt ons, allen
die gen- goede boodschap hebt uit te geven, welke
wij zullen vermenigvuldigen om met ons blad
- dat Dinsdag en Vrijdag verschijnen zal
los te loten over Helder.
Waar de preek niet doordringd. Uw propagan
distisch woord niet gehoord wordt, Uw liefde
werk niet wordt -gekend, Uw arbeid miskend,
daar zullen wij komen met ons blad en Uw bood
schap voortzetten!
Moge dit begrepen worden en tuaschen de
Katholieken van Helder en ons blad een innig»
samenwerking blijven.
Zwijntjes neergelegd.
Als erfenis van het oude jaar resteerde
nog de aangifte vare vermissing vare een
rijwiel ten nadeele vare een matroos. Door
de politie werd daarnaar een onderzoek in
gesteld o.im. in (het Militair Tehuis aan d'e
Spoorstraat, waar uit den aard der zaak
heel wat rijwielen worden geplaatst. De con
ciërge van toet 'gebouw wist mede te doelen,
dat daar reeds eenige weken zich, een rijwiel
bevond', zonder dat de eigenaar zioto aan
meldde. Dit „zwijlntje" bleek niet toet ge
zochte te zijn, doch dat van een stoker der
Marine, wien (het op 1 September IJ. was
ontvreemd. Het werd nu in 'beslaggenomen
en is inmiddels door den eigenaar herkend
en afgehaald. Het merkwaardige was, dat op
het 'aangetroffen rijwiel was 'bevestigd1 de
carebidlantaam van den matroos. Iemand'
van het personeel verklaarde nog, dat een
nog onbekend stoker niet lang geleden de
lantaarn op het in 'beslag -genomen rijwiel
hiad geplaatst ere zelf op een ander ver
moedelijk het gestoten© was weggereden.
Een dag later werd ook het tweede ^wijntje"
op hetzelfde jachttereire neergelegd, zoodat
behalve de lantaarn, ook het karretje boven
water is. De dader volgt spoedig.
Nautische aspiraties.
Door een bewoner van de Spoorgracht
werd aangifte gedaan, dat ten nadeele van
zijln princippaal doormiddel van braak op het
s.a „Texelstroom", liggende aan de Binnen
haven alhier, waren ontvreemd een kompas
en een sextant. Een onderzoek wordt inge
steld.
Aanrijding.
Door een bewoner van de Walvischstraat
werd aangifte gedaan, dat hij, toen hij met
paard en wagen, geladen met melkbussen),
op de Kerkgracht rechts van den weg reed,
door een vrachtauto werd aangereden, waar
door de wagen .bijna geheel vernield wercL
Door de politie werd een onderzoek inge
steld en bleek de aanrijding een gevolg te
zijn van de gladheid van den weg. De schade
zou worden vergoed, i
De inbraak te Koegras.
Op Zaterdag j.L is door de rjjksveldwacht
te Julianadorp aangehouden en in handen
van de politie alhier gesteld zekere D. S.,
wonende te Caüantsoog, die verdacht werd
van het plegen van de inbraak in het café
van< den heer Marees aan de Blauwe Keet
aan het Noordholiandsch Kanaal, welke
plaats had in den nacht van Oude- op
Nieuwejaar. De verdachte werd alhier inge
sloten en is Maandag naar Alkmaar over
gebracht, teneinde aldaar voor den heer Of
ficier van Justitie te worden geleid
Zittinh van 7 Januari.
Weer 'n pupil voor de reclasseering.
De gehuwde vrouw, die onlangs terecht
stond wegens oplichting van een zomer
mantel, ten nadeele van een winkelier alhier,
verscheen thans opnieuw met betrekking
tot deze oplichting, voor den politierechter.
De heer Muhring, reclasseeringsambtenaar,
had een onderzoek ingesteld naar de levens
omstandigheden van de vrouw en geadviseerd
tot voorw. veroordeeling, alhoewel de vrouw
niet die medewerking had betoond, die van
haar verwacht mocht worden.
Toen de heer M. haar bezocht, teneinde
eens met haar te spreken, was zij uitgegaan
en kwam de heer M. aan de „vaste deur".
De pol.rechter maakte haar op er attent,
waarop zij antwoordde, dat zij was uitgegaan
om een betrekking te zoeken.
Zij werd veroordeeld tot 2 maanden voorw.
gev.straf met bijz. voorwaarden en 2 jaar
proeftijd.
'n Onbetrouwbaar ambtenaar.
Dinsdag stond terecht P. V., voormalig
rekenplichtig ambtenaar bij den Raad van
Arbeid te Hoorn, ter zake tan verduistering
in dienstbetrekking van f 11,969.45. Het
onderzoek duurde den ganschen dag. Bekl.,
een bekende figuur te Hoorn en destijds
No. 1 op de candidatenlijst van de anti-rev.
voor den Gem.raad, gaf toe gelden te hebben
verduisterd, doch kon zich niet indenken,
dat het zulk een hoog bedrag was. Eisch
6 maanden gev. Mr. de Vrieze uit A'dam
pleitte vrijspraak, subs. een voorw. straf.
Uitspraak 22 Januari.
Gisterochtend! is te Baann, na ©en korte on
gesteldheid, overleden jhr. L. P. D. Op ten
Noort, oud-directeur van de Stoomvaartmaat
schappij Nederland", tot zijn dood president-
commissaris van deze maatschappij en van de
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Laurens Pieter Dignus Op ten Noort werd
18 Goh 1847 te Zutphen geboren. Hij werd aan
het Kon. Instituut der Marine te Willemsoord'
o-pgeleid voor den zeedienst en ontving 1 Sep-t
1865 zijn aanstelling -tot adelborst le klasse.
Na deze Instituutopleiding behoorde Op ten
Noort tot een der besten van zijn promotie en
dat niet alleen door zijn boekenkennis, maar
ook door zijn practische bekwaamheden en durf,
zooals o. a. bleek, toen hij den eersten Januari
1866 in den AUantischen Oceaan als adelborst
aan boord van Z. M. „Van Speyk" de redding
van den in nood1 verkeerenden Groninger schoe
ner „Catari-na Maria" op zoo kranige wijze vol
bracht, dat den, -nauwelijks de kinderschoenen
ontwassen jonker eenige maanden later in te
genwoordigheid van de geheele equipage van
Z. M. „Adolf van Nassau" de groote zilveren
medaille wérd uitgereikt, hem door de Zuid-
Holla-ndsche Redding-Maatschappij' toegekend.
Met Z. M. „Java" om de Kaap de Goede Hoop
naar de Oost vertrokken, nam de heer Op ten
Noort a/b Z. M. opnemingsvaartuig „Stavoren"
deel aan het in kaart brengen van de vaarwaters
nabij Banka en keerde na een 3-jarig verblijf
in die gewesten weer over de Kaap naar het
vaderland terug. Daar werd' hij tot ambitionnee-
rend werk bij den toen in wording -rijnden tor-
pedodienst der Marine eerst in Amsterdam,
daarna te Helder bestemd en het was in deze
betrekking, dat hij in ruime mate gelegenheid
zocht en vond' om zich op het gebied van
scbeeps- en werktuigbouw (wetenschappen, die
hem 'bijzonder aantrokken) te bekwamen op een
wijze, die de aandacht trok.
De plaatsing te Helder heeft zijn verderen
levensloop (bepaald.
Hier toch kwam hij in aanraking met de
maatschappij „Nederland", wier directeur, de
heer Tegelberg, destijds aldaar den dienst dier
Stoomvaart-Maatschappij bestierde.
Was het wonder, dat, toen de Maatschappij
den steun van een bekwaam, technisch ontwik
keld, tactvol zeeman behoefde, hare keus op Op
ten Noort! Viel?
In de ontwikkeling van de Maatschappij „Ne
derland1" heeft hij een belangrijk aandeel gehad.
Het personeel waardeerde zijn rechtvaardigheid,
taot en zorgzaamheid en, dank zij de samenwer
king van de Mij. „Nederland" en den Rotter-
damschen Lloyd, werd' In 1888 de Kon. Paket-
vaart Mij. opgericht. Ook daaraan heeft jhr. Op
ten Noort zijn volle werkkracht gewijd'.
Dank rij zijn toewijding werd het pleit voor
den bouw van de Nederlandsche Oceaanvloot op
Nederlandsche werven in die dagen reeds in
eerste instantie -gewonnen.
In 1890 vertrok Op ten Noort naar Ind'ië om
de organisatie van, aanvankelijk 13, stoomvaart
lijnen in den Archipel tot stand te brengen. Hij
volbracht dit werk niet alleen op schitterende
wijze, maar legde de grondslagen voor de ver
dere ontwikkeling, waarop met vertrouwen
steeds is voortgebouwd'.
Bij' zijn reorganiseerenden arbeid had hij dik
werf te strijden tegen sleur en onverschillig
heid, en alleen een voortvarende, krachtig» per
soonlijkheid als hij, die eerbied inbo'z'mde aan
een ieder, die met hem in aanraking kwam, kor
het gelukken, de moeilijkheden op verschil! eud
gebied te overwinnen.
In 1894 kon Op ten Noort, na genezing van
ernstige ongesteldheid, de benoeming tot direc
teur der Mij. „Nederland" aanvaarden en dade
lijk ging hij ijveren om de ontwikkeling van
den Nederlandschen scheepsbouw krachtig te
steunen, eerst door het toevertrouwen aan een
Nederiandsche werf van den bouw van een der
groote passagiersschepen der Mij. „Nederland",
de „Koningin Wilhelmina der Nederlanden",
daarna door de oprichting vani eene „groot-
scheepsbouwwerf" te Amsterdam, welke, dank
zij den financieelen steun van velen der besten
in den lande, belichaamd werd in de zich sedert
zoo krachtig ontwikkeld hebbende Ned. Scheeps
bouwmaatschappij, welke, samengaande met de
fabriek „Werkspoor", zoozeer aan de gekoes
terde verwachtingen beeft voldaan.
lOp ten Noort was een stoer werker, die zijn
steun graag verleende aan verschillende, met het
zeewezen verband houdende, instellingen en
werkzaamheden.
Hoe groot zijne werkkracht was, is in 1920
gebleken. Hij maakte toen een zakenreis naar
Nedl-Indië. „Het Bataviaasch Handelsblad"
schreef bij die gelegenheid: „dat deze zeventig
jarige tot op hoogen ouderdom de spreuk van
Marnix van St Aldegonde huldigde: „Repos
ailleure".
In Jhr. L. P. D. Op ten Noort ging heen een
van die groote mannen van de daad, waarop de
natie, die hem bezit, terecht trots kan zjjn.
Eere zij zijn nagedachtenis!
CHbh").
Het Nederlandsche Oorxespondentiebu-
reau in Den Haag meldt:
Naar aanleiding van vragen', van verschil
lende zijden gesteld, omtrent 'het al dan ndet
aanblijven van enkele ministers, meereen wij
te kunnen' mededeelen, dat het kabinet zljin
werkzaamheden zal blijven voortzetten in de
samenstelling, zooals die was op het tijd
stip, waarop de ministers ontheffing uit hun
ambt verzochten.
Het „Hbl." verneemt, dat de heer Oort van
der Linden gedacht heeft aan de mogelijkheid
van een nationaal ministerie, welks voornaamste
taak zou hebben moeten liggen in het herstel
van de staatsfinanciën. In die richting ging zijn
advies, Zaterdag aan de Koningin -uitgebracht.
Het blad meent te weten, dat het jongste ad
vies aan de Koningin van den heer De Savornin
Lobman (die, hoewel dat ndet naar buiten is ge
bleken, meermalen werd geraadpleegd') even
eens in die richting wees.
Verder meldt het „Hbl", dat de christelijk-
bistorischen verschillende malen (aan den heer
Rutgers èn aan den heer CoHin) hebben doen
weten, dat zij om uilteenloopende redenen, -maar
vooral na de verijdeling van een kabinet-Kooien,
een wederoptreden van den heer OoLJjn als mi
nister op het oogenblik niet mogelijk achten.
Minister Colijn.
De minister van financiën, de heer Oolijn, is
gistermiddag naar het buitenland vertrokken.
Omstreeks den 20sten dezer wordt hij terug
verwacht.
De Nederl Hanze verneemt, d'at, minister
Aalberse in de hoofdredactie van Het Cen
trum zal worden opgenomen.
Vergadering der Soc.-dem. Kamerfracties.
„Het Volk" meldt:
Dinsdagmiddag hield de Tweede Kamer
fractie een vergadering, waartoe naar aan
leiding van het bericht over de zoogenaamde
crisis-oplossing, ook het Partijbestuur en
de Eerste Kamerfractie, voor zoover nog
bereikbaar, telegrafisch waren uitgenoodïgd.
Besloten werd direct den voorzitter der
Tweede Kamer te verzoeken:
le. ten spoedigste een vergadering te
beleggen, en wel uiterlijk 15' Januari, ten
einde de Kamer de gelegenheid te geven
zich uit te spreken over het verloop en de
oplossing der kabinets-crisis
2e. in die vergadering Troelstra het
woord te verleenen, ten einde de Kamer
verlof te vragen om de regeering te inter-
pelleeren over bovengenoemd onderwerp.
Tevens werden maatregelen besproken om
ook buiten het parlement een krachtig protest
te doen hooren tegen de, uit den terugkeer
van het gevallen kabinet-Coljjn-Ruys blij
kende, volslagen negeering van den volkswil
en van de uitspraak der volksvertegen
woordiging.
Ter inleiding van deze actie zal binnen
eenige dagen een manifest verschijnen en
zal hoogstwaarschijnlijk in Den Haag van
wege het Partijbestuur een groote protest
vergadering worden belegd, waarop ver
moedelijk vergaderingen in andere plaatsen
zullen volgen.
Bijeenroeping van dé Tweede Kamer.
Het ligt in het voornemen van den voorzitter
cler Tweede Kamer, deze Kamer tegen ajs. Dins
dagmiddag bijeen te roepen.
Bezuiniging op de pensioenen.
Naar de „Res.-bode" verneemt, is men op het
departement van financiën bezig met het ont
werpen van een wijziging van de pensioenwet
ten, waardoor een belangrijke besparing op deze
uitgave verkregen zai worden. Deze wijzigingen
zullen niet alleen voor het Rijk, maar ook voor
de gemeenten een besparing geven in de kosten
van pensioenbijdragen. Door het rijks- en ge-
meentepersoneel zou een financieel offer moe
ten worden gebracht.
Scholenbouw.
In den gemeenteraad van Dordrecht heeft
wethouder van Oven meegedeeld, vernomen
te hebben dat er een wet in voorbereiding
is, die bet oprichten van scholen door ver-
eeniginigeni zal bemoeliijiken.
De conferentie over vlootbeperklng.
De parlennentsredactenir van „Het Volk"
meldt:
Naar wij vernemen, zal do Nederlandsche
regeering gevolg geven aan de uitnoodiging
tot deelneming aan de voorbereidende samen
komst die zich te Genève zal bezig houden
met een uitbreiding van de beginselen van
Washington met betrekking tot de vlootbe
perklng, in' verband met de desbetreffende
groote konferentie die later zal worden ge
houden.
De voorbereidende samenkomst, die aan
vankelijk was vastgesteld op 21 Januari, is
daarna uitgesteld! tot een nader tot bepalen
datum', die vermoedelijk in Februari zal vair
Len.
Uit zuinigheidsoverwegingen en omdat de
samenkomst slechts een voorbereidend ka
rakter zal dragen, zal de Nederlandsche dele
gatie uit ten hoogste twee personen bestaan.
De desbetreffende departementen, te weten
die van Oorlog en van Marine, overwegen
nog wie als afgevaardigde(n) zai (zullen)
worden benoemd.
De gedelegeerden zullen marinedeskundi
gen zijn' in verband met het technisch karak
ter van de samenkomst, dat ook spreekt uit
de door d'en Volkenbond gedane uitnoodi
ging, waarin de term „expert naval" (acheep-
vaartd eskundige) voorkwam.
Wat het Departement van Marine betreft,
schijnt het niet uitgesloten, dat de keuze zal
vallen op een deskundige, die ervaring heeft
op het gebied van internationale konferen-
ties.
De kapitein en do bemanning van den
schoener „Zeehond", beschuldigd van het
smokkelen van alcohol zjjn, naar men uit
Now York seint, vrijgesproken.
De schoener is niet vrijtgegefven, terwijl
ook de verbeurdverklaring van de ladiaa
werd' gehandhaafd.
Verschenen is een wetsontwerp tot vast-
stelling van de begroeting van inkomsten
en uitgaven van het Zuiderzeefonda voor
1924, Aan de memorie van toelichting *^1
het volgende ontleend':
Hoewel het voornemen bestaat om de wer-
ken voor de afsluiting en gedeeltelijke droou-
making dier Zuiderzee weer krachtiger aan
te vatten en voort te zetten dan' in de laatst
verloopen jaren met het oog op den toestand
van s lands geldmiddelen geschiedde, en aan
het in 1922 voor de jaren 1922—1926 aan
vaarde werkplan niet verder vast te houden
zal toch, zoolang hieromtrent geen beslis-'
ring is genomen, met d'e afwerking van het
bovenbedoelde werkplan ook in 1924 moeten
worden voortgegaan. In afwachting van die
beslissing wordt thans een ontwerpbegroo-
ting ontworpen die is gegrond op de uitvoe
ring alleen van het beperkte werkplan.
Voorshands is niet op uitbreiding van per
soneel gerekend; het is echter gewenscht
eenige tijdelijke ambtenaren' en beambten,
die op den duur niet kunnen worden gemist,
in 1924 een vaste aanstelling te kunnen ge-'
ven.
Volgens het beperkte werkplan zal in 1924
moeten worden voltooid! de volledige afslui
ting van het Amsteldiep, waardoor op de be
grooting voor 1923 een eerste post van
7 1.600.000, is uitgetrokken, en waartoe vol
gens een nader opgemaakte begrooting in
net geheel met een bedrag van 2.760,000
zal kunnen worden volstaan, terwijl zal moe
ten worden voortgezet de aanleg van het af-
waterings- en scheepvaartkanaal naar het
Nleuwediep te Heldier. Voorts is weer te re
kenen op 7 500.000 voor den aankoop en den
aanvoer van steen, terwijl zijn uitgetrokken
bedragen: van 20.000 voor den aankoop
van gronden, 7 80.000 voor verhooging van
waterkeeringen op Wieringen, 7 75.000 voor
onderhoud en exploitatie der rfjsbeplantingen
en 7 5000 voor net onderhoud d!er vaargeul
bij de Van Ewijcksluia
Voorts is een post uitgetrokken voor het
onderhoud der voltooide werken: de werkha-
van bij den Oever, den bescbcrtmingsdijk om
het toekomstige sluisterrein aldaar en eenige
gedeelten van het in verband met de afslui
ting van het Amsteldiep aangelegde afwate-
rings- en scheepvaartkanaaiL Deze post be
loopt 7 20.000.
De totale uitgaven bedragen 7 4 millioen.
„Nederland".
De directie der Maatschappij „Nederland"
verstrekt thans de volgende gegevens,
omtrent de bedragen, welke den grondslag
hebben gevormd voor haar beslissing in zake
de gunning van den bouw aan de Fransche
scheepsbouw-maatschappij.
De inschrijvingsprijzen van de Hollandsché
werven waren als volgt
van de combinatie Maatschappij „Feijen-
oord"/Wiltonf 6.200.000
van de combinatie Maatébh.
„De Schelde" Wilton. 6.400.000
van de Nederlandsche Scheeps
bouw Maatschappij 6.600.000
Door voor de Nederlandsche Scheepsbouw
Maatschappij toe te passen de marge van
5 °/0, waarop zij volgens het met ons afgesloten
hellingcontract recht kan laten gelden, kwam
hare inschrijving uit op f 6.270.000.
De Nederlandsche Scheepsbouw Mij. bood
ons het groote voordeel van een belangrijk
vluggeren levertijdde beide andere Hol
landsché werven werden hierdoor feitelijk
uitgeschakeld.
Voor de vergelijking met den laagsten
Franschen inschrijver kwam dus het aanbod
van de Nederl. Scheepsbouw „Mij. in aan
merking.
Zooals gezegd bedroeg dit f 6.600.000
af5 ten laste der Stoomv.
Mij. „Nederland"
830.000
De Fransche prijs was.
Verschil: T
Bij bouw te Amsterdam be
rekenen wij een besparing aan
reiskosten, toezicht, transport
enz. van
f 6.270.000
4.900.000
f 1.870.000
60.000
Waar de Nedl. Scheepsbouw
Mij. twee maanden vluggere
aflevering geeft dan de Fransche
werf, kan daardoor in het voor
deel van de S. M. N. gebracht
worden een bedrag van
f 1.320.000
50.000
Eventueele steun van de regee
ring en gemeentewege zou kun
nen hebben bedragen maximum
Zoodat ongedekt bleef 7
f 1.270.000
450.000
f 820.000
Maandag had te Utrecht de bespreking
plaats tuaschen die directie der Nederland
sche Spoorwegen en die vakbonden over even
tueel te treffen maatregelen, die geheel of
gedeeltelijk zouden kunnen komen in plaata
van de door de directie verlangde 10 loons
verlaging.
Er werd een program ontvouwd, dat in het
algemeen werd geaccepteerd dloor de verte
genwoordigers der drie bonden.
De directie verklaarde, evenzeer als de
vakbonden te willen medewerken aan het
opheffen der ongelijke concurrentievoor
waarden terwijl er maatregelen in voorberei
ding zjjn, die de verhouding met de poat zul
len vaststellen.
Als punten, om tot beeparing te komen
werden door dé organisaties genoemd:
le. voor het ziekenfonds en het ontvangen
van1 loon in geval van ziekte wordt voortaan
betaald, waarbij het beheer dezer instelling
en de ziekenoontrole in handen van het per
soneel zullen worden gesteld;
2e. de uitfceering van 4 dagen loon, zoo men
over het afgeloopen jaar niet riek ia geweest,
komt te vervallen;
Se. ook de regeling, dat feitelijk ieder per
jaar een dag te veel loon ontvangt, doordat
een dagloon wordt berekend naar l/364ste
van het jaarloon, wordt afgeschaft;
4e. verlangd werd verder, dat de 7 ult-
keering aan de hoogere ambtenaren niet
wordt bestendigd;