votum van wfwtrouwen en heafi een gespan nen toestand in bet leven geroepen, CHINA, SSeevooTWtJ. De toestand van chaos, bandeloosheid en onveiligheid in China en de Ohineesohe va- teren ia allengs van dien aard geworden, dat vooral in de groot© Londénsohe pers daar over alarm wordt geslagen en voorspeld wordt, dat er binnenkort van Buropeesche jkSJöo krachtig zal moeten worden ingegre pen. Hoo dit zij er dient weer eens van een nieuw staaltje van piraterij melding te worden gemaakt. Het Zweedsche as. Salen was onderweg van Kanton naar 'Hongkong, toen het op 26 Januari plotseling omringd! werd door een vloot van jonken, bemand met tal van Chi- neesche zooroovers. Zij klommen aan boord, losten revolverschoten, sloten dien loods en een deel der bemanning op en zetten het schip op de kust. Toen plunderden zij het vaartuig-, ontstalen aan de passagiers al wat dezen aan geld en kostbaarheden bezaten en stelden zich bovendien in het bezit van de scheepskas met 18.000, de sdheepsprovisies, de nautische instrumenten én al wat er niet spijkerv ast was. Vóór de bandieten met hun buit het hazen pad kozen, brachten zij aan het schip zelf groote beschadigingen toe, door overal met bijlen gaten te hakken. Toen de roevers verdwenen waren, zond het schip, waar de radio-inrichting intact was gebleven, verzoeken om hulp uit, die wer dén gehoord door een Engélsch schip in de buurf, dat onmiddellijk naar de plek van de stranding stoomde en hulp verleende. Dat zoo iets en reeds bij herhaling kon geschieden in een zoo druk bevaren water als het traject KantonHongkong, wijst er wel op, dat het dringend noodzakelijk is, dat spoedig krachtig tegen dergelijke wantoe standen wordt opgetreden. KORTE BERICHTEN. Het personeel van het Duitsche rijksminis terie van binneniandsche zaken is tot dus ver met 18,7 percent ingekrompen. Het aantal geheel of gedeeltelijke werk- looze arbeiders in Duitschland wordt op 4 a 5 miliioen geraamd. Hetgeen beteekent, dat met inbegrip der familieleden dezer persoon ongeveer 1/4 der geheele bevolking zonder middelen van- heston ia Paul Spaethe, de beul van BresLau, heeft zich een kogel door het hoofd gejaagd. De man die 45 misdadigers heeft onthoofd, was ontroostbaar over het verlies van zjjn vrouw, die onlangs overleden ia Het Roemeensche parlement heeft Woens dag het verdrag van Lausamne geratificeerd. 'De laatste vergadering van den Berlijn» schen gemeenteraad moest worden ver daagd tengevolge van demonstraties op de openbare tribune. De bezoekers wierpen weder stinkbommen dn dé zaal. HET AUTOBUS-VERKEER. In den loop van het jaar 1923 Ss het verkeer met zware motorrijtuigen in 't bijzonder autobussen geweldig toegenomen. Deze toe name was zöo sterk, dat alles er door dreigdé te worden overstelpt. In dé eerste plaats het ver keer, dat zich evenredig uitbreidde en hier en daar zelfs stagnatie veroorzaakte. Ten tweede werdén de wegen en wel veelal die van twee derangs beteekenis sterk belast. Een feilt van beteekenis is ook, dat het publiek het oprichten en uitbreiden van autobus-onder nemingen sterk bevorderd heeft, doordat men er veel gebruik van maakte en het op prijs bleek te stellen, als een nieuwe verbinding tot stand kwam. De auto-bus is dermate populair gewor den, dat bestaande verkeersmiddelen (spoor- en- tramwegen) daarvan een sterken invloed heb ben ondervonden, welke zich afspiegelde in afnemend personen-vervoer. Zelfs zijn verschil lende tramwegmaatschappijen er toe moeten overgaan dé concurrentie met dezelfde wapenen te bestrijden: zij stelden zelf auto-bus lijnen- ia O. m. werd dit gedaan door de Amsterdamsche Gemeentetram, dé Westlandsche en iGeldersch-e Tramweg-Maatschappijen. In de -groote steden, ja door het geheele land vindt men de auto-bus sterk vertegenwoordigd. Deze groote vlucht is door dé bestaande wetgeving of laten we lie ver zeggen door het ontbreken van wetgeving op dit gebied in de hand gewerkt. De Wet op de Openbare Middelen van Vervoer (l.gew. 1909) legt den ondernemers van intercommu nale verbindingen slechts weinig moeilijkheden in den weg. Een vergunning oom een zoodanige veibinding in stand te mogen houden en in werking te mogen brengen wordt'niet verelsoht. De onder nemer behoeft slechts tevoren enkele formali teiten te vervullen, n.1. aankondiging doen van verschillende bijzonderheden in het dagblad van de hoofdplaats der provincie (provinciën), waar door het vervoer zal -plaats hebben. Verder moet hij een door hem onderteekende afdruk of af schrift van die aankondiging, alsmede een exem plaar van het dagblad, waarin ze geplaatst is, tegen ontvangbewijs zendén aan: a. Gedepu teerde Staten van de provincie(n), waarin net vervoer zal -plaats hebben; b. de besturen van de gemeenten, waar geregeld- zal worden stilge houden; c. de(n) Officieren) van Justitie van het (de) arrondissementen), waarin die gemeen ten gelegen zijn-. De vorenbedoelde aankondiging moet inhou den: bijzonderheden omtrent ondérnemer(s) of maatschappij; omschrijving van het vervoer middel en aantal plaatsen voor de passagiers; de namen der wegen, welke gevolgd worden; de namen van de plaatsen, waar een vaste halte wordt en van de plaats, waar de zetel der onder neming is gevestigd'; het tijdstip, waarop de dienst aanvangt; een dienstregeling met tijd- verdieeling en een tarief voor personen- en goederen. Zooals men ziet is de zaak vrij eenvoudig. Met wijziging van de eenmaal vastgestelde rege ling gaat het evenzoo. Daarvan behoeft aan de reeds genoemde ooileges slechts 8 dagen van te voren (in bijzondere gevallen 2 X 24 uur) op de vorenomschreven wijze kennis te worden gegeven. Dat alles houdt geen bezwaar in en als dé ondernemer zich maar aan het door hem vastgestelde houdt, blijft hij buiten den Straf rechter. Hoe mild de bepalingen zijn, blijkt b.v. uit het feit-, dat het niet verboden is om op ver schillende plaatsen, niet in' de dienstregeling genoemd, op ongeregelde tijdén te stoppen. Is er voor de oprichting van een intercommu nale i autobus-dienst wettelijk niet zooveel noo- dlg. vel bestaat er op grond van dé Wet -een Kor voklijk Besluit, dat de keuring van de v*r- vce middelen- er- het toezicht daarop regelt. Zoo mag de dienst niet aangevangen worden, alvo. ns het vervoermiddel door of vanwege het gemeentebestuur van de plaats, waar de onder neming is gevestigd, is goedgekeurd1. Ten be wijze daarvan .ontvangt de ondernemer een schriftelijke verklaring. Voorts moeten aan de buitenzijde van het rijtuig met duidelijke letters vermeld staan: naam'van den ondernemer of onderneming; het grootste aantal te vervoeren personen; het grootste gewicht, dlat, p rsonen- uitgezonderd geladen, kan worden en eventueele onderscheidingsnaam en nummer. Voorts zjjn er nog verschillende bepalingen- op de contróle en worden personen- en goederen aangewezen, die onder bepaalde omstandigheden niet ver voerd mogen- worden. Doch ook die bepalingen- voldoen lang niet meer aan, de eischen- van den tegenwoordiigen tijd. Twee belangrijke factoren zijn er nu op den voorgrond tgek omen, n.L de wegen en de pu blieke veiligheid. lOver het wegenvraagstuk in verband met het moderne snelverkeer is reeds heel veel gespro ken- en geschreven, doch men vordert), ondanks den aandrang en- steun van de groote toeristen organisaties als de A.N.W.B., de K.N.A.O., de K.N.M.V. en in- t bijzonder de Vereeniging „Het Nederlan-dsche Weg-enoongres", slechts langzaam. De groote moeilijkheid is, <M er reeds zoo-n groote achterstand bestaat, doordat er door dé -overheid veel- -te laat is ingezien- in welke richting de zaak zich ontwikkelde. Men heeft langen tijd de ernstige en voortdurende vernie ling onzer hoofd- en nevenwegen werkeloos aangezien en nu het te ver gegaan is, staat men te midden van- de moeilijkheden, niet wetend' waar het eerst -te -beginnen. En nog steeds breidt het autobusverkeer (en ook het andere zware verkeer), zich- uit. De wet ook de Motor- en Rijwielwet geeft te weinig gelegenheid om op de juiste wijze i-n te jgrij-pen en zoodoende heeft men ter bescherming van de wegen maatregelen -getrof fen, dlie niet zelden zij het noodgedwongen belemmerend werken. -Zoo is men er b.v. toe overgegaan in verschillende provincies de pro vinciale wegen te sluiten voor motorrijtuigen boven- een bepaald- gewicht met de mogelijkheid van ontheffing onder bepaalde voorwaarden. Dit is natuurlijk lang n-iet ideaal', want de -rijks wegen en ook -meestal die binnen de kom eener gemeente vallen er -niet onder. De uit deze maatregelen- voortgesproten verkeersin- specti© bespreken we -nader. -Wat de veiligheid van het publiek aangaat, daaraan wordt door de ondernemers gewoonlijk weinig zorg besteed, getuige de vele autobus ongelukken. Ook hier laat de wet een -leemte. Wij bespraken reeds de keuring, die echter weinig effect heeft, als men weet, dat overschrij ding van het maximum aantal passagiers niet strafbaar wordt gesteld. De wet spreekt nog van de verantwoordelijkheid van den ondernemer voor dé schade, door de reizigers bij de uitoefe ning van'den dienst geleden (behalve buiten schuld van ondernemer of personeel). Maar ven- der is er weinig geregeld in dit opzicht. En zoo kon het gebeuren-, dat op een Ford-onderstel maar -eeru houten kast wordt gebouwd met deu nen, enj irameni len dat men- hiermede een auto- busdienst begon. Meestal was de bovenbouw dan ook veel1 te zwaar. Meer en meer blijkt het, dat alleen speciaal gebouwde auto-omnibussen op den duur vol doen. Zoodat wel te begrijpen valt, dat het ge bruikte materieel niet steeds even1 prima is. Vooral' de veiligheid van het publiek eischt dus, dat de overheid en uit den- aard' der zaak voorloopig plaatselijk ten deze regelend op treedt. I-n verschillende gemeenten dat ook geschied en in Den Haag is daardoor tusschen gemeentebestuur en autobus-ondernemers reeds een confliot geweest. Verschillende, gemeenten hebben n.1. in hun politieverordening een be paling, waarin het statibnneeren zonder vergun ning strafbaar wordt gesteld en op -grond van deze bepaling wilde men in Den Haag niet al leen het locale, doch ook -het intercommunale verkeer reglementeeren. De ondernemers van autobusdiensten op andere plaatsen beriepen zich op dé Wet op de Openbare Middelen van Vervoer, doch in laatste Instantie stelde de Rechtbank het Gemeentebestuur ln 't gelijk. Ook intercommunale lijnen hebben zich dus aan B. -en. W. te houden. De Gemeentebesturen- kunnen dus regelend optreden; de vraag is alleen maar hoe? L. IngezondenMed&deellng. Na gevatte koude gebrnike men onmiddelijk eenige Tabletten Swneplrln (MJjnhardt) Koker 76 ot. BU apoth. on drogisten. OOST-INDIE. Dé zaak van-Rossen. Wij hebben reeds een en ander gemeld over de behandeling van het Bataviascho politle-schandaal door de reohtbank aldaar. Nader wordt hier omtrent gemeld: De offloier van justitie stelde de ver duistering vast op f 116.615 en acht, zonder te letten op de geruchten van een op sen satie belust publiek, de zaak een schandaal, dat. groote moreele schade heeft gedaan, grooter dan de flnanoieele sohade. De bekentenis van bekl. en de vrijwillige afstand van zijn eigendommen maakten een gunstigen indruk, welke echter ten deele te niet gedaan werd door de beschuldigingen aan het adres van een collega, welke vol strekt onjuist waren. Het tweede lichtpunt voor beklaagde is het ontbreken van ieder spoor van contróle, De officier eischte wegens voortgezet misdrijf van het als ambtenaar opzettelijk verduisteren van geld, dat hij uit hoofde van zijn bediening onder zich had, een gevangenisstraf van zes jaar met aftrek van de voorloopige hechtenis en veroor deeling in de kosten. GEMENGD NIEUWa Een roman van een dief. Kwaadaardige berichtgeving. Wij lezen in de „Nieuwe Apeldoornsche Ot.**: In de Parijsche „Matin-" van Zondag lezen wij o. a., dat de Belgische politie al eenlgen tijd een Franschman zoekt, genaamd' Jules Belleu- vre, geboren in Roulcllac, in- de Oharen-te in 1898. Zijn uitlevering wa9 door de Firan-sche justiti- verzocht ter zake van een diefstal Ln Parijs, vaar hij een bont ter wc arde van 80.000 fr. en juweelen van groote wc arde had ont vreemdt Nadien had hij- Lr. Brussel bij een kameraad gelogeerd-, wien hij' 10.000 frans ontstal, waarmee hij naar Parijs terugkeerde, fr. ontstal, waarmee hij naar Parijs -terugkeerde. Kort daarna was hij weer in Brussel en ver huurde zich- als kamerdienaar bij een groote fa brikant. Enkele dagen- later was hij evenwel weer verdwenen met medeneming van verschil lende waardevolle voorwerpen, die bij de opkoo- pers werden opgespoord Deze dief is V rij dagavond door de politie ln Elsene, een voorstad van Brussel, aangehou den.' Hij dischte een verhaal op, dat door de „Matin" op de volgende wijze wordt naverteld: Belleuvre heeft den politiemannen een vreemde geschiedenis verhaald', die op het eerste gezicht d-oor enkele omstandigheden schijnt te worden gestaafd. Hij verzekert, namelijk, dat hij in het bezit is van dessiers, welke gedurende den oorlog in België zjjn aangelegd door zijn vriend, den HollandSchen diplomaat graaf van Aersolt van Dorn, d-ie twee jaar geleden gestor ven is. De stukken van déze dossiers schijnen te bewijzen, dat Holland- aan Duitschland recht streeks hulp heeft verleend bij bet voeren van den oorlog. Het is in ieder geval zeker, dat de graaf Van Aersolt, die na dén wapenstilstand zijn kasteel in Doorn moest afstaan aan den ex- keizer, gedurende den oorlog in België vertoef de. Het is eveneens zeker, dat dé familie bij tes tament verplicht werd1 aan Belleuvre een pen sioen te betalen, -dat eenige honderd-en guldens in de maaind -bedraagt. De graaf Van Aersolt had' overigens zijn ge heele fortuin aan dén oplichter nagelaten, maar zijn familie was tegen deze beschikking in ver zet gekomen-. Gedurende de bezetting smeet Belleuvre op dolle wijze met geld.De documenten, waar van hjj spreekt, zoudén zich -te Parijs bevinden. Dit is nu weer eens, aldus gaat de „Nieuwe Apeld-. Ot." voort, een staaltje van het vieze soort journalistiek, dat tijdens en na den oorlog Nederland'® naam i-n den vreemde zoo vaak heeft beklad, -en dat zelfs in de Nederlan-dsche pers was aan te treffen. De beschuldiging, zoogenaamd door Belleuvre geuit, is zoo bespottelijk, da-t men het bericht negeeren kon. Wij zijn echter toevallig in d'ï gelegenheid-, de juiste lezing van heb geval te geven, en dus de leugenachtigheid van den be richtgever van'de Matin" in het licht te stellen. Reeds lang vóór den oorlog leefdé in Elsene (d. L wat ide Franschen Ixelles noemen) een lid van een bekende Overijsselsche familie, baron A. F. R. E. van Haersolte van den Doom. Bij zijn Hollandsche familie stond hij zeer slecht aangeschreven, en geen wonder: hij was een dronkaard- van de ergste soort, met afschuwe lijke, ziekelijke afwijkingen-, die in- homo- sexueele verhouding leefde met een individu van Fransche nationaliteit, genaamd Jules Bel leuvre. Deze baron Van Haersolte was echter geen diplomaat en was nooit in dienst der Nederland- sche regeering geweest. Met Doom en den ex- keizer had hij nooit iets uit te staan: Den Doom ligt in Overijsel. Gedurende den oorlog bleef hij in Brussel. Af en toe kwam hij wel in Hol land-, maar spoedig weigerden- de Duitschers, waarschijnlijk om zijn Fransche gezindheid, hem een pas te Verstrekken. Na den oorlog viel Jules Belleuvre in handen van de Fransche politie. Hij was -n.1. déserteur van het Fransche leger. Men veroordeelde hem tot een zware gevangenisstraf, die hij in Toulon heeft uitgezeten. Baron Van Haersolte volgde hem naar Zuid- Frankrijk en vestigdé zich in Monaco, Boule vard Charles ni nr. 25, waar hij leefde met een broer van- den genoemden Belleuvre. Op den 14den Januari van het. jaar 1922 is hij daar overleden. Jules Belleuvre had al vóór jaren een. lijfrente van hem gekregen. Veertien diagen vóór zijn dood- had hij nu pok op diens broer een rente vastgezet. Beidé ultkeeringen geschied-en in franken. Het testament bevatte groote verrassingen. jDe erflater, zooals gezegd1, een ontoerekenbaar, "ïteor drankzucht gedegenereerd men-sch, had in overleg met ziin notaris J. v. H., in Den Haag, bepaafd, dat zijn geheele vermogen zou dienen om een fonds te vormen, waaruit.... die twee bescheiden lijfrenten zouden worden betaald-I De bedioelde notaris is secretaris van dit fonds en geniet als zoodanig een jaarlijksch salaris van 300 plus 10 pet. van het batig saldo der inkomsten. Een der broeders trekt ook uit dit fond-s, terwijl een andere geheel onterfd werd'. Had- baron v. H. zijn geheele vermogen zonder meer aan belde broed-ers B. willen vermaken, dan zou niets hem dit hebben kunnen beletten. Met politiek of splon-nage of hulp van een Hollander aan de Duitschers ln dén oorlog heeft het geheele geval dus niets te maken. Dat nu een schavuit als Jules Belleuvre bij zijn gevangenneming een fraai verhaal verzint, Is niet zoo bijzonder. Dat dit verhaal in dé kran ten komt, ls niet verwonderlijk. Maar dat het sprookje wordt aangedikt, zoodat de geestelijk en lichamelijk verongelukte baron een Hollandsche diplomaat wordt, die, op last van zijn regeering de Duitschers helpt en het stilzwijgen van zijn Fransche helpers met veel geld moet koopen; dat dé berichtgever van- dé bespottelijke leugens, die het individu B. op- discht, zegt, dat ze er zeer geloofwaardig uit zien.dat ls een soort journalistiek, waarvoor we in ons woordenboek het passende epitheton nog niet hebben gevonden. Wij vinden het niet aangenaam, een zoo droe vige en intieme familiegeschiedenis te moeten ophalen. Maar wij achten d-e zaak van te groot algemeen belang dan dat wij ze zouden mogen verzwijgen-. Licht ln tal van Inbraken. De Bussumsch© recherche heeft klaarheid* gebracht ln een groot aantal inbraken, die in den winter en het voorjaar van 1928 in het Gooi zijn gepleegd. Men herinnert zich aan- de behandeling voor de Amsterdamsche Rechtbank van de Inbraak bij den heer Paardekooper ln Crailoo. Hoewel de beklaag den bleven ontkennen, zijn een viertal ver dachten voor dit feit veroordeeld; De arrestatie was toen eigenlijk wat te vroeg gekomen, omdat de Bussumsche re cherche zoo goed a-ls zeker wist wie tot de bende inbrekers behoorden. Zij had alle ge gevens in handen omtrent dé werkmethode, d© voorgenomen Inbraken, enz., en had alle netten uitgespannen om het edol© span op heeterdaad te betrappen. Dit plan werd ln duigen geslagen, toen een tweetal bij ver voer van het bij Paardékeper gestolen zil ver werd aangehouden. De recherche wist tevens, dat het oompiot den efieotondie-fstöï. te Buwura had geploegd. voor den dag gekomen. Toen is het onder- zoek opnieuw krachtdadig ter hand geno men -en aan de hand van niet te ontkennen aanwijzingen beeft thans een der gedeti neerden een volledige :^jR8nten.is afgelegd en een relaas gegeven ,«m alle diefstal.en en inbraken. De bende was zeven man sterk, hiervan zitten vier gevangen, de overblijvenden ver vulden minder belangrijke rollen. Gewoon lijk werden de rooftochten met zijn vieren ondernomen-, twee der inbrekers waren be kend dien diefstal in het postkantoor te Bla- ricum te hebben gepleegd', verder twee in braken te Hilversum, een op Trompenburg en een in een melkhuisje, d© inbraak bij de familie Goudeket te Bussum, en de effecten- diefstal aldaar. Het drama te Sleen. Voor de rechtbank te Assen heeft terecht gestaan de 65-jarige J. W. Aan beklaagde was bij dagvaarding onder meer ten laste gelegd, dat hij in den zomer van het jaar 1918 den- 60-jarigen Jan Meyer, tijdens een twist, met een mestvork had doodgeslagen en hem daarop aahter z*n woning had be graven met het oogmerk om het overlijden van het slachtoffer te verhelen. -Beklaagde bekende het 'hem ten laste ge legde. Evenwel merkte hij op, dat hij gesla gen had om Meyer bevreesd te maken. Het O. M. eischte tegen J. W. een gevan genisstraf voor den tijd van acht jaren. De vrijspraak van moordenaressen. Het aantal gevallen, waarin vrouwen, die haar mannen of minnaars hebben doodgeschoten, worden vrijgesproken, neemt in Frankrijk ge stadig toe. Enkele gevoelsargumenten van- den verdediger zijn in den regel voldoende om de jury de beklaagde vrij- uit -te doen gaan. De „Echo de Paris" maakt zich bezorgd- over deze i-ndulgente rechtspraak en vertelt op licht- ironischen toon het verloop van het proces to gen een zekere mevr. Turetti, die met haar echt genoot in -een ziekenhuis aan de boulevard Monit- morency werkzaam was. Den 26en lOctober IJ. kwam zjj te laat in- dé eetzaal. Haar man maakte haar daarvan een verwijt. Zij had, natuurlijk, een revolver bij zich. Zjj haalde déze uit haar zak en schoot Turet-ti d'oodi.... Voor het Hof van Assisen- (dep. Seine) werd zij door mr. de Moro-Gaffieri verdedigd-, die wees op de treurige huiselijke omstandigheden van het echtpaar, (tot niet met elkaar overweg kon. Er vielen zoo nu en dan slagen.... Dus: wederzijdöche slecht gehumeurdheid en klappen waren voldoende om een revolverschotje af te vuren. Mevr. Tu- refcti is dan ook vrijgesproken- Grensverkeer. Men schrijft uit Oldenzaal aan de N.R.Ot. In het zoogenaamde kleine grensverkeer tusschen Nederland en Duitschland is thans voor het Duitsche gebied een wijziging ge bracht, welke de Nederlandsche grens bewoners, die een bezoek aan hun naburen wenschen te brengen, duur te staan komt Voor verlof tot dat bezoek worden thans grensbewijzen afgegeven tegen den prijs van 5 rentemarken per halfjaar, de rente mark berekend op f 0.70. Dat is dus f 7 per jaar. En daarvoor mag men dan nog slechts de Duitsche grensplaatsen van een beperkte strook bezoeken. Moet men voor dringende zaken een paar uur verder, dan moet men hiervoor extra en telkenmale een zeker aantal rentemarken betalen. Een inwoner van Oldenzaal, die in de grens strook mocht reizen, wenschte een vrouw in het ziekenhuis in Rheine te bezoeken hiervoor moest hij extra 2.5 rentemark of f 1.75 betalen. Een belastingkaart voor het reizen met een auto naar en in Duitschland kost thans f 90 tot f 150ze heeft tot nu toe niet meer dan f 2.50 tot f 12.50 gekost. De honderden Duitschers, die dagelijks met een grensbewijs naar de Nederlandsche grensplaatsen afzakken, betalen niets. En als zij voor bijzondere gevallen enkele uren verder wenschen te gaan, betalen zij ook niets. Nieuwe Uitgave. De „Wereldpost" geeft op dé 2e titel pagina een foto van het bestuur en het eere comité der jublleerende tooneelvereeniging „Pieter Nieuwland". Op de volgend© drie pagina's vooral veel foto's ut Engeland: Iiamsay Mao Donald thuis, in zijn werkkabln-et, enz.; de spoor weg staking. Ook vinden we een foto van Lenln eni een van Kameneff; een vergadering van het directorium te Madrid; Edward Bok; Maria Montessori, enz. Een paar mooie groote foto's van Staphorst in de sneeuw, en een van H&nna Sann, d© be roemde dóolamatrlce, die in Februari een tournóe door ons land zal makon. Het weekoverzicht schrijft over Lenln en de persoonavergoding na diens dood. Do Fransche brief handelt over „Russen in Parijs" en d© wijzen, waarop deze ln hun onderhoud voorzien, terwijl- de Londensche oorrespondént der W. P. over Epstein, dén genlalen beeldhouwer schrift Een artikelenreeks over „Het kostbaarste mineraal ter wereld" vangt in dit nummer aan, terwijl de platenreeks voor de prijs vraag in dit nummer eindigt. Indisch AJcwiet; awtrdoverzleht tWwHl Ad Interim. INGEZONDEN. Wenken aan Radio-amateurs. Herhaaldelijk komen ten mijnent verzoe ken van radio-amateurs om raad, welk mid, del toegepast kan worden om het hinderlijke .gillen im de telefoon van hun ontvangt©©, ■stel voor draadlooz© concerten en- draad» looze telefonie te vermijden. Nu de radioconcerten bij het al-gemeen publiek zoo populair worden, -lijkt het mij itiet ondienstig om door middel van dit blad tanige wenken te geven aan de Heklvraohe radio-amateurs, temeer, daar gedurende de laatste weken blijkbaar te Helder één of meer beginnelingen op dit terrein met hun. ne experimenten aangevangen zijn. Deze amateurs storen èn zichzelf èn hunne omgeving; maken het voor zichzelf en voor hunne mede-amateurs ondoenlijk om te genieten van de dagelijks gegeven radiooonoerten en Opera's. Het ls dus 'behalve eigenbelang, ook voor het algemeen belang, dat Ik hier eenige wen; ken wij geven. Wilt u de genoemde concerten zonder hinderlijke bijgeluiden opvangen, dan ia antennekring afstemmen een eerste elsoh. Om dit te verkrijgen wordt de primaire oon. densator eerst paralled geschakeld en op nulwaarde ingesteld. Daarna primaire spoel onder -een boek van 80 0 ten opzichte van secondaire spoel plaatsen. TerugkoppelspoeJ nu zóó dicht bij brengen, dat genereerea van ontvanglamp optreedt, Daarna door draaien aan secondaire condensator de draaggolf van het gewensohte station op. sporen. Zoodra men- de draaggolf hoort wordt de koppeling der primaire spoel zoo los mogelijk gemaakt, zoo nood ig bijsten», men om draaggolf hoorbaar te houden. Nn draaggolf in nulpunt van afstemming bren. gen, daarna wordt terugkoppeling losser gemaakt, tot de lamp afslaat en eindelijk terugkoppeling en antenneafste-mmlng bij. regelen voor sterkste ontvangst. Met deze niet te vermijden technische ter- men zal 't den ernstlgen amateur niet moei» lijk vallen de draadlooze muziek behoorlijk sterk te ontvangen. Vóór alles niet werken met genereerende ontvanglamp. Goede tel©, fonie- en muziekontvangst ls alleen te ver. krijgen met de lamp hoogstens op den rand van genereeren. Wie zich daaraan houdt stoort zijn buur- man en zich zelf niet Doordat de ontvanger met genereerende Iampjüs zwakke zender werkt ls het hoofd zakelijk hierdoor, dat de hinder veroorzaakt wordt, die men elkaar aandoet Voor het gwen van verder advies In dezen ben ik. als steeds, bereid. H. JANSEN, Dlr. Radloschool Helder-Alkmaar. UIT DEN OMTREK. Schagen. De invoer van het bevroren vleeach Is tegenr woordig het wapen waaraan men elke slechte of terugloopende vetvleeschmarkt, of elke tijdelijke of plaatselijke daling wil wyten. Verleden week. toen aJe markten in het land- belangrijk lager waren, was volgens toongevende stemmen in Je .e&schhandelskringen de invoer van Argenr lyrisch vleesch daarvan de reden. Als bewijs van dien invoer werd gezegd-, dat in het abattoir te Amsterdam ruim 800 bevroren runderen aan- wpzig waren. In deze week ls de handel alge meen veel beter. Wel wordt van enkele markten ruigtraag'en slepend gemeld, maar de groote Hollandsche markten Amsterdam, Rotterdam en Oen Haag luidén: „vast" en toch wordt er uit ^e eerste stad een aanvoer van 220 Argentijn* sche beesten gemeld. Er moeten dus nog heel wat andere oorzaken aanwezig zijn, dan de aan voer van het Zuid^Amerikaansch vleesch, die 36 VIeeschmarkt, de eene week traag en d& vol gende week vast stammen. Wy roeken dat ver- schilj meer in de week met strenge vorst, en de w eek met hard dooiend weer. Dan moet er door de hooge eischen van dé kachel soms heel wet op de maag bezuinigd- worden. Het ls ander» >yna een onmogelijkheid van alle afwisseling® der markt het hoe en waarom op te geven» De verbetering, waarvan wij spraken, wa» hn0o„ °ok,°P de markt te Schacren merk- n L markt n0& Op het p®11 ntLÏ 5?^' maar 40011 werd er voor prima kwaliteit ƒ1.85 betaald. Die prijs werd ech er slechts voor 2 of 8 dieren, eer» pa^ kwimLu11 e?P Segéven; de gewone eerst» kv alltoit gold 1.20 a f1.25; voor tweede kwal a 1.15; derde kwal varieerde van 0.90 tot 1. Nu hét vooruitzicht r!Uer80 j kalfkoelen- al ruimer en ruimlt ^n^ VW0 .?'r °P de marlet geen buiteng* one hooge prijzen meer besteed. Er was zeil» tot dalin8 waar te nemen. Beste*) 1d van 1.90 tot 1. Nuchtere kalveren mei grooter aanvoer Hepen van 14 tot 24. EeD paar fokkalveren liepen iets hooger. Schapen waren stug, d-uur. De dikke mist werkt slecht op den export. De geslachte dieren worden aa° ooord spoedig groen en dan worden zij ln Lon den onherroepelijk afgekeurd. De expediteur loopt dus een belangrijke risico. Doch door de spoorwegstaking is er nogal behoefte aan vleesch. Besteed werd 48. Vette varkens prij®" houdénd 68 a 75 cent per K.G» TTot Selsklp „Friso" van Alkmaar zal te Scha* gen voor de „Krite Skagen" opvoeren „D®? wier ris tooneelstuk in 4 bedrijven van R. Oanne. Als assistent, bij den Spoor- en Tramdlenht aan het station alhier Is van Nieuwe Wetering tolammomeer «vergep^a, heer O. V«r- Voor de vacature van onderwijzer aan d# lieftenten 1 'te 8(51108611 zy,n slechto 2 Voor die lichting 1925 zijn te Schagen 27 jon- geUeden ingeschreven. De electrische installatie van dé kaasfabr!«* aan den Molenweg alhier is bij onderhands^ aanbesteding opgedragen aan den heer 0. Z*8* De verkiezingen voor den polder Waard en Groet zullen plaats hebben op 16 Februari. Af tredende hoofdingelanden zijn de heeren Beers te Schagen e» P. Brugman te Win^ De algemeens toestand. De wegen en de publieke veiligheid. [Een moeilijk vraagstuk. Wij ontvingen dezer dagen ter recensie do Januari aflevering van „Mavors", tijdschrift voor militaire- en reserve offlclcieren, voor vaandrigs en kade-rreeervlsten. Redacteor-ultzevor Tj h Schilling te Eiibergen.) De majoor -J. M. Sluijs begint met een zeer uit voerige beschouwing over onze landsverdediging naar aanleiding van het pleidooi van het toen- malige Kamerlid H. Colijn (thans Minister van Financien) over de opheffing van het- vesting- stelsel. Het denkbeeld van den hoor Cellln ls nader door -hem uitgewerkt ln een aantal stellin gen, welke stuk voor stuk door den Majoor Sluys worden besproken. Door ^Luitenants Veldmeyer en Fortanier ls een rubriek „Eenvoudige tactische oefeningen" geopend, welke haar nut zeker zal ofwerpeh. Luitenant v. Swinden! Koopmans pleit voor werkdadig© oefening in vredestijd, inzako samenwerking tusschen Infanterie on artillerie. In -hot artllloristisch gedeelte besproekt do Kapitein ij» A. Muosert, de lnriclrtlntr en liet brul-k van grondm-ljnen als afslultmldded van vaarwaters. De Kapitein W. G. do Bas bespreekt eenl-re eenvoiudigo artlllerletlsche oefeningen, terwijl tenslotte do Luitenant E. Warris pleit voor in voering van eenl nieuw soort drievoet voor Vic- kers mitrailleurs. ZiJA,ln d,t nummer opgenomen een aangekondigd wordt, dat d-e Kinttoin van Flrnjel Scherer regelmatig gegevens zal verstrekken over vreemde legers. Het tijdschrift, oorspronkelijk uitsluitend fc. steind voor reserve offloleren, is tegenwoordig blijkens den titel, tevens voor beroeps offloiorou bedoeld. Ds Inhoud -bevat noohthans g«en diep. gaande militaire studies, doch komt ons voor het reservepersoneel voldoende belangwekkend voor, om op do hoogte te blijven van hun taak, zoodat wij hot voor hen gerust kunnen aanbevelen-.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 10