votum van wfwtrouwen en heafi een gespan
nen toestand in bet leven geroepen,
CHINA,
SSeevooTWtJ.
De toestand van chaos, bandeloosheid en
onveiligheid in China en de Ohineesohe va-
teren ia allengs van dien aard geworden, dat
vooral in de groot© Londénsohe pers daar
over alarm wordt geslagen en voorspeld
wordt, dat er binnenkort van Buropeesche
jkSJöo krachtig zal moeten worden ingegre
pen. Hoo dit zij er dient weer eens van
een nieuw staaltje van piraterij melding te
worden gemaakt.
Het Zweedsche as. Salen was onderweg
van Kanton naar 'Hongkong, toen het op 26
Januari plotseling omringd! werd door een
vloot van jonken, bemand met tal van Chi-
neesche zooroovers. Zij klommen aan boord,
losten revolverschoten, sloten dien loods en
een deel der bemanning op en zetten het
schip op de kust. Toen plunderden zij het
vaartuig-, ontstalen aan de passagiers al wat
dezen aan geld en kostbaarheden bezaten en
stelden zich bovendien in het bezit van de
scheepskas met 18.000, de sdheepsprovisies,
de nautische instrumenten én al wat er niet
spijkerv ast was.
Vóór de bandieten met hun buit het hazen
pad kozen, brachten zij aan het schip zelf
groote beschadigingen toe, door overal met
bijlen gaten te hakken.
Toen de roevers verdwenen waren, zond
het schip, waar de radio-inrichting intact
was gebleven, verzoeken om hulp uit, die wer
dén gehoord door een Engélsch schip in de
buurf, dat onmiddellijk naar de plek van de
stranding stoomde en hulp verleende.
Dat zoo iets en reeds bij herhaling kon
geschieden in een zoo druk bevaren water
als het traject KantonHongkong, wijst er
wel op, dat het dringend noodzakelijk is, dat
spoedig krachtig tegen dergelijke wantoe
standen wordt opgetreden.
KORTE BERICHTEN.
Het personeel van het Duitsche rijksminis
terie van binneniandsche zaken is tot dus
ver met 18,7 percent ingekrompen.
Het aantal geheel of gedeeltelijke werk-
looze arbeiders in Duitschland wordt op 4 a 5
miliioen geraamd. Hetgeen beteekent, dat
met inbegrip der familieleden dezer persoon
ongeveer 1/4 der geheele bevolking zonder
middelen van- heston ia
Paul Spaethe, de beul van BresLau, heeft
zich een kogel door het hoofd gejaagd. De
man die 45 misdadigers heeft onthoofd, was
ontroostbaar over het verlies van zjjn vrouw,
die onlangs overleden ia
Het Roemeensche parlement heeft Woens
dag het verdrag van Lausamne geratificeerd.
'De laatste vergadering van den Berlijn»
schen gemeenteraad moest worden ver
daagd tengevolge van demonstraties op de
openbare tribune. De bezoekers wierpen
weder stinkbommen dn dé zaal.
HET AUTOBUS-VERKEER.
In den loop van het jaar 1923 Ss het verkeer
met zware motorrijtuigen in 't bijzonder
autobussen geweldig toegenomen. Deze toe
name was zöo sterk, dat alles er door dreigdé te
worden overstelpt. In dé eerste plaats het ver
keer, dat zich evenredig uitbreidde en hier en
daar zelfs stagnatie veroorzaakte. Ten tweede
werdén de wegen en wel veelal die van twee
derangs beteekenis sterk belast.
Een feilt van beteekenis is ook, dat het publiek
het oprichten en uitbreiden van autobus-onder
nemingen sterk bevorderd heeft, doordat men
er veel gebruik van maakte en het op prijs bleek
te stellen, als een nieuwe verbinding tot stand
kwam. De auto-bus is dermate populair gewor
den, dat bestaande verkeersmiddelen (spoor- en-
tramwegen) daarvan een sterken invloed heb
ben ondervonden, welke zich afspiegelde in
afnemend personen-vervoer. Zelfs zijn verschil
lende tramwegmaatschappijen er toe moeten
overgaan dé concurrentie met dezelfde wapenen
te bestrijden: zij stelden zelf auto-bus lijnen- ia
O. m. werd dit gedaan door de Amsterdamsche
Gemeentetram, dé Westlandsche en iGeldersch-e
Tramweg-Maatschappijen. In de -groote steden,
ja door het geheele land vindt men de auto-bus
sterk vertegenwoordigd. Deze groote vlucht is
door dé bestaande wetgeving of laten we lie
ver zeggen door het ontbreken van wetgeving
op dit gebied in de hand gewerkt. De Wet
op de Openbare Middelen van Vervoer (l.gew.
1909) legt den ondernemers van intercommu
nale verbindingen slechts weinig moeilijkheden
in den weg.
Een vergunning oom een zoodanige veibinding
in stand te mogen houden en in werking te
mogen brengen wordt'niet verelsoht. De onder
nemer behoeft slechts tevoren enkele formali
teiten te vervullen, n.1. aankondiging doen van
verschillende bijzonderheden in het dagblad van
de hoofdplaats der provincie (provinciën), waar
door het vervoer zal -plaats hebben. Verder moet
hij een door hem onderteekende afdruk of af
schrift van die aankondiging, alsmede een exem
plaar van het dagblad, waarin ze geplaatst is,
tegen ontvangbewijs zendén aan: a. Gedepu
teerde Staten van de provincie(n), waarin net
vervoer zal -plaats hebben; b. de besturen van
de gemeenten, waar geregeld- zal worden stilge
houden; c. de(n) Officieren) van Justitie van
het (de) arrondissementen), waarin die gemeen
ten gelegen zijn-.
De vorenbedoelde aankondiging moet inhou
den: bijzonderheden omtrent ondérnemer(s) of
maatschappij; omschrijving van het vervoer
middel en aantal plaatsen voor de passagiers;
de namen der wegen, welke gevolgd worden;
de namen van de plaatsen, waar een vaste halte
wordt en van de plaats, waar de zetel der onder
neming is gevestigd'; het tijdstip, waarop de
dienst aanvangt; een dienstregeling met tijd-
verdieeling en een tarief voor personen- en
goederen.
Zooals men ziet is de zaak vrij eenvoudig.
Met wijziging van de eenmaal vastgestelde rege
ling gaat het evenzoo. Daarvan behoeft aan de
reeds genoemde ooileges slechts 8 dagen van te
voren (in bijzondere gevallen 2 X 24 uur) op
de vorenomschreven wijze kennis te worden
gegeven. Dat alles houdt geen bezwaar in en
als dé ondernemer zich maar aan het door hem
vastgestelde houdt, blijft hij buiten den Straf
rechter. Hoe mild de bepalingen zijn, blijkt b.v.
uit het feit-, dat het niet verboden is om op ver
schillende plaatsen, niet in' de dienstregeling
genoemd, op ongeregelde tijdén te stoppen.
Is er voor de oprichting van een intercommu
nale i autobus-dienst wettelijk niet zooveel noo-
dlg. vel bestaat er op grond van dé Wet -een
Kor voklijk Besluit, dat de keuring van de v*r-
vce middelen- er- het toezicht daarop regelt.
Zoo mag de dienst niet aangevangen worden,
alvo. ns het vervoermiddel door of vanwege het
gemeentebestuur van de plaats, waar de onder
neming is gevestigd, is goedgekeurd1. Ten be
wijze daarvan .ontvangt de ondernemer een
schriftelijke verklaring. Voorts moeten aan de
buitenzijde van het rijtuig met duidelijke letters
vermeld staan: naam'van den ondernemer of
onderneming; het grootste aantal te vervoeren
personen; het grootste gewicht, dlat, p rsonen-
uitgezonderd geladen, kan worden en eventueele
onderscheidingsnaam en nummer. Voorts zjjn
er nog verschillende bepalingen- op de contróle
en worden personen- en goederen aangewezen,
die onder bepaalde omstandigheden niet ver
voerd mogen- worden.
Doch ook die bepalingen- voldoen lang niet
meer aan, de eischen- van den tegenwoordiigen
tijd.
Twee belangrijke factoren zijn er nu op den
voorgrond tgek omen, n.L de wegen en de pu
blieke veiligheid.
lOver het wegenvraagstuk in verband met het
moderne snelverkeer is reeds heel veel gespro
ken- en geschreven, doch men vordert), ondanks
den aandrang en- steun van de groote toeristen
organisaties als de A.N.W.B., de K.N.A.O., de
K.N.M.V. en in- t bijzonder de Vereeniging
„Het Nederlan-dsche Weg-enoongres", slechts
langzaam. De groote moeilijkheid is, <M er reeds
zoo-n groote achterstand bestaat, doordat er
door dé -overheid veel- -te laat is ingezien- in welke
richting de zaak zich ontwikkelde. Men heeft
langen tijd de ernstige en voortdurende vernie
ling onzer hoofd- en nevenwegen werkeloos
aangezien en nu het te ver gegaan is, staat men
te midden van- de moeilijkheden, niet wetend'
waar het eerst -te -beginnen. En nog steeds breidt
het autobusverkeer (en ook het andere zware
verkeer), zich- uit.
De wet ook de Motor- en Rijwielwet
geeft te weinig gelegenheid om op de juiste
wijze i-n te jgrij-pen en zoodoende heeft men ter
bescherming van de wegen maatregelen -getrof
fen, dlie niet zelden zij het noodgedwongen
belemmerend werken. -Zoo is men er b.v. toe
overgegaan in verschillende provincies de pro
vinciale wegen te sluiten voor motorrijtuigen
boven- een bepaald- gewicht met de mogelijkheid
van ontheffing onder bepaalde voorwaarden.
Dit is natuurlijk lang n-iet ideaal', want de -rijks
wegen en ook -meestal die binnen de kom
eener gemeente vallen er -niet onder. De uit
deze maatregelen- voortgesproten verkeersin-
specti© bespreken we -nader.
-Wat de veiligheid van het publiek aangaat,
daaraan wordt door de ondernemers gewoonlijk
weinig zorg besteed, getuige de vele autobus
ongelukken. Ook hier laat de wet een -leemte.
Wij bespraken reeds de keuring, die echter
weinig effect heeft, als men weet, dat overschrij
ding van het maximum aantal passagiers niet
strafbaar wordt gesteld. De wet spreekt nog van
de verantwoordelijkheid van den ondernemer
voor dé schade, door de reizigers bij de uitoefe
ning van'den dienst geleden (behalve buiten
schuld van ondernemer of personeel). Maar ven-
der is er weinig geregeld in dit opzicht. En zoo
kon het gebeuren-, dat op een Ford-onderstel
maar -eeru houten kast wordt gebouwd met deu
nen, enj irameni len dat men- hiermede een auto-
busdienst begon. Meestal was de bovenbouw
dan ook veel1 te zwaar.
Meer en meer blijkt het, dat alleen speciaal
gebouwde auto-omnibussen op den duur vol
doen. Zoodat wel te begrijpen valt, dat het ge
bruikte materieel niet steeds even1 prima is.
Vooral' de veiligheid van het publiek eischt dus,
dat de overheid en uit den- aard' der zaak
voorloopig plaatselijk ten deze regelend op
treedt. I-n verschillende gemeenten dat ook
geschied en in Den Haag is daardoor tusschen
gemeentebestuur en autobus-ondernemers reeds
een confliot geweest. Verschillende, gemeenten
hebben n.1. in hun politieverordening een be
paling, waarin het statibnneeren zonder vergun
ning strafbaar wordt gesteld en op -grond van
deze bepaling wilde men in Den Haag niet al
leen het locale, doch ook -het intercommunale
verkeer reglementeeren. De ondernemers van
autobusdiensten op andere plaatsen beriepen
zich op dé Wet op de Openbare Middelen van
Vervoer, doch in laatste Instantie stelde de
Rechtbank het Gemeentebestuur ln 't gelijk.
Ook intercommunale lijnen hebben zich dus aan
B. -en. W. te houden.
De Gemeentebesturen- kunnen dus regelend
optreden; de vraag is alleen maar hoe?
L.
IngezondenMed&deellng.
Na gevatte koude
gebrnike men onmiddelijk eenige Tabletten
Swneplrln (MJjnhardt) Koker 76 ot. BU apoth.
on drogisten.
OOST-INDIE.
Dé zaak van-Rossen.
Wij hebben reeds een en ander gemeld
over de behandeling van het Bataviascho
politle-schandaal door de reohtbank aldaar.
Nader wordt hier omtrent gemeld:
De offloier van justitie stelde de ver
duistering vast op f 116.615 en acht, zonder
te letten op de geruchten van een op sen
satie belust publiek, de zaak een schandaal,
dat. groote moreele schade heeft gedaan,
grooter dan de flnanoieele sohade.
De bekentenis van bekl. en de vrijwillige
afstand van zijn eigendommen maakten een
gunstigen indruk, welke echter ten deele
te niet gedaan werd door de beschuldigingen
aan het adres van een collega, welke vol
strekt onjuist waren. Het tweede lichtpunt
voor beklaagde is het ontbreken van ieder
spoor van contróle,
De officier eischte wegens voortgezet
misdrijf van het als ambtenaar opzettelijk
verduisteren van geld, dat hij uit hoofde
van zijn bediening onder zich had, een
gevangenisstraf van zes jaar met aftrek
van de voorloopige hechtenis en veroor
deeling in de kosten.
GEMENGD NIEUWa
Een roman van een dief. Kwaadaardige
berichtgeving.
Wij lezen in de „Nieuwe Apeldoornsche Ot.**:
In de Parijsche „Matin-" van Zondag lezen
wij o. a., dat de Belgische politie al eenlgen tijd
een Franschman zoekt, genaamd' Jules Belleu-
vre, geboren in Roulcllac, in- de Oharen-te in
1898. Zijn uitlevering wa9 door de Firan-sche
justiti- verzocht ter zake van een diefstal Ln
Parijs, vaar hij een bont ter wc arde van 80.000
fr. en juweelen van groote wc arde had ont
vreemdt Nadien had hij- Lr. Brussel bij een
kameraad gelogeerd-, wien hij' 10.000 frans
ontstal, waarmee hij naar Parijs terugkeerde,
fr. ontstal, waarmee hij naar Parijs -terugkeerde.
Kort daarna was hij weer in Brussel en ver
huurde zich- als kamerdienaar bij een groote fa
brikant. Enkele dagen- later was hij evenwel
weer verdwenen met medeneming van verschil
lende waardevolle voorwerpen, die bij de opkoo-
pers werden opgespoord
Deze dief is V rij dagavond door de politie ln
Elsene, een voorstad van Brussel, aangehou
den.' Hij dischte een verhaal op, dat door de
„Matin" op de volgende wijze wordt naverteld:
Belleuvre heeft den politiemannen een
vreemde geschiedenis verhaald', die op het eerste
gezicht d-oor enkele omstandigheden schijnt te
worden gestaafd. Hij verzekert, namelijk, dat hij
in het bezit is van dessiers, welke gedurende
den oorlog in België zjjn aangelegd door zijn
vriend, den HollandSchen diplomaat graaf van
Aersolt van Dorn, d-ie twee jaar geleden gestor
ven is. De stukken van déze dossiers schijnen
te bewijzen, dat Holland- aan Duitschland recht
streeks hulp heeft verleend bij bet voeren van
den oorlog. Het is in ieder geval zeker, dat de
graaf Van Aersolt, die na dén wapenstilstand
zijn kasteel in Doorn moest afstaan aan den ex-
keizer, gedurende den oorlog in België vertoef
de. Het is eveneens zeker, dat dé familie bij tes
tament verplicht werd1 aan Belleuvre een pen
sioen te betalen, -dat eenige honderd-en guldens
in de maaind -bedraagt.
De graaf Van Aersolt had' overigens zijn ge
heele fortuin aan dén oplichter nagelaten, maar
zijn familie was tegen deze beschikking in ver
zet gekomen-.
Gedurende de bezetting smeet Belleuvre op
dolle wijze met geld.De documenten, waar
van hjj spreekt, zoudén zich -te Parijs bevinden.
Dit is nu weer eens, aldus gaat de „Nieuwe
Apeld-. Ot." voort, een staaltje van het vieze
soort journalistiek, dat tijdens en na den oorlog
Nederland'® naam i-n den vreemde zoo vaak heeft
beklad, -en dat zelfs in de Nederlan-dsche pers
was aan te treffen.
De beschuldiging, zoogenaamd door Belleuvre
geuit, is zoo bespottelijk, da-t men het bericht
negeeren kon. Wij zijn echter toevallig in d'ï
gelegenheid-, de juiste lezing van heb geval te
geven, en dus de leugenachtigheid van den be
richtgever van'de Matin" in het licht te stellen.
Reeds lang vóór den oorlog leefdé in Elsene
(d. L wat ide Franschen Ixelles noemen) een lid
van een bekende Overijsselsche familie, baron
A. F. R. E. van Haersolte van den Doom. Bij
zijn Hollandsche familie stond hij zeer slecht
aangeschreven, en geen wonder: hij was een
dronkaard- van de ergste soort, met afschuwe
lijke, ziekelijke afwijkingen-, die in- homo-
sexueele verhouding leefde met een individu
van Fransche nationaliteit, genaamd Jules Bel
leuvre.
Deze baron Van Haersolte was echter geen
diplomaat en was nooit in dienst der Nederland-
sche regeering geweest. Met Doom en den ex-
keizer had hij nooit iets uit te staan: Den Doom
ligt in Overijsel. Gedurende den oorlog bleef
hij in Brussel. Af en toe kwam hij wel in Hol
land-, maar spoedig weigerden- de Duitschers,
waarschijnlijk om zijn Fransche gezindheid,
hem een pas te Verstrekken.
Na den oorlog viel Jules Belleuvre in handen
van de Fransche politie. Hij was -n.1. déserteur
van het Fransche leger. Men veroordeelde hem
tot een zware gevangenisstraf, die hij in Toulon
heeft uitgezeten.
Baron Van Haersolte volgde hem naar Zuid-
Frankrijk en vestigdé zich in Monaco, Boule
vard Charles ni nr. 25, waar hij leefde met een
broer van- den genoemden Belleuvre.
Op den 14den Januari van het. jaar 1922 is
hij daar overleden. Jules Belleuvre had al vóór
jaren een. lijfrente van hem gekregen. Veertien
diagen vóór zijn dood- had hij nu pok op diens
broer een rente vastgezet. Beidé ultkeeringen
geschied-en in franken.
Het testament bevatte groote verrassingen.
jDe erflater, zooals gezegd1, een ontoerekenbaar,
"ïteor drankzucht gedegenereerd men-sch, had in
overleg met ziin notaris J. v. H., in Den Haag,
bepaafd, dat zijn geheele vermogen zou dienen
om een fonds te vormen, waaruit.... die twee
bescheiden lijfrenten zouden worden betaald-I
De bedioelde notaris is secretaris van dit fonds
en geniet als zoodanig een jaarlijksch salaris
van 300 plus 10 pet. van het batig saldo der
inkomsten. Een der broeders trekt ook uit dit
fond-s, terwijl een andere geheel onterfd werd'.
Had- baron v. H. zijn geheele vermogen zonder
meer aan belde broed-ers B. willen vermaken,
dan zou niets hem dit hebben kunnen beletten.
Met politiek of splon-nage of hulp van een
Hollander aan de Duitschers ln dén oorlog heeft
het geheele geval dus niets te maken.
Dat nu een schavuit als Jules Belleuvre bij
zijn gevangenneming een fraai verhaal verzint,
Is niet zoo bijzonder. Dat dit verhaal in dé kran
ten komt, ls niet verwonderlijk.
Maar dat het sprookje wordt aangedikt, zoodat
de geestelijk en lichamelijk verongelukte baron
een Hollandsche diplomaat wordt, die, op last
van zijn regeering de Duitschers helpt en het
stilzwijgen van zijn Fransche helpers met veel
geld moet koopen; dat dé berichtgever van- dé
bespottelijke leugens, die het individu B. op-
discht, zegt, dat ze er zeer geloofwaardig uit
zien.dat ls een soort journalistiek, waarvoor
we in ons woordenboek het passende epitheton
nog niet hebben gevonden.
Wij vinden het niet aangenaam, een zoo droe
vige en intieme familiegeschiedenis te moeten
ophalen. Maar wij achten d-e zaak van te groot
algemeen belang dan dat wij ze zouden mogen
verzwijgen-.
Licht ln tal van Inbraken.
De Bussumsch© recherche heeft klaarheid*
gebracht ln een groot aantal inbraken, die
in den winter en het voorjaar van 1928 in
het Gooi zijn gepleegd. Men herinnert zich
aan- de behandeling voor de Amsterdamsche
Rechtbank van de Inbraak bij den heer
Paardekooper ln Crailoo. Hoewel de beklaag
den bleven ontkennen, zijn een viertal ver
dachten voor dit feit veroordeeld;
De arrestatie was toen eigenlijk wat te
vroeg gekomen, omdat de Bussumsche re
cherche zoo goed a-ls zeker wist wie tot de
bende inbrekers behoorden. Zij had alle ge
gevens in handen omtrent dé werkmethode,
d© voorgenomen Inbraken, enz., en had alle
netten uitgespannen om het edol© span op
heeterdaad te betrappen. Dit plan werd ln
duigen geslagen, toen een tweetal bij ver
voer van het bij Paardékeper gestolen zil
ver werd aangehouden.
De recherche wist tevens, dat het oompiot
den efieotondie-fstöï. te Buwura had geploegd.
voor den dag gekomen. Toen is het onder-
zoek opnieuw krachtdadig ter hand geno
men -en aan de hand van niet te ontkennen
aanwijzingen beeft thans een der gedeti
neerden een volledige :^jR8nten.is afgelegd
en een relaas gegeven ,«m alle diefstal.en
en inbraken.
De bende was zeven man sterk, hiervan
zitten vier gevangen, de overblijvenden ver
vulden minder belangrijke rollen. Gewoon
lijk werden de rooftochten met zijn vieren
ondernomen-, twee der inbrekers waren be
kend dien diefstal in het postkantoor te Bla-
ricum te hebben gepleegd', verder twee in
braken te Hilversum, een op Trompenburg
en een in een melkhuisje, d© inbraak bij de
familie Goudeket te Bussum, en de effecten-
diefstal aldaar.
Het drama te Sleen.
Voor de rechtbank te Assen heeft terecht
gestaan de 65-jarige J. W. Aan beklaagde
was bij dagvaarding onder meer ten laste
gelegd, dat hij in den zomer van het jaar
1918 den- 60-jarigen Jan Meyer, tijdens een
twist, met een mestvork had doodgeslagen
en hem daarop aahter z*n woning had be
graven met het oogmerk om het overlijden
van het slachtoffer te verhelen.
-Beklaagde bekende het 'hem ten laste ge
legde. Evenwel merkte hij op, dat hij gesla
gen had om Meyer bevreesd te maken.
Het O. M. eischte tegen J. W. een gevan
genisstraf voor den tijd van acht jaren.
De vrijspraak van moordenaressen.
Het aantal gevallen, waarin vrouwen, die haar
mannen of minnaars hebben doodgeschoten,
worden vrijgesproken, neemt in Frankrijk ge
stadig toe. Enkele gevoelsargumenten van- den
verdediger zijn in den regel voldoende om de
jury de beklaagde vrij- uit -te doen gaan.
De „Echo de Paris" maakt zich bezorgd- over
deze i-ndulgente rechtspraak en vertelt op licht-
ironischen toon het verloop van het proces to
gen een zekere mevr. Turetti, die met haar echt
genoot in -een ziekenhuis aan de boulevard Monit-
morency werkzaam was. Den 26en lOctober IJ.
kwam zjj te laat in- dé eetzaal. Haar man maakte
haar daarvan een verwijt. Zij had, natuurlijk,
een revolver bij zich. Zjj haalde déze uit haar
zak en schoot Turet-ti d'oodi.... Voor het Hof
van Assisen- (dep. Seine) werd zij door mr. de
Moro-Gaffieri verdedigd-, die wees op de treurige
huiselijke omstandigheden van het echtpaar, (tot
niet met elkaar overweg kon. Er vielen zoo nu
en dan slagen.... Dus: wederzijdöche slecht
gehumeurdheid en klappen waren voldoende
om een revolverschotje af te vuren. Mevr. Tu-
refcti is dan ook vrijgesproken-
Grensverkeer.
Men schrijft uit Oldenzaal aan de N.R.Ot.
In het zoogenaamde kleine grensverkeer
tusschen Nederland en Duitschland is thans
voor het Duitsche gebied een wijziging ge
bracht, welke de Nederlandsche grens
bewoners, die een bezoek aan hun naburen
wenschen te brengen, duur te staan komt
Voor verlof tot dat bezoek worden thans
grensbewijzen afgegeven tegen den prijs
van 5 rentemarken per halfjaar, de rente
mark berekend op f 0.70. Dat is dus f 7
per jaar. En daarvoor mag men dan nog
slechts de Duitsche grensplaatsen van een
beperkte strook bezoeken. Moet men voor
dringende zaken een paar uur verder, dan
moet men hiervoor extra en telkenmale een
zeker aantal rentemarken betalen. Een
inwoner van Oldenzaal, die in de grens
strook mocht reizen, wenschte een vrouw
in het ziekenhuis in Rheine te bezoeken
hiervoor moest hij extra 2.5 rentemark of
f 1.75 betalen.
Een belastingkaart voor het reizen met
een auto naar en in Duitschland kost thans
f 90 tot f 150ze heeft tot nu toe niet meer
dan f 2.50 tot f 12.50 gekost.
De honderden Duitschers, die dagelijks
met een grensbewijs naar de Nederlandsche
grensplaatsen afzakken, betalen niets. En
als zij voor bijzondere gevallen enkele uren
verder wenschen te gaan, betalen zij ook
niets.
Nieuwe Uitgave.
De „Wereldpost" geeft op dé 2e titel
pagina een foto van het bestuur en het eere
comité der jublleerende tooneelvereeniging
„Pieter Nieuwland".
Op de volgend© drie pagina's vooral veel
foto's ut Engeland: Iiamsay Mao Donald
thuis, in zijn werkkabln-et, enz.; de spoor weg
staking. Ook vinden we een foto van Lenln
eni een van Kameneff; een vergadering van
het directorium te Madrid; Edward Bok;
Maria Montessori, enz.
Een paar mooie groote foto's van Staphorst
in de sneeuw, en een van H&nna Sann, d© be
roemde dóolamatrlce, die in Februari een
tournóe door ons land zal makon.
Het weekoverzicht schrijft over Lenln en
de persoonavergoding na diens dood.
Do Fransche brief handelt over „Russen
in Parijs" en d© wijzen, waarop deze ln hun
onderhoud voorzien, terwijl- de Londensche
oorrespondént der W. P. over Epstein, dén
genlalen beeldhouwer schrift
Een artikelenreeks over „Het kostbaarste
mineraal ter wereld" vangt in dit nummer
aan, terwijl de platenreeks voor de prijs
vraag in dit nummer eindigt.
Indisch AJcwiet; awtrdoverzleht tWwHl
Ad Interim.
INGEZONDEN.
Wenken aan Radio-amateurs.
Herhaaldelijk komen ten mijnent verzoe
ken van radio-amateurs om raad, welk mid,
del toegepast kan worden om het hinderlijke
.gillen im de telefoon van hun ontvangt©©,
■stel voor draadlooz© concerten en- draad»
looze telefonie te vermijden.
Nu de radioconcerten bij het al-gemeen
publiek zoo populair worden, -lijkt het mij
itiet ondienstig om door middel van dit blad
tanige wenken te geven aan de Heklvraohe
radio-amateurs, temeer, daar gedurende de
laatste weken blijkbaar te Helder één of
meer beginnelingen op dit terrein met hun.
ne experimenten aangevangen zijn.
Deze amateurs storen èn zichzelf èn
hunne omgeving; maken het voor zichzelf
en voor hunne mede-amateurs ondoenlijk
om te genieten van de dagelijks gegeven
radiooonoerten en Opera's.
Het ls dus 'behalve eigenbelang, ook voor
het algemeen belang, dat Ik hier eenige wen;
ken wij geven.
Wilt u de genoemde concerten zonder
hinderlijke bijgeluiden opvangen, dan ia
antennekring afstemmen een eerste elsoh.
Om dit te verkrijgen wordt de primaire oon.
densator eerst paralled geschakeld en op
nulwaarde ingesteld. Daarna primaire spoel
onder -een boek van 80 0 ten opzichte van
secondaire spoel plaatsen. TerugkoppelspoeJ
nu zóó dicht bij brengen, dat genereerea
van ontvanglamp optreedt, Daarna door
draaien aan secondaire condensator de
draaggolf van het gewensohte station op.
sporen. Zoodra men- de draaggolf hoort
wordt de koppeling der primaire spoel zoo
los mogelijk gemaakt, zoo nood ig bijsten»,
men om draaggolf hoorbaar te houden. Nn
draaggolf in nulpunt van afstemming bren.
gen, daarna wordt terugkoppeling losser
gemaakt, tot de lamp afslaat en eindelijk
terugkoppeling en antenneafste-mmlng bij.
regelen voor sterkste ontvangst.
Met deze niet te vermijden technische ter-
men zal 't den ernstlgen amateur niet moei»
lijk vallen de draadlooze muziek behoorlijk
sterk te ontvangen. Vóór alles niet werken
met genereerende ontvanglamp. Goede tel©,
fonie- en muziekontvangst ls alleen te ver.
krijgen met de lamp hoogstens op den rand
van genereeren.
Wie zich daaraan houdt stoort zijn buur-
man en zich zelf niet
Doordat de ontvanger met genereerende
Iampjüs zwakke zender werkt ls het hoofd
zakelijk hierdoor, dat de hinder veroorzaakt
wordt, die men elkaar aandoet Voor het
gwen van verder advies In dezen ben ik.
als steeds, bereid.
H. JANSEN,
Dlr. Radloschool Helder-Alkmaar.
UIT DEN OMTREK.
Schagen.
De invoer van het bevroren vleeach Is tegenr
woordig het wapen waaraan men elke slechte of
terugloopende vetvleeschmarkt, of elke tijdelijke
of plaatselijke daling wil wyten. Verleden week.
toen aJe markten in het land- belangrijk lager
waren, was volgens toongevende stemmen in
Je .e&schhandelskringen de invoer van Argenr
lyrisch vleesch daarvan de reden. Als bewijs van
dien invoer werd gezegd-, dat in het abattoir te
Amsterdam ruim 800 bevroren runderen aan-
wpzig waren. In deze week ls de handel alge
meen veel beter. Wel wordt van enkele markten
ruigtraag'en slepend gemeld, maar de groote
Hollandsche markten Amsterdam, Rotterdam en
Oen Haag luidén: „vast" en toch wordt er uit
^e eerste stad een aanvoer van 220 Argentijn*
sche beesten gemeld. Er moeten dus nog heel
wat andere oorzaken aanwezig zijn, dan de aan
voer van het Zuid^Amerikaansch vleesch, die
36 VIeeschmarkt, de eene week traag en d& vol
gende week vast stammen. Wy roeken dat ver-
schilj meer in de week met strenge vorst, en de
w eek met hard dooiend weer. Dan moet er door
de hooge eischen van dé kachel soms heel wet
op de maag bezuinigd- worden. Het ls ander»
>yna een onmogelijkheid van alle afwisseling®
der markt het hoe en waarom op te geven»
De verbetering, waarvan wij spraken, wa»
hn0o„ °ok,°P de markt te Schacren merk-
n L markt n0& Op het p®11
ntLÏ 5?^' maar 40011 werd er voor
prima kwaliteit ƒ1.85 betaald. Die prijs werd
ech er slechts voor 2 of 8 dieren, eer» pa^
kwimLu11 e?P Segéven; de gewone eerst»
kv alltoit gold 1.20 a f1.25; voor tweede kwal
a 1.15; derde kwal
varieerde van 0.90 tot 1. Nu hét vooruitzicht
r!Uer80 j kalfkoelen- al ruimer en ruimlt
^n^ VW0 .?'r °P de marlet geen buiteng*
one hooge prijzen meer besteed. Er was zeil»
tot dalin8 waar te nemen. Beste*)
1d van 1.90 tot 1. Nuchtere kalveren mei
grooter aanvoer Hepen van 14 tot 24. EeD
paar fokkalveren liepen iets hooger. Schapen
waren stug, d-uur. De dikke mist werkt slecht
op den export. De geslachte dieren worden aa°
ooord spoedig groen en dan worden zij ln Lon
den onherroepelijk afgekeurd. De expediteur
loopt dus een belangrijke risico. Doch door de
spoorwegstaking is er nogal behoefte aan
vleesch. Besteed werd 48. Vette varkens prij®"
houdénd 68 a 75 cent per K.G»
TTot Selsklp „Friso" van Alkmaar zal te Scha*
gen voor de „Krite Skagen" opvoeren „D®?
wier ris tooneelstuk in 4 bedrijven van R.
Oanne.
Als assistent, bij den Spoor- en Tramdlenht
aan het station alhier Is van Nieuwe Wetering
tolammomeer «vergep^a, heer O. V«r-
Voor de vacature van onderwijzer aan d#
lieftenten 1 'te 8(51108611 zy,n slechto 2
Voor die lichting 1925 zijn te Schagen 27 jon-
geUeden ingeschreven.
De electrische installatie van dé kaasfabr!«*
aan den Molenweg alhier is bij onderhands^
aanbesteding opgedragen aan den heer 0. Z*8*
De verkiezingen voor den polder Waard en
Groet zullen plaats hebben op 16 Februari. Af
tredende hoofdingelanden zijn de heeren
Beers te Schagen e» P. Brugman te Win^
De algemeens toestand. De
wegen en de publieke veiligheid.
[Een moeilijk vraagstuk.
Wij ontvingen dezer dagen ter recensie do
Januari aflevering van „Mavors", tijdschrift voor
militaire- en reserve offlclcieren, voor vaandrigs
en kade-rreeervlsten. Redacteor-ultzevor Tj h
Schilling te Eiibergen.)
De majoor -J. M. Sluijs begint met een zeer uit
voerige beschouwing over onze landsverdediging
naar aanleiding van het pleidooi van het toen-
malige Kamerlid H. Colijn (thans Minister van
Financien) over de opheffing van het- vesting-
stelsel. Het denkbeeld van den hoor Cellln ls
nader door -hem uitgewerkt ln een aantal stellin
gen, welke stuk voor stuk door den Majoor Sluys
worden besproken.
Door ^Luitenants Veldmeyer en Fortanier
ls een rubriek „Eenvoudige tactische oefeningen"
geopend, welke haar nut zeker zal ofwerpeh.
Luitenant v. Swinden! Koopmans pleit
voor werkdadig© oefening in vredestijd, inzako
samenwerking tusschen Infanterie on artillerie.
In -hot artllloristisch gedeelte besproekt do
Kapitein ij» A. Muosert, de lnriclrtlntr en liet
brul-k van grondm-ljnen als afslultmldded van
vaarwaters.
De Kapitein W. G. do Bas bespreekt eenl-re
eenvoiudigo artlllerletlsche oefeningen, terwijl
tenslotte do Luitenant E. Warris pleit voor in
voering van eenl nieuw soort drievoet voor Vic-
kers mitrailleurs.
ZiJA,ln d,t nummer opgenomen een
aangekondigd wordt, dat d-e Kinttoin van Flrnjel
Scherer regelmatig gegevens zal verstrekken
over vreemde legers.
Het tijdschrift, oorspronkelijk uitsluitend fc.
steind voor reserve offloleren, is tegenwoordig
blijkens den titel, tevens voor beroeps offloiorou
bedoeld. Ds Inhoud -bevat noohthans g«en diep.
gaande militaire studies, doch komt ons voor het
reservepersoneel voldoende belangwekkend voor,
om op do hoogte te blijven van hun taak, zoodat
wij hot voor hen gerust kunnen aanbevelen-.