BINNENLAND. ttr i*' ?,at nASSm Tevens HÖ* la hóaMeni» genome» Reis- ringen, directeur ren Krizik-fabrieken te Praag en Ho&nbrese, directeur van ton fabriek van telefoon- en telegraaftoestel len, beschuldigd van omkooping. Russische delegatie by de somf«rsn> tte met Roemenië te Weenen «lacht, da l laatstgenomed buad de besettingstroepen uit Bessarabil terugtrekt, opdat een onbe ïnvloede volksstemming over de defini tieve toekomst des lande kan beslissen. Da houding der bevolking van BeasarablB. De Roemeensche regeering ls ernstig verontrust door een bericht omtrent een spontane protestbeweging der Bessarabl- ache bevolking. De Roemeensche troepen In Beasara- bl# worden versterkt, de Russische bla den rijn verboden. Het plan der radenregeerlng ln de con ferentie te Weenen een voorstel te doen omtrent een volksstemming voor Beasa- rabiê wordt dóór d« 'bevolking met vreug de begroet TURKIJE. De politieke toestand. Na opgewonden tooneelen heeft de Natio nale Vergadering artikel 26 van de Grondwet, hetwelk den president machtigt de Nationale Vergadering te ontbinden, verworpen. Telegrammen uit Angora wijzen op de mogelijkheid dat het kabinet ontslag neemt of dat de Nationale Vergadering ontbonden wordt, hetgeen gelukstaat met een Staats greep. VEREENIGDE STATEN. Amerlkaansehe hulp voor Dulteehland. Het Huls van Afgevaardigden heeft een resolutie aangenomen, strekkende tot be schikbaarstelling van 10,000,000 voor den aankoop van voedingsmiddelen voor vrouwen en kinderen ln Dulteehland. Het voorstel was gedaan dóór het Ud Rlsh. De voedingsmiddelen sullen aan boord van Amreikaansche schepen naar Dulteehland woorden gebracht. MEXICO. Bolsjewisten leggen beslag op eigen dommen van de „Mexlcan Eagle". New York, 20 Maart. Volgens hier ter stede ontvangen bericht uit Tampioo heb ben Boljewistisohe arbeiders beslag ge legd' op eigendommen van de „Mexican Eagle". Het staat niet vast, hoeveel zfj ln beslag hebben genomen, doch men be schouwt den toestand als ernstig, daar hulp van de geregelde troepen van presi dent Obregon en van het leger van Buerta niet waarschijnlijk ls tengevolge van den revolutionairen oorlog, waarin zij gewikkeld zijn. Ean schouwburg Ingestort te Blo de Jamelra Uit Rio de Janeiro wordt gemeld, dat tij dens een voorstelling het dak van den San Peulo-scbouwburg instortte. Er volgde een paniek. Tengevolge van de gevechten om uit het gebouw te komen stortte ook een zij muur in. Een aantal slachtoffers ligt onder de puinhoopen. Er zijn, zoover békend, twee dooden en vele gewonden. Mirlnebegroottng 1924. Door den heer Dresselhuys ca ls een amendement ingediend, strekkende om te voorkomen, dat de Kamer door het toe staan van het op artikel 16 der Marine- begrooting van J 1000 voor de voorberei ding van den bouw van een onderzeeboot- mijnenlegger bealisse over den aanbouw van dit vaartuig, waarvan de kosten op rijf en een half mi],Hoen gulden worden geraamd en iniet het toestaan van welk bedrag van 1000 de Kamer zich voor den aanbouw zou binden. De heer D u y s c.s. heeft een aantal amendementen ingediend op de Marlnebe- grootlng 1924, waarvan de strekking ls niet mee te gaan met de voorstellen der Regee ring, waardoor een begin van uitvoering met de verworpen Vlootwet zou worden gemaakt, dat de Kamer voor de toekomst zou binden aan een eerste uitgaaf van meer dan 20 mil lioen gulden. De voorstellers meenen, dat deze plannen geheel ln strijd zijn met de kab'netsverkla- ring, dat het treffen van een voorziening in zake de maritieme verdediging eerst zal kunnen volgen op maatregelen tot herstel van het flnancieele evenwicht, zulks ln ver band met de beslissing der Kamer van 26 October, welke beslissing het kabinet in de gegeven omstandigheden „als feit" aan vaardde. De betrokken amendementen bedoelen dus door vermindering van art. 15 met 60.000, van art. 16 met ƒ2.001.000, van art. 17 met 280.000, van art. 18 met 260.000 en van art. 80a met 420.000 de gelden niet toe te staan voor den bouw van twee torpedobootjagers (eerste termijn), van twee flottieljevaartuigen (eerste termijn), van een onderzeeboot-mljneniegger (voorbe reidende maatregelen) en voor nieuw aan té schaffen vliegtuig-materieel. Kaas. (Vragen van Kamerleden.) Da heer Gerhard heeft tot den Minis ter van Blnnenl. Zaken en Landbouw de volgende vragen gericht: lo. I» de vrees gegrond, dat binnen niet te langen tijd de erïsiswetten rullen wor den Ingetrokken, zonder dat o.a. maatre gels* worden getroffen, dat er geen an dere dan gecontroleerda kaas wordt In gevoerd? 2o. Ia de Minister niet van meening, dat de invoering van het Rtjksmerk op de t-JiM een onmtóbaar middel ls geble ken om den kaashandel op hoog peil van betrouwbaarheid te brengen en te hou den? Da Pmtchèqne- au Girodienst (Schriftelijk beantw. vragen.) Op de vragen van den heer Van Dijk in sake terugbetaling saldo's bty den Post- chèque- en Girodienst antwodbdde de Mi nister ven Waterstaat: Ter beantwoording van de vragen kan de Minister inededeelen, dat sedert de directie van den Girodienst de saldi der rekeninghouders heeft becijferd naar de voorhanden gegevens en de rekening houders voor een groot deel hierop heb ben geantwoord, zoodat, indien deze ant woorden met de feiten overeenstemmen, deze saldi voor de uitbetaling van gelden als grondslag kunnen worden aangeno men. Op verzoek der Commissie voor de uitbealing van gelden op postrekeningen ls de Minister met rijn ambtgenoot van Financiën te rade gegaan, in hoeverre van de eischen, welke tot dusverre voor de uitbetaling moesten worden gesteld, kon worden afgeweken. Overeenkomstig het advies van den Landsadvocaat,, is de wijze van uitbeta ling voor hen, op wier saldo het boven vermelde van toepassing is, thans tot haar eenvoudigste vormen teruggebraohti Slechts noodlg zijn: een aanvraagformu lier, waarop enkel in te vullen naam en rekeningnummer en bedragen van saldo en aanvraag; voorts een girobiljet van den aanvrager, ten gunste van het •uitbe talend Staatsbedrijf van de P„ de T. en T. ten bedrage van de aangevraagde som, en een qultantie, waarbij de ontvangst van het aangevraagde wordt erkend. Vertrouwd wordt, dat door deze vereen voudigde handelwijze aan de bezwaren zooveel mogelijk zal zijn te gemoet ge komen. Ba „Joïrnn da Wltf*. Volgens telegram uit Genua ls de tabak, geladen ln ruim No. 8 van het aldaar op de reis van Batavia naar Amsterdam aangeko men Nederlandsche stoomschip „Johan de Watt", door broeiing sterk verhit. Aanbevo len wordt, deze lading te lossen wegens vrees van brand- (Lloyd's). Leening Amsterdam. De Raad' van Amsterdam besloot een leening aan te gaan van 21/» millioen pond sterling, rentende 6V, Zedelijke Verbetering van gevangenen. Wij ontvingen het Jaarverslag 1928 van de afdeeling Alkmaar van het Genootschap tot Zedelijke Verbetering der Gevangenen. Wij nemen er het volgende uit over: Medewerking aan den arbeid der Recht bank. 1. Uitbrengen van rapporten omtrent aard en vroeger leven van beklaagden. 2. Toezicht op voorwaardelijk veroordeelden. Dit zijn speciaal de rubrieken, die verge leken bij vorige jaren vermeerdering hebben ondergaan. Van dit feit ligt de reden niet in het toenemen van misdrijven, doch in het doordringen van het Instituut der voorwaar delijke veroordeeling en in het steeds meer vragen om rapport aan het Genootschap, dus een verblijdende oorzaak. Niet minder dan 94 rapporten (het vorige jaar 73) werden aan de Rechtbank uitge bracht. Meer dan 1/3 deel hiervan waren on derzoekingen den Ambtenaar op de Maan- dagsche zitting van den Politierechter opge dragen. De rapporten adviseerden ln 49 ge vallen tot voorwaardelijke veroordeeling, in andere tot diverse verzachtende maatregelen. Ook ten opzichte van reeds veroordeelden werden rapporten om verandering van straf uitgebracht. In de meeste gevallen werd het advies ge volgd. Het aantal voorwaardelijk veroordeelden onder toezicht van de afdeeling geplaatst was dit jaar 87. (Tegen 27 in het vorig jaar). Dit getal bijvoegende en onder aftrek van dege nen, wier proeftijd met gunstig gevolg af liep (21) en van hen, wier voorwaardelijke straf ten uitvoer gelegd werd (7) steeg het' aantal personen onder toezicht, van 69 in het begin des jaars, tot 78. Merkwaardig hoe het aantal mislukkingen stabiel blijft. Dit blijft een gering aantal uitmaken. Het gedrag der onder toezicht gestelden was van 69 goed, 6 geven reden tot bezorgdheid, terwijl 4 te kort onder ons toezicht staan om over hun gedrag te oordeelen. De oplegging van de verplichting tot scha devergoeding en de uitvoering daarvan in de praktijk, zijn punten, die tot veel beschou wingen aanleiding zouden kunnen geven. vere'schen veel zorg van de zijde van den toezichthouder. Onze onder toezicht gestelden nagaande, treffen ons telkens gevallen, d'e n'et slechts *ot redelijke, maRr ze'fs tot bijzondere tevre denheid aan'eiding geven. Zoo me'sjes, dief achtig of los van aard, thans "elukk'g ve- ïuwd of van troed gedrag in hun d'enstbe- trekk'ng, alcoholisten overigons één der iastirste soorten, zoo niet de lastigste soort voor de reclasseering thans soms een voorbeeld in hun geheelonthoudersvereenii- g'ng, cf wa' om een anderp rubr'ek te noe men, zij d'e het met de zedelijkhe'd n'et rauw genomen hebben, en waarvan velen thans nie' meer van z'ch doen spreken. Evena's het vor'ge jaar werd ook dit jaar iet ce'bezoek gecompleteerd door een 14* deagsch spreekuur in de gevangenis. Niet minder dan 228 bezoeken werden oo het spreekuur gebracht, hiervan werd ln 78 ge vallen hulp en steun verleend van onetoffe- Hjken aard. Van de door den minister verleende ver gunning. aan de gevangenen planten in hun cellen te verstrekken ter verzdrgin?, werd onm'd'Vlijk een ruim gebruik gemaakt. Het verslag vermeldt voorts hetgeen is ge daan ter opbeuring van de gevangenen door middel van zang- en muziekuitvoeringen in de gevangenis en een gehouden lezing over Pasteur. Gaarne had het beshnr in dit om zicht meer gedaan, maar slaagde daarin niet. De reclasseering heeft onder de algemeene malaise te lijden. .,of Heel moeilijk ls het ontslagenen te plaat- sen, waar zoovele niet-ontslagenen evene^ werkloos rondloopen. Toch gaf men den moed nimmer op, zoo nu en dan doet zich nog wel eens wat voor. De Ned Ver. van Grossiers op electro- technisch gebied heeft een adres aan de Directie van die Ned. Spoorwegen gezon den, waarin wordt aangedrongen op in voering van twee persoons-aboaanementen welke abonnementen dan van twee por tretten zouden wonden voorzien, terwijl het abonnement slechte telkens door één van die twee personen gebruikt zon kun nen worden.- In die toelichting wordt er nog op ge wezen, dét bet voor vele handelszaken van belang zou zijn, wanneer zij bij; ver hindering door ziekte of om andere rede nen van hare reizigers een plaatsvervan ger zouden kunnen aanwijlzeni, terwijl on getwijfeld kleinere firma's daardoor eer der tot de aanschaffing van een abonne ment zouden overgaan. Voor wordt nog opgemerkt, diat d'e prijs van dit abonnement hooger zou kunnen zjjn dut!' die van éénhpersoons-abönne- m enten. Het geschil ln de textielnijverheid. De Dinsdag begonnen en Woensdag voortgezette bespreking tusschen de bij de uitsluiting in de Twentsche textielnijverheid! betrokken partijen, onder leiding van den direoteur-generaal van den arbeid, heeft ge leid tot een voorstel van den directeur-gene raal van den arbeid van den volgenden In houd: 71/» loonsverlaging; verlenging van de 48-urige arbeidsweek met 1 poetsuur per week en 100 overuren per jaar; bestendiging van deze regeling tot 1 Juni 1925. De commissie ad hoe uit de Fabrikanten- vereenigingen is van oordeel, dat harerzijds al het mogelijke moet worden gedaan aan de beëindiging van het conflict mede te werken. Waar het contract tusschen dé 39 werkgevers den loonaftrek van 10 pet. inhoudt, is de oommissie ad hoe verplicht, de zaak aan het oordeel van de contractanten te onderwer pen. 'Zij zal dit ten spoedigste doen en kan reeds thans mededeelen, dat zij behoudens voormelde vereischte goedkeuring, het ge dane voorstel aanneemt De vertegenwoordigers van de#textiel- arbeidersvereenigingen „De Eendracht", „St. Lambertus" en „Unitas" legden de vol gende verklaring af: „Ten opzichte van de voorstellen omtrent den werktijd meenen wij, dat waar in de textielindustrie in het algemeen niet langer dan 48 uur per week wordt gewerkt, er geen enkele reden aanwezig is, in Twente langer dan 48 uur te werken; ten opzichte van de loonsverlaging: de drie besturen stellen zich nog altijd op het standpunt, dat dit conflict het karakter heeft, dat het gaat om de 10 pet loonsverlaging; dat zij nog altijd niet de overtuiging hebben, dat deze loonsverlaging absoluut noodzakelijk is. Om echter te toonen, dat ook wij willen medewerken aan een oplossing van dit ge schil, zijn wij bereid, onze leden te advisee- ren, een verlaging van 5 pet. te aanvaar den." Partijen zullen ten spoedigste den direc teur-generaal van den arbeid bericht zenden van den uitslag van haar overleg met de leden. Loonswfjzlglng spoorwegpersoneel. Dinsdagmiddag werd, op uitnoodiging der directie van de Nederlandsche Spoor wegen, een bespreking gehouden met de vertegenwoordigers van de vijf erkende spoorwegorganisaties inzake de voorstel len tot verjaging der loonen, wijziging van het Reglement Dienstvoorwaarden en het eischen door de directie van een verklaring van het personeel individueel dat het op straffe van ontslag afstand zou doen van zijn rechten, neergelegd ln art. 36 van dit Reglement. De vertegen woordigers bepleitten naast andere ver beteringen, geen definitieve buiten wer king stelling van art. 86, het intrekken der geëschte -persoonlijke verklaring en verlenging der eventueele overeenkomst tot 81 December 1925. De directie was niet genegen de definitieve wijziging van art. 86 op te schorten; zij beriep zich op het standpunt der regeering inzake art. 40 van het Rijksbezoldigingsbesluit en twijfelde er niet aan of de regeering zou mede eischen wijziging van art. 36 voor het spoorwegpersoneel. ZJj was bereid den duur der overeen komst te verlengen tot 1 Juli 1925 en ver klaarde dat, naar aanleiding van eén voorloop!ge berekening, ook na 1 Juli 1925 geen verdere loonsverlaging noodlg zou zijn en daartoe dan ook slechts ln het uiterste geval te zullen overgaan. Zij gaf er verder de voorkeur aan, de vroeger besproken verhooging der pen sioenkorting ad 4 om te zetten in loonsverlaging. Ds directie had er ook geen bezwaar tegen af te zien van het edsohen der per soonlijke verklaring van het personeel, als alle organisaties zich bereid verklaar- den geen rechtsvervolging naar aanlei ding van de loonsverlaging in te stellen of zulks voor haar leden te bevorderen Na afloop der conferentie zijn de ver tegenwoordigers der hoofdbesturen op nieuw bijeengekomen teneinde een voor- joopig standpunt vast te stellen. Besloten werd de overeenkomst met de directie in de congressen der diverse organisaties aan te bevelen. In verband hiermede werd ook bepaald het reeds vroeger aan gekondigde oongres op Zondag a.s. niet te doen doorgaan. Gistermiddag is te Utrecht een vergade ring gehouden van afgevaardigden van den R.-K. Bond van Spoor- en Trampersoneel „St. Raphael". Nadat de voorzitter, de heer J. Hellemans, verslag had uitgebracht van de Dinsdag gehouden bespreking van de vertegenwoordigersder personeelorganisa- ties met de directie der Nederlandsche Spoor wegen inzake het Reglement Dienstvoor waarden, werd besloten, de toen door de directie gedane voorstellen te aanvaarden. Uit dó slgarenlndustrlfi. De vereeniigingen van sigarenfabrikan ten en de vakbonden van sigarenmakers en tabaksbewerkers hebben gezamenlijk den minister van financiën een beknopt overzicht van den toestand, waarin de si- garenindustrie zich hier te lande bevindt toegezonden. Zij verzoeken den minister gezien den ^ernstigen noodtoestand wel ken de industrie vertoont, niet over te gaan tot verhanging van dien tabaks accijns. De geschiedenis der laatste jaren kan zéggen de adressanten in hun toelich ting o.m. J- een beeld geven van den uitersten noodtoestand waarin de sigaren- industrie is geraakt. De invoer van sigaren begon onrust barendle wijize te stijlgen. De uitvoer liep terug van circa 800 mil lioen sigaren) in 1916 tot circa 66 millioen in 1923. .xvi i4 De thans sterk oploopende tabaksprij zen maken een verhooging van den prijs der sigaren onafwendbaar, met als g<v volg belangrijke consumptievermindering en toename van de werkloosheid. Reeds nu hebben tal van fabrikanten het bijltje er bij neer moeten leggen. (TeL) toen hij bemerkte dat het een krokqdy was. De opnemer vroeg nog om een kap. mes, dat hem werd aangereikt, maar iQ het volgend oogenblik reeds verdween hij, door den krokodil medegesleept, de diepte. LUCHTVAART. TWEEDE KAMER. Aangenomen wordt Dinsdag het wets ontwerp tot oprichting van eene N.V. Gemeenschappelijke Mijnbouw Maat schappij Billiton. De soc.-dem. en de comunlsten stommen tegen. Vervolgens is de voortzetting van Hoofdstuk Finan ciën der Staatsbegrooting aan de orde. Er valt niet veel uit te vermelden, evenmin uit een reeks wetsontwerpen en conclu sies, die worden aangenomen. In de avondvergadering wordt voortgegaan met oorlog, waaibij de heer Bomans zijn vroegere motie voor fusie der departe menten van Oorlog en Marine weder on gewijzigd indient. De heer van Ravesteijn bespreekt den toestand van 'het militaire vraagstuk. Woensdag gaat Kamer voort met de Oorlogsbegrooting. De heer K. ter Laan had hierbij een aantal amendementen inge- d.end, waardoor pi. m. 12 millioen zou wor den bezuinigd, en vanzelf nog andere arti kelen zouden wegvallen, zoodat men wel aan de 40 millioen kwam. Alleen de vrijzinnig democraten en de plattelanders ondersteun den deze. Ook van deze discussies valt niet veel te vermelden, dat ons kan interes- seeren. OOST-INDIE. Voortvluchtig. De filiaalhouder van de Poerwokerto- sche Volkscredietbank, Elbrecht, is voort vluchtig. Het kastekort bedraagt tien mille. Jubileum-postzegels. Het hoofd van den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst deelt mede, dat ter gelegen heid van het 25-jarig regeeringsjubileum van Hare Majesteit de Koningin in gebruik gestelde frankeerzegels (Jubileumzegels) met ingang van 1 Mei buiten gebruik worden ge steld en waardeloos worden verklaard voor de kwijting van porten en rechten. Gedurende de maand April a.s. kunnen de eventueel zich' nog in handen van het publiek bevindende jubileumzegeis desverlangd te gen gewone frankeerzegels van dezelfde waarde worden ingewisseld, terwijl geduren de die maand slechts op uitdrukkelijk ver langen van het publiek jubileumzegeis zul- leni worden afgegeven. Bezoek van een Enge lach eskader. Men meldt aan de „Loc.": In den morgen vart«2 Februari om onge veer half acht liep het Engelsche China- eskader dé Priok-haven binnen, nadat het vanaf 6 uur in zicht was, waarbij het vlagge- schip de „Hawkins" met 21 saluutschoten de Nederlandsche vlag salueerde, hetgeen door „ff batterij op het vliegkamp met een gelijk aantal schoten beantwoord werd. Aan boord van de „Hawkins" werden de volks liederen gespeeld. Vervolgens salueerde de „Zeven Provln- 01 a niet 17 schoten de Engelsche admi raalsvlag. Toen de drie Engelsche oorlogsschepen gemeerd lagen, begri zich een zee-off'cier aan boord van de „Hawkins" om den Br't- schen admiraal namens onzen vlootvoogd te oomphmenteeren, terwijl admiraal Gooszen om half ten persoonlijk gijn opwacht'n» maakte aan boord v°o de „Hawkins", waai hij een half uur verbleef. Opvallend was de snelle en correcte uit. voering der commando's en de stramme wijzen* der EngelSChe Jan^68 b« eerbe- Zeerooverg opgepakt. De mijnlegger Serdang, bestuursstoom- b°otjos en vier motorbooten hebben hé het patroullleeren in-de het i van de S,M„, v.n roovers 'opgepakt. «-winug zee- t Krokodlllengevaar. ij lezen in het ,3at. NbL" dat de eenn"ziineïIe,Ur- K2?lh(m)n °P Celebes op men^ifr °P»Porlngstochten met zijn kZm tl J°°r beierende rivier b hiv! 8taa"- By het zoeken naar een KSï overtochtsplaats werd een in- Svaïen TTw T krokod11 a«n- gevallen, die zich naar het schijnt van hlwZ hem ha<i geworpen. Op zijn hulpgeschreeuw kwam de heer K met koelies toegeloopen. Deze ïag naTrt in het water liggen HH «rrwivn voon.,rp «n, m.JT, De vliegtocht om de wereld. Uit Seattle wordt gemeld, dat ook het vierde legervliegtuig, dat aan den vlieg- tocht om de wereld meedoet, thana te Seattle ia gearriveerd. De vier vllegtul- gen zijn thans weer bijeen. Een Engelsche vliegtocht mn de wereld Drie Engelsche vliegers verstrekken Dins- dag van het vliegveld te Calshot bij South- ampton voor een poging om de wereld te vliegen. De eskaderleider Stuart MacLaren staat aan het hoofd en zijn metgezellen zijn de vliegofficier Plenderleith, die de machina bestuurt, en vliegsergeant Andrews, die als helper fungeert. Alle drie behooren zij tot het koninklijke corps vliegers en ofschoon de autoriteiten natuurlijk hun poging met welwillende be langstelling gadeslaan, heeft het waagstuk geen steun van offlcieele zijde. De tocht gaat in Oostelijke richting. De route, welke gevlogen zal worden, gaat vla Egypte, Engelsch-Indië, China, Japan, Canada en Groenland. De moeilijkheden, die na Indië zullen moeten worden overwonnen, zijn bijzonder groot Het toestel zal in Tokio worden nagekeken en voorzien worden van een nieuwe machine. Ook in Montreal komt er een nieuwe machine. Er rullen drie- en vijfhonderd mijlen oer dag worden afgelegd. Men verwacht, dat met een gemiddelde snel heid van 80 mJjleff wordt gevlogen. Wegens dikken mist zijn de Engelsche vliegers, die den vliegtocht om de wereld on dernomen hebben, gisteren te Havre geland. Een later bericht meldt, dat de vliegers gisterochtend om elf uur Havre verlieten en om kwart voor vier te Lyon aankwamen. Amundsen's Poolvlncht Kapitein Haakon H. Hammer, een Deen, die zal deelnemen aan de vlucht met twee vliegtuigen over de Pool, welke Amundsen in den oa zomer hoopt te on dernemen, kwam verleden week ln gezel schap van luitenant Daviaon, van de ma rine der Vereenigde Staten die even eens van de party zal zijn, uit New-York te Flymouth aan vanwaar hy verder la vertrokken naar Pisa. Hier zijn mL twee vliegmachines 'besteld van het Dornler WhaDe-type. Hy vertelde met betrekking tot deee machines «n de vfiegplannen een en ander aan een correspondent van de „Times". De machines zdjn geschikt zoowel voor landingen op het water als op het ijs. Aangezien rij berekend rijn op *t afleg gen van een afstand in eens van 1300 Eng. mijlen en die afstand van Spitsber gen naar Alaska er 2000 bedraagt, zal minstens één landing noodzakelijk rijn. Daartoe zulten dus bairine-depöts moeten wordien aangelegd. De snelheid der ma chines is gegarandeerd tot 98 mijl in het uur, maar kapitein Hammer achtte een snelheid van 126 mijl ook nog wel be reikbaar. De twee vliegtuigen, die ieder achtduizend Pand kosten, zullen ze» man kunnen meevoeren. De vierde man zal kapitein Omdal zyn, die het Noorech gou vernement zal vertegenwoordigen. De hulp van de Amerikaansche marine heeft het mogelijk gemaakt dó nieuwe expedi tie uit te rusten, die niettemin onder Noorsche vlag haar weg door de lucht zal nemen, terwijl naar Hammer te ken nen gaf al die eer voor mogeiyke ont dekkingen voor Noorwegen zal zijn. Am nexatie van gebied wordt niet beoogd. Het doel ls ziuiver wetenschappelijk. Blijkbaar zal de Vlucht gaan van Spits bergen naar Alaska. In Juni en Juli zal men dlaar proefvluchten gaan doen, om dan tegen het einde van Juli of in Augus tus den grooten tocht te ondernemen, bij zoo 'gjunstig mogeiyke weereomstandig- nouen. De duur van den tocht wordt ge schat op 24 a 26 uur, en volgens kapitein Hammer, die veel ervaring heeft van de mchtstroamiiïPón in het Noordpoolge- v z^,rnen vliegen op de hoogten tus schen drie- en zesduizend voet. De koers bepaling zal hy de vlucht overigens moeite genoeg geven. Dó expeditie heeft het voormalige uuitsche stoomschip „Deutschland", dat speciaal is versterkt om den ijsdruk te Kunnen weerstaan, tot haar beschikking. Nog een poolvlncht Volgens Aftenposten ls een Noorsch vlieger van plan v.an Spitsbergen uit een vlucht naar de Noordpool te onderne men. Iiy. heeft zich reeds de noodlge fi nanciën voor de uitvoering van zUn plan verschaft LlnnekogeL f Wy hebben reeds den dood' gemeld van den Du'toch en vlieger Otto Linnekogel. Nacint hij ini d© jaren na den wapenstil stand niet meer gevliojren hiad, ron hij Za- ti-nlag op. het vliegveld Woüdau by Kassei voor t eerst weer de lucht Ingaan om zich een nieuw brevet te verwerven. By een 0611 ande,r het toestel be stuurde, was hy erg zenuwachtig geweest, maar toch stond hij er op daarna alleen op stijgen. Op 80 M. hoogte is hy toen h bet vl'egtuig -gesprongen en op slag n^/enl0Ven' *l toestel was geheel ver- ."l611 bler miet eeni zonderlingen elfmoard dan wel een vliaag van ver- eta^sverhijstertog te doen heeft, ia on- WEERBERICHT. Jj'J6 tot matige Noordoosteiyke tot Oostelyke wind, betrokken tot zwaarbe wolkt, weing of geen reg«n, iets zachter. TweepeeBOOBS-spooratM*»nemente».

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 2