BINNENLAND.
ttr i*' ?,at nASSm
Tevens HÖ* la hóaMeni» genome» Reis-
ringen, directeur ren Krizik-fabrieken te
Praag en Ho&nbrese, directeur van ton
fabriek van telefoon- en telegraaftoestel
len, beschuldigd van omkooping.
Russische delegatie by de somf«rsn>
tte met Roemenië te Weenen «lacht, da l
laatstgenomed buad de besettingstroepen
uit Bessarabil terugtrekt, opdat een onbe
ïnvloede volksstemming over de defini
tieve toekomst des lande kan beslissen.
Da houding der bevolking van BeasarablB.
De Roemeensche regeering ls ernstig
verontrust door een bericht omtrent een
spontane protestbeweging der Bessarabl-
ache bevolking.
De Roemeensche troepen In Beasara-
bl# worden versterkt, de Russische bla
den rijn verboden.
Het plan der radenregeerlng ln de con
ferentie te Weenen een voorstel te doen
omtrent een volksstemming voor Beasa-
rabiê wordt dóór d« 'bevolking met vreug
de begroet
TURKIJE.
De politieke toestand.
Na opgewonden tooneelen heeft de Natio
nale Vergadering artikel 26 van de Grondwet,
hetwelk den president machtigt de Nationale
Vergadering te ontbinden, verworpen.
Telegrammen uit Angora wijzen op de
mogelijkheid dat het kabinet ontslag neemt
of dat de Nationale Vergadering ontbonden
wordt, hetgeen gelukstaat met een Staats
greep.
VEREENIGDE STATEN.
Amerlkaansehe hulp voor Dulteehland.
Het Huls van Afgevaardigden heeft een
resolutie aangenomen, strekkende tot be
schikbaarstelling van 10,000,000 voor
den aankoop van voedingsmiddelen voor
vrouwen en kinderen ln Dulteehland.
Het voorstel was gedaan dóór het Ud
Rlsh. De voedingsmiddelen sullen aan
boord van Amreikaansche schepen naar
Dulteehland woorden gebracht.
MEXICO.
Bolsjewisten leggen beslag op eigen
dommen van de „Mexlcan Eagle".
New York, 20 Maart. Volgens hier ter
stede ontvangen bericht uit Tampioo heb
ben Boljewistisohe arbeiders beslag ge
legd' op eigendommen van de „Mexican
Eagle". Het staat niet vast, hoeveel zfj ln
beslag hebben genomen, doch men be
schouwt den toestand als ernstig, daar
hulp van de geregelde troepen van presi
dent Obregon en van het leger van
Buerta niet waarschijnlijk ls tengevolge
van den revolutionairen oorlog, waarin
zij gewikkeld zijn.
Ean schouwburg Ingestort te Blo de
Jamelra
Uit Rio de Janeiro wordt gemeld, dat tij
dens een voorstelling het dak van den San
Peulo-scbouwburg instortte. Er volgde een
paniek. Tengevolge van de gevechten om uit
het gebouw te komen stortte ook een zij
muur in. Een aantal slachtoffers ligt onder
de puinhoopen. Er zijn, zoover békend, twee
dooden en vele gewonden.
Mirlnebegroottng 1924.
Door den heer Dresselhuys ca ls een
amendement ingediend, strekkende om te
voorkomen, dat de Kamer door het toe
staan van het op artikel 16 der Marine-
begrooting van J 1000 voor de voorberei
ding van den bouw van een onderzeeboot-
mijnenlegger bealisse over den aanbouw
van dit vaartuig, waarvan de kosten op
rijf en een half mi],Hoen gulden worden
geraamd en iniet het toestaan van welk
bedrag van 1000 de Kamer zich voor
den aanbouw zou binden.
De heer D u y s c.s. heeft een aantal
amendementen ingediend op de Marlnebe-
grootlng 1924, waarvan de strekking ls niet
mee te gaan met de voorstellen der Regee
ring, waardoor een begin van uitvoering met
de verworpen Vlootwet zou worden gemaakt,
dat de Kamer voor de toekomst zou binden
aan een eerste uitgaaf van meer dan 20 mil
lioen gulden.
De voorstellers meenen, dat deze plannen
geheel ln strijd zijn met de kab'netsverkla-
ring, dat het treffen van een voorziening
in zake de maritieme verdediging eerst zal
kunnen volgen op maatregelen tot herstel
van het flnancieele evenwicht, zulks ln ver
band met de beslissing der Kamer van 26
October, welke beslissing het kabinet in de
gegeven omstandigheden „als feit" aan
vaardde.
De betrokken amendementen bedoelen
dus door vermindering van art. 15 met
60.000, van art. 16 met ƒ2.001.000, van
art. 17 met 280.000, van art. 18 met
260.000 en van art. 80a met 420.000
de gelden niet toe te staan voor den bouw
van twee torpedobootjagers (eerste termijn),
van twee flottieljevaartuigen (eerste termijn),
van een onderzeeboot-mljneniegger (voorbe
reidende maatregelen) en voor nieuw aan té
schaffen vliegtuig-materieel.
Kaas.
(Vragen van Kamerleden.)
Da heer Gerhard heeft tot den Minis
ter van Blnnenl. Zaken en Landbouw de
volgende vragen gericht:
lo. I» de vrees gegrond, dat binnen niet
te langen tijd de erïsiswetten rullen wor
den Ingetrokken, zonder dat o.a. maatre
gels* worden getroffen, dat er geen an
dere dan gecontroleerda kaas wordt In
gevoerd?
2o. Ia de Minister niet van meening,
dat de invoering van het Rtjksmerk op
de t-JiM een onmtóbaar middel ls geble
ken om den kaashandel op hoog peil van
betrouwbaarheid te brengen en te hou
den?
Da Pmtchèqne- au Girodienst
(Schriftelijk beantw. vragen.)
Op de vragen van den heer Van Dijk
in sake terugbetaling saldo's bty den Post-
chèque- en Girodienst antwodbdde de Mi
nister ven Waterstaat:
Ter beantwoording van de vragen kan
de Minister inededeelen, dat sedert de
directie van den Girodienst de saldi der
rekeninghouders heeft becijferd naar de
voorhanden gegevens en de rekening
houders voor een groot deel hierop heb
ben geantwoord, zoodat, indien deze ant
woorden met de feiten overeenstemmen,
deze saldi voor de uitbetaling van gelden
als grondslag kunnen worden aangeno
men. Op verzoek der Commissie voor de
uitbealing van gelden op postrekeningen
ls de Minister met rijn ambtgenoot van
Financiën te rade gegaan, in hoeverre
van de eischen, welke tot dusverre voor
de uitbetaling moesten worden gesteld,
kon worden afgeweken.
Overeenkomstig het advies van den
Landsadvocaat,, is de wijze van uitbeta
ling voor hen, op wier saldo het boven
vermelde van toepassing is, thans tot
haar eenvoudigste vormen teruggebraohti
Slechts noodlg zijn: een aanvraagformu
lier, waarop enkel in te vullen naam en
rekeningnummer en bedragen van saldo
en aanvraag; voorts een girobiljet van
den aanvrager, ten gunste van het •uitbe
talend Staatsbedrijf van de P„ de T. en T.
ten bedrage van de aangevraagde som,
en een qultantie, waarbij de ontvangst
van het aangevraagde wordt erkend.
Vertrouwd wordt, dat door deze vereen
voudigde handelwijze aan de bezwaren
zooveel mogelijk zal zijn te gemoet ge
komen.
Ba „Joïrnn da Wltf*.
Volgens telegram uit Genua ls de tabak,
geladen ln ruim No. 8 van het aldaar op de
reis van Batavia naar Amsterdam aangeko
men Nederlandsche stoomschip „Johan de
Watt", door broeiing sterk verhit. Aanbevo
len wordt, deze lading te lossen wegens vrees
van brand- (Lloyd's).
Leening Amsterdam.
De Raad' van Amsterdam besloot een
leening aan te gaan van 21/» millioen pond
sterling, rentende 6V,
Zedelijke Verbetering van gevangenen.
Wij ontvingen het Jaarverslag 1928 van
de afdeeling Alkmaar van het Genootschap
tot Zedelijke Verbetering der Gevangenen.
Wij nemen er het volgende uit over:
Medewerking aan den arbeid der Recht
bank. 1. Uitbrengen van rapporten omtrent
aard en vroeger leven van beklaagden. 2.
Toezicht op voorwaardelijk veroordeelden.
Dit zijn speciaal de rubrieken, die verge
leken bij vorige jaren vermeerdering hebben
ondergaan. Van dit feit ligt de reden niet in
het toenemen van misdrijven, doch in het
doordringen van het Instituut der voorwaar
delijke veroordeeling en in het steeds meer
vragen om rapport aan het Genootschap, dus
een verblijdende oorzaak.
Niet minder dan 94 rapporten (het vorige
jaar 73) werden aan de Rechtbank uitge
bracht. Meer dan 1/3 deel hiervan waren on
derzoekingen den Ambtenaar op de Maan-
dagsche zitting van den Politierechter opge
dragen. De rapporten adviseerden ln 49 ge
vallen tot voorwaardelijke veroordeeling, in
andere tot diverse verzachtende maatregelen.
Ook ten opzichte van reeds veroordeelden
werden rapporten om verandering van straf
uitgebracht.
In de meeste gevallen werd het advies ge
volgd.
Het aantal voorwaardelijk veroordeelden
onder toezicht van de afdeeling geplaatst was
dit jaar 87. (Tegen 27 in het vorig jaar). Dit
getal bijvoegende en onder aftrek van dege
nen, wier proeftijd met gunstig gevolg af
liep (21) en van hen, wier voorwaardelijke
straf ten uitvoer gelegd werd (7) steeg het'
aantal personen onder toezicht, van 69 in het
begin des jaars, tot 78. Merkwaardig hoe het
aantal mislukkingen stabiel blijft. Dit blijft
een gering aantal uitmaken. Het gedrag der
onder toezicht gestelden was van 69 goed, 6
geven reden tot bezorgdheid, terwijl 4 te kort
onder ons toezicht staan om over hun gedrag
te oordeelen.
De oplegging van de verplichting tot scha
devergoeding en de uitvoering daarvan in de
praktijk, zijn punten, die tot veel beschou
wingen aanleiding zouden kunnen geven.
vere'schen veel zorg van de zijde van den
toezichthouder.
Onze onder toezicht gestelden nagaande,
treffen ons telkens gevallen, d'e n'et slechts
*ot redelijke, maRr ze'fs tot bijzondere tevre
denheid aan'eiding geven. Zoo me'sjes, dief
achtig of los van aard, thans "elukk'g ve-
ïuwd of van troed gedrag in hun d'enstbe-
trekk'ng, alcoholisten overigons één der
iastirste soorten, zoo niet de lastigste soort
voor de reclasseering thans soms een
voorbeeld in hun geheelonthoudersvereenii-
g'ng, cf wa' om een anderp rubr'ek te noe
men, zij d'e het met de zedelijkhe'd n'et rauw
genomen hebben, en waarvan velen thans
nie' meer van z'ch doen spreken.
Evena's het vor'ge jaar werd ook dit jaar
iet ce'bezoek gecompleteerd door een 14*
deagsch spreekuur in de gevangenis. Niet
minder dan 228 bezoeken werden oo het
spreekuur gebracht, hiervan werd ln 78 ge
vallen hulp en steun verleend van onetoffe-
Hjken aard.
Van de door den minister verleende ver
gunning. aan de gevangenen planten in hun
cellen te verstrekken ter verzdrgin?, werd
onm'd'Vlijk een ruim gebruik gemaakt.
Het verslag vermeldt voorts hetgeen is ge
daan ter opbeuring van de gevangenen door
middel van zang- en muziekuitvoeringen in
de gevangenis en een gehouden lezing over
Pasteur. Gaarne had het beshnr in dit om
zicht meer gedaan, maar slaagde daarin niet.
De reclasseering heeft onder de algemeene
malaise te lijden. .,of
Heel moeilijk ls het ontslagenen te plaat-
sen, waar zoovele niet-ontslagenen evene^
werkloos rondloopen. Toch gaf men den
moed nimmer op, zoo nu en dan doet zich
nog wel eens wat voor.
De Ned Ver. van Grossiers op electro-
technisch gebied heeft een adres aan de
Directie van die Ned. Spoorwegen gezon
den, waarin wordt aangedrongen op in
voering van twee persoons-aboaanementen
welke abonnementen dan van twee por
tretten zouden wonden voorzien, terwijl
het abonnement slechte telkens door één
van die twee personen gebruikt zon kun
nen worden.-
In die toelichting wordt er nog op ge
wezen, dét bet voor vele handelszaken
van belang zou zijn, wanneer zij bij; ver
hindering door ziekte of om andere rede
nen van hare reizigers een plaatsvervan
ger zouden kunnen aanwijlzeni, terwijl on
getwijfeld kleinere firma's daardoor eer
der tot de aanschaffing van een abonne
ment zouden overgaan.
Voor wordt nog opgemerkt, diat d'e prijs
van dit abonnement hooger zou kunnen
zjjn dut!' die van éénhpersoons-abönne-
m enten.
Het geschil ln de textielnijverheid.
De Dinsdag begonnen en Woensdag
voortgezette bespreking tusschen de bij de
uitsluiting in de Twentsche textielnijverheid!
betrokken partijen, onder leiding van den
direoteur-generaal van den arbeid, heeft ge
leid tot een voorstel van den directeur-gene
raal van den arbeid van den volgenden In
houd:
71/» loonsverlaging;
verlenging van de 48-urige arbeidsweek
met 1 poetsuur per week en 100 overuren
per jaar;
bestendiging van deze regeling tot 1 Juni
1925.
De commissie ad hoe uit de Fabrikanten-
vereenigingen is van oordeel, dat harerzijds
al het mogelijke moet worden gedaan aan de
beëindiging van het conflict mede te werken.
Waar het contract tusschen dé 39 werkgevers
den loonaftrek van 10 pet. inhoudt, is de
oommissie ad hoe verplicht, de zaak aan het
oordeel van de contractanten te onderwer
pen. 'Zij zal dit ten spoedigste doen en kan
reeds thans mededeelen, dat zij behoudens
voormelde vereischte goedkeuring, het ge
dane voorstel aanneemt
De vertegenwoordigers van de#textiel-
arbeidersvereenigingen „De Eendracht",
„St. Lambertus" en „Unitas" legden de vol
gende verklaring af:
„Ten opzichte van de voorstellen omtrent
den werktijd meenen wij, dat waar in de
textielindustrie in het algemeen niet langer
dan 48 uur per week wordt gewerkt, er geen
enkele reden aanwezig is, in Twente langer
dan 48 uur te werken;
ten opzichte van de loonsverlaging: de
drie besturen stellen zich nog altijd op het
standpunt, dat dit conflict het karakter heeft,
dat het gaat om de 10 pet loonsverlaging;
dat zij nog altijd niet de overtuiging hebben,
dat deze loonsverlaging absoluut noodzakelijk
is. Om echter te toonen, dat ook wij willen
medewerken aan een oplossing van dit ge
schil, zijn wij bereid, onze leden te advisee-
ren, een verlaging van 5 pet. te aanvaar
den."
Partijen zullen ten spoedigste den direc
teur-generaal van den arbeid bericht zenden
van den uitslag van haar overleg met de
leden.
Loonswfjzlglng spoorwegpersoneel.
Dinsdagmiddag werd, op uitnoodiging
der directie van de Nederlandsche Spoor
wegen, een bespreking gehouden met de
vertegenwoordigers van de vijf erkende
spoorwegorganisaties inzake de voorstel
len tot verjaging der loonen, wijziging
van het Reglement Dienstvoorwaarden
en het eischen door de directie van een
verklaring van het personeel individueel
dat het op straffe van ontslag afstand
zou doen van zijn rechten, neergelegd ln
art. 36 van dit Reglement. De vertegen
woordigers bepleitten naast andere ver
beteringen, geen definitieve buiten wer
king stelling van art. 86, het intrekken
der geëschte -persoonlijke verklaring en
verlenging der eventueele overeenkomst
tot 81 December 1925. De directie was
niet genegen de definitieve wijziging van
art. 86 op te schorten; zij beriep zich
op het standpunt der regeering inzake
art. 40 van het Rijksbezoldigingsbesluit
en twijfelde er niet aan of de regeering
zou mede eischen wijziging van art. 36
voor het spoorwegpersoneel.
ZJj was bereid den duur der overeen
komst te verlengen tot 1 Juli 1925 en ver
klaarde dat, naar aanleiding van eén
voorloop!ge berekening, ook na 1 Juli
1925 geen verdere loonsverlaging noodlg
zou zijn en daartoe dan ook slechts ln het
uiterste geval te zullen overgaan.
Zij gaf er verder de voorkeur aan, de
vroeger besproken verhooging der pen
sioenkorting ad 4 om te zetten in
loonsverlaging.
Ds directie had er ook geen bezwaar
tegen af te zien van het edsohen der per
soonlijke verklaring van het personeel,
als alle organisaties zich bereid verklaar-
den geen rechtsvervolging naar aanlei
ding van de loonsverlaging in te stellen
of zulks voor haar leden te bevorderen
Na afloop der conferentie zijn de ver
tegenwoordigers der hoofdbesturen op
nieuw bijeengekomen teneinde een voor-
joopig standpunt vast te stellen. Besloten
werd de overeenkomst met de directie in
de congressen der diverse organisaties
aan te bevelen. In verband hiermede
werd ook bepaald het reeds vroeger aan
gekondigde oongres op Zondag a.s. niet
te doen doorgaan.
Gistermiddag is te Utrecht een vergade
ring gehouden van afgevaardigden van den
R.-K. Bond van Spoor- en Trampersoneel
„St. Raphael". Nadat de voorzitter, de heer
J. Hellemans, verslag had uitgebracht van
de Dinsdag gehouden bespreking van de
vertegenwoordigersder personeelorganisa-
ties met de directie der Nederlandsche Spoor
wegen inzake het Reglement Dienstvoor
waarden, werd besloten, de toen door de
directie gedane voorstellen te aanvaarden.
Uit dó slgarenlndustrlfi.
De vereeniigingen van sigarenfabrikan
ten en de vakbonden van sigarenmakers
en tabaksbewerkers hebben gezamenlijk
den minister van financiën een beknopt
overzicht van den toestand, waarin de si-
garenindustrie zich hier te lande bevindt
toegezonden. Zij verzoeken den minister
gezien den ^ernstigen noodtoestand wel
ken de industrie vertoont, niet over te
gaan tot verhanging van dien tabaks
accijns.
De geschiedenis der laatste jaren kan
zéggen de adressanten in hun toelich
ting o.m. J- een beeld geven van den
uitersten noodtoestand waarin de sigaren-
industrie is geraakt.
De invoer van sigaren begon onrust
barendle wijize te stijlgen.
De uitvoer liep terug van circa 800 mil
lioen sigaren) in 1916 tot circa 66 millioen
in 1923. .xvi i4
De thans sterk oploopende tabaksprij
zen maken een verhooging van den prijs
der sigaren onafwendbaar, met als g<v
volg belangrijke consumptievermindering
en toename van de werkloosheid.
Reeds nu hebben tal van fabrikanten
het bijltje er bij neer moeten leggen.
(TeL)
toen hij bemerkte dat het een krokqdy
was. De opnemer vroeg nog om een kap.
mes, dat hem werd aangereikt, maar iQ
het volgend oogenblik reeds verdween
hij, door den krokodil medegesleept,
de diepte.
LUCHTVAART.
TWEEDE KAMER.
Aangenomen wordt Dinsdag het wets
ontwerp tot oprichting van eene N.V.
Gemeenschappelijke Mijnbouw Maat
schappij Billiton. De soc.-dem. en de
comunlsten stommen tegen. Vervolgens
is de voortzetting van Hoofdstuk Finan
ciën der Staatsbegrooting aan de orde.
Er valt niet veel uit te vermelden, evenmin
uit een reeks wetsontwerpen en conclu
sies, die worden aangenomen. In de
avondvergadering wordt voortgegaan met
oorlog, waaibij de heer Bomans zijn
vroegere motie voor fusie der departe
menten van Oorlog en Marine weder on
gewijzigd indient. De heer van Ravesteijn
bespreekt den toestand van 'het militaire
vraagstuk.
Woensdag gaat Kamer voort met de
Oorlogsbegrooting. De heer K. ter Laan
had hierbij een aantal amendementen inge-
d.end, waardoor pi. m. 12 millioen zou wor
den bezuinigd, en vanzelf nog andere arti
kelen zouden wegvallen, zoodat men wel aan
de 40 millioen kwam. Alleen de vrijzinnig
democraten en de plattelanders ondersteun
den deze. Ook van deze discussies valt
niet veel te vermelden, dat ons kan interes-
seeren.
OOST-INDIE.
Voortvluchtig.
De filiaalhouder van de Poerwokerto-
sche Volkscredietbank, Elbrecht, is voort
vluchtig. Het kastekort bedraagt tien
mille.
Jubileum-postzegels.
Het hoofd van den Post-, Telegraaf- en
Telefoondienst deelt mede, dat ter gelegen
heid van het 25-jarig regeeringsjubileum
van Hare Majesteit de Koningin in gebruik
gestelde frankeerzegels (Jubileumzegels) met
ingang van 1 Mei buiten gebruik worden ge
steld en waardeloos worden verklaard voor
de kwijting van porten en rechten.
Gedurende de maand April a.s. kunnen de
eventueel zich' nog in handen van het publiek
bevindende jubileumzegeis desverlangd te
gen gewone frankeerzegels van dezelfde
waarde worden ingewisseld, terwijl geduren
de die maand slechts op uitdrukkelijk ver
langen van het publiek jubileumzegeis zul-
leni worden afgegeven.
Bezoek van een Enge lach eskader.
Men meldt aan de „Loc.":
In den morgen vart«2 Februari om onge
veer half acht liep het Engelsche China-
eskader dé Priok-haven binnen, nadat het
vanaf 6 uur in zicht was, waarbij het vlagge-
schip de „Hawkins" met 21 saluutschoten de
Nederlandsche vlag salueerde, hetgeen door
„ff batterij op het vliegkamp met een
gelijk aantal schoten beantwoord werd. Aan
boord van de „Hawkins" werden de volks
liederen gespeeld.
Vervolgens salueerde de „Zeven Provln-
01 a niet 17 schoten de Engelsche admi
raalsvlag.
Toen de drie Engelsche oorlogsschepen
gemeerd lagen, begri zich een zee-off'cier
aan boord van de „Hawkins" om den Br't-
schen admiraal namens onzen vlootvoogd te
oomphmenteeren, terwijl admiraal Gooszen
om half ten persoonlijk gijn opwacht'n»
maakte aan boord v°o de „Hawkins", waai
hij een half uur verbleef.
Opvallend was de snelle en correcte uit.
voering der commando's en de stramme
wijzen* der EngelSChe Jan^68 b« eerbe-
Zeerooverg opgepakt.
De mijnlegger Serdang, bestuursstoom-
b°otjos en vier motorbooten hebben hé
het patroullleeren in-de het i
van de S,M„, v.n
roovers 'opgepakt. «-winug zee-
t
Krokodlllengevaar.
ij lezen in het ,3at. NbL" dat de
eenn"ziineïIe,Ur- K2?lh(m)n °P Celebes op
men^ifr °P»Porlngstochten met zijn
kZm tl J°°r beierende rivier
b hiv! 8taa"- By het zoeken naar een
KSï overtochtsplaats werd een in-
Svaïen TTw T krokod11 a«n-
gevallen, die zich naar het schijnt van
hlwZ hem ha<i geworpen. Op zijn
hulpgeschreeuw kwam de heer K met
koelies toegeloopen. Deze ïag naTrt
in het water liggen HH «rrwivn
voon.,rp «n, m.JT,
De vliegtocht om de wereld.
Uit Seattle wordt gemeld, dat ook het
vierde legervliegtuig, dat aan den vlieg-
tocht om de wereld meedoet, thana te
Seattle ia gearriveerd. De vier vllegtul-
gen zijn thans weer bijeen.
Een Engelsche vliegtocht mn de wereld
Drie Engelsche vliegers verstrekken Dins-
dag van het vliegveld te Calshot bij South-
ampton voor een poging om de wereld te
vliegen. De eskaderleider Stuart MacLaren
staat aan het hoofd en zijn metgezellen zijn
de vliegofficier Plenderleith, die de machina
bestuurt, en vliegsergeant Andrews, die als
helper fungeert.
Alle drie behooren zij tot het koninklijke
corps vliegers en ofschoon de autoriteiten
natuurlijk hun poging met welwillende be
langstelling gadeslaan, heeft het waagstuk
geen steun van offlcieele zijde. De tocht gaat
in Oostelijke richting.
De route, welke gevlogen zal worden, gaat
vla Egypte, Engelsch-Indië, China, Japan,
Canada en Groenland. De moeilijkheden, die
na Indië zullen moeten worden overwonnen,
zijn bijzonder groot Het toestel zal in Tokio
worden nagekeken en voorzien worden van
een nieuwe machine. Ook in Montreal komt
er een nieuwe machine. Er rullen drie- en
vijfhonderd mijlen oer dag worden afgelegd.
Men verwacht, dat met een gemiddelde snel
heid van 80 mJjleff wordt gevlogen.
Wegens dikken mist zijn de Engelsche
vliegers, die den vliegtocht om de wereld on
dernomen hebben, gisteren te Havre geland.
Een later bericht meldt, dat de vliegers
gisterochtend om elf uur Havre verlieten en
om kwart voor vier te Lyon aankwamen.
Amundsen's Poolvlncht
Kapitein Haakon H. Hammer, een
Deen, die zal deelnemen aan de vlucht
met twee vliegtuigen over de Pool, welke
Amundsen in den oa zomer hoopt te on
dernemen, kwam verleden week ln gezel
schap van luitenant Daviaon, van de ma
rine der Vereenigde Staten die even
eens van de party zal zijn, uit New-York
te Flymouth aan vanwaar hy verder la
vertrokken naar Pisa. Hier zijn mL twee
vliegmachines 'besteld van het Dornler
WhaDe-type. Hy vertelde met betrekking
tot deee machines «n de vfiegplannen een
en ander aan een correspondent van de
„Times".
De machines zdjn geschikt zoowel voor
landingen op het water als op het ijs.
Aangezien rij berekend rijn op *t afleg
gen van een afstand in eens van 1300
Eng. mijlen en die afstand van Spitsber
gen naar Alaska er 2000 bedraagt, zal
minstens één landing noodzakelijk rijn.
Daartoe zulten dus bairine-depöts moeten
wordien aangelegd. De snelheid der ma
chines is gegarandeerd tot 98 mijl in het
uur, maar kapitein Hammer achtte een
snelheid van 126 mijl ook nog wel be
reikbaar. De twee vliegtuigen, die ieder
achtduizend Pand kosten, zullen ze» man
kunnen meevoeren. De vierde man zal
kapitein Omdal zyn, die het Noorech gou
vernement zal vertegenwoordigen. De
hulp van de Amerikaansche marine heeft
het mogelijk gemaakt dó nieuwe expedi
tie uit te rusten, die niettemin onder
Noorsche vlag haar weg door de lucht zal
nemen, terwijl naar Hammer te ken
nen gaf al die eer voor mogeiyke ont
dekkingen voor Noorwegen zal zijn. Am
nexatie van gebied wordt niet beoogd. Het
doel ls ziuiver wetenschappelijk.
Blijkbaar zal de Vlucht gaan van Spits
bergen naar Alaska. In Juni en Juli zal
men dlaar proefvluchten gaan doen, om
dan tegen het einde van Juli of in Augus
tus den grooten tocht te ondernemen, bij
zoo 'gjunstig mogeiyke weereomstandig-
nouen. De duur van den tocht wordt ge
schat op 24 a 26 uur, en volgens kapitein
Hammer, die veel ervaring heeft van de
mchtstroamiiïPón in het Noordpoolge-
v z^,rnen vliegen op de hoogten tus
schen drie- en zesduizend voet. De koers
bepaling zal hy de vlucht overigens
moeite genoeg geven.
Dó expeditie heeft het voormalige
uuitsche stoomschip „Deutschland", dat
speciaal is versterkt om den ijsdruk te
Kunnen weerstaan, tot haar beschikking.
Nog een poolvlncht
Volgens Aftenposten ls een Noorsch
vlieger van plan v.an Spitsbergen uit een
vlucht naar de Noordpool te onderne
men. Iiy. heeft zich reeds de noodlge fi
nanciën voor de uitvoering van zUn plan
verschaft
LlnnekogeL f
Wy hebben reeds den dood' gemeld van
den Du'toch en vlieger Otto Linnekogel.
Nacint hij ini d© jaren na den wapenstil
stand niet meer gevliojren hiad, ron hij Za-
ti-nlag op. het vliegveld Woüdau by Kassei
voor t eerst weer de lucht Ingaan om zich
een nieuw brevet te verwerven. By een
0611 ande,r het toestel be
stuurde, was hy erg zenuwachtig geweest,
maar toch stond hij er op daarna alleen
op stijgen. Op 80 M. hoogte is hy toen
h bet vl'egtuig -gesprongen en op slag
n^/enl0Ven' *l toestel was geheel ver-
."l611 bler miet eeni zonderlingen
elfmoard dan wel een vliaag van ver-
eta^sverhijstertog te doen heeft, ia on-
WEERBERICHT.
Jj'J6 tot matige Noordoosteiyke tot
Oostelyke wind, betrokken tot zwaarbe
wolkt, weing of geen reg«n, iets zachter.
TweepeeBOOBS-spooratM*»nemente».