NIEUWSBLAD VOOR HELDER, KOEGRAS, TEXEL, WIERINGEN EN ANNA PAULOWNA Eerste Blad. Nr. 5855 ZATERDAG 12 APRIL 1924 52e JAARGANG Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag Redacteur-Uitgever: O. DE BOER Jr., HELDER Bureau: Koningstraat 29 Telefoon: 60 en 412 Op- en ondergang van Zon en Maan en tijd van hoogwater (Texel). Z o m er t ij d. Zo. Dl Do. Vr. April op: 18 m. 12.28 a. 17 ond.: op: ond.: v.m.:n.m.: Licht op voor auto's en fietsen: Het wegenvraagstuk in Noord-Holland. m De voordracht tot overneming vam den Zaanlandschen communicatieweg is geda teerd 20 Juni 1923, het Verslag der AJdee- 1 in gen van de Provinciale Staten, daar over verscheen 14 Juli 1923, terwijl het antwoord van Gedeputeerde Staten pas op 12 December <La.v. het licht zag, zoodat de zaak in Januari van dit jaar pas in openbare behandeling, kwam. In de voordracht wordt voor zooveel het de eigenlijke overname van bedoelden weg betreft, verwezen naar een Nota van Toelichting, die bij het Ontwerp voor be langhebbenden ingevolge de Wetstaats- wet reeds ter inzage had gelegen. Wij behoeven1 hier niet op terug te komen- na de uitvoerige overzichten, die reeds aan dit artikel vooraf gingen. Voorts verklaren Ged, Staten, hoe lang zamerhand een „wegenvraagstuk" voor de provincie is ontstaan- en hoe zij het de taak van het gewest achten, om de zorg voor een interlocaal wegennet op zich te nemen. Daartoe was reeds vroeger aan den Hoofdingenieur-Directeur van den Pro vincialen Waterstaat een uitnoodiging ge richt, een overzicht van de bestaande we gen samen te stelen en daaraan toe te voegen een globaal plan van een net, dat z.i, in de toekomst voor het doorgaand verkeer beschikbaar zal moeten zijn. Deze stukken lagen voor de leden der Staten ter inzage. Uitdrukkelijk zeggen Ged. Staten ten opzichte van deze stukken, dat zij slechts te beschouwen zijn als eene proeve, die bij nadere uitwerking nog voor wijziging en aanvulling vatbaar is. In de voordracht worden daarna eenige algemeene beginselen besproken, die bij de a.s. provinciale besnoeiing met het wegenvraagstuk een leiddraad zullen vor men, om dan ten slotte ten opzichte van den Zaanl. Communicatieweg in het bij. zonder erop te wijzen: „dat deze voorstellen eene eerste toe passing vormen van de aangegeven be- gnselen." et is nogal natuurlijk, dat de Staten dus begrepen, dat, indien zonder meer deze voordracht werd aanvaard, daarmee voorgoed was uitgemaakt, dat bij het toe komstige wegenbeheer dezelfde beginse len automatisch zouden gelden. In- het -kort dus deze: Provinciaal beheer en onderhoud en bijdragen in de kosten door van-ouds onderhoudsplichtigen en andere belanghebbenden. Dit was dan ook wel de oorzaak naast het feit, dat Ged-. Staten zich in- hun voor stel reeds uitvoerig hadden uitgelaten over het algemeene wegenplan, dat de Provinciale Staten er nu wat meer van wilden weten. Het Al-gemeen Verslag der afdeelingen juichte niettemin deze bemoeiing door de provincie zeer toe, al werd niet ontveinsd, dat het tot omvangrijke consequenties zou voeren. Betreurd werd echter, dat dit be langrijke vraagstuk gekoppeld was aan een voorstel tot overname van één bepaal den weg. Vele leden stonden daarom aarzelend tegenover deze voordracht en wilden met name van dat algemeene wegenplan wel iets meer weten dan de sobere inlichtin gen der stukken hen kondien verschaffen. Zelfs een ruwe schatting van de finan cieels gevolgen ontbrak daarin en vele le den zouden zich liever hun oordeel voor behouden tot op dit punt volledige gege vens hen ten dienste stonden. Wat de lastenverdeeling betreft, meen de een deel der leden, dat het bedenkelijk was, dat bijzondere groepen tot geheel nieuwe lasten zouden worden verplicht. Vele anderen^verklaarden zich echter voor het stelsel van bijdragen van andere belanghebbenden. Zij waren echter ver deeld over de vraag of alleen de ven-oud* onderhoudsplichtigen zouden dienen bij te dragen, dan wel of ook nieuwe kringen van belanghebbenden moesten worden aangewezen. Andere leden verdedigden het stand punt, dat alle kosten geheel voor rekening der Provincie moesten- komen. Daartegen over werd zeer terecht opgemerkt, dat de kosten der van-ouds onderhoudsplichti gen reeds lang in de prijzen hunner eigen dommen verdisconteerd zijn en dat vrij stelling hier zou beteekenen een volkomen ongemotiveerd cadeau uit de openbare kas. Het denkbeeld van het Hoogheemraad schap Noordhollands Noorderkwartier, om het beheer en onderhoud geheel aan dit lichaam op te dragen vond van den be ginne af reeds heel weinig verdedigers. Tegen de overname van den Zaanland schen Communicatieweg rezen zeer wei nig bezwaren. In 't algemeen kon men zich hiermee wel vereenigen, behoudens de wijze der lastenheffing, bij de alge meene beschouwingen reeds genoemd. Dit Verslag kon door Gedeputeerde Staten niet dan na een zeer grondig na der onderzoek worden beantwoord, van daar dat de Memorie van Antwoord pas vijf maanden later verscheen. Thans gaf het College een meer gede- taiielleerd overzicht van een algemeen wegenplan. Ook thans nog wijzen Ged. Staten er nadrukkelijk op, dat thans nog geen definitieve beslissing over dat plan kan vallen, en dat deze stukken nog slechts als een geschikte grondslag kun nen worden beschouwd tot verdere bestu deering en bespreking. De eischen, welke de Hoofdingenieur- Directeur aan het primaire wegennet stelt, komen in hoofdzaak neer op een kruins- breedte van 12 k 13 M., eene verhardings breedte van 4.50 6 M., met rijwielpaden en eene behoorlijk gefundeerde stofvrije beharding, terwijl het draagvermogen der kunstwerken (bruggen, duikers etc.) bere kend moet zijn op het zwaarste in de pro vincie toegelaten verkeer en dat voorts aandacht zal moeten worden gewijd aan een doelmatige beplanting. De wegen, dit tot het primaire net zul len behooren zijn aangegeven op een bij de Memorie van Antwoord overgelegde kaart en zijn de volgende: I Schagen Het Wad Van Ewijck- sluis Gang circa 14.8 KM.) in aansluiting met den weg op den toekomstigen afsluit dijk van de Zuiderzee naar Wieringen en de Friesche kust; II Schagen De Stolpen (4.5 KM, in aansluiting met den Rijksweg Alkmaar Helder; III Schagen Niedorper Verlaat Heerhugowaard- Alkmaar (24.8 KM.); IV Veenhuizen Lambertschaag Medemblik (19,6 KJVI.); V Medemblik Hoorn (18,2 KM.) over Oostwoud, Hauwert en den Zwaagdijk; VI Zwaagdijk Enkhuizen (12,7 KM.); VII Hoorn Alkmaar (22.6 KLM.); Vin Alkmaar Knollendam West- zaan (19,9 KM.); IX Hoorn De Hulk Oosthuizen Furm-erend Amsterdam (28.6 KM.); X Purm-erenderweg Schermerhorn- sche weg (6 K.M.) door de Beemster ter verbinding van de sub VII en IX genoem de wegen; XI Purmerend Wijde Wormer Zaandijk (10.3 KM.); XH Zaanlandsche Communicatieweg (13,1 KM.); Xm Westzaan Nauerna Buiten huizen Haarlem (18.8 KM.); XIV Haarlem Schiphol Ouderkerk Diemerbrug öcmphoi 24.8 KM.); XV Heemstede Aalsmeer Uithoorn (19.1 KM.); XVI Amsterdam Hoofddorp Poel laan (26.3 KAL); XVH Amsterdam Bovenkerk Vrouwenakker (12.3 KM.); XVin Diemerbrug 'sGraveland Hilversum Prov. grens richting Baarn (20.7 KM.); XIX N aarden Bussum Hilversum Maartensdijk (4.7 KM.); XX Hilversum Laren (4.6 KM.); XXI Hilversum Prov. grens richting Loosdrecht (1.9 KM.); De totale lengte van dit net is ruim 822 KM., waarvan 200 KM. ten Noorden en de rest jbezuidein het Noordzee-kanaal. Hierbij komen nog 52 KAL die, hoewel niet primair, toch door de provincie zullen worden overgenomen. Het totale wegennet in de provincie is echter 3877, zoodat het hiervan nog geen 10 is; te dicht is dus het net niet, maar dit schijnt voor het primaire net ook piet noodig. De onderhoudskosten worden per Jaar op 800 1000 per KLM. geraamd, zoo dat dit alleen al een zeer beduidende, last op de provincie zal leggen. Na aftrek der bijdragen van belanghebbend-en rekent men op J 150.000,per jaar. Al de genoemde wegen moeten echter worden aangelegd, om ze tot primaire wegen geschikt te maken. De kosten hier van als: a. aankoop terreinen; b. aankoop gebouwen, schadeloosstellingen; c. grond werken; <L verbetering en vernieuwing kunstwerken en »e. beharding zullen ech ter 18.600.000,vorderen, waarvan dus rente en aflossing betaald' zal moeten wor den Ruw geschat geeft dit wel een jaar- lijksche last van ruim 1 millioen gulden. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat Gedeputeerde Staten naar meerdere mid delen hebben omgezien, om die kosten te temperen. Zij vonden die in een z.g.n. Wegbelas- ting, welke in enkele andere provinciën reeds geheven wordt. Deze zou een half millioen per jaar kun nen opbrengen, indien alle voertuigen, behalve kinderwagens en handkarren, be last werden. Er rezen echter tegen deze belasting al direct vele bezwaren. De menschen van het platteland met hun paaiden en rijtui gen zullen deze belasting als een zeer on billijke gevoelen. Voor rijwielen is het zeer bedenkelijk, indien het Rijk ook tot zoodanige belas ting overgaat. Blijven over de auto's en andere motrrijtui^en, doch die bij lange niet tot een genoegzame opbrengst klin ken bijdragen. Voorts lijkt het ons bij invoering van een weggeld dubbel onbillijk nog nieuwe aangelanden van de wegen aan te slaan in de kosten, omdat deze op die manier wel zeer vele keeren moeten bijdragen. Eerst -als provinciaal belastingbetaler, dan als ingeland, omdat hij. z.g.n. zooveel voordeel van den heeft en dan nog als hij een voertuig heeft in het weggeld. We willen hiermeê slechts aanitoonen, dat die kwestie der lastenverdeeling niet gemakkelijk zal zijn op te lossen en dat misschien een zeer geleidelijke uitvoering der werken ©enigermate de hooge jaar- lijksche kosten moet temperen. Voor wat Helder betreft, en» hiermede zullen we dit keer eindigen, zou er alle re den bestaan, om aan te dringen op een hoofdverkeersweg over den Balgdijk naar Wieringen aansluitende bij de Kooy aan den Rijksweg. Het is ons momenteel niet bekend, of de kansen, dat daar een Vlotbrug, komt, door de afwijzende houding van den Raad van Wieringen-, geheel zijn verkeken, doch een dergelijke brug zou in elk geval bij dien weg minstens noodig zijn. Het gemeente bestuur zal, naar wij vertrouwen hier wel op de bres staan. Schagen en' Medemblik zijn bij deze plannen eveneens verbonden, met de groote Zuiderzeedroogmakeriien, ons dunkt een plaats als Helder heeft daar minstens evenveel recht op en 't zal in de toekomst van zeker even groot belang voor 't algemeene verkeer zijn, dat die verbin ding er komt. In een slotartikel iets over de openbare behandeling in de Staten over de wegenkwestie. Haarlem, 8/4 '24. M. HET RAPPORT DER DESKUNDIGEN. De ontvangst te Rome is goed- De bekend making van de rapporten van de deskundi gen bevredigt in verschillende opzichten het publiek. Van officieels verklaringen is inmiddels nog geen sprake. Tegen Vrijdag is een kabi netsraad bijeengeroepen. De Fransche bladen schrijven gunstig over de rapporten1 der deskundigen en wijzen erop, dat de deskundigen dus erkennen, dat Duitschland kan en moet betalen en dat het noodig is voor de bondgenooten sancties te voorzien voor het geval Duitschland in ge breke mocht blijven. Deze dubbele erkenning houdt een recht vaardiging in van de Eransch-Belgische poli tiek. Alle Engelsdhe bladen beschouwen de rap porten van de deskundigen van groote be- teekenis en als een nieuw punt van uitgang. Algemeen wordt de wensch geuit, om de aan bevelingen te onderzoeken met dezelfde ob jectiviteit als waarmee zij te berde worden gebracht. In de Duitsche pers is de opvatting, dat de Duitsche regeeriog uiterst voorzichtig te werk zal moeten gaan bij de behandeling van de rapporten der deskundigen en van de con sequenties door de oommissie van herstel daaruit- te trekken. De conservatieve pers is van meerling, dat de lasten op Duitschland gelegd zeer zwaar zijn, zonder evenwel een onaannemelijk te laten hooren. Professor Gustav Cassel' wijdt in Stock- holm's Dagblad een beschouwing aan het plan tot herstel van de deskundigen. Professor Cassel vreest, dat de zware be lasting van het Duitsche transportwezen ten doel heeft om, ais alle vroegere voorstellen, de ontwikkeling van de Duitsche nijverheid te vertragen. En daar het plan geen rekening houdt met eenig werkeiijk moratorium kan het economisch niet- mogelijk zijn. Door een onmiddellijke betaling voor het herstel tot zulk een aanzienlijk bedrag te vragen als de deskundigen voorstellen, is het volgens professor Cassel twijfelachtig of het mogelijk zal zijn de Duitsche wisselkoers te stabiliseeren en voor dezen wisselkoers in het buitenland' het nood'ige vertrouwen te scheppen. Van dit vertrouwen itn het buiten land' hangt de uitvoerbaarheid van een finan cieel plan af. DUITSCHLAND. Hugo Stinnes. t In den ouderdom van 54 jaar is de be kende industrieel en financieel Hugo Stinnes Donderdagavond overleden. Hi, was de -kleinzoon van den bekenden in dustrieel uit het Rijnland (kolen-groot handelaar en reeder) Matthias Stinnes en door zijn groot organisatietalent wist -hi, de zaak van zijn vader en- grootvader uit te breiden. Hij verkreeg ijzer- en staal fabrieken, nam deel in de mijnbouwindu- strie in Luxemburg en richtte de Rijnsch- Westfaalsohe Electriciteitswerken op, die het gansche industriegebied van electrici- teit voorzagen-. Bij' 'het uitbreken van den oorlog werd hij een der voornaamste le veranciers van het legerbestuur. Na den oorlog richtte (hij te Hamburg de Hugo Stinnes A. G. (Actiën Gesellsohaft) op, op het oogenblik een der grootste reederijen in Duitschland. Met eenige leidende mijnbouwbedrijven stichtte hij de „Rhein-Eibe Union". Uit deze en and-ere consortiums -kwam in 1922 nog de „Alp-ine-Montaji-Gesellsohaft." Stinnes' doel was met deze consortiums een verbinding te vormen tusschen grondstoffen; halffabrikaten en afge werkte producten om door het uitschake len van alle winsten voor tussohenperso- nen, risioopremiën en het doen dalen van alle algemeene onkosten het product zoo goedkoop mogelijk te maken. Doordrongen van het denkbeeld, dat hij' zijn plannen: slechts kon verwezenlijken met de hulp der arbeiders, besloot hij hun aandeel in de ondernemingen te ge ven in den vorm van kleine aandeelen en hen in de winst te -laten deelen. Daartoe richtte hij met den vakvereenigingsleider wijlen Legien de „Zentralarbeitsgemein- sohaft" op, welker practische resultaten buitengewoon groot zijn. In de -groote economische organisaties en den Eoo-no- mischen Rijksraad vertegenwoordigde Stinnes die belangengemeenschap van arbeiders en werkgevers. In den Rijksdag, waarvan Stinnes se dert 1920 lid was, sloot hij zich bij d© D. V. P. aan. In 1921 onderhandeld© hij officieus met Lloyd George om te verkrijgen, dat de Entente tegenover Duitschland een wel willender politiek zou voeren, waar hij echter geen suoces had. Belangrijker ls zijn in September 1922 gesloten- contract met den Franschen senator markies de Lu- bersao nopens leveringen van materiaal voor den wederopbouw der verwoeste ge bieden in Noord-Frankrijk. Persoonlijk buitengewoon eenvoudig van levenswijze was hij niettemin de man, die ln Duitsch land op economisch gebied de grootste macht bezat Afscheiding xm Hannover? Den 18 Mei zal in Hannover op voorstel van de Welfen worden gestemd over de vraag: „Zal de provincie Hannover, met uit zondering van het district Aurich, zich van Pruisen afscheiden, om een zelfstandig land te vormen?" Indien een derde deel van de stemgerech tigden deze vraag bevestigend beantwoordt, zal er later een referendum over worden ge houden. Ernstige brand te Goslar. Donderdagmiddag brak in de Donl-kazerne ve Goslar een groote brand uit. Het vuur breidde zich uit tot de op de bovenste ver dieping gelegen opslagplaats van munitie, waardoor hevige ontploffingen ontstonden. Te half drie 's middags stortte het dak in. De brandweer kon tengevolge van de aanhou dende ontploffingen de plaats waar de brand ontstaan was, niet bereiken. UIT HET BEZETTE GEBIED. Arrestaties. De Franschen zetten de arrestaties van inwoners, die verdacht worden tot geheime politieke organisaties te behooren, met kracht voort. In Gelsenkirchen is het aantal der ge arresteerden reeds boven de honderd geste gen, in Essen zijn ongeveer 80 personen gearresteerd. Te Münster is door de Duitsche politie een gewezen Duitsch officier gevangen genomen op beschuldiging van spionnage ten gunste van de Franschen. Hij wordt verdacht de nationale bonden, van wier leden de Fran schen in het Roergebied- 550 man hebben gevangen genomen, en waarbij hij zelf ook was aangesloten, te hebben verraden. De verdachte is naar Leipzig overgebracht waar de instructie tegen hem is begonnen. ENGELAND. Een vechtpartij ln het Lagerhuis. Woensdag heeft in het Engelsche Lager huis een kloppartij plaats gehad; tengevolge van de bespreking van de huurwetten, waar bij opmerkingen waren gemaakt, die een hevige geprikkeldheid aan beide zijden van het Huis hadden veroorzaakt. Toen de leden d-e zaal verlieten, ontmoetten twee leden, die erbij betrokken waren (de oud-minister van Marine Amery en het lid d-er Arbeiderspartij Ingezonden Mededeellng. DE WERKELIJKE OORZAAK VAN PIJNLIJKE GEWRICHTEN. Rh-eumatiek is de bekende naam voor pijn in de gewrichten; den rug, d'e lede maten en vrijwel alle lichaamsdeelen. De als rheumatiek bekende pijn is in werkelijkheid te wij-ten aan overtollig urinezuur in het bloed, door zwakte der nieren veroorzaakt, hetgeen voorkomen -had kunnen worden door bijtijds Foster's Rugpijn Nieren Pillen te gebruiken1. Het overtollig urinezuur vormt scherpe kristallen, die zich afzetten in de spieren, gewrichten en zenuwen, en langs de wan den der aderen. Bij beweging van een spier of zenuw, waarin zich urinezuur- kristallen hebben afgezet, ondervindt men scherpe, hevige, verschietende pijn. Na verloop van tijd vormen zich ontstoken zwellingen. Rheumatische pijnen in de djjstreek noemt men isohias, in de rug- spieren- spit, enz. Zoodra gij rheumatische pijn bespeurt een onaangenaam of verlamd gevoel in den rug of gij last krijgt van urine- kwalen, ls het verstandig met het gebruik van Foster's Nieren Pillen te beginnen. Dit geneesmiddel helpt de nieren om uit het bloed de vergiften af te voeren-, die rheumathiek, ischias, zenuwpijn, nier- gruis, enz. veroorzaken. Reeds meer dan 50 jaren worden1 Foster's Pillen met goed gevolg tegen -zulke kwalen gebruikt. Verkrijgbaar in ajpotheken en drogist zaken A 1.76 per flaoon (geel etiket met zwarten opdruk). HELDERSCHECOURANT ABONNEMENT PER B MAANDEN BLJ VOORUITBETALING: Heldersche Courant f 1.60; fr. p. p. binnenland f2.Ned. O. en W. Indiö p. zeepost f2.60; id. p. mail en overige landen f 4.20. Zondagsblad resp. f O.ölf 0.7(>i f 0.70, f 1.20. Modeblad roep. f 0.96, f 1.25, f 1.26, f 1.60 Losse nummers der Courant 4 ct.; fr. p. p. 6 ct. Post-Girorekening No. 16066. AD VERTENTIEN: 20 ct. p. regel (galj&rd). Iogez. meded. (kolombreedte al* redaction. tekst) 60 ct. Kleine advertenties (gevraagd, te koop, te huur) v. 14 regels 40 ct., elke regel meer 10 ct. bij vooruitbetaling (adres: Bureau v.d. blad en met br. onder no. 10 ct. p. adv. extra). Bewijsno. 4 ct. Maan Zon Hoogwater Ma. Wo. Za. 14 15 16 18 19 1.34 2.44 3 58 5.16 6.86 7.69 8 16 6.09 7.53 3.14 3.51 3.52 6.07 7.53 4.33 6.17 4.24 6.05 7.55 6.59 6.36 4.52 6.03 7 57 7.08 7.37 5.19 6 02 7.59 8.03 8.26 5.46 5.59 8.01 8.47 9.07 6.13 5.57 8.03 9.26 9.46 Zaterdag 12 April8.19 uur Zondag 18 8.23 Maandag 14 8.25 M I /tvtr# De indruk te Berlijn. In politieke kringen 'beschouwt men- het rapport der deskundigen als een geschikte grondslag voor beraadslaging. Weliswaar is men van oordeel, dat de door de commissie genoemde cijfers te hoog zijn, aangezien ze een stijgende welvaart van het Duitsche eco nomische leven veronderstellen, doch in elk geval zullen de voorstellen nauwgezet wor den onderzocht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 1