BINNENLAND. TpS Lï" ,tew-T<"k- 88 Slaapziekte. ITALIË. Een opzienbarende aanhouding. VEREENIGDE STATEN. Voorkeurtarieven op Amerikaansche spoorweglljnen. Scheepsramp aan de Koreaansche kost Een opleidingsschip vergaan. Scheepsbrand. KORTE BERICHTEN. LUCHTVAART. Het verongelukte verkeersvliegtuig. Een Nederlandsche leening In New York. Het conflict iin de Twentsche textiel nijverheid. De salarisverlaging Rijkspersoneel. Een proces tegen den staat Crediet Handelskamer. Ingediend is een wetsontwerp tot ver hooging van het Vilde hoofdstuk B der Staatsbegrooting voor het dienstjaar 1924 (Crediet Handelskamer). De Memorie van Toelichting herinnert er aan hoe einde 1919 door den toenmaligen ambtsvoor ganger van den Minister van Financiën aan de Nederlandsche Bank een onvoor waardelijk Regeerings-garantie werd ver leend tot een aanvankelijk maximum van f 3 millioen, voor alle verliezen, welke die instelling mocht lijden tengevolge van het disconteeren der promessen van de Coöperatieve Groothandelsvereeniging „De Handelskamer" te Rotterdam, met welken maatregel werd beoogd, de ge noemde vereeniging en de bij haar aan gesloten Coöperatieve Verbruiksvereeni- gingen tot een ruimere beschikking over bedrijfskapitaal in staat te stellen ten einde een bestrijding van de duurte door deze coöperatieve instellingen mogelijk te maken. Huldiging J. H. Schaper. De loonen der Amsterdamsohe gemeente-werklieden. Justitieel onderzoek naar het geval te Baarn. De storm. Gestrand. Ston de in n wacht-e depressie, die ten Westen van Ier land haar middelpunt had. De wind nam snel in hevigheid toe en tegen den avond was het stormweer over het geheele Zuidelijke gedeelte van En geland De passagiers die het Kanaal overstaken, haddien onaangename erva ringen. De golven sloegen geregeld over het dek van de pakketbooten en de hoof den te Folkestone en Dover werden over stroomd. Verscheidene psotbooten had den vertraging. Er „heerscht ongerustheid over de snelle toeneming van de Ihheemsche slaapziekte. Er waren !76 gevallen in Januari in Engeland waargenomen, en dit getal is vermeerderd tot 649 in de drie eerste weken van April. Het aantal sterfgevallen is wel klein, miaar de ziekte vertoont vaak ernstige nawerkingen. Vólgens de „Oorriere della Sera" zijn te Brescia een landmeter en twee arbei- 'ders gearresteerd, beschuldigd van een dynamiet-aanslag op de hydro-electrische centrale van Cedegolo. Zij worden er eveneens van verdacht aansprakelijk te zijn voor het doorbreken van den darn van Gleno, waardoor in De cember groote yerwoestingen werden aangericht en tal van slachtoffers werden gemaakt Waarschijnlijk zullen met ingang van 1 Juli 1925 voorkeurtarieven op de Ame rikaansche spoorwegen worden inge voerd' voor die goederen, die miet Ame rikaansche schepen zullen worden ver voerd. o- Vlogens een draadloos berciht uit Ber lijn heeft aan de Westkust van Korea een ernstige aanvaring plaats gehad tusschen een passagiersschip en een Japansche ka noneerboot, met het gevolg, dat het stoomschip zonk. Tweehonderd Koreaan sche studenten zouden hierbij om het le ven zijn gekomen. Londen, 28 AprLL Het Duitsche (Zweed- sche? Red. opleidingsschip voor. adelbor sten, groot 1500 ton heeft tijdens dikken mist bij de Shetland-eilanden schipbreuk geleden. Drie opvarenden zijn verdron ken. Een adelborst een uitstekend zwem mer, zwom naar de kust en redde vier an deren, doch daarop werd hij door een ge weldige golf van de. rotsen geslagen en verdronk. Het Engelsche vrachtschip „City of Singapore" van de Ellerman Lines, niet een lading olie en auto's, geraakte Za- terdag te Port Adelaïde liggend in brand. De rivierbrandweer was reeds bezig, de vlammen te bestrijden, toen er een vree- selijke ontploffing, weldra door een twee de gevolgd, plaatsvond. Drie opvarenden werden gedood, elf, onder wie de hoofd officier, ernstig en velen licht gewond. De „City of Singapore" was een schip van 6567 ton, gebouwd in 1923. Het Nederlandsche sa Tjikarang is Maandag met brand in de lading kolen te Singapore aangekomen. Het schip heeft zijn ligplaats ingenomen; men is begonnen de lading te lossen. Volgens officieuse sowjet-berichten zou de toestand in Bessarabië zeer gespan nen zijn en zou Roemenië tal van mili taire maatregelen nemen. Op het Eriemeer is een sleepboot in brand geraakt en vergaan. Zes menschen verloren daarbij het leven. De staking der Engelsche vliegers duurt nog voort, maar verscheidene vroe gere vliegers en mecaniciens hebben thans dienst genomen bij de nieuwe lucht vaartmaatschappij, zoodat een geregelde Engelsche dienst op Parijs weer mogelijk is geworden. Omtrent het ongeluk het vliegtuig H-NABS overkomen, deelt de directie der Kon. Luchtvaartmaatschappij het vol gende mee: Ware de vlieger door motorstoring ge dwongen tot daling, dan zou het toerei in glijvlucht zich op het water hebben neergelegd en was het drijvende geble ven. Het zou dan stellig zijn opgemerkt dgor vaartuigen, vooral daar de vlieger lichtkogels aan boord had1, en later door patrouilleerende vliegtuigen. Ware de vlieger door mist misleid en aan het dwalen geraakt, hetgeen niet waarschijnlijk is, daar hij een kompas aan boord had, dan zou hij stellig een vaartuig hebben opgezocht om met seinen inlichtingen over den weg te vragen, of hij zou naast het schip zijn neergestreken om zijn passagiers en zichzelf te laten op pikken. Ook dan ware het vliegtuig dra vende gebleken en zou het gevonden zijn. Nu echter tot nu toe niets is gevonden, ondanks alle nasporingen, is (ie volgen de veronderstelling waarschijnlijk de eenige: De mist, die bij dalais hing en Pijl noopte te Lympne te wachten, is Noord waarts weggetrokken. De H-NABS heeft daarna, eenigszins Noordelijk afwijkende deze mistbank niet kunnen vermijden. De vlieger heeft dus getracht de bank te passeer en. Daar het wolkendek laag hing, baatte het hem niet, boven den mist uit te komen. Dus zocht hij vermoedelijk een weg onder de bank door. Daar deze laag op het water hing, heeft de vlieger de af scheiding tusschen mist en zeespiegel niet kunnen waarnemen en is met volle vaart in zee gevlogen. Door den slag op 't water is het geheele vliegtuig vermeld de vleugel afgerukt en gebroken, en is de romp met de inzittenden in de diepte verdwenen. Dit zou Verklaren, waarom van de H-NABS geen spoor gevonden is. De veronderstelling, dait het vliegtuig in zee gestort" zou zijn, is volkomen uit; gesloten. Toestel en bestuurder waren in uitstekende -conditie, waardoor van neer storten geen sprake kan zijn. Dit verkeersongeval moet blijkbaar ook uitsluitend aan den mist worden ge- weten. Parijs—Bassora. De Framsehe vlieger Pelietier d'Orsy is uit Aleppo naar Bassora vertrokken, een afstand van 1200 KJVf„ na 8800 K.M. (Pa rijs—Boekarest—Aleppo) in minder dan 48 uur te hebben afgelegd. Een 6 leening van 40 tnill. New York, 28 April Een bankierssyndi caat zal hier morgen een 6 leening uit geven ten l'aste van het Koninkrijk der Nederlanden tot een bedrag van 40 mill De Rijksbemiddelaar H. A. van IJssel- steijn heeft de partijen in het Twentsche tertielconflict wederom tot een bijeen komst opgeroepen, thans tegen Woens dag], te Enschede. Zooals bekend is, treedt 1 Mei ajs. in werking de voorgenomen korting op het salaris van het Rijkspersoneel, en wel voor de gehuwden en kostwinners ad 5 voor de ongehuwden ad 10 Het schijnt de bedoeling te zijn de volgende gedragslijn te volgen bij de beantwoor ding van de vraag, wie als kostwinners zijn aan te merken. Als zoodanig zullen volgens „De Msh." worden beschouwd: a. weduwnaars en gescheiden echtge- nooten die een of meer wettige of wette lijk erkende kinderen of stiefkinderen te hunnen laste hebben; b. zij, die zorg dragen voor het onder houd van ouders, pleegouders, grootmoe ders, broeders of zusters, die niet in staat zijn im eigen onderhoud! te voorzien en geen steun van derdien genieten. Het verhaal der pensioensbijdragen zal zich beperken tot de verminderde wedde. Een overeenkomstige kortingsregeling zal ook worden getroffen voor het tijde lijk en het hulppersoneel en voor het per soneel in zijdeüngscben Staatsdienst Te Utrecht is Zondag de bondsraad van den Oentralen Nederlandschein Ambte- naarsbond bijeengekomen. Er werden uit voerige besprekingen gevoerd over de houding van de regeering ten aanzien van de verlaging van de toornen van het rijkspersoneel. De gedragslijn van het hoofdbestuur werd volkomen goedge keurd, en de bondsraad heeft het voor stel van het hoofdbestuur, om een proce dure tegen den staat te voeren, met alge- meene stemmen aangenomen. Voor het gedeelte van het crediet, dat voor aflossing op korten termijn niet in aanmerking zou kunnen komen, en dat dus zou moeten worden geacht bedrijfs kapitaal op langeren termijn te zijn, werd voorloopig een regeling vastgesteld, welke hierop neerkwam, dat de vereeniging de opgenomen gelden zou moeten terugbe talen binnen 20 jaren. De vereeniging heeft de opgenomen gelden in hoofdzaak benut voorde finan ciering van een door haar opgericht kleedingbedrijf, doch tengevolge van moeilijke omstandigheden, waarmede zij te kampen had, moest het bedrijf in Octo- ber 1922 worden geliquideerd, waarbij het verlies tot en met 1922 niet minder dan f 876.000 bedroeg. Door deze liquidatie werd het voortbestaan der Handelskamer hoogst ernstig bedreigd en het verzoek tot daadwerkelijken steun om liquidatie te voorkomen werd door de Regeering ernstig overwogen. Aan de coöperatieve beweging ln Ne derland zou een slag van beteekenis worden toegebracht, indien deze instel ling werd genoopt tot liquidatie over te gaan, vooral ook, omdat dit de verdwij ning zou beteekenen van een groot aantal der b(j de Handelskamer aangesloten verbruiksvereenigingen. Doch ook is het voortbestaan van de Handelskamer ^a algemeen belang te achten, nu de bta bij deze onderneming in zoo hoogema financieel is geïnteresseerd en haar dwijning derhalve een aanzienlijk geiae lijk verlies voor den Staat zou beduide De Minister is van oordeel, dat mag worden verwacht, dat een nieuwe regel g het der Vereeniging mogelijk zal makt, weer op krachten te komen en zich ge leidelijk van hare verplichtingen tegen- na aftrek van eene nog beschikbare reservo ad f30.674.075 zal worden afge schreven in dier voege, dat de helft van dat bedrag, door middel van eenboofde- liiken omslag, zal worden afgeschreven op de inleggelden der deelgenooten en dat de wederhelft van laatstgenoemde som door den Staat zal worden afgelost op het door de Nederlandsche Bank ver strekte crediet. De door den Staat te betalen som is te beschouwen als een renteloos voorschot hetwelk aan de Handelskamer wordt verstrekt. Zoodra intusschen uit de geheel daarvoor te bestemmen winsten een re serve van f 600.000 zal zijn gevormd, zal uit de winst, indien en voor zoover toe reikend, allereerst van dit voorschot eene rente, gelijk aan het promesse-disconto der Nederlandsche Bank, worden betaald Van het restant der winst zal 50 pet moeten dienen tot aflossing van het door den Staat verleende voorschot, terwijl de andere 60 pet. zal moeten worden bestemd voor bijschrijving van do afgeschreven inleggelden der deelgenooten. Het resteerend gedeelte van het Regee ringscredièti hetwelk per 1 Januari 1924 is geflsceera op eene ronde som van f 2.300.000.—, zal in 18 jaarlijksche ter mijnen, te beginnen met 1924, moeten worden afgelost volgens het in boven vermelde regeling vervatte plan van aflossing. Ten slotte kan aan het vorenstaande worden toegevoegd, dat het in de bedoe- ligt, in verband met den drukkenden rentelast welke het bedrijf der vereeni ging bezwaart, het nuttig effect van de getroffen regeling van af 1 Januari j.1. tot uitdrukking te doen komen, en te dien einde aan de overeenkomst in dien zin terugwerkende kracht te verleenen, dat door den Staat over het af telossen bedrag van f615.104.825 een rente zal worden vergoed, gelijk aan het promesse disconto van de Ned. Bank, te rekenen van 1 Januari j.1. tot den dag van uitbe taling. Met het oog hierop is de in het wets» ontwerp opgenomen begrootingspost uit getrokken voor eene som van f 627.500, welk bedrag is berekend op een betaling per ultimo April 1924. Te Groningen is Zaterdag ©en bijeen komst gehouden tot huldiging van den heer J. H. Schaper naar aanleiding van zijn 25-jarig jubileum als lid van de Tweede Kamer. De zaal was gevuld met een groot aantal afgevaardigden van de partij-afdeelingen uit Groningen en Drente, van. het partij-bestuur, van de fracties der S. D. A. P. uit Tweede Ka mer en Eerste Kamer en van het Nedari Verbond van Vakvereenigingen. Binnenkort zullen in de Amsterdam sche gemeentelijke oommissie voor het georganiseerd overleg ln werkliedenza ken, de besprekingen beginnen inzake de nieuwe loonovereenkomst ter vervanging van de huidige, welke met 80 Juni as. af loopt Naar de Telegraaf Tan welingelichte zijde verneemt, zal de strekknlg van de voorstellen van B. en W. deze zijn, te komen tot een verlaging der loonen met 5%, opvoering van de verplichte pen sioenbijdrage, tvelke thans 81/a be draagt, tot 8 V» benevens halveering van den thans geldenden vactatietoeslag Volgens het blad zullen de wethouders Wierdels en De Miranda in de genoemde oommissie namens het college van B. en W. als onderhandelaars optreden. Naar aanleiding van1 het verhongeren van den zwerver in het nachtlogies der politie zal de rechter-oommissaris, belast met de instructie van strafzaken bij de rechtbank te Utrecht, zich morgen naar Baarn begeven, teneinde een uitgebreid onderzoek ter plaatse in te stellen en een aantal getuigen te hooren. Een windhoos. Gedurende een onweer, dat Zaterdag middag omstreeks 5 uur boven den Haag woedde, stak een geweldige wind op, die in de buurt van den Wassenaarschen weg zelfs in een windhoos ontaardde. Het voetbalveld van H.V.V. heeft het vooral moeten ontgelden.. Hier zijn een 6-tal zware populieren omgewaaid. Van de open tribunes knapten de ijzeren spijlen af. De banken werden naar schatting wel 58 meter de luoht inigeslingerd. Op het terrein waren een 80-tal voetballers, die een schuilplaats zochten in het clubge bouw. Zij beleefden, eenige angstige mo menten omdat ook dit van den storm veel te lijden had. Een stuk van het dak woei af en ruiten werden ingedrukt. Op eenige andere plaatsen in de stad woeien schuttingen om zonder persoon lijke ongelukken te veroorzaken. Zaterdagmiddag heeft een windhoos te Zoutelando een huis omvergeworpen en aan daken groote schade aangericht Zaterdagavond is de klipperaak Wuta van Zwartsluis, schipper Brandenburg, die bestemd was voor Zaandam, door stormweer gestrand bij Enkhuizen. Zware golven beukten het schip, dat averij kreeg. De sloep werd verpletterd. De op- varenden brachten een hangen nacht door. Enkhuizer visscbers hebben dag bij wat kalmer weer het schip haven van Enkhuizen gebracht. Op de rFiesche Wadden strandde ijzeren schip Rival, groot 110 ton, cr per Nieveen, thuisbehoorend te J een. Door de Nesser reddingboot vrouw en twee kinderen van boord haald. De schipper en zijn knecht boord gebleven met een lid der »>«r ningi van do reddingboot Faillissementen in Nederland. Volgons mededoeling van het Haa informatiebureau van Van der Graai Co's Bureaux voor don Handel zijn m de afgeloopen week, eindigende 25 April in Nederland uitgesproken 67 fajiu^ menteni tegen 72 faillissementen in de zelfde week van het vorige jaar Van 1 Januari tot en met 25 April 1924 1502 faillissementen tegen 1318 over het zelfde tijdperk van het het I schip- Bartin- zijn ge- aan beman- Handels- over EERSTE KAMER. Marine-begrooting. Aan het Voorloopig Verslag over de Marine-begrooting, waarvan we reeds eeD uittreksel in het nr. van Zaterdag opna men, ontleenen wij nog het volgende: De opmerking werd gemaakt, dat het aantal zee-officieren, vooral hoogere, hier te lande aanmerkelijk grooter is dan in Indië, terwijl het aantal schepen aldaar, dat in de Nederiandsche wateren in sterke mate overtreft. Enkele leden drongen, aan om vooral het oog gevestigd te houden op de be trouwbaarheid van het personeel en uit den dienst te verwijderen die elementen, die moeten worden geacht gevaar op te leveren voor de handhaving van het ge zag en van ons land en volk. Wat de opleiding van het marino-per- soneel betreft, werden die volgende op merkingen gemaakt. In de eerste plaats werd gewezen op 's Ministers mededoeling op bladz. 2 zij ner aan de Tweede Kamer gerichte Me morie van Antwoord, blijkens welke de Regeering wil bezuinigen door elk deel der vloot t w. hier te lande en in In dië te voorzien van eigen personeel, zoodat zoo spoedig mogelijk tot splitsing in twee- marine-persooneelorganisaties moet worden overgegaan. In verband hiermede werd opgemerkt, dat de oplei ding van de voornaamste categorieën van het marine-personeel, in Nederland zal moeten plaats hebben en deze duur is, omdat daarvoor zooveel krachten noodig zijn. Als men dus tot bezuiniging voor Nederland wil komen, zal men Indië zijn aandeel in die opleidingskosten moeten doen betalen. Voorts werd herinnerd aan de hooge kosten van .opleiding der matrozen in Gorinchem. Deze werden door het Tweede Kamerlid van de Bilt becijferd! op een be drag van ongeveer 2800 per tmatroos per jaar (zie Handelingen1 blz. 1762). De heer van der Voort van Zijp noemde zelfs een bedrag van 8000 (zie Handelingen hlz 1621) en voegde daaraan toe: „De omge ving, waarin die matrozen te Gorcum worden opgeleid, kan niet armelijk er zijn, dan zij is. Het is treurig eenvoudig; alles wat eenigszins haar weelde zweemt is weg; slecht verlichte verblijven, slechte leerlokalen, slechte badgelegenheden, in één woord: armelijk." Toch heeft de Mi nister toegezegd, de kosten van die oplei ding nog eens nauwkeurig te zullen na gaan en zien, óf er nog meer bezuinigd kan worden (Handelingen blz.-1768) Gaar ne zou men vernemen, of dit onderzoek reeds heeft plaats gehad; en zoo ja, tot welke slotsom de Minister ln deze ia ge komen. Een der leden merkte op, dat de Minis ter ih de Tweede Kalmer heeft gezegd (zie Handelingen bladz. 1764), dat er geen sprake is, dat de tijdelijke burgerver- plegers, die nh aan het hospitaal te Wil lemsoord. verbonden zijn, overgaan in dienst van de gemeente. Integendeel zoo sprak Zijne Excellentie al het per soneel is en blijft in Rijksdienst. Hoe is hiermede,' zoo vroeg dit lid, Ie rijmen, dat de Minister onmiddellijk op deze uitspraak liet volgen: Wanneer de verplegers noodig blijven, zal d'e marine hen houden, maar voorloopig blijft hun dienstverband verbroken? STOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Boerton, timier., pass. 26 April Perim. JWwm de Witt, ultr, arx. 27 April te Beuth- ampton. Kambangan, thuisr, vartr. 26 April v. Port Saldi Prinses Juliana, uitr., vertr. 26 April v. Co- lombo. Saleier, vertr. 26 April v. Batavia n. A'dam. Nias, uitr, vertr. 27 April v. Antwerpen. Riouw, thuisr., vertr. 25 April v. Genua. Salawatl, uitr., arr. 25 April te Genua. Simaloor, arr. 25 April v. Londen te Hamburg Koningin, der Nederlanden, arr. 27 AnHl v Batavia te A'dam. Moona, v. Rangoon n. A'dam, vertr. 24 April v Colombo. Roepat, uitr., arr. 25 April te Sabang1 Vondel, thuisr., vertr. 25 April v. Singapore Batoe, thuisr., pass. 27 April Perim. Boeroe, thuisr., pass. 27 April Perim. Suot C°en' thUi8r" Mr' 27 Aj)r11 Rombrandt, uitr., arr. 28 April te Port 8ai<L Rondo, thuisr., arr. 28 April te Suez. Kon. Hollandache Lloyd. Gelria, arr. 26 April v. A'dam te Buenos Avw* Orania uitr vertr. 27 ApTv Vijo Salland, thuisr, vertr26 April v. La* Palma*. Kon. Weet-Indiache Maildienst. Almelo, vertr. 26 April v. Criatobal n. Guayo- Breda, vertr. 25 April v. Mojlllonea n. Ilo. Br elle, uitr., arr. 25 April te'Valparaiao. Calypso, uitr., paaa. 26 April DungeneBs. Ckmrnwwyne, vertr. 25 AprU v. New-York a. Crijnaaen, uitr., "paaa. 28 April Teroeira (Aizoren). Jon van Nasaau, arr. 27 April v. A'dam te Cux- n&Ten. Jlaaon, arr. 27 April v. Chili, 1. v. Our«u»o, te Duinkerken. D Oranje Naaeau, arr. 28 April v. Hamburg te Ddft,11 vertr. 25 April v. Criatobal n. Curacao. Hftider. arr. 25 April v. Chili, 1. v- Adam te Ouracao n. Helder, arr. 25 April Stuyveeant, vertr. 24 April v. Puerto Cabello. Van ltenaeelaor, vertr. 24 April v. Ouracao n. Puerto Colombo. Kon. Pakotvaartmaatachappij. Houtman, arr. 27 April v. Batavia te Sydney. Halcyon Lijn. Emmapark, arr. 26 April v. Antwerpen te 'Malta. Stad Haarlem, v. Ibrail n. Londonderry, pa*». 27 April Sagree. Stad Amsterdam, vertr. 24 April v. Rosarlo n. R'dam. Agnotapark, v. Hamlburg n. de Mldd. Zee, paaa. 25 April Gibraltar. Stad Arnhem, arr. 26 April v. Roeario te R dam Flensburg, v. Bahia Blanca n. R dam, vertr. 25 April v. Las Palma?. Holland—Amerika Lijn. Bilderdijk, v. R'dam n. Newport News, pass. 28 April LizanL Boschdijk, vertr: 26 April v. New-York te R'dam. Leerdam, v. R'dam a. N.-Orleans, arr. 26 April te Coloinlbo. Spaarndam, v. New-Orleans n. Rdam, pau. 28 April te Oaskoto. Drechtdijk, v. de N. Pacifio n. Rdam, pass. 27' April Lizard. Maasdam, vertr. 26 April v. N. Orleans n. R'dam. Lochkatrine, v. R'dam n. de N. Pacifo, vertr. 26 April v. Graveeend. Rotterdam, arr. 25 April v. R'dam te New-York Rijndam, v. R'dam n. New-Orleaae, paaa. 26 April St Michaela. Bilderdijk, vertr. 26 April v. Rdam n. New- port New». B reedijk, arr. 21 April v. Phlladelphla te Bal- timore. Eemdijk, v. R'dam n. Vanoouver, arr. 24 April te Colon. Nieuw-Ameterdam, v. New-York n. Rdam, paas. 28 April Scllly. Holland—Australië Lijn. Aagtekork, thuisr., arr. 27 April te Sue®. Almkerk, arr. 27 April v. Australië, L v. Bra men, te R'dam. IJseoldijk, uitr., vertr. 26 April v. Suea. Ajbbekerk, uitr., arr. 28 April te Melbourne. Arendskerk, arr. 28 April v. Bramen te R'dam. Scbiedijk, thuisr. arr. 25 April te Fremantla HollandO.-Azië Lijn. Oostkerk, thuisr., vertr. 27 April v. Yokohama. Aideramin, thuisr., arr. 28 April te Hongkong. We&tardijk, uitr., arr. 27 April te Genua. HollandBritsch-Indië Lijn. Meerkerk, arr. 28 April v. Hamburg te Ant werpen. Koudekerk, thuisr, arr. 27 April te Antwerpen Ridderkerk, arr. 27 April v. R'dam te Hamburg Bovenkerk, uitr., vertr. 26 April v. Algiers. Ridderkerk, vertr. 26 April v. R'dam n. Ham burg. Streefkerk, thuisr, arr. 25 April v. Colombo. Holland—Oost-Afrika Lijn. Eoggano, arr. 28 April v. Hamburg te A'dam. Heemskerck, vertr. 26 April v. Das-ee-S&l&atn n.Zanzibar. Nijkerk, uitr, arx. 27 April te Dar-ee-Salaam. Salabangka, uitr, pass. 26 April Gibraltar. Billiton, arr. 27 April v. O.-Atrlka te R'dam. Madioen, vertr. 27 April v. Durban n. Londen Toba, vertr. 25 April v. Hamburg n. A'dam Holland—West-Afrika Lijn. Albireo, uitr, vertr. 24 April v. Bordeaux. Gaaster land, uitr. arr. 24 April te Port Har- oourt. Maasdam, arr. 28 April v. A'dam te Hamburg. Orestee, vertr. 24 April v. Freetown n. Co nakry. Banda, uitr, vertr. 26 AprU v. Las Palmas. Deelstroom, vertr. 26 April Dakar qa Ru- fieque. Delfland, ultr, pass. 26 April Lydd. Hennes, arr. 27 April v. Weet-Afrika te A'dam. Maasland, vertr. 26 AprU v. A'dam n. Hamburg HollandZnid-Afrika Lijn. Springfontein, ultr., arr. 27 April te Kaapstad. Rondfontein, thuisr., vertr. 27 April Durban. Saparoea, v. Aarhuus n. Hamburg, pass. 28 April Holtenau. Jagersfontein, vertr. 25 April v. R'dam n. Z. Afrika. Retterdamsche Lloyd. Medan, uitr., vertr. 26 April v. Colombo. Slamat, ultr., arr. 28 AprU te Mareellle. Tjerimai, thuisr, arr. 28 April to Mareellle. Garoet, arr. 27 April v. R'dam te Homburg. Kedoo, thuisr, vertr. 26 April v. Mareellla Merauke, uitr, paes. 27 April Perim. Samarinda, thuisr, pase. 26 April Gibraltar. Sianitur, arr. 27 April v. Rangono te Hamburg, öitoébondo, v. R'dam n. de Plata Rivier paaa- 25 April Fernando Noronha. Soerakarta, thuisr, pass. 27 April Burltag n. Londen. Ternate, ultr, pase. 28 April Perim. Goentoer, arr. 25 April v. R'dam te Batavia Kertosono, arr. 25 April te Soerabaya. c-yalatlgn, 25 April v. Vancouver n. Japan. RotterdamZnid-Amerika Lijn. Aleyone, thuisr, vertr. 26 April v. Las Palmas. Aiudra, thuisr, vertr. 26 April v. La» Palmas. Poeldijk uitr, arr. 26 April te ePrnambuoo. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Gitoit^V' Batav4a a 28 Ai)ril öOoSSbJ' JaPan R'dam' 28 April „te R'Mafto^' V' Japan R'dam' ï*8»- 27 AP1*1 ^Singapore! JaP&n R'dam' axr" 28 April to Atrarw iL?atavla A'dam- vertr. 26 April v- Port Said. Euryloohus, vertr. 25 April v. Batavia n. iüverpool. Knight Compnnion, arr. 24 April v. Batavia, 1- v. A'dam te Graveeend. Polyphamus, y. R'dam n. O.-AzlS. nass 25 April Gibraltar. Elpenor, arr. 26 April v. Japan te R'dam. Eumaeu», v. Jhpan n. R'daun, arr. 24 April to Shanghai. Ne£™8 R'dam. vertr. 24 AprU r. Jrort öftia. Java—China—Japan Lijn. Tjibosar, arr. 25 April v. Rangoon te Norden- -nain. 25 Aj)ril T' Chinwangtao n. JavaBengalen Lijn. Java, arr. 24 April v. C&lcutta te Batavia. Java—New-York Liin. aS^ rrSJ5vAï?U T- a- New-York. VT.hSj' vertr. 28 April

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 2