BINNENLAND.
TpS Lï" ,tew-T<"k- 88
Slaapziekte.
ITALIË.
Een opzienbarende aanhouding.
VEREENIGDE STATEN.
Voorkeurtarieven op Amerikaansche
spoorweglljnen.
Scheepsramp aan de Koreaansche
kost
Een opleidingsschip vergaan.
Scheepsbrand.
KORTE BERICHTEN.
LUCHTVAART.
Het verongelukte verkeersvliegtuig.
Een Nederlandsche leening In
New York.
Het conflict iin de Twentsche textiel
nijverheid.
De salarisverlaging Rijkspersoneel.
Een proces tegen den staat
Crediet Handelskamer.
Ingediend is een wetsontwerp tot ver
hooging van het Vilde hoofdstuk B der
Staatsbegrooting voor het dienstjaar 1924
(Crediet Handelskamer). De Memorie van
Toelichting herinnert er aan hoe einde
1919 door den toenmaligen ambtsvoor
ganger van den Minister van Financiën
aan de Nederlandsche Bank een onvoor
waardelijk Regeerings-garantie werd ver
leend tot een aanvankelijk maximum van
f 3 millioen, voor alle verliezen, welke
die instelling mocht lijden tengevolge van
het disconteeren der promessen van de
Coöperatieve Groothandelsvereeniging
„De Handelskamer" te Rotterdam, met
welken maatregel werd beoogd, de ge
noemde vereeniging en de bij haar aan
gesloten Coöperatieve Verbruiksvereeni-
gingen tot een ruimere beschikking over
bedrijfskapitaal in staat te stellen ten
einde een bestrijding van de duurte door
deze coöperatieve instellingen mogelijk
te maken.
Huldiging J. H. Schaper.
De loonen der Amsterdamsohe
gemeente-werklieden.
Justitieel onderzoek naar het
geval te Baarn.
De storm.
Gestrand.
Ston
de
in
n
wacht-e depressie, die ten Westen van Ier
land haar middelpunt had.
De wind nam snel in hevigheid toe en
tegen den avond was het stormweer over
het geheele Zuidelijke gedeelte van En
geland De passagiers die het Kanaal
overstaken, haddien onaangename erva
ringen. De golven sloegen geregeld over
het dek van de pakketbooten en de hoof
den te Folkestone en Dover werden over
stroomd. Verscheidene psotbooten had
den vertraging.
Er „heerscht ongerustheid over de
snelle toeneming van de Ihheemsche
slaapziekte. Er waren !76 gevallen in
Januari in Engeland waargenomen, en
dit getal is vermeerderd tot 649 in de
drie eerste weken van April. Het aantal
sterfgevallen is wel klein, miaar de ziekte
vertoont vaak ernstige nawerkingen.
Vólgens de „Oorriere della Sera" zijn
te Brescia een landmeter en twee arbei-
'ders gearresteerd, beschuldigd van een
dynamiet-aanslag op de hydro-electrische
centrale van Cedegolo.
Zij worden er eveneens van verdacht
aansprakelijk te zijn voor het doorbreken
van den darn van Gleno, waardoor in De
cember groote yerwoestingen werden
aangericht en tal van slachtoffers werden
gemaakt
Waarschijnlijk zullen met ingang van
1 Juli 1925 voorkeurtarieven op de Ame
rikaansche spoorwegen worden inge
voerd' voor die goederen, die miet Ame
rikaansche schepen zullen worden ver
voerd.
o-
Vlogens een draadloos berciht uit Ber
lijn heeft aan de Westkust van Korea een
ernstige aanvaring plaats gehad tusschen
een passagiersschip en een Japansche ka
noneerboot, met het gevolg, dat het
stoomschip zonk. Tweehonderd Koreaan
sche studenten zouden hierbij om het le
ven zijn gekomen.
Londen, 28 AprLL Het Duitsche (Zweed-
sche? Red. opleidingsschip voor. adelbor
sten, groot 1500 ton heeft tijdens dikken
mist bij de Shetland-eilanden schipbreuk
geleden. Drie opvarenden zijn verdron
ken. Een adelborst een uitstekend zwem
mer, zwom naar de kust en redde vier an
deren, doch daarop werd hij door een ge
weldige golf van de. rotsen geslagen en
verdronk.
Het Engelsche vrachtschip „City of
Singapore" van de Ellerman Lines, niet
een lading olie en auto's, geraakte Za-
terdag te Port Adelaïde liggend in
brand.
De rivierbrandweer was reeds bezig, de
vlammen te bestrijden, toen er een vree-
selijke ontploffing, weldra door een twee
de gevolgd, plaatsvond. Drie opvarenden
werden gedood, elf, onder wie de hoofd
officier, ernstig en velen licht gewond.
De „City of Singapore" was een schip
van 6567 ton, gebouwd in 1923.
Het Nederlandsche sa Tjikarang is
Maandag met brand in de lading kolen
te Singapore aangekomen. Het schip
heeft zijn ligplaats ingenomen; men is
begonnen de lading te lossen.
Volgens officieuse sowjet-berichten zou
de toestand in Bessarabië zeer gespan
nen zijn en zou Roemenië tal van mili
taire maatregelen nemen.
Op het Eriemeer is een sleepboot in
brand geraakt en vergaan. Zes menschen
verloren daarbij het leven.
De staking der Engelsche vliegers
duurt nog voort, maar verscheidene vroe
gere vliegers en mecaniciens hebben
thans dienst genomen bij de nieuwe lucht
vaartmaatschappij, zoodat een geregelde
Engelsche dienst op Parijs weer mogelijk
is geworden.
Omtrent het ongeluk het vliegtuig
H-NABS overkomen, deelt de directie
der Kon. Luchtvaartmaatschappij het vol
gende mee:
Ware de vlieger door motorstoring ge
dwongen tot daling, dan zou het toerei
in glijvlucht zich op het water hebben
neergelegd en was het drijvende geble
ven. Het zou dan stellig zijn opgemerkt
dgor vaartuigen, vooral daar de vlieger
lichtkogels aan boord had1, en later door
patrouilleerende vliegtuigen.
Ware de vlieger door mist misleid en
aan het dwalen geraakt, hetgeen niet
waarschijnlijk is, daar hij een kompas
aan boord had, dan zou hij stellig een
vaartuig hebben opgezocht om met seinen
inlichtingen over den weg te vragen, of
hij zou naast het schip zijn neergestreken
om zijn passagiers en zichzelf te laten op
pikken. Ook dan ware het vliegtuig dra
vende gebleken en zou het gevonden zijn.
Nu echter tot nu toe niets is gevonden,
ondanks alle nasporingen, is (ie volgen
de veronderstelling waarschijnlijk de
eenige:
De mist, die bij dalais hing en Pijl
noopte te Lympne te wachten, is Noord
waarts weggetrokken. De H-NABS heeft
daarna, eenigszins Noordelijk afwijkende
deze mistbank niet kunnen vermijden.
De vlieger heeft dus getracht de bank te
passeer en. Daar het wolkendek laag hing,
baatte het hem niet, boven den mist uit
te komen. Dus zocht hij vermoedelijk een
weg onder de bank door. Daar deze laag
op het water hing, heeft de vlieger de af
scheiding tusschen mist en zeespiegel
niet kunnen waarnemen en is met volle
vaart in zee gevlogen. Door den slag op
't water is het geheele vliegtuig vermeld
de vleugel afgerukt en gebroken, en is
de romp met de inzittenden in de diepte
verdwenen. Dit zou Verklaren, waarom
van de H-NABS geen spoor gevonden is.
De veronderstelling, dait het vliegtuig
in zee gestort" zou zijn, is volkomen uit;
gesloten. Toestel en bestuurder waren in
uitstekende -conditie, waardoor van neer
storten geen sprake kan zijn.
Dit verkeersongeval moet blijkbaar
ook uitsluitend aan den mist worden ge-
weten.
Parijs—Bassora.
De Framsehe vlieger Pelietier d'Orsy is
uit Aleppo naar Bassora vertrokken, een
afstand van 1200 KJVf„ na 8800 K.M. (Pa
rijs—Boekarest—Aleppo) in minder dan
48 uur te hebben afgelegd.
Een 6 leening van 40 tnill.
New York, 28 April Een bankierssyndi
caat zal hier morgen een 6 leening uit
geven ten l'aste van het Koninkrijk der
Nederlanden tot een bedrag van 40 mill
De Rijksbemiddelaar H. A. van IJssel-
steijn heeft de partijen in het Twentsche
tertielconflict wederom tot een bijeen
komst opgeroepen, thans tegen Woens
dag], te Enschede.
Zooals bekend is, treedt 1 Mei ajs. in
werking de voorgenomen korting op het
salaris van het Rijkspersoneel, en wel
voor de gehuwden en kostwinners ad
5 voor de ongehuwden ad 10 Het
schijnt de bedoeling te zijn de volgende
gedragslijn te volgen bij de beantwoor
ding van de vraag, wie als kostwinners
zijn aan te merken. Als zoodanig zullen
volgens „De Msh." worden beschouwd:
a. weduwnaars en gescheiden echtge-
nooten die een of meer wettige of wette
lijk erkende kinderen of stiefkinderen te
hunnen laste hebben;
b. zij, die zorg dragen voor het onder
houd van ouders, pleegouders, grootmoe
ders, broeders of zusters, die niet in staat
zijn im eigen onderhoud! te voorzien en
geen steun van derdien genieten.
Het verhaal der pensioensbijdragen zal
zich beperken tot de verminderde wedde.
Een overeenkomstige kortingsregeling
zal ook worden getroffen voor het tijde
lijk en het hulppersoneel en voor het per
soneel in zijdeüngscben Staatsdienst
Te Utrecht is Zondag de bondsraad van
den Oentralen Nederlandschein Ambte-
naarsbond bijeengekomen. Er werden uit
voerige besprekingen gevoerd over de
houding van de regeering ten aanzien
van de verlaging van de toornen van het
rijkspersoneel. De gedragslijn van het
hoofdbestuur werd volkomen goedge
keurd, en de bondsraad heeft het voor
stel van het hoofdbestuur, om een proce
dure tegen den staat te voeren, met alge-
meene stemmen aangenomen.
Voor het gedeelte van het crediet, dat
voor aflossing op korten termijn niet in
aanmerking zou kunnen komen, en dat
dus zou moeten worden geacht bedrijfs
kapitaal op langeren termijn te zijn, werd
voorloopig een regeling vastgesteld, welke
hierop neerkwam, dat de vereeniging de
opgenomen gelden zou moeten terugbe
talen binnen 20 jaren.
De vereeniging heeft de opgenomen
gelden in hoofdzaak benut voorde finan
ciering van een door haar opgericht
kleedingbedrijf, doch tengevolge van
moeilijke omstandigheden, waarmede zij
te kampen had, moest het bedrijf in Octo-
ber 1922 worden geliquideerd, waarbij het
verlies tot en met 1922 niet minder dan
f 876.000 bedroeg. Door deze liquidatie
werd het voortbestaan der Handelskamer
hoogst ernstig bedreigd en het verzoek
tot daadwerkelijken steun om liquidatie
te voorkomen werd door de Regeering
ernstig overwogen.
Aan de coöperatieve beweging ln Ne
derland zou een slag van beteekenis
worden toegebracht, indien deze instel
ling werd genoopt tot liquidatie over te
gaan, vooral ook, omdat dit de verdwij
ning zou beteekenen van een groot aantal
der b(j de Handelskamer aangesloten
verbruiksvereenigingen. Doch ook is het
voortbestaan van de Handelskamer ^a
algemeen belang te achten, nu de bta
bij deze onderneming in zoo hoogema
financieel is geïnteresseerd en haar
dwijning derhalve een aanzienlijk geiae
lijk verlies voor den Staat zou beduide
De Minister is van oordeel, dat mag
worden verwacht, dat een nieuwe regel g
het der Vereeniging mogelijk zal makt,
weer op krachten te komen en zich ge
leidelijk van hare verplichtingen tegen-
na aftrek van eene nog beschikbare
reservo ad f30.674.075 zal worden afge
schreven in dier voege, dat de helft van
dat bedrag, door middel van eenboofde-
liiken omslag, zal worden afgeschreven
op de inleggelden der deelgenooten en
dat de wederhelft van laatstgenoemde
som door den Staat zal worden afgelost
op het door de Nederlandsche Bank ver
strekte crediet.
De door den Staat te betalen som is te
beschouwen als een renteloos voorschot
hetwelk aan de Handelskamer wordt
verstrekt. Zoodra intusschen uit de geheel
daarvoor te bestemmen winsten een re
serve van f 600.000 zal zijn gevormd, zal
uit de winst, indien en voor zoover toe
reikend, allereerst van dit voorschot eene
rente, gelijk aan het promesse-disconto
der Nederlandsche Bank, worden betaald
Van het restant der winst zal 50 pet
moeten dienen tot aflossing van het door
den Staat verleende voorschot, terwijl de
andere 60 pet. zal moeten worden bestemd
voor bijschrijving van do afgeschreven
inleggelden der deelgenooten.
Het resteerend gedeelte van het Regee
ringscredièti hetwelk per 1 Januari 1924
is geflsceera op eene ronde som van
f 2.300.000.—, zal in 18 jaarlijksche ter
mijnen, te beginnen met 1924, moeten
worden afgelost volgens het in boven
vermelde regeling vervatte plan van
aflossing.
Ten slotte kan aan het vorenstaande
worden toegevoegd, dat het in de bedoe-
ligt, in verband met den drukkenden
rentelast welke het bedrijf der vereeni
ging bezwaart, het nuttig effect van de
getroffen regeling van af 1 Januari j.1.
tot uitdrukking te doen komen, en te
dien einde aan de overeenkomst in dien
zin terugwerkende kracht te verleenen,
dat door den Staat over het af telossen
bedrag van f615.104.825 een rente zal
worden vergoed, gelijk aan het promesse
disconto van de Ned. Bank, te rekenen
van 1 Januari j.1. tot den dag van uitbe
taling. Met het oog hierop is de in het wets»
ontwerp opgenomen begrootingspost uit
getrokken voor eene som van f 627.500,
welk bedrag is berekend op een betaling
per ultimo April 1924.
Te Groningen is Zaterdag ©en bijeen
komst gehouden tot huldiging van den
heer J. H. Schaper naar aanleiding van
zijn 25-jarig jubileum als lid van de
Tweede Kamer. De zaal was gevuld met
een groot aantal afgevaardigden van de
partij-afdeelingen uit Groningen en
Drente, van. het partij-bestuur, van de
fracties der S. D. A. P. uit Tweede Ka
mer en Eerste Kamer en van het Nedari
Verbond van Vakvereenigingen.
Binnenkort zullen in de Amsterdam
sche gemeentelijke oommissie voor het
georganiseerd overleg ln werkliedenza
ken, de besprekingen beginnen inzake de
nieuwe loonovereenkomst ter vervanging
van de huidige, welke met 80 Juni as. af
loopt
Naar de Telegraaf Tan welingelichte
zijde verneemt, zal de strekknlg van de
voorstellen van B. en W. deze zijn, te
komen tot een verlaging der loonen met
5%, opvoering van de verplichte pen
sioenbijdrage, tvelke thans 81/a be
draagt, tot 8 V» benevens halveering
van den thans geldenden vactatietoeslag
Volgens het blad zullen de wethouders
Wierdels en De Miranda in de genoemde
oommissie namens het college van B. en
W. als onderhandelaars optreden.
Naar aanleiding van1 het verhongeren
van den zwerver in het nachtlogies der
politie zal de rechter-oommissaris, belast
met de instructie van strafzaken bij de
rechtbank te Utrecht, zich morgen naar
Baarn begeven, teneinde een uitgebreid
onderzoek ter plaatse in te stellen en een
aantal getuigen te hooren.
Een windhoos.
Gedurende een onweer, dat Zaterdag
middag omstreeks 5 uur boven den Haag
woedde, stak een geweldige wind op, die
in de buurt van den Wassenaarschen weg
zelfs in een windhoos ontaardde. Het
voetbalveld van H.V.V. heeft het vooral
moeten ontgelden.. Hier zijn een 6-tal
zware populieren omgewaaid. Van de
open tribunes knapten de ijzeren spijlen
af. De banken werden naar schatting wel
58 meter de luoht inigeslingerd. Op het
terrein waren een 80-tal voetballers, die
een schuilplaats zochten in het clubge
bouw. Zij beleefden, eenige angstige mo
menten omdat ook dit van den storm
veel te lijden had. Een stuk van het dak
woei af en ruiten werden ingedrukt.
Op eenige andere plaatsen in de stad
woeien schuttingen om zonder persoon
lijke ongelukken te veroorzaken.
Zaterdagmiddag heeft een windhoos te
Zoutelando een huis omvergeworpen en
aan daken groote schade aangericht
Zaterdagavond is de klipperaak Wuta
van Zwartsluis, schipper Brandenburg,
die bestemd was voor Zaandam, door
stormweer gestrand bij Enkhuizen. Zware
golven beukten het schip, dat averij
kreeg. De sloep werd verpletterd. De op-
varenden brachten een hangen nacht
door. Enkhuizer visscbers hebben
dag bij wat kalmer weer het schip
haven van Enkhuizen gebracht.
Op de rFiesche Wadden strandde
ijzeren schip Rival, groot 110 ton, cr
per Nieveen, thuisbehoorend te J
een. Door de Nesser reddingboot
vrouw en twee kinderen van boord
haald. De schipper en zijn knecht
boord gebleven met een lid der »>«r
ningi van do reddingboot
Faillissementen in Nederland.
Volgons mededoeling van het Haa
informatiebureau van Van der Graai
Co's Bureaux voor don Handel zijn m
de afgeloopen week, eindigende 25 April
in Nederland uitgesproken 67 fajiu^
menteni tegen 72 faillissementen in de
zelfde week van het vorige jaar
Van 1 Januari tot en met 25 April 1924
1502 faillissementen tegen 1318 over het
zelfde tijdperk van het
het
I schip-
Bartin-
zijn
ge-
aan
beman-
Handels-
over
EERSTE KAMER.
Marine-begrooting.
Aan het Voorloopig Verslag over de
Marine-begrooting, waarvan we reeds eeD
uittreksel in het nr. van Zaterdag opna
men, ontleenen wij nog het volgende:
De opmerking werd gemaakt, dat het
aantal zee-officieren, vooral hoogere, hier
te lande aanmerkelijk grooter is dan in
Indië, terwijl het aantal schepen aldaar,
dat in de Nederiandsche wateren in sterke
mate overtreft.
Enkele leden drongen, aan om vooral
het oog gevestigd te houden op de be
trouwbaarheid van het personeel en uit
den dienst te verwijderen die elementen,
die moeten worden geacht gevaar op te
leveren voor de handhaving van het ge
zag en van ons land en volk.
Wat de opleiding van het marino-per-
soneel betreft, werden die volgende op
merkingen gemaakt.
In de eerste plaats werd gewezen op
's Ministers mededoeling op bladz. 2 zij
ner aan de Tweede Kamer gerichte Me
morie van Antwoord, blijkens welke de
Regeering wil bezuinigen door elk deel
der vloot t w. hier te lande en in In
dië te voorzien van eigen personeel,
zoodat zoo spoedig mogelijk tot splitsing
in twee- marine-persooneelorganisaties
moet worden overgegaan. In verband
hiermede werd opgemerkt, dat de oplei
ding van de voornaamste categorieën van
het marine-personeel, in Nederland zal
moeten plaats hebben en deze duur is,
omdat daarvoor zooveel krachten noodig
zijn. Als men dus tot bezuiniging voor
Nederland wil komen, zal men Indië zijn
aandeel in die opleidingskosten moeten
doen betalen.
Voorts werd herinnerd aan de hooge
kosten van .opleiding der matrozen in
Gorinchem. Deze werden door het Tweede
Kamerlid van de Bilt becijferd! op een be
drag van ongeveer 2800 per tmatroos per
jaar (zie Handelingen1 blz. 1762). De heer
van der Voort van Zijp noemde zelfs een
bedrag van 8000 (zie Handelingen hlz
1621) en voegde daaraan toe: „De omge
ving, waarin die matrozen te Gorcum
worden opgeleid, kan niet armelijk er zijn,
dan zij is. Het is treurig eenvoudig; alles
wat eenigszins haar weelde zweemt is
weg; slecht verlichte verblijven, slechte
leerlokalen, slechte badgelegenheden, in
één woord: armelijk." Toch heeft de Mi
nister toegezegd, de kosten van die oplei
ding nog eens nauwkeurig te zullen na
gaan en zien, óf er nog meer bezuinigd
kan worden (Handelingen blz.-1768) Gaar
ne zou men vernemen, of dit onderzoek
reeds heeft plaats gehad; en zoo ja, tot
welke slotsom de Minister ln deze ia ge
komen.
Een der leden merkte op, dat de Minis
ter ih de Tweede Kalmer heeft gezegd (zie
Handelingen bladz. 1764), dat er geen
sprake is, dat de tijdelijke burgerver-
plegers, die nh aan het hospitaal te Wil
lemsoord. verbonden zijn, overgaan in
dienst van de gemeente. Integendeel
zoo sprak Zijne Excellentie al het per
soneel is en blijft in Rijksdienst.
Hoe is hiermede,' zoo vroeg dit lid, Ie
rijmen, dat de Minister onmiddellijk op
deze uitspraak liet volgen: Wanneer de
verplegers noodig blijven, zal d'e marine
hen houden, maar voorloopig blijft hun
dienstverband verbroken?
STOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Boerton, timier., pass. 26 April Perim.
JWwm de Witt, ultr, arx. 27 April te Beuth-
ampton.
Kambangan, thuisr, vartr. 26 April v. Port
Saldi
Prinses Juliana, uitr., vertr. 26 April v. Co-
lombo.
Saleier, vertr. 26 April v. Batavia n. A'dam.
Nias, uitr, vertr. 27 April v. Antwerpen.
Riouw, thuisr., vertr. 25 April v. Genua.
Salawatl, uitr., arr. 25 April te Genua.
Simaloor, arr. 25 April v. Londen te Hamburg
Koningin, der Nederlanden, arr. 27 AnHl v
Batavia te A'dam.
Moona, v. Rangoon n. A'dam, vertr. 24 April v
Colombo.
Roepat, uitr., arr. 25 April te Sabang1
Vondel, thuisr., vertr. 25 April v. Singapore
Batoe, thuisr., pass. 27 April Perim.
Boeroe, thuisr., pass. 27 April Perim.
Suot C°en' thUi8r" Mr' 27 Aj)r11
Rombrandt, uitr., arr. 28 April te Port 8ai<L
Rondo, thuisr., arr. 28 April te Suez.
Kon. Hollandache Lloyd.
Gelria, arr. 26 April v. A'dam te Buenos Avw*
Orania uitr vertr. 27 ApTv Vijo
Salland, thuisr, vertr26 April v. La* Palma*.
Kon. Weet-Indiache Maildienst.
Almelo, vertr. 26 April v. Criatobal n. Guayo-
Breda, vertr. 25 April v. Mojlllonea n. Ilo.
Br elle, uitr., arr. 25 April te'Valparaiao.
Calypso, uitr., paaa. 26 April DungeneBs.
Ckmrnwwyne, vertr. 25 AprU v. New-York a.
Crijnaaen, uitr., "paaa. 28 April Teroeira
(Aizoren).
Jon van Nasaau, arr. 27 April v. A'dam te Cux-
n&Ten.
Jlaaon, arr. 27 April v. Chili, 1. v. Our«u»o, te
Duinkerken. D
Oranje Naaeau, arr. 28 April v. Hamburg te
Ddft,11 vertr. 25 April v. Criatobal n. Curacao.
Hftider. arr. 25 April v. Chili, 1. v- Adam te
Ouracao n.
Helder, arr. 25 April
Stuyveeant, vertr. 24 April v.
Puerto Cabello.
Van ltenaeelaor, vertr. 24 April v. Ouracao n.
Puerto Colombo.
Kon. Pakotvaartmaatachappij.
Houtman, arr. 27 April v. Batavia te Sydney.
Halcyon Lijn.
Emmapark, arr. 26 April v. Antwerpen te
'Malta.
Stad Haarlem, v. Ibrail n. Londonderry, pa*».
27 April Sagree.
Stad Amsterdam, vertr. 24 April v. Rosarlo n.
R'dam.
Agnotapark, v. Hamlburg n. de Mldd. Zee, paaa.
25 April Gibraltar.
Stad Arnhem, arr. 26 April v. Roeario te R dam
Flensburg, v. Bahia Blanca n. R dam, vertr.
25 April v. Las Palma?.
Holland—Amerika Lijn.
Bilderdijk, v. R'dam n. Newport News, pass.
28 April LizanL
Boschdijk, vertr: 26 April v. New-York te
R'dam.
Leerdam, v. R'dam a. N.-Orleans, arr. 26 April
te Coloinlbo.
Spaarndam, v. New-Orleans n. Rdam, pau. 28
April te Oaskoto.
Drechtdijk, v. de N. Pacifio n. Rdam, pass. 27'
April Lizard.
Maasdam, vertr. 26 April v. N. Orleans n.
R'dam.
Lochkatrine, v. R'dam n. de N. Pacifo, vertr.
26 April v. Graveeend.
Rotterdam, arr. 25 April v. R'dam te New-York
Rijndam, v. R'dam n. New-Orleaae, paaa. 26
April St Michaela.
Bilderdijk, vertr. 26 April v. Rdam n. New-
port New».
B reedijk, arr. 21 April v. Phlladelphla te Bal-
timore.
Eemdijk, v. R'dam n. Vanoouver, arr. 24 April
te Colon.
Nieuw-Ameterdam, v. New-York n. Rdam,
paas. 28 April Scllly.
Holland—Australië Lijn.
Aagtekork, thuisr., arr. 27 April te Sue®.
Almkerk, arr. 27 April v. Australië, L v. Bra
men, te R'dam.
IJseoldijk, uitr., vertr. 26 April v. Suea.
Ajbbekerk, uitr., arr. 28 April te Melbourne.
Arendskerk, arr. 28 April v. Bramen te R'dam.
Scbiedijk, thuisr. arr. 25 April te Fremantla
HollandO.-Azië Lijn.
Oostkerk, thuisr., vertr. 27 April v. Yokohama.
Aideramin, thuisr., arr. 28 April te Hongkong.
We&tardijk, uitr., arr. 27 April te Genua.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Meerkerk, arr. 28 April v. Hamburg te Ant
werpen.
Koudekerk, thuisr, arr. 27 April te Antwerpen
Ridderkerk, arr. 27 April v. R'dam te Hamburg
Bovenkerk, uitr., vertr. 26 April v. Algiers.
Ridderkerk, vertr. 26 April v. R'dam n. Ham
burg.
Streefkerk, thuisr, arr. 25 April v. Colombo.
Holland—Oost-Afrika Lijn.
Eoggano, arr. 28 April v. Hamburg te A'dam.
Heemskerck, vertr. 26 April v. Das-ee-S&l&atn
n.Zanzibar.
Nijkerk, uitr, arx. 27 April te Dar-ee-Salaam.
Salabangka, uitr, pass. 26 April Gibraltar.
Billiton, arr. 27 April v. O.-Atrlka te R'dam.
Madioen, vertr. 27 April v. Durban n. Londen
Toba, vertr. 25 April v. Hamburg n. A'dam
Holland—West-Afrika Lijn.
Albireo, uitr, vertr. 24 April v. Bordeaux.
Gaaster land, uitr. arr. 24 April te Port Har-
oourt.
Maasdam, arr. 28 April v. A'dam te Hamburg.
Orestee, vertr. 24 April v. Freetown n. Co
nakry.
Banda, uitr, vertr. 26 AprU v. Las Palmas.
Deelstroom, vertr. 26 April Dakar qa Ru-
fieque.
Delfland, ultr, pass. 26 April Lydd.
Hennes, arr. 27 April v. Weet-Afrika te A'dam.
Maasland, vertr. 26 AprU v. A'dam n. Hamburg
HollandZnid-Afrika Lijn.
Springfontein, ultr., arr. 27 April te Kaapstad.
Rondfontein, thuisr., vertr. 27 April Durban.
Saparoea, v. Aarhuus n. Hamburg, pass. 28
April Holtenau.
Jagersfontein, vertr. 25 April v. R'dam n. Z.
Afrika.
Retterdamsche Lloyd.
Medan, uitr., vertr. 26 April v. Colombo.
Slamat, ultr., arr. 28 AprU te Mareellle.
Tjerimai, thuisr, arr. 28 April to Mareellle.
Garoet, arr. 27 April v. R'dam te Homburg.
Kedoo, thuisr, vertr. 26 April v. Mareellla
Merauke, uitr, paes. 27 April Perim.
Samarinda, thuisr, pase. 26 April Gibraltar.
Sianitur, arr. 27 April v. Rangono te Hamburg,
öitoébondo, v. R'dam n. de Plata Rivier paaa-
25 April Fernando Noronha.
Soerakarta, thuisr, pass. 27 April Burltag n.
Londen.
Ternate, ultr, pase. 28 April Perim.
Goentoer, arr. 25 April v. R'dam te Batavia
Kertosono, arr. 25 April te Soerabaya.
c-yalatlgn, 25 April v. Vancouver n. Japan.
RotterdamZnid-Amerika Lijn.
Aleyone, thuisr, vertr. 26 April v. Las Palmas.
Aiudra, thuisr, vertr. 26 April v. La» Palmas.
Poeldijk uitr, arr. 26 April te ePrnambuoo.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Gitoit^V' Batav4a a 28 Ai)ril
öOoSSbJ' JaPan R'dam' 28 April „te
R'Mafto^' V' Japan R'dam' ï*8»- 27 AP1*1
^Singapore! JaP&n R'dam' axr" 28 April to
Atrarw iL?atavla A'dam- vertr. 26 April
v- Port Said.
Euryloohus, vertr. 25 April v. Batavia n.
iüverpool.
Knight Compnnion, arr. 24 April v. Batavia,
1- v. A'dam te Graveeend.
Polyphamus, y. R'dam n. O.-AzlS. nass 25
April Gibraltar.
Elpenor, arr. 26 April v. Japan te R'dam.
Eumaeu», v. Jhpan n. R'daun, arr. 24 April to
Shanghai.
Ne£™8 R'dam. vertr. 24 AprU r.
Jrort öftia.
Java—China—Japan Lijn.
Tjibosar, arr. 25 April v. Rangoon te Norden-
-nain.
25 Aj)ril T' Chinwangtao n.
JavaBengalen Lijn.
Java, arr. 24 April v. C&lcutta te Batavia.
Java—New-York Liin.
aS^ rrSJ5vAï?U T- a- New-York.
VT.hSj' vertr. 28 April