HELOERSCHECOURANT
Tweede Blad.
PLAATSELIJK NIEUWS
VAN DINSDAG 13 MEI 1924.
ondersteuning van den gewapenden
dienst ln de Nedenanden.
Gevoodoa Voorwerpen.
J. Voorthuizen, Ka'pperstr. 15: een rozen
krans.
Burgerlijke Stond van Helder
Te 's-Gravenhage slaagde voor het
Machiniotenexamen, voorl. diploma, de heer
K. J. H. Kwinkelenberg alhier.
HET ZIEKENHUISVRAAGSTUK.
In het Ingezonden, Stuk van den heer
Wolthuis (Held. Grt. van Zaterdag j.1.) is
tot ons leedwezen een gedeelte van een zin
weggevallen. Schrijvend over de tarieven
zeide schr.: „En wat zegt men ervan, dat
voor vrouwelijke klasse-patiënten, welke in
de barak in de 3e klasse worden verpleegd,
slechts f 5.—, en voor vrouwelijke gemeen-
tepattënten, welke in de barak verpleegd
worden, 6.60 noodig is?" Het gecursiveer
de gedeelte van dezen zin is weggevallen.
De verbindingsweg Tuindorp—Javastraat
De weg over de inundatiekade, welke het
Tuindorp met de Ja vast raat verbindt, is
thans gereed gekomen. Het gedeelte tus-
sehen Javastraat en Middenweg, dat reeds
eerder was opengesteld, ls wel het best uit
gevallen, aangezien de breedte hier vol
doende is voor gewoon verkeer. Het gedeelte
tusschen Middenweg en Tuindorp is echter
vrij smal gehouden, hoewel er aan weers
zijden een ruime berm is overgebleven. De
verharding heeft op dezelfde wijze plaats
gehad als bij den nieuwen verbindingsweg
tusschen Stroo- en Huisduinerweg (vermoe
delijk binnenkort „Duinweg" geheeten). Het
verschil in breedte (waarom dit zoo is ge-
maakt- weten we nog niet) heeft dan ook tot
gevolg gehad, dat aan den Middenweg bij
den toegang tot het tweede gedeelte een bord
prijkt, waarop staat te lezen: „Verboden
voor Motor- en andere Rijtuigen, behalve
kleine handwagens en fietsen". Hoewel de
wegbreedte inderdaad te gering is voor een
op- en neergaand verkeer van rij- en voer
tuigen, hepft dit verbod ons toch bevreemd.
In de eerste plaats, omdat daardoor de
onge'wijfeld belangrijke verkeersverbe-
tering slechts beperkt blijft tot voetgangers,
wielrijders en kleine handwagens. Het
eigenlijke rijverkeer in economischen zin
toch van grooter belang wordt er dus niet
door geiend, hetgeen wel het* geval had
kunnen zijn, indien de weg breeder was ge
maakt. Ligt dit in de toekomst in de be
doeling?
Dan nog een opmerking over het verbod
zelf. Waarop berust dit? Niet op de Motor
en Rij w'el wet blijkbaar, want het bord is
willekeurig en niet van het voorgeschreven
model (de redactie van het opschrift is ook
niet gelukkig gekozen). Overtreding van het
verbod zou dus niet 6trafbaar zijn, hetgeen
toch nóodig is, wil het effect sorteeren. En
al is het strafbaar, wat verstaat men onder
„kleine handwagens"?
Overigens is hiermede opnieuw een be
langrijke verbinding tot stand gekomen,
welke op den duur zeker in een behoefte zal
voorzien.
Hr. Ms. „Java".
Gisterenavond te 5 uur kwam Hr. Ms.
„Java" op de reede alhier aan. Het schip
is thans nog niet afgeschilderd, nog niet
in alle onderdeelen volkomen gereed, en
de bemanning bestaat nog uit 100 man
van de Schelde, 250 van de marine en
50 commissieleden. De proefvaarten zul
len een paar maanden in beslag nemen.
Daarna gaat de „Java" nog voor vier
maanden naar Vlissingen terug, waar hij
afgeschilderd zal worden' en waar alle
machinedeelen dan nog eens worden na
gezien.
Een redacteur van de „Nieuwe Rott.
Crt." heeft van de gelegenheid, dat de
„Java" fee Rotterdam verbleef, gebruik
gemaakt om het schip onder deskundige
leiding te bezichtigen. Aan het verslag
hiervan ontleenen wij de volgende bij
zonderheden
Oorlogsbodems hebben voor den leek,
afgezien van nadere overwegingen, op
zichzelf altijd iets aantrekkelijks, al
hebben zij in hun uiterlijk veelal iets
sombers en dreigends. Zoo geeft ook de
„Java" met zijn machtige schoorsteenen,
zijn hooge masten, zijn kanonnen en
zoeklichten den indruk van een snel en
mooi schip.
Op het eerste gezicht lijkt dit schip,
als men op het tentdek staat, een vrij
eenvoudig en zelfs tamelijk leeg geheel,
en daar vraagt men zich alleen af, waar
toe de vele rond de schoorsteenen boven
elkaar geplaatste bladen dienen, die
herinneringen wakker roepen aan de
fantasieën van Jules Verne. Deze con
structies zuigen de lucht aan voor de
ketelruimen en beletten tevens de in
dringing van regenwater.
Zoo eenvoudig als het dan daarboven
lijkt, zoo ingewikkeld blijkt bij nadere
beschouwing het geperfectioneerde me
chanisme van den nieuwen kruiser, waarin
alle ervaringen, opgedaan in den wereld
oorlog, zijn verwerkt en waarbij de nieuw
ste vindingen tot verwezenlijking zijn
gebracht. Het schip draagt dan ook veel
geheimen in zijn ingewanden. De kom-
mandotoren, het seinstation en de hutten
voor de draadlooze zullen mitsdien on
toegankelijk blijven voor ieder, die daar
niet te maken heeft.
Commandant en officieren hebben te
doen gekregen met allerhande nieuwe
dingen en bij de aanpassing aan de
praktijk bleek meermalen, dat er in de
onderdeelen nog verbeteringen of aan
vullingen noodig waren. Ook thans houdt
de commandant npg iederen Zaterdag
daartoe een bespreking met zijn officieren
en telkens worden er weer nieuwe er
varingen opgedaan, raakt men meer en
meer vertrouwd met de eischen van de
nieuwste techniek. Een onpleizierige
omstandigheid daarbij is, dat het schip
in regie gebouwd is, zoodat voor elk
onderdeeltje, voor elke voorziening die
noodig blijkt, weer meer geld moet
worden uitgegeven.
Bij een bezichtiging van het schip on
der deskunkige voorlichting, zooals wij
die mochten ontvangen van dqn lsten
officier, overste Verloop, treft het vooral,
hoe aan de artilleristische waarde van
de „Java" al het andere ondergeschikt is
gemaakt, en hoe verschillende systemen
betreffende de bediening van het schip,
tot in het uiterste zijn doorgevoerd. Zoo
is er met succes naar gestreefd, de
schootsvelden der kanonnen zoo veel
mogelijk vrij te houden, waardoor b.v. de
brug rond den zeer grooten kommando-
toren zeer nauw is. In dien toren bevinden
zich tal van instrumenten, die er hun
geheim tusschen de strenge wanden be
waren. Op de brug zijn allerlei middelen
aangebracht voor de oentrale leiding, zoo,
dat b.v. 7 kanonnen tegelijk met de zoek
lichten op het doel gericht kunnen wor
den. Ook bij het systeem der moeder
en dochtercompassen, de koptelefoon, de
communicatie met de zoeklichten, de af
standsmeters, den toevoer van de muni
tie door middel van electrische lieren,
die een hijschsnelheid van 1.75 meter per
seoonden hebben, enz., is alles volkomen
geperfectioneerd en prima ingericht vol
gens de nieuwste kennis en wetenschap
op dit gebied. Deze nieuwesystemen
eischen echter veel oefening en behalve
bekwaamheid, een goede discipline van
het personeel.
Met de draadloose zal het ook mogelijk zijn,
over de geheele lengte van den Tndischen
archipel te telefoneeren, en hoever de
techniek van dit telefoneeren reeds is
gevorderd, blijkt wel hieruit, dat iemand,
die in Vlissingen aan boord van de Java
telefoneerde, de stem herkende van een
zijner bekenden, die zich bevond in de
golf van Biskaye. Aan boord bevindt zich
voorts een motor, die bij zinken de draad
looze staat stelt, zoo lang mogelijk door
te werken en die lantaarns aan dek ont
steekt.
De bergplaats voor de mijnen is op
het bovendek, waarover de rails gelegd
kunnen worden, waarlangs ze het schip
verlaten.
In den neus van den kruiser, den zie
kenboeg, bevinden zich de apotheek, de
ziekenkamer, een spreekkamer, een ope
ratiekamer en een badkamer. Dit is on
getwijfeld de meest rustige plek van het
schip. Daar staat tegenover, dat tijdens
de vaart dit gedeelte zeer lustig op en
neer kan dansen en dat bjj het ten anker
gaan, het gedonder van de ankerkettingen
door de kluisgaten ook een gezond mensch
tot wanhoop zou kunnen brengen. Maar,
een oorlogsschip is nu eenmaal geen
buitenverblijf voor herstellenden, en bo
vendien, ernstige zieken worden niet aan
boord, maar aan den wal verpleegd.
Een dubbel pantserrooster ligt bescher
mend over de machinekamer en de stuur-
kameris geheel in pantsers gevat. Immers,
in den wereldoorlog heeft een schot in
in de stuurkamer den ondergang veroor
zaakt van de Mainz, hoewel dit schip
overigens geheel intakt was gebleven.
En naar den kelder gaan is voor de be
manning een weinig benijdenswaardig
vooruitzicht vooral als men bedenkt, dat
de voor het vrijhouden van de schoots
velden binnendeks opgestelde sloepen,
in de oorlogwerkelijkheid niet eens wor
den meegenomen.
Voor een bezoek aan de ketelruimte,
de machinekamer, de stuurkamer enz. is
het noodig door deuren te kruipen, die
hoog zijn aangebracht, ten einde de
binnendringing van water zooveel mogelijk
tegen te gaan. Zoo is onder het pantserdek
in de dwarsschotten ook geen enkele
deur aangebracht. Het stoken met olie,
hetgeen ook in de kombuizen geschiedt,
heeft reeds om de zindelijkheid veel voor
boven het gebruik van kolen. Ter voor
koming van het gevaar, dat de vlam naar
buiten slaat, zijn bij de deuren roode
lichten aangebracht, <jie vertellen of de
opening ervan geoorloofd is.
Op het koebrugdek, dat voor en achter
te vinden is (rn het midden vereischen
de machines de geheele hoogte tusschen
den dubbelen bodem en het pantserdék)
zijn de munitiekamers gebouwd, waar de
granaten bewaard worden, de rekken
staan voor de kruithuizen en een koel
leiding haar diensten doet.
De „Java", neemt ook benzine mee, ten
behoeve van vliegtuigenvoor de opstel
ling van twee toestellen biedt het schip
gelegenheid.
De verblijven in da hutten van de
offiicieren en van de verdere bemanning
zijn alle veel ruimer en beter dan men
dat gewoon is. Met dat al vindt men,
indien de inrichting van het laatste schip
van den Rotterdamschen Lloyd nog versch
in het geheugen ligt, in dit opzicht een
soberheid die bijkans nog grooter is dan
de gezelligheid en de luxe van een
passagiersschip.
Aan boord van een oorlogsbodem is dit
dan ook slechts van bijkomstig belang.
De Nederlandsche marine is met recht
trotsch op het nieuwe schip, en het is
zeker te hopen, dat dit haar jongste kind,
dat 8 jaar heeft noodig gohad om nog
niet geheel volgroeid ter wereld te komen,
een lang, voorspoedig en nuttig leven
beschoren zal zijn.
Zoolang er menschen zijn, zullen er ook
wel soldaten, kanonnen en oorlogssche
pen noodig zijn. Het menschelijke vernuft
maakt die laatste echter zoetjesaan zoo
mooi, dat het zonde wordt, er heusohelijk
mee te gaan schieten.
Voorzichtig rijden,
Wjji vestigen de aandacht van de automo
bilisten, motorrijders en karrevoerders er
op, dat het uitwijken op den Strooweg
(gaande in de richting van af de stad) naar
rechts voorzichtig dient te geschieden, aan
gezien aan deze zijde in den berm voor
eenigen tijd een kabel van het P.E.N. is ge~
iegd en de grond daarop slechts losjes is
aangestampt, zoodat men op sommige
plaatsen kans loopt daarin weg te zakken,
hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn.
Wij verwijzen naar de in dit num
mer voorkomende advertentie, waarin de
„Esona" aankondigt het vertrek uur van
Hélder met 10 minuten te hebben ver
vroegd, Hierdoor is het mogelijk tijdig
door de spoorbruggen te Koegxas en Alk
maar te komen en de aankomst te Amster
dam aanmerkelijk te vervroegen.
Nationaal fonds ter aanmoediging en
Door tusBohenkomst van de Plaatselijke
Commissie te Helder van bovengenoemd
fonds, kwamen wij in het bezit van het
Algeaneen verslag van de 108ste Alge-
meene vergadering, gehouden te Amster
dam den 4den Juli 1028, waaraan wij het
volgende ontleenen:
Het was 1 April 1924 reeds 100 jaren
geleden dat het Fonds door wijlen Z. M.
Koning Willem I is gesticht en in al die
jaren veel heeft gedaan voor oude en ii>
valide militairen; in tegenstelling van
vroeger is het streven en de werking te
genwoordig niet meer zoo algemeen be
kend-
Wij achten bet daarom gewenscht, voor
al ook met de jaarlijksche collecte,, die
een nationaal karakter draagt en volgens
Koninklijk Besluit van 16 November 1820
No. 81 omstreeks 18 Juni (herdenking van
den Slag bij Waterloo) gehouden, wordt
om enkele mededeelingen te publioeeren.
Het doel ls voornamelijk om militairen
van Land- en Zeemacht alsook van het
Koloniale leger zoowel invaliden als vete
ranen steun aan te bieden of door grati
ficatiën en toelagen of door eene verzor
ging in het Militair Invalidenhula
Het fonds is zeer veel dank verschul
digd aan het Koninklijk Huis, dat voort
durend en op krachtige wfjze hulp ver
leende. Wijlen Koning Willem IH be
stemde in 18T4 het Nationaal huMebitjk,
bij gelegenheid van de herdenking- van
de 25-jarige troonbeklimming, ZJ4. aanga-
boden, voor het Fonds, opdat uit de rente,
de verminkte oud-strijdera van Atjeh, de
vruchten er van konden plukken.
Dat ook heden nog zeer veel door het
Fonds wordt verricht moge blijken uit bo
venvermeld verslag.
In het Laatste boekjaar ia aan 201 ver
minkten uit den strijd buiten Europa
(waaronder 170 van Atjeh), aan 488 vete
ranen en infirmen van Land1- en Zee
macht, in totaal 684 personen een bedrag
groot 81005,85 uitgekeerd.
Bovendien werd aan 168 DeelgerechtLg-
den Verminkten van Atjeh een bedrag
groot 7942,70 aan toelagen uit het ge
schenk van wijlen ZLM. den Koning uitbe
taald.
Het aantal verpleegden in het Konink
lijk Militair Invalidenhuis te Leiden be-.
draagt 88.
Alleen te Hekjer werd dit Jaar aan oude
militairen 1168.70 aan gratificatiën uit
gekeerd.
Opdat het Fonds steeds in staat zal zijn
het goede werk te blijven verrichten is
het houden der Jaarlijksche oollecte aan
de huizen dringend noodig.
Waar, zooaLs reeds hlervoren werd
vermeld de oollecte omstreeks 18 Juni
van ieder jaar geschiedt, doch thans
vóór 1 Juni aanstaande zal plaats hebben,
bevelen wij haar, met het oog om onze
oude en invalide strijders te helpen steu
nen, den ingezetenen te Helder, Huisdui
nen, Julianadonp en Koegras, ten zeerste
aan.
Jubileum-avond Ritman.
De man in 't hok.
Zoo'n akelig vervelende souffleur toch,
mopperden de schouwburgbezoekers, als ze
uit het onderaardBche tooneel geheimzinnige
hokje de stem van Ritman hoorden.
Die mopperende menschen hadden onge
lijk; dit zeggen autoriteiten; dit zeggen ook
de groote bladen en ft et recht, want menige
ster, menige eerste rangs artist zou instede
van daverende toejuichingen en bloemen,
gefluit en rotte sinaasappelen geoogst heb
ben, als Ritman niet op 't juiste oogenblik
met zijn fluisterstem was bijgesprongen,
Lees de interviews, die de persmenschen
met dezen souffleur gehad1 hebben, bij zijn
80-jarige tooneelloopbaan, dan zal een ieder
begrijpen, hoe Ritman's werk gewaardeerd
wordt. Hij heeft ze allemaal carrière zien
maken; allemaal zag hij ze vooruit komen in
de tooneelwereld. Allemaal menschen met
klinkende namen Brondgeest, Cor Ruys,
Bouwmeester, ja zelfs Heijerman's heeft bij
de opvoering van zijn vele stukken, ook
succes te danken gebadi aan dezen souffleur.
Maar hij bleef altijd maar de souffleur, hij
zat in 't hokje, hij oogstte geen lauweren
hij werd zelfs broodeloosMaar toen.,is
plankenland opgeschrikt. Ritman, honger?
Geen sprake van. Ritman moet brood heb
ben, zoonoodig niet kaas er op, en daarom
hebben vele artisten in Nederland hunne
medewerking toegezegd, ook dilettanten, om
ter eere van Ritman's 80-jarig jubileum, hij,
diie zonder engagement was, hem financieel
te steunen.
Ook te Helder zal men dat doen. Alles
gaat hier voor het goede doel. De „Casino"-
directie geeft haar zaal voor niets; Ad. Bon-
gaards maakt met eenige vrienden muziek,
geheel gratis, en de clou van alles: „Tavenu",
onze eerste rangs tooneelclub te Helder,
geeft ter eere van hem, het Indische blijspel
..Suikerfreule" van Van Wermeskerke,
hetwelk „Tavenu" reeds tweemaal in dit
seizoen mocht opvoeren nut groot succes.
Er werd geschattrd van het. lachen. En nu
a.s. Vrijdag zal het voor de derde maal voor
het voetlicht worden gebracht.
Het publiek wordt ©en genotvollen avond
verzekerd! voor weinig geld.
Het is alles even hartelijk ter eere van
Ritman.
Als velen nu maar een kaart koopen, dan
heeft Ritman brood met kaas.
Moge „Casino" Vrijdag uitverkocht zijn.
Rijkspostspaarbank.
Opgave uitsluitend betreffende het post
kantoor Ilelder en zyne by- en hulppostkan
'toren over de maand April 1924.
Op spaarbankboekjes uitgegeven te Helder
en elders, werd in den loop der maand te
Helder ingelegd f61.322.64 en terugbetaald
f 129.988 30 Derhalve minder Ingelegd dan
terugbetaald 168.665 66. Het aantal te Helder
nieuw uitgegeven spaarbankboekjes be
droeg 63. Door tusschenkomst der te Helder
gevestigde kantoren werd ter Directie op
Staatsschuldboekjes ingeschreven een no
minaal bedrag van f3800.en afgeschreven
t'2350 Derhalve meer in-dan afgeschre
ven f 1450.Het aantal te Helder uitgege
ven nieuwe staatsschuldboekjes bedroeg 2.
Hieronder 26 formulieren ad f 1.in
spaarbankzegels van 5 cent en 182 formu
lieren ad f l.— in spaarbankzegels van
1 cent (Schoolsparen).
Terug te bekomen aan het Hoofdbureau
van Politie:
een kinderportemonnaie met inh.; 2 sleu
teltjes met koper plaatje aan een touwtje;
een huisdeursleutel; een damesportemonnaie;
een bureausleuteltje;
en bij:
Y. Pronk, Breestr. 28: een koperen sleutel
met dito plaatje.
H. J. v. d. Vaart, Kanaalweg 80: een porte-
monnaie met inh.
Hasselaar, Walvischstr. 41: een portemon-
naie met Inh.
Geus, Diaooniestr. 1: een portemonnale met
inh.
Eelman, Middenstr. 62: een tabakspijp.
Braaf, le Vroonstr. 10: een duif.
Goudswaard!, Sluisdijkstr. 102: een broche
met portret.
L. Wiersma, Buitenhaven 23: een porte-
monnaie met inh.
Jongepier, Middenstr. 01: een gedeelte van
.een aansprekersuniform.
Bijl, le Vroonstr. 15: een broche.
A. Maartse, 2e Schagendw.str. 6a: een kin
dermutsje.
G. Beukers, De Ruijterstr. 52: een porte
monnale met inh.
Verboom, le Schagenstr. 22: een koralen
armbandje.
Van Riel, Louisesteeg lb: een horloge ln
armband.
GEMEENTERAAD.
Nieuwe verbindingsweg.
Nu de nieuwe verbindingsweg van den
Strooweg naar den Huisduinerweg bin
nenkort gereed zal komen geven B. en
W. den Raad ln overeenstemming met
het advies van den Directeur van Ge
meentewerken ln overweging te beslui
ten, dat de nieuwe weg den naam Duin
weg zal dragen.
Erfpaehtsaanvragen.
B. en W. stellen voor aan J. Roomeljer
alhier een terrein aan de Fabrleksgracht
ter oppervlakte van pLm. 1212 M'. in erf
pacht uit te geven voor den bouw van 7
woonhuizen en 1 winkelhuis. Bedoeld ter
rein ls 8e kl. grond, waarop een erfpachts
canon van 0.25 per M'. Is verschuldigd
en strekt tot bebouwing van 7 woonhui
zen en 1 winkelhuls. Aan C. Bot een
zelfde terrein groot 928 M'. voor den
bouw van 6 woningen. Aan A. Garrit-
sen een terrein, aan den Rujjghweg, groot
166 M\, voor den bouw van een woonhuis.
Onthefing Bouwverordening.
B. en W. stellen voor aam J. de la Hous-
saye ontheffing te verleenen van het be
haalde by art. 16 le lid der Bouwverorde
ning van den verbouw van het voormalig
nachtlegerverblijf aan de Oude School
straat
Subsidies aan bijzondere scholen.
B. en W. stellen aan den Raad voor de
volgende besluiten te nemen betreffende
subsidies te verleenen aan de verschil
lende bizondere-schoolbesturen:
1. Aan de Vereeniglng „Laat de Kln-
derkens tot Mij komen" een bedrag van
8314.17 over het jaar 1922, op grond van
artikel 100 der L.O.wet 1920. Het school
bestuur krijgt gedurende het jaar 1922
in totaal 12 leerkrachten vergoed, welk
aantal juist aan de school verbonden ls
geweest. Door het Rijk zijn de jaarwed
den van 10 leerkrachten vergoed gewor
den, zoodat die van de twee boven dit
aantal aangestelde leerkrachten voor re
kening der gemeente komen. Dit bedrag
wordt niet meer, zooals voorheen, uit 's
Rijks kas aan de gemeente gerestitueerd.
2. De vergoeding waarop de bizopdere
schoolbesturen krachtens art. 101 der
'L.O.wet 1920 over 1922 recht hebben vast
te stellen als volgt: a. voor de Prote-
stantsche Vereeniglng tot stichting en ln-
standhoudmiig v.an een School met dien
Bijbel te Koegras op 843.48 (66 leerlinr
gen 12.78); b. voor de Vereeniglng
„Laat de Kinderkens tot Mij komen" op
1958.25 -f 2494.79 4463.04 (school
Koningstraat 4021/» X f 12.78 6148.95,
verminderd met die verschuldigde school
gelden k 8185.70, blijft 1058,25, voor de
school Kanaalweg 218 X 83.641/»
7312.81, verminderd met de schoolgelden
4818.02, blijft 2404.79)c. voor het R.K
Kerkbestuur van de H.H. Petrus en Pau-
lus op 6880.-— (430 X 16.—, zonder af
trek van schoolgelden, die, evenals voor
de school te Koegras, door de gemeente
zelve worden geïnd). Reeds ls ingevolge
art. 103 der L. O. wet 1020 een voorschot
verleend aan de school te: Koegras
ƒ600.— (saldo 245.48), in de Koning
straat 2149.55 (te veel uitbetaald
101.80), aan den Kanaalweg 4280.00
(te veel ƒ1785.27), ln de Jonkerstraat
8709.58 (te veel 1820.68). De te veel be
taalde bijdragen zullen op het over 1024
toe te kennen voorschot warden Ingehou
den.
8. De bijdrage waarop die Prot Ver. tot
stichting en instandhouding van een
School met den Bijbel te Koegras overeen
komstig art. 102 der L. O. wet 1020 recht
heeft, over het dienstjnar 1922 vast te stel
len op 72.341/». (Deze bijdrage betreft de
vergoeding voor den cursus voor vervolg
onderwijs, 13 leerlingen ƒ61561/»).
4. Aan dezelfde Vereeriiging over 1921
een dergelijke bijdrage te'verleenen van
66.79. Hieromtrent is een afzonderlijke
bijlage verschenen, waarin een en ander
uitvoerig is omschreven.
6. Een voorschot op de vergoeding inge
volge art. 101 der L. O. wet 1920 toe te
kennen aan: a. het Bestuur der Vereenl-
ging „Laat de Kinderkens tot Mjj Komen"
van ƒ2710.31 ƒ322.57 ƒ8032.88
(school Koningstraat 4251/» leerling X
12.78 6437.89, verminderd met hei
geraamde schoolgeld ad 2050.8387.89
waarvan 80% of 2710.81 kan worden
uitgekeerd; school Kanaalweg 182 X
12.78 60 X 83.541/» 4003.21,
verminderd! met het in afwijking van de
raming van het Schoolbestuur geraamde
schoolgeld ad 8600.— 403.21, waar
van 80% 822.57); b. aan het R.K. Kerk
bestuur van de H.H. Petrus en Paulus
ƒ5788.80 (4621/, X ƒ16.f 7236.-,
zonder aftrek van schoolgeld, waarvan
80% 6788.80); c. het Bestuur der Prot.
Vereeniging tot stichting en instandhou
ding van een School met. den Bijbel te
Koegras 664.50 (65 X 12.78 880.70,
zonder aftrek van schoolgeld, waarvan
80% 664.56). De uitbetaling dezer voor
schotten zal driemaandelijks bij vooruit
betaling geschieden.
Een en ander ls nader omschreven ln
de Bijlagen van de Handelingen van den
Raad nos. 60, 62, 08 en 04.
MARINEBEGROOTLNG.
Brievenmail voor Hr. Ms. „Tromp".
13 Mei naar Las Palmas, laatste bus
lichting hoofdkantoor 6.30 a., stadsbussen
lichting 3
16 Mei naar Las Palmas, laatste bue-
lichting hoofdkantoor 3.80 a., stadsbussen
lichting 2
7,9,10,11,12 en 18 Juni naar Bordeaux,
laatste buslichting hoofdkantoor 3.30 a.,
stadsbussen lichting 2.
Daarna blijft de oorrespondentié te
Helder bewaard.
In de brievenmalen worden alléén op
genomen volledig gefrankeerde gewone
brieven en andere stukken over de adres
zijde voorzien van kruisstrepen.
MARINEPERSONEEL.
Aanvaarding verlaagde salarissen onder
voorbehoud van alle rechten.
Bij de eerste uitbetaling van het ver
laagde salaris op 0 Mei jJ» aan boord der
oorlogsschepen en bij de inrichtingen der
zeemacht in de verschillende marinesta
tions in Nederland, heeft het overgroote
deel van het marinepersoneel de vermin
derde bezoldiging in ontvangst genomen
onder voorbehouu van alle rechten.
Hr. Ma „Tromp".
Hr. Ms. „Tromp" is 10 Mei te Santa
Cruz aangekomen.
Lult. ter zee 2e kl. P. J. Feteris is per
particuliere gelegenheid naar Ooet-Indiö ver
trekken, zijnde bestemd voor den dienst aldaar.
Per stoomschip Tjerimai van de Rotterd.
Lloyd is een transport onderofficieren en ver
dere schepelingen der zeeohacht uit Ooet-Indiö
teruggekeerd.
Te Willemsoord is de 2o ploeg der zeeimlli-
ciens der lichting 1922 veer den tijd van 5
weken in werkelijker* dienst opgekomen.
13 Mei: serg.-ment. EL J. Dupuy van de Mok
naar O.zeed.kazerne; ld. G. ten Kley van
O.zeed.'kazorne naar de Mok; maeh.dr.-maj,
C. J. Schaap van v. Spoijk tijdelijk naar
Triton; 8erg.-mach.dT. M. H. Antonisse van
Wachtschip Willemsoord tijdelijk naar Njord.
OOST-INDIE.
Departement van Marine.
Belast met den' adm. dienst a. b. Hr. Ms.
Pelikaan, de off. van adm. der 2e kl. J. K.
Leijen; met den adm. dienst a. b. Hr. Ms. de
Zev. Prov., de off. van adm. der 2e kL J.
Oosterhuis.
Overgeplaatst van het dept. der marine naar
de kazerne voor onderzeedienst, de luit. ter
zee der 2e kl. A. 8. Plnke; van het dept. ter
marine naar Hr. Ms. de Zev. Prov., de off.
van den marinestoomvaartdienst der 2e Ooi.
J. II. J. H. van Appeldoorn.
Vergund om naar Ned. terug te keeren aan
den off. v. adm. 2e kl. J. Nottrot; den luit.
ter zee der 2o kl. H. .G. de Bruijne; de off. van
gez. der le kl. P. G. F. H. M. A. Vermast en
E. P. Hartliob.
LEGERBERICHTEN.
Geneeskundige dienst.
De polikliniek van den Geneeskundigen
Buitendienst (Spuistraat) zal op Woensdag
14 en Donderdag 15 Mei wegens schoonmaak
gesloten zijn.
Brieven en boodschappen kunnen evenwei
afgegeven worden aldaar.
VISSCHERIJBERIOHTEN.
10 Mei 1924.
Aangevoerd door 29 korders; 1520 middei-
tonigen p. stuk 0.50—0.60; 420 kleine tongen
p. stuk 0.15—0.20; 3 tarbotten p. etufc
6—9; 46 kisten kleine schol p. kist 47;
8 kisten schar p. kist 150—2; door rogtgen-
visschersi 185 roggen p. stuk 125—1.36;
door trekkers; 1050 tal haring p. tel 024—
1.65; 20 tal geep p. tal 24—26; 26 K.G.
ansjovis p. K.G. 0.40; 1 zal 34.
11 Mei 1924.
Aangevoerd door trekkers: 6 tal geep p. tal
20—22; 2 zalmen p. tal 88.50-63.50.
12 Mei 1924.
Door trekkers; 1300 tal haring p. tal 0.20
—1.60; 10 tal gep p. tal 20—23; 743 K.G.
ansjovis p. K.G. 0.45—0.59; 1 zalm 45.
van 10 tot 12 Mei 1924.
iBEVALLEN: M. Bonman-Groot, z.; R. M.
Rouwenhorst-Groenema, z.; J. de Graaf-Blaau-
boer, z.; G. Boon-Katers, d.; G. Brulns-Dan-
tuma, z.; E. Kuiper-de Beurs, d.