HELOERSCHECOURANT Tweede Blad. PLAATSELIJK NIEUWS VAN DINSDAG 13 MEI 1924. ondersteuning van den gewapenden dienst ln de Nedenanden. Gevoodoa Voorwerpen. J. Voorthuizen, Ka'pperstr. 15: een rozen krans. Burgerlijke Stond van Helder Te 's-Gravenhage slaagde voor het Machiniotenexamen, voorl. diploma, de heer K. J. H. Kwinkelenberg alhier. HET ZIEKENHUISVRAAGSTUK. In het Ingezonden, Stuk van den heer Wolthuis (Held. Grt. van Zaterdag j.1.) is tot ons leedwezen een gedeelte van een zin weggevallen. Schrijvend over de tarieven zeide schr.: „En wat zegt men ervan, dat voor vrouwelijke klasse-patiënten, welke in de barak in de 3e klasse worden verpleegd, slechts f 5.—, en voor vrouwelijke gemeen- tepattënten, welke in de barak verpleegd worden, 6.60 noodig is?" Het gecursiveer de gedeelte van dezen zin is weggevallen. De verbindingsweg Tuindorp—Javastraat De weg over de inundatiekade, welke het Tuindorp met de Ja vast raat verbindt, is thans gereed gekomen. Het gedeelte tus- sehen Javastraat en Middenweg, dat reeds eerder was opengesteld, ls wel het best uit gevallen, aangezien de breedte hier vol doende is voor gewoon verkeer. Het gedeelte tusschen Middenweg en Tuindorp is echter vrij smal gehouden, hoewel er aan weers zijden een ruime berm is overgebleven. De verharding heeft op dezelfde wijze plaats gehad als bij den nieuwen verbindingsweg tusschen Stroo- en Huisduinerweg (vermoe delijk binnenkort „Duinweg" geheeten). Het verschil in breedte (waarom dit zoo is ge- maakt- weten we nog niet) heeft dan ook tot gevolg gehad, dat aan den Middenweg bij den toegang tot het tweede gedeelte een bord prijkt, waarop staat te lezen: „Verboden voor Motor- en andere Rijtuigen, behalve kleine handwagens en fietsen". Hoewel de wegbreedte inderdaad te gering is voor een op- en neergaand verkeer van rij- en voer tuigen, hepft dit verbod ons toch bevreemd. In de eerste plaats, omdat daardoor de onge'wijfeld belangrijke verkeersverbe- tering slechts beperkt blijft tot voetgangers, wielrijders en kleine handwagens. Het eigenlijke rijverkeer in economischen zin toch van grooter belang wordt er dus niet door geiend, hetgeen wel het* geval had kunnen zijn, indien de weg breeder was ge maakt. Ligt dit in de toekomst in de be doeling? Dan nog een opmerking over het verbod zelf. Waarop berust dit? Niet op de Motor en Rij w'el wet blijkbaar, want het bord is willekeurig en niet van het voorgeschreven model (de redactie van het opschrift is ook niet gelukkig gekozen). Overtreding van het verbod zou dus niet 6trafbaar zijn, hetgeen toch nóodig is, wil het effect sorteeren. En al is het strafbaar, wat verstaat men onder „kleine handwagens"? Overigens is hiermede opnieuw een be langrijke verbinding tot stand gekomen, welke op den duur zeker in een behoefte zal voorzien. Hr. Ms. „Java". Gisterenavond te 5 uur kwam Hr. Ms. „Java" op de reede alhier aan. Het schip is thans nog niet afgeschilderd, nog niet in alle onderdeelen volkomen gereed, en de bemanning bestaat nog uit 100 man van de Schelde, 250 van de marine en 50 commissieleden. De proefvaarten zul len een paar maanden in beslag nemen. Daarna gaat de „Java" nog voor vier maanden naar Vlissingen terug, waar hij afgeschilderd zal worden' en waar alle machinedeelen dan nog eens worden na gezien. Een redacteur van de „Nieuwe Rott. Crt." heeft van de gelegenheid, dat de „Java" fee Rotterdam verbleef, gebruik gemaakt om het schip onder deskundige leiding te bezichtigen. Aan het verslag hiervan ontleenen wij de volgende bij zonderheden Oorlogsbodems hebben voor den leek, afgezien van nadere overwegingen, op zichzelf altijd iets aantrekkelijks, al hebben zij in hun uiterlijk veelal iets sombers en dreigends. Zoo geeft ook de „Java" met zijn machtige schoorsteenen, zijn hooge masten, zijn kanonnen en zoeklichten den indruk van een snel en mooi schip. Op het eerste gezicht lijkt dit schip, als men op het tentdek staat, een vrij eenvoudig en zelfs tamelijk leeg geheel, en daar vraagt men zich alleen af, waar toe de vele rond de schoorsteenen boven elkaar geplaatste bladen dienen, die herinneringen wakker roepen aan de fantasieën van Jules Verne. Deze con structies zuigen de lucht aan voor de ketelruimen en beletten tevens de in dringing van regenwater. Zoo eenvoudig als het dan daarboven lijkt, zoo ingewikkeld blijkt bij nadere beschouwing het geperfectioneerde me chanisme van den nieuwen kruiser, waarin alle ervaringen, opgedaan in den wereld oorlog, zijn verwerkt en waarbij de nieuw ste vindingen tot verwezenlijking zijn gebracht. Het schip draagt dan ook veel geheimen in zijn ingewanden. De kom- mandotoren, het seinstation en de hutten voor de draadlooze zullen mitsdien on toegankelijk blijven voor ieder, die daar niet te maken heeft. Commandant en officieren hebben te doen gekregen met allerhande nieuwe dingen en bij de aanpassing aan de praktijk bleek meermalen, dat er in de onderdeelen nog verbeteringen of aan vullingen noodig waren. Ook thans houdt de commandant npg iederen Zaterdag daartoe een bespreking met zijn officieren en telkens worden er weer nieuwe er varingen opgedaan, raakt men meer en meer vertrouwd met de eischen van de nieuwste techniek. Een onpleizierige omstandigheid daarbij is, dat het schip in regie gebouwd is, zoodat voor elk onderdeeltje, voor elke voorziening die noodig blijkt, weer meer geld moet worden uitgegeven. Bij een bezichtiging van het schip on der deskunkige voorlichting, zooals wij die mochten ontvangen van dqn lsten officier, overste Verloop, treft het vooral, hoe aan de artilleristische waarde van de „Java" al het andere ondergeschikt is gemaakt, en hoe verschillende systemen betreffende de bediening van het schip, tot in het uiterste zijn doorgevoerd. Zoo is er met succes naar gestreefd, de schootsvelden der kanonnen zoo veel mogelijk vrij te houden, waardoor b.v. de brug rond den zeer grooten kommando- toren zeer nauw is. In dien toren bevinden zich tal van instrumenten, die er hun geheim tusschen de strenge wanden be waren. Op de brug zijn allerlei middelen aangebracht voor de oentrale leiding, zoo, dat b.v. 7 kanonnen tegelijk met de zoek lichten op het doel gericht kunnen wor den. Ook bij het systeem der moeder en dochtercompassen, de koptelefoon, de communicatie met de zoeklichten, de af standsmeters, den toevoer van de muni tie door middel van electrische lieren, die een hijschsnelheid van 1.75 meter per seoonden hebben, enz., is alles volkomen geperfectioneerd en prima ingericht vol gens de nieuwste kennis en wetenschap op dit gebied. Deze nieuwesystemen eischen echter veel oefening en behalve bekwaamheid, een goede discipline van het personeel. Met de draadloose zal het ook mogelijk zijn, over de geheele lengte van den Tndischen archipel te telefoneeren, en hoever de techniek van dit telefoneeren reeds is gevorderd, blijkt wel hieruit, dat iemand, die in Vlissingen aan boord van de Java telefoneerde, de stem herkende van een zijner bekenden, die zich bevond in de golf van Biskaye. Aan boord bevindt zich voorts een motor, die bij zinken de draad looze staat stelt, zoo lang mogelijk door te werken en die lantaarns aan dek ont steekt. De bergplaats voor de mijnen is op het bovendek, waarover de rails gelegd kunnen worden, waarlangs ze het schip verlaten. In den neus van den kruiser, den zie kenboeg, bevinden zich de apotheek, de ziekenkamer, een spreekkamer, een ope ratiekamer en een badkamer. Dit is on getwijfeld de meest rustige plek van het schip. Daar staat tegenover, dat tijdens de vaart dit gedeelte zeer lustig op en neer kan dansen en dat bjj het ten anker gaan, het gedonder van de ankerkettingen door de kluisgaten ook een gezond mensch tot wanhoop zou kunnen brengen. Maar, een oorlogsschip is nu eenmaal geen buitenverblijf voor herstellenden, en bo vendien, ernstige zieken worden niet aan boord, maar aan den wal verpleegd. Een dubbel pantserrooster ligt bescher mend over de machinekamer en de stuur- kameris geheel in pantsers gevat. Immers, in den wereldoorlog heeft een schot in in de stuurkamer den ondergang veroor zaakt van de Mainz, hoewel dit schip overigens geheel intakt was gebleven. En naar den kelder gaan is voor de be manning een weinig benijdenswaardig vooruitzicht vooral als men bedenkt, dat de voor het vrijhouden van de schoots velden binnendeks opgestelde sloepen, in de oorlogwerkelijkheid niet eens wor den meegenomen. Voor een bezoek aan de ketelruimte, de machinekamer, de stuurkamer enz. is het noodig door deuren te kruipen, die hoog zijn aangebracht, ten einde de binnendringing van water zooveel mogelijk tegen te gaan. Zoo is onder het pantserdek in de dwarsschotten ook geen enkele deur aangebracht. Het stoken met olie, hetgeen ook in de kombuizen geschiedt, heeft reeds om de zindelijkheid veel voor boven het gebruik van kolen. Ter voor koming van het gevaar, dat de vlam naar buiten slaat, zijn bij de deuren roode lichten aangebracht, <jie vertellen of de opening ervan geoorloofd is. Op het koebrugdek, dat voor en achter te vinden is (rn het midden vereischen de machines de geheele hoogte tusschen den dubbelen bodem en het pantserdék) zijn de munitiekamers gebouwd, waar de granaten bewaard worden, de rekken staan voor de kruithuizen en een koel leiding haar diensten doet. De „Java", neemt ook benzine mee, ten behoeve van vliegtuigenvoor de opstel ling van twee toestellen biedt het schip gelegenheid. De verblijven in da hutten van de offiicieren en van de verdere bemanning zijn alle veel ruimer en beter dan men dat gewoon is. Met dat al vindt men, indien de inrichting van het laatste schip van den Rotterdamschen Lloyd nog versch in het geheugen ligt, in dit opzicht een soberheid die bijkans nog grooter is dan de gezelligheid en de luxe van een passagiersschip. Aan boord van een oorlogsbodem is dit dan ook slechts van bijkomstig belang. De Nederlandsche marine is met recht trotsch op het nieuwe schip, en het is zeker te hopen, dat dit haar jongste kind, dat 8 jaar heeft noodig gohad om nog niet geheel volgroeid ter wereld te komen, een lang, voorspoedig en nuttig leven beschoren zal zijn. Zoolang er menschen zijn, zullen er ook wel soldaten, kanonnen en oorlogssche pen noodig zijn. Het menschelijke vernuft maakt die laatste echter zoetjesaan zoo mooi, dat het zonde wordt, er heusohelijk mee te gaan schieten. Voorzichtig rijden, Wjji vestigen de aandacht van de automo bilisten, motorrijders en karrevoerders er op, dat het uitwijken op den Strooweg (gaande in de richting van af de stad) naar rechts voorzichtig dient te geschieden, aan gezien aan deze zijde in den berm voor eenigen tijd een kabel van het P.E.N. is ge~ iegd en de grond daarop slechts losjes is aangestampt, zoodat men op sommige plaatsen kans loopt daarin weg te zakken, hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn. Wij verwijzen naar de in dit num mer voorkomende advertentie, waarin de „Esona" aankondigt het vertrek uur van Hélder met 10 minuten te hebben ver vroegd, Hierdoor is het mogelijk tijdig door de spoorbruggen te Koegxas en Alk maar te komen en de aankomst te Amster dam aanmerkelijk te vervroegen. Nationaal fonds ter aanmoediging en Door tusBohenkomst van de Plaatselijke Commissie te Helder van bovengenoemd fonds, kwamen wij in het bezit van het Algeaneen verslag van de 108ste Alge- meene vergadering, gehouden te Amster dam den 4den Juli 1028, waaraan wij het volgende ontleenen: Het was 1 April 1924 reeds 100 jaren geleden dat het Fonds door wijlen Z. M. Koning Willem I is gesticht en in al die jaren veel heeft gedaan voor oude en ii> valide militairen; in tegenstelling van vroeger is het streven en de werking te genwoordig niet meer zoo algemeen be kend- Wij achten bet daarom gewenscht, voor al ook met de jaarlijksche collecte,, die een nationaal karakter draagt en volgens Koninklijk Besluit van 16 November 1820 No. 81 omstreeks 18 Juni (herdenking van den Slag bij Waterloo) gehouden, wordt om enkele mededeelingen te publioeeren. Het doel ls voornamelijk om militairen van Land- en Zeemacht alsook van het Koloniale leger zoowel invaliden als vete ranen steun aan te bieden of door grati ficatiën en toelagen of door eene verzor ging in het Militair Invalidenhula Het fonds is zeer veel dank verschul digd aan het Koninklijk Huis, dat voort durend en op krachtige wfjze hulp ver leende. Wijlen Koning Willem IH be stemde in 18T4 het Nationaal huMebitjk, bij gelegenheid van de herdenking- van de 25-jarige troonbeklimming, ZJ4. aanga- boden, voor het Fonds, opdat uit de rente, de verminkte oud-strijdera van Atjeh, de vruchten er van konden plukken. Dat ook heden nog zeer veel door het Fonds wordt verricht moge blijken uit bo venvermeld verslag. In het Laatste boekjaar ia aan 201 ver minkten uit den strijd buiten Europa (waaronder 170 van Atjeh), aan 488 vete ranen en infirmen van Land1- en Zee macht, in totaal 684 personen een bedrag groot 81005,85 uitgekeerd. Bovendien werd aan 168 DeelgerechtLg- den Verminkten van Atjeh een bedrag groot 7942,70 aan toelagen uit het ge schenk van wijlen ZLM. den Koning uitbe taald. Het aantal verpleegden in het Konink lijk Militair Invalidenhuis te Leiden be-. draagt 88. Alleen te Hekjer werd dit Jaar aan oude militairen 1168.70 aan gratificatiën uit gekeerd. Opdat het Fonds steeds in staat zal zijn het goede werk te blijven verrichten is het houden der Jaarlijksche oollecte aan de huizen dringend noodig. Waar, zooaLs reeds hlervoren werd vermeld de oollecte omstreeks 18 Juni van ieder jaar geschiedt, doch thans vóór 1 Juni aanstaande zal plaats hebben, bevelen wij haar, met het oog om onze oude en invalide strijders te helpen steu nen, den ingezetenen te Helder, Huisdui nen, Julianadonp en Koegras, ten zeerste aan. Jubileum-avond Ritman. De man in 't hok. Zoo'n akelig vervelende souffleur toch, mopperden de schouwburgbezoekers, als ze uit het onderaardBche tooneel geheimzinnige hokje de stem van Ritman hoorden. Die mopperende menschen hadden onge lijk; dit zeggen autoriteiten; dit zeggen ook de groote bladen en ft et recht, want menige ster, menige eerste rangs artist zou instede van daverende toejuichingen en bloemen, gefluit en rotte sinaasappelen geoogst heb ben, als Ritman niet op 't juiste oogenblik met zijn fluisterstem was bijgesprongen, Lees de interviews, die de persmenschen met dezen souffleur gehad1 hebben, bij zijn 80-jarige tooneelloopbaan, dan zal een ieder begrijpen, hoe Ritman's werk gewaardeerd wordt. Hij heeft ze allemaal carrière zien maken; allemaal zag hij ze vooruit komen in de tooneelwereld. Allemaal menschen met klinkende namen Brondgeest, Cor Ruys, Bouwmeester, ja zelfs Heijerman's heeft bij de opvoering van zijn vele stukken, ook succes te danken gebadi aan dezen souffleur. Maar hij bleef altijd maar de souffleur, hij zat in 't hokje, hij oogstte geen lauweren hij werd zelfs broodeloosMaar toen.,is plankenland opgeschrikt. Ritman, honger? Geen sprake van. Ritman moet brood heb ben, zoonoodig niet kaas er op, en daarom hebben vele artisten in Nederland hunne medewerking toegezegd, ook dilettanten, om ter eere van Ritman's 80-jarig jubileum, hij, diie zonder engagement was, hem financieel te steunen. Ook te Helder zal men dat doen. Alles gaat hier voor het goede doel. De „Casino"- directie geeft haar zaal voor niets; Ad. Bon- gaards maakt met eenige vrienden muziek, geheel gratis, en de clou van alles: „Tavenu", onze eerste rangs tooneelclub te Helder, geeft ter eere van hem, het Indische blijspel ..Suikerfreule" van Van Wermeskerke, hetwelk „Tavenu" reeds tweemaal in dit seizoen mocht opvoeren nut groot succes. Er werd geschattrd van het. lachen. En nu a.s. Vrijdag zal het voor de derde maal voor het voetlicht worden gebracht. Het publiek wordt ©en genotvollen avond verzekerd! voor weinig geld. Het is alles even hartelijk ter eere van Ritman. Als velen nu maar een kaart koopen, dan heeft Ritman brood met kaas. Moge „Casino" Vrijdag uitverkocht zijn. Rijkspostspaarbank. Opgave uitsluitend betreffende het post kantoor Ilelder en zyne by- en hulppostkan 'toren over de maand April 1924. Op spaarbankboekjes uitgegeven te Helder en elders, werd in den loop der maand te Helder ingelegd f61.322.64 en terugbetaald f 129.988 30 Derhalve minder Ingelegd dan terugbetaald 168.665 66. Het aantal te Helder nieuw uitgegeven spaarbankboekjes be droeg 63. Door tusschenkomst der te Helder gevestigde kantoren werd ter Directie op Staatsschuldboekjes ingeschreven een no minaal bedrag van f3800.en afgeschreven t'2350 Derhalve meer in-dan afgeschre ven f 1450.Het aantal te Helder uitgege ven nieuwe staatsschuldboekjes bedroeg 2. Hieronder 26 formulieren ad f 1.in spaarbankzegels van 5 cent en 182 formu lieren ad f l.— in spaarbankzegels van 1 cent (Schoolsparen). Terug te bekomen aan het Hoofdbureau van Politie: een kinderportemonnaie met inh.; 2 sleu teltjes met koper plaatje aan een touwtje; een huisdeursleutel; een damesportemonnaie; een bureausleuteltje; en bij: Y. Pronk, Breestr. 28: een koperen sleutel met dito plaatje. H. J. v. d. Vaart, Kanaalweg 80: een porte- monnaie met inh. Hasselaar, Walvischstr. 41: een portemon- naie met Inh. Geus, Diaooniestr. 1: een portemonnale met inh. Eelman, Middenstr. 62: een tabakspijp. Braaf, le Vroonstr. 10: een duif. Goudswaard!, Sluisdijkstr. 102: een broche met portret. L. Wiersma, Buitenhaven 23: een porte- monnaie met inh. Jongepier, Middenstr. 01: een gedeelte van .een aansprekersuniform. Bijl, le Vroonstr. 15: een broche. A. Maartse, 2e Schagendw.str. 6a: een kin dermutsje. G. Beukers, De Ruijterstr. 52: een porte monnale met inh. Verboom, le Schagenstr. 22: een koralen armbandje. Van Riel, Louisesteeg lb: een horloge ln armband. GEMEENTERAAD. Nieuwe verbindingsweg. Nu de nieuwe verbindingsweg van den Strooweg naar den Huisduinerweg bin nenkort gereed zal komen geven B. en W. den Raad ln overeenstemming met het advies van den Directeur van Ge meentewerken ln overweging te beslui ten, dat de nieuwe weg den naam Duin weg zal dragen. Erfpaehtsaanvragen. B. en W. stellen voor aan J. Roomeljer alhier een terrein aan de Fabrleksgracht ter oppervlakte van pLm. 1212 M'. in erf pacht uit te geven voor den bouw van 7 woonhuizen en 1 winkelhuis. Bedoeld ter rein ls 8e kl. grond, waarop een erfpachts canon van 0.25 per M'. Is verschuldigd en strekt tot bebouwing van 7 woonhui zen en 1 winkelhuls. Aan C. Bot een zelfde terrein groot 928 M'. voor den bouw van 6 woningen. Aan A. Garrit- sen een terrein, aan den Rujjghweg, groot 166 M\, voor den bouw van een woonhuis. Onthefing Bouwverordening. B. en W. stellen voor aam J. de la Hous- saye ontheffing te verleenen van het be haalde by art. 16 le lid der Bouwverorde ning van den verbouw van het voormalig nachtlegerverblijf aan de Oude School straat Subsidies aan bijzondere scholen. B. en W. stellen aan den Raad voor de volgende besluiten te nemen betreffende subsidies te verleenen aan de verschil lende bizondere-schoolbesturen: 1. Aan de Vereeniglng „Laat de Kln- derkens tot Mij komen" een bedrag van 8314.17 over het jaar 1922, op grond van artikel 100 der L.O.wet 1920. Het school bestuur krijgt gedurende het jaar 1922 in totaal 12 leerkrachten vergoed, welk aantal juist aan de school verbonden ls geweest. Door het Rijk zijn de jaarwed den van 10 leerkrachten vergoed gewor den, zoodat die van de twee boven dit aantal aangestelde leerkrachten voor re kening der gemeente komen. Dit bedrag wordt niet meer, zooals voorheen, uit 's Rijks kas aan de gemeente gerestitueerd. 2. De vergoeding waarop de bizopdere schoolbesturen krachtens art. 101 der 'L.O.wet 1920 over 1922 recht hebben vast te stellen als volgt: a. voor de Prote- stantsche Vereeniglng tot stichting en ln- standhoudmiig v.an een School met dien Bijbel te Koegras op 843.48 (66 leerlinr gen 12.78); b. voor de Vereeniglng „Laat de Kinderkens tot Mij komen" op 1958.25 -f 2494.79 4463.04 (school Koningstraat 4021/» X f 12.78 6148.95, verminderd met die verschuldigde school gelden k 8185.70, blijft 1058,25, voor de school Kanaalweg 218 X 83.641/» 7312.81, verminderd met de schoolgelden 4818.02, blijft 2404.79)c. voor het R.K Kerkbestuur van de H.H. Petrus en Pau- lus op 6880.-— (430 X 16.—, zonder af trek van schoolgelden, die, evenals voor de school te Koegras, door de gemeente zelve worden geïnd). Reeds ls ingevolge art. 103 der L. O. wet 1020 een voorschot verleend aan de school te: Koegras ƒ600.— (saldo 245.48), in de Koning straat 2149.55 (te veel uitbetaald 101.80), aan den Kanaalweg 4280.00 (te veel ƒ1785.27), ln de Jonkerstraat 8709.58 (te veel 1820.68). De te veel be taalde bijdragen zullen op het over 1024 toe te kennen voorschot warden Ingehou den. 8. De bijdrage waarop die Prot Ver. tot stichting en instandhouding van een School met den Bijbel te Koegras overeen komstig art. 102 der L. O. wet 1020 recht heeft, over het dienstjnar 1922 vast te stel len op 72.341/». (Deze bijdrage betreft de vergoeding voor den cursus voor vervolg onderwijs, 13 leerlingen ƒ61561/»). 4. Aan dezelfde Vereeriiging over 1921 een dergelijke bijdrage te'verleenen van 66.79. Hieromtrent is een afzonderlijke bijlage verschenen, waarin een en ander uitvoerig is omschreven. 6. Een voorschot op de vergoeding inge volge art. 101 der L. O. wet 1920 toe te kennen aan: a. het Bestuur der Vereenl- ging „Laat de Kinderkens tot Mjj Komen" van ƒ2710.31 ƒ322.57 ƒ8032.88 (school Koningstraat 4251/» leerling X 12.78 6437.89, verminderd met hei geraamde schoolgeld ad 2050.8387.89 waarvan 80% of 2710.81 kan worden uitgekeerd; school Kanaalweg 182 X 12.78 60 X 83.541/» 4003.21, verminderd! met het in afwijking van de raming van het Schoolbestuur geraamde schoolgeld ad 8600.— 403.21, waar van 80% 822.57); b. aan het R.K. Kerk bestuur van de H.H. Petrus en Paulus ƒ5788.80 (4621/, X ƒ16.f 7236.-, zonder aftrek van schoolgeld, waarvan 80% 6788.80); c. het Bestuur der Prot. Vereeniging tot stichting en instandhou ding van een School met. den Bijbel te Koegras 664.50 (65 X 12.78 880.70, zonder aftrek van schoolgeld, waarvan 80% 664.56). De uitbetaling dezer voor schotten zal driemaandelijks bij vooruit betaling geschieden. Een en ander ls nader omschreven ln de Bijlagen van de Handelingen van den Raad nos. 60, 62, 08 en 04. MARINEBEGROOTLNG. Brievenmail voor Hr. Ms. „Tromp". 13 Mei naar Las Palmas, laatste bus lichting hoofdkantoor 6.30 a., stadsbussen lichting 3 16 Mei naar Las Palmas, laatste bue- lichting hoofdkantoor 3.80 a., stadsbussen lichting 2 7,9,10,11,12 en 18 Juni naar Bordeaux, laatste buslichting hoofdkantoor 3.30 a., stadsbussen lichting 2. Daarna blijft de oorrespondentié te Helder bewaard. In de brievenmalen worden alléén op genomen volledig gefrankeerde gewone brieven en andere stukken over de adres zijde voorzien van kruisstrepen. MARINEPERSONEEL. Aanvaarding verlaagde salarissen onder voorbehoud van alle rechten. Bij de eerste uitbetaling van het ver laagde salaris op 0 Mei jJ» aan boord der oorlogsschepen en bij de inrichtingen der zeemacht in de verschillende marinesta tions in Nederland, heeft het overgroote deel van het marinepersoneel de vermin derde bezoldiging in ontvangst genomen onder voorbehouu van alle rechten. Hr. Ma „Tromp". Hr. Ms. „Tromp" is 10 Mei te Santa Cruz aangekomen. Lult. ter zee 2e kl. P. J. Feteris is per particuliere gelegenheid naar Ooet-Indiö ver trekken, zijnde bestemd voor den dienst aldaar. Per stoomschip Tjerimai van de Rotterd. Lloyd is een transport onderofficieren en ver dere schepelingen der zeeohacht uit Ooet-Indiö teruggekeerd. Te Willemsoord is de 2o ploeg der zeeimlli- ciens der lichting 1922 veer den tijd van 5 weken in werkelijker* dienst opgekomen. 13 Mei: serg.-ment. EL J. Dupuy van de Mok naar O.zeed.kazerne; ld. G. ten Kley van O.zeed.'kazorne naar de Mok; maeh.dr.-maj, C. J. Schaap van v. Spoijk tijdelijk naar Triton; 8erg.-mach.dT. M. H. Antonisse van Wachtschip Willemsoord tijdelijk naar Njord. OOST-INDIE. Departement van Marine. Belast met den' adm. dienst a. b. Hr. Ms. Pelikaan, de off. van adm. der 2e kl. J. K. Leijen; met den adm. dienst a. b. Hr. Ms. de Zev. Prov., de off. van adm. der 2e kL J. Oosterhuis. Overgeplaatst van het dept. der marine naar de kazerne voor onderzeedienst, de luit. ter zee der 2e kl. A. 8. Plnke; van het dept. ter marine naar Hr. Ms. de Zev. Prov., de off. van den marinestoomvaartdienst der 2e Ooi. J. II. J. H. van Appeldoorn. Vergund om naar Ned. terug te keeren aan den off. v. adm. 2e kl. J. Nottrot; den luit. ter zee der 2o kl. H. .G. de Bruijne; de off. van gez. der le kl. P. G. F. H. M. A. Vermast en E. P. Hartliob. LEGERBERICHTEN. Geneeskundige dienst. De polikliniek van den Geneeskundigen Buitendienst (Spuistraat) zal op Woensdag 14 en Donderdag 15 Mei wegens schoonmaak gesloten zijn. Brieven en boodschappen kunnen evenwei afgegeven worden aldaar. VISSCHERIJBERIOHTEN. 10 Mei 1924. Aangevoerd door 29 korders; 1520 middei- tonigen p. stuk 0.50—0.60; 420 kleine tongen p. stuk 0.15—0.20; 3 tarbotten p. etufc 6—9; 46 kisten kleine schol p. kist 47; 8 kisten schar p. kist 150—2; door rogtgen- visschersi 185 roggen p. stuk 125—1.36; door trekkers; 1050 tal haring p. tel 024— 1.65; 20 tal geep p. tal 24—26; 26 K.G. ansjovis p. K.G. 0.40; 1 zal 34. 11 Mei 1924. Aangevoerd door trekkers: 6 tal geep p. tal 20—22; 2 zalmen p. tal 88.50-63.50. 12 Mei 1924. Door trekkers; 1300 tal haring p. tal 0.20 —1.60; 10 tal gep p. tal 20—23; 743 K.G. ansjovis p. K.G. 0.45—0.59; 1 zalm 45. van 10 tot 12 Mei 1924. iBEVALLEN: M. Bonman-Groot, z.; R. M. Rouwenhorst-Groenema, z.; J. de Graaf-Blaau- boer, z.; G. Boon-Katers, d.; G. Brulns-Dan- tuma, z.; E. Kuiper-de Beurs, d.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 5