T
tot Glasverzekering,
Glashandel. - Machinale Verffabriek.
Derde Blad.
PLAATSELIJK NIEUWS
Heidersche Maatschappij
BINNENLAND
V
VAN ZATERDAG 14 JUNI 1924.
Pastoor W. Huig» t
In den ouderdom -van 66 jaar Is Don
derdagmorgen in het Ziekenhuis van St
Joannes de Deo te Haarlem overleden de
zt er-eerwaarde heer W. Huig, rustend
pastoor der parochie van die H-H, Petrus
en Paulus alhier.
Pastoor Huig -werdl 11 Februari 1889
geboren en 116 Augustus 1864 tot pries
ter gewijd Hij was achtereenvolgens ka
pelaan te Ouderkerk a/d) Amstel van
18711877, te Amsterdam (H. Qatharina)
van 18771879, 's-Gravenhaga (H. Ja-
seph), eni werd' in September 1879 benoemd
tot pastoor te H-answeart In December
1877 werd hij pastoor van de parochie der
HH. Petrus en Paulus alhier, welke funo
tic hij tot 22 September 1923 heelt ver
vuld
De regeering eerde zijn verdiensten
door hem tot ridder in de orde van Oranje
Nassau te benoemen.
De begrafenis heelt Maandagmorgen
plaats op het St. Josefskerkhol alhier;
plechtige uitvaart te 10 uur voormiddags
in de R.-K. kerk, Kerkgracht.
Pastoor Huig, die bij zijn parochianen
zeer bemind was, heeft van zijn rust dus
niet lang meer kunnen genieten. Bekend
was zijn mildheid enMefdodigkeidszin,
ook jegens andersdenkenden.
Op het te Den Haag gehouden exa
men voor diploma A Esperanto slaagden
de dames TL E. Spaans—Bode, M. W. Kap-
teln en M. Duinfcer, en de heeren P. Blom
en D. O. P. Blom, allen leerlingen van den
heer O. Gavers, Steengracht 22 alhier.
De heer S. de Wit, leerling der Radio-
school alhier, Slaagde te den Haag voor
het Rijkscertificaat van Radlotelegrafist
eerste klasse.
Bezoek van den Commissaris der
Koningin.
De Commissaris der Koningin in deze pro
vincie zal Dinsdag 24 dezer een officieel
bezoek brengen aan deze gemeente. Zij, die
een audiëntie wenschen met dezen hoofd
ambtenaar, worden verzocht van heden af
hun namen te doen inschrijven op een ter
Secretarie voorhanden lijst
Hr. Ma „Tromp".
Blijkens een bij het departement van
marine ontvangen telegram is Hr. Ma.
pantserschip Tromp, onder bevel van kap.
ter zee T. A. van Hengel, terugkeerende
van zijn oefeningsreis van de Canarische
eilanden, te Bordeaux binnengeloopen.
(Reeds in een deel van de oplaag van
het vorige na opgenomen.)
Afronding Kerkgracht
In aanvulling op ons bericht omtrent de
■thans aangevangen werkzaamheden inzake
de afronding van den hoek KerkgrachtKo
ningsplein, deelt men ons nader mede, dat het
aanvankelijke plan der gemeente om de ver
breeding door te trekken tot aan de R.-K.
Pastorij is afgestuit op de betrekkelijk be
zwarende voorwaarden, die van de zijde van
het R.-K. kerkbestuur werden gesteld. Het
plan, zooals het thans wordt uitgevoerd!, stelt
aan de gemeente de voorwaarden het deel
der schutting, dat gemeente-eigendom is, te
vervangen door een muur van 2 M. boven
den weg. Zooals men weet, wordt het benoo-
digde stuk grond gratis afgestaan in ruil voor
een gedeelte der achter gelegen brandsteeg.
De spoorwegverbinding naar het Zuiden.
De Nederlandsche spoorwegen hebben
met de thans afgeloopen feestdagen on
getwijfeld zeer vele bewoners van Hol-
land's noordpunt -gedupeerd door de wijze
waarop met de zomerdienstregeling de
verbindingen met het zuiden des Jands
zijn geregeld. Kon imen tot dusver op
Zon- en feestdagen nog laat uit het cen
trum en zelfs het zuiden des lands weg,
-thans is dat niet meer mogelijk. Het (vol
gende overzicht moge dat duidelijk
maken.
Met den winterdienst kon men met
trein 54 des middags te 4.16 uit Maastricht
(Eindhoven, Breda, enz.) en was 9.54 in
Utrecht, 10.49 in Amsterdam, waar men
aansluiting had op trein 469, welke des
Zondags 11.21 vandaar vertrekt, en te
12.57 alhier aankomt.
Thans is deze dienst geheel veranderd;
het treinnummer is nu 94, en deze trein
94 vertrekt te 6.59 uit Maastricht, helaas
niet om aansluiting op Helder te -geven.
Want te 10.81 in Utrecht, en te 11.21 in
Amsterdam aangekomen, vertrekt van
daar de gewone Zondagsche trein naar
hier, die gebleven is, te 11.25. De speling,
die tusschen twee aansluitende treinen
bestaat, is officieel 6 minuten-, en hier
precies 4 minuten, zoodat dit prad^sch
neerkomt op geen -aansluiting. Wil men
nu met deh laatsten trein uit Maastricht
Helder nog bereiken, dan dient imen van
daar des namiddags te 1.19 reeds te ver
trekken, is te 4.81 in Utrecht, en vertrekt
^,eer uit Amsterdam, om te,
11.29 hier aan te komen. Dus van kwart
over 1 tot kwart over 11 onderweg met
2 uur wachten in Utrecht!
iiZir? »4tengtbelangen" door een zoo
ngrijpende verandering gebaat worden,
heeft een leek toch geen ver
stand. Intusschen zijn de lezers gewaar
schuwd om het er niet op aan te laten
komen en niet 's Zondags uit Utreoht bij
voorbeeld om 10.81 te vertrekken, daar
zij dan te Amsterdam zullen moeten over
nachten.
De as. kermla
Op- de jaarlljksche kermis, welke vanaf
Maandag 7 Juli tot en met Zondag 18 Juli
bi onze gemeente zal worden gehouden,
zullen de navolgende grootte inrichtingen
een standplaats hebben.
Op het HavenpMo een stoomcarroussel
van J. W. Janvier en zweefmolen van J.
G. van Dam, op het Molenplein een bedgw
netkraam, waf elkraam en luchtballonuen-
sporft, op het Westplein een electrisch we
reldwonder, lachbuis, draaimolen, lucht
schommel-, vergenoegingspaleis; op de
Singel Bergba-an waterchute en- op het
Nieuwe Kerkplein een schouwburgtoga.
Ned. Ver. van Huisvrouwen.
Laat de Huisvrouwenvereeniging ge
woonlijk in den zomer weinig van zich
hooren, dit keer wil zij daarop een uit
zondering maken; en wel door het houden
van een cursus in „het Inmaken in de
Huishouding".
In dezen tijd van bezuiniging is het
voor elke huisvrouw van belang in den
zomer, wanneer de groente goedkoop is,
voorraad te maken voor de tijden, wanneer
de groente duur en schaarsch is. Vele
huisvrouwen doen dit reeds, maar hoe
dikwijls hooren we geen klachten over
hét weef opengaan van potten, of het
bedorven zijn van den inhoud. Op den
inmaakcursus kan men leeren, hoe en
op welken tijd elke groente ingemaakt
moet worden.
Niet alleen het stereliseeren van groente
zal behandeld worden, ook het conser-
veeren van vleesch en van vruchten, het
maken van jam, hoofdkaas, paling in
gelei enz., en ook het inmaken in zout
van b.v. sla- en snijboonen, het zelf maken
van zuurkool.
Uit deze opsoóiming blijkt, dal zelfs
die huisvrouw, die vindt, dat ze Wousch
wel inmaken kan, toch nog wel iets - op
dezen cursus kan leeren.
De cursus zal gegeven worden door de
leerares in koken der vakschool in de
vakschool. Met het oog op het groote
practische nut, dat deze cursus voor iedere
huisvrouw heeft, heeft het bestuur der
Ned. Vereeniging van Huisvrouwen ge
meend, dezen keer bij uitzondering een
subsidie te mogen toestaan, opdat het
cursusgeld in het bereik van ieder lid
der Vereeniging zal zijn.
De Directrice der Vakschool is zoo
bereidwillig op Maandag a.s. 16 Juni,
's avonds 8 uur, in een der lokalen van
de Vakschool eene uiteenzetting te geven,
van hetgeen, op den cursus behandeld
wordt.
Na afloop dezer lezing kan een ieder
zich daar ter plaatse als deelneemster
opgeven.
Ingezonden MededeeJtng
gevestigd te HELDER - opgericht 1904.
Directie: Firma GEBR. HOOGERDUIJN,
MIDDENSTRAAT 18-20—22.
In deze Maatschappij worden alle glasruiten
verzekerd tegen de laagste noteering.
Direct plaatsing van gebroken ruiten.
Aannemers van Schilderwerken.
Int. Comm. Tel. 74.
KONINKLIJKE MARINE-JACHTCLUB.
1899—1924.
Op den 29en April 1899 werd de Marine
Jachtclub (het praedicaat Koninklijke ver
kreeg zij 2 jaar -later), in een vergadering
van belangstellenden in de Marineclub te
Willemsoord- opgericht.
Op 11 en 12 Juli hoopt zfj door het houden
van meer uitgebreide wedstrijden ter reed©
Texel dien verjaardag op bescheiden wijze
f eestelijk te vieren.
Een kort overzicht van het leven en stre
ven van die vereeniging, die voor de water
sport bij- de Zeemacht nuttig werk tracht te
verrichten, vinde hier een plaats.
De aanleiding tot de oprichting was het
feit, dat naarmate de zeilen bij de Zeemacht
verdwenen een neiging ontstond om het zei
ler. als sport te behouden.
Door de Zeeofficieren- van de zeilmarihe
werd bet zeilen met sloepen en jachten als
sport weinig beoef end.
Geen wonder, men beschouwde het als
liefhebberij! en de emmertuigen van de sloe
pen waren weinig geschikt tot -pleiziervaren.
Bij stormweer en op expedities waren zij
uitstekend als diensttui-g. Daarbij werkten
de omstandigheden aan- boord niet mede en
behalve in West-Indiö, waar de omstandig-,
heden wel zeer gunstig waren, kwamen zeil
wedstrijden met die sloepen weinig voor.
Benige verbetering kwam hierin, door de
invoering van fantasie-tuigen-, maar behalve
dat aan boord van elk schip slechts een van
dl© tuigen verstrekt weTd, droeg de fantaisie
er toe bij om allerlei verschillende tuigen tè
doen ontstaan. Al hadden de meesten een
kottertuig, d. w. z. mast met steng Ó-et wel)
en boegspriet (soms met kluifhout van enor
me afmetingen), torenspriet en loggertuigen
kwam ook menigvuldig voor.
De Kon. Ned-. -Zeil- en Roeivereeniging
maakte zich verdienstelijk door spoedig na
de invoering jaarlijks een zeilwedstrijd voor
fantaisiesloepen, gestuurd door Officieren
der K. M., uit te schrijven. Deze wedstrijd
mocht zich in de belangstelling van het Ma-
rinebestuur verheugen, Z. E. de Minister
van Marine loofde telken -jare een gouden
horloge als eersten prijs uit.
Die wedstrijden gaven ln 1897 aanleiding
tot -eenige stukken in- -het Marineblad van de
luitenants ter zee R. W. Boissevain, D. E.
van Dijk en W. O. J. Smit. De eerste be
pleitte het verstrekken- van jachten van over
heidswege, omdat de fantaisiesloepen zoo
weinig geschikt waren voor pleizierzeilei*
wegens de ongeschiktheid van -het tuig en
de lage kiel. De luitenant ter zee Van Dijk
vestigde de aandacht op de uitmuntende
eigenschappen, die de fantaisiesloepen be
zaten, welke ingericht waren naar de denk
beelden- van den Ingenieur der Marine Jhr.
H. Rappard, een eenvoudig kottertuig en in
het midden een verhoogde, gemakkelijk aan
te brengen- zeilkiel, terwijl de luitenant ter
zee W. O. J. Sml-t aan wilde sturen op een
Marine-Jachtclub, die-door het onderhouden
-van eenige jachten en het bevorderen van
het zeilen en roeien met sloepen, in -beid©
richtingen werkzaam zou kunnen zijn.
Het Week, dat die laatste denkbeelden
weerklank vonden bJJ velen. De heeren W.
O. J. Smit, F. Bauduin en W. O. de Visser
vormden zich tot een comité, dat bij zeilver-
eenigingen zijn- licht opstak en een circulaire
in zee' zond om belangstellenden op te wek
ken voor dat doel. Als gevolg daarvan- werd1
op 29 April 1899 in een vergadering in de
Marineclub besloten tot oprichting van de
Marine Jachtclub. Statuten en Huishoudelijk
Reglement waren- spoedig gereed, de Konink
lijke goedkeuring werd verkregen, de beken
de standaard^ wit met oranje ruit (later met
kroon), werd- het onderscheidingsteeken der
vaartuigen. Een ohligatieleening werd ge
plaatst en met de gelden daaruit voortsprui
tend het materieel gekocht, bestaande uit 2
kieljachten, de „Fram" en de „Albatros",
een centerboard „de Oom Paul1", een boeier
de „Kampioen" als zeiimaterieel, twee gieken
en vier wherries als roeimaterieel. Het Hoofd
bestuur werd gekozen, bestaande uit de hee
ren H. Veldhuyzen, kapitein ter zee, Voor
zitter; A. L. Boelen, Vice-Voorzi-tter; F.
Bauduin, Secretaris; O. W. de Visser, Pen
ningmeester; D. E. van Dijk en J. Vorstman,
leden.
Bovendien werden drie afdeelingen inge
steld met drie afdeelingsbesturen te Willems
oord, Amsterdam en Hellevoetsluis.
Zoo kon de Marine Jachtclub haar taak
aanvangen, door de -Marine met sympathie
begroet, door haar zusterverenigingen met
veel voorkomend- en vriendelijkheid ont
vangen.
Van Regeeringszijde werd groote steun
ondervonden, door het toestaan van een jaar-
lijksche subsidie, het detacheeren van boots
lieden en matrozen en het afstaan van vlotten-
om de boothuizen op te plaatsen.
Behalve voor het onderhouden van eigen
zeil- en roeimaterieel, zou de Vereeniging
vooral trachten het houden vaa eigen jachten
door Zeeofficieren te bevorderen door groote
faciliteiten bij het onderhoud aan haré leden
toe te staan.
Dit laatste is helaas niet bereikt, een en
kele maal kwam het voor, dat zeeofficieren
eigen vaartuigen in eigendom hadden, maar
voornamelijk heeft de club zich beijverd om
jachten disponibel te stellen, waartoe het
materieel geleidelijk uitgebreid werd' tot 10
jachten.
Als wedstrijdterrein, waarvoor sommigen
Amsterdam de meest geschikte -plaats oor
deelden, werd gelukkig na eenige gedachten-
wisseling de reede van Texel bestemd. Een
enkele maai werden afdeelingswedstrijden
gehouden in Amsterdam en Hellevoetsluis.
De reede van Texel had- vooral voor de be
zitters van groote jachten een bijzondere
aantrekkelijkheid en - niet weinig werd de
deelname bevorderd door de clubtochten, die
door de Kon. Ned. Zeil- en Roeivereeniging
werden gehouden, met als eindpunt Willems
oord
Zoo ving de reeks jaarlijksche zeilwedstrij
den aan, die alleen, werd onderbroken door
de eerste mobilisatiejaren en werd de reede
van- Texel meermalen verlevendigd door een
wolk van zeildoek. De wedstrijden van de
Kon, Marine Jachtclub mochten zich vooral
in de eerste jaren verheugen in een groote
deelname van buiten af. De Marineclub was
dan het gezellige middelpunt waar men zich
na die wedstrijden vereenigd© aan het wed
strijddiner.
De Vereeniging mocht zich spoedig ver
heugen in een groot aantal gewone -leden oort
,der de zeeofficieren en een zeer voldoend
aantal buitengewone leden onder zeilliefheb-
bers van andere vereenigingen. Zij mocht
spoedig de voldoening smaken- Z. K. H. den
Prins der Nederlanden en Z. E. den Minis
ter van Marine onder hare eereleden te tellen,
terwijl Hare Majesteit de Koningin, H. M.
de Koningin-iMoeder en Z. K. H. de Prins
elk jaar bij- den wedstrijd Hun sympathie
betoonden door het uitloven van fraaie prij
zen en medailles, dia op buitengewone wijze
den lust tot deelname bevorderden en de
prijswinners de grootste voldoening schon
ken. Meermalen bezocht Z. K. H. de wed
strijden, maar de glanspunten waren de be
zoeken van Hare Majesteit zelve,- eerst ln
1907, toen op den 7en en 8en September
Hare Majesteit de wedstrijden van Hr. Ms.
„Medusa" bijwoonde, -met het jacht „For-
tuyn" een zeiltochtje maakte en na de roei-
wedstrijden op 24 en 25 Juni herhaalde Hare
Majesteit Haar bezoek.
Spoedig na het oprichten van de club werd
tot aanmoediging van het zeilen met fantal*
siesloepen de wisselbeker voor Officieren
ingesteld. In 1904 werd -bij gelegenheid' van
het 50-jarig bestaan- van het Koninklijk In
stituut voor de -Marine door reünisten een
som van 600 geschonken, om van de rente
om de vjjf jaar, een- reunieprijs uit te loven,
In 1907 werd door de Vereeniging „Het Ne
derlandsche Zeewezen" de De Ruyterbeker
als wisselprijs voor modelsloepen, gestuurd
door Onderofficieren, geschonken, in- 1918
door de Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot" het
Zilveren Vikingschip als wisselprijs voor
fantaisiesloepen, gestuurd door Onderoffi
cieren. De namen van de prijswinners prij
ken op die wisselprjjzen ln een steeds langer
wordende reeks.
Was dus zeilen met jachten op tochten of
op wedstrijden oorspronkelijk hoofdzaak ge
weest, uit alles blijkt, dat het bevorderen van
het zeilen met sloepen een gewichtig onder
deel vormde. Die tak van do zeilsport toch
kon op elk schip worden beoefend'.
Een bijzonder geslaagde stap werd- in die
richting gedaan, toen in 1918 de periodieke
zeilwedstrijden met sloepen werden ingesteld
-ter reede Texel. Deze wedstrijden in series
van 8 of 10 op opvolgende Vrijdagen gehou
den volgens een gemakkelijk toe te passen
stelsel, waarbij- punten worden behaald' om
de prijswinners te bepalen, hebben zeer veel
bijgedragen om het zeilen met sloepen op
een hooger niveau te brengen, en mogen
zich dan ook in de bijzondere gunst van het
Marinebestuur verheugen. In die wedstrij
den, die met fantaisie- en modelsloepen wor
den gehouden, zeilen, Officieren* Onderoffi
cieren en schepelingen tegen elkander.
Een gelukkig gevolg van deze wedstrijden
Is tevens de invoering van nieuwe model-
tuigen en het vaststellen van een eenheids-
fantaisietuig.
Op het gebied van roelwedstrijden werd-
in de eerste jaren veel gedaan, eerst ter reede
Texel, daarna in het Noord-Hollandsch Ka
naal. Organisatiebezwaren en imindere lust
om zich voor die wedstrijden behoorlijk te
oefenen zijn oorzaken, dat die wedstrijden
tenslotte zijn vervallen.
Ondanks de -groote steun, die de K. M. J. O.
van het Departement ontvangt, bevindt de
Vereeniging zich niet in -gunstige financieele
omstandigheden. Groote reparatiekosten,
vooral in de laatste tijden, en hoog© belastin
gen, zijn daarvan de oorzaak. Het aantal jach
ten is betrekkelijk groot. Maar het Hoofdbe
stuur heeft door ial van maatregelen de kllp-
Sen tot nog toe weten te omzeilen, zoodat on-
a-nks alles de club zich ih een goeden toe
stand bevindt, maar of dat zoo zal blijven, is
d-e groote vraag.
■Als erkenning van de verdiensten van de
oprichters en de nog in leven zijnde eerste
bestuurders en- van den bijzonderen steun en
de belangstelling van een paar led-en, werd
bij dit 25-jarig bestaan een zestal eere-lecten
benoemd: de Vice-Admiraals W. O. J. Smit
en F. Bauduin, de gep. Kapitein ter zee O.
W. de Visser, de gep. Kapitein ter zee A. L.
Boelen, de gep. Schout-bij-Nacht W. D. H.
baron van Asbeck en de oud-Luitenant ter
zee J. A. L. van den Bosch.
Bij de wedstrijden op 11 en 12 Juli hoopt
het Bestuur de belangstelling in de Vereeni
ging de bewijzen te mogen ondervinden door
een talrijke opkomst van deelnemers met
jachten en sloepen.
H. J. B.
Kamer van Koophandel voor HoUanufs
Noorderkwartier.
Bovengenoemde Kamer vergadert op 18
Juni 1924, ten 6.30 ure in het Stadhuis te
Alkmaar.
De agenda vermeldt o. a.:
Ingekomen Stukken.
Rapport van den Voorzitter der Oommdssie
van Verordeningen:
sub a omtrent het instellen van „een
zwarte lijst";
sub b omtrent het instellen van „een
Arbitragereglement".
Rapport van den Voorzitter der Verkeers-
Oommissie omtrent het ontwerp Wegbelas-
tmgwet.
Rapport der Oommissie van Verordenin
gen van het onderzoek der adressen- Inzake
borgstelling door aannemers en cessies op
termijnen.
Onder de uitgegane stukken worden- ver
meld:
1. Schrijven aan den Minister van Wa
terstaat in rake opheffing afsluitboomen hij
spoorwegovergangen.
•2. dito inzake vaartverbetering Rotter
dam—GoudaAlphenAmsterdam.
8. Schrijven aan GecL Staten van Noord-
Holland met verzoek tot een vlotbrug bij! de
Kooy te willen medewerken.
Het Schoenenwetje Ingetrokken.
Onder overweging, dat er aanleiding
bestaat over te gaan tot intrekking van
h-et K.B. van 26 Juni 1928, houdende ver
bod tot invoer van schoenmerk, is bij E^B.
met inganig van lfl Juni het besluit Inge-'
trokken. („St-Ot")
De constructiewerkplaatsen te Delft.
De minister van Oorlog beeft bij de
Donderdag gehouden besprekingen met
vertegenwoordigers van het personeel der
Constructiewerkplaatsen te Delft medege
deeld, dat thans definitief is besloten de
Constructiewerkplaatsen op te beffen. De
verschillende afdeeliingen zullen geleide
lijk doch binnen, twee jaar naar d.e
Hembrug worden overgebracht
Een nieuwe Tarlefwet
Ingediend is een wetsontwerp ter vaststel
ling van een nieuwe Tarlefwet, die in de
eerste plaats tot doel heeft, in het belang van
handel en nijverheid- het tarief in technisch
opzicht te verbeteren-.
Een gebrek van de -bestaande Tarlefwet
bleek vooral: het verschillend- tarifeeren van
niet voldoende scherp van elkander te schei
den aanverwante artikelen. Om dit gebrek
weg -te nemen zijn de samenstellers der
nieuwe wet uitgegaan van het beginsel, dat
de niet voldoend© scherp van elkander te
scheid-en aanverwante artikelen niet op ver
schillende, maar op uniforme wijze moeten
worden getarifeerd. Dientengevolge zijn de
belaste artikelen van een groep aanverwante
artikelen ter wille van de niet belaste artike
len- van d© groep vrijgesteld, zoodat het aantal
belastingobjeoten ral inkrimpen.
fTen einde de daaruit voortvloeiende ver
mindering in de opbrengst tegen te gaan enj
haar met het oog op de noodzakelijkheid
•om te komen tot verlaging van andere druk
kende belastingen zelfs te verhoogen, stelt
de regeering voor den heffingsvoet van 5
op 8 te brengen, waardoor de opbrengst
naar raming totaal met f 10 mfflloen ral
stijgen.
Raad! voor de Scheepvaart.
Do stranding van de „Amsterdam"
De Raad voor die Scheepvaart deed gis
teren uitspraak inzake:
ai. de stranding van het s.8. „Amster
dam" op de Zuidkust van San Domingo;
b. die klacht van den hoofdinspecteur
voor dé Scheepvaart tegen den gezag
voerder van de „Amsterdam0.
De Raad ia van oordeel, dat deze
scheepsramp aan hoogst zorgelooze navi
gatie is toe te schrijven. Wanneer men
bedenkt dat dit groote goed toegeruste
schip, Nederlandss grootste vrachtschip,
bij gunstige gelegenheid met 12 mijls
vaart als 't ware pardoes op de kust loopt,
dan is het een voor de Nederlandsche
koopvaantij beschamend feit, dat zoo iets
onder de gegeven omstandigheden heeft
kunnen voorkomen.
Voor de betrokkenen achl de raad
schorsing geboden en wel als hieronder
wordt aangegeven,
Mitsdien ontneemt d!e! raad dien gezagvoer
der de bevoegdheid oan als gezagvoerder
en aan die stuurlieden die bevoegdheid om
als stuurman te varen op een schip els
bedloeldl in -artikel 2 der Schepenwet en
wel: de gezagvoerder voor den tijd) van:
zes maanden; die derdie stuurman- voor den
tijd van- zes maanden; de tweede stuur
man voor dien tijd van vier maanden.
Belastingontduiking.
(Men meldt aan het Haagsche Oorrespon-
dentiebureau van bevoegde zijde:
In dien laatsten tijd- komt het meer en meer
voor, dat belasting-plichtigen handelingen
verrichten, die, zonder dat er sprake is van
strijd met de letter der wet, medebrengen,
dat de naar de bedoeling der wet verschul
digde belasting geheel of voor een deel ont
gaan wordt.
Het meest gewone geval is, dat men zijn
bedrijf inbrengt in een naamlooze vennoot
schap.
Een ontwerp van wet, strekkende om aan
dergelijke praktijken ©en einde te maken,
heeft het Departement van Financiën ver
laten. Het is het voornemen, dat daaraan
terugwerkende kracht zal- worden toegekend!
tot 1 Mei 1924.
Verbetering van de schapenfokkerij
In Noord-Holland.
Het is ©en algemeen verschijhsel, dait in
Landen met voortschrijdende intensieve
cu-ltuur, de schapenteelt achteruit gaat
Ook ln ons land is dat geschied. Telde hét
omstreeks 1870 nog ruim 976.000 schapen,
in 1921 was dat aantal nog slechts ruim
668.000.'
Qu-alitaitief echter is de schapenstapel ze
ker niet achteruitgegaan. In verschillende
dealen van het liarndl legt men zich op de
vebetering van de rassen toe. Vooral in
Noord-Holland verricht men op dat ge
bied verdienstelijk werk. De fokkerij van
het Texelschë schaap wint daar aan betee-
kenis en de Vereeniging t verbr. v. d.
schapenfokkerij' in N.-H. heeft zich den
laatsten- tijd veel moeite gegeven, den ex
port van het Texelsche schaap te bevor
deren, voor welk doel zij keurig geïllus
treerde brochures in verschillende talen
laat verspreiden. Op die wijze hoopt zij
de aandacht van heb buitenland1 te vesti
gen op de uitstekende eigenschappen van
dat ras.
Naast het Texelsche schaap worden in
Noord-Holland -nog Lincolna en Wensley-
dales gefokt, maar van groeten omvang is
de teelt dezer rassen niet. Volgens het
jaarverslag was -einde 1928 de verhouding
aldus.
Aantal Aantal Aantal
fokkers ooien rammen
Type Texelsch 120
Lincoln 7
W-ensL-eydale 1
2298 164
91 6
6 1
Totaal 128
2894
178
Al deze fokkers worden thans gecon
troleerd.
Merkwaardig is wel het feit dat de Te
xelsche ooien, welke op het vasteland- van
N.-H. worden gehouden méér lammeren
werpen dan haar rasgenooten op het
eiland. Dat verschijnsel doet zich al jaren
lang voor. Zoo werden in 1928 per ooi op
het vasteland 1.87 lammeren geboren en
per ooi op Texel slechts 1.71 lammeren.
Grootgebracht werden respectievelijk 1.71
en 1.59 lammeren per ooi.
Voorts ontleenen wij aan het verslag,
dat de financieele resultaten welke in het
afgeloopen jaar met de schapenfokkerij
en houderij werden bereikt, goed waren.
De prijzen der lammeren waren hoog, ter
wijl ook die der oude schapen en der wol
redenen tot tevredenheid gaven. In geval
len, waarbij de schapen pas in het voor
jaar werden gekocht, zal de weiderij min
der toornend geweest zijn. De huidige
maatschappelijke verhoudingen laten ech
ter een behoorlijk bestaan voor de minder
goed1 gesitueerde boeren niet toe, al lijken
de uitkomsten soms vrij toonend.
De handel in weideschapen, lammeren
en afgedankte fokooien was, mede door
dan weedderlgen grasgxoei, levendig en
tegen goede prijzen.
De export van vatte schapen naar
Frankrijk, welke in 1922 zoo belangrijk
was, had dn h-ot afgeloopen jaar weinige
beteekenis. Wij- waren dus igxootendeeLs
aangewezen op Engeland, dat aan de qua-
li-teit zeer strenge ©lachen stelt. Overjarige
schapen vooral die wat vet zijn wor
den te Londen slecht gewaardeerd. Het'
verschil in prijs per k.-g. tusschen half
jarige en en anderhalfjarige dieren was
zoo groot, dat het zeer twijfelachtig is of
men. met anderhalf jarigen aan de markt
kan blijven.
Beste 7-weeksch© lammeren konden te
Londen tegen hooge prijzen- worden ge
plaatst. De prijzen van die lammeren He
pen tot 87. Weidelammeren golden ge
middeld van 27 tot 88. Voor vette scha
pen werd gemiddeld 50 tot 66 betaald,
voor vette halfjarige lammeren tot 46.—
Voor wol werd 1.80 tot 1.40 per kg.
besteed, terwijl ln het laatst van 1928 de
prijzen iets werden verhoogd.
De Wölfederati© heeft in het afgeloo
pen jaar met succes gewerkt en het heeft
er allen schijn van, dat zij de moeilijkste
jaren achter dén rug heeft. Voor dit jaar
althans zullen de uitbetalingen hooger zijn
dan de prijzen, welke door de ongeorga
niseerden zijn gemaakt. Hbl.
Doordat dit deel der schutting vervangen
moest worden door een muur, was het noodig
deze hoornen te rooien.