T tot Glasverzekering, Glashandel. - Machinale Verffabriek. Derde Blad. PLAATSELIJK NIEUWS Heidersche Maatschappij BINNENLAND V VAN ZATERDAG 14 JUNI 1924. Pastoor W. Huig» t In den ouderdom -van 66 jaar Is Don derdagmorgen in het Ziekenhuis van St Joannes de Deo te Haarlem overleden de zt er-eerwaarde heer W. Huig, rustend pastoor der parochie van die H-H, Petrus en Paulus alhier. Pastoor Huig -werdl 11 Februari 1889 geboren en 116 Augustus 1864 tot pries ter gewijd Hij was achtereenvolgens ka pelaan te Ouderkerk a/d) Amstel van 18711877, te Amsterdam (H. Qatharina) van 18771879, 's-Gravenhaga (H. Ja- seph), eni werd' in September 1879 benoemd tot pastoor te H-answeart In December 1877 werd hij pastoor van de parochie der HH. Petrus en Paulus alhier, welke funo tic hij tot 22 September 1923 heelt ver vuld De regeering eerde zijn verdiensten door hem tot ridder in de orde van Oranje Nassau te benoemen. De begrafenis heelt Maandagmorgen plaats op het St. Josefskerkhol alhier; plechtige uitvaart te 10 uur voormiddags in de R.-K. kerk, Kerkgracht. Pastoor Huig, die bij zijn parochianen zeer bemind was, heeft van zijn rust dus niet lang meer kunnen genieten. Bekend was zijn mildheid enMefdodigkeidszin, ook jegens andersdenkenden. Op het te Den Haag gehouden exa men voor diploma A Esperanto slaagden de dames TL E. Spaans—Bode, M. W. Kap- teln en M. Duinfcer, en de heeren P. Blom en D. O. P. Blom, allen leerlingen van den heer O. Gavers, Steengracht 22 alhier. De heer S. de Wit, leerling der Radio- school alhier, Slaagde te den Haag voor het Rijkscertificaat van Radlotelegrafist eerste klasse. Bezoek van den Commissaris der Koningin. De Commissaris der Koningin in deze pro vincie zal Dinsdag 24 dezer een officieel bezoek brengen aan deze gemeente. Zij, die een audiëntie wenschen met dezen hoofd ambtenaar, worden verzocht van heden af hun namen te doen inschrijven op een ter Secretarie voorhanden lijst Hr. Ma „Tromp". Blijkens een bij het departement van marine ontvangen telegram is Hr. Ma. pantserschip Tromp, onder bevel van kap. ter zee T. A. van Hengel, terugkeerende van zijn oefeningsreis van de Canarische eilanden, te Bordeaux binnengeloopen. (Reeds in een deel van de oplaag van het vorige na opgenomen.) Afronding Kerkgracht In aanvulling op ons bericht omtrent de ■thans aangevangen werkzaamheden inzake de afronding van den hoek KerkgrachtKo ningsplein, deelt men ons nader mede, dat het aanvankelijke plan der gemeente om de ver breeding door te trekken tot aan de R.-K. Pastorij is afgestuit op de betrekkelijk be zwarende voorwaarden, die van de zijde van het R.-K. kerkbestuur werden gesteld. Het plan, zooals het thans wordt uitgevoerd!, stelt aan de gemeente de voorwaarden het deel der schutting, dat gemeente-eigendom is, te vervangen door een muur van 2 M. boven den weg. Zooals men weet, wordt het benoo- digde stuk grond gratis afgestaan in ruil voor een gedeelte der achter gelegen brandsteeg. De spoorwegverbinding naar het Zuiden. De Nederlandsche spoorwegen hebben met de thans afgeloopen feestdagen on getwijfeld zeer vele bewoners van Hol- land's noordpunt -gedupeerd door de wijze waarop met de zomerdienstregeling de verbindingen met het zuiden des Jands zijn geregeld. Kon imen tot dusver op Zon- en feestdagen nog laat uit het cen trum en zelfs het zuiden des lands weg, -thans is dat niet meer mogelijk. Het (vol gende overzicht moge dat duidelijk maken. Met den winterdienst kon men met trein 54 des middags te 4.16 uit Maastricht (Eindhoven, Breda, enz.) en was 9.54 in Utrecht, 10.49 in Amsterdam, waar men aansluiting had op trein 469, welke des Zondags 11.21 vandaar vertrekt, en te 12.57 alhier aankomt. Thans is deze dienst geheel veranderd; het treinnummer is nu 94, en deze trein 94 vertrekt te 6.59 uit Maastricht, helaas niet om aansluiting op Helder te -geven. Want te 10.81 in Utrecht, en te 11.21 in Amsterdam aangekomen, vertrekt van daar de gewone Zondagsche trein naar hier, die gebleven is, te 11.25. De speling, die tusschen twee aansluitende treinen bestaat, is officieel 6 minuten-, en hier precies 4 minuten, zoodat dit prad^sch neerkomt op geen -aansluiting. Wil men nu met deh laatsten trein uit Maastricht Helder nog bereiken, dan dient imen van daar des namiddags te 1.19 reeds te ver trekken, is te 4.81 in Utrecht, en vertrekt ^,eer uit Amsterdam, om te, 11.29 hier aan te komen. Dus van kwart over 1 tot kwart over 11 onderweg met 2 uur wachten in Utrecht! iiZir? »4tengtbelangen" door een zoo ngrijpende verandering gebaat worden, heeft een leek toch geen ver stand. Intusschen zijn de lezers gewaar schuwd om het er niet op aan te laten komen en niet 's Zondags uit Utreoht bij voorbeeld om 10.81 te vertrekken, daar zij dan te Amsterdam zullen moeten over nachten. De as. kermla Op- de jaarlljksche kermis, welke vanaf Maandag 7 Juli tot en met Zondag 18 Juli bi onze gemeente zal worden gehouden, zullen de navolgende grootte inrichtingen een standplaats hebben. Op het HavenpMo een stoomcarroussel van J. W. Janvier en zweefmolen van J. G. van Dam, op het Molenplein een bedgw netkraam, waf elkraam en luchtballonuen- sporft, op het Westplein een electrisch we reldwonder, lachbuis, draaimolen, lucht schommel-, vergenoegingspaleis; op de Singel Bergba-an waterchute en- op het Nieuwe Kerkplein een schouwburgtoga. Ned. Ver. van Huisvrouwen. Laat de Huisvrouwenvereeniging ge woonlijk in den zomer weinig van zich hooren, dit keer wil zij daarop een uit zondering maken; en wel door het houden van een cursus in „het Inmaken in de Huishouding". In dezen tijd van bezuiniging is het voor elke huisvrouw van belang in den zomer, wanneer de groente goedkoop is, voorraad te maken voor de tijden, wanneer de groente duur en schaarsch is. Vele huisvrouwen doen dit reeds, maar hoe dikwijls hooren we geen klachten over hét weef opengaan van potten, of het bedorven zijn van den inhoud. Op den inmaakcursus kan men leeren, hoe en op welken tijd elke groente ingemaakt moet worden. Niet alleen het stereliseeren van groente zal behandeld worden, ook het conser- veeren van vleesch en van vruchten, het maken van jam, hoofdkaas, paling in gelei enz., en ook het inmaken in zout van b.v. sla- en snijboonen, het zelf maken van zuurkool. Uit deze opsoóiming blijkt, dal zelfs die huisvrouw, die vindt, dat ze Wousch wel inmaken kan, toch nog wel iets - op dezen cursus kan leeren. De cursus zal gegeven worden door de leerares in koken der vakschool in de vakschool. Met het oog op het groote practische nut, dat deze cursus voor iedere huisvrouw heeft, heeft het bestuur der Ned. Vereeniging van Huisvrouwen ge meend, dezen keer bij uitzondering een subsidie te mogen toestaan, opdat het cursusgeld in het bereik van ieder lid der Vereeniging zal zijn. De Directrice der Vakschool is zoo bereidwillig op Maandag a.s. 16 Juni, 's avonds 8 uur, in een der lokalen van de Vakschool eene uiteenzetting te geven, van hetgeen, op den cursus behandeld wordt. Na afloop dezer lezing kan een ieder zich daar ter plaatse als deelneemster opgeven. Ingezonden MededeeJtng gevestigd te HELDER - opgericht 1904. Directie: Firma GEBR. HOOGERDUIJN, MIDDENSTRAAT 18-20—22. In deze Maatschappij worden alle glasruiten verzekerd tegen de laagste noteering. Direct plaatsing van gebroken ruiten. Aannemers van Schilderwerken. Int. Comm. Tel. 74. KONINKLIJKE MARINE-JACHTCLUB. 1899—1924. Op den 29en April 1899 werd de Marine Jachtclub (het praedicaat Koninklijke ver kreeg zij 2 jaar -later), in een vergadering van belangstellenden in de Marineclub te Willemsoord- opgericht. Op 11 en 12 Juli hoopt zfj door het houden van meer uitgebreide wedstrijden ter reed© Texel dien verjaardag op bescheiden wijze f eestelijk te vieren. Een kort overzicht van het leven en stre ven van die vereeniging, die voor de water sport bij- de Zeemacht nuttig werk tracht te verrichten, vinde hier een plaats. De aanleiding tot de oprichting was het feit, dat naarmate de zeilen bij de Zeemacht verdwenen een neiging ontstond om het zei ler. als sport te behouden. Door de Zeeofficieren- van de zeilmarihe werd bet zeilen met sloepen en jachten als sport weinig beoef end. Geen wonder, men beschouwde het als liefhebberij! en de emmertuigen van de sloe pen waren weinig geschikt tot -pleiziervaren. Bij stormweer en op expedities waren zij uitstekend als diensttui-g. Daarbij werkten de omstandigheden aan- boord niet mede en behalve in West-Indiö, waar de omstandig-, heden wel zeer gunstig waren, kwamen zeil wedstrijden met die sloepen weinig voor. Benige verbetering kwam hierin, door de invoering van fantasie-tuigen-, maar behalve dat aan boord van elk schip slechts een van dl© tuigen verstrekt weTd, droeg de fantaisie er toe bij om allerlei verschillende tuigen tè doen ontstaan. Al hadden de meesten een kottertuig, d. w. z. mast met steng Ó-et wel) en boegspriet (soms met kluifhout van enor me afmetingen), torenspriet en loggertuigen kwam ook menigvuldig voor. De Kon. Ned-. -Zeil- en Roeivereeniging maakte zich verdienstelijk door spoedig na de invoering jaarlijks een zeilwedstrijd voor fantaisiesloepen, gestuurd door Officieren der K. M., uit te schrijven. Deze wedstrijd mocht zich in de belangstelling van het Ma- rinebestuur verheugen, Z. E. de Minister van Marine loofde telken -jare een gouden horloge als eersten prijs uit. Die wedstrijden gaven ln 1897 aanleiding tot -eenige stukken in- -het Marineblad van de luitenants ter zee R. W. Boissevain, D. E. van Dijk en W. O. J. Smit. De eerste be pleitte het verstrekken- van jachten van over heidswege, omdat de fantaisiesloepen zoo weinig geschikt waren voor pleizierzeilei* wegens de ongeschiktheid van -het tuig en de lage kiel. De luitenant ter zee Van Dijk vestigde de aandacht op de uitmuntende eigenschappen, die de fantaisiesloepen be zaten, welke ingericht waren naar de denk beelden- van den Ingenieur der Marine Jhr. H. Rappard, een eenvoudig kottertuig en in het midden een verhoogde, gemakkelijk aan te brengen- zeilkiel, terwijl de luitenant ter zee W. O. J. Sml-t aan wilde sturen op een Marine-Jachtclub, die-door het onderhouden -van eenige jachten en het bevorderen van het zeilen en roeien met sloepen, in -beid© richtingen werkzaam zou kunnen zijn. Het Week, dat die laatste denkbeelden weerklank vonden bJJ velen. De heeren W. O. J. Smit, F. Bauduin en W. O. de Visser vormden zich tot een comité, dat bij zeilver- eenigingen zijn- licht opstak en een circulaire in zee' zond om belangstellenden op te wek ken voor dat doel. Als gevolg daarvan- werd1 op 29 April 1899 in een vergadering in de Marineclub besloten tot oprichting van de Marine Jachtclub. Statuten en Huishoudelijk Reglement waren- spoedig gereed, de Konink lijke goedkeuring werd verkregen, de beken de standaard^ wit met oranje ruit (later met kroon), werd- het onderscheidingsteeken der vaartuigen. Een ohligatieleening werd ge plaatst en met de gelden daaruit voortsprui tend het materieel gekocht, bestaande uit 2 kieljachten, de „Fram" en de „Albatros", een centerboard „de Oom Paul1", een boeier de „Kampioen" als zeiimaterieel, twee gieken en vier wherries als roeimaterieel. Het Hoofd bestuur werd gekozen, bestaande uit de hee ren H. Veldhuyzen, kapitein ter zee, Voor zitter; A. L. Boelen, Vice-Voorzi-tter; F. Bauduin, Secretaris; O. W. de Visser, Pen ningmeester; D. E. van Dijk en J. Vorstman, leden. Bovendien werden drie afdeelingen inge steld met drie afdeelingsbesturen te Willems oord, Amsterdam en Hellevoetsluis. Zoo kon de Marine Jachtclub haar taak aanvangen, door de -Marine met sympathie begroet, door haar zusterverenigingen met veel voorkomend- en vriendelijkheid ont vangen. Van Regeeringszijde werd groote steun ondervonden, door het toestaan van een jaar- lijksche subsidie, het detacheeren van boots lieden en matrozen en het afstaan van vlotten- om de boothuizen op te plaatsen. Behalve voor het onderhouden van eigen zeil- en roeimaterieel, zou de Vereeniging vooral trachten het houden vaa eigen jachten door Zeeofficieren te bevorderen door groote faciliteiten bij het onderhoud aan haré leden toe te staan. Dit laatste is helaas niet bereikt, een en kele maal kwam het voor, dat zeeofficieren eigen vaartuigen in eigendom hadden, maar voornamelijk heeft de club zich beijverd om jachten disponibel te stellen, waartoe het materieel geleidelijk uitgebreid werd' tot 10 jachten. Als wedstrijdterrein, waarvoor sommigen Amsterdam de meest geschikte -plaats oor deelden, werd gelukkig na eenige gedachten- wisseling de reede van Texel bestemd. Een enkele maai werden afdeelingswedstrijden gehouden in Amsterdam en Hellevoetsluis. De reede van Texel had- vooral voor de be zitters van groote jachten een bijzondere aantrekkelijkheid en - niet weinig werd de deelname bevorderd door de clubtochten, die door de Kon. Ned. Zeil- en Roeivereeniging werden gehouden, met als eindpunt Willems oord Zoo ving de reeks jaarlijksche zeilwedstrij den aan, die alleen, werd onderbroken door de eerste mobilisatiejaren en werd de reede van- Texel meermalen verlevendigd door een wolk van zeildoek. De wedstrijden van de Kon, Marine Jachtclub mochten zich vooral in de eerste jaren verheugen in een groote deelname van buiten af. De Marineclub was dan het gezellige middelpunt waar men zich na die wedstrijden vereenigd© aan het wed strijddiner. De Vereeniging mocht zich spoedig ver heugen in een groot aantal gewone -leden oort ,der de zeeofficieren en een zeer voldoend aantal buitengewone leden onder zeilliefheb- bers van andere vereenigingen. Zij mocht spoedig de voldoening smaken- Z. K. H. den Prins der Nederlanden en Z. E. den Minis ter van Marine onder hare eereleden te tellen, terwijl Hare Majesteit de Koningin, H. M. de Koningin-iMoeder en Z. K. H. de Prins elk jaar bij- den wedstrijd Hun sympathie betoonden door het uitloven van fraaie prij zen en medailles, dia op buitengewone wijze den lust tot deelname bevorderden en de prijswinners de grootste voldoening schon ken. Meermalen bezocht Z. K. H. de wed strijden, maar de glanspunten waren de be zoeken van Hare Majesteit zelve,- eerst ln 1907, toen op den 7en en 8en September Hare Majesteit de wedstrijden van Hr. Ms. „Medusa" bijwoonde, -met het jacht „For- tuyn" een zeiltochtje maakte en na de roei- wedstrijden op 24 en 25 Juni herhaalde Hare Majesteit Haar bezoek. Spoedig na het oprichten van de club werd tot aanmoediging van het zeilen met fantal* siesloepen de wisselbeker voor Officieren ingesteld. In 1904 werd -bij gelegenheid' van het 50-jarig bestaan- van het Koninklijk In stituut voor de -Marine door reünisten een som van 600 geschonken, om van de rente om de vjjf jaar, een- reunieprijs uit te loven, In 1907 werd door de Vereeniging „Het Ne derlandsche Zeewezen" de De Ruyterbeker als wisselprijs voor modelsloepen, gestuurd door Onderofficieren, geschonken, in- 1918 door de Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot" het Zilveren Vikingschip als wisselprijs voor fantaisiesloepen, gestuurd door Onderoffi cieren. De namen van de prijswinners prij ken op die wisselprjjzen ln een steeds langer wordende reeks. Was dus zeilen met jachten op tochten of op wedstrijden oorspronkelijk hoofdzaak ge weest, uit alles blijkt, dat het bevorderen van het zeilen met sloepen een gewichtig onder deel vormde. Die tak van do zeilsport toch kon op elk schip worden beoefend'. Een bijzonder geslaagde stap werd- in die richting gedaan, toen in 1918 de periodieke zeilwedstrijden met sloepen werden ingesteld -ter reede Texel. Deze wedstrijden in series van 8 of 10 op opvolgende Vrijdagen gehou den volgens een gemakkelijk toe te passen stelsel, waarbij- punten worden behaald' om de prijswinners te bepalen, hebben zeer veel bijgedragen om het zeilen met sloepen op een hooger niveau te brengen, en mogen zich dan ook in de bijzondere gunst van het Marinebestuur verheugen. In die wedstrij den, die met fantaisie- en modelsloepen wor den gehouden, zeilen, Officieren* Onderoffi cieren en schepelingen tegen elkander. Een gelukkig gevolg van deze wedstrijden Is tevens de invoering van nieuwe model- tuigen en het vaststellen van een eenheids- fantaisietuig. Op het gebied van roelwedstrijden werd- in de eerste jaren veel gedaan, eerst ter reede Texel, daarna in het Noord-Hollandsch Ka naal. Organisatiebezwaren en imindere lust om zich voor die wedstrijden behoorlijk te oefenen zijn oorzaken, dat die wedstrijden tenslotte zijn vervallen. Ondanks de -groote steun, die de K. M. J. O. van het Departement ontvangt, bevindt de Vereeniging zich niet in -gunstige financieele omstandigheden. Groote reparatiekosten, vooral in de laatste tijden, en hoog© belastin gen, zijn daarvan de oorzaak. Het aantal jach ten is betrekkelijk groot. Maar het Hoofdbe stuur heeft door ial van maatregelen de kllp- Sen tot nog toe weten te omzeilen, zoodat on- a-nks alles de club zich ih een goeden toe stand bevindt, maar of dat zoo zal blijven, is d-e groote vraag. ■Als erkenning van de verdiensten van de oprichters en de nog in leven zijnde eerste bestuurders en- van den bijzonderen steun en de belangstelling van een paar led-en, werd bij dit 25-jarig bestaan een zestal eere-lecten benoemd: de Vice-Admiraals W. O. J. Smit en F. Bauduin, de gep. Kapitein ter zee O. W. de Visser, de gep. Kapitein ter zee A. L. Boelen, de gep. Schout-bij-Nacht W. D. H. baron van Asbeck en de oud-Luitenant ter zee J. A. L. van den Bosch. Bij de wedstrijden op 11 en 12 Juli hoopt het Bestuur de belangstelling in de Vereeni ging de bewijzen te mogen ondervinden door een talrijke opkomst van deelnemers met jachten en sloepen. H. J. B. Kamer van Koophandel voor HoUanufs Noorderkwartier. Bovengenoemde Kamer vergadert op 18 Juni 1924, ten 6.30 ure in het Stadhuis te Alkmaar. De agenda vermeldt o. a.: Ingekomen Stukken. Rapport van den Voorzitter der Oommdssie van Verordeningen: sub a omtrent het instellen van „een zwarte lijst"; sub b omtrent het instellen van „een Arbitragereglement". Rapport van den Voorzitter der Verkeers- Oommissie omtrent het ontwerp Wegbelas- tmgwet. Rapport der Oommissie van Verordenin gen van het onderzoek der adressen- Inzake borgstelling door aannemers en cessies op termijnen. Onder de uitgegane stukken worden- ver meld: 1. Schrijven aan den Minister van Wa terstaat in rake opheffing afsluitboomen hij spoorwegovergangen. •2. dito inzake vaartverbetering Rotter dam—GoudaAlphenAmsterdam. 8. Schrijven aan GecL Staten van Noord- Holland met verzoek tot een vlotbrug bij! de Kooy te willen medewerken. Het Schoenenwetje Ingetrokken. Onder overweging, dat er aanleiding bestaat over te gaan tot intrekking van h-et K.B. van 26 Juni 1928, houdende ver bod tot invoer van schoenmerk, is bij E^B. met inganig van lfl Juni het besluit Inge-' trokken. („St-Ot") De constructiewerkplaatsen te Delft. De minister van Oorlog beeft bij de Donderdag gehouden besprekingen met vertegenwoordigers van het personeel der Constructiewerkplaatsen te Delft medege deeld, dat thans definitief is besloten de Constructiewerkplaatsen op te beffen. De verschillende afdeeliingen zullen geleide lijk doch binnen, twee jaar naar d.e Hembrug worden overgebracht Een nieuwe Tarlefwet Ingediend is een wetsontwerp ter vaststel ling van een nieuwe Tarlefwet, die in de eerste plaats tot doel heeft, in het belang van handel en nijverheid- het tarief in technisch opzicht te verbeteren-. Een gebrek van de -bestaande Tarlefwet bleek vooral: het verschillend- tarifeeren van niet voldoende scherp van elkander te schei den aanverwante artikelen. Om dit gebrek weg -te nemen zijn de samenstellers der nieuwe wet uitgegaan van het beginsel, dat de niet voldoend© scherp van elkander te scheid-en aanverwante artikelen niet op ver schillende, maar op uniforme wijze moeten worden getarifeerd. Dientengevolge zijn de belaste artikelen van een groep aanverwante artikelen ter wille van de niet belaste artike len- van d© groep vrijgesteld, zoodat het aantal belastingobjeoten ral inkrimpen. fTen einde de daaruit voortvloeiende ver mindering in de opbrengst tegen te gaan enj haar met het oog op de noodzakelijkheid •om te komen tot verlaging van andere druk kende belastingen zelfs te verhoogen, stelt de regeering voor den heffingsvoet van 5 op 8 te brengen, waardoor de opbrengst naar raming totaal met f 10 mfflloen ral stijgen. Raad! voor de Scheepvaart. Do stranding van de „Amsterdam" De Raad voor die Scheepvaart deed gis teren uitspraak inzake: ai. de stranding van het s.8. „Amster dam" op de Zuidkust van San Domingo; b. die klacht van den hoofdinspecteur voor dé Scheepvaart tegen den gezag voerder van de „Amsterdam0. De Raad ia van oordeel, dat deze scheepsramp aan hoogst zorgelooze navi gatie is toe te schrijven. Wanneer men bedenkt dat dit groote goed toegeruste schip, Nederlandss grootste vrachtschip, bij gunstige gelegenheid met 12 mijls vaart als 't ware pardoes op de kust loopt, dan is het een voor de Nederlandsche koopvaantij beschamend feit, dat zoo iets onder de gegeven omstandigheden heeft kunnen voorkomen. Voor de betrokkenen achl de raad schorsing geboden en wel als hieronder wordt aangegeven, Mitsdien ontneemt d!e! raad dien gezagvoer der de bevoegdheid oan als gezagvoerder en aan die stuurlieden die bevoegdheid om als stuurman te varen op een schip els bedloeldl in -artikel 2 der Schepenwet en wel: de gezagvoerder voor den tijd) van: zes maanden; die derdie stuurman- voor den tijd van- zes maanden; de tweede stuur man voor dien tijd van vier maanden. Belastingontduiking. (Men meldt aan het Haagsche Oorrespon- dentiebureau van bevoegde zijde: In dien laatsten tijd- komt het meer en meer voor, dat belasting-plichtigen handelingen verrichten, die, zonder dat er sprake is van strijd met de letter der wet, medebrengen, dat de naar de bedoeling der wet verschul digde belasting geheel of voor een deel ont gaan wordt. Het meest gewone geval is, dat men zijn bedrijf inbrengt in een naamlooze vennoot schap. Een ontwerp van wet, strekkende om aan dergelijke praktijken ©en einde te maken, heeft het Departement van Financiën ver laten. Het is het voornemen, dat daaraan terugwerkende kracht zal- worden toegekend! tot 1 Mei 1924. Verbetering van de schapenfokkerij In Noord-Holland. Het is ©en algemeen verschijhsel, dait in Landen met voortschrijdende intensieve cu-ltuur, de schapenteelt achteruit gaat Ook ln ons land is dat geschied. Telde hét omstreeks 1870 nog ruim 976.000 schapen, in 1921 was dat aantal nog slechts ruim 668.000.' Qu-alitaitief echter is de schapenstapel ze ker niet achteruitgegaan. In verschillende dealen van het liarndl legt men zich op de vebetering van de rassen toe. Vooral in Noord-Holland verricht men op dat ge bied verdienstelijk werk. De fokkerij van het Texelschë schaap wint daar aan betee- kenis en de Vereeniging t verbr. v. d. schapenfokkerij' in N.-H. heeft zich den laatsten- tijd veel moeite gegeven, den ex port van het Texelsche schaap te bevor deren, voor welk doel zij keurig geïllus treerde brochures in verschillende talen laat verspreiden. Op die wijze hoopt zij de aandacht van heb buitenland1 te vesti gen op de uitstekende eigenschappen van dat ras. Naast het Texelsche schaap worden in Noord-Holland -nog Lincolna en Wensley- dales gefokt, maar van groeten omvang is de teelt dezer rassen niet. Volgens het jaarverslag was -einde 1928 de verhouding aldus. Aantal Aantal Aantal fokkers ooien rammen Type Texelsch 120 Lincoln 7 W-ensL-eydale 1 2298 164 91 6 6 1 Totaal 128 2894 178 Al deze fokkers worden thans gecon troleerd. Merkwaardig is wel het feit dat de Te xelsche ooien, welke op het vasteland- van N.-H. worden gehouden méér lammeren werpen dan haar rasgenooten op het eiland. Dat verschijnsel doet zich al jaren lang voor. Zoo werden in 1928 per ooi op het vasteland 1.87 lammeren geboren en per ooi op Texel slechts 1.71 lammeren. Grootgebracht werden respectievelijk 1.71 en 1.59 lammeren per ooi. Voorts ontleenen wij aan het verslag, dat de financieele resultaten welke in het afgeloopen jaar met de schapenfokkerij en houderij werden bereikt, goed waren. De prijzen der lammeren waren hoog, ter wijl ook die der oude schapen en der wol redenen tot tevredenheid gaven. In geval len, waarbij de schapen pas in het voor jaar werden gekocht, zal de weiderij min der toornend geweest zijn. De huidige maatschappelijke verhoudingen laten ech ter een behoorlijk bestaan voor de minder goed1 gesitueerde boeren niet toe, al lijken de uitkomsten soms vrij toonend. De handel in weideschapen, lammeren en afgedankte fokooien was, mede door dan weedderlgen grasgxoei, levendig en tegen goede prijzen. De export van vatte schapen naar Frankrijk, welke in 1922 zoo belangrijk was, had dn h-ot afgeloopen jaar weinige beteekenis. Wij- waren dus igxootendeeLs aangewezen op Engeland, dat aan de qua- li-teit zeer strenge ©lachen stelt. Overjarige schapen vooral die wat vet zijn wor den te Londen slecht gewaardeerd. Het' verschil in prijs per k.-g. tusschen half jarige en en anderhalfjarige dieren was zoo groot, dat het zeer twijfelachtig is of men. met anderhalf jarigen aan de markt kan blijven. Beste 7-weeksch© lammeren konden te Londen tegen hooge prijzen- worden ge plaatst. De prijzen van die lammeren He pen tot 87. Weidelammeren golden ge middeld van 27 tot 88. Voor vette scha pen werd gemiddeld 50 tot 66 betaald, voor vette halfjarige lammeren tot 46.— Voor wol werd 1.80 tot 1.40 per kg. besteed, terwijl ln het laatst van 1928 de prijzen iets werden verhoogd. De Wölfederati© heeft in het afgeloo pen jaar met succes gewerkt en het heeft er allen schijn van, dat zij de moeilijkste jaren achter dén rug heeft. Voor dit jaar althans zullen de uitbetalingen hooger zijn dan de prijzen, welke door de ongeorga niseerden zijn gemaakt. Hbl. Doordat dit deel der schutting vervangen moest worden door een muur, was het noodig deze hoornen te rooien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 15