GEMENGD NIEUWS.
De voorhoede van hot leger van gene
raal Tsji-sji-joeau rukken aan op Sjang
hai. Alle valide mannen worden- hetzij
door den eenen, hetzij door den amdereu
generaal bij hun troep ingelijfd.
Overal waar de soldaten komen nemen
zij in beslag wat zij willen en oefenen een
waar schrikbewind uül
Parijs, 2 September. In verhand met de
troebelen, die worden gemeld uit de streek
bij Sjanghai heeft de bevelhebber van de
Fr arisch e marinestrijdkrachten in het
Verre Oosten bevel gekregen, de maatre
gelen te nemen, die noodig zullen zijn voor
dé bescherming van de Franschen en hun
belangen in China.
Hij'zal zich hierover hebben te verstaan
met den dipiomatieken vertegenwoordiger
van Frankrijk in Peking.
Op verzoek van den Franscben zaakge
lastigde te Peking heeft de minister van
marine order gegeven tot het onmiddellijk
vertrek van de tw.ee kruisers „KoLmar" en
„Jules Ferry" van Saigon naar Sjanghai.
Sjanghai, 3 Sept Alle voorzorgsmaat
regelen zijn genomen tot het beschermen
van de buitenlandsche kolonies. Een
kleine afdeeling marinesoldaten van het
het Fransche pantserschfp „Jules Ferry"
Is reeds gedebarkeerdi. Vijftienhonderd
plaatselijke vrijwilligers houden zich op
all'e gebeurlijkheden voorbereid.
Japansche soldaten naar Sjanghai.
Tokio, 3 Sept. De kruiser „Tatsoeta" Is
met 150 soldaten naar Sjanghai gezonden.
JAPAN.
Een generaal doodgeschoten.
Volgens berichten uit Tokio heeft ©en
socialist den Japanschen generaal Gisoe-
hoera door een revolverschot gedood, uit
wraak voor het doodschieten van socialis
ten tijdens de aardbeving/
-o-
Een stad aan vier hoeken in brand
gestoken.
Het gemeentebestuur van de stad
Schweinitz in Zuid^Bohemen heeft dezer
dagen een dreigbrief ontvangen met de
mededeeling, dat de stad aan de vier hoe
ken in brand zou worden gestoken; Men
had deze bedreiging niet al te zeer au
sérieux genomen. In den af geloopen1 nacht
is echter inderdaad aan de vier hoeken
der stad brand gesticht, terwijl de tele
graaf- en telefoon-verbindingen met het
naburige Budweis waren afgesneden. Men
slaagde er met groote moeite in den brand
tot de vier hamden te beperken, doch de
de materieel© schade is zeer groot
Een orkaan op de Kleine Antillen.
Uit St. Thomas (WesWhdië) wordt ge
meld:
Door een orkaan, die op 28 en 29 Aug.
op de naburige eilanden woedde, zijn op
Momtserrat veertig personen gedood Tor-
tola werd verwoest Honderden menschen
liepen verwondingen- op. Dokters, voedsel
en geneesmiddelen zijn van hier naar de
toonee-len der ramp onderweg.
KORTE BERICHTEN.
De Engelsche liberalen hebben- zich de
finitief tegen Het Britsch-Russische ver
drag uitgesproken. De Laboui-regeeiing
leed een échec en spoedig worden nieuwe
verkiezingen verwacht
Duitschland heeft, in afwachting van de
herstellevering, een eerste betaling gedaan
op het tegoed van dien commissaris-gene
raal voor de herstelbetalingen.
Een orkaan heeft Tortola (Maarde-eilan
d-engroep) verwoest en op Montserrat
(Kleine Antillen 40 menschen gedood
Op den te Hannover gehoudien katho
liekendag bepleitte prins Loewensteih het
denkbeeld dat de mogendheden den Paus
uitnoodigen lid te worden van den Vol
kenbond omdat d© menschheid een vre
derechter noodig heeft, teneinde d© straf
van een bloedigen ondergang te ontko
men.
Tengevolge van de aanhoudende regens
is de diam in het -dal bij Olpe in Westfa-
len, die een waterbassin van 22 millioen
kubieke meter afsluit, overstroomd Het
water stroomt met groote golven over den
dam het dal in.
gend do©L
De Itallaansche luitenant Locatelli en de
Amerikaansohe luitenant Wad©, die bei
den tusscben Schotland en Groenland wa
ren geduikeld met verlies van hun ma
chine, bevonden zich aan boord van d©
Richmondi om de gelukkiger collega's op
Lobrador te verwelkomen.
Men mag, nu d© beide Amerikaansohe
vliegers in Lobrador zijn aangekomen,
veilig zeggen dat de grootste bezwaren en
gevaren van den vliegtocht om de wereld
nu veilig achter den rug zijn. Smith en
Nelsan zoo heetten zij behoeven nu
geen groote oceanen meer over te steken.
Een Reuter-telegram, verzonden van Haw-
kes-baai op New-Foundland, meldt, dat de
beide Amerikaansdie vliegtuigen, op den
tocht om de wereld-, daar zijn aangekomen.
De voltooiing van de reis begint nu in het
zicht te komen. Wel -moeten, van New-
Foundland naar het vasteland van Amerika
nog tamelijk breed-e watervlak-ten worden
overgevlogen, maar dat zijn- afstanden; die
eenvoudig in -het niet verzinken bij de pres
taties, die de dappere vliegers al achter den
rug hebben. Indien geen ondenkbare reeks
van- tegenslagen inzet, kan met eenige stel
ligheid worden verwacht, dat binnen zeer
afzienbaren tijd de reis om die wereld per
vliegtuig voltooid zal zijn en da-t de beide
koene aviateurs, Smith en- Nelson, met hun
vliegmachines zullen neerstrijken op het
vliegveld in Oalifornië, van waar zij hun ont
zaglijke reis waren begonnen. De reis door
en over de Ver. Staten zal zijn gekenmerkt
door een reeks onderbrekingen. Overal aan
de halteplaatsen zal den vliegers een opge
togen welkom worden bereid. Het Ameri
kaansohe volk zal- met groote uitbundigheid-
en met oprechten trots de landgenooten wel
kom heeten, die een zoo levensgevaarlijke,
de fysieke kracht en de zenuwen uitputtende
vlucht hebben ondernomen en trots alle moei
lijkheden en bijkans onoverkomelijke bezwa
ren in een succes -hebben weten om -te zetten.
'ZoocCra de tijding d-er aankomst van de vlie
gers op de kust van Labrador zich -in de Unie
verspreidde, gaf president Ooolidge uiting
aan wat omging in de harten van de Ameri
kaansehe burgers, door aan Nelson en Smith
een telegram te sturen, waarin hij hun een
hartelijke verwelkoming in de Ver. Staten
voorspelt
Engeland—Scandinavië.
De „Morning Post" meldt, dat er plannen
in voorbereiding zijn om een luchtvaartdienst-
op te richten tusschen Huil en de Skandlina-
vische Oostzeehavens, met het doel een
snelle verbinding tot stand te brengen 'tus
schen het nijverheidsgebied van Noord'-En-
geland en de Skandinavische Oostzeemarkten.
De Zeppelin voor Amerika.
•Berlijn, 8 Sept Naar d© bestuurder van
den voor Amérika gebouwden Zeppelin
Z, R. m aan journalisten heeft medege
deeld, hoopt hij reeds binnen 10 dagen
voor die vlucht over den Atl-antischen
Oceaan te kunnen starten.
LUCHTVAART.
De Amerikaansehe vliegers.
Dinsdag hebben wij' al gemeld, dait de
Amerikaansehe vliegers, die bezig zijn
den vliegtocht om de wereld! te volbren
gen, aan d© Oostkust van Lobrador waren
aangekomen. Het punt van aankomst was
Indian Harbour, waar een veilig© lan
dingsplaats gevonden werd, betrekkelijk
gemakkelijk op te sporen, daar er een zeer
kenmerkende, gekarteld© kaap reeds van
ver in d-en omtrek te bespeuren valt Bo
vendien werd het ditmaal den vliegers ge
makkelijk gemaakt, doordien de Ameri
kaansohe kruiser Richmond en de torpe
doboot-jager Lawrenoe voor d© kust kruis
ten en den vliegers de richting aanduid
den. De Richmond gaf door haar ligging
aun waar precies de haven gezocht moest
worden.
De Amerikaansehe vliegers vonden bij
aankomst de geheel© (zomer) bevolking
van Indian Harbour, te weten 66 blanken
en eenige Eskimo's, vol geestdrift Van
nog meer belang voor hen was dat er 1600
gallon benzine, 200 gallon petroleum en
andere voorraden gereed lagen. De vlie
gers hoopten spoedig d© vlucht voor te door vernield of verstoord kan worden,
zetten, met New-Foundland ais eerst vol -
De vlschrflkdom der Noordzee.
Men schrijft aan de N. Rott Crt:
In de kringen der zeevisscherij, niet al
leen hier te lande, maar ook in Engeland
en Duitschland, houdt men zich bezig met
een ernstig verschijnsel, namelijk den on
rustbarenden achteruitgang van de vis
scherij in de Noordzee, en reeds hebben
verschillende schrijvers de vraag opge
worpen of de zeevischerij binnen afzien
baren tijd tot den ondergang zal zijn ge
doemd.
De gemiddeld© van gat per reisdag voor
onze stoomtreilers bedroeg in 1918 nog
2508 K.G., in 1919 2216 Kg., in 1920 1854
Kg., in 1921 1238 Kg., in 1Ö22 968 Kg., en
in 1923 763 Kg.
D© oorzaak van dit zorgwekkend ver
schijnsel wordt gezocht in d© verskillen
de methoden van treilvisscherij, welk© te
genwoordig in de Noordzee worden be
oefend. Deze treilvisscherij heeft eerst in
de laatste 30 a 40 jaren een groote uit
breiding verkregen, door de in-bedrijf-
stelling van den stoomtreiler, en dit schip
is telkens grooter en zwaarder geworden
en sterker uitgerust. Men kan aannemen,
dat van de verschillend© rondom de
Noordzee gelegen landen thans omstreeks
2000 stoomtreilers varen, die als 't ware
geen plekje der ze© met rust laten.
De treilvisscherij nu is een zeer ruw
bedrijf, dat niet slechts groote vangsten
weet te bemachtigen, maar waarbij het ge
bruikte vischtuig er onvermijdelijk toe
leidt, dat even goed onrijpe als rijpe viscb
en zelfs vischbroed wordt opgehaald, ter
wijl bovendien veel vischbroed vernield,
beschadigd' en losgewoeld wordt en paai
en broedplaatsen van visch verstoord wor
den.
Het treilnet wordt met meer of mindere
snelheid over den zeebodem voortgetrok
ken, terwijl de borden, welke het net -ge
opend! moeten houden; met den onderkant
door dien grond heensnijden, zoodat vaak
de ijzers der borden, de z.g. sleden, die
zich aan den onderkant bevinden, spiegel-
blank zijn en na opgehaald' te zijn, nog
warm aanvoelen. De treil-er ploegt dus mot
de borden den grond om.
Alles, wat voor de opening van het net
komt, wordt gevangen, en wat zich op den
zeebodem bevindt, wordt door de borden
vernietigd -en verstoord.
Zoo wordt dag aan dag en jaar in jaar
uit door d-e heeïe Noordzee heen huisge
houden, en het licht toch waarlijk wel voor
de hand, dat in dezen roofbouw de achter
uitgang van de visscherij wordt gezocht.
De laatste jaren wordt nu bovendien
nog, vooral uit Engeland en Duitschland
de haringtreilvisscherij uitgeoefend. Vroe
ger geschiedde de haringvisscherij uit
sluitend' met drijfnetten, en dit is in ons
land nog altijd zoo. Hiermee kan slechts
volwassen haring worden gevangen-, en
bovendien mogen deze netten nimmer den
bodem raken, zoodat er nooit vischbroed
gen der drijfnetvischers wel bezwaar is
gemaakt tegen het haringtreilen, omdat
zij er benadeeling van den haringstand
van vreesden, en het is ten gevolge van
dit verzet dat in Duitschland en in Enge
land onderzoekingen ingesteld zijn naar
de gevolgen van de haringtreilvisscherij,
welke onderzoekingen in beid© landen to i
vrij geruststellende conclusies zijn geko
men, en waarop zich de voorstanders der
treilvLsscherijen thans gaarne beroepen.
Toch zijn het nog terdege onrustbaren
de feiten, welke met name door het En
gelsche rapport geopenbaard worden.
Vooral dit Engelsche onderzoek blijkt we
met veel zorg en nauwgezetheid te zijn
verricht.
D(e conclusies ervan zifu, dat de haring-
treil niet schadelijk voor de drijtnetvis-
scherij' is, en er niet veel ondexmaatsche
visch door vernietigd wordt.
Niettemin worden er, volgens het rap
port, jaarlijks verscheidene tientallen mü-
hoenen haringen, welke met de treil op
gehaald zijn, weer in de zee geworpen
en dat is allemaal dood© haring omda i
ze te klein van stuk, onrijp en dus niet
voor consumptie geschikt zijn. Men zou
zoo zeggen, dat dit tóch wel degelijk tot
schade van de haringvisscherij in 't alge
meen moet strekken.
Ook wordt meegedeeld, dat haringbïoec
slechts in zeer gering© hoeveelheid in he i
net aangetroffen werd; aangetroffen is
het dus wel, het broed is dus ook in elk
geval geraakt en dientengevolge ver
stoord en in zijn ontwikkelingsproces ge
stuit, hetgeen ongetwijfeld den haringrijk
dom der ze© vermindert.
Maar niet slechts wordt met die haring-
treil haring gevangen, ook ander© visch
komt er in, welk© al evenmin tot volle
rijpheid is gekomen,©! zelfs maar voor de
consumptie geschikt ia Zoo moest van de
wijting 11.3 pet van de vangst weder we
gens onbruikbaarheid in zee geworpen
worden, van de schelvisch 8 pet, van d©
kabeljauw 8.7 pot en van de tongschar
zelfs pLm. 100 pet
Kennelijk zijn dit percentages, welke
de onderzoekers gunstig achtten, gelet op
hetgeen ze verwacht hadden en b0 de ge
wone treilvisscherij gewoon waren.
En inderdaad blijkt deze treilvisscherij
nog veel moordender te zijn. Het tijd
schrift De Visscherij geeft een staat
waarin wordt aangetoond; dat de door Ne-
derlamdsche stoomtreilers gevangen on-
dermaatsch© schol -gemiddeld 80 pet van
de vangst bedraagt tong 18 pet, schel
visch 46 pet en kabeljauw 49 pet Bij de
Duitsch© stoomtreilers bedragen de per
centages ondermaatsche visch bij d© ge
noemde soorten resp. 76, 24, 30 en 39; bij
de Engelsche stoomtreilers resp. 86, 21,
64 en 37.
In Het Visscherijhladi doelde onlangs
een schipper van een stoomtreiler mee,
dat het voorkomt, dat in 24 uur visschen
omstreeks 80 manden schol worden opge
haald, waarvan echter slechts 6 manden
geschikt zijn om aangebracht te worden;
de rest wordt weer, dood, in zee gewor
pen.
En wat wordt er dan vaak nog aange
bracht? Een andere schipper meldde, dat
van 1000 kisten schelvisch, te IJmuiden
door een stoomtreiler gelost, 300 400
kisten z.g. piepers waren, welk© voor 40 of
50 cent per kist als eendenvoer verkocht
werden.
Veel ondermaatsche en geheel onrijpe
visch komt aan de afslagen, die toch nog
geld opbrengt. Er heeft zelfs aan onze
kust bepaalde nestvisscherij plaats, vrij
wel uitsluitend ten behoeve van de een-
denhouderij, welk bedrijf zich naast de
roofvdsscherij gevestigd heeft. Of ook wel
gaat dit „nest" of „puf" als mest naar de
landerijen.
En al d-it kwaad 'geschiedt niet slechts
in Nederland, maar in alle landen langs
de Noordzee, in Engeland en Schotland,
Duitschland, Frankrijk en de Scandina
vische landen.
Daardoor zijn oude en vroeger Beer
vruchtbare visscherijgronden reedis totaal
onvruchtbaar geworden; de beugvisschers
hebben zich telkens moeten verplaatsen, de
haringvisscherij moet het meer en meer
op andere dan de oude vischgronden zoe
ken, en ook de stoomtreilers zelf zijn ge
dwongen telkens andere vangplaatsen te
zoeken, daar de oude totaal dood zijn ge-
vischt.
Veel- wordt ©r over geschreven en ge
praat en nagedacht, maar ongestoord gaat
het proces voort, en zelfs is men den laat-
sten tijd ijverig in de weer een nog moor-
dadiger treiinet, het Vigneron-Dahl-
systeem in te voeren.
Het is te begrijpen, d-at er in de krin-
Mislukte inbraak..
Maandagavond ongeveer half negen
werd een tweetal personen opgemerkt dat
zich bevond voor het perceel van de druk.
kerij van de firma Wed. Van Wijngen
aan de Muurhuizen te Amersfoort. Hier
aan werd echter geen verdere aandacht
gewijd.
Tegen 0 uur begaven de bewoners zich
mar het iuurwerk. Vandaar tegen half
12 teruggekeerd, zagen zij het tweetal nog
nabij het perceel staan. Binnengekomen
bemerkten zij, dat een van de binnendeu
ren ontsloten was, de ijzeren staven van
een raampje waren uitgebogen en 'de
draad van de electrische schel was door
gesneden. Onmiddellijk ging d© vrouw po-
politie waarschuwen; de m'an bleef de
twe© personen bespieden. De beide perso
nen, Amsterdammers, zijn door de politie
aangehouden. Later heeft zij nabij het
postkantoor een kar met moderne inbre
kerswerktuigen gevonden, en kreeg zij
verdenking op nog twee personen. Een
van dezen is hedenmorgen bij zijn vertrek
met- den eersten trein naar Amsterdam
aangehouden, terwijl de vierde verdachte
hedenmiddag eveneens is aangehouden.
De laatste woont tijdelijk te Amersfoort
De personen blijven allen ontkennen,
rrmnr zullen niettemin ter beschikking van
de justitie worden gesteld. Er wordt bij de
Wed; van Wijngen niets vermist. Het ver
moeden bestaat, dat men de drukkerij
heeft aangezien voor het gebouw van het
agentschap van de Nederlandsche Bank,
d-at er onmiddellijk aan grenst. De politie
meent ©en goede vangst gedaan te heb
ben. (HbL)
Noodlottige aanrijding.
Maandagmiddag te twee uur kwamen te
Venlo achter de Infanterie-kazerne ojj
den tweeden bocht op den weg Venlo—
Horst een vrachtauto ©n een Henderson
4 ©vlinder motorrijwiel met elkaar in bot
sing. De auto werd bestuur door dien eige
naar, A. Theeuwen te Broekhuizervorst en
het motorrijwiel werd' bereden' door den
20-jarigen Fr. ten Bos uit Almelo en Th.
Esser, oud 23 jaren, zoon van notaris La
ser te Horst.
De aanrijding was van dien aara, aai
de heer Esser een gapende wonde aan
het hoofd bekwam. Militaire artsen ver
leenden de eerste hulp, maar bij aankomst
te V-enlo te ongeveer 8 uur ia da heer
Esser overleden.
De heer Ten Bos werd per auto naar
Venlo overgebracht, alwaar bleek, dat hij
een zeer ernstige beenverwonding had.
Een politieonderzoek heeft uitgemaakt,
dat de motorrijders links van den auto
hebben willen passeeren met het bekende
noodlottige gevolg. Het lijk en d© auto zijn
in beslag genomen.
De toestand van den heer Ten Boö IS
bevredigend.
Ernstige autobotsing.
Dinsdagochtend omstreeks kwart voor
acht is op Craailoo de auto van den heer
Oh. E. EL Boissevain op een verhuurauto
van de autoverhuurderij De Greeff uit
Blaricum geloopen. Beide auto's zijn ver
nield. De heer Ch. H. E. H. Boissevain en
zijn chauffeur zijn ongedeerd; de chauf
feur D© Greeff is levensgevaarlijk ge
wond. Hij- is naar het St. Jans Ziekenhuis
te Laren overgebracht
Weer een autobus In brand.
Maandag is op den provincialen weg
tussohen Vessem en Wintelre een autobus
van dien dienst EindhovenV essean dn
brandi geraakt en geheel verbrand. Er
zaten gelukkig slechts twee personen in
de bus, die zich bijtijds in veiligheid kon
den brengen. Zij zijn er zonder letsel af
gekomen. Telegr.
Het auto-ongeval te Craila
De auto-verhuurder De Greef uit Blari
cum, die bij het ongeluk te Crailo deerlijk
gekwetst werd' opgenomen in het RJK Zie
kenhuis te Laren, is Dinsdagavond over
leden zonder tot bewustzijn te zijn geko
men.
Een beschonken automobilist
Een automobilist uit Arnhem, die onder
den invloed van sterken drank verkeerde,
reed Dinsdag op den Arnhemschenstraatweg
tegen een boom. De wagen werd bijna geheel
vernield De bestuurder liep kneuzingen en
ontvellingen op en -moest onder geneeskun
dige behandeling gesteld worden.
Brandstichting?
Mem meldt uit Haarlem:
Maandagnacht omstreeks half drie werd
brand ontdekt in de loods van het fort
Noord omder Spaarndam. De politie was
spoedig ter plaatse, doch kon niet verhin
deren dat de loods met den inhoud geheel
afbrandde. Men vermoedt, dat kwaadwil
ligheid in het spel is. Enkele weken gele
den is eveneens in deze loods brand ont
staan, vermoedelijk eveneens door kwaad
willigheid, maar toem kon door tijdig in
grijpen de brand spoedig beperkt worden.
Verglftigtngsverachijnselen na hel
gebruik van oude melk.
Woensdagvoormiddag, hebben zich in
het gezin van een politie-agent, wonende
aan de De Kockstraat te den Haag, ern
stige gevallen van verschijnselen van ver
giftiging voorgedaan.
Na het gebruik van voor d© tweede mnni
gekookte oude melk, dl© door toevoeging
van suiker en beschuit smakelijk was ge
maakt zijn drie kinderen uit bedoeld ge
zin benevens een broer van de moeder ziek
geworden. Een geneesheer oordeelde te
doen te hebben met vergiftigingsver
schijnselen en de kinderen werden naar
het Gemeente Ziekenhuis vervoerd!. Daar
is reeds een der kleinen, een kind van drie
jaar, overleden.
In het ziekenhuis wordt thans het
braaksel onderzocht om te kunnen na
gaan, waarin de oorzaak van de vergifti
ging schuilt, óf de melk ondeugdelijk was,
óf wel dat de pan waarin de melk gekookt
is niet in goeden staat verkeerde, óf dat
de vergiftiging aan een andere, oorzaak
moet worden toegeschreven. (HbL)
Wal zijn koloniale waren;
Een koopman in Arnhem had zijn gros-
sierderij in koloniale waren en aanver
wante artikelen aan een ander overge
daan. In hét hiervan opgemaakte contract
was een concurrentiebeding opgenomen
waarbij de verkooper der zaak zich ver
bond -geen handel te drijven in koloniale
waren of aanverwante artikelen op een
verbeurte voor iedepe overtreding van
5000. Niet lang na dien echter kwamen
er geruchten dat de verkooper toch in
deze voor hem verboden artikelen han
delde, en, toen de kooper meende daar
omtrent voldoende zekerheid te hebben
verkregen, stelde hij tegen den verkoo
per ©ene rechtsvervolging in tot betalinu
van 10.000.
Voor den rechter erkende de verkooper
inderdaad krenten, rozijnen en basterd
suiker te -hebben gekocht en verkocht
doch beweerde dat deze niet bohooren
tot de bij het contract verboden artikelen,
will het niet zijn koloniale waren noch
'aanverwante artikelen, daar krenten en
rozijnen eerder zijn te rekenen onder de
zuidvruchten en beetwortelsuiker bier te
lande wordt gefabriceerd. De rechtbank
heeft toen doen onderzoeken wat onder
^aanverwante artikelen van koloniale wa*
ren" zou te verstaan zijn, waarna zij hoeft
beslist, dat daaronder zijn te begrijpen
die artikelen, waarin grossiers in kolo
niale waren hier te lande plegen handel
te drijven en dat tot deze laatste waren
zeker behooren krenten, rozijnen eni bas
terdsuiker, terwijl omtrent vele andere,
uls snippers, honig, blikgroenton, reuzel
enz. nog twijfel kan bestaan.
Over dit geschil is door partijen in
twee instanties getwist, ÖOch thans, meldt
de „N Arnh. Crt.'*, is de zaak -geëindigd
met de beslissing van het Gerechtshof te
Arnhem, dat mag worden aangenomen!,
dat in verband met de beslissing der
rechtbank, twee overtredingen van het
qpntract door den verkooper zijn bewe
zen; eni dat daarvoor hem een' -boete zou
kunnen worden opgelegd van 10.000.
Het Hof achtte het echter billijk bm deze
boete tot 6000 te 'beperken, tot betaling
waarvan de verkooper dan1 ook werd ver
oordeeld.
v Hef Goucfschïp.
De heeren Van Hecking Colenbrander
en Van der Wallen hebben met Lloyds te
Londen een contract aangegaan tot het
bergen van de schatten, welke zich nog
in het wrak van de „Lutin©'1 moeten be
vinden. Bij deze berging zal een geheel
nieuw systeem van werken worden ge
volgd; schrijft men aan de „N. Rott. Ot."
De zandlaag van 50 voet dikte, die de
wrakdeelen bedekt, achten de bergers niet
het geringste bezwaar. Met behulp van
een speciale inrichting, door genoemde
heeren zelf uitgevonden, is, meenen zij, in
zeer korten tijd door deze zandlaag heen
te boren en kunnen d© wrakdeelen, dia
zich onder op de kleilaag hebben vast
gezet, worden bereikt
Het toestel, dat er uitziet als een ge
won© kolengrijper, die van een epuit-
inrichting en perswaterleidingen is voor
zien, zakt bijna even gemakkelijk door den
zandbodem ais door het water. Heeft het
toestel eenmaal de vereischte diepte be
reikt, dan sluit men dén grijper en haalt
men het, nu gevuld met die op die diepte
aanwezige specie, weer op. wat ook heel
gemakkelijk gaat, aangezien de door het
toestel in den bodem gevormde koker,
door de persing van het water naar boven
geheel open blijft.
Het zeer groote voordeel van deze ma
nier van werken is vooral, dat men geen
zandzuigers noodig heeft om het wrak
bloot te zuigen en geen duikers om bene
den te werken. Duikers toch kunnen al
leen arbeid verrichten bij goed weer en
weinig zeegang, en d© stalen grijper trekt
zich van weer en wind en zeegang niets
aan; zoolang het bergingsvaartuig ter
plaatse, kan zijn, wordt doorgewerkt.
Met de bergingsboot „Stortemelk", van
de reederij Doeksen, die voor dit doel spe
ciaal werd gecharterd en waarop het toe
stel is gemonteerd, wordt nu stelselmatig
de bank, waaronder zich de wrakstukken
van de „Lutine" bevinden en die goud
plaat genoemd, doorploegd. In de drie da
gen dat er gewerkt is, zijn nog wel geen
goudstaven bovengebracht, maar toch
werden- reeds enkele stukken roest en
stukjes wrakhout gevonden, zoodat men
de zekerheid heeft, op de goed© plaats te
zijn.
Een drama.
Maandagavond, omstreeks elf uur weer
den er op den hoek van de avenue des
Ch-amps Blysées en de Dutuit laan te Pa
rijs revolverschoten en kreten gehoord.
De politie vond er een man en een vrouw,
badend in hun bloed, op dien grond liggen.
De man, advokaat bij het hof van appel
te Parijs, en de vrouw, zijn gewezen min
nares, hadden een woordenwisseling ge
had, waaraan de vrouw een einde had1 ge
maakt door uit ©en revolver schoten op
den man te lossen. Detze had daarop terug
geschoten. De toestand van beide men
schen is zorgwekkend.
Kabeljauw.
Uit Kristiania wordt gemeld; dal een
Noorsche wetenschappelijke expeditie on
der leiding van prof. Hjort, aan boord van
het schip Michael Sars, reusachtige scho
len kabeljauw heeft aangetroffen ter
hoogte van de kust van West-Groenland;
Een fortuin In een tel,
Een zekere Vincent Vioary verloor in
Parijs Zaterdag jj. ©en half millioen frs.
Dit geld had hij in pakjes bankpapier in
twee koffertjes bij' zich in een taxi waar-
mee hjj verschiUënde bezoeken bracht. Bij
zijn laatste bezoek Het hij d© twee kofferv
taxv achter' 261(10 d0n chauffeur
kw^tilT te?' maar 40011 WJ vijf
t6ru8 kwam, was d© taxi weg.
blijkt nu, dat die chauffeur, na ongc-
XL/T ÏÏL wachten, voor de poütie
mZf f00^011- Hlj besloot de vracht er
XL X e. lOTen m naar zijn stand-
fateÏLS^J0, Eeist 000 vaar uur
wLI af wagon de beide kof-
Wht' vf ^f^recht naar de poUtie
^cent Vioary kreeg aldus zijn
den dag^ 611 cbaulleur bad een goe-
OOST-INDIE.
Districtshoofd doodgeschoten door een
sultan.
vfi!?0w^aT1 VDn Boeten heeft tengevolge
geladen OIlvoorzicbtig omgaan m«t een
gescSe^ Hn e0n,dJstrictshoofd dood-
y heeft daarna zelfmoord ge-
Veertig dooden; honderden gewonde».