'rSvir^-
06 nwr S5wllB6rim<i
LUCHTVAART.
Om den Sehneider-beker.
Deze weetk zullen er te Felixtone belang
rijke proefnemingen plaats hebben met het
Napier-Gloster watervliegtuig, dat Engeland
zal vertegenwoordigen in den wedstrijd om
den Schneider-beker. Amerika heeft dezen
beker verleden jaar te Oowes gewonnen, en
thans wordt er een krachtige poging aange
wend. om de volgende maand te Baltimore
den beker terug te winnen. Het Napier-Glos
ter zeevliegtuig is een kleine tweedekker met
twee drijvers met een vleugelbreedte van iets
meer dan 20 voet. 'Bij de proefnemingen
heeft de Napier-motor 630 P.K. ontwikkeld.
Een bijzonderheid van deze machine is, dat
de motor de luchtschroef direct drijft, in-
plaats van, zooals gewoonlijk, met neerkop
peling. Dit systeem gaf verleden jaar de
overwinning aan de Amerikanen. Men hoopt
een snelheid' van 230 mijl te zullen kunnen
ontwikkelen en als bij de proefvluchten niet
tenminste 220 mijl wordt gehaald, zal het
vliegtuig niet worden uitgezonden. De be
kende vlieger Hub9rt Broad zal het toestel
besturen.
Noodlanding.
In den Prins AJexand-erpolder, onder de
gemeente Hiliigersberg, nabij de Sophia-
hoeve, heeft Donderdagmiddag een vliegtuig
van de Sabena-lucbtljjn, op weg van Amster
dam naar Brussel, een noodlanding gedaan.
Het toestel ip met den kop van de cabine
tegen den grond gekomen, waardoor deze
aan de voorzijde is beschadigd: Van een der
schroeven is een blad gebroken.
Het vliegtuig, een Farman, behoort aan de
Société Generale de transport Aëriens en
heeft twee motoren van 800 PJL
De passagiers, twee dames en een heer,
die geen letsel kregen, zijn met een auto van
den geneeskundigen dienst naar het vlieg
veld aan de Waalhaven gebracht en van daar
met een ander vliegtoestel' naar Brussel ver
trokken.
Ook de 'bestuurder van het toestel heeft
geen letsel gekregen.
Botsing tusschen vliegtuigen.
BJj een botsing tusschen twee vliegtui
gen te Tunis slaagde het eene, bestuurd
door adjudant Durandeau, erin te landen,
zonder dat de bestuurder gedeerd werd.
Het andere viel te pletter. De beide inzit
tenden, twee sergeants, waren op slag
dood. De botsing wordt toegeschreven
aan de felle zon, die een der bestuurders
verblind' zou hebban.
t
De Zeppelin voor de Vereenlgde Staten.
De bauw en de Inrichting van de Z. R. IEL
Het „Handelsblad" ontving uit Friedrichs-
hafen een uitvoerig en interessant artikel
over het reuzenluchtschip >Z. R. HL Wij
ontleenen hieraan het volgende:
De hoofdalmetingen van de 126ste Zep
pelin, die de werf verliet die 'in de V. S.
den naam Z. R. III zal voeren, zijn:
Lengte 200 M., hoogte 31 M., grootste
doorsneê 27.64 M. en de gasinhoud 70.000
M\ Talrijke lengtedraagbalken omsluiten
een aantal ringen, waarvan de doorsneden
overeenkomen met den vorm van het schip
Deze zijn loodrecht op de lengteas van het
vaartuig en op 6 M onderiingen afstand aan
de draagbalken bevestigd In deze aldus ge
vormde traliënkooi van metaal, waartoe men
een aluminiumlegeering, het z.g. hard-alu-
m'inium gekozen beeft, zijn in een net van
touwwerk 14 van elkaar onafhankelijke gas-
ballons opgehangen. Zijwaarts hebben deze
overdiruk-ventielen, waaruit de -overtóllige
gas automatisch maar den top van bet schip
wordt gevoerd en aan de bovenzijde z.g. ma
ooeuvreer-ventielen, welke door den bestuur
der vanuit de commandohut kunnen geopend
worden.
De ballons <zjj:n vervaardigd uit zeer
dicht geweven ikatoen, overtrokken met de
dunne opperhuid van runderdarmen,
waardoor een zoo goed als gasdlcht om
hulsel gevormd wordt
De buitenbeMeedlng van de Z. R. 8 be
staat uit zeer sterk gesponnen katoen, dat
eeniige malen gevernist en bovendien met
aluminiuttnverf bestreken is. Niet minder
dan 14.000 m* moesten op die wijze be
werkt worden.
Aan den achtersteven steken, in een
vertikaal en horizontaal kruis, vier groote
vlakken uit, welke de rustige ligging ver
zekeren en tevens zij- en hoogtestuur be
vatten, terwijl langs de kiel van het schip
een gesloten verbindingsgang loopt, welke
dient tot verblijfplaats van de bemanning,
het opnemen van 40.000 L 'brandstof en
talrijke watertanks van 100 kjg. elk, die
den ballast vormen.
Aan de voorzijde bevindt zich onder
het midden van den voorsteven de com
mandohut en de passagiersruimte, belde
van groote, glasheldere celluloidrulten
voorzien. Het spreekt van zelf, dat de hut
van den commandant voorzien is van de
modernste Inrichtingen, noodiig voor de
besturing, terwijl de daarachter gelegen
cabine voor radio-telegrafie en -telefonie
het mogelijk maakt steeds ln verbinding
te blijven met de aarden
(De passagiersfcajuit, in donkerroode
tint gehouden, is ingericht als een weel
derige Puliman-car en kan 80 reMgers
opnemen, terwijl toilet-inrichtingen en
een electrlsohe keuken niet ontbreken.
Behalve deze groote gondel zijn zoowel
aan 'bak- als aan stuurboord twee kleine
gondels aangebracht, terwijl een vijfde in
het midden onder de kiel ls 'bevestigd, die
ieder een Maybaohmotor van 400 P.K.
bergen, een totaal dus van 2000 PJL,
waarmede een maximum snelheid van 180
en een normale snelheid van 108 lam. kan
worden bereikt
De passagiers- en de achterste gondel
zijn aan de onderzijde van pneumatische
luchtkussens voorzien.
Men rekent de 7000 km. lange tocht naar
de Ver. Staten in ongeveer 70 uur onaf
gebroken vaart te kunnen afleggen, een
niet geringe onderneming. Dat de Zeppe
lins hiertoe in staat zijn, is reeds eenlge
jaren geleden bewezen.
Een van de deelnemers aan den tocht
vlucht van het Zeppelin4uchtschip Z. R.
Hl. die naar OostnDuitsohland zou leiden,
weidt uitgesteld: Er zal slechts een korte
proefvaart worden gehouden, die in hoofd
zaak dient om de draadlooze toestellen van
het schip te probeeren. Naar verluidt zal
hierboven 'bedoeld, Hans Schedelinann,
beeft eerst dezer diagen die koene daad
beschreven en het is aan zijn verhaal dat
wij het volgende ontleenen:
Den 21en Nov. 1017 verliet de L.Z. 104,
hiervoren reeds genoemd, het landings- HHPHV
station Jamboli in Bulgarije, om 20 ton het luchtschip nog eind September
verbandstoffen en geneesmiddelen over tocht naar Amerika aanvaarden,
te brengen aan de verdedigers van
Duitsch Oost-Afrika. Een lading vliegmachines.
Om 8.86 's morgens opgestegen, ging de Het ^tBche stoomschip „Dalalfven" is
vaart over Adrianopel, firnyma en de Mld- van Amsterdam naar Leningrad- vertrok-
dellandsche Zee, om 's morgens om 646! k<.n met een ladliriK vliegmachines.
van den 22en November op zijn tocht het1
8e werelddeel, Afrika, te bereiken. Het
Nijldal werd thans gevolgd, tot de com
mandant, de kap.duit. Bochholt, den 28en
November, 's morgens om 8 uur boven
Chartoum draadloos het ontmoedigende
bericht ontving onmiddellijk om te koe
ren, daar Oost-Afrika reeds door de En-
gelschen was 'bezet.
SPOBT.
Gymnaatieittitvoarbrnr ten bate van het
Stedelijk Muziekkorps.
Hieronder volgt -het programma van de gym-
nastiekuitvoerlng, welke morgen (Zondag) eal
Er werd dadelijk koert gemaakt en in plaat8 rvinden op het eportteireim Botweg, wel
den morgen van den volgenden dag w.illen(j door de voebbalvereeniglng Helder
zweefde het schip reeds weder 'boven de voar dit doel afgestaan.
Middellandsche Zee, .vervolgens over 1. Stokoefeningen voor dames van Hygiëa.
Adalia en Tekke in Klein-Azië, om's 2 Akomoene vrije oefeningen door heeren van
nachts om 11 uur Konstantinopel onder OK.K., P.P. en Sparta.
zich te zien, terwijl den 26 Nov. om 8.30 3. Uitdrukkingsgymnastlek door dames van
's morgens, na een ononderbroken reis vrijfl ^nin^n doorf de jongen*
van 96 uur, het uitgangspunt weder werd en^iflje6kla8l0 van 0 k.K., P.P. en Sparta.
Het spreekt vanzelf, dat thans niet
zooveel gevraagd mag worden als in oor
logstijd; vandaar dat een aantal proef
vluchten worden ondernomen, eer de
groote reis een aanvang noemt
In de hal vult het monsterachtige, grijïze
5. knoteoofeningen door damee van 'Hvgi&a.
6. Akemoen toestelturnen door alle turnster»
en turners.
7. Vrije oefeningen door heeren van O.KJL
8. Knotaoefeningen door dames van Héibe.
9. Algemeene vrije oefeningen voor dame© van
Hygiëa, Pro Patria en. Hétbe, uitgevoerd op
de Gewestelijke uitvoering te Alkmaar.
Verschillende oefeningen worden begeleid
1 t-, i met xnuaiek van het Qted. Mua. Korpe, voor dit
lichaam bijna geheel de groot© ruimte. De Kj gecomponeerd den (höer Maas, direo-
stuurinrichtingen worden nog een laatste t0lir vail Sted m.uz. Korpe te Alkmaar.
maal onderzocht, een tank staat gereed om I afmarecfh gaat n jn. 2 uur vanaf Statione-
zoo noodlg hulp te verloenen, kleine wa- plein, Verl. Spooretnaat, Keizerstraat, Weet-
gentjes, die langs hoekijlzers loopen zij- straat, Biereteeg, Spoorstraat, Koningstraat,
waarts van het schip, worden hiermede Polderweg, Middenweg, Bolweg, Sportterein
verbonden, opdat 'het 'evenwijdig aan de Aan dozen optocht nemen alle turnsters en
zijwanden naar bulten wordt gebracht ^fj^" doel
inr. A cx vo^Vi+q I Stedelijk, terwijl ook (hot .Heldoracne ïan-
v T- *v, x «n Aa. «rfnnfTGTt I ^Tékorps welwillend (hare medewerking aan
en links afhangende touwen co de stangen I (j.6zen optocht verleent. Door uitetedlgheisl van
van de gondels en alles wacht rustig het dea directeur en enkele goede krachten, koin
op het bevél van den leider, dr. Eckener Winnubst aan de uitnoodiging geen gevolg
Uit een slag aan den achtersteven laat nerven,
men waterhallast wegvloeien, waardoor Het puhlieik houde er rekening mee dat
dat gedeelte van het vaartuig een weinig tijdens het anarciheeren op den Bolweg, op dat
rijst; het wordt af gebalanceerd. Nu treedt moment geen toegangskaarten worden ver-
de leider naar buiten, doet zijn oogen on- kodkt- 1 ™r..zi£ de ^anffka<f
J u J 1 V ten aan het loket verkrijgbaar. Zie verder de
derzoekend langs 'het gevaarte gaan, een to dit blad
bijns onmerkbaar toeken, do (arbeiders zet- j afloop dor igynma^tiekiwiiiMBerö, ontweer
ten zich in beweging en het komt, met 4 uurj zal de voetbal-anatoh plaats vinden
den achtersteven naar boven, buiten de I tusschen Helder en We6t-Frlsia, Ned. Voetbal-
hal. De kajuit is dicht bezet met leden I bond 2e klasse, lult Bakhuizen. Zooais .bekend
van de Amerikaansche commissie, die het j zijn door het 2e Kamerlid H. ter Hall te Rijs-
schlp zal overnemen, iedere motorgondel wü 6611 souden en zilveren emaillefcruie voor
ls bemand met twee machinisten, kapitein dew}U 'belangrijken wedstrijd disponibel gestold
en stuurlieden bevinden zich ln de oom-j
mandohut. DeZ. R, 8 wordt 00° gedraaid,!
dan Stijgt dr. Eckener met een ladder Gymnastiek. Zaterdag (hedenmiddag) om
naar de cabine van den commandant en 13 uur kamen de adspiranten jongens A te
het vaartuig wordt verder gewend, tot het Huisduinen om de beginselen van het slag-
evenwijdig aan de hal ligt balapel te 4 uur de meisje en
De moteren worden aangezet, de sdhroe-J°^ne B en 0 voor aUfemeene repeUtle- 0111
ven wentelen, eerst lan'gzaam, dan met een
duizelingwekkende snelheid, die hen on
zichtbaar maakt uit de vdorsteven vloeit
een stroom van ballastwater, de kop rijst,
6 uur de dannes.
Zondagmiddag om half twee aantreden op
het Stationsplein van -, dames en heeren, de
meisjesklassen B en C en de jongensklassen
B, G en D in volledig gymnastiekopstuum.
sleeptouwen en stangen worden losgelaten! Beleeft verzoek aan de ouders om -hun .weliwil-
en onder het donderend! geraas van zijne I 'ende medewerking.
bewegingswerktuigen en het gejuich van Voetbal. Zondagmorgen om 10 uur speelt
de menigte stijgt het gevaarte in het I d .vriendsdhappeljjk met ILR.G. 6. Ter-
luchtruim. j rein Sparta, Huieduinen.
Athletiek. Ook gaat Zondagmorgen een
estafetteploeg naar Anna Paulowna. Deelne
mers: J. Vrijvogel, Jh. v. d. Wal, J. Buije en
Jan v. d. Wal.
(De regen stroomt voortdurend neer en|
langzamerhand verspreiden zich de toe
schouwers, de oogen echter voortdurend
op de Zeppelin gericht, die, na een wijde]
boog om de Luftsehifflbau 'beschreven te
hebben, in de grijze lucht verdwijnt.
Tegen 5.30 's avonds wordt het gebrom
van de motoren weder vernomen, korten!
VoetbaL
Overzicht.
Nog één Zondag en dan zullen de competitie-
tijd daarna is 'het schip opnieuw zichtbaar wedstrijden wederom een aanvang nemen, de
en een half uur later ligt het veilig ver- wedstrijden waar het gaat om de punten en
arikerd in zijn bewaarplaats; de eerste de,pl^fte dejran#hie,t~ Voor oefen-, baker-,
tocht om het meer van Oonstanz is zonder 1 wed^njden isd» geen
<itoomi« volbracht gelegenheid meer of wel de club» stellep. zich
xr„ j v -vi I daarvoor zoo min mogelijk disponibel om hun
Na deze eerste vlucht bïeek het noodlg -peiora „fit" te houden voor de bondswedi-
de motoren opnieuw na te zien, de water- strijden.
ballast werd aangevuld en thans slechts Het „vriendschappelijk" voetbal wordt alzoo
gewacht op gunstig weer cm een tweeden moigen besloten en zal, voor wat onze «©-
grooteren tocht te ondernemen. meente 'betreft, een waardig slot zijn. Drie be-
Den Gen September scheen geschikt ontmoetingen, waarvan één reeds
voor een nieuwe vlucht, doch dén 6en ®"middag' zullen zomervoetbal be-
werd gekozen voor de 'Zjg. Zuld-Dultsche 8 U1 IL
rondvlucht, welke om' 0 uur 's morgens
zou aanvangen.
ELR.C. Hedenmiddag half vier zal een be
gin worden gemaakt met de serie liefdadig-
,De I'S?!™8 wauOTm?0riird
man, terwijl 26 passagiers ln de kajuit gpeeld Adetüborsten—H.R.O. Het team der
hadden plaats ignnotnoii, I Adelborsten, wat vrijwel geheel vernieuwd ia,
De tocht van 81/» uur, waarbij een ge- heeft aioh welwillend disponibel gesteld om
middelde snelheid van 100 km. werd vol- als tegenpartij te fungeeren voor de navolgen-
gehouden, werd zonder ongeval beëindigd, de vereenigingen: H.RC., Halder, Batavier,
Na eenlge proefvluchten, waarvan de 0001 en 660 Marine-elftal,
laatste een rondvaart wordt, die 80 uur LiaL' ^nden op Zaterdag
zal duren en zich zal uitstrekken over de n^en^r ^fn'
NoordJDultsohland en Skandinavië, Wö1 de be-
dan eindelijk de groote tocht over de we- Het Stedelijk' Muziekcorps zal den wedstrijd
reldzee naar de bestemming worden aan- van hedenmiddag opluisteren en om half vier
vaard. van het Stationsplein langs Keizer- en Sluls-
Moge het prachtig gebouwde schip «Hjketraat, Brakkeveldweg naar het Tulndorp-
daarbij geluk hebben 1 161-1,0111 trekken.
Zondag ontvangen de Racers R.N.C., de
kampioen van den A V. B.; ook dit kan voor
Donderdagmorgen is het luchtschip Z.R. thuisclub een leerzame oefenwedstrijd WO*
III geheel onverwachts voor zhn derde 1LN.C., op het groene veld de eterk-
6.™ M 78 p^wnen m 'S ITfir STTSo
boord, onder wie ook de dochter van 'graaf met haar competitie-elftal imiTvnen, uitkomen.
Aeppelin, Hella von Brandenburg—Zep- Aanvang half drie.
pelin met haar zoon. Het luchtschip vloog HJEtC. 8 speelt Zondagmorgen om 10 nnr
van Friedrlchshafen langs de Bodensee 1108611 'Heldor 8- Terrein Tuindorp. Entrée 10 ct.
naar Sdhaffhausen en vandaar naar Basel. Helder. Ook de withemden hebben zich in
Om half vier was de Z. R. Hl 'boven dienst der liefdadigheid geetold, ditmaal ten
Zurich. Twee vliegtuigen van het vlieg- der kunst. De sportdag uitgeschreven
veld Dflbendorf waren het 'luchtsöhip, dat ?66Lhft,,'°omlw 8teun Stedelijk Mnziekcorps"
van Bazel over Olten en Luzern cevaren behalve de miedeweijking van 8 onzer
had, tegemoet gevlogen. Het luchtschip «>^ia8HekvMeenigingen. ook Helder onder
OTOT Wlnterthur eS SSSSlEtï
kwam orn kwart voor zes boven 8t Gallen, strijd aanbinden tegen deTpS^promoXd^
Ongeveer zes uur namiddag is het lucht- 3e klaseer Weet-Frisia van ^hulzen de
schip van zijn proefvlucht teruggekeerd. oluil> di0 tegelijk met H. tot den N. V. b'. toe-
De landing gelukte uitstekend: De datum ^}aten werd' (1914); de eerste 3 jaar speelden
van de laatste proefvlucht is nog niet vast- °'UI>8 'n aföieellng en die toenmalige
gesteld. roodwitten wisten over de Enkhulzere steeds
te zegevieren. Na 1917 gingen belde clubs uit-
l
Do voor irnorgen aangekondigde proef" Zien, wat of Helder thane togen da tegenstan
ders van vroeger zal hebben in te
hebben .edhter vertrouwen in de Helder*
club; de withemden zijn de laatoto
goeden vorm en zullen ook ln bun laatste
oefenmatoh zeker een inooi figuur w
temeer daar een 2e klaseer de tegenpartij ie en
een prachtig gouden kruie het loon aal zijn
voor den overwinnaar. Doch ook d
zal niet met ieege- handen huiswaarts koeren^.
een zilveren kruie ie voor hem een p
op de wonde. Allemaal factoren die one een
mooie en vurige match waarborgen en ««"«n
het doel waarvoor deze dag
- een bijdrage aan ons Stedelijk Muziekcorpe
- zal zeer zeker, indien het weder ons ter
wille is, veel publiek aanwezig zijn. De belde
prijzen zijn beschikbaar geetold door den heer
Henri ter Hall te Rijswijk, rwien Oervoor een
woord van dank niet kan worden onthouden.
Helder komt met haar gewone elftal uit.
Voor de
eeriowedstrijdon weidt hedenmiddag
(Zaterdag) gespeeld; Helder 4Geel Wit A
aanvang 8 uur; Geel Wit 8—Batavier 2, aan
vang 4 nnr. Terrein Bolweg.
Jnlianadorp.
J.V.C.-nieuws.
Zondag a.e. belooft voor lJ.V.0. ten drukke
dag te iworden. 'e Morgens 10 uur speelt J-V.C
2 tegen Zwaluwen van Heldor. V Middags 1
uur speelt J.V.C. tegen Blauw Wit. oer
beide wedstrijden ia een medaille uitgeloofd
Daarna speelt J.V.C. 8 tegen Always Ready
om een kunstvoorwerp. De ontvangsten van
dezen dag zijn bestemd voor de oude redders.
De entree bedraagt 'e morgens 10 oent en 's
middags 20 oent. Laten we hopen, dat velen
van deze wedstrijden komen, genieten. Ze steu
nen daardoor meteen een goed doel.
Korfbal
H.BLC.-nieuws.
Eindelijk eens wat nieuws van de HJLC
In de eerste plaat» 'begint de oompetitie van
den N. K. B. 21 Sept. eJc. Dus dame» en heeren
van het eerste twaalftal allen op uw poet en
doet wat ge doen kunt. Vooral de laatste paar
dagen nog eens flink komen oefenen, b.v. he
denmiddag en Zondagmorgen. Zondag 21 Sept
moet HJLC. 1 naar Alkmaar teneinde K.V.
K.V. 1 te bekampen. 28 September krijgen wi;
de fasonten op bezoek, scheidsrechter Marinus,
HK.C. 2 ie ingedeeld in de tweede klasse
H. EL B., haar vererte reis is Wieringen. Ook
dat rad begint 21 Sept. te draaien. Zijn er
misschien nog dames en heeren, die zich wen
schen op te gerven in de HJLC. Het bestuur
verwacht dat er verscheidenen zijn, die zich
op zullen geven. De 'HJLC. heeft steun noodig
en ook krachten om de korfbalsport in Helder
hoog te 'honden.
Postduivensport
Postduivenver. „Victoria",
De stand der punten oude en jonge duiven
te als volgt. Eerste 10 liefhebbers: Pauw 8070,
Goossen 2320, Arnst 2160, Schenk 1060, de Wit
965, Peterus 846, RanRietveld 790, M. Kwast
776, Guyken 690, Bot 666.
ZoOale men ziet heeft ouze vriend Pauw een
mooie voorsprong;, doch a-s. Zondag kunnen
de liefhebbers -hun achterstand nog inhalen, er
zijn njn.1. nog 6300 punten voor deze laatste
vlucht. Allen veel succes.
BREEZAND.
Donderdagavond, 11 September, hield
de Nutsvereeniging „Vriendenkring" een
ledenvergadering in het lokaal van den
heer Jb. Borst.
De voorzitter, de heer A. Raap, heette
de aanwezigen welkom, doch sprak er zijn
leedwezen over uit, dat dit aantal niet
grooter was.
De penningmeester, de heer M. Broers,
doet vervolgens rekening en verantwoor
ding, waaruit blijkt, dat de ontvangsten
hebben bedragen f 182.40, terwijl de uit
gaven' beliepen f 107.39, zoodat er een
batig saldo is van f 26.01.
De bescheiden worden nagezien door
ae heeren Y. Tijsen en J. Daalder en vol'
komen in orde bevonden, waarop de voor^
zitter de Vereeniging feliciteert met het
mooie saldo, en vervolgens de heeren
dankt voor hun moeite en den penning
meester hulde brengt voor zijn uitstekend
beheer.
Thans is aan de orde Bestuursverkie
zing, wegens periodieke aftreding van
vice-voorzitter, penningmeester en com-
missanssen. In plaats van den heer H
ötellingwerff wordt tot vice-voorzitter ge
kozen de heer O. van der Linden, die met
m oeming in kennis zal worden ge
steld. Tot penningmeester wordt herkozen
de heer M. Broers en tot commissarissen
de heeren L. Blaauboer en M. Wiggers
die alle 8 hun herbenoeming aannemen'
De eerste Nutsavond van het komende
seizoen wordt vastgesteld op Donderdag
6 November. De dames en heeren, die zich
reeds vroeger voor lezing, verplichte bij
drage en reserve hebben opgegeven, zul-
ien intijds door den secretaris aan hun
belofte herinnerd worden. Voorts zal het
Bestuur aan de Tooneelclubjes, die al
ot verho°ging der gezellig
heid bijdroegen, opnieuw om medewerking
vragen, alsmede aan den heer Jan Wig-
hol^" t n he6irj D' Zon zal als PiaDist, de
heer J. Oornelissen opnieuw als controleur
worden aangezocht, terwijl er nog aan
Tinnerd wordt, dat slechts inwoners van
Anna I aulowna lid kunnen worden.
Hierna rondvraag en sluiting, met dank
voor de aangename samenwerking.
TEXEL.
12 Sept. Deze week werden van hier
verzonden: 618 schapen, 807 lammeren
paarden.608' kalveren' 2 koeien en 6
TX 7 naar de Friesche kust dreef en in
de buurt van Koudum werd aangetroffen
Beroepen bij de Ned. Herv
Hug°w«.Td Br°e'""M S
Burgerlijke Stand van Texel
van 6 tot en met 12 September 1024
Slikke en Oornelia Verhoeve.
WIERINGEN.
Ook de tweede diag van de Landbouw
tentoonstelling had een goed verloop en
werd des morgens ingezet met een vor-
'"'ïfongeveer 10 uur had ten overstaan
van notaris Obreen, welke als steeds hier
voor gratis, zijne medewerking verleende,
de trekking plaats.
De zaal van den heer Lont was dicht
bezet en alles had- een zeer ordelijk ver
loop. Trots het vele malen schudden der
bus met loten, bleven de meeste prijzen
op de nummers van de 4 tot 6000, terwijl
de hoofdprijs, een vette koe, viel op num
mer 106. Een der vreemde Zulxi erzeewep-
kers werd' verblijd met een kartuig.
Des middags werd' eene ringrijderU
met paard en kar gehouden, waarvoor
zich 27 deelnemers hadden aangemeld;
Ook hiervoor was, trots het ruwe weer,
veel belangstelling.
Na vele ritten en overritten werd de
eerste prijs behaald door O. Rotgans en
Mar. Soboe; 2e prijs door 8. Bakker en
El. Minnes, 8e prijs door W. Koorn en D.
Kooi.
Een en ander werd opgeluisterd door
de Harinonie.
Den gcheelen middag bleef het druk in
het dorp en mocht ook het tentoonstel
lingslokaal zich in een druk bezoek ver
heugen (ruim 800 bezoekers).
Te ongeveer 6 uur werden in het ten-
toonstellingHlokaal met een toepasselijk
woord door burgemeester Kolif de prij
zen uitgereikt en "«f de Mandolineclub
van Westerland hier een concert en on
dervond een dankbaar gehoor met aan
dachtig publiek.
In de zalen van Scheltus en Veerdlg^
werd gjedanst, waarvan door velen ge^
bruik gemaakt werd. Als besluit werd
door Harmonie een uitvoering gegeven in
de zaal van dón heer D. Lont, voor leden
van de afdeeling Wieringen van de HolL
Mij. van Landbouw.
Het traditioneede bal besloot den avond.
Dinsdagnam., na afloop van de ten
toonstelling, werd een der koeien van den
heer C. Mulder Pz. op den 'terugweg in
de Hallebalg aangereden door de vracht
auto van den heer J. Bakkers.
Het ongeluk werd veroorzaakt door het
terugloopen van de koe. Het beest stortte
op den wc* neder, zoodat men in de ver
onderstelling verkeerde, dat het op slag
dood waa
Het bleek echter na eenigen tQd dat het
slechts bewusteloos waa Na een half uur
tje, weder bijgekomen zijnde kon de koe
vervoerd worden, zoodat dit ongeluk ho
pelijk het betrof hier een pracht-exem
plaar kalikoe zonder financieele schade
is afgeloonen.
Tijdens een hevig onweder van LL Dins
dagavond werd te de Gest alhier een kalf
van den landman 8. Wagemaker door den
bliksem, getroffen en gedood. Ook werd
aldaar nog een boom van den heer O. de
Wit getroffen.
Loting.
Behagen, 24 loteUngen.
D. Blauboer 19, Th. 8. Bleek er 8, H. J.
Boersen 12 A Borst 18, 8. Borat 17, D.
Brilsma 6, J. Deutakom 16, P. Deutefeom
24, N. Hoogschagen 21, O. Keesman 18, J.
E. L. van Ketel 7, J. Kistemaker 28, G.
P. Kroonenberg 0, J. Kuiper 1, O. Moot)
20 G. Oom 10, P. Posker 2, P. Renooij 11,
J Roggeveen 8, G D. Schnmlz 22, P.
n5^?0^16, ®ch°lu:ten 4, J. A Snaas 6,
O. N. Vlaming 14.
Wleringerwaard 8.
A Bakker 8, J. de Boer 1, O. Boerman 7,
J. Basscha 6^ O. Raven 4, J. Schrijver 8,
M, Mark 6, P. O. Wit 8.
Wieringen 22.
r P- Bals' w- Bakker 1, W. Baya 14,
Jl1-ten Bokkel 19, P. ten
F^T«Vfw U' P°- Grto 22-
tk T^6,6,? t' M- Boeman 6, J. Klein 8,
8 <w^L°nt 4' S- Me1»elaar 18,
8. Mulder 9, C. Rotgans 18, P. Rotgans 10.
15 S™cTer 7' P- D- Spaander
15, D. Steigstra 20, J. P. de Vries 6.
Anm» Paulowna 86,
H.
Beten 22 tt ai u Uaalder 18> van
Sl J Orl. u n ÏT 6' K- Graaf
Hoeve 13 G T S" ,?ar?6r 27' A- D- v- d.
een 15 t S' Holtader e- M. Hoogeste-
gen 16, J. Hoogerveen 2 W de Teno 191 ri
Jonker 11, P. KeppSi 26 R Kennel 1' 8
Sk^f P MKrS»17I R Kos <29' M^1"'
Ojïhttk,5,j; P- Pennekamp 28,
2i 7lÏT1J\J; Saa 81' P- Schouten
R'n 26' W- A- Voorthuizen 24,
WeHe3fi^^>er 19'P' Walrarven 82, O. P.
ZandwtjkV' Tan Pzendoorn M' van
Zyipe 8L
A. Btem 20, W. de Boer 7, J. J. Brons
Hm f ?6^er 18' s- d"
HÏÏeOTA tl j des 81, B. J.
c m v °°W S1» J- Kraan 16,
terbaan 8, W Kwast 25, G. Schuyt 80 P
i 12_' Stammes 22, j/ Tamia
ïfi m ■7e^tn 18' D' Veter 20; J VW
19, M. de Vries 28, J. de Wit 14 U WH fi
G. Zwaan 2, W. Zwaan 10. 6'
Uallantsoog 7.
T. Bakker 4, O. Bregman 7 P Th mn
Bierpen 8, J. Sleutel 2, B var/ow?' vaf
P. Veul 6, M. 8. de Wlt fi. WUyver 1(