BONTWERKEN
Uw verkoudheid
PELTERIJEN-MAGAZIJN
Tweede Blsd,
BINNENLAND.
GROOTE SORTEERING
verergert met het uur en kan
ontaarden inborstaandoening
Wacht dus niet neem dadelijk
VAN ZATERDAG 27 SEPT0BER 1924
Het antwapenlngsdebat prof. v. lideu—
Generaal Snijders.
(Prof. Van' Embden heeft aan de blen de
stellingen overhandigd, die hij op detekat.
avond' met generaal Snijders zal verd^en_
Het zijn er niet minder dan 22 en d^^j
zal er, hopen wij,'niet boos over zijn, f wy
ze niet ailemaal vermelden. Wij zulh ej
het voornaamste uit overnemen.
1. Voor het hoofddoel der vrijzii~
democraten: de vrije ontwikkeling der nlh.
schelijke persoonlijkheid, is een vrij na.
naai "bestaan, is nationale zelfbeschikking}
midden van de 'gemeenschap der volken e
onontbeerlijk goed,
nenschenoffers zijn nationale eer en aan-
:ien verhoogt, is een verwerpelijk militaris-
(sch leerstuk. Louter toeval bepaalt in een
g&wapend» conflict onze plaats. Het kan zeer
goed zijn,, dat wij meegesleurd worden in een
a&eheelen ondergang. Behoort ons land tot
df overwinnende partij, dan kan het toch
niet ontkomen aan den dyuk van loodzware
ocilogsschulden. Tenslotte wordt gewezen
op de moreele belangen van andere staten
om onze neutraliteit te handhaven, die seder
den oorlog nog zjjn versterkt.
Afwachten wat de generaal hiertegen
heeft aan te voeren.
Tegen de Tariefwet
Het Bestuur van het Nederiandsch Syn
dicalistisch Vakverbond heeft' zich met een
adres tot de Tweede Kamer gericht, waarin
uitvoerig de zeer ernstige bezwarep worden
uiteengezet, die zij hebben tegen de voorge
stelde tariefswijziging. Deze bezwaren rlch'
ten zich in de eerste plaats tegen de voorge'
stelde verhooging van de tarieven, dien ten
gevolge hebben een verzwaring van de las
ten der indirecte belastingen, terwijl, juist
door de verhoogde tarieven, de maatschap
peljjk beter gesitueerden met betrekking ton
de directe belastingen ontlast worden,
Een ander bezwaar geldt de politiek, die
aan deze heffing ten grondslag ligt; zij zijn
2, De daarvoor vereischte machtsmiddi van oordeel, da F protectie in ieder geval ge
len behooren slechts te zjjn die van de politivaar oplevert voor de internationale verhou
en een polltieleger. ling der volkeren. Protectie beteekent het
4, Reeds in de mechanische (artiheristi-'og hooger optrekken van den scheidings-
sche, enz.) krijgvoering zinken de hulpmid- (uur, die de volkeren verdeeld houdt. Adres-
delen van een klein landi, nagenoeg zonder nten zijn van oordeel, dat de volken vri,
grondstoffen en met geringe geldmiddelen, ongehinderd moeten kunnen ruilen, zon
in het niet tegenover de machtsmiddelen der J dat ze daarbij belemmerd worden door
groote mogendheden. tl gevaarlijke excessen leidende scheids
6. In den wedloop der bewapening zijn men, en zij maken tenslotte bezwaar
de volken, strevend naar onafhankelijkheid, teh de opvatting der Regeering, als zou-
het speeltuig der wapenfabrikanten. Cjer-ndirecte belastingen minder zwaar
7. Een volgende oorlog echter zal, blij-1 ciruen dan directe. Deze voorstel'ing is
kens het getuigenis van onwraakbare des- n}?tuist; men moet, zeggen adressanten,
kondigen, bovenal worden gevoefd met che- 'Hl %eoordeeling van het belasting-vraag-
mische middelen, misschien zelfs met be- ®tuk *t geheele complex van beJastuigen
hulp van microben. beoor<den en waardeeren, omdat, alle be
In Bezen, uiterst wreedaardigen, gassen- 'ast>11S tenslotte drukken op de draag-
ooilog is de macht der staten geheel afhan- kramt n Vo!k.
kelijk van den omvang hunner chemische Q°k üKamer van Koophandel te Amster»
industrie. Geen wet of maatregel kan ver- dam ad^rt tot verwerping. Tn de Me-
andeien, dat die van Nederland vergelijken- njorie va'toelichting zegt- Je Regeering, (lat
derwij?© onbeduidend' zal blijven. "ij haar protectionistische bedoelingen
9. he afwijzing door regeering en Eerste I voorzitten.^ de Regeering desondanks
Kamer <©r motie-Van Embdten, welke niets haar, na e dergelijke verklaring abso:uut
anders vrseg dan een onderzoek naar het ge- onhoudbarer^eening handhaaft, dat "haar
stelde in (e punten 38, maakt duidelijk, I wetsvoorstel uitsluitend fiscale strekking
welke uitkonst van zulk een onderzoek door I heeft, kan, gent de Kamer, bezwaar'ijs
dé tegenstanters gevreesd', ja voorzien werd. ten» goede konD aan den ernst- met wolken
10. Zelfs n den technisch reeds geheel haar ontken ng Van protection.stische be-
verouderden oojog 1914'18 is de Neder- doelingen verant te worden aanvaard. Ten
landsche weerma^t, ondanks de honderd- aanzien van a, 43 ontkent de Regeering
tallen miUioenen, >elke er in die jaren extra zelfs de proteojnistische bedoelingen niet
aan besteed zijn, toiop het laatst toe niets- meer, en de Ka^r acht dan ook dit artike
waardag gebleven, gelige o. m. de uitspra- ten eenenmale omnnemelijk. De aanneming
ken van de legercommi^e 1913 en den oudi- van dit wetsontnn zou Nederland tenslotte
opperbevelhebber genery Snijders. voeren naar een sdseL, dat zijn economische
11. Dat ons grondgebk/j toenmaals, for-1 ontwikkeling zou verstrikken.
•meel althans, ongeschondei. gebleven, is
dlan ook te danken geweest het moreele,
ekonomische en strategi«?he geografische)
belang, dat voor de oorlogvoe^den in die
wedèrzijdsche eerbiediging gel©}n was>
12. Een preventieve werkin&an van de
weermacht der kleine volken nit0f nauwe-
De Postchèije- en Girodienst,
De Minister m Waterstaat heeft o.a.
bepaald:
De thans loopeoJe tijdelijke sluiting
-B- het centrale postgirokantoor te
lijks uitgaan, reeds wegens de p>ten 48. ^ravenhage zal' gleideJJjk wordien op
De overige -punten dienen ter rsterking ?eheven.
van dit betoog. Bewapening el van Voor die geleidelije opheffing wor-
prevenitief te werken, werkt ïntegdeel als den de postrekeningn verdeeld in de
een magneet en levert tx>rlog op; Lsdadig I volgende groepen:
is het met stikgassen een aanval onder- istc groep de nummert
nemen op buitenlandlsche steden eAprpen 2de
met de hoop, daarin een kans te zien, ver. 3<ie
betering van onze militaire positie, i fejt 4de
onzer mobilisatie en militaire inspyng S(je
heeft niet kunnen voorkomen, dat w ori. 6de
danks de formeele ongereptheid var>ng I 7<je
grondgebied, toch velerlei onrecht en v 8ste
dering hebben moeten dulden. Hetgeen tl ^de
klein volk bij militair verzet te lijden kr\ Iode
neemt een veel grooter omvang aan als i| II(je n
zich verzet dan indien het zich niet verztI2(je
Getuige het lot van België in vergelijkin,
met dat van Luxemburg en Griekenland. Tt m?anf? - W.
meenen, dat een volk door het brengen van^que- en girodienst woder opengiesteld
|°r zooveel betreft de postrekeningen,
1 t/m
10,000
20,000,
30,000
40,000
50,000
p.000
b.ooo
P.ooo
I(D,000
tio,ooo en hooger.
van 1 Oei. wordt de post-
REISINDRUKKEN VAN EIGEN
BODEM.
IL
aJa 't starmt op de kust
Zierikzee, eigenaardig oud stadje, zooveel
overeenkomst, vertoonend met onze Zuider
zeesteden. Ook hier de sporen van vervlogen
glorie en roem overal in dit rustieke stedeke,
waar het is of alles wil vertellen van die roem
ruchtige tijden uit het verleden, toen handel
en zeevaart tot grooten bloei kwamen, de
rijkdom zijn groteske patriciërswoningen
bouwde en monumenten van zeldzame
waarde.
In die jaren nam men in Zierikzee het be
sluit een 'stadstoren te bouwen, trotscher dan
alle bestaande torens in ons land, en men
zou klimmen tot 200 meters hoogte. Gewel
dig werd' de onderbouw ondernomen. Hoe
wreed werd echter deze plotseling gestaakt,
toen omstreeks 1750 een geweldige storm
bijna de geheele visschersvloot vernielde,
waardoor* wel 500 vrouwtjes in diepe rouw
werden gedompeld
Zoo is de St. Lievensmonstertoren een
onvoltooid bouwwerk, maar 'niettemin een
historisch monument van groote waarde.
Krachtig en sterk rijst hij op uit het schoone
land van Schouwen, dat zooveel herinnerin
gen heeft bewaard' uit het verleden.
Zierikzee: de vroegere, adellijke geslach
ten en rijke familieën lieten hun sierlijke
zomerverblijven bouwen te Schuddebeurs,
een uurtje buiten de oude stad. En nog vindt
men in deze heerlijke, bosch rijke omgeving
„het Zierikzeesche Velp" de schoon-witte
landhuizen niet statige oprijlanen en deftige
hooge hekken van kunstig smeedwerk.
Zierikzee! Tot daar de roem begon te
tanen, toen Rotterdam als handelsstad de
groote, de machtige werd en vooral toen de
zich zoo krachtig ontwikkelende havenstad
directe verbinding kreeg met de zee door de
Nieuwe Waterweg. Toen was 't met de glorie
van Zierikzee, Brouwershaven en andere
groote havenplaatsen gedaan en in enkele
jaren vielen ze terug tot rustige markt-
a.sjes, droomend te midden van een naar-
milandbouwende bevolking, welke er ter
br{, 'komt en er nog eenige welvaart
8
verlaoverva'* ^en bezoek«r in Zeeland de
p]aat)eid: vooral in de meer doodsche
en dan roept men uit:
jlandl.... het is geen land,
m het met den heikant".
misschien1, tweeregelige kreupelrijm
trekking f>&6 waarheid» zitten» met be
streken larP'kele kale, eenzame polder
ter de onaf)! eentonige dijken, waaraeh-
ntet op S<'hflre schorren en slikken
sing. Het roit is versje van toepas-
Telkens als^e Schouwen!....
bekoring van df weer kom treft mij de
landouwen, zi.jn >vhap met zijn prachtige
zijn groote majeP breed' duinlandschap,
zeeDe Noord? stroomen ende
tige.de wilde, schoone, de rus-
der eeuwen het Zeè^te, die in,den loop
weder opbouwde. Lhe land verslond en
wist hij stellig veel tl',ia> daarvan
jarige sympathieke ge?"en> ouwe 83-
Van Duin, zijn laats&nneerde zeeloods
slijtend in Schouwens lensjaren rustig
„Wel jao", klonk 'tad.
vertrouwelijk uit den md»ch zoo echt
propere schoondochter, fliP de kranige,
type, wie de hartelijkheid upd: Zeeuwsch
de„wel jao, waarom itfgen straal-
niet vader graag wat prateWou Uw .s
gebeuren, hoor! Kom maar vu dat kèn
ie in 't hoekje bie de kachel. Daar zit
doet 'n tukkie, den ouwe.tehtig ie
klonk het vriendelijk. En meteefer!'
ouwe" zijn heldere flikkeroogjesT «den
„Wat ie 't er?"
„Diezen heer" ie is wat dov
meheer „wou graag wat met oé U
over de zee. Dat kan toch wel, nle?len
„Gaat er maar zitten," meheer! Z01
en 7,e glimlachte eens om 't geval,
toch „wel oarig" vond.
I „En nu wou U met me prate ové.
Ingezonden Medodeellng.
Al onze Pelterijen worden op eigen
Atelier vervaardigd.
Voor dit doel sorteeren wij de mooiste
soepele vellen, waardoor wij tevens kun
nen garandeeren, dat al onze vossen,
shawls, colliers en moffen uit hoela
vellen bestaan, in tegenstelling met fa
brieks-confectie, welke meestal gemaak
wordt van allerlei stukjes.
J
Dames-Kleedermaker. Bontwerker,
behoorende tot die 1ste groep.
De tijdstippen, met ingang van welke
de dienst vpor de postrekeningen, behoo
rende tot de 2de tot en met, de 12de
groep, weder zal worden opengesteld, zul
len door den directeur-generaal der P. en
T. nader - worden bepaald en bekend ge
maakt. („St. Ct.")
In ons vorig numimer staat in het Kom.
Besluit betreffende de heropening van den
P. C. G. D. te lezen dat van uitbetalin
gen neyens een vast recht van vijf cent
zal worden geheven een evenredig recht
van „15—100 pro mille". Men gelieve
daarvoor te lezen: een evenredig recht
van 16 honderdsten pro mille.
Rijksregeling voor autobussen.
(Schriftelijk beantwoorde vragen.)
Op de vragen van den heer Ter Hall,
betreffende het invoeren van een Rijks
regeling van heit autobusverkeer, in het
belang van de veiligheid van het publiek,
heeft de heer Van Swaay, minister van
Waterstaat, geantwoord:
De gestelde vragen geven aanleiding
om in herinnering te brengen, dat de in
zichten en voornemens der Regeering
omtrent voorzieningen betreffende inter
communale autobussen uitvoerig zijn uit
eengezet bij de begrootingsdebatten van
6 Maart 1924. Aan deze voornemens is
bereids gevolg gegeven door den algenr.
maatregel van bestuur, gegrond op ar
tikel 7 der wet van 23 April 1880 (St.-bl.
no. 67), bij K. B. van 13 Juni 1924 (St.-bl.
no. 290) aan te vullen met voorschriften
'tegen overbelasting en omtrent keuring
van autobussen. Hiermede is de weg ge
opend tot strenge, op korten termijn te
herhalen keuring, onder medewerking
van de Commissarissen der Koningin.
Een dezer autoriteiten sprak reeds de
meening uit, dat thans, wat de openbare
middelen van vervoer betreft, een bevre
digende regeling is verkregen', en dat
door scherpe herhaalde keuring, gepaard
aan werkzame controle, de gevaren
voor het met autobussen reizend publiek
tot normale afmetingen zijn terugge
bracht.
Omtrent de vraag, of nevens deze vei-
igheidsmaatregelen behoefte bestaat aan
een vergunningsstelsel, en, zoo ja, of
daarbij een uiteraard omslachtige en
kostbare centralisatie onvermijdelijk zal
zjjn, behoort het verslag der Staatsoom-
je nooit 83 zou geven. „Ja dat is niet
gemakkelijk en toch ook wel ook, as uwes
nou maar zegt, Wat je wou wete. Van 't leven
op zee? Wat 'k zoo al gedaan heb, zeker?
Nou, dan zou 'k je wel dagen» kunnen ver
tellen".
En steeds meer flikkerden die heldere
rijkers op en.... toen ie smakelijk aan z'n
sigaartje zat te trekken, kwamen» de beelden
opzetten als vogels (zooals Manie Diers zegt),
die om hem heen kwamen fladderen.
„Ja, ziet U, dan zat 'k maar eerst wat ver
tellen van m'n jongensjaren. Met m'n tien
de jaar al van school en gong Tc al met vader
naar zee. Toen woonden we in Brouwers
haven en min vader was toen zooveel as
schipper op de reddingsboot, Uwes weet wel,
van de Noord- en» Zuidihollandsche Redding
maatschappij. Als maar ded'e we krullse op
de Noord'zee zoo voor en om de banken as
we ook wat zagge zoo in» de krikkemikken!
Want daar is 't je gevaarlijk voor de Zeelui
om Westerschouwen: daar ligge je wat zand
banken, en platen. Daar heb je bijvoorbeeld
de Banjaard en de Zeehondeplaat. Dat benne
van drie groote duivels. En» daar mot je van
daan blijve. Dat je kenne begrfjpe, daar mot
je db weg kenne. Ja, daar benne d'er al' z'n
leven» wat schepen gebleven». En menschen
ook natuurlijk, dat begrijp je. Nou loodsten
we de schepen ook wei, natuurlijk. Niet, dat
we koningsioodse ware, maar de schepen
waren toch loodsplichtig. Maar van 't gevaar
zou 'k uwes vertelle. Of 't er kon spoke?
Bar! 'k Herinner me toch as kleine jongen,
toen gong daar 'n passagiersschip uit. Want
toenitertijde gonge d'er ook wel groote sche
pen vanuit Brouwershaven op Indië. Dat
was teugen den middag, 't Was vliegend
weer. Ontzettend! Later wou 't weer
terugkeeren». 't Durfde zeker dte reis niet an.
Maar dat konden ze ook niet van de zeeën
en zó stond dte storm op dte banken, 's Mor
gens vroeg, meheer, toen we gonge kijke,
was d'er van 't heel-e schip niks meer te zien.
Al dte 80 passagiers benne verdronken. We
zagge ze an» komme drijven». En dat schip
mdssle-Paifcijtoi inzak© het vervoervraag-
stuk f© worden afgewacht, gelijk ook
reeds op blz. 8 en 9 der Meanorie van
Antwoord) betreffende hoofdstuk IX der
loopend© begrooting werd opgemerkt.
Een gemeentelijk melkbedriJl v
te Amsterdam.
De Amsterdamsahe wethoudern Wier-
dols en de heer van Ltngen, lid van de
commissie van bijstand voor levensmid»
delienvoorzlening, hebben zich uitgespro
ken ten gunste van de Instelling, yan een
gemeentelijk melkbedrijf. Daar hierdoor
komt vast te staan, dat bij de behandeling
van het betreffende voorstel in den raad
de burgerlijk© fracties verdeëld zullen
zijn, is de aanneming van het voorstel
thans met vrij groote zekerheid te ver
wachten.
Mechaniseering administratie R, v. A.
De proefneming met het mechanlsee-
ren van de administratie der Raden van
Arbeid is thans geëindigd. De resultaten
dezer* proefneming, moeten zeer gunstig
zijn.
Uit deze proeven Is gebleken, dat de
gemechaniseerd© administratie het groot
ste nuttige rendement afwerpt bij een
aantal van ongeveer 100.000 verzekerden
per Raad.
Wanneer men nu bedenkt, dat er in ons
land ongeveer 2 millioen verzekerden
zijn,, zou men dus met een 20-tal Raden
van Arbeid kunnen volstaan en zouden
16 a 17 Raden kunnen worden opgeheven.
De daardoor te verkrijgen» bezuiniging,
wordt op een half millioen gulden per
jaar geschat
Het persoonlijk contact met d© verze
kerden behoeft door een vergrooting van
de districten der Raden, welke een be
perking van het aantal Raden met zich
zou brengen, geenszins te vervallen. Dit
zou kunnen geschieden op de wijze, zoo
als in de Zuidelijke provincies thans
reeds hier en daar het geval is, en boven
dien door het houden van zitdagen in
verschillende gemeenten door de voorzit
ters der Raden van Arbeidt Op die wijze
zal het oontact, voor zoover dit noodig is,
op een weinig kostbare manier kunnen
worden bereikt en behouden, zoodat de
kwestie van het oontact geen overwegend
bezwaar tegen de vermindering van het
aantal Raden bij invoering van de ge
mechaniseerde administratie behoeft uit
te maken. („De Msb.")
Ingezonden Mededeeling.
Kerkbrand.
Donderdagmorgen omstreeks negen
uur is brand uitgebroken in de dorps
kerk van Burgh op Schouwen. Het vuur
greep vrij snel om zich heen, zoodat, toen
de brand' ontdekt werd slechts een kistje,
waarin het zilver voor het Heilig Avond
maal en het archief was geborgen, gered
kon worden.
De primitieve brandbluschmiddelen van
Burgh en Haamstede, bestaande uit twee
handspuiten, waren niet tegen het vuur
opgewassen, zoodat het niet lang duurde,
of de brand ©loeg over naar den tegen
de kerk gebouwden toren. Zoowel het
kerkgebouw, gebouwd in 1674, als de to
ren brandden geheel uit. Omstreeks tien
uur stortte het dak van de kerk in en viel
kort daarop de snits van den toren' naar
beneden. Ook de klokken uit den toren
zijn naar beneden gestort.
In het kerkgebouw waren, behalve een
orgel, verschillende oudbeden opgebor
gen, terwijl er voorts eenige marmeren
borstbeelden van de familie Hiiyberis in
waren geplaatst.
Donderdagmiddag waren het kerkge
bouw en de toren geheel uitgebrand en
ileld die vrijwillige brandweer zich bezig
met het verder blusschen van het smeu
lende hout.
heette dte Henriëtte.
zee?"vroeg de kranige, stoere oude, v, Ook op 'n keer benne we dn 't Veersche
>at uwes weet wel waar dat is, zeker
nou, daar ligge we te anker en daar zien we
een leege witte boot komme andrijve. Een
gi<oote sloep zal 'k maar zegge. Wij ruuke
deHjk lont natuurlijk en wij d'er op af,
zee in. Daar zien we 'n groot driemastschip
op dte Domburger rassen zitten. En toen we
d'er bij kwame, was d'er gden» mensch op.
't Volk was met eigen sloep op Domburg
geland'. En een weer nog! Va;; belang! Allee
steeg je om je' 00ren. Zeilwerk en touwe,
alles was kapot geslagen. Opeens 'n geweld
as van de storm. Ik zeg, wat Is dat? Is 't de
wind!? Maar neen mam, dat was 't lek,« zóó
70og dat gat In» 't schip en toen duurde het
ook niet lang of daar gong dte heete zaak
naar dien gronld.
Ja meheer, wat 'n tochten». Nou eerst maar
even 'n kommetje thee en dan zal Tc uwes
nog dl'ereis een verhaal vertellen. Maar dat
wordt een heel journaal. Kèn je 't bijhouwe,
meheer?
Nou dan! Mot. je goed) luistere. Dat was
in 't jaar achttien honderd! en 't zeventig.
In» Februari. Diep winter. Alles nog volop
in 't ijs, 'n merakel strenge winter. We woue
weer met de red'diingschokker naar dte Zee
hondeplaat, diie Mt voor Westerschouwen.
En daar ziene we na de storm vijf memsche
in een boot martele. Wij dter naar toe, met
dte kleine boot Maar we kond© d'er niet bijj-
komme, vanwege 't ijs. Toen zeg ik, weet je
wat Een» kluwen wol: en daar blinde we an
't eind 'n» lijn an vast. En» toen hebbe we net
zoo lang marteld, dat we die kluwen wol bij
hun in de boot» krege. En toen hadd© we
eindelijk verbinding. Zoo krege we de men-
sche bij ons op t schip, 't Wasse Noren.
Toen» woue we naar Westerschouwen terug.
En waar denk je dat we door storm en ijs
beland' berine? Heel in Vere. Nou moet je
dat ereis nakijk©. Toen benne we met zn»
allen, de Noren natuurlijk mee, met 'n groo
te boerenwagen naar Oooltjensplaat geredten,
maar mepisch daar konden» we nooit vandaan
vanwege 't ijs, zóó vroor het Ern zoo zaten
we daar zeveni dagen tong vast op Noord-
Bevefland!. Eindelijk hebbe we de tocht onder
nomen». 's Morgens om 8 uur weg en om
4 uur kwamme we thuis. En as d^er niks te
koop is, dan kan je in een uurtje van Oool-
De oorzaak van dien brandi, die nog
niet geheel vaststaat, is echter zeer waar
schijnlijk te wijten aan ©enig© loodgieters,
die 's morgens In het kerkgebouw werk
zaam zjjn geweest
Stopcontacten en kinderen.
In No. 3 van „Nieuws uit het Veilig-
heidsmuseum" lezen wij o.a.:
„Een kindje peuterde in de gaten van
een stopcontact, waardoor hot een flinken
tik van den stroom kreeg. Gelukkig was
het ikindje niet „geaard". M.a.w. hot had
niet tevens ©en gas- of waterleidingbuis,
of een ander voorwerp, dat met d© aarde
is verbonden, vast 'gehouden. Want dan
zou hier, onder overigens dezelfde om
standigheden, zeker ©en doodelijk onge
val hebben plaats gehad. Doch niet alléén
heeft men met gevaarlijke stopcontacten
en stekkers te doen, ook éfe gewone scha
kelaars voor het electrisch licht zijn soms
zoo geconstrueerd, dat daarmede onge
lukken gebeuren,
„In sommüge van die schakelaars is het
veertje zoodanig aangebracht, dat het
staafje, waarmede de schakelaar wordt
omgezet, juist- onder stroom staat, wan
neer het licht niet brandt. Dat met zulke
schakelaars vroeg of laat ernstige onge
vallen moeten gtebeuren is buiten kijf. In
het Veiligheidsmuseum zijn zoowel goed©
als slechte schakelaars te zien."
Dat geval van het kindje en het stop-
oontact verdient zeker de aandacht. De
meeste van die oontacten zijn zoo hoog
geplaatst, dat een peuter van ongeveer
anderhalf jaar er jüist met de handjes bij
kan. En kinderen van dien leeftijd heb
ben de gewoonte alles met de vingertjes
aan te raken. Het ls voor hen zoo ver
leidelijk ln de gaatjes van het stopcontact
te peuteren. En een ongeluk zit in een
klein hoekje. Men houde dus de kinderen
van de stopcontacten verwijderd, ibeter
nog, men schakele den stroom uit of neme
maatregelen, dat de kleinen geen kwaad
kunnen.
Woestelingen.
Op don weg Zevenbergen-Moerdijk is
Woensdagmiddag omstreeks 4 uur de
auto van den heer BI. uit Den Haagi,
waarin met hem ook zijn èehtgenoote en
de chauffeur waren gezeten, door een
hem achterop komend© auto; die in woeste
vaart over den weg reed, en hem in de
bocht voor de woning van den landbouwer
C. trachtte te passeeren, aangereden, met
het gevolg, dat de auto van den heer BL
den hoogen dijk afvloog en stuitte tegen
het hek voor het erf van 'genoemden
landbouwer. Een 16 c.M. dikke muur
werd hierbij geheel ontwricht en het
voorste gedeelte van den auto werd
totaal verbrijzeld.
De chauffeur en de heer BI. bleven on-
gedeerd, doch mevr. B. was ernstig aan
beide beenen verwond.
De auto, welke de aanrijding veroor
zaakt had, waarin vier jagers zaten, reed
door zonder te stoppen, niettegenstaande
zij volgens ooggetuigen ongetwijfeld het
ongeluk hebben zien gebeuren. De politie
is er echter ln geslaagd 's avonds deze
heeren nabij Rotterdam aan te houden.
tjensplaat» naar Zierikzee.
Toen benine we toch weer naar 't gestrande
schip getrokken, dat die Noren hadldlen ver
laten. 't. Was een» houtschap, dat nog direef
op z'n lading. Daar hebbe we d© heele nacht
op doorgebracht. Op Wat ijswater. En geen
vuur.geen vonken». Toen hebbe we het
kleine zeil van onze logger d'r op gebracht
en zoo zeilden We d'er mee naar huis, waar
de groote schokker ons naar binnen sleepte.
Die boot heette in 't Noorsch zooveel as de
„Zeemeeuw".
Ja, ja, meheer, as 't dondert op de kust,
dan ls 't gevaarlijk op dte banken. Wat heeft
die zee al veel opgevreten. Heele dorpen
benne d'er In de vloed vergaan. Ook hier op
Schouwen. Daar heb je bijvoorbeeld1 Koude
kerk© en nog veel meer andere dterpen aan
de zee. As nou 't- water bijgeval dl'ereis heel
laag is, dan» ken je de fundamenten soms
nog wel d'ereis zien. Yan Koudiekerke is al
leen die groote toren over.
Ja, d'er benne d'er heel wat verhalen over
in omloop. Hebt u ze nooit gehoord1 van die
zeemeerman? Niet?.... Nou dan zal 'k het
u vertellen.
De bewoners van Burg en (mdere plaat
sen» langs Schouwen© kust hadde dte zee
meermin in de nette gevange. Uwes weet
wel: half mensch, half visch. En waarachtig
ze name ze mee naar huis. Toen komt dte
zeemeerman boven water en) eischt zijn
vrouw op: maar de Schouwenaars wouën ze
niet teruggeven. Luister nou goed wat toen
de meerman zei:
„Westerschouwen!
't Zal je berouwe
Dat. je genomen hebt mijn vrouwe.
Héél Westerschouwen» zal vergaan,
Alleen de Plompe toren zal blijven
bestaan".
Én zooals U ziet, de meerman heit woord
gehouën."
(Wordt vervolgdl).
D.
I
>0,000
9-999!
19,999:
29,999
•39,999!
49,999!
59,999!
69,999;
79,999:
89,999;
99,999!
109,999;
WESTSTRAAT 17.
J.J.H.
n wiwuny;;
Abdijsiroop
I