BONTWERKEN Uw verkoudheid PELTERIJEN-MAGAZIJN Tweede Blsd, BINNENLAND. GROOTE SORTEERING verergert met het uur en kan ontaarden inborstaandoening Wacht dus niet neem dadelijk VAN ZATERDAG 27 SEPT0BER 1924 Het antwapenlngsdebat prof. v. lideu— Generaal Snijders. (Prof. Van' Embden heeft aan de blen de stellingen overhandigd, die hij op detekat. avond' met generaal Snijders zal verd^en_ Het zijn er niet minder dan 22 en d^^j zal er, hopen wij,'niet boos over zijn, f wy ze niet ailemaal vermelden. Wij zulh ej het voornaamste uit overnemen. 1. Voor het hoofddoel der vrijzii~ democraten: de vrije ontwikkeling der nlh. schelijke persoonlijkheid, is een vrij na. naai "bestaan, is nationale zelfbeschikking} midden van de 'gemeenschap der volken e onontbeerlijk goed, nenschenoffers zijn nationale eer en aan- :ien verhoogt, is een verwerpelijk militaris- (sch leerstuk. Louter toeval bepaalt in een g&wapend» conflict onze plaats. Het kan zeer goed zijn,, dat wij meegesleurd worden in een a&eheelen ondergang. Behoort ons land tot df overwinnende partij, dan kan het toch niet ontkomen aan den dyuk van loodzware ocilogsschulden. Tenslotte wordt gewezen op de moreele belangen van andere staten om onze neutraliteit te handhaven, die seder den oorlog nog zjjn versterkt. Afwachten wat de generaal hiertegen heeft aan te voeren. Tegen de Tariefwet Het Bestuur van het Nederiandsch Syn dicalistisch Vakverbond heeft' zich met een adres tot de Tweede Kamer gericht, waarin uitvoerig de zeer ernstige bezwarep worden uiteengezet, die zij hebben tegen de voorge stelde tariefswijziging. Deze bezwaren rlch' ten zich in de eerste plaats tegen de voorge' stelde verhooging van de tarieven, dien ten gevolge hebben een verzwaring van de las ten der indirecte belastingen, terwijl, juist door de verhoogde tarieven, de maatschap peljjk beter gesitueerden met betrekking ton de directe belastingen ontlast worden, Een ander bezwaar geldt de politiek, die aan deze heffing ten grondslag ligt; zij zijn 2, De daarvoor vereischte machtsmiddi van oordeel, da F protectie in ieder geval ge len behooren slechts te zjjn die van de politivaar oplevert voor de internationale verhou en een polltieleger. ling der volkeren. Protectie beteekent het 4, Reeds in de mechanische (artiheristi-'og hooger optrekken van den scheidings- sche, enz.) krijgvoering zinken de hulpmid- (uur, die de volkeren verdeeld houdt. Adres- delen van een klein landi, nagenoeg zonder nten zijn van oordeel, dat de volken vri, grondstoffen en met geringe geldmiddelen, ongehinderd moeten kunnen ruilen, zon in het niet tegenover de machtsmiddelen der J dat ze daarbij belemmerd worden door groote mogendheden. tl gevaarlijke excessen leidende scheids 6. In den wedloop der bewapening zijn men, en zij maken tenslotte bezwaar de volken, strevend naar onafhankelijkheid, teh de opvatting der Regeering, als zou- het speeltuig der wapenfabrikanten. Cjer-ndirecte belastingen minder zwaar 7. Een volgende oorlog echter zal, blij-1 ciruen dan directe. Deze voorstel'ing is kens het getuigenis van onwraakbare des- n}?tuist; men moet, zeggen adressanten, kondigen, bovenal worden gevoefd met che- 'Hl %eoordeeling van het belasting-vraag- mische middelen, misschien zelfs met be- ®tuk *t geheele complex van beJastuigen hulp van microben. beoor<den en waardeeren, omdat, alle be In Bezen, uiterst wreedaardigen, gassen- 'ast>11S tenslotte drukken op de draag- ooilog is de macht der staten geheel afhan- kramt n Vo!k. kelijk van den omvang hunner chemische Q°k üKamer van Koophandel te Amster» industrie. Geen wet of maatregel kan ver- dam ad^rt tot verwerping. Tn de Me- andeien, dat die van Nederland vergelijken- njorie va'toelichting zegt- Je Regeering, (lat derwij?© onbeduidend' zal blijven. "ij haar protectionistische bedoelingen 9. he afwijzing door regeering en Eerste I voorzitten.^ de Regeering desondanks Kamer <©r motie-Van Embdten, welke niets haar, na e dergelijke verklaring abso:uut anders vrseg dan een onderzoek naar het ge- onhoudbarer^eening handhaaft, dat "haar stelde in (e punten 38, maakt duidelijk, I wetsvoorstel uitsluitend fiscale strekking welke uitkonst van zulk een onderzoek door I heeft, kan, gent de Kamer, bezwaar'ijs dé tegenstanters gevreesd', ja voorzien werd. ten» goede konD aan den ernst- met wolken 10. Zelfs n den technisch reeds geheel haar ontken ng Van protection.stische be- verouderden oojog 1914'18 is de Neder- doelingen verant te worden aanvaard. Ten landsche weerma^t, ondanks de honderd- aanzien van a, 43 ontkent de Regeering tallen miUioenen, >elke er in die jaren extra zelfs de proteojnistische bedoelingen niet aan besteed zijn, toiop het laatst toe niets- meer, en de Ka^r acht dan ook dit artike waardag gebleven, gelige o. m. de uitspra- ten eenenmale omnnemelijk. De aanneming ken van de legercommi^e 1913 en den oudi- van dit wetsontnn zou Nederland tenslotte opperbevelhebber genery Snijders. voeren naar een sdseL, dat zijn economische 11. Dat ons grondgebk/j toenmaals, for-1 ontwikkeling zou verstrikken. •meel althans, ongeschondei. gebleven, is dlan ook te danken geweest het moreele, ekonomische en strategi«?he geografische) belang, dat voor de oorlogvoe^den in die wedèrzijdsche eerbiediging gel©}n was> 12. Een preventieve werkin&an van de weermacht der kleine volken nit0f nauwe- De Postchèije- en Girodienst, De Minister m Waterstaat heeft o.a. bepaald: De thans loopeoJe tijdelijke sluiting -B- het centrale postgirokantoor te lijks uitgaan, reeds wegens de p>ten 48. ^ravenhage zal' gleideJJjk wordien op De overige -punten dienen ter rsterking ?eheven. van dit betoog. Bewapening el van Voor die geleidelije opheffing wor- prevenitief te werken, werkt ïntegdeel als den de postrekeningn verdeeld in de een magneet en levert tx>rlog op; Lsdadig I volgende groepen: is het met stikgassen een aanval onder- istc groep de nummert nemen op buitenlandlsche steden eAprpen 2de met de hoop, daarin een kans te zien, ver. 3<ie betering van onze militaire positie, i fejt 4de onzer mobilisatie en militaire inspyng S(je heeft niet kunnen voorkomen, dat w ori. 6de danks de formeele ongereptheid var>ng I 7<je grondgebied, toch velerlei onrecht en v 8ste dering hebben moeten dulden. Hetgeen tl ^de klein volk bij militair verzet te lijden kr\ Iode neemt een veel grooter omvang aan als i| II(je n zich verzet dan indien het zich niet verztI2(je Getuige het lot van België in vergelijkin, met dat van Luxemburg en Griekenland. Tt m?anf? - W. meenen, dat een volk door het brengen van^que- en girodienst woder opengiesteld |°r zooveel betreft de postrekeningen, 1 t/m 10,000 20,000, 30,000 40,000 50,000 p.000 b.ooo P.ooo I(D,000 tio,ooo en hooger. van 1 Oei. wordt de post- REISINDRUKKEN VAN EIGEN BODEM. IL aJa 't starmt op de kust Zierikzee, eigenaardig oud stadje, zooveel overeenkomst, vertoonend met onze Zuider zeesteden. Ook hier de sporen van vervlogen glorie en roem overal in dit rustieke stedeke, waar het is of alles wil vertellen van die roem ruchtige tijden uit het verleden, toen handel en zeevaart tot grooten bloei kwamen, de rijkdom zijn groteske patriciërswoningen bouwde en monumenten van zeldzame waarde. In die jaren nam men in Zierikzee het be sluit een 'stadstoren te bouwen, trotscher dan alle bestaande torens in ons land, en men zou klimmen tot 200 meters hoogte. Gewel dig werd' de onderbouw ondernomen. Hoe wreed werd echter deze plotseling gestaakt, toen omstreeks 1750 een geweldige storm bijna de geheele visschersvloot vernielde, waardoor* wel 500 vrouwtjes in diepe rouw werden gedompeld Zoo is de St. Lievensmonstertoren een onvoltooid bouwwerk, maar 'niettemin een historisch monument van groote waarde. Krachtig en sterk rijst hij op uit het schoone land van Schouwen, dat zooveel herinnerin gen heeft bewaard' uit het verleden. Zierikzee: de vroegere, adellijke geslach ten en rijke familieën lieten hun sierlijke zomerverblijven bouwen te Schuddebeurs, een uurtje buiten de oude stad. En nog vindt men in deze heerlijke, bosch rijke omgeving „het Zierikzeesche Velp" de schoon-witte landhuizen niet statige oprijlanen en deftige hooge hekken van kunstig smeedwerk. Zierikzee! Tot daar de roem begon te tanen, toen Rotterdam als handelsstad de groote, de machtige werd en vooral toen de zich zoo krachtig ontwikkelende havenstad directe verbinding kreeg met de zee door de Nieuwe Waterweg. Toen was 't met de glorie van Zierikzee, Brouwershaven en andere groote havenplaatsen gedaan en in enkele jaren vielen ze terug tot rustige markt- a.sjes, droomend te midden van een naar- milandbouwende bevolking, welke er ter br{, 'komt en er nog eenige welvaart 8 verlaoverva'* ^en bezoek«r in Zeeland de p]aat)eid: vooral in de meer doodsche en dan roept men uit: jlandl.... het is geen land, m het met den heikant". misschien1, tweeregelige kreupelrijm trekking f>&6 waarheid» zitten» met be streken larP'kele kale, eenzame polder ter de onaf)! eentonige dijken, waaraeh- ntet op S<'hflre schorren en slikken sing. Het roit is versje van toepas- Telkens als^e Schouwen!.... bekoring van df weer kom treft mij de landouwen, zi.jn >vhap met zijn prachtige zijn groote majeP breed' duinlandschap, zeeDe Noord? stroomen ende tige.de wilde, schoone, de rus- der eeuwen het Zeè^te, die in,den loop weder opbouwde. Lhe land verslond en wist hij stellig veel tl',ia> daarvan jarige sympathieke ge?"en> ouwe 83- Van Duin, zijn laats&nneerde zeeloods slijtend in Schouwens lensjaren rustig „Wel jao", klonk 'tad. vertrouwelijk uit den md»ch zoo echt propere schoondochter, fliP de kranige, type, wie de hartelijkheid upd: Zeeuwsch de„wel jao, waarom itfgen straal- niet vader graag wat prateWou Uw .s gebeuren, hoor! Kom maar vu dat kèn ie in 't hoekje bie de kachel. Daar zit doet 'n tukkie, den ouwe.tehtig ie klonk het vriendelijk. En meteefer!' ouwe" zijn heldere flikkeroogjesT «den „Wat ie 't er?" „Diezen heer" ie is wat dov meheer „wou graag wat met oé U over de zee. Dat kan toch wel, nle?len „Gaat er maar zitten," meheer! Z01 en 7,e glimlachte eens om 't geval, toch „wel oarig" vond. I „En nu wou U met me prate ové. Ingezonden Medodeellng. Al onze Pelterijen worden op eigen Atelier vervaardigd. Voor dit doel sorteeren wij de mooiste soepele vellen, waardoor wij tevens kun nen garandeeren, dat al onze vossen, shawls, colliers en moffen uit hoela vellen bestaan, in tegenstelling met fa brieks-confectie, welke meestal gemaak wordt van allerlei stukjes. J Dames-Kleedermaker. Bontwerker, behoorende tot die 1ste groep. De tijdstippen, met ingang van welke de dienst vpor de postrekeningen, behoo rende tot de 2de tot en met, de 12de groep, weder zal worden opengesteld, zul len door den directeur-generaal der P. en T. nader - worden bepaald en bekend ge maakt. („St. Ct.") In ons vorig numimer staat in het Kom. Besluit betreffende de heropening van den P. C. G. D. te lezen dat van uitbetalin gen neyens een vast recht van vijf cent zal worden geheven een evenredig recht van „15—100 pro mille". Men gelieve daarvoor te lezen: een evenredig recht van 16 honderdsten pro mille. Rijksregeling voor autobussen. (Schriftelijk beantwoorde vragen.) Op de vragen van den heer Ter Hall, betreffende het invoeren van een Rijks regeling van heit autobusverkeer, in het belang van de veiligheid van het publiek, heeft de heer Van Swaay, minister van Waterstaat, geantwoord: De gestelde vragen geven aanleiding om in herinnering te brengen, dat de in zichten en voornemens der Regeering omtrent voorzieningen betreffende inter communale autobussen uitvoerig zijn uit eengezet bij de begrootingsdebatten van 6 Maart 1924. Aan deze voornemens is bereids gevolg gegeven door den algenr. maatregel van bestuur, gegrond op ar tikel 7 der wet van 23 April 1880 (St.-bl. no. 67), bij K. B. van 13 Juni 1924 (St.-bl. no. 290) aan te vullen met voorschriften 'tegen overbelasting en omtrent keuring van autobussen. Hiermede is de weg ge opend tot strenge, op korten termijn te herhalen keuring, onder medewerking van de Commissarissen der Koningin. Een dezer autoriteiten sprak reeds de meening uit, dat thans, wat de openbare middelen van vervoer betreft, een bevre digende regeling is verkregen', en dat door scherpe herhaalde keuring, gepaard aan werkzame controle, de gevaren voor het met autobussen reizend publiek tot normale afmetingen zijn terugge bracht. Omtrent de vraag, of nevens deze vei- igheidsmaatregelen behoefte bestaat aan een vergunningsstelsel, en, zoo ja, of daarbij een uiteraard omslachtige en kostbare centralisatie onvermijdelijk zal zjjn, behoort het verslag der Staatsoom- je nooit 83 zou geven. „Ja dat is niet gemakkelijk en toch ook wel ook, as uwes nou maar zegt, Wat je wou wete. Van 't leven op zee? Wat 'k zoo al gedaan heb, zeker? Nou, dan zou 'k je wel dagen» kunnen ver tellen". En steeds meer flikkerden die heldere rijkers op en.... toen ie smakelijk aan z'n sigaartje zat te trekken, kwamen» de beelden opzetten als vogels (zooals Manie Diers zegt), die om hem heen kwamen fladderen. „Ja, ziet U, dan zat 'k maar eerst wat ver tellen van m'n jongensjaren. Met m'n tien de jaar al van school en gong Tc al met vader naar zee. Toen woonden we in Brouwers haven en min vader was toen zooveel as schipper op de reddingsboot, Uwes weet wel, van de Noord- en» Zuidihollandsche Redding maatschappij. Als maar ded'e we krullse op de Noord'zee zoo voor en om de banken as we ook wat zagge zoo in» de krikkemikken! Want daar is 't je gevaarlijk voor de Zeelui om Westerschouwen: daar ligge je wat zand banken, en platen. Daar heb je bijvoorbeeld de Banjaard en de Zeehondeplaat. Dat benne van drie groote duivels. En» daar mot je van daan blijve. Dat je kenne begrfjpe, daar mot je db weg kenne. Ja, daar benne d'er al' z'n leven» wat schepen gebleven». En menschen ook natuurlijk, dat begrijp je. Nou loodsten we de schepen ook wei, natuurlijk. Niet, dat we koningsioodse ware, maar de schepen waren toch loodsplichtig. Maar van 't gevaar zou 'k uwes vertelle. Of 't er kon spoke? Bar! 'k Herinner me toch as kleine jongen, toen gong daar 'n passagiersschip uit. Want toenitertijde gonge d'er ook wel groote sche pen vanuit Brouwershaven op Indië. Dat was teugen den middag, 't Was vliegend weer. Ontzettend! Later wou 't weer terugkeeren». 't Durfde zeker dte reis niet an. Maar dat konden ze ook niet van de zeeën en zó stond dte storm op dte banken, 's Mor gens vroeg, meheer, toen we gonge kijke, was d'er van 't heel-e schip niks meer te zien. Al dte 80 passagiers benne verdronken. We zagge ze an» komme drijven». En dat schip mdssle-Paifcijtoi inzak© het vervoervraag- stuk f© worden afgewacht, gelijk ook reeds op blz. 8 en 9 der Meanorie van Antwoord) betreffende hoofdstuk IX der loopend© begrooting werd opgemerkt. Een gemeentelijk melkbedriJl v te Amsterdam. De Amsterdamsahe wethoudern Wier- dols en de heer van Ltngen, lid van de commissie van bijstand voor levensmid» delienvoorzlening, hebben zich uitgespro ken ten gunste van de Instelling, yan een gemeentelijk melkbedrijf. Daar hierdoor komt vast te staan, dat bij de behandeling van het betreffende voorstel in den raad de burgerlijk© fracties verdeëld zullen zijn, is de aanneming van het voorstel thans met vrij groote zekerheid te ver wachten. Mechaniseering administratie R, v. A. De proefneming met het mechanlsee- ren van de administratie der Raden van Arbeid is thans geëindigd. De resultaten dezer* proefneming, moeten zeer gunstig zijn. Uit deze proeven Is gebleken, dat de gemechaniseerd© administratie het groot ste nuttige rendement afwerpt bij een aantal van ongeveer 100.000 verzekerden per Raad. Wanneer men nu bedenkt, dat er in ons land ongeveer 2 millioen verzekerden zijn,, zou men dus met een 20-tal Raden van Arbeid kunnen volstaan en zouden 16 a 17 Raden kunnen worden opgeheven. De daardoor te verkrijgen» bezuiniging, wordt op een half millioen gulden per jaar geschat Het persoonlijk contact met d© verze kerden behoeft door een vergrooting van de districten der Raden, welke een be perking van het aantal Raden met zich zou brengen, geenszins te vervallen. Dit zou kunnen geschieden op de wijze, zoo als in de Zuidelijke provincies thans reeds hier en daar het geval is, en boven dien door het houden van zitdagen in verschillende gemeenten door de voorzit ters der Raden van Arbeidt Op die wijze zal het oontact, voor zoover dit noodig is, op een weinig kostbare manier kunnen worden bereikt en behouden, zoodat de kwestie van het oontact geen overwegend bezwaar tegen de vermindering van het aantal Raden bij invoering van de ge mechaniseerde administratie behoeft uit te maken. („De Msb.") Ingezonden Mededeeling. Kerkbrand. Donderdagmorgen omstreeks negen uur is brand uitgebroken in de dorps kerk van Burgh op Schouwen. Het vuur greep vrij snel om zich heen, zoodat, toen de brand' ontdekt werd slechts een kistje, waarin het zilver voor het Heilig Avond maal en het archief was geborgen, gered kon worden. De primitieve brandbluschmiddelen van Burgh en Haamstede, bestaande uit twee handspuiten, waren niet tegen het vuur opgewassen, zoodat het niet lang duurde, of de brand ©loeg over naar den tegen de kerk gebouwden toren. Zoowel het kerkgebouw, gebouwd in 1674, als de to ren brandden geheel uit. Omstreeks tien uur stortte het dak van de kerk in en viel kort daarop de snits van den toren' naar beneden. Ook de klokken uit den toren zijn naar beneden gestort. In het kerkgebouw waren, behalve een orgel, verschillende oudbeden opgebor gen, terwijl er voorts eenige marmeren borstbeelden van de familie Hiiyberis in waren geplaatst. Donderdagmiddag waren het kerkge bouw en de toren geheel uitgebrand en ileld die vrijwillige brandweer zich bezig met het verder blusschen van het smeu lende hout. heette dte Henriëtte. zee?"vroeg de kranige, stoere oude, v, Ook op 'n keer benne we dn 't Veersche >at uwes weet wel waar dat is, zeker nou, daar ligge we te anker en daar zien we een leege witte boot komme andrijve. Een gi<oote sloep zal 'k maar zegge. Wij ruuke deHjk lont natuurlijk en wij d'er op af, zee in. Daar zien we 'n groot driemastschip op dte Domburger rassen zitten. En toen we d'er bij kwame, was d'er gden» mensch op. 't Volk was met eigen sloep op Domburg geland'. En een weer nog! Va;; belang! Allee steeg je om je' 00ren. Zeilwerk en touwe, alles was kapot geslagen. Opeens 'n geweld as van de storm. Ik zeg, wat Is dat? Is 't de wind!? Maar neen mam, dat was 't lek,« zóó 70og dat gat In» 't schip en toen duurde het ook niet lang of daar gong dte heete zaak naar dien gronld. Ja meheer, wat 'n tochten». Nou eerst maar even 'n kommetje thee en dan zal Tc uwes nog dl'ereis een verhaal vertellen. Maar dat wordt een heel journaal. Kèn je 't bijhouwe, meheer? Nou dan! Mot. je goed) luistere. Dat was in 't jaar achttien honderd! en 't zeventig. In» Februari. Diep winter. Alles nog volop in 't ijs, 'n merakel strenge winter. We woue weer met de red'diingschokker naar dte Zee hondeplaat, diie Mt voor Westerschouwen. En daar ziene we na de storm vijf memsche in een boot martele. Wij dter naar toe, met dte kleine boot Maar we kond© d'er niet bijj- komme, vanwege 't ijs. Toen zeg ik, weet je wat Een» kluwen wol: en daar blinde we an 't eind 'n» lijn an vast. En» toen hebbe we net zoo lang marteld, dat we die kluwen wol bij hun in de boot» krege. En toen hadd© we eindelijk verbinding. Zoo krege we de men- sche bij ons op t schip, 't Wasse Noren. Toen» woue we naar Westerschouwen terug. En waar denk je dat we door storm en ijs beland' berine? Heel in Vere. Nou moet je dat ereis nakijk©. Toen benne we met zn» allen, de Noren natuurlijk mee, met 'n groo te boerenwagen naar Oooltjensplaat geredten, maar mepisch daar konden» we nooit vandaan vanwege 't ijs, zóó vroor het Ern zoo zaten we daar zeveni dagen tong vast op Noord- Bevefland!. Eindelijk hebbe we de tocht onder nomen». 's Morgens om 8 uur weg en om 4 uur kwamme we thuis. En as d^er niks te koop is, dan kan je in een uurtje van Oool- De oorzaak van dien brandi, die nog niet geheel vaststaat, is echter zeer waar schijnlijk te wijten aan ©enig© loodgieters, die 's morgens In het kerkgebouw werk zaam zjjn geweest Stopcontacten en kinderen. In No. 3 van „Nieuws uit het Veilig- heidsmuseum" lezen wij o.a.: „Een kindje peuterde in de gaten van een stopcontact, waardoor hot een flinken tik van den stroom kreeg. Gelukkig was het ikindje niet „geaard". M.a.w. hot had niet tevens ©en gas- of waterleidingbuis, of een ander voorwerp, dat met d© aarde is verbonden, vast 'gehouden. Want dan zou hier, onder overigens dezelfde om standigheden, zeker ©en doodelijk onge val hebben plaats gehad. Doch niet alléén heeft men met gevaarlijke stopcontacten en stekkers te doen, ook éfe gewone scha kelaars voor het electrisch licht zijn soms zoo geconstrueerd, dat daarmede onge lukken gebeuren, „In sommüge van die schakelaars is het veertje zoodanig aangebracht, dat het staafje, waarmede de schakelaar wordt omgezet, juist- onder stroom staat, wan neer het licht niet brandt. Dat met zulke schakelaars vroeg of laat ernstige onge vallen moeten gtebeuren is buiten kijf. In het Veiligheidsmuseum zijn zoowel goed© als slechte schakelaars te zien." Dat geval van het kindje en het stop- oontact verdient zeker de aandacht. De meeste van die oontacten zijn zoo hoog geplaatst, dat een peuter van ongeveer anderhalf jaar er jüist met de handjes bij kan. En kinderen van dien leeftijd heb ben de gewoonte alles met de vingertjes aan te raken. Het ls voor hen zoo ver leidelijk ln de gaatjes van het stopcontact te peuteren. En een ongeluk zit in een klein hoekje. Men houde dus de kinderen van de stopcontacten verwijderd, ibeter nog, men schakele den stroom uit of neme maatregelen, dat de kleinen geen kwaad kunnen. Woestelingen. Op don weg Zevenbergen-Moerdijk is Woensdagmiddag omstreeks 4 uur de auto van den heer BI. uit Den Haagi, waarin met hem ook zijn èehtgenoote en de chauffeur waren gezeten, door een hem achterop komend© auto; die in woeste vaart over den weg reed, en hem in de bocht voor de woning van den landbouwer C. trachtte te passeeren, aangereden, met het gevolg, dat de auto van den heer BL den hoogen dijk afvloog en stuitte tegen het hek voor het erf van 'genoemden landbouwer. Een 16 c.M. dikke muur werd hierbij geheel ontwricht en het voorste gedeelte van den auto werd totaal verbrijzeld. De chauffeur en de heer BI. bleven on- gedeerd, doch mevr. B. was ernstig aan beide beenen verwond. De auto, welke de aanrijding veroor zaakt had, waarin vier jagers zaten, reed door zonder te stoppen, niettegenstaande zij volgens ooggetuigen ongetwijfeld het ongeluk hebben zien gebeuren. De politie is er echter ln geslaagd 's avonds deze heeren nabij Rotterdam aan te houden. tjensplaat» naar Zierikzee. Toen benine we toch weer naar 't gestrande schip getrokken, dat die Noren hadldlen ver laten. 't. Was een» houtschap, dat nog direef op z'n lading. Daar hebbe we d© heele nacht op doorgebracht. Op Wat ijswater. En geen vuur.geen vonken». Toen hebbe we het kleine zeil van onze logger d'r op gebracht en zoo zeilden We d'er mee naar huis, waar de groote schokker ons naar binnen sleepte. Die boot heette in 't Noorsch zooveel as de „Zeemeeuw". Ja, ja, meheer, as 't dondert op de kust, dan ls 't gevaarlijk op dte banken. Wat heeft die zee al veel opgevreten. Heele dorpen benne d'er In de vloed vergaan. Ook hier op Schouwen. Daar heb je bijvoorbeeld1 Koude kerk© en nog veel meer andere dterpen aan de zee. As nou 't- water bijgeval dl'ereis heel laag is, dan» ken je de fundamenten soms nog wel d'ereis zien. Yan Koudiekerke is al leen die groote toren over. Ja, d'er benne d'er heel wat verhalen over in omloop. Hebt u ze nooit gehoord1 van die zeemeerman? Niet?.... Nou dan zal 'k het u vertellen. De bewoners van Burg en (mdere plaat sen» langs Schouwen© kust hadde dte zee meermin in de nette gevange. Uwes weet wel: half mensch, half visch. En waarachtig ze name ze mee naar huis. Toen komt dte zeemeerman boven water en) eischt zijn vrouw op: maar de Schouwenaars wouën ze niet teruggeven. Luister nou goed wat toen de meerman zei: „Westerschouwen! 't Zal je berouwe Dat. je genomen hebt mijn vrouwe. Héél Westerschouwen» zal vergaan, Alleen de Plompe toren zal blijven bestaan". Én zooals U ziet, de meerman heit woord gehouën." (Wordt vervolgdl). D. I >0,000 9-999! 19,999: 29,999 •39,999! 49,999! 59,999! 69,999; 79,999: 89,999; 99,999! 109,999; WESTSTRAAT 17. J.J.H. n wiwuny;; Abdijsiroop I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 7