dringen, ten einde daarin de groote ont
stemming, welke er heersoht onder het
Rijkspersoneel aan de regeering kenbaar
te maken en erop aan te dringen alsnog
over te gaan tot opschorting van de sala
risverlaging van 5 pCt., welke 1 October
"is ingegaan.
Kenring autobussen ln N.-Holland.
De Commissaris der Koningin in de pro
vincie Noord-Holiandi heeft aan de gemeente
besturen in die provincie een schrijven ge
zonden inzake de nieuwe regelen (betreffende
de keuring van autobussen^ dae intercommu
nale verbindingen in stand houden.
Aan dit schrijven ontleenen wij het vol
gende:
Als deskundige voor de keuring voor het
gedeelte der provincie boven het Noordzee
kanaal (met uitzondering van een deel dier
gemeente Velzen) is aangewezen' de heer
G. Bakker, Rozengracht 249, Amsterdam.
Voor dit deel der 'provincie zullen de keu
ringen plaats hebben te Zaandam, Alkmaar,
Hoorn en Schagen. De eventueel op de
eilanden noodige keuringen zullen aldaar
worden verricht. Het staat evenwel dten des
kundige vrij op verzoek van belanghebben
den de keuringen elders te dloent plaats heb
ben. De keuring moet vóór 20 Ootober plaats
hebben gehad, na 20 Juli in dienst gestelde
motorbussen moeten dadelijk worden ge
keurd'. De keuring geldt voor 3 maanden en
wordt slechts tot wederopzegging verleend.
Van de voorwaarden, waaraan de rijtuigen
moeten voldoen, noemen wij: het bezit van
twee remmen, een goed-werkende stuurin
richting, voldoende lichten ingevolge de wet,
en daarenboven minstens één goed werken
de, onafhankelijke handlamp, bijvoorbeeld1
een eleotrische zaklautaam. Twee geiüidsig-
nalen, waarvan een een ballonhoorn moet
zjjn, geen massieve gummibanden, een re
serveband' minstens. Verder zijn er voor
schriften gemaakt omtrent het gewicht der
carosserie, en de breedte der zitplaatsen'
Staanplaatsen worden slechts toegestaan als
de inwendige hoogte van de carosserie min
stens 1.85 M. bedraagt. Noch in de gang
paden, noch voor de uitgangen mogen zit
plaatsen aanwezig zijn. Onmiddellijk naast
den chauffeur mag geen zitplaats voor pas
sagiers worden aangebracht. Ih den achter
wand moet een deur zijn, die zoowel naar
binnen als naar buiten opengaat. Bij geslo
ten wagens moet tenminste de helft van de
ruiten gemakkelijk kunnen worden geopend.
Wanneer zich langs het af te leggen traject
breede wateren bevinden, moet in het dak
van de carosserie een luik zijn aangebracht
van bepaalde afmetingen. De verbinding
moet in geval van nood' zoowel van den 'bin
nen- als van den buitenkant, gemakkelijk
kunnen worden verbroken. Verder moet een
goed werkend, met vloeistof gevuld brandt
bluschapparaat aanwezig zjjn (onder onmid
dellijk bereik van den bestuurder) voor évero-
tueele benzinebranden. Ook een verband-
.trommel moet aanwezig zijn.
De keuring zal, om geleidelijk 'tot een vol
maakter autobuswezen te komen, niet on
middellijk al' te gestreng worden uitgevoerd',
di w. z, de bussen waarvan de deugdelijkheid
van twijfelacbtigen aard is, zullen, om ook
den kleinen ondernemer een fcans te geven,
niet onmiddellijk worden afgekeurd, doch ze
zullen zoo mogelijk een tijdelijke goedkeu
ring ontvangen, zoodat binnen een te bepa
len tijdperk de vastgestelde gebreken moeten
zijn verbeterd.
Voor bussen, die binnen een bepaalde'ge
meente rijden, gelden slechts de bepalmgen,
vastgesteld in de gemeentelijke nolit'ever-
ordening.
Het ziekenhuiswezen te Amsterdam.
Naar de Telegr. verneemt bestaat bij
B. en W. van Amsterdam het voornemen
over eenigen tijd bij den Raad een voor
dracht in te dienen, waarbij in het zieken
huis-wezen der hoofdstad verschillende
wijzigingen aangebracht worden, welke in
hoofdzaak hierop neerkomen, dat in den
geest van het voorstel der raadsleden dr.
Bellaar Sprayt, Nuyens en Abrahams,
eenige klinieken van het Binnengasthuis
worden verplaatst naar het Wil-helmina
Gasthuis.
De (bedoeling van B. en W. is de onder-
wijsklinieken voor chirurgische en inter
ne ziekten van de hoogleeraren prof,
Lanz en Snapper, thans in het Binnen-
Gasthuis, over te brengen naar het Wil
heknina-Gasthuia
Voorts zal de verpleging der besmet
telijke zieken in laatstgenoemde instelling
gereorganiseerd worden en wel in dien
geest, dat de oorlogsbarakken zullen ver
dwijnen.
Het plan zou naar raming ongeveer zes
millioen gulden kosten. Met de uitvoering
er van zijn zes jaar gemoeid.
De Engelsche vertaling van de Japan
sche toelichting van de artikelen welk on
der het „luxe-tarief' vallen, ligt op het
Bureau voor Handelsinlichtingen, Oude
Brugsteeg 16, Amsterdam, ter inzage.
Bedrog met z-g. „Anthraclet".
Hoepel de Warenwet niet of althans
nog niet van toepassing is op brandstof
fen, heeft de directeur van den waren-
keuringsdienst te Arnhem niettemin in
zijne functie van onbezoldigd rijksveld
wachter ettelijke malen kunnun ervaren,
op welke omvangrijke wijze door gelegen-
heidskooplui bedrog gepleegd wordt met
brandstoffen, en deelt hij dienaangaande
ter waarschuwing van het publiek het vol
gpnde mede.
Verscheidene Amsterdammers en ook
elders wonende personen zijn dezen zo
mer begonnen op groote schaal het pu
bliek te 'bedriegen met brandstoffen, niet
slechts door een minderwaardige soort,
n.I. vlamkolen, als anthraciet te verkoo-
pen, maar bovendien door in plaats van
de gebruikelijke mudden van 75 80 Kilo
zakken te leveren met slechts 50 Kilo of
nog geringer inhoud.
Het geheele land wordt door hen „on
veilig" gemaakt. Scheepsladingen en wa
gons worden door hen naar bepaalde
plaatsen gedirigeerd, en vandaar uit in
een igeheele streek „gedistribueerd". Ze
zijn reeds geweest in Arnhem, Doesburg,
Doetinchem, Barneveld, Renkum, Henge
lo, den Bosch, Brielle, Hellevoetsluis en
ongetwijfeld nog in talrijke andere plaat
sen.
Wat zij leveren, dat zijn vlamnootjes,
die wel eenigaztns op anthraciet gelijken
(anders zouden zij niet als zoodanig ver
kocht kunaen worden), maar die ca. 30
vluchtige stoffen bevatten tegen anthra
ciet slechts ca. 8
Voor het opzakken1 gebruiken ze su:
kerbaaltjes of kalkzakken, die ze gemak
kelijk voor 10 cents per stuk kunnen
koopen, en die veel enger zijn dan de
gewone steenkolenzakken. Het gevolg is,
dat wanneer ze *50 Kilo in zoo'n zak ge
schept hebben, deze reeds hoog vol is.
Het publiek merkt natuurlijk niet, dat de
zakken zooveel „magerder" zijn dan de
gewone steenkoolzakken.
Ze laden de gevulde zakken dan op een
wagen met paard of een vrachtauto, en
gaan vervolgens op" pad, huis aan huis
opbellende en met rappe tong hun „an
thraciet" aanprijzende, als zijnde deze
veel voordeeliger dan de anthraciet van
de gewone steenkolenhandelaars, „die de
menschen maar afzetten met hun veel te
hooge prijzen". Ze zorgen er wel voor per
zak aan te bieden en niet per mud, en
hebban tot nog toe zeer veel verkocht, b(
elkaar naar schatting wel ca. 300 ton -per
week.
Het is een zéér voordeelig zaakje voor
hen. Hun gewone verkoopprijs is nJ.
2.60 per zak, dus per 50 Kilo. Dezelfde
kolen worden door de gewone steenkolen-
handlaren vexkocht voor 2.per mui
van 80 Kilo, dat is dus 1,25 per 50 Kilo!
Per zak hebbed ze dus een extra verdien
ste van 1,36, dat is per ton 27,en
over een omzet van 300 ton per week een
wekelijksche extra verdienste van 81001
Het publiek betaalt meer dan het dubbele
van de waarde! Ze geven ze ook wel eens
iets goedkooper af dan voor 2,60, maar
dat kan dan ook wel lijden.
Wat tegen dit bedrog te doen?
Ons Wetb. v. Strafrecht heeft, wat „be
drog" betreft zoo wijde mazen;'dat slimme
klanten er gemakkelijk doorbeen kunnen
glippen. Maar bovendien' gaat het er om
in zoo kort mogelijken tijd zooveel moge
lijk menschen tegen dit -bedrog te waar
schuwen, en dit kan slechts door publica
tie op groote sohaal, liefst bij -herhaling,
waartoe de pers ten bate harer lezers wel
zal willen medewerken, eventueel ook
door overneming van dit stuk.
Wanneer men deze vlamkolen, die zoo
als gezegd wel eenigszins op anthraciet
gelijken, koopt en als anthraciet wil ge
bruiken, dan heeft men niet slechts een
finantieele strop, maar ook nog andere
groote onaangenaamheden. Ten gevolge
van hun hoog gehalte aan vluohtige stof
fen ontwikkelen ze n.L veel rook en roet,
en bakken zeer sterk aan, waardoor de
potten licht doorbranden1. Voor vulkachels
zijn ze om dezelfde reden totaal onge
schikt, en het gebruik daarin is zelfs ge
vaarlijk, omdat zich uit een afgesloten
vulkachel, die met deze kolen is gevuld,
een aanzienlijk kwantum kolengas kan
ontwikkelen.
Men zij dus gewaarschuwd; late zich
door de mooie praatjes van deze gelegen
heid skooplui niet om den tuin leiden, en
koope zijn 'brandstoffen, als zijnde een
vertrouwensartikel, uitsluitend bij ver
trouwde leveranciers. .1
ken, dat brandstof een vertrouwensartikel is
en dat het dus raadzaam is bij vertrouwde
adressen te koqxen. Men weet dan, zoo noo-
dög, qok waar men verhaal heeft te halen.
Gemeentelijk mplkmonopolle.
Verschenen is het nieuwe voorstel van B.
en W. van Amsterdam -tot instelling van een
gemeentelijk meltomonopolie.
(Omtrent overgangsperioden deeleni B. en
W. medl-, dat het in het voornemen ligt over
te gaan tot den bouw van aanvankelijk twee
inrichtingen, een voor gepasteuriseerde bus-
senmelk, en een voor flesschenmelk. Tevens
worden de diaarvoor in aanmerking komende
bestaande inrichtingen overgenomen. Teza
men zullen de gebouwen en overgenomen
inrichtingen voldoende capaciteit hebben om
de geheele bevolking te bedienen. Het ge
heele 'bedrijf zal na ten hoogste 2 jaar in
werking gesteld' kunnen worden. Tegelijker
tijd met den bouw van de twee nieuwe inrich
tingen-, zal moeten worden begonnen met
den bouw van de vier ontvangstations, in
welke, indien- noodig, zal kunnen worden ge
pasteuriseerd.
In totaal zal in twee jaar 6.487.000 noo
dig zijn voor kapitaalsuitgave.
B. en W. hebben zich de vraag gest ld' of
het, uit financieel oogpunt en in verband' met
den eoonomischen -toestand, geoorloofd is
thans een zoo belangrijk bedrijf te stichten.
Zij zijn evenwel tot de slotsong gekomen, dat
van financieel risico niet kan worden ge
sproken.
Het „Hbl." teekent hierbij- aan:
De ambtenaren van den Keuringsdienst
staan machteloos, omdat de Warenwet nog
niet van toepassing is op brandstoffen,
Is het dan geen bedrog, kan gevraagd' wor
den, dat „anthraciet" wordt genoemd, wat
geen anthraciet is? Het antwoord moet ont
kennend luiden, omdat nergens is vastge
legd' wat onder dezen naam wordt verstaan.
De brandstof, welke, volkomen te goeder
trouw, onder den naam „Holiandsche anthra
ciet" in den handel- wordt gebracht, is b.v.
van andere samenstelling, dan het product
uit WaleS.
Nu in voorbereiding is het van toepassing
brengen van de Warenwet op brandstoffen,
zullen analyses worden vastgesteld, waar
aan verschillende soorten van anthraciet
moeten voldoen.
Ook dan echter zal het nog gevaarlijk bliji-
ven van straatventers te koopen, omdat dan,
ais in het gebruik mocht blijken^ dat de ko
len niet voldoen, men vaak niét meer zal
weten, wie de verkooper is, zoodat een klacht
geen resulutaat zal opleveren. Natuurlijk
zullen de ambtenaren wel op straat de wets
overtreders aanhouden en steekproeven
nemen.
IMaar ln elk geval» met of zonder Waren
wet, het publiek doet goed steeds te beden-
MARINBBERICHTEN.
Hr. Ms. „K X".
Hr. Ma „K X" is 8 October Alboran
Eiland gepasseerd. Alles wel. Wederom
mooi weer. Weinig zee.
STOOMV AARTBERICHTEN.
Ank
te
Burgerlijke Stand van Helder
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
Mijnheer de Redacteur,
Het plaatselijk Comité tot aanbieding
van een huldeblijk aan de Noord- en' Zuid-
lollandsche Reddingmaatschappij en de
Zuidhollandsche Maatschappij tot Red
ding van Schipbreukelingen heeft de me
dewerking ingeroepen van een dames
comité voor de inzameling van gelden.
Met veel succes hebbeni deze dames den
verkoop van speldjes 0.25 per stuk ter
hand genomen. Door het plaatselijk co
mité is met medewerking van het bestuur
der vereeniging Moed, Volharding en
Zelfopoffering, alhier gevestigd, gezorgd,
dat eveneens de inzameling plaats heeft
in de gemeenten Terschelling, Texel, Oal-
lantsoog en Petten.
Zooals men ziet, komt het geld reeds
van alle zijden binnen, maar naar het co
mité meent nog niet in voldoende -mate,
want beide Reddingmaatschapptjen heb
ben veel geld noodig. Toen zij 100 jaar
geleden werden opgericht kostte een red
dingboot met wagen ongeveer 1000.
Voor de laatste tnotorreddingboot de
maatschappijen bezlttten er thans 11 van
deze soort werd 50.000 betaald, ter
wijl ook de kosten vap onderhoud 'belang
rijk zijn gestegen. Doch niet alleen voor
het materiaal zullen de gelden worden
besteed, de ouden van dagen, die zich
voor het reddlngwerk verdienstelijk heb
ben gemaakt, mogen niet worden ver
geten.
Het bovengenoemde damescomité zal
daarom op Zaterdag- a.& een straatver
koop organiseeien. Eenige dames zullen
allerwege speldjes aanbieden tegen een
minimum prijs van 0.10 per stuk.
Het ls daarom, dat het plaatselijk Comité
een beroep doet op de offervaardigheid
van het Heldersche publiek, dat nimmer
achterwege blijft, wanneer zijn medewer
king wordt ingeroepen voor weldadige
doeleinden. Het Comité weet, dat in den
laatsten. tijd reeds veel ls gevraagd, doch
het vertrouwt, dat het reddtngwezen zich
ln aller sympathie mag verheugen en
Helder als havenplaats niet aohter zal blij
ven- hij andere Noordzeehavens.
Moge de verkoop van de reddingboei-
speldjes op Zaterdag a.a. een groot succes
zijn èn voor Helder èn voor de belde Red-
dlngmaatsohappljen.
Tenslotte, mijnheer de Redacteur dan
ken wij U voor de verleende plaatsruimte.
Helder, 7 Oei 1924.
Het plaatselijk Comité vpornoemd
W. Houwing, Voorzitter.
J. Kamman, Secretaris.
A. Vos, Penningmeester.
Mevr. M. P. Bok-^Juchter.
J. van Dok.
Mevr. M. de BoerJongkees.
Mevr. J. Granwald—Poppers.
Ds. J. Koster.
J. L. Bels.
O. J. Baas.
A. G. A. Verstegen.
Hoop doet leven, 't Gemeentebestuur
heeft direct steun verleend in den grooten
noodi en- het subsidiebedrag voor de uitge
zonden kinderen verhoogd), zoodat de veree
niging durfde te beslissen de verlangde lan
gere verpleging -toe te staan.
Dat kost- echter de vereenigingskas zelf
een groot -bedrag. Vandaar de kreet om hulp,
die we lieten.drukken.
't Is vernomen. Op de openbare vergade
ring van C.AjMJB.O. ia, zooals reeds ln de
courant -bij t verslag dier vergadering is
vermeld, voor onze kas gecollecteerd. Het
resultaat was bijna 80 gulden. Het -bestuur
van C.A.M.BjO. heeft goedgevonden het be
drag af te ronden en 80 aan onzen pen
ningmeester af te dragen.
Maar nog een derde 'blijk van welwillend
heid. Twee dames, in onze gemeente welbe
kend, ('k weet niet of ik de namen noemen
mag en zal deze dus voorloopig niet vermel
den), deponeerden bij onzen voorzitter een
bedrag van 55.78", door hen ingezameld ln
de gemeente door persoonlijke aanbieding
van onze kaarten „Ter wille van 't Zwakke
K'ndi". "t Resultaat was toezegging van jaar-
lojksche bijdragen in totaal van J13.60, gif
ten voor één keer ten bedrage van 35.20,
vermeerderd' met kleinere giften, zonder no
teering, tot een- bedrag van ƒ7.03", samen
vormende het bovengenoemde totaalbedrag.
Onzen dank, onzen hartelh'ken dank- aan
de milde schenkers en medewerkers, ons
welwillend gemeentebestuur, de ons zoo wel
gezinde organisatie C.A.M.B.O. en de twee
vriendelijke dames.
Hoop doet leven. Wij hopen hartelijk, dat
deze eerstelingen de boden zijn van een rij
ken oogst Onze plaatselijke pers, wij zijn
er van overtuigd, zal' ons steeds welwillend
bijstaan om te -vernielden, in hoeverre aan
onze verwachtngeni wordt voldaan. Stel dus
niet uit tot morgen, wat ge heden doen kunt
Steunt ons. Laat nu voor onze eigen zwakke
kinderen eens een opwekkende muziek klin
ken, het geklater van een zilverregen in
onze berooide kas.
Het -bestuur Afd. Helder C. G.
2 5-jarig bestaan fanfarecorps
„Ons Genoegen", te Wtjdenes.
Ter, gelegenheid van bovenbedoeld zilveren
jubileum zal te Wijdenes in 1925 een natio
naal concours worden gehouden voor Fan
fare- en Harmoniecorpsen.
Reeds is het uitvoerend comité 'bezig dat
concours voor te bereiden. Prachtige prijzen
zullen worden uitgeloofd; de medewerking
tot het welslagen van dit muziekfeest is al
gemeen.
Uitslag der Handicap draverij op 7
October te St-Maartensbrug (Zijpe).
Baanlengte 850 M. Deelnemers 8. In
geschreven: Mademolselle vanP.de Wit,
300 M.; Springgar van J Mantel, 850 M.
Rautenkrans van Van der Zei, 835 M.
Max van W. de Beurs, 315 M.; Morgen-
roth van A. Raven, 816 M.; Narcis van
G. Visser, 800 M.: Lena U van G. Visser,
300 M. en Catharlne R van J. Schoon,
340 M.
le pr. f 75, Catharlne R; 2e pr. f 30,
Springgar; 8e pr. f 10, RautenkranB;
4e pr. f 6, Narcis. Troostprijzen ont
vingen: Morgenroth en Max.
Ata den dienstplichtige O. H. van den
Berg, is met ingang van 1 Novembre 1924
twee jaar vrijstelling van den dienstplicht
verleend, wegens kostwinnerschap.
Door den heer Commissaris der Ko
ningin in de provincie Noordholland, zijn
tot lid van het ooilege van zetters in deze
gemeente (benoemd de heeren H. Jonker
Sr. en D. Koora.
WIERINGEN.
Naar wij vernemen zal binnen eenigen
tijd alhier vanwege de Doopsgezinde ge
meente een 'bazar met verloting worden
gehouden van handwerken, enz., waarvan
de opbrengst zal strekken tot stiohting
van een nieuw lokaaltje voor het houden
van vergaderingen, cursussen, enz. voor
de Doopsgezinde Gemeente.
Burgerlijke Stand van Wierlngen
over de maand September 1924.
GEBORENAnna, d. v. S. Dekker en
M. Metselaar; Maartje Pletertje, doch
ter van Jib. Hegeman en G. Lont;
Maria, dochter van O. Omis en T. ten
Bokkel; Jaooto, z. y. W. Jansen en A. Ro-
meljn; Aaltje, d. v. P. Kooij en M. Tijeen.
ONDERTROUWD: H. Wihns en P. Mos-
tert; C. Everts en G. Koorn; N. J. Braul
en T. J. de Vries.
GETROUWD: J. Hegeman en G. Rot
gans; C. Everts en G. Koorn; H. Wilms
en P. Mostert.
OVERLEDEN: Klaas Sprenkeling, 80
jaar, eohtgen. van N. Rotgans; Jan Koorn,
87 jaar, wedn. van T. Zomerdijk.
MARKTBERICHTEN.
f f °,™Tf 2' 541 kippen
ï.7oo /YsoÏÏ.TO10"20"11'80' mi üel)delwen
Een en ander zal gepaard gaan met 'be
langrijke verbouwingen en het zetten van
eenige nieuwe gebouwen op het groote
terrein van het Wilhelmina-Gasthuia
Japansche Invoerrechten.
Hr. Ms. politiekrulaer Vulcanus, onder bevel
van luit. ter zee 2e kl. J. F. Mildere, is alhier
teruggekeerd en naar 's rijks werf gedirigeerd
Duit. ter zee 2e kl. P. Kronenburg, afgetre
den commandant van Hr. Me. opnemin'gsvaar-
tuig Eilerts de Haan, wordt weer werkzaam
gesteld bij bet departement van marine te
's-G-ravenhage.
Ie luit der mariniers F. Lugt, geplaatst bi,
de maripekazerne te Amsterdam en M. R. de
Bruyne, dienende aan boord van Hr. Ms. Gel
derland, zijn re&p. op 16 Oct en 1 Nov, ter be
schikking gesteld. Ie luit. dier mariniers J. J.
A. Keuchenius is geplaatst bij de afdeelLng
mariniers te Roterdam.
BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM
STANDIGHEDEN is aan onder-volgende per
jonen vergunning verleend om naar Nederland
terug te keeren:
Per s.s. Slamat 17 Sept van 'Priok
Schrijver-mak J. Brouwer, serg.-eohrijver
A. K. Spaan, marinier 2e kl. J. M. du Pré, id.
Ie kl. H. ff. te Selle, P. ff. Sierag, matroos le
kl. H. A. Scheuller.
Per se Koningin der Nederlanden, 8 Oct. van
Priok:
Off. van gez. Ie' kl. H. Reilingh.
De verleende vergunning tot repatrieeren
van den monteur-maj. ff. Bakker is ingetrokken
In de maand December as. zal er een trans
port schepelingen- der K.M. naar O.-L worden
uitgezonden.
Met ontslag uit den Zeedienst: 1
-13 Oct.: stoker-olieman A. de Koning.
29 Oct.inatr.-vliegtuigmaker G. J. de Bruin.
16 Oct.: mach.dr.-mai- A. H. Schreuders.
11 Dec.: marinier le kl. G. Neuteboom.
18 Dec.: stoker le kl. X Middelio.
20 Dec.: korp.-bottelier ff. Oseel.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Batjan, vertr. 7 Oct. v. Cardiff n. Java
Kangean, uitr., arr. 7 Oct. te Port Said.
Radja, thuisr., arr. 7 Oct. te Suez.
Rotti, arr. 7 Oct. v. A'dam te Batavia
Bali, uitr., pass. 6 Oct. Gibraltar.
Moena, vertr. 7 Oct. v. R'dam n. Galveeto-n.
Prins der Nederlanden, uitr., arr. 7 Oct. te
Genua.
Seanbilan, thuisr., vertr. 7 Oct v. Liverpool.
Reimbrandt, thuisr., vertr. 6 Oct. v. Algiers.
Saparoea, v. Iquique n. Alexandriê, vertr. 5
Oct v. Gi/braltar.
Kon. Ned. Stb. Mij.
Ganymedes, vertr. 7 Oct v. R'dam n. Algiers.
Vesta, vertr. 7 Oct v, A'dam n. Hamburg.
Nereus, arr. 7 Oct. v. Koningsbergen te A'dam.
Againemnon, v. Algiers n. A'dam, -pass. 6 Oct.
Gibraltar.
Bennekom, uitr., vertr. 4 Oct v. Mollendo.
Iris, vertr. 5 Oot. v. Lissabon n. Setujbal.
Juno, arr. 6 Oct. v. Oarthagena te Barcelona.
Minerva, vertr. 6 Oct. r. Malta n. Alexandriê.
Orpheus, 'arr. 7 Oct. v. A'dam te Kopenhagen.
Ulyssee, arr. 6 Oct v. A'dam te Hamburg.
Achillee, vertr. 7 Oct v. Patras n. Venetië.
Adonis, vertr. 7 Oct. v. Genua n. Livomo.
Vgameannon, v. Catania n. A'dam, pass. 7 Oct
Sagree.
Ceres, arr. 7 Oct v. Sulina te Constantinopel.
Erato, arr. 7 Oct v. A'dam te Danzig..
Habe, v. Patras n. A'dam, pass. 7 Oct, Sagree.
Ino, arr. 7'Oct. v. A'dam te Stettin..
Luna, vertr. 7 Oct v. Malta n. A'dam.
Mercurius, arr. 7 Oot. v. I-brail te Patras.
Oberon, arr. 8 Oct v. Hamburg te A'dam.
Oreetes, arr. 7 Oct v. Varna te Constanza.
Pluto, vertr. 7 Oct v. Lyon n. Oporto.
Pollux, v. Lissabon n. Cadix, pass. 7 Oct
Sagree.
Strabo, arr. 7 Oct. v. A'dam te Koningsbergen.
Theseus, arr. 6 Oct v. Malaga te Faro.
Zeus, vertr. 7 Oct. v. Valencia n. Catania.
Kon. Holiandsche Lloyd.
Zaanland, thuisr., arr. 8 Oct. te Bahia.
Gelria, uitr» vertr. 7 Oct v. Santos.
Rijnland, thuisr» arr. 7 Oct te Santos.
Kernland, uitr» arr. 6 Oct te Santos.
Flandria, uitr» arr. 6 Oct te Lissabon.
Orania, thuisr., vertr. 6 Oct v. Peraambuco.
Kon. West-Indische Maildienst
Amsterdam, vertr. 8 Oct v. A'dam n. Chili.
Alkmaar, v. Chili n. Duinkerken, vertr. 7 Oct
v. Liverpool.
Bennekom, uitr» vertr. 6 Oct v. Ariea.
ffan van Nassau, vertr. 6 Oct v. Puerto Bar-
rioe n. Kingston.
Prins der Nederlanden, arr. "7 Oct v. A'dam te
Paramaribo.
Almelo, vertr. 6 Oct. v. Kingston n. Chrietobal.
Amazone, vertr. 3 Oot v. New-Vork n. West-
Indië.
Helder, arT. 6 Oot v. A'dam te Delfzijl:
Van Eens -laer, vertr. 4 Oct v. Cristobal
Puerto Colombia.
Kon. Paketvaartmaatsehappij.
Tasman, arr. 6 Oct. v. Sydney te Melibourne.
HollandAfrika Lijn.
Alhena, uitr» arr. 5 Oct te Bei ra
Jagersfontein, uitr» arr. 6 .Oct. te Algoabaai.
Nijkerk, thuisr» vertr. 6 Oct. v. Port Natal.
Springfontein, vertr. 7 Oct. v. Port Natal n.
East-London.
Tofoa, uitr., arr. 6 Oct. te Alexandriê.
Lomboa, arr. 6 Oct v. Tanga te Kilindini.
Algorab, vertr. 4 Oct. v. Mombasea n Port
Soudan.
Mellskerk, arr. 6 Oct. v. R'dam te Hamburg,
ilitar, uitr» pass. 8 Oct Vlisslngen van Ant
werpen.
HollandAmerika Lijn.
Drechtdijk, v. de Noord-Pacific n. R'dam, vertr.
8 Oct-, v. Londen.
Beemsterdijk, arr. 6 Oct v. Montreal te R'dam
Bilderdij'k, v. iBaltimors n. R'dam, pass. 7 Oot
Lizard.
Binnendijk, v. R'dam n. Fhlladelphla, pass. 7
Oct. SaJble LI and.
Rotterdam, vertr. 7 Oct.. v. R'dam n. New-York
Looh Goil, v. R'dam n. de N. Pacific, arr. 6
Oct te Londen.
Lochmonar, v. de Pacifickust n. R'dam, vertr.
3 Oct. v. Cristobal.
ïjeeldijk, v. R'dam n. N. Orleans, vetrr. 4 Oot
v. Newport- News.
Burgerdijk, vertr. 6 Oct. v. Norfolk n. R'dam-,
Volendam, arr. 7 Oct. v. New-York te -R'dam.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, thuisr» arr. 7 Oct. te Fremantle.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Andijk, uitr., vertr. 6 Oct v. Bombay.
Stadsdijk, uitr» arr. 1 Oot te Kurrachee.
HollandO.-Axië Lijn.
Ooetkerk, vertr. 7 Oct r. Yokohama.
enoe
HollandWeet-Afrika Lijn.
Djocja, vertr. 7 Oct. v. Lagos n. Warri,
Gaasterland, vertr. 7 Oct. v. Hamburg n. Al
Deucalion, thuisr» arr. 6 Oct. te Havra
Rotterdamsche Lloyd.
Ternate, uitr» vertr. 7 Oot v. Padang.
Deli, arr. 7 Oct. v. Sydney Brisbane.
•Jaoatra, uitr» vertr. 6 Oct. v. Belawan,
Kertosono, vertr. 7 Oct. v. R'dam n. N.-Orl'
Soekaboemi, uitr» pass. ,7 Oct. Perim
Tambora, uitr» vertr. 7 Oct. v. Southam;
Koudekerk, thuisr., vertr. 6 Oot v.
Dj omber, thuisr» pass. 6 Oct Perim.
Kawi, uitr» arr. 7 Oct. -te Belawan.
Gorontalo, v. Kurachee n. Ver. Kon./*
pass. 4 Oct. Perim.
Modjokerto, thuisr» pass. 7 Oct. Oneesan'
Tjeriimai, uitr» vertr. 6 Oct. v. Suoz.
RotterdamZoid-Amerika Lijn.
Alcyone, Vertr. 8 Oot v. R'dam n.
Ayrea
Poeldijk, uitr., pass. 8 Oct Vliseingen
werpen.
Alwaki, arr. 8 Od v. 9"AJrree
Zijldijk, vertr. 8 Oct. v. R'dam n. Hambj
Ternate, uitr., arr. 6 Oct. te Padang
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Autolyous, v. Japan n. R'dam, arr. 8
(Hongkong.
Troilus, v. Japan n. R'dam, pass. 8 (Jet. Gi
braltar.
Rhesua, v. Japan n. R'dam, arr. S Oct te Sin
gapore.
Atreus, v. Japan n. R'dam, arr. 5 Oct te Suez
Eumaeus, v. Japan n. R'dam, vertr. -j Oot. v.
Penang.
Patroclus, v. ffapan n. R'dam, vertr. b Oct. v.
Tientein.
Doliue, v. -Batavia n. A'dam, pass. 1 Oct Gi
braltar.
JavaBengalen Lijn.
Bondpwoso, arr. 6 Oct. v. Java te Rwgoon.
JavaNew-York Lijn.
Djambt, v. New-York n. Batavia, vartr. 6 Oct
v. Sabaug.
van 8 en 9 Oct 1924.
BE(VALLEN: J. Baas-Somera, z.; T. Slikker-
Gootjes, d.; A. M. Riteco-Ligterijgen, <L; N.
van EgeraakSnoo, z.
OYiERLEDEN: C. v. dl Steen, v» 26 jaar;
J'. P. de Graauw, 63 jaar, m» echtgen. van E.
Helder. v i
ONDERTROUWD: Ji Kwast en K. Büter.
B. J. Starink en J. Meylink; Tf. Veenhuizen
en G. M. Kramer; A. J. G. Souwer Jr. en ff.
E. W. Suler; A. V. Dhont en D. Meijer.
7 Oct. 1920.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Antwerpen Eng. e.a „Bfaedale".
8 Oct 1924.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Londen het Eng. s.s. „Bentlandforth".
Hr. Ma. Z 4 is vertrokken naar de Noordzee
voor politietoezicht
9 Oct. 1994.
Gisteren is alhier wegens stormweer door de
ejeepbooten „Drente" en „Noordbrabant" bin
nengebracht 'het Duitsche s.s. „Parel", op
weg van Stettin naar Rotterdam. Het etoom-
echip is bestemd voor de slooperij.
Aangekomen stoomschip .JJeron" van Lon
den naar Harlingen.
INGEZONDEN.
Pastoor B. F. de Jong.
Ds. B. van der Werff.
L. Granwald.
Centraal Genootschap voor Klnder-her-
stelHngsen Vacantiekolonles, Afd. Helder.
SCHAGEN.
ANNA-PAULOWNA.
BROEK OP LANGENDIJK, 8 Oct 1924.
Schotsohe muizen 8.70, ibl. aardappelen
5.10—45.70, epercieboonen 23.90—31.60,
grove nien 5.90—7, drielingen 7.10—8.60,
gele nep 7.30—7.70, peen 1.30—1.80, kro
ten 1A03.70, roode kool 2.404j60, witte
1'80, gele k00' f 2.40—4.80 alles per
100 K.G.; bloemkool 1634 per 100 stuks.
Sohagermarkt van Donderdag 9 Oct 1924.
9 paarden 150—400; 14 stieren 150-290;
50 geldekoeien magere 180—280; 150 idem
vette 300-520; 60 kalfkoeien 800—490;
39 vaarzen 175—250; 25 graakalveren f 70
130; 19 nuchtere kalveren 16—82; 34 scha
pen magere 48—55; 286 idem vette 44—
56.50; 874 overhoudere 28—45; 8 bokken en'
'geiten 418; 32 varkens magere 15—80*
63 idem Vette p. K G. 0.80-0.90; 167 biggeii
f ObO—1-25; eenden 0.76—225; haantjes
0-50—1.60; 198 K.G. boter 2—2.50; 9620