dringen, ten einde daarin de groote ont stemming, welke er heersoht onder het Rijkspersoneel aan de regeering kenbaar te maken en erop aan te dringen alsnog over te gaan tot opschorting van de sala risverlaging van 5 pCt., welke 1 October "is ingegaan. Kenring autobussen ln N.-Holland. De Commissaris der Koningin in de pro vincie Noord-Holiandi heeft aan de gemeente besturen in die provincie een schrijven ge zonden inzake de nieuwe regelen (betreffende de keuring van autobussen^ dae intercommu nale verbindingen in stand houden. Aan dit schrijven ontleenen wij het vol gende: Als deskundige voor de keuring voor het gedeelte der provincie boven het Noordzee kanaal (met uitzondering van een deel dier gemeente Velzen) is aangewezen' de heer G. Bakker, Rozengracht 249, Amsterdam. Voor dit deel der 'provincie zullen de keu ringen plaats hebben te Zaandam, Alkmaar, Hoorn en Schagen. De eventueel op de eilanden noodige keuringen zullen aldaar worden verricht. Het staat evenwel dten des kundige vrij op verzoek van belanghebben den de keuringen elders te dloent plaats heb ben. De keuring moet vóór 20 Ootober plaats hebben gehad, na 20 Juli in dienst gestelde motorbussen moeten dadelijk worden ge keurd'. De keuring geldt voor 3 maanden en wordt slechts tot wederopzegging verleend. Van de voorwaarden, waaraan de rijtuigen moeten voldoen, noemen wij: het bezit van twee remmen, een goed-werkende stuurin richting, voldoende lichten ingevolge de wet, en daarenboven minstens één goed werken de, onafhankelijke handlamp, bijvoorbeeld1 een eleotrische zaklautaam. Twee geiüidsig- nalen, waarvan een een ballonhoorn moet zjjn, geen massieve gummibanden, een re serveband' minstens. Verder zijn er voor schriften gemaakt omtrent het gewicht der carosserie, en de breedte der zitplaatsen' Staanplaatsen worden slechts toegestaan als de inwendige hoogte van de carosserie min stens 1.85 M. bedraagt. Noch in de gang paden, noch voor de uitgangen mogen zit plaatsen aanwezig zijn. Onmiddellijk naast den chauffeur mag geen zitplaats voor pas sagiers worden aangebracht. Ih den achter wand moet een deur zijn, die zoowel naar binnen als naar buiten opengaat. Bij geslo ten wagens moet tenminste de helft van de ruiten gemakkelijk kunnen worden geopend. Wanneer zich langs het af te leggen traject breede wateren bevinden, moet in het dak van de carosserie een luik zijn aangebracht van bepaalde afmetingen. De verbinding moet in geval van nood' zoowel van den 'bin nen- als van den buitenkant, gemakkelijk kunnen worden verbroken. Verder moet een goed werkend, met vloeistof gevuld brandt bluschapparaat aanwezig zjjn (onder onmid dellijk bereik van den bestuurder) voor évero- tueele benzinebranden. Ook een verband- .trommel moet aanwezig zijn. De keuring zal, om geleidelijk 'tot een vol maakter autobuswezen te komen, niet on middellijk al' te gestreng worden uitgevoerd', di w. z, de bussen waarvan de deugdelijkheid van twijfelacbtigen aard is, zullen, om ook den kleinen ondernemer een fcans te geven, niet onmiddellijk worden afgekeurd, doch ze zullen zoo mogelijk een tijdelijke goedkeu ring ontvangen, zoodat binnen een te bepa len tijdperk de vastgestelde gebreken moeten zijn verbeterd. Voor bussen, die binnen een bepaalde'ge meente rijden, gelden slechts de bepalmgen, vastgesteld in de gemeentelijke nolit'ever- ordening. Het ziekenhuiswezen te Amsterdam. Naar de Telegr. verneemt bestaat bij B. en W. van Amsterdam het voornemen over eenigen tijd bij den Raad een voor dracht in te dienen, waarbij in het zieken huis-wezen der hoofdstad verschillende wijzigingen aangebracht worden, welke in hoofdzaak hierop neerkomen, dat in den geest van het voorstel der raadsleden dr. Bellaar Sprayt, Nuyens en Abrahams, eenige klinieken van het Binnengasthuis worden verplaatst naar het Wil-helmina Gasthuis. De (bedoeling van B. en W. is de onder- wijsklinieken voor chirurgische en inter ne ziekten van de hoogleeraren prof, Lanz en Snapper, thans in het Binnen- Gasthuis, over te brengen naar het Wil heknina-Gasthuia Voorts zal de verpleging der besmet telijke zieken in laatstgenoemde instelling gereorganiseerd worden en wel in dien geest, dat de oorlogsbarakken zullen ver dwijnen. Het plan zou naar raming ongeveer zes millioen gulden kosten. Met de uitvoering er van zijn zes jaar gemoeid. De Engelsche vertaling van de Japan sche toelichting van de artikelen welk on der het „luxe-tarief' vallen, ligt op het Bureau voor Handelsinlichtingen, Oude Brugsteeg 16, Amsterdam, ter inzage. Bedrog met z-g. „Anthraclet". Hoepel de Warenwet niet of althans nog niet van toepassing is op brandstof fen, heeft de directeur van den waren- keuringsdienst te Arnhem niettemin in zijne functie van onbezoldigd rijksveld wachter ettelijke malen kunnun ervaren, op welke omvangrijke wijze door gelegen- heidskooplui bedrog gepleegd wordt met brandstoffen, en deelt hij dienaangaande ter waarschuwing van het publiek het vol gpnde mede. Verscheidene Amsterdammers en ook elders wonende personen zijn dezen zo mer begonnen op groote schaal het pu bliek te 'bedriegen met brandstoffen, niet slechts door een minderwaardige soort, n.I. vlamkolen, als anthraciet te verkoo- pen, maar bovendien door in plaats van de gebruikelijke mudden van 75 80 Kilo zakken te leveren met slechts 50 Kilo of nog geringer inhoud. Het geheele land wordt door hen „on veilig" gemaakt. Scheepsladingen en wa gons worden door hen naar bepaalde plaatsen gedirigeerd, en vandaar uit in een igeheele streek „gedistribueerd". Ze zijn reeds geweest in Arnhem, Doesburg, Doetinchem, Barneveld, Renkum, Henge lo, den Bosch, Brielle, Hellevoetsluis en ongetwijfeld nog in talrijke andere plaat sen. Wat zij leveren, dat zijn vlamnootjes, die wel eenigaztns op anthraciet gelijken (anders zouden zij niet als zoodanig ver kocht kunaen worden), maar die ca. 30 vluchtige stoffen bevatten tegen anthra ciet slechts ca. 8 Voor het opzakken1 gebruiken ze su: kerbaaltjes of kalkzakken, die ze gemak kelijk voor 10 cents per stuk kunnen koopen, en die veel enger zijn dan de gewone steenkolenzakken. Het gevolg is, dat wanneer ze *50 Kilo in zoo'n zak ge schept hebben, deze reeds hoog vol is. Het publiek merkt natuurlijk niet, dat de zakken zooveel „magerder" zijn dan de gewone steenkoolzakken. Ze laden de gevulde zakken dan op een wagen met paard of een vrachtauto, en gaan vervolgens op" pad, huis aan huis opbellende en met rappe tong hun „an thraciet" aanprijzende, als zijnde deze veel voordeeliger dan de anthraciet van de gewone steenkolenhandelaars, „die de menschen maar afzetten met hun veel te hooge prijzen". Ze zorgen er wel voor per zak aan te bieden en niet per mud, en hebban tot nog toe zeer veel verkocht, b( elkaar naar schatting wel ca. 300 ton -per week. Het is een zéér voordeelig zaakje voor hen. Hun gewone verkoopprijs is nJ. 2.60 per zak, dus per 50 Kilo. Dezelfde kolen worden door de gewone steenkolen- handlaren vexkocht voor 2.per mui van 80 Kilo, dat is dus 1,25 per 50 Kilo! Per zak hebbed ze dus een extra verdien ste van 1,36, dat is per ton 27,en over een omzet van 300 ton per week een wekelijksche extra verdienste van 81001 Het publiek betaalt meer dan het dubbele van de waarde! Ze geven ze ook wel eens iets goedkooper af dan voor 2,60, maar dat kan dan ook wel lijden. Wat tegen dit bedrog te doen? Ons Wetb. v. Strafrecht heeft, wat „be drog" betreft zoo wijde mazen;'dat slimme klanten er gemakkelijk doorbeen kunnen glippen. Maar bovendien' gaat het er om in zoo kort mogelijken tijd zooveel moge lijk menschen tegen dit -bedrog te waar schuwen, en dit kan slechts door publica tie op groote sohaal, liefst bij -herhaling, waartoe de pers ten bate harer lezers wel zal willen medewerken, eventueel ook door overneming van dit stuk. Wanneer men deze vlamkolen, die zoo als gezegd wel eenigszins op anthraciet gelijken, koopt en als anthraciet wil ge bruiken, dan heeft men niet slechts een finantieele strop, maar ook nog andere groote onaangenaamheden. Ten gevolge van hun hoog gehalte aan vluohtige stof fen ontwikkelen ze n.L veel rook en roet, en bakken zeer sterk aan, waardoor de potten licht doorbranden1. Voor vulkachels zijn ze om dezelfde reden totaal onge schikt, en het gebruik daarin is zelfs ge vaarlijk, omdat zich uit een afgesloten vulkachel, die met deze kolen is gevuld, een aanzienlijk kwantum kolengas kan ontwikkelen. Men zij dus gewaarschuwd; late zich door de mooie praatjes van deze gelegen heid skooplui niet om den tuin leiden, en koope zijn 'brandstoffen, als zijnde een vertrouwensartikel, uitsluitend bij ver trouwde leveranciers. .1 ken, dat brandstof een vertrouwensartikel is en dat het dus raadzaam is bij vertrouwde adressen te koqxen. Men weet dan, zoo noo- dög, qok waar men verhaal heeft te halen. Gemeentelijk mplkmonopolle. Verschenen is het nieuwe voorstel van B. en W. van Amsterdam -tot instelling van een gemeentelijk meltomonopolie. (Omtrent overgangsperioden deeleni B. en W. medl-, dat het in het voornemen ligt over te gaan tot den bouw van aanvankelijk twee inrichtingen, een voor gepasteuriseerde bus- senmelk, en een voor flesschenmelk. Tevens worden de diaarvoor in aanmerking komende bestaande inrichtingen overgenomen. Teza men zullen de gebouwen en overgenomen inrichtingen voldoende capaciteit hebben om de geheele bevolking te bedienen. Het ge heele 'bedrijf zal na ten hoogste 2 jaar in werking gesteld' kunnen worden. Tegelijker tijd met den bouw van de twee nieuwe inrich tingen-, zal moeten worden begonnen met den bouw van de vier ontvangstations, in welke, indien- noodig, zal kunnen worden ge pasteuriseerd. In totaal zal in twee jaar 6.487.000 noo dig zijn voor kapitaalsuitgave. B. en W. hebben zich de vraag gest ld' of het, uit financieel oogpunt en in verband' met den eoonomischen -toestand, geoorloofd is thans een zoo belangrijk bedrijf te stichten. Zij zijn evenwel tot de slotsong gekomen, dat van financieel risico niet kan worden ge sproken. Het „Hbl." teekent hierbij- aan: De ambtenaren van den Keuringsdienst staan machteloos, omdat de Warenwet nog niet van toepassing is op brandstoffen, Is het dan geen bedrog, kan gevraagd' wor den, dat „anthraciet" wordt genoemd, wat geen anthraciet is? Het antwoord moet ont kennend luiden, omdat nergens is vastge legd' wat onder dezen naam wordt verstaan. De brandstof, welke, volkomen te goeder trouw, onder den naam „Holiandsche anthra ciet" in den handel- wordt gebracht, is b.v. van andere samenstelling, dan het product uit WaleS. Nu in voorbereiding is het van toepassing brengen van de Warenwet op brandstoffen, zullen analyses worden vastgesteld, waar aan verschillende soorten van anthraciet moeten voldoen. Ook dan echter zal het nog gevaarlijk bliji- ven van straatventers te koopen, omdat dan, ais in het gebruik mocht blijken^ dat de ko len niet voldoen, men vaak niét meer zal weten, wie de verkooper is, zoodat een klacht geen resulutaat zal opleveren. Natuurlijk zullen de ambtenaren wel op straat de wets overtreders aanhouden en steekproeven nemen. IMaar ln elk geval» met of zonder Waren wet, het publiek doet goed steeds te beden- MARINBBERICHTEN. Hr. Ms. „K X". Hr. Ma „K X" is 8 October Alboran Eiland gepasseerd. Alles wel. Wederom mooi weer. Weinig zee. STOOMV AARTBERICHTEN. Ank te Burgerlijke Stand van Helder HAVEN VAN NIEUWEDIEP. Mijnheer de Redacteur, Het plaatselijk Comité tot aanbieding van een huldeblijk aan de Noord- en' Zuid- lollandsche Reddingmaatschappij en de Zuidhollandsche Maatschappij tot Red ding van Schipbreukelingen heeft de me dewerking ingeroepen van een dames comité voor de inzameling van gelden. Met veel succes hebbeni deze dames den verkoop van speldjes 0.25 per stuk ter hand genomen. Door het plaatselijk co mité is met medewerking van het bestuur der vereeniging Moed, Volharding en Zelfopoffering, alhier gevestigd, gezorgd, dat eveneens de inzameling plaats heeft in de gemeenten Terschelling, Texel, Oal- lantsoog en Petten. Zooals men ziet, komt het geld reeds van alle zijden binnen, maar naar het co mité meent nog niet in voldoende -mate, want beide Reddingmaatschapptjen heb ben veel geld noodig. Toen zij 100 jaar geleden werden opgericht kostte een red dingboot met wagen ongeveer 1000. Voor de laatste tnotorreddingboot de maatschappijen bezlttten er thans 11 van deze soort werd 50.000 betaald, ter wijl ook de kosten vap onderhoud 'belang rijk zijn gestegen. Doch niet alleen voor het materiaal zullen de gelden worden besteed, de ouden van dagen, die zich voor het reddlngwerk verdienstelijk heb ben gemaakt, mogen niet worden ver geten. Het bovengenoemde damescomité zal daarom op Zaterdag- a.& een straatver koop organiseeien. Eenige dames zullen allerwege speldjes aanbieden tegen een minimum prijs van 0.10 per stuk. Het ls daarom, dat het plaatselijk Comité een beroep doet op de offervaardigheid van het Heldersche publiek, dat nimmer achterwege blijft, wanneer zijn medewer king wordt ingeroepen voor weldadige doeleinden. Het Comité weet, dat in den laatsten. tijd reeds veel ls gevraagd, doch het vertrouwt, dat het reddtngwezen zich ln aller sympathie mag verheugen en Helder als havenplaats niet aohter zal blij ven- hij andere Noordzeehavens. Moge de verkoop van de reddingboei- speldjes op Zaterdag a.a. een groot succes zijn èn voor Helder èn voor de belde Red- dlngmaatsohappljen. Tenslotte, mijnheer de Redacteur dan ken wij U voor de verleende plaatsruimte. Helder, 7 Oei 1924. Het plaatselijk Comité vpornoemd W. Houwing, Voorzitter. J. Kamman, Secretaris. A. Vos, Penningmeester. Mevr. M. P. Bok-^Juchter. J. van Dok. Mevr. M. de BoerJongkees. Mevr. J. Granwald—Poppers. Ds. J. Koster. J. L. Bels. O. J. Baas. A. G. A. Verstegen. Hoop doet leven, 't Gemeentebestuur heeft direct steun verleend in den grooten noodi en- het subsidiebedrag voor de uitge zonden kinderen verhoogd), zoodat de veree niging durfde te beslissen de verlangde lan gere verpleging -toe te staan. Dat kost- echter de vereenigingskas zelf een groot -bedrag. Vandaar de kreet om hulp, die we lieten.drukken. 't Is vernomen. Op de openbare vergade ring van C.AjMJB.O. ia, zooals reeds ln de courant -bij t verslag dier vergadering is vermeld, voor onze kas gecollecteerd. Het resultaat was bijna 80 gulden. Het -bestuur van C.A.M.BjO. heeft goedgevonden het be drag af te ronden en 80 aan onzen pen ningmeester af te dragen. Maar nog een derde 'blijk van welwillend heid. Twee dames, in onze gemeente welbe kend, ('k weet niet of ik de namen noemen mag en zal deze dus voorloopig niet vermel den), deponeerden bij onzen voorzitter een bedrag van 55.78", door hen ingezameld ln de gemeente door persoonlijke aanbieding van onze kaarten „Ter wille van 't Zwakke K'ndi". "t Resultaat was toezegging van jaar- lojksche bijdragen in totaal van J13.60, gif ten voor één keer ten bedrage van 35.20, vermeerderd' met kleinere giften, zonder no teering, tot een- bedrag van ƒ7.03", samen vormende het bovengenoemde totaalbedrag. Onzen dank, onzen hartelh'ken dank- aan de milde schenkers en medewerkers, ons welwillend gemeentebestuur, de ons zoo wel gezinde organisatie C.A.M.B.O. en de twee vriendelijke dames. Hoop doet leven. Wij hopen hartelijk, dat deze eerstelingen de boden zijn van een rij ken oogst Onze plaatselijke pers, wij zijn er van overtuigd, zal' ons steeds welwillend bijstaan om te -vernielden, in hoeverre aan onze verwachtngeni wordt voldaan. Stel dus niet uit tot morgen, wat ge heden doen kunt Steunt ons. Laat nu voor onze eigen zwakke kinderen eens een opwekkende muziek klin ken, het geklater van een zilverregen in onze berooide kas. Het -bestuur Afd. Helder C. G. 2 5-jarig bestaan fanfarecorps „Ons Genoegen", te Wtjdenes. Ter, gelegenheid van bovenbedoeld zilveren jubileum zal te Wijdenes in 1925 een natio naal concours worden gehouden voor Fan fare- en Harmoniecorpsen. Reeds is het uitvoerend comité 'bezig dat concours voor te bereiden. Prachtige prijzen zullen worden uitgeloofd; de medewerking tot het welslagen van dit muziekfeest is al gemeen. Uitslag der Handicap draverij op 7 October te St-Maartensbrug (Zijpe). Baanlengte 850 M. Deelnemers 8. In geschreven: Mademolselle vanP.de Wit, 300 M.; Springgar van J Mantel, 850 M. Rautenkrans van Van der Zei, 835 M. Max van W. de Beurs, 315 M.; Morgen- roth van A. Raven, 816 M.; Narcis van G. Visser, 800 M.: Lena U van G. Visser, 300 M. en Catharlne R van J. Schoon, 340 M. le pr. f 75, Catharlne R; 2e pr. f 30, Springgar; 8e pr. f 10, RautenkranB; 4e pr. f 6, Narcis. Troostprijzen ont vingen: Morgenroth en Max. Ata den dienstplichtige O. H. van den Berg, is met ingang van 1 Novembre 1924 twee jaar vrijstelling van den dienstplicht verleend, wegens kostwinnerschap. Door den heer Commissaris der Ko ningin in de provincie Noordholland, zijn tot lid van het ooilege van zetters in deze gemeente (benoemd de heeren H. Jonker Sr. en D. Koora. WIERINGEN. Naar wij vernemen zal binnen eenigen tijd alhier vanwege de Doopsgezinde ge meente een 'bazar met verloting worden gehouden van handwerken, enz., waarvan de opbrengst zal strekken tot stiohting van een nieuw lokaaltje voor het houden van vergaderingen, cursussen, enz. voor de Doopsgezinde Gemeente. Burgerlijke Stand van Wierlngen over de maand September 1924. GEBORENAnna, d. v. S. Dekker en M. Metselaar; Maartje Pletertje, doch ter van Jib. Hegeman en G. Lont; Maria, dochter van O. Omis en T. ten Bokkel; Jaooto, z. y. W. Jansen en A. Ro- meljn; Aaltje, d. v. P. Kooij en M. Tijeen. ONDERTROUWD: H. Wihns en P. Mos- tert; C. Everts en G. Koorn; N. J. Braul en T. J. de Vries. GETROUWD: J. Hegeman en G. Rot gans; C. Everts en G. Koorn; H. Wilms en P. Mostert. OVERLEDEN: Klaas Sprenkeling, 80 jaar, eohtgen. van N. Rotgans; Jan Koorn, 87 jaar, wedn. van T. Zomerdijk. MARKTBERICHTEN. f f °,™Tf 2' 541 kippen ï.7oo /YsoÏÏ.TO10"20"11'80' mi üel)delwen Een en ander zal gepaard gaan met 'be langrijke verbouwingen en het zetten van eenige nieuwe gebouwen op het groote terrein van het Wilhelmina-Gasthuia Japansche Invoerrechten. Hr. Ms. politiekrulaer Vulcanus, onder bevel van luit. ter zee 2e kl. J. F. Mildere, is alhier teruggekeerd en naar 's rijks werf gedirigeerd Duit. ter zee 2e kl. P. Kronenburg, afgetre den commandant van Hr. Me. opnemin'gsvaar- tuig Eilerts de Haan, wordt weer werkzaam gesteld bij bet departement van marine te 's-G-ravenhage. Ie luit der mariniers F. Lugt, geplaatst bi, de maripekazerne te Amsterdam en M. R. de Bruyne, dienende aan boord van Hr. Ms. Gel derland, zijn re&p. op 16 Oct en 1 Nov, ter be schikking gesteld. Ie luit. dier mariniers J. J. A. Keuchenius is geplaatst bij de afdeelLng mariniers te Roterdam. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM STANDIGHEDEN is aan onder-volgende per jonen vergunning verleend om naar Nederland terug te keeren: Per s.s. Slamat 17 Sept van 'Priok Schrijver-mak J. Brouwer, serg.-eohrijver A. K. Spaan, marinier 2e kl. J. M. du Pré, id. Ie kl. H. ff. te Selle, P. ff. Sierag, matroos le kl. H. A. Scheuller. Per se Koningin der Nederlanden, 8 Oct. van Priok: Off. van gez. Ie' kl. H. Reilingh. De verleende vergunning tot repatrieeren van den monteur-maj. ff. Bakker is ingetrokken In de maand December as. zal er een trans port schepelingen- der K.M. naar O.-L worden uitgezonden. Met ontslag uit den Zeedienst: 1 -13 Oct.: stoker-olieman A. de Koning. 29 Oct.inatr.-vliegtuigmaker G. J. de Bruin. 16 Oct.: mach.dr.-mai- A. H. Schreuders. 11 Dec.: marinier le kl. G. Neuteboom. 18 Dec.: stoker le kl. X Middelio. 20 Dec.: korp.-bottelier ff. Oseel. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Batjan, vertr. 7 Oct. v. Cardiff n. Java Kangean, uitr., arr. 7 Oct. te Port Said. Radja, thuisr., arr. 7 Oct. te Suez. Rotti, arr. 7 Oct. v. A'dam te Batavia Bali, uitr., pass. 6 Oct. Gibraltar. Moena, vertr. 7 Oct. v. R'dam n. Galveeto-n. Prins der Nederlanden, uitr., arr. 7 Oct. te Genua. Seanbilan, thuisr., vertr. 7 Oct v. Liverpool. Reimbrandt, thuisr., vertr. 6 Oct. v. Algiers. Saparoea, v. Iquique n. Alexandriê, vertr. 5 Oct v. Gi/braltar. Kon. Ned. Stb. Mij. Ganymedes, vertr. 7 Oct v. R'dam n. Algiers. Vesta, vertr. 7 Oct v, A'dam n. Hamburg. Nereus, arr. 7 Oct. v. Koningsbergen te A'dam. Againemnon, v. Algiers n. A'dam, -pass. 6 Oct. Gibraltar. Bennekom, uitr., vertr. 4 Oct v. Mollendo. Iris, vertr. 5 Oot. v. Lissabon n. Setujbal. Juno, arr. 6 Oct. v. Oarthagena te Barcelona. Minerva, vertr. 6 Oct. r. Malta n. Alexandriê. Orpheus, 'arr. 7 Oct. v. A'dam te Kopenhagen. Ulyssee, arr. 6 Oct v. A'dam te Hamburg. Achillee, vertr. 7 Oct v. Patras n. Venetië. Adonis, vertr. 7 Oct. v. Genua n. Livomo. Vgameannon, v. Catania n. A'dam, pass. 7 Oct Sagree. Ceres, arr. 7 Oct v. Sulina te Constantinopel. Erato, arr. 7 Oct v. A'dam te Danzig.. Habe, v. Patras n. A'dam, pass. 7 Oct, Sagree. Ino, arr. 7'Oct. v. A'dam te Stettin.. Luna, vertr. 7 Oct v. Malta n. A'dam. Mercurius, arr. 7 Oot. v. I-brail te Patras. Oberon, arr. 8 Oct v. Hamburg te A'dam. Oreetes, arr. 7 Oct v. Varna te Constanza. Pluto, vertr. 7 Oct v. Lyon n. Oporto. Pollux, v. Lissabon n. Cadix, pass. 7 Oct Sagree. Strabo, arr. 7 Oct. v. A'dam te Koningsbergen. Theseus, arr. 6 Oct v. Malaga te Faro. Zeus, vertr. 7 Oct. v. Valencia n. Catania. Kon. Holiandsche Lloyd. Zaanland, thuisr., arr. 8 Oct. te Bahia. Gelria, uitr» vertr. 7 Oct v. Santos. Rijnland, thuisr» arr. 7 Oct te Santos. Kernland, uitr» arr. 6 Oct te Santos. Flandria, uitr» arr. 6 Oct te Lissabon. Orania, thuisr., vertr. 6 Oct v. Peraambuco. Kon. West-Indische Maildienst Amsterdam, vertr. 8 Oct v. A'dam n. Chili. Alkmaar, v. Chili n. Duinkerken, vertr. 7 Oct v. Liverpool. Bennekom, uitr» vertr. 6 Oct v. Ariea. ffan van Nassau, vertr. 6 Oct v. Puerto Bar- rioe n. Kingston. Prins der Nederlanden, arr. "7 Oct v. A'dam te Paramaribo. Almelo, vertr. 6 Oct. v. Kingston n. Chrietobal. Amazone, vertr. 3 Oot v. New-Vork n. West- Indië. Helder, arT. 6 Oot v. A'dam te Delfzijl: Van Eens -laer, vertr. 4 Oct v. Cristobal Puerto Colombia. Kon. Paketvaartmaatsehappij. Tasman, arr. 6 Oct. v. Sydney te Melibourne. HollandAfrika Lijn. Alhena, uitr» arr. 5 Oct te Bei ra Jagersfontein, uitr» arr. 6 .Oct. te Algoabaai. Nijkerk, thuisr» vertr. 6 Oct. v. Port Natal. Springfontein, vertr. 7 Oct. v. Port Natal n. East-London. Tofoa, uitr., arr. 6 Oct. te Alexandriê. Lomboa, arr. 6 Oct v. Tanga te Kilindini. Algorab, vertr. 4 Oct. v. Mombasea n Port Soudan. Mellskerk, arr. 6 Oct. v. R'dam te Hamburg, ilitar, uitr» pass. 8 Oct Vlisslngen van Ant werpen. HollandAmerika Lijn. Drechtdijk, v. de Noord-Pacific n. R'dam, vertr. 8 Oct-, v. Londen. Beemsterdijk, arr. 6 Oct v. Montreal te R'dam Bilderdij'k, v. iBaltimors n. R'dam, pass. 7 Oot Lizard. Binnendijk, v. R'dam n. Fhlladelphla, pass. 7 Oct. SaJble LI and. Rotterdam, vertr. 7 Oct.. v. R'dam n. New-York Looh Goil, v. R'dam n. de N. Pacific, arr. 6 Oct te Londen. Lochmonar, v. de Pacifickust n. R'dam, vertr. 3 Oct. v. Cristobal. ïjeeldijk, v. R'dam n. N. Orleans, vetrr. 4 Oot v. Newport- News. Burgerdijk, vertr. 6 Oct. v. Norfolk n. R'dam-, Volendam, arr. 7 Oct. v. New-York te -R'dam. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, thuisr» arr. 7 Oct. te Fremantle. HollandBritsch-Indië Lijn. Andijk, uitr., vertr. 6 Oct v. Bombay. Stadsdijk, uitr» arr. 1 Oot te Kurrachee. HollandO.-Axië Lijn. Ooetkerk, vertr. 7 Oct r. Yokohama. enoe HollandWeet-Afrika Lijn. Djocja, vertr. 7 Oct. v. Lagos n. Warri, Gaasterland, vertr. 7 Oct. v. Hamburg n. Al Deucalion, thuisr» arr. 6 Oct. te Havra Rotterdamsche Lloyd. Ternate, uitr» vertr. 7 Oot v. Padang. Deli, arr. 7 Oct. v. Sydney Brisbane. •Jaoatra, uitr» vertr. 6 Oct. v. Belawan, Kertosono, vertr. 7 Oct. v. R'dam n. N.-Orl' Soekaboemi, uitr» pass. ,7 Oct. Perim Tambora, uitr» vertr. 7 Oct. v. Southam; Koudekerk, thuisr., vertr. 6 Oot v. Dj omber, thuisr» pass. 6 Oct Perim. Kawi, uitr» arr. 7 Oct. -te Belawan. Gorontalo, v. Kurachee n. Ver. Kon./* pass. 4 Oct. Perim. Modjokerto, thuisr» pass. 7 Oct. Oneesan' Tjeriimai, uitr» vertr. 6 Oct. v. Suoz. RotterdamZoid-Amerika Lijn. Alcyone, Vertr. 8 Oot v. R'dam n. Ayrea Poeldijk, uitr., pass. 8 Oct Vliseingen werpen. Alwaki, arr. 8 Od v. 9"AJrree Zijldijk, vertr. 8 Oct. v. R'dam n. Hambj Ternate, uitr., arr. 6 Oct. te Padang Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Autolyous, v. Japan n. R'dam, arr. 8 (Hongkong. Troilus, v. Japan n. R'dam, pass. 8 (Jet. Gi braltar. Rhesua, v. Japan n. R'dam, arr. S Oct te Sin gapore. Atreus, v. Japan n. R'dam, arr. 5 Oct te Suez Eumaeus, v. Japan n. R'dam, vertr. -j Oot. v. Penang. Patroclus, v. ffapan n. R'dam, vertr. b Oct. v. Tientein. Doliue, v. -Batavia n. A'dam, pass. 1 Oct Gi braltar. JavaBengalen Lijn. Bondpwoso, arr. 6 Oct. v. Java te Rwgoon. JavaNew-York Lijn. Djambt, v. New-York n. Batavia, vartr. 6 Oct v. Sabaug. van 8 en 9 Oct 1924. BE(VALLEN: J. Baas-Somera, z.; T. Slikker- Gootjes, d.; A. M. Riteco-Ligterijgen, <L; N. van EgeraakSnoo, z. OYiERLEDEN: C. v. dl Steen, v» 26 jaar; J'. P. de Graauw, 63 jaar, m» echtgen. van E. Helder. v i ONDERTROUWD: Ji Kwast en K. Büter. B. J. Starink en J. Meylink; Tf. Veenhuizen en G. M. Kramer; A. J. G. Souwer Jr. en ff. E. W. Suler; A. V. Dhont en D. Meijer. 7 Oct. 1920. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Antwerpen Eng. e.a „Bfaedale". 8 Oct 1924. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen het Eng. s.s. „Bentlandforth". Hr. Ma. Z 4 is vertrokken naar de Noordzee voor politietoezicht 9 Oct. 1994. Gisteren is alhier wegens stormweer door de ejeepbooten „Drente" en „Noordbrabant" bin nengebracht 'het Duitsche s.s. „Parel", op weg van Stettin naar Rotterdam. Het etoom- echip is bestemd voor de slooperij. Aangekomen stoomschip .JJeron" van Lon den naar Harlingen. INGEZONDEN. Pastoor B. F. de Jong. Ds. B. van der Werff. L. Granwald. Centraal Genootschap voor Klnder-her- stelHngsen Vacantiekolonles, Afd. Helder. SCHAGEN. ANNA-PAULOWNA. BROEK OP LANGENDIJK, 8 Oct 1924. Schotsohe muizen 8.70, ibl. aardappelen 5.10—45.70, epercieboonen 23.90—31.60, grove nien 5.90—7, drielingen 7.10—8.60, gele nep 7.30—7.70, peen 1.30—1.80, kro ten 1A03.70, roode kool 2.404j60, witte 1'80, gele k00' f 2.40—4.80 alles per 100 K.G.; bloemkool 1634 per 100 stuks. Sohagermarkt van Donderdag 9 Oct 1924. 9 paarden 150—400; 14 stieren 150-290; 50 geldekoeien magere 180—280; 150 idem vette 300-520; 60 kalfkoeien 800—490; 39 vaarzen 175—250; 25 graakalveren f 70 130; 19 nuchtere kalveren 16—82; 34 scha pen magere 48—55; 286 idem vette 44— 56.50; 874 overhoudere 28—45; 8 bokken en' 'geiten 418; 32 varkens magere 15—80* 63 idem Vette p. K G. 0.80-0.90; 167 biggeii f ObO—1-25; eenden 0.76—225; haantjes 0-50—1.60; 198 K.G. boter 2—2.50; 9620

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 6