T WINTERJASSEN Tweede Blad. VAN ZATERDAG 11 OCTOBER 1924. Op het eenigen tijd geleden gehouden Congres der Vereen, v. Ambtenaren der gemeente-ftea-nciën, heeft) dr. W. Lulofs zijn prae-advies over bedrijf-, in heit bijzonder eJectrioiteitstarieven verdled'igd! en toegelicht. Naar de lezer zich zal herinneren, heeft onze ^-medewerker nu eenigen tijd geleden reeds dit onderwerp in ons blad behandeld1. In vele opzichten stemt zijn zienswijze over een met dlie van den heer Lulofs, den direc teur der gemeente-electriciteitsbedrijven te Amsterdam, ond'er wiens leiding het bedrijf aldaar een groote vlucht nam niet aieen, doch die ook door zijn tariefpolitiek het ver bruik in groote mate wist te dloen toenemen. Het is daarom, dat wij hiteronder een en ander u'it zijn prae-advies iaten volgen, om dat daarin veel voorkomt, dat ook op ons electriciteibsbedrijf van toepassing is. De heer Lulofs beschouwt in zttn advies uitsluitend' die overheidtem waaraan dte volgendte eischen gesteld wx ai die de prae-adviseur uitvoerig behandelt. a. geen verlies lijden; b. het bedrijf zfco dienstbaar mogelijk maken aan de gemeen schap; c. geen winst maken; d. door het re gelen van de tarieven te zorgen, dat van twee elkaar concurrentie aandoende bedrij- ven het eene niet of niet te veel zal' lijden door de vrije ontwikkeling van het andere bedrijf. Ten aanzieni van punt a. merkt de prae- adviseur op, diat het tarief noch te hoog, noch te laag mag zijn, doch dat het juiste midden niet steeds boven of gelijk aan den kostprijs moet zijn. De productieprijs van het oogen- blik mag niet maatgevend zijn voor dte tarief stelling voor nieuwe afzetgebieden, welke een productievermeerdering zullen meebren gen. Levering beneden den kostprijs behoeft niet strijdig te zijn met den eisch geen ver lies te lijden. In dit verband wijst dte heer Lulofs op de te Amsterdam bereikte resultaten. Aanvan kelijk was de groot-industrie waaronder dte afnemers worden verstaan, die 100.000 en meer K.W. per jaar gebruiken niet geneigd zich bij het Gemeentelijk bedrijf aan te sluiten. Zelfs niet indien1 de K.W. tegen kostprijs berekend werd. Men was dus gedwongen beneden kostprijs te leveren en dus naar logisch schijnt verlies te lijden. Dit bleek echter geenszins het geval. Met het grooter worden van het afzetgebied door deze levering benedien kostprijs werd' het bedrijf rendabeler en nam de whist ook toe. Ter zake van dte tariefspohtiek komt dte prae-adviseur tot de volgendte conclusie: Voor een goede tariefpolitiek is noodig goede zakenkennis, goed doorgronden van het betreffende bedrijf. De overheid zij voor zichtig hier op eigen inzicht in te grijpen, vooral als zulks is tegen het advies van den bedrijfsleider, die bewezen heeft dit onder werp te beheerschen. Zijn de financieele re sultaten niet bevredigend, dan is voor de overheid' groote voorzichtigheid geboden, in dien 'zij door ingrijpen in het tariefwezen hierin verbetering wil brengen; zij dioet dit niet zondter het inwinnen van het advies van een leider van een zoo veel mogelijk analoog bedrijf, die bewezen heeft de vereischte kennis te bezitten. De dikwijls gevolgde weg nl het inwinnen van het oordeel van een accountant, is hier sterk te ontraden. Het tarief voor grootverbruik is te Am sterdam als volgt geregeld: De ter beschikking te stellen capaciteit is gelimiteerd tot een maximum, waarboven de verbruiker niet mag gaan, zonder hiervoor extra in het tarief opgenomen extra betaling schuldig te worden. De eenheidsprijs dter K.W.TJ. wordt dan' vastgesteld aan dte hand van een zeker te bepalen stroomverbruik per jaar, waarin ale kosten inbegrepen zijn. In het prae-advies geeft dr. Lulofs verder een uiteenzetting voor het z.g. vastrecht- tarief voor kleinverbruik, waarbij hij het bijna overal1 geldlende eenheidstarief aan cri- tiek onderwerpt. De fout van het eenheids- tarief zoo zegt de prae-adviseur moge blijken uit de volgende beschouwing. Het lichtverbruik is per aansluiting ge middeld zeer gering, 'immers voor verreweg het grootste aantal verbruikers beweegt zich het lichtverbruik te Amsterdam tusschen 100 en 150 K.W. uren per jaar. Nu dienen dte kosten welke een dergelijke levering mee brengen behoorlijk te worden gedekt en nu is het duidelijk dat een In Verhouding zeer hcoge jaarlijks terugkomende flir last drukt op elke aansluiting. Niet in die eerste plaats de kosten van de pr due- tie van de over een dergelijke aansluiting ge bruikte stroom, maar voornamelijk 'koeten van onvariabelen aard; dl w. z. kosten welke onafhankelijk van dte grootte van het stroom verbruik per installatie tertugkeeren. Deze kosten zijn in de eerste plaats kapi- taalskosten. De kabel moet in dte straat zijn gelegd, de aftakking met huisaansluitkabed gemaakt, dte stroominvoering, elèctriciteits- meter enz. vereischen alle kapitaalsuitgaven, welke jaarlijks een behoorlijk bedrag aan rente en afschrijving eischen. Dan- jaarlijks weerkeerendte kosten van comptabiliteit, de meter moet opgenomen; de bedragen geïndi, aan het kantoor verwerkt, alle kosten welke onafhankelijk zijn van de hoeveelheid afge nomen stroom en welke constant terug- keeren. Waar de verhouding is: een relatief hoog ♦v? ,*)wiiraS? aan kosten tegenover een rela tief laag stroomverbruik, is dte meest ver- keerdte handelwijze het hooge vaste bedlrag ?L lage aaQtel K.W.uren om te slaan. Dit zou alleen dan geoorloofd' zijn indien 3® zekerheid bestond dat het kleine aantal K.W.uren per aansluiting ook aaft een on- verkomelljlke 'limiet gebondten was en juist bet tegendeel1 ligt in het belang van'produ cent zoowel als afnemer. Immers het is duidelijk dat indien de nu uitsluitend lichtverbruiker naast de donker uren ook overdag stroom zal gaan gebruiken) de ten gevolge hiervan vermeerderd© pro ductie en distributie zal kunnen geschieden tegen geringere prijzen dan voor lichtstroom alleen. Laten we daarom aannemen dat <de stroomproducent gaarne extra stroom vcior dat doel tegen 4.5 ct. zal leveren; daa-rei> tegen verlangt hiji ook- voor dit verbruik de volle prijs, immers het eenheidstarief ediscbt ook voor deze extra afgenomen K.W.uur 25 ot„ waarin- nog de 19 ot. ter dekking van vaste kosten is opgenomen, welke niet, op deze extra K.W.uur moest worden gelegd, omdat reeds door het gebruikelijke aantel 'licht K.W.uren deze som vol1 is betaald, ben- wijl verder het eenheidstarief geen rekemuing houdt met dte reeds genoemde daling van 'dten leveringsprijs van 6 op 4.5 ct. De zware druk van dleze -ten onrechte voor dit extra verbruik verlangde 19 ct. is h et nu voornamelijk welke voor den stroom vei •brui ker een beletsel is dte electriciteit voor andere doeleindten te gaan gebruiken, zoodat het eenheids-Heb ttarief automatisch het st room verbruik beperkt en aan banden legt. De remedie is duidelijk. Het eenheidstarief: moet afgeschaft en daarvoor dient in de plaiats te treden het vorderen van een vaste som per aansluiting per installatie, dus eefn per tijds eenheid, dus b.v. maandelijks te temen en een stroomprijs meer overeenkomende met de werkelijke productie en diistributieprjjs per K.W.U. De heer Lulofs geeft voorts een uiteen- zetting van dte or+wikkelteg van hef; vast- rechttorief te Amsterdam, waarbij do bepa ling van het vaste recht gebaseerd ia op de uitkomsten van het eenheidstarief. In verband met het winstmaken door over heidsbedrijven merkt de prae-adviseur ond'er meer op: Vooral van sociaaldemocratische zijde wordt het principe voorgestaan, dat bij' het vaststellen van de tarieven uitgegaan moet worden van het streven geen wtest i'iit over heidsbedrijven; te maken, Tot een «ernstige poging dit principe fa die praktijk door te voeren is het echter nog niet gekomen en bedriegen de teekenen zich niet, da n wordt de wenschelijkbeid van deze stelling tegen woordig niet meer te die mate gevoel dl Indien het zoo ware, dat steeds wtest te maken is door eenvoudige verhooging van het tarief, hoe hooger de prijs hoe meer winst, dan kan ik mij begrijpen, dat men zich bij een overheidsbedrijf ten doel stelt den prijs niet hooger te stelen dan rioodig is om inkomsten en uitgaven te evenwiicht te houden, We hebben echter gezien, dat deze zienswijze absoluut foutief zou zijn, daar de grootst mogelijke produotiewinst wx>rdt ver kregen, indien men de prijzen niet boven een zeker bedrag laat komen. Waar ik dus vergeefs zoek naar dte reëelte grondslag voor het principe van geen wtest, brengt de doorvoering hiervan zeker zijn nadeelen mede. Geen winst maken bieteekent zeilen met het water steeds aan best gang boord. Een dergelijke toestand is niet aan moedigend voor dien bestuurder om 'dloor het verstellen van zijn zeilen te 'beproeven de vaart te vermeerderen. Geen winst maken beteekent het den leider ontnemen van een belangrijk doel, waarvan de nastre-vteg tot opvoeren van prestatie leidt en zoo zijn er verschillende nadeelen meer. Ik zou voor de m. i. foutieve stelling: (De tarieven; van over heidsbedrijven dienen zoo te worden gesteld, dat geen of zoo min mogelijk winst wordt gemaakt) in de plaats willen steilten': „de ta rieven dienen zoo te worden gesteld, dat- het product van grootte van den omzet en de daarbij gemaakte winst, een maximum wordt. De vraag of men van twee conourreerendte bedrijven (Gas- en Electriciteitsbedrijf) dte tarieven eenzijdig mag beïnvloeden, met het doel den groei van het eene te onderdruk ken uit vreesi, dat het i-n het andere 'bedrijf gestoken kapitaal daardoor zal w-ordten ge- deprecieerd of vernietigd, beantwoordt dte heer Lulofs ontkennend De depreciatie of vernietiging van het kapitaal' in een bedrijf gestoken- treedt in zoodra de mogelijkheid -ontstaat op voordteelger of hetere wijze te voorzien te de behoefte -waarvoor dit bedrijf is opgericht). Het is een verkeerd begrip te meenem, dat deze depreciatie of vernietiging vermeden kan worden door niet toepassen van deze betere methode of door [kunstmatige middelen deze te beperken. Door de ontwikkeling van het betere en nieuwere tegen te gaan schept men een kunstmatigen onreëelen toestand!, waarbij' de werkelijk plaats gevondten depreciatie of ka pitaalsvernietiging wordt gecamoufleerd'. LUCHTVAART. De vliegtocht Nederland—Indië. Het Haagscbe Aneta-kantoor heeft van den heer Van der Hoop uit Plovdiv op het aan hem gezonden telegram van deel neming; en bemoeiing het volgende tele grafische antwoord ontvangen: „Dank deelneming. Bemanning wenscht niets liever, opnieuw beginnen. Houd stemming Holland warm". Persstemmen uit Indië. De Javabode schrijft de mislukking van de vlucht toe aan koopjesmanie. De Fokker VII is de eenige van zijn klasse. Er zijn geen depots, geen reservedeelen, geen reservemachines. Met groote moeite heeft men, aldus het blad, het -zoover ge kregen, dat met luchtschipperen en geluk alles wel zou zijn losgeloopen. Deze spe culatie is verkeerd; uitgevallen, waardoor een- igrootsohe nationale onderneming is gecompromitteerd. Het psycholigisch mo ment is aangebroken om spontaan een te legram naar Bulgarije te zenden, dat een bankcrediet wordt 'geopend, om de op apegapen liggende nationale eer te red den. Het Bat. Nieuwsblad zegt, dat de tegen slag van Philippopel een groote teleur stelling is, meer niet. Het blad dringt er op aan, dat men niet zal 1-amenteereniMaar overdoen, een tweeden, desnoods een der den keer. Het Indische Nieuws vian den Dag heeft Ingezonden Mededeeling. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. „Dat wat je niet hebt" Op z'n Amerikaansch. Nationaal. een inschrijving geopend en ging voor met 500, waaraan het persbureau Aiieta •toevoegt 600 en de N. V. 'Reclamebedrijf Aneta 100. Het comité vliegtocht NederlandIndië schrijft aan het Haagsohe Anetakantoor over de uit Indië geseinde persstemmen, welke aan het comité waren voorgelegd: Het stemt tot groote voldoening, dat van Indië uit warme belangsteling; wordt getoond, nu de vlucht naar Indië, althans voorloopig, is vastgeloopen. Waar vóór den aanvang van den tocht slechts weinig steun uit Jndië mocht worden verkregen, wordt nu met grooten ijver -een campagne voor het inzamelen van geld begonnen. De Javabode doet zulks onder het ma ken van verwijten, welke door onvoldoen de kennis van zaken geen juiste beoor- deeling -toont. Op vier plaatsen waren schroeven en banden gedeponeerd, ter wijl het vliegtuig voldoende reservedeo len aan boord had. Het stationeeren van motoren op de route werd te kostbaar, met het oog op de fondsen van het co mité; wel werd te Rotterdam een motor bedrijfsklaar gereed gehouden. Laat men geduld oefenen, tot het comité den toe stand kan -overzien op grond van de rap porten uit Philippopel, die nog steeds uit blijven, en laat men overtuigd zijn, dat bet comité niets zal verzuimen, om het voorzetten én slagen van den tocht te be vorderen. Het bouwen van luchtschepen. Uit Eriedrichshafen wordt aan het „Ber- liner Tageblatt" gemeld, dat het luchtschip Z.L. III waarschijnlijk Donderdag naar Amerika zal vertrekken. De route, die het luchtschip zal volgen-, zal eerst op den dag van vertrek definitief worden bepaald. Dezer dagen was het Engelsche parle mentslid Burnie te Friedrichshafen, tenein de de Zeppelin te bezichtigen. Dit bezoek héudit verband met het sedert eenigen tijd' bestaande plan, een luohtschipverbinding tusschen Engeland en Indië te organiseeren. De BurnieHmaatschappij, uaarvan hij de op richter is, wil, met steun van de Engelsche regeering,in Engeland reusachtige Zeppe lins bouwen, die een inhoud, van ongeveer 200.000 kubieke meter zullen hebben en over 2500 P.K. zullen beschikken. Burnie heeft te Friedrichshafen besprekingen ge houden over het afstaan „van dte patenten voor den houw van Zeppelins in Engeland, Voorts wordt geméld, dat ook de plannen, om een luchtschipverbtodteg tusschen Span je en Zujd-Amerika te te richten, vaster vorm hebben aangenomen. Deze plannen zijn reed» aan den Volken bond voorgelegd', die ze naar een commissie heeft verwezen, welke commissie met dte Zeppelin-werven te Friedrichshafen- een- con tract heeft gesloten, Dat contract garandeert de maatschappij het recht, Zeppelins voor het verkeer tusschen dte «Zuidi-Amerikaansche landen te gebruiken. De Spaan sche lucht schipcommandant Herrera is tot presid'ent gekozen van een technische oommissie, waarvan ook Scherp, dte Duitsche luchtschip- per, die aan den tocht naar Amerika zal deel nemen, lid is. Men is voornemens, te Sevi-lla, Buenos-Aires en op dte Canarische eilanden alsmede te Oordoba in Argentinië luchte schiphavens aan te leggen. Er zouden vier luchtschepen- met -een inhoud' van -elk 135.000 tot 200.000 kubieke meter, een lengte van 250 tot 300 meter -en -een doorsnede van 35 tot 40 meter worden gebouwd'. Eerst zal er waarschijnlijk -nog op dte werf van Frie drichshafen een proefschip met een inhoud van 30.000 kubieke meter en -een- lengte van 144 meter op stapel worden gezet, waarmee teen een proefdienst tusschen- Spanje en de Canarische eilanden wil beginnen. De groote verkeers-Zeppeltes zulten elk 40 passagiers en 11 ton bagage kunnen ver voeren. Iedere week zouden er twee vluchten te iedere richting 'kunnen plaats hebben, De overtocht van Spanje naar Zuid-Amerika zou 3 tot 4 diagen duren. Waarschijnlijk zul len deze luchtschepen te Span je worden ge bouwd'. Voorloopig kan daarvan echter-nog niets -komen, omdat -men er nog geen wer ven en geen hallen heeft. Het is mogelijk, dat de heide eerste luchtschepen voor gpaan- sche rekening In Engeland of te de Veree- nigde Staten zullen worden gebouwd. Voorts heet het, dat men te Amerika voornemens is, een dienst tusschen de Vereenigd'e Sta ten en Afrika- en tusschen dte Vereenigd Staten en En-getarnd' te te stelen. Het Amerlkaansche luchtschip Shenaudöah. Het groote luchtschip van de Ameri- kaansohe regeering de Shenandoah is Dinsdagochtend van de luchthaven Lake- hurst in New Jersey Vertrokken op zijn grooten tocht naar de Westkust der Ver. Staten. Het luchtschip is gevuld met he- ium en heeft een bemanning aan boord van 87 officieren en minderen, benevens een journalist. Tusschen Baltimore en Washington probeerde het luchtschip een snelheids wedstrijd met een trein, die in dezelfde richting ging. Het luchtschip won den strijd met verbluffend gemak Reeds is telegrafisch bericht ingeko men, dat het luchtschip de eerste etappe: Lakehurst—Forth Worth, met goed ge volg heeft afgelegd. Vliegongeluk. Tengevolge van den storm is er Woens dag iboven het vliegveld van Bourget, bij Parijs, een vliegtuig neergestort. De twee passagiers, die zich erin bevonden, kwa men om hét leven. De melkvoordracht. „Dat wat je niet hebtdaar stre ven we nu eenmaal allemaal naar, daar leven we, in pijnigend, nooit vervuld ver langen, voor. 't Blijft een voortduren de prikkel die oios er op uit doet trekken en doet reizen om ten minste tijdelijk in het bezit te brengen van „de dingen die we niet hebben"' zooals: 't uitzicht op sneeuwbedekte bergtoppen, koestering van Zuidelijken zon, voor óns, bewoners van een laag, Noordelijk waterlandje, of, omgekeerd, voor de vreemdelingen die naar hier komen: de breede rust van onze weiden, wateren en wolken, de wijde broeken en de klompen, en de.Oude Bols. Maar we kunnen niet altijd rei zen en daarom zoekt dte menschen in eigen omgeving dan maar naar surrogaten voor „dat wat hij niet heeft", en hij tracht, daarmede hahdiglijk zijn eigen verlan gens om den tuin te leiden of althans hun al te groote heftigheid wat te dempen. In ,/Oostersche" zalen drinkt hij' thee, in „Indische restaurants eet hij rijst tafel; in „Beiersche" kroegen drinkt htf bier. In de omgeving van onzen Dam doet men op 't oogienbli-k wel buitengewoon energieke pogingen om de „wat-men-niet- he dt"-v-erlangons in slaap te wiegen! Publieke Werken hebben er, om te begin nen, voor gezorgd, dat op het plein zelf, benevens naast en achter het paleis, de illusie van Zwitserscbe bergtocht m, met gevaarlijke gletscher-overgangen, smalle paadjes naast stroomende beekjes en hoog-opdoemiende verwardl-d'ooreengesme ten rots-partijen, vrijwel volmaakt is, Alleen: inplaats van de ijle, levenwekken de hooge berglucht moet men er zich te vreden stellen met teer- en asphaltgeijr ren en in plaats van het geruisch van wa tervallen en het zwaar geluid van neer stortende lawines is er gepuf en' gedreun van stoomwals^ en het ratelen van aller lei machinerie En het Jodin" door de koewachters in het Hoohgebirge is ex vervangen door de, met onze geliefde na tionale krachttermen doorspekte, conver satie van scharen nijvere stratenmakers. Wie dich d-oor dit laatste echter ontij dig zijn illusie voelt ontnemen kan dicht bij vluchten lui de dezer dagen geopende Beiersche Bierstube op het Rokte, waar langs de wanden dte bergen omhoog rij zen en inderdaad „echt" gejodeld wordt. Heeft hij dan t enslotte hier zijn eerste ver langens en zijm eerste dorst wat gesust, dan'kan hij, zoo dte «drift naar „dat wat je niet hebt" hem in -gedachten naar onze tegenvoeters drijft ook daaraan tegemoet komen. Hij steke slechts even over naar de Bijenkorf, waar men -enkele echt Ja- pansche kamertjes heeft ingericht waar in, even-eens echte zonen en dochteren van het Rijk van d'e Rijzende Zon ver schillende kua ast-ambachten als het hout snijden, het borduren en het lakken aan het uitoefenen zijn. Het is er, rond dten Dato, de laatste da gen dus wel -echt internationaal! En het echt nationale, dat daar in de buurt is: het oude Middel-eeuwsche kroegje van de firma Wijnand Focking en de „Drie Fleschjes" van Lucas Bols, in welke in richtingen men over den toonbank zijn glaasje Half-om-Half kan leegslurpen haast uitsluitend' bestemd voor de buiten- landische toeristen die op hun beurt daar zoeken1 hetgoen zij; in eigen land niet heb ben Onder hen natuurlijk in de eerste plaats de „drooggelegde" Amerikanen. Weldra, in het middon van deze maand, zal er zich voor deze toonbanken w-eer een groot aantal van "hen verdringen om met den oud-Holland schen sterken drank in den kortst moge>nlijken tijd' zooveel mogelijk van de sfee>r van queer, little, old Hol land in zich op te nemen. Op initiatief toch van enkele onzer grootste Trans- Atlantische stoomvaartlijnen zulen op 16 October a.s, -een hondeidtiental hoofden van p.assagoafdeelingen' van Amierikaan- sche spoorwegen in de Rotterdamsche haven word en „aangevoerd" om dan ver volgens in -den korte spanne tijdis van 24 uur (the lat est record in sight-seeing, you know!) door ons land, en voornamelijk door de i hoofdstad te worden „gescho ten"Rotterdam, the Hague, Amster dam, Bols, Wijnand Fookink, Kras, Tu- schinsky, eesn Urker of een Volendammer op het Damrak en.wees weg. Te rug naar hum land, om daar tegen den vol genden zomer in nog grooter getale de toeristen naar onze kusten heen te drij ven. Laat oens hopen, dat deze wijze van het bevorderen van het vreemdelingen verkeer inderdaad het resultaat heeft, dat de initiatiefnemers -er van verwachten. Amerikanen leven nu eenmaal in een sneller tempo- dan wij. Zij hebben minder tijd noodig om zich de illusie van hét be zit van ,ydat wat j-e niet hebt" te verschaf- feh. Bijl «dus gaat het langzamer. Van daar dat Publieke Werken hun Zwit- sersch berglandschap-surrogaat op den Dam nog wel eenigen tijd zullen blijven uitstallen e;n haar „geruischlooze straat- bedekking"' nog wei even op zich zal doen wachten. De verov ering van dten luchtweg Am sterdam-B atavia, vterleden week ond'er zeer gVoote belangstelling aangevangen, kwam, naai* men weet, tot teleurstelling van de ontelbare enthousiasten die zich, teneinde de» berichten te volgen voor het luchtvaart-fjebouwtje op het Leidsohe plein den fifeheelen diag verdrongen, plot seling tot Htaan. De onderneming is mid den op den Balkan gestrand. Moge hier het „dat wat je niet hebt", maar wat toch zeker a-ls nationaal bezit, met wat goeden wil en medlewerking te bereiken valt (een luchtverbindang Nederland-Indië) een prikkel zijn de noodige fondsen tot voort zetting dei' onderneming spoedig bijeen te brengen,. Reeds schonk de directie van het weekbl ad het Leven f 12.000.— voor den aankoop van een nieuwe motor. Waar blijven onze dagblad-koningen? Ziet- hier, voor hen, een prachtige gelegenheid, door middel van een grootsch reclame- gebaar tevess de nationale eer hoog te houden! Zij reserveeren hun gebaren (groote zoowel als kleine) toch niet alleen voor den onderlingen oonourrentie-strijd of voor het duel met Loterij-koningen?. Ons Gemeentebestuur is in zijn meer derheid van huis uit geen voorstander van den onbeperkten, onderlingen oon- currentie-strijd. Vooral niet op het gebied van de „voedsel-voorziening". Het tracht steeds zijn invloed op de levensmiddel-en- distributie te vergrooten. Visch, aard-ap pelen, brood (de voordracht tot aankoop van een gemeente-voorraad' bloem ging er, nadat wij, -er de vorige maal over schre ven, in den Raad', tegen de verwachting, vlot -door) en nu dan: de melk. Jaren lang is er over de eventueede instelling van een Gemeentelijk Melkbedrijf ge sproken, gedebatteerd; en geadviseerd. In 1920 kwamen B. en W. al met een voor dracht die toen echter werd aangehouden en aan het oordeel van een Commissie van deskundigen werd onderworp ux. Thans is men zoover, dat B. en W. een nota aan de leden van den Raad «gereed hebben waarin hun plan gedetailleerd en met verwerking van de op- en aanmer kingen van- -genoemde commissie, wordt weergegeven. Zij: konien tot de oom conclusie, dat de inkoop en de bewerking van de melk in den vervolge zal moeten geschieden door een Gemeentelijk Melk bedrijf op den grondslag van het mono polie, maar da-t de distributie, onder bepaalde voorwaarden van prijs en hy giëne, in handen van het particulier be drijf dient te blijven. Waar vroeger de verdediging van een Gemeentelijk Melk bedrijf veelal voornamelijk gebaseerd was op de te bereiken hygiënische voor- deelen, daar laat men thans deze argu mentatie grootendeeis vallen. Gebleken toch is dat ook onder de bestaande toe standen met een- goede oontrole. knoeierij en vervalsching tot een minimum beperkt kan worden. De verslagen van de Ge meentelijke Keuringsdienst getuigen er van. Sinds deze dienst in werktimg trad' is het voorkomen van melk van ondeug delijke samenstelling tot zeter geringen omvang geleidelijk geslonken. B. en W. baseeren zich deze keer dan ook voornamelijk op het vooruitzicht dat de melk door hun Gemeentebedrjjfs-in- richting aanzienlijk goedkoop er zou wor den (in een door het aooountans-bureau Kleijnveld opgesteld rapport wordt een en ander uitvoerig becijferd) en dat ove rigens „ook zelfs indien hef financieel voordeel voor d-e burgerij geringer zou zijn, dan thans op grond van uitvoerige berekeningen mag worden verwacht, ook van economisch standpunt gezien, de op richting van het gemeentelttk melkbe drijf gerechtvaardigd zou zijn". Tot in détails ook geven zij aan hoe zij zich de overgangstoestand (die zij in haar geheel op ongeveer zes jaar stellen) denken. Hoewel men tenslotte zal riloeten komen tot den bouw van vijf stations, stellen B. en W. voor zich voorloopig te bepalen tot het bouwen van twee inrich tingen, een voor gepasteuriseerde bus- senmelk aan de overzijde van het IJ, en een andere voor flesschenmelk aan den Amstelv-eensche weg; de eerste met een capaciteit van 100.000 liter, de ander met een capaciteit van 90.000 liter. Tegelijker tijd zou moeten worden begonnen met het inrichten van vier zjg. „ontvang-sta- tions" waar de binnenkomende melk kan worden ingeleverd en zoo noodig ook ge pasteuriseerd, Ale melk zal overigens gepasteuriseerd worden en slechts te fles- schen of (voor «groote inrichtingen als ziekenhuizen enz.) in bussen verkrijgbaar zijn, wat bet voordeel zal opleveren dat de huisvrouw niet meer behoeft te ko ken". Nog een and-ere niet onaanzienlijke besparing zou, naar B. en W. opmerken, gelegen zijn in het feit dat de dure af- deeling „melkoontrole" bij; den Gemeen telijken Keuringsdienst kon worden op geheven, aangezien het bedrijf zelf voor eigen controle zorg zou dragen. Dte kapitaalsuitgaven aan het plan ver bonden worden op ruim 0 milioen ge schat voor de eerste twee jaar, na afloop waarvan- het bedrijf in werking zou kun nen komen. Zulk een «groote uitgave ach ten B. en W., niettegenstaande de tijds omstandigheden), )tóch gerechtvaardigd, omdat zij, op grond van de accountants- berekeningen, overtuigd zijn „dat van fi nancieel risico niet kan worden gespro ken". Het plan zit inderdaad stevig in elkaar, Maar zóó gemakkelijk als de bloem-voor- dracht, die achteraf alleen maar enkele protest-vergaderingen uitlokte van ver bolgen middenstanders, zullen B. en W. het er op het Prinsenhof wel niet door halen. Een frisch melk-oorlogje staat ons zoker in de komende dagen te wach ten Mali voor Hr. Ma K. X. naar Tunis: laatste busliclhting 12 Oct hoofdkantoor 6.m. stadsbussen 11 Ooi licht 4 naar Alexandrië: laatste busliclhting 15 Oct. hoofdkantoor 6.80 a. stadsbussen lichting 8. 19 Oct. hoofdkantoor 6.m. stadsbussen 18 Oct. licht. 4 naar Port Sald: laatste ibuslichting 26 Oct. hoofdkantoor 6.m. stadsbussen 25 Oct. licht. 4 naar Aden: laatste buslichtteg 29 Oct. hoofdkantoor 6.80 a. stadsbussen lichting S. EXE€TRIC1TE1TSTARIEVEN. Cu TDIET Spoorstraat 126. V. I llIL I Telef. 370. Wij hebben dit seizoen een pracht-sorteerlng In de nieuwste modellen, tegen de scherpst coneurreerende prijzen. Vraagt onze uitgebreide stalencollectie. Winterjas f 39.50

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 5