vliegen wij niet langs den Donau door de IJzeren Poort, maar via Sofia, Philippo- pel, Adrianopel naar Oonstantinopel. Kaar ten voor deze afwijking in de route had ik bij mij. De motor werkt evenals de vorige da gen uitstekend; toerental gedurende de vlucht 1760—1800; benzineverbruik 9394 liter per uur; temperatuur water 71—74 graden; temperatuur olie 50 graden; olie druk hoog 40; oliedruk laag 7. Bij de beide vorige vluchten is het wa- terverlies beperkt gebleven tot een hal ven liter gedurende den geheelen dag. De start van het toestel te Praag en Belgrado was zeer goed. Sofia gepasseerd 10 uur 25 G.M.T.; het vliegveld aldaar maakt een goeden indruk; ruime groote steenen hangars. Twintig K.M. voor Philippopel loopt plotseling de watertemperatuur op tot 100 graden. Oliedruk en olietemperatuur blij ven normaal. Onmiddellijk na deze waar neming begint de motor terug te loopen van 1800 tot 1600 toeren, om daarna nog verder terug te gaan, en binnen een mi nuut geheel te stoppen. Ik had nog juist tijd om een S-bocht te maken en het toe stel met zoo weinig mogelijk snelheid te landen in wat er uitzag als een weilandje, 11.20 G.M.T. Dit terrein was echter "be stemd voor rijstbouw, en evenals bij een Indische sawah waren er kleine walletjes op gemaakt, ongeveer 2030 c.M. hoog, met gras begroeid en van de lucht uit on zichtbaar. Deze walletjes zijn aangebracht voor inundatiedoeleinden. Bij de landing, die overigens geheel normaal zou zijn ver- loopen, voelde ik een hevigen klap tegen de wielen, doordat ik een van 'deze walle tjes raakte: Hei toestel ging niet over den kop, en de schroef werd niet beschadigd, doch naarmate het toestel zwaarder op de wielen begon te rusten, bezweek het rech- terwiel meer en meer; toen het geheel in elkander was gedraaid, raakte de poot van het landingsgestel den grond met het ge volg, dat de rechterhelft daarvan bezweek. Alle buizen, behalve de lange buis, die bo ven naar den vleugel loopt, werden ver bogen. of braken. De potjes aan de fuse- lage scheurden uit. Het toestel kwam op den rechtervleugeltip te rusten, die waar schijnlijk aan de onderzijde beschadigd is De rechter-aileron werd verbogen. De hefboom onder aan dien aileron eveneens. De motor bleek sterk warmgeloopen te zijn. De verf van de cylinderkoppen was geheel zwart gebrand, en verschillende kleppen zaten vast. Het water is blijkbaar zeer snel weggeloopen, aangezien oliedruk en -temperatuur normaal bleven, en de radlateur bijna terstond leeg was, toen wij op den grond stonden. Ik vrees, dat het onmogelijk zal zijn, het toestel naar Holland terug te transportee ren, aangezien het ongeveer 8 K.M. van de naaste spoorweghalte ligt, en de wegen daarheen vrijwel onberijdbaar zijn voor een gewone auto, laat staan voor een stel wagens met romp en vleugel erop. Wel zal het waarschijnlijk mogelijk blijken, den motor uit te bouwen en te transporteeren. De heer Muurling heeft uit Weltevre den naar Nederland geseind, dat uitstel van de vlucht tot het voorjaar de geest drift zou dooden en de inzameling verlam men. Hij dringt er ten krachtigste op aan, onmiddellijk een nieuwe poging te doen, desnoods met een kleiner toestel, b.v. zoo als dat van Zanni. Het Nieuws v. d. Dag voor Nederl.- Indië valt den heer Muurling bi). De vlucht moet dadelijk worden voortgezet, uiterlijk aan het einde van het jaar. Bij uitstel tot het voorjaar retourneert het Nieuws v. d. Dag de ontvangen bijdragen. Het blad vertrouwt inmiddels, dat men in Nederland niet zal treuzelen, maar met onverflauwden ijver zal voortgaan met het aanmoedigen tot het inschrijven van gel den, tot redding van de nationale eer. Afdoende en Bnelle reparatie van van het toestel mogelijk. De heer yan der Hoop heeft gisteren uit Plovdiv geseind: „Hoezee, Guilonard acht afdoende en snelle reparatie van het toestel ter plaatse mogelijk. Indien het vóór half November gereed is, kan ik starten voor Batavia. Het terrein is geschikt voor het vertrek". Guilonard verzoekt ten spoedigste de benoodigdheden en het noodige personeel te zenden en geeft, daartoe een gespeci ficeerde opgaaf. Hij meldt voorts, dat het vliegtuig vier dagen na aankomst van het materiaal ter plaptse gereed kan zijn; in middels wordt al het mogelijke voorbe reid. Van het tijdig gereedkomen van de be- noodigde onderdeelen alsook van het vlotte beloop van het transport daarvan zal het afhangen of de vliegtocht nog dit jaar kan worden voortgezet. Als men bij de fabricage en bij het vervoer geen te genslagen ondervindt, zal nog vóór 15 No vember de tocht naar Indië kunnen wor den voortgezet Deze datum moet als grens worden beschouwd met het oog op het kli maat in Britsch- en Nederl.-lhdië. Het stemt tot vreugde, dat van alle zij den bijdragen toevloeien, echter is het totaal bereikte bedrag nog beneden het noodige om een reserve-vliegtuig en mo tor gereed te houden om zoodoende aan eventueele tegenslagen het hoofd te kun-* nen bieden. Het comité hoopt dus, dat de geopende inschrijving een gunstig resul taat zal hebben. De tocht van de Z.R. HL Op weg van de Azoren naar de Bermuda's werd bericht ontvangen van een naderende depressie, waardoor de koers noordelijker werd genomen, dan aanvankelijk in de be doeling lag. Laings de Zuidpunt van Nieuw Schotland werd bij Boston de Amerikaansche' kust bereikt. Via New-York, BaLtïmore en Washington' werd de tocht naar Lakehurst voortgezet, alwaar men Woensdagmiddag .te 3 uur aankwam. Nadat het luchtschip om 7 uur (Amer. T.) Mi'tchel Field in den staat New York was gepasseerd, zette het koers in zuidelijke rich ting en verdween in den nevel, gelelid door de signalen der Amerikaansche marine. On- 1 zichtbaar naderde het, totdat het geduid der motoren kon worden gehoord. Op dat oogen- bLik sneicen ale menschen uit hun huizen of klommen op de daken om den Zeppelin, die zoo laag vloog, dat de bemanning duidelijk kon worden gezien, toe 'te juichen. Bij de landing waren, 300 man behulpzaam. De Z. R. Hl zal in de hal te Lakehurst blijven, totdat het Amerikaansche luchtschip „She- uandoah" van zijn tocht naar den Stillen Oceaan zal'zijn teruggekeerd. De „Shenan- doah" heeft nJ. den geheelen voorraad on brandbaar helium der Amerikaansche marine, die zoo spoedig mogelijk in de Z. R. Hl zal worden overgebracht. Van Friedrichshafen aan het meer van Gonstanz naar Lakehurst bij Washington, in 81 uren en 25 minuten, van kust tot kust over den Atlantischen Oceaan in zeventig, dat is de prestatie van de Z. R. III. Een merkwaardige daad, een nieuwe mijl paal aan den weg van het zich ontwikkelend luchtverkeer, al ds het dan niet de eerste maal, dat een luchtschip den Oceaan over ging. In 1919 heeft de Britsche R. 84 de reis heen en weer gemaakt: van Edinburg 'naar New-York en terug naar Norfolk. Heen duurde die (be langrijk kortere) reis 108, terug 75 uur. Op den weg naar de Spaansche kust is een gemiddelde snelheid van 120 K.M. per uur bereikt.. De „Maur^tania", de snelle „Ocean- racer", brengt het tot pl.m. 48 K.M. Maar dat de lucht-expres veel meer onderhevig is niet alleen aan de gevolgen van allerlei at mosferische veranderingen als luchtdruk en temperatuur, heeft reeds het uitstel van het vertrek uit Friedrichshafen bewezen. Tegem- over het snellere vliegtuig heeft het lucht schip dit voordeel, dat het langer in de lucht kan blijven en: daarom meer voor het ver keer belooft- De reis van Friedrichshafen naar Lakehurst), in drie dagen zonder onder, breking afgelegd1, zou reeds een prestatie zijn, die de belangstelling, welke deze tocht wekt, rechtvaardigt. Een merkwaardige operatie van een vroe- geren Zeppelin was die van de L. 57. Dit luchtschip vertrok op 21 November 19.17 's ochtends om half vijf uit Jamboli, in Bul garije, tot ontzet van die Duitsche troepen in Oost-Afrika met,meer dan 10.000 K.G. aan machinegeweren, munitie en geneeskundige voorraden. Het was Ohartoem gepasseerd), toen het teruggeroepen werd en opnieuw op 25 November om half zes *s ochtends ite Jam boli landde, na dn 97 uur een afstand van 3000 mijl ite hebben afgelegd. Een oorrespondent van de United Press heeft te Washington Tusket, den bouwmees ter van het Amerikaansche luchtschip „She- nandoah", over den tocht van de Z. R. LH gesproken. Tusket uitte zijn bewondering over den arbeid der ingenieurs van de Zep pelin-werf en verklaarde het te zullen betreu ren, als de Geallieerden blijven bij hun be sluit, dat deze werf te Friedrichshafen moet verdwijnen. Hij' gaf volmondig toe, dat de Z. R. m groote technische voordeelen heeft boven1 de in 1915/16 gebouwde „Sbenandöah", die al min of meer verouderd ds. Weliswaar kan. ook de „Shenandoah" een snelheid van 120 K.M. per uur halen. Zij staat dus in dit opzicht vrijwel gelijk met de Z. R. Hl, doch deze is veel beter ingericht en overwint ge makkelijker atmosferische moeilijkheden, zoodat de bedrijfszekerheid aanmerkelijk grooter is. Bovendien is de „Shenandoah" alleen voor militaire doeleinden gebouwd, terwijl de Z. R. III zich in alle opzichten leent voor passagiersvervoer en handelsver keer en toch in zeer korten tijd voor militair gebruik is in te richten- Tusket verwacht, dat het Oongres bij dé volgende begrooting groote bedragen voor de luchtvaart, zal bestemmen- Hij zelf werkt op het oogemblik de plannen uit voor een luchtschip van 6 millioen kubieke voet in houd., waarvan hij de bouwkosten op 3 mil lioen dollar schat. Een degelijk luchtschip zal de reis naar Europa en terug .kunnen doen zonder onderweg zijn voorraden aan te vullen. De ontwikkeling van de Amerikaansche luchtvaart zal zich voorshands in dte eerste plaats op het verkeer tusschien de Ver. Sta ten en Zuidt-Amèrika richten. Voor de landing van luchtschepen acht Tusket de in Amerika gebruikte landiögs- masten te verkiezen hoven draaibare lood sen, zooals Duitschlandi er een te Nord Deich heeft. I)e masten zijn beweeglijker en boven dien veel goedkooper dan vaste loodsen. Wat de behoefte aan helium voor de vul ling betreft de Z. R. III is nog met het zoo brandbare waterstofgas gevuld is Tus ket overtuigd, dat de Ver. Staten in de eerste jaren de geheele wereld van dit gas zullen kunnen voorzien. Bij deze mededeelingen van Tusket kan nog worden gevoegd, dat het helium uit de petroleumbronnen wordt) verkregen. Bekend1 is, dat de bemanning van de Z.R. ITI, met uitzondering van dr. Eckener, na. de drie maanden, die voor- de oefening van het Amerikaansche personeel zijn bestemd, in dienst treedt bij de Goodyear Oompany te Akron in Ohdo. Vliegongeluk. Uit Rovigo wordt gemeld, dat een watervliegtuig op het balkon van een huis gevallen is. Drie jonge meisjes wer den gewond. De bestuurder en zijn helper zijn gedood. Het vliegtpig vloog in brand met het gevolg, dat de brand oversloeg op het huis, dat geheel door het vuur vernield is, terwijl ook aangrenzende huizen schade geleden hebben. Het hoogterecord. De Fransche aviateur Callizo heeft het wereldhoogterecord geslagen door een hoogte van 12.066 meter te bereiken. MARINEBERICHTEN. Hr. Ma „Tromp". Hr. Ma „Tromp" bevond zich- in den nacht van 15 op 16 October ter hoogte van WdghiL LEGERBERICHTEN. STOOMVAARTBERÏCHTEN. VISSCHERIJBERICHTEN. MARKTBERICHTEN. 1130 PURMEREND, 14 Oct. 1924. 100 stapels fabriekskaas f 61.60, R.M. f 64.00; 88 stapels boerenkaas f 68.00, R.M. f 68.00 per 60 K.G.3 st. commissie f 63,ft f per 60 K.G.; 0 stapels Goudsche f 0.f 5 583 K.G. boter f 1.60 h i 2.65 per K.G.; 496 run deren: 376 vette koeien per K.G. f 0.90 f 1.26, matig; 96 melke en gelde koeien f 176 1 426, matig; 24 stieren f ft f 20 paarden f 160 ft 260, vlug;* 74 vette kalveren per K.G. f 1.40 ft f 1.60; 146 nucht. id. v. d. slacht 14 ft f 45,vlug; fok id. f 16.èf36. vlug; 770 vette varkens (zouten) per K.G. f 0.68 f 0.72, vlug; slachtvar- kens, per K.G. f 0.82 f 0.91, vlug; 90 magere id. per stuk f 24—48, vlug; 258 biggen per stuk f 1020, vlug; 1290 schapen, f 30—62, overhouders, f 2682, stug 153 bokken f49 Ganzen f 7 8kipeieren per 100 stuks f 11.6011.60; 150 zak appelen f 15; 700 zak .peren f 1—8; Eierveiling 3325 Kipeieren f 8.30—12.50; 4904 Eende eieren f 8.108.50. (Reeds In een gedeelte van ons vorig oplaag opgenomen). Burgerlijke Stand van Helder HAVEN VAN NIEUWEDIEP. GEMENGD NIEUWS. Een goudschat gestoten. ©Ij. de faimilie V. d. D., wonende Riet veld te Delft, werd Dinsdagnacht een kistje» inhoudende 200 gouden tientjes, ontvreemd. Sporen van inbraak waren niet te ontdekken. De politie stelt naar de verdwijning een onderzoeik in. Een vlervtpdlge moord. Uit Kulmbach wordt gemeld, dat In het naburige Weiher een viervoudige moord heeft plaats gehad. Een metselaar, zijn vrouw en twee zoons zijn in de slaapka mer dood gevonden met ingeslagen sche dels, vermoedelijk met een bijl. Merkwaar dig is, dat twee zoons die in een andere kamer sliepen, verklaren, niets gehoord te hebben van het drama, dat zich in hun nabijheid heeft afgespeeld. Van den da der ontbreekt ieder spoor. Van een roof moord kan niet worden gesproken en men vermoedt dan ook met de daad van een krankzinnige te doen te hebben. (TeL) Te avontuurlijk. In Detroit is ©en verbluffend' ongeval voorgekomen, dat op het gemoed van het publiek diepen indruk heeft gemaakt. Een vermogend jongmensoh althans een jongimensch met een zeer vermogenden vader schepte er behagen in, 's nachts in Detroit slecht befaamde huizen en mis- dadigerswijken te bezoeken en daar de rol te spelen van politieman, om er de misdadigerstypen te verschrikken en avonturen te beleven. Dit jonge mensch, Kyran James Whalen, was student aan de plaatselijke universiteit Zijn vader was eigenaar van verscheidene goed be klante restaurants en deze getuigde later dat de jongen over voldoende geld be schikte. K. J. Whalen speelde zijn rol van pseudo-politieman eenmaal te veel. Hij hield een werkelijken politie-agent ln burger aan, die de zaak niet begreep en niet vertrouwde en voor alle zekerheid zijn revolver trok en Whalen doodschoot. Deze had den eohten politieagent n..l. beet gepakt en deed net of hij hem wilde opbrengen. De zaak is al voor den rechter geweest en de politie-agent is ontslagen van alle rechtsvervolging. Men had gedacht, dat Whalen de slachtoffers yan zijn grappen wilde berooven; maar daarvan is niets gebleken. Oorlogs-dwaasheld. Naar het Holl. Nieuwsbureau uit parijs verneemt, zal de slooping der Zeppelin- werven te Friedrichshafen, waarop de Matin reeds sedert weken aandringt, thans blijkens een verklaring vap den onderstaatssecretaris van het vllegwezon, Laurent Eynac, in dit blad, binnenkort beginnen. Dat de gezantenraad het lucht- schipstation te Friedrichshafen voorloo- plg nog heeft laten bestaan, ls uitsluitend geschied op uitdrukkelijk verzoek van de Amerikaansche regeering, die een lucht schip van 70,000 kubieke meter wensche 1 e laten bouwen, waarvan de opbrengst op rekening van de schadevergoeding zal worden gestort. Alle andere machines enz. voor d© vervaardiging van luchtschepen van ten hoogste 80,000 kubieke meter moeten op rekening der schadevergoe ding worden gestort. Overigens moeten de bepalingen van het verdrag van Ver- sailles worden toegepast en de fabrieken en de modellen wordeü vernietigd. Vol gens de Matin zal Eynac vermoedelijk de desbetreffende voorstellen in een nota aan Herriot uitwerken, welke nota dan aan den raad van gezanten zal worden doorgezonden. I Dt. Eckener, de commandant van de Z. R. IIL heeft, terwijl het luchtschip boven New- York kruiste, een telegram van begroeting aan bet volk van New-York en Amerika ge richt, waarin hij de hoop uitspreekt, dat deze ■tocht over den Oceaan zal bijdragen tot een vriendschappelijk en vruchtbaar samenwer ken van beide volken en tot gemeenschappe lijke ontwikkeling van het werk van den on- sterfelijken graaf Zeppelin, den veroveraar van de lucht. E.&p.-hiit.ter zee W. Brandt aal per stoom schip Johan de Witt, dat 8 N<xv. -van Amster dam vertrekt, zijn beeteminiintf naar Oost-Indiö v eigen. Luit. ter zee der le kl. H. 'Jolles is geplaatst bij het dep. van marine en luit. ter zee der le kl. E. C L. Helfrich is 'belast met d© betrek king 'van leeraar «j», d© Hoogere Marine Krijgsschool, een en ander imet Ingang van den 3en Nw. Verder zijn met denzelfden datum luit. ter zee der le kl. F. W. Coster, G. H. Poolman en N. A. Bost van Tonninigen bij de Hoogere Marine-Krijgsschool geplaatst. Luit ter zee 2e kl. A C. H. Kuydk zal per stoomschip Slamat dat 15 November van Rot terdam vertrekt, zijn bestemming naar Oosjr Indië volgen. De navolgend onderofficieren zijn aan wezen voor uitzending naar de tropen: 8 Nov. per s.8. Johan de Witt: Machinedr.-maj. F. T. Schutte (transport- commandant) bootsman C. Mallie, eerg.-kon- atabel L. C. Kost eerg.-torpedomaker K. Smit ziekenverpleger-anaj. J. H. de Wilde; als re serve is aangewezen de bootsman J. Klaeysen. Per s.8. Koningin der Nederlanden op 22 November: Schrijver-maJ. J. W. F. Everta (transport commandant) seng.-konetabel J. Keesmaat, bootsman J. Klaeysen, serg.-torpedomaker H. Schinkel; als reserve is aangewezen eerg.- konstabel D. Veenstra. De ondervolgende onderofficiecen zijn be. stamd om in de maand December aa. naar de tropen te worden uitgezonden: Serg.-maj. der mars. A. Vrind, eerg.-konsta- bel D. Veenstra en A Klinkenberg, bootsman D. Middelink, serg.-bottelier G. J. Vermeulen, serg.-torpedomaker A J'. Steendam, serg.-mon- teur P. J. van Breugel, serg.-ziekenverpL (J. Lous, serg.-sedner P. J. Boon, serg.-mach.dr. A v. d. Wetering en serg.-vliegtuigmaker W. D. ,van Loon. Aan de buitengewone adelborsten der Kon. Mar.-reserve-zeewaamemer P. Vroon, P. A de Vuyst W. A van Mourik en JL Maasdam is met ingang van 16 Oct op hun verzoek eervol ontslag uit <ten reserve-dienst verleend en op dien datum zijn zij benoemd tot ofl-vlieger der 3e klasse. Met ontslag uit dien Zeedienst: 16 Nov.: matroos 2e kl. P. de Lange. 1. Deo.: bootsman J. A Kerstens en serg- timm. Jl Mays. 3 Dec.: scheerder P. A Diewenbach. 24 Dec.: korp.-artoker D. J. van der Veen. 25 Dec.stafmuzikant A. J. den Exter. 30 Dec.: serg. der mam L. M. 0. Bawlus. De luit. ter zee le kl. N. A. Boet van Ton- ningenl dienende bij het Vliegkamp de Mok wordt op den 20en Oot- ter beschikking ge steld en den 3en Nov. da-v. geplaatst te 's-Hage tot het volgen van een cursus bij de Hoogere krijgsschool. De id. 6. Woldringh wordt den 20en Oct. belast met de betrekking van eerste officier op het vliegkamp de Mok. De off. van gez. 2e kl. D. sJ. Buining wordt gerekend van den 20en Sept af ontheven van zijne plaatsing bij het Marine-hospitaal. Luit. ter zee le kl. C. ter Poorten is toege voegd aan den commandant der marine te Wil lemsoord. le luit. der mariniers F. Logt is ter beschik king gesteld, zijnde bestemd voor den dienst in Oost-Indië. en n te Naar -wij vernemen, zal de inspecteur van het wapen der artillerie, E. F. Insinger, 1 Nov. e.k. worden bevorderd tot generaal-majoor. Overplaatsing. De serg. der 2e cornp. politietroepen A Koek, Is van Zaandam overgeplaatst naar de Groep Helder. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Bali, uitr., vertr. 16 Oct. v. ISuez. Bengkalis, uitr., pass. 13 Oct. Perim. Riouw, uitr., vertr. 15 Oct. v. Suez. Sembilan, vertr. 15 Oct. v. A'dam n. Hamburg. Grotius, uitr., vertr. 13 Oct. v. Belawan. Johan de Witt, thuisr., vertr. 14 Oct. v. Port Said. Koningin der Nederlanden* thuisr., vertr. 13 Oct. v. Sabang. Kr&katau, thuisr., pass. 15 Oct. Perim. Radja, thuisr., vertr. 14 Oct. v. Marseille. Roepat, vertr. 13 Oct. v. Batavia n. A'dam. Saparoea, arr. 14 Oct. v. Iquique te Alexandrië Batjan, uitr., pass. 11 Oct. Gibraltar. Prinses Juliana, uitr., vertr. 14 Oct. v. South- ampton. Salawati, vertr. 14 Oct v. A'dam n.. Hamburg. Manoeran, arr. 12 Oct v. A'dam te Galveeton. Prins der Nederlanden, uitr., vertr. 13 Oct. v. Suez. Kon. Nod. Stb. Mij. Bacdhus, van de Middell. Zee n. A'dam, pass. 14 Oct. Ouessant Hercules, van de Levant n. A'dam, pass. Ï4 Oot. Ouessant. Luna, v. Malta n. A'dam, pass. 13 Oot Sagres. Nereus, v. A'dam n. Bordeaux, pass. 14 Oct. La Coubre. Tellus, vertr. 14 Oct. v. Oran n. Malta. Theseus, v. Lissabon n. A'dam, pass. 14 Oct. Ouessant. Vulcanus, vertr. 14 Oct. v. Bari n. Patraa Zeus, vertr. 14 Oct v. Messlna n. Palenno. Adonis, arr. 12 Oct v. Napels te C&tania. Ceres, arr. 12 Oct, v. Ca val la te Smyrna. Dido, arr. 13 Oct. v. A'dam te Gothenbung. Ganymedes, vertr. 13 Oct v. Lissabon n. Algiers Mercurius, vertr. 13 Oct. v. Algiers n. A'dam. Neptunue, vertr. 13 Oct v. Piraeus n. Salonica. Perseus, arr. 13 Oct v. A'dam te Kopenhagen. Pollux, arr. 18 Oct. v. Cadix te Genua Ariadne, vertr. 15 Oct v. A'dam n. Hamburg. Kon. Hollandsche Lloyd. Maasland, uitr., arr. 16 Oct te Pecnamtbuco. Zeeland ia, vertr. 15 Oct v. A'dam n. Buenos- Ayres. Waterland, arr. 15 Oct. v. Antwerpen voor gaat® den N. Waterweg. Drechteriand, thuisr, vertr. 12 Oct v. Las Pal mas. Rijnland, thuisr., vertr. 12 Oct. v. Rio Janeiro. Kon. West-Indische Maildienst Alkmaar, arr. 15 Oct. v. Chili te A'dam. Stuijveeant, thuisr., arr. 15 Oct. te Havre vertr. denzelfden dag naar A dam. Breda, thuisr., arr. 13 Oct te Lima. Crijnssen, vertr. 10 Oct v. Curaqao n. Puerto •Colombia. Nickerie, vertr. 10 Oct v. New-York n. West- Lndië. Van Renselaer, vertr. 9 Oct v. Ouraqao Puerto Galbello. Venezuela, arr. 18 Oct. v. A'dam te Hamburg. Kon. Pakctvaartmaatschappij. Houtman, vertr. 14 Oct v. Singapore n. Mei 'bourne. Tasman, vertr. 14 Oct. v. Melbourne n. Java. Holland—Afrika Lijn. Alhena, thuisr., vertr. 15 Oct v. Port Natal. Algorab, thuisr., vertr. 15 Oct. w. Port Soedan. Klipfontein, uitr., arr. 14 Oct. te Wal*vischibaai Lombok, vertr. 13 Oct. v. Zanzibar n. Bei ra. Heemskerk, thuisr., pasa 13 Oct. Bevezier. Springfontein, vertr. 13 Oct. v. Kaapstad n Luderitzbaai. Halcyon Lijn. Emmapark, v. Hamburg n. Malta, pass. 14 Oct Florapark, v. Patras n. R'dajn, pass. 14 Oct Sagres. HollandAmerika Lijn. Breedijk, arr. 14 Oct. v. R'dam te Boston. Edam, v. R'dam n. N.-Orleane, vertr. 14 Oct. •v. Havana. Spaarndam, arr 15 Oct v. New-Orleane R'dam. Volendam, w. R'dam a. New-York, vertr. 15 Oct. v. Bologne. Beemsterdijk, y. R'dam a. New-York, pass. 14 Oct. Scilly. Leerdam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 14 Oct v. Santander. Maasdam, v. N. Orleans n. R'dam, vertr. 14 Oct v. Vera Cruz. Blijdeödijk, arr. 14 Oct. v. New-York te R'dam Gaasterdijk, v. New-Orleans n. R'dam, pass. 14 Oct Scilly. Veendam, arr. 14 Oct. v. New-York te R'dam Eemdijk, v. R'dam n. de N. Pacific, vertr. 12 Oct. v. Cristobal. Rotterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 14 Oct Cape Race. Holland—Britsch-Indlë Lijn. Koudekerk, thuisr., arr. 15 Oct-. te Antwerpen. Stadsdijk, thuisr., vertr. 14 Oct v. Kurachee. Andijk, uitr., vertr. 14 Oct. v. Madras. Hoogkerk, uitr., arr. 14 Oct te Bombay. Sommelsdijk, thuisr., arr. 14 Oct te Madras. Meerkerk, arr. 13 Oct. v. Hamburg te Ant werpen. Streefkerk, thuisor., pasa 14 Oct Portin. Holland—O.-Azië Lijn. Oostkerk, thuisr., vertr. 13 Oct. v. Otaru. Boeroe, thuisr., arr. 14 Oct te Penang. HollandWest Afrika Lijn. Gaas ter land, -uitr,, arr. 14 Oct te Bordeaux. Hennes, uitr., arr. 14 Oot te Duala. Deucalion, vertr. 14 Oct v. A'dam n. Hamburg. Rotterdamsche Lloyd. Garoet uitr., vertr. 14 Oct v. Catanla. Menadö, vertr. 14 Oot. v. Hongkong. Slamat thuisr., pass. 14 Oct. Flnieterre. Soekaiboemi, uitr., pass. 14 Oct Point de Galle. Tamlbora, uitr., vertr. 14 Oct v. Marseille. Sitoebondo, vertr. 15 Oct. v. R'dam n. Hamburg Slamat thuisr., wordt Vrijdagochtend in den N. Waterweg verwacht RotterdamZuid-Amerika Lijn. Aldabi, uitr., arr. 14 Oct. te Buenos Ayree. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Alcionus, vertr. 12 Oct v. Batavia n. A'dam. Palamed, v. Batavia n. A'dam, vertr. 14 Oct, v. Marseille. Glaucus, v. Japan n. R'dam, vertr. 13 Oct v. Port Said. Do-lius, v. Batavia n. A'dam, wordt 16 Oct v. Havre te A'dam verwacht Antenor, v. Batavia n. A'dam, vertr. 11 Oct. v. Padang. Atreus, v. Japan n. R'dam, pass. 12 Oct Gi braltar. Autolycus, v. Japan n. R'dam, vertr. 14 Oct. y. Singapore. JavaNew-York Lijn. Simaloer, v. Batavia n. New-York, arr. 13 Oct. te Boston. Vechtdij'k, vertr. 12 Oct. v. New-Yoik n. Java. JavaChinaJapan Lijn. Tjiliwong, arr. 14 Oct. v. Batavia te Shanghai. Tjilatjap, arr. 14 Oct v. Java te Shanghai. 15 Oct. 1924. Aangevoerd door 8 korders: 1150 tongen p. stuik 0.55—-OBO; 820 kleine tongen p. stuk 0.15—020; 20 roggien p. stuk 1.50; 28 kis ten zetschol p. kist 13—18; 46 kieten kleine schol p. kist 68; 20 kisten schar p. kist 2.504. 16 Oct 1924. Vjn. 8 uur. Aangevoerd door 3 korders: 250 tongen p. stuk 0.500.60; 170 kleine tongen p. stuk 0.150.20; 6 kisten zetschol p. kist 1315; 30 kisten kleine schol p. kist 3—725; 6 kis ten schar p. kist 23. BROEK OP LANGENDUK, 15 Oct.' 1924. Schot8che muizen 6—7.90, drielingen ƒ2.60, sperciéboonen 15.60—34, rapen 1.60—2 20 grove uien 5.50—6:40, drielingen 7.40— 820, gele nep 6.60—7.30, peen 1.10—1.30, kroten L70—3.50, rood© kool 1.904.70' witte kool 0.80—1.60, gele kool 2.60—4.90 per 100 K.G.; bloemkool 1226; 2e soort 2.70—1.1 per 100 stuks. Aanvoer: 470 K.G. aardappelen, 219 K.G. spercieboonen, 1775 K G rapen, 22,200 K.G. uien, 40,100 K.G. peen' 17,500 kroten, 68,000 KG. roode kool, 135 100 K.G. witte kool, 32,500 K.G. gele kool, 33 200 stuks bloemkool. Schagermarkt van Donderdag 16 Oct l<»d 7 paarden 70-500; 6 stie^m 160^ 170 geldekoeien ma^. f 200—-VUV fin 1^1 J. 300-4,5, ^8 AtnLT/ mLS™ 37 vaarzen 160-275; 21 g,raskalveren 60- m «uitere kalveren 16—38; 199 scha- pen mag. 48—55; 406 idem vette 45—59; 61 lammeren 28-50; 5 .bokken en geiten l L 1^"25; 73 iden* ™tte p. K.G. 0.80—0.91; 74 biggen 12-19- 84 konijnen 0.50325; 471 kippen 1.102.60- 73DKG h ^75~/1o ok haanttea 0.50L60; 73 KG. boter 220-2.80; 10114 stuks kip- van 14 en 15 Oct 1924. GVïERLEDEN: A. Nicolai, 82 jaar, m., ^edr. van M. Bosch; G. Biersteker,, 89 jaar, m., echtgen. van T. Bakker. ONDERTROUWD: J. Kwast en K. Buter; B. J. Starink eni J. Meylink; H. P. Veenhuizen en G. M. Kmmeir; A. J. G. Souwer Jr. en J. E. W. Stlter; A. V. Dhont en D. Meijer; J. Bakker en J'. M. C. de Wilde; C. WIjker en S. Moeit; J. Brueue en' A. Veenstra; Jac. Winkel en C. A. Ridder; N. M. Ambriola en N. de Graaf. 15 Oct. 1924. Aangekomen van Ylie en vertrokken naar Amsterdam Ned. moiorschoener „Aldebaran", kapt. Smit 14 Oct 1924. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar. Londen Holl. s.s. „Pentlandfirth".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 6