vliegen wij niet langs den Donau door de
IJzeren Poort, maar via Sofia, Philippo-
pel, Adrianopel naar Oonstantinopel. Kaar
ten voor deze afwijking in de route had ik
bij mij.
De motor werkt evenals de vorige da
gen uitstekend; toerental gedurende de
vlucht 1760—1800; benzineverbruik 9394
liter per uur; temperatuur water 71—74
graden; temperatuur olie 50 graden; olie
druk hoog 40; oliedruk laag 7.
Bij de beide vorige vluchten is het wa-
terverlies beperkt gebleven tot een hal
ven liter gedurende den geheelen dag.
De start van het toestel te Praag en
Belgrado was zeer goed. Sofia gepasseerd
10 uur 25 G.M.T.; het vliegveld aldaar
maakt een goeden indruk; ruime groote
steenen hangars.
Twintig K.M. voor Philippopel loopt
plotseling de watertemperatuur op tot 100
graden. Oliedruk en olietemperatuur blij
ven normaal. Onmiddellijk na deze waar
neming begint de motor terug te loopen
van 1800 tot 1600 toeren, om daarna nog
verder terug te gaan, en binnen een mi
nuut geheel te stoppen. Ik had nog juist
tijd om een S-bocht te maken en het toe
stel met zoo weinig mogelijk snelheid te
landen in wat er uitzag als een weilandje,
11.20 G.M.T. Dit terrein was echter "be
stemd voor rijstbouw, en evenals bij een
Indische sawah waren er kleine walletjes
op gemaakt, ongeveer 2030 c.M. hoog,
met gras begroeid en van de lucht uit on
zichtbaar. Deze walletjes zijn aangebracht
voor inundatiedoeleinden. Bij de landing,
die overigens geheel normaal zou zijn ver-
loopen, voelde ik een hevigen klap tegen
de wielen, doordat ik een van 'deze walle
tjes raakte: Hei toestel ging niet over den
kop, en de schroef werd niet beschadigd,
doch naarmate het toestel zwaarder op de
wielen begon te rusten, bezweek het rech-
terwiel meer en meer; toen het geheel in
elkander was gedraaid, raakte de poot van
het landingsgestel den grond met het ge
volg, dat de rechterhelft daarvan bezweek.
Alle buizen, behalve de lange buis, die bo
ven naar den vleugel loopt, werden ver
bogen. of braken. De potjes aan de fuse-
lage scheurden uit. Het toestel kwam op
den rechtervleugeltip te rusten, die waar
schijnlijk aan de onderzijde beschadigd is
De rechter-aileron werd verbogen. De
hefboom onder aan dien aileron eveneens.
De motor bleek sterk warmgeloopen te
zijn. De verf van de cylinderkoppen was
geheel zwart gebrand, en verschillende
kleppen zaten vast. Het water is blijkbaar
zeer snel weggeloopen, aangezien oliedruk
en -temperatuur normaal bleven, en de
radlateur bijna terstond leeg was, toen wij
op den grond stonden.
Ik vrees, dat het onmogelijk zal zijn, het
toestel naar Holland terug te transportee
ren, aangezien het ongeveer 8 K.M. van de
naaste spoorweghalte ligt, en de wegen
daarheen vrijwel onberijdbaar zijn voor
een gewone auto, laat staan voor een stel
wagens met romp en vleugel erop. Wel zal
het waarschijnlijk mogelijk blijken, den
motor uit te bouwen en te transporteeren.
De heer Muurling heeft uit Weltevre
den naar Nederland geseind, dat uitstel
van de vlucht tot het voorjaar de geest
drift zou dooden en de inzameling verlam
men. Hij dringt er ten krachtigste op aan,
onmiddellijk een nieuwe poging te doen,
desnoods met een kleiner toestel, b.v. zoo
als dat van Zanni.
Het Nieuws v. d. Dag voor Nederl.-
Indië valt den heer Muurling bi). De
vlucht moet dadelijk worden voortgezet,
uiterlijk aan het einde van het jaar. Bij
uitstel tot het voorjaar retourneert het
Nieuws v. d. Dag de ontvangen bijdragen.
Het blad vertrouwt inmiddels, dat men in
Nederland niet zal treuzelen, maar met
onverflauwden ijver zal voortgaan met het
aanmoedigen tot het inschrijven van gel
den, tot redding van de nationale eer.
Afdoende en Bnelle reparatie van
van het toestel mogelijk.
De heer yan der Hoop heeft gisteren
uit Plovdiv geseind:
„Hoezee, Guilonard acht afdoende en
snelle reparatie van het toestel ter plaatse
mogelijk. Indien het vóór half November
gereed is, kan ik starten voor Batavia.
Het terrein is geschikt voor het vertrek".
Guilonard verzoekt ten spoedigste de
benoodigdheden en het noodige personeel
te zenden en geeft, daartoe een gespeci
ficeerde opgaaf. Hij meldt voorts, dat het
vliegtuig vier dagen na aankomst van het
materiaal ter plaptse gereed kan zijn; in
middels wordt al het mogelijke voorbe
reid.
Van het tijdig gereedkomen van de be-
noodigde onderdeelen alsook van het
vlotte beloop van het transport daarvan
zal het afhangen of de vliegtocht nog dit
jaar kan worden voortgezet. Als men bij
de fabricage en bij het vervoer geen te
genslagen ondervindt, zal nog vóór 15 No
vember de tocht naar Indië kunnen wor
den voortgezet Deze datum moet als grens
worden beschouwd met het oog op het kli
maat in Britsch- en Nederl.-lhdië.
Het stemt tot vreugde, dat van alle zij
den bijdragen toevloeien, echter is het
totaal bereikte bedrag nog beneden het
noodige om een reserve-vliegtuig en mo
tor gereed te houden om zoodoende aan
eventueele tegenslagen het hoofd te kun-*
nen bieden. Het comité hoopt dus, dat de
geopende inschrijving een gunstig resul
taat zal hebben.
De tocht van de Z.R. HL
Op weg van de Azoren naar de Bermuda's
werd bericht ontvangen van een naderende
depressie, waardoor de koers noordelijker
werd genomen, dan aanvankelijk in de be
doeling lag. Laings de Zuidpunt van Nieuw
Schotland werd bij Boston de Amerikaansche'
kust bereikt. Via New-York, BaLtïmore en
Washington' werd de tocht naar Lakehurst
voortgezet, alwaar men Woensdagmiddag .te
3 uur aankwam.
Nadat het luchtschip om 7 uur (Amer. T.)
Mi'tchel Field in den staat New York was
gepasseerd, zette het koers in zuidelijke rich
ting en verdween in den nevel, gelelid door
de signalen der Amerikaansche marine. On-
1 zichtbaar naderde het, totdat het geduid der
motoren kon worden gehoord. Op dat oogen-
bLik sneicen ale menschen uit hun huizen of
klommen op de daken om den Zeppelin, die
zoo laag vloog, dat de bemanning duidelijk
kon worden gezien, toe 'te juichen. Bij de
landing waren, 300 man behulpzaam. De
Z. R. Hl zal in de hal te Lakehurst blijven,
totdat het Amerikaansche luchtschip „She-
uandoah" van zijn tocht naar den Stillen
Oceaan zal'zijn teruggekeerd. De „Shenan-
doah" heeft nJ. den geheelen voorraad on
brandbaar helium der Amerikaansche marine,
die zoo spoedig mogelijk in de Z. R. Hl zal
worden overgebracht.
Van Friedrichshafen aan het meer van
Gonstanz naar Lakehurst bij Washington, in
81 uren en 25 minuten, van kust tot kust
over den Atlantischen Oceaan in zeventig,
dat is de prestatie van de Z. R. III.
Een merkwaardige daad, een nieuwe mijl
paal aan den weg van het zich ontwikkelend
luchtverkeer, al ds het dan niet de eerste maal,
dat een luchtschip den Oceaan over ging. In
1919 heeft de Britsche R. 84 de reis heen en
weer gemaakt: van Edinburg 'naar New-York
en terug naar Norfolk. Heen duurde die (be
langrijk kortere) reis 108, terug 75 uur.
Op den weg naar de Spaansche kust is een
gemiddelde snelheid van 120 K.M. per uur
bereikt.. De „Maur^tania", de snelle „Ocean-
racer", brengt het tot pl.m. 48 K.M. Maar
dat de lucht-expres veel meer onderhevig is
niet alleen aan de gevolgen van allerlei at
mosferische veranderingen als luchtdruk en
temperatuur, heeft reeds het uitstel van het
vertrek uit Friedrichshafen bewezen. Tegem-
over het snellere vliegtuig heeft het lucht
schip dit voordeel, dat het langer in de lucht
kan blijven en: daarom meer voor het ver
keer belooft- De reis van Friedrichshafen
naar Lakehurst), in drie dagen zonder onder,
breking afgelegd1, zou reeds een prestatie
zijn, die de belangstelling, welke deze tocht
wekt, rechtvaardigt.
Een merkwaardige operatie van een vroe-
geren Zeppelin was die van de L. 57. Dit
luchtschip vertrok op 21 November 19.17
's ochtends om half vijf uit Jamboli, in Bul
garije, tot ontzet van die Duitsche troepen in
Oost-Afrika met,meer dan 10.000 K.G. aan
machinegeweren, munitie en geneeskundige
voorraden. Het was Ohartoem gepasseerd),
toen het teruggeroepen werd en opnieuw op
25 November om half zes *s ochtends ite Jam
boli landde, na dn 97 uur een afstand van
3000 mijl ite hebben afgelegd.
Een oorrespondent van de United Press
heeft te Washington Tusket, den bouwmees
ter van het Amerikaansche luchtschip „She-
nandoah", over den tocht van de Z. R. LH
gesproken. Tusket uitte zijn bewondering
over den arbeid der ingenieurs van de Zep
pelin-werf en verklaarde het te zullen betreu
ren, als de Geallieerden blijven bij hun be
sluit, dat deze werf te Friedrichshafen moet
verdwijnen. Hij' gaf volmondig toe, dat de
Z. R. m groote technische voordeelen heeft
boven1 de in 1915/16 gebouwde „Sbenandöah",
die al min of meer verouderd ds. Weliswaar
kan. ook de „Shenandoah" een snelheid van
120 K.M. per uur halen. Zij staat dus in dit
opzicht vrijwel gelijk met de Z. R. Hl, doch
deze is veel beter ingericht en overwint ge
makkelijker atmosferische moeilijkheden,
zoodat de bedrijfszekerheid aanmerkelijk
grooter is. Bovendien is de „Shenandoah"
alleen voor militaire doeleinden gebouwd,
terwijl de Z. R. III zich in alle opzichten
leent voor passagiersvervoer en handelsver
keer en toch in zeer korten tijd voor militair
gebruik is in te richten-
Tusket verwacht, dat het Oongres bij dé
volgende begrooting groote bedragen voor
de luchtvaart, zal bestemmen- Hij zelf werkt
op het oogemblik de plannen uit voor een
luchtschip van 6 millioen kubieke voet in
houd., waarvan hij de bouwkosten op 3 mil
lioen dollar schat. Een degelijk luchtschip
zal de reis naar Europa en terug .kunnen
doen zonder onderweg zijn voorraden aan te
vullen.
De ontwikkeling van de Amerikaansche
luchtvaart zal zich voorshands in dte eerste
plaats op het verkeer tusschien de Ver. Sta
ten en Zuidt-Amèrika richten.
Voor de landing van luchtschepen acht
Tusket de in Amerika gebruikte landiögs-
masten te verkiezen hoven draaibare lood
sen, zooals Duitschlandi er een te Nord Deich
heeft. I)e masten zijn beweeglijker en boven
dien veel goedkooper dan vaste loodsen.
Wat de behoefte aan helium voor de vul
ling betreft de Z. R. III is nog met het
zoo brandbare waterstofgas gevuld is Tus
ket overtuigd, dat de Ver. Staten in de eerste
jaren de geheele wereld van dit gas zullen
kunnen voorzien.
Bij deze mededeelingen van Tusket kan
nog worden gevoegd, dat het helium uit de
petroleumbronnen wordt) verkregen.
Bekend1 is, dat de bemanning van de Z.R.
ITI, met uitzondering van dr. Eckener, na.
de drie maanden, die voor- de oefening van
het Amerikaansche personeel zijn bestemd,
in dienst treedt bij de Goodyear Oompany te
Akron in Ohdo.
Vliegongeluk.
Uit Rovigo wordt gemeld, dat een
watervliegtuig op het balkon van een
huis gevallen is. Drie jonge meisjes wer
den gewond. De bestuurder en zijn helper
zijn gedood. Het vliegtpig vloog in brand
met het gevolg, dat de brand oversloeg
op het huis, dat geheel door het vuur
vernield is, terwijl ook aangrenzende
huizen schade geleden hebben.
Het hoogterecord.
De Fransche aviateur Callizo heeft het
wereldhoogterecord geslagen door een
hoogte van 12.066 meter te bereiken.
MARINEBERICHTEN.
Hr. Ma „Tromp".
Hr. Ma „Tromp" bevond zich- in den
nacht van 15 op 16 October ter hoogte van
WdghiL
LEGERBERICHTEN.
STOOMVAARTBERÏCHTEN.
VISSCHERIJBERICHTEN.
MARKTBERICHTEN.
1130
PURMEREND, 14 Oct. 1924.
100 stapels fabriekskaas f 61.60, R.M.
f 64.00; 88 stapels boerenkaas f 68.00,
R.M. f 68.00 per 60 K.G.3 st. commissie
f 63,ft f per 60 K.G.; 0 stapels
Goudsche f 0.f 5 583 K.G.
boter f 1.60 h i 2.65 per K.G.; 496 run
deren: 376 vette koeien per K.G. f 0.90
f 1.26, matig; 96 melke en gelde
koeien f 176 1 426, matig; 24 stieren
f ft f 20 paarden f 160 ft
260, vlug;* 74 vette kalveren per K.G.
f 1.40 ft f 1.60; 146 nucht. id. v. d. slacht 14
ft f 45,vlug; fok id. f 16.èf36.
vlug; 770 vette varkens (zouten) per
K.G. f 0.68 f 0.72, vlug; slachtvar-
kens, per K.G. f 0.82 f 0.91, vlug;
90 magere id. per stuk f 24—48, vlug;
258 biggen per stuk f 1020, vlug; 1290
schapen, f 30—62, overhouders, f 2682,
stug 153 bokken f49 Ganzen f 7
8kipeieren per 100 stuks f 11.6011.60;
150 zak appelen f 15; 700 zak .peren
f 1—8;
Eierveiling
3325 Kipeieren f 8.30—12.50; 4904 Eende
eieren f 8.108.50.
(Reeds In een gedeelte van ons
vorig oplaag opgenomen).
Burgerlijke Stand van Helder
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
GEMENGD NIEUWS.
Een goudschat gestoten.
©Ij. de faimilie V. d. D., wonende Riet
veld te Delft, werd Dinsdagnacht een
kistje» inhoudende 200 gouden tientjes,
ontvreemd. Sporen van inbraak waren
niet te ontdekken. De politie stelt naar de
verdwijning een onderzoeik in.
Een vlervtpdlge moord.
Uit Kulmbach wordt gemeld, dat In het
naburige Weiher een viervoudige moord
heeft plaats gehad. Een metselaar, zijn
vrouw en twee zoons zijn in de slaapka
mer dood gevonden met ingeslagen sche
dels, vermoedelijk met een bijl. Merkwaar
dig is, dat twee zoons die in een andere
kamer sliepen, verklaren, niets gehoord
te hebben van het drama, dat zich in hun
nabijheid heeft afgespeeld. Van den da
der ontbreekt ieder spoor. Van een roof
moord kan niet worden gesproken en
men vermoedt dan ook met de daad van
een krankzinnige te doen te hebben.
(TeL)
Te avontuurlijk.
In Detroit is ©en verbluffend' ongeval
voorgekomen, dat op het gemoed van het
publiek diepen indruk heeft gemaakt. Een
vermogend jongmensoh althans een
jongimensch met een zeer vermogenden
vader schepte er behagen in, 's nachts
in Detroit slecht befaamde huizen en mis-
dadigerswijken te bezoeken en daar de
rol te spelen van politieman, om er de
misdadigerstypen te verschrikken en
avonturen te beleven. Dit jonge mensch,
Kyran James Whalen, was student aan
de plaatselijke universiteit Zijn vader
was eigenaar van verscheidene goed be
klante restaurants en deze getuigde later
dat de jongen over voldoende geld be
schikte. K. J. Whalen speelde zijn rol van
pseudo-politieman eenmaal te veel. Hij
hield een werkelijken politie-agent ln
burger aan, die de zaak niet begreep en
niet vertrouwde en voor alle zekerheid
zijn revolver trok en Whalen doodschoot.
Deze had den eohten politieagent n..l.
beet gepakt en deed net of hij hem wilde
opbrengen.
De zaak is al voor den rechter geweest
en de politie-agent is ontslagen van alle
rechtsvervolging. Men had gedacht, dat
Whalen de slachtoffers yan zijn grappen
wilde berooven; maar daarvan is niets
gebleken.
Oorlogs-dwaasheld.
Naar het Holl. Nieuwsbureau uit parijs
verneemt, zal de slooping der Zeppelin-
werven te Friedrichshafen, waarop de
Matin reeds sedert weken aandringt,
thans blijkens een verklaring vap den
onderstaatssecretaris van het vllegwezon,
Laurent Eynac, in dit blad, binnenkort
beginnen. Dat de gezantenraad het lucht-
schipstation te Friedrichshafen voorloo-
plg nog heeft laten bestaan, ls uitsluitend
geschied op uitdrukkelijk verzoek van de
Amerikaansche regeering, die een lucht
schip van 70,000 kubieke meter wensche
1 e laten bouwen, waarvan de opbrengst op
rekening van de schadevergoeding zal
worden gestort. Alle andere machines enz.
voor d© vervaardiging van luchtschepen
van ten hoogste 80,000 kubieke meter
moeten op rekening der schadevergoe
ding worden gestort. Overigens moeten
de bepalingen van het verdrag van Ver-
sailles worden toegepast en de fabrieken
en de modellen wordeü vernietigd. Vol
gens de Matin zal Eynac vermoedelijk de
desbetreffende voorstellen in een nota
aan Herriot uitwerken, welke nota dan
aan den raad van gezanten zal worden
doorgezonden.
I
Dt. Eckener, de commandant van de Z. R.
IIL heeft, terwijl het luchtschip boven New-
York kruiste, een telegram van begroeting
aan bet volk van New-York en Amerika ge
richt, waarin hij de hoop uitspreekt, dat deze
■tocht over den Oceaan zal bijdragen tot een
vriendschappelijk en vruchtbaar samenwer
ken van beide volken en tot gemeenschappe
lijke ontwikkeling van het werk van den on-
sterfelijken graaf Zeppelin, den veroveraar
van de lucht.
E.&p.-hiit.ter zee W. Brandt aal per stoom
schip Johan de Witt, dat 8 N<xv. -van Amster
dam vertrekt, zijn beeteminiintf naar Oost-Indiö
v eigen.
Luit. ter zee der le kl. H. 'Jolles is geplaatst
bij het dep. van marine en luit. ter zee der le
kl. E. C L. Helfrich is 'belast met d© betrek
king 'van leeraar «j», d© Hoogere Marine
Krijgsschool, een en ander imet Ingang van
den 3en Nw. Verder zijn met denzelfden datum
luit. ter zee der le kl. F. W. Coster, G. H.
Poolman en N. A. Bost van Tonninigen bij de
Hoogere Marine-Krijgsschool geplaatst.
Luit ter zee 2e kl. A C. H. Kuydk zal per
stoomschip Slamat dat 15 November van Rot
terdam vertrekt, zijn bestemming naar Oosjr
Indië volgen.
De navolgend onderofficieren zijn aan
wezen voor uitzending naar de tropen:
8 Nov. per s.8. Johan de Witt:
Machinedr.-maj. F. T. Schutte (transport-
commandant) bootsman C. Mallie, eerg.-kon-
atabel L. C. Kost eerg.-torpedomaker K. Smit
ziekenverpleger-anaj. J. H. de Wilde; als re
serve is aangewezen de bootsman J. Klaeysen.
Per s.8. Koningin der Nederlanden op 22
November:
Schrijver-maJ. J. W. F. Everta (transport
commandant) seng.-konetabel J. Keesmaat,
bootsman J. Klaeysen, serg.-torpedomaker H.
Schinkel; als reserve is aangewezen eerg.-
konstabel D. Veenstra.
De ondervolgende onderofficiecen zijn be.
stamd om in de maand December aa. naar de
tropen te worden uitgezonden:
Serg.-maj. der mars. A. Vrind, eerg.-konsta-
bel D. Veenstra en A Klinkenberg, bootsman
D. Middelink, serg.-bottelier G. J. Vermeulen,
serg.-torpedomaker A J'. Steendam, serg.-mon-
teur P. J. van Breugel, serg.-ziekenverpL (J.
Lous, serg.-sedner P. J. Boon, serg.-mach.dr.
A v. d. Wetering en serg.-vliegtuigmaker W.
D. ,van Loon.
Aan de buitengewone adelborsten der Kon.
Mar.-reserve-zeewaamemer P. Vroon, P. A de
Vuyst W. A van Mourik en JL Maasdam is
met ingang van 16 Oct op hun verzoek eervol
ontslag uit <ten reserve-dienst verleend en op
dien datum zijn zij benoemd tot ofl-vlieger der
3e klasse.
Met ontslag uit dien Zeedienst:
16 Nov.: matroos 2e kl. P. de Lange.
1. Deo.: bootsman J. A Kerstens en serg-
timm. Jl Mays.
3 Dec.: scheerder P. A Diewenbach.
24 Dec.: korp.-artoker D. J. van der Veen.
25 Dec.stafmuzikant A. J. den Exter.
30 Dec.: serg. der mam L. M. 0. Bawlus.
De luit. ter zee le kl. N. A. Boet van Ton-
ningenl dienende bij het Vliegkamp de Mok
wordt op den 20en Oot- ter beschikking ge
steld en den 3en Nov. da-v. geplaatst te
's-Hage tot het volgen van een cursus bij de
Hoogere krijgsschool.
De id. 6. Woldringh wordt den 20en Oct.
belast met de betrekking van eerste officier
op het vliegkamp de Mok.
De off. van gez. 2e kl. D. sJ. Buining wordt
gerekend van den 20en Sept af ontheven van
zijne plaatsing bij het Marine-hospitaal.
Luit. ter zee le kl. C. ter Poorten is toege
voegd aan den commandant der marine te Wil
lemsoord.
le luit. der mariniers F. Logt is ter beschik
king gesteld, zijnde bestemd voor den dienst
in Oost-Indië.
en
n
te
Naar -wij vernemen, zal de inspecteur van
het wapen der artillerie, E. F. Insinger, 1 Nov.
e.k. worden bevorderd tot generaal-majoor.
Overplaatsing.
De serg. der 2e cornp. politietroepen A Koek,
Is van Zaandam overgeplaatst naar de Groep
Helder.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Bali, uitr., vertr. 16 Oct. v. ISuez.
Bengkalis, uitr., pass. 13 Oct. Perim.
Riouw, uitr., vertr. 15 Oct. v. Suez.
Sembilan, vertr. 15 Oct. v. A'dam n. Hamburg.
Grotius, uitr., vertr. 13 Oct. v. Belawan.
Johan de Witt, thuisr., vertr. 14 Oct. v. Port
Said.
Koningin der Nederlanden* thuisr., vertr. 13
Oct. v. Sabang.
Kr&katau, thuisr., pass. 15 Oct. Perim.
Radja, thuisr., vertr. 14 Oct. v. Marseille.
Roepat, vertr. 13 Oct. v. Batavia n. A'dam.
Saparoea, arr. 14 Oct. v. Iquique te Alexandrië
Batjan, uitr., pass. 11 Oct. Gibraltar.
Prinses Juliana, uitr., vertr. 14 Oct. v. South-
ampton.
Salawati, vertr. 14 Oct v. A'dam n.. Hamburg.
Manoeran, arr. 12 Oct v. A'dam te Galveeton.
Prins der Nederlanden, uitr., vertr. 13 Oct. v.
Suez.
Kon. Nod. Stb. Mij.
Bacdhus, van de Middell. Zee n. A'dam, pass.
14 Oct. Ouessant
Hercules, van de Levant n. A'dam, pass. Ï4
Oot. Ouessant.
Luna, v. Malta n. A'dam, pass. 13 Oot Sagres.
Nereus, v. A'dam n. Bordeaux, pass. 14 Oct.
La Coubre.
Tellus, vertr. 14 Oct. v. Oran n. Malta.
Theseus, v. Lissabon n. A'dam, pass. 14 Oct.
Ouessant.
Vulcanus, vertr. 14 Oct. v. Bari n. Patraa
Zeus, vertr. 14 Oct v. Messlna n. Palenno.
Adonis, arr. 12 Oct v. Napels te C&tania.
Ceres, arr. 12 Oct, v. Ca val la te Smyrna.
Dido, arr. 13 Oct. v. A'dam te Gothenbung.
Ganymedes, vertr. 13 Oct v. Lissabon n. Algiers
Mercurius, vertr. 13 Oct. v. Algiers n. A'dam.
Neptunue, vertr. 13 Oct v. Piraeus n. Salonica.
Perseus, arr. 13 Oct v. A'dam te Kopenhagen.
Pollux, arr. 18 Oct. v. Cadix te Genua
Ariadne, vertr. 15 Oct v. A'dam n. Hamburg.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Maasland, uitr., arr. 16 Oct te Pecnamtbuco.
Zeeland ia, vertr. 15 Oct v. A'dam n. Buenos-
Ayres.
Waterland, arr. 15 Oct. v. Antwerpen voor
gaat® den N. Waterweg.
Drechteriand, thuisr, vertr. 12 Oct v. Las Pal
mas.
Rijnland, thuisr., vertr. 12 Oct. v. Rio Janeiro.
Kon. West-Indische Maildienst
Alkmaar, arr. 15 Oct. v. Chili te A'dam.
Stuijveeant, thuisr., arr. 15 Oct. te Havre
vertr. denzelfden dag naar A dam.
Breda, thuisr., arr. 13 Oct te Lima.
Crijnssen, vertr. 10 Oct v. Curaqao n. Puerto
•Colombia.
Nickerie, vertr. 10 Oct v. New-York n. West-
Lndië.
Van Renselaer, vertr. 9 Oct v. Ouraqao
Puerto Galbello.
Venezuela, arr. 18 Oct. v. A'dam te Hamburg.
Kon. Pakctvaartmaatschappij.
Houtman, vertr. 14 Oct v. Singapore n. Mei
'bourne.
Tasman, vertr. 14 Oct. v. Melbourne n. Java.
Holland—Afrika Lijn.
Alhena, thuisr., vertr. 15 Oct v. Port Natal.
Algorab, thuisr., vertr. 15 Oct. w. Port Soedan.
Klipfontein, uitr., arr. 14 Oct. te Wal*vischibaai
Lombok, vertr. 13 Oct. v. Zanzibar n. Bei ra.
Heemskerk, thuisr., pasa 13 Oct. Bevezier.
Springfontein, vertr. 13 Oct. v. Kaapstad n
Luderitzbaai.
Halcyon Lijn.
Emmapark, v. Hamburg n. Malta, pass. 14 Oct
Florapark, v. Patras n. R'dajn, pass. 14 Oct
Sagres.
HollandAmerika Lijn.
Breedijk, arr. 14 Oct. v. R'dam te Boston.
Edam, v. R'dam n. N.-Orleane, vertr. 14 Oct.
•v. Havana.
Spaarndam, arr 15 Oct v. New-Orleane
R'dam.
Volendam, w. R'dam a. New-York, vertr. 15
Oct. v. Bologne.
Beemsterdijk, y. R'dam a. New-York, pass. 14
Oct. Scilly.
Leerdam, v. R'dam n. N. Orleans, vertr. 14 Oct
v. Santander.
Maasdam, v. N. Orleans n. R'dam, vertr. 14 Oct
v. Vera Cruz.
Blijdeödijk, arr. 14 Oct. v. New-York te R'dam
Gaasterdijk, v. New-Orleans n. R'dam, pass.
14 Oct Scilly.
Veendam, arr. 14 Oct. v. New-York te R'dam
Eemdijk, v. R'dam n. de N. Pacific, vertr. 12
Oct. v. Cristobal.
Rotterdam, v. R'dam n. New-York, pass. 14
Oct Cape Race.
Holland—Britsch-Indlë Lijn.
Koudekerk, thuisr., arr. 15 Oct-. te Antwerpen.
Stadsdijk, thuisr., vertr. 14 Oct v. Kurachee.
Andijk, uitr., vertr. 14 Oct. v. Madras.
Hoogkerk, uitr., arr. 14 Oct te Bombay.
Sommelsdijk, thuisr., arr. 14 Oct te Madras.
Meerkerk, arr. 13 Oct. v. Hamburg te Ant
werpen.
Streefkerk, thuisor., pasa 14 Oct Portin.
Holland—O.-Azië Lijn.
Oostkerk, thuisr., vertr. 13 Oct. v. Otaru.
Boeroe, thuisr., arr. 14 Oct te Penang.
HollandWest Afrika Lijn.
Gaas ter land, -uitr,, arr. 14 Oct te Bordeaux.
Hennes, uitr., arr. 14 Oot te Duala.
Deucalion, vertr. 14 Oct v. A'dam n. Hamburg.
Rotterdamsche Lloyd.
Garoet uitr., vertr. 14 Oct v. Catanla.
Menadö, vertr. 14 Oot. v. Hongkong.
Slamat thuisr., pass. 14 Oct. Flnieterre.
Soekaiboemi, uitr., pass. 14 Oct Point de Galle.
Tamlbora, uitr., vertr. 14 Oct v. Marseille.
Sitoebondo, vertr. 15 Oct. v. R'dam n. Hamburg
Slamat thuisr., wordt Vrijdagochtend in den
N. Waterweg verwacht
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Aldabi, uitr., arr. 14 Oct. te Buenos Ayree.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Alcionus, vertr. 12 Oct v. Batavia n. A'dam.
Palamed, v. Batavia n. A'dam, vertr. 14 Oct,
v. Marseille.
Glaucus, v. Japan n. R'dam, vertr. 13 Oct v.
Port Said.
Do-lius, v. Batavia n. A'dam, wordt 16 Oct v.
Havre te A'dam verwacht
Antenor, v. Batavia n. A'dam, vertr. 11 Oct.
v. Padang.
Atreus, v. Japan n. R'dam, pass. 12 Oct Gi
braltar.
Autolycus, v. Japan n. R'dam, vertr. 14 Oct.
y. Singapore.
JavaNew-York Lijn.
Simaloer, v. Batavia n. New-York, arr. 13 Oct.
te Boston.
Vechtdij'k, vertr. 12 Oct. v. New-Yoik n. Java.
JavaChinaJapan Lijn.
Tjiliwong, arr. 14 Oct. v. Batavia te Shanghai.
Tjilatjap, arr. 14 Oct v. Java te Shanghai.
15 Oct. 1924.
Aangevoerd door 8 korders: 1150 tongen p.
stuik 0.55—-OBO; 820 kleine tongen p. stuk
0.15—020; 20 roggien p. stuk 1.50; 28 kis
ten zetschol p. kist 13—18; 46 kieten kleine
schol p. kist 68; 20 kisten schar p. kist
2.504.
16 Oct 1924. Vjn. 8 uur.
Aangevoerd door 3 korders: 250 tongen p.
stuk 0.500.60; 170 kleine tongen p. stuk
0.150.20; 6 kisten zetschol p. kist 1315;
30 kisten kleine schol p. kist 3—725; 6 kis
ten schar p. kist 23.
BROEK OP LANGENDUK, 15 Oct.' 1924.
Schot8che muizen 6—7.90, drielingen ƒ2.60,
sperciéboonen 15.60—34, rapen 1.60—2 20
grove uien 5.50—6:40, drielingen 7.40—
820, gele nep 6.60—7.30, peen 1.10—1.30,
kroten L70—3.50, rood© kool 1.904.70'
witte kool 0.80—1.60, gele kool 2.60—4.90
per 100 K.G.; bloemkool 1226; 2e soort
2.70—1.1 per 100 stuks. Aanvoer: 470 K.G.
aardappelen, 219 K.G. spercieboonen, 1775 K G
rapen, 22,200 K.G. uien, 40,100 K.G. peen'
17,500 kroten, 68,000 KG. roode kool, 135 100
K.G. witte kool, 32,500 K.G. gele kool, 33 200
stuks bloemkool.
Schagermarkt van Donderdag 16 Oct l<»d
7 paarden 70-500; 6 stie^m 160^
170 geldekoeien ma^. f 200—-VUV fin 1^1 J.
300-4,5, ^8 AtnLT/ mLS™
37 vaarzen 160-275; 21 g,raskalveren 60-
m «uitere kalveren 16—38; 199 scha-
pen mag. 48—55; 406 idem vette 45—59;
61 lammeren 28-50; 5 .bokken en geiten
l L 1^"25; 73 iden* ™tte
p. K.G. 0.80—0.91; 74 biggen 12-19- 84
konijnen 0.50325; 471 kippen 1.102.60-
73DKG h ^75~/1o ok haanttea 0.50L60;
73 KG. boter 220-2.80; 10114 stuks kip-
van 14 en 15 Oct 1924.
GVïERLEDEN: A. Nicolai, 82 jaar, m., ^edr.
van M. Bosch; G. Biersteker,, 89 jaar, m.,
echtgen. van T. Bakker.
ONDERTROUWD: J. Kwast en K. Buter;
B. J. Starink eni J. Meylink; H. P. Veenhuizen
en G. M. Kmmeir; A. J. G. Souwer Jr. en J. E.
W. Stlter; A. V. Dhont en D. Meijer; J. Bakker
en J'. M. C. de Wilde; C. WIjker en S. Moeit; J.
Brueue en' A. Veenstra; Jac. Winkel en C. A.
Ridder; N. M. Ambriola en N. de Graaf.
15 Oct. 1924.
Aangekomen van Ylie en vertrokken naar
Amsterdam Ned. moiorschoener „Aldebaran",
kapt. Smit
14 Oct 1924.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar. Londen Holl. s.s. „Pentlandfirth".