T Hedenavond Heropening Alg. Coöperatie Koningstr. 9 VIERDE EN LAATSTE BLAD BINNENLAND onzer Afdeeling Kleeding en Heerenmodes Prachtcollectie in Heeren-Modeartikelen Winterjassen naar maat reeds vanaf f 34.50 VAN ZATERDAG 1 NOVEMBER 1924. Verplaatsing van Belgisch loodspersoneel van Vlissingen naar Antwerpen^ De nieuwe loonregeling voor het lagere postpersoneel. Ontslag gehuwde ambtenaressen. Uitbreiding van de Staatsloterij? Hoe tekorten ontstaan. Ingezonden mededeellng. Ziet onze étalage. De nieuwste dessins Vraagt onze uitgebreide staalcollectle ter inzage Sleepreizen van Hollandsche sleepbooton. INGEZONDEN. DAMRUBRIEK. Te Vlissinigen is gister hij dagorder be kend gemaakt, dat het dekpersoneel van de Belgische loodsbooten, benevens de hulploodsen en de loodsleerlingen op Maart van Vlissingen 'naar Antwerpen worden' overgelaatst. Dit zijn ongeveer 90 gezinnen. Indertijd is meegedeeld, dat de lagere rangen van het postpersoneel uit het Be zoldigingsbesluit zouden worden gelich en overgebracht naar de loonregeling voor de werklieden in rijksdienst. Het ontwerp voor de desbetreffende regeling Is thans verschenen en de postale com missie is ter zake tegen 8 en. 4 November bijeengeroepen. Overgebracht worden de rangen: werk man 2e kl., waaronder magazijn-werkman magazijnbediende aan het magazijn voor postzegels, werkman le kl., waaronder magazijn-werkman, portier, telefonisten 2e kl. bij den lokalen dienst, bestellers; kantoorknechts, zaalwachters, vakwerk man, 2e kl., stoker 2e kl., vakwerkman le kl., stoker le kl., toonteur 2e kl., in Btrumentmaker 2e kl., expediteur, maga zijn-opzichter, vakwerkman-voorman, sto ker-voorman, monteur le kl. en instru mentmaker le kl. Het minimum-salaris voor al deze groe pen wordt uitbetaald op 28 jarigen leef tijd (dit was 21) en voor personen onder de 28 jaar is een afzonderlijke' regeling gemaakt. De vastgestelde loonregeling beteeken in vergelijking met de op 1 October j.1 geldende, voor de le klas-plaatsen in het algemeene een kleine verhooging, voor de 2e klasplaatsen in het algemeen een be stendiging van de bestaande toestanden, voor de 8e klasse een zeer sterke ver daging. De nieuwe regeling voor het personeel onder de 23 jaar komt op een aanzien lijke verlaging van de loonen neer; de be stellers op 20-jarigen leeftijd ontvangen bijvoorbeeld thans 21.61 en krijgen 19.20 per week. De voorgestelde salarissen voor amb tenaren, die in het Bezoldigingsbesluit gehandhaafd blijven en niet vermeld werden in het reeds gepubliceerde over' zicht van dit besluit, komen voor de voor naamste posten op het volgende neer: Schrijver 1100—1700 na 12 dienst jaren (thans f 10801800); Kantoorbediende 2e kl. 11002000 (thans 1170—2070); Conducteur, assistent, enz. 1400— 2100 (thans 1260—2160). (Tel.) In verband met het ontslag aan de ge huwde ambtenares hebben zich, volgens „Het Volk", naar verluidt, een aSntal ambtenaressen van haar echtgenoot laten scheiden en leven nu in concubinaat. Naar het blad vernam, heeft thans de ministerraad besloten, dat aan zoodanig gescheiden ambtenaressen ontslag moet worden verleend. De Postcheque- en Girodienst De directeur-generaal der P. en -T. maakt in de „St.-Ct." bekend, dat voor de postrekeningen, behoorende tot de tiende, elfde en twaalfde groep (de nummers 90.000 en hooger), de Postchèque- én Gi rodienst weder wordt opengesteld met in gang van 10 November. Een duurtegolf? In de „Economisch-Statistische Be richten" tracht dr. R. Claeys van het Amsterdamsche Gemeentelijk Bureau voor Statistiek een antwoord te geven op de vraag of inderdaad een nieuwe duurte golf in aantocht is. Het indexcijfer, dat in Juni 81.1 was, bedroeg in September 82.5, er was toen dus eene stijging van 1.7 Voor de voeding alleen is de stij ging 2.4 Dit lage cijfer is verrassend, omdat inderdaad verschillende levens middelen veel hooger in prijs zijn ge stegen de schr. vermeldt er verscheidene, die tusschen Juni en September gestegen zijn met 5 tot 33.3 °/0, gemiddeld met 15.9 Daar deze voedingsmiddelen slechts 21.9% uitmaken van de totale gezinsuitgaven, krijgt men op het globale indexcijfer deze geringe stijging. In de rijzing is de stijging der huis huren betrokken, die zeer belangrijk is, doch die nog slechts voor een gedeelte daarin kon worden opgenomen. Verder zijn er verschillende artikelen, groente, fruit en aardappelen, die in prijs zijn gedaald, en dus het indexcijfer weder lager maken. Op de vraag of de cijfers de vrees wettigen, 'dat de toestand der arbeidersgezinnen dezen winter zorgelijk zal zjjn, antwoordt dr. Claeys„Zooals zij thans zijn wettigen de cijfers deze vrees niet." Amerlkaansch graan. Het stoomschip „Mapia" van de Stoomv. Mij. „Nederland" is te Amsterdaim aange komen met een* volle lading graan uit New-Orleans. Het passeerde het Noordzeekanaal met een diepgang van 88 decimeter. Uit het Voorl. Verslag der Tweede Ka mer op de begrooting van Financiën blijkt, dat eenige leden uitbreiding van de Staatsloterij gewenscht achtten. Wan neer, zoo betoogden zij, het voldoen aan de neiging om deel te nemen aan een lo terij, beperkt blijft tot het besteden van een enkel Staatslot, blijft dit zonder f nancieele gevaren voor den betrokkene en diens gezin, terwijl de Schatkist er nog wel bij vaart ten gevolge van de belasting 16 pet. van de prijzen waarmede deze luxe wordt getroffen. Men kan het standpunt innemen, dat de openbare lichamen de gelegenheid tot Spel niet moeten openstellen, wijl de nei ging tot spelen niet zedelijk is. Dit is blijkbaar niet het standpunt der Regee ring, die immers in het bij de Kamer aan hangige wetsontwerp tot wijziging en aanvulling der Loterijwet 1905 voorstelt, bij wijze van voorrecht aan publiek-rech terljjke lichamen het recht te geven om zonder voorafgaande vergunning premie leeningen uit te geven. Andere leden gaven als hun meening te kennen, dat het niet de taak der Over heid is, de gelegenheid tot het bevredigen van een v.erkeerde neiging te verruimen en de speelzucht te bevorderen. Zij spra ken de hoop uit, dat de Staatsloterij spoe' dig zal verdwijnen. Verscheidene leden voerden hiertegen wederom aan, dat de aanschaffing van de Staatsloterij de uitbreiding van parti culiere, vaak minder solide loterijen zou bevorderen;. Bovendien maakt naar hun oordeel de toestand van 's Lands finan ciën een afschaffing der Staatsloterij op dit oogenblik al zeer weinig aanbevelens waard. Verbond Si MlchaëL Het hoofdbestuur van het Verbond St Michaël is opgeroepen tot een vergade*- ring' op Maandag 3 November a.s. ter be spreking o.a. van de houding 'door het hoofdbestuur in te nemen tegenover de onjuiste en misleidende voorlichting, wel ke door den voorzitter van den Algeimee- nen Bond vanR.-K. Rykskieskring-orga- nisaties in Nederland aan de leden der R.-K. Staatspartij gegeven wordt De correspondent van het Hbl. te Vonlo schrijft: In de laatste oorlogsjaren werd door de Nederlandsche Spoorwegen een kolen tip gebouwd te Groot Raay, een klein uur onder Venlo gelegen, op een eenzame en nauwelijks te bereiken plaats aan de Maas. Een voorstel van de gemeente Venlo om de tip te Venlo aan de Maas te bpuwen en die bereid was f 200.000 in de kosten bij te dragen, werd van de hand gewezen. DeHip moest en zou te Groot Raay komen De tip kwam er en de N. S. weten, hoevee' hij gekost heeft. Do duur van het werk was op een half jaar goraamd, het duurde ongeveer tweó jaren. Het terrein bleek totaal ongeschikt en de Maas heeft bi; eenigszins hoogen waterstand daar ter plaatse zulk een sterken stroom, dat de schepen er niet veilig kunnen liggen. Intusschen, het werk kwam klaar on danks de vele bezwaren en de sommen die het verslond. Nu bleek eerst recht welk een groote mislukking het werk was. De treinen met kolen bleven uit; nooit is er een trein gèlost of een schip volgeladen, zoolang de tip daar gestaan heeft. De tip wordt thans afgebroken, nhdat er honderdduizenden guldens doel loos geofferd zijn. Ook de afbraak moet men nog betalen; die wordt op rond f9000 geschat. De geplukte'kip. Een lid van het Verbond van Ned. Fabr. Ver., sigaretten- en tabaksfabrikant, deed aan „Dé Ned. Nijverheid" een.opgaaf toekomen van hetgeen hij gedurende het jaar 1923 aan belastingen heeft moeten betalen. De^e opgaaf is een welsprekende illustratie van het feit, dat de belasting druk, aan de nijverheid opgelegd, in onze dagen alle perken overschrijdt. Aan tabaksbelasting betaalde deze naamlooze vennootschap f 143.259,79, aan grondbelasting f 194.91, aan hondenbelas ting f4.50, aan straatbelasting f 109.40, aan erfpacht f 594, aan sluisgeld f 15.54 aan personeele belasting (gedurende 8 maanden) f 400, aan premie voor de Rijksverzekeringsbank f 186.09 en aan zegeltjesplakken f 1408.60. De zakelijke aedrijfsbelasting, voor 8 maanden f 400 of per jaar f600 betalen wij merkt het slachtoffer ironisch op als belooning dat wij een dikke 100 arbeiders van de straat afhoudenterwijl wat de betaling van het zegeltjesplakken aangaat, daarbij natuurlijk nog gerekend moet worden de tijd, dien onze kantoorbedienden des Maandags kwijt zijn om te plakken en te administreeren." De „Ned. Nijverheid" merkt hierbij o.a. op, dat oók in verband met dergelijke cijfers de verhooging van den accijns op sigaretten een ramp voor de betrokken industrie zal zijn. De kustvlsschery ln September 1924. Naar de afdeeling Visscherijen van het Departement van binnenlandsche Zaken en Landbouw mededeelt, werd de uitoefe ning der kustvisscherij in September j.1. vaak belemmerd door stormachtig weder. In het noordelijk deel der Zuiderzee en de Lauwerzee en den Dollart was de vis- scherij van kleiner, in de Zuidhollandsche stroomen en zeegaten van grooter om vang dan in de overeenkomstige maand van het vorige jaar, toen eveneens veel ruw weder voorkwam. In de Zuiderzee leverde de aalvlsscherlj met kwak- en dwarskuil aanvankelijk goede vangsten op, in de laatste helft der maand had het ongunstige weder een slechten Invloed op de resultaten dier vis- scherij. Voor het overige lieten de aal- vangsten hier veel te wenschen over. Met botlijnen en sleepnetten werd in het al gemeen voldoende bot gevangen, met staandq netten daarentegen minder. De garnalènvangsten waren in de kom der Zuiderzee, hoewel niet groot, toch be vredigend, in den Texelstroom namen zij in den loop der maand niet onbelangrijk af. De spieringvangsten in de Zuiderzee konden over het geheel goed geyoemd worden; de spiering is mooi van stuk. De mosselvisscherij op natuurbanken in de Waddenzee nam weder een aan vang; het grootste deel der vangst werd naar Engeland verzonden. Hoewel de vraag naar mosselen voor de voederijig van eenden iets minder werd, was de aan voer nog beduidend. De visscherij op mosselen voor bemesting was van veel minder beteekenis. De visscherij op alikruiken nam een bevredigend verloop, die op kokhanen kon vaak door hoog water niet uitge oefend worden. Den 16den Juli 1924 vertrokken uit IJ muiden de sleepbooten „Willem Ba- rendsz" (kapitein'D. Moerman) en „Vlaan deren" (kapitein D. Spruyt), (beide vaar tuigen'behoorende tot de vloot van de N. V. „Bureau Wijsmuller", Scheepvaart- Transport- en Zeesleepvaart Maatschappi, te Rotterdam) sfeepende het by de Neder landsche Scheepsbouw «Maatschappy te Amsterdam gebouwde 5000 tons dok voor de N. V. Zeehaven en Kolenstation Sabang, op het eiland Weh (Ned. Oost-Indië). Den 16den October arriveerden beide sleepbootpn behouden met het dok ter be stemmingsplaats, en werd het sleep-traject, groot 7780 myi, dus afgelegd in 92 dagen. Van het verlaten van IJmuiden tot aan Sabang, is het dok slechts éénmaal in een haven geweest, nJ. by het doorvaren van het Suez-Kanaal. Te Aden zijn de booten om beurten bin nen geloopen om by te bunkeren, terwyl op het traject Aden—Sabang alleen de „Vlaanderen" Colombo aandeed om kolen in te nemen. De „Willem Barendsz" echter sleepte aan één stuk door (34 dagen), daar deze boot een groote bunker-capaciteit heeft. Zooals gezegd, vertrok het dok van uit IJmuiden op 16 Juli met prachtig weer, en werd uitgeleide gedaan door een groot aantal belangstellenden. Reeds den 17den Juli 's morgens werd het Vuurschip van Noord-Hinder gepasseerd. Het begin was echter te mooi; èn dok èn sleepbooten zouden weer eens aan de we' reld moeten bewyzen welk schitterend werk gewrocht werd door Hollandsche In genieurs en wat Hollandsche Sleepbootbe manningen onder zeer ïpoeilyke omstan digheden moeten prestoeren. Den 17den Juli des avonds was het de beruchte avond, waarop de visschers van Vlissingen en Arnemuiden by het uitoefenen van hun beroep door de plotseling opkomenden vlie genden storm werden oveivallen en waar- by zoovelen het leven lieten. Ook de beide sleepbooten met het dok, welke juist in de nabyheid waren van het Sandetti-Licht- schip, kregen den geheelen orkaan over zich heen. Aan het schryven van kapitein Moorman van de „Willem Barendsz" Gelder van het geheele transport), ontlee- nen wy daarover het volgende: „Dan dag 'van het vertrek was het weer schitterend, zoo ook den volgenden dag 17 Juli; tot 's middags 5 uur, toen de wind begon te krimpen tot het Z.O.; dikke re genlucht en dalende barometer. „Des avonds te 11 uur zagen wy even liet East Goodwin Lichtschip en kort daarna liep de wind uit naar het Z.W.; snel dalende barometer met meer en meer wind, af en toe helder zicht, waardoor wy in staat waren nauwkeurig onze plaats te be palen. 's Nachts te 1 uur 30 m. schoot de wind uit tot het N.N.W.; barometerstand 746 met geweldige stormkracht. In no time ag het dok absoluut dwars van ons, en woeien wy gezameniyk met vaart naar iy. In dit geval, waar wy met z'n tweeën naast elkander sleepten, was het beter, teneinde geen ongelukken met de booten te krijgen, dat de „Vlaanderen" losliet en wy gingen oen alleen met het dok recht op het San- detti-Vuurschip aan, waarvan de peiling door invloed van wind en stroom (er ging vloed) niets veranderde. „Te 6 u. v.m. kenterde echter het ty en veranderde de peiling, welke steeds Z.O. was geweest, en dreven wy nu pl. m. 1/2 myl bewesten het vuurschip langs en gin gen daarna over de 8V, vadems-plek van de Sandettibank. Nu ging het echter recht op Ruitingen- bank aan en gaf ik order aan den machi nist om zoo hard mogeiyk te draaien. De wind begon nu af te nemen in kracht; wy behoefden niet meer zoo hard te draaien en de doorloopende eb zette ons om de West. Wy bemerkten, nu het langzaam beter weer werd, dat wy het dok goed kon den houden; er kwqm meer en meer vaart in het dok en langzaam kwam het weer recht achter ons te liggen, en ging het na dien zeer goed. Evenwel moeilijke uren en dat zoo kort na zoo'n blyden uittocht, te IJmuiden." Hieruit biykt welk een ontzettende in spanning het aan boo.en en bemunning heeft gekost om het aan hunne hoede toe vertrouwde waardevolle dok te behouden. Beide booten zyn nu te Sabang, maar worden gereed gemaakt om naar Soerabaja te vertrekken, om vandaar baggermateriaal te sleepen naar Melbourne. Ook de beide sleepbooten „Jacob van Heemskerck" en „Groningen" van Bureau Wysmüller" volbrachten dit jaar een mooi werk. Den 15den Mei vertrokken zy met een 5000 tons dok, gebouwd by de N. V. Burgerhout's Machinefabriek en Scheeps werf, van Rotterdam naar Valparaiso, en voor het eerst sleepten alweer Hollandsche zeesleepbooten een Hollandsch prachtwerk door het Panama-Kanaal. Jammer, dat ge durende de laatste paar dagen vóór aan komst het weer in den „Stillen Oceaan" verre van stil was, waardoor het dok by hoogen zeegang zwaar werkte, en hoewel geringe, toch eenige schade opliep, als ge volg van de pogingen der elementen om aan de beide kapiteins hun kostbaren sleep te ontnemen. Uit het bovenstaande moge weer eens blyken hoe onze Hollandsche Sleepkapi- teins onder vaak zeer moeilyke omstandig heden in alle opzichten den goeden naam van Holland op het gebied van sleepvaart weten hoog te houden. Helder, 80 October 1924. Geachte Redactie. Als getrouw lezer van de Held. Courant kwam my o. m. ook het verslag van de ver gadering der Held. Winkeliersvereeniging onder de oogen. By de rondvraag op die vergadering werd volgens uwen verslaggever, o. m. door het lid den heer Verbeet gevraagd, naar het destyds gezonden adres betref fende de 8 uur-sluiting en werd blykbaar door den steller der vraag deze ook be antwoord. Is misschien dié vraag niet tot den Voor zitter doorgedrongen? De heer Verbeet zegt immers: „Er zyn vele conferenties gehouden met den wethouder Van Breda, die persoonlijk tegenstander is en de zaak steeds tegenwerkte en op de lange baan schoof." Nu zal de heer Verbeet my ten zeerste verplichten, wanneer hy zoo vriendelyk wil zyn, om langs dezen weg my op de onderstaande vragen te willen antwoorden, le. Wanneer zyn die vele conferenties gehouden? Op welke van die vele conferenties is gebleken, dat ik persöonlyk te genstander ben? Uit welke handelingen is gebleken, dat ik de zaak steeds tegenwerkte en op de lange baan schoof? Met zeer veel belangstelling zie ik gaarne het antwoord hierop terug. U, geachte Redactie, dankzeggend voor de aan my verleende plaatsruimte. Hoogachtend, VAN BREDA, Wethouder, (Oursiveering is van my, v. Br.). anderen te springen. En hoeveel kleine kinderen spelen er niet altyd by de visch- loods op het spoorwegterrein, daar waar de goederenwagens staan, somwyien niet gezien worden, en dan plotseling in bewe ging komen. Welnu, tusschen die wagens in spelen uw kinderen, ouders, en vraagt het maar eens onpartijdig aan een der ambtenaren, die op het kantoor werkzaam zyn en een uitzicht hebben op de terreinen, hoe ze vaak met schrik opspringen als ze kinderen zien spelen tusschen en by wa gens, die in beweging worden gesteld. U ziet, ouders, het spel uwer kinderen is op de spoorterreinen levensgevaarlyk, en daar waar de spoorman, die de kinderen van het terrein wegjaagt, machteloos staat, omdat ze, als een spoorman in hun naby heid komt, wegloopen, om, zoodra deze zich verwydert, weder hun gevaariyk spel te hervatten, zoo doe ik een beroep op uw ouderplicht. U, als ouders, zyt in de eerste plaats ver plicht, uwe kinderen streng te verbieden op de spoorterreinen te komen. Volgens de wet is het verboden op een spoorterrein te loopen zoolang men er niets te maken heeft. Een bekeuring zou dus niet kunnen uitbiyven. Doch wat erger is, zoudt U het niet vreeseiyk en in-treurig vinden alp vandaag of morgen een uwer kinderen werd thuisgebracht, gebroken en vermor- seld door de spoorwielen? Toe, ouders, helpt U mede om dergelyke ongelukken te voorkomen, door werkelyk met grooten ernst uw kinderen voor te houden over de sporen niet te loopen en op de terreinen niet te spelen. U, geachte redacteur, by voorbaat dan kend, Spoorman. Helder, 81 October 1924. Alles betreffende deze rubriek te adres- seeren aan: Den Damredacteur dier Heldersche Courant, Valeriusstraat 64huis, Amsterdam. 2e. 8e. In de ,Amstelbode" van 80 October komt het volgende bericht voor: Tusschen de buffers. In zorgeiyken toestand is Woensdag te Delft de 13-jarige knaap J. P. naar het gemeentelyk gasthuis vervoerd, die by het in beweging brengen van een le digen wagon tusschen de buffers be kneld geraakte, toen een dpvolgende wa gon by het loopen tegen een stootblok even achteruit schokte. Het rangeerterrein is voor de omwo nende jeugd een soort van vrygevochten land. Is ook het Heldersche Spoorwegterrein geen vrygevochten land voor onze lieve jeugd? Ziet het maar eens aan hoe de jongens en ook meisjes over de sporen loopen, als zy, om zoogenaamd hun weg te verkorten, by den Polderweg het Spoorhek doorgaan, de verschillende sporen overloopen en dan door het hek in de Prins Hendriklaan hun weg vervolgen. En of er nu gerangeerd wordt of niet, doet er niet toe, over de spo ren loopen doen ze, toch. Of nog erger: de belhamels klimmen boven op de spoorwa gons, om dan van den eenen wagon op den Zwart: 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 24, 25 en 26. Wit: 16, 28, 82, 83, 84, 85, 87, 88, 89, 40, 43, 45 en 48. Dit middenspel is uit een studieparty tusschen F. Carlebur (wit) en EL H. (zwart). Wit is aan de beurt: 4842 is slechts, omdat wit zich daar mede de mogelykheid om met 8781 af te ruilen, noodeloos beneemt. 8227 gaat niet, omdat zwart dan 18—22, 27 18, «12 41 speelt. Met 34—30, 25 34, 40 20, 15 24 helpt wit zyn tegenparty van diens nadeelige randschyven af. Op 34—29 speelt zwart geschikt 18—22 of 23. Wit overwoog daarom ernstig te spelen 28—23 19 28 18 29 mag niet wegens 84 3. 32 23 18 29 3423 Waar wit echter niet toe overging, om dat hy niet met voldoende zekerheid kon doorrekenen of schyf 23 wel te houden was tegen zyn zeer ervaren tegenstander, Omdat wit bovendien schyf 16 te hulp wou komen, speelde hy: 28—22 1827 Verplicht, want op 1728 zou vblgen 32:3. Nu staat zwart voor een by'zonder eigen aardige vraag: 1818 kan niet gespeeld worden we gens 87—81 2687 34—29 17 26 29:20 16:24 88—82 27 28 8341 Evenmin mag zwart 9—14 of 19—28 spelen, wegens 8480 enz. Met 1520 zet zwart dien vleugel vast, want 2430 is dan voor goed onmogeiyk en bovendien kan wit 34—30, 2534, 39 30, 8025 en 914 spelen, waardoor zwart daar zeer slecht staat. Er bleef voor zwart dus niets ahders over dan 1722, waar het wit juist om te doen was, nameiyfc door 21—17, 1221, 1618 randschyf 16 weer naar het mid den te brengen. Maar zwart doorzag, wat wit ontging, n.i. dat wit daarna een buitengewoon ver borgen damslag kon doen: 1722 21—17 1221 16 18 13 22 87—31 2687 48—42 87 48 33—29 2442 43—38 4244 40 49 48 30 85: 4 Het is echter zéér de vraag of deze damslag voordeelig ware geweest; zwart meende van wel en wilde hem daarom niet toelaten. Alvorens 17—22 te spelen, offerde hy om den damslag onmoge- ïyk te maken, schyf 25 door 26—80, maar verloor dientengevolge de party. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 13