Het spoorwegbeheer tn bet bezette
gebied.
6.
0.
eenige boot met zeilvermogen, omdat men
hier diep water had en het zeilvermogen
gevaarlijk werd geacht voor de Btrand-
booten.
In 1864 werden de plaatselijke bestuur
ders vervangen door de z.g. Oommissie van
plaatselijk bestuur, bestaande uit drie tot
vijf leden.
Onder het voorzitterschap van Jhr. S.
Dedel (18681884) werden de zaken weder
met kracht ter hand genomen. Vele proe-
ven werden genomen met de vuurpijltoe
stellen. Vooral echter werd in dit tijdperk
het aantal stations uitgebreid. Verschillen
de groote schenkingen stelden de Maat
schappij hiertoe in staat:
In 1878 werd begonnen met het instellen
van uitkijkposten. Het ongeluk aan Hr.
Ms. Monitor „Adder" overkomen, deed de
noodzakelijkheid van een goed georgani
seerde kustbewaking inzien. Aanvankelijk
werd deze aan het personeel der kustver-
lichting opgedragen, doch bij de toen be
staande sterkte van het personeel kon van
het uitkijken weinig verwacht worden.
De stranding van het Engelsche stoom
schip «Condor" bij IJmuiden, op 18 No
vember 1883, waarbij 18 van de 21 opvaren
den omkwamen, gaf aanleiding tot het in
het leven reepen van eene commissie, die
advies uitbracht. In 1885 werd een goed
gedlganiseerde kustbewaking ingesteld.
Het volgende hoofdstuk behandelt de
jaren 1887—1910. In dit tijdperk werd de
financieele verhouding tot het personeel
en de zorg voor hun nabestaanden gere
geld. De materialen werden verbeterd, ver
schillende boothuizen werden vergroot.
In dit tijdperk viel ook de aanschaffing
van de eerste motorredingboot. Vooral bij
strandingen bij de eilanden, waarbij de
schepen vaak op verren .afstand van de
kust strandden en zoo lange tochten ge
maakt moeéten worden, dat de roeiers uit
geput raakten, was mechanische voortbe
weging noodzakelijk. De eerste motorred
dingboot, de „Jhr. Rutgers van Rozen
burg", werd in 1907 te Scheveningen in
station gelegd.
In de jaren na 1910 werd het aantal sta
tions nog aanmerkelijk uitgebreid. O. a.
werden een aantal booten gestationneerd
aan de Westkust van Friesland. Op Texel
werd het aantal stations met 2 vermeer
derd, het station op den Helderschen Zee
dijk werd opgeheven.
Te Scheveningen en IJmuiden werden
tractors gestationneerd, voor het vervoer
van de booten naar het strand.
Het belangrijkste in de laatste periode
was evenwel de uitbreiding van het aantal
motorreddingbooten. Terschelling kreeg de
„Brandaris", op Rottum werd de „O. A.
den Tex" gestationneerd, welke boot later
'naar Harlingen verplaatst werd, terwijl de
„Hilda" te Rottumeroog in station kwam.
In 1923 werd de zelf richtende reddingboot
te Helder door de motorreddingboot „Do-
rus Ijjjkers" vervangen.. Naar men zich zal
herinneren, is tijdens een geweldigen
storm in den nacht van 23 op 24 October
1921 de „Brandaris" vergaan. Van de stich
ting „Hulp na onderzoek" ontving de Mij.
toen een nieuwe dubbelschroef redding
boot, die eveneens „Brandaris" werd ge
noemd en te Terschelling in station werd
gelegd.
0 v
Het Gedenkboek geeft voorts een over
zicht van het in gebruik zijnde materieel,
o. a.: 6motor-reddingbooten, 30 roei- en
zeilreddingbooten, 20 vuurpijltoestellen en
4 tractors. Voorts zijn opgenomen versla
gen van bijzondere reddingen, de namen,
itwoonplaatsen en data van overlijden van
39 redders, omgekomen in dienst van de
N. Z.-R. R. M.
Ook treft men aan een overzicht van de
mutaties in de plaatselijke commissies van
elk station, met een kort overzicht van de
geschiedenis daarvan.'Onder „Huisduinen,
vanaf 1859 Den Helder (Nieuwediep)" vin
den wij vermeld:
1825 „Huisduinen wordt een volledig sta
tion met nieuwe Str. R.b.
1859 Krijgt een nieuw model Str. R.b.
1864 „Nieuwediep" wordt een volledig sta
tion met nieuwe Str.R.b.
1866 „Nieuwediep" krijgt (de eerste) z. r.
R.boot. Het boothuis wordt vergroot.
1867 „Nieuwediep" krijgt vanwege den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken een
helling voor de R.b.
1869 „Huisduinen" krijgt een nieuw stee-
nen boothuis.
1874 „Huisduinen" krijgt een v.p. toestel.
1878 Aan de sleepboot Mij. wordt een v.p.
toestel (systeem Delvigne) aange
boden.
1881 Contract met de firma Zurmühlen
voor het sleepen der R.b.
1887 „Huisduinen" De R.b. wordt vervan
gen door een w.1. R.vlet.
1888 „Huisduinen" wordt als station voor
de R.vlet opgeheven, doch hehoudt
het v.p. toestel.
„Heldersche Zeedijk" krijgt een boot
huis en de Reddingvlet van Huis
duinen.
1894 „Nieuwediep" het boothuis vergroot
en de helling gewijzigd.
1895 Nieuw sleepcontract met de firma
Zurmühlen.
1906 „Nieuwediep" krijgt een nieuw boot
huis op den kop van de Marinehaven.
1910 „Nieuwediep" boothuis en helling ge
repareerd en gewijzigd.
1928 „Nieuwediep" de motor-R.b. „Dorus
Rijkers", in station gelegd met een
lijnwerptoestel-Shermuly.
1924 „Heldersche Zeedijk" als station op
geheven; de Reddingvlet verplaatst
naaf „Nieuwediep"; de z. r. R.b. in
reserve naar Amsterdam.
Maintz, 6 November. Het Fransch-Be'
gische spoorwegbeheer zal in den nacht
van den vijftienden op den zestienden de
zer aam de Duitsche maatschappij het ge
zag en alle takken van dienst overdragen
Van den zestienden af zal er noch slechts
een ldkwidatAe-dienst van1 het Fransch-Bel
gische beheer bestaan, waarvan de zete.
in Januari 1925 naar Parijs zal worden
overgebracht.
DUIT8CHLAND.
Hans Tbnma. t
Hans Thema, die beroemde schilder, Is
gisteren te Karlstuhe in dien ouderdom
van 85 jaar overleden.
ENGELAND.
Een vrouw in de regeering?
Een Beuiter-telegrami maakt meMtag
van de waarschtjnlijkheiid, dat tot de nieu
we leden der regieering, wier namen de
voLgende week zullen worden gepubli
ceerd, ook zal behooren de hertogin van
AthoïL
FRANKRIJK.
De Fransche Kamer besloot met groote
meerderheid tot verdaging eener inter
pellatie, waarbij Herriot de quaestie van
vertrouwen had gesteld.
Maarschalk Foch over ontwapening en
Volkenbond.
Een medewerker van de „Ohicago Dail;
News" heeft een onderhoud gehad me
maarschalk Foch, die zijn oordeel heeft
gegeven over de quaestie der ontwape^
ning en de „hersenschimmen" van den
Volkenbond. De maarschalk is een voor
stander van materieele ontwapening, maar
deze moet worden voorafgegaan door een
moreele ontwapening. De oorlogen kun
nen niet uitsluitend worde» verhinderd
door confiscatie van wapenen. Duitsch-
land is thans ongetwijfeld materieel ont
wapend, maar wie zegt dat dit zoo blijft
als de geallieerde contróle is opgeheven.
De leden van den Volkenbond, aldus
Foch, willen den vrede handhaven. Maar
wat is een Volkenbond zonder de mach
tigste mogendheid ter wereld, de Veree-
nigdé Staten? Nochtans zou men tot ont
wapening kunnen overgaan als men maar
niet door twee gevaren werd bedreigd
Duitschland en Rusland. Duitschland ver
schuilt achter zijn democratische faqade
misschien de meest reactionaire elemen
ten van Europa. Het Duitsche en Russi
sche volk behooren niet tot den Volken
bond en zij verbergen hun wensch niet
om zoo* noodig met geweld de verdra
gen omver te werpen, die de Volken
bond verdedigen moet. Hoe kan men
onder deze omstandigheden spreken over
algemeene ontwapening binnen een nabij
gelegen toekomst?
Het slot van het gedenkboek wordt ge
vormd door een lijst van reddingen. Hier
uit blijkt, dat behalve de tallooze vergeef-
!ie pogingen tot redding, in den loop der
jaren bij stranding van 666 schepen hulp
v.eid verleend en 5110 menschen gered
werden. Meer dan iets anders toonen deze
twee cijfers aan, dat de N. Z. H. R. M.
recht heeft op de belangstelling en meer
nug op den steun van elk Nederlander.
Treinbotsing.
Een sneltrein van Parijs naar Havre is
in botsing gekomen met een goederen
trein in die tunnel Pissy-Poville. Er zijn
tien reizigers ernstig gekwetst en, naar
Belga meldt, gaat het gerucht, dat er twee
menschen gedoodi zijn.
OOSTENRIJK
Spoorwegstaking.
Weenen, 7 Nov. Het ziet er naar uit, dia',
de reeds sedert eenige dagen dreigende
algemeene spoorwegstaking onafwend
baar is geworden. Vanavond om 6 uur be
stond er 'nog slechts geringe hoop, dat het
©onflict nog vermeden kon worden. De
organisatie van' het spoorwegpersoneel
verklaart, dat het strijdparool reeds 'is uit
gegeven en dat het terugnemen daarvan
onmogelijk is geworden. Het conflict is
een gevolg van de looneischen dier arbei
ders en beambten.
Het spoorwegpersoneel hoopt door het
afsnijden van den aanvoer van levensmid
delen naar Weenen een snelle overwin
ning te bevechten.
Naar in Weenen verluidt is de Italiaan-
8che spoorwegdirectie voornemens te in-
tervenieeren, teneinde het verkeer van de
Italiaansche treinen over de Brenner tot
Kufstein mogelijk te maken. Eventueé
zou de Italiaansche regeering zelfs van
plan zijn dit traject door Italiaansche troe
pen te laten bezetten.
DENEMARKEN.
Een bolsjewistische eisch
Kopenhagen, 7 Nov. Volgens Eikstra
Bladet" zou de Russische regeeiing de
verbanning ült Denemarken geëischt heb
ben van de 76-jarige vroegere keizerin
weduwe Dagmar en de andere ledên van
de Russische keizerlijke familie, die in
Denemarken wonen.
Het bericht meldt verder, dat Stauning,
de Deensche premier, in Moskou heeft
doen verklaren, dat aan den eisch geen
gevolg kan worden gegeven. 'Keizerin
Dagmar is de dochter van den vroegere;)
Deenschen koning, Ohristlaan IX, en is
zeer populair.
De eisch dier Sovjetregeering heeft be
trekking op ongeveer 160 personen.
RUSLAND.
Naar de Dnl verneemt is op de Russi
sche staats-begrooting voor het jaar
1924-^926 gerekend op een afvloeiing van
116.000 man overheidspersoneel Eenige
maanden geleden was reeds tot een derge
lijke afvloeiing besloten, maar in verband
met de heerschende werkloosheid, waar
door de ontslagenen vrijwel aan honger
en gebrek worden prijsgegeven, was diat be
Muit tot nog toe niet uitgevoerd. Verwahh
mag evenwel worden, dat binnenkort met
de uitvoering een aanvang zal worden
gemaakt.
EGYPTE.
De Liberté te Kalro, een voornaam or
gaan van de nationalistische partij van
Zagloel, heeft een hoofdartikel over de
komst van de conservatieve regeering te
Londen, waarin dit blad een revolutionaire
actie tot verwezenlijking van Egypte':
eischen ais onpraktisch afkeurt en pleit
voor onderhandelingen over een modlus
vivendi voor de volgende drie, vier jaar.
Krachtens dit aoooord, zou Engeland aan
Egypte moeten toestaan dat het tot den
«Volkenbond toetreedt en aan het bestuur
van Soedan deelneemt; voorts dat- het
Egyptisch© leger zijn deel krijgt in de
taak om het Suez-kanaal te bewaken.
CHINA.
De burgeroorlog.
Londen, 7 November. Blijkens een tele
gram uit Tientsin heeft maarschalk Feng
(de christen-generaal, die den staatsgreep
te Peking had ondernomen en generaal
Woe-Pei-Foe in den rug was aangevallen)
thans Peking ontruimd. Daarentegen is
Tsj ang-Tso-Iin, de dictator van Moeden
Peking binnengerukt. Tot de troepen van
Tsjang behoorden ook Russische strijd
krachten!.
Men meent, dat het het voornemen is
van Tsrjang-Tso-Lin de troepen van maar
schalk Tsrji-sji-joeang aan te vallen die
kort geleden Sjanghai hadden veroverd.
ARABIEL
De verschrikkingen van de pelgrims
tochten naar Mekka.
George Renwich, een correspondent van
de Daily Ghronicle, die ook den jongsten
opstand der WahaMeten van nabij ge
volgd en beschreven heeft, geeft in he;
nummer van Woensdag eenige beschou
wingen over de pelgrimstochten.
Mekka, waaruit blijken moet dat de pel
grims het nog nooit zoo ellendig gehad
hebben als in dit welhaast afgeloopen
jaar. Hij schrijft uit Dzjedda o.a.: „De
laatste pelgrims van dit seizoen hebben
de terugreis alweer aanvaard en reeds ko
men hier de eerste nieuwe pelgrims aan
voor de tochten in het volgend jaar. On
danks de onzekere politieke toestanden
zijn er dit jaar ruim 160.000 pelgrims naar
Mekka getrokken, een grooter aantal dan
sinds jaren het geval1 geweest was.
Maar de geschiedenis van die tochten is
in de meeste gevallen eén groot en ver
schrikkelijk drama want de sterfte onder
de pelgrims is ontzaglijk groot en bedroeg
b.v. voor de Muzelmannen uit landen on
der 'Britsche suzereiniteit niet minder dan
zeventien percent.
Het is een ontzaglijk schandaal hoe de
arme pelgrims die meermalen twee en
drie jaren op scheepsgelegenheid hebben
moeten wachten door de gezaghebbers in
dit land' belast, uitgekleed en geplunderd
worden en onder de heerschappij! van den
nu afgetreden Koning Hoessein zijn de
toestanden nog veel en veel erger gewor
den. Deze voerde eerst een belasting in
van zes gulden voor iedere 24 uur quaran
taine in de haven; hij trok trok profijt van
de schandalig hooge prijzen die hij de
pelgrims voor water liet betalen en met
het verhuren van kameelen heeft hij dit
jaar een winst gemaakt van' ongeveer
90.000 pond.
De grootste verschrikking voor den pel-
grim ia echter het gidsenstelseL Zoodra
de pelgrims hier of te Medina geland zijn
komen zij onder bewaking van' gidsen, die
officieel© functies vervullen en in de laat
ste jaren onder het onmiddellijk gezag
van den Koning stonden. Hup voornaam
ste taak bestond in het ontdekken van de
waarden die een pelgrim bij zich had om
hem daarna zooveel mogelijk af te zetten
en hem liefst zonder een cent aan de pu
blieke liefdadigheid, of ten slotte aan den
consul* van zijn land over te laten. Natuur
lijk deelen de gidsen de opbrengst met hun
principalen. Door deze brutale exploitatie,
gevoegd' bij de onwettige belastingen die
hij oplegde, heeft Koning Hoessein een
persoonlijk vermogen bijeenvergaard van
ongeveer acht, millioen pond, maar toch
heeft hij zijn zoon Ali ^een volkomen Leege
schatkist nagelaten.
De Engelsoh-Indische autoriteiten heb-
>en nu bepaald dat ieder pelgrim voor
zijn vertrek uit een Britsoh-Indische ha
ven zestig ropijen waarborgsom moet de-
poneeren en in het bezit zijn van een re
tour biljet op de boot en deze verstandige
maatregel heeft in Arabië een storm van
verontwaardiging ontketend omdat hij na
tuurlijk beduidt dat den pelgrim voor de
diensten der gidsen en rijn verblijf in
smerige, opgepakte hotels zestig ropijen
minder afgezet kunnen worden.
Koning Hoessein heeft ook zoo goed als
niets gedaan voor de bescherming der ge-
loovigen en er waren slechts luttel strijd
krachten beschikbaar om hen te bescher
men tegen de aanvallen van wilde Bedoeï-
n en-stammen tusschen hier Mekka.
Ofschoon de pelgrims uit godsdienstige
oevrwegmgen nog 'betrekkelijk weinig
klagen, zijn er toch die de Turken gaarne
weer als meesters over dit land zouden
begroeten, want zij stelden tenminste go-
oefende troepen tegen de Bedloeïnen be
schikbaar.
En nu is hier, als laatste van alle ver
schrikkingen ln Dzjeddah een consulaat
opgericht van de Unie der Sowjet repu
blieken. De consul is een Mongoolsch mu
zelman en hij «heeft een grooter aantal
ambtenaren onder zich dan ©enig ander
consulaat hier ter stede. Wanneer men
over de platte daken van deze stad heen-
ziet spring een groote roode vlag, aan
een zeer langen vlaggestok, in het oog.
Oit consulaat kan natuurlijk slechts één
bedoeling en reden van bestaan hebben:
het maken van bolajewieksoho propagan
da onder zooveel mogelijk pelgrims die
deze beginselen moeten verspreiden tot
in de uiterste hoeken van de Lslamietische
wereld.
BRA/J IJLE.
De revolutionaire beweging.
Te Montevideo (Uruguay) ontvangen te
legrammen wijzen er volgens oen V. D.-
bericht op, dat de revolutie in Brazilië, in
den staat Rio Grande do Sui, ernstige af*
metingen gaat aannemen. In nog drie ste
den heeft het garnizoen zich bij de revo
lutie aangesloten.
Uit Rio de Janeiro wordt blijkens een
draadloos N.T.A.-bericht gemeld, dat de
Brariliaansche dreadnought „Sao Paulo
waarop een opstand is uitgebroken, zich
nog op zee bevindt. Men gelooft, dat deze
oorlogsbodem op weg is om zich bj] de op
standelingen in Zuid-Brazilië te voegen,
die een guerilla voeren, nadat zij uit Sao
Paulo waren verdreven. Volgens de berich
ten breidt deze opstand zich uit, ondanks
de verklaringen van het tegendeel van de
zijde der regeering.
LUCHTVAART.
De vliegtocht Nederland—Indlë.
Reuter seint nog uit Bagdad djdi 7 Nov.:
Van der Hoop verklaarde dat de omstan
digheden waaronder zij over de woestijn
vlogen uitstekend waren. De vliegers wer
den te Aleppo hartelijk ontvangen door
de Fransche autoriteiten. Op den tocht
naar Bagdad' werd de Buphraat over een
lengte van 500 mijlen gevolgd. Het toestel
houdt zjch uitstekend, terwijl de motor
ibest werkt Van der Hoop hoopt de plaats
van bestemming van Bagdad uit in zes-
tien vliegdagen te bereiken.
De Fokker F VII te Boesjir
geland.
Van der Hoop seinde dd. 7 dezer te 8
uur 45 nun. uit Boesjir aan het Haagsche
Anetakantoor:
Wij zijn in Boesjir aangekomen zonder
de op het programma staande tusschen-
landing op het vliegveld ibij Basra te heb
ben gemaakt
Het toestel en de motor blijven zich
uitstekend houden en wij maken het allen
opperbest Het weer. is buitengewoon
mooi De landing op het zeer goede vlieg
veld, waar ons een allerhartelijkste ont
vangst ten deel viel, geschiedde vlot
(De afstand BagdadBasra is 676 OL,
die van Basra naar Boesjir 425 KJVL, zoo
dat gisteren 1000 KM. is afgelegd).
De heer P. Guilonard, de chef'van d<en
technischen- dienst van de Koninklijke
Luchtvaart-Maatschappij, die, zooals men
weet naar PMlöppopel was vertrokken
ter reparatie van de „F Vil", ls gister
middag van zijn reis té Rotterdam terug-
gekeerd.
De heer Guilonard heeft den Rotter-
damschen redacteur van het Petebureau
Vaz Dias eenige mededeelingen gedaan
omtrent zijn bevindingen te PhilippopeL
Hij bevestigde, dat het ongeval te wij
ten was aan een scheur in'den hulpradia
tor, waardoor het koelwater van den mo
tor was weggeloopen. De gevolgen daar
van waren zoo ernstig, dat de zuigers in
gesmolten toestand door de uitlaatpijpen
van den motor liepen. De geheel© motor
werd onklaar en was zoodanig 'bescha
digd, dat hij niet meer gerepareerd kon
worden. Feitelijk werd hij in brokken
aangetroffen. Dit totale vernietigings
proces had zich in enkele minuten vol
trokken. Te voorzien was dit ongeval
aldus de heer Guilonard niet geweest,
daar de motor gedurende dertig uren'
goed' had gefunctionneerd.
Gedurende het herstelwerk stond het
toestel onder militaire bewaking. Een
tweetal Servische soldaten hielden de
wacht en moesten de nieuwsgierigen op
een afstand houden. De door de Fokker
fabriek toegezonden .onderdooien zijn vol
gens den heer Guilonard van buitenge
wone qualiteit, terwijl ook de motor zelf
zeldzaam goed functdonneert.
Bij de eerste poging sloeg de motor aan,
zoodat een proefvlucht overbodig werd
geacht
Vol lof was de heer Guilonard over de
monteurs der Fokkerfabriek, de hem ter
zijde stonden. Onafgebroken zijn de vlie
gers bij de reparatie tegenwoordig ge
weest
Des Maandagsavonds ztyn de onderdoe-
en alsook de motor op het landingster
rein aangekomen en van Dinsdagmorgen
ot Zaterdag heeft uien gerepareerd'. Het
ilaatsen van den nieuwen motor kon ge
heel technisch nauwkeurig plaats vinden,
aangezien men zich. geen enkel hulpmid
del behoefde te ontzeggen. De reparatie
werd ©enigszins bemoeilijkt door het- feit
dat twee dagen lang regen gevallen) is,
zoodat de technici tot de knieën in den
modder hun werk moesben verrichten
Niettemin verklaarde de heer Guilonard
dat ook al had het de geheel© week gere
gend, de onderdeelen toch van die quali
teit waren, dat een volledige reparatie
mogelijk was.
„In welke stemming", vroegen wfl, „trof
u de vliegers te Sofia aan?"
„Zij hadden de overtuiging", antwoord
de de heer G., „dat de tocht zou moeten
Vandaar hun ènthou-
fieek." e8Tam' reparatie mogelijk
DAMRUBREEK
Alles betreffende deze rubriek te edres-
seeren aan:
Den Damredteoteux dier Heldersche
Courant,
Valeriusstraat 84huis,
Amsterdam.
HHI Mm. Mm.
ÜK I
ült: HH 'i
mg mg np nm
VV»
HIP HIP K P
W* Wm. Wzz-
Stand in cijfers:
Zwart: 8, 4, 6, 6, 8, 11/20, 28, 24.
Wit: 26, 27, 28, 81/88, 86/40, 46/49.
In den diagramstand speelt Wit 89^-84,
om' zijn tegenstander tot een 'bekenden
slagzet, welke hem, oppervlakkig be
schouwd, een schijf winst zou opleveren,
te verlokken. Dus:
89—34 24—30? loopt «r ln.
35 24 19 89
28:10 89:28.
25:14 4—9
82—28 - 16 4
87—82! 9 20
82—28 1820
stuk voor, doch ma
8. 28-22 17 28
9. 2721 16:27
10. 81151 zijn de rollen omgekeerd en
is W. een schijf voor.
■L
2.
8.
4.
7.
KL la on oen
Stand in cijfers:
Zwart: 6, 7, 0, 14, 16, 10, 19, 20, 28, 28.
Wit: 17, 27, 84, 85, 88, 40, 43, 44, 46, 48.
In dezen stand is Z. aan zet. Het spel
gaat als volgt; 1
1. 7—11
2. 27—22! 13—18
6. 44-39 20—24
4. 3933 15—20 (Z. mag dia
0.
•7.
schijfwinst op 18—18 enz. niet nemen, om
dat W. dan door 84—80 enz. wint.)
6. 33-28 23 82
84 23 10 28
22 63 11.; 22
88 9 148 en W. wint
Noodlanding
den Steenen Man
iet watervliegtuig W. 60 wegens een do
leertaan den motor, in zee geland. Het
hr!f« dat do 6° vergezelde,
ïeeft de defecte machine op sleeptouw ge-
nomen «n veilig aan land gebracht. De
W. 69 is naar de Mok (Texel) teruggevlo
gen om hulp te halen.
Bij de landing zijn geen persoonlijke on
gelukken gebeurd.
SINTE MAARTEN.
Na veel vergeefsche pogingen was het
hun eindelijk gelukt, het stompje kaars
aan te steken. Telkens als het bijna brand
de, had de wind het uitgewaaid, maar nu
flakkerde toch het gele licht, in het siga
renkistje en de jongens sloegen het dek
sel voorzichtig dicht
Met z'n vieren waren ze er op uitgetrok
ken. Armoedig gekleede kindertjes. Op
klepperende klompjes liepen ze door de
schemerdonkere straten. Het kistje, dat de
grootste van het viertal droeg, was voor
zien van een paar kleine ronde oogen, een
neus, die veel te lang en een mond, die veel
te groot was. Toch waren ze heel tevreden
met hun creatie eri het was ook werkelijk
een leuk gezicht, nu het kaarsenlicht ach
ter het deksel brandde.
„Zalle we het hier wage, Jonges?" vroeg
de kistjesdrager en keek met een beetje
ontzag tegen het groote huis op, waar ze
voor stonden. Hier wonen vast menschen,
die het rijk hebben, dacht hij, en als ze
ons hooren zingen, krijgen we misschien
wel wat. Als het geen dubbeltje is, dan
toch wel een paar centen.
„Ja, da's goed", stemden eenparig de
andere jongens in. Ze openden de deur en
hieven met sleepende, maar toch heldere
jongenstemmen aan:
Sinte Maarte heuveltje
Met je rood rood reuveltje
Met je róód rood rokkie an
Daar komt Sinte Maarte an
Sinte Maarte, Sinte Maarte
De varkes drage staarte
De koeie drage hores
De kerke drage tores
Hier woont een rijk man
Die veel geve kan
Veel zal ie geve
Lang zal le leve
Zalig zal ie sterreve
De hemel zal ie erreve.
Achter de gangdeur, die toegang geeft
tot de woonkamer, blijft het stiL De jon
gens kijken elkaar vragend aan.
„Zoue ze het niet gehoord hebbe?" vraagt
de kleinste. „Ze zalle niks wille geve", zegt
een van de anderen./Late we nog maar sa
zinqe", besluit nummer drie en hij vangt
opnieuw aan, terwijl, de anderen meezingen.
Midden in het vers wordt plotseling de
deur opengeworpen en een harde mannen
stem roept: „Als ie nou niet opL.Ver
schrikt trekken de jongens de deur dicht
en haasten zich weg.
Toch niet ontmoedigd, openen ze een
paar huizen verder weer een deur- en be
ginnen opnieuw hun „Sinte Maerte" te
zingen, en nu met succes. Een vriendelijk