Het spoorwegbeheer tn bet bezette gebied. 6. 0. eenige boot met zeilvermogen, omdat men hier diep water had en het zeilvermogen gevaarlijk werd geacht voor de Btrand- booten. In 1864 werden de plaatselijke bestuur ders vervangen door de z.g. Oommissie van plaatselijk bestuur, bestaande uit drie tot vijf leden. Onder het voorzitterschap van Jhr. S. Dedel (18681884) werden de zaken weder met kracht ter hand genomen. Vele proe- ven werden genomen met de vuurpijltoe stellen. Vooral echter werd in dit tijdperk het aantal stations uitgebreid. Verschillen de groote schenkingen stelden de Maat schappij hiertoe in staat: In 1878 werd begonnen met het instellen van uitkijkposten. Het ongeluk aan Hr. Ms. Monitor „Adder" overkomen, deed de noodzakelijkheid van een goed georgani seerde kustbewaking inzien. Aanvankelijk werd deze aan het personeel der kustver- lichting opgedragen, doch bij de toen be staande sterkte van het personeel kon van het uitkijken weinig verwacht worden. De stranding van het Engelsche stoom schip «Condor" bij IJmuiden, op 18 No vember 1883, waarbij 18 van de 21 opvaren den omkwamen, gaf aanleiding tot het in het leven reepen van eene commissie, die advies uitbracht. In 1885 werd een goed gedlganiseerde kustbewaking ingesteld. Het volgende hoofdstuk behandelt de jaren 1887—1910. In dit tijdperk werd de financieele verhouding tot het personeel en de zorg voor hun nabestaanden gere geld. De materialen werden verbeterd, ver schillende boothuizen werden vergroot. In dit tijdperk viel ook de aanschaffing van de eerste motorredingboot. Vooral bij strandingen bij de eilanden, waarbij de schepen vaak op verren .afstand van de kust strandden en zoo lange tochten ge maakt moeéten worden, dat de roeiers uit geput raakten, was mechanische voortbe weging noodzakelijk. De eerste motorred dingboot, de „Jhr. Rutgers van Rozen burg", werd in 1907 te Scheveningen in station gelegd. In de jaren na 1910 werd het aantal sta tions nog aanmerkelijk uitgebreid. O. a. werden een aantal booten gestationneerd aan de Westkust van Friesland. Op Texel werd het aantal stations met 2 vermeer derd, het station op den Helderschen Zee dijk werd opgeheven. Te Scheveningen en IJmuiden werden tractors gestationneerd, voor het vervoer van de booten naar het strand. Het belangrijkste in de laatste periode was evenwel de uitbreiding van het aantal motorreddingbooten. Terschelling kreeg de „Brandaris", op Rottum werd de „O. A. den Tex" gestationneerd, welke boot later 'naar Harlingen verplaatst werd, terwijl de „Hilda" te Rottumeroog in station kwam. In 1923 werd de zelf richtende reddingboot te Helder door de motorreddingboot „Do- rus Ijjjkers" vervangen.. Naar men zich zal herinneren, is tijdens een geweldigen storm in den nacht van 23 op 24 October 1921 de „Brandaris" vergaan. Van de stich ting „Hulp na onderzoek" ontving de Mij. toen een nieuwe dubbelschroef redding boot, die eveneens „Brandaris" werd ge noemd en te Terschelling in station werd gelegd. 0 v Het Gedenkboek geeft voorts een over zicht van het in gebruik zijnde materieel, o. a.: 6motor-reddingbooten, 30 roei- en zeilreddingbooten, 20 vuurpijltoestellen en 4 tractors. Voorts zijn opgenomen versla gen van bijzondere reddingen, de namen, itwoonplaatsen en data van overlijden van 39 redders, omgekomen in dienst van de N. Z.-R. R. M. Ook treft men aan een overzicht van de mutaties in de plaatselijke commissies van elk station, met een kort overzicht van de geschiedenis daarvan.'Onder „Huisduinen, vanaf 1859 Den Helder (Nieuwediep)" vin den wij vermeld: 1825 „Huisduinen wordt een volledig sta tion met nieuwe Str. R.b. 1859 Krijgt een nieuw model Str. R.b. 1864 „Nieuwediep" wordt een volledig sta tion met nieuwe Str.R.b. 1866 „Nieuwediep" krijgt (de eerste) z. r. R.boot. Het boothuis wordt vergroot. 1867 „Nieuwediep" krijgt vanwege den Mi nister van Binnenlandsche Zaken een helling voor de R.b. 1869 „Huisduinen" krijgt een nieuw stee- nen boothuis. 1874 „Huisduinen" krijgt een v.p. toestel. 1878 Aan de sleepboot Mij. wordt een v.p. toestel (systeem Delvigne) aange boden. 1881 Contract met de firma Zurmühlen voor het sleepen der R.b. 1887 „Huisduinen" De R.b. wordt vervan gen door een w.1. R.vlet. 1888 „Huisduinen" wordt als station voor de R.vlet opgeheven, doch hehoudt het v.p. toestel. „Heldersche Zeedijk" krijgt een boot huis en de Reddingvlet van Huis duinen. 1894 „Nieuwediep" het boothuis vergroot en de helling gewijzigd. 1895 Nieuw sleepcontract met de firma Zurmühlen. 1906 „Nieuwediep" krijgt een nieuw boot huis op den kop van de Marinehaven. 1910 „Nieuwediep" boothuis en helling ge repareerd en gewijzigd. 1928 „Nieuwediep" de motor-R.b. „Dorus Rijkers", in station gelegd met een lijnwerptoestel-Shermuly. 1924 „Heldersche Zeedijk" als station op geheven; de Reddingvlet verplaatst naaf „Nieuwediep"; de z. r. R.b. in reserve naar Amsterdam. Maintz, 6 November. Het Fransch-Be' gische spoorwegbeheer zal in den nacht van den vijftienden op den zestienden de zer aam de Duitsche maatschappij het ge zag en alle takken van dienst overdragen Van den zestienden af zal er noch slechts een ldkwidatAe-dienst van1 het Fransch-Bel gische beheer bestaan, waarvan de zete. in Januari 1925 naar Parijs zal worden overgebracht. DUIT8CHLAND. Hans Tbnma. t Hans Thema, die beroemde schilder, Is gisteren te Karlstuhe in dien ouderdom van 85 jaar overleden. ENGELAND. Een vrouw in de regeering? Een Beuiter-telegrami maakt meMtag van de waarschtjnlijkheiid, dat tot de nieu we leden der regieering, wier namen de voLgende week zullen worden gepubli ceerd, ook zal behooren de hertogin van AthoïL FRANKRIJK. De Fransche Kamer besloot met groote meerderheid tot verdaging eener inter pellatie, waarbij Herriot de quaestie van vertrouwen had gesteld. Maarschalk Foch over ontwapening en Volkenbond. Een medewerker van de „Ohicago Dail; News" heeft een onderhoud gehad me maarschalk Foch, die zijn oordeel heeft gegeven over de quaestie der ontwape^ ning en de „hersenschimmen" van den Volkenbond. De maarschalk is een voor stander van materieele ontwapening, maar deze moet worden voorafgegaan door een moreele ontwapening. De oorlogen kun nen niet uitsluitend worde» verhinderd door confiscatie van wapenen. Duitsch- land is thans ongetwijfeld materieel ont wapend, maar wie zegt dat dit zoo blijft als de geallieerde contróle is opgeheven. De leden van den Volkenbond, aldus Foch, willen den vrede handhaven. Maar wat is een Volkenbond zonder de mach tigste mogendheid ter wereld, de Veree- nigdé Staten? Nochtans zou men tot ont wapening kunnen overgaan als men maar niet door twee gevaren werd bedreigd Duitschland en Rusland. Duitschland ver schuilt achter zijn democratische faqade misschien de meest reactionaire elemen ten van Europa. Het Duitsche en Russi sche volk behooren niet tot den Volken bond en zij verbergen hun wensch niet om zoo* noodig met geweld de verdra gen omver te werpen, die de Volken bond verdedigen moet. Hoe kan men onder deze omstandigheden spreken over algemeene ontwapening binnen een nabij gelegen toekomst? Het slot van het gedenkboek wordt ge vormd door een lijst van reddingen. Hier uit blijkt, dat behalve de tallooze vergeef- !ie pogingen tot redding, in den loop der jaren bij stranding van 666 schepen hulp v.eid verleend en 5110 menschen gered werden. Meer dan iets anders toonen deze twee cijfers aan, dat de N. Z. H. R. M. recht heeft op de belangstelling en meer nug op den steun van elk Nederlander. Treinbotsing. Een sneltrein van Parijs naar Havre is in botsing gekomen met een goederen trein in die tunnel Pissy-Poville. Er zijn tien reizigers ernstig gekwetst en, naar Belga meldt, gaat het gerucht, dat er twee menschen gedoodi zijn. OOSTENRIJK Spoorwegstaking. Weenen, 7 Nov. Het ziet er naar uit, dia', de reeds sedert eenige dagen dreigende algemeene spoorwegstaking onafwend baar is geworden. Vanavond om 6 uur be stond er 'nog slechts geringe hoop, dat het ©onflict nog vermeden kon worden. De organisatie van' het spoorwegpersoneel verklaart, dat het strijdparool reeds 'is uit gegeven en dat het terugnemen daarvan onmogelijk is geworden. Het conflict is een gevolg van de looneischen dier arbei ders en beambten. Het spoorwegpersoneel hoopt door het afsnijden van den aanvoer van levensmid delen naar Weenen een snelle overwin ning te bevechten. Naar in Weenen verluidt is de Italiaan- 8che spoorwegdirectie voornemens te in- tervenieeren, teneinde het verkeer van de Italiaansche treinen over de Brenner tot Kufstein mogelijk te maken. Eventueé zou de Italiaansche regeering zelfs van plan zijn dit traject door Italiaansche troe pen te laten bezetten. DENEMARKEN. Een bolsjewistische eisch Kopenhagen, 7 Nov. Volgens Eikstra Bladet" zou de Russische regeeiing de verbanning ült Denemarken geëischt heb ben van de 76-jarige vroegere keizerin weduwe Dagmar en de andere ledên van de Russische keizerlijke familie, die in Denemarken wonen. Het bericht meldt verder, dat Stauning, de Deensche premier, in Moskou heeft doen verklaren, dat aan den eisch geen gevolg kan worden gegeven. 'Keizerin Dagmar is de dochter van den vroegere;) Deenschen koning, Ohristlaan IX, en is zeer populair. De eisch dier Sovjetregeering heeft be trekking op ongeveer 160 personen. RUSLAND. Naar de Dnl verneemt is op de Russi sche staats-begrooting voor het jaar 1924-^926 gerekend op een afvloeiing van 116.000 man overheidspersoneel Eenige maanden geleden was reeds tot een derge lijke afvloeiing besloten, maar in verband met de heerschende werkloosheid, waar door de ontslagenen vrijwel aan honger en gebrek worden prijsgegeven, was diat be Muit tot nog toe niet uitgevoerd. Verwahh mag evenwel worden, dat binnenkort met de uitvoering een aanvang zal worden gemaakt. EGYPTE. De Liberté te Kalro, een voornaam or gaan van de nationalistische partij van Zagloel, heeft een hoofdartikel over de komst van de conservatieve regeering te Londen, waarin dit blad een revolutionaire actie tot verwezenlijking van Egypte': eischen ais onpraktisch afkeurt en pleit voor onderhandelingen over een modlus vivendi voor de volgende drie, vier jaar. Krachtens dit aoooord, zou Engeland aan Egypte moeten toestaan dat het tot den «Volkenbond toetreedt en aan het bestuur van Soedan deelneemt; voorts dat- het Egyptisch© leger zijn deel krijgt in de taak om het Suez-kanaal te bewaken. CHINA. De burgeroorlog. Londen, 7 November. Blijkens een tele gram uit Tientsin heeft maarschalk Feng (de christen-generaal, die den staatsgreep te Peking had ondernomen en generaal Woe-Pei-Foe in den rug was aangevallen) thans Peking ontruimd. Daarentegen is Tsj ang-Tso-Iin, de dictator van Moeden Peking binnengerukt. Tot de troepen van Tsjang behoorden ook Russische strijd krachten!. Men meent, dat het het voornemen is van Tsrjang-Tso-Lin de troepen van maar schalk Tsrji-sji-joeang aan te vallen die kort geleden Sjanghai hadden veroverd. ARABIEL De verschrikkingen van de pelgrims tochten naar Mekka. George Renwich, een correspondent van de Daily Ghronicle, die ook den jongsten opstand der WahaMeten van nabij ge volgd en beschreven heeft, geeft in he; nummer van Woensdag eenige beschou wingen over de pelgrimstochten. Mekka, waaruit blijken moet dat de pel grims het nog nooit zoo ellendig gehad hebben als in dit welhaast afgeloopen jaar. Hij schrijft uit Dzjedda o.a.: „De laatste pelgrims van dit seizoen hebben de terugreis alweer aanvaard en reeds ko men hier de eerste nieuwe pelgrims aan voor de tochten in het volgend jaar. On danks de onzekere politieke toestanden zijn er dit jaar ruim 160.000 pelgrims naar Mekka getrokken, een grooter aantal dan sinds jaren het geval1 geweest was. Maar de geschiedenis van die tochten is in de meeste gevallen eén groot en ver schrikkelijk drama want de sterfte onder de pelgrims is ontzaglijk groot en bedroeg b.v. voor de Muzelmannen uit landen on der 'Britsche suzereiniteit niet minder dan zeventien percent. Het is een ontzaglijk schandaal hoe de arme pelgrims die meermalen twee en drie jaren op scheepsgelegenheid hebben moeten wachten door de gezaghebbers in dit land' belast, uitgekleed en geplunderd worden en onder de heerschappij! van den nu afgetreden Koning Hoessein zijn de toestanden nog veel en veel erger gewor den. Deze voerde eerst een belasting in van zes gulden voor iedere 24 uur quaran taine in de haven; hij trok trok profijt van de schandalig hooge prijzen die hij de pelgrims voor water liet betalen en met het verhuren van kameelen heeft hij dit jaar een winst gemaakt van' ongeveer 90.000 pond. De grootste verschrikking voor den pel- grim ia echter het gidsenstelseL Zoodra de pelgrims hier of te Medina geland zijn komen zij onder bewaking van' gidsen, die officieel© functies vervullen en in de laat ste jaren onder het onmiddellijk gezag van den Koning stonden. Hup voornaam ste taak bestond in het ontdekken van de waarden die een pelgrim bij zich had om hem daarna zooveel mogelijk af te zetten en hem liefst zonder een cent aan de pu blieke liefdadigheid, of ten slotte aan den consul* van zijn land over te laten. Natuur lijk deelen de gidsen de opbrengst met hun principalen. Door deze brutale exploitatie, gevoegd' bij de onwettige belastingen die hij oplegde, heeft Koning Hoessein een persoonlijk vermogen bijeenvergaard van ongeveer acht, millioen pond, maar toch heeft hij zijn zoon Ali ^een volkomen Leege schatkist nagelaten. De Engelsoh-Indische autoriteiten heb- >en nu bepaald dat ieder pelgrim voor zijn vertrek uit een Britsoh-Indische ha ven zestig ropijen waarborgsom moet de- poneeren en in het bezit zijn van een re tour biljet op de boot en deze verstandige maatregel heeft in Arabië een storm van verontwaardiging ontketend omdat hij na tuurlijk beduidt dat den pelgrim voor de diensten der gidsen en rijn verblijf in smerige, opgepakte hotels zestig ropijen minder afgezet kunnen worden. Koning Hoessein heeft ook zoo goed als niets gedaan voor de bescherming der ge- loovigen en er waren slechts luttel strijd krachten beschikbaar om hen te bescher men tegen de aanvallen van wilde Bedoeï- n en-stammen tusschen hier Mekka. Ofschoon de pelgrims uit godsdienstige oevrwegmgen nog 'betrekkelijk weinig klagen, zijn er toch die de Turken gaarne weer als meesters over dit land zouden begroeten, want zij stelden tenminste go- oefende troepen tegen de Bedloeïnen be schikbaar. En nu is hier, als laatste van alle ver schrikkingen ln Dzjeddah een consulaat opgericht van de Unie der Sowjet repu blieken. De consul is een Mongoolsch mu zelman en hij «heeft een grooter aantal ambtenaren onder zich dan ©enig ander consulaat hier ter stede. Wanneer men over de platte daken van deze stad heen- ziet spring een groote roode vlag, aan een zeer langen vlaggestok, in het oog. Oit consulaat kan natuurlijk slechts één bedoeling en reden van bestaan hebben: het maken van bolajewieksoho propagan da onder zooveel mogelijk pelgrims die deze beginselen moeten verspreiden tot in de uiterste hoeken van de Lslamietische wereld. BRA/J IJLE. De revolutionaire beweging. Te Montevideo (Uruguay) ontvangen te legrammen wijzen er volgens oen V. D.- bericht op, dat de revolutie in Brazilië, in den staat Rio Grande do Sui, ernstige af* metingen gaat aannemen. In nog drie ste den heeft het garnizoen zich bij de revo lutie aangesloten. Uit Rio de Janeiro wordt blijkens een draadloos N.T.A.-bericht gemeld, dat de Brariliaansche dreadnought „Sao Paulo waarop een opstand is uitgebroken, zich nog op zee bevindt. Men gelooft, dat deze oorlogsbodem op weg is om zich bj] de op standelingen in Zuid-Brazilië te voegen, die een guerilla voeren, nadat zij uit Sao Paulo waren verdreven. Volgens de berich ten breidt deze opstand zich uit, ondanks de verklaringen van het tegendeel van de zijde der regeering. LUCHTVAART. De vliegtocht Nederland—Indlë. Reuter seint nog uit Bagdad djdi 7 Nov.: Van der Hoop verklaarde dat de omstan digheden waaronder zij over de woestijn vlogen uitstekend waren. De vliegers wer den te Aleppo hartelijk ontvangen door de Fransche autoriteiten. Op den tocht naar Bagdad' werd de Buphraat over een lengte van 500 mijlen gevolgd. Het toestel houdt zjch uitstekend, terwijl de motor ibest werkt Van der Hoop hoopt de plaats van bestemming van Bagdad uit in zes- tien vliegdagen te bereiken. De Fokker F VII te Boesjir geland. Van der Hoop seinde dd. 7 dezer te 8 uur 45 nun. uit Boesjir aan het Haagsche Anetakantoor: Wij zijn in Boesjir aangekomen zonder de op het programma staande tusschen- landing op het vliegveld ibij Basra te heb ben gemaakt Het toestel en de motor blijven zich uitstekend houden en wij maken het allen opperbest Het weer. is buitengewoon mooi De landing op het zeer goede vlieg veld, waar ons een allerhartelijkste ont vangst ten deel viel, geschiedde vlot (De afstand BagdadBasra is 676 OL, die van Basra naar Boesjir 425 KJVL, zoo dat gisteren 1000 KM. is afgelegd). De heer P. Guilonard, de chef'van d<en technischen- dienst van de Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij, die, zooals men weet naar PMlöppopel was vertrokken ter reparatie van de „F Vil", ls gister middag van zijn reis té Rotterdam terug- gekeerd. De heer Guilonard heeft den Rotter- damschen redacteur van het Petebureau Vaz Dias eenige mededeelingen gedaan omtrent zijn bevindingen te PhilippopeL Hij bevestigde, dat het ongeval te wij ten was aan een scheur in'den hulpradia tor, waardoor het koelwater van den mo tor was weggeloopen. De gevolgen daar van waren zoo ernstig, dat de zuigers in gesmolten toestand door de uitlaatpijpen van den motor liepen. De geheel© motor werd onklaar en was zoodanig 'bescha digd, dat hij niet meer gerepareerd kon worden. Feitelijk werd hij in brokken aangetroffen. Dit totale vernietigings proces had zich in enkele minuten vol trokken. Te voorzien was dit ongeval aldus de heer Guilonard niet geweest, daar de motor gedurende dertig uren' goed' had gefunctionneerd. Gedurende het herstelwerk stond het toestel onder militaire bewaking. Een tweetal Servische soldaten hielden de wacht en moesten de nieuwsgierigen op een afstand houden. De door de Fokker fabriek toegezonden .onderdooien zijn vol gens den heer Guilonard van buitenge wone qualiteit, terwijl ook de motor zelf zeldzaam goed functdonneert. Bij de eerste poging sloeg de motor aan, zoodat een proefvlucht overbodig werd geacht Vol lof was de heer Guilonard over de monteurs der Fokkerfabriek, de hem ter zijde stonden. Onafgebroken zijn de vlie gers bij de reparatie tegenwoordig ge weest Des Maandagsavonds ztyn de onderdoe- en alsook de motor op het landingster rein aangekomen en van Dinsdagmorgen ot Zaterdag heeft uien gerepareerd'. Het ilaatsen van den nieuwen motor kon ge heel technisch nauwkeurig plaats vinden, aangezien men zich. geen enkel hulpmid del behoefde te ontzeggen. De reparatie werd ©enigszins bemoeilijkt door het- feit dat twee dagen lang regen gevallen) is, zoodat de technici tot de knieën in den modder hun werk moesben verrichten Niettemin verklaarde de heer Guilonard dat ook al had het de geheel© week gere gend, de onderdeelen toch van die quali teit waren, dat een volledige reparatie mogelijk was. „In welke stemming", vroegen wfl, „trof u de vliegers te Sofia aan?" „Zij hadden de overtuiging", antwoord de de heer G., „dat de tocht zou moeten Vandaar hun ènthou- fieek." e8Tam' reparatie mogelijk DAMRUBREEK Alles betreffende deze rubriek te edres- seeren aan: Den Damredteoteux dier Heldersche Courant, Valeriusstraat 84huis, Amsterdam. HHI Mm. Mm. ÜK I ült: HH 'i mg mg np nm VV» HIP HIP K P W* Wm. Wzz- Stand in cijfers: Zwart: 8, 4, 6, 6, 8, 11/20, 28, 24. Wit: 26, 27, 28, 81/88, 86/40, 46/49. In den diagramstand speelt Wit 89^-84, om' zijn tegenstander tot een 'bekenden slagzet, welke hem, oppervlakkig be schouwd, een schijf winst zou opleveren, te verlokken. Dus: 89—34 24—30? loopt «r ln. 35 24 19 89 28:10 89:28. 25:14 4—9 82—28 - 16 4 87—82! 9 20 82—28 1820 stuk voor, doch ma 8. 28-22 17 28 9. 2721 16:27 10. 81151 zijn de rollen omgekeerd en is W. een schijf voor. ■L 2. 8. 4. 7. KL la on oen Stand in cijfers: Zwart: 6, 7, 0, 14, 16, 10, 19, 20, 28, 28. Wit: 17, 27, 84, 85, 88, 40, 43, 44, 46, 48. In dezen stand is Z. aan zet. Het spel gaat als volgt; 1 1. 7—11 2. 27—22! 13—18 6. 44-39 20—24 4. 3933 15—20 (Z. mag dia 0. •7. schijfwinst op 18—18 enz. niet nemen, om dat W. dan door 84—80 enz. wint.) 6. 33-28 23 82 84 23 10 28 22 63 11.; 22 88 9 148 en W. wint Noodlanding den Steenen Man iet watervliegtuig W. 60 wegens een do leertaan den motor, in zee geland. Het hr!f« dat do 6° vergezelde, ïeeft de defecte machine op sleeptouw ge- nomen «n veilig aan land gebracht. De W. 69 is naar de Mok (Texel) teruggevlo gen om hulp te halen. Bij de landing zijn geen persoonlijke on gelukken gebeurd. SINTE MAARTEN. Na veel vergeefsche pogingen was het hun eindelijk gelukt, het stompje kaars aan te steken. Telkens als het bijna brand de, had de wind het uitgewaaid, maar nu flakkerde toch het gele licht, in het siga renkistje en de jongens sloegen het dek sel voorzichtig dicht Met z'n vieren waren ze er op uitgetrok ken. Armoedig gekleede kindertjes. Op klepperende klompjes liepen ze door de schemerdonkere straten. Het kistje, dat de grootste van het viertal droeg, was voor zien van een paar kleine ronde oogen, een neus, die veel te lang en een mond, die veel te groot was. Toch waren ze heel tevreden met hun creatie eri het was ook werkelijk een leuk gezicht, nu het kaarsenlicht ach ter het deksel brandde. „Zalle we het hier wage, Jonges?" vroeg de kistjesdrager en keek met een beetje ontzag tegen het groote huis op, waar ze voor stonden. Hier wonen vast menschen, die het rijk hebben, dacht hij, en als ze ons hooren zingen, krijgen we misschien wel wat. Als het geen dubbeltje is, dan toch wel een paar centen. „Ja, da's goed", stemden eenparig de andere jongens in. Ze openden de deur en hieven met sleepende, maar toch heldere jongenstemmen aan: Sinte Maarte heuveltje Met je rood rood reuveltje Met je róód rood rokkie an Daar komt Sinte Maarte an Sinte Maarte, Sinte Maarte De varkes drage staarte De koeie drage hores De kerke drage tores Hier woont een rijk man Die veel geve kan Veel zal ie geve Lang zal le leve Zalig zal ie sterreve De hemel zal ie erreve. Achter de gangdeur, die toegang geeft tot de woonkamer, blijft het stiL De jon gens kijken elkaar vragend aan. „Zoue ze het niet gehoord hebbe?" vraagt de kleinste. „Ze zalle niks wille geve", zegt een van de anderen./Late we nog maar sa zinqe", besluit nummer drie en hij vangt opnieuw aan, terwijl, de anderen meezingen. Midden in het vers wordt plotseling de deur opengeworpen en een harde mannen stem roept: „Als ie nou niet opL.Ver schrikt trekken de jongens de deur dicht en haasten zich weg. Toch niet ontmoedigd, openen ze een paar huizen verder weer een deur- en be ginnen opnieuw hun „Sinte Maerte" te zingen, en nu met succes. Een vriendelijk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 10