Minderheids-rapport. de* spoorwegtekorten Concurreerende vervoers middelen. Het autobusvraagstuk. De wegbelasting. Stichting Rijkswegenfonds. if te stellen, maar spr. kwam op teeen het T rP00, Burgerlijke Stand van Helder -e ooileges tot stand, waar de vertegenwoor digers van werkgevers en werknemers ge lijk zitting hebben, en die onder toezicht van colleges tot bescherming van het al gemeen belang de bevoegdheid1 bezitten: a. Regelen te stellen voor arbeidsvoor waarden en bedrijfspolitdek; b. Recht te spreken over bedrijfa- en arbeidsgeschillen; o. De onder a. bedoelde regelen uit te voeren. De arbeidswetgeving In engeren zin en de wettelijke arbeidersverzekering wordon, voor zoover zij in verband met voortschrij dende publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie nog noodig zijn, steeds meer uitgevoerd door de publiekrechtelijk georganiseerde bedrijven, de wettelijke arbeidiersverzeke- ring op territorialen grondslag. 8. Krachtige bescherming van de grond- pachters, vooral ten aanzion van de te be talen pachtsom en den duur der pacht. 0. Artikel 128 van het Regeer in gsroglo- ment in Ooat-Indië worde ingetrokken. Behartiging der geestelijke en stoffe lijke belangen van de inlandsche bevol king in de beide Indiërt, inzonderheid door Ikxaohtiga 'ondersteuning der mis siën. Ontginning der Indische hulpbronnen in de eerste plaats ten voordeele van hen, die aan die exploitatie arbeiden, en ver volgens ten bate van de Indiën zelf. In een1 Maandagavond gehouden verga dering van het kringbestuur van de R.K. kiesvereeniging in den rijkskieskring Amsterdam is na een uitvoerige disoussie, waarin de meeste sprekers het verbond St. Miohaël in zij huidgen vorm afkeur den, en daarnaast alle sprekers ernstige kritiek oefenden op het beleid in deze van het bondsbestuur, vooral van den (bondsvoorzitter, een motie aangenomen, waarin o.m. de wonsch wordt uitgespro ken, dat alsnog ten spoedigste een oplos sing worde verkregen, hetzij door onder handeling, hetzij door bovengenoemde kwestie aan de beslissing van derden te onderwerpen. Verslag Tijdcommissie. De zomertijd. Verschenen is het verslag uitgebracht door de z.g. Tijdcomlmissle, welke 28 Maart j.1. door den Minlstor vbd Binnenlandsohe Zaken werd samengesteld met de opdracht de voor- en nadoelen, aan den zomertijd verbonden, na te gaan en aan de hand van de uitkomsten van haar onderzoek over den wettelijken tijd te adviseeren. Ofschoon door de meerderheid der com missie de nadeelen voor dén landbouw en veeteelt aan de invoering van den zomer tijd verbonden, niet werden ontkent, acht te zij toch de hygiënische en matetfeele voordeelen voor een giroot deel der bevol king van zooveel belang, dat zij tot in standhouding van den zomertijd gd viseert. Op grond van de verkregen gegevens, doet de oommissie het volgende voorstel: Van verschillende zijden werd de aan dacht der oommissie gevestigd o? de voor deden van een stelsel, zooals.-dt reedis In een der gestelde vragen tot -dting komt, n.1. dat, waarbij die WestrP^Peesche tijd wordt ingevoerd met zou°rtUd. Gedurende de wlnte'fliaaDden derhalve, West-Europeeschen djd, gedurende den zomer een uur yToeglng, hetgeen be- teekent Midder£urofleesche® tiJd. Aan een zodanige tljdregelihg acht de commissie *<x>rdoolen van zoo verschillen den aard ^rbonden, dat zij meent, tot in- voerinf unarvan te moeten adviseeren. jjj xe eerste plaats kan dit voorstel gel- als een compromis, tusschen de bena deelden en de bevoordeelden door den te- gonwoordigen zomertijd. De voorstanders zouden een gedeelte van de wenschelijk geachte voordeelen inboeten, waar de ver- vroelging, vergeleken bij thans slechts 20 minuten minder zou bedragen. De tegen standers daarentegen zouden in gelijke mate winst hebben te boeken. In gelijke mate, wat het aanta minuten betreft, in werkelijkheid echter méér; immers nadee len zijn het grootst en worden het zwaarst gevoeld in den aanvang van het vervroeg de uur. Naarmate de dag verder vordert, worden de bezwaren in steeds sterker mate geringer om tegen het einde van dat uur sneller te verdwijnen. Een' winst vani 20 minuten kan, naar die commissie oordeelt, zonder overdrijving met opheffing van 60 pet. der bezwaren worden gelijk gesteld!. Dat in don winter 20 minuten later ge leefd wordt heeft voor land- en tuin bouw en veehouderij geen denkbare voor- of nadeelen. Voor stad! en land! vermindert het kunstlicht-gebruik in den morgen, doch moet 's avonds de lamp 20 minuten eerder aangestoken worden. In den tijd der kortste dagen is dit voor de huiswaarts gaande scholieren een bezwaar. De lichtbespariflg in den zomer wordt met ongeveer 1/3 verminderd. Meer ver bruik in den winter is niet te verwach ten, daar dan ook des morgens kunstlicht noodig is. Tusschen België, Engeland en Frank- rijkwerd in Maart van dit jaar op een te Parijs gehouden conferentie besloten de hoven aangegeven tijdregeling gemeen schappelijk te aanvaarden. Het kan niet worden ontkend, dat er voor ons land met het oog op het internationaal verkeer een niet te onderschatten belang in is gele gen, indien wij- ons daarbij aansluiten. Daarbij komt nog het voordeel ,dat wij gedurende den zomer ook niet de Midden- Europeesche rijken eenzelfde tijdregeling zullen hebben. Ook voor de weervoorspellingen Is het blijkens mededeelingen van den directeur van het Kom Meteor. Instituut een be lang, dat Nederland eenzelfden tijd heeft als de overige West-Europeesche landen. Thans komen vele berichten te laat in toor een tijdig opmaken en publiceeren van het weerbericht. den West-Europeeschen Itijdgordel, kan de voorgestelde oplossing als het meest in overeenstemming met de internatio nale tijdregeling worden aangemerkt. De commissie wenscht aan haar advies nog een opmerking toe te voegen, en wel deze: de overeenkomst tusschen België, Engeland! en Frankrijk houdt in, dat de zomertijd zal aanvangen op den eersten Zaterdag in April. Op grond van de door de oommissie opgedane ervaring oordeelt zij dezen aanvangsdatum voor ons land te vroeg. In April zijn de ochtendlen nog zeer kil en worden de avonden toch nog niet lnng genoeg om ze voor bezigheden of genoegen |tn die buitenlucht te kunnen benutten. In Mei verminderen de nadoelen van den zomertijd, reeds en kan men veel be ter van de voordeelen genieten. meent daarom, de noodz akelijkhcP van een gelijkluidende regeeling voor ohs land1 en in de genoemde rijken voorop stellende, in overweging te moeten ge ven, dat door de regeering worde getracht met die rijken tot een iets lateren dacun van invoering, die bijv. op den derden o. vierden Zaterdag in April ware te stellen, te komen. Ih tegenstelling met de meerderheid d!er commissie de minderheid be staande uit de heeren H. vaji Haaster, J. van der Marei en F. V, Valstar, die in boofdlzaak iet land- en tuinbouw bedrijf en het platteland vertegenwoordigen van meening, dat de Amisterdamsche tijd h e geheeto jaar dient gevolgd te worden, Haar motieven heelt zij in een minder- heWsrapport neergelegd. Zij zet daarin de bezwaren van practi- achen aard1 uiteen en wijst ook op de ont wrichting van het gezinsleven ten platte land® door de invoering van den zomer tijd, VERVOER TE LAND EN TE WATER. Verschenen is het Eerste Verslag der Staatscommissie, ingesteld tot: het instellen van een onderzoek aan gaande de vraag, of en in hoever maatregelen noodig zijn om te be- £eren, dat de land- en waterwe- en da spoor- en intercommu- tramwegen op de meest eco nomische wijze dienstbaar werden gemaakt aan het vervoer van rei- zigers en goederen. In de eerste plaats zijn behandeld de spoorwegtekorten, welke, zooals de Mi nister in de installatierede mededeelde, allereerst de aandacht der Regeering ves tigden op het onderwerp, dat de oommis sie ter onderzoek werd opgedragen. In de tweede plaats wijdt zij een hoofd stuk aen het autobusvraagstuk, dat drin gend oplossing vereischt, terwijl zij het daarmede onmiddellijk samenhangend on derwerp betreffende een in te voeren wegbelasting in Hoofdstuk Hl behandelt. Inzake is de commissie tot de slotsom gekomen, dat er geen reden is, indien' van verla ging der spoorwegvrachten vergrooting der tekorten het gevolg zou zijn, de te genwoordige omstandigheden deze ver grooting met het oog op de belangen van handel en nijverheid of om tot verlaging der prijzen te komen te aanvaarden. Voor een algemeen® verlaging is de tijd eerst gekomen, indien er geen tekor ten meer zijn. Omtrent de concurrentie met andere vervoermiddelen meent de oommissie o.m. dat, een ooncurrende, die van overheids wege op kunstmatige wijze in het leven wordt gehouden, in een geval dat één der vervoermiddelen door zijn aard in het bi zonder voor het verkeer aangewezen is, geensdeels in het economisch belang van het land moet worden geacht De oommissie geeft ernstig ln overwe ging, niet tot den verderen aanleg van vervoerwegen over te gaan of den in be ginsel besloten aanleg door te zetten, voordat een nauwkeurig onderzoek naar den financl eelen en economisch en grond slag is ingesteld. In Noord-Holl'and bedraagt het aantal autobusdiensten 06, het aantal autobus- diensten voor goederenvervoer 116; deze cijfers zijn resp. voor Zuid-Holland 114 en 66; Zeeland 88 en 7; Utrecht 24 en 27; Noord-Brabant 49 en 4; Friesland 110 en 60; Drenthe 8 en 17; Overijsel 84 en 12; Gelderland 56 en 43. Over de wettelijke regeling van dit vraagstuk merkt de commissie o.a. op, dat bij algemeenen maatregel van bestuur voorschriften moeten kunnen worden ge geven, waaraan de aanvrage zal hebben te voldoen. De commissie acht het wenschelijk, in de wet aan de ondernemers van autobus- diensten de verplichting op te leggen, ter zake van hun wettelijke aansprakelijk heid tegenover de reizigers, een verzeke- zijn. Voor den autobusbesüuurder behoort een 8-urige arbeidsdag dadelijk ingevoerd te worden. Het is niet meer dan billijk, aan belang hebbenden een (betrekkelijk ruim tijds verloop te verzekeren om zich op dezen nieuwen toestand voor te bereiden. De commissie geeft in overweging in de wet te bepalen, dat deze eerst zes maan den na baar afkocodiging zal ln werking treden Da belasting behoort niet meer op te brengen dan noodig zou zijn om de ver betering der wegen en] het verzekeren v*n een goeden toestand der verbeterde vegen ten behoeve van het motorvaartui- genverkeer mogelijk te maken. Zij geeft een tarief aan, dat h. L zou zijn in te voeren, en waarvan de opbrengst wordt geschat op ruim 5 millioen. wat dit instituut beoogt. Buiten beschou wing laat ik hier bij den kaderlandstorm een instituut alleen voor hen, die door meer genoten onderwijs, vrijwel zeker zijn eenmaal dienstplichtig, toch voor kaderopleiding te worden aangewezen. Zij, die alleen lager onderwijs of niet veel meer onderwijs hebben genoten, worden niet voor kaderopleiding aange wezen. Worden zij later dienstplichtig dan worden zij ingedeeld bij één der onbereden wapens met een diensttijd van 6} maand öf wel bij één der bereden wapens met een diensttijd van één jaar of 14 maanden. Sluit zoo'n jongen nu op 17 of 18-jarigen leeftijd een verbintenis bij het vooroefo- ningsinstituut, dan verkrijgt hij na een gehouden examen een diploma reent gevende op: le. plaatsing bij een wapen met korten diensttijd; 2e. vermindering van dien diensttijd met 4 maanden, zoodat hij slechts be- De commissie acht het noodig, dat de hoeft te dienen 6 weken, leiding van de verbetering van de wegen Deze belangrijke voordeelen worden en het toezicht op het onderhoud aan de-1 verkregen door te oefenen één a^ond per week gedurende één jaar. Dus geen kampoefeningen zooals bij in het leven te roepen een afzonderlijk I den kaderlandstorm, oentraal orgaan voor het rijkswegbeheer, Voor bijzondere gevallen wordt verlof dat de beschikking zou moeten hebben verleend of zelfs de verbintenis verbro- over eigen geldmiddelen en ressorteerend ken (b.v. vrjjloting). zelfde autoriteit toevertrouwd blijft. 'Een en ander is h. L te bereiken door onder den Minister van Waterstaat De Rijksmiddelen. Uitdrukkelijk staat in d« verbintenis de vrijwilliger is n i e i verplicht in werkelijken dienst te komen ter hand- De totale opbrengst van de Rijksmid- having of herstel van d» openbare orde delen in November 1024 bedraagt bijkans of rust. Verdere inlichtingen worden gaarne. 41,8 millioen, d.i. ruim 8,2 millioen (24,6 pOt.) meer dan de raming en ruim IA mll-1 verstrekt door lioen (d. L bijna 8 pet.) meer dan de op brengst over het overeenkomstig tijdvak van 1928. De totale opbrengst over de eerste elf maanden van 1924 was ruim 86,8 millioen (rond 10 pet.) boven de ra ming en bijkans 6,26 millioen (1,8 pet.) O, HOOGERS, le luitfnant, Dijkstraat 28. -r~ MARINEPERICHTEN. Luit. tor zee la kl G. W. Stöva zal 17 Jlan. boven de opbrengst van het overeenkom-1 per stoomschip Pi-jasos Jullana zijn bestam- stik tijdvak van 1928. Jh de jongste Millioenennota werd' ver wacht, dat over 1924 rond 20millioen meer dan de raming zou worden ontvangen. Het is thans zoo goed als zeker, dat deze oversohrijdlng 40 tnlllioen zal bedragen. Alle directe belastingen vielen, dank zij inhalen achterstand en krachtiger Invor dering aanmerkelijk mee. Dit geldt ln het bijzonder voor de inkomsten- en vermo- mdng naar Ooet-InJlö volgen. 'Mot ontslag uiteen Zoedienst: 21 Nov.: korp.Jfl'/tmr. P. Schouten. 19 Deo.: Jeerl.<etokor J. G. van Arkol. 81 Deo.: scheerder H. van Stok hom. 19 Fobr.: ecbfpper P. van Hoek. 21 Fobr.: mfHnier le kl. J. van Tollingen. 22 Fobr.oppereelner J. A. Degenhaidt. 26 Febr.: apporachlpper F, Bauor. 28 Febr.: ópporkonetabel B. Fabar. De off. van adm. dor le kl. T. A. Appels gensbelastlng, die 2.2 on 2,426 millioen geplaatst Jij hot departement van marine le (resp. 8 en 2.91 pc.t) ruimer vloeiden. Bij den len Jhn. ter beschikking geeteld. de vermogensbelasting bedenke men eoh- ter, dat de waarschuwingen begin Aprilvooste# dtenet in (toètïndië en begin Nov. plegen te worden verzon den, zoodat in Nov, ongewoon veel aan slagen worden voldaan. Het door lage loonen en salarissen verminderde massa-verbruik leidde De ofi van adm. 2e kl. C. Jansen ie bestemd De off. van goz. 2e kl. C. L. W. Overman wordt 22 dezer overgeplaatst bij het hospitaal dor marine te Willemeoord. BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM niettegenstaande St. Nioolaas tot eenl STATIGHEDEN is aan ondervolgende per teruggang in opbrengst van suiker-, wijn-, *®en vergunning verleend om naar Nederland terug te koeren: Por e.s. Prinses Juliana, 8 Dec. van Prlok Seng.-konst. G. W. Brouwer, serg.-schrijver Schoe, serg.-torpedomakor K. Veneina, *erg.-vliegtuigmaker (M) P. J. Scheurleer, id. brachteB A. Bruin, korp.-mach.dr. 2e kl. J. Voe, idem P. W. H'. Boekol, korp-seiner J. Mulder, korp.- gedistilleerd en geslaohtsaocijnzen van resp. ruim 1 ton (8 pet.) ruim 1 ton (ruim 70 pet.), bijna 1 ton (ruim 2 pet.) en bijna l/« ton (6 pet.). Zout-, bier- en tabaksaccijns resp. ruim V* ton (24 pet.), 6V4 ton (163 pet.) en 1,2 ton (8,6 pet.) meer op. De OOT-I schrijver C. B. Brouwer, korp.-torpedomakor zaken zijn resp. verminderde zoutinvoer G. Tukker, korp.-vliegtuigonr. (M) P. J. Bos- uit Duitschland, hooger recht en vrees id,°iS k°ip.-vHesrtuig- - -'maker (H) W. Giögnagel, idem G. M. Kerkhof, korp.-kok O. Jansen, matrooe-eohrijver J, G, Jansen, schoenmaker A. Majoor. Per e.s. Patria, 10 Dec. van Priok: Off M.SD. 2e kl. P. de Winter, eorg.-mach.- voor een komende rechtverhóoging. De verbeterde conjunctuur komit tot uiting bij de zegel- en registratierechten, die resp. rond ton en bijna 21/4 ton meer opbrachten dan de raming (resp. 6 pet en I dr^ wrJTol^°o,%'0^tokèrT1j.BJenê, id^n 15,5 pet) en bij de belasting Op gouden J, Bezemor, idem J. T. Eeeer, schoenmaker en zilveren voorwerpen werken het sta- j. <3. e. Huoppermans, etok.-oman A. Wijn- Astlekrecht en de loodsgelden, die resp. houd, matroos 2e kl. O. Kopipe. ruim V4 ton (88 pet.), bijna 1 ton (81 pet.) en bijna 1,5 ton (ruim 61 pet.) ruimer] vloeiden. Bij de belasting o® gouden en Gregory. Per a.s. Johan de Witt, 81 Deo. van Prlok Kap.-lult. ter zee J. Bosrna, idem L. M. J, zilveren werken was ook,het scherper toezicht van beteekenis. Successie-rechten brachten rond 1,651 millioen, d. t rond 6 pot. meer op. Per s.s. Jan P. Coen, 28 Jan. "25 van Prlok Lult. ter zee le kl. O. O. Jhger. Per s.s. Patria, 18 Maart '25 van Priok: Luit. ter zee le kL A. J. H. baron van pan het leening- Lijnden. millioen, 29 Deo.monteuwnaj. G. Bakker van Wacht- De inkomsten ten bat» fonds 1014 waren m waarvan rond 5,775 miyioen uit de verdo-1 bchlp Willemsoord naar Onderzeedienst Wil- digingsbelastingen yofrtvloelde. De op- lemsoord. brengst van do O. - - - .-belasting daaron-| 8,4 ton. 16 Dec.: eerg.-torpedomaker P. O. van Heyet van Onderzeedienst naar Torpedoatelier; id. G. Dekker en J. W. Minkels van O.zeedJraz. be stemd voor den Onderzeedienst; id. J. Dijkstra De gemeenteraad van Baarn besloot del VBSi,G^zeedkazerne naar Torpedoateller. tegen was minus De vergoten ZNervor te Baarn. van v, proceskosten' van den agent Hulsman, die I qn^!eman ,7- Wachtechlp Willêmeooitd naar v.' Spoyk.'1 zwerver terecht heeft gestaan, gemeente te doen betalen. door de 6 Jan.: le luit. der mars. J. J. A. Keuchenlus van AftL mars. Rotterdam naar Heemekerck. STOOMV AARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Prov. Staten van Noord-Holland. Dinsdagmorgen werd onder voorzitter schap van /hr. mr. dr. A. Röell de winter-1 arf. 17 Dec. to Narvik. zitting dei/Provincialo Staten naar Noord- KaD*°an, pass. 18 Dec. Gibraltar. Holland dbopend. Batjan, arr. 15 Deo. to Belawan. Aan dg orde kwamen de voorstellen ten Gonua. van Haarlem om subsidie ten behoeve van Sumatra, arr. 16 Dec. te Port Said. de scholen voor buitengewoon lager on- Batoo, air. 10 Dec. te A'dam. derwijs en tot intrekking van tot weder- Koningin der Nederlanden, pass. 12 Dec. Pertm Kon. Ned. Stb. Mij. van het onderwijs aan doofstomme, Ariadne, vertr. 17 Deo. v. A'dam. Calypso, vertr. 16 Doe. v. Liverpool. opzefcens toegekende subsidies ten be hoeve van het onderwijs aan doofs bhjfte of slechthoorende kinderen. Kamens Ged. Staten verklaarde de heer Sauna' vertr- 16 ]Dea v' Cfl-riovasst G/i-hard zich bereid een nader onderzoek Déc- 7t ,Sulina- /erwijt, dat Ged. Staten geen belangstel- vtS". 16 D^'.v Bwi ring te Bluiteu bis een door den ®>"den e°T? ti;' k';,Ur?" 1)0 ieer Ceinalda verdedigde het ver- Ganymedee,'paaa. 18 Dec^Sar»™8' 1 r -n..een onderlinge zon zoek van het hoofdbestuur van den Cen-1 Hobe- arr- 16 Dec. te R'dam. unnen zijn. Deze regeling komt in fle tralen N«d. Ambtenaarsbond in zake de Hermes, arr. 16 Dec. te R'dam. u_ vertegenwoordiging van het personeelin v6rtr; 14 Doc' v" Deensche en in de Zwitsersche wetgeigng voor, in welke landen zij echter ook/be trekking heeft op schade aan derdejl be rokkend en, voor zoover deze laatst/ aan sprakelijkheid betreft, voor alle automo bielen geldt. Voor de keuring wenscht de commissie eenige uniformiteit in de eischgi, waar aan de autobussen zullen moetqn voldoen opdat niet die eischen in een ufovincie of gemeente veel hooger gesteld morden dan in de andere. Naar hot oordeel der oom/iissie zou de minimumleeftijd voor den bestuurder van een autobus op 21 jaar zijn vast te stellen en zou voor hem een s,/ciaal rijbewijs moeten gelden, dat slecb/s na het afleg de oomimissiën van bestuur der Prövin-1 SPtunus' T!^trA15 v" 0ra11' rinlft ZtokfinhmVfin TTii r-nnr, ri a cu Rhea, pass. 16 Dec. Gibraltar, ciale Aiekennuizen. Hij vroeg, of Ged. Sta- satumus, pass. iö Dec. Kaap Carvoelro ten het instellen van dienstcommissies wil- strabe, pass. 15 Dec. Holtenau. Poeeidou, »rr. 16 Dec. to Gent. Jlan van Naiseau, vertr. 16 Dec. AM&m. Helder, arr. 16 Dec. te V&lparalso. Venezuela vertr. 16 Dec. v. Plymouth n. Harre Halcyon Lijn. Rozenbui», paes. 17 Dec. Gibraltar. HollandAmerika Lijn. Lochyoll, vertr. 13 Dec. v. Loe Angeloe. Spaarndam, vertr. 16 Dec. v. New-Orleanju We»terdljk, pase. 17 Dec. Noord-Hinder. Loohkatrino, arr. 15 Dec. te Vancouvor. Edam, pass. 15 Dec. Oues&ant Kinderdijk, aJT. 15 Dec. to Londen, koudekenc, pasa 15 Dec. Pan-tellarla. Loordaan, pass. 16 Doc. Guoseant Maasland, vertr. 16 Doe. v. Havana. Rijndam, vertr. 17 Dec. v. R'dam. VoLendam vertr. 15 Doc. v. Tampiea HollandAustralië Lijn. Arondekerk, vertr. 16 Dec. v. Brieban*. Abbok-orfc, arr. 15 Dec. te Hamburg. Korimoen, vertr. 15 Dec. v. Genua. HollandAfrika Lijn. Klipfontoin, arr. 16 Dec. te Suez. Blitar, arr. 15 Deo. te Kilindinl. Randfontein, vertr. 16 Dec. v. Port Budm Springfontein, pase. 16 Dec. Vllseingien. Riotfcntein, arr. 15 Deo. te Delagoabaai. Heemskerk, vertr. 12 Dec. v. WalvisohbaaJ. Salabangka, arr. 18 Dec. te Port Natal. Tobai, vertr. 13 Dec. v. Zanzibai, Holland—Britsch-Indië Lijn. And ijk, arr. 17 Dec. te Antwerpen. Hoogkerk, pass. 16 Dec. Perim. Ridderkerk, paos. 16 Dec. to Borobay. Streefkerk, arr. 16 Doc. te Antwerpen. Bovenkerk, vertr. 14 Dec. v. Vizagapatam. HollandO.-Azië Lijn. Oldekerk, arr. 17 Dec. te Port Sald. Ouderkerk, vertr. 17 Dec. v. Tsingtao. HollandWest-Afrika Lijn. Allbireo, vertr. 16 Deo. v. Accra. Gaasterland, pass. 17 Dec. Flnlsterre. Vlieland, vertr. 16 Dec. v. Hamburg. Djocja, vertr. 16 Dec. v. Range on. Ja&retroom, arr. 16 Dec. to A'dam. Rotterdamsche Lloyd. Morauko, vertr. 17 Deo. v. R'dam Sitoebondo, arr. 17 Deo. te Batavia. Slamat, arr. 17 Dec. te Batavia. Inaulinde, vertr. 16 Dec. v. Southampton. Menado, pase. 16 Doc. Gibraltar. Djarobi, vertr. 16 Dec. v. Marseilla. Kedoe, arr. 16 Dec. te Saoarabaja. Palembang, arr. 13 Dec. te Soer&baja. Ameland, vertr. 15 Dec. v. Padang. Jacatra, pass. 15 Deo. Ouessant. Patria, vertr. 15 Doc. v. Sabang. Rotterdam—Zuld-Amerika Lijn. Alcyone, vertr. 16 Dec. v. Bahia. Algorab, paee. 15 Dec. Ouessant Poeldijk, arr. 15 Dec. te Rosarlo. Aludra, arr. 16 Dec. te Montevideo. Waaldijk, pass. 16 Deo. Vlleslngen. Alcyone, arr. 15 Dec. to Babla. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Eiiryadoe, vertr. 17 Doc. r. A'dam Hecto'r, arr. 15 Dec. te Hongkong. Phemius, arr. 13 Dec. te Singapore. JavaBengalen Lijn. Ceylon, arr. 17 Dec. to Galcutta. Bondorwoso, vertr. 16 Dec. v. Rangoon. Java—China—Japan Lijn. TJiliwong, vertr. 17 Dec. v. ShanghaL Tjitareem, arr. 14 Dec. te Koba JavaNew-York Lijn. Ball, vertr. 18 Dec. v. Batavia. Buitenzorg, arr. 13 Dec. te New-York. Simaloer, arr. 15 Dec. te Catanla. van 16 en 17 Dec. 1924. overledenj. H. d. de Haas, v, 80 jaar. BEVALLEN: E. Molijn-Woort, z.j M. G. Dito-Berends, d.; A. Bakker-Bakker, d.; G. de Boer-Steegers, z.; W. C. v. d. Velde^van Driem z.; W. Moestere-Schutte, z. VISSCHERIJBERICHTEN. 16 Dec. 1924. Aangevoerd door garnalenvlsechers: 4140 kg. gekookte garnalen p. kg. 0.11—0.14. 17 Dec. 1921 Aangevoerd door gamalenvieeohers1900 kg. gekookte garnalen per kg. 0.11—0J8. 18 Dec. 1924. Vjn. 8 uur^niets binnen. MARïiTBERICHTEN. BROEK OP LANGENDIJK, 17 Deo. 1S24. Grove uien 7.10—8.90, drielingen 11.90— 12.10, peen L80-2.70, roodo kool 8—6.80, doorschot 2—2.80, gele kool 2.50—150, doorschot 1J20—2.80, Deeneche witte 2.20 4 per 100 kg.; bloemkool 10 per 100 etuke. Schagermarkt van Donderdag 18 Dec. 1924 6 paaiden; 160-850; 6 etleren 250—500; 15 geldekoeien mag. 180—850; 84 idem vette 800—500; 15 kalikoeten 800—400; 8 vaar zen 100200; 4 graekalveren 70—110; 25 nuchtere kalveren 14—80; 121 schapen vette 45 |55; 686 overhoudora 86—49; 9 bokken! en geiten 6—20; 85 varkens magere 2048* 144 idem vette per kg. 0.76-0.82; 141 biggen £r.16L 69 konilnen 050250; 219 kippen 0.768; eenden, 1-J50; 121 kg. boter per kg. 2.10280. Eierenveiling. 64 partijen' klpoieren, 7271 etuke f 0.00— 11.10 per 100 etuke. 1 Tellus, vertr. 16 Dec. v. R'dam. De heer Gerhard deelde mee, dat lui de TO°r1el Kon^oHanlcr-- tot wijziging van het Ambtenarenregle- Drechtertand, vertr. 16 Dec ment zal worden ingediend. Fdandria, vertr. 16 Deo. v. Uesabom De vergadering werd verdaagd tot 27 Salland, vertr. 16 Dec. V. Las Palmas, v. Pernambuco Jan. 1926, INGEZONDEN. Daar mij herhaaldelijk blijkt, dat het vooroefeningsinstituut door velen ver-i keerd wordt begrepen, hoop ik in een *16 Dw te C^iiS' nflflr nmnrHan rlniHaliilr fa I...ite DOC. te UallaO. Eermland, vertr. 15 Dec. v. Funchal. Kennemerland, 15 Dec. te Buenos Ayrea. Kon. Pakctvaartmaatschappij. Tasman, vertr. 14 Dec. v. Melbounio. Kon. West-Indische Maildienst. ANNA-PAULOWNA. Door den heer K. L. van Gorkum is, in verband met zijn vertrok uit deze ge-' meente, ontslag gevraagd als lid van de Gommussio tot Wering van Schoolverzuim. In verband mét de vacature van hoofd van School I te Kleine Sluis is door Bur gemeester en Wethoudiers dezer gemeente de voordracht als volgt opgemaakt: t, mer» 2. J. J. Blom en 8. D. lulnstra, allen wonende te Helder. Burgerlijke Stand van Anna Paulowna. GEBOREN: Jaoob, z. v. A. Koster en M. Kranenburg; Jochem, z. v. J. Wendel en A. Blokhuia GETROUWD: J. List en K. Stins. Waar Ned.erlain)d geheel! ligt binnen gen van een examen fe verkrijgen zou paar woorden duidelijk te kunnen maken.Bl^h^vertr ia ÏÏ.^^PuertQ Barrlo* TELEGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht m den morgen van 18 December. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 774.8 te Munchen. Laagste stand 738.8 te Vardö. Verwachting: Matige, in het noorden krachtige zuide lijke tot zuidwestelijke wind, betrokken of zwaarbewolkt, kans op regen, vooral in het noorden, zelfde temperatuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1924 | | pagina 8