Minderheids-rapport.
de* spoorwegtekorten
Concurreerende vervoers
middelen.
Het autobusvraagstuk.
De wegbelasting.
Stichting Rijkswegenfonds.
if te stellen, maar spr. kwam op teeen het T rP00,
Burgerlijke Stand van Helder
-e
ooileges tot stand, waar de vertegenwoor
digers van werkgevers en werknemers ge
lijk zitting hebben, en die onder toezicht
van colleges tot bescherming van het al
gemeen belang de bevoegdheid1 bezitten:
a. Regelen te stellen voor arbeidsvoor
waarden en bedrijfspolitdek;
b. Recht te spreken over bedrijfa- en
arbeidsgeschillen;
o. De onder a. bedoelde regelen uit te
voeren.
De arbeidswetgeving In engeren zin en
de wettelijke arbeidersverzekering wordon,
voor zoover zij in verband met voortschrij
dende publiekrechtelijke bedrijfsorganisa
tie nog noodig zijn, steeds meer uitgevoerd
door de publiekrechtelijk georganiseerde
bedrijven, de wettelijke arbeidiersverzeke-
ring op territorialen grondslag.
8. Krachtige bescherming van de grond-
pachters, vooral ten aanzion van de te be
talen pachtsom en den duur der pacht.
0. Artikel 128 van het Regeer in gsroglo-
ment in Ooat-Indië worde ingetrokken.
Behartiging der geestelijke en stoffe
lijke belangen van de inlandsche bevol
king in de beide Indiërt, inzonderheid
door Ikxaohtiga 'ondersteuning der mis
siën.
Ontginning der Indische hulpbronnen
in de eerste plaats ten voordeele van hen,
die aan die exploitatie arbeiden, en ver
volgens ten bate van de Indiën zelf.
In een1 Maandagavond gehouden verga
dering van het kringbestuur van de R.K.
kiesvereeniging in den rijkskieskring
Amsterdam is na een uitvoerige disoussie,
waarin de meeste sprekers het verbond
St. Miohaël in zij huidgen vorm afkeur
den, en daarnaast alle sprekers ernstige
kritiek oefenden op het beleid in deze
van het bondsbestuur, vooral van den
(bondsvoorzitter, een motie aangenomen,
waarin o.m. de wonsch wordt uitgespro
ken, dat alsnog ten spoedigste een oplos
sing worde verkregen, hetzij door onder
handeling, hetzij door bovengenoemde
kwestie aan de beslissing van derden te
onderwerpen.
Verslag Tijdcommissie.
De zomertijd.
Verschenen is het verslag uitgebracht
door de z.g. Tijdcomlmissle, welke 28 Maart
j.1. door den Minlstor vbd Binnenlandsohe
Zaken werd samengesteld met de opdracht
de voor- en nadoelen, aan den zomertijd
verbonden, na te gaan en aan de hand van
de uitkomsten van haar onderzoek over
den wettelijken tijd te adviseeren.
Ofschoon door de meerderheid der com
missie de nadeelen voor dén landbouw en
veeteelt aan de invoering van den zomer
tijd verbonden, niet werden ontkent, acht
te zij toch de hygiënische en matetfeele
voordeelen voor een giroot deel der bevol
king van zooveel belang, dat zij tot in
standhouding van den zomertijd gd viseert.
Op grond van de verkregen gegevens,
doet de oommissie het volgende voorstel:
Van verschillende zijden werd de aan
dacht der oommissie gevestigd o? de voor
deden van een stelsel, zooals.-dt reedis In
een der gestelde vragen tot -dting komt,
n.1. dat, waarbij die WestrP^Peesche tijd
wordt ingevoerd met zou°rtUd.
Gedurende de wlnte'fliaaDden derhalve,
West-Europeeschen djd, gedurende den
zomer een uur yToeglng, hetgeen be-
teekent Midder£urofleesche® tiJd.
Aan een zodanige tljdregelihg acht de
commissie *<x>rdoolen van zoo verschillen
den aard ^rbonden, dat zij meent, tot in-
voerinf unarvan te moeten adviseeren.
jjj xe eerste plaats kan dit voorstel gel-
als een compromis, tusschen de bena
deelden en de bevoordeelden door den te-
gonwoordigen zomertijd. De voorstanders
zouden een gedeelte van de wenschelijk
geachte voordeelen inboeten, waar de ver-
vroelging, vergeleken bij thans slechts 20
minuten minder zou bedragen. De tegen
standers daarentegen zouden in gelijke
mate winst hebben te boeken. In gelijke
mate, wat het aanta minuten betreft, in
werkelijkheid echter méér; immers nadee
len zijn het grootst en worden het zwaarst
gevoeld in den aanvang van het vervroeg
de uur. Naarmate de dag verder vordert,
worden de bezwaren in steeds sterker mate
geringer om tegen het einde van dat uur
sneller te verdwijnen. Een' winst vani 20
minuten kan, naar die commissie oordeelt,
zonder overdrijving met opheffing van
60 pet. der bezwaren worden gelijk
gesteld!.
Dat in don winter 20 minuten later ge
leefd wordt heeft voor land- en tuin
bouw en veehouderij geen denkbare voor-
of nadeelen.
Voor stad! en land! vermindert het
kunstlicht-gebruik in den morgen, doch
moet 's avonds de lamp 20 minuten eerder
aangestoken worden.
In den tijd der kortste dagen is dit
voor de huiswaarts gaande scholieren
een bezwaar.
De lichtbespariflg in den zomer wordt
met ongeveer 1/3 verminderd. Meer ver
bruik in den winter is niet te verwach
ten, daar dan ook des morgens kunstlicht
noodig is.
Tusschen België, Engeland en Frank-
rijkwerd in Maart van dit jaar op een te
Parijs gehouden conferentie besloten de
hoven aangegeven tijdregeling gemeen
schappelijk te aanvaarden. Het kan niet
worden ontkend, dat er voor ons land met
het oog op het internationaal verkeer een
niet te onderschatten belang in is gele
gen, indien wij- ons daarbij aansluiten.
Daarbij komt nog het voordeel ,dat wij
gedurende den zomer ook niet de Midden-
Europeesche rijken eenzelfde tijdregeling
zullen hebben.
Ook voor de weervoorspellingen Is het
blijkens mededeelingen van den directeur
van het Kom Meteor. Instituut een be
lang, dat Nederland eenzelfden tijd heeft
als de overige West-Europeesche landen.
Thans komen vele berichten te laat in
toor een tijdig opmaken en publiceeren
van het weerbericht.
den West-Europeeschen Itijdgordel, kan
de voorgestelde oplossing als het meest
in overeenstemming met de internatio
nale tijdregeling worden aangemerkt.
De commissie wenscht aan haar advies
nog een opmerking toe te voegen, en wel
deze: de overeenkomst tusschen België,
Engeland! en Frankrijk houdt in, dat de
zomertijd zal aanvangen op den eersten
Zaterdag in April. Op grond van de door
de oommissie opgedane ervaring oordeelt
zij dezen aanvangsdatum voor ons land
te vroeg.
In April zijn de ochtendlen nog zeer
kil en worden de avonden toch nog niet
lnng genoeg om ze voor bezigheden of
genoegen |tn die buitenlucht te kunnen
benutten.
In Mei verminderen de nadoelen van
den zomertijd, reeds en kan men veel be
ter van de voordeelen genieten.
meent daarom, de noodz akelijkhcP
van een gelijkluidende regeeling voor ohs
land1 en in de genoemde rijken voorop
stellende, in overweging te moeten ge
ven, dat door de regeering worde getracht
met die rijken tot een iets lateren dacun
van invoering, die bijv. op den derden o.
vierden Zaterdag in April ware te stellen,
te komen.
Ih tegenstelling met de meerderheid
d!er commissie de minderheid be
staande uit de heeren H. vaji Haaster, J.
van der Marei en F. V, Valstar, die in
boofdlzaak iet land- en tuinbouw bedrijf en
het platteland vertegenwoordigen van
meening, dat de Amisterdamsche tijd h e
geheeto jaar dient gevolgd te worden,
Haar motieven heelt zij in een minder-
heWsrapport neergelegd.
Zij zet daarin de bezwaren van practi-
achen aard1 uiteen en wijst ook op de ont
wrichting van het gezinsleven ten platte
land® door de invoering van den zomer
tijd,
VERVOER TE LAND EN TE WATER.
Verschenen is het Eerste Verslag der
Staatscommissie, ingesteld tot:
het instellen van een onderzoek aan
gaande de vraag, of en in hoever
maatregelen noodig zijn om te be-
£eren, dat de land- en waterwe-
en da spoor- en intercommu-
tramwegen op de meest eco
nomische wijze dienstbaar werden
gemaakt aan het vervoer van rei-
zigers en goederen.
In de eerste plaats zijn behandeld de
spoorwegtekorten, welke, zooals de Mi
nister in de installatierede mededeelde,
allereerst de aandacht der Regeering ves
tigden op het onderwerp, dat de oommis
sie ter onderzoek werd opgedragen.
In de tweede plaats wijdt zij een hoofd
stuk aen het autobusvraagstuk, dat drin
gend oplossing vereischt, terwijl zij het
daarmede onmiddellijk samenhangend on
derwerp betreffende een in te voeren
wegbelasting in Hoofdstuk Hl behandelt.
Inzake
is de commissie tot de slotsom gekomen,
dat er geen reden is, indien' van verla
ging der spoorwegvrachten vergrooting
der tekorten het gevolg zou zijn, de te
genwoordige omstandigheden deze ver
grooting met het oog op de belangen van
handel en nijverheid of om tot verlaging
der prijzen te komen te aanvaarden.
Voor een algemeen® verlaging is de
tijd eerst gekomen, indien er geen tekor
ten meer zijn.
Omtrent de concurrentie met andere
vervoermiddelen meent de oommissie o.m.
dat, een ooncurrende, die van overheids
wege op kunstmatige wijze in het leven
wordt gehouden, in een geval dat één der
vervoermiddelen door zijn aard in het bi
zonder voor het verkeer aangewezen is,
geensdeels in het economisch belang van
het land moet worden geacht
De oommissie geeft ernstig ln overwe
ging, niet tot den verderen aanleg van
vervoerwegen over te gaan of den in be
ginsel besloten aanleg door te zetten,
voordat een nauwkeurig onderzoek naar
den financl eelen en economisch en grond
slag is ingesteld.
In Noord-Holl'and bedraagt het aantal
autobusdiensten 06, het aantal autobus-
diensten voor goederenvervoer 116; deze
cijfers zijn resp. voor Zuid-Holland 114 en
66; Zeeland 88 en 7; Utrecht 24 en 27;
Noord-Brabant 49 en 4; Friesland 110 en
60; Drenthe 8 en 17; Overijsel 84 en 12;
Gelderland 56 en 43.
Over de wettelijke regeling van dit
vraagstuk merkt de commissie o.a. op, dat
bij algemeenen maatregel van bestuur
voorschriften moeten kunnen worden ge
geven, waaraan de aanvrage zal hebben
te voldoen.
De commissie acht het wenschelijk, in
de wet aan de ondernemers van autobus-
diensten de verplichting op te leggen,
ter zake van hun wettelijke aansprakelijk
heid tegenover de reizigers, een verzeke-
zijn. Voor den autobusbesüuurder behoort
een 8-urige arbeidsdag dadelijk ingevoerd
te worden.
Het is niet meer dan billijk, aan belang
hebbenden een (betrekkelijk ruim tijds
verloop te verzekeren om zich op dezen
nieuwen toestand voor te bereiden.
De commissie geeft in overweging in de
wet te bepalen, dat deze eerst zes maan
den na baar afkocodiging zal ln werking
treden
Da belasting behoort niet meer op te
brengen dan noodig zou zijn om de ver
betering der wegen en] het verzekeren
v*n een goeden toestand der verbeterde
vegen ten behoeve van het motorvaartui-
genverkeer mogelijk te maken. Zij geeft
een tarief aan, dat h. L zou zijn in te
voeren, en waarvan de opbrengst wordt
geschat op ruim 5 millioen.
wat dit instituut beoogt. Buiten beschou
wing laat ik hier bij den kaderlandstorm
een instituut alleen voor hen, die door
meer genoten onderwijs, vrijwel zeker
zijn eenmaal dienstplichtig, toch voor
kaderopleiding te worden aangewezen.
Zij, die alleen lager onderwijs of niet
veel meer onderwijs hebben genoten,
worden niet voor kaderopleiding aange
wezen. Worden zij later dienstplichtig
dan worden zij ingedeeld bij één der
onbereden wapens met een diensttijd van
6} maand öf wel bij één der bereden
wapens met een diensttijd van één jaar
of 14 maanden.
Sluit zoo'n jongen nu op 17 of 18-jarigen
leeftijd een verbintenis bij het vooroefo-
ningsinstituut, dan verkrijgt hij na een
gehouden examen een diploma reent
gevende op:
le. plaatsing bij een wapen met korten
diensttijd;
2e. vermindering van dien diensttijd
met 4 maanden, zoodat hij slechts be-
De commissie acht het noodig, dat de hoeft te dienen 6 weken,
leiding van de verbetering van de wegen Deze belangrijke voordeelen worden
en het toezicht op het onderhoud aan de-1 verkregen door te oefenen één a^ond per
week gedurende één jaar.
Dus geen kampoefeningen zooals bij
in het leven te roepen een afzonderlijk I den kaderlandstorm,
oentraal orgaan voor het rijkswegbeheer, Voor bijzondere gevallen wordt verlof
dat de beschikking zou moeten hebben verleend of zelfs de verbintenis verbro-
over eigen geldmiddelen en ressorteerend ken (b.v. vrjjloting).
zelfde autoriteit toevertrouwd blijft.
'Een en ander is h. L te bereiken door
onder den Minister van Waterstaat
De Rijksmiddelen.
Uitdrukkelijk staat in d« verbintenis
de vrijwilliger is n i e i verplicht in
werkelijken dienst te komen ter hand-
De totale opbrengst van de Rijksmid- having of herstel van d» openbare orde
delen in November 1024 bedraagt bijkans of rust.
Verdere inlichtingen worden gaarne.
41,8 millioen, d.i. ruim 8,2 millioen (24,6
pOt.) meer dan de raming en ruim IA mll-1 verstrekt door
lioen (d. L bijna 8 pet.) meer dan de op
brengst over het overeenkomstig tijdvak
van 1928. De totale opbrengst over de
eerste elf maanden van 1924 was ruim
86,8 millioen (rond 10 pet.) boven de ra
ming en bijkans 6,26 millioen (1,8 pet.)
O, HOOGERS,
le luitfnant, Dijkstraat 28.
-r~
MARINEPERICHTEN.
Luit. tor zee la kl G. W. Stöva zal 17 Jlan.
boven de opbrengst van het overeenkom-1 per stoomschip Pi-jasos Jullana zijn bestam-
stik tijdvak van 1928.
Jh de jongste Millioenennota werd' ver
wacht, dat over 1924 rond 20millioen meer
dan de raming zou worden ontvangen.
Het is thans zoo goed als zeker, dat deze
oversohrijdlng 40 tnlllioen zal bedragen.
Alle directe belastingen vielen, dank zij
inhalen achterstand en krachtiger Invor
dering aanmerkelijk mee. Dit geldt ln het
bijzonder voor de inkomsten- en vermo-
mdng naar Ooet-InJlö volgen.
'Mot ontslag uiteen Zoedienst:
21 Nov.: korp.Jfl'/tmr. P. Schouten.
19 Deo.: Jeerl.<etokor J. G. van Arkol.
81 Deo.: scheerder H. van Stok hom.
19 Fobr.: ecbfpper P. van Hoek.
21 Fobr.: mfHnier le kl. J. van Tollingen.
22 Fobr.oppereelner J. A. Degenhaidt.
26 Febr.: apporachlpper F, Bauor.
28 Febr.: ópporkonetabel B. Fabar.
De off. van adm. dor le kl. T. A. Appels
gensbelastlng, die 2.2 on 2,426 millioen geplaatst Jij hot departement van marine le
(resp. 8 en 2.91 pc.t) ruimer vloeiden. Bij den len Jhn. ter beschikking geeteld.
de vermogensbelasting bedenke men eoh-
ter, dat de waarschuwingen begin Aprilvooste# dtenet in (toètïndië
en begin Nov. plegen te worden verzon
den, zoodat in Nov, ongewoon veel aan
slagen worden voldaan.
Het door lage loonen en salarissen
verminderde massa-verbruik leidde
De ofi van adm. 2e kl. C. Jansen ie bestemd
De off. van goz. 2e kl. C. L. W. Overman
wordt 22 dezer overgeplaatst bij het hospitaal
dor marine te Willemeoord.
BEHOUDENS ZEER BIJZONDERE OM
niettegenstaande St. Nioolaas tot eenl STATIGHEDEN is aan ondervolgende per
teruggang in opbrengst van suiker-, wijn-, *®en vergunning verleend om naar Nederland
terug te koeren:
Por e.s. Prinses Juliana, 8 Dec. van Prlok
Seng.-konst. G. W. Brouwer, serg.-schrijver
Schoe, serg.-torpedomakor K. Veneina,
*erg.-vliegtuigmaker (M) P. J. Scheurleer, id.
brachteB A. Bruin, korp.-mach.dr. 2e kl. J. Voe, idem
P. W. H'. Boekol, korp-seiner J. Mulder, korp.-
gedistilleerd en geslaohtsaocijnzen van
resp. ruim 1 ton (8 pet.) ruim 1 ton (ruim
70 pet.), bijna 1 ton (ruim 2 pet.) en bijna
l/« ton (6 pet.).
Zout-, bier- en tabaksaccijns
resp. ruim V* ton (24 pet.), 6V4 ton (163
pet.) en 1,2 ton (8,6 pet.) meer op. De OOT-I schrijver C. B. Brouwer, korp.-torpedomakor
zaken zijn resp. verminderde zoutinvoer G. Tukker, korp.-vliegtuigonr. (M) P. J. Bos-
uit Duitschland, hooger recht en vrees id,°iS k°ip.-vHesrtuig-
- -'maker (H) W. Giögnagel, idem G. M. Kerkhof,
korp.-kok O. Jansen, matrooe-eohrijver J, G,
Jansen, schoenmaker A. Majoor.
Per e.s. Patria, 10 Dec. van Priok:
Off M.SD. 2e kl. P. de Winter, eorg.-mach.-
voor een komende rechtverhóoging.
De verbeterde conjunctuur komit tot
uiting bij de zegel- en registratierechten,
die resp. rond ton en bijna 21/4 ton meer
opbrachten dan de raming (resp. 6 pet en I dr^ wrJTol^°o,%'0^tokèrT1j.BJenê, id^n
15,5 pet) en bij de belasting Op gouden J, Bezemor, idem J. T. Eeeer, schoenmaker
en zilveren voorwerpen werken het sta- j. <3. e. Huoppermans, etok.-oman A. Wijn-
Astlekrecht en de loodsgelden, die resp. houd, matroos 2e kl. O. Kopipe.
ruim V4 ton (88 pet.), bijna 1 ton (81 pet.)
en bijna 1,5 ton (ruim 61 pet.) ruimer]
vloeiden. Bij de belasting o® gouden en Gregory.
Per a.s. Johan de Witt, 81 Deo. van Prlok
Kap.-lult. ter zee J. Bosrna, idem L. M. J,
zilveren werken was ook,het scherper
toezicht van beteekenis.
Successie-rechten brachten rond 1,651
millioen, d. t rond 6 pot. meer op.
Per s.s. Jan P. Coen, 28 Jan. "25 van Prlok
Lult. ter zee le kl. O. O. Jhger.
Per s.s. Patria, 18 Maart '25 van Priok:
Luit. ter zee le kL A. J. H. baron van
pan het leening- Lijnden.
millioen, 29 Deo.monteuwnaj. G. Bakker van Wacht-
De inkomsten ten bat»
fonds 1014 waren m
waarvan rond 5,775 miyioen uit de verdo-1 bchlp Willemsoord naar Onderzeedienst Wil-
digingsbelastingen yofrtvloelde. De op- lemsoord.
brengst van do O. - - -
.-belasting daaron-|
8,4 ton.
16 Dec.: eerg.-torpedomaker P. O. van Heyet
van Onderzeedienst naar Torpedoatelier; id. G.
Dekker en J. W. Minkels van O.zeedJraz. be
stemd voor den Onderzeedienst; id. J. Dijkstra
De gemeenteraad van Baarn besloot del VBSi,G^zeedkazerne naar Torpedoateller.
tegen was minus
De vergoten ZNervor te Baarn.
van v,
proceskosten' van den agent Hulsman, die I qn^!eman ,7-
Wachtechlp Willêmeooitd naar v.' Spoyk.'1
zwerver terecht heeft gestaan,
gemeente te doen betalen.
door de
6 Jan.: le luit. der mars. J. J. A. Keuchenlus
van AftL mars. Rotterdam naar Heemekerck.
STOOMV AARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Prov. Staten van Noord-Holland.
Dinsdagmorgen werd onder voorzitter
schap van /hr. mr. dr. A. Röell de winter-1 arf. 17 Dec. to Narvik.
zitting dei/Provincialo Staten naar Noord- KaD*°an, pass. 18 Dec. Gibraltar.
Holland dbopend. Batjan, arr. 15 Deo. to Belawan.
Aan dg orde kwamen de voorstellen ten Gonua.
van Haarlem om subsidie ten behoeve van Sumatra, arr. 16 Dec. te Port Said.
de scholen voor buitengewoon lager on- Batoo, air. 10 Dec. te A'dam.
derwijs en tot intrekking van tot weder- Koningin der Nederlanden, pass. 12 Dec. Pertm
Kon. Ned. Stb. Mij.
van het onderwijs aan doofstomme, Ariadne, vertr. 17 Deo. v. A'dam.
Calypso, vertr. 16 Doe. v. Liverpool.
opzefcens toegekende subsidies ten be
hoeve van het onderwijs aan doofs
bhjfte of slechthoorende kinderen.
Kamens Ged. Staten verklaarde de heer Sauna' vertr- 16 ]Dea v' Cfl-riovasst
G/i-hard zich bereid een nader onderzoek Déc- 7t ,Sulina-
/erwijt, dat Ged. Staten geen belangstel- vtS". 16 D^'.v Bwi
ring te Bluiteu bis een door den ®>"den
e°T? ti;' k';,Ur?" 1)0 ieer Ceinalda verdedigde het ver- Ganymedee,'paaa. 18 Dec^Sar»™8'
1 r -n..een onderlinge zon zoek van het hoofdbestuur van den Cen-1 Hobe- arr- 16 Dec. te R'dam.
unnen zijn. Deze regeling komt in fle tralen N«d. Ambtenaarsbond in zake de Hermes, arr. 16 Dec. te R'dam.
u_ vertegenwoordiging van het personeelin v6rtr; 14 Doc' v"
Deensche en in de Zwitsersche wetgeigng
voor, in welke landen zij echter ook/be
trekking heeft op schade aan derdejl be
rokkend en, voor zoover deze laatst/ aan
sprakelijkheid betreft, voor alle automo
bielen geldt.
Voor de keuring wenscht de commissie
eenige uniformiteit in de eischgi, waar
aan de autobussen zullen moetqn voldoen
opdat niet die eischen in een ufovincie of
gemeente veel hooger gesteld morden dan
in de andere.
Naar hot oordeel der oom/iissie zou de
minimumleeftijd voor den bestuurder van
een autobus op 21 jaar zijn vast te stellen
en zou voor hem een s,/ciaal rijbewijs
moeten gelden, dat slecb/s na het afleg
de oomimissiën van bestuur der Prövin-1 SPtunus' T!^trA15 v" 0ra11'
rinlft ZtokfinhmVfin TTii r-nnr, ri a cu Rhea, pass. 16 Dec. Gibraltar,
ciale Aiekennuizen. Hij vroeg, of Ged. Sta- satumus, pass. iö Dec. Kaap Carvoelro
ten het instellen van dienstcommissies wil- strabe, pass. 15 Dec. Holtenau.
Poeeidou, »rr. 16 Dec. to Gent.
Jlan van Naiseau, vertr. 16 Dec. AM&m.
Helder, arr. 16 Dec. te V&lparalso.
Venezuela vertr. 16 Dec. v. Plymouth n. Harre
Halcyon Lijn.
Rozenbui», paes. 17 Dec. Gibraltar.
HollandAmerika Lijn.
Lochyoll, vertr. 13 Dec. v. Loe Angeloe.
Spaarndam, vertr. 16 Dec. v. New-Orleanju
We»terdljk, pase. 17 Dec. Noord-Hinder.
Loohkatrino, arr. 15 Dec. te Vancouvor.
Edam, pass. 15 Dec. Oues&ant
Kinderdijk, aJT. 15 Dec. to Londen,
koudekenc, pasa 15 Dec. Pan-tellarla.
Loordaan, pass. 16 Doc. Guoseant
Maasland, vertr. 16 Doe. v. Havana.
Rijndam, vertr. 17 Dec. v. R'dam.
VoLendam vertr. 15 Doc. v. Tampiea
HollandAustralië Lijn.
Arondekerk, vertr. 16 Dec. v. Brieban*.
Abbok-orfc, arr. 15 Dec. te Hamburg.
Korimoen, vertr. 15 Dec. v. Genua.
HollandAfrika Lijn.
Klipfontoin, arr. 16 Dec. te Suez.
Blitar, arr. 15 Deo. te Kilindinl.
Randfontein, vertr. 16 Dec. v. Port Budm
Springfontein, pase. 16 Dec. Vllseingien.
Riotfcntein, arr. 15 Deo. te Delagoabaai.
Heemskerk, vertr. 12 Dec. v. WalvisohbaaJ.
Salabangka, arr. 18 Dec. te Port Natal.
Tobai, vertr. 13 Dec. v. Zanzibai,
Holland—Britsch-Indië Lijn.
And ijk, arr. 17 Dec. te Antwerpen.
Hoogkerk, pass. 16 Dec. Perim.
Ridderkerk, paos. 16 Dec. to Borobay.
Streefkerk, arr. 16 Doc. te Antwerpen.
Bovenkerk, vertr. 14 Dec. v. Vizagapatam.
HollandO.-Azië Lijn.
Oldekerk, arr. 17 Dec. te Port Sald.
Ouderkerk, vertr. 17 Dec. v. Tsingtao.
HollandWest-Afrika Lijn.
Allbireo, vertr. 16 Deo. v. Accra.
Gaasterland, pass. 17 Dec. Flnlsterre.
Vlieland, vertr. 16 Dec. v. Hamburg.
Djocja, vertr. 16 Dec. v. Range on.
Ja&retroom, arr. 16 Dec. to A'dam.
Rotterdamsche Lloyd.
Morauko, vertr. 17 Deo. v. R'dam
Sitoebondo, arr. 17 Deo. te Batavia.
Slamat, arr. 17 Dec. te Batavia.
Inaulinde, vertr. 16 Dec. v. Southampton.
Menado, pase. 16 Doc. Gibraltar.
Djarobi, vertr. 16 Dec. v. Marseilla.
Kedoe, arr. 16 Dec. te Saoarabaja.
Palembang, arr. 13 Dec. te Soer&baja.
Ameland, vertr. 15 Dec. v. Padang.
Jacatra, pass. 15 Deo. Ouessant.
Patria, vertr. 15 Doc. v. Sabang.
Rotterdam—Zuld-Amerika Lijn.
Alcyone, vertr. 16 Dec. v. Bahia.
Algorab, paee. 15 Dec. Ouessant
Poeldijk, arr. 15 Dec. te Rosarlo.
Aludra, arr. 16 Dec. te Montevideo.
Waaldijk, pass. 16 Deo. Vlleslngen.
Alcyone, arr. 15 Dec. to Babla.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Eiiryadoe, vertr. 17 Doc. r. A'dam
Hecto'r, arr. 15 Dec. te Hongkong.
Phemius, arr. 13 Dec. te Singapore.
JavaBengalen Lijn.
Ceylon, arr. 17 Dec. to Galcutta.
Bondorwoso, vertr. 16 Dec. v. Rangoon.
Java—China—Japan Lijn.
TJiliwong, vertr. 17 Dec. v. ShanghaL
Tjitareem, arr. 14 Dec. te Koba
JavaNew-York Lijn.
Ball, vertr. 18 Dec. v. Batavia.
Buitenzorg, arr. 13 Dec. te New-York.
Simaloer, arr. 15 Dec. te Catanla.
van 16 en 17 Dec. 1924.
overledenj. H. d. de Haas, v, 80 jaar.
BEVALLEN: E. Molijn-Woort, z.j M. G.
Dito-Berends, d.; A. Bakker-Bakker, d.; G. de
Boer-Steegers, z.; W. C. v. d. Velde^van Driem
z.; W. Moestere-Schutte, z.
VISSCHERIJBERICHTEN.
16 Dec. 1924.
Aangevoerd door garnalenvlsechers: 4140 kg.
gekookte garnalen p. kg. 0.11—0.14.
17 Dec. 1921
Aangevoerd door gamalenvieeohers1900 kg.
gekookte garnalen per kg. 0.11—0J8.
18 Dec. 1924. Vjn. 8 uur^niets binnen.
MARïiTBERICHTEN.
BROEK OP LANGENDIJK, 17 Deo. 1S24.
Grove uien 7.10—8.90, drielingen 11.90—
12.10, peen L80-2.70, roodo kool 8—6.80,
doorschot 2—2.80, gele kool 2.50—150,
doorschot 1J20—2.80, Deeneche witte 2.20
4 per 100 kg.; bloemkool 10 per 100 etuke.
Schagermarkt van Donderdag 18 Dec. 1924
6 paaiden; 160-850; 6 etleren 250—500;
15 geldekoeien mag. 180—850; 84 idem vette
800—500; 15 kalikoeten 800—400; 8 vaar
zen 100200; 4 graekalveren 70—110; 25
nuchtere kalveren 14—80; 121 schapen vette
45 |55; 686 overhoudora 86—49; 9 bokken!
en geiten 6—20; 85 varkens magere 2048*
144 idem vette per kg. 0.76-0.82; 141 biggen
£r.16L 69 konilnen 050250; 219 kippen
0.768; eenden, 1-J50; 121 kg. boter per
kg. 2.10280.
Eierenveiling.
64 partijen' klpoieren, 7271 etuke f 0.00—
11.10 per 100 etuke. 1
Tellus, vertr. 16 Dec. v. R'dam.
De heer Gerhard deelde mee, dat lui de
TO°r1el Kon^oHanlcr--
tot wijziging van het Ambtenarenregle- Drechtertand, vertr. 16 Dec
ment zal worden ingediend. Fdandria, vertr. 16 Deo. v. Uesabom
De vergadering werd verdaagd tot 27 Salland, vertr. 16 Dec. V. Las Palmas,
v. Pernambuco
Jan. 1926,
INGEZONDEN.
Daar mij herhaaldelijk blijkt, dat het
vooroefeningsinstituut door velen ver-i
keerd wordt begrepen, hoop ik in een *16 Dw te C^iiS'
nflflr nmnrHan rlniHaliilr fa I...ite DOC. te UallaO.
Eermland, vertr. 15 Dec. v. Funchal.
Kennemerland, 15 Dec. te Buenos Ayrea.
Kon. Pakctvaartmaatschappij.
Tasman, vertr. 14 Dec. v. Melbounio.
Kon. West-Indische Maildienst.
ANNA-PAULOWNA.
Door den heer K. L. van Gorkum is, in
verband met zijn vertrok uit deze ge-'
meente, ontslag gevraagd als lid van de
Gommussio tot Wering van Schoolverzuim.
In verband mét de vacature van hoofd
van School I te Kleine Sluis is door Bur
gemeester en Wethoudiers dezer gemeente
de voordracht als volgt opgemaakt:
t, mer» 2. J. J. Blom en 8. D.
lulnstra, allen wonende te Helder.
Burgerlijke Stand van Anna Paulowna.
GEBOREN: Jaoob, z. v. A. Koster en
M. Kranenburg; Jochem, z. v. J. Wendel
en A. Blokhuia
GETROUWD: J. List en K. Stins.
Waar Ned.erlain)d geheel! ligt binnen gen van een examen fe verkrijgen zou paar woorden duidelijk te kunnen maken.Bl^h^vertr ia ÏÏ.^^PuertQ Barrlo*
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht m den
morgen van 18 December.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 774.8 te Munchen.
Laagste stand 738.8 te Vardö.
Verwachting:
Matige, in het noorden krachtige zuide
lijke tot zuidwestelijke wind, betrokken of
zwaarbewolkt, kans op regen, vooral in
het noorden, zelfde temperatuur.