VIERDE EN LAATSTE BLAD.
f
VAN ZATERDAG 17 JANUARI 1925.
(Vervolg.)
Sm®
11
15
fl
88
OPwsoon
ONZE GEMEENTELIJKE INKOMSTEN
EN UITGAVEN VOOR HET JAAR
1925.
Thans <!e
Retnlglngs-dienst,
die in onze gemeente ook boekhoudkun
dig als bedrijf is opgezet. De begrooting
voor 1925 geeft voor het eerst aan, de
uitkomst van de voorgenomen reorgani
satie van dezen dienst. De totale uitgaaf
■wordt geraamd op 129338; de ontvangst
op 15623, alzoo een nadeelig saldo van
118715. Dit nadeelig saldo werd in 1924
geraamd op 132074,545 en was in 1923
werkelijk 132609,38. Het werkelijk ge
raamde verlies voor 1925 komt op onge
veer 8,76 per inwoner. Dat gaat dus den
goeden kant op.
In hoofdzaak wordt dit verkregen door
een lagere raming van den post „arbeids-
loonen" en in verband dahrmede die voor
pensioenen, als gevolg der reorganisatie.
Daardoor worden ook wel de inkomsten
En nu
de Centrale Boekhouding,
waarbof inbegrepen de Centrale Kas.
L it het gepubliceerde verslag van het
sectie-onderzoek blijkt, dat door den wet
houder van financiën een rapport over de
zen tak van dienst is uitgebracht. Mede
blijkt uit dit verslag, dat uit het door dien
wethouder ingediende rapport, deze "van
meening is veranderd en thans ook voor
stander van handhaving der O. B. is ge
worden. Wjj hebben te dien aanzien reeds
voldoende onze meening kenbaar gemaakt
en dus hebben wij met blijdschap deze be-1 gen of vereeniging, die subsidie van de
keering vernomen. Vooral, nu dit op eigen gemeente ontvangen en daarvoor verant-
ervaring en waarneming is gebaseerd, woording schuldig zijn. Ook van de des-
Zooiets blijkt toch maar altijd een goedwege ontstane kosten komt een deel
middef te zijn. Alleen betreuren wij het, voor rekening der O. B., O. K. en de
dat het rapport van dien wethouder niet Gemeente.
openbaar gemaakt is. Immers zou daar- De O. B. moet wel een gedeelte van die
door niet alleen het nu ingenomen stand- controle betalen, doch bepaalt in hoe
punt van den wethouder bij velen meer ge- verre dit voor rekening van elk der be-
rechtvaardigd worden, doch ook, wijl door drijven afzonderlijk gebracht moet wor-
bedrijf apart, doch voor de gezamen
lijke bedrijven één af deeling inkoop, één
afdeeling verkoop, één hoofdboekhou
ding, één loonadministratie enz., zit in
één kantoorgebouw (zie verder boven)
maar waarvan de totale kosten, worden
omgeslagen over elk bedrijf afzonder
lijk na rato eor diensten (arbeid voor
wordt verricht
Voorts is er één gemeentelijke verifi
catie, welke alles controleert Dus niet al
leen controle uitoefent op die adminstra-
tie van de O. B. en O. K., maar ook op
den Gemeente-Ontvanger en alle instellin-
kennismaking van de in het rapport aan
gevoerde argumenten, wellicht ook de bij
de ingezetenen postgevatte meening, dat
deze dienst duur werkt'voor onze ge
meente-huishouding en bedrijven, kunnen
worden weggenomen. Doch vooral meenen
wij, dat het zwaarste punt, de onpartijdige
gegevens waarover het Ooilege van B. en
W. voortdurend kan beschikken en welke
onmisbaar zijn, om naar behooren de ver
antwoording van den gang van zaken te
den-
Hoe nu alles afgemeten wordt, welk
deel van salarissen, pensioenen, vuur,
licht en onderhond, op elk onderdeel
moet drukken, daarvoor zijn na rijpelijk
overleg normen gesteld, en men zal nu,
na bovenstaande uiteenzetting kunnen
begrijpen, ^dat in de begrooting der O. B.
en C. K. in de ontvangsten en uitgaven,
tot uitdrukking komt de kosten van die
centrale diensten en in hoeverre elk
kurmen dragen en beheerschen, ook dui-zelfstandig onderdeel in die kosten moet
delijker tot de ingezetenen zal spreken, bijdragen.
Misschien komt nog eens de gelegen
heid om dit o.i. voor de gemeente zoo be
lager, doch niet in dezelfde verhouding, langrijke rapport te doen publlceeren.
Voor de arbeidsloonen wordt n.L uitge
trokken 63738, tegen 81940.70 in 1924,
terwijl in 1923 uitgegeven is 89947,88°.
In verband met den eersten ontvanstpost,
waarmede wordt bedloeld te ramen de op
brengsten uit diverse beltgoederen en
faecaliën, blijkt, dat men de eigenlijke
beltwerkzaamheden afschaft en zich in
hoofdzaak bepaalt tot het afhalen der
vuilnis. v
Immers werd voorheen getracht de di-
Uit dit hierboven genoemde verslag blijkt
met genoegen van dit rapport hebben'
kennisgenomen. Zij dringen tevens aan op
Het geheel wordt in 1925 geraamd te
zullen kosten 86088.26, tegen 91772,06
in 1924 en een werkelijke uitgaaf van
88826,54° üi 1928. Onder de uitgaven
tevens dat „meerdere" leden van den Raad («komt voor een post van 14500 te beta
len rente, ten behoeve van bedrijven,, die
(laten wij1 het zoo uitdrukken) geen kapi-
nog meer bezuiniging. Uit het antwoordtaal hebben. Daaronder behoort de C. B.
zelf, met 1700, zoodat resteert voor de
andéren 12800. Voorts een afschrij-
van B. en W. blyjft, dat het Hoofd van
dezen tak van dienst aan het bewerken is
"Van een plan. Jammer is dit niet in de be- vingspost van 1654,99.
grooting tot uitdrukking gebracht Al-j Onder de ontvangsten komt voor een
thans kunnen uit die begrooting geen gel- post van 14625 aan te kweeken rente,
den wordien geput, om te gaan In de rich- ren behoeve van bedrijven.' die wel kapi-
verse beltgoederen nog op allerlei ma-ting van verdere mechaniseering- Want in taal hebben. Voorts nog 600 aan ont-
nier verkoopbaar te maken Daarvoor I den Kapitaalsdienst (ontvangsten en uitga- vangsten van menschen die te laat beta-
moest allee worden gesorteerd- Het deel ven) ia daarvoor niets geraamd- Indien ten.
daarvoor dus in 1926, als gevolg van do Het resteerendle deel, n.1. 70963,25
uitvoering van dit plan, geld noodig zal j wordt, met inachtneming der rente-ver
wat 't meest geschikt was voor mest werd
vermengdt met beer en „compost" ge
naamd. Welnu, daarvoor wordt thans ge
raamd lp 1925 te zuilen ontvangen 800,
tegen 3000 in 1924, terwijl in 1923 ont-
vangen Is 3965,90. Bij ruw weer zal het
toch nog noodzakelijk kunnen zijn, dat
het vuil naar de belt wordt vervoerd. In
verband met die wijziging1' in de werk
wijze, wordt meer van de aangevoerde
beër overgehouden voor rechtstreekschen
verkoop.
Als gevolg daarvan wordt een op
brengst geraamd van 6000, tegen 4600
in 1924 en een werkelijke ontvangst van
6713,80 in 1923. Ook de opbrengst vap
Blad-paardenmest wordt hooger geraamd,
n.L op 1000, tegen 300 in 1924 en een
ontvangst van 593,25 in 1928. Met al
deze ramingen' moet echter rekening wor
den gehoudien met de vraag van landbou
wers naar die artikelen en.de toene
ming van het gebruik van kunstmest
Mede als gevolg dier reorganisatie
wordt de opbrengst van diverse beltgoe
deren belangrijk lager geraamd, nl. op
slechts 100, terwijl in 1924 geraamd was
750 en ontvangen in 1923 j 1265,30.
Onze huismoeders zien dus, dat voor
heen hun oude emaille-pannen, blikken,
flesschen, euz., toch nog waarde bleken
te bezitten.
Mede als gevolg der reorganisatie is de
post afschrijvingen verhoogd en gesteld
op 8106, tegen 6713,58 in 1924. Afge
schreven is er in 1923 6664.18°. Deze
verhooging is een gevolg eerstens van de
aanschaffing van den auto-pomp-sproei-
wagen, welke compleet heeft gekost
11938.80. Jaarlijks wordt 10 afgeschre
ven, dus daardoor wordt de totaalpost met
1193,88 verhoogd. Voorts ligt het in de
bedoeling uit de nieuwe leening tot een
totaal bedrag van f 63000 aan te schaffen:
1 sleepboot en 2 dekschuiten^
geraamd op
1 stortbuis met installatie ge
raamd op
1 electrisohe kraan bij beltterrein
Houten loods met waschgelegen-
heid
Ophoogen terrein, bestraten enz.
Onvoorzien
Totaal 68000
Agesohreven wordt daarop jaarlijks
2280.—. Dus ook met dit bedrag is de
raming verhoogd. Vóórts nog tot een be-
draig van 494.76 we>gens aanschaffing
van landbouwwerktuigen, een ijzeren vlet,
paarden, tuigen en dekken. Een belang
rijk deel dezer vernieuwing was reeds in
de begrooting van 1924 opgenomen, van
daar dat het verschil niet zoo groot is, ter
wijl bovendien in 1925 van de overige be-
zittingeni van eenige posten slechts het
resteerende gedeelte wordt afgeschreven
zijn, moet een voorstel worden gedaan tot
wijziging van de begrooting.
Natuurlijk is ook mogelijk een wijziging
in de werkzaamheden op een zoodanige
manier, dat arbeid en dus arbeidskrachten
uitgespaard worden. Doch daarmede zal
men goed doen zeer voorzichtig te zijn.
Altijd als het te laat is, gevoelt men het
gebrek aan gegevens, die niet meer ten
dienste staan. En dan kan de verkregen be
zuiniging wel eens, achteraf beschouwd,
een diuur koopje zijn.
De begrooting van de Centrale Boekhou
ding eni Centrale Kas is voor een leek
heelemaal' een puzzle. De zaak is deze. Al
wordt het een C. B. genoemd, dat betee»
kent nog niet, dat aldapr alle administratie
voor de geheale gemeentehuishouding
wordt gevoerd. Dit kan niet, wijl zich
daartegen nog de wettelijke voorschrif
ten verzetten. Er is ook nog een afdee
ling van financiën op de Secretarie. De
O. B. behandelt meer in engeren zin de
administratie voor de bedrijven. De Cen
trale Kas ontvangt en betaalt allee, dus
zoowel voor de gemeente, als voor de be
drijven. Dus er is één kassier. Maar vol
gens wettelijk voorschrift moet er nog
een Gemeente-Ontvanger zijn, al Is een
belangrijk deel van zijn taak overgedra
gen aan den Rijks-Ontvanger n.L de in
ning van de Gemeentelijke Inkomsten
belasting. Er worden echter nog andere
belastingen door de gemeente geheveh,
zooals de hondenbelasting, idem op pu
blieke vermakelijkheden, marktgeld; ker
mis, huur van openbare gronden voor
opslagplaatsen en bouwschuttingen, enz.,
waarvan de zorg van de inning dien
ambtenaar is opgedragen. Hij moet ook
doen betalen alle mandaten, uitgaande
van de afdeeling financiën. Dit zijn be
velschriften tot betaling van dóór de ge
meente verschuldigde bijdragen, wegens
gedane leveringen, enz.
Dit ontvangt en betaalt de Centrale
Kas. Doch die ontvangt en betaalt ook
*10600 alles ten behoeve van de bedrijven. Dus
de gelden van gas, water, electriciteit,
grondbedrijf, reiniging, zwembad, enz.
Alles dus in één pot. Administratief
wordt alles uit elkaar gehouden, niet al
leen wat uitsluitend ten behoeve van de
gemeente wordt ontvangen en betaald,
doch ook van elk bedrijf afzonderlijk.
Het overbodige kasgeld gaat telkens
naar een Bankinstelling waarmede de
gemeente een bepaald oontract heeft af
gesloten. Door middel van de rekening-
oourant wordt bijgehouden In hoeverre
hét te goed of het te kwaad met de daar
aan verbonden rente, voor rekening komt
van de gemeente, dan wel voor elk der
bedrijven. Daarmede heeft echter de
bankinstelling niets te maken. Men be
grijpt, dat de kassier met het daarbij be-
hoorende personeel, dus diensten ver
richt ten behoeve van de gemeente en
ook voor de bedrijven. Hoeveel? Ja, dat
32000
8000
2000
6000
1000
De gemeente betaalt de helft der afschrij-m
ving van den auto-sproeiwagen terug, welk leert de ervaring, meer of minder juist
bedrag als een ontvangst is opgenomen- getrokken uit de loonadministratie. Dat
personeel is ook werkzaam in kantoor-
Hi ermede is feitelijk het belangrijkste
van dezen dienst verteld. Alleen zij nog
medegedeeld, dat geraamd wordt te zul
len ontvangen, voor werk voor derden
4560. Wij blijven het nog steeds betreu
ren, dat niet naar middelen en wegen
wordt gezocht om dien post op te voeren.
Indien toch meer propaganda wordt ge
maakt voor het verrichten van werkzaam
heden door de reiniging, als het weghalen
der privaat emmers en het ledigen van
zinkputten (vooral dit laatste) en men
stelt de menschen in de gelegenheid dit
niet ineens in een bepaald abonnement
van 3 maanden te betalen, doch op een
meer schappelijke manier, er dan uieer
gebruik van die diensten zou worden ge
maakt
ruimte, die huurwaarde heeft en onder
houd, vuur en verlichting behoeft Naar
rato der hierboven genoemde beteeke-
nis der in die kantoren verrichte dien
sten, moeten deze kosten gelegd worden
op elk onderdeel. Laten wij niet verge
ten, dat men nog 'n afzonderlijken dienst
daarbij heeft ondergebracht, n.1. den op
haaldienst, die voor het grootste gedeelte
nog (helaas) beperkt is, tot het ophalen
en storten in termijnen van de beschul
digde belastingen en waardoor het pu
bliek meent (een verkeerde meening) dat
die dienst met de belasting iets te maken
hooft
t Zelfde is dit het geval met de O. B.
Die voert wel voor andere bedrijven de
boekhouding, heeft dus niet voor elk
rekening, omgeslagen over de diensten en
bedrijven, en als volgt verdeeld:
73
CÖ
-*-<
O
H
>2 n
«8
M K
O
O cc
CO N
■S
ti
cd
OQ
cc co co co co
CD O 00 O co co
tr vh o5 oó co
O W O N p N
CO fO
O*
T-4 rH
co co
I I I I I I I I
«w R R R S S
I I
I I
«M R R R R R R
II I I I I I I
CO
SS
c~
Vl RRRRRRR
8
co co O
CO 00
oo qS
t- ot'
01 Tl
9
iQ CO CO
co co
oo oó
5
I I I I I I I I
8
SS
88
CO
«H R R R R R R
m|
-si-s
M
■g
M
pO
*-•
TD P
0 2
to
IQ
3
Oi
t-4
"3
cd
o
H
o 'o
cd fe h c
Hoewel over de details nog wel het een
en ander zou kunnen worden medege
deeld, vermeenen wij hiermede te moetAi
volstaan, want er zijn nog meer diensten
en bedrijven, plus de goheeie begrooting
te bespreken.
Of men al of niet gedurende het seizoen
aanvechtingen heeft om zoo nu en dan
een duik te nemen, een feit is het niette
min dat zich
Het Zwembad
in een groote mate van belangstelling mag
verheugen. Desniettemin is het telken-
jare een scheepje van bijleggen. Ook dit
jaar wordt het tekort op de exploitatie ge
raamd op 4640,98, tegen 6162,26 in 1924
en een werkelijk tekort van 4074, 34 in
1923. De totaal-uitgaaf wordt dit jaar ge
raamd op 6600,98. Men ziet hieruit, dat
de inkomsten in verhouding zeer gering
zijn en dan ook geraamd worden op f 860,
waarvan 850 ais opbrengst uit baden en
10 voor het geven van onderricht in de
schoone zwemkunst.
In het jaar 1924 heeft de temperatuur
meer overeenkomst getoond met die van
de poolstreken. Vandaar, dat minder in
gezetenen de noodzakelijkheid hebben ge
voeld van een bad.in de open lucht
dan wel te verstaan. Dooh dit is oi. niet
de eenige reden, waarom -ons zwembad in
den afgeloopen zomer, zooveel minder be
zoekers heeft gehad. Men heeft ook nog
het onzalige denkbeeld toegepast om de
week-abonnementen af te schaffen, en de
maand-abonnementen van 1.—. op 2.—
te brengen. 1 Resultaat is een zeer bedui
dend minder bezoek en een mindere ont
vangst van ongeveer 266 vergeleken bij
1928. Wij zouden ernstig in
willen geven de weekabonnementen van
0^0 weer in te voeren en de maand-j
abonnementen op hoogstens 1.50 te stel
len. Andere zal blijken, dat voor velen een
geregeld' gebruik van het zwembad te
duur zal zijn en daarmede is de exploitatie
niet gediend.
Een goede gedachte is geweest, om den
badmeester, zwemonderricht te laten ge
ven tegen vergoeding van f 0.60 per les.
Het is een koopje, om een kwartier lang
aan den hengel te kunnen spartelen, en
met de kans om aldus, onder de bekwame
leiding van den badmeester, binnen be
trekkelijk korten tijd de edele zv mikunst
machtig te worden.
Van de begrooting zelf valt niet veel
bijzonders te vertellen. De onkosten van
een zwembad zijn vrij hoog, waarbij bomt
de afschrijving en de rente van het daar
in gestoken kapitaal. Dit tormt bij elkaar
ongeveer 2200, terwijl voor salarissen en
pensioenpremie van personeel (ook admi
nistratief) omstreeks f 3300 noodig is.
De kapitaaldienst doet zien, dat een af
lossing van het kapitaal 604,04) meer
noodig is, dan er afgeschreven wordt,
667,64), zoodat het tekort ad 86.60 ont
trokken moet worden uit het beschikbaar
gekomen zijnde gedeelte, wat is verkregen
door afschrijvingen van vroegere dienst
jaren. Dit is een verschijnsel wat later ook
bij de andere bedrijven zal optreden.
Zoodoende komen wij thans aan de be
grooting voor
Gemeenteverten.
Feitelijk kunnen wij deze evengoed be
spreken bij de gemeente-begrooting zelve,
omdat dit geen „bedrijf" is, maar een
dienst waarvan de kosten in bijna elk
hoofdstuk der begrooting terug komen.
Deelen wij daarom nu maar mede, dat de
totale lasten zijn geraamd op 170842,38,
waartegenover eenige kleine baten staan.
De gemeente moet dan ook voor al dat on
derhoudswerk enz. in totaal betalen
169533,50.
Maar met dat al, "zouden de ingezetenen
geen idee krijgen wat er 'zoo onder „ge
meentewerken" wordt verstaan. Nu, het ls
me dan ook het allegaartje wel, waarvoor
die dienst toch maar te zorgen heeft en
waarover de technische kennis van dit
personeel zich mede moet uitstrekken.
Daarom zullen wij trachten hieronder een
zoo beknopt mogelijke opsomming te ge
geven, waarvoor de 170824,88 noodig ge
acht worden.
Ten behoeve van Hoofdstuk n, dat ls
bet' Algemeen beheer, wordt voor onder
houd van het gebouw en vertrek voor ver
gaderingen van den Raad, van %irge-
meester en Wethouders, secretarie en voor
aankoop van meubelen voor die gebou
wen, zoomede voor de controle der ge-
meente-financiën en het uitoefenen der
kiesverriehtingen in totaal geraamd
2145.—.
Idem van Hoofdstuk UI, dat is de open
bare veiligheid, voor wachtgebouwen en
bureaux, lioht en brandstoffen, belooning
en premiën van brandblusch-personeel,
onderhoud van brandblusch- en redding
materiaal, toezicht op hooibergen en on
derhoud1 lantaarns, geraamd 6472,45.
Idem van Hoofdstuk IV, dj. de Volks
gezondheid, onderhoud 225.
Idem van Hoofdstuk V, dj. de Volks
huisvesting, aan kosten bouwpolitie
4061,96.
Idem van Hoofdstuk VI, dat zijn de
eigenlijke openbare werken, met jaarwed
den en salarissen en loonen personeel, on
derhoud van huizen, teren, straten, plei
nen, wegen, markten, wandelplaatsen,
bruggen, pompen, riolen, kanaal, kaai
muren, bediening van klókken, begraaf
plaats, enz., enz., 129029,26.
Dit vormt, zooals men ziet, de grootste
moot Het onderhoud van straten en plei
nen alleen kost 40915,66. Het ligt in de
bedoeling om dit jaar de Koningstraat
van trottoirs met tegels te voorzien.
Doch laten wij verder gaan.
Van Hoofdstuk VII, dus ten behoeve
van het onderhoud van bezittingen, wordt
geraamd' 2796,18.
Van Hoofdstuk VUL dat is voor Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen, wordt
ten behoeve van het Openb. Onderwijs,
het instandhouden van schoolgebouwen,
bet aanschaffen en onderhouder? van
schoolmeubelen, schoolboeken, leermidde
len, behoeften, verlichting, verwarming
en schoonhouden der gebouwen geraamd
19919,78.
Idem, idem voor het Ultgebr. L. O.
2244,50, idem nog voor de Normaal
school 1205.86. Idem voor het Nijver
heidsonderwijs, Zeevaart- en Avondvak-
teekenschool 1215.idem voor de mu
ziektent, het uitsteken van vlaggen en
openbare vermakelijkheden 626.Voor
Hoofdstuk IX, dat is, ondersteuning van
behoeftigen en werkloozen, wordt voor
onderhoud van het Armhuis en het ge
bouw der werkloosheidsverzekering ge
raamd 430.
Voor Hoofdstuk X, <LL voor Handel en
Nijverheid, wordt voor kosten vallende op
de 'Gemeente en Districts-arbeiders ge
raamd 105 en ten slotte voor Hoofdstuk
XII, d.L Belastingen, wordt voor onder
houd van kachels, lampen meubilair, enz.
(ook van het kantoor van den Ontvanger)
geraamd 450.
Deze opsomming is niet volledig. De
toelichting bii de begrooting beslaat al
leen 10 bladzijden. Doch wie de door ons
ten aanzien van elk Hoofdstuk in totaal
genoemde bedragen optelt zal ontwaren
dat men komt tot het totaal bedrag van
170824,38.
Vraagt men onze meening over het ge
heel of over onderdleelen van dezen
dienst, dan willen wij wel verklaren, dat
die zich nog niet met stelligheid' heeft ge
vormd. Wij willen wel als ons gevoelen
uitspreken, dat hier nog wel een terrein
aanwezig is, dat vatbaar is voor reorga
nisatie en na ernstige studie zal kunnen
slagen. Maardan moet eerst die Cen
trale Boekhouding de administratie eens
een aantal jaren goed tot in details heb
ben gevoerd, opdat het geheel kan wor
den doorzien. Zoodat we (om maar iets te
noemen) precies kunnen bepalen, wat elke
vierk. meter straatwerk ons kost. Andere
blijft het voor den verantwoordelijken be
stuurder een gesloten boek.
Uit den Kapitaalsdienst blijkt, dat het
in de bedoeling ligt, om nieuwe urinoirs
te plaatsen aan de Buitenhaven en een in
of nabij het Tuindorp. Voorts om een teer-
machine aan te schaffen en dan te toeren,
Ruygihweg, Middenweg, Tuindórpwegen,
Duinweg en Tuintjesweg en die dan te
bewerken met Sp&rnex. Die nieuwe uri
noirs zullen kosten 1020. De teer-
machine f 1800. Het wegenteeoren 6370.
Hoe of men er bij komt om dit laatste,
het wegen teeren, op den kapitaalsdienst
te brengen en dus er geld voor te gaan
leenen, is ons oen raadseL Dat is toch ook
onderhoud. Als men daarvoor geid gaat
leenen met een aflossing over een reeks
van jaren, dan is hét einde er van zoek.
Dan zou dit telkens, als dit moet worden
herhaald (en dat zal afhangen van het
gebruik der wegen en het weerstandsver-
vermogen) als vernieuwing worden aan
gemerkt en weer opnieuw er voor worden
geleend. Dat is toch niet in den haak. Dat
doet men toch ook niet, als een bestaande
straat, verstraat wordt en van nieuwe
steenen wordt voorzien. Want dat is on
derhoud. Telkens terugkeerend onder
houd!
De Raad zal goed' doen, die posten naar
den gewonen d'ienst van Hoofdstuk VI
over te brengen, als althans het College
zelf niet voorstel om dit te doen.
De begrooting van den
Ophaal- en Stortlngsdlenst
sluit met'een geraamde ontvangst en uit
gaaf van 13250.Dat wil zeggen, dat
de uitgaven dit totaal' aanwijzen en in ont
vangsten geraamd wordt een rente van
6000, een bijdrage van het Rijk van
4500 en van de gemeente van 8750.
'3e ziet, de zaak klopt. Dooh of die bij
drage van het Rijk inderdaad' verkregen
wordt en in verband daarmede, de bij
drage van de gemeente op 8750 gesteld,
zoo zal blijVen, is een open vraag. Wel
heeft in 1923 het Rijk iets meer bijgedrar
gen, n.1. 4717,47.
Wij willen hiermede niet zeggen, dat
het Rijk niet moreel verplicht is tot het
verieenen van die bijdrage. Zelfs meenen
wij te weten, dat de Ophaaldienst in Zaan
dam op een hoogere bijdrage kan staat
maken. Doch de grootte daarvan hangt
nu eenmaal af van adviezen van bepaalde
ambtenaren en als die persoonlijk ten op
zichte van dezen dienst niet sympatiek
staan, danis het advies niet schitte
rend voor onze gemeente-financiën.
Behoudens een bedrag van 748,20
voor drukwerk, kantoorbehoeften, diverse
onkosten, verlichting, verwarming en ge
bruik rijwiel, is al het overige bestemd
voor salarsisen van personeel recht
streeks of zijdelings (gedeeltelijk) werk
zaam voor den Ophaaldienst, idem van
pensioenbijdrage en kosten van verifi
catie.
Het komt ons voor, dat die dienst een
veel te beperkt tererin blijft bestrijden
en daardoor de kosten onevenredig zwaar
blijven drukken op de ontvangsten. Wjj
hebben al eens bij bespreking van de re
kening 1923 gewezen op de groote nog
te innen posten, welke op de balans van
de Gasfabriek, Waterleiding en Electrl-
citeitsbedrijf voorkwamen en telkenjare
voorkomen. Die bedrijven hebben er dus
groot belang bij indien dit spoediger ge-
ind wordt. Daarbij komt, dat die bedragen
voor velen door de thans gevolgde inning
per maand (per 8 maanden) vrij bezwaar
lijk is. Voorts is daar een vrij dure admi
nistratie van geregelde opname van
standen, inboeken, kwitanties schrijven
en aanbieden aan verbonden, die oi. be
langrijk kan worden ingekrompen en
zelfs het geld geregelder (eerder) zal bin
nenkomen, als men de aparte incassa voor
de bedrijven voor het belangrijkste deel
uet vervallen en de ingezetenen in de ge
legenheid stelde om wekelijks (maande
lijks) een vrijwel oonstant bedrag te be
talen, in overeenstemming met hom jaar-
lijkaohr gebruik. Daarmede kan men
vooral de ingezetenen met kleine beurzen
tegemoet komen, wijl men dan de lasten
verdeelt over bet geheele Jaar, terwijl die
nu te zwaar op de wintermaanden druk
ken. Voorts kon het gezamenlijk aantal
incasseerders worden ingekrompen en de
administratie zoowel van den Ophaal
dienst, als van de Centrale Boekhouding
verder gestuurd worden in de richting
van mechaniseering. Wijl toch geregeld
administratieve krachten afvallen, behoe
ven die dan niet te worden aangevuld.
Met een goede adresseermaohine en toe-
behooren, waarvan er thans uitstekende
in den handel verkrijgbaar zijn en één
rekenmachine doet men wonderen.
Natuurlijk zullen eenige moeilijkheden
moeten worden overwonnen, vooral bij
het publiek zelf. Dat is een kwestie van
propaganda. Doch deze moeilijkheden
kunnen bij ernstig aanpakken worden
overwonnen, vooral omdat toch steeds ge
streefd moet worden naar een meer eco
nomische wijze van werken, teneinde al-
dlis te komen tot reëelie bezuiniging.
Ook de beter gesitueerden en firma's
kunnen tot gemakkelijker betalingsoondi-
ties worden ditgenoodigd.
B.v.: Het verbruik van gas blijkt ge
middeld per jaar geweest te zijn 800 M8;
electriciteit a 0.40 120 K.W.U.; water
voor 20 per jaar; reiniging 6.per
jaar; grond-, personeele- en inkomsten
belasting 600 per jaar, schoolgeld 60.
Zoo'n ingezetene zal toch kunnen wor
den bewogen, om per maand 70 gere
geld af te dragen, gedurende 11 maanden.
Na afloop van het jaar krijgt hij de reke-
king waaruit blijkt, dat hij totaal verschul
digd is 884 en voorlooplg betaaldeheefl
770, zoodat hij nog moet betalen SA