VIERDE EN LAATSTE BLAD. f VAN ZATERDAG 17 JANUARI 1925. (Vervolg.) Sm® 11 15 fl 88 OPwsoon ONZE GEMEENTELIJKE INKOMSTEN EN UITGAVEN VOOR HET JAAR 1925. Thans <!e Retnlglngs-dienst, die in onze gemeente ook boekhoudkun dig als bedrijf is opgezet. De begrooting voor 1925 geeft voor het eerst aan, de uitkomst van de voorgenomen reorgani satie van dezen dienst. De totale uitgaaf ■wordt geraamd op 129338; de ontvangst op 15623, alzoo een nadeelig saldo van 118715. Dit nadeelig saldo werd in 1924 geraamd op 132074,545 en was in 1923 werkelijk 132609,38. Het werkelijk ge raamde verlies voor 1925 komt op onge veer 8,76 per inwoner. Dat gaat dus den goeden kant op. In hoofdzaak wordt dit verkregen door een lagere raming van den post „arbeids- loonen" en in verband dahrmede die voor pensioenen, als gevolg der reorganisatie. Daardoor worden ook wel de inkomsten En nu de Centrale Boekhouding, waarbof inbegrepen de Centrale Kas. L it het gepubliceerde verslag van het sectie-onderzoek blijkt, dat door den wet houder van financiën een rapport over de zen tak van dienst is uitgebracht. Mede blijkt uit dit verslag, dat uit het door dien wethouder ingediende rapport, deze "van meening is veranderd en thans ook voor stander van handhaving der O. B. is ge worden. Wjj hebben te dien aanzien reeds voldoende onze meening kenbaar gemaakt en dus hebben wij met blijdschap deze be-1 gen of vereeniging, die subsidie van de keering vernomen. Vooral, nu dit op eigen gemeente ontvangen en daarvoor verant- ervaring en waarneming is gebaseerd, woording schuldig zijn. Ook van de des- Zooiets blijkt toch maar altijd een goedwege ontstane kosten komt een deel middef te zijn. Alleen betreuren wij het, voor rekening der O. B., O. K. en de dat het rapport van dien wethouder niet Gemeente. openbaar gemaakt is. Immers zou daar- De O. B. moet wel een gedeelte van die door niet alleen het nu ingenomen stand- controle betalen, doch bepaalt in hoe punt van den wethouder bij velen meer ge- verre dit voor rekening van elk der be- rechtvaardigd worden, doch ook, wijl door drijven afzonderlijk gebracht moet wor- bedrijf apart, doch voor de gezamen lijke bedrijven één af deeling inkoop, één afdeeling verkoop, één hoofdboekhou ding, één loonadministratie enz., zit in één kantoorgebouw (zie verder boven) maar waarvan de totale kosten, worden omgeslagen over elk bedrijf afzonder lijk na rato eor diensten (arbeid voor wordt verricht Voorts is er één gemeentelijke verifi catie, welke alles controleert Dus niet al leen controle uitoefent op die adminstra- tie van de O. B. en O. K., maar ook op den Gemeente-Ontvanger en alle instellin- kennismaking van de in het rapport aan gevoerde argumenten, wellicht ook de bij de ingezetenen postgevatte meening, dat deze dienst duur werkt'voor onze ge meente-huishouding en bedrijven, kunnen worden weggenomen. Doch vooral meenen wij, dat het zwaarste punt, de onpartijdige gegevens waarover het Ooilege van B. en W. voortdurend kan beschikken en welke onmisbaar zijn, om naar behooren de ver antwoording van den gang van zaken te den- Hoe nu alles afgemeten wordt, welk deel van salarissen, pensioenen, vuur, licht en onderhond, op elk onderdeel moet drukken, daarvoor zijn na rijpelijk overleg normen gesteld, en men zal nu, na bovenstaande uiteenzetting kunnen begrijpen, ^dat in de begrooting der O. B. en C. K. in de ontvangsten en uitgaven, tot uitdrukking komt de kosten van die centrale diensten en in hoeverre elk kurmen dragen en beheerschen, ook dui-zelfstandig onderdeel in die kosten moet delijker tot de ingezetenen zal spreken, bijdragen. Misschien komt nog eens de gelegen heid om dit o.i. voor de gemeente zoo be lager, doch niet in dezelfde verhouding, langrijke rapport te doen publlceeren. Voor de arbeidsloonen wordt n.L uitge trokken 63738, tegen 81940.70 in 1924, terwijl in 1923 uitgegeven is 89947,88°. In verband met den eersten ontvanstpost, waarmede wordt bedloeld te ramen de op brengsten uit diverse beltgoederen en faecaliën, blijkt, dat men de eigenlijke beltwerkzaamheden afschaft en zich in hoofdzaak bepaalt tot het afhalen der vuilnis. v Immers werd voorheen getracht de di- Uit dit hierboven genoemde verslag blijkt met genoegen van dit rapport hebben' kennisgenomen. Zij dringen tevens aan op Het geheel wordt in 1925 geraamd te zullen kosten 86088.26, tegen 91772,06 in 1924 en een werkelijke uitgaaf van 88826,54° üi 1928. Onder de uitgaven tevens dat „meerdere" leden van den Raad («komt voor een post van 14500 te beta len rente, ten behoeve van bedrijven,, die (laten wij1 het zoo uitdrukken) geen kapi- nog meer bezuiniging. Uit het antwoordtaal hebben. Daaronder behoort de C. B. zelf, met 1700, zoodat resteert voor de andéren 12800. Voorts een afschrij- van B. en W. blyjft, dat het Hoofd van dezen tak van dienst aan het bewerken is "Van een plan. Jammer is dit niet in de be- vingspost van 1654,99. grooting tot uitdrukking gebracht Al-j Onder de ontvangsten komt voor een thans kunnen uit die begrooting geen gel- post van 14625 aan te kweeken rente, den wordien geput, om te gaan In de rich- ren behoeve van bedrijven.' die wel kapi- verse beltgoederen nog op allerlei ma-ting van verdere mechaniseering- Want in taal hebben. Voorts nog 600 aan ont- nier verkoopbaar te maken Daarvoor I den Kapitaalsdienst (ontvangsten en uitga- vangsten van menschen die te laat beta- moest allee worden gesorteerd- Het deel ven) ia daarvoor niets geraamd- Indien ten. daarvoor dus in 1926, als gevolg van do Het resteerendle deel, n.1. 70963,25 uitvoering van dit plan, geld noodig zal j wordt, met inachtneming der rente-ver wat 't meest geschikt was voor mest werd vermengdt met beer en „compost" ge naamd. Welnu, daarvoor wordt thans ge raamd lp 1925 te zuilen ontvangen 800, tegen 3000 in 1924, terwijl in 1923 ont- vangen Is 3965,90. Bij ruw weer zal het toch nog noodzakelijk kunnen zijn, dat het vuil naar de belt wordt vervoerd. In verband met die wijziging1' in de werk wijze, wordt meer van de aangevoerde beër overgehouden voor rechtstreekschen verkoop. Als gevolg daarvan wordt een op brengst geraamd van 6000, tegen 4600 in 1924 en een werkelijke ontvangst van 6713,80 in 1923. Ook de opbrengst vap Blad-paardenmest wordt hooger geraamd, n.L op 1000, tegen 300 in 1924 en een ontvangst van 593,25 in 1928. Met al deze ramingen' moet echter rekening wor den gehoudien met de vraag van landbou wers naar die artikelen en.de toene ming van het gebruik van kunstmest Mede als gevolg dier reorganisatie wordt de opbrengst van diverse beltgoe deren belangrijk lager geraamd, nl. op slechts 100, terwijl in 1924 geraamd was 750 en ontvangen in 1923 j 1265,30. Onze huismoeders zien dus, dat voor heen hun oude emaille-pannen, blikken, flesschen, euz., toch nog waarde bleken te bezitten. Mede als gevolg der reorganisatie is de post afschrijvingen verhoogd en gesteld op 8106, tegen 6713,58 in 1924. Afge schreven is er in 1923 6664.18°. Deze verhooging is een gevolg eerstens van de aanschaffing van den auto-pomp-sproei- wagen, welke compleet heeft gekost 11938.80. Jaarlijks wordt 10 afgeschre ven, dus daardoor wordt de totaalpost met 1193,88 verhoogd. Voorts ligt het in de bedoeling uit de nieuwe leening tot een totaal bedrag van f 63000 aan te schaffen: 1 sleepboot en 2 dekschuiten^ geraamd op 1 stortbuis met installatie ge raamd op 1 electrisohe kraan bij beltterrein Houten loods met waschgelegen- heid Ophoogen terrein, bestraten enz. Onvoorzien Totaal 68000 Agesohreven wordt daarop jaarlijks 2280.—. Dus ook met dit bedrag is de raming verhoogd. Vóórts nog tot een be- draig van 494.76 we>gens aanschaffing van landbouwwerktuigen, een ijzeren vlet, paarden, tuigen en dekken. Een belang rijk deel dezer vernieuwing was reeds in de begrooting van 1924 opgenomen, van daar dat het verschil niet zoo groot is, ter wijl bovendien in 1925 van de overige be- zittingeni van eenige posten slechts het resteerende gedeelte wordt afgeschreven zijn, moet een voorstel worden gedaan tot wijziging van de begrooting. Natuurlijk is ook mogelijk een wijziging in de werkzaamheden op een zoodanige manier, dat arbeid en dus arbeidskrachten uitgespaard worden. Doch daarmede zal men goed doen zeer voorzichtig te zijn. Altijd als het te laat is, gevoelt men het gebrek aan gegevens, die niet meer ten dienste staan. En dan kan de verkregen be zuiniging wel eens, achteraf beschouwd, een diuur koopje zijn. De begrooting van de Centrale Boekhou ding eni Centrale Kas is voor een leek heelemaal' een puzzle. De zaak is deze. Al wordt het een C. B. genoemd, dat betee» kent nog niet, dat aldapr alle administratie voor de geheale gemeentehuishouding wordt gevoerd. Dit kan niet, wijl zich daartegen nog de wettelijke voorschrif ten verzetten. Er is ook nog een afdee ling van financiën op de Secretarie. De O. B. behandelt meer in engeren zin de administratie voor de bedrijven. De Cen trale Kas ontvangt en betaalt allee, dus zoowel voor de gemeente, als voor de be drijven. Dus er is één kassier. Maar vol gens wettelijk voorschrift moet er nog een Gemeente-Ontvanger zijn, al Is een belangrijk deel van zijn taak overgedra gen aan den Rijks-Ontvanger n.L de in ning van de Gemeentelijke Inkomsten belasting. Er worden echter nog andere belastingen door de gemeente geheveh, zooals de hondenbelasting, idem op pu blieke vermakelijkheden, marktgeld; ker mis, huur van openbare gronden voor opslagplaatsen en bouwschuttingen, enz., waarvan de zorg van de inning dien ambtenaar is opgedragen. Hij moet ook doen betalen alle mandaten, uitgaande van de afdeeling financiën. Dit zijn be velschriften tot betaling van dóór de ge meente verschuldigde bijdragen, wegens gedane leveringen, enz. Dit ontvangt en betaalt de Centrale Kas. Doch die ontvangt en betaalt ook *10600 alles ten behoeve van de bedrijven. Dus de gelden van gas, water, electriciteit, grondbedrijf, reiniging, zwembad, enz. Alles dus in één pot. Administratief wordt alles uit elkaar gehouden, niet al leen wat uitsluitend ten behoeve van de gemeente wordt ontvangen en betaald, doch ook van elk bedrijf afzonderlijk. Het overbodige kasgeld gaat telkens naar een Bankinstelling waarmede de gemeente een bepaald oontract heeft af gesloten. Door middel van de rekening- oourant wordt bijgehouden In hoeverre hét te goed of het te kwaad met de daar aan verbonden rente, voor rekening komt van de gemeente, dan wel voor elk der bedrijven. Daarmede heeft echter de bankinstelling niets te maken. Men be grijpt, dat de kassier met het daarbij be- hoorende personeel, dus diensten ver richt ten behoeve van de gemeente en ook voor de bedrijven. Hoeveel? Ja, dat 32000 8000 2000 6000 1000 De gemeente betaalt de helft der afschrij-m ving van den auto-sproeiwagen terug, welk leert de ervaring, meer of minder juist bedrag als een ontvangst is opgenomen- getrokken uit de loonadministratie. Dat personeel is ook werkzaam in kantoor- Hi ermede is feitelijk het belangrijkste van dezen dienst verteld. Alleen zij nog medegedeeld, dat geraamd wordt te zul len ontvangen, voor werk voor derden 4560. Wij blijven het nog steeds betreu ren, dat niet naar middelen en wegen wordt gezocht om dien post op te voeren. Indien toch meer propaganda wordt ge maakt voor het verrichten van werkzaam heden door de reiniging, als het weghalen der privaat emmers en het ledigen van zinkputten (vooral dit laatste) en men stelt de menschen in de gelegenheid dit niet ineens in een bepaald abonnement van 3 maanden te betalen, doch op een meer schappelijke manier, er dan uieer gebruik van die diensten zou worden ge maakt ruimte, die huurwaarde heeft en onder houd, vuur en verlichting behoeft Naar rato der hierboven genoemde beteeke- nis der in die kantoren verrichte dien sten, moeten deze kosten gelegd worden op elk onderdeel. Laten wij niet verge ten, dat men nog 'n afzonderlijken dienst daarbij heeft ondergebracht, n.1. den op haaldienst, die voor het grootste gedeelte nog (helaas) beperkt is, tot het ophalen en storten in termijnen van de beschul digde belastingen en waardoor het pu bliek meent (een verkeerde meening) dat die dienst met de belasting iets te maken hooft t Zelfde is dit het geval met de O. B. Die voert wel voor andere bedrijven de boekhouding, heeft dus niet voor elk rekening, omgeslagen over de diensten en bedrijven, en als volgt verdeeld: 73 CÖ -*-< O H >2 n «8 M K O O cc CO N ■S ti cd OQ cc co co co co CD O 00 O co co tr vh o5 oó co O W O N p N CO fO O* T-4 rH co co I I I I I I I I «w R R R S S I I I I «M R R R R R R II I I I I I I CO SS c~ Vl RRRRRRR 8 co co O CO 00 oo qS t- ot' 01 Tl 9 iQ CO CO co co oo oó 5 I I I I I I I I 8 SS 88 CO «H R R R R R R m| -si-s M ■g M pO *-• TD P 0 2 to IQ 3 Oi t-4 "3 cd o H o 'o cd fe h c Hoewel over de details nog wel het een en ander zou kunnen worden medege deeld, vermeenen wij hiermede te moetAi volstaan, want er zijn nog meer diensten en bedrijven, plus de goheeie begrooting te bespreken. Of men al of niet gedurende het seizoen aanvechtingen heeft om zoo nu en dan een duik te nemen, een feit is het niette min dat zich Het Zwembad in een groote mate van belangstelling mag verheugen. Desniettemin is het telken- jare een scheepje van bijleggen. Ook dit jaar wordt het tekort op de exploitatie ge raamd op 4640,98, tegen 6162,26 in 1924 en een werkelijk tekort van 4074, 34 in 1923. De totaal-uitgaaf wordt dit jaar ge raamd op 6600,98. Men ziet hieruit, dat de inkomsten in verhouding zeer gering zijn en dan ook geraamd worden op f 860, waarvan 850 ais opbrengst uit baden en 10 voor het geven van onderricht in de schoone zwemkunst. In het jaar 1924 heeft de temperatuur meer overeenkomst getoond met die van de poolstreken. Vandaar, dat minder in gezetenen de noodzakelijkheid hebben ge voeld van een bad.in de open lucht dan wel te verstaan. Dooh dit is oi. niet de eenige reden, waarom -ons zwembad in den afgeloopen zomer, zooveel minder be zoekers heeft gehad. Men heeft ook nog het onzalige denkbeeld toegepast om de week-abonnementen af te schaffen, en de maand-abonnementen van 1.—. op 2.— te brengen. 1 Resultaat is een zeer bedui dend minder bezoek en een mindere ont vangst van ongeveer 266 vergeleken bij 1928. Wij zouden ernstig in willen geven de weekabonnementen van 0^0 weer in te voeren en de maand-j abonnementen op hoogstens 1.50 te stel len. Andere zal blijken, dat voor velen een geregeld' gebruik van het zwembad te duur zal zijn en daarmede is de exploitatie niet gediend. Een goede gedachte is geweest, om den badmeester, zwemonderricht te laten ge ven tegen vergoeding van f 0.60 per les. Het is een koopje, om een kwartier lang aan den hengel te kunnen spartelen, en met de kans om aldus, onder de bekwame leiding van den badmeester, binnen be trekkelijk korten tijd de edele zv mikunst machtig te worden. Van de begrooting zelf valt niet veel bijzonders te vertellen. De onkosten van een zwembad zijn vrij hoog, waarbij bomt de afschrijving en de rente van het daar in gestoken kapitaal. Dit tormt bij elkaar ongeveer 2200, terwijl voor salarissen en pensioenpremie van personeel (ook admi nistratief) omstreeks f 3300 noodig is. De kapitaaldienst doet zien, dat een af lossing van het kapitaal 604,04) meer noodig is, dan er afgeschreven wordt, 667,64), zoodat het tekort ad 86.60 ont trokken moet worden uit het beschikbaar gekomen zijnde gedeelte, wat is verkregen door afschrijvingen van vroegere dienst jaren. Dit is een verschijnsel wat later ook bij de andere bedrijven zal optreden. Zoodoende komen wij thans aan de be grooting voor Gemeenteverten. Feitelijk kunnen wij deze evengoed be spreken bij de gemeente-begrooting zelve, omdat dit geen „bedrijf" is, maar een dienst waarvan de kosten in bijna elk hoofdstuk der begrooting terug komen. Deelen wij daarom nu maar mede, dat de totale lasten zijn geraamd op 170842,38, waartegenover eenige kleine baten staan. De gemeente moet dan ook voor al dat on derhoudswerk enz. in totaal betalen 169533,50. Maar met dat al, "zouden de ingezetenen geen idee krijgen wat er 'zoo onder „ge meentewerken" wordt verstaan. Nu, het ls me dan ook het allegaartje wel, waarvoor die dienst toch maar te zorgen heeft en waarover de technische kennis van dit personeel zich mede moet uitstrekken. Daarom zullen wij trachten hieronder een zoo beknopt mogelijke opsomming te ge geven, waarvoor de 170824,88 noodig ge acht worden. Ten behoeve van Hoofdstuk n, dat ls bet' Algemeen beheer, wordt voor onder houd van het gebouw en vertrek voor ver gaderingen van den Raad, van %irge- meester en Wethouders, secretarie en voor aankoop van meubelen voor die gebou wen, zoomede voor de controle der ge- meente-financiën en het uitoefenen der kiesverriehtingen in totaal geraamd 2145.—. Idem van Hoofdstuk UI, dat is de open bare veiligheid, voor wachtgebouwen en bureaux, lioht en brandstoffen, belooning en premiën van brandblusch-personeel, onderhoud van brandblusch- en redding materiaal, toezicht op hooibergen en on derhoud1 lantaarns, geraamd 6472,45. Idem van Hoofdstuk IV, dj. de Volks gezondheid, onderhoud 225. Idem van Hoofdstuk V, dj. de Volks huisvesting, aan kosten bouwpolitie 4061,96. Idem van Hoofdstuk VI, dat zijn de eigenlijke openbare werken, met jaarwed den en salarissen en loonen personeel, on derhoud van huizen, teren, straten, plei nen, wegen, markten, wandelplaatsen, bruggen, pompen, riolen, kanaal, kaai muren, bediening van klókken, begraaf plaats, enz., enz., 129029,26. Dit vormt, zooals men ziet, de grootste moot Het onderhoud van straten en plei nen alleen kost 40915,66. Het ligt in de bedoeling om dit jaar de Koningstraat van trottoirs met tegels te voorzien. Doch laten wij verder gaan. Van Hoofdstuk VII, dus ten behoeve van het onderhoud van bezittingen, wordt geraamd' 2796,18. Van Hoofdstuk VUL dat is voor Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, wordt ten behoeve van het Openb. Onderwijs, het instandhouden van schoolgebouwen, bet aanschaffen en onderhouder? van schoolmeubelen, schoolboeken, leermidde len, behoeften, verlichting, verwarming en schoonhouden der gebouwen geraamd 19919,78. Idem, idem voor het Ultgebr. L. O. 2244,50, idem nog voor de Normaal school 1205.86. Idem voor het Nijver heidsonderwijs, Zeevaart- en Avondvak- teekenschool 1215.idem voor de mu ziektent, het uitsteken van vlaggen en openbare vermakelijkheden 626.Voor Hoofdstuk IX, dat is, ondersteuning van behoeftigen en werkloozen, wordt voor onderhoud van het Armhuis en het ge bouw der werkloosheidsverzekering ge raamd 430. Voor Hoofdstuk X, <LL voor Handel en Nijverheid, wordt voor kosten vallende op de 'Gemeente en Districts-arbeiders ge raamd 105 en ten slotte voor Hoofdstuk XII, d.L Belastingen, wordt voor onder houd van kachels, lampen meubilair, enz. (ook van het kantoor van den Ontvanger) geraamd 450. Deze opsomming is niet volledig. De toelichting bii de begrooting beslaat al leen 10 bladzijden. Doch wie de door ons ten aanzien van elk Hoofdstuk in totaal genoemde bedragen optelt zal ontwaren dat men komt tot het totaal bedrag van 170824,38. Vraagt men onze meening over het ge heel of over onderdleelen van dezen dienst, dan willen wij wel verklaren, dat die zich nog niet met stelligheid' heeft ge vormd. Wij willen wel als ons gevoelen uitspreken, dat hier nog wel een terrein aanwezig is, dat vatbaar is voor reorga nisatie en na ernstige studie zal kunnen slagen. Maardan moet eerst die Cen trale Boekhouding de administratie eens een aantal jaren goed tot in details heb ben gevoerd, opdat het geheel kan wor den doorzien. Zoodat we (om maar iets te noemen) precies kunnen bepalen, wat elke vierk. meter straatwerk ons kost. Andere blijft het voor den verantwoordelijken be stuurder een gesloten boek. Uit den Kapitaalsdienst blijkt, dat het in de bedoeling ligt, om nieuwe urinoirs te plaatsen aan de Buitenhaven en een in of nabij het Tuindorp. Voorts om een teer- machine aan te schaffen en dan te toeren, Ruygihweg, Middenweg, Tuindórpwegen, Duinweg en Tuintjesweg en die dan te bewerken met Sp&rnex. Die nieuwe uri noirs zullen kosten 1020. De teer- machine f 1800. Het wegenteeoren 6370. Hoe of men er bij komt om dit laatste, het wegen teeren, op den kapitaalsdienst te brengen en dus er geld voor te gaan leenen, is ons oen raadseL Dat is toch ook onderhoud. Als men daarvoor geid gaat leenen met een aflossing over een reeks van jaren, dan is hét einde er van zoek. Dan zou dit telkens, als dit moet worden herhaald (en dat zal afhangen van het gebruik der wegen en het weerstandsver- vermogen) als vernieuwing worden aan gemerkt en weer opnieuw er voor worden geleend. Dat is toch niet in den haak. Dat doet men toch ook niet, als een bestaande straat, verstraat wordt en van nieuwe steenen wordt voorzien. Want dat is on derhoud. Telkens terugkeerend onder houd! De Raad zal goed' doen, die posten naar den gewonen d'ienst van Hoofdstuk VI over te brengen, als althans het College zelf niet voorstel om dit te doen. De begrooting van den Ophaal- en Stortlngsdlenst sluit met'een geraamde ontvangst en uit gaaf van 13250.Dat wil zeggen, dat de uitgaven dit totaal' aanwijzen en in ont vangsten geraamd wordt een rente van 6000, een bijdrage van het Rijk van 4500 en van de gemeente van 8750. '3e ziet, de zaak klopt. Dooh of die bij drage van het Rijk inderdaad' verkregen wordt en in verband daarmede, de bij drage van de gemeente op 8750 gesteld, zoo zal blijVen, is een open vraag. Wel heeft in 1923 het Rijk iets meer bijgedrar gen, n.1. 4717,47. Wij willen hiermede niet zeggen, dat het Rijk niet moreel verplicht is tot het verieenen van die bijdrage. Zelfs meenen wij te weten, dat de Ophaaldienst in Zaan dam op een hoogere bijdrage kan staat maken. Doch de grootte daarvan hangt nu eenmaal af van adviezen van bepaalde ambtenaren en als die persoonlijk ten op zichte van dezen dienst niet sympatiek staan, danis het advies niet schitte rend voor onze gemeente-financiën. Behoudens een bedrag van 748,20 voor drukwerk, kantoorbehoeften, diverse onkosten, verlichting, verwarming en ge bruik rijwiel, is al het overige bestemd voor salarsisen van personeel recht streeks of zijdelings (gedeeltelijk) werk zaam voor den Ophaaldienst, idem van pensioenbijdrage en kosten van verifi catie. Het komt ons voor, dat die dienst een veel te beperkt tererin blijft bestrijden en daardoor de kosten onevenredig zwaar blijven drukken op de ontvangsten. Wjj hebben al eens bij bespreking van de re kening 1923 gewezen op de groote nog te innen posten, welke op de balans van de Gasfabriek, Waterleiding en Electrl- citeitsbedrijf voorkwamen en telkenjare voorkomen. Die bedrijven hebben er dus groot belang bij indien dit spoediger ge- ind wordt. Daarbij komt, dat die bedragen voor velen door de thans gevolgde inning per maand (per 8 maanden) vrij bezwaar lijk is. Voorts is daar een vrij dure admi nistratie van geregelde opname van standen, inboeken, kwitanties schrijven en aanbieden aan verbonden, die oi. be langrijk kan worden ingekrompen en zelfs het geld geregelder (eerder) zal bin nenkomen, als men de aparte incassa voor de bedrijven voor het belangrijkste deel uet vervallen en de ingezetenen in de ge legenheid stelde om wekelijks (maande lijks) een vrijwel oonstant bedrag te be talen, in overeenstemming met hom jaar- lijkaohr gebruik. Daarmede kan men vooral de ingezetenen met kleine beurzen tegemoet komen, wijl men dan de lasten verdeelt over bet geheele Jaar, terwijl die nu te zwaar op de wintermaanden druk ken. Voorts kon het gezamenlijk aantal incasseerders worden ingekrompen en de administratie zoowel van den Ophaal dienst, als van de Centrale Boekhouding verder gestuurd worden in de richting van mechaniseering. Wijl toch geregeld administratieve krachten afvallen, behoe ven die dan niet te worden aangevuld. Met een goede adresseermaohine en toe- behooren, waarvan er thans uitstekende in den handel verkrijgbaar zijn en één rekenmachine doet men wonderen. Natuurlijk zullen eenige moeilijkheden moeten worden overwonnen, vooral bij het publiek zelf. Dat is een kwestie van propaganda. Doch deze moeilijkheden kunnen bij ernstig aanpakken worden overwonnen, vooral omdat toch steeds ge streefd moet worden naar een meer eco nomische wijze van werken, teneinde al- dlis te komen tot reëelie bezuiniging. Ook de beter gesitueerden en firma's kunnen tot gemakkelijker betalingsoondi- ties worden ditgenoodigd. B.v.: Het verbruik van gas blijkt ge middeld per jaar geweest te zijn 800 M8; electriciteit a 0.40 120 K.W.U.; water voor 20 per jaar; reiniging 6.per jaar; grond-, personeele- en inkomsten belasting 600 per jaar, schoolgeld 60. Zoo'n ingezetene zal toch kunnen wor den bewogen, om per maand 70 gere geld af te dragen, gedurende 11 maanden. Na afloop van het jaar krijgt hij de reke- king waaruit blijkt, dat hij totaal verschul digd is 884 en voorlooplg betaaldeheefl 770, zoodat hij nog moet betalen SA

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 13