tot Vrijdag 6 Febr. J. J. H. KOOPMAN, WESTSTRAAT 17. TWEEDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS Nog slechts enkele dagen, Prima kwaliteit Gabardine, Serge, Poline, Crêpe Maro- cain, Crêpe Tailleur, enz. VAN DINSDAG 3 FEBRUARI 1925 Te '8-G ravenhage slaagden voor het' Machinisten-diploma A, de heeren J. A. Kimmel en K. de Jong, alhier. Naar wij vernemen, is onze vroegere plaatsgenoot, de heer Y. Jongstra, gere kend met ingang van 1 Januari j.L, be vorderd tot Hoofdcommies bij den Ge meentelijken Dienst der Stadsontwikke- en Volkshuisvesting te 's-Gravenhage. Laatste Abonnementsconcert. Blrglt Engell Louis Schnitzler. Op het laatste Abonnementsconcert, mor gen (Woensdag), zingt de gevierde ar- tiste aria's en liederen van Handel, Pergo- lese, Schubert, Mahler, Brahms, Hugo Wolff e.a. Programma's met tekst zullen aan de zaal verkrijgbaar worden gesteld. Louis Schnitzler bespeelt den Kapsvleugel, die op het vorig concert in uitstekende con ditie was en zeer goed klonk. Betreffende toegang enz. raadplege men de advertentie in dit nummer. Heyermans' „Ghetto" in Casino. Opnieuw zal één der onovertroffen meesterwerken van den grooten, helaas zoo vroejp>ntslapen auteur, voor het voet licht komen en wel „Ghettp", onder lei ding van den grooten tooneelspeler Louis de Vries, die hier ter stede zoo'n kolossale opgang maakte met zijn prachtig spel in „De Wandelende Jood" en „De Familie Lehmann". Nog meer dan bij andere stukken zal het publiek van dit fijn ont roerende Joodsche dram$ waarin het Joodsche leven tnet zijn liefde en haat, zoo krachtig geschilderd wordt, genieten. Hoe innig, gevoelig en edel weet Louis de Vries in zijn nobel spel Blinde Sachel weer te geven. Hoe prachtig is ook weeV onze beminde artiste Esther de Boer van Rijk in haar creatie van Esther. Toont dat Helder niet achter staat in vereering voor den grooten meester, door Donderdag allen op te komen. De extra- lage entree-prijzen, het eerste klas ge zelschap en een wereldberoemd stuk zul len ongetwijfeld het succes dit keer vol komen doen zfjn. UK het Politie-rapport Zondagmiddag werd er van het vlieg kamp de Kooy, telefonisch kennisgege ven dat er in het N. H. Kanaal een vrouw te water was gesprongen. Zij kon nog juist door een bewoner van den Rijks straatweg, die met een vlet in het kanaal voer, gered worden. De vrouw was bewusteloos, doch kwam, nadat er eenigen tijd kunstmatige adem haling was toegepast, weer bij kennis. Zij kreeg toen echter een zenuwtoeval, zoo dat de geneesheer, die inmiddels was ge waarschuwd, het noodig oordeelde haar in het Hospitaal te doen opnemen. Zij werd per ziekenauto naar het Hos pitaal vervoerd. De toestand van de vrouw was gistermorgen gunstig. GEMEENTERAAD. GEMEENTE-BEGROOTING 19». De toepassing van de 31/» van het Gemeente-personeeL B. en W. hebben het volgend schreven tot den Raad gericht: Zooals U reeds bekend zal zijn, heeft ons Ooilege gemeend, dat het tekort op de Begrooting voor 1926 nöch geheel voor rekening van de belastingplichtigen in het algemeen, nöch geheel of grooten- deels voor rekening van het gemeente- personeel mag worden gebracht. Uitgaande van dit standpunt is het oordeel Ingewonnen van het Georgani seerd Overleg over een voorstel tot ver haal van een bijdrage van 81/» voor weduwen- en weezenpensioen. De Commissies van Overleg voor Amb tenaars- en Werkliedenaangelegenheden kunnen zich in het algemeen met ons voorstel vereenigen, terwijl de Oommissie van Overleg voor Ambtenaarsaangelegen heden ter zake van den Politiedienst er eenigszins afwijzend tegenover staat. Wij achten het evenwel, zulks in over eenstemming met het advies der eerstge noemde Commissie, billijk, dat het ver haal niet wordt toegepast op den Burge meester, Secretaris en Ontvanger, aange zien hunne wedden niet door den F -ad, maar door Gedeputeerde Staten zijn vast gesteld en deze wedden nog niet zijn ge bracht op het door derf Raad gewenschte niveau. In dit verband merken wij op, dat Gedeputeerde Staten van Noordholland tot tweemaal geen rekening hebben ge houden met de adviezen van Uwen Raad, wijl zij de door hen in 1919 vastgestelde wedden voor Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers in dit gewest niet aan een partieele herziening wenschten te onder werpen. Wat den datum van ingang betreft, lijkt ons 1 Maart 1925 het best, omdat salarisveranderingen in het algemeen niet behooren terug te werken tot een tijdstip voorafgaande aan den datum dier verandering Wijders verdient het geen aanbeveling om bijdragen in te houden over maanden die reeds geheel of ten deele verstreken zijn, omdat zulks met bezwaren gepaard gaat. Resumeerende stellen wij IT met verwij zing naar de overgelegde adviezen voor over te gaan tot verhaal van I1/1 van de bijdragen voor weduwen- en weezen pensioen van al het gemeente-personeel, sehalve van de drie functionarissen hier boven genoemd. üzlgingen gemeente-begroeting. Door de heeren Schoeffelenberger en Geurts is een voorstel ingediend betreffende Le genreente-begrooting, dienst 1926. Adres santen kunnen zich niet vereenigen met het \oorstel van Burgemeester en Wethouders tot heffing van een bijdrage van het gemeentepersoneel van 3en een be lastingverhoog ng van 10%. Deze voor stellen brengen mede, dat eerst 31/2 van ne>t gemeentepersoneel verlangd wordt, waar na zij over het verminderde inkomen nog eens weer 10 belastingverhooging moeten bijdragen. Het gemeentepersoneel betaalt dus 13Vj tegenover de burgerij 10 De vacantietoeslag is ook reeds ingetrokken, zoo dat van het gemeentepersoneel tezamen dus een offer wordt gevraagd van 15 Maar ook voor de burgerij achten adressanten de belastingverhooging van 10 te hoog", zij meenen, dat deze weldra haar nadeelige wer king zal doen gevoelen. Adressanten wijzen verder op de h. i. ver keerde politiek om, naast een belastingver hooging, tevens een gasprijsverlaging voor te stellen, en dus, wat men met de eene hand neemt, met de andere terug te geven.' Zij wijzen op het steeds stijgende gasdebiet, dat in 1923 zonder prijsverhooging toenam (al leen het kookgas was in 1922 1 cent hooger). Zij achten het een gevaarlijke financiering een indirecte belasting te verlagen om daar mede een directe te verhoogen. Door het aanvaarden van de 81/, op de salarissen, is van het tekort dus reeds gedekt 28.000, zoodat nog overblijft 25.000 plus de 16.000 van den post on voorzien. Adressanten wenschen deze 25.000 te halen uit verschillende bezuini gingen, die zij voorstellen, en welke in totaal een bedrag van 28.800 opleveren. Bedoelde verminderingen betreffen: Onderhoud1 en schoomh. van het Raadhuis (geraamd op 300) 800. Reis- en verblijfk. voor leden Gemeente- best. en ambten, v. Secr. en omtv-kantoor 850) 250. Belooning Insp- dien. en verdere beambten Pol. en veldw. 75.640) 3496 (vac. Brig. (ƒ2496) niet aanvullen en post belooning diensten buiten dienstrooster 2500) 1000. Bureaubeh. Pol. (ƒ1426) ƒ200. Belooning en premiën aan brandm. enz. 1468) 300. Keuring openb. middL v. vervoer en kosten Trekh.wet 230) 100. Kosten Huurcomm.wet 3600) 1100 door aantal vergad, met de helft te vermind. Jaarw. person. - beheer openb. werken 18.893) 2600, (post reeds gepens. direct, vervallen; sal. van event. benoemden direct uit het pers. met 400 te verhoogen en die plaats aan te vullen met en dagelijksch op zichter van 2000, bezuiniging 2600). Onderhoud v. huizen^ torens, enz. 1745) ƒ200. Onderhoud v. straten en pL (ƒ42.347) 7250, n.1. 200000 waaïkl. te verm. op 150000 verschil ƒ1650; lossen en vervoer steenen 1800) 400; levering zand 3000) 600; trottoir tegels en banden Koningstr. 4600) niet. uit te voeren, tezamen 7250. Onderhoud wegen en voetp. 5760) 600. Onderlfoud palen enz. paardenm. Juliana- dorp 10.500) 400. Plantsoenen 9264.41) 650 door niet aankoopen boomen, heesters, enz. Bruggen, enz. 12.131) 400. Onderhoud pompen enz. 2920) 630. Kosten havens, vaart., enz. 4216) f 650. Kosten Alg. Begi.pl. 5270) 350. Onderhoud en admin. bezittingen enz. 2797) ƒ350. Kosten instandh. schoolgeb. 5790) 800. Aanschaffen schoobneub. 2560) 300. Onderhoud schoolm. 2366) 200. Kosten Normaalschool (ƒ1606) door op heffing daarvan 1606. Uitgaven volksfeesten 425) f 100 voor medailles. SubsidJën aan schouwburgen enz. 3000) 700: Sted. Muziekk. 250, Winnubst 60, Stafmuziekkorps 400. Wanneer dus deze bezuinigingen toege past zouden worden, plus het offer van 3/1, pensioenbijdragen, dan kwam men tot het benoodigde bedrag, benoodigd voor onze Gemeentelijke huishouding, n.1. f 775.000. En wat zien wij daarbij, dat met het vol maken van voorgenoemd bedrag, de oor spronkelijke 6 belastingverlaging in stand kan blijven Instede van een 10 belasting verhooging. Maar wanneer men vasthoudt aan het Idee, gasprijsverlaging moet er komen en aan de uitgaven in de begrooting willen wij nH tornen, welnu, men ga zijn gang, doch wij wenschen daaraan niet mede te werken. In het belang onzer plaats en hare bevol king, zeggen wij geen belastingverhooging! De inhoud hiervan geeft B. en W. geen aanleiding om ter zake voorstellen te doen, mede omdat de door de heeren genoemde posten der Begrooting naar de meening van het College in de Secties voldoende zijn onder de oogen gezien. Natuurlijk staat het, zeggen B en W. verder, aan elk lid vrij, bij de ver dere behandeling der begrooting voorstellen in te dienen of te verdedigen. Mali voor Hr. Ma ,Trump* en «Heemskerck". naar Genua: 11,12,13 en 14 Februari hoofdkantoor 6.80 m. stadsbussen daagstevoren lichting 4. 16 Februari hoofdkantoor 6 30 m. stadsbussen lichting3.30m. □aar Barcalona: laatste buslichting: 17,18,19 en 20 Februari hoofdkantoor 6.80 a. stadsbussen lichting 8. 22 Februari hoofdkantoor 6.m. stadsbussen >l/i lichting 4. Ingezonden Mededeellng. duurt onze speciale aanbieding naar maat, voor 1ste klasse bewerking. Elegants Coups. Dames-Kleedermaker, INGEZONDEN. GEMEENTE-BEGROOTING 1925. De Salarissen van Rijks- en Ge meenteambtenaren. De gemeente lijke inkomstenbelasting. In verband met bot artikel voorkomen de in ons Nr. van Zaterdag, waarin de quaestie betreffende het sluitend maken der gemeentebegrooting door korting op de ambtenaarssalarissen, verhooging der belasting en verhooging der prijzen van gas en electriciteit werd besproken, ont vingen wij een aantal ingezonden stukken, die wij hieronder laten volgen: Helder, 2 Februari 1925. Geachte Redactie. Naar aanleiding van het door H. Inge zonden stuk en de door u daaronder ge stelde noot, zij het mij vergund er uwe aandacht op te vestigen, dat nui. de door H. genoemde kortingen, opgelegd aan het marinepersoneel, niet geheel juist zijn. Oorspronkelijk toch werd op de salaris sen der militairen 6 gekort. Op 1 Ja nuari 1923 volgde de 81/, korting voor weduwen- en eigen pensioen. Daarna volgde de 10 korting In 1924 (voor ge huwden in 2 'gedeelten) terwijl thans we derom een korting van 10 heeft plaats gehad. Weliswaar wordt er door de ge huwden gedurende 1925 een toeslag ge noten, die gelijk is aan de vermindering, doch deze toeslag vervalt zoodra een trak- tementsverhooging heeft plaats gehad. Voor allen, die dit jaar een verhooging krijgen (en dat betreft ongeveer het halve marinepersoneel) verdwijnt dus vrij spoe dig de toeslag en zullen zij daardoor dus 10 minder ontvangen dan het geval geweest zou zijn indien de vóór 1 Januari 1925 geldende regel* van kracht gebleven ware. In totaal is het marinepersoneel dus 331/, achteruit gegaan, zij het dan, dat door den toeslag het tijdstip waarop dat zal plaats hebben voor ieder verschil lend is. Een tweede belangrijke korting is de afschaffing van vrije ziekenhuisverple- ging voor de leden van het gezin van den militair. Is het wonder dat de oommissie van ge organiseerd overleg van gemeente-ambte naren, gezien bovenstaande cijfers, aan stonds adviseerde de voogestelde 81/, korting te acoepteeren? Weliswaar isnen reeds de vancantiebijslag onthouden, maar de Gedeputeerde Staten zouden toch be zwaar gemaakt hebben tegen een vacantie- bijslag, als zijnde geheel uit den tijd. Hoogachtend, X. o Geachte Redactie. In uw nummer van Zaterdag publiceer de u de cijfers van de salarissen der ge meente-ambtenaren. Mag ik daar eens naast geven de cijfers van het Bezoldigingsbesluit voor de Rijks ambtenaren. Ze zijn 'berekend naar de schaal van Helder dus met den geëischten aftrek van de 4 standplaats en de 81/. pensioen- korting. Rang Helder Rijk Hoofdcommies 3600-^1300 2975—8860 Oommies 2600—3200 2100—2075 Adjunct-oommies 2200—2600 14882276 Klerk 1600—2000 963—1750 't Verschil is nogal belangrijk! Ik merk op dat zijn de salarissen vol gens het nieuwe bezoldigingsbesluit Voor de in dienst zijnde gehuwde amb tenaren bij het Rijk was, zooals ik schreef, de aftrek 10 voor de on gehuwden 20 van de oude traktementen op zijn hoogst van de salarissen. Dankend voor do plaatsruimte. Ingezetena o M. de R. Naar aanleiding van het voorkomende in ui# nummer van Zaterdag }J., speciaal wat 'betreft de salarissen der Gemeente ambtenaren, verzoek ik u beleefd ondef de aandaeht van uw lezers te mogen bren gen, dat de daar genoemde cijfers het netto salaris aangeven, dus hetgeen werkelijk wordt ontvangen. De cijfers van het Rb'k daarentegen dienen eerst met 4 en daarna met 81/, te worden ver minderd (resp. standplaatsaftrek en pen sioensbijdrage). Dan pas heeft men het bedrag dat werkelijk den ambtenaar in handen komt Gaat men dus vergelijkingen maken tusschen Rijks- en Gemeenteambtenaren, dan dient met het bovenstaande rekening te worden gehouden. Met dank voor de verleende plaats ruimte. Rijksambienaar. o In de H. O. van 81 Januari 1925 wordt mij van „bevoegde zijde" medegedeeld, dat mijn uitlating „roekeloos wanbeheer" een bewering zonder meer was. Ik zal aan de hand van uitlatingen van den medewerker, en van anderen aan- toonen, dat ik deze bewering kan staven met feiten. De heer verklaarde in zijn artikel Veda I (H. C. van 26 Jan. 1924): „Dat toen inderdaad de magere jaren kwamen, de kurk, waarop de Gemeentehuis houding dreef, radicaal verdween en men toen maatregelen op finantieel gebied trof, die vloekten met elk gezond beleid. Ineefls de belasting op het belastingbiljet verdubbelen kon niet. Er ontstonden dus, mede daardoor, tekorten op den gewonen dienst, welke gaten gestopt werden met buitengewone ontvangsten (O. W. belasting en leeningen)*' en ook „Voor de Jaren 1915 tot 1919 kan men feitelijk niet spreken van gewone en bui tengewone ontvangsten, want toen werden deze begrippen maar dooreen gemengd". En uit Veda n (H. O. van 81 Jan: 1924): „Hoewel ,de Raad voor het moeilijke over gangsjaar 1921 besloot om het bedrag uit de O. W. belasting weder aan 'te wenden ter gedeeltelijke delglr? van de gewone uit gaven, is ijlt door Gedeputeerde State» niet goedgekeurd', maar b--.ald, dat dit bedrag aangewend moest worden voor delging der aangegane schulden." Toen waren dus blijkbaar Ged. Staten reeds mijne meening toegedaan. Als laatóte argument citeer ik bet Voor woord der Gemeentebegrooting 1924: „Het is duidelijk, dat een voorzichtig fi nancieel beheer eigenlijk zou eischen, dat deze bedragen niet in eenmaal ten voordeele van een dienstjaar worden gebracht".... Tegenover voorzichtig staat roekeloos, wanbeheer vloekt met elk gezond beleid. Op grond van deze citaten meen ik dus met roekeloos wanbeheer niets te veel gezegd te hebben. Wil men cijfers? H. C. van 12 Juni 1923: Kosten dienstgebouw begraafplaats 27.670. Graven Spuikanaal 212.087.27. H. O. 26 April 1924: In het grondbedrijf is gestoken „een voor onze gemeente te groot kapitaal", nJ. op 1 Jan. 1924 1.479.304.08. H. O. 24 Januari 1924: Waar ik diverse raadsverskgen citeerde t w.: H. O. 12 Juni 1923: Tekort levensmid- delenbedrijf ƒ14.427.41; en H. O. 18 Mei 1922: Batig slot idem 225.00', gevende een niet verklaard nadeelig verschil van 14.652.41', waarvoor ik nooit een afdoen de uitleg heb gehad. F. O. 20 Januari 1925: Overgeheveld van 1923 op 1924 66.000. Het gevolg daarvan is, dat hét tekort van 1923 (ƒ87.121), ƒ56.000 grooter is gewor den dan noodzakelijk was. Overgeheveld van 1924 op '25 116.779.36. (Noot van mij: Het gevolg daarvan zal %ijn, dat het tekort van 1924 116.779.36 grooter zal zijn dan noodzakelijk is). Gemeentebegrooting 1925. Bijlagen blz. 33 „Wegen teren, enz. 8270, welk bedrag op de Kapitaalsreke ning is gezet, terwijl het bij de gewone uit gaven (onderhoudswerkzaamheden) thuis behoorde. Het resultaat van ons financieel beheer was, dat voor 1924 aan rente en aflossing voor leeningen 688.190.50 besteed werd, en in 1925 524.960 gevraagd wordt, ter- wfll we nog met een schuld van 5.528.600 per 1 Jan. 1925 zitten. Zijn dat bedragen, die voor Helder gewettigd zijn? Als ik thans nog iets over de ambtenaars- en werklieden-salarissen zeg, is het dit, dat in ons geval het niet aangaat naar andere Gemeenten te kijken. Hier heeft nym het uitzonderingsgeval, dat de bevolking bijna uitsluitend bestaat uit Rijkspersoneel plus een winkelstand!, die van deszelfs verterin gen afhankelijk is. En daarom is het niet te verdedigen, dat de Gemeente hooge trac- tementen voor haar personeel handhaaft, we wonen hier noch onder de omstandighe den van Deventer, noch van Breda, noch van Amersfoort. Het is niet te veel geëischt, dat in Helder het Gemeentepersoneel salarissen heeft overeenkomend# met die welke door het Rijk worden gegeven. Wat nu betreft de verzekering, dat de 10 verhooging van den vermenigvuldi gingsfactor niet zoo erg is, omdat het totale bedrag van de te betalen belasting niet ver hoogd wordt, omdat immers de inkomens gedaald zijn, meen ik eraan te moeten her inneren, dat voor het kleinere inkomen het gelijke belastingbedrag een veel zwaardere druk is dan voor het hoogere. Waarvoor wordt anders progressie bij de belastingheffing toegepast. (In Helder is, bfl een vermenigvuldigingsfactor 1 het hef- fingsperoentage voor de toeneming voor be lasting klasse 1—2 3.6 terwijl voor idem 8788 19.08 geëischt wordt). H. De belastingverhooging. In verband met het artikel in verband met de voorstellen van B. en W. betreffende het tekort op de begrooting, voorkomende in de Heldereche Courant van Zaterdag j.L zou ik gaarne eenlge opmerkingen in in het midden willen brengen, en wel spe ciaal met betrekking tot de vergelijkin gen, welke gemaakt wordt tusBchen de gemeenten Alkmaar en Helder. Het wil mij voorkomen, dat deze cijfers een minder juisten indruk geven. Niet wat aangaat het bedrag, dat geheven wordt, maar met betrekking tot betgeen de gemeentenaren hebben te betalen. 0.a. wordt medegedeeld, dat Alkmaar aan inkomstenbelasting heft 650.000 glcL, tegen Helder 786.000. Voor de pereoneele belasting zijn deze cijfers resp. 43.000 en 76.000. glcL Aannemende, dat dit belastingen zijn, waaraan vrijwel iedere inwoner betaalt, heft Alkmaar dus 693.000 tegen Helder 861.000 zoodat dus te Helder meer gehe ven wordt 168,000 Bovendien heft Alkmaar nog uit de straatbelasting, tonnen- en beerputtenbe- lasting 76.700, waardoor het verschil vermindert tot 102.300. Dit cijfer zegt op zichzelf nog niet veel. Anders wordt het evenwel, wanneer men het plaatselijk inkomen vergelijkt Te Alkmaar met 26.471 inwoners, was het totaal inkomen ovei' 1924 ruim 16 mil- lioen, Helder met 30.785 inwoners inwo ners had een inkomen van 17 millioen. Hieruit blijkt, dat het inkomen te Alk maar per hoofd belangrijk hooger is dan te Helder. Immers bij een gelijk inkomen per hoofd als Helder, zou het totaal inko men te Alkmaar bedragen 14.6 mil lioen; omgekeerd, zou bij een gelijk in komen per hoofd als te Alkmaar, bet tdtaal inkomen te Helder bedragen 18.6 millioen, tegen 17 millioen ln werkelijk heid. Hieruit blijkt reeds, dat de belasting te ^..ouaar minder zwaar drukt Wat de overige directe heffingen te Alkmaar betreft, zooals de opcenten divi dendbelasting, vermogensbelasting eto., deze kan men moeilijk meetellen in een vergelijking als hierboven, waar het er om gaai, uan té toonen oadac walken druk do gemeentenaren zuchten. Immers het feit, dat de objecten daarvoor hier niet aanwe zig zijn, mag geen aanleiding zijn, dat de gemeente toch over het overeenkom stige bedrag beschikt door de andere heffingen zooveel hooger te maken. Het moge blijken, dat de gemeente-huis houding niet duurder is dan die te Alk maar, maar dit beteekent ook, dat men er rekening mede moet houden, dat onze ge meente-huishouding goedkooper gevoerd moet worden dan die van een andere ge meente, omdat de laatstgenoemde be schikt over inkomsten, die on?e gemeente mist. Een tweede opmerking, welke ln de ver- gelijking tusschen Alkmaar en Helder ge maakt werd, was, dat Alkmaar mees winst uit de bedrijven haalde, en boven dien nog een verkapte winst daaruit ge noot, door het heffen van retributies. Uit dien hoofde ontvangt Alkmaar uit de Electriciteits-, Gas- en Waterbedrijven 75.000 88.000 80.000 of totaal 193.000. Voor Helder zijn deze winsten geraamd op 19.817 7.946 -f 11.487 of totaal 39.249. Het is natuurlijk juist, dat Alkmaar op die manier meer indirecte belasting heft dan Helder. Maar in de practijk komt het toch hierop neer, dat men niettegen staande die zooveel grootere winst, te Alkmaar minder betaalt Immers zijn in de prijzen van electriciteit en gas de winsten en retributies opgenomen. Te ver wachten zou dus zijn, dat de gas- en elee- triciteitsprijzen te Alkmaar hooger zouden zijn dan hier. Inderdaad is dft niet het geval. De gasprijs toch is te Alkmaar 11 cent per M3., (bij grootver bruik wordt hierop ifcductie genoten), de electriciteitsprijs is aldaar voor gewoon verbruik 26 ct per K. W. U. Te Helder zullen deze prijzen nu resp. gebracht worden op 11 cent (zonder reduc tie), per M3. gas en 85 cent per K. W. (Hoe Alkmaar bij een gelijken gasprijs als te Helder een winst maakt zonder de retributies te rekenen van 40.000 tegen Helder 7.945 is mij een raadsel). Ik heb zoo'n idee, dat de raadsleden, die zoo'n bezwaar hebben tegen de Indirecte be lasting, verborgen in de gas- en electri- citeitstarieven, zich daar niet zoo warm over zouden maken, indien geleverd zou worden tegen de te Alkmaar geldende prijzen. Resumeerende komt men dus tot de conclusie, dat de druk der gemeentelijke lasten te Alkmaar aanmerkelijk minder is dan te Helder. Eerstens omdat Alkmaar grootere inkomens telt en ook in groo ter aantal dan Helder, en ten tweede om dat de Alkmaarsche ingezetene veel min der beeft te betalen aan ötroom en gas dan de Heldersche; niettegenstaande het feit, dat Alkmaar zooveel meer winst uit de bedrijven baalt Helder mist nu eenmaal de noodige hoogere inkomstens, heeft dure bedrijven en moet daarom zijn inwoners zwaardere lasten opleggen. Maar anderzijds dient de Gemeente daar rekening mede te houden, dient men de bestuurskosten niet te ver gelijken met die van andere gemeenten van gelijken omvang, doch moet men er rekening mede houden, dat de inkomsten hier zooveel lager zijn. En over het vol gend belastingjaar nog lager zullen wor den. Moet dan weer belastingverhooging volgen? Toch is men blijkbaar nog niet voldoende van den ernst van dit feit door drongen. Waarom anders nu weer voor gesteld de korting op de pensioenen in te doen gaan op 1 Maart in plaats van op 1 Januari, of indien dit niet meer gaat op 1 Februari? Met dank voor de plaatsruimte. K. BEL0E2SHE CBBIU! Voorstel Schoeffelenberyer. f 65,. 7

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 5