Omtrent de aankomst te Pulham 'wordt het volgende gemeld: De geheele Engelsche natie verheugt zich over den gelukkigen afloop van het avontuur. Typisch voor Engeland is, dat een der Londensche avondbladen een bul letin uitgaf, waarop sleohts heit enkele woord „Horoel" (Thuis) voorkwam. Ieder wist welke beteekenis hij daaraan moest geven. Men is dankbaar voor de warme belangd stelling in Nederland betoond, inzonder heid voor de maatregelen, welke de NedeT- landsche autoriteiten zoo spontaan namen, om het tegen den storm kampende lucht schip eventueel by een noodlanding hlilp te verleenen. Wy kunnen mededeelen, dat de Engelsdhe autoriteiten de Nederland- ache voorzorgsmaatregelen ten zeerrte waardeeren. De Telegraaf vermeldt over de ont vangst te Engeland: De natuur werkte mee voor een blijde thuiskomst. Zoowel zonneschijn en kalm weer, als enthousiast gejuich van het publiek begroette het luchtschip bij zijn terugkeer te Pulham. Het geheele dorp en de omgeving was in rep en roer. De autoriteiten van het vliegkamp en tal rijke vrijwillige helpers, werkloozen in cluis, hadden des nachts wakende op den terugkeer gewacht. Toen bij het krieken van den dag de R. 83 volgens de radio berichten nog bij de Hollandsche kust tegen den wind kampte, werden de wakers door anderen afgelost. Urenlang bleef men daar met sterke verrekijkers zeewaarts in de lucht turen, maar urenlang tevergeefs. Pas na den middag, precies 1 uur 64, werd in het kamp door een jongen man, die voortr durend met een sterken kijker het uit spansel bespiedde, de kreet aangeheven „There she is I" Het kamp was gevuld met bezoekers, velen overgekomen in auto's en op motorfietsen en enkelen zelfs in een vliegtoestel. By het hooren van dien uitroep verzamelden zy zich om den roeper, die zich het meest opgetogen toonde en daar alle reden voor had. Want hij was vlieger-luitenant Irwin. de bestuurder van de R. 83, die zich tot zyn verdriet niet aan boord bevond, toen gistermorgen het luchtschip losbrak. Trappelend van ongeduld bleef men te Pulham opwaarts staren, totdat met het bloote oog hoog in de lucht een donkere stip bespeurd kon worden, die aldoor groo- ter werd, maar somwijlen door wolken was omhuld. Eensklaps dreven de wolken weg, en glanzend verscheen in de zon het om hulsel van de R. 83, die naderbij gekomen vele graden naar voren bleek te hellen. Drie honderd man stonden in het kamp gereed, om de touwen te grijpen van het luchtschip, dat bijna drie kwartier na de eerste waarneming te Pulham was aange komen, en dalende een positie voor de landing ging innemen en qm 8.24 de lan- dingstouwen in enkele honderden handen lefverde. Zoodra het schip aan de touwen veilig was, werden talrijke handen uitgestoken naar de bemanning, die zich met opge ruimde gezichten over de randen van de gondels vertoonde. Hun eerste handdruk ken waren van familieleden en kennissen. Toen zij op den beganen grond waren, vroegen de manschappen het eerst naar sigaretten, terwijl hun leider, vlieger-lui tenant Booth, die als eerste offioier tijdens de hachelijke reis bevel voerde, laconiek opmerkte: „Ik heb warempel slaap". Geprezen werd vooral de kordate hou ding van den jongen radio-telegrafist aan boord, die bijna :u) uur op zijn post had gezeten, zonder een oogenblik den beu gel van zijn hoofd af te nemen. Nog een luchtschip losgebroken. Uit Belleville, in den staat Illinois, wordt gemeld, dat daar een luchtschip van het Scottype, bemand met zeven personen, van den mast was losgerukt en een speelbal werd van den stortm. Het schip werd over Granite City geblazen. Op den duur wist de bemanning het luchtschip onder bedwang te krijgen, en nadat 'boven de steden Mis- sissippi en Missouri gekoerst was, kon tenslotte met goed succes een landing wor den uitgevoerd. Vliegongeluk. De Bulgaarsche vliegers Duzoenof en Georgef zijn Woensdag met hun toestel in het vliegkamp van Bojoeriajta neerge stort en omgekomen. Vlucht over de Alpen. Voor de eerste maal Is Woensdag een verkeersvliegtuig over de centrale Alpen gevlogen. Het Duitsohe vliegtuig Komeet Hl van het Dorniertype heeft dit stoute stukje gedaan, 's Ochtends uit Berlijn ver trokken is het na een tusschenlanding te Munchen te Milaan aangekomen. Per luchtschip naar de Noordpool. Een klein scheepje, de Island, ligt In de Mersey (Engeland) en zal over een week of drie naar het Noordpool-gebied ver trekken. De Island heeft dan een lucht schip aan boord, waarmede G. Algarssom zal trachten de Noordpool te bereiken. Het schijnt Algarsson's plan te zijn, zijn lucht schip van gas te voorzien op het een of andere daartoe geschikte ijsveld op om streeks 81 gr. N.Br. Met een bestuurder en een monteur aan boord wil hij recht streeks op de Pool aanstevenen. De ge heele bemanning van de Mand bestaat uit vrijwilligers, van wie er vroeger al verscheidenen aan Pool-expedities hebben deelgenomen. o De Evening Standard meldt dat de Brl- tiah Aviation Insurance Group de ver zekeringspremie voor vliegtuigen met ge- Sleufd stuurvlak met een derde venrun- erd heeft. Naar men weet, zijn met zulke vliegtuigen door Fokker en Handley Page pas In Engeland geslaagde proefneming en genomen. De huldiging der Ned.-Indië-vliegers. Omtrent de aankomst- en de ontvangst van de Ned.-Indlë-vliegers Zaterdag as. te Schiphol, valt het volgende te melden: De aankomst zal te half drie geschie den. Daarbij zal zeer waarschynlijk Prins Hendrik tegenwoordig zijn. Ook verwacht men verschillende ministers. Na de ont vangst zal in auto's naar Amsterdam wor den gereden langs den gebruikeiyken weg over Sloten, den Amstelveenschen weg op, en vervolgens naar de Doelenstraat In hotel de 1'Europe zullen de vliegers van 6 tot 61/, uur receptie houden, 's Avonds te 8 uur begint in het Paviljoen Vondel park de eere-maaltyd. In de pauze van het diner zal de zanghulde plaatsvinden, waar na het défilé plaats vindt van de vereeni- gingen die aan den fakkeloptocht deelne men. In verband met de ontvangst op Sohip- hol wordt het publiek verzocht vroegtijdig aanwezig te zyn. De booten van de Vol harding vertrekken van half elf af tot twee uur toe, om de 10 minuten, van de Schinkelkade. Bovendien zullen er van 112 uur van het Leidscheplein (Passage- bureau der K. L. M.) autobussen naar Schiphol, voor het vervoer der bezoekers, vertrekken. Auto's voorzien van eene speciale auto- kaart moeten den weg langs de Ringvaart, direct links van de brug, volgen. Bij de contrOle aan de Ringvaart splitst de weg zich, en gaan de auto's niet voorzien van autokaarten rechts den Haarlemmermeer in, waar nabij het vliegveld een autopark is Ingericht. De auto's mét kaarten, en de wielrijders, blijven den weg langs de Ring vaart volgen. Op het terrein Is rijwiel-,en auto-stalling. Het is ten strengste verboden zich bui ten het afgezette gedeelte te begeven, met het oog op het daaraan verbonden levens gevaar. Met de F 7 keeren de heeren Van der Hoop, Poelman en v. d. Broeke van Parijs naar Amsterdam terug. Te Rotterdam zal geen tusschenlanding gemaakt worden. Wel zullen boven het vliegterrein Waalhaven en Rotterdam een paar cirkels beschreven worden. Van Waalhaven zal een escadrille van vijf militaire en vijf marinevliegtuigen op stijgen ter begroeting. Zij ziullen hen naar Amsterdam begeleiden. De F. 7 zal na da ling op het vliegveld te Schiphol taxiën naar de eere-tribune en daar pl.m. 50 M. vandaan stoppen. De tien militaire, en marine-vliegtuigen volgen het voorbeeld van de F. 7 en scharen zich links en rechts achter dezen. Toenemend luchtverkeer. Voor een aantal journalisten heeft de heer A. Pleaman, administrateur -van de Konink- fijke Luchtvaart Maatschappy voor Neder land en Koloniën, mededeelinjgen verstrekt in verband met de aa. opening van den zomerdienst, waarbij tevens de aandacht werd gevraagd voor de tot nu toe bereikte resultaten, welke in 1924 wederom gunstiger zijn geweest dan voorheen. De werkzaam heden zijn belangrijk uitgebreid en ook de balans ziet er bemoedigend uit. Tevoren wérden, naar aanleiding van de berichten over het losgeslagen Engelsche luchtschip „R- 33", daarover eenige opmer kingen gemaakt, waarby de heer Plesinan verklaarde, dat luchtschepen ver boven het financieel en technisch kunnen van ons'land gaan. de Engelsche lijn voor Londen en de Fran- sche voor Brussel en Parys). Dan de Duit- sche lijn AmsterdamRotterdamBrussel Bazel en de Fransche lijn Amsterdam Brussel—Parijs. Dat wil dus zeggen: drie diensten per dag heen en terug op Londen, 2 op Parys, 2 op Brussel, 8 op Hamburg en op Kopen hagen, 1 op Malmë, 1 op Beriyn, 1 op Keu len, 1 op Bazel. Alle deze diensten heen en terug vormen per dag een afstand van ruim 10.000 KJi, De vliegtuigen, die Nederlanc dan aandoen, leggen in drie dagen evenveel K.M. af als de afstand van de vlucht Ne derland—Indië heeft bedragen. Er komen dan te Amsterdam per dag elf vliegtuigen aan en er vertrekken er elf. Te Rotterdam komen vijf lijnen samen. Am sterdam zal dan de tweede luchthaven van Europa zijn geworden. De heer Plesman deed nog enkele opgaven van snelle verbindingen: van Moskou naar Königsherg, van Kënlgsberg naar Berlijn met den nachttrein, vandaar vliegen naar Londen; duur van de reis 96 uur. De Belgi sche maatschappij heeft voorts haar lucht lijn zoo vervroegd, dat er in Bazel aanslui ting is op den trein naar Milaan; 's mor gens uit Amsterdam vertrekkende is men 's nachts in Milaan. Door bovengenoemde verbindingen hoopt de KX.M. dit jaar het aantal af te leggen K.M. weer met 26 pet. tp vermeerderen. Te Rotterdam komen nieuwe motorwerkplaat- sen; het piloten-corps wordt uitgebreid, als ook het technisch personeel; te Amsterdam zal nieuw automateriaal worden gebruikt. De vloot zal worden uitgebreid met drie Fokkers F Vn en vermoedeiyk zal ook het vliegtuig waarmede naar Indië gevlogen ls, in den dienst worden gebracht. Van drie vliegtuigen worden de Rolls Royce-motoren lervangen door Bristol^Juplter-motoren. De KX.M. zal zich ln 1926 mèer dan voor heen toeleggen op het houden van korte pleziervluchten. Op de laatste Jaarbeurs waren er voor dergeiyke vluchten 800 pas sagiers. Tydens de Paaschdagen hebben te Schiphol 200 personen een vliegtochtje ge maakt. De vluchten naar Heemstede vol doen goed. Er zuilen dit jaar ook toeristen- vluchten worden gehouden: van het eene vliegveld naar het andere met terugkeer. In 1924 werden er 6849 vlieguren ge maakt, tegen 3996 in "23; er werden 789.615 KAL afgelegd tegen in 1923 640.000 KAL, een vooruitgang dus van 60 pet. Daardoor is de kostprys met 25 pet gedrukt Deze vermeerdering van prestatie te verkrijgen met dezelfde vloot was mogelijk doordat het percentage van het aantal dagen waarop een vliegtuig niet voor den dienst beschik baar was, geringer was dan in 1923. Op de 100 dienstdagen per vliegtuig waren in 1923 84 dagen en in 1924 slechts 24 dagen waarop het uit de vaart moest worden ge nomen voor het ondergaan van herstellingen. Door een en ander komt de K.N.L. in de goede richting, verklaarde de heer Plesman, want de geheele zaak is een kwestie van omzet Aan het jaarverslag van de KXAf. over 1924 is voorts nog het volgende ontleend: Het nieuwe vliegtuig, type Fokker F VH, de HNAOG, dat in Juli in dienst werd genomen op de route naar Londen, voldeed dusdanig, dat besloten werd tot bestelling van een reeks van drie van dit type, waaraan de eerste, de H—NAOJ en de H—NACK in December werden afgenomen. Bij den bouw van dit type vliegtuigen was rekening gehouden met alle eisohen wat betreft vei ligheid en gerief der passagiers. De vlieg tuigen zjjn voorzien van een dubbele bestu ring en van draadlooze telefonie. De onderhandelingen, welke de KX.M. sedert 1921 met de NederL-Indische regee- ring voerde nopens de uitoefening van luchtdiensten in Insulinde, waren in het voorjaar van 1924 krachtiger hervat. De hoop, dat de geslaagde vlucht van de H— N.A.O.G. deze onderhandelingen zou bespoe digen en het Indisché gouvernement nog beter zou overtuigen van de onmiskenbare voordeelen, welke het luchtverkeer ln hare gewesten zou hebben, bleek helaas ydel te zijn. Voor 1926 staan op het programma: één KXAI. dienst op Londen, verdubbeld ln het drukke seizoen (van 16 Juni12 Sep tember); één K.L.M. dienst op Parijs; één KX.M. dienst op Hamburg en Ko penhagen in eigen organisatie; voorts een tweede dienst AmsterdamBremenHam burg, in samenwerking met de Duitschers en aansluitende op de KXAI. diensten van en naar Londen, zoodat er een doorgaande verbinding LondenHamburg wordt ge schapen. Daarnaast komen de Engelsche fijnen LondenAmsterdam (met aansluiting Am sterdamBerfijn) en AmsterdamKeulen; de Zweedache fijn Malmö—Kopenhagen- Hamburg—Amsterdam (met ««nainï^ny Qp MARINEBERICHTEN. Vertrek Hr. Ma „Tramp" en „Heemskerck". Gistermorgen 11 uur vertrokken de beide pantserschepen Tromp en Heems- kerak uit de haven voor hun oefening»- reis naar Madeira en de Azoren. 8T(X)MyAABTBEKIOHTEN. Java paso. 14 April Sagres. i LEGERBERICHTEN. ILaomedon, vertr. 14 April v. Hosgkoog. Burgerlijke Stand van Helder HAVEN VAN NIEUWEDIEP. VISSCHEBIJBERICHTEN. MARKTBERICHTEN. Burgerlijke Stand van Texel van 11 tot en met 17 April 1926. GEBOREN; Grietje, d. v. J. Boon en T. de Waard. ONDERTROUWD: Hendrik Smit en Agata Witte GETROUWD: Pieter Duinker en Map- tje Behagen. SPORT. Off. van odm. 2e kl. A I Poll van de Marinekustwaoht te Leiden, die met t y«mg van 2 Mei ter beschikking wordt gesteld, ie be stemd voor den dienst in Ooat-Indiö. Aan kap. ter zee O. Aronsteln ls vergunning verleend tot het aannemen en dragen der ver sierselen van groot-officier der militaire orde van Sao Bento de Avis van Portugal. Lolt. ter zee le kl. H. Nieuwenhuijs is alt Oost-Indlö teruggekeerd en ter beschikking gesteld. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Jhn1 Pleten-»®. Ooen, arr. 17 April te Batavja. Romlbrandh, t., arr. 17 April te Genua. Simaloer, 't., vertr. 17 April v. Liverpool. Tampte, page. 13 April Gibraltar. Bengkalls, u., vertr. 18 April v. Genua Enggano, t., pds». 16 April Perim. Krakatau, arr. 16 April te A dam. Radja, vei-tr. 16 April v. Hamburg. Rotti, t., vertr. 14 April v. Colombo. Billiton, t., arr. 16 April te Suez. Johan de Witt, t., vertr. 16 April v. Colombo. Nias, u., tirr. 16 April te Colombo. Saparoea arr. 16 April te Batavia Kon. Ned. 8tb. Mij. Orpfheua, vertr. 17 April v. A'dam. Adonia vertr. 18 April v. Alicanta Aurora vertr. 15 April v. Oran. Erato, arr. 16 April te A'dam. Hermes, vertr. 16 April v. ('onstantinopel. Orestee, vertr. 18 April v. Constantinopel. Pollux, v«»rtr. 16 April v. Licata Saturnus, vertr. 15 April v. Palenno. Ariadne, pase. 14 April Gibraltar. Clio, arr. 16 April te Smyrna. Galatea, vertr. 16 April v. Valencia Ganymedee, arr. 17 April te R'dam. Hebe, arr'. 17 April Je R'dam. Jono, arr. 17 April te R'dam. N'ereue, rr. 16 April te Lissabon. Orion, arr. 16 April te Cadix. Rhea, vei-tr. 16 April v. Benicarlo. Stella. vertr. 16 April v. Pasages. Theseus, arr. 16 April te Bilbao. Vsnius, viMtr. 16 April v. Malaga. Zeua, poiks. 15 April Flnistarre. 11 April per se. Prinses Juliana uit O.-I. ln Nederland teruggekeerd: Schipper K. Mulder, eerg.-konet. H. J. M. Gottmer, eerg.-timm. J. T. P. ter Bruggen, serg.-bott. N. Bloim, korp.-echrijver J. Peetoom) korp.-kok H'. A. Molenaar, matroos le kl. W. Dingemanee, W. B. A. Ariee, W. C. de Kok, P. Z. Langerak, J. Koster, eerg.-torpedomaker C. Boon, mar. le kl. J. P. S. v. d. Sluis, mari nier le kl. U. C. 'H. W. de Mol. Met ontslag uit den Zeedienst: 23 April: matro:e Se kl. F. A. Ubert, toipedo- maker-maj. L. Prins. 28 April: stoker le kl. F. van Es. 29 Aprilmatroos 3e kl. A. Vermeulen. 10 Meimatroos 2e kl. O. Koppe. 23 Mei: matroos le kl. A. J. J. Pieterse. 28 Mei: &erg.-macht. A, Oeenbrugb. 31 Mei: marinier le kl. N. Ockbuyeen. 4 Juniserg.-maj. der mars. W. Plomp. 6 Juniserg.-hofm. A. Hillebrand, opper- konetabel J'. P. J. Jansen. 17 Junikorp.-stoker W. J. H. Laaneree. 16 April: eorg.-macht. J. P. v. d_ Zee van Tromp naar Gelderland; id. J. A. Dijksma van v. Speyk naar Tromp. 27 April: schipper J. A. Hol van Wachtschip Willemeoord naar Mar.kaz. Amsterdam; seiner- maj. IJL J. Hagoort van Wachtschip Willeme oord naar Radiodienst Amsterdam; sorg.-macht. G. G. Gerdingh van v. Speyk naar Gelderland. 4 Mei: id. J. de Munck van Gelderland naar Wachtschip Vliaelngen en bestemd voor ai- bouw Java. De luit. ter zee 2e kl. J. J. "Plieger, dienende aan boord Wachtschip Vlisalngen wordt den 20en April as. op nom-act. geet wegens ziekte. Luit. ter zee 2e kl. M.-R. J. O. van den Tol en J. D. Jibben worden reep. den 28en en den 30en April van hunne plaatsing ontheven. De ondervolgende onderofficieren worden aangewezen voor uitzending naar Ooet-Indiö, waarschijnlijk in de maand Juni t^a. Schipper A. Rook, idem O. J. v. d. Pas, torpedist-maj. J. J. v. Weele, bootsman W. P. de Fouw, id. P. Smit, id. W. B. Jonkmans, serg.-konst. W. H. Franee, vliegtgmr.-maj (M) J. W. Tangerinok, serg.-vliegt.mr. (H) A. Boerdiik, serg.-torpedomaker H. K. M. Westra, idem J1 Jansen, ideim H. Dolstra, torpedomaker- maj. W. Sirrke, idem C. Keesman. Als reserve worden aangewezen: Serg.-konst. H. r. Haaien, eerg.-schrijver A. O. de Jkmtgh. Bij beschikking van den Min. van Marine le off. MSD. 2e kl. E. van der Woude, die nende aan boord van Ht. Ms. Gelderland, den 8en Mei ter beschikking gesteld. Kon. Hollandsche Lloyd. Kennemeoiand, arr. 16 April te Valparalso. Gelria, u., vertr. 14 April v. Las PaLmae. Waterland, vertr. 16 April v, A'dam. ZeelancLhfc, t., vertr. 18 April v. Rio Jknelro. Eemland, u., vertr. 16 April v. Rio Grande. Ilon. West-Indische Maildienst, Bacchus, vertr. 16 April v. Kingston (Ja). Amersfoort, u., vertr. 14 April v. Callao. Almelo, u., arr. 16 April te Valparalso. Delft, ar-r. 16 April te Bremen. Van Reirsolaer, arr. 13 April te Hamburg. Vuloanus, t, arr. 16 April te Havre. Crijnseein, arr. 16 April te A'dam. Alkimaar, vertr. 16 April v. Delfzijl. Amor, vertr. 16 April v. Aux Cayee. Amsterdam, u., pass. 16 April Luna, pass. 16 April St Mlchaels. Oranje Nassau, vertr. 16 April v. Barbados Tasman Vermoedelijk zal dit jaar bij het leger nog een nieuw gasmasker worden Ingevoerd. Overplaatsingen. De eerg.-ziekenverpl. A. v. d, Spoel is op'8 April overgeplaatst van Breda naar Helder. De eerg.-siekenverpl. H. A_ de Roo ls op 16 April overgeplaatst ven v"\^irr naar Deventer. Kon. PsketvasTtmaatschspirfj. i, vertr. 16 April v. Sydney. Halcyon Lijn. Stad Zwolle, vertr. 17 April v. R'dam. Jlullana park, arr. 16 April te Malta. Emsetoo Lijn. Jonge JOoobus, pase. 17 April Gibraltar. Jonge Anthony, vertr. 16 April te Valenola. Holland—Afrika Lijn. IJeeldi jk, t, vertr. 14 April v. Perim. Jagers fontein, t, arr. 16 April te Suez. Meliskerk, vertr. 16 April v. DelagoabaaL Menad'o, t., vertr. 15 April v. Bei ra. Bandfontein, u., vertr. 16 April v. Port Soedan. Rietfo mtetn, arr. 16 April te Killndinl. Spring,'fontein, u., arr. 16 April te Antwerpen. Boeroe, arr, 16 April te Hamburg. Klipfo ntein, t, pass. 16 April Dakar. Nijkeik, u., pass. 16 April Dungeneea. HollandAmerika Lijn. Blozmnersdijk, arr. 17 April te Norfolk. Oardi'ganahire, vertr. 16 April v. LiverpooL Lochgroil, vertr. 16 April v. San Francdsco. Loch Katrine, arr. 13 April te Los Angel as. Moerdijk, arr. 16 April te Seattle. Spaanidam, arr. April te Antwerpen. Dredhtdijk, vertr. 14 April v. Colon. Vech tjjijk, pass. 16 April Scllly. Leert lam, arr. 16 April te Ha van. Rotte indam, vertr. 16 April v. Southamptom Holland—Australië Lijn. Almicerk, t., arr. 17 April te Mareeille. Arenjdakerk, u.,' arr. 16 April te Genua. Paletnbang, u., arr. 17 April te Fremantle. HollandBritsoh-Indië Lijn. Hoogkerk, u., pase. 17 April Perim.' Ridderkerk, arr. 17 April te Antwerpen. Bovenkerk, u., arr. 16 April te Keirachi. Schiedam, u., vertr. 16 April v. Colombo. Mee rkerk, u., pass. 16 April Pantellaria. Streefkerk, t, pase. 17 April Malta. HollandO.-Asië Lijn. Oldoker-k, arr. 17 April te Hamburg. Zosicua, t., vertr. 17 April v. Dairen. Salaib&ngka, arr. 16 April te R'dam. HollandWest-Afrika Lijn. Del fland, vertr. 16 April v. Hamburg. Rijinlaud, u., vertr. 16 April v. Bordeaux. Genster land, vertr. 17. April v. A'dam. Rotterdamsehe Lloyd. Go rontalo, u., pass. 17 April Hlgiham Madloen, t., pase. 16 April Perlum 1'atria, arr. 16 April te R'dam. Tambora, t, pass. 16 April Perim Baiidoeug, vertr. 16 April v. Soeralbaya. Imaulinde, u., pase. 16 April K*«p del Ara*. Mo.rauke, u., arr. 17 April te Londen. Modan, t, vertr. 16 April v. Mareeille. Teibanan, m, vertr. 16 Aprif v. Colombo. Tïrnate, arr. 13 April te Fremantle. Tuba, u., pass. 17 April Perim. RotterdamZuid-Amerika HJn. Al go rato, vertr. 17 April v. R'dam Adcyone, t., arr. 16 April te Santos. Aldatol, t., pass 16 April Mayo. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Ehnmaeue, vertr. 9 April v. Kobe n. R'dsm Amtenor, arr. 14 April te Penang. A.utolycus, vertr. 14 April v. Colombo. Lyooan, vertr. 16 April v. Hhaoghat Perseus, wordt hedenmorgen te Utnulden var- wacht Priam vertr. 12 April v. lltentor, vertr. 16 April v. Padang. jtgapenor, paos. 17 April Perim. Thss sus vsrtr. 16 April v. Port L van 16 en 17 April 1926. ONDERTROUWD: A Jl Weeeel en E. J. Keersemaker; A. A Klaaeeen en M. J. van Boven; R. van LTperen en G. M Kont; G. M. Hoogendoorn en C. Maigret GETROUWD: H. A. Brondeen» en M-.B- Jacobs; C. A. Okkerse en T. van Eyeden; F. W. Frion en W. O. Mallee; M. Kuiper en G. H.. P. Koeter. BEVALLEN: J, Smaardijk-de Schuttel, z.j C. Peperkamp-Blom, z.; H. J. Angenent-Geer- den, d.; B. van Amerortgen-Schelvlsi.; Jl M. Bakker-Boersme, z.; E. B. Artz-Lebbe, d.; O. van Dongen-Vollmer, s. 16 April 1925. Aangekomen van Huil .en vertrokken Harlingen het Duitsche os ^Diskus". 17 April 1928. Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Duisburg Noorsch se. „Boun". 16 April 1925. Aangevoerd door 6 korders: 180 tongen per stuk 0.60—0.60, 80 kleine tongen per stuk 0.20, 14 kisten kleine schol per kist 6—6; door 1 trekker: 4 tal haring per tal 2.40, 1 zalm 31. 17 April 1926. Aangevoerd door trekkers: 600 tal haring per tal 0.70—3.06, 2 zalmen per stuk 29— 816H BROEK OP LANGENDUK, 17 April 1906. Grove uien 10.80, gele kool 6.70—8.40, Deensche witte 220—2.90, witlof 20.90, alles per 100 kg Aanvoer: 606 kg. uien, 9400 kg. roode kool, 10,100 kg. gele kool 29,100 kg. Deensche witte, 60 kg. witlof. Zwitserland—Nederland. Zondag as. spelen de nationalen den I s im den uitwedstrijd van het seizoen. Aiyoma^n acht men dien tevens de zwaarste. Daarbij komt, dat het spel, dat om elftal in de beide laatste wedstrijden vertoonde, niet schitterend was, ondank» de overwinningen. Een gunstige omstandigheid is evenwel, dat de stemming sindsdien verbeterd is. Eto -wat meer iegt, dat ons elftal thans sterker zal uitkomen dan tegen Dtaitachland. Denls is weer van de partij en daardoor wint onze verdediging veel san kracht en vooral aan selfvertrouwen. De vervanging van Steeman als door den jeugdigen Feijenoordspeler van Heel werd aanvankelijk niet zoo gunstig beoordeeld. He blijft natuurlijk een proefneming, maar in den wedstrijd Officieus Ned. Elftal—Haagsch Elftal, op hét HW-terrein op Goeden Vrijdag gespeeld, heeft deze speler zich van een goeds zijde doen kennen, ondanks zijn gebrek aan ls klasse-routine. Hy kopt heel goed, stelt zich behoorlijk op, neemt aardig al en plaatst al leszins voldoende. Wat wil men van een midr .denspeler nog meer verlangen? De samenwer king met zijn clubgenoot van Dijke viel ook op en zoo kan bet linkerdeel der verdediging er zijn. Over het rachterdeel en van der Meu ten behoeven wij niet* te zeggen. De epllplaata kon o.i. sterker bezet zijn. Over do voorhoede hebben wij bet al eerder gehad; zij zal wel voldoen, te meer waar de binnen- en buitenspelers, die de vorige maai nog -wat vreemd tegenover elkaar stonden, nu eikaars spel beter kennen. Maar een belang rijke factor ls, dat de schakel tusschen de vleu gels verstevigd ie, want de Haas heeft wegens ongesteldheid moeten bedanken en Is nu var vangen door Wout Buitenweg, hetgeen alge meen als een versterking wordt beschouwd. Op Goeden Vrijdag maakte hij tegen het Haag- êahe elftal vier fraaie doelpunten, welke door productief voorhoede-spel mogelfik werden. Efc wij vragen one met de „Sportkroniek" en hon derden belangstellenden van 8 April af, hoe het mogelijk was, dat do aanwijzing van oen mid denvoor zooveel moeilijkheden opleverde au er oen van de kwaliteit van Buitenweg hrsrhlV baar was. Wij herinneren er aan, dat ds volgt zyn samengesteld: Nsdertsnl d. Meuten (HFO) Denis v. Dyke (HBS) (Feijenoord) Lefévre Bul van Heel (Kampong) (Feyenoord) (FelJSnoord) Volkers W. Buitenweg Basr van Slangenburg!» (AJax) (Hercules) (HBS) Giste na ds Natris (Willam H) (Ajax) Eggler of Abeggien II Ehrentoolger Kehrll of Abcggten I Dietrtch Sturzeneger Ftaster Sohmiedlln Otoerhaueer Fehlman Reymond Aubin Nederland sohe reserves zyn: Bchlndslsr (Blauw Wit), Teztnsr (Be Qulok), die tevens als grensrechter optreedt, van Daalen (Haar lem) en Visser (Stormvogels). Zwitsersche re eervee zyn: SchAr (F.C Bazel), Dubouohet (Etolle Carouge), Imhof (Aarau), Schnorf (Zurioh), Brand (Bern), Hürzeler (Aarau). De leiding berust by dén bakenden Fran- sohen scheidsrechter Blawick. Wat hot Iwitssrzohe elftal betreft, wy ksrv- asa doarraa slechte drie spelers ml. SchzaisA

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 10