Omtrent de aankomst te Pulham 'wordt
het volgende gemeld:
De geheele Engelsche natie verheugt
zich over den gelukkigen afloop van het
avontuur. Typisch voor Engeland is, dat
een der Londensche avondbladen een bul
letin uitgaf, waarop sleohts heit enkele
woord „Horoel" (Thuis) voorkwam. Ieder
wist welke beteekenis hij daaraan moest
geven.
Men is dankbaar voor de warme belangd
stelling in Nederland betoond, inzonder
heid voor de maatregelen, welke de NedeT-
landsche autoriteiten zoo spontaan namen,
om het tegen den storm kampende lucht
schip eventueel by een noodlanding hlilp
te verleenen. Wy kunnen mededeelen, dat
de Engelsdhe autoriteiten de Nederland-
ache voorzorgsmaatregelen ten zeerrte
waardeeren.
De Telegraaf vermeldt over de ont
vangst te Engeland:
De natuur werkte mee voor een blijde
thuiskomst. Zoowel zonneschijn en kalm
weer, als enthousiast gejuich van het
publiek begroette het luchtschip bij zijn
terugkeer te Pulham. Het geheele dorp
en de omgeving was in rep en roer. De
autoriteiten van het vliegkamp en tal
rijke vrijwillige helpers, werkloozen in
cluis, hadden des nachts wakende op den
terugkeer gewacht. Toen bij het krieken
van den dag de R. 83 volgens de radio
berichten nog bij de Hollandsche kust
tegen den wind kampte, werden de wakers
door anderen afgelost.
Urenlang bleef men daar met sterke
verrekijkers zeewaarts in de lucht turen,
maar urenlang tevergeefs. Pas na den
middag, precies 1 uur 64, werd in het
kamp door een jongen man, die voortr
durend met een sterken kijker het uit
spansel bespiedde, de kreet aangeheven
„There she is I" Het kamp was gevuld met
bezoekers, velen overgekomen in auto's
en op motorfietsen en enkelen zelfs in
een vliegtoestel. By het hooren van dien
uitroep verzamelden zy zich om den
roeper, die zich het meest opgetogen
toonde en daar alle reden voor had.
Want hij was vlieger-luitenant Irwin.
de bestuurder van de R. 83, die zich tot
zyn verdriet niet aan boord bevond, toen
gistermorgen het luchtschip losbrak.
Trappelend van ongeduld bleef men te
Pulham opwaarts staren, totdat met het
bloote oog hoog in de lucht een donkere
stip bespeurd kon worden, die aldoor groo-
ter werd, maar somwijlen door wolken was
omhuld. Eensklaps dreven de wolken weg,
en glanzend verscheen in de zon het om
hulsel van de R. 83, die naderbij gekomen
vele graden naar voren bleek te hellen.
Drie honderd man stonden in het kamp
gereed, om de touwen te grijpen van het
luchtschip, dat bijna drie kwartier na de
eerste waarneming te Pulham was aange
komen, en dalende een positie voor de
landing ging innemen en qm 8.24 de lan-
dingstouwen in enkele honderden handen
lefverde.
Zoodra het schip aan de touwen veilig
was, werden talrijke handen uitgestoken
naar de bemanning, die zich met opge
ruimde gezichten over de randen van de
gondels vertoonde. Hun eerste handdruk
ken waren van familieleden en kennissen.
Toen zij op den beganen grond waren,
vroegen de manschappen het eerst naar
sigaretten, terwijl hun leider, vlieger-lui
tenant Booth, die als eerste offioier tijdens
de hachelijke reis bevel voerde, laconiek
opmerkte: „Ik heb warempel slaap".
Geprezen werd vooral de kordate hou
ding van den jongen radio-telegrafist aan
boord, die bijna :u) uur op zijn post had
gezeten, zonder een oogenblik den beu
gel van zijn hoofd af te nemen.
Nog een luchtschip losgebroken.
Uit Belleville, in den staat Illinois, wordt
gemeld, dat daar een luchtschip van het
Scottype, bemand met zeven personen, van
den mast was losgerukt en een speelbal
werd van den stortm. Het schip werd over
Granite City geblazen. Op den duur wist de
bemanning het luchtschip onder bedwang
te krijgen, en nadat 'boven de steden Mis-
sissippi en Missouri gekoerst was, kon
tenslotte met goed succes een landing wor
den uitgevoerd.
Vliegongeluk.
De Bulgaarsche vliegers Duzoenof en
Georgef zijn Woensdag met hun toestel
in het vliegkamp van Bojoeriajta neerge
stort en omgekomen.
Vlucht over de Alpen.
Voor de eerste maal Is Woensdag een
verkeersvliegtuig over de centrale Alpen
gevlogen. Het Duitsohe vliegtuig Komeet
Hl van het Dorniertype heeft dit stoute
stukje gedaan, 's Ochtends uit Berlijn ver
trokken is het na een tusschenlanding te
Munchen te Milaan aangekomen.
Per luchtschip naar de Noordpool.
Een klein scheepje, de Island, ligt In de
Mersey (Engeland) en zal over een week
of drie naar het Noordpool-gebied ver
trekken. De Island heeft dan een lucht
schip aan boord, waarmede G. Algarssom
zal trachten de Noordpool te bereiken. Het
schijnt Algarsson's plan te zijn, zijn lucht
schip van gas te voorzien op het een of
andere daartoe geschikte ijsveld op om
streeks 81 gr. N.Br. Met een bestuurder
en een monteur aan boord wil hij recht
streeks op de Pool aanstevenen. De ge
heele bemanning van de Mand bestaat
uit vrijwilligers, van wie er vroeger al
verscheidenen aan Pool-expedities hebben
deelgenomen.
o
De Evening Standard meldt dat de Brl-
tiah Aviation Insurance Group de ver
zekeringspremie voor vliegtuigen met ge-
Sleufd stuurvlak met een derde venrun-
erd heeft. Naar men weet, zijn met zulke
vliegtuigen door Fokker en Handley Page
pas In Engeland geslaagde proefneming en
genomen.
De huldiging der Ned.-Indië-vliegers.
Omtrent de aankomst- en de ontvangst
van de Ned.-Indlë-vliegers Zaterdag as.
te Schiphol, valt het volgende te melden:
De aankomst zal te half drie geschie
den. Daarbij zal zeer waarschynlijk Prins
Hendrik tegenwoordig zijn. Ook verwacht
men verschillende ministers. Na de ont
vangst zal in auto's naar Amsterdam wor
den gereden langs den gebruikeiyken weg
over Sloten, den Amstelveenschen weg op,
en vervolgens naar de Doelenstraat In
hotel de 1'Europe zullen de vliegers van
6 tot 61/, uur receptie houden, 's Avonds
te 8 uur begint in het Paviljoen Vondel
park de eere-maaltyd. In de pauze van het
diner zal de zanghulde plaatsvinden, waar
na het défilé plaats vindt van de vereeni-
gingen die aan den fakkeloptocht deelne
men.
In verband met de ontvangst op Sohip-
hol wordt het publiek verzocht vroegtijdig
aanwezig te zyn. De booten van de Vol
harding vertrekken van half elf af tot
twee uur toe, om de 10 minuten, van de
Schinkelkade. Bovendien zullen er van
112 uur van het Leidscheplein (Passage-
bureau der K. L. M.) autobussen naar
Schiphol, voor het vervoer der bezoekers,
vertrekken.
Auto's voorzien van eene speciale auto-
kaart moeten den weg langs de Ringvaart,
direct links van de brug, volgen. Bij de
contrOle aan de Ringvaart splitst de weg
zich, en gaan de auto's niet voorzien van
autokaarten rechts den Haarlemmermeer
in, waar nabij het vliegveld een autopark
is Ingericht. De auto's mét kaarten, en de
wielrijders, blijven den weg langs de Ring
vaart volgen. Op het terrein Is rijwiel-,en
auto-stalling.
Het is ten strengste verboden zich bui
ten het afgezette gedeelte te begeven, met
het oog op het daaraan verbonden levens
gevaar.
Met de F 7 keeren de heeren Van der
Hoop, Poelman en v. d. Broeke van Parijs
naar Amsterdam terug.
Te Rotterdam zal geen tusschenlanding
gemaakt worden. Wel zullen boven het
vliegterrein Waalhaven en Rotterdam een
paar cirkels beschreven worden.
Van Waalhaven zal een escadrille van
vijf militaire en vijf marinevliegtuigen op
stijgen ter begroeting. Zij ziullen hen naar
Amsterdam begeleiden. De F. 7 zal na da
ling op het vliegveld te Schiphol taxiën
naar de eere-tribune en daar pl.m. 50 M.
vandaan stoppen. De tien militaire, en
marine-vliegtuigen volgen het voorbeeld
van de F. 7 en scharen zich links en rechts
achter dezen.
Toenemend luchtverkeer.
Voor een aantal journalisten heeft de heer
A. Pleaman, administrateur -van de Konink-
fijke Luchtvaart Maatschappy voor Neder
land en Koloniën, mededeelinjgen verstrekt
in verband met de aa. opening van den
zomerdienst, waarbij tevens de aandacht
werd gevraagd voor de tot nu toe bereikte
resultaten, welke in 1924 wederom gunstiger
zijn geweest dan voorheen. De werkzaam
heden zijn belangrijk uitgebreid en ook de
balans ziet er bemoedigend uit.
Tevoren wérden, naar aanleiding van de
berichten over het losgeslagen Engelsche
luchtschip „R- 33", daarover eenige opmer
kingen gemaakt, waarby de heer Plesinan
verklaarde, dat luchtschepen ver boven het
financieel en technisch kunnen van ons'land
gaan.
de Engelsche lijn voor Londen en de Fran-
sche voor Brussel en Parys). Dan de Duit-
sche lijn AmsterdamRotterdamBrussel
Bazel en de Fransche lijn Amsterdam
Brussel—Parijs.
Dat wil dus zeggen: drie diensten per
dag heen en terug op Londen, 2 op Parys,
2 op Brussel, 8 op Hamburg en op Kopen
hagen, 1 op Malmë, 1 op Beriyn, 1 op Keu
len, 1 op Bazel. Alle deze diensten heen en
terug vormen per dag een afstand van ruim
10.000 KJi, De vliegtuigen, die Nederlanc
dan aandoen, leggen in drie dagen evenveel
K.M. af als de afstand van de vlucht Ne
derland—Indië heeft bedragen.
Er komen dan te Amsterdam per dag elf
vliegtuigen aan en er vertrekken er elf. Te
Rotterdam komen vijf lijnen samen. Am
sterdam zal dan de tweede luchthaven van
Europa zijn geworden.
De heer Plesman deed nog enkele opgaven
van snelle verbindingen: van Moskou naar
Königsherg, van Kënlgsberg naar Berlijn
met den nachttrein, vandaar vliegen naar
Londen; duur van de reis 96 uur. De Belgi
sche maatschappij heeft voorts haar lucht
lijn zoo vervroegd, dat er in Bazel aanslui
ting is op den trein naar Milaan; 's mor
gens uit Amsterdam vertrekkende is men
's nachts in Milaan.
Door bovengenoemde verbindingen hoopt
de KX.M. dit jaar het aantal af te leggen
K.M. weer met 26 pet. tp vermeerderen. Te
Rotterdam komen nieuwe motorwerkplaat-
sen; het piloten-corps wordt uitgebreid, als
ook het technisch personeel; te Amsterdam
zal nieuw automateriaal worden gebruikt.
De vloot zal worden uitgebreid met drie
Fokkers F Vn en vermoedeiyk zal ook het
vliegtuig waarmede naar Indië gevlogen ls,
in den dienst worden gebracht. Van drie
vliegtuigen worden de Rolls Royce-motoren
lervangen door Bristol^Juplter-motoren.
De KX.M. zal zich ln 1926 mèer dan voor
heen toeleggen op het houden van korte
pleziervluchten. Op de laatste Jaarbeurs
waren er voor dergeiyke vluchten 800 pas
sagiers. Tydens de Paaschdagen hebben te
Schiphol 200 personen een vliegtochtje ge
maakt. De vluchten naar Heemstede vol
doen goed. Er zuilen dit jaar ook toeristen-
vluchten worden gehouden: van het eene
vliegveld naar het andere met terugkeer.
In 1924 werden er 6849 vlieguren ge
maakt, tegen 3996 in "23; er werden 789.615
KAL afgelegd tegen in 1923 640.000 KAL,
een vooruitgang dus van 60 pet. Daardoor
is de kostprys met 25 pet gedrukt Deze
vermeerdering van prestatie te verkrijgen
met dezelfde vloot was mogelijk doordat het
percentage van het aantal dagen waarop
een vliegtuig niet voor den dienst beschik
baar was, geringer was dan in 1923. Op de
100 dienstdagen per vliegtuig waren in
1923 84 dagen en in 1924 slechts 24 dagen
waarop het uit de vaart moest worden ge
nomen voor het ondergaan van herstellingen.
Door een en ander komt de K.N.L. in de
goede richting, verklaarde de heer Plesman,
want de geheele zaak is een kwestie van
omzet
Aan het jaarverslag van de KXAf. over
1924 is voorts nog het volgende ontleend:
Het nieuwe vliegtuig, type Fokker F VH,
de HNAOG, dat in Juli in dienst werd
genomen op de route naar Londen, voldeed
dusdanig, dat besloten werd tot bestelling
van een reeks van drie van dit type, waaraan
de eerste, de H—NAOJ en de H—NACK
in December werden afgenomen. Bij den
bouw van dit type vliegtuigen was rekening
gehouden met alle eisohen wat betreft vei
ligheid en gerief der passagiers. De vlieg
tuigen zjjn voorzien van een dubbele bestu
ring en van draadlooze telefonie.
De onderhandelingen, welke de KX.M.
sedert 1921 met de NederL-Indische regee-
ring voerde nopens de uitoefening van
luchtdiensten in Insulinde, waren in het
voorjaar van 1924 krachtiger hervat. De
hoop, dat de geslaagde vlucht van de H—
N.A.O.G. deze onderhandelingen zou bespoe
digen en het Indisché gouvernement nog
beter zou overtuigen van de onmiskenbare
voordeelen, welke het luchtverkeer ln hare
gewesten zou hebben, bleek helaas ydel te
zijn.
Voor 1926 staan op het programma:
één KXAI. dienst op Londen, verdubbeld
ln het drukke seizoen (van 16 Juni12 Sep
tember);
één K.L.M. dienst op Parijs;
één KX.M. dienst op Hamburg en Ko
penhagen in eigen organisatie; voorts een
tweede dienst AmsterdamBremenHam
burg, in samenwerking met de Duitschers
en aansluitende op de KXAI. diensten van
en naar Londen, zoodat er een doorgaande
verbinding LondenHamburg wordt ge
schapen.
Daarnaast komen de Engelsche fijnen
LondenAmsterdam (met aansluiting Am
sterdamBerfijn) en AmsterdamKeulen;
de Zweedache fijn Malmö—Kopenhagen-
Hamburg—Amsterdam (met ««nainï^ny Qp
MARINEBERICHTEN.
Vertrek Hr. Ma „Tramp" en
„Heemskerck".
Gistermorgen 11 uur vertrokken de
beide pantserschepen Tromp en Heems-
kerak uit de haven voor hun oefening»-
reis naar Madeira en de Azoren.
8T(X)MyAABTBEKIOHTEN.
Java paso. 14 April Sagres.
i
LEGERBERICHTEN.
ILaomedon, vertr. 14 April v. Hosgkoog.
Burgerlijke Stand van Helder
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
VISSCHEBIJBERICHTEN.
MARKTBERICHTEN.
Burgerlijke Stand van Texel
van 11 tot en met 17 April 1926.
GEBOREN; Grietje, d. v. J. Boon en T.
de Waard.
ONDERTROUWD: Hendrik Smit en
Agata Witte
GETROUWD: Pieter Duinker en Map-
tje Behagen.
SPORT.
Off. van odm. 2e kl. A I Poll van de
Marinekustwaoht te Leiden, die met t y«mg
van 2 Mei ter beschikking wordt gesteld, ie be
stemd voor den dienst in Ooat-Indiö.
Aan kap. ter zee O. Aronsteln ls vergunning
verleend tot het aannemen en dragen der ver
sierselen van groot-officier der militaire orde
van Sao Bento de Avis van Portugal.
Lolt. ter zee le kl. H. Nieuwenhuijs is alt
Oost-Indlö teruggekeerd en ter beschikking
gesteld.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Jhn1 Pleten-»®. Ooen, arr. 17 April te Batavja.
Romlbrandh, t., arr. 17 April te Genua.
Simaloer, 't., vertr. 17 April v. Liverpool.
Tampte, page. 13 April Gibraltar.
Bengkalls, u., vertr. 18 April v. Genua
Enggano, t., pds». 16 April Perim.
Krakatau, arr. 16 April te A dam.
Radja, vei-tr. 16 April v. Hamburg.
Rotti, t., vertr. 14 April v. Colombo.
Billiton, t., arr. 16 April te Suez.
Johan de Witt, t., vertr. 16 April v. Colombo.
Nias, u., tirr. 16 April te Colombo.
Saparoea arr. 16 April te Batavia
Kon. Ned. 8tb. Mij.
Orpfheua, vertr. 17 April v. A'dam.
Adonia vertr. 18 April v. Alicanta
Aurora vertr. 15 April v. Oran.
Erato, arr. 16 April te A'dam.
Hermes, vertr. 16 April v. ('onstantinopel.
Orestee, vertr. 18 April v. Constantinopel.
Pollux, v«»rtr. 16 April v. Licata
Saturnus, vertr. 15 April v. Palenno.
Ariadne, pase. 14 April Gibraltar.
Clio, arr. 16 April te Smyrna.
Galatea, vertr. 16 April v. Valencia
Ganymedee, arr. 17 April te R'dam.
Hebe, arr'. 17 April Je R'dam.
Jono, arr. 17 April te R'dam.
N'ereue, rr. 16 April te Lissabon.
Orion, arr. 16 April te Cadix.
Rhea, vei-tr. 16 April v. Benicarlo.
Stella. vertr. 16 April v. Pasages.
Theseus, arr. 16 April te Bilbao.
Vsnius, viMtr. 16 April v. Malaga.
Zeua, poiks. 15 April Flnistarre.
11 April per se. Prinses Juliana uit O.-I. ln
Nederland teruggekeerd:
Schipper K. Mulder, eerg.-konet. H. J. M.
Gottmer, eerg.-timm. J. T. P. ter Bruggen,
serg.-bott. N. Bloim, korp.-echrijver J. Peetoom)
korp.-kok H'. A. Molenaar, matroos le kl. W.
Dingemanee, W. B. A. Ariee, W. C. de Kok,
P. Z. Langerak, J. Koster, eerg.-torpedomaker
C. Boon, mar. le kl. J. P. S. v. d. Sluis, mari
nier le kl. U. C. 'H. W. de Mol.
Met ontslag uit den Zeedienst:
23 April: matro:e Se kl. F. A. Ubert, toipedo-
maker-maj. L. Prins.
28 April: stoker le kl. F. van Es.
29 Aprilmatroos 3e kl. A. Vermeulen.
10 Meimatroos 2e kl. O. Koppe.
23 Mei: matroos le kl. A. J. J. Pieterse.
28 Mei: &erg.-macht. A, Oeenbrugb.
31 Mei: marinier le kl. N. Ockbuyeen.
4 Juniserg.-maj. der mars. W. Plomp.
6 Juniserg.-hofm. A. Hillebrand, opper-
konetabel J'. P. J. Jansen.
17 Junikorp.-stoker W. J. H. Laaneree.
16 April: eorg.-macht. J. P. v. d_ Zee van
Tromp naar Gelderland; id. J. A. Dijksma van
v. Speyk naar Tromp.
27 April: schipper J. A. Hol van Wachtschip
Willemeoord naar Mar.kaz. Amsterdam; seiner-
maj. IJL J. Hagoort van Wachtschip Willeme
oord naar Radiodienst Amsterdam; sorg.-macht.
G. G. Gerdingh van v. Speyk naar Gelderland.
4 Mei: id. J. de Munck van Gelderland naar
Wachtschip Vliaelngen en bestemd voor ai-
bouw Java.
De luit. ter zee 2e kl. J. J. "Plieger, dienende
aan boord Wachtschip Vlisalngen wordt den
20en April as. op nom-act. geet wegens ziekte.
Luit. ter zee 2e kl. M.-R. J. O. van den Tol
en J. D. Jibben worden reep. den 28en en den
30en April van hunne plaatsing ontheven.
De ondervolgende onderofficieren worden
aangewezen voor uitzending naar Ooet-Indiö,
waarschijnlijk in de maand Juni t^a.
Schipper A. Rook, idem O. J. v. d. Pas,
torpedist-maj. J. J. v. Weele, bootsman W. P.
de Fouw, id. P. Smit, id. W. B. Jonkmans,
serg.-konst. W. H. Franee, vliegtgmr.-maj (M)
J. W. Tangerinok, serg.-vliegt.mr. (H) A.
Boerdiik, serg.-torpedomaker H. K. M. Westra,
idem J1 Jansen, ideim H. Dolstra, torpedomaker-
maj. W. Sirrke, idem C. Keesman.
Als reserve worden aangewezen:
Serg.-konst. H. r. Haaien, eerg.-schrijver A.
O. de Jkmtgh.
Bij beschikking van den Min. van Marine
le off. MSD. 2e kl. E. van der Woude, die
nende aan boord van Ht. Ms. Gelderland, den
8en Mei ter beschikking gesteld.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Kennemeoiand, arr. 16 April te Valparalso.
Gelria, u., vertr. 14 April v. Las PaLmae.
Waterland, vertr. 16 April v, A'dam.
ZeelancLhfc, t., vertr. 18 April v. Rio Jknelro.
Eemland, u., vertr. 16 April v. Rio Grande.
Ilon. West-Indische Maildienst,
Bacchus, vertr. 16 April v. Kingston (Ja).
Amersfoort, u., vertr. 14 April v. Callao.
Almelo, u., arr. 16 April te Valparalso.
Delft, ar-r. 16 April te Bremen.
Van Reirsolaer, arr. 13 April te Hamburg.
Vuloanus, t, arr. 16 April te Havre.
Crijnseein, arr. 16 April te A'dam.
Alkimaar, vertr. 16 April v. Delfzijl.
Amor, vertr. 16 April v. Aux Cayee.
Amsterdam, u., pass. 16 April
Luna, pass. 16 April St Mlchaels.
Oranje Nassau, vertr. 16 April v. Barbados
Tasman
Vermoedelijk zal dit jaar bij het leger nog
een nieuw gasmasker worden Ingevoerd.
Overplaatsingen.
De eerg.-ziekenverpl. A. v. d, Spoel is op'8
April overgeplaatst van Breda naar Helder.
De eerg.-siekenverpl. H. A_ de Roo ls op 16
April overgeplaatst ven v"\^irr naar Deventer.
Kon. PsketvasTtmaatschspirfj.
i, vertr. 16 April v. Sydney.
Halcyon Lijn.
Stad Zwolle, vertr. 17 April v. R'dam.
Jlullana park, arr. 16 April te Malta.
Emsetoo Lijn.
Jonge JOoobus, pase. 17 April Gibraltar.
Jonge Anthony, vertr. 16 April te Valenola.
Holland—Afrika Lijn.
IJeeldi jk, t, vertr. 14 April v. Perim.
Jagers fontein, t, arr. 16 April te Suez.
Meliskerk, vertr. 16 April v. DelagoabaaL
Menad'o, t., vertr. 15 April v. Bei ra.
Bandfontein, u., vertr. 16 April v. Port Soedan.
Rietfo mtetn, arr. 16 April te Killndinl.
Spring,'fontein, u., arr. 16 April te Antwerpen.
Boeroe, arr, 16 April te Hamburg.
Klipfo ntein, t, pass. 16 April Dakar.
Nijkeik, u., pass. 16 April Dungeneea.
HollandAmerika Lijn.
Blozmnersdijk, arr. 17 April te Norfolk.
Oardi'ganahire, vertr. 16 April v. LiverpooL
Lochgroil, vertr. 16 April v. San Francdsco.
Loch Katrine, arr. 13 April te Los Angel as.
Moerdijk, arr. 16 April te Seattle.
Spaanidam, arr. April te Antwerpen.
Dredhtdijk, vertr. 14 April v. Colon.
Vech tjjijk, pass. 16 April Scllly.
Leert lam, arr. 16 April te Ha van.
Rotte indam, vertr. 16 April v. Southamptom
Holland—Australië Lijn.
Almicerk, t., arr. 17 April te Mareeille.
Arenjdakerk, u.,' arr. 16 April te Genua.
Paletnbang, u., arr. 17 April te Fremantle.
HollandBritsoh-Indië Lijn.
Hoogkerk, u., pase. 17 April Perim.'
Ridderkerk, arr. 17 April te Antwerpen.
Bovenkerk, u., arr. 16 April te Keirachi.
Schiedam, u., vertr. 16 April v. Colombo.
Mee rkerk, u., pass. 16 April Pantellaria.
Streefkerk, t, pase. 17 April Malta.
HollandO.-Asië Lijn.
Oldoker-k, arr. 17 April te Hamburg.
Zosicua, t., vertr. 17 April v. Dairen.
Salaib&ngka, arr. 16 April te R'dam.
HollandWest-Afrika Lijn.
Del fland, vertr. 16 April v. Hamburg.
Rijinlaud, u., vertr. 16 April v. Bordeaux.
Genster land, vertr. 17. April v. A'dam.
Rotterdamsehe Lloyd.
Go rontalo, u., pass. 17 April Hlgiham
Madloen, t., pase. 16 April Perlum
1'atria, arr. 16 April te R'dam.
Tambora, t, pass. 16 April Perim
Baiidoeug, vertr. 16 April v. Soeralbaya.
Imaulinde, u., pase. 16 April K*«p del Ara*.
Mo.rauke, u., arr. 17 April te Londen.
Modan, t, vertr. 16 April v. Mareeille.
Teibanan, m, vertr. 16 Aprif v. Colombo.
Tïrnate, arr. 13 April te Fremantle.
Tuba, u., pass. 17 April Perim.
RotterdamZuid-Amerika HJn.
Al go rato, vertr. 17 April v. R'dam
Adcyone, t., arr. 16 April te Santos.
Aldatol, t., pass 16 April Mayo.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Ehnmaeue, vertr. 9 April v. Kobe n. R'dsm
Amtenor, arr. 14 April te Penang.
A.utolycus, vertr. 14 April v. Colombo.
Lyooan, vertr. 16 April v. Hhaoghat
Perseus, wordt hedenmorgen te Utnulden var-
wacht
Priam vertr. 12 April v.
lltentor, vertr. 16 April v. Padang.
jtgapenor, paos. 17 April Perim.
Thss sus vsrtr. 16 April v. Port
L
van 16 en 17 April 1926.
ONDERTROUWD: A Jl Weeeel en E. J.
Keersemaker; A. A Klaaeeen en M. J. van
Boven; R. van LTperen en G. M Kont; G. M.
Hoogendoorn en C. Maigret
GETROUWD: H. A. Brondeen» en M-.B-
Jacobs; C. A. Okkerse en T. van Eyeden; F.
W. Frion en W. O. Mallee; M. Kuiper en G. H..
P. Koeter.
BEVALLEN: J, Smaardijk-de Schuttel, z.j
C. Peperkamp-Blom, z.; H. J. Angenent-Geer-
den, d.; B. van Amerortgen-Schelvlsi.; Jl M.
Bakker-Boersme, z.; E. B. Artz-Lebbe, d.; O.
van Dongen-Vollmer, s.
16 April 1925.
Aangekomen van Huil .en vertrokken
Harlingen het Duitsche os ^Diskus".
17 April 1928.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Duisburg Noorsch se. „Boun".
16 April 1925.
Aangevoerd door 6 korders: 180 tongen per
stuk 0.60—0.60, 80 kleine tongen per stuk
0.20, 14 kisten kleine schol per kist 6—6;
door 1 trekker: 4 tal haring per tal 2.40, 1
zalm 31.
17 April 1926.
Aangevoerd door trekkers: 600 tal haring
per tal 0.70—3.06, 2 zalmen per stuk 29—
816H
BROEK OP LANGENDUK, 17 April 1906.
Grove uien 10.80, gele kool 6.70—8.40,
Deensche witte 220—2.90, witlof 20.90,
alles per 100 kg Aanvoer: 606 kg. uien, 9400
kg. roode kool, 10,100 kg. gele kool 29,100 kg.
Deensche witte, 60 kg. witlof.
Zwitserland—Nederland.
Zondag as. spelen de nationalen den I s im
den uitwedstrijd van het seizoen. Aiyoma^n
acht men dien tevens de zwaarste. Daarbij
komt, dat het spel, dat om elftal in de beide
laatste wedstrijden vertoonde, niet schitterend
was, ondank» de overwinningen. Een gunstige
omstandigheid is evenwel, dat de stemming
sindsdien verbeterd is. Eto -wat meer iegt,
dat ons elftal thans sterker zal uitkomen dan
tegen Dtaitachland. Denls is weer van de partij
en daardoor wint onze verdediging veel san
kracht en vooral aan selfvertrouwen.
De vervanging van Steeman als
door den jeugdigen Feijenoordspeler van Heel
werd aanvankelijk niet zoo gunstig beoordeeld.
He blijft natuurlijk een proefneming, maar in
den wedstrijd Officieus Ned. Elftal—Haagsch
Elftal, op hét HW-terrein op Goeden Vrijdag
gespeeld, heeft deze speler zich van een goeds
zijde doen kennen, ondanks zijn gebrek aan ls
klasse-routine. Hy kopt heel goed, stelt zich
behoorlijk op, neemt aardig al en plaatst al
leszins voldoende. Wat wil men van een midr
.denspeler nog meer verlangen? De samenwer
king met zijn clubgenoot van Dijke viel ook
op en zoo kan bet linkerdeel der verdediging
er zijn. Over het rachterdeel en van der Meu
ten behoeven wij niet* te zeggen. De epllplaata
kon o.i. sterker bezet zijn.
Over do voorhoede hebben wij bet al eerder
gehad; zij zal wel voldoen, te meer waar de
binnen- en buitenspelers, die de vorige maai
nog -wat vreemd tegenover elkaar stonden, nu
eikaars spel beter kennen. Maar een belang
rijke factor ls, dat de schakel tusschen de vleu
gels verstevigd ie, want de Haas heeft wegens
ongesteldheid moeten bedanken en Is nu var
vangen door Wout Buitenweg, hetgeen alge
meen als een versterking wordt beschouwd.
Op Goeden Vrijdag maakte hij tegen het Haag-
êahe elftal vier fraaie doelpunten, welke door
productief voorhoede-spel mogelfik werden. Efc
wij vragen one met de „Sportkroniek" en hon
derden belangstellenden van 8 April af, hoe het
mogelijk was, dat do aanwijzing van oen mid
denvoor zooveel moeilijkheden opleverde au er
oen van de kwaliteit van Buitenweg hrsrhlV
baar was.
Wij herinneren er aan, dat ds
volgt zyn samengesteld:
Nsdertsnl
d. Meuten
(HFO)
Denis v. Dyke
(HBS) (Feijenoord)
Lefévre Bul van Heel
(Kampong) (Feyenoord) (FelJSnoord)
Volkers W. Buitenweg Basr van Slangenburg!»
(AJax) (Hercules) (HBS)
Giste na ds Natris
(Willam H) (Ajax)
Eggler of Abeggien II Ehrentoolger
Kehrll of Abcggten I Dietrtch Sturzeneger
Ftaster Sohmiedlln Otoerhaueer
Fehlman Reymond
Aubin
Nederland sohe reserves zyn: Bchlndslsr
(Blauw Wit), Teztnsr (Be Qulok), die tevens
als grensrechter optreedt, van Daalen (Haar
lem) en Visser (Stormvogels). Zwitsersche re
eervee zyn: SchAr (F.C Bazel), Dubouohet
(Etolle Carouge), Imhof (Aarau), Schnorf
(Zurioh), Brand (Bern), Hürzeler (Aarau).
De leiding berust by dén bakenden Fran-
sohen scheidsrechter Blawick.
Wat hot Iwitssrzohe elftal betreft, wy ksrv-
asa doarraa slechte drie spelers ml. SchzaisA